Nyheter

Sverigepremiär på flytande mässan i Wasahamnen 1-4 september. Targa 32 ersätter Targa 31 som tillverkats sedan 1997 och som uppdaterats under åren. Den senaste uppdateringen som gjordes på Targa 31 var den negativa akterspegeln och blev då kallad T31+. Targa 32 har fått den negativa akterspegeln som standard då den var mycket uppskattad och fick en ”modernare look”.

Bredden har ökats på för att ge mer volym inne i båten, mest upptill än nertill vid vattenlinjen för att behålla de goda sjöegenskaperna.

Förkabinen har blivit större med två fullängdskojer på 210 cm samtidigt som det populära fördäcket med U-bänken behållits. Durkluckan har dock utgått till förmån för en större förkabin.

Akterkabinen har fått en större dubbelsäng (204×140 cm) och badrummet har fått mer volym och en fast el-toalett. Mycket av formspråket kommer även från den populära Targa 44, med en högre stäv, framåtlutande tak samt teakräcke, dubbel akterport till badbryggan och en distinkt linje i hyttvägen som kännetecknar Targa 32.

En annan nyhet är att skrovet till den nya båten tillverkats enligt vakuuminjiceringsmetoden, vilket är både miljövänligt, hälsosammare för båtbyggarna och ger ett starkt skrov.

Tekniska specifikationer:
Skrovlängd: 9,82 m
Totallängd: 10,78 m
Skrovbredd: 3,37 m
Vikt: (2xD4) ca 6.300 kg
Designkategori: B
Dieseltank: 800 l
Vattentank: 120 l
Septiktank: 60 l
Kylskåp: 65 l
Fart med 2xVp D4-300hk: ca 40 knop.

Info: www.sea4you.se

Info: www.nordicmarine.se

Med start tisdag den 5 juli börjar Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet att utrusta 35 räddningsbåtar på 19 orter med hjärtstartare. Det är första etappen i ett tre år långt projekt för att hjärtsäkra Sveriges kuster och skärgårdar. Projektet är ett samarbete mellan Hjärt-Lungfonden, Sjöräddningssällskapet och PostkodLotteriet.

– När ett hjärta stannar är snabba insatser med hjärt-lungräddning och hjärtstartare det enda sättet att rädda liv. Vi vill fördubbla antalet personer som överlever plötsligt hjärtstopp till sjöss och längs Sveriges kuster, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet har fått fem miljoner kronor från PostkodLotteriet för att under tre år utrusta räddningsbåtar, sjöräddningsstationer och kustnära orter med fler än 200 hjärtstartare.

Årligen drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp och i dag överlever endast 400 personer. Med fler hjärtstartare till sjöss och längs Sveriges kuster kan fler överleva.

– Om något inträffar till sjöss är vi sjöräddare ofta först på plats. Med hjärtstartare på fler av våra båtar kan vi rädda ännu fler liv, säger Helge Skärlén, frivillig sjöräddare i Sjöräddningssällskapet.

En hjärtstartare räddar liv genom att sända elektriska chocker som får ett hjärta som stannat att börja slå igen. Vem som helst kan använda en hjärtstartare eftersom det inte krävs några förkunskaper.

Läs mer nedan:
– Alla räddningsbåtar som får hjärtstartare
– Fakta om plötsligt hjärtstopp
– Fakta om projektet

Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift Plötsligt hjärtstopp
Länk: Läs mer om projektet på Hjärt-Lungfondens hemsida

För mer information, kontakta gärna:
Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39

Helge Skärlén, Sjöräddningssällskapet, telefon 031-761 42 18, helge.skarlen@ssrs.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss utan statligt stöd. Vi är 1 800 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet. Sjöräddningssällskapet har insamlingskonton pg 90 05 00-0 och bg 900-5000. Följ oss på www.sjöräddning.se.

Alla räddningsbåtar som får hjärtstartare
Räddningsstation
Räddningsbåtarna som får hjärtstartare

Räddningsstation Bua
Rescue Odd Fellow
Rescue Thorsten Brunius

Räddningsstation Dalarö
Rescue Björn Christer
Rescue Paul Lederhausen
Rescue Ingarö

Räddningsstation Falkenberg
Rescue Signe Wallenius
Rescue Pernilla

Räddningsstation Fjällbacka
Rescue Sparbanken Tanum
Rescue Minlouis
Rescue Ivan Holmberg
Rescue SXK Västkustkretsen

Räddningsstation Gävle
Rescue Greta Dybeck
Rescue Thomas Stenberg

Räddningsstation Hjälmaren
Rescue Hjälmaren

Räddningsstation Hovås
Rescue Livbojen Göteborg

Räddningsstation Kronoberg
Rescue InfoTrader

Räddningsstation Lomma
Rescue Lomma
Rescue Lionsund

Räddningsstation Lönnångersfjärden
Rescue Folke Östman

Räddningsstation Möja
Rescue Oskar Falkman
Rescue Handelsbanken Liv
Rescue Kreab
Rescue Värmdö

Räddningsstation Mölle/Höganäs
Rescue Lars Lindfelt

Räddningsstation Mönsterås
Rescue Rolf Nilsson

Räddningsstation Ornö
Rescue Drottning Silvia

Räddningsstation Räfsnäs
Rescue Stenhammar
Rescue Mathilda Roslagens Sparbank

Räddningsstation Strömstad
Rescue Gustaf B. Thordén
Rescue Maximat

Räddningsstation Sundsvall
Rescue Sundsvall

Räddningsstation Västerås
Rescue J.Sigfrid Edström
Rescue Odd Fellow Mälaren
Rescue Strängnäs

Räddningsstation Örnsköldsvik
Rescue Nynäs

Fakta om plötsligt hjärtstopp

– Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I dag överlever bara 400 av dem.

– Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.

– Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Källa: Hjärt-Lungfonden

Fakta om projektet

– Till sjöss och längs Sveriges kuster är Sjöräddningssällskapet, inte ambulansen, oftast först på plats till nödställda.

