Nyheter

Raymarine har flera nya AIS-produkter på gång. Bland annat kommer AIS650 Class B AIS Transceiver och AIS350 AIS Receiver att lanseras. De är “skräddarsydda” för att passsa perfekt med Raymarines multifuktionssystem. Både AIS650 och AIS350 är avsedda för såväl motor- som segelbåtar.

Apparaterna jobbar inom VHF-bandet. AIS (Automatic Identification System) gör det möjligt att trådlöst skicka information mellan fartyg och olika trafikövervakningssystem. Med den här typen av AIS-produkter blir det dessutom enkelt att få informationen i en vanlig GPS-kartplotter.

Kommersiella fartyg, oceangående fartyg och alla typer av nöjesbåtar kan utrustas med AIS-mottagare. För fartyg över 300 ton är det dessutom lagstadgat att de måste vara utrustade med den här sortens sändare.

Den nya AIS650 är en Class B sändare och mottagare, som gör att den kan ta del av all information i AIS-nätverk. En finess är ett särskilt så kallat ”Silent Mode” som gör det möjligt att välja var och när informationen ska visas.

AIS650 använder ett SD-minneskort på upp till 2GB kapacitet. Den innehåller en 50-kanals GPS-mottagare.

AIS350 är en enklare enhet med enbart mottagande funktioner. Den är främst avsedd för mindre båtar.

Info: www.raymarine.com

Statens fastighetsverk, förvaltare av fästningen, har invigt två nyheter på Vaxholms kastell. ”Vakten” – ett nytt informationscentrum med butik – och guidade turer som dagligen kommer att gå runt fästningen. Vaxholms kastell är ett av tre besöksmål som Statens fastighetsverk i år satsar extra på. Målet är att ett redan uppskattat och sevärt besöksmål ska bli än mer attraktivt.

Vaxholms kastell har idag ett bra utbud med bland annat Fästningsmuseet, konferenslokaler, festvåningar, café och ett Bed & Breakfast. Sommartid används borggården även till utomhusteater och konserter. Nu kompletteras kastellet med ett informationscenter med butik samt guidade turer.

– ”Vakten”, vårt nya informationscenter, ligger i en av de gamla vaktlokalerna vid kastellets entré. Här kommer besökare kunna köpa kaffe, glass, böcker och souvenirer samtidigt som de får information om vad de kan se och uppleva under sitt besök på fästningen. Vi tror att det blir ett välkommet tillskott, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Spännande guidning runt ön
Nytt för i år är också guidade turer runt fästningen som kommer att hållas dagligen med start den 1 juli. Under visningen får besökarna bland annat veta varför kastellet placerats just på den här ön i Stockholms inlopp och hur fästningen kommit att växa till en gördel av befästningar från Arholma i norr till Landsort i söder.

– De guidade visningarna kommer att hållas utomhus och gå runt hela Kastellet. Förutom själva platsen kommer vi berätta om hur det var att leva här, avslöja detaljer om donjonerna och kanske ge svar på frågan om vem som hade det bäst på ön; om det var hundarna eller de nyinryckta soldaterna – som också gick under benämningen ”kaninjävlar”, säger Mathias von Schlieben, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Utöver Vaxholms kastell satsar Statens fastighetsverk 2011 extra på besöksmålen Kalmar slott samt Ottenby kungsgård på Öland. Projektet på Vaxholms kastell genomförs i nära samarbete med SFV:s hyresgäst Strömma Turism & Sjöfart.

Info: www.sfv.se

Foto: Peter Nerström.

Intresset är mycket stort för en helt ny 72-fotare, utvecklad i Norge av ett företag i Sandefjord. Till grund för projektet – som heter ASV 72 – finns bland andra designern Ulf Tudem, som har radikala idéer om hur effektiva skrov ska se ut. Ett av hans skrov fick hösten 2010 pris för bästa innovation i sitt område inom European Powerboat of the year. Båten är 22,2 m lång och hela 6,7 m bred.

Den nya 72-fotaren sägs vara extremt bränsleekonomisk, vilket även bör ge en rad andra fördelar. Båten bör ge lite svall och skapa lite oväsen tack vare att den är lättdriven.

Det skrov som vann pris i höstas var på 65 fot. Det har vidareutvecklats och är nu på 72 fot. Sandefjordsföretaget EffectShips International AS har anlitat ett italienskt företag för att få fram illustrationerna vi visar här. Ulf Tudem har dock kört ett annat skrov utan inredning för att få bevis för sina slutsatser.

– Jag tror att detta är helt rätt i tiden, säger Ulf Tudem, som är VD för EffectShips International AS.

– Slutanvändaren sparar 50 procent i bränsleutgifter jämfört med motsvarande traditionella båtar i samma storlek.

