Nyheter

På lördag 20 augusti seglas årets upplaga av den legendariska kappseglingen Sandön Runt i Luleå skärgård. En kappsegling på cirka 18 Nm, arrangerad av Luleå Segelsällskap, LSS, som förra sommaren lockade hela 22 segelbåtar med besättning.

Starten och målgången sker vid LSS klubbanläggning på Liggskär mellan fyrarna i farleden mitt emot Klubbvikens havsbad. De olika klasserna startar under två timmar från 10.00 och målgången beräknas till 16-17-tiden.

De kappseglande båtarna väntas passera genom det trånga Tjuvholmssundet någon gång mellan klockan 11 och 13 beroende på vindstyrka och Tjuvholmssundet nås lätt med bil.

Mer info på Luleå Segelsällskaps webbplats: www.luleasegelsallskap.se

Vet expediten vad han talar om? Det borde han göra. Åtminstone om han vill sälja produkter eller reservdelar till någon av Sveriges alla båtägare. Närmare hälften av de tillfrågade i Mekonomens stora Båtlivsundersökning 2011 svarar att kunnig personal är det som avgör valet av butik när det är dags att inhandla produkter till båten.

Pressrelease:

Att butiken ligger på ett bekvämt avstånd kommer på andra plats när båtägaren väljer butik. Det svarar 37 procent av de tillfrågade. Undersökningen visar även att kvalitet är viktigare än pris för landets båtägare. 31 procent av de svarande föredrar att butiken har hög kvalité på produkterna samtidigt som 25 procent håller lägst pris som viktigast.

– Det borde vara en självklarhet för varenda butik som förser landets båtägare med produkter och reservdelar att ha kunnig personal. Lika självklart ska det vara med den höga kvalitén på produkterna. Vi vill ge landets båtägare samma service, kunskap och tillgänglighet som vi erbjuder bilägarna, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef Mekonomen marint.

Nästan samtliga av de tillfrågade, 91 procent, anser att det krävs förkunskap för att äga en båt. 34 procent anser dessutom att det krävs en stor förkunskap. Undersökningen visar samtidigt att 58 procent av landets båtägare sköter all sin besiktning och service av båten helt på egen hand. 15 procent svarar dock att de mellan vartannat och var fjärde år låter båten besiktas av en professionell besiktningsman och fyra procent svarar att de besiktar båten årligen.

Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning

• 45 procent anser att kunnig personal är viktigast när det kommer till valet av butik för produkter och reservdelar för båten.

• 91 procent anser att det krävs förkunskap för att äga en båt

• 34 procent anser att det krävs stor förkunskap för att äga en båt.

• 58 procent svarar att de sköter all sin besiktning och service av båten helt på egen hand.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1 000 svenskar.

Det blir mängder med evenemang i Nynäshamn lördag 27 augusti. Den stora seglingstävlingen Hyundai Cup arrangeras, politiker debatterar skärgårdsfrågor i Skärgårdstinget, föreningar visar upp sina verksamheter vid Föreningens dag och hantverkare ställer ut under Skärgårdsdagen.

– Bara Skärgårdsdagen och Skärgårdstinget vet vi drar mycket folk i sig. Nu arrangeras även Föreningens dag och den stora seglingstävlingen Hyundai Cup så vi tror att alla evenemang tillsammans kommer att locka tusentals besökare, säger Liselotte Jons, marknads- och turistchef Nynäshamns kommun.

Hyundai Cup: Är en av ostkustens största seglingstävlingar som har flyttat från Sandhamn till Nynäshamn. Speaker och storbildsskärmar i gästhamnsområdet gör det möjligt för alla att följa tävlingen. De flesta tävlingsbåtarna kommer att ligga i gästhamnen under tävlingshelgen.

Föreningens dag: Över 40 föreningar visar upp sina verksamheter. Besökarna kan bland annat testa kampsport, skytte, ridning och gympa.

Skärgårdsdagen: En marknad med ett 60-tal knallar. Blir även uppträdanden, fartygsbesök med mera. Det kommer att gå ångbåt och veteranbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i samband med marknaden och de övriga arrangemangen.

Skärgårdstinget: Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor. Årets tema är ”skärgårdslogistik – hur planerar regionen, länsstyrelsen och landstinget framtiden när det gäller skärgårdslogistik”. Bland annat kommer en utökning av båttrafiken att debatteras. På plats finns bland andra lokala politiker från Nynäshamn och Haninge, landstingspolitiker och representanter från Länsstyrelsens skärgårdsråd och Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation.

– Vi kommer bland annat att diskutera en utökning av trafiken mellan Utö och Nynäshamn. Allmänheten har även möjlighet att tycka till om skärgårdsfrågor samt ställa frågor till oss politiker, säger Leif Stenquist (FP), kommunalråd i Nynäshamn.

Alla evenemang äger rum i Nynäshamns stations- och gästhamnsområde. Ett område som står inför stora förändringar. Det finns planer på att bygga bostäder, restaurang, hotell, fler båtplatser med mera. Detaljplanen finns tillgänglig på turistbyrån i gästhamnen.