– För att öka säkerheten ska cirka 200-250 hjärtstartare placeras ut längs Sveriges kuster. Sjöräddningssällskapets 66 räddningsstationer och 35 räddningsbåtar kommer att utrustas. Cirka 100-140 av hjärtstartarna ska placeras på lämpliga öar, vid större insjöar, i skärgårdar, hamnar, gästhamnar och andra sjönära platser över hela Sverige.

– 1 800 frivilliga sjöräddare och personer i närheten av de utplacerade hjärtstartarna kommer att utbildas.

– Projektet pågår under tre år och drivs av Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet med finansiering från PostkodLotteriet.

– Målet med projektet är att fördubbla överlevnaden vid plötsligt hjärtstopp till sjöss och längs Sveriges kuster.

– Alla platser som utrustas med hjärtstartare märks med den internationella symbolen för hjärtstartare.

Snart lanseras navigeringsappen Seapilot på Apple App Store. Den ska ge båtfolket ett fullgott navigeringshjälpmedel till en bråkdel av kostnaden för en plotter. Seapilot bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering, med AIS-data och S57-sjökortsdata från Sjöfartsverket, teknologier som bara för några år sedan var helt förbehållna yrkessjöfarten.

– Seapilot är den första navigeringsappen med AIS-data. Det innebär bland annat att du kan se båtar och fartyg med AIS-transponder. Dessutom presenteras väder i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige. Seapilot visar vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd från valfri väderstation. Information från väderstationen närmast skärmens position på sjökortet visas automatiskt och de andra hämtas genom några klick på skärmen, säger Stockholmradios vd, Jens Johansson, som ligger bakom appen.

Stockholmradio har utvecklat Seapilot tillsammans med True Heading. Stockholmradio är expert på VHF och på kommunikation till sjöss. True Heading är expert på AIS och på marin navigation.

– Vid lanseringen finns Seapilot endast för iPad. Men framledes ska Seapilot finnas också för andra läsplattor och för mobiltelefoner. Till båtmässan i Göteborg ska Seapilot vara klar för Android-plattformen. Vår långsiktiga vision är att Seapilot utvecklas till att omfatta alla länder i norra Europa, så småningom även södra Europa och Medelhavet, säger Jens Johansson.

Seapilot lanseras i Apple App Store under de kommande veckorna till introduktionspriset 499 kronor.

”Stenålderns säljägare var först och de följdes av vikingar, skärkarlar, husvagnscampare och ”Prins Carls Uppfostringsinrättning”, så inleds den nya fornstigen som bjuder på en naturskön vandring genom denna historia. Skyltar berättar om spännande platser och händelser längs promenaden. Stigen är 3,8 kilometer lång och går genom ett vackert och kuperat landskap med vidsträckta utsikter.

– Det är viktigt att synliggöra skärgårdshistorien även innan Hemsöborna, här finns mycket att berätta och ett stort intresse hos många av besökarna. På Gålö har vi nu många saker som tillsammans stärker upp varandra och ger ett brett besöksmål som blir angeläget för fler, sa Gustav Andersson, Miljö och Skärgårdslandstingsråd och Skärgårdsstiftelsens styrelseordförande som täckte av den stora informationsskylten och klippte bandet vid ingången till nya fornstigen.

Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg invigningstalade också, hon betonade vikten av att Skärgårdsstiftelsen utvecklar olika typer av attraktioner anpassade för att alla ska kunna ta del av det skärgården kan erbjuda. – En satsning som det här kan få hit olika åldersgrupper som är intresserade av olika saker, kultur, natur och historia.

Vision blev verklighet
Fornstigen är resultatet av ett samarbete mellan flera aktörer bl a Länsstyrelsen, Skärgårdsstiftelsen och Gålöstiftelsen där Länsstyrelsen och Gålöstiftelsen stått för den huvudsakliga finansieringen. Idén till stigen kommer från de två arkeologerna Mattias Pettersson och Roger Wikell och uppkom i samband med att de hittade fynd från Stenåldern när de håll på med en utgräving på Gålö för några år sedan. De kände då att de ville nå ut med kunskaperna om skärgårdens historia på ett mer lättillgängligt sätt.

– Det här är otroligt kul att vår vision nu blir verklighet. Ambitionen med stigen är att göra historia spännande och roligt vilket ligger rätt i tiden. Det finns väldigt många som är intresserade av historia idag, och vi tror att vi kan nå dem med den här satsningen, säger Mattias Pettersson.

Att det har hänt lite på 10 000 år förstår vi enkelt bara genom att titta på Gålö som då bara var några kobbar som idag hänger ihop som en halvö. – Idag ligger skärgården ca 80- 90 m högre än den gjorde för 10 000 år sedan vilket innebär att kuststräckan vid Gålö då låg någonstans vid kommungränsen mellan Huddinge och Haninge, avslutar Mattias.

Fornstigen börjar vid Morarna på Gålö mittöver vägen från hembygdsföreningens lokaler på Skälåkersvägen 4.

Sandhamn Race Week och SM för Express och ORC International fortsatte på söndagen. Dagen bjöd på rejält tuffa förhållanden med över 10 sekundmeter och grov sjö. Precis som på lördagen var det en båt som dominerade i Expressklassen på söndagen. Det var hemmabåten Matrisen med skepparen Björn Österberg från KSSS som seglade bäst, medan Lars Idmyr från GKSS, som dominerade på lördagen, var den som fick jaga.

Björn Österberg tog tre segrar och en andraplats på söndagen, medan Lars Idmyr och hans Henri Lloyd Sailing Team svarade för serien 3-3-15-2. Idmyr behåller dock ledningen inför måndagens avslutande segling, men han jagas av Österberg två poäng efter.

Om det var stora förändringar i Expressklassen så var det desto mer likt i ORC International som också seglar om SM-titeln. Där fortsätter KSSS-seglaren Ralf Aspholm att rada upp förstaplatser. I lördagens första segling kom plumpen i protokollet då TP52:an Datacom-Lindahl ”bara” blev trea. Därefter har de radat upp segrar i de sex seglingarna som följt.

