Nyheter

Diva 35 segrade i ett riktigt getingbo, klass 3, med en marginal på över fyra minuter. Klassen bestod av båtar med ett SRS tal från 1,28 till 1,34 och här fanns båtar som J 109, ett gäng First 35, X 35, T 34, HP 1030, Elan 350 samt nyblivna europamästarna i havskappsegling på Feelgood. Totalt kom Diva 35 sexa vilket får anses som väl godkänt.

På totallistan sticker 1:an och 2:an i startgrupp 2 tillsammans med Divan ut som de enda båtarna med höga SRS-tal som placerat sig väl. Noterbart är även att Divan hade den elfte snabbaste tiden av samtliga 410 deltagande båtar och var snabbare än många båtar i den större klassen.

Extra rolig är segern för Diva 35 eftersom båten seglades av en besättning som var till hälften från Estland och hälften från Sverige. Till hjälp att hitta runt Tjörn hade båten Bo Erlandsson och tur var nog det, besättningen hade aldrig seglat ihop innan och endast en person hade överhuvudtaget seglat Tjörn Runt tidigare, båtens ägare Jan Hird som kom sexa 2010 i samma båt, med en annan besättning.

Segern för Diva 35 visar att en båt med en inredning för maximal komfort och i klassiskt mahogny-utförande kan hävda sig väl mot racingbåtar med betydligt mer spartansk inredning.

– Målet med en Diva är alltid enkel hantering och bra fart kombinerat med genomtänkta inredningar för bästa komfort ombord. En Diva skall vara en båt där en familj kan leva komfortabelt under semester, inte bara kunna användas på helgerna för racing. Därför är det extra roligt att båten presterar så bra även på kappsegling, även om de flesta av Diva-ägarna inte kappseglar aktivt, säger Bernt Lindquist, Divas konstruktör.

Båtens ägare Jan Hird hade veckan innan Tjörn runt varit ute med båten på semester i tre veckor.

– Årets Tjörn Runt var en fantastisk segling. Underbart väder och bra vind. Vi hade förhållanden som passade båten med kryss och mycket vind och en otrolig taktiker/ navigatör i Bo Erlandsson. Vi kanske skulle gjort ett par saker annorlunda om vi fick segla om racet men på det stora hela är jag mer än nöjd, säger Jan.

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Nils J 23:38:09 2011-09-08

Häftig bild. Ser kul ut !

De holländska superyachtvarven bygger stora yachter i full fart, trots att vi vanliga dödliga upplever ännu en ekonomisk turbulens. Den senaste yachten som har sjösatts är denna F45 superyacht Helix, som sjösattes hos Feadship Royal Van Lent i förra veckan. Den är på 44,65 m.

Feadship F45 är den första i en serie yachter med ett nytt tema med nautisk interiör. Moderna fabrikat och designidéer ska där blandas med väggar täckta med mahogny och andra noga utvalda material.

För designen svarar De Voogt Naval Architects och Sinot Yacht Design. Helix sägs vara en extremt sofistikerad superyacht vad gäller layout, finish och teknologi. Efter fullgjorda sjötester ska hon kryssa i Medelhavet och hon kommer att premiärvisas vid Monaco Yacht Show 21-24 september.

Tekniska specifikationer
Byggare: Feadship – Royal Van Lent
Typ: Twin screw motor yacht, stålskrov och överbyggnad i aluminum
Längd ö a: 44.65m 146’6”
Bredd ö a: 9.20m 30’2”
Djupgående (fullastad): 2.70m 8’10”
Bränsletankar: 40,450 liter 10,650 US Gallons
Vattentankar: 10,000 liter 2,600 US Gallons
Design: Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exteriör design: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interiördesign: Sinot Design Associates
Framdrift/motorer
Huvudmaskiner: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 hk
Generatorer: 2x Caterpillar C9
Stabilisatorer: VTNaiad Marine zero-speed stabilizers
Max fart: 14.5 knop
Räckvidd: Transatlantic
Besättning: 8 man

Det framgångsrika framdrivningssystemet Volvo Penta IPS, som tidigare enbart har funnits för planande båtar, blir nu tillgängligt också för cruising-yachter och andra halvplanande båttyper. Volvo Penta har vidareutvecklat sex dieselmodeller för att passa båtar med en toppfart på 20-30 knop.

Cruising-yachter och andra halvplanande båtar kan nu få tillgång till fördelarna med Volvo Penta IPS, inklusive alla de smarta funktionerna som joystick för tilläggningar och Dynamic Positioning System. Dieselmodellerna från IPS350 till IPS800 finns nu med propellerserier speciellt utvecklade för halvplanande skrov.

Den mycket höga komforten hos Volvo Penta IPS med lågt ljud och minimala vibrationer blir extra viktig ombord på halvplanande båtar, som inte sällan körs långa sträckor.