Bilden:
Skärgårdstinget 2010. Foto: HGbild/Mattias Hansson

Premiären för seglingsmästerskapet RC44 Sweden Cup i Marstrand blev precis så spektakulärt och spännande som alla trodde. 16 extrema kolfiberbåtar med några av världens främsta seglare och affärsmän ombord bjöd på fight in på mållinjen i första dagens matchracing. Svenske Torbjörn Törnqvist styrde sin Artemis till två segrar men förlorade mot America’s Cup-rivalen Russell Coutts, ORACLE, efter att ha fått två straff i ledning

– Vi fick straff efter första kryssen när Russell luffade ut mig i vändningen efter första kryssen. Men han är rutinerad, det är inte svårt att förlora mot honom, vi är nöjda med dagen, sa Törnqvist, som är Oracles officiella utmanare i nästa America’s Cup.

Besättningarna i det prestigefyllda mästerskapet RC44 är 50/50 proffs och amatörer, där teamägarna ofta styr båten i bankappsegling och proffsen är taktiker eller rorsmän i matchracingdelen.

– Det här får vi se som en träningsdag, vi lärde oss mycket om strömmarna ute på havet, menade Artemis teamägare och rorsman på Artemis, som vann två mot Paul Cayards Katusha och den spanska Puerto Calero Islas Canarias, och förlorade två, mot Oracle och ryska Synergy.

Torbjörn Törnqvist, som inte seglar med sitt America’s Cup-team här eftersom de fokuserar på extrema katamaraner, är initiativtagare till att Marstrand fick en svensk deltävling i Marstrand, men själv har han aldrig seglat här förr. Däremot vann han RC44-serien det första året han var med, 2009.

– Det är jätteroligt att vara i Marstrand och förhållandena är verkligt goda här, förklarade han.

Team KSSS ställde upp med ett eget team för att profilera sin seglarelit och America’s Cup-utmaning med Artemis. Efter problem med båten dagen innan, kom man till start utan träning, och förlorade sina fyra matcher.

– Men det här är fantastiskt kul och vi börjar lära oss båten. Det är fyra dagar segling kvar, sa Olle Jo Johansson, skeppare tillsammans med taktikern Magnus Woxén på den extremt designade kolfiberbåten RC44, som bara väger 3,5 ton och mäter 13,35 meter men har segel stora som en fotbollsplan.

Matchracingseglingarna räknas in i en total serie över de sex deltävlingarna, och därför utropades ingen totalsegrare idag., men spanska Puerto Canarias vann dagen med fyra av fem matcher.

RC44 Sweden Cup fortsätter på torsdagen med fyra dagars bankappseglingar, där en vinnare koras på söndag.

Se även information om RC44-serien på: www.rc44.com

Solen sken men vinden ville inte blåsa på den första Fleet race-dagen i RC44 Sweden Cup i Marstrand. De 16 extrema kolfiberbåtarna lyckades bara segla en lång bankappsegling på torsdagen i den svaga vinden. Det kunde ha slutat med vinst i första kappseglingen för Torbjörn Törnqvist, men efter ett taktiskt misstag tappade han ledningen till Ceeref från Slovenien, och fick nöja sig med tredje plats.

– Det var länge sedan vi har haft en så stor ledning och det känns förargligt att förlora den, sa Artemis teamägare och skeppare Torbjörn Törnqvist efter torsdagens segling i Marstrand.

Artemis gjorde en smart start från en dålig position och slog upp med hög fart bakom hela fältet och skapade en jättelik lucka till övriga fältet av 16 RC44-båtar.

När fältet nådde första bottenmärket och satte upp jättelika försegel valde Törnqvist och Artemis att gå ut till vänster medan de övriga valde att slå mot höger, vilket visade sig innehålla mer vind. Där tog slovenska Ceeref med skepparen Igor Lah och svensken Magnus Mango Augustson i besättningen över ledningen och behöll den i mål före franska Aleph som styrs av Hugh Lepic.

– Innan vi märkte att de gick fortare och slog tillbaka till höger var det för sent att reparera det taktiska misstaget, vi tappade ledningen där, sa Torbjörn Törnqvist som ändå var nöjd med sin och besättningens insats:

– Vi seglar bra och har fin båtfart och handling, men det känns förargligt att tappa ledningen. Men det tar vi igen imorgon.

Den andra svenska båten, Team KSSS med Olle Jo Johansson och Magnus Woxén som skeppare och taktiker, hade trimmat båten och tog sig upp en bit i fältet. De slutade på 14:e plats.

– Nu börjar vi lära oss båten, det går åt rätt håll, tyckte Olle Jo.

Efter den första, nästan 1,5 timme långa bankappseglingen, mojnade vinden helt och fick avslutas efter den segling. Imorgon startar den andra delen av Fleet race-seglingarna med världens några av världens främsta seglare och teamägare i Marstrand avslutas på söndag med att kora totalsegraren.