– Det här är givetvis jättekul. Vi är ett rutinerat gäng där alla seglat mycket – även om vi inte seglat så mycket tillsammans, säger Ralf Aspholm som är mycket nöjd med sin nya båt och hur hon seglar:

– Idag loggade vi 20 knop på länsen. Hon är verkligen snabb. Det här ser givetvis jättebra ut inför ÅF Offshore Race, säger Ralf som nu siktar på en tredje totaltseger i ÅF Offshore Race / Gotland Runt som startar på onsdag.

Foto: Malcolm Hanes.

I absolut bästa förhållanden med strålande sol och en stadig nordostlig vind runt 5-7 m/sek inleddes Sandhamn Race Week på lördagen i vattnen utanför Sandhamn. Expresserna seglar om SM-titeln med 36 båtar på startlinjen. Express är en tuff och jämn klass som bjöd på många stenhårda dueller inte minst vid rundningarna under lördagen.

Ändå var det en båt som tilläts dominerade. Henri Lloyd Sailing Team med skepparen Lars Idmyr från GKSS tog två segrar, en andraplats och en tredjeplats i lördagens fyra seglingar.

– Det här är ett härligt kvitto på att det är värt all tid man lägger ner, säger Lars Idmyr och lyfter fram sina kamrater ombord:

– Vi har segla så mycket tillsammans och vi har rutinen. Och när vi sedan också har bra kommunikation ombord, som vi hade idag, då brukar det gå bra.

Tvåa bland Expresserna ligger X-RAY med Joakim Rodebäck och trea är Skumpan med Ronny Gustavsson som skeppare.

I ORC International leder favoriten Ralf Aspholm med sin TP52:a Datacom-Lindahl efter första dagen. Även Ralf dominerade i sin klass och vann tre av fyra seglingar. I dagens första segling blev han trea men spikade sedan de tre andra seglingarna.

Tvåa i ORC Int. ligger Boxer med skepparen Mats Victorin, VIBK och trea är Karukera, Berg Propulsion.

Bilderna är från Expressklassen. Foto: Malcolm Hanes.

Lerums kommun, Lerum Fjärrvärme AB, Kammarkollegiet, Naturvårdsverket och länsstyrelsen har i dagarna undertecknat ett avtal där alla parter har enats om att arbeta för fria fiskvägar förbi Hedefors kraftverk i Säveån. Efter oenigheter höjde staten insatsen gällande ersättning för produktionsförlust, och Lerums kommun som äger kraftverket tackade ja till budet.

– Kommunen har äntligen visat sig samarbetsvillig, något alla kommer att vinna på i längden, kommenterar Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Miljödomstolen gav i början av augusti avslag på Kammarkollegiets ansökan om att bygga ett omlöp förbi Hedefors kraftverk i Säveån. Sportfiskarna ansåg att domstolens beslut var gravt felaktigt, och överklagade därför domen precis som Kammarkollegiet och länsstyrelsen. Den springande punkten har varit ersättningsfrågan, något som nu alltså har lösts.

– Det är mycket glädjande att alla parter är överens om en lösning som gynnar Säveåns unika laxbestånd och den akut utrotningshotade ålen. Samtidigt är det beklagligt att det tagit så lång tid att komma till en lösning och att åtgärden blivit mycket kostsam, säger Stefan Nyström.

Möjligheten till att få subventioner genom elcertifikat ökar värdet i kraftverket och bidrar till att fiskvägen blir dyrare. Sportfiskarna har länge uppmärksammat problemet och visat på elcertifikatens många negativa effekter i en omfattande rapport. Framtiden för miljön i många svenska strömvatten hotas enligt Sportfiskarna av statliga subventioner.

– Det visar på ett systemfel när staten tvingas skrapa ihop pengar för en nationellt prioriterad naturvårdsåtgärd, samtidigt som kraftverket i fråga har möjlighet att få subventioner i form av elcertifikat på omkring en halv miljon årligen, menar Stefan Nyström.

Sportfiskarna har under många år arbetat aktivt med att förbättra miljön för fisk och annat liv i Säveån. En fiskväg vid Hedefors kommer att ge tillgång till lek- och uppväxtområden för lax som innebär mer än en fördubbling av idag befintliga reproduktionsområden, och är en nödvändighet för att kunna uppnå målen för EU:s vattendirektiv.

– Sportfiskarna har arbetat intensivt för att få till en fiskväg vid Hedefors kraftverk. Nu ser visionen ut att bli verklighet och det ökar alla sportfiskares möjligheter till ett högklassigt, tätortsnära fiske i Säveån, avslutar Stefan Nyström.

Den 4:e juli kl 14:00 invigs Västerhavsveckan i Lysekil. Vi på Havets Hus firar det med Hajsläpp! Sex stycken av Havets Hus småfläckiga rödhajar, tre killar och tre tjejer, ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är födda och uppvuxna på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajarna är märkta för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever.

Även om småfläckig rödhaj, lat. Scyliorhinus caniculus, är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om den. Tidigare var arten uppsatt på den svenska rödlistan i gruppen DD – kunskapsbrist. Det betyder att de bedöms höra till de hotade arterna men är svår att klassa på grund av att man vet för lite. I 2010 års upplaga av rödlistan är arten inte med men vi vet fortfarande mycket lite om den och beståndet är fortsatt mycket litet jämför med hur det såg ut en gång i tiden.

Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster. Sedan 2004 är det förbjudet att fånga och landa småfläckig rödhaj men man har alltid rätt att landa märkt fisk! Men det bästa är förstås om hajen är i så gott skick att man kan skriva upp märkets nummer, längdmäta hajen och sedan släppa tillbaka den i havet igen. Viktigt är att också notera var man fick upp den. När man sedan rapporterar in denna information till Havets Hus eller Fiskeriverket får man en trisslott och ett årskort på Havets Hus som tack för hjälpen.

