Nu öppnar spanska Alicante dörrarna för Volvo Ocean Race. En tre veckors fest inleder denna världens tuffaste jorden-runt-segling under de mest extrema förhållanden som man kan tänka sig. Alicante Race Village är redo för Volvo Ocean Race 2011–12.
Festligheterna startade med en hyllning till Rolling Stones innan de sex teamen i Volvo Ocean Race presenterades för tusentals åskådare vid festligheterna, som drog igång i fredags. Kvällen avslutades med enorma fyrverkerier, som lyste upp himlen över Race Village.
Hela anläggningen är uppbyggd ungefär som arrangemangen kring Formel 1. Det är en 40 000 kvadratmeter stor anläggning byggd för shower, konserter, restauranger och all underhållning som kan tänkas.
Avsikten är främst att locka ännu fler människor att bli intresserade av det fantastiska seglingsevenemang som Volvo Ocean Race Experience är. På plats finns bland annat Volvo Ocean Race sailor, som kan upplevas i en 3D bio, komplett med simulator och winschar. Här finns också konstnärskollektivet Skeleton Sea, som leder arbetsgrupper under rubriken Keep the Oceans Clean!.
I centrum för Race Village ligger de sex stycken 70ft Volvo Open 70 båtar som ska tävla jorden runt. Den här gången är tävlingen 39 000 Nm och går över världens tuffaste farvatten.
Team Telefónica, CAMPER med Emirates Team New Zealand, Team Sanya, Abu Dhabi Ocean Racing, Groupama sailing team och PUMA Ocean Racing med BERG Propulsion är de team som ska delta. För första gången någonsin är teamens hamnområden öppna för allmänheten, vilket ger en unik chans att se hur väl seglarna förbereder sig.
– Ett av våra mål har varit att förvandla Volvo Ocean Race till en festival. På sjön är det en tävling och på land är det en festival, säger Volvo Ocean Race vd, Knut Frostad.
– Volvo Ocean Race är något för alla att uppleva och ta del av.
Alicante Race Village är öppen från kl. 10.00 till kl. 00.30 från söndag till torsdag med extra kvällsöppet till kl. 01.30 på fredagar. Inträdet är gratis utom för några konserter.
På området blir det också några speciella inledande race. Starten för huvudtävlingen går 5 november, då teamen ger sig iväg på sin 6 500 Nm långa delsträcka till Kapstaden i Sydafrika.
På Volvo Ocean Races hemsida finns massor av information, filmer och annat intressant.
Info: www.volvooceanrace.com
Blekinge och Kaliningrad har tecknat en principöverenskommelse att utreda möjligheterna att öppna en färjelinje mellan regionerna. Avtalet mellan Region Blekinge och Kaliningrad tecknades under det pågående besöket från Kaliningrads länsregering i Blekinge.
Östersjön är ett viktigt område för svensk handel där över 100 miljoner människor bor. Det är också ett prioriterat område inom EU genom Östersjöstrategin samtidigt som Sverige har fem av sina 15 största länder för handel i området. Blekinge är kanske den region i Sverige som flitigast odlar egna kontakter med länderna kring Östersjön och har också tilldelats några av EU:s flaggskeppsprojekt för området.
Med sitt geografiska läge och sin utbyggda infrastruktur i form av hamnar (Karlshamn och Karlskrona) och Kallinge flygplats, ser Blekinge en stor möjlighet att bli ett centrum för svensk handel och utbyte med de södra Östersjöländerna när allt fler handelshinder undanröjs.
Avtalet runt en färja för godstransport är en del i den vision som Blekinge arbetar med.
– Jag är mycket glad att vi nu är överens om att börja utreda möjligheterna för en färjelinje mellan Blekinge och Kaliningrad. Vi och Kaliningrad har olika uppgifter och samarbetar i processen, säger Lennarth Förberg, vice ordförande i Region Blekinge.
Överenskommelsen innebär att Region Blekinge ska utreda möjligheterna för färjetrafik mellan de båda regionerna. Kaliningrad utreder hur gods kan transporteras vidare från Kaliningrad in i södra Ryssland och till Indien och Kina.
Inför den kommande vintern lanserar CTEK en ny konsumentladdare anpassad för att klara extrem kyla, CTEK MXS 5.0 POLAR. Utrustad med det allra senaste inom laddningsteknik klarar den lätt smidig vinterladdning av både små och normalstora batterier. Med högre laddspänning och mjuka gummikablar som inte bryts av när det är kallt, är POLAR skräddarsydd för fordon som kräver god batterivård under vinterperioden.
POLAR optimerar husets alla fordonsbatterier; fyrhjulingen, bilen, snöskotern och traktorn.
Några stränga vintrar har drivit fram efterfrågan på en pålitlig, vädertålig batteriladdare av högsta kvalitet. Nu är den här. CTEK MXS 5.0 POLAR bygger på samma avancerade teknikplattform som MXS 5.0 som lanserades i våras, men anpassad och utvecklad för hårdare klimat. POLAR löser det kända problemet med högre inre motstånd i batterierna under vintern genom att höja laddspänningen till 15V.
− Vintern är en period som tar hårt på batterier och då stiger kraven på en bra laddare. Med POLAR kan man känna sig trygg och undvika jobbiga situationer i vinter. Den har tekniken för att optimera laddningen i extremt låga (och även höga) temperaturer, den kan återställa skiktade och djupt urladdade batterier och det räcker med en laddare för hela stallet med både små och normalstora batterier, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK.