Resultat:
1. Ceeref, Igor Lah, Slovenien, 1p
2. Aleph, Hughes Lepic, Frankrike, 2p
3. Artemis, Torbjörn Törnqvist, Sverige, 3p
4. Synergy, Valentin Zavadnikov, Ryssland, 4p
5. Aqua, Chris Bake, Storbritannien, 5p
6. Peninsula Petroleum, John Bassadone, Storbritannien, 6p
7. No way back, Pieter Heerema, Nederländerna, 7p
8. Puerto Alerto, Daniel Calero, Spanien, 8p
9. Nika, Vladimir Proshikin, Ryssland, 9p
10. Katusha, Gennadi Timtchenko, Ryssland, 10p
11. Oracle Racing, Larry Ellison,USA, 11p
12. Ironbound, David Murphy, USA, 12 p
13. RUS-7, Kirill Podolsky, 13p
14. KSSS, Olle Jo Johansson, Sverige, 14p
15. AEZ, Rene Mangold, Österrike, 15p
16. MAG Racing, Krystoztof Krempec, Polen, 16p

Bilden:
Artemis med Torbjörn Törnqvist som rorsman.

Efter att en alhokolgräns på 0,2 promille infördes 2010 så har allt fler skaffat en promillemätare att ha med i båten. Dräger Alcotest 3000 är en av de bättre apparaterna på marknaden och den finns med på höstens båtmässor.

Dräger alkomätare finns med på dessa båtmässor:

Öppna Varv 2011 på Orust den 26-28 augusti.
Öppna Varv är en flytande båtmässa som arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med de stora varven på Orust på västkusten. Monter: 28

Allt på Sjön i Gustavsberg 2-4 september.
I september är det dags för nypremiär för en flytande båtmässa i Stockholm i Sweboats regi – på begäran av branschen och medlemmarna. Gustavsberg på Värmdö utanför Stockholm. Monter: 12

På båda mässorna är inträdet är fritt och det finns gott om gratis parkeringsplatser. Mässorna är öppna mellan 10-18.

Volvo Penta laddar nu på med ännu mer effekt i sin D6 dieselmotor, som har stort potential tack vare 5,5 liters slagvolym. Den nya 400 hk varianten av D6 är matchad till ett vidareutvecklat DPH-drev, vilket skapar världens starkaste dieselmotor med drev.

1977 introducerade Volvo Penta dieselmotor med drev för planande båtar och har ända sedan dess varit ohotad marknadsledare i detta stadigt växande segment. Volvo Penta befäster nu sin position ytterligare med det senaste tillskottet: en 400-hästars variant av D6 matchad till ett vidareutvecklat DPH-drev, vilket skapar världens starkaste dieselmotor med drev.

– Vi har utvecklat D6-400 för att passa stora båtar, säger Björn Säljö på Volvo Pentas produktplanering.

– Våra kunder efterfrågar dieselmotorer med drev som i dubbelinstallation kan driva flybridgebåtar och sportcuisers i 45-fotsklassen. Nya D6-400 DPH passar perfekt till detta.

Stolt historia
1977 lanserade Volvo Penta den första dieselmotorn med drev för planande båtar. Det var D40 på 125 hk kopplad till ett singelpropellerdrev. D40 användes i båtar som till exempel Sunseeker 23 DC. De efterföljande lanseringarna av Duoprop och mekanisk kompressor gjorde snabbt Volvo Penta till det naturliga valet när det gällde dieselmotorer för prestandabåtar.

Ny och beprövad
D6-400-motorn har samma grundkonstruktion som den beprövade IPS600-motorn. Jämfört med nuvarande toppmodellen D6-370 har 400-hästarsvarianten en större turbo och en vidareutvecklad mekanisk kompressor. Laddluftkylaren har ökad kapacitet för att hantera det ökade luftflödet och motorns kylsystem en ny värmeväxlare och förstärkt oljekylning. Förbränningsrummen har ny utformning med nya ventillägen och injektorer med högre kapacitet. Tillsammans ger detta mycket effektiv förbränning, vilket i sin tur leder till låga avgasemissioner.

Marint vridmoment
Att få upp en 12-tons motorbåt i planing kräver ett enormt vridmoment. Och det är här som Volvo Pentas koncept med mekanisk kompressor är som effektivast. Kompressorn höjer laddtrycket direkt från låga varvtal, vilket skapar ett mäktigt vridmoment. Dagens D6-370 är i särklass och den nya D6-400 är 10 procent bättre. Redan vid 2000 v/min når den sitt maximala vridmoment på hela 970 Nm – tillräckligt för att ge snabb och säker acceleration även med en 45-fotare.

Matchat drev
En annan Volvo Penta-specialitet är att utveckla motor, drev och propellrar som en enhet, snarare än lösa delar. Detta är avgörande för att motorns vridmoment och effekt skall kunna omvandlas till acceleration, toppfart och körglädje. Duoprop-drevet DPH introducerades 2003 som det mest kraftfulla och effektiva drevet någonsin. För att hantera drivkrafterna hos D6-400 samtidigt som drevet skulle vara slankt och hydrodynamiskt, utvecklade Volvo Penta helt nya tekniska lösningar.