På Havets Hus i Lysekil lever ett stort antal småfläckiga rödhajar i olika åldrar. Arten lägger ägg, till skillnad mot många andra hajarter som föder levande ungar. Äggläggningen sker året om, och äggen tas omhand på Havets Hus och kläcks i speciella kläckningsakvarier. Efter 9 månader kläcks ägget och ut kommer en ca 10 cm lång unge som legat dubbelvikt de sista veckorna.

Den småfläckiga rödhajen är en bottenlevande hajart som livnär sig på bottendjur som blötdjur, kräftdjur, havsborstmaskar och småfisk. På Havets Hus får de sill, räkor, musslor och bläckfisk. Den småfläckiga rödhajen är nattaktiv, och eftersom hajar är kända för att ha ett utmärkt luktsinne är det mycket troligt att de till stor del finner sin föda med hjälp av luktsinnet. Den småfläckiga rödhajen har dock förhållandevis stora ögon som tyder på att de har förmåga att urskilja föremål även vid mycket svagt ljus.

Invigningen av Västerhavsveckan måndag 4 Juli 2011
Kl. 14.00 Hajarna släpps ut i havet framför Havets Hus

Program Västerhavsveckan på Havets Hus 4-8 juli 2011
Havets Hus har som vanligt ett digert program under Västerhavsveckan.

Förutom vårt ordinarie sommarprogram kommer följande att ske:

Program Västerhavsveckan i Lysekil

Måndag 4:e
Kl 14.00 Invigning av Västerhavsveckan i Lysekil med hajsläpp vid Havets Hus brygga.

Alla dagar:
kl 13-14.30 Sälsafari avgår från Havets Hus brygga.
Pris: vuxna 180kr, ungdom (13år-17år) 140 kr, Barn (5-12 år) 100 kr. Kombibiljett Havets Hus och Sälsafari vuxna 250 kr, ungdom (13år-17år) 190 kr, Barn (5-12 år) 125 kr

Kl 15-16 Tillverka ditt eget krabbfiskespö!
Plats: Utanför Havets Hus, gratis

Kl 16-17 Krabbfisketävling med priser, gratis deltagande

Kl 17-20 1-dags strandskola
Ålder 7-12 år, pris 275 kr, 225 kr för medföljande syskon. Föranmälning krävs

Måndag-Onsdag (4 – 6 juli)
kl 9-12 3-dagars strandskola
Ålder 7-12 år, pris 675kr, 575 kr för medföljande syskon, föranmälning krävs

Tisdag och Torsdag (5 och 7 juli)
13-14.30 Båttur till Lovéncentret Kristineberg
Marinbiolog från Havets Hus finns ombord, pris: 50:- fr o m 12 år, tom 11 år gratis
15-16.30 Exkursion med forskningsfartyget Oscar von Sydow.
Marinbiolog från Havets Hus finns ombord, pris: 50:- fr o m 12 år, tom 11 år gratis

Tisdag- Fredag (5-8 juli)
Kl 10.15 TEMA guidningar i akvariet.
Olika tema varje dag, ex, fiskar, udda djur, aquaaliens, skaldjur. Pris: inträde på Havets Hus, Vuxna 95kr, Ungdom (13år-17år) 70 kr, Barn (5-12 år) 50 kr

Kl 14-16 Havets Hus personal står och visar djur vid klappakvariet.
Ombord på forskningsfartyget Skagerak vid Anderssons kaj

För fullständigt program för hela regionen se www.vasterhavsveckan.se

Här är en smart nyhet för alla båtägare. Att tappa sin mobiltelefon i vattnet betyder att det är dags att köpa en ny med allt vad det innebär. JCB Toughphone Tradesman både flyter och är helt tät.

Pressrelease:

Nu behöver du inte vara orolig för att tappa din dyra smarthphone i sjön. Använd JCB Toughphone Tradesman som flyter och är en helt vatten-/dammtät IP67-klassad mobiltelefon, byggd för att hålla! Levereras med reseladdare och handsfree.

• 1,44″ CSTN-färgskärm
• Trippelband
• Standby-/taltid 130/3 tim
• IP67
• FM-radio
• Ficklampa
• Bluetooth 2.0
• SMS
• Micro-USB
• Mått 111x49x20 mm
• 2 års garanti

Pris 995 kr.

Info: www.seasea.se

Inför årets upplaga av tävlingen Skärgårdens Snabbaste Båt, som körs 9 juli, har CoastKey valt att sponsra samt ställa ut på den tillhörande mässan vid Strömma krog. Tävlingen, som kördes för första gången 1995, har vuxit med åren och blivit en stor tävling med en minimässa som har cirka 3 000 besökare under en dag.

I takt med att tävlingen blivit större har även farterna ökat och 1995 hade snabbaste båten 58 knop, men idag är farter upp emot 100 knop inte ovanliga i dessa sammanhang.

Detta gör racet fartfyllt och mycket underhållande, men med ökad fart ökar även olycksrisken.

– Därför är detta rätt forum för CoastKey att synas i, och med många besökare får vi också bra exponering och kan berätta om fördelarna med att använda vår produkt, säger Dan Eriksson, produktspecialist på KG Knutsson AB.

CoastKey kommer att synas och finnas tillgängliga under dagen för att visa produkten på plats, och en av race-båtarna kommer att vara utrustad med det trådlösa dödmansgreppet CoastKey. Båten kommer att ligga i anslutning till CoastKey-tältet vid Strömma krog och här har man även möjlighet att träffa representanter från KGK samt kunna beställa CoastKey.

Info: www.coastkey.se

I tisdags 28 juni kl 18 återvände Briggen Tre Kronor af Stockholm till sin hemmakaj på Kastellholmen efter ett bejublat framträdande i S:t Petersburg. ”Scarlet Sails” är kulmen på festivalen White Nights i S:t Petersburg som traditionsenligt firas vid skolårets slut och sommarens ankomst. Det är ett ungdoms- och kulturevenemang som har vuxit lavinartat de senaste åren.