Den nya vinterladdaren är en kvalitetsprodukt för privatpersoner som är byggd som en laddare för professionellt bruk. Bland annat är den försedd med åttastegsladdning som gör att laddaren kan analysera om batteriet kan ta emot och behålla laddningen, och man kan enkelt följa alla stegen på en pedagogisk display. Med den patenterade underhållsladdningen får man en kombination av maximal livslängd och högsta prestanda. MXS 5.0 POLAR kan kombinera laddningsfunktionerna för kyla och rekonditionering samtidigt och kan användas på både små och normalstora batterier. Mångsidigheten POLAR erbjuder med olika funktioner och tillbehör gör den extra användbar, och den fungerar lika bra i vanligt klimat som i -30°C eller +50°C.
Teknisk översikt för MXS 5.0 POLAR
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C
• 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning)
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig
• Anpassad för användning till flera batterier (olika storlekar)
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, vilket är en stor fördel i kylan
• Rekonditioneringsfunktion för djupt urladdade batterier
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden
• Skapar inga gnistor och kortslutningssäkerhet och polaritetsskydd ger problemfri användning
Pris 995 kr.
På båtmässan Hanseboot i Hamburg firar den svenska Folkbåten 70 år. Det celebreras bland annat genom att visa Folkbåtar från alla sju decennierna på mässan, som är öppen 20 oktober till och med 6 november. Den allra första Folkbåten byggdes till julen 1941 i Sverige 1941 och sjösattes våren 1942.
Folkbåtens jubileum kommer att firas ett helt år. Den är fortfarande en mycket båttyp, inte minst i Tyskland och i Danmark, där produktionen har skett de senaste åren. En hel rad specialarrangemang har planerats för att fira den populära segelbåten.
Folkbåten visas under den nya slogan “The New Classic”. Båttypen är den enda klassen i norra Europa som regelbundet har över 30 deltagare vid olika regattor och över 60 båtar som deltar i klassens egen Gold Cup (inofficiellt VM).
Hanseboot hålls i år för 52:a gången. International Boat Show Hamburg hålls i Hamburg Trade Fair med start 29 oktober och mässan håller öppet till och med 6 novembe.
Info: www.hanseboot.de
Den amerikanska motorbåtstillverkaren Pursuit lanserar tre nya båtar i 18, 20 och 23 fot i sin nya modellserie Inshore. Modellserien är utvecklad för köpare som vill ha en mindre och lätthanterlig båt med Pursuits välkänt genomarbetade och höga kvalitet, styrka och stabilitet. Inshore-serien säljs av Pursuits generalagent och återförsäljare Vått i Nacka strand och Älvsjö.
– Inshore-modellerna bygger på Pursuits unika stil, design, kvalitet och kraft. De tre nya modellerna DC 235 Dual Console, C 200 Center Console och C 180 Center Console har ärvt samma särprägel och grunddesign på skrov, interiör, smarta förvaringslösningar med mera från de större modellserierna Dual Console och Center Console. Den största skillnaden mellan modellserierna är storleken och därmed också prisnivåerna. Inshore-serien erbjuder småbåtsmarknaden ett mycket prisvärt och starkt alternativ för den kvalitetsmedvetna köparen som ställer höga krav på fart, utförande, hållbarhet och komfort, förklarar Göran Andersson på Vått.
20-fotaren C 200 Center Console är först i produktion och förväntas nå den europeiska marknaden i december. Därefter kommer DC 235 Dual Console att sättas i produktion. Sist in på fabrikerna kommer C 180 Center Console, men alla tre modeller kan beställas redan nu för leverans till sommarens båtsäsong. DC 235 Dual Console är i stort sett en mindre kopia av DC 265 Dual Console som utnämndes till “Best of industry accolades” av BOATING Magazine 2010.
– Låt dig inte luras av namnet Inshore. Samtliga modeller i Inshore-serien är lika mycket utomskärs- som inomskärsbåtar. De tar dig säkert och med stabil gång fram oavsett sjögång och väder. De är bara något mindre än sina storasyskon i Pursuit-familjen och därmed bränslesnålare. Alla standardutrustas med Yamahas senaste fyrtaktare och Yahama Fuel Management system. Med till exempel en 250 hästars motor på DC 235 Dual Console, som har en 530 liters bränsletank, kan du köra fram och tillbaka mellan Sandhamn i Stockholms skärgård och Mariehamn på Åland i 45 knop utan att tanka, poängterar Göran Andersson.
Info: www.vatt.se
Den 16 oktober är det seglarmingel speciellt för tjejer. Platsen är Sjösportskolan i Göteborg och minglet kostar 140 kr. Bland alla tjejer som ska medverka finns Milo Dahlman, långseglare och nyligen hemkommen efter två års segling till Antarktis. Hon håller sitt första föredrag efter hemkomsten för alla kvinnorna på seglarminglet.
Bland övriga programpunkter finns Sjöräddningsledare Elisabeth Hartwig, som berättar om kommunikation ombord i sjöräddningssituationer och om Stockholm Radio, Ia Kjellsdotter om GKSS satsning på handikappsegling och det nya AccessAbility Center.
Förutom talarna medverka flera utställare, som också kommer att säga några ord.
