Ett konsortium kring båttillverkaren Nord West Yachts (bilden) med VD Benny Martinsson avser att lämna ett anbud på Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti. Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på näraliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.
– Det är med stor glädje vi deltar i rekonstruktionen av Najad, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nordwest.
– Det är en av världens mest aktade tillverkare av högkvalitativa segelbåtar, med ett varumärke som få överträffar. Vi känner verksamheten väl, eftersom vi är grannar här på Orust. Tillsammans med Nordwest, har Najad alla möjligheter att återta positionen som en av världens bästa segelbåtstillverkare.
Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företaget investeringar och försäljning ökade kraftigt. Efter den finansiella krisen 2008 minskade försäljningen markant, men trots de senaste årens kapacitetsneddragningar, var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti.
Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har idag 130 anställda och försäljningen det senaste verksamhetsåret var ca 350 MSEK. Företaget är familjeägt och består av båtvarvet på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.
Info: www.nordwest.se
Nu slår sjökrogen F/B SEA upp dörrarna i Finnboda hamn. Med stora panoramafönster, ljus och stilren inredning och en rymlig takterrass kan du och ditt sällskap njuta av utsikten mot havet, Kaknästornet och vackra Djurgården. Den gastronomiska duon Jonas Andersson och Patrik Pihlajasalo driver krogen tillsammans. Menyn har tonvikt på fisk och skaldjur för att göra skärgårdsidyllen komplett.
Restaurangen har cirka 80 sittplatser och två barer, och både lunch- och middagsservering.
För meny och ytterligare information, vänligen besök www.fbsea.se
TA SIG DIT: Finnboda ligger ett par minuters bilväg från Stockholms innerstad.
Buss 402 går mellan Slussen och Finnboda och tar cirka 8 minuter. Saltsjöbanan ligger på gångavstånd från restaurangen.
Båtlinjerna M/S Ballerina och M/S Mysing avgår från Nybroplan, turen tar 20 minuter.
Kommentarer
Jag har varit där. Ett toppen ställe med kanonmat och mycket trevlig personal
Jag ska snart dit, gamla kollegor och personal ju!
Underbar mat och supertrevlig personal!!
Ett TOPPENSTÄLLE HELT ENKELT!!!!
Fantastisk mat å dryck, trevlig och serviceminded personal och sist men inte minst….fantastisk miljö och utsikt 🙂
Bisarrt bra utsikt över Djurgården. Bara det ett skäl att åka dit. Har inte ätit maten men meny ser bra ut och husets röda och vita är jättegoda.
Här är en nyttig app i form av en klocka som håller koll på tidvatten åt alla seglare. Det är företaget ChronGlobal Corporation i Miami Beach som har tagit fram denna applikation för iPhone. Appen håller koll på tidvattnet i realtid, något som inte är superviktigt i svenska farvatten men för alla som ska segla i områden med tidvatten kan det vara avgörande för säkerheten att veta när hamnbassängen töms…
– Det här startade som ett enkelt projekt som ledde till en riktig produkt. Det tog oss nio månader av utveckling att förverkliga appen, som är baserad på en riktig tidvattenklocka från Kriëger Watch Corporation. Vi har dock tagit detta ett steg vidare och byggt in en databas med 9 400 tidvattenstationers rapportering, säger uppfinnaren Ira Kriëger.
Tidal Chronoscope är enligt tillverkaren användarvänlig och enkel att använda. Den ger snabbt besked om tidvattnet och fungerar med telefonens GPS i kombination med databasen.
ITunes: http://itunes.apple.com/us/app/chronglobal-tidal-chronoscope/id456980079?mt=8
Info: www.chronglobal.com
Kommentarer
Testar appen i Göteborg, närmsta data är för Skagen.
Nya Bestewind 50 är nominerad till European Yacht of the Year i kategorin Luxury Cruiser. Båten visas på den flytande båtmässan Hiswa te Water tillsammans med Bestevaer 45 och 55. Bestewind 50 är en snabb och bekväm långfärdssegelbåt med slanka linjer och klassiska drag. Den är designad av Dykstra & Partners, kända för sina klassiska J-båtar och moderna megayachts som tex Maltese Falcon. Bestewind 50 är baserad på Gerard Dykstras Bestevaer- serie.
Tanken med Bestewind är att erbjuda en standardbåt, i glasfiber, med all den erfarenhet man har från de specialbyggda aluminiumbåtarna.
Bestewind 50 är designad utifrån tre mål: KOMFORT, SÄKERHET och FART KOMFORT
Däckshuset innehåller navigationsplats och sittplatser med 360 graders ostörd sikt över omgivningarna. Här är den ideala platsen för vakten på långsegling men också en väldigt trivsam plats när man ligger förtöjd i hamn eller för ankar.