Natten till 19 juni seglade briggen Tre Kronor in på floden Neva fullt riggad i blodröda segel och vände vid Vinterpalatset ackompanjerad av symfoniorkester och storartat fyrverkeri. Evenemanget följdes av 1,5 miljoner människor på gatorna och av 15 miljoner tv-tittare i en nattlig direktsändning.

Huvudattraktionen var för andra året i rad den svenska briggen Tre Kronor. Förra året gjorde Briggen sin debut i festivalen och i år var man riktigt väl förberedda – stenhård träning ombord och besättningen förstärkt med två man med rutin från förra året.

Kapten ombord, Allan Palmer, med sin 14 personers besättning har jobbat efter ett sekundschema för att tajma ihop med musik och ljussättning. Det var när briggen deltog i Tall Ship Races i S:t Petersburg 2009 som tävlingens marintekniske ledare fick upp ögonen för briggens stil och för hur hon seglas. Det är en tekniskt komplicerad segling med två knops ström i Neva och därmed svårt att manövrera för fulla segel.

Scarlet sails är en saga av den ryske författaren Alexander Grin som filmatiserats 1961.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer.

Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Två RIB-båtar, en besättning på sju personer, sex dagar – och en sträcka på runt 800 sjömil. Det är basfakta i Gore Europas senaste sponsringsprojekt GORE-TEX® Arctic Challenge. Den 27 juni skulle det brittiska teamet ge sig iväg på den första dagsetappen från Wick på skottska höglandet. Slutmålet på lördag 2 juli är Rognan i Norge – norr om Polcirkeln.

Det är första gången man ger sig ut på det här äventyret i så små RIB-båtar (Rigid Inflatable Boat). Och det är ingen vanlig dagsutflykt det handlar om – den längsta etappen, mellan Lerwick på Shetlandsöarna och Måløy i Norge, är 230 sjömil. De öppna, sex meter långa Humber-båtarna ger heller inte mycket skydd mot allt vad Nordsjön har att bjuda på i form av iskalla vindar, höga vågor och sjö.

Tanken är att man dels ska testa gränserna för vad RIB-båtarna klarar när det gäller hårda förhållanden, och dels undersöka olika användningsområden.

Att färdas i de små RIB-båtarna gör det bland annat lätt att komma nära naturen. GORE-TEX® Arctic Challenge-teamet ska samla och dokumentera flora och fauna på sin expedition, i samarbete med Net Gain Marine Conservation Zone Project.

I spetsen för den sju man och en kvinna starka besättningen står den brittiske seglarlegenden Pete Goss. Till sin hjälp har han flera slipade off shore- och RIB-veteraner, men det finns också plats för några inte fullt lika erfarna deltagare, däribland en Gore-medarbetare och en journalist från The Daily Telegraph.

– Det kommer att bli stentufft, säger Pete Goss, men fruktansvärt roligt också. Dessutom är de här mindre båtarna perfekta när vi ska utforska de karga skotska kusterna och Nordnorges fjordar på nära håll.

Besättningen bär Musto HPX torrdräkter, med GORE-TEX® Pro Shell-material med Ocean Technology®. Dräkterna har utvecklats i samarbete med Volvo Ocean Race- och Vendée Globe-team, och är sedan länge förstavalet för de seglare som måste utkämpa de allra hårdaste striderna mot elementen. Förutom att de naturligtvis är helt vind- och vattentäta gör de att man kan klara upp till tre timmar i femgradigt vatten.

För att minska miljöpåverkan som mycket som möjligt är båtarna utrustade med bränsleeffektiva Suzuki-motorer. Båtarna ska inte köras fortare än 20 knop vilket minskar bränsleåtgången betydligt.

Följ GORE-TEX® Arctic Challenge:
newsroom.gore-tex.eu/
ribstothelimit.com
Twitter: @ribstothelimit
Youtube: www.youtube.com/user/ribstothelimit

Sommaren är äntligen här och semestern närmar sig. Viktigt att komma ihåg är att den nya sjölagen och alkoholutandningslagen innebär att det numera finns en övre gräns på 0,2 promille som gäller såväl på vägen som på sjön. En alkotestare är en lika viktig livräddare på både bil- och båtsemestern.

Pressrelease från Dräger:

Det finns mängder av olika alkotestare på marknaden till olika pris och kvalitet. Att tillförlitligt mäta alkoholhalt i utandningsluft är en komplicerad metod som kräver avancerade instrument. Den som vill ha en kvalitetsmässig och säker alkotestare måste vara beredd att betala för det. Det är samtidigt bättre att redan från början lägga mer pengar på inköpet än att lägga några pengar alls på utrustning som inte visar sig hålla måttet.

För att underlätta för dig som funderar på att köpa en alkotestare så har vi sammanställt fem viktiga frågor och svar kring alkotestare.

Finns det dokumentation från leverantören som visar att utrustningen verkligen fungerar?

– Att mäta alkohol i den koncentration där svensk lagstiftning har sin gräns är svårare än vad många leverantörer vill medge. Uttryck som ”Testad av SP…” på förpackningen är inte tillräckligt. Begär testprotokoll.

Går utrustningen att kalibrera?

– All utrustning som mäter gas, det vill säga även alkohol i utandningsluft, måste kalibreras med jämna mellanrum för att resultatet ska vara tillförlitligt.

Vilken typ av sensor är alkotestaren utrustad med?

– Elektrokemiska sensorer är det bästa alternativet. Det förekommer dock stora kvalitetsskillnader. Bortse helt från sensorer av halvledartyp, de håller inte tillräcklig kvalitet för att ge pålitliga mätresultat.

Är munstycket utbytbart? Finns det munstycken att köpa till?

– Av hygieniska skäl är det bra att kunna byta ut munstycket och att kunna köpa till nya om de tar slut.

Var kritisk mot reklambudskapen!

– Det finns alkotestare som felaktigt marknadsförs med begreppet: ”Samma som polisen använder”. Den svenska polisen använder enbart alkotestare/sållningsinstrument från Dräger.

