Generalagenten för de finska XO-båtarna gör nu en utökad satsning på märket. Norska Fische Marine, som är generalagent för bland annat Evinrude utombordsmotorer i Norge, Sverige och Finland, tar över agenturen i Norge och räknar med att öka försäljningen i Sverige från dagens nivå på över 40 båtar per år via två starka båthandlare. XO Boats är fortfarande en nischprodukt, men båtmodellen har hittat en marknad och det kommer allt fler varianter på de fina skroven.
– I Norge tänker vi öka till nio återförsäljare för XO Boats mot att det tidigare bara fanns en. I Sverige är XO Boats bättre etablerade genom två starka återförsäljare, Nordic Marine i Marstrand och Bergström Marin i Stockholm, säger John Hurtig, Country Manager i Sverige för Fische Marine.
De flesta XO-båtarna förses med utombordsmotorer och det är där som Fische Marine kommer in som agent för Evinrude. XO-båtarna byggs i aluminium och har designats av bland andra finländaren Sakari Mattila, som var en av initiativtagarna till Aquadorbåtarna.
XO byggs i flera modeller på 20–27 fot som öppna båtar och med hytt. Det är bara de två största modellerna som förses med inombordsmotorer.
Båtliv provkörde en XO 240 ifjol och publicerade detta i nummer 5-2010. Vi tyckte då bland annat att sjöegenskaperna var riktigt fina i denna öppna båt på 7,52×2,28 m med ett V-bottnat skrov på 24 grader i aktern.
Info: www.xoboats.fi
550 öar ligger som små pärlor i Piteås vackra skärgård. Men än är det för många en oupptäckt del av landet. Fast kanske inte så länge till. Nu arbetar Kultur- och fritidsförvaltningen med att öka tillgängligheten.Och ett omskrivet utsiktstorn har redan fått fler att vallfärda till Fingermanholmen.
Bottenviken är unik med sitt bräckta vatten, landhöjningen och sina ljusa sommarnätter. Ett innanhav med klart och sött (!) vatten. Det beror på de stora älvarna som hela tiden tillför färskvatten i stora mängder. Salthalten är endast 0,30 – 0,35 procent vilket gör vattnet drickbart även för människor.
På en del av öarna vittnar små pittoreska fiskelägen om livet som en gång präglade skärgården. I dag används stugorna som fritidshus. Det finns också fantastiska badstränder. En av de bästa hittar du på Stenskärs sydöstra del. Platsen har kallats för Bottenvikens Skagen.
Det populäraste utflyktsmålet i Piteås skärgård är Vargön och naturvårdsområdet på Koskäret och Koskärshalsen. Här är kommunen och länsstyrelsen överens om att återställa sandstranden och sandheden som delvis vuxit igen. Redan i höst börjar arbetet med att rotrycka tallar och lövträd samt att klippa vassen. Därefter hoppas ansvariga att havet och isen ska sköta resten.
– Det blir mycket spännande att se vad som går att göra på denna fantastiska plats, säger Per Lenndin, avdelningschef för park- och anläggningar. Han berättar också att de är mitt i upphandling av skärgårdstrafiken för nästa sommar men att de även planerar för andra lösningar i syfte att locka fler ut i skärgården
Satsningar görs också på Renöhamn där ett 70-tal sjöbodar och båthus uppförs. Likaså fortsätter utvecklingen av Västra Kajen i centrala Piteå, ett område som numera kännetecknas av charmiga gamla sjöbodar och magasin, en väl utbyggd och populär camping och båthamn med gästplatser.
– Fingermanholmen är ett annat populärt utflyktsmål, inte minst efter all uppmärksamhet vi fått kring det nybyggda tornet på ön, konstaterar Lenndin. Vi kommer därför att utöka antalet båtplatser till nästa sommar.
Slutligen blir vinterturismen en allt viktigare del i skärgårdsutvecklingen, i vinter kommer fler skoterleder och skridskoslingor att anläggas.
Den första båten från Iguana Yachts är en riktig hybridkonstruktion som både kan köras i vattnet och på sjön. Båten hade premiär på båtmässan i Cannes i början av september. Varvet har startats av Antoine Brugidou och Iguana Yachts har för avsikt att ta fram flera båtmodeller som även kan köras på land. Priset för denna märkliga amfibiefarkost är cirka 2,2 Mkr iinklusive moms.
Den idé som Antoine Brugidou och Iguana Yachts säger att de arbetar efter är att skapa en öppen båt som även kan köras på land.
Detta kan ha sina fördelar till exempel vid förvaring i trånga hamnar, där båten kan sjö- och torrsättas helt oberoende av kranar eller annan utrustning. Båten kan snabbt sjösättas av båtägaren själv inför varje båttur och sedan förvaras på sin parkeringsplats (?) i hamnen..