Layouten och inredningen är ljus och luftig (ståhöjd minst 1,97 m) med en kombination av mahogny och off-white i klassisk look. Det finns en stor owner´s cabin i fören med egen toalett, dusch och läshörna. Akteröver finns en rejäl dubbelhytt och ett tekniskt rum med sjökoj. Mitt i båten finns en stor öppen salong och ett väl disponerat pentry, som även fungerar ute till havs.
SÄKERHET
Bestewind 50 har en djup, bekväm och skyddad sittbrunn. Samtliga fall och linor leds under däck akteröver till sittbrunnen. Bestewind 50 kan lätt seglas och hanteras av två personer. Den låga ruffen och det rena däcket med en rejäl brädgång bidrar till att det är lätt att förflytta sig ombord. Integrerat i akterspegeln finns en utfällbar badplattform vilket gör ombordstigning enkelt med passage rätt igenom sittbrunnen.
Bestewind följer de högsta kvalitetskraven och byggs enligt CE kategori A ocean.
FART
För att möjliggöra långa dyngsetapper har mycket fokus lagts på att skapa ett snabbt skrov. Vattenlinjelängden är maximerad och undervattenskroppen är modern med skarpt förskepp, långa slanka linjer och effektiv köl med blybulb och låg tyngdpunkt samt balanserande roder. Riggen är av 9/10-typ med konad mast. Sportversionen är utrustad med högre kolfiberrigg och 2,60m djupgående.
BAKGRUND
Bestewind 50 byggs i K&M Yachtbuilders (KMY) regi. KMY har de senaste åren utvecklats till ett av Europas mest framgångsrika varv när det gäller att utveckla och bygga snabba långfärdsbåtar. Inget önskemål är en för stor utmaning för deras skickliga projektledare och kluriga ingenjörer.
Detta har bevisats genom de uppmärksammade båtar varvet levererat de senaste åren. En del av båtarna är klassiskt vackra med långa överhäng och gediget träarbete, andra modeller är moderna, vissa rentav futuristiska. Gemensamt för alla KMY´s båtar är att de är mycket välseglande och erbjuder bekväm och trygg segling även under riktigt tuffa förhållanden.
K&M Yachtbuilders bildades för 12 år sedan då, den blott 29-årige, Eeuwe Kooi tog över det 30 år gamla varvet. Med ungdomlig entusiasm och nya visioner har han lyckats skapa en verksamhet i världsklass.
Tekniska specifikationer
L.ö.a 15,26 m
L.ö.d 14,96 m
L.v.l 13,72 m
Bredd 4,40 m
Djup 2,15 m (option 1,8m eller 2,6 m)
Disp. 17,0 ton
Barlast 6,0 ton
Rigg 9/10 slup eller kutter
Stor 64,0 kvm
Genua 50,6 kvm (125% 57,6kvm)
Motor 75 hp Yanmar
Vatten 690 l
Bränsle 420 l
Material Composite (GRP)
Design Gerard Dykstra & Partners
En standardutrustad Bestewind 50 kostar 488 000 Eur ex moms.
Info: www.pringmarine.se
MTU är en av världens största leverantörer av dieselmotorer för yachter och större motorbåtar. Nu presenterar företaget en vidareutvecklad motorfamilj, Series 2000. Den största versionen är MTU 16V 2000 M94 med en uteffekt på upp till 1940 kW.
De nya maskinerna från MTU lanseras kommande helg vid båtmässan “Festival de la Plaisance” i Cannes. Där visdas även MTU:s automatiska servicelösningar för yachtindustrin.
En av de punkter som motorerna har utvecklats mycket inom är vikt-effektförhållandet. Enligt MTU själva har nu Series 2000 M94 marine marinmotorbranschens bästa effektförhållande. Ökningen i effekt är upp till åtta procent, jämfört med föregående modeller. Motorfamiljen omfattar motorer på 8, 10, 12 respektive 16 cylindrar, där toppmodellerna ger 930 till 1 940 kW effekt vid 2 450 rpm.
Även turboprestanda för motorerna har förbättrats avsevärt för att både ge bättre toppeffekt och för att ge yachtägarna bättre ekonomi vid marschfart. Moltorerna möter alla de aktuella miljökraven och är kopplade till certifikat enligt SOLAS (Safety of Life At Sea).
För att garantera att motorns yttertemperatur aldrig överstiger 220°C har M94 dubbla väggar i bränsleledningarna, vattenkylt turboaggregat med tredubbla väggar. M94 ska ocvkså vara extremt tyst även på tomgång och låga varv.
