Nyheter

Tyska Bavaria presenterar nu flera skisser på den nya Vision 46, en modell som får sin premiär på båtmässan “boot“ i Düsseldorf i januari 2012. Förutom dessa exteriöra skisser visas inredningen, som kommer att finnas både som två- och trekabinsvariant och med ett ellelr två badrum och med en komplett duschenhet.

– Konceptet har utvecklats tillsammans med kunder från hela Europa, säger Bavarias produktchef, Daniel Kohl.

Kunder i både södra och norra Europa kommer att bli förvånade.

Elegans och läthanterlighet står i centrum, enligt Bavaria, För att motsvara dessa höga målsättningar har konstruktörerna tagit hjälp av Design Unlimited.

– Vi ville kombinera moderna linjer med en atmosfär av varm elegans för att skapa en verkligt fin interiör i Vision 46. Båtens generösa volym under däck gör detta möjligt, säger Mark Tucker på Design Unlimited.

Info: www.bavariasverige.se

Tyska Bavaria presenterar nu flera skisser på den nya Vision 46, en modell som får sin premiär på båtmässan “boot“ i Düsseldorf i januari 2012. Förutom dessa exteriöra skisser visas inredningen, som kommer att finnas både som två- och trekabinsvariant och med ett ellelr två badrum och med en komplett duschenhet.

– Konceptet har utvecklats tillsammans med kunder från hela Europa, säger Bavarias produktchef, Daniel Kohl.

Kunder i både södra och norra Europa kommer att bli förvånade.

Elegans och läthanterlighet står i centrum, enligt Bavaria, För att motsvara dessa höga målsättningar har konstruktörerna tagit hjälp av Design Unlimited.

– Vi ville kombinera moderna linjer med en atmosfär av varm elegans för att skapa en verkligt fin interiör i Vision 46. Båtens generösa volym under däck gör detta möjligt, säger Mark Tucker på Design Unlimited.

Info: www.bavariasverige.se

BalticSea2020 har beslutat satsa ett ansenligt belopp på ett storskaligt restaureringsprojekt i en kustvik i Stockholms skärgård för att motverka effekterna av övergödning och annan mänsklig påverkan. Projektet ”Levande Kustzon” ska, genom att införa olika åtgärder både på land och i vattnet, förbättra siktdjup, minska påväxt av alger samt öka fiskbestånden. Åtgärderna kommer att genomföras i en avgränsad men representativ vik, ett Östersjön i miniatyr.

Projektets slutliga målsättning är att skapa en ”vitbok” över hur skadade kustområden kan restaureras samt till vilka kostnader detta låter sig göras.

I en vik i Stockholms mellanskärgård ska projektet ”Levande Kustzon” under ca fem år genomföra åtgärder som minskar näringstillförseln både från vikens avrinningsområde och från dess näringsrika sediment. Med minskat näringsläckage till vattnet, i kombination med åtgärder som stimulerar återrekrytering av rovfisk och restaurering av habitat, förväntas projektet kunna visa att det är möjligt att permanent förbättra miljön i utsatta kustområden. BalticSea2020 hoppas att på detta sätt kunna illustrera att det är möjligt att förbättra vattenkvalitén ur ett estetiskt, ekologiskt och ett rekreationsperspektiv.

BalticSea2020 planerar att genomföra många olika åtgärder inom ramen för projektet, såsom insatser i jordbruk, enskilda avlopp, reningsverk, biomanipulation i form av t.ex. utsättning av rovfisk och reduktionsfiske, våtmarksrestaurering och att kemiskt fastlägga näringsämnen i sediment för att förhindra näringsläckage från havsbotten till vattnet. Under den gångna sommaren har projektet genomfört fältförsök i Stockholms norra skärgård för att utvärdera metoder för fosforbindning i sediment.

”Vår ambition är inte att påverka det öppna havet, utan att ta fram en modell för hur man kan restaurera Östersjöns kustområden. Med en lyckosam åtgärdsmodell som genomförs längs hela kusten kommer många vikar och skärgårdar att kunna hjälpas, och indirekt också Östersjön som helhet”, säger Linda Kumblad, Projektledare Levande kustzon, BalticSea2020.