ASV-teknologin är patenterad över hela världen av EffectShips International AS, som letar efter ett företag som kan bygga båten. Troligen blir det i Italien.

Exakt hur tekniken fungerar är hemligt. Men på illustrationerna ser man tydlig att det är en Volvo Penta IPS-inspirerad lösning med så kallade pods. Båten väger cirka 40 ton och kan eventuellt byggas i kolfiber. Den har fyra kabiner, varav tre kan förses med flera kojplatser.

Farten är angiven till över 30 knop. Det framdrivningslösningar som presenteras i de skisser som Båtliv har tagit del av anger flera motoralternativ från Volvo Penta, Rolls-Royce/Kamewa vattenjet och Twin Disc Arneson ytskärande drev.

Info: www.effectships.com

Info: www.seseu.com

Italienska Cantieri di Sarnico fick en riktig succé med sin modellserie med namnet Spider för ett par år sedan. Båtarna satte trenden för designen hos många båtbyggare. Nu har Cantieri di Sarnico utvecklat Spider-konceptet ett steg ytterligare. Tillsammans med den italienska designfirman Studio Nuvolari-Lenard har de tagit fram en nyskapande design.

Den nya båten heter Spider 46 GTS och är inspirerad av sin föregångare, Spider 40. Siktet är att byga italienska båtar för världsmarknaden och kunna sälja mer på export. USA är bara en av de marknader som varvet Cantieri siktar på att lyckas på.

Designerna beskriver linjerna som sensuella och eleganta, som tecknade av vinden…

Om linjerna är nydanande så är inredningen och dispositionen itne lika nyskapande. Ytorna är stor och väl utnyttjade, men knappast på något revolutionerande sätt.

Båtens stora sittgrupp med soffa och bord samt pentryt är placerade på båtens huvuddäck, vilket ändå lämnar gott om plats för folk ombord att umgås och röra sig på denna 46-fotare. Båtens förare har full kontroll över båtens olika system via en futuristisk instrumentpanel.

Under däck är utrymmena uppdelade på tre separata områden: en dubbelkabin föröver, en stor midkabin med tre bäddar och en dinette med pentry och soffa. Ett riktigt stort badrum med separat dusch kompletterar inredningen.

Skrovet är designat av Victory Design – Brunello Acampora, som står baom flera av de senaste båtarna och yachterna från Cantieri di Sarnico.

För framdriften står dieselmotorer på 480 ttill 700 hk, beroende på köparens önskemål. De är kopplade til Flexidrive ytskärande propellrar.

Tekniska specifikationer:
Längd: 15,10 m
Bredd: 4,11 m
Kojer: 5
Motorer: diesel Cummins från 2 x 480 hk upp till 2 x 700 hk
Propellersystem: Flexidrive
Deplacement: 14,5 ton
Bränsletank: 1600 liter
Vattentank: 500 liter
CE-klass: B

Info: www.cantieridisarnico.it

WWF är besviket över den internationella sjöfartsorganisationens – International Maritime Organization (IMO) – beslut i förra veckan att försena förbudet mot dumpning av avfallsvatten från passagerarfartyg i Östersjön. WWF har länge arbetat för ett förbud.

– De flesta hamnar kring Östersjön har alldeles för dålig kapacitet och nu krävs stora förbättringar från både från kryssningsindustrin – och hamnmyndigheterna, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Redan förra året tog IMO ett preliminärt beslut att förbjuda avfallsdumpning från nya passagerarfartyg i Östersjön 2013 och 2018 för samtliga fartyg. Beslutet togs av miljömässiga skäl eftersom avfallsvattnet innehåller stora mängder näringsämnen som bidrar till övergödningen. Olyckligtvis har IMO skjutit upp datumet för nya fartyg fram till 2016.

– För att minska trycket på Östersjöns redan ansträngda miljö vilar ansvaret tungt på både kryssningsindustrin och de mottagande länderna och städerna för att få ett slut på avfallsdumpningen. Det är olyckligt när tidigare satta datum skjuts på framtiden, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Östersjön är ett attraktivt och snabbt växande turistmål som besöks av omkring 3 miljoner kryssningsturister varje år. Nu är kryssningssäsongen i full gång men bara en bråkdel av Östersjöns hamnar kan på ett tillfredsställande sätt ta emot de enorma mängder avfallsvatten som kommer från fartygen. Det innebär att Östersjön även i fortsättningen kommer att vara en avfallsplats för kryssningsindustrins toavatten. Förbudet kommer bara att gälla om det finns fullgoda mottagningsläggningar i hamnarna.

– Ansvaret vilar nu tungt på både kryssningsindustrin och Östersjöländernas hamnmyndigheter. De måste ta kraftfulla initiativ för bra mottagningsanläggningar i hamnarna så att vi får ett stopp för fortsatt dumpning av avfallsvatten i havet, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Kustkommuner och städer gör stora vinster på kryssningsbåtarna som lägger till i hamnarna. The European Cruise Council (ECC) har uppskattat att varje passagerare gör av med drygt 1 000 kronor i varje stad deras fartyg besöker.