Info: www.tognum.com
På båtmässan i Cannes blir det premiär för Fairline Targa 58 GRAN TURISMO express cruiser i nya färgkombinationer. Denna storsäljande 58-fotare finns nu tillgänglig med bland annat silverfärgat skrov. När tiderna blir tuffare är design ett effektivt sätt att presentera “nyheter”. Fairline har haft det tufft ekonomiskt ett tag och behöver få mer fart på sin försäljning.
– Vi fick ett mycket entusiastiskt mottagande för vår tur i Medelhavet med vår nya design, säger James Powell, International Sales Manager vid Fairline Boats.
Turnén har pågått sedan i juli. De som har besökt 58-fotaren har fått ta del av finesser som till exempel tre kabiner, elmanövrerade fönster, skjutbar taklucka och ett särskilt system för att sjösätta mindre båtar – Tender Launch System.
På Cannes International Boat & Yacht Show, som pågår till och med söndag, visas från Fairline även Targa 38, Targa 44 OPEN, Squadron 42, Squadron 65 och Squadron 78 CUSTOM. Dessutom visas modeller av nyheterna Targa 38 GRAN TURISMO och Squadron 78 CUSTOM, som ska sjösättas 2012.
Tekniska specifikationer
Längd: 17,71 m
Längd ö a: 18,07 m
Bredd: 5,03 m
Kojer: 6 – 7
Djupgående: 1,31 m
Vikt torr: 27 500 kg
Bränsletankar: 2 500 liter
Vattentankar: 718 liter
Motorrekommendation: från 1 600 till 2 400 hk diesel
med dubbelinstallation av Volvo Penta D13-800 EVC Shaft Diesel är toppfarten 32 knop. Med dubbla Volvo Penta D13-900 EVC Shaft Diesel är toppfarten 33 knop.
Idag, måndag 5 september, avgörs en av världens tuffaste och mest krävande endagstävling i Stockholms Skärgård. Cirka 200 deltagare ska ta sig från Sandhamn till Utö. Det innebär mer än 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Vilket motsvarar cirka tre Vansbrosimningar och två Lidingölopp efter varandra.
Deltagarna tävlar i par och startar i gryningen från seglarhotellet på Sandhamn. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute i skärgården och det är enklare att spärra av farleder och skydda de simmande lagen från båtar.
Det blir ändå tufft att bevaka samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag – som troligen kommer att avverka banan på cirka nio timmar – får ta emot en segercheck på 35 000 kr.
Tävlingen lockar deltagare från hela världen. Där finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Men där finns också renodlade kompisgäng – vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
Besök www.otillo.se där ni kan följa tävlingen.
Foto: Jakob Edholm.
Jabra lanserar Sport och Sport-Corded, lätta och smidiga headset speciellt för aktiva människor som både vill lyssna till musik med bra ljud och ha möjlighet att svara i telefon, samtidigt som de springer eller tränar hårt.
I en nyligen genomförd webbenkät som Jabra låtit göra uppgav 52 % av de svarande att de lyssnade på musik medan de joggade, medan 60 % svarade att de ibland pratade i telefon medan de tränade. Nya Jabra Sport och Jabra Sport-Corded gör det möjligt att både lyssna till musik och prata i telefon utan att man behöver bekymra sig om att headsetet sitter kvar, ens i de mest krävande övningar. De båda nya modellerna kompletterar in-ear-modellen Jabra Active, som lanserades i slutet av förra året.
Jabra Sport är ett ultralätt (26 gram) sladdlöst headset, utvecklat speciellt för aktiva användare. Det har ergonomiskt utformade öronsnäckor med mjuka byglar bakom öronen, som sitter ihop med ett mjukt band bakom nacken. Det gör att headsetet sitter säkert oavsett hur användaren rör sig. Öronbyglarna kan formas efter användaren, vilket tillsammans med de med¬följande mjuka gelkuddarna i tre storlekar ger en både säker och bekväm passform. På öronbyglarna finns även de touchkontroller som styr upp–spelning, telefonsamtal med mera.
Jabra Sport kan anslutas via Blutetooth 3.0 till två enheter samtidigt och stödjer A2DP-standarden för trådlös stereo. Batteriet klarar upp till 4,5 timmar musikspelning alternativt upp till fyra dygn standby-tid.
Headsetet har även inbyggd FM-radio med automatisk stationsinställning, vilket gör att man inte behöver en separat musikspelare om man enbart vill lyssna till radio. Det har även en extrakraftig AM3D PowerBass basåtergivning som ger en fyllig och djup bas.
Jabra Sport–Corded är ett liknande headset fast med sladd, för de användare som föredrar sladdanslutna headset. Även det har ergonomiskt utformade öronsnäckor med mjuka byglar som formas efter användaren samt mjuka gelkuddarna. På sladden sitter en liten och smidig kontroll¬enhet med vindskyddad mikrofon och svars¬knapp samt en separat volymkontroll. Sladden är flat för att minimera risken för trassel.