Iguana 29 sägs göra 35 knop till sjöss och är begränsad till 8 km/h på land med sitt drivsystem av hydraulik. För konstruktionen svarar Tanguy le Bihan och designen kommer från Antoine Fritsch Associés.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,6 m
Bredd: 2,5 m
Djupgående: 0,45 m
Vikt: 2 ton
Passagerare: 10
Kategori: C
Maxfart på sjön: 35 knop
Maxfart på land: begränsad till 8 km/h
Motor på sjön: 300 hk utombordare
Motor på land: 40 hk motor
Designer: Fritsch-associés
Konstruktör: Tanguy Le Bihan
Båtvarv: Iguana Yachts
Info: www.iguana-yachts.com
I dessa tider av ekonomiskt dåliga nyheter blir man lätt påverkad och tror att allt är negativt. Men det finns möjligheter att göra klipp i alla lägen. För den som har en riktigt stort plånbok finns det till exempel gott om tillfällen att köpa bra och fina båtar till rätt pris. Den engelska marknaden har i ett par år varit en sådan reamarknad, men nu verkar de flesta fina begagnade båtarna vara sålda där och blickarna vänds åt andra håll. Det finns dock båtmäklare som erbjuder bra båtar, till exempel denna klassiska yacht.
Det är den klassiska segelyachten Truly Classic 78 “Bontekoning” som är till salu för ”endast 1 980 000 Euro plus moms, det vill säga över 20 Mkr.
Bontekoning är, enligt mäklaren, perfekt för den som vill göra långa och bekymmersfria turer tillsammans med familj och vänner till jordens alla hörn. Dessutom är hon en skönhet att beundra även vid kaj. Hennes linjer är klassiskt eleganta och ombord finns gott om fina träarbeten och all tänkbar utrustning.
Under 2010 genomgick Bontekoning en fullständig kontroll och service av allt tekniskt ombord. Skrovet målades och hon fick även nya segel.
Tekniska specifikationer:
Mått: 24,00 m
Bredd: 5,6 m
Djupgående: 2,60 m
Byggår: 2006
Motor: Perkins M185
Hemmahamn: Barcelona
Pris: EUR 1.980.000 exklusive moms
Info: www.seaindependent.com
Batteriladdarserien MarineCharger från DEFA finns sedan tidigare i fyra olika modeller, 1x15A och 2x15A med vanlig stickkontakt eller DEFA:s pluginkontakt. Nu utökas sortimentet med MarineCharger 1x7A och 2x7A som passar batterier upptill 100Ah.
– Tack vare att laddarna är helgjutna blir utförandet av laddarna mycket robusta, vattentäta och fläktfria. Alla dessa egenskaper är extremt viktiga på en båt. Vibrationer och vatten finns det gott om på en båt, att de är fläktlösa innebär en helt tyst drift vilket är skönt när man ska sova på natten, säger Jens Holmström, produktspecialist på DEFA-avdelningen hos KG Knutsson AB.
Att ladda med 2x7A har flera fördelar på båtar med förbrukar batteri och startbatteri eftersom varje batteri då får en optimal laddning, bland annat så ökar livslängden på batterierna. I en båt med 24V elsystem är det alltid två seriekopplade 12V batterier, vilket innebär att fenomenet skevladdning uppstår. Skevladdning av batterier innebär avsevärt förkortad livslängd och kan endast åtgärdas genom att ladda de två 12V batterierna separat. Summan av detta är att DEFA MarineCharger förlänger batteriernas livstid, vilket är fördelaktigt både för miljön och den egna ekonomin.
– Laddarna är helautomatiska och analyserar batteriet innan laddning för ett optimalt laddningsförlopp. Med elektroniskt styrd och temperaturkompenserad laddkurva förhindras även överladdning. När batteriet är fulladdat går laddaren automatiskt över till underhållsladdning och laddaren kan vara inkopplad hur länge som helst.
Modellerna med DEFA:s pluginkontakt gör det möjligt att enkelt montera laddarna ihop med DEFA:s landströmssystem. Som tillbehör finns till exempel eluttag, strömbrytare och dimmer och invertrar i olika utförande med DEFA:s pluginkontakt.
Med DEFA:s kabelsystem är det dessutom tillåtet att koppla in landström i båten utan någon elbehörighet överhuvudtaget.
Rekommenderat pris exklusive moms:
MarineCharger 1x7A 1 648:-
MarineCharger 2x7A 2 964:-
Laddström [A]: 1×7 / 2×7
Laddspänning [V]: 14,5
Underhållsladdning [V]: 13,5
Höjd [mm]: 145 / 155
Bredd [mm]: 100 / 185
Djup [mm]: 40
Skyddstyp [IP-kod]: 66 (67 med schuko)
Vikt [kg]: 1,0 / 1,7
Franska Jeanneau kommer med fem nyheter i sitt motorbåtsprogram för 2012. Tre nya modeller i serien Merry Fisher sportfiske och kabinbåtar står bland annat på programmet. Här visar vi några bilder på nya Merry Fisher 755, Merry Fisher 755 Marlin och Merry Fisher 855.