”Vi tror att det här projektet kommer att fylla viktiga kunskapsluckor och generera forskningsresultat om hur man bestående kan förbättra en viktig del av havets ekosystem, samtidigt som man ökar livskvalitén och värdet av havet för de människor som bor i dess närhet”, säger Conrad Stralka, Verksamhetschef, BalticSea2020.

Båttillbehörsföretaget Hjertmans öppnar sin sjunde butik i Sverige. Valet föll denna gång på Uppsala. – Vi har under en längre tid funderat på att öppna en butik i Uppsala. Vi har sett att det finns möjlighet att få in en butik på tillbehörskartan i området och nu känner vi att vi är redo, säger Sten Hjertman, Håkan Gendenberg och Fred Wennberg.

Det finns en stor kundgrupp i Uppsala med bra upptagningsområde vilket Hjertmans kan se genom sin gedigna postorderförsäljning och ett ökande kundregister.

– Vi vet att kunderna i regionen vill se oss med en butik, säger Sten Hjertman.

Hjertmans kommer inom kort att söka ny personal till butiken. Bemanningen är ett av det viktigaste instrumenten för att deras nya butik ska fungera och bli omtyck av kunderna.

Kommentarer

Fredrik 17:48:50 2011-08-26

Grattis Uppsala!

Per 11:27:00 2011-10-17

Någon som vet var butiken ska ligga?

Fredrik 19:49:57 2011-10-17

Enl rykten: Östra Ågatan 95. Dvs gamla TB Sjösport.
Deras hemsida säger:

TB Sjösport- Butiken stängde 2 september.
Tack alla kunder för många trevliga år!
/Cecilia och Staffan

Per 12:40:01 2011-11-01

Men ska inte det kvarteret rivas?

Lennie 21:04:30 2012-01-02

TB Sjösport stängde för att lokalerna skall rivas, så där blir det inte..

Kristina 14:30:16 2012-01-10

Butiken kommer att ligga på Sylveniusgatan. Vid Wurt, EM mfl.

Fredrik 15:15:00 2012-01-18

Och premiäröppnas i samband med båtmässan, ca 1 mars enl deras kundtjänst!

Faurby Yacht gör en kraftfull inbrytning på den svenska marknaden när man visar upp sig under sensommarens stora publikevenemang på väst- och ostkusten. Danska Faurby Yacht trotsar orostider och gör en rejäl offensiv på den svenska marknaden. Men man gör det med gott självförtroende och lanserar flera spännande succé-båtar i prestigesegmentet, alla handbyggda efter beställarens individuella behov.

Under Tjörn Runt den 20 augusti ställde man upp med två modeller, Faurby 325 och Faurby 363.

Faurby 325 tar avstamp i 330, en modell som funnits i modellprogrammet i 20 år. Båten får en T-köl som utvecklats till Jesper Bank Edition.

Exklusiva Faurby 363 är ett lyckat bevis på Faurby-varvets geuina hantverkskunnande som få båtvarv kan mäta sig med. Modellen är en ypperlig familjeseglare som älskar öppet hav och byggd för alla väder.

På Öppna Varv på Orust 26-28 augusti får seglingspubliken, förutom 325 och 363, dessutom stifta bekantskap med ”flaggskeppet” Faurby 396, en slank skönhet, skapad för spännande långsegling.

Med Faurby 396 gör Faurby Yacht också en offensiv mot ostkusten genom att ställa ut under Allt på Sjön i Gustavsberg på Värmdö 2-4 september.

Sedan introduktionen på den svenska marknaden i februari i år har Faurby Yacht redan sålt ett flertal båtar. Det är just omdömen som sköna, slanka linjer och vassa seglingsegenskaper som nyblivna svenska Faurby-ägare särskilt vill lyfta fram. Och så förstås den genuina kvalitetskänslan som bara en tillverkare med stolta hantverkstraditioner kan erbjuda.

Info: www.faurby.se

Fler än 150 båtar i sjön, varav 28 premiär, samt 85 tillbehörsutställare. Fredagen den 26 augusti kl. 10.00 startar årets stora båtfest på Orust, alla båtälskares möjlighet att ta del av årets hetaste nyheter bland båtar och tillbehör. Öppna Varv är den största flytande båtmässan på Västkusten och den näst största i Sverige!