För att säkerställa bästa ljudkvalitet har det en 3,5 mm guldpläterad kontakt för anslutning till MP3-spelare samt Apple-, Blackberry- LG- och Motorola-telefoner. Det medföljer en adapter till Nokia-, Sony Ericsson- och Samsung-telefoner samt en extra förlängningskabel.
Båda headseteten är gjorda för mycket tuffa tag. Det är bland annat regn-, damm- och stöt¬skyddat enligt amerikansk militärspecifikation (US MIL-STD-810G). De är även IP54-klassade. Både Sport och Sport–Corded finns även i speciella ”made for Apple”-versioner, som gör att Iphone- och Ipod-användare kan utnyttja alla funktioner.
På köpet till samtliga modeller medföljer en gratis nedladdning av tränings-appen Endomondo Sports Tracker, med flera funktioner. En del av dessa funktioner har specialutvecklats för Jabra SPORT, bland annat möjligheten att få uppdaterad information om hastighet, sträcka och varvtid genom att helt enkelt knacka på headsetet. Appen gör det lätt att hålla koll på presta¬tion¬erna genom att läsa upp resultaten direkt i headsetet. Det går också att efteråt följa de sträckor som man har sprungit på telefonen, med hjälp av dess GPS-funktion. Endo¬mondo-appen finns för alla Iphone-, BlackBerry- och Android-telefoner.
Jabra Active, som lanserades i november i fjol, är ett in-ear-headset för både musik och telefon. Headsetet har svett-och vätsketåliga öronproppar med speciella ”öronlås”, som gör att det sitter fast ordentligt även under t ex ett hårt träningspass.
Navigare Yachting lanserar inför säsongen 2012 en ny bas utanför Split i Kroatien. Den nya basen utgår från hamnen i Trogir som är en naturskön hamn på perfekt läge bara 20 minuter från flygplatsen i Split. Härifrån har man ett perfekt utgångsläge för att uppleva den Kroatiska skärgården med segelbåt.
Med denna nya bas opererar nu Navigare Yachting från tre olika marinor i Kroatien. Totalt kommer det att finnas närmare 60 Svenskägda segelbåtar för säsongen 2012. Navigare Yachting har idag den mest moderna och välskötta charterflottan i Kroatien.
Kroatien har under de senaste åren gått upp som nummer ett i popularitet hos de som vill hyra segelbåt.
Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 100 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; båtar som är underhållna med största noggrannhet, svensk personal som möter på plats och bästa tänkbara service.
Över 20 000 båtintresserade människor besökte i helgen premiären av den flytande båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar fyllda med sol och vackert väder visades 205 nya motor- och segelbåtar samt produkter från 46 tillbehörsleverantörer. När mässan stängde på söndagskvällen hade den besökts av 20 564 besökare.
– Vi är även glada över att ha kunnat visa upp ett så stort utbud av båtar; från roddbåtar och små dagsutflyktsbåtar till över 17 meter långa motor- och segelbåtar i mångmiljonklassen, säger Patric Borén, projektledare på Sweboat.
– Det stora intresset bland besökarna visar på hur betydelsefullt båtlivet är för oss i Sverige samtidigt som det är glädjande att så många i vår bransch vågar satsa och tro på framtiden trots det rådande ekonomiska världsläget. Tillsammans med Värmdö Kommun och Arcona Yachts har vi lagt grunden för en återkommande båtfest i Gustavsbergs Hamn, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.
Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Värmdö Kommun och Arcona Yachts. Grundpelarna är ett professionellt arrangemang med fri entré, fri parkering och ett brett utbud av båtar och tillbehör tillsammans med en härlig branschstämning.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.
Info: www.sweboat.se
En av världens tuffaste och mest krävande endagstävlingar, Ö till Ö i Stockholms skärgård, fick ett något oväntat segerpar. Antti Antonov och Björn Englund från Stockholm visade att de behärskade simning och löpning i skärgården bäst och vann på nya rekordtiden nio timmar och sju minuter.
– Det var vårt tredje lopp tillsammans. 2009 gick bra. Då blev vi tvåa. I fjol var ett fiasko, men nu fick vi vår revansch, sade Björn Englund efter seger.
Paret Antonov/Englund var snabbast över de cirka 65 kilometerna mellan Sandhamn och Utö i Stockholms skärgård, dvs en sträcka som motsvarar närmare två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd. 20 öar och lika många vattendrag ska avverkas och det kräver sin man.
– Det var besvärligt i år. De långa simningarna var värst. Det blåste ganska hårt från sidan och vågorna tog ut sin rätt, säger Antti Antonov.
Det skiljer 18 år i ålder mellan de två segrarna Antonov 46 år och Englund 28 år. Men de trivs tillsammans och berättade att de skrattade mycket under loppet.
