Nyheter

Briggen Tre Kronor är ute på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg och avslutar i Simrishamn den 16 augusti. Nu kommer fartyget till Varberg.

Här är programmet:

Ankomst till Varberg
Onsdag den 7 augustii kl 12:00

Öppet Skepp
Den 7 augusti kl 14 – 16, öppnar fartyget upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget. Fri entré.

Temakväll Hav, 7 augusti kl 18
Besättningen berättar om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar den Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön. Fri entré.

Seglingar för allmänheten
I Varberg erbjuder fartyget möjighet för alla som vill att följa med på någon segling den 8 och 9 augusti. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Varberg till Simrishamn den 10-12 augusti.

Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.

Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.

Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.

Elever ombord
I fartygets besättning finns även i sommar elever från Marina Läroverket i Danderyd som får sjöpraktik på fartyget. Briggen har tidigare i år även seglat med elever från marinbiologlinjen som under en tvåveckors resa i Mälaren arbetat med olika typer av vatten- och sedimentprover.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 14 personer omkom, varav 2 barn (0-18 år), genom drunkning under juli i år jämfört med 25 personer under juli 2010. Detta är det lägsta antalet registrerade drunkningsolyckor under juli månad någonsin i Sverige.

Totalt har 54 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 52 under samma period under 2010.

2011 Juli 2010
4 fritidsbåt 3
9 bad 19
1 övriga 3
14 totalt 25

Under sommarmånaderna juni och juli 2011 har 27 personer omkommit genom drunkning. Det är 11 färre än samma period 2010 då 38 människor omkom. Totalt har tio färre personer drunknat i samband med badolyckor under juli i år jämfört med förra året. En förhoppning är att fler tänkt på att simkunskap är en ”färskvara” och kan försämras med stigande ålder och utebliven träning.

Av de totalt 54 drunkningsolyckorna under året har nära hälften, 24 stycken, inträffat i samband med fritidsbåtar. Detta kan jämföras med det totala antalet drunknade under hela 2010 i samband med fritidsbåtolyckor som var 29.

Det var ett tag sedan Raymarine presenterade nya instrument för racing. Men, när de gör det är det ”state of the art”. De nya multiinstrumenten i70 är fulladdade med funktioner och är trots det enkla att använda. Instrumenten är klart avläsbara i alla vinklar och situationer, de har störst skärm och siffror för instrument i sin storlek.

Pressrelease:

Färgvalet för dag- och nattljus har många variationsmöjligheter. Displayen är ultraljus bakljusbelyst LED med antireflekterande beläggning.

i70 har nya funktioner som AIS mål display, TWG, GWD och Race timer. i70 har ett flertal valbara inställningar för integration med olika givare, och det är enkelt att ställa in olika visningslägen. Sömlös integration med SeaTalkng och NMEA 2000 nätverk är självklart.

i70 förbrukar dessutom 40 procent mindre ström jämfört med tidigare generationers instrument. Pris 5 950 kr. Matchande autopilotskontroll är p70.

Info: www.raymarine.eu

Idag brakar festen med alla ståtliga segelfartyg loss i Halmstad, när The Tall Ships Races anländer staden. Klockan tolv är det officiell invigning på Ocean Stage och under förmiddagen kommer ett stort antal fartyg – inte minst A-klassfartygen – att anlända till Halmstad hamn.

Här är en del av det som händer fredag 5 augusti:

12.00: Officiell invigning. Tal av kommunfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund och Christer Samuelsson från STI. Musik och underhållning.

14.00: Trainees från många olika länder möts i fotbolls- och handbollscup på Halmstad Arena. De har även andra aktiviteter (se Crew Handbook, som delas ut i mediacentret).

21.00: Tove Styrke på scenen i Youth Area.
21.00: Pain Solution på Maritime Stage. En plågsam fakirföreställning…

22.00: Timbuktu & Damn! på Ocean Stage.

Se programmet för allt annat som händer i området – modevisning, flottrace, Stand up Paddling, eldshow, med mera.

På förmiddagen kommer de flesta A-klassfartygen och pressbåtar avgår från angöringsplatsen intill Kajskjulet (se karta) klockan 09.00 samt 10.30.

Info: www.tallshipsraceshalmstad.se

Bilden: Segelfartyget ARC Gloria.

Engelska Princess Yachts International återvänder till marknaden under 40 fot när de lanserar sin nya V39, som är en del i Princess V Class serie med sportbåtar. Det visar att båtar under 40 fot (12 m) är en viktig marknad och att många kunder vill ha båtar som inte är allt för stora. Premiären sker på Southampton Boat Show i början av september.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Enligt företagets pressrelease öppnar detta en helt ny marknad för Princess.