Superstarkt stål
Övre delen av DPH-drevet har fått en ny lagerbox med nya rullager, förstärkt upphängning och ny kuggeometri. Undre delen har transmission där kuggarna fått nyutvecklad geometri och dessutom är tillverkade i ett nytt superstarkt stål som Volvo Penta tagit fram. Som avslutning har den interna smörjningen uppdaterats, allt för att hantera de enorma krafterna med bibehållen tillförlitlighet.

Joystick med mera
D6-400 DPH finns med en mängd smarta funktioner som gör båtlivet ännu enklare:
• Dubbelinstallationer kan ha den mycket populära joystick-funktionen. Med joysticken kan föraren enkelt manövrera båten i alla tänkbara riktningar. Ingen bogpropeller behövs.
• Powertrim assistant ställer automatiskt in bästa möjliga drevtrim för att ge högsta prestanda och lägsta bränsleförbrukning.
• Farthållare ger föraren möjlighet att funjustera farten med en knapptryckning.
• Med enspaksfunktion körs två motorer med en manöverspak.
• Tow mode för vattensport begränsar motorns varvtal till ett förinställt värde.

Toppmodellen
D6-400 DPH är på alla sätt den nya toppmodellen bland marknadens alla dieselmotorer med drev. Här har Volvo Penta utnyttjat sina omfattande utvecklingsresurser och sin erfarenhet till att utveckla ett pålitligt, effektivt och komfortabelt paket med prestanda som var otänkbara för bara tio år sedan.

Tekniska data:
Motortyp: Rak, sexcylindrig marindieselmotor med elektroniskt styrd common rail bränsleinsprutning, turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 5,5 liter.
Vevaxeleffekt: 400 hk/294 kW
Drev: DPH Duoprop

Efter förra årets succé är det åter dags för Båtklubbarnas Dag i Stockholm. Årets manifestation hålls 27 augusti. Det blir bland annat en stor båtparad med musik och galanta båtekipage, en båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och olika aktiviteter.

Förra året var det Heleneborgs Båtklubb på Långholmen som var centrum för Båtklubbarnas Dag. I år är evenemanget uppdelat på flera klubbar. De här klubbarna är öppna för allmänheten:

Rörstrands Båtklubb
Utställning om klubbens historia. Prommenera runt på våra bryggor. Vi bjuder på kaffe och fikabröd. Gående entre via gångvägen över klarastrandsvägen. Karta till klubben hittar du här.

Västermalms Båtklubb
Knop workshop. Titta på våra bryggor. Karta till klubben finns här.

Heleneborgs Båtklubb
Info kommer senare Heleneborgs Båtklubb ligger på Långholmen.

Gröndals Båtklubb
Lusuddsvägen 10 öppet mellan 12-18.00
Loppis, Café, Grillmat, Tipsrunda, Utställning, Lotteri, Hoppborg,

Träbåtssällskapet Skeppsmyran
Visar upp sitt vackra varv och en fin utställning. Granne med Gröndals Båtklubb.

Så här skriver arrangörerna om hur allmänheten bäst kan titta på paraden:

Vill du titta på paraden. Några av smultronställena hittar du här.

Längs med Hornstullsstrand kommer du att se Årstavikens parad väldigt bra.

Längs med Gröndals Båtklubbs bryggor kommer paraden passera ganska nära. där har du även chansen att njuta av deras hamnfest. läs mer här.

Med en promenad från Mariedal längs med Kungsholmsstrand kommer du möta en parad. om du går så att du är framme vid Stadshuset till 16-tiden så kommer du även kunna se alla båtar samlas på riddarfjärden.

Längs med Södershöjder ut mot Riddarfjärden så kommer du se fantastskt bra. Ta med en kikare om du vill kolla namnen på båtarna. Kanske en picknik i det grön.

Norrmälarstrand erbjuder både utsikt och möjligheten att köpa en glass under eftermiddagen.

Om du befinner dig på södra delen av Lilla Essingen kommer du kunna se alla parader passera.

Paraden kommer att avslutas i en stor cirkel rakt utanför Riddarholmen.

Info: http://båtklubbarnasdag.se/

Foto: Roland Brinkberg.

Kommentarer

Fredrik Blomqvist, Sjöhistoriska museet 09:53:45 2011-08-23

Roligt och viktigt att båtklubbar i en stad som Stockholm manifesterar sitt värde i och med detta arrangemang. Öppet hus på detta sätt är alltid trevligt!

Idag lämnas Greenpeace flaggskepp Rainbow Warrior II över till den bangladeshiska frivilligorganisationen, Friendship, som kommer att göra om fartyget till ett sjukhusskepp. Efter 22 år av resor på världshaven i kampen för att skydda miljön kommer skeppet nu att döpas om till Rongdhonu, som betyder regnbåge på bengali.

Skeppet kommer att fungera som ett flytande sjukhus samt leverera medicinsk hjälputrustning till behövande längs med kusten i Bangladesh och Bengalibukten, där befolkningen har liten tillgång till, eller helt saknar, grundläggande medicinska förnödenheter.