– Det är ett tufft lopp och det gäller att hålla humöret uppe. Det fungerar inte att man gnäller på varandra. Men vi har kul och vi kommer nog tillbaka nästa år eftersom första pris är en start i nästa års Ö till Ö, säger de.
Men trots ganska mycket vind så blev det ny rekordtid, tre minuter snabbare än förra årets segrare Jonas Colting – som var storfavorit även i år Men Jonas partner Björn Andersson blev sjuk och efter drygt halva tävlingen tvingades de bryta.
– Björn mådde inte bra och efter ett tag blev han ordentligt illamående och yr. Han ligger och sover nu, berättar Joans Colting och fortsätter:
– Jag märkte tidigt att det gick trögt och till slut gick det inte längre. Men jag lastar honom inte. Det kunde varit jag. Björn och Antti är värdiga vinnare, men vi var i ledningen när vi bröt och jag tror vi hade vunnit, säger Jonas Colting.
Tvåa blev Lars Ekman och Per Berg blev tvåa slagna med cirka 20 minuter.
Foto: Jakob Edholm.
Info: www.otillo.se
Söndag den 11 september 2011, klockan 11.00 – 17.00 är det för elfte gången dags för Skeppsholmsdagen. Det blir en dag fylld av båt- och byggnadskultur, konst, musik och historia.
Det här och många andra saker händer på Skeppsholmsdagen!
• Ångbåtstrafik Skeppsbron-Skeppsholmen med ångfärjan Djurgården 3
• Levande musik ombord på Af Chapman
• Kulturfartyg på strömmen med presentation på Kastellholmen
• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericsonhallen
• Lyssna på unga musikanter från RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) och körsång av barn från Kulturfyrens verksamhet
• Högläsning av författare från Svenska Författarförbundet
• Ansiktsmålning för barn
• Landskapsdag på Arkitekturmuseet – Fri entré till museet
• Fri entré till Moderna museet
• Segla Briggen Tre Kronor af Stockholm 13-16. Biljetter ombord
• Spika fågelholkar hos Skärgårdsstiftelsen
• Öppet hus hos Skeppsholmens folkhögskola och hemgård
• Se den fantastiska utsikten från Kastellet
• Flera restauranger och serveringar
• Asienfest på Tyghusplan
• Invigning av Östasiatiska museets stenåldersby
• Åk Hop On Hop Off med Strömma från färjelägret Skeppsholmen till halva priset
• Och över trettio andra aktiviteter och besöksmål för hela familjen
Guidade vandringar
Från Statens fastighetsverks tält på Batteriplan vid bron. Vandringarna är gratis. Klockan 12.00 och 14.00, Maritim miljö/Flottans Män, Lennart Bresell. Klockan 15.00, Konst- och arkitekturvandring. Arkitekturmuseet, Elisabet Johansson och Moderna Museet, Maria Taube.
Info: www.skeppsholmsdagen.se
Det är dags för en ny Southerly 47. Konstruktören Stephen Jones har utsetts att tillsammans med varvets egna designers ta fram den nya båten. Målsättningen är att bygga en “blue water cruiser” designad efter höga specifikationer och för en enkel hantering. Båten ska kunna seglas av endast två personer, vilket är ett av grundkraven för många av dagens cruisers.
Bland utrustningen märks fraktionsrigg med självslående fock. Som hos alla Southerlybåtar får 47:an dubbla roder för maximal respons och kursstabilitet.
Cockpit blir säkert ombonad med högsta komfort. Ett centralt bord i dinetten ger möjlighet för alla gäster att sitta riktigt bekvämt vid måltiderna. För att få en så social seglingsupplevelse som möjligt är båten försedd med rejäla sittplatser i teak i pushpit.
Med kölen nedfälld blir djupgåendet hela 3,1 m, vilket ger hög stabilitet. Det innebär att båten får hålal sig på större vatten, många svenska skärgårdar håller som bekant mindre djup. Det går dock att höja kölen och segla med ett djupgående på 1 m, vilket förneklar läget…
Dessutom kommer båten att finnas i ett utförande med en fast köl med 2,5 m djupgående.
47:an får ett väl tilltaget pentry med lyxig känsla, navigationsutrymme med god sikt utåt och en förkabin samt tre midskepps kabiner.
Nya Southerly 47 är för närvarande under slutförande och får sin världspremiär vid Southampton Boat show i september.