En annan mycket viktig komfortegenskap är att avgaserna leds genom drivenheten, ut i propellerströmmen och förs långt bakom båten. Med traditionella motorinstallationer riskerar halvplanande båtar, ofta med relativt höga överbyggnader och begränsad fart, att få ett stort baksug med lukt och obehaglig miljö på akterdäcket. Detta problem elimineras helt med Volvo Penta IPS.

Volvo Penta IPS har kompakta yttermått och installeras dessutom längst akterut i skrovet. Jämfört med traditionella raka axelinstallationer ger detta större innerutrymme med helt nya designmöjligheter för båtbyggaren. Volvo Penta IPS ger också enkel och pålitlig installation, eftersom det är ett komplett system från manöverplats till propellrar.

Motorprogram
Modell Effekt, hk Motor
IPS350 260 D4
IPS400 300 D4
IPS450 330 D6
IPS500 370 D6
IPS600 435 D6
IPS800 600 D11

Europeiska kommissionen meddelade 26 juli att kreosot tas upp på bilaga 1 till det europeiska biociddirektivet (direktiv 98/8/EG). Det betyder att ämnet får användas i EU i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013. Beslutet har betydelse bland för de båtklubbar som har kreosotimpregnerade stolpar vid sina brygganläggningar.

De senaste åren har kreosot utvärderats av Sverige och Kemikalieinspektionen (KemI) inom ramen för granskningsprogrammet i EU. Den svenska utvärderingen ligger till grund för förslaget att ta upp kreosot på bilaga 1 vilket betyder att ämnet får ingå i godkända produkter i EU.

I juli 2011 lämnade Europeiska kommissionen beskedet att kreosot kommer att tas upp på bilaga 1 och därmed bli möjligt att använda i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013.

Kreosot används idag främst för impregnering av järnvägssliprar, el- och telefonstolpar. Det är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser med hälsofarliga egenskaper. Kreosot får bara användas av yrkesmän med utbildning och trä impregnerat med kreosot får inte användas på lekplatser, i leksaker, i odlingsbehållare eller i konstruktioner där virket ofta kommer i kontakt med huden. Bekämpningsmedel som innehåller kreosot måste godkännas av KemI för att få användas i Sverige.

KemI:s bedömning är att viss användning av kreosot kan anses vara acceptabel under förutsättning att de särskilda bestämmelser som anges i beslutet tillämpas. Förslaget innehåller särskilda bestämmelser, till exempel om hur trä som är behandlat med kreosot får lagras och användas.

Vid årets svenska mästerskap i vindsurfing i Kona One-klassen segrade Björn Holm från arrangerande Kungliga Svenska Segelsällskapet före Joachim Larsson och Björn Jareblad, som båda är från Motala Segelsällskap.

Seglingarna genomfördes på Baggensfjärden utanför Saltsjöbaden, i växlande väderlek, från kraftigt regn under lördagen till sol och lätta vindar under söndagen. Den tidigare olympiern Björn Holm visade att han bemästrade de skiftande förhållandena väl med en imponerande resultatserie efter fem seglingar: 2-1-2-(6)-1.

– Jag är väldigt nöjd och stolt över SM-tecknet. Men det har också varit ett otroligt kul SM, trots de svaga vindarna, med seglare i alla åldrar. Det finns en härlig kamratskap i klassen och det värmer att se alla ungdomar som visar en sådan entusiasm inför sin segling alldeles oberoende av väderlek, säger Björn Holm.

På silverplats kom rutinerade Joachim Larsson från Motala Segelsällskap som också bärgade bronset vid världsmästerskapen i Kona-klassen tidigare i augusti i år. Bronset vanns av Björn Jareblad vars medalj var hans första i mästerskapssammanhang.

För samtliga resultat:
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-2011/SM-veckan/Resultat-Kona/

Bilder:
• Björn Holm – guld
• Joachim Larsson – silver
• Björn Jareblad – brons

Om Kona One-klassen
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar. Storleken bestäms av vikt, allt för att ge så rättvisa och lika förutsättningar som möjligt.

Ryds Båtindustri, som är en del av Nimbus Group, väljer Svedea Båtförsäkring som partner för sin nya märkesförsäkring. Försäkringen innehåller förutom standardmomenten också bland annat assistans och stilleståndsförsäkring. Ryds Båtindustri AB är en av Nordens största båttillverkare och marknadsledare i segmentet mindre fritidsbåtar.

Ryds modellprogram omfattar ett 20-tal modeller, allt från öppna roddbåtar till 23 fots Day Cruisers. Ryds ingår tillsammans med Nimbus, Storebro och Paragon i Nimbuskoncernen.