– Vi är mycket glada över att Rainbow Warrior II kommer att fortsätta göra nytta. Nu ser vi fram emot hennes efterföljare, Rainbow Warrior III, som snart är klar. Precis som sin föregångare kommer hon att vara ett av våra viktigaste verktyg i arbetet med att skydda miljön, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace Nordens Stockholmskontor.

Rainbow Warrior II ersatte 1989 den ursprungliga Rainbow Warrior som sänktes av franska underrättelsetjänsten 1985. I över två decennier har skeppet konfronterat miljöbrott världen över – från kärnvapenprover i Stilla havet, till hamnblockader av koltransporter och spårning av svartfiskeflottor.

I oktober kommer Greenpeace nya Rainbow Warrior, den tredje i ordningen, att vara färdig – strax efter att Greenpeace firar 40 år som organisation. Det är första gången som Greenpeace har byggt ett helt nytt skepp, designat för att vara ett effektivt redskap i miljöarbete och aktioner. Skeppet kommer att ha en mängd innovativa lösningar och är byggt enligt högsta miljöstandard för att minimera resursförbrukning och utsläpp.

Efter färdigställandet kommer nya Rainbow Warrior till Sverige som ett av de första länderna efter sjösättningen. Hon är i Stockholm den 19-22 november och kommer att vara öppet för allmänheten.

Foto: Marcus Meyer.

På onsdag börjar RC44-evenemanget i Marstrand med matchracingseglingar precis nedanför klipporna på ön. Toppseglarna från en rad seglingsdiscipliner samlas under samma tak för första gången i Sverige för att tävla på lika villkor. Förutom Volvo Ocean Race, America’s Cup, World Match Racing Tour och OS-stjärnor är dessutom teamens ägare med och styr de extrema 13,5 meter långa kolfiberbåtarna. Bland de sexton startande teamen finns två svenska hopp, ett team sammansatt av KSSS samt America’s cup utmanaren Artemis, som ägs av oljemagnaten Torbjörn Törnqvist.

Bland de stora seglarnamn som kommer till Marstrand finns bland annat nya zeeländska legenden Russel Coutts som också ritat båtarna, fransmannen Mathieu Richard, framstående på World Match Racing Tour, australiensiska OS-hoppet Tom Slingsby, amerikanske Volvo Ocean Race-vinnaren Paul Cayard och tidigare America’s Cup-vinnaren Cameron Appleton från Nya Zeeland.

Förutom alla världsstjärnor inom segling är också många av ägarna mycket välkända finansmän som Oracles Larry Ellison, Hugues Lepic från Goldman Sachs och svenske Törnqvist.

– Det är jätteroligt att vi har lyckats få en RC-regatta till Sverige. Det ska bli roligt att visa upp Marstrand för alla internationella seglare. De här båtarna är otroligt spännande att segla och det blir ofta dramatiska seglingar, så jag rekommenderar verkligen alla som kan att komma till Marstrand för att njuta av seglingen, säger Torbjörn Törnqvist.

Det ena svenska teamet, från KSSS, är en mix av unga duktiga seglare kryddade med erfarna skeppare som Jo Johannson med flera. Det andra, Torbjörn Törnqvists Artemis är utmanare i America’s Cup och får inom RC44-cirkusen chansen att känna ordentligt på både titelförsvarande Oracle och den franske utmanaren Aleph.

RC44 Sweden Cup är den fjärde deltävlingen av sex i RC44 Championship Tour där många av världens bästa kappseglare, bland annat flera team från America’s Cup, deltar i specialdesignade enskrovs 13,5 meter långa RC44-båtar. Besättningarna består av 50/50 proffs och amatörer, teamägare och världsledande affärsmän. De övriga deltävlingarna seglas i USA, Österrike, Italien, Kroatien och på Lanzarote.

Ytterligare information om RC44-serien finns på: www.rc44.com

Norska Askeladden flyttar även återstoden av sin båtproduktion Polen och därmed mister 30 båtbyggare i Norge sina jobb. Företaget har fortfarande modeller som säljer bra, men tvingas nu flytta även produktionen av sina mindre båtar till vårt sydliga grannland. De större Askeladdenmodellerna byggs redan där.

Det är norska batmagasinet.no som uppger att Askeladden inte längre kan fortsätta att bygga båtar i Norge. En av anledningarna kan vara det höga löneläget i Norge jämfört med Polen.

Produktionen i fabriken utanför Bergen på den norska västkusten stoppas helt 1 oktober och flyttas då till Polen.

– Vi har fortfarande modeller som säljer bra, men det är tyvärr inte de båtarna som byggs i Hagavik i Norge, säger Henrik J. Askvik på Askeladden till bt.no.

Det senaste verksamhetsåret har 220 Askeladdenbåtar byggts i Norge. Av dessa står fortfarande hälften i lager hos olika återförsäljare. De båtar som har byggts i Polen – cirka 190 stycken – är däremot sålda.

Askeladden är ett av Skandinaviens äldsta båtbyggeriföretag med över 100 år på nacken. Företaget gick i konkurs 2008.

Administrationen stannar kvar i Norge, men även den kommer att reduceras med kanske två personer.