Hyttmodellen Merry Fisher 755 i 7,5-metersklassen från Jeanneau har ett stort och öppet akterdäck och är en bra kombination för den som både vill bo i båten eller komma ut och fiska.
Tekniska specifikationer:
Längd: 740 cm
Bredd: 278 cm
Vikt ca: 1750 kg
Rek max motor: 150 hk
Bränsle: 280 liter
Vatten: 100 liter
Kojplatser: 2–4
Standardutrustning : Rostfri förpulpit, Rostfria räcke på styrhytt, Gardiner,
Merry Fisher 755 Marlin är den senaste hyttmodellen i 7,5 meters Marlin klassen från Jeanneau. Den har ett stort och öppet akterdäck, bra styrhytt med fin sikt runt båten, praktisk ingång från sidan med mera. En bra båt för den som vill ut och fiska.
Tekniska specifikationer:
Längd: 740 cm
Bredd: 278 cm
Merry Fisher 855 är den största hyttmodellen från Jeanneau med utombordare. Med ett stort och öppet akterdäck är det här en båt för den som gillar fisketurer.
Tekniska specifikationer:
Längd: 840 cm
Bredd: 298 cm
Vikt ca: 2900 kg
Rek max motor: 2 x 150 hk
Bränsle: 400 liter
Vatten: 100 liter
Kojplatser: 4–6
Standardutrustning : Elreglage på Yamaha F 225-F 250 samt Evinrude 250.
Info: www.rodinsmarin.se
I närvaro av Kronprinsessan Victoria initierar Briggen Tre Kronor,Wärtsilä och Cargotec ett samarbete mellan näringsliv, forskare och organisationer för att gemensamt verka för hållbara lösningar för Östersjön. Medverkar gör forskare och specialister från företag och organisationer med ett gemensamt engagemang för Östersjöns miljö. Starten för ”Hållbara Hav 2011 – Östersjön” går på Kastellholmen i Stockholm måndagen 12 september.
På prgrammet står viktiga framtidsfrågor som ”Vad vi vet om Östersjön och vad vi inte vet?” Medverkar gör:
• Christoph Humborg, Professor vid Institutionen för Tillämpad miljövetenskap:
Hur gick det till när Östersjön förvandlades till en ”övergödd soppa”?
Vad är botemedlet? Finns det hopp?
• Lena Kautsky, Professor vid Botaniska Institutionen och Föreståndare för Stockholms universitets Marina Forskningscentrum:
Att bruka – inte missbruka Östersjöns kustvattenmiljöer – en utmaning!
Vilken betydelse har kustnära landskapsvård för havslandskapet i grunda kustvattenområden?
• Martin Jakobsson, Professor vid Institutionen för Geologiska vetenskaper:
Hur ser Östersjöns bottnar ut?
Östersjön är vår egen “innergård”. Trots det vet vi mer om ytan på Mars än Östersjöns bottnar
Bland de pågående projekt och arbeten som ska presenteras märks:
• Linda Kumblad, Dr i Marin Ekotoxikologi och Projektledare BalticSea2020:
För en levande kust
Storskaligt restaureringsprojekt i en kustvik i Stockholms skärgård
• Mathias Bergman, Ombudsman Baltic Sea Action Group Helsingfors:
Med samlade krafter för ett rent hav
Information om Baltic Sea Action Summit, S:t Petersburg 2012
• Britt-Mari Kullas Nyman, General Manager Environmental Services, Air & Energy, Wärtsilä Finland:
Technologies towards lower air emissions from ships
Hur hittar vi lösningar för att minska emissioner av kväveoxider och svaveloxider från fartyg för att minska övergödning och försurning i Östersjön?
• Karoliina Loikkanen, Director Environment, Health and Safety Cargotec Oy, Finland:
Sustainable seas- Sustainable container flows
• Åsa Andersson, Programchef Svensk Natur och Östersjön WWF:Östersjöns miljö – Framtida hot och möjligheter
Efter lunch lossar Kronprinsessan Victoria lossar förtöjningen och briggen Tre Kronor avseglar till Mariehamn. Mellan 15 och 17 september finns hon på plats i Mariehamn och därefter fortsätter resan till Åbo, som angörs 19 september. Kronprinsessan är med ombord när Tre Kronor anlöper Åbo hamn. Programmet i Åbo omfattar seminarier och sammankomster.
På kvällen 19 september arrangerar Åbo stad en festsupé på Åbo slott. Briggen beräknas lämna Åbo 23 september för återfärd till Kastellholmen. Ombord på seglingarna mellan mötesplatserna finns ett tjugotal ungdomar från Marina läroverket i Danderyd, Nacka gymnasium, Mediagymnasiet i Nacka och från organisationen Mentor.