Rydsförsäkringen lanserades 2006 och har tilltalat många ägare av Rydsbåtar som en prisvärd båtförsäkring. I syfte att tillföra ytterligare mervärden för sina kunder har Ryds under 2011 genomfört en upphandlingsprocess och bestämt sig för att byta försäkringsleverantör till Svedea Båtförsäkring.

– Avtalet med Ryds är naturligtvis en viktig affär för oss. Att Ryds, som är ett av marknadens starkaste varumärken väljer oss som partner är en stor framgång och ytterligare ett bevis för att vi är på rätt väg, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring.

Den nya Rydsförsäkringen är en skräddarsydd märkesförsäkring som gäller i sjön året runt och innehåller förutom standardmomentet i båtförsäkringen också bland annat assistans och en stilleståndsförsäkring som innebär att kunden slipper sin självrisk om inte båten är reparerad efter 20 dagar.

– Vi ställde marknadens mest intressanta alternativ mot varandra och blev ganska snabbt övertygade om att det är Svedea som är framtiden. En viktig orsak till att valet föll på Svedea var deras professionella och snabba agerande och att de är tydliga och trovärdiga i sitt kundlöfte att anstränga sig mer, kommenterar Ryds VD Tom Kühne.

Båtföräkringsbolaget Atlantica presenterar en ny app för mobiltelefoner, där de bjuder på sina ankringstips. – Det finns många fantastiska ställen att besöka kring vår långa kust. Här är några som du kan välja mellan när du vill söka nya hamnar för din nästa båttur, säger Kristina Norman, marknadschef på Atlantica.

– Du kan ladda ned dem både från AppStore eller på Android Market och du söker på ankringstips fortsätter hon.

Det finns i dagsläget 100 st ankringstips runt hela Sveriges kust och du kan ladda upp dina egna bilder och både kommentera din bild och eller själva Ankringstipset.

På varje Ankringstips kan du välja om du vill läsa texten eller om du hellre vill få den uppläst. Texterna innehåller lite historia, anekdoter, tips på vad man kan göra, på vissa ställen finns det grund man skall undvika eller kanske tips på en bra vik att ligga i.

– Vi hoppas att våra Ankringstips i mobilen skall göra att båtägarna får lite ny information om de ställen de brukar besöka och också hitta till nya smultronställen.
I förlängningen hoppas vi också att det skall gå att lägga till och dela med sig av sina egna ankringstips säger Lars Torgersson, Sverigechef för Atlantica.

– Vi vet att vi är ute lite sent på säsongen men hoppas på en lång, varm och skön höst med många uppladdade bilder och många textkommentarer, och vi har redan bestämt att det skall komma fler Appar från Atlantica, säger Kristina.

Info: www.atlantica.se

Berntsson SailingTeam gjorde ett kort avbrott från Matchracing seglingen och seglade Tjörn Runt med båten Edin Progressiva. Det är ett traditionsenligt deltagande av teamet som iår genomfördes för nionde gången.

Målet var att återigen vara första båt runt Tjörn, men teamet hoppades givetvis på att kunna få en bra placering om räknad tid efter handikap.

– Vi har ett oerhört högt mätetal (SRS) ,säger Johnie. När vi har räknat tidigare år på vad som krävs för att vinna kommer vi framtill att båten måste uppnå farter som ligger över den teoretiska maxfarten. Vi hoppas därför att vi får frisk vindistarten och att vinden där ut när vi har gått imål. Det är tyvärr vår ända chans att vinna. Avslutar Johnie.

Med ombord var bland andra Lasse Kronér, två tidigare Tjörn Runt vinnare Oscar Angervall och Anders Dahlsjö, samt Tommy Witedal som är den som ser till att teamet träffas år efter år och seglar tillsammans.

Jaktgudinnan Artemis vaktade över America’s Cup-utmanaren Torbjörn Törnqvist på lördagen. Han kom till start, jagade täten och klättrade från nionde till femte plats i RC44 Sweden Cup i Marstrand sedan han missat sista racet igår efter kollisionen med Peninsula Petroleum. Artemis-båten i kolfiber kunde inte lagas, men Team KSSS erbjöd den båt de seglat så att Artemis kunde fortsätta tävla idag.

– Vi är ju väldigt glada över att ha kommit till start och få segla vidare, och det kunde ha gått mycket sämre än en sjunde och en sjätteplats idag, sa en glad Torbjörn Törnqvist.

Det dröjde till klockan tre innan lördagens tävlingar kunde starta, en hård västanvind på 15 m/s med höga vågor hindrade starten. Då var alla besättningarna så ivriga att de tjuvstartade två gånger innan den femte bankappseglingen kom iväg.

Artemis seglade upp sig från åttonde position till en tredje plats i fältet efter ett lika genialt slag som KSSS gjorde med samma båt igår, till vänster i banan där vinden var starkare. Den positionen höll Artemis nästan ända in i mål, men i trängseln med konkurrenten Ceeref, där svensken Magnus Mango Augustsson seglar, för att få bästa väg över mållinjen fick Ceeref bättre fart och Artemis ramlade ner till en sjunde plats.