– Förorenaren ska betala, inte alla vi andra som bor och lever runt Östersjön. Genom att tjäna stora pengar på en verksamhet blir man också ansvarig för den miljöförstöring den orsakar. Förutom kryssningsindustrin måste även landsidan ta sitt ansvar så att den internationella sjöfartsorganisationens förbud kan börja gälla. Utan detta förbud kommer det fortfarande att vara helt lagligt för hela passagerartrafiken i Östersjön att släppa ut toavatten med bakterier och övergödande ämnen, avslutar Mattias Rust.

Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Skeppsholmsdagen är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus mellan 11 och 17. Årets program börjar ta form och innehåller många höjdpunkter.

• Ångbåtstrafik Skeppsbron – Skeppsholmen

• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericssonhallen.

• Landskapsdag på Arkitekturmuseet men utställningen Manmade Environment -Nya Nordiska lanskap. Skapa i familjeverkstaden eller delta i workshops tillsammans med studenter från landskapsprogrammet på SLU. Konst och arkitekturvandring och tipsrunda för hela familjen.

• Asienfest på Tyghusplan och invigning av Östasiatiska museets nya stenåldersby.

I bergrummen visas utställningen Inkaguld.

• Utställning om marinflyget 100 år i Styckekranen

• Guidade visningar av Skepps- och Kastellholmen

• Kulturfartyg på Strömmen med guidning vid Kolskjulen

Skepps- och Kastellholmen kommer att sjuda av aktiviteter.

Info: www.skeppsholmsdagen.se

Yachtdesignern Tony Castro är känd för sina konstruktioner till varv som till exempel polska Galeon. Men han ritar även betydligt större yachter. Det allra senaste är denna nästan 35 m långa ketch, som är ritad för att vara både praktisk och maximalt komfortabel.

Ketchen har en mycket modern linjeföring, men är också tänkt att ge ägaren riktigt komfortabel segling.

Däckshuset har en mycket rymling salong, som omges av stora ytor med öppningsbart glas samt ett glastak. Däckshuset har även en bar, styrplats och ett stort kartbord med navigationsplats.

Cockpit har även den stora utrymmen för upp till 20 personer som kan äta i under bar himmel eller bara umgås. Ytan med en hardtop-liknande lösning är väl skyddad mot alla väder och förhållanden till sjöss. Cockpit är ansluten till salongen via en skjutbar glasdörr, vilket ger en lyxig känsla av att vara ute och inomhus på samma gång, enligt konstruktören.

Bland de andra finesserna märks en 3,6 m lång jolle som förvaras i främre delen av skrovet. Aktre delen av huvuddäcket är också skyddat med stora, avtagbara solskydd. I ytterligare ett förvaringsutrymme finsn en 4 m tender som är utrustad med dyktillbehör.

Under däck finns en stor owner’s cabin med eget komplett utrustat badrum. Där finns även en VIP-kabin och två dubbelkabiner med badrum för totalt åtta gäster. Dessutom finns det egna utrymmen för kapten och fyra besättningsmän.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 34.8 m
Bredd ö a: 8.4 m
Djupgående max: 5 m

Info: www.tonycastroyachts.com

Italienska Ferretti Group får tillskott i kassan på närmare 1 miljard kr. Det är kinesiska investerare som står för finanserna när ett av världens största båtföretag på detta sätt får nya muskler och en bättre chans till att överleva på egen hand.

Ferretti Group har en rad av världens främsta båtvarumärken i sitt produktsortiment. Förutom italienska kända märken som Ferretti, Pershing, Itama, Riva och Mochi Craft äger företaget bland annat amerikanska Bertram.

Men Ferretti Group har haft det väldigt jobbigt och genomgick en ekonomisk kris för ungefär ett år sedan. Nu har företagsgruppen tecknat ett avtal med kinesiska Shandong Heavy Industry Group för en kapitalinjektion som heter duga. Ferretti tillförs 100 miljoner Euro samtidigt som de tillsammans med det kinesiska företaget skapar ett joint venture för distribution i Asien.

Shandong group är kända för sin tillverkning av maskiner för jordbruk och byggnadsarbete. Omsättningen är över 10 miljarder US Dollar.

Ferretti genomgick en rekonstruktion 2010 och sägs fortfarande ha skulder motsvarande cirka 5,5 miljarder kr.

Efter att ha gjort succé i St Petersburg och Almedalsveckan är Briggen Tre Kronor ute på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand och Varberg. Seglingen avslutas i Simrishamn 16 augusti.