Info: www.kgk.se

Nu är det återigen dags för ett av sommarens allra charmigaste evenemang. Det handlar såklart om Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona. En heldag för alla som älskar klassiska båtar och ett av sommarens verkliga topparrangemang för alla som gillar gamla båtar och bilar – i rätt miljö dessutom.

På programmet står bland annat besök av två flotta Petterssonbåtar, K-märkning, fokus på det anrika Saxemaravarvet, mängder med tävlande veteraner, mat, musik och marknad – så kan man sammanfatta årets veteranbåtsdag utanför Marinmuseum nu på söndag.

I år får evenemanget dessutom besök av Dennis Gage, känd amerikansk motorfantast och TV-profil. Dennis Gage är på plats för att göra ett par halvtimmesprogram i den populära serien ”My Classic Car” som bland annat sänds på Speed Channel.

Info: www.marinmuseum.se

Bara några dagar innan startskottet för Stena Match Cup Sweden 2011 har ett par svenska elitseglare visat stark vinnarinstinkt, och det finns riktigt goda chanser att pokalen sätts i svenska händer i år. Johnie Berntsson (bilden), Björn Hansen, Mattias Rahm, Anna Kjellberg och Caroline Sylvan är de fem svenska seglare som deltar i årets regatta.

Både Björn och Mattias har tagit hem segern tidigare och Anna Kjellberg har placerat sig på andra plats två gånger. På måndag börjar matchracingduellerna på vattnet utanför Marstrand framför hundratusen nyfikna åskådare.

Björn Hansen, som var förste svenske segrare i Marstrand 2007, vann nyligen World Match Racing Tours deltävling (WMRT) i Korea med sitt nykomponerade Mekonomen Sailing Team och ser ut som en stark segerkandidat för årets tävling. För närvarande ligger han på åttonde plats på Touren och klättrar stadigt i den hårda konkurrensen.

En annan svensk elitseglare är Johnie Berntsson som satsar allt på seglingen i år. Efter en stark prestation på WMRT förra säsongen fick han i år ett Tourkort, som enda svensk. Halvvägs genom Touren har han tagit sig till tionde plats och med ett väl förberett, nysatsande team ser han fram emot Match Cupen.

– Vi har aldrig tidigare haft bättre förutsättningar inför Match Cup Sweden. Vårt Tourkort har medfört att vi fått mycket mer tävlingstid än tidigare år så här långt in i säsongen, vilket vi fick utdelning för i och med fjärdeplatsen i Portugal Match Cup i söndags, säger Johnie Berntsson.

Den tredje svensken bland herrarna är hemmaseglaren Mattias Rahm som även han vunnit pokalen i Marstrand, 2008. Efter att ha visat en otrolig tävlingsanda i GKSS Spring Cup i maj kan Mattias skrälla till ordentligt i årets Match Cup.

Ny konkurrens för damerna
Damklassen seglas sedan ifjol i den olympiska båten Elliott 6m, vilket har attraherat dameliten från hela världen till Marstrand med tanke på nästa års OS. Det svenska OS-hoppet Anna Kjellberg, som seglar för arrangören GKSS, har två andraplaceringar i bagaget från Marstrand.

– Efter att ha kommit tvåa ett par gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Det femte svenska hoppet i Stena Match Cup Sweden 2011 är unga stjärnskottet Caroline Sylvan, som tilldelats ett wildcard av organisatören. Under hård träning med Keith Swinton har hon visat stora framsteg under våren och kan bli en tuff utmaning för damerna.

Med högljudd support från publiken på klipporna på Marstrand finns alltså stora möjligheter till svenskt jubel på Marstrand 4 – 10/7 2011.

Följ tävlingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Bara några dagar innan startskottet för Stena Match Cup Sweden 2011 har ett par svenska elitseglare visat stark vinnarinstinkt, och det finns riktigt goda chanser att pokalen sätts i svenska händer i år. Johnie Berntsson (bilden), Björn Hansen, Mattias Rahm, Anna Kjellberg och Caroline Sylvan är de fem svenska seglare som deltar i årets regatta.

Både Björn och Mattias har tagit hem segern tidigare och Anna Kjellberg har placerat sig på andra plats två gånger. På måndag börjar matchracingduellerna på vattnet utanför Marstrand framför hundratusen nyfikna åskådare.

Björn Hansen, som var förste svenske segrare i Marstrand 2007, vann nyligen World Match Racing Tours deltävling (WMRT) i Korea med sitt nykomponerade Mekonomen Sailing Team och ser ut som en stark segerkandidat för årets tävling. För närvarande ligger han på åttonde plats på Touren och klättrar stadigt i den hårda konkurrensen.

En annan svensk elitseglare är Johnie Berntsson som satsar allt på seglingen i år. Efter en stark prestation på WMRT förra säsongen fick han i år ett Tourkort, som enda svensk. Halvvägs genom Touren har han tagit sig till tionde plats och med ett väl förberett, nysatsande team ser han fram emot Match Cupen.

– Vi har aldrig tidigare haft bättre förutsättningar inför Match Cup Sweden. Vårt Tourkort har medfört att vi fått mycket mer tävlingstid än tidigare år så här långt in i säsongen, vilket vi fick utdelning för i och med fjärdeplatsen i Portugal Match Cup i söndags, säger Johnie Berntsson.

Den tredje svensken bland herrarna är hemmaseglaren Mattias Rahm som även han vunnit pokalen i Marstrand, 2008. Efter att ha visat en otrolig tävlingsanda i GKSS Spring Cup i maj kan Mattias skrälla till ordentligt i årets Match Cup.

Ny konkurrens för damerna
Damklassen seglas sedan ifjol i den olympiska båten Elliott 6m, vilket har attraherat dameliten från hela världen till Marstrand med tanke på nästa års OS. Det svenska OS-hoppet Anna Kjellberg, som seglar för arrangören GKSS, har två andraplaceringar i bagaget från Marstrand.