Mässan är öppen fredag den 26 augusti till söndag den 28 augusti kl. 10-18 alla dagar. Ingen entréavgift och fri parkering! I de fyra hamnarna, Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön visas över 150 motor- och segelbåtar från 6,5 till 20 meter långa. Inte mindre än 28 av båtarna visas för första gången i Sverige eller i världen!

Se utställarlista och läs mer på www.oppnavarv.nu.

Efter en fördröjd vår och ett avvaktande försäljningsläge, tog försäljningen till slut fart under juli månad.

– Det går inte att se någon röd tråd, att stora båtar sålt bättre än små eller att segelbåtar sålt sämre eller bättre än motorbåtar, men generellt kan alltså sägas att det skett en liten återhämtning under sommaren, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

– Eftermarknaden (service, reservdelar, vinterförvaring och tillbehör) har en fortsatt god utveckling med en hög omsättning.

– Det beror på att intresset för skärgården och båtlivet fortfarande är mycket starkt och en del av svenskarnas kultur. Den rubbas inte av konjunktursvängningar. Man vårdar sin båt, köper nya tillbehör och reparerar den undan för undan. Byter båt gör man i störst utsträckning när den ekonomiska konjunkturen tillåter det, säger Mats Eriksson.

Tilltron är fortsatt god i branschen och det kanske största beviset på det är att höstens två flytande båtmässor på Orust och i Gustavsberg utanför Stockholm är fullbokade sedan en lång tid tillbaka.

Mässorna är starten för nästa års försäljning av bland annat större båtar och vi ser fram emot en spännande höst.

Se alla båtar på Sök Båt!
Redan innan mässan kan man besöka Sök Båt – världens största båtdatabas. På www.sokbat.se kan besökarna läsa mer om båtarna som ställs ut – fakta, bilder och i många fall även begagnatpriser. Sök Båt består av över 8 000 båtar och ägs och förvaltas av Sweboat.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Najadvarvet AB i Henån,Malö Yachts AB i Kungsviken och Nord West Yachts AB på Vindön samt Orust Kommun.

Bilden:
Öppna Varv på Orust. Foto: Sweboat.

Den 26 augusti till 19 september repareras Dalbobron i Vänersborg. Under perioden leds vägtrafiken över Göta älv tvärs över en vägfärja som läggs fast och håller vägförbindelsen öppen mellan centrala staden och Blåsut-Öxnered.

Ersättningsförbindelsen med vägfärjan innebär att hastigheten för passerande maximeras till 30 km/h. Personbilar, bussar och utryckningsfordon får passera. Naturligtvis även gående och cyklister. Tyngre trafik hänvisas till andra överfarter. Lösningen med vägfärjan innebär också, att det samtidigt är smidigt att hålla uppe vattenvägen för fritidsbåtar. Varje dag kl 10.00 och kl 19.00 läggs färjan temporärt i sidoläge så att sjöfarten kan passera.

– Från kommunens sida är vi glada att få till denna flexibla lösning på ett akut trafikproblem, säger trafikingenjör Björn Magnusson på Vänersborgs kommun. Färjerederiet och kommunen kan gemensamt se till att resenärerna på land och till sjöss blir så lite lidande som möjligt.

Reparationen på bron gäller främst beläggningsbyte på broklaffarna. Samtidigt som broreparationen genomförs, underhålls två slussar i Göta älv, vilket innebär att även älven stängs för sjöfart.

– Metoden med en vägfärja som tillfällig förbindelse har provats på samma ställe för 30 år sedan, med gott resultat, förklarar färjeledchef Rolf Nilsson, projektledare i Trafikverkets färjerederi.

Fakta
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi, som årligen genomför elva miljoner fordonstransporter och 20 miljoner persontransporter. Det största antalet vägfärjor finns i Västra Götalands län, med tolv aktiva färjeleder.
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Info: www.trafikverket.se

Den 26 augusti till 19 september repareras Dalbobron i Vänersborg. Under perioden leds vägtrafiken över Göta älv tvärs över en vägfärja som läggs fast och håller vägförbindelsen öppen mellan centrala staden och Blåsut-Öxnered.