Ankomst till Karlshamn
Onsdag den 20 juli kl 12:00
Öppet Skepp
20 juli kl 12.30 – 16.00, öppnar vi upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget.

Temakväll Hav, 20 juli kl 18
Spökgarn och stopp för nedskräpade stränder!
Lars Alm, marknadschef på Håll Sverige Rent, berättar om deras aktuella projekt om spökgarn i Östersjön samt hur man stoppar nedskräpningen av stränderna.
Besättningen berättar om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar de Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön.
Fri entré.

Seglingar för allmänheten
I Karlshamn erbjuder Tre Kronor möjighet för alla som vill att följa med på någon av våra seglingar som vi genomför den 21-22 juli. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Karlshamn till Helsingborg den 23-25 juli.

Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.

Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.

Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.
Elever ombord

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Värmdö-baserade Eurolia AB lanserar nu en helt ny serie marinprodukter från Lucas Oil som är anpassade för offshore-racing och inombordsmotorer. Det amerikanska oljebolaget Lucas Oil har ett mycket stort engagemang inom motorsport och har ett av världens största sortiment av racingoljor.

Sedan några år tillbaka är man huvudsponsor för den svenska VM-båten ”Lucas Oil” som är byggd av Ocke Mannerfelt och körs av Mikael Silverberg och Nigel Hook i Ocean Grand Prix. Lucas Oil är också huvudsponsor för ”Lucas Oil Dragboat Series” som räknas som inofficiellt VM inom dragboat-racing.

Eurolia lanserar nu en komplett serie oljor för inombordsmotorer och inombordsdrev anpassade för de tuffaste krav som kan tänkas. Oljorna har testats och utvecklats under flera års tid med hjälp av den svenska VM-båten ”Lucas Oil” och inom dragboatracing.

Unikt är att motoroljorna är helt skjuvningsstabila och innehåller förutom rostskydd stora mängder av Zink, Fosfor och Molybden för att skydda vitala delar i motorerna och skapa ett högt oljetryck. Den marina drevoljan ”M8” är helsyntetisk och kraftigt förstärkt för att kunna klara tuffa tag i hög sjö då propellrarna växelvis finns i vattnet och i luften. Dessutom är M8 maximalt tunn för att minska motståndet i marinväxeln, leverera högre effekt och bättre bränsleekonomi.

I augusti kommer dessutom lanseras två maringodkända utombordsoljor. I tillägg finns sedan tidigare också en maringodkänd tvåtaktsolja och ett mycket högkvalitativt marinfett.

Vi på Eurolia AB är stolta att ha tillgång till marknadens kanske starkaste sortiment av marinoljor och med start av inombordsoljorna tror vi att produkterna kommer finna vägar ut i butik inom kort. Extra kul tycker vi det är att det amerikanska oljebolaget Lucas Oil valde att sätta en svensk båt på alla sina marinetiketter.

Debattartikel från Svenska livräddningssällskapet: Varje år omkommer cirka 100 personer genom drunkning, oftast helt i onödan. Dessa drunkningar kunde på flera olika sätt ha undvikits genom ökad tillsyn från föräldrar, användande av flytvästar och fler livräddare på våra stränder.

Svenska livräddningssällskapet, SLS, gjorde för några år sedan en simkunnighets- och attitydundersökning bland drygt 2000 vuxna i åldern 19-77 år. Vi frågade bland annat om den enskildes kunskaper i livräddning. Så många som 70 % av de som deltog i undersökningen ansåg sig behöva mer kunskap. Drygt 80 % tyckte att det ska finnas livräddare/badvakter vid alla offentliga badplatser. Den undersökning som ett försäkringsbolag genomförde i maj i år kom i stort sett fram till samma resultat och visade även att endast hälften av svenskarna skulle klara av att livrädda någon som håller på att drunkna.

I SLS undersökning var det överraskande många som inte ansåg sig simkunniga* ca 30 %, vilket motsvarar cirka 2,2 miljoner vuxna.

Med bristande kunskaper ökar riskerna och med det ökar också behovet av trygghet. Vi måste se bristen på kunskap som ett problem som på ett eller flera sätt måste lösas. Vi vet att en lösning är ökad kunskap genom mer utbildning och/eller i kombination med en ökad säkerhet i form av livräddare vid våra simhallar och badplatser.

Att bada på egen risk
Att bada och vistas i och kring vatten ska vara förenat med glädje, frihet och trygghet. Tyvärr är en skylt med texten ”Här badar du på egen risk” allt vanligare i simhallar och på badplatser. Om kommunen eller annan aktör, som är ansvarig för badet, nu ser det som en risk att bada bör det väl även finnas information om hur du som badgäst minskar risken? Eller ännu hellre, – vad eller vilka åtgärder de själva har vidtagit för att minska risken!!