– Efter att ha kommit tvåa ett par gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Det femte svenska hoppet i Stena Match Cup Sweden 2011 är unga stjärnskottet Caroline Sylvan, som tilldelats ett wildcard av organisatören. Under hård träning med Keith Swinton har hon visat stora framsteg under våren och kan bli en tuff utmaning för damerna.

Med högljudd support från publiken på klipporna på Marstrand finns alltså stora möjligheter till svenskt jubel på Marstrand 4 – 10/7 2011.

Följ tävlingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

True Heading lanserar en ny unik app med namnet Seapilot för IPAD tillsammans med Stockholmradio.Det unika med Seapilot är att den bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering med AIS-data och S57-sjökortsdata från Sjöfartsverket. För bara några år sedan var det teknologier som var förbehållna yrkessjöfarten, men med Seapilot finns de direkt i din iPad.

– För True Heading är det här en direkt möjlighet att skapa mervärde för våra kunder även efter att vi sålt vår hårdvara i form av AIS lösningar.

– Har du en iPad så har du definitivt nytta av Seapilot. Det är ett bra navigeringshjälpmedel till en väldigt låg kostnad, säger Anders Bergström, vd för True Heading AB.

– Det är faktiskt den första navigeringsappen någonsin med AIS-data. Det innebär bland annat att du kan se båtar och fartyg med AIS-transponder, fortsätter Anders Bergström.

Dessutom presenteras väder i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige. Seapilot visar vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd från valfri väderstation. Information från väderstationen närmast skärmens position på sjökortet visas automatiskt och de andra hämtas genom några klick på skärmen.

Det är True Heading och Stockholmradio som utvecklat Seapilot tillsammans De båda bolagen är experter på AIS, VHF, marin navigation och kommunikation till sjöss, vilket gör att det finns gedigen erfarenhet och kunskap bakom Seapilot.

– Vid lanseringen kommer Seapilot att finnas för iPad. Men vi planerar även Seapilot för andra läsplattor samt mobiltelefoner. Till båtmässan i Göteborg ska Seapilot finnas för Android-plattformar. I den långsiktiga visionen hoppas vi att Seapilot ska utvecklas till att omfatta alla länder i norra Europa, och så småningom även södra Europa inklusive Medelhavet och USA, säger Anders Bergström.

Vilken dag som helst är Seapilot här. Håll utkik i App Store om du inte vill missa öppningspriset 499 kronor. Vi kommer även att meddela på True Heading.se när Seapilot är lanserad.

Info: www.trueheading.se

Kommentarer

Staffan Woxen 22:54:01 2011-07-03

Maila mig när den släpps tack.
Mvh Staffan Woxen

Peter Hemne 18:39:32 2011-07-18

Intresserad av eventuell I-phone variant
/peter

Robert Levin 11:07:13 2011-08-12

Den variant av seailot som nu har släppts är lång ifrån färdig! Varning, köp annat program eller vänta till nästa sommar innan du betalar 469kr för Seapilot!

Joachim Al-kayer 13:09:32 2011-08-24

Håller med föregående talare,
Många skumma skarvar mellan korten? Höjd saknas på många broar, Tid eller telenr saknas på slussar, grund saknas, mm
Men,, i det stora hela ser jag detta som ett mycket bra tänk i grunden,, jag ska ge det lite tid.
men just nu känns det BETA.

Navionic saknar ju sportleden på sina kort, gäller min Raymarine plotter i alla fall, Villket är synd.

Båtlivs redaktion 16:33:10 2011-08-24

Nytt pressmeddelande från TrueHeading 24 augusti:

True Heading: Nu syns alla båtar med AIS-transponder i Seapilot
Äntligen! Nu syns alla båtar och fartyg som har AIS-transponder med namn och MMSI-nummer i navigationsappen Seapilot. Det är en efterlängtad nyhet för alla som använder Seapilot och något som gör appen ännu mer användbar och tydlig. Tack vare tätt samarbete med Sjöfartsverket har Seapilot AB kunnat ta fram en teknisk lösning som gör alla AIS-identiteter synliga, och som samtidigt följer gällande lagar och regler kring AIS-information.
Seapilot vill tacka ägarna till de över 420 fartyg som redan har hunnit ge Seapilot tillstånd att presentera deras AIS-identitet. Nu avslutar vi det omfattande arbetet med att sluta avtal med rederier och privata fartygsägare för att få visa deras identiteter. Det behövs inte längre då Seapilot sedan i måndags automatiskt visar namn och MMSI-nummer för alla båtar med AIS-transponder.
Inom kort kommer en ny uppdatering av Seapilot. Den innehåller bland annat den efterfrågade funktionen Rutter/Waypoints. Uppdateringen innehåller även förbättring av en rad funktioner, till exempel att AIS-målen förses med fart och kursvektorer, att användaren kan bestämma det egna fartygets position på skärmen i "Follow Lock"-funktionen för bättre framförhållning, att namn på alla AIS-väderstationer visas samt en varningsruta som visas när täckning saknas för att få AIS-information. Uppdateringen av Seapilot innehåller också en rad mindre förbättringar och buggfixar.

Sommarsäsongen i Stockholms skärgård går in i sin mest intensiva period. Juli månad står för mer än hälften av skärgårdsföretagens årsomsättning. Med ny ordförande och en styrelse med olika och för Stockholms skärgård viktiga kompetenser, satsar nu Öppen Skärgård mer kraft än någonsin på att stötta skärgårdens näringsliv för ökad lönsamhet – året om.

Styrelseordförande i Öppen Skärgård är Mats Hulth, tidigare bland annat vd för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare och socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm. Mats Hulth har ett mångårigt engagemang i både skärgårds- och besöksnäringsfrågor.

– Det är ett mycket viktigt och spännande uppdrag att jobba för en levande och konkurrenskraftig skärgård. Det finns mycket att göra, men också en stor potential för såväl skärgården och dess aktörer som för Öppen Skärgård som organisation, säger Mats Hulth.