Nu kan du läsa Båtliv – Europas största båttidning – i datorn. Hela tidningen finns att ladda hem på fliken “PDF-TIDNING” till vänster på den här sidan. Båtliv arbetar med att ta fram ett system för att läsarna ska kunna ta del av tidningen i en särskild webbvariant, men det systemet är inte riktigt klart än.

Tills vidare är det alltså en vanlig pdf-fil som gäller. Läsarna kan välja mellan att högerklicka och “spara som” i sin egen dator eller att vänsterklicka på respektive länk på sidan och därefter läsa tidningen i det fönster som öppnas.

Här hittar du alla nummer från 1-2010 och framåt: www.batliv.se/pdftidning.asp

Båtlivs redaktion arbetar ständigt med att förbättra både hemsidan och tidningens innehåll. Vi tar gärna emot synpunkter på innehållet på mail: info@batliv.se

Båtlivs redaktion

Kommentarer

Freddy Håkansson 06:55:01 2011-09-10

Toppen, tror att måmga av oss surfplattor kommer att gilla det starkt:)

Klassen allväderskameror som uppfanns av Olympus växer allt snabbare i popularitet hos dagens kameraköpare. Lätt att förstå eftersom du får en riktigt bra, allround kompaktkamera med 5x optisk zoom (motsvarande 26-140 mm i 35 format) i ett vattentätt, fryssäkert och så gott som oförstörbart kamerahus. Dessutom utrustad med GPS, kompass, höjd- och djupmätare.

Pressrelease:

EISA är en sammanslutning av femtio ansedda specialtidningar inom foto, video, audio, hemmabio och mobilelektronik ifrån tjugo länder i Europa. Årligen utser EISA årets bästa produkter med utgångspunkt i produktegenskaper som uppskattas av konsumenter som söker hög kvalitet, kreativitet och banbrytande teknik.

Årets jury noterar att TG-810 kombinerar en förbluffande hög stryktålighet med utmärkt HD video och stillbildsmöjligheter. ”Kamerahuset i rostfritt stål är vattentätt, kross- och stötsäkert vilket gör kameran idealisk för äventyrsentusiaster, men även familjer”, skriver juryn. ”Trots det tuffa skalet är det en kompetent kamera som levererar bra bildkvalitet. Bildsensorn på 14-megapixel och fem gånger optisk zoom gör den lämplig för fotografering i de flesta situationer”.

Unik i sin kategori
Hans Jönsson, försäljningschef på Olympus i Sverige och Norge, är mycket glad över utmärkelsen. ”Succén för Olympus TOUGH TG-810 bekräftar de unika kvalitéer som kameran ger fotografen. Oavsett aktivitet, väder och om du är på land eller i vatten, kan du vara lugn. Kameran klarar strapatserna och du kan i alla lägen ta bilder och video med utmärkt kvalitet”, berättar Hans.

TG-810 är krossäker upp till 100 kg, vattentät ner till tio meters djup, så stötsäker att den klarar ett fall från två meter rakt ner i en sten och helt oberörd av temperaturer ner till -10°C. Dessutom är den otroligt reptålig.

Lättanvänd i alla ljussituationer

”Kameran är lättanvänd i både mycket ljusstarka och mörka förhållanden tack vare den skarpa tre tums stora LCD-skärmen. I Super makroläge kan du ta bilder på bara tre centimeters avstånd, både på land och under vatten”, poängterar EISA-juryn. ”Dubbel bildstabilisator säkerställer skarpa bilder i ljussvaga situationer och när du fotograferar snabbrörliga motiv”.

* Krossäker upp till 100 kg tryck enligt Olympus testförhållanden. Vattentät enligt IEC standard, publikation 529 IPX8. Stötsäker i enlighet med MIL standard (Olympus testförhållanden). Fryssäker enligt Olympus testförhållanden.

Info: www.olympus.se

Höstens skjortkollektion från Sebago innehåller mer än 20 olika modeller i ett otal varianter och färger, alla i finaste bomull. Här är några exempel ur nya kollektionen.

Pressrelease:

George C.A har Cut away krage och finns i två färgställningar, Navy Stripe och Navy Red Check i storlekarna S-XXXL. Ca pris 895:-

Cranberry Big Check B.D med Button Down krage har röd kontrasterande färg på insida krage och manschett. Färgen är Navy/White/Yellow, storlekarna S-XXXL och ca priset 895:-

Morgan B.D, även denna skjorta har Button Down krage och finns i storlekarna S-XXXL. Färgen är Navy Check, priset ca 895:-

Info: www.sebago.se

Polska Galeon håller farten i sin produktutveckling. varvet har nu sjösatt sitt senaste flaggskepp: Galeon 780 Crystal. Varvet säger själva att detta är ett bevis för den potential som denna snabbt växande båtbyggare besitter vad gäller motorisering, design och teknologi. Båten är på 22,86×5,80 m och väger över 53 ton.

Det är med andra ord en riktigt rejäl yacht som Galeon har skapat. För den avancerade yttre designen svarar Tony Castro Naval Architects tillsammans med Galeons egna designers. De har jobbat extra hårt för att få fram utrymme och komfort på alla tre däcken ombord.