Svenska livräddningssällskapet anser att en skylt varken minskar riskerna eller antalet drunkningar.

Idag finns inget tydligt regelverk för vattensäkerheten vid våra bad. De regler som finns talar bara om att badet ska vara säkert i allmänna ordalag. Tyvärr är det först efter det att en olycka har inträffat som frågan väcks: – Hur säkert är det att bada i vår simhall eller i vårt bad? Här anser vi att kommunerna/aktörerna kan vara mer framsynta. Genom att sätta upp olika olycksscenarier kan man testa om den aktuella säkerhetsnivån är tillräcklig för en granskning eller olycksutredning. Därefter kan man bedöma vilken säkerhetsnivå som kan anses rimlig. Det handlar alltså om att få till ett relevant systematiskt säkerhetsarbete

I trafiken finns ”livräddarkameror” som har till syfte att få ner hastigheten på våra vägar. Dessa ”livräddare” är en ren förebyggande åtgärd som under några år gett mycket gott resultat. På samma sätt kan livräddare på våra stränder vara förebyggare av olyckor. Livräddare har en lugnande och ”farlighetsdämpande” effekt på badgäster och då framför allt bland barn och ungdomar som många gånger är mer exponerade för olyckor. Att ha en badvakt och livräddare på badet kan vara den hårfina skillnaden mellan liv och död, de är utbildade för att se om någon är i fara och hur man på ett säkert sätt ingriper.

Använd den befintliga kunskapen
Då många simhallar stänger under sommaren borde det finnas möjlighet att använda personalens kunskap även utomhus. Låt dem tjänstgöra på de badplatser som finns i kommunen. Med sin kunskap skulle de kunna förebygga många risker och ge snabb hjälp till allmänheten vid tillbud.

En annan möjlighet är att utbilda kommunens ungdomar till livräddare. Det skulle kunna ge dem ett meningsfullt sommarjobb samtidigt som kommunens innevånare får en säkrare och tryggare badmiljö.

Det är okunskap som är farligt! Inte vatten.

Karin Brand, generalsekreterare SLS

*definition på simkunnighet ”att kunna simma är att falla i vattnet, efter att åter ta sig upp till ytan kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg”

Anna Bergendahl och Lovers of Covers är ett par av de artister som uppträder på Utö under resten av sommaren. Det är ett omfattande program, som avslutas med en eldshow under temat ”Eld över hav och land”.

Här är evenemangsprogrammet för Utö resten av sommaren:

19 jul Utö Värdshus – Coverband 100 %
19 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers
21 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikkväll sång Katarina och Thomas Cars vid pianot Robert Sund
26 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers samt Micke och Björne
26 jul Utö Värdshus – Anna Bergendahl
28 jul Utö Värdshus – Coverband Liverpool
28 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikafton med Sara Jangfeldt med stråkkvartett
29 jul Pizzastugan – musikafton med Pelle Törner
29 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers
31 jul Utö Kyrka kl 18.00 – Gudstjänst
2 aug Utö Värdshus – Coverband Smash
4 aug Utö Värdshus Societetshuset – Källar-Pelles kräftskiva med tidsenlig klädsel, förbokas
5 sept Ö till ö – multisporttävling från Sandhamn till Utö, 10 km simning och 54 km löpning
15 okt Utö Värdshus – eldshow under temat ”Eld över hav och land”

Övrigt Hembygdsgården – öppet hus och fotoutställning ”Utö då och nu” 17-31 jul, kl 11-16
Seglarbaren – trubadur tors-lör v.27-31
Dannekrogen – trubadur onsd och lörd v.25-34
Utö Gruvmuseum öppet 18 jun-21 aug, kl 13-16
Utö Kyrka öppet 13 jun-14 aug, kl 10-16

Malö Yachts fick ett mycket positivt gensvar från marknaden på nya Malö 47, som introducerades 2010. Fyra Malö 47 har redan levererats under våren/sommaren 2011. Malö Yachts bygger nu vidare på 47-konceptet och introducerar nu en ny Malö 37 och en ny Malö 40 i samband med Öppna Varv 26–28 augusti 2011.

– Malös historia sträcker sig ända tillbaka till 1939 och när vi utvecklar våra modeller så är det i samklang med vår historia och framtid. När vi förändrar designen på Malö så beror det på att vi utvecklat funktionen på något sätt. Drivkraften är samtidigt att räta ut linjer och tydliggöra linjer som har ett organiskt flöde – och foga samman till ett tydligare helhetsintryck, säger Fredrik Forsgren, designer på Malö Yachts.

– Detta har vi lyckats med på Malö 47 som introducerades 2010, och nu är fortsätter vi med att applicera samma koncept på våra modeller Malö 37 och Malö 40.