I styrelsen sitter många meriterade ledamöter med olika erfarenheter som är viktiga för att driva arbetet framåt. Vice ordförande är Patrik Mehks från Viamaregruppen. Förre, moderate finansborgarrådet i Stockholms stad, Sture Palmgren, tog plats i våras, liksom Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg. Övriga ledamöter är Gustaf Myrsten, Utö Rederi, Jan Nygren, tidigare bland annat minister och vice vd på Saab AB och Karin Voltaire, Örikets Turistservice, samt som suppleanter Elisabeth Dingertz, Café Sjöstugan, Rune Wikström, Wikströms Fisk, och Ylwa Borg, Solitair.

– Jag är oerhört glad för denna styrelse och dess engagemang. Nu har vi fantastiska förutsättningar att sätta Öppen Skärgård på kartan och göra nytta för våra medlemmar, säger organisationens vd Bisse Alm.

Styrelsen arbetar nu med att dra upp riktlinjerna för de kommande årens arbete.

– Det är hög tid att skärgården får en mer central position i utvecklingen av Stockholm. Både länet och regionen som helhet och Stockholms stad har stor nytta av skärgården som imageskapare och besöksmål. Nu måste skärgården få mer tillbaka och större egen nytta av sina unika värden, avslutar Mats Hulth.

Öppen Skärgård representerar idag 231 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner och verkar för utvecklingen av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. I dag driver Öppen Skärgård en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Info: www.oppenskargard.se

För ett år sedan tog VM-serien i matchracing, World Match Racing Tour (WMRT), ett beslut om en ny väg framåt. Visionen som sattes då är att skapa världens ledande matchracingserie för enskrovsbåtar. Med nya båtmodeller, nya arrangerande städer runt världen och ökad professionalism har flera kliv tagits mot att förverkliga visionen. Nästa vecka når seglingscirkusen Marstrand och Stena Match Cup Sweden, ett evenemang som nu kommuniceras som mall och föregångare till anslutande städer att lära av.

– När Brandspot klev in som medarrangör till GKSS 2007 togs hela evenemanget till en ny nivå, en process som fortfarande pågår varje år. För oss på touren är det viktigt att nya platser som tillkommer fullt ut förstår vikten av att kombinera det som sker både på och vid sidan av vattnet, vilket är precis vad veckan i Marstrand är ett lysande exempel på, säger Jim O’Toole, Managing Director, World Match Racing Tour.

För att lyckas måste evenemangen alltså integrera segling i världsklass med den arrangerande staden, näringslivet, familjeunderhållningen och en seglingsintresserad publik. En viktig målsättning för WMRT är att förse de nuvarande och tillkommande arrangörerna med en välfungerande affärsmodell. Båtarna som seglas i respektive tävling behöver exempelvis utnyttjas året om och inte bara under tävlingsveckan. För att lyckas med det krävs till exempel företagsseglingar, seminarier, föreläsningar och träningstillfällen i båtarna.

WMRT har satt upp målet att ha 15 deltävlingar på touren 2013, en tuff men realistisk målsättning. För att hitta de bäst lämpade platserna ordnades en budgivningsprocess där mer än 65 städer världen över deltog. Idag kvarstår sju städer som lever upp till de höga kraven gällande finansiering, en engagerad stad och viktigast av allt, rätt vindförutsättningar för att kunna erbjuda publiken täta matchracingdueller. Dessa städer har representanter på Stena Match Cup Sweden 2011 för att se, lära och insupa den härliga atmosfären på ön.

– När America’s Cup ändrade format från enskrovs- till flerskrovsbåtar kom vi fram till att vi tror att framtidens matchracing kommer att ske i enskrovsbåtar. Vår vision är att skapa den ledande professionella seglingsserien där världens bästa seglare kan leva på sin sport och utvecklas genom att kontinuerligt segla mot den tuffaste konkurrensen. Vår utveckling det senaste året visar att vi valt rätt väg inför framtiden, avslutar Jim O’Toole.

Följ tävlingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Bilden: Magnus Holmberg med besättning. Foto: Dan Ljungsvik.

640 Maine från båtbyggarföretaget Cantieri Estensi är en ny italiensk motorbåt i trålarmodell för den som söker ett bekvämt och stilfullt båtliv utan stress. Den är byggd för båtägare som vill ut på verklig långcruising och är på 19,8×5,5 m.

Den verkliga utmaningen för Cantieri Estensi med den här modellen var att bygga en båt med hög kvalitet och högg sjövärdighet vid flera olika farter trots att den inte har särskilt kraftfulla motorer.

Resultatet blev den nya modellen 640 Maine, som har en räckvidd på cirka 2 900 Nm vid sex knop och detta med en bränsleförbrukning på fem liter per timme och motor, vilket är väldigt bra för en båt i den här storleksklassen. Toppfarten för båten med halvfulla tankar är 27 knop.

Det innebär att båten passar bra både för kortare turer och för längre färder.

Båten är utrustad med hantverk i högsta klass och byggs enligt kundernas önskemål. Skrovet är designat för att klara även riktigt tuff sjö. Båten har tillräcklig styrka för tuffa förhållanden och är dessutom byggd på ett kompakt sätt.

Salongen har tre stora panoramarutor, som ger en mycket fin utsikt. Båten har plats för minst åtta gäster, som alla får plats i båtens “sea view living room” med utsikt föröver. Ägarens kabin har två stora fönster, dressing room, badrum med stor dusch med mera.

I standardversionen har totalt fyra kabiner och tre badrum plus utrymmen för besättningen. Övre däck har en totalyta på 30 kvadratmeter och är utrustat med bland annat kök, solbäddar och som extra tillbehör en kran för att lyfta ombord diverse småbåtar.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 19,80 m
Bredd: 5,50 m
Deplacement: 32 ton
Bränsletankar: 5 000 liter
Vattentankar: 1 200 liter
Maxfart: 27 knop
Cruisingfart: upp till 22 knop
Personer: 12
CE-klass: A
Motorer:Två stycken 2 FPT C13 – 825 hk
Info: www.cantieriestensi.it