På flybridge finns till exempel, förutom ordinarie sittgrupper, även en jacuzzi med solbäddar, wet bar och dessutom utrymme för en RIB eller en jetski. Från cockpit når man enkelt till båtens bar på huvuddäck och till utrymmena på främre däck. Båten ska också ha extra mycket naturligt ljus in i alla kabiner.

Salongen är uppdelad på två huvudområden, ett för avkoppling med komfortabla soffor, bar och underhållningssystem och ett område för att äta och umgås på. Pentryt beskrivs som rymligt med matplats för sex personer.

Under däck finns fyra kabiner med egna badrum för extra komfort och avskildhet.

Skrovet är designat för prestanda och komfort. För framdriften står dubbla dieselmotorer från MAN.


Tekniska specifikationer
Längd skrov: 22,86 m
Längd ö a: 24,50 m
Bredd skrov: 5,79 m
Bredd ö a: 5,80 m
Djupgående: 1,30 m
Personer: 18
Bränsletankar: 2x 2 750 liter
Vattentankar: 1100 + 700 liter
Deplacement: 53 650 kg
Max belastning: 9 260 kg
Motorer minimum: 2×1120/ 1500 (kW/hk)
Motorer max 2×1430/ 1920 (kW/hk)
CE-klass: B
Info: www.galeonyachts.com

En ensamseglare i sjönöd fick i helgen vänta i fyra timmar på att räddas, skriver Blekinge Läns Tidning. Trots att han vinkade till förbipasserande båtar för att få hjälp var det ingen som stannade och hjälpte honom trots att detta är varje sjöfarares skyldighet. Seglaren är en tysk 70-åring som var på väg från Kalmar till Karlskrona.

Det som den 70-årige tysken fick uppleva ska aldrig behöva hända. Alla som färdas på sjön har en skyldighet att stanna och hjälpa till om någon ropar på hjälp eller visar att de har hamnat i sjönöd.

Trots detta var det alltså inte någon som stannade för att hjälpa ensamseglaren på fyra timmar. Han fick simma in i den kantrade och delvis vattenfyllda båten för att hämta sin mobiltelefon för att på så sätt kalla efter hjälp.

Mannen var kraftigt nerkyld när han till slutfick hjälp och han fick därefter hjälp på Blekingesjukhuset. Han uppges nu vara utom fara.

Läs mer på: http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/ensamseglare-vantade-fyra-timmar-pa-raddning(2899105).gm

Kommentarer

Olof Malmlöf 14:33:59 2011-08-19

Skamligt!

Segeltävlingen Hyundai Cup växer och utökas i år med en längre bana på totalt 28 Nm. Första pris i tävlingen är en splitter ny miljöbil från Hyundai. Det kommer att finnas storbildsskärmar och speakers så att även familj och vänner kan följa seglingen från land. För de familjer som vill följa tävlingen till sjöss kommer följebåtar att finnas till förfogande.

Hyundai Cup utvecklas varje år och kombinationen med Nynäshamns unika kappseglingsvatten och kommunikation ända fram till kajen gör tävlingen unik på ostkusten. Pendeltåget tar timmen och med nya motorvägen är du vid Globen på ca 35 minuter.

I Hyundai Cup tävlar alla på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Syftet med jaktstarten är att de mindre båtarna inte skall komma i lä av de större samtidigt som man ser varandra på banan.

Programmet
Onsdag 18.00 Avgiftsfria hamnplatser till gängliga
för tävlande båtar i Nynäshamns
gästhamn t.o.m. söndag 28/8.
Fredag 17.00-21.00 Regattaexpedition öppen för
registrering.
Lördag 07.30-08.30 Regattaexpedition öppen för
registrering.
09.00 Skepparmöte
10.00 Varningssignal första start
18.30 Prisutdelning på scenen
19.00 Regattafest i Hamnen
Bana
Anmälan
Klasser
Kölbåt enligt SRS (fd. LYS)
Start I anslutning till Gästhamnen
Bana ca 28NM utanför Nynäshamn
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt
på norra kumlet.
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista
kommer att läggas ut på hemsidan. Anmälningsavgift
om 500:- skall vara NSS tillhanda senast den 2011-
08-22. Efteranmälan kan göras fram till och med
fredag 2011-08-26 mot en anmälningsavgift om 800:-.
Anmälningsavgiften betalas till pg 14 44 56-1. Anmälan till
info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.
nynashamnssegelsallskap.nu
Skeppare som har behov av kranlyft ombedes kontakta
tävlingsledningen eller regattaexpeditionen för tidsbokning.

Info: www.nynashamnssegelsallskap.nu

Sydkoreanska Hyundai Yachts i Seoul har sjösatt varvets största bygge hittills. Den heter Asan 62 och är en ultramodern motoryacht med maximala innerutrymmen. Den speciellt formgivna yachten är på 19 m (63 fot) längd över allt. För framdriften svarar Volvo Penta IPS.

För designen av denna lite annorlunda yacht står Bill Prince från amerikanska Bill Prince Yacht Design. Asan 62 ska vara den första yacht som verkligen tar till vara de allra modernaste framdrivningssystemen, vilket avspeglas i designen.