– Interiört och exteriört är vår ambition, precis som på M47, att skapa ett flöde genom båten av linjer, funktion och ljus. Interiören optimerats för olika ljusförhållanden; dag, skymning, mörker och utvändigt skapas ett ”renare” mer lättarbetat däck med färre synliga linor och beslag. Vindruta, sprayhood, targabåge, portlights, skylights och grabbräcken blir också i samma stil som på 47:an.

Info: www.maloyachts.se

Engelska Linley Swan GP offshore racing team ska samla in pengar till välgörenhet med hjälp av en extremt snabb motorbåt med 2 400 hk och biodiesel som drivmedel. Målet är att samla in 600 000 Pund, motsvarande över 6 Mkr, till ett sjuklhusprojekt i England. Redan inann start har bidragen börjat strömma in.

Insamlingen görs för att skapa medel till Great Ormond Street Hospital Children’s Charity. För oss svenskar verkar det märkligt att samla in pengar genom att köra över 100 knop med en båt, men för engelsmännen och även i andra länder är det bara ett av alla möjliga sätt att skapa engagemang och resurser till dem som behöver det.

Linley Swan GP deltog 10 juli som en del av ett Formula 1 Party, som arrangerades av Great Ormond Street Hospital Children’s Charity. Teamet ställde upp med en dag ombord i deras racerbåt med totalt 2 400 hk. Den som betalar bäst för en plats obord får följa med föraren Tom Montgomery-Swan och hans besättning på en av delsträckorna i RB12 Round Britain Race 2012. Det är en sträcka som körs över 150 Nm med en genomsnittlig hastighet av närmare 100 knop.

Bland dem som är med och bjuder på biljetten finns racingkändisar som Bernie Ecclestone, Lewis Hamilton, Jenson Button, Ross Brawn, Christian Horner och Mark Webber.

Sedan 2005 har den här sortens evenemang i samarbete med Formel 1 samlat in över 20 Mkr till hjärt- och lungenheten vid det aktuella sjukhuset.

Teamets båt är på 16,76 m över allt och är 3,8 meter bred. Motorbestyckningen består av fyra stycken Cummins Mercruiser (5.9 QSC) à 600 hk och backslagen är av typen Crash Gearboxes med Arneson Surface Drives (ytskärande drev).

Båten är byggd i kolfiber och körs på biodiesel. Toppfart 108,6 knop.

Info: http://www.linleyswangp.com/

Det blev ingen norsk seger i BMW Norwegian Grand Prix, som avgjordes i Arendal i helgen. Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani firade sin 50:e racestart och sin första seger i Class 1 bredvid Steve Curtis i cockpit med en suverän seger, där teamet hade ledningen från start till mål. Bästa norska båt kom på femte plats.

Team Victorys Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi hade det kämpigt eftersom de var tvungna att köra ett extra varv, men de hamnade ändå på andra plats. På tredje plats kom Spirit of Qatar Teams andra båt med de båda förarna Ali Al Neama och Matteo Nicolini.

Med sin seger var en lång väntan över för Sheikh Hassan och Steve Curtis, som började köra tillsammans 2008. De gjorde en mycket bra start med tillsammans med den andra båten i Spirit of Qatar. Hassan och Curtis gick från tredje plats till ledningen före pole position Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi och ledde därefter in i mål.

Tävlingen avgjordes inför en mycket stor publik i den vackra hamnstaden Arendal på det norska Sörlandet. Racet gick över åtta varv och totalt 52,45 Nm. Segraren vann med över 8 sekunder och en genomsnittlig fart på 186,61 km/h.

– Vi visste att starten skulle bli betydelsefull och vi visste att Team Victory skulle bli väldigt snabba, sa Steve Curtis.

– Men vi fick ett övertag redan innan den första rundningen, där det var ganska stötigt i vattnet, och lyckades därefter hålla dem bakom oss.

Andraplatsen för de regerande världsmästarna innebär att de fortfarande ligger i topp i poängligan, med ledningen har minskat med fem poäng.

BMW NORWEGIAN GRAND PRIX, RACE 1
Resultat
1. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) 00.31.13,89
2. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) + 00.07,90
5. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.21,46
4. 74 kim.com – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 00.34,00
5. 90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 02.16,70
6. 69 ferskfisken.no – F Sundsdal (NOR) / B Jacobsen (NOR) + 02.37,50
7. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 02.34,76*
8. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 2 Laps
9. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.44,12**

50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) dns
* N°10 1 Long Lap penalty applied
** N°5 disqualified – rule 29.07

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP
Ställningen totalt efter race 3
1. 3 Victory – 55pts
2. 96 Spirit of Qatar – 50pts
3. 95 Spirit of Qatar – 31pts
4. 10 Fendi Racing – 23pts
5. 74 kim.com – 19pts
6. 5 Team Abu Dhabi – 18pts
7. 90 Welmax – 10pts
8. 50 Parsonage Racing – 8pts
9= 69 ferskfisken.no – 5 pts