Skrovet är unikt och framtaget för att passa med de kraftfulla dieselmotorerna Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle..

Den nya V39 har ett pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).

När världsmästerskapen i vindsurfing i Kona One-klassen i danska Nivå går in på sin tredje dag återfinns svenskar i slagläge för guld i såväl herr- som damklassen. Efter sex seglingar ligger 18-årige Adam Holm (bilden) från Stockholm på andra plats i herrklassen efter mycket stabil segling och serien 5-3-3-3-2-(6). Vid förra årets VM i Florida knep han silvret. I ledningen bland herrarna återfinns PWA-legenden (vindsurfingens proffstour) från Danmark Tim Aagesen. På tredje plats ligger 2008 års världsmästare och olympier Björn Holm.

I damklassen är det dubbelt svenskt i topp. Leder gör stortalangen Kajsa Larsson (18 år) från Motala före KSSS Fanny Baumann (19 år) från Stockholm.

– Vi har fått fram en grupp unga talanger som visat sig mycket slagkraftiga internationellt. Förra året tog vi medaljer i alla klasser (herrar, damer och kadett). Våra förhoppningar är minst lika högt ställda i år, säger Anders Göthberg från Svenska Kona One-förbundet.

Seglingarna i danska Nivå har samlat ett 60-tal seglare från tre kontinenter och länder som Kina, Slovenien och USA. Kona One är en entypsklass och en av de snabbast växande vindsurfingklasserna globalt. Brädorna är identiska och segelstorleken avgörs på vikt, allt för att skapa så lika förutsättningar som möjligt och lägga fokus på seglarnas skicklighet.

Mästerskapen avslutas imorgon lördag.

Under pampigt ackompanjemang av Marinens Ungdomsmusikkår och därefter den internationellt kända kören Nova Cantica invigdes The Tall Ships Races på fredagen. På plats vid Ocean Stage hade ett hundratal besökare samlats när Ann-Charlotte Westlund förklarade festivalen öppnad. – Det är fantastiskt att se 4 000 ungdomar delta i det största evenemanget i Halmstads historia. Det är inte enbart tävling i havskappsegling utan lika mycket i vänskap och gemenskap, sade Ann-Charlotte Westlund.

Nu har ett 50-tal av de totalt 64 fartygen anlänt till Halmstads hamn.

– Vi kommer med en besättning på cirka 2700 man, varav närmare 2000 ungdomar från 30 olika länder som just nu har sitt livs upplevelse. Efter år av förberedelser vill vi säga: tack, Halmstad. Vi känner oss välkomna, sade Christer Samuelsson, tävlingsledare från Sail Training International för sträckan Stavanger – Halmstad, till åhörarna framför scenen.

Festivaldagarna kommer att fokusera på olika teman för respektive dag: entreprenörskap, miljö och Halland. Fredagen går under temat Entreprenörskap och innovationer och genomsyrar vissa aktiviteter på Business Area, Youth Area och Kids Area.

Bland annat håller Science Park föreläsningar om entreprenörskap i Business Area och i Kids area kan besökare bygga sandslott med hjälp av Deltasand. Tele 2 Business och Science Park Halmstad sjösätter i helgen ett samarbete för att tillsammans hitta fem entreprenörer som har förutsättningar att sätta Halmstad på kartan och i affärsvärlden. De utvalda entreprenörerna kommer att få chansen att utveckla sina idéer genom samarbetet och dessutom få betalt under ett år.

The Tall Ships Races är världens största internationella havskappsegling. Den 4-8 augusti 2011 kommer tävlingen till Halmstad. Cirka 70 fartyg kommer att ligga vid kaj i hamnen och välkomna besökare ombord. Det blir också en stor folkfest på land och det finns något för alla: musik & konserter, mat & dryck, konst & gatuteater, speciella områden för barn respektive ungdomar, prova på-aktiviteter, supersessions i en av norra Europas största mobila skateramper.

Info: www.tallshipsraceshalmstad.se

Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

The Tall Ships Races i Halmstad lördag 6 augusti blir en dag med fullspäckat program. Området är öppet från klockan 12.00. Detta är en verklig fest för alla som gillar klassiska segelfartyg.

En del av det som händer lördag 6 augusti:

Vid tiotiden: Såvida inte ett stort antal protester har lämnats in, kommer Sail Training International att annonsera det definitiva tävlingsresultatet för sträckan Stavanger-Halmstad.