– Vi seglade väldigt bra och hade bra taktik, men det känns att den här båten saknar lite fart, speciellt på kryssen, tyckte Torbjörn Törnqvist som fick ta över den äldre båt som han lånat ut till Team KSSS för att delta i RC44 Sweden Cup.

Peninsula Petroleum, som var inblandad i kollisionen med Artemis igår, vann det femte reacet före Aqua. I andra racet för dagen, och tävlingens sjätte, gör Artemis en riktigt bra start och går direkt upp till fjärde plats, men den mojnande vinden gör det omöjligt att få fart för att passera Aleph och Aqua, som kniper platserna framför Artemis, som blir sexa och America’s Cup-försvararen Oracle, med miljardären Larry Ellison som rorsman. Racet vinns av No way back, som tar en överlägsen sege med 500 meter efter en kanonstart.

– Vi är nöjda med att ha klättrat upp till femte plats och i morgon satsar vi ännu högre, sa Artemis ägare och rorsman Torbjörn Törnqvist.

Ställning RC44 Sweden Cup Dag 4, lördag
1. Team Aqua, Cameron Appleton- Storbritannien 31
2. Ceeref, Igor Lah- Slovenien 35
3. Aleph, Mathieu Richard – Frankrike 35
4. No Way Back, Pieter Heerema- Holland 36
5. Artemis, Torbjörn Törnqvist – Sverige 42
6. Oracle Racing, Larry Ellison- USA 44
7. Synergy, Valentin Zavadnikov – Ryssland 45
8. Islas Canarias Puerto Calero, Jose Ponce – Spanien 46
9. Penninsula Petroleum, Inaki Castaner- Storbritannien 50
10. Nika, Vladimir Prosikhin- Ryssland 50
11. Katusha, Paul Kayard- Ryssland 50
12. Ironbound, Peter Evans, USA 53
13. AEZ, Christian Binder, Österike 62
14. MAG Racing, Piotr Przybylski, Polen 71
15. KSSS, Magnus Woxen/Olle Johansson, Sverige
16. RUS – 7, Sergei Shevtsov, Ryssland 89

Foto: Dan Ljungsvik.
Info: www.rc44.com

Den 48:e upplagan av Tjörn Runt genomförddes på lördagen. 428 seglare var anmälda, 403 registrerade sig och 340 korsade mållinjen. Förhållandena under lördagens kappsegling blev på utsidan av Tjörn en utmaning för många av seglarna. Dels var vinden mycket frisk men framför allt var vågorna bitvis mycket höga. Trots den hårda vinden var det relativt få seglare som valde att inte starta eller bröt sin seglats.

Bengt Falkenberg såg länge ut att vara totalsegraren. Men när resultaten från den näst sista startgruppen dök upp framkom att 2009 års vinnare Arne Goksöyr stod som totalsegrare med 35 sekunders marginal.

– Det var länge osäkert vem som faktiskt var den slutlige totalsegraren, säger Anders Thorén som är tävlingsledare för Tjörn Runt. Eftersom Arne Goksöyr var efteranmäld fanns han inte med i startlistorna och det kom ett ifrågasättande om hans anmälan var korrekt. Men vi vill förtydliga att anmälan kom in i tid men vi i tävlingsledningen borde ha lagt in den direkt i deltagarlistan, tillägger Anders.

Vinnarna i de olika startgrupperna 2011 blev:

Startgrupp 1 – Per Kürcman, Corsair Sprinnt 750, SSSÖ
Startgrupp 2 – Bengt Falkenberg, First 40, GKSS
Startgrupp 3 – Jan Hird, Diva 35, SBS
Startgrupp 4 – Magnus Lundberg, Dynamic 35, STSS
Startgrupp 5 – Johan Davidsson, Smaragd, LDSS
Startgrupp 6 – Hans Caspersson, Omega 30, GKSS
Startgrupp 7 – Peter Szamer, Kustkryssare, SSVÄ
Startgrupp 8 – Mats Johansson, Starbåt, GKSS
Startgrupp 9 – Lars Idmyr, Express, GKSS
Startgrupp 10 – Johan Söderberg, Cumulus, BKSS
Startgrupp 11 – Michel Collberg, H-båt, MSK
Startgrupp 12 – Fredrik Hansson, IF, BKSS
Startgrupp 13 – Arne Goksöyr, K-32, SSF
Startgrupp 14 – Tristram Woolston, Nicholson 32 MkX, Banif Sailing

De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglade om egna klasspriser blev Express, H-båt och IF.

Mer information och resultat finns på www.stss.se.