EUROPEAN CHAMPIONSHIP
Efter race 1
1. 96 Spirit of Qatar – 20pts
2. 3 Victory – 15pts
3. 95 Spirit of Qatar – 12pts
4. 74 kim.com – 9pts
5. 90 Welmax – 7pts
6. 69 ferskfisken.no – 5pts
7. 10 Fendi Racing – 4 pts
8. 91 Relekta – 3pts
9= 5 Team Abu Dhabi – 0 pts
9= 50 Parsonage Racing – 0pts

Info: www.class-1.com

Sjö&Hav, som utvecklar produkter som förenklar friluftslivet, går till attack mot sommarmyggen och inför myggfria zoner i Stockholms skärgård. De myggfria zonerna finns hos några av skärgårdens mest välkända krogar och ska ge besökarna en skönare skärgårdsupplevelse.

Tynningö Krog och Handelsbod är först ut i raden av krogar som med hjälp av Sjö&Hav kommer att erbjuda gästerna bord inom den myggfria zonen. Vid de utvalda borden kommer gästerna ha tillgång till Sjö&Havs testvinnande mygg- och fästingspray så att de kan skydda sig mot sommarens insektsplågor.

– Mygg, knott och andra blodsugande insekter är några av sommarens största irritationsmoment. Genom vårt samarbete med utvalda skärgårdskrogar vill vi ge besökarna en bättre sommarupplevelse med mindre risk för bett, säger Kim Persson, VD för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Havs mygg- och fästingmedel finns i både spray och roll-on. Insektsmedlet innehåller den naturliga substansen citriodiol, en olja som kommer från citroneukalyptusens blad, och är därmed fritt från kemikaliska komponenter. Det ger ett effektivt skydd mot mygg, knott, älgfluga och andra blodsugande insekter samt minskar risken för fästingbett.

Övriga produkter i Sjö&Havs sortiment är saltvattenstvål, saltvattensschampo, solskyddscreme och handdiskmedel. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och för att förenkla friluftslivet.

Info: www.sjohav.se

Biljetterna till operaföreställningarna på Hanö, Ungskär, Konsthallen och Stenshamn röner stor efterfrågan. Det lär bli köer som vanligt när de släpps den 13 juli. Föreställningen på Hanö röner stort intresse.

– Jag har delat upp biljetterna med medborgarkontoret och mina är slut. Jag har sålt ett 60-tal, informerar Yngve Carlsson som håller i trådarna på Hanö.

Hur många medborgarkontoret har sålt har han inte koll på. Lokalen på Hanö tar ca 125 sittande.

Imponerande meriter
Det är ”tunga” namn inom operavärlden som medverkar. T ex Tord Wallström, Kungliga operan i Stockholm samt stadsteatrarna i Gelsenkirchen och Essen, Kristina Lindberg Malmö stadsteater, Boulevardteatern m fl, Hege Waldeland solocellist i Själlands Symfoniorkester, medlem i Athelas Sinfonietta i Köpenhamn.

Mest merittyngd är Helena Janzén, initiativtagare till Operaföreställningarna i Blekinge och av många ansedd som Sveriges främsta mezzosopran.

Helena har haft huvudroller i Carnegie Hall New York, West Bay opera i San Fransisco, vinnare av The International Opera Singers Competition New York. Hon har fått massor av utmärkelser, bl a Karlskrona kommuns kulturpris, Svenska Handelskammarens kulturpris. Helena är mest verksam i Verona i Italien och USA.

Spansk eld
En som bergsäkert kommer att göra succé är den kritikerrosade spanska stjärnan i Flamencodans, Gabriela Gutarro, senast sedd i Carmen Street Show.

Mikael Nellborn är musikalisk iscensättare och den som skrivit årets opera som är specialskriven för den blekingska skärgården. Mikael har nått stor berömmelse och är bl a grundare till FUTIM, pianist i Ars Novaensemblen.

I rollistan finns flera andra som är framgångsrika på operascenerna.

– Otroligt att kunna samla ihop så många merittyngda artister till lilla Blekinge, tycker en imponerad och nöjd Yngve Carlsson på Hanö.

Vad vill du uppleva idag? Kanske besöka en borg, luncha vid ett slott eller varför inte njuta av utsikten från en fyr? Sevärt är en ny mobil applikation från Statens fastighetsverk (SFV) som på ett lättsamt och roligt sätt hjälper användaren att hitta guldkorn i kulturarvet. Sevärt finns både för iPhone och Android och kan laddas ner kostnadsfritt.

Vid sidan av förvaltningsuppdraget arbetar Statens fastighetsverk (SFV) med att tillgängliggöra kulturarvet för allmänheten. I appen Sevärt presenteras slott, fästningar, trädgårdar och andra spännande platser i Sverige, från norr till söder.