Em: Det är miljötema på The Tall Ships Races, och i Kids Area visar hundarna Faxe och Kompis att de kan sortera sopor (kl 12.45, 13.45 samt 14.45). Klockan 14-18 blir det återvinningsdesign med Anna Waldemarsson i Youth Area.

16.00: Crew Parade. Cirka 1 500 besättningsmän – många av dem utklädda – paraderar från Ocean Stage in till Stora Torg, där prisceremonin startar cirka kl 17.00. (Färdvägen är utmärkt på områdeskartan i programtidning och på webbsidan.) Förutom priser i de olika tävlingsklasserna, kommer också The Sail Training International Friendship Trophy att delas ut. Priset ges till den besättning som visat störst prov på gott kamratskap och på bästa sätt knutit nya internationella kontakter.
Ett annat fint pris är The Torbay Cup, som går till den trainee som har visat på den största individuella prestationen.

Vid prisutdelningen på Stora Torg i Halmstad kommer också vinnarna i hela The Tall Ships Races 2011 – alltså Waterford-Halmstad – att presenteras.

19.00: Crew Party på Kårhuset vid Högskolan i Halmstad. Cirka 1 300 ungdomar samlas för fest, med bland annat akrobater och eldshow.

19.30: Modevisning med Kitty Jutbring i Youth Area.

22.00: September uppträder på Ocean Stage.

Foto: Valery Vasilevskiy.

Med ökande vindar har danskan Camilla Ulrikkeholm klivit fram ordentligt i Lysekil Women’s Match. Först dominerade hon kvartsfinalerna totalt. Sedan skaffade hon sig bästa möjliga utgångsläge i sin semi genom att säkra 2 – 0 i matcher mot amerikanskan Stephanie Roble: – Vi är väldigt glada för att det kommit mer vind till Lysekil. Vinden ger oss möjlighet att segla mer aggressivt i starterna, och det har vi vunnit på idag, ler Ulrikkeholm.

Camilla Ulrikkeholm seglade suveränt under torsdagens race i Lysekil. Den round-robin (alla möter alla) med sex besättningar som utgjorde kvartsfinal, tog sig danskan igenom helt obesegrad:

– Vi gjorde ett par helt OK starter, men resten var superbra. Där la vi grunden till segrarna. Väl ute på banan tycker jag att det var jämnare vindar idag än tidigare, så det var mindre dyrt att råka välja fel väg, förklarar Camilla, som seglar för KDY i Skovshoved.

En av dem som fick stryk av Ulrikkeholm i kvartsfinalen var Karin Hagström, som bara vann en enda match av sina fem. Därmed blev det inget avancemang för svenskan, som ändå kände sig hyfsat nöjd med insatsen under veckan:

– Jag är såklart väldigt besviken att missa semifinalen. Efter andraplatsen i den första round-robin ville vi förstås nå längre. Men med tanke på att vi haft ett långt seglingsuppehåll tycker jag ändå att vår insats i tävlingen som helhet får godkänt, kommenterar hon.

I den andra semifinalen mötte australiensiska världsmästarinnan från 2009 i Lysekil, Nicole Souter, tävlingens andra danska Trine Abrahamsen. Där var matcherna jämnare och mer intressanta för publiken på Lysekils klippor, vilket resultatet 1 – 1 också visar:

– Det var spännande med lite mer vind, tycker Souter, som vann fredagens sista semifinalmatch efter att ha fångat en vindby och passerat Trine strax före mållinjen.

– Jag trodde det skulle komma mer tryck där vi var, men så blev det inte, konstaterar Trine med ett ryck på axlarna.

Om Camilla Ulrikkeholm skulle nå finalen vill hon gärna möta just sin klubbkamrat Trine:

– Vi är inte där än, men javisst, det skulle vara kul. Å andra sidan är vi klara att kämpa mot vem som helst – nu vill vi bara vinna!

Resultat efter två semifinalmatcher i Lysekil Women’s Match 2011. Semifinalerna fortsätter under lördagen. Tre segrar ger finalplats.
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Stephanie Roble, USA, 2 – 0 Trine Abrahamsen, DEN – Nicole Souter, AUS, 1 – 1

Resultat från kvartsfinalerna i Lysekil Women’s Match 2011. De fyra första gick vidare till semifinal:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5 segrar – 0 förluster
2. Nicole Souter, AUS, 4 – 1
3. Trine Abrahamsen, DEN, 3 – 2
4. Stephanie Roble, USA, 2 – 3
5. Karin Hagström, SWE, 1 – 4
6. Silvia Roca Mata, ESP, 0 – 5

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvaruhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden: Karin Högström med besättning. Foto: Dan Ljungsvik.