Ersättningsförbindelsen med vägfärjan innebär att hastigheten för passerande maximeras till 30 km/h. Personbilar, bussar och utryckningsfordon får passera. Naturligtvis även gående och cyklister. Tyngre trafik hänvisas till andra överfarter. Lösningen med vägfärjan innebär också, att det samtidigt är smidigt att hålla uppe vattenvägen för fritidsbåtar. Varje dag kl 10.00 och kl 19.00 läggs färjan temporärt i sidoläge så att sjöfarten kan passera.

– Från kommunens sida är vi glada att få till denna flexibla lösning på ett akut trafikproblem, säger trafikingenjör Björn Magnusson på Vänersborgs kommun. Färjerederiet och kommunen kan gemensamt se till att resenärerna på land och till sjöss blir så lite lidande som möjligt.

Reparationen på bron gäller främst beläggningsbyte på broklaffarna. Samtidigt som broreparationen genomförs, underhålls två slussar i Göta älv, vilket innebär att även älven stängs för sjöfart.

– Metoden med en vägfärja som tillfällig förbindelse har provats på samma ställe för 30 år sedan, med gott resultat, förklarar färjeledchef Rolf Nilsson, projektledare i Trafikverkets färjerederi.

Fakta
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi, som årligen genomför elva miljoner fordonstransporter och 20 miljoner persontransporter. Det största antalet vägfärjor finns i Västra Götalands län, med tolv aktiva färjeleder.
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Info: www.trafikverket.se

Båtliv är en del av folksjälen, men det är inte ofarligt att ge sig ut på vattnet utan rätt kunskaper. Fritidsskepparen är en kursbok för förarintyg och kustskepparintyg. Den används på navigationskurser (kallas också för förarbevis, båtkörkortet eller kustskeppare), men riktar sig även till dem som vill lära sig navigation på egen hand eller repetera grunderna.

Boken tar bland annat upp navigering på dag och natt, med eller utan GPS, hur farleder märks ut, säkerhet ombord, väder, första hjälpens ABC och sjövägsregler. Denna utgåva innehåller de senaste tilläggen från Nämnden för Båtlivsutbildning, den organisation som fastställer kraven för förar- och kustskepparintyg (2011/12).

Efter varje kapitel i den del av boken som rör förarintyget finns kontrollfrågor. Till kustskeppardelen finns en separat arbetsbok med övningsuppgifter. På www.fritidsskepparen.com finns kompletterande frågor, nyheter som rör navigation och elektroniska sjökort med mera.

Sten Ramberg, seglare och f.d. sjöofficer, tog redan 1969 initiativet att skapa Båtägarskolan. I denna bok har han samlat all sin erfarenhet och kunskap om hur man lär ut navigation och sjömanskap till båtfolk.

Bengt Utterström lärde sig navigera i unga år. Idag arbetar Bengt heltid med båtlivsfrågor och utbildning i det egna företaget Lutra Marin AB. Han skriver om navigation, nya navigationsinstrument och säkerhet m.m. i båtpressen.

Info: www.fritidsskepparen.com

Marinplus har utsetts till svensk distributör för Voltaic Systems (USA) smarta solcellsladdare för t.ex. mobiler, kameror, smartphones och iPads. Voltaic Systems smarta solcellsprodukter består av en kraftfull solcellspanel och ett smart batteri som laddas upp när solen lyser, så att du kan ladda din mobil eller liknande när det verkligen behövs.

Voltaic solcellsprodukter är smidiga och kraftfulla. Med över fyra gånger kraft och två gånger batterilagring än de flesta solcellsladdarna på marknaden, blir mobilen aldrig strömlös igen. Med 4 W solkraft räcker det med en timme i solen för tre timmars samtalstid.

Det medföljande batteriet laddas upp på 4-5 timmar vilket ger upp till 19 timmars samtalstid eller 48 timmar uppspelning av musik på en vanlig mobil. Det går också att ladda upp batteriet från en vanlig reseladdare eller USB-uttag så att batteriet redan är fulladdat när det behövs.

Adapterkablar till de vanligaste kontakterna medföljer. Dessutom går det att ställa om batteriet mellan 5 V och 12 V för drift/laddning av de flesta elektronikprodukterna på marknaden.