Äventyraren och fotografen Oskar Kihlborg började ro till Åbo med start från Kastellholmen en vecka innan seminariet i Kolskjulet och han kommer att anlöpa Åbo hamn i sin roddbåt samtidigt med Briggen den 19 september.
Foto: Carolina de la Fé.
Ultra Marin presenterade Arctic Airboats Amphibian på ”Allt på Sjön” i Gustavsberg 2–4 september. Hydrokoptern är en farkost som gör det möjligt att färdas snabbt och enkelt över både vatten, is och snö. Den är speciellt utvecklad för att passa i vårt nordiska klimat. Avsikten är att kunna färdas över sjön oavsett om det är öppet vatten, issörja, fast is eller snö. Koptern klarar också ojämnt underlag och lutningar. Hydrokoptern klassas som en båt och har inga ytterligare begränsningar.
PE-modellerna är öppna, lätta modeller för service, transporter och för privatbruk är det den ideala farkosten för att ta sig ut i skärgården även vintertid. PRO-modellerna har uppvärmd hytt och kan till exempel användas för räddningsuppdrag och som taxi.
Arctic Airboats Hydrokoptrar används av bland andra finska Kustbevakningen och Finlands Sjöräddning.
Arctic Amphibian PE-300 har ett lätt polyetenskrov, vilket gör att koptern enkelt kan förflyttas med en enaxlad trailer. Företaget som säljer hydrokoptern marknadsför även en trailer av ro-ro typ, det vill säga man kör av den rakt fram med egen motor.
Koptern är lämpad för många olika ändamål, resor till stugan alla årstider, räddningsuppdrag vid hav och sjö eller översvämmade områden, vinterfiske eller sjöfågeljakt.
Amphibian kan även förlängas och utrustas med en 560 hk motor för äventyrsutflykter eller trupptransporter med 8–10 personer.
Överbyggnaden kan skräddarsys enligt kundens behov. Tillval är till exempel sufflett, förvaringslådor , FLIR värmekänslig kamera och navigationsutrustning.
Arctic Amphibian är byggd med en ram av stålrör som är upphängd med luftkuddar mot plastskrovet. I våra förhållanden finns det i praktiken inga hinder för kopterns framfart.
En hydrokopter går som ett tåg på snön och som en båt i vatten. Att köra över öppna farleder i hög fart är inget problem.
Tekniska specifikationer
Modell: 300 PE
Motor: Toyota Lexus
Drivenhet: Century Drive Units Ch3 Belt Drive
Propeller: Warp Drive Turbo kolfiber
Standardlängd: 5,50 m
Skrov total inkl. luftroder: 6,70 m
Bredd: 2,30 m
Höjd: 2,40 m
Torrvikt: 850 kg
Kapacitet: 4 pers.+ bagage
Motoralternativ:
1UZ 4,0 VZ V8 på 250–300 hk grundrenoverad begagnad bilmotor
eller
GM LS 3 V8 aluminium small block 6,2 lit Chevy 450 hk
Bränsle: 98 oktan 90 liter tank
Broms: Mekaniskt aktiverad skiva med is-spikar
Skrovmaterial: HMW PE 500 Polyetylen
Ram: Rostfri stål, målad
Fjädring: 4 x 200mm luftbälgar under ram
Info: www.ultra-marin.se
Info: www.airboats.fi
Östersjön ger ifrån sig mer koldioxid än den kan binda. Lokala variationer har gjort Bottenviken allt mer utsatt. Det visar en studie av koldioxidflödet mellan Östersjöns vatten och atmosfären som gjorts av forskare vid Göteborgs universitet.
– Östersjöns förmåga att ta upp koldioxid utan att samtidigt försura vattnet kraftigt har förändrats de senaste 100 åren. I Bottenviken har motståndskraften mot förändringar minskat medan den har ökat i de sydöstra delarna av Östersjön, säger Karin Wesslander på institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.
Koncentrationen av koldioxid i atmosfären ökar stadigt på grund av mänsklig påverkan, de globala klimatmodellerna är ännu osäkra och kusthaven ingår sällan i de stora klimatmodellerna. För att bättre förstå hur koncentrationen av koldioxid påverkar haven och vår miljö har Karin Wesslander undersökt koldioxidsystemet i Östersjöns ytvatten.
Koldioxid ingår som en viktig del i fotosyntesen, som omvandlar energin från solljuset. I havet sköts fotosyntesen av växtplankton. Under vårens och sommarens algblomning förbrukas koldioxid i havet. Eftersom andelen koldioxid då blir mindre i vattnet än i atmosfären sker ett flöde av koldioxid till havet, som fungerar som en sänka för atmosfäriskt koldioxid. När plankton sedan dör bryts de ner och koldioxid kommer tillbaka ut i vattnet. Under höst och vinter när det blåser mycket blandas vattnet om och koldioxiden kommer upp till ytan igen. Därför är havet dessa årstider oftast en koldioxidkälla.