Om landets båtägare får välja ett drömtillbehör till båten står ett ordentligt pentry högst upp på önskelistan. Det svarar 31 procent av de tillfrågade i Mekonomens nya BåtLivs-undersökning 2011. På andra plats med 17 procent kommer ett badrum, tätt följt av lyxiga sängar på 14 procent.

I BåtLivs-undersökningen har Mekonomen frågat 1000 svenskar om deras båtvanor. Och det visar sig att matlagning intresserar svenskarna även om man befinner sig ute till havs. På frågan vilken typ av mat som oftast äts under båtsemestern svarar en av fem, att de föredrar mat som tillagas vid spisen. 29 procent svarar kallskuret, färdiga sallader och mackor. Populäraste maten under båtsemestern är dock grillat, vilket 42 procent av de tillfrågande svarar.

Fick landets båtägare vidga fantasierna ytterligare och välja en egenskap till den absoluta drömbåten önskar sig var fjärde svarande en båt som skulle tanka sig själv och innebära minimala driftskostnader. 14 procent ser hellre att båten skulle fungera lika bra på land som i vatten medan 14 procent gärna hade utrustat sin drömbåt med en särskild ubåtsfunktion.

– Mekonomen tar nu steget i på den marina marknaden och vi genomför denna undersökning för att bättre förstå svenskarnas båtvanor. Vårt mål med satsningen på marint är att erbjuda alla båtägare samma service som vi alltid gett till bilägarna. Men en båt som tankar sig själv har vi nog lite svårare att erbjuda, åtminstone som det ser ut idag, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef Mekonomen marint.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1000 svenskar.

Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning
• 31 procent svarar att ett ordentligt pentry är drömtillbehöret i båten.
• 17 procent svarar att ett ordentligt badrum är drömtillbehöret i båten.
• 13 procent svarar att lyxiga sängar är drömtillbehöret i båten.
• 42 procent svarar att de oftast äter grillad mat på båtsemestern.
• 25 procent anser att en båt som tankar sig själv som den ultimata drömbåten.

På bilden ett pentry från en Nord West 420. Foto: Jessica Stenlund.

Ett nytt storskaligt forskningsprogram kommer att analysera Östersjöns mikroorganismer, från giftiga cyanobakterier (blågröna alger) och bakterier till olika typer av virus. Det sker genom att man för första gången identifierar alla mikroorganismers DNA med hjälp av kraftfulla sekvenserings- och bioinformatiska analysmetoder (sk. metagenomanalys).

Professor Birgitta Bergman vid Botaniska Institutionen, Stockholms universitet har tillsammans med Craig Venter och hans forskargrupp vid J. Craig Venter Institute (JCVI; La jolla och Rockville) i USA, erhållit ett ansenligt finansiellt stöd från stiftelsen Baltic Sea 2020 och Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare. Programmet förkortas MiMeBS (Microbial Metagenomics of the Baltis Sea).

Senare års internationell forskning har visat att mikroorganismer spelar en mycket större roll för allt liv i världshaven än forskarna tidigare trott. Expeditioner under åren (initierade av Craig Venter) har i hög grad bidragit till denna nya kunskapsutveckling. Sommaren 2009 genomförde JCVI i samarbete med svenska forskare en expedition i Östersjön och kringliggande vatten, från Torne Träsk till Oslofjorden, med målet att undersöka mikroorganismers roll i dessa unika vatten. Ytterligare insamlingar av mikroorganismer pågår sommaren för att bland annat förstå vilka faktorer som styr uppkomsten av giftiga cyanobakterieblomingar i Östersjön.

“Det är första gången som forskare undersöker det genetiska materialet från Östersjöns alla mikroorganismer, inklusive virus med hjälp av metagenomanalys. Hypotesen är att mikroorganismer spelar en avgörande roll för allt liv i Östersjöns då de utgör viktig föda och genererar den energi och viktiga näringsämnen (kol och kväve) som krävs för tillväxt av mer ekonomiskt betydelsefulla organismer, som till exempel skaldjur och fiskar. Med hjälp av resultaten från DNA-analyserna kan man identifiera alla Östersjöns mikroorganismer samt utreda vad de gör och hur de gör det, och inte minst få svar på vad detta betyder för Östersjöns ekologi och dess förvaltning idag och i framtiden”, säger Birgitta Bergman vid Stockholms Universitet.