Det finns flera modeller att välja mellan beroende på hur laddaren ska användas. T.ex. den kompakta Amp Solar Charger som får plats överallt. Fuse Solar Charger som kan spännas fast på en ryggsäck eller cykel. Och vill man ha en riktigt smidig lösning finns Off Grid Solar Backpack som är en 25 liters ryggsäck med avtagbar solcellsdel. För lite mer strömkrävande produkter som en iPad eller en annan tablet finns Spark Solar Table Case. Den har hela 8 W solcellskraft och ett extra kraftfullt batteri.

Alla väskor har plats för tillbehör och småsaker som glasögon, böcker, och givetvis mobilen eller musikspelaren. Produkterna är vattentäta och väskorna gjorda av återvunna PET-flaskor.

Två års garanti på solceller och väskor, ett års garanti på batterier.

– Vi är mycket stolta att få representera Voltaic Systems i Sverige. De smarta produkterna är utmärkta för såväl båtliv, friluftsliv som för den som reser mycket, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

– Vi är glada över att Marinplus AB distribuerar vårt sortiment solcellsladdare i Sverige, säger Jeff Crystal, COO på Voltaic Systems.

Info: wwwmarinplus.se

Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagstävling. Om knappt två veckor (5 september) avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd – utan paus eller stopp.

Ö till Ö är en helt unik tävling som består av 54 km löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om mellan löpning och simning finns inte.

Tävlingen avgörs nu för sjätte året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävlingarna i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. Ö till Ö har varit fulltecknat i drygt ett halvt år.

Tävlingen startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 5 september. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 35 000 kr.

Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland svenskarna märks Pontus Lindberg – Svensk mästare i Ironman Triatlon 2011 och Ted Ås , tidigare vinnare i Ö till Ö och fyra på SM Ironman Triatlon 2011. De har fått en ”återbudsplats” och därmed kommer kampen mot de tre senaste årens vinnare, Jonas Colting att bli intensiv. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras framfart. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

För mer information och för att följa tävlingen besök www.otillo.se

Bilden:
2010 års tävling. Foto: Jakob Edholm. Karta: Samuel Svärd/Tidningen Outside.

Nya Key Largo 34 från italienska Sessa Marine är en intressant båt på flera sätt. Denna stora daycruiser kan förses med antingen diesel eller bensin inombordare eller dubbla utombordare, som på bilden. Med två stycken 2 Yamaha V6 F300 motorer gör Key Largo 34 40-45 knop och drar nytta av utombordarnas alla fördelar med enkelt handhavande, lägre ljudnivå i båten med mera. Det här är en utveckling som vi troligen bara har sett början av.

I USA, som är hemlandet för många båttrender, har den här utvecklingen pågått länge. I stater med mycket fritidsfiske, till exempel i Florida, är det väldigt vanligt med större motorbåtar med både två och tre stycken V6 utombordare på akterspegeln.

Förutom att ljudnivån i båten blir lägre och att båten blir roligare att köra så blir hela ekipaget oftast lättare jämfört med dubbla dieslar. Även service av motorerna förenklas och utrymmena i båten kan användas till annat än motorutrymmen.

– Key Largo 34 är resultate av en mycket omfattande marknadsundersökning. Projektet ledde efter hand till att utveckla en båt som blev ett “måste” för båtköpare i sin sektor, säger Riccardo Radice, projektledare hos Sessa Marine.

Key Largo 34 är en välutrustad båt med ett stort soldäck, mycket stuvutrymme och en en rejäl ljudanläggning(!), något som verkar bli allt viktigare i nya båtar.

Båten har även en modern typ av taklösning. Det är en så kallad T-TOP med en elmanövrerad bimini som täcker hela cockpit. Båten har aväen alla vanliga bekvämligheter som teak i pentryt, kyl, grill och ismaskin.

De andra motoralternativen är 2 X Volvo Penta PENTA bensin 5,7 V8 (640 hk) eller 2 X Volvo Penta commonrail turbodiesel D3 (440 hk).