– Studien bygger på 15 års mätningar i havet utanför Gotland, 1994-2009, och visar att det finns stora variationer mellan årstider, olika år och olika områden. Skillnaderna beror bland annat på hur stor algblomningen är. Vinden har också stor betydelse.
Eftersom Östersjön är ett väl avgränsat innanhav som får ett stort tillskott från de många floder som rinner ut där, får flodvattnets sammansättning stor påverkan. Karin Wesslanders resultat visar att Östersjöns förmåga att ta hand om koldioxid utan att öka försurningen är betydligt högre i de sydöstra delarna och kring Finska viken än i Bottenviken.
– Vi tror att skillnaderna beror på att floderna i Finska viken och längs baltkusten får med sig kalk då de rinner genom kalkhaltigt berg. Floderna som rinner ut i Bottenviken har inte alls samma kalkhalt.
Avhandlingen innehåller även en modellstudie som visar att övergödningen av Östersjöns ytvatten kan ha motverkat den försurning som koldioxidökningen i atmosfären annars skulle ha gett upphov till. De nya resultaten ingår i arbetet med att utveckla bättre miljö och klimatmodeller för Östersjön.
Avhandlingen The carbon dioxide system in the Baltic Sea surface waters försvarades framgångsrikt på en disputation vid Göteborgs universitet. Handledare: Anders Omstedt. Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/25442
Franska Jeanneau gör en rejäl satsning på nyheter inför 2012. Inför säsongen har inte mindre än fem helt nya modeller presenterats. Det är en öppen båt med mittpulpet och fyra kabinbåtar i olika storlekar för både fiske, vattensport och för den som är ute på längre semesterturer med familjen.
Det franska storvarvet, som är en av världens största båttillverkare, jobbar med stor respekt för den skandinaviska marknaden. Detsamma gäller Jeanneaus ägare, Beneteau, som också tänker mycket på Skandinavien i sin produktutveckling. Beneteau är dock mer inriktat på större båtar och har sagt att de ska ta fram nya modeller ända upp till 100 fot.
En av de öppna båtarna från Jeanneau är denna Cap Camarat 8.5 CC. Det är en stor mittpulpetsmodell med rejäla stolar samt hel akterbänk och en stor ruff för två personer. Båten har bra stuvmöjligheter och mycket öppna utrymmen på däck.
Cap Camarat 8.5 CC är en stor pulpetbåt och bör tack vare sin design och skrovlängd ha goda sjöegenskaper. Båten väger dessutom cirka 3 ton, vilket också bör bidra till en gedigen gång i sjön.
Förutom svensk standardutrustning säljer Rodins Marin i Uddevalla de här båtarna med vad de kallar ”RODINS EDITION”. Det omfattar bland annat godkänd låsögla, elankarspel i fören, dynor och ryggstödsdynor i fören, soldynsats i fören, kylskåp samt spoltoalett med hålltank. Kort sagt, båtar som är komplett utrustade för svenska kunder.
Tekniska specifikationer:
Längd: 8,42 m
Bredd: 2,98 m
Vikt ca: 3 000 kg
Rek max motor: 1 x 350 hk eller 2 x 225 hk
Bränsletank: 400 liter
Info: www.rodinsmarin.se
Här är en ny bok med massor av seglingsläsning. Genom Nordvästpassagen, norr om Canada och Alaska, seglar Ariel IV sommaren 2010 som första svenska segelbåt. Hittills har bara ett 20-tal segelbåtar lyckats ta sig igenom och av dem bara några få från öst till väst under en och samma säsong.
Ariel IV avseglar från Råå i Helsingborg via Norge, Shetland och Färöarna till ett längre stopp i Reykjavik på Island. En svår passage, både väder-, is och planeringsmässigt, blir därefter att runda Grönlands södra udde.
Ju längre norrut Ariel IV kommer, desto kortare och ljusare blir nätterna vilket underlättar upptäckten av isberg i vattnet även på natten. Det blir isläget i Baffin Bay som avgör från vilken punkt på Grönlands västkust paret kan segla över bukten mot Lanvaster Sound som är själva infarten och början av Nordvästpassagen.
Birgitta Boye-Freudenthal och Eric Boye är vana långfärdsseglare med erfarenhet från världsomsegling och från arktiska vatten. Paret har skrivit två böcker tidigare och en mängd artiklar.