– Vi arbetar kontinuerligt och på olika sätt med att berätta om vårt gemensamt ägda kulturarv. Fördelen med en app är att informationen är lättillgänglig. Att användaren bokstavligen kan ha med sig en liten informationsbank i fickan eller handväskan, säger Hanna Lindstedt, webbutvecklare vid Statens fastighetsverk.

Från slott till koja
Var du som användare än befinner dig i sommarsverige kan du snabbt spana in vad det finns för spännande platser att besöka, när de har öppet och hur långt det är dit. Bohus fästning, Dalarö skans, Hovdala slott, Landskrona citadell, Linnéträdgården, Nidingen eller Ornäsloftet är bara några av alla de sextiotal platser som det går att läsa mer om i Sevärt.

– Vår förhoppning är att Sevärt på ett enkelt och roligt sätt ska väcka nyfikenhet. Att fler svenskar och utländska turister genom sina smartphones ska lockas att besöka några av de fantastiska platser vi förvaltar. Platser vi alla är delägare i och som är en viktig del av Sveriges historia, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.

Innehållet och funktionerna i Sevärt uppdateras kontinuerligt. Under juli kommer en engelsk version. Ladda ner Sevärt via Apple, iTunes alternativt via Android market.

Foto:
Vaxholms kastell – Åke Eson Lindman.
Pater Noster – Statens Fastighetsverk.

Under nästa vecka, 18-22 juli, kommer fem livräddare från den berömda stranden Bondi Beach i Australien att besöka Sverige och Svenska livräddningssällskapet. De fem livräddarna kommer att besöka de av Svenska livräddningssällskapet bevakade stränderna på Tofta, Gotland och Tylösand, Halland.

Där kommer de att träna våra unga livräddare, öva livräddning och bevaka stränderna tillsammans med livräddarna från Svenska livräddningssällskapet, SLS. De kommer också att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper från Australien.

De fem livräddarna från Bondi Beach som gästar Sverige är, Corey Oliver, Bruce ”Hoppo” Hopkins, Andrew ”Reidy” Reid, Trent ”Maxi” Maxwell och Troy ”Gonzo” Quinlan. Alla fem är kända för den svenska tv-publiken genom programmet ”Livräddarna på Bondi Beach”.

Tofta, Gotland
Måndagen 18 juli kommer livräddarna från Australien att vara på Tofta.

Tylösand, Halland
Fredagen 22 juli är det Livräddardag på stranden i Tylösand. Livräddarna från Bondi Beach kommer då att finnas på plats.

Fakta Bondi Beach
Bondi Beach är en förort och en av världens mest besökta badstränder belägen i östra Sydney, Australien. Stranden är något hästskoformad och en kilometer lång. Bondi Beach, är Australiens mest berömda strand och har så varit sedan 1880-talet.

När tiotusentals besökare trängs i vattnet ökar riskerna för olyckor och längs den långa stranden patrullerar professionella livräddare dygnet runt.

X-Craft, Nederländernas enda tillverkare av kundanpassade RIB-båtar (Rigid Inflatable Boats), har lanserat en helt ny modell: X8.5. Den första båten i serien har levererats till en amerikansk kund i sommar. X8.5 är en mycket sjövärdig RIB med goda prestanda och hög komfort samt kundanpassad design in i minsta detalj. Den är byggd inte minst för att passa som tender till superyachts.

Vad båtens längd beträffar så är X8.5 mitt i X-Crafts modellprogram, som består av tre basmodeller. Förutom X8.5 även de redan existerande X8.0 och X9.0. Den har trots detta mer däcksutrymme för att få rum med fler sittplatser än de övriga modellerna.

Den version som har levererats i sommar är utrustad med två stycken Mercury Verado 300 hk motorer, som är kapabla att ge båten en toppfart på upp till 65 knop, enligt tillverkaren.

X-Crafts RIB-båtar är dock mer än snabba racerbåtar. De är också avsedda att fungera som stabila och sjövärdiga båtar för familjer, som gärna vill åka i mer “normala” hastigheter och kunna njuta av både havet och solen…

Den nyligen levererade X-Craftbåten var utrustad med metallic finish, en rostfri radarbåge, all tänkbar Garmin elektronisk utrustning och en ergonomisk badplattform.

Förutom själva RIB-båtarna så utvecklar företaget X-Craft även stötupptagande båtstolar. Olika varv, kustbevakningen, marinen och krävande privata kunder är köpare av dessa stötdämpande stolar, som den nya modellen också kan förses med. Dessa jockeysäten har en patenterad fjädringsfunktion och är samtidigt väldigt komfortabla. Toppmodellen i stolsprogrammet heter X-Craft Full Carbon.

Info: www.xcraft.nl