Tekniska specifikationer:
Längd: 14.35 m 47’1’’
Längd v l: 13.05 m 42’10’’
Bredd: 4.46 m 14’8’’
Djupgående min: 1.00 m 3’3’’
Djupgående max: 3.12 m 10’3’’
Deplacement: 16,500 kg 36,376 lbs
Kölvikt: 2,130 kg 4,696 lbs
Ballast 6,120 kg 13,492 lbs
Motor: Yanmar 4JH5 –TE 75 hk
Tankar:
Bränsle 589 liter
Vatten: 499 liter
Höjd: 22.31 m 73‘ 2‘’
Segelyta:
Storsegel: 62 sq m 667 sq ft
Fock: 46 sq m 495 sq ft
GenUa: 72 sq m 775 sq ft
Info: www.southerly.com
Nya SASGA 42 (13,50 m längd) är en lite annorlunda motorbåt från Barracuda Yacht Design och byggd av Sasga Yachts. Båten sjösattes tidigare i år på Menorca i Spanien. Hon har en spännande retrolook med ett modernt skrov som påminner om gamla beprövade och sjövärdiga fiskebåtar. SASGA 42 kommer att visas på båtmässorna i både Cannes och Barcelona under de närmaste veckorna. Hittills har fem exemplar sålts till kunder i Italien och Spanien.
Sasga Yachts på Menorca säger själva att SASGA 42 är en tolkning av de skrov som fiskare i Spanien har använt i sina traditionella båtar. Dessa var små roddbåtar som kallades “Llaüts” och var välkända för stor innervolym i kombination med goda sjöegenskaper.
En den al detta ser man direkt på de vackra linjerna i båtens skrov. Språnglinjen är elegant och båten utstrålar sjövärdighet. Hon har relativt höga fribord i kombination med en mjukt rundad akter och vackra protportioner.
Konstruktörerna har lagt extra stor vikt vid att skapa en rymlig och ljus båt med god bränsleekonomi, låg ljudnivå och låga vibrationer.
Båten är byggd med sandwich och har ett rymligt akterdäck samt stora solytor på fördäck. Hon har en riktigt ljus salong, varifrån besättning och passagerare har fin utblick. Hela båten är också designad för att vara lätt att ta sig runt, som en “walk-around” med traditionella pulpits.
Båten har även en väl tilltagen badbrygga för att underlätta bad och vattensport. För att ytterligare förstärka den traditionella stilen har hon även en hel del trädetaljer, till exempel masten.
STyrplatsen i salongen finns om styrbord. Under däck finns kabiner och ett U-format pentry. Förutom ägarkabinen finns här en stor kabin med dubbelkoj. Både är försedda med separata badrum. Totalt har båten koje rför sex personer.
Framdriften sker via dubbla motorer på 260 hk eller 315 hk . Detta ger en marschfart på upp till 20-24 knop och en räckvidd på över 500 Nm vid 12 knop respektive över 300 Nm vid 15 knop.
En större modell med flybridge från samma varv, SASGA 54 på 16,40, är på gång till nästa år. Även en mindre SASGA 32 är under konstruktion.
Tekniska specifikationer
Längd: 13.50m
Skrovlängd: 11.95m
Bredd: 4.00m
Deplacement: 10.20t
Djupgående: 1.20m
Interiördesign: Barracuda YD
Konstruktör: Barracuda YD
Pris: 360 000 Euros
Info: www.barracuda-yd.com
Båtmässorna Allt på Sjön i Gustavsberg och den flytande båtmässan i Wasahamnen i Stockholm är i full gång. Vädrets makter är på utställarnas sida och besökarna kan på en och samma dag få ta del av ett mycket omfattande utbud av båt. I Gustavsberg visas över 210 båtar vid bryggorna och i Wasahamnen ett 50-tal nya båtar. Mässorna är öppen 2-4 september. Den stora bilden ovan är från Gustavsberg.
Redan första dagen av mässan i Gustavsberg så kom det gott om folk. Solen sken och utställarna var på ett mycket gott humör.
– Detta bekräftar att utställarna tror på ett koncept med en professionellt arrangerad båtmässa i branschens egen regi. Andra nyckelfaktorer är fri entré och gott om gratis parkeringsplatser, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat.
På mässan kommer det finnas både segel- och motorbåtar från 15 till 55 fot. Det bjuds på nära 30 världs- och Sverigepremiärer som till exempel Alukin SC 750, Arcona 410, Aquador 35 C, Beneteau Sense 50, Dehler 41, Elan 210 Grandezza 27 DC, Linjett 34, Westline 25 Sport, X-Yachts XP 44 med flera.
– Dessutom kommer det där att finnas en stor tillbehörsavdelning med över 40 företag som bara visar och säljer marina produkter. Allt från rigg och segel till marinelektronik, vinterförvaring och båtvård.
Även Sjöräddningssällskapet, Skärgårdsradion och Sjöpolisen kommer att finnas på plats för att visa upp sig för besökarna.