Prisutdelningen hålls söndagen den 28 augusti kl. 17:00 på Stenungsbaden Yacht Club.

På 75 meters djup vid Ölands norra udde ligger ett stort skeppsvrak byggt i massiv ek och överallt på vrakplatsen ligger stora bronskanoner. En dykargrupp har efter många års letande nu funnit vad som verkar vara det mytiska svenska krigsskeppet Mars, som förliste i strid med den dansk-lybska flottan 1564. Mars var ett av sin tids största skepp med 107 kanoner och hade en besättning på 800 man.

Hon var större än skeppet Vasa och hade också fler kanoner. Historien om skeppets förlisning är en legendarisk svensk sjöhjältesbeskrivning och sökandet efter Mars har pågått i decennier.

– Allt tyder på att det är Mars vi har hittat. Både storleken på vraket och dateringen stämmer. På en av bronskanonerna finns också ett emblem med den svenska vasakärven. Detta är en pojkdröm som går i uppfyllelse och bland det största jag varit med om, säger Richard Lundgren som är en av dykarna som hittade vraket.

Slaget mellan den svenska och den dansk-lybska flottan vid Ölands norra udde pågick i två dagar och slutade med svenskt nederlag. Det sägs att Mars tappade sin förmåga att navigera. Den dansk-lybska flottan omringade Mars och såg sin chans att erövra skeppet. Svenskarna, med den legendariske amiralen Jakob Bagge i spetsen, bjöd hårt motstånd. Mars fattade dock eld och exploderade. Skeppet sjönk och har varit en orörd tidskapsel i 447 år.

– Det här är ett skeppsvrak vi väntat länge på. Om det är Mars har vi fått ett efterlängtat jämförelseobjekt med Vasa och det engelska Mary Rose. Skeppsvraket kommer att bli viktigt för forskningen framöver, säger Andreas Olsson, chef på arkeologienheten vid Sjöhistoriska museet.

Länsstyrelsen i Kalmar län har försett vrakplatsen med dyk- fiske- och ankringsförbud. Ett forskningsprojekt ska nu startas för att ta reda på mer om skeppsvraket. Ett första steg är att kartera vrakplatsen och samla in data för att säkerhetsställa vrakets identitet. Arbetet kommer att ske i samarbete mellan dykargruppen, Sjöhistoriska museets arkeologer och forskare vid universitet och högskola.

Fredagen inleddes med stiltje och mycket regn och tävlingsledningen valde därför att skjuta upp starterna. Vid 11:50 hade vinden stabiliserats och starten kunde genomföras. Regnet höll i sig men lättade under eftermiddagen för att till slut upphöra.

– Det är oerhört glädjande att se så många barn och ungdomar sluta upp kring tävlingen. Och regnet är inget problem – seglare vill bara att det ska blåsa, säger Anders Thorén som är tävlingsledare för kappseglingen.

– Det som också är glädjande är att der finns en modern tvåmansbåt för ungdomarna, RS Feva, som verkar ha fått ett ordentligt fäste i seglarsverige. Vi har ökat antalet deltagare till hela 41 st i år, tillägger Anders.

De första båtarna gick i mål vid 14:00 och prisutdelningen hölls vid 17:30.

Grattis till startgruppsvinnarna:
Accessjollar – Johanna Wennerberg, GKSS
RS Feva – Emil/Dennis Andersson, LDSS
RS Tera – Arvid Fredriksson, BKSS
Zoom8 – Lotta Handmark, STSS
Optimist blå – Marius Westerlind, KKKK
Optimist grön – Hugo Westberg, LESS
Optimister gul – Andreas Gottfridsson, HJBK
Optimiser röd – Axel Rahm, LESS
Optimist svart – Stefanie Lindh, KKKK
Grattis till totaltvinnarna optimist:
1) Axel Rahm, LESS
2) Stefanie Lindh, KKKK
3) Alexander Sehlberg, STSS

Mer information finns på www.stss.se

Favorittippade Team Aqua med skepparen och ägaren Chris Bake tog hem segern i RC44 Sweden Cup i Marstrand. Tillsammans med taktikern Cameron Appleton och hans besättning vann han både matchracing och bankappseglingarna. Tvåa var svenskbåten Ceeref, seglad av slovenen Igor Lah, med göteborgsseglarna Magnus Mango Augustsson och Hans Larsson i besättningen. America’s Cup-utmanaren Torbjörn Törnqvist på Artemis slutade på åttonde plats totalt.

Även om de inte vann något race blev det till slut Team Aqua som lyckades hålla den jämnaste och högsta nivån på sina insatser under RC44-regattan på Marstrand.

– Det var riktigt tufft ute på havet idag och till sist avgjordes allt i sista racet. Självklart är vi jättenöjda, sa Chris Bake efter målgång.