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Motorer: 700 hk / 515 Kw
Passagerare: 8
Vattentankare: 220 liter
Bränsletankar: 1 200 liter
Hålltank: 95 liter
Info: www.sessamarine.com

Nedskräpningen på Östersjöns stränder antas öka. Nu testar Håll Sverige Rent en internationell metod för mätning av skräp på stränder i samarbete med organisationer i Finland, Estland och Lettland. Syftet är att kunna kartlägga och studera utvecklingen av mängden skräp i hela Central Baltic-området. För det krävs en väl utarbetad metod som genererar data av hög kvalitet.

Den marina nedskräpningen är ett globalt problem som resulterar i skräp på de flesta av världens stränder. Ett första steg för att komma tillrätta med problemet är att kartlägga det skräp som ligger och skräpar på stränderna idag. FN:s miljöprogram UNEP har därför utarbetat riktlinjer för mätning av marin nedskräpning för att möjliggöra internationella jämförelser.

Håll Sverige Rent kommer nu att testa och utvärdera metoden på utvalda stränder i Lettland i samarbete med organisationer i Finland, Estland och Lettland.

– Vi är övertygade om att det går att ta fram relevanta och effektiva metoder för att bekämpa nedskräpningen när vi väl vet hur problemet uppstår och utvecklas över tid. Det är därför väldigt välkommet att vi nu får möjlighet att testa en mätmetod även för stränder, säger Joakim Brodahl, kampanjledare, Håll Sverige Rent.

Mätmetoden kommer att användas i ett av EU Interreg finansierat projekt med namnet Marlin (Marine Litter Assessment) som startar 2012. Utöver Sverige omfattar detta projekt även Estland, Lettland och Finland. I Sverige kommer mätningar att göras på tolv stränder.

Håll Sverige Rent och SCB har tidigare utvecklat en metod för mätning av skräp i centrala stadsdelar som idag används av flera större städer i Sverige. Men bland kustkommunerna utgör ofta strandskräpet ett större problem än skräpet i stadskärnan. Projektet finansieras av Sida.

Info: www.hsr.se

Även norska Askeladden gör nu som många konkurrenter. De har valt att bygga en bowrider på ett redan befintligt skrov. Askeladden koncept X-bow heter nyheten, som kommer att presenteras närmare under vintern, uppger Båtmagasinet i Norge.

Den nya Askeladden C62 X-bow är byggd på samma skrov som används till Askeladden C62 X-over. Skillnaden är att den har fått ett nytt däck i bowriderstil. Det är en lösning som kom för rätt många år sedan i USA och som de flesta skandinaviska båttillverkare har tagit efter och vidareutvecklat på sitt sätt. I kombination med de fina skrov som många av våra båttillverkare har blir detta ofta en lyckad lösning.

– Övernattning betyder mindre för dem som använder bowriderbåtar, men den stora uteplatsen på C62 X-bow med kapell bakom vindrutan ger ändå möjlighet för övernattning även om det inte sker i en separat kabin, säger Henrik Askvik på Askeladden till den norska tidningen Båtmagasinets nätupplaga.

Premiärvisningen för den nya Askeladden C62 X-bow sker på Oslos flytande båtmässa, som hålls första helgen i september. En mässa som har vuxit till att bli Europas största flytande båtmässa.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6,10 meter
Bredd: 2,33 meter
Vikt: 1 100 kg
CE-klass: C
Motor: 115–150hk
Pris: från 390 000 NOK

Mer info: www.askeladden.no

För första gången har syresituationen i hela Östersjöns kustområde kartlagts. Ett internationellt forskarlag rapporterar att syrehalterna i kustnära vatten i Östersjön har minskat, vilket leder till fler och större områden med syrebrist och bottendöd.

Daniel Conley tillsammans med andra forskare undersökt syrgashalten i kustnära områden i alla länder runt Östersjön. Studien har publicerats i det senaste numret av tidskriften Environmental Science & Technology och visar att utbredningen av bottnar med syrebrist är större än någonsin. Dessutom visar de att antalet platser med syrebrist har ökat över tid. Huvudfinansiär av studien är stiftelsen Baltic Sea 2020.