– Detta ställer höga krav på oss men med erfarenheten från det mycket uppskattade Öppna Varv på Orust i ryggen kommer vi att ge både utställarna och besökarna en riktigt bra mässupplevelse, säger Patric Borén.
Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund den 2–4 september i Gustavsberg på Värmdö. Mässan håller öppet för allmänheten 2 – 4 september 2011 kl. 10–18 alla dagar. Den 5 och 6 september arrangeras provkörningar för kunder och media.
Den flytande båtmässan i Wasahamnen lockade betydligt färre nya båtar, men arrangörerna har valt att komplettera med en del begagnade båtar. Dessutom visas flera fina klassiska båtar upp av Båthuset.
Info: www.alltpasjon.nu
Bildtext:
Allt på Sjön 2011 arrangeras i hamnen hos Arcona i Gustavsberg.
Kommentarer
Vilken besvikelse, inga båtar, inga besökare, var där igår torsdag. Kommer inte tillbaka! Den mässan har gjort sitt.
Kanonmässa i gustavsberg massor av båtar och folk idag
Ehhh.. Mässan började fredag?! Tycker du det är konstigt att inga besökare/båtar var där torsdagen?!
Fina mässor båda två tycker jag!
Lite olika stil. Den i gustavsberg satsar på många besökare och den i stan satsar på rätt besökare. Skulle vara väldigt intressant att veta var det såldes flest båtar.
Värmdö kommun har sedan hösten 2010 arbetat tillsammans med det lokala näringslivet, föreningslivet och medborgare för att ta fram en nytt varumärke för hela Värmdö. I samband med den flytande båtmässan ”Allt på sjön” i Gustavsberg lanseras den nya plattformen. Drygt 200 personer har deltagit i arbetet som syftar till att skapa stolthet, samsyn och en gemensam identitet för platsens aktörer.
– Vi ser varumärket som medel för att nå vår vision, Värmdö Vision 2030, säger Lars-Erik Alversjö (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö. En gemensam varumärkesplattform av det här slaget är ett styrmedel för att konsekvent och långsiktigt stärka bilden av vad Värmdö står för, att skapa förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling och tillväxt.
I Värmdö finns flera starka destinationer, attraktioner, tillgångar och individer som bidrar till att skapa en positiv bild av platsen och som förstärker Värmdös rykte. Värmdös platsvarumärke ska lyfta fram de gemensamma värden som gör platsen attraktiv och som särskiljer Värmdö från liknande platser i Stockholmsregionen.
Värmdös varumärkesplattform innehåller följande huvudbegrepp:
Kärnvärden: Stolt – Medveten – Nyfiken
Varumärkeslöfte: Urban skärgårdsidyll
Position: Stockholm stoltaste skärgård.
Kommunikativ målgrupp: Storstadsmänniska med en livsstil som kännetecknas av en aktiv medveten vardag.
– En varumärkesplattform uttrycker vilka värden eller drivkrafter som gör platsen åtråvärd i jämförelse med konkurrerande platser, säger Kenneth Norberg, kommunikationschef i Värmdö kommun. Kraften i varumärket Värmdö uppnås genom ett brett engagemang, varumärkesplattformen ska därför ses som ett verktyg som i olika samverkansprojekt bidrar till fokusering på de värden som utvecklar Värmdös attraktionskraft.
Den 2 september öppnar Sjöhistoriska museet utställningen Ajvazovskij – mästaren. Den ryske 1800-talskonstnären Ivan Ajvazovskij ses av många som världens främste marinmålare. Under 75 dagar i höst får den svenska publiken möjlighet att se flera av hans verk, som ytterst sällan lämnar Ryssland.
Ivan Ajvazovskij var en av de mest berömda och uppburna konstnärerna i Ryssland under 1800-talet. Han föddes i Feodosia på Krim 1817 av armeniska föräldrar och utbildade sig på Konstakademien i Sankt Petersburg. Där fick tsar Nikolaj I upp ögonen för den unge Ajvazovskij som med tiden utsågs till imperiets officiella marinmålare. Han tjänade under fyra tsarer och verkade under en händelserik tid fram till sin död 1900.
– Ajvazovskij är den störste marinmålaren genom tiderna. Det känns helt fantastiskt att vi nu kan visa hans målningar från Centrala marinmuseet i Sankt Petersburg. För mig är det en gammal dröm som går i uppfyllelse och för alla konstälskare så är de här 75 dagarna en unik möjlighet att ta del av den ryska konstskatten, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.
I Ajvazovskijs måleri möter man förutom sjöslag också dramatiska skeppsbrott i stormpiskade hav. Människans litenhet, utsatt för naturens krafter. Och romantiska motiv med lugna vågor och fregatter. Ajvazovskij var en mästare på att återge himmel och hav, känslor och stämningar. Hans måleri förbryllade och hänförde sin samtid och han räknas till en av de absoluta främsta i genren marinmåleri.