“Vi kommer även att få reda på vilka faktorer som styr tillväxten hos mikroorganismerna i Östersjön, från salthalter, till näringsämnen som kväve och fosfor, och bidra med en enorm databas som skall utnyttjas för att utforma bättre förvaltning av Östersjöns rika tillgångar. Vi avser även att lyfta fram Östersjön som en modell för mänskligt påverkade hav; och det är även högst sannolikt att vi kommer att identifiera såväl nya mikroorganismer som nya intressanta gener/proteiner med bioteknologisk potential som kan användas för att framställa nya produkter”, säger Birgitta Bergman.

Samarbeten med andra forskare vid Stockholms universitet och andra universitet i Sverige, samt vid den svenska storskaliga satsningen på molekylär biovetenskap, Science for Life Laboratory (Stockholm), har även etablerats.

“Baltic Sea 2020 stödjer projektet för att vi tror att kunskap om havets minsta organismer är fundamental för en bredare förståelse av Östersjöns ekosystem. Vi hoppas också att projektet på sikt leder till nya idéer och förslag på konkreta åtgärder”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef för Baltic Sea 2020.

Svenskan Karin Hagström fortsätter att imponera i sin comeback på matchracingscenen, och säkrade efter torsdagens spännande matcher en kvartsfinalplats i Lysekil Women’s Match. – Det var riktigt skönt att kunna följa de sista matcherna i lugn och ro, och veta att vi redan var på rätt sida om kvartsfinalstrecket, säger Karin, som ser fram emot fortsättningen av tävlingen.

– Ja, det gör vi absolut. Det ska blåsa lite mer de kommande dagarna och då hoppas jag att vi kan ha fördel av vår större vana vid den här båttypen än vad många av konkurrenterna har.

Eftersom onsdagens svaga vindar försenade programmet avsevärt, så bestämde seglingsledningen att slopa den andra round-robin (alla möter alla) som ursprungligen var planerad. Istället går man under fredagen direkt på en kvartsfinal i form av ytterligare en round-robin, men bara med de sex främsta. Karin Hagström och hennes besättning (Åsa Carlsson, Vanja Lundberg, Johanna Larsson, My Karlsten och Petronella Carlzon) lyckades få ihop sex segrar och tre förluster efter den första round-robin. Samma resultat fick också danskorna Camilla Ulrikkeholm och Trine Abrahamsen, liksom Silvia Roca Mata från Spanien:

– Vi seglade tre täta matcher med mycket stress idag, men lyckades vinna dem alla. Kan vi fortsätta på den här nivån framöver så har vi goda semifinalchanser, tror spanjorskan.

Bakom tätkvartetten, som alltså alla slutade den första round-robin på 6 – 3 i matcher, var det också mycket tätt. Australiensiska världstvåan Nicole Souter, amerikanskan Stephanie Roble och 2007 och 2008 års Lysekilssegrare Linda Rahm från Sverige hade alla 5 – 4 i matcher efter den första round-robin.

Domarna fick först ta hjälp av inbördes möten och sedan analysera vem som slagit de högst rankade seglarna för att lösa upp den ekvationen, men räkneövningen utföll inte till svensk fördel. Det var en påtagligt ledsen och besviken Linda Rahm som strax före start i torsdagens pro-amsegling fick beskedet att hon var utslagen ur tävlingen. Desto nöjdare var Nicole Souter:

– Vi visste att vi skulle behöva vinna samtliga tre matcher idag, så vi kände trycket, skrattar Souter, som inte förrän precis på mållinjen i torsdagens allra sista match lyckades vända bort fransyskan Anne-Claire Le Berre och ta den femte och avgörande matchsegern.

Resultat i Lysekil Women’s Match 2011, efter avslutad round-robin. De sex första går vidare till fredagens kvartsfinalseglingar:

1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 6 segrar – 3 förluster
2. Karin Hagström, SWE, 6 – 3
3. Silvia Roca Mata, ESP, 6 – 3
4. Trine Julie Abrahamsen, DEN,
6 – 3 5. Nicole Souter, AUS, 5 – 4
6. Stephanie Roble, USA, 5 – 4
7. Linda Rahm, SWE, 5 – 4
8. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 5
9. Cristiana Monina, ITA, 2 – 7
10. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 9

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Mer information om Lysekil Women’s Match:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

En svår båtolycka inträffade i natt vid Södermöja i Värmdö i Stockholms skärgård, skriver Aftonbladets nätupplaga. Det var en segelbåt som rammades av en 9 m lång motorbåt, som framfördes av en kraftigt berusad förare. Enligt Aftonbladet smet båtföraren från platsen, men han kunde senare spåras efter det att en person i båten tvingats söka läkarvård.