Det här är berättelsen om en makalös jordenruntsegling genom områden som är så nära det i dag är möjligt att komma en ostörd vildmark. Under tjugosex år har Deborah Shapiro och Rolf Bjelke, med sin tolv meter långa tvåmastade båt Northern Light, seglat till havsområden nära polerna. De har lyckats ta sig i land på öar som på grund av sitt ogästvänliga klimat mycket sällan är besökta. De flesta platser har varit helt opåverkade av människor, förstummande vackra, och med ett djurliv som de flesta människor har svårt att föreställa sig.
Vildmarkshav handlar om Deborahs och Rolfs tredje segling till jordens sydligaste hav. Den här gången fyra år, jorden runt i Södra oceanen – jordens största vildmarksområde – större än Europa och Asien tillsammans.
Vildmarkshav är en angelägen bok för alla naturälskare. I personliga texter rapporterar författarna från några av de mest avlägsna platser om den orörda vildmarkens unika skönhet men också om människans påverkan på naturen. Boken är rikt illustrerad med fantastiska bilder.
Förhoppningen är att den ska ge läsaren den inspiration som behövs för att vi alla ska hjälpas åt att på bästa sätt värna om jordens vildmarksområden – livsnerven mellan människan och naturen – som vi är beroende av.
Rolf Bjelke och Deborah Shapiro har seglat många hundratusen sjömil sedan sjuttiotalet och är sveriges mest kända seglingspar inom båtvärlden. De var först med att segla till Antarktis och utforska nu otillgängliga platser runtom i världen.
Det säljs som bekant massor av smartphones med operativsystemet Android. För den typen av telefoner finns det också gott om appar som är helt gratis. Här är en som dessutom är nyttig för alla seglare. Appen baseras på telefonens GPS och larmar om ankaret släpper och båten kommer utanför en på förhand bestämd gräns
Även för den som redan har en kartplotter eller liknande ombord kan det här vara ett bra komplement. Mobiltelefonen drar mindre ström än plottern och du kanske har den mer tillgänglig.
Med en snabb koll får du en tydlig överblick över var båten befinner sig i förhållande till ankaret.
Det går även att köpa en betalvariant av det här programmet. Då kan telefonen automatiskt skicka ett SMS till någon annan telefon och larma.
Info market.android.som
Sök efter My Anchor Watch Free.
Iridium 9575 Extreme Här är en liten och lätt telefon för systemet Iridium. Den helt nya modell 9575 Extreme beräknas komma till Sverige med första leverans någon gång under oktober. Den är lättare, mindre och mer ruggad än sin föregångare med IP 65 samt Mil spec 810F.
Iridium 9575 stödjer även online tracking via SBD och SMS och är utrustad med en SOS-knapp.
Utöver detta kommer man även få möjligheten till en Wi-Fi hotspot med tillbehöret ”AxcessPoint” (fungerar även för Iridium 9555) för att kunna koppla upp mot en smartphone och via den skicka e-post etc.
Info: www.idgeurope.com
Greenline 40 Hybrid – uppföljare till den framgångsrika hybridbåten Greenline 33, har nu fått sin premiär. Båten har premiär den här helgen på båtmässan HISWA Amsterdam 6–11 september. Den här nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.
Greenline 33 blev en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.
Båten tillverkas av slovenska Seaway, som därefter har sålt i över 200 exemplar i världen. Greenline 33 H redan första säsongen. Den nya 40-fotaren är därmed en logisk efterföljare.
Den nya modellen får bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.
Greenline 40 ska säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).
Tekniska fakta
Längd: 11,99 m
Bredd: 4,25 m
Djupgående: 0,85 m
Kojer: 4 + 2
Vikt: 8 000 kg
Dieseltank: 700 l
Vattentank: 300 l
Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop
Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop
Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop
CE-kategori: B
Info: www.bavariasverige.se
Info: www.greenlinehybrid.com
Professor John Schellnhuber har utsetts till årets mottagare av Volvos Miljöpris. Han är världsledande forskare inom det komplexa forskningsområde som beskriver vad som påverkar den globala miljön.
Juryn för Volvos Miljöpris skriver i sin prismotivering: ”I skapandet av en mångsidig, interdisciplinär forskning som kan möta de mest skrämmande klimatutmaningar som mänskligheten har ställts inför, finns ingen som bättre än John Schellnhuber kan bidra med internationellt ledarskap för att utveckla och applicera vetenskapliga rön för politiker och beslutsfattare”.
Studier av miljön på global nivå är en av de snabbast växande grenarna inom miljöforskningen. Under de senaste decennierna har forskare alltmer förstått att mänsklig aktivitet starkt påverkar klimatet på global nivå. Därmed har problemställningarna kring miljön fått en radikalt ny framtoning, där hänsyn till den mänskliga aktiviteten blivit en viktig aspekt.