”Vi har vetat att de djupare områdena av Östersjön lider av syrebrist, men var förvånade över att finna samma dystra resultat i så många områden längs med kusten” säger Dr. Daniel Conley. ”Bristen på syre leder till att bottenlevande organismer dör och påverkar dessutom det kustnära områdets funktion som yngelkammare för fisk negativt.”

Tillräckligt med syrgas i bottenvattnet är nödvändigt för ett välfungerande friskt ekosystem med färre algblomningar. Att områdena med syrebrist har ökat tillskriver forskare de ökade mängderna näringsämnen från gödningsmedel, stora djurfarmar, förbränning av fossila bränslen och utflöde från kommunala reningsverk.

”Politiker runt Östersjön måste omedelbart genomföra de nationella neddragningar av näringsstillflödena som man har kommit överens om i Helsingforskonventionens Aktionsplan för Östersjön. Om åtgärderna skjuts upp kommer situationen i Östersjön att förvärras ytterligare” tillägger han.

”Resultaten från studien visar på hur viktigt det är att fortsätta arbeta för ett minskat läckage av näringsämnen från land. Vi satsar just nu på att förbättra hanteringen av gödsel från stora djurgårdar så att de i framtiden inte läcker näring i samma höga grad som idag”, säger Conrad Stralka verksamhetschef Baltic Sea 2020.

Med Venedig som förebild ökar nu Taxi Stockholm sitt utbud ytterligare genom att, på försök, starta en helt ny båttaxitjänst. Båtarna, med hemmahamn i centrala Stockholm, ska vara en del av den övriga kollektivtrafiken och transportera kunderna till olika platser i staden och den omgivande skärgården.

Under hösten är det möjligt att transportera sig tillsammans med Taxi Stockholm också till sjöss. Tack vare ett samarbete med sjötransportföretagen Gustafs Taxibåtar & Charter och AweCon Båttjänst startas en helt ny båttaxiverksamhet på vattnet kring Stockholm. Detta för att öka tillgänglighet och service gentemot kunderna.

– Vi arbetar intensivt med att fördubbla det kollektiva resandet och vi tror att det finns en oerhörd potential i att nyttja Stockholm som sjöstad. Vi är ju ändå Nordens Venedig så en svensk version av deras båttrafik är naturligtvis en föregångare. Även om starten sker i liten omfattning är det med den fasta övertygelsen att under de kommande åren göra sjötrafiken till ett lika självklart resealternativ som biltransport, säger Taxi Stockholms miljö- och affärsutvecklingschef Gunnar Welander.

Initiativet att starta båttaxiverksamhet har tagits tillsammans med Gustafs Taxibåtar & Charter och AweCon Båttjänst. Båda är pålitliga och servicemedvetna partners som har god vana av kollektivtrafiken i Stockholm.

– Det känns mycket inspirerande att få vara en del av detta. I takt med att Stockholm växer behöver fler invånare olika sätt att transportera sig. Genom att ta tillvara på närheten till vattnet kan vi förhoppningsvis bidra till att forma framtidens kollektivtrafik, säger Gustaf Carlsén på Gustafs Taxibåtar & Charter.

Taxibåtarna finns belägna på Strandvägen i centrala Stockholm och beställs via Taxi Stockholms bokningsväxel: 08-15 00 00.

Info: www.taxistockholm.se

Regeringen har förordnat Björn Risinger till generaldirektör för den nya Havs- och vattenmyndigheten, HaV från 1 juli. Invigning av myndigheten, som har sitt huvudkontor i Göteborg, hölls 29 juni.

– Havsmiljön är ett prioriterat område för regeringen. Den nya myndigheten kommer att ha ett samlat ansvar för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag och hav. Sveriges arbete för renare hav och vatten kommer därmed att stärkas, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Björn Risinger har utrett och förberett myndighetens arbete och det är mycket positivt att hans långa och breda erfarenhet av miljö- och naturresursarbete samt av offentlig förvaltning nu kommer till användning när han ska leda den nya myndigheten, säger Andreas Carlgren.

Björn Risinger var fram till 1 september 2010 Länsöverdirektör vid Länsstyrelsen i Skåne län och har tidigare under åtta år varit direktör och chef för Naturvårdsverkets naturresursavdelning. Under perioden 1995-1999 var han Miljövårdsdirektör och senare Miljö- och planeringsdirektör vid Länsstyrelsen i Stockholms län.