I den 33 fot långa segelbåten fansn två vuxna och tre barn, som låg och sov när olyckan inrtäddade, Motorbåten rände tvärs in i segelbåten, som fick kraftiga skador då bland annat riggen rasade ner.

Ingen verkar ha fått livshotande skador i den här tragiska olyckan.

– Den skulle göra en barbordsgir och runda udden men kom så nära land att den kom rakt in i båten. Masten slets sönder och det blev stora skador på skrovet, säger Fredrik Josefson, förundersökningsledare på sjöpolisen till Aftonbladet.

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13413985.ab

Kommentarer

Hans Torstensson 23:43:16 2011-08-03

www.alltom02promillepasjon.se 🙂

Nisse 11:41:57 2011-08-04

@Hans T.: Om något så visar väl denna olycka att det behövs en förändrad inställning till båtar och drickande. Den gamla lagen har uppenbarligen inte räckt till, så det är verkligen dags att prova nya grepp. Och vilket alternativ lanserar den webbsidan du länkar till? Vad jag kan se, inget alls, utan den är nöjd med sakernas tillstånd och att folk blir påkörda då och då.

Olof Malmlöf 17:09:39 2011-08-04

@Nisse. Trist olycka men med lyckligt slut. Den här killen var uppenbarligen så berusad att han inte ens kunde förhöras. Han struntade m.a.o i både den nya (idiotiska) lagen och den gamla med 1 promille. Spelar ju ingen roll med lagar när några bara struntar i dem. Det blir bara att så kallade "skärpta" lagar drabbar bara oss andra som redan "sköter oss".

Hans Torstensson 02:13:16 2011-08-05

Visst kommer det alltid att finnas folk som bryter mot lagen. Det är därför det finns straff, så att det ska bli en konsekvens om man väljer att göra som man själv vill. Det finns folk som begår mord också men jag är inte helt inställd på att ta bort den lagen pga det.
För min del "drabbar" inte den nya lagen mej alls eftersom jag har växt ifrån att sitta och köra båt lite halvpackad.

Kustbevakningen har, tillsammans med Transportstyrelsens sjöfartsinspektion, undersökt fartyget Hamen och konstaterat att det finns olja i fartygets maskinrum. Oljan kommer att pumpas över till Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 050 under morgondagen.

Den 31 juli 2011 fick Kustbevakningen uppgifter från en privatperson om att det fanns cirka 30-40 kubikmeter olja i fartyget Hamen, som sedan ett par år ligger förtöjt i Idefjorden i Strömstads kommun. Kustbevakningen har idag, tillsammans med Transportstyrelsens sjöfartsinspektion, undersökt fartyget och konstaterat att det finns olja i fartygets maskinrum. Uppskattningsvis rör det sig om cirka 28,5 kubikmeter olja. Denna mängd olja fanns inte där vid förra undersökningstillfället.

Ingen olja läcker i nuläget ut i vattnet, men Kustbevakningen bedömer att det finns en överhängande fara för att olja ska komma att läcka ut. Fartyget är i dåligt skick och riskerar att sjunka inom en snar framtid. Oljan som finns ombord kommer därför att pumpas över till Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 050 under morgondagen. Kostnaden för en operation av det här slaget debiteras ägaren till fartyget.

Fartyget Hamen har norska ägare och var tänkt att restaureras för att bli ett museifartyg. Dessa planer har dock gått om intet och ägarna försöker nu istället hitta lösningar för att skrota fartyget. Under en period i vintras sjönk fartyget och ställde sig på botten vid förtöjningsplatsen men det bärgades igen av ägarna.

Kustbevakningen har tidigare avlägsnat olja från olika platser i fartyget för att förhindra att olja på något sätt ska komma ut i havet. Eftersom det inte skulle bli fråga om något större oljeläckage om fartyget sjönk har myndigheten, med det lagstöd som finns, inte kunnat göra mer. Även Transportstyrelsen har undersökt fartyget och bedömt att man inte kan gå vidare med den lagstiftning som finns.

Foto: Kustbevakningen.