Professor Schellnhuber är föreståndare av Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK). Han är även professor i teoretisk fysik vid universitetet i Potsdam utanför Berlin samt gästprofessor vid Santa Fe Institute i USA. Det var hans intresse för kaosteori som ledde in honom på klimatområdet och han har på tyska regeringens uppdrag byggt upp PIK, ett ledande internationellt center inom hållbarhetsforskning. Hans bidrag till vetenskapen om hållbarhet på global nivå har gjort honom till en av ledarna i världen inom detta komplexa forskningsområde.
“Han utgår från en rigorös, kvantativ bakgrund för forskning inom området Earth System Science” skriver Volvos miljöpris jury i sin motivering. Schellnhuber har därigenom krattat manegen för internationell utveckling av området. Det är han som har utvecklat välkända begrepp som ”tipping elements”, som beskriver bitar av det globala systemet som kraftigt kan förändras av mänsklig påverkan samt bruket av ”glödande kol-digagram” för att illustrera riskerna med global uppvärmning. Som ordförande för Wissenschaftlicher Beirat des Bundesregierung Globale Umweltveränderungen (WBGU) var han ansvarig för en rapport som presenterade idéerna om ett 2-gradigt mål för att minska global uppvärmning, detta för att om världens medeltemperatur ökar med mer än 2 grader Celsius anses jorden inte längre vara ett säkert ställe att bo på – ett mål som sedan har plockats upp av politiker världen över.
Forskning om global miljöpåverkan är centralt för många olika specialiserade forskningsområden och för politik. Schellnhuber har under nära tjugo år verkat för att bygga broar mellan vetenskap och politik för att klara utmaningarna med långsiktig hållbarhet. Schellnhuber har agerat rådgivare åt bland andra Tysklands förbundskansler Angela Merkel, brittiska före detta premiärministern Tony Blair och EU:s president Manuel Barroso.
Han har bland annat tagit initiativ till en serie symposier med nobelpristagare, kallade Global Sustainability – A Nobel Cause, där nobelpristagare från fysik, kemi, medicin, ekonomi och litteratur samt ledande experter inom hållbarhetsforskning samlas för att diskutera vägar till en hållbar framtid. Deltagarna överlämnade ett memorandum till FN:s generalsekreterares High Level Panel on Global Sustainability.
Liksom klimatet själv är klimatforskning väldigt svårgreppbart. Men Schellnhuber är optimist:
– Jag har studerat kaosteorier och metoderna att bearbeta komplexa samband blir allt bättre. Därmed blir vi allt bättre på att tidigt kunna förutse konsekvenserna för miljön på global nivå.
Det är inte helt enkelt att ta sig ombord i alla moderna segelbåtar om man trillar i vattnet. Flera båtar har olika konstruktioner med utfällbara plattformar eller bara väldigt små inbyggda badplattformar. För att vara säker på att komma ombord snabbt och säkert kan det vara smart att investera i en riktig räddningsstege.
Båtsystems nya räddningsstege BT72-180 är designad för att passa den ofta begränsade monterbara ytan på dagens moderna akterspeglar, med infällbar badplattform eller öppen akter. Säkerhetsstege kan fällas ut nerifrån vattnet av den nödställde.
BT72-180 är en slimmad trestegs stege som ger maximal säkerhet. Den nya stegen är 860 mm lång, endast 180mm bred och monteras med två genomgående bultar. Den är utformad med två korta stöttor som stabiliserar stegen mot skrovet i utfällt läge.
Stegen är tillverkad i högglanspolerat syrafast AiSi 316 stål och utformad med platta fotvänliga steg. Stegen är teleskopisk och uppfällbar till minilängden 365mm. Rekommenderat ca pris i butik är 2400 kr.
Info: www.batsystem.se
Jock Wishart och fem kamrater till honom blev de första att ro till den magnetiska Nordpolen. Sträckan som de avverkade är på 450 Nm. Projektet var ett extremt uthållighetstest i roddarnas specialutrustade båt, som bland annat var försedd med navigations-, kommunikations- och säkerhetsutrustning från Raymarine. Roddarna nådde sitt mål på positionen 78° 35.7N 104° 11.9W kl. 1230 GMT 26 august.
– Vår elektroniska utrustning var en förutsättning för ett lyckat projekt. Särskilt värmekameran Thermal Imaging Camera, som gav oss möjligheten att se halvsjunkna isberg. Vi såg enorma mängder is och var verkligen tvungna att ha koll på dessa risker, sägerJock Wishart.
Raymarine’s Thermal Imaging Cameras är framtagna av företagets nya ägare, FLIR. Den använder infrarött ljus för att se “osynliga” faror som till exempel isberg. Den kan även användas vid dimma och liknande situationer då det är svårt att se med blotta ögat.
Roddäventyret sträckte sig över fyra veckor. Hela tiden kunde roddarna hålla koll på sin position och var den magnetiska Nordpolen låg i förhållande till deras båt.
– Många trodde att det var omöjligt att nå polen med en roddbåt, men vi har bevisat att de hade fel, säger Wishart.