Boka på www.sjosportskolan.se
Hansen Racing AB bygger ut för att kunna expandera sin verksamhet. Hösten 2012 ska den nya lokalen i Spånga stå färdig. Hansen Racing har växt ur sin nuvarande lokal i Spånga, men genom att förvärva grannfastigheten får företaget nu en nästan dubbelt så stor yta för försäljning av reservdelar till bilar, båtmotorer och drev samt Gulf-oljor.
Den gamla fastigheten och den nyförvärvade byggs ihop. Med mellanbyggnaden kommer den totala golvytan på den nya lokalen vara drygt 13 000 kvadratmeter – ungefär lika stor som tre fotbollsplaner.
– Vi var tvungna att vidta åtgärder för att kunna expandera. Förvärvet av grannfastigheten ger oss nu möjlighet att driva vår verksamhet vidare i Spånga flera år framöver, säger William Hansen, vd på Hansen Racing.
Tidigare har företaget haft ett extralager i Göteborg för Gulf-oljorna. Tack vare den nya byggnaden kommer hela verksamheten nu att kunna rymmas under ett och samma tak. Alla Hansen Racings produkter kommer därmed att skickas från ett och samma ställe till kunderna.
Hansen Racing är ett familjeföretag som funnits sedan 1966. Det är Sveriges äldsta och största företag specialiserat på import av reservdelar till USA-tillverkade bilar, trucks, vans och marinmotorer. Företaget tillverkar även egna avgassystem.
Under sina 45 år har företaget expanderat med ytterligare två affärsområden: Hansen Marine som innefattar reservdelar och tillbehör till inom- och tombordsmotorer samt Gulf som erbjuder smörjmedel till fordon samt lantbruks- och industrimaskiner.
Flera riksdagsmän går samman och har gjort en skrivelse där de hävdar att den nuvarande sjöfyllerilagen är rättsosäker. Det är de fyra M-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Lars-Arne Staxäng, Mikael Cederbratt och Rune Wikström som har skrivit en motion i frågan.
Sveriges sjöfyllerilag riskerar att äventyra båtturismen till vårt land vilket skulle vara till stor nackdel för den växande svenska turistindustrin, säger de gemensamt och fortsätter:
Våra grannländer, som vi delar vattenområden med, har nämligen en högre gräns för sjöfylleri än vad vi har i Sverige då den är betydligt mer avvägd till de risker och ansvar man har som båtförare. Promillegränsen på sjön bör därför harmoniseras med motsvarande lagstiftning i närliggande länder inte minst för att värna om båtturismen men också då det inte finns något underlag på att Sveriges låga promillehalt faktiskt förhindrar olyckor, skriver M-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Lars-Arne Staxäng, Mikael Cederbratt och Rune Wikström i sin motion.
Motionen i sin helhet finns här:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=C290
Bilden:
En Kustbevakningsbåt under uppdragf. Foto: Kustbevakningen.
Kommentarer
Jag är född 1954. Har sett och upplevt mycket i mina dagar.
I.om det myckna arbetet som jag samt många fler lagt ned om denna lag så har jag aldrig trott att jag skulle finna en sådan ruttenhet, falskhet som kommit fram.
Jag vill bestämdhet hävda att de politiker som nu motionerat om lagen har ett enastående mod !
De går nämnligen emot partipiskan och riskerar ca 55tkr/månaden plus pensioner och tillhör inte "knapptryckarkompaniet".
Den politiska viljan är att ny-kriminilasera vanligt folk utan legitima orsaker.
Den som inbillar sig att denna lag är till för att öka sjösäkerheten är rejält förd bakom ljuset tyvärr.
http://www.alltom02promillepasjon.se/
Upp till 60 procent av fosfor som läcker från jordbruksmark och transporteras i diken kan fångas i dikesfilter och dikesdammar. Det visar ett forskningsprojekt som går ut på att minska övergödningsproblemet i Östersjön genom att fånga fosfor nära källan. Läckaget av näringsämnen från jordbruksmark drabbar Östersjön hårt med algblomningar och bottendöd som följd.
Projektet drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet och BalticSea2020. I fullskaleförsök på tre fältstationer har kalkbaserade filter utvärderats i mätningar som pågått i 1,5 år. Resultaten visar att filtren tar upp cirka 40-45 procent av fosforn och att de fortfarande fungerar väl efter 1,5 år. Filtren bör kombineras med dammar som fångar ytterligare 15-20 procent av fosforn. Filtren fångar framför allt fosfat-fosfor, den fosforform som är lätt tillgänglig för växter och som orsakar övergödning. Åtgärder som skyddszoner och våtmarker minskar inte näringsläckage i tillräcklig omfattning och tar dessutom odlingsmark i anspråk. Dessutom fångar skyddszoner och våtmarker främst partikulärt fosfor som inte är lika tillgängligt för växter och alger.
”Det som gör den här tekniken intressant är att den ger en omedelbar effekt. Utsläppen minskar så fort åtgärden installeras, och det är en fördel att just fosfat tas upp.”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.
IVL har undersökt vilka filtermaterial som bäst fångar fosforn under de vanligaste mark- och gödslingsförhållandena i Sverige, hur vattengenomströmningen ska regleras samt hur stor fastläggningspotentialen är i dikesdammarna. Filtermaterialet kan spridas på åkermark och det är troligt att kalken i materialet och i viss mån fosforn kan bidra till ökad skörd efter några år. Långsiktiga studier behövs dock för att klarlägga den effekten.