Både motorer och båtens mekaniska system är monterade under cockpit, vilket sägs ge maximalt utnyttjande av det högeffektiva skrovet.

Båten har en salong som använder dess hela bredd och sidofönstren uppges vara de största på någon motsvarande båt i världen under 30 m (100 fot), uppger Hyundai. Inredningen omfattar tre kabiner, en styrhytt med “sky lounge” och ytterligare utrymmen på övre däck.

Prince har arbetat tillsammans med tekniker från Volvo Penta under designen av Asan 62:s skrov. De har dragit nytta av tidigare IPS-installationer för att ge yachten maximala prestanda.

Kyungil Yacht Industry Co Ltd inom Hyundai group grundade 1975 ASAN Chung Ju-yung, som bygger Hyundai segelbåtar på 10-13 m samt Sonata 3100 och 5300 motorbåtar.

När en av världens mest prestigefyllda kappseglingsserier, RC44 Championship Tour, kommer till Sverige och Marstrand den 17 augusti finns inte bara ett, utan två svenska team att följa i de täta duellerna. Förutom det erfarna svenska America’s Cup-teamet Artemis Racing har nu KSSS anmält ett lag, som enbart seglar denna deltävling. Totalt är det rekordmånga 16 RC44-team som startar i Marstrand.

De ordinarie teamen består bland annat av tunga namn som Russel Coutts, Paul Cayard, Oracle’s Larry Ellison och Sveriges America’s Cup-utmanare Torbjörn Törnqvist. Trots att det nya svenska KSSS-teamet bara ska segla en tävling har KSSS gjort allt för att sätta samman ett team med den erfarenhet och kompetens som krävs för att kunna utmana de övriga teamen på allvar.

Olle Jo Johansson, med erfarenhet från både OS och America’s Cup, kommer att styra båten. Taktiker blir Magnus Woxén som har seglat jorden runt fyra gånger, senast för Ericsson under Volvo Ocean Race. Rodney Arden, med sex America’s Cup-satsningar i ryggen krönt av seger med Alinghi 2007, tar plats som pitman.

– Eftersom Artemis Racing representerar KSSS vid utmaningen i nästa America’s Cup tyckte vi att det passade bra med ett gemensamt projekt i RC 44 Sweden Cup. Det är ett kul sätt för oss på KSSS att visa hur bra seglare vi har inom klubben. Alla andra team kommer med bättre förberedelser i ryggen men vi ska göra allt vi kan för att segla så bra som möjligt. Sen får vi se hur långt det räcker, säger Magnus Woxén.

RC44 Sweden Cup är den fjärde deltävlingen av sex i RC44 Championship Tour där många av världens bästa kappseglare, bland annat flera team från America’s Cup, deltar i specialdesignade enskrovs 13,5 meter långa RC44-båtar. Besättningarna består av 50/50 proffs och amatörer, teamägare och världsledande affärsmän. De övriga deltävlingarna seglas i USA, Österrike, Italien, Kroatien och på Lanzarote.

Touren har fått se tre olika vinnare efter de tre första deltävlingarna, vilket visar att mästerskapet 2011 är precis så tätt och tufft som en av världens mest spännande internationella kappseglingsserier ska vara.

Info: www.rc44.com

När Mekonomen idag presenterar siffror ur BåtLivs-undersökningen 2011 visar det sig att många av landets båtägare är missnöjda med priset på reservdelar till båten. 29 procent av de tillfrågade upplevde att priset var dyrare än förväntat när de senast handlade reservdelar.

Undersökningen visar samtidigt att många båtägare kan få vänta en lång tid på att få delarna som de behöver. Var fjärde svarande anger att de fått vänta två veckor på en reservdel och var tionde person har fått vänta i en hel månad.

– Det är helt oacceptabelt att det ska behöva ta så lång tid att få tag i reservdelar. Händer det något under exempelvis sommaren kan två veckors väntan ödelägga en hel semester för en familj som planerat att åka båt. Mekonomen hoppas nu att vårt intåg på den marina marknaden kan innebära en förbättring för landets båtägare. Både vad gällande väntetider på olika reservdelar men också rent prismässigt, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef på Mekonomen marint.

På frågan om vilken egenskap som är viktigast med båten svarar 37 procent att den ska vara pålitlig och praktisk. Att båten passar familjens behov håller 33 procent som allra viktigast samtidigt som 19 procent svarar att en pålitlig motor är den absolut viktigaste egenskapen. Undersökningen visar också att 35 procent av landets båtägare någon gång oroat sig för motorhaveri ute på sjön.

Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1000 svenskar.

Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning
• 29 procent upplevde priset som dyrare än väntat senast de handlade reservdelar till båten.

• 19 procent har som längst fått vänta i två veckor på en reservdel för båten.

• 8 procent har som längst fått vänta i en månad på en reservdel för båten.

• 19 procent av landets båtägare håller motorns pålitlighet som båtens viktigaste egenskap.

• 35 procent har någon gång oroat sig för motorhaveri ombord på båten.

Info: www.mekonomen.se