På tisdagsmorgonen började Greenpeace-aktivister återigen placera naturtrogna stenbumlingar på upp till ett ton i ett marint område kring den tyska ön Sylt i Nordsjön. Området är ett särskilt känsligt område och ska skyddas enligt EU:s Natura 2000-regler, men plågas alltjämt av destruktivt fiske och utvinning av sand och grus.

– Greenpeace återupptar en räddningsinsats för ett känsligt marint område som plågas svårt av bland annat bottentrålning. Metoden har visat sig framgångsrik, men ansvaret att skydda och bevara området ligger egentligen hos den tyska regeringen, säger Jan Isakson som deltog i Greenpeace svenska stenplaceringsaktion.

Första gången Greenpeace genomförde en aktion för att placera hinder för destruktivt fiske i de skyddade områdena utanför Sylt var 2008, med gott resultat. I augusti 2009 genomfördes en omfattande och mycket uppmärksammad stenplacering i ett särskilt skyddsvärt Natura 2000-område i svenska Kattegatt.

– Stenarna som Greenpeace placerade i området kring Sylt för tre år sedan har haft en tydligt positiv effekt för livet på och i närheten av korallrev, säger Hanne Lyng Winter, marinbiolog på Greenpeace i Köpenhamn.

– Våra studier visar att områdena är fulla av liv och faktiskt skyddar reven, och därmed tryggas även återväxten av kommersiella fiskarter.

– EU:s habitatdirektiv fordrar att Natura 2000-områden som dessa får ett fullgott skydd. Men den tyska regeringen har misslyckats med att tillgodose detta på samma sätt som den svenska regeringen inte lyckades skydda Natura 2000-områdena i Kattegatt. Därför agerar vi nu än en gång för att försöka ge de sköra Mordsjö-områdena ett utökat skydd, säger Jan Isakson.

När Greenpeace placerade stenar i de två svenska Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt för två år sedan orsakade det en stor debatt. Den svenska miljödomstolen gav dock Greenpeace rätt och bedömde aktionen som en “naturvårdsåtgärd”.

Denna vecka inträffar en av de stora seglingshändelserna i Norden 2011 då årets VM i vindsurfing i den snabbväxande Kona-klassen går av stapeln i danska Nivaa. Konkurrensen är hårdast möjliga men i det svenska laget finns flera av de stora förhandsfavoriterna, bland annat Kajsa Larsson (18 år) och Adam Holm (17 år).

Under några få år har Kona One utvecklats till den snabbast växande vindsurfingklassen i världen. Klassen samlar såväl seglare med olympiska meriter som unga talanger. Den 3 – 7 augusti arrangeras årets VM i danska Nivaa söder om Helsingör. Tävlingarna samlar deltagare från tre kontinenter, bland annat från Kina och Tjeckien, som kommer göra upp om VM-titlarna i herr-, dam- och juniorklassen.

– Vårt lag håller absolut internationell toppklass, säger Anders Göthberg från Svenska Kona One-förbundet. Våra förhoppningar är också högt ställda. Målet är att slå resultatet från förra årets VM i Florida, fortsätter han.

2010 vann de två unga svenska talangerna, 17-årige Adam Holm och 18-åriga Kajsa Larsson silver i herr- respektive damklassen.

Kona One är en entypsklass som innebär att alla seglare har likadana brädor och segelstorlek beroende på vikt för att ge så rättvisa förutsättningar som möjligt.

– Med identiska utrustningar ligger fokus helt på den individuella seglarens skicklighet. Det är vad som gör den här formen av vindsurfing så nervkittlande, säger Anders Göthberg.

Årets VM-seglingar inleds onsdag eftermiddag 3 augusti. Väderprognosen talar om lätta vindar vilket ofta är mycket utslagsgivande och ställer stora krav på att kunna läsa vindskiften och hålla koncentrationen på topp.

Tävlingarna arrangeras av Nivaa Segelsällskap tillsammans med internationella Kona One-förbundet.

Mer information och tävlingarna finns på: http://www.konaone.com/worlds2011.

Den schweiziska vädertjänsten Meteomedias europeiska varningstjänst för oväder expanderar ytterligare. Nu levereras tillförlitliga ovädersvarningar även för Sverige. På den nya väderportalen www.vader-alarm.se kan användarna snabbt och över-skådligt se var vädervarningar är aktiverade. Experterna varnar för storm/orkan, kraftigt regn, hagel, åska, kraftigt snöfall, underkylt regn och extrema temperaturer.

Varningarna anges med exakta geokoordinater. Det innebär att även mycket små områden kan få lokala varningar. Förvarningar om extrema väderhändelser sänds ut upp till 48 timmar i förväg.