”Teknikens kostnadseffektivitet är hög i jämförelse med andra åtgärder. Om dikesfilter och dikesdammar installeras för den tredjedel av de svenska jordbruksområdena som läcker mest fosfor skulle vi kunna minska fosforläckaget från jordbruksmarken med cirka 30 procent med den här åtgärden”, säger Sam Ekstrand, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Under fas 2 som nu startas kommer tekniken att utvärderas och demonstreras i Polen och Baltikum, där jordar och odlingsförhållanden till stor del skiljer sig från de svenska förhållandena.
Nu finns det en chans för alla som vill att följa med på örn- och sälspaning med Briggen Tre Kronor. Tre Kronor af Stockholm är ett stort, modernt utrustat, segelfartyg med full komfort som erbjuder unika seglingar i havsbandet den 29 oktober till den 4 november. En bra idé för alla som vill vara med om en unik upplevelse eller gör något helt i höst.
Besättningen ska spana efter säl och havsörn. De gäster som följer med får förutom naturupplevelserna äta gott och njuta av att ha skärgården för sig själva.
Erbjudandena från Tre Kronor ser ut så här:
Bjud dig själv och dina vänner på ett spännande äventyr i Stockholms vackra skärgård!
Safari på höstlovet! Från:995:-
Vi seglar i havsbandet och spanar efter säl och havsörn.
Vårt expeditionsfartyg heter Tre Kronor. Tufft på däck och mysigt i salongen.
Välj dagstur eller segling med övernattning
Dagturer 29, 30, 31 oktober.
Avgång Cityterminalen kl 09:00 (29 okt kl 08:00). Åter Cityterminalen kl 18 ca.
Transport till och från fartyget från Cityterminalen samt alla måltider ingår.
Pris: Vuxna 1 495 kr, barn o ungdomar 995 kr.
Segling med övernattning: 24, 27, 28 oktober samt 2, 3 och 4 november.
Tider: Avgång kl 08.00 från Cityterminalen. Åter Cityterminalen kl 10:00 nästa dag.
Transport till och från fartyget från Cityterminalen, övernattning ombord eller i enkelrum i land samt alla måltider ingår.
Pris: Vuxna 2 495 kr, barn o ungdomar 1 495 kr.
Mer info och bokning www.briggentrekronor.se
För femte gången har österrikiska Frauscher motorbåtar nominerats till European Powerboat of the Year 2012. De tidigare tillfällena har varit 2008, 2009, 2010 och 2011. Den båt som nu är aktuell är båtföretagets nya flaggskepp, Frauscher 1017 GT (bilden). Tävlingen avgöras i början av 2012.
De varv som får sina nyheter nominerade till European Powerboat of the Year 2012 är förstås stolta över detta. I år deltar Nimbus som enda svenska båttillverkare med sin 365 Coupé.
Frauscher ser nomineringen som ett erkännande av att varvet är på rätt väg med sin egen stil av miljövänliga och högteknologiska båtar med en mycket egen design som kobinerar klassiska linjer och innovationer.
1017 GT är enligt Frauscher en ny ikon på havet. Företaget ville skapa en första klassens gentlemansracer, men fick även en båt med gott om plats och en lyckad design.
Båten har testats ingående innan lanseringen. Förutom på sjöar och inre vattendrag har den även provkörts på de gropiga vattnen utanför Cannes.
Frauscher 1017 GT är försedd med dubbla Z-drives, vilket ska ge goda prestanda och tyst gång.
“European Powerboat Award“ organiseras av en jury med europeiska båtjournalister och hanteras av den tyska båttidningen Boote.
Info: www.frauscherboats.com
Nu är det klart att konsortiet kring Nord West Yachts och dess ägare Benny Martinsson (bilden) köper Najadvarvet. Affären innebär att både Najad och Maxi segelbåtar lever vidare, men med motorbåtsvarvet Nord West Yachts som ägare. – Med vår kunskap och vår personal och varumärket så kan vi förvalta detta bättre än någonsin, säger Benny Martinsson.
Nord West har köpt varumärket Najad och hela företagets varulager inklusive två halvfärdiga båtar och fyra begagnade båtar. Dessutom ingår en hel del verktyg, domäner med mera.
Ett konsortium bestående av båttillverkaren Nord West och Orust Yacht Service har förvärvat Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti. Förvärvet avser hela verksamheten i Henån på Orust, med tillverkning, vinteruppläggning och service.
Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på närliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.
Nord West ser betydande synergieffekter i ett samgående. Företagen har samma industriella bas och har vuxit fram ur det hantverks- och båtkunnande som etablerats på Orust under generationer.
– Det är väldigt glädjande att vi slutligen kunnat förvärva Najad, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West. ” Vi ser fram emot att fortsätta bygga Najadbåtar och ser en fantastisk potential i Najad, som har ett komplett och modernt produktprogram mellan 35 och 57 fot och en väl utbyggd serviceorganisation. Både Nord West och Najad har en mycket hög byggkvalitet och fokuserar på att erbjuda service i världsklass .
Najads hamnanläggning har under många år drivits av Claes Samuelsson som nu tillsammans med entreprenören Bertil Karlsson, kommer göra en allt större satsning inom vinteruppläggning, service och försäkringsreparationer i Henån som motsvarar kundernas önskan om en helhetslösning för båtanvändandet.
Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företagets produktutveckling, investeringar och försäljning fördubblades. Efter toppåret 2007 med en försäljning på drygt 300 miljoner SEK, drabbades företaget av den finansiella krisen 2008, varvid försäljningen minskade markant. Trots kraftiga kapacitetsneddragningar var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti 2011.
De nya ägarna riktar ett stort tack till advokat Jan Save på Advokatfirman Hammar, jurist Lars Zetterberg och hans kollegor på Ackordscentralen och till Najadvarvets tidigare ägare Animatrix Capital för deras professionella arbete för att ta affären i hamn och därmed ge Najad en långsiktig framtid och möjligheten att återta positionen som en av världens främsta segelbåtstillverkare ihop med Nord West.
Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har 130 anställda. Försäljningen det senaste verksamhetsåret var cirka 360 miljoner SEK. Företaget är familjeägt och består av båttillverkning och service på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.
Enligt Claes är arbetet med vinteruppläggningar redan igång och man välkomnar både motor- och segelbåtar till Orust Yacht Service om man ännu inte beslutat sig för vart man skall serva båten i vinter. Nybåtsproduktionen kommer att starta inom kort, meddelar Benny och teamet ser fram emot att återlansera Najad på höstens båtmässor i Hamburg och Stockholm.
Info: www.nordwest.se
Många av de kemikalier som vi producerar och använder bryts inte ner i naturen utan sprider sig förr eller senare till jordens mest avlägsna platser. Biologen Anna Rotander (bilden) vid Örebro universitet har undersökt havslevande däggdjur i Arktis och norra Atlanten, och hennes resultat visar en alarmerande ökning av en grupp fluorämnen med stor benägenhet att lagras i kroppen.
– Om man hittar höga halter hos djur av ämnen som har transporterats så långt med luft eller vatten, då är risken stor att de är hälsofarliga och borde förbjudas, säger Anna Rotander, som nyligen presenterade en doktorsavhandling i biologi vid Örebro universitet.
Anna Rotander har analyserat vävnadsprover som tagits från marina däggdjur i arktiska och subarktiska miljöer under perioden 1984-2009, och har därmed skapat en 25 år lång tidslinje över olika kemikaliers spridning. Undersökningen omfattar sju arter: långfenad grindval, vikval, sillval, delfinarten vitsiding, vanlig tumlare, vikaresäl och blåssäl.
– Arktis är ett viktigt så kallat indikatorområde både när det gäller övervakning av kända miljögifter och för att upptäcka nya miljöhot. Ett av de kriterier som används för att bedöma faran med olika kemikalier är just att de påträffas på platser långt ifrån där de producerats eller använts.
Överst i näringskedjan
– Många av de marina däggdjursarter som finns i Arktis är dessutom lämpliga för studier av långvarig exponering för svårnedbrytbara kemikalier, eftersom de befinner sig överst i näringskedjan och har en relativt lång livslängd.
De globala utsläppen av miljögifter återspeglas mycket riktigt i de analyserade proverna – liksom effekten av de nationella och internationella åtgärder som genomförts för att minska dem.
Anna Rotander har undersökt förekomsten av tre grupper av så kallade persistenta (långlivade) halogener: klorerade, bromerade och perfluorerade ämnen.
Hennes analyser visar att de ämnen som förbjudits eller begränsats under de senaste decennierna har minskat eller åtminstone slutat öka. Men samtidigt har andra ämnen ökat, något som Anna Rotander tycker är oroväckande.
Ökande nivåer skäl till oro
– Jag har hittat ökande nivåer av långkedjiga fluorerade ämnen, så kallade PFCA:er. Och det är inte bra, eftersom just dessa ämnen har väldigt stor förmåga att bioackumuleras, det vill säga lagras i kroppen.
PFCA:er kan bildas vid tillverkningen av andra kemikalier, och släpps då ut som restprodukter. Men de kan också vara slutresultatet när andra ämnen bryts ner i mindre beståndsdelar. För i takt med att vissa kemikalier förbjuds, utvecklas andra som kan ersätta dem. Och även om dessa kan verka harmlösa, kan de brytas ner i naturen till ämnen med helt andra egenskaper.
– Min studie visar att fler ämnen borde övervägas för Stockholmskonventionens lista över kemikalier som ska fasas ut på grund av att de är långlivade, sprids över hela världen och ackumuleras i levande organismer, konstaterar Anna Rotander.
Ett 30-tal svenska myndigheter får i uppdrag att aktivt delta och samverka i genomförandet av EU:s Östersjöstrategi. Denna har som tydligt mål att skynda på insatserna för att förbättra Östersjöns miljö och stärka Östersjöregionen som en grön tillväxtregion.
– Östersjöstrategin har möjliggjort satsningar i 100-miljonersklassen på forskning- och åtgärdsprojekt för att förbättra Östersjöns miljö, säger miljöminister Lena Ek.
Med ett brett svenskt myndighetsnätverk som är aktivt i Östersjösamarbetet skapas goda förutsättningar för att skynda på arbetet ytterligare.
Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Kemikalieinspektionen och SMHI omfattas av uppdraget och leder flera prioriterade områden och projekt. Bland annat hanterar myndigheterna arbetet med att minska användningen och effekterna av farliga ämnen i havet, att utveckla en regional klimatanpassningsstrategi samt att öka grön upphandling av varor och tjänster i Östersjöregionen.