Inför det sista racet skiljde det bara en poäng mellan Team Aqua och slovenska Team Ceeref som hade en god möjlighet att knipa totalsegern. De båda båtarna låg tätt intill varandra i starten men Aqua kom iväg bäst efter att Ceeref fått ett straff. Magnus ”Mango” Augustsson, trimmare på Ceeref säger:

– Vi visste att vi behövde vara före Aqua i sista racet men vi klantade oss i starten. Det här ändå vårt bästa resultat hittills och vi är jättenöjda, säger ”Mango” som växte upp bara två mil från Marstrand.

Det rådde perfekta kappseglingsförhållanden idag på Marstrand med frisk vind på uppåt 8 m/s som gav båtarna 14 knops fart i medvind och 8-9 knop på kryssen. Skepparen Torbjörn Törnqvist, skeppare och ägare på svenska båten Artemis hade en tuffare dag och nådde inte några topplaceringar, men var ändå nöjd med den första upplagan av RC44 Sweden Cup i Marstrand.

– Det har varit fantastiskt visa upp RC44:an i Sverige och det har varit en fantastisk seglingsregatta. Inte den bästa för oss själva men vi har haft väldigt fina förhållanden och alla seglare har verkligen tyckt om den här regattan.

Artemis Racing skadade sin båt allvarligt i en krock mitt i veckan men kunde ändå fortsätta tack vare att KSSS erbjöd honom att ta över deras båt, som de lånat av Artemis. Båten är en äldre generation och Torbjörn Törnqvist har inte varit nöjd med den fart de fått ut ur båten, som ledde till en placering i mitten av resultatlistan.

– Kölen väger 40 kilo för lite och med hårda vindar som idag är båten inte konkurrenskraftig. Vi var därför tvungna att chansa på lite andra vägar, men det räckte ända inte ända fram.

Resultat RC44 Sweden Cup, Marstrand
1. Aqua, GBR, Chris Bake, 5-6-3-11-2-4-2-5-3, 41p
2. Ceeref, SLO, Igor Lah, 1-12-12-3-5-2-1-3-6, 45p
3. Puerto Calero, ESP, Daniel Calero, 8-11-7-2-4-13-4-2-1, 52p
4. No way back, NED, Pieter Heerema, 7-9-1-4-14-1-3-7-8, 54p
5. Aleph, FRA, Hughes Lepic, 2-2-4-14-8-5-9-6-7, 57p
6. Oracle Racing, USA, Larry Ellison, 11-5-6-5-10-7-5-4-9, 62p
7. Penninsula Petroleum, GBR, John Bassadone, 6-16-9-9-1-9-12-1-4, 67p
8. Artemis, SWE, Torbjörn Törmqvist, 3-4-5-17-DNS-7-6-6-11-13, 72p
9. Ironbound, USA, David Murphy, 12-7-8-6-6-14-7-8-5, 73p
10. Katusha, RUS, Guennadi Timtchenko, 10-3-2-12-11-12- 8-12-10, 80p
11. AEZ, AUT, Rene Mangold, 15-1-13-13-9-11-10-9-2, 83p
12. Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 9-8-10-1-12-10-11-13-11, 85p
13. Synergy, RUS, Valentin Zavadnikov, 4-10-15-10-3-3-14-15-12, 86p
14. MAG Racing, POL, Krystof Krempec, 16-13-14-7-13-8-1-3-14-15, 113p
15. RUS – 7, RUS, Kirill Podolsky, 13-15-16-15-15-15-15-10-14, 128p
16. KSSS, SWE, Olle Jo Johansson, 14-14-11-8-17-DNS 17- DNS 17-DNS 17-DNS 17- DNS, 132p

Bilderna:
Aqua med besättning samt tvåan Ceeref med göteborgsseglarna Magnus Mango Augustsson och hans Larsson i besättningen. Foto: Dan Ljungsvik

Info: www.rc44.com

Helgens SM-seglingar i Saltsjöbaden utanför Stockholm blev framför allt en jakt efter vind. Sex klasser, varav fyra OS-klasser, seglade om SM-tecken. Hemmaklubben KSSS dominerade fullständigt i de lätta vindarna på Baggensfjärden och seglade hem fem SM-guld av sju möjliga.

Det blev guld till stockholmsklubben i 470 (herr), Laser Radial, Laser Standard, F18 och Kona One. Det var i 49er som favoriterna Charlie Ekberg och Kalle Thorén från KSSS ”bara” tog silver sedan Jonas von Geijer och Niclas Düring från GKSS i Göteborg snuvat dem på segern i de sista två seglingarna.

I största klassen, Laser Standard, med cirka 45 båtar, fick hemmaklubben egentligen nöja sig med andraplatsen. Men eftersom det var finländaren Fredrik Westman som vann gick SM-guldet till tvåan Jesper Stålheim, KSSS.