Förutom att ro och spana efter gäckande isberg har roddarna samlat in mängder av vetenskapliga data. Deras färd genom isen ger färska data till miljöforskare som vill veta hur isen förändras i takt med den globala uppvärmningen.
Teamet levde ombord på sin specialdesignade båt i nästan en månad. De sov i skift mellan roddinsatserna och förbrukade var och en cirka 7 000 kalorier per dag. Resan dokumenterades för en dokumentär i BBC.
Den spektakulära nyheten Wider 42 är en av de båtar som visas upp på Cannes boat show, som pågår 6-11 september. Båten får därmed sin stora internationella debut på en av de viktigaste båtmässorna i Europa. 42:an, som har fått karakteristiska sina linjer av Fulvio De Simoni, står för något nytt: en båt med en stark design byggd för avkoppling och med flexibla möjligheter att anpassas för olika ändamål.
Wider 42 skiljer sig från andra båtar främst genom sina möjligheter att fördubbla båtens durkyta på endast tolv sekunder.
På mässan i Cannes visas båten i två versioner. Dels en version med en aktre solbädd, dels en båt utan solplattform som visa vid den välkända Croisetten i Cannes.
Den allra första modellen från Wider är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad från idéer av designern Tilli Antonelli i samarbete med Fulvio De Simoni.
Wider 42 är en båt med kraftfulla idéer, byggd för nöje och avkoppling på sjön. Den kan användas på en rad olika sätt, men är främst tänkt som en mångsidig båt som kan anpassas efter de behov som besättningen har för stunden.
För att lösa problemet med utrymme ombord har Wider 42 en lika enkel som genial lösning. Genom ett automatiserat och patenterat system kan båtens sidor skjutas ut vid behov på bara tolv sekunder. Därmed fördubblas båtens durkyta, vilket ger ökad komfort och naturligtvis mer utrymme.
Wider är också noga med att betona båtkonceptets övriga fördelar, till exempel bränslebesparing och låg miljöpåverkan. Konstruktionen har relativt låg egenvikt tack vare moderna material och är mer aerodynamisk eftersom sidorna fälls in när båten flyttas.
En av dem som har hjälpt till med båtens aerodynamik är Mark Wilson, som är en av experterna från World Championship, både klass P2 och klass P1.
Vikt/effektförhållandet hos Wider 42 gör att båten kan nå en toppfart på hela 53 knop och hålla en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på “endast” 100 liter i timmen. Motoriseringen består av två stycken Cummins dieselmotorer på 480 hk vardera. Det betyder att båten har en räckvidd på närmare 400 Nm vid 40 knop.
Bland elektroniken ombord, som är kopplad via ett CANBUS-system, finns en Garmin GPSMap 7012 kartplotter med 12,1 tums pekskärm.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 12,90 m
Bredd: 3,50 m
Bredd utfälld: 6,60 m
Djupgående: 0,88 m
Vikt: 8,5 ton
Bränsletankar: 1 000 liter
Motoralternativ:
2 x YANMAR 8LV 2×370 Hp (2x279Kw)
2 x CUMMINS QSB 5.9 2×480 Hp (2x352Kw)
Info: www.wider-y.it
Från Norge kommer den här klassiskt utformade långfärdsbåten. Det är en specialversion av Sandvik 945, som första gången presenterades för 30 år sedan. Den nya modellen har tagits fram i ett begränsat antal särskilt för Sandvik Boats 30-årsjubileum som båtbyggeri. Båten är på 9,45 m längd och har fem kojer.
I dessa tider när bränslepriserna bara verkar kunna gå åt ett håll är det skönt att se att fler och fler båtbyggare tar fram nya båtmodeller som verkar kunna köras riktigt ekonomiskt.
Sandvik 945 Basic har en 110 hk Volvo Penta dieselmotor som standard. I kombination med det spetsgattade och snipformade skrovet bör båten kunna köras riktigt snålt i deplacementsfart. Maxfarten är tolv knop, men för att köra riktigt ekonomiskt bör man troligen inte köra mer än nio knop.
Vid framtagandet av jubileumsmodellen har Sandvika lagt fokus på praktiska lösningar och ett sjövärdigt skrov. Förutom bomöjligheter för fem personer har båten gott om stuvutrymme, ett praktiskt akterdäck och självlänsar.
Tekniska specifikationer
Längd: 9,45 m
Bredd: 3, 34 m
Djupgående: 0,90 m
Motor: Volvo Penta D3, 110 hk diesel
Vikt: 4 500 kg
Kojer: 5
Fart max: 12 knop
Bränsletank: 290 liter
Vattentank: 290 liter
Hålltank: 155 liter
Pris: 990 000 Norska kr
Info: www.sandvikboats.no
Kommentarer
Någon som har erfarenhet av IDGEurope?