EU:s strategi för Östersjöregionen antogs 2009 av Europeiska rådet under Sveriges ordförandeskap i EU. Strategin innehåller en rad samarbetsprojekt, varav ett stort antal inom områdena miljövänlig sjöfart, stärkt skydd för biologisk mångfald, minskad användning och spridning av farliga ämnen och minskad övergödning av Östersjön. Arbetet bidrar till genomförandet av Helsingforskommissionen, Helcoms, aktionsplan för Östersjön.
Fredrik Andersson från Tarby gård och Johan Lindgren från Backa gård i Vallentuna utan för Stockholm har utsetts till årets svenska Östersjöbönder av Världsnaturfonden WWF. För att lantbruket som kollektiv ska kunna utveckla sitt miljöarbete och ligga i frontlinjen med ny teknik och nya tankesätt, krävs ett bra ledarskap.
– Ett ledarskap som får andra att förstå och inse vikten av ett gemensamt engagemang för miljöfrågorna är en förutsättning för att förbättra Östersjöns miljö och något som WWF länge har efterfrågat. Just det avgjorde juryns beslut att utse Fredrik Andersson och Johan Lindgren till landets bästa Östersjöbönder, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
I egenskap av ordförande i Vallentuna-Täby LRF-avdelning respektive Vallentuna kommungrupp, har Fredrik Andersson och Johan Lindgren genom sitt ledarskap och egna handlingar skapat ett engagemang för miljöfrågor bland flera lantbrukare i området. Deras gårdar är med i Greppa Näringen, lantbrukets miljökampanj som för 10 år sedan initierades av WWF.
– LRF Vallentuna-Täby sökte 2010 medel ur regerings havsmiljöanslag och fick via länsstyrelsen bidrag för bland annat strukturkalkning, provtagning, markkartering och omsådd av vallar. De båda vinnarna representerar områdets lantbrukare i en rad olika sammanhang, berättar Lennart Gladh, expert övergödning och Östersjön hos WWF.
Ett exempel är en vattendag som arrangeras i november för politiker och tjänstemän som även deltar i ett program för att presentera lantbrukets miljöarbete.
Den 23 juni 2011 startade regeringen en budkavle för en renare havsmiljö. I det sammanhanget utropade de berörda länen olika löften och bland en rad landshövdingar och tjänstemän i de olika länen var länsstyrelsen i Stockholms representant Fredrik Andersson, den ende bonden i sällskapet.
De båda vinnarna representerar Sverige och är nominerade till den regionala utmaningen att bli Årets Östersjöbonde (WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award). Den slutgiltiga vinnaren för hela regionen, som får ett pris på 10 000 euro, offentliggörs den 2 november i samband med vid en konferens på Sånga-Säby utanför Stockholm den.
Tävlingen ingår i WWFs internationella Östersjöprogram som arbetar med övergödning, fiske och samarbetet om Östersjön över landsgränserna.
– Vinnarna är goda exempel på nödvändigheten av samverkan och den mångfald av åtgärder som behövs för att minska problemet med övergödning och andra miljöproblem inom lantbruket, avslutar Lennart Gladh.
Fakta: 2010 vann Mälardalsbönderna Håkan och Teri Lee Eriksson, Wiggeby gård, utanför Stockholm det internationella priset. Priset delas ut av WWF, Swedbank i samarbete med Baltic Farmers Forum for the Environment (BFFE) och jordbruksorganisationer i Östersjöregionen.
Bilden:
Fredrik Andersson från Tarby gård och Johan Lindgren från Backa gård i Vallentuna utan för Stockholm har utsetts till årets svenska Östersjöbönder av Världsnaturfonden WWF. Foto: WWF.
Patent- och registreringsverket (PRV) lanserar nu Sea of Inventions, en informationsplats för miljöteknik med fokus på Östersjön. Sea of Inventions innehåller en databas med ungefär 18 000 uppfinningar som kan kopplas till åtgärder som är nödvändiga för att förbättra miljöstatusen i Östersjön.
Från och med i dag kan du söka bland 47 kategorier av teknik och ladda ner teknisk information om uppfinningar, kontaktinformation till uppfinnare, områdesstatistik och mycket annat.
Fråga en expert
På www.seaofinventions.se finns också information om patent och möjligheten att fråga experter om patent och miljöteknik. Här kan du som utvecklar ny teknik, söker samarbetspartners eller har ett miljöproblem att lösa hitta värdefull information som hjälper dig framåt i ditt arbete.
Effektivt nyskapande
Sea of Inventions är ett projekt som finansieras och drivs av PRV för att belysa nyttan med patentinformation i innovationsprocessen. Genom att använda patentinformation i ett tidigt skede blir teknikutvecklingen mer effektiv, dubbelarbete undviks och befintliga resurser kan läggas på det som verkligen är innovativt. Miljöområdena är identifierade med hjälp av HELCOM:s aktionsplan för Östersjön.
Info: www.seaofinventions.se
Tio båtar med respektive tävlingsteam håller som bäst på att ladda upp inför helgens Italian Grand Prix, som körs på Comosjön. Tävlingarna hålls 14-16 oktober med staden Cernobbio som värd. Detta är årets tredje deltävling i UIM Class 1 World Powerboat Championship och den tävling som avgör vem som ska få titeln mästare enligt 2011 European Championship.
Det är inte första gången som de här båtarna gästar den vackra Comosjön. Premiären skedde 1987, när Class 1 tävlade där under ledning av Bruno Abbate. Tävlingen vanns av före detta tenninsproffset Adriano Panatta.