I 470 fick OS-klara Anton Dahlberg, KSSS, klara sig utan sin ordinarie gast Sebastian Östling som var sjuk. Men ”reserven” Marcus Dackhammar gjorde vad han skulle och favoriterna kunde segla hem guldet.

I 470 dam vann finskorna Rosa Lindqvist och Annina Takala.

Av de planerade åtta SM-seglingarna kunde endast fem genomföras i alla klasser utom F18 och 49er som lyckades genomföra sina åtta seglingar. Det var dock ingen risk att SM-tecknen inte skulle delas ut. Det räcker med tre seglingar för att en svensk mästare ska koras.

I brädklassen, Kona One, vann hemmaseglaren Björn Holm, KSSS före Joachim Larsson Motala SS. Brädseglarna skulle enligt planerna ha genomfört tolv seglingar men fick nöja sig med knappt hälften eftersom det, som sagt, saknades vind.

I tvåskrovsklassen F18 vann Thomas Ekefalk och Magnus Lövdén, KSSS, som väntat. Även i Laser Radial blev det favoritseger genom Josefin Olsson, KSSS, som dominerad fullständigt och vann fyra av fem delseglingar.

Info: www.ksss.se

Bilderna:
Josefine Olsson (Laser Radial), Jesper Stålheim (Laser Standard) och Charlie Ekberg/Kalle Thorén (49ers). Foto: Malcolm Hanes.

Björn Hansens Mekonomen Sailing Team vann Europamästerskapet i matchracing som seglades i Mariehamn på Åland. Hansen slog regerande mästaren Mads Ebler från Danmark med 2-1 i finalen som seglades i svaga vindar och fick kortas ned från bäst av fem till bäst av tre matcher.

Förutom Björn Hansen består teamet av Anders Jönsson, Phillip Kai Guhle och Mathias Bredin.

– Det är aldrig kul när arrangörerna tvingas korta av programmet men jag tycker ändå att vi varit det klart starkaste teamet under veckan, EM-guld känns fantastiskt” säger teamets taktiker Anders Jönsson.

Vägen till finalseglingarna gick via 9-2 i matcher i grundomgången och sedan 3-1 i semifinalen mot Pierre Antoinne Morvan från Frankrike.

– Det var riktigt svårseglat idag, med ostlig vind som kom över land. Det var perfekt träning inför världscuptävlingen i St. Moritz om drygt en vecka. Där är det liknande förhållanden eftersom man seglar på lilla St. Moritzsjön, berättar nyblivne mästaren Björn Hansen.

Slutresultat matchracing-EM:
1. Björn Hansen, SWE
2. Mads Ebler, DEN
3. Staffan Lindberg, FIN
4. Pierre-Antoinne Morvan, FRA
5. Joachim Aschenbrenner, DEN
6. Simone Ferrarese, ITA
7. Eric Monnin, SUI
8. Eugeniy Nikiforov, RUS
9. Przemyslaw Tarnacki, POL
10. Mitja Meyer, GER
11. Markus Rönnberg, FIN
12. Mark Lees, GBR

Den 48:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen den 20 augusti. Bland de 415 anmälda båtarna finns många aspiranter som vill vinna årets största kappsegling. – Årets Tjörn Runt ser ut att få fina vind och väderförhållanden som passar alla seglare. Och kanske är det i år bland ”blekskenarna” vi hittar en vinnare, säger Anders Thorén, tävlingsledare för Tjörn Runt. Och tillägger att till ”blekskenare” räknas exempelvis Accenter och NF som till synes skenar fram när det är bleke.

Kanske är det läge för team Oskar med Hans Oskarson att ta en andra seger. Men på startlinjen finns även 2009 års vinnare Arne Goksöyr, Bengt Falkenberg som vann 2003 och flerfaldiga vinnaren Michael Collberg samt även Mats Johansson som senast vann 2008.

I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare såsom Stefan Pavia, Emil Sandberg, Håkan Olsson, Johan Söderberg och Per-Erik Johansson.

De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglar om egna klasspriser är Express, H-båt och IF. Nytt för i år är att båtar som seglas av endast två i besättningen (doublehanded), mot normalt fyra eller fler, får en egen start.

Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. Upplev folkfesten på vattnet eller från land, 09:00 går första starten.

Årets upplaga av Tjörn Runt kan även följas via din dator. Klocka 11 startar webbTV-sändningen som pågår till cirka 16.00, beroende på vindförhållandena under tävlingen, http://stss.se/play/

Info: www.stss.se

Medan många andra varv satsar på större och dyrare båtar så presenterar polska Delphia en stor bobåt till budgetpris. För 1,5 mkr får man en basutrustad 13,5 m lång och 3,8 m bred motorbåt med en dieselmotor, som ger båten en fart av 7 knop. Både hastigheten och boutrymmena passar många båtägare.