Bildtext:
Den 29 juni invigdes Havs- och vattenmyndigheten av miljöminister Andreas Carlgren och myndighetens generaldirektör Björn Risinger på Ostindiefararen Götheborg. Foto: Maja Kristin Nylander/HaV.

Jönköpings kommun och Trafikverkets färjerederi är överens om ett samarbete kring trafikeringen av färjeleden Gränna–Visingsö. Nu utvecklar Färjerederiet trafiken genom att beställa en helt ny passagerar- och bilfärja.

Färjerederiet kommer att ansvara för driften av verksamheten på leden, och avtalet om trafikeringen på Visingsöleden gäller från och med att den nya färjan levereras.

Den nya färjan tar 34 bilar och totalt 397 passagerare, på tre däck. Fartyget blir knappt 60 meter långt och har en maxhastighet på 13 knop.

– Anbudstiden löper ut i november och byggtiden efter order är uppemot två år, säger Alf Nilsson, teknisk chef i Färjerederiet.

Visingsöleden ska trafikeras med en timmes intervall under vintertid och med 40 minuter sommartid. När Färjerederiet tar över driften av verksamheten tar man över arbetsgivaransvaret för dem som idag arbetar på leden. Trafiken finansieras dels med biljettintäkter och dels med stöd av statsbidrag via Trafikverket.

Parallellt med bygget av den nya färjan kommer nybyggnation av färjelägen att genomföras.

Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi. Årligen genomförs 21 miljoner personresor och 11 miljoner fordonstransporter på vägfärjor. Färjeleden Gränna–Visingsö blir Färjerederiets fyrtionde färjeled.

För några dagar sedan seglades RC44 Sweden Cup i Marstrand. Vi har fått de här underbara bilderna av seglingsfotografen Oskar Kihlborg och kan inte låta bli att publicera dem. Titta och njut!

Favorittippade Team Aqua med skepparen och ägaren Chris Bake tog hem segern i RC44 Sweden Cup i Marstrand. Tillsammans med taktikern Cameron Appleton och hans besättning vann han både matchracing och bankappseglingarna.

Tvåa var svenskbåten Ceeref, seglad av slovenen Igor Lah, med göteborgsseglarna Magnus Mango Augustsson och Hans Larsson i besättningen. America’s Cup-utmanaren Torbjörn Törnqvist på Artemis slutade på åttonde plats totalt.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.kihlborg.se

Svenskt Båtcenter, som bland annat säljer Princess motorbåtar, har nu slagit upp dörrarna till sin nya marina i Kornhall vid Kungälv, norr om Göteborg. Där finns visningshall, nya fina kontor och brygga utanför dörren.

Nya Svensk Båtcenter är tillsammans med Princess yachts Danmark, en del av den Norska koncernen Nye Norsk Båtcenter AS med huvudkontor i Bergen.

– Vårt fokus kommer att vara försäljning av nya och begagnade Princess båtar. Huvudägare är Arne Hövik från Bergen som en gång startade Princess försäljningen i dessa respektive länder och som nu åter gått in och satsar hårt på en gemensamma framtid i de nordiska länderna, säger Stefan Hellman, VD för Svenskt Båtcenter.

Svensk Båtcenter AB har nu varit etablerad ett antal år på den Svenska västkusten och etablerat sig ordentligt på den internationella Princess kartan.

Kornhall ligger väster om Kungälv vid stranden av Nordre Älv alldeles intill färjan mellan Hisingen och fastlandet på den norra sidan. I marinan finns även bl a Gillholms Marina som representerar flera olika motorbåtsfabrikat vilket skapar en fantastisk miljö för alla motorbåtsälskare.

– Vi kan idag erbjuda såväl vinterförvaring som service och reparationer. Vi kan lyfta båtar upp till 50 ton med egen travellift. Därmed kan vi erbjuda allt vad en båtägare kan önska, en helhet från skräddarsydd specifikation, försäljning och leverans till löpande service support. Vi finns till hands för ett tryggt och bekvämt båtägande hela vägen.

Info: www.batcenter.se

www.facebook.com/SvenskBatcenter.