Meteomedias ovädersvarningar används bland annat av brandförsvaret, kommuner och försäkringsbolag för insatsplanering och för förebyggande av skador. Via internetportalen är tjänsten nu tillgänglig för allmänheten.

Portalen ger även övrigt information kring vädret. Här kan användarna hitta en mängd nyttig information, från lokala väderprognoser och aktuella väderuppgifter till animationer som till exempel moln- och nederbördsfilmer. Även för turister i Sverige lönar det sig att ta en titt på www.vader-alarm.se eftersom sidan inte bara finns på svenska utan också på engelska och tyska.

Info: www.vader-alarm.se

Den 27-28 augusti kommer det att bli full fart i Skoklosterfjädern. Då kommer det nämligen att tas upp en gammal tradition från tidigt 80-tal. Arrangörerna utlovar “En SM-tävling utöver det vanliga” och säger att Skokloster Offshore Race & Event kommer att bli en riktig folkfest för hela familjen med mässområde och gott om tävlande båtar.

– Vi kommer att göra detta till en riktigt familjehelg med aktiviteter både för barn och vuxna, säger arrangören Björne Karlsson.

– Det kommer att vara liveband på dagen och kvällen, Prova på för ungdomar att köra racerbåt, Modellbåtar i 100 km/h, galoscher, classic offshore, RIB-båtsturer, laserlerduveskytte, Bålsta CarClub visar upp fina raggarbilar.

På området kommer det att finnas utställare med olika inriktning, inte bara på båtliv.

Info: www.skoklosterrace.se

Bilden: Galoscher som kör uppvisningsrace.

Den nya och revolutionerande Raymarine e7 Multifunktionsdisplay öppnar dörren till framtiden. Ett helt nytt enkelt handhavande och nya nätverksmöjligheter är inbyggda. e7 passar alla typer av båtar och är enkel att anpassa till den typ av båt och mängd information man vill få ut.

e7 är synkad med Apple iPad, iPad 2 och iPhone 4. Den har Bluetooth och WiFi vilket ger tillgång till massvis information och musik under gång.

Läsbarheten är suverän, e7 har dagsljusdisplay som är läsbar från alla vinklar även med polariserande glas. Processorkraften är inte att leka med, tre processorer levererar snabb och korrekt data, 3-D grafiken, video och sjökorten är superskarpa.

Nätverksmöjligheterna är imponerande, e7 fungerar ihop med upp till sex andra displayer plus radar, ekolod, termiska kameror och andra tillbehör. Hybrid Touch är standard, vilket innebär att du kan navigera valfritt antingen med fingrarna direkt på displayen, eller med knappsatsen. Du väljer själv det som passar bäst.

e7 kommer att premiärvisas på Öppna Varv och Allt På Sjön. Priset blir ca 15 200 kr inkl kartografi.

Info: www.raymarine.eu

Denna helt nya, norska version av Elan 48 får premiär på Europas största flytande båtmässa, som hålls i Sandvika söder om Oslo 1-4 september. Det är en Elan 48 i “stängd” version med ett stort akterdäck och en integrerad sittgrupp som visas på mässan. Båten är fulladdad med utrustning. Motorerna är två stycken Cummins QSC 8,3 på vardera 600 hk med Zeus.

Bakgrunden till denna “norska” specialversion med stängd cockpit är de önskemål som Elans norska kunder har. Importören, JP Marine, gick till varvet med önskemålen och de byggde därefter denna version.

– Om vi ska kunna öka försäljningen så måste vi ha båtar som passar vårt klimat. Vi behöver en stängd båt, säger Johnny Pedersen, daglig ledare hos JP Marine till Båtmagasinet.

Den nya modellen är i det stora hela identisk med den redan existerande modellen Elan Power 48. Skillnaden är bland annat att den har fått en aktre “vägg” och sittgrupp. Förutom den aktuella bestyckningen 2×600 hk kan kunder även få båten med två Cummins QSC 8,3 (2×600 hk) och Zeus 3800-drev. Ytterligare alternativ är dubbel- eller trippelinstallation av Volvo Penta IPS600-(D6-435 hk).

Båten kan fås med två eller tre kabiner med två kojer i vardera.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Vikt: 16,4 ton
Bränsletank: 1 800 liter
Vattentank: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Passagerare: 10
Kojplatser: 6
Design: Tony Castro
Pris: 4,15 MNOK

Info: www.jpmarine.no