I år är det främst Victorys Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi, ledare av World Championship, som är intressanta för avgörandet av vem som ska få ta med EM-titeln hem. Deras ärkerivaler finns i teamet Spirit of Qatar 96, som vann senast när båtarna tävlade i Norge.
Duon från Förenade Arabemiraten vann säsongspremiären i Abu Dhabi och har vunnit tre av fyra tävlingar i Italien. De ser nu fram emot att kunna ta sin 24:e seger i karriären.
Program
ITALIAN GRAND PRIX, CERNOBBIO (14-16 oktober)
Friday, 14
12.00-13.30 official practice
Saturday, 15
10.00 -10.30 official practice
10.45 -11.30 Qualifying/Edox Pole Position
14.30 Italian Grand Prix – race 1
Sunday, 16
10.30 -11.30 official practice
14.30 Italian Grand Prix – race 2
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – efter omgång 2
1. 3 Victory – 59pts
2. 96 Spirit of Qatar – 54pts
3. 95 Spirit of Qatar – 35pts
4. 74 Poliform – 23pts
5. 5 Team Abu Dhabi – 22pts
6. 10 Fendi Racing – 19pts
7. 90 Welmax – 14pts
8. 91 Relekta – 10pts
9. 50 Parsonage Racing – 8pts
10. 69 ferskfisken.no – 5 pts
11. 18 MITI Tech Power- 4pts
EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory Team – 35pts
2. 5 Team Abu Dhabi – 29pts
3. 95 Spirit of Qatar – 27pts
4. 96 Spirit of Qatar – 16pts
5. 10 Fendi Racing 14pts
6. 90 Welmax – 10pts
7. 91 Relekta – 7pts
8. 18 MITI Tech Power – 5pts
9. 69 firskfisken.no – 4pts
10. 74 Poliform – 2pts
11. 50 Parsonage Racing – 1pt
EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after round 1
1. 96 Spirit of Qatar – 20pts
2. 3 Victory – 15pts
3. 95 Spirit of Qatar – 12pts
4. 74 Poliform – 9pts
5. 90 Welmax – 7pts
6. 69 ferskfisken.no – 5pts
7. 91 Relekta – 4pts // 10 Fendi Racing – 0 pts 5 Team Abu Dhabi – 0 pts 50 Parsonage Racing – 0pts 18 MITI Tech Power- 0pts
Här är resten av pressreleasen inför tävlingarna på engelska:
The return of the Spirit of Qatar Team has added spice to the Championship as their rivalry with their Middle East cousins intensifies on and off the water. Sheikh Hassan and Steve Curtis’ victory in Norway ended their 12-race win-drought, and they now go in search of their first major Class 1 title together – Curtis hunting down a record fifth European crown and Sheikh Hassan a second, on what will be his 50th Grand Prix outing. The team has made one or two upgrades and worked on modifications to improve performance, specifically acceleration which Curtis believes is crucial for the type of courses being run these days.
But Sheikh Hassan and Curtis will also need to keep very close tabs on teammates Ali Al Neama and Matteo Nicolini – who lines up for his 100th Grand Prix and the last Italian to win a major Class 1 trophy lifting the European title in 2005 – who have out-gunned them in both qualifying sessions this season and sit behind them in the standings, after taking two podium finishes.
Two outfits looking to end a long and well overdue wait for an Italian win on home waters – the last by Edoardo Polli and Lamberto Leoni in Tarranto in 1997 – are DAC Racing and Fendi Racing; Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci lead the all-Italian challengers in the World and European title races and, after carrying out further modifications to their DAC 40 Poliform, will be looking to improve on their fourth place in Norway and step-up to challenge for their first win together.
Fendi Racing’s first outing with their new Outerlimits boat-engine package did not give Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella the performance or results they were expecting, with the team announcing an immediate switch of engine supplier after only one outing with the Outerlimits Powertrain SCI 850 V8s, confirming that they have signed an agreement with SCAM Technology to run their 8.2litre V12 engines, stating that the American engines need a further period of development.
Further Italian interest will focus on GiorgiOffshore, who return to racing with an upgraded boat after missing the last event, with Nicola Giorgi lining-up alongside Sandro Sardelli in MITI Tech Power, the partnership teaming-up for the first time in Abu Dhabi in 2010, taking two fifth place finishes.
Team D’Alessio-SCAM make their first appearance in the Championship with the experienced Luca Nicolini, who made his Class 1 debut in 1993 and has 14 starts under his belt, taking two podium finishes in 2007, on the throttles in the Victory built, V12 powered FA.RO. ACCIAI., with Belgium’s Frank Hemelaer set to make his Class 1 driving debut.
Team Abu Dhabi has announced an eleventh-hour call-up for F1H2O star Ahmed Al Hameli who steps in to substitute for Rashed Al Tayer, forced to sit out the event after picking up an injury at a Jet Ski event in America. Al Hameli, who made his Class 1 debut in 2009, teams-up with fellow-Emirati Majed Al Mansoori – both making just their second Grand Prix starts in Class 1.
An unexpected announcement by Welmax Offshore Racing sees a revised driver line-up with the 2010 Edox Pole Position Champions Kolbjorn Selmer and Jorn Tandberg stepping aside and Bjorge Jacobsen and Kurt Olsen stepping in to take over race duties. The team has also opted to run the Maritimo hull over the MTI, retaining the name Welmax.