Äventyraren och fotografen Oskar Kihlborg ska ro från Sverige till Finland. Den 13 dagar och 175 Nm långa roddturen gör han för att uppmärksamma att Sverige inte har ett modernt forskningsfartyg i Östersjön. Samtidigt passar han på att göra observationer åt forskare vid Stockholms universitet.
– De forskare vid Stockholms universitet som jag pratat med säger att vi har bättre information om hur ytan på Mars ser ut än Östersjöns botten, säger Oskar Kihlborg.
Under resan till Åbo som går genom Stockholms, Ålands och Finlands skärgårdar kommer han att passa på att göra observationer på uppdrag av forskare vid Stockholms universitet.
– Ett välutrustat fartyg för forskning i Östersjön är oumbärligt för att ge forskningen mer kunskap och en möjlighet att rädda detta känsliga innanhav, säger Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet.
Avfärden sker den 6 september kl. 10.00 från Briggen Tre Kronors hemmahamn på Kastellholmen i Stockholm. Oskar Kihlborg planerar att anlända till Åbo den 19 september tillsammans med segelfartyget Briggen Tre Kronor som då avslutar seminarieserien ”Hållbara Hav” – ett samarbete mellan näringsliv, forskare och organisationer för att gemensamt verka för hållbara lösningar för Östersjön.
Stora Tullhuset på Stadsgårdskajen i Stockholm blev idag belönat med Byggmästareföreningens pris, ROT-priset, för årets bästa ombyggnadsprojekt i Stockholm. Priset överlämnades av juryns ordförande Anna-Greta Leijon till Stockholms Hamnars VD Johan Castwall vid en ceremoni i Kulturhuset i Stockholm på fredagsmorgonen.
Ur juryns motivering:
”I Stora Tullhuset har man på ett förtjänstfullt sätt fyllt huset med nya verksamheter och med stor skicklighet återställt byggnadens ursprungliga exteriör.”
”De kulturhistoriska och antikvariska insatserna är väl genomförda.”
”Nu sjuder denna centrala plats av nytt liv…”
Stora Tullhuset är det renoveringsprojekt av fem nominerade som bäst tagit tillvara byggnadens särdrag och kvaliteter. Priset delas mellan Stockholms Hamnar som är beställare och ägare, arkitektbyrån Ettelva Arkitekter AB samt byggentreprenören ROT Gruppen AB.
Stockholms Hamnar har genomfört en omfattande renovering av Stora Tullhuset på Stadsgårdskajen. Den vackra tullbyggnaden från 1906 var mycket sliten och stod delvis tom när renoveringarna påbörjades 2006. Idag är huset en mötesplats där många kan njuta av den vackra byggnaden och utsikten över vattnet. Huset rymmer idag kryssningscenter, kontorslokaler och fotomuseum med utställningar, kurser, föreläsningar, servering och events.
ROT-priset utses årligen av Byggmästareföreningen i Stockholm och delades i år ut för tjugonde gången.
Info: www.stockholmshamnar.se
Nya Sunseeker Manhattan 53 får sin brittiska premiär på årets PSP Southampton Boat Show, som hålls i mitten av september. På mässans första dag, 16 september, kommer både Britain’s Got Talent stjärnan Ronan Parke och Sunseekers grundare, Robert Braithwaite, att vara med. En av nyheterna med denna stora yacht är att interiören har tagits fram i samarbete med Armani/Casa.
Sunseeker Manhattan 53 är en vidareutveckling av Sunseekers flybridge sportbåtar. Den utgör det allra senaste i serien med Manhattan range. Båten får sin världspremiär först på båtmässan i Cannes och därefter i Southampton.
Jämfört med föregångaren, Manhattan 52, får nya Manhattan 53 ökade innerutrymmen, mer volym och större mångsidighet. Sunseekers designers har varit försiktiga för att få till rätt blandning mellan interiörlayout, yttre gemenskapsutrymmen och hela båtens proportioner.
Till det yttre är detta en omisskännlig Sunseeker, men i Manhattan 53 har varvet använt den allra senaste tekniken och materialen. Det säger inte så lite eftersom Sunseeker är ett av de varv i hela världen som verkligen leder utvecklingen av yachter framåt.
Vid utvecklingen av båten byggde Sunseeker upp en modell i fullskala för att få rätt känsla i inredningen. Det helt nya skrovet har gett ökade innerutrymmen, men ger trots det en sportig känsla. Båten har all den senaste navigationsutrustningen, dubbla förarplatser med mera.
Info: www.sunseeker.com
Kommentarer
Hoppas Benny lyckas med detta! Han är den verkligt passionerade industrialisten i branschen. Hans motsats på Västkusten var Pehr G Gyllenhammar!