På Öppna varv i månadsskiftet är det världspremiär för denna nya motorbåt från Delphia, som i vanliga fall bygger segelbåtar under sitt eget namn.

Delphia i Polen har tagit fram två nya motorbåtar som är framtidsanpassade, varav Delphia 1350 Escape inom kort har världspremiär på Öppet varv i Ellös. Hon är 13,5 m lång, 3,8 m bred, djupgående 0,9 m och har ett deplacement på 8,3 ton.

Basmotorn är bara på 50 hk med möjlighet att välja mellan ett par andra alternativ upp till 115 hk. Bränsleförbrukning vid normal marschfart kring 7 knop ligger under litern per nautisk mil. Det är mycket bra för en modern deplacementbåt. I grov sjö och hård motvind klarar hon av att hålla 5-6 knop och hon går mjukt och värdigt i sjön, enligt generalagenten.

Den här båten kan vara svaret för många som söker en motorbåt som inte drar så mycket bränsle och därmed är billig i drift. Hastigheten kommer här i andra hand, i stället har varvet satsat på att bygga en välutrustad båt tänkt för att bo i på semestern eller under andra utflykter.

Båten har spatiösa utrymmen med tre kabiner, två toaletter med dusch, stort pentry och salong med hörnsoffa och två flyttbara bekväma fåtöljer. Ett ”panoramafönster” i salongen ger en fin närkontakt med vattnet och omgivningarna utanför båten. Stuvutrymmen finns det gott om.

Priset är ännu en överraskning. Delphia 1350 Escape kostar cirka 1,5 Mkr för en basutrustad, bottenmålad och sjösatt båt.

På Allt på sjön i Stockholm 2-4 september visas lillasystern Delphia 1050 Escape.

Info: www.delphiayachts.se

Bilder: Delphia yachts.

Norska Windy Boats har tagit ledningen vad gäller att presentera nya och snygga DC-båtar. Den klassiska båtbyggaren visar att det går att förena högsta kvalitet med modern lösningar och snygga linjer. Den nya modellen ersätter tolv år gamla Windy 25 Mirage.

Det är bara ett litet tag sedan Windy presenterade sin senaste nyhet, 31 Zonda. Den modellen har provkörts av den norska båttidningen Båtmagasinet och får idel lovord för sina fina sjöegenskaper och sina höga kvalitet.

Skillnaden mellan den nya 26 Kharma och den föregående modellen är bland annat en längre badplattform. Dessutom har båten fått en del mindre förändringar.

Tanken att hela tiden presentera nyheter är helt rätt för de båtbyggare som vill finnas kvar även i tuffa tider. Båtköparna vill se nyheter och intresset hålls på topp även vid mindre modifieringar av redan bra konstruktioner.

– Vi använder oss av samma skrov som på 25 Mirage. Vi har fått väldigt god respons från våra kunder på det skrovet, säger Windy-direktören Morten Haakstad till Båtmagasinet.no.

Premiären för den nya båten sker på Oslos flytande båtmässa, som hålls första helgen i september.

Tekniska specifikationer:
Längd: 7,88 m
Bredd: 2,46 m
Vikt med tyngsta motoralternativ: 2 500 kg
Bränsletank: 300 liter
Vattentank: 70 liter
Design: Hans J. Johnsen
Pris: från 990 000 NOK

Info: www.windy.no

Info: www.batmagasinet.no

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 Nm. Det tar mellan en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.

Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

Bland de anmälda finns EM seglaren Oscar Engström från Lerum och NM seglaren Sigrid Andréasson från Stenungsund som vann sina startgrupper 2010. Men även Olof Josefsson från Hjuvik och Albin Börjesson från Rådasjön fick framträdande resultat 2010.

Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 300 ungdomar i optimist, zoom8, RS Feva RS, Tera eller Accessjolle. Just nu är 283 jollar anmälda. Första start går fredag 19 augusti kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Prisutdelningen är planerad till kl. 16:30.

Nacka kommun misstänker att farligt avfall tidigare dumpats vid Fisksätra Marincenter. Under arbetet med att utveckla och renovera Fisksätra Marincenter, vid södra sidan av Lännerstasundet i Nacka kommun, har höga halter av miljögifter påträffats. Under renoveringsarbetet blottlades en bergvägg inne i fastigheten varpå en trögflytande vätska upptäcktes.

Vid provtagning har denna vätska visat sig innehålla halter av bland annat arsenik, kadmium och kvicksilver.

Efter närmare undersökning misstänker kommunen att källan till föroreningen kan vara miljöavfall som tidigare dumpats på fastigheten. Arbetet med att hitta källan och sanera området påbörjas inom kort. Under saneringsarbetet stängs av försiktighetsskäl den kommunala badplatsen vid Fisksätra holme.