Zabo Racing’s Ugur Isik and Christian Zaborowski will be looking to improve on their performances after picking up just ten points from three outings in Relekta, and will arrive in Italy confident that they can turn things around. Team principal Jan Zaborowski has confirmed that they have made considerable modifications to the Victory hull, which they debuted in Norway, and that they will be in good shape in Italy.
The Grand Prix weekend gets underway with first official practice at midday on Friday. A second practice session, qualifying in the Edox Pole Position and race 1 take place on Saturday, with a final practice session on Sunday morning followed by race 2 in the afternoon.
Info: www.class-1.com
Nedskräpningen av Östersjön är ett allvarligt miljöproblem som påverkar det marina livet negativt. Nedskräpningen är även ett hot mot så väl turism och fritidsliv som mot yrkesfiske. Nu startar KIMO Baltic Sea (Kommunernas Internationella Miljöorganisation) och Stiftelsen Håll Sverige Rent i samverkan med Fiskeområde Gotland och Sydkustens Fiskeområde projektet Fishing for Litter.
Ett 30-tal yrkesfiskare från fiskehamnar i Simrishamn, Nogersund och Ronehamn på Gotland deltar i projektet genom att samla in skräp som de får upp i näten från havet. Skräpet kommer att vägas, mätas och dokumenteras i hamnarna.
– KIMO har de senaste tio åren arbetat med Fishing For Litter i Nordsjön med stor framgång. Nu lanserar vi konceptet i Östersjön och har stora förhoppningar att framgången upprepar sig och lyfter problematiken med marint skräp och dess påverkan på djurlivet och havsmiljön, säger Jan Lundmark, koordinator KIMO Baltic Sea.
Syftet med projektet är att skapa förståelse för problemet med nedskräpning i havet. Ambitionen är att samarbetet leder till att kommuner från samtliga länder i Östersjöregionen inom några år tar ett gemensamt helhetsgrepp mot nedskräpningen av Östersjön.
– Fishing For Litter är ett spännande projekt som sätter strålkastarljus på problemet med nedskräpning av våra hav. Genom att exponera skräpet som hamnar i yrkesfiskarnas garn hoppas vi att samtliga länder mot Östersjön kan ta vidta gemensamma åtgärder, säger Lars Alm, marknadschef på Håll Sverige Rent.
Projektet startade i september och pågår fram till mars 2013.
Mattias Klum, en av världens främsta naturfotografer, kommer till Fotomässan i Stockholm den 18-20 november för att berätta om sina uppdrag. Mattias Klum var förste svensk – och en av de yngsta fotograferna någonsin – att få en bild publicerad på omslaget till det ansedda amerikanska magasinet National Geographic.
Sedan dess är han en regelbunden medarbetare i tidningen och har även publicerats i tidskrifter som Geo, Stern, Der Spiegel och New York Times. Till Fotomässan kommer Mattias Klum för att visa bilder och berätta om sina senaste uppdrag på Nya Guinea, Island, i Botswana och Kina. Han kommer också att berätta om sina pågående filmprojekt.
Många av hans bilder och filmer har visat naturens storslagenhet, men också dess skörhet. För sitt outtröttliga arbete med att belysa miljöfrågor har Mattias Klum bland annat belönats med flera internationella priser och Hans Majestät Konungens medalj av 8:e storleken.
En av många nyheter på Fotomässan i år är ett Creative Center. Här får man som besökare inspiration och ny kunskap om hur man kan ta bättre bilder, efterbearbeta och utvecklas som fotograf. Steg för steg presenteras små och enkla knep för att nå bästa resultat. I Creative Center finns också möjlighet att prova sina nyvunna kunskaper på olika typer av kamerautrustning.
– Det här blir en kreativ kunskapsplats där våra besökare utan kostnad kan utnyttja Fotomässan till att lära sig något nytt och utvecklas i sitt fotograferande, säger Magnus Winter, projektledare för Fotomässan.
Info: www.fotomassan.com
Foto: Samuel Svensäter.
Boken Fritidsskepparen finns nu både i tryckt form och som E-bok för iPad. E-boken är en kopia av pappersboken, som kom ut i reviderad version i augusti 2011. NFB (Nämnden för Båtlivsutbildning) har ändrat en del i kraven för främst Förarintyget. Kapitel 15, Kustskepparkursen, är helt nyskrivet eftersom man inte längre behöver kunna räkna ut en ströms kurs och fart för Kustskepparintyget.
Fritidsskepparen som E-bok för iPad är förlaget Norstedts första faktabok som ges ut i det formatet. Den säljs genom Bokus.se
Några av funktionerna i E-bok för iPad:
Blädderfunktion med fingret.
Förstora sida eller bild.
Läsa en sida eller ett uppslag.
Snabbfunktion med översikt av flera sidor.
Snabbfunktion med översikt av ett 20 tal sidor längst ned.
Klickbar innehållsförteckning.
Sökfunktion.
Bilder och text är kristallklara
Klicka direkt till vissa givna länkar
Klicka direkt till övningsuppgifter på webben, Fritidsskepparen.com
Till Fritidsskepparen finns även en webbplats med ny design sedan augusti i år. Det finns övningsfrågor till alla kapitel för Förarintyget för både sjökort 616, ostkusten och sjökort 931 västkusten. Många av frågorna har bilder från respektive sjökort.
Info: www.fritidsskepparen.com
Kommentarer
Göran Anderson glömde säga att resan kostar ca 8000 spänn.