Medan stora delar av världens marinindustri har det oerhört tungt byggs det fortfarande riktigt stora yachter. Inte minst i Nederländerna, som har haft en stark utveckling för sin superyachtindustri i många år. Den allra senaste bjässen är en Mulder 98 Flybridge, som för närvarande är under slutfasen i sin konstruktion.
Kontraktet för det första exemplaret av denna nya yacht på 30 m skrevs i början av 2011. Yachten har designats av Guido de Groot med Jaron Ginton som konstruktör av själva yachten. Båten byggs inte helt överraskande för en rysk köpare och ska levereras under andra kvartalet 2013.
Mulder 98 Flybridge har en totallängd på 30.00 meter och en bredd på 6.90 meter. Den får en motorbestyckning på två stycken Caterpillar C32 dieselmotorer med en kapacitet på 1 600 hk vardera, vilket räcker för en maxfart på 22 knop.
Yachten har en bunkringskapacitet på 17 000 liter bränsle, vilket ger en räckvidd på 4 000 Nm vid tio knops marschfart. Skrovet byggs helt enligt Lloyd’s klassifikationer.
Den nya Mulder 98 Flybridge blir den första yachten som levereras från det nya varv som Mulder Shipyard har byggt. Det ligger tio km från varvets ursprungliga anläggning och är på 7 000 kvadratmeter. Anläggningen är specialgjord för att bygga yachter på 18 till 40 meter.
Info: www.muldershipyard.nl
– Grundämnet Litium (Li) som upptäcktes på Utö har fått en egen dag på ön som ligger i Haninge kommun. Förenta Nationerna har utsett 2011 till International Year of Chemistry – Kemins år 2011. Den 18 november hålls en heldag om grundämnet Litium på Utö i Stockholms södra skärgård.
FN:s syfte med Kemins år är att öka allmänhetens förståelse av kemi och kemisk kunskaps betydelse för att lösa samhällsproblem som till exempel växthuseffekten och råvaruförsörjning.
Litiumdagen på Utö ägnas åt grundämnets betydelse och dagens och framtidens olika användningsområden. Dessutom görs en historisk tillbakablick över Utös gruvhistoria som gjorde det möjligt att upptäcka grundämnet. José Bonifácio de Andrada e Silva (senare invald i Kungliga vetenskapsakademien) från Brasilien fann under ett studiebesök på Utö mineralet petalit, i vilket J.A Arwedson år 1817 upptäckte det nya grundämnet litium. Litium är en viktig del idag bland annat i läkemedel, och i batterier.
Utö gruva, här upptäcktes Litium.
Dagen inleds på Utö Värdshus och fortsätter med guidning och föredrag av bland andra:
• Martin Ragnar, Utvecklingsdirektör på Haninge kommun och docent i träkemi vid KTH
• Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen, ägare av Utö gruvor
• Kristina Edström, Professor i strukturkemi vid Uppsala universitet
• Per Enghag, Docent i materialkemi
• Eva-Lotta Thunqvist, Lektor vid KTH, Centrum för hälsa och byggande
Litiumdagen avslutas med middag på Utö Värdshus innan båten avgår från Gruvbryggan till fastlandet.
Statens maritima museer, SMM, har beslutat att k-märka skärgårdsbåtarna Enköping och Östanå I. Under en ceremoni ombord på Östanå I. Den 15 november överräcker SMM:s överintendent Robert Olsson de två mässingstavlorna som bevis på k-märkningen.
ENKÖPING
Enköping byggdes som passagerarångfartyg på Oskarshamns mekaniska verkstad 1868 och är enligt Lloyds register världens äldsta passagerarfartyg i bruk. Genom åren har Enköping gått i trafik både på ostkusten och från 1935-1990 på västkusten med en rad olika hemmahamnar. Nu går hon i trafik på Mälaren och gör kryssningar i skärgården. Enköping har sin kajplats vid Nybroviken.
ÖSTANÅ I
Östanå I byggdes som passagerarångfartyg 1906 på Bergsunds varv. Hon är ett av de traditionella skärgårdsfartygen med matsal och damsalong på övre däck. Liksom Enköping har Östanå I en lång och spännande historia. En av de mest namnkunniga gästerna ombord på var operasångaren Jussi Björling som använde försalongen för att sjunga upp sig under resorna från Siarö till kungliga operan i Stockholm.
Statens maritima museer k-märker sådana fartyg i yrkestrafik som museet bedömer vara av kulturhistoriskt intresse och hittills har över hundra fått denna märkning. Ett fartyg som blir k-märkt bedöms vara av stor vikt för främjandet av kunskapen om sjöhistorien. Dessa är viktiga för att berätta om det maritima kulturavet och de ger möjlighet för alla att kunna uppleva livet ombord förr.
I Strömmas flotta finns sedan tidigare följande k-märkta fartyg: Göteborgssightseeingbåten Paddan 4 och de tre Göta Kanal-fartygen, Juno, Wilhelm Tham och Diana.
– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna räkna in ytterligare två k-märkta fartyg i vår flotta. Det visar att vårt arbete med att både bevara fartygen i och använda dem i kommersiell trafik fungerar, säger Peter Henricson divisionschef för Strömma Båt & Destination.
Tisdagen den 15 november kl 18.00 längst in i Nybroviken kommer överintendenten Robert Olsson att ombord på M/S Östanå I överräcka de två mässingstavlorna som bevis för att fartygen är k-märkta. Fartyget kommer att vara flankerat av ytterligare fartyg i Strömmas flotta.
Det är oerhötr jämnt i ledningen av Volvo Ocean Race för tillfället. Puma leder för Telefonica, men marginalerna är väldigt små och båtarna lurpassar på varandra i de relativt lugna vindarna. Den förra ledaren – Groupama – har halkat efter de tre övriga båtarna och ligger cirka 20 Nm efter ledaren.
De fyra kvarvarande deltagarna har nu seglat omkring halva vägen av de 6 500 Nm som den första etappen utgör.
Efter den strapatsrika starten med kraftiga vindar under det första dygnet lugnade vädersystemen ner sig. Groupama valde en annan väg än det övriga fältet och låg ett tag väldigt bra till. Den taktiken – att segla nära Afrikas västkust – har nu straffat sig eftersom de övriga båtarna har kommit ikapp och är förbi.
Fortfarande återstår 3 500 Nm och mycket kan hända. Båtarna ska först ner till Brasiliens kust och runda innan de kan sätta kurs mot det första etappmålet i Kapstaden i Sydafrika.
Härär den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Leg 1
Report: 15/11/2011 13:02:56 UTC
DTL DTLC BS DTF
1
PUMA 0.00
0.0 10.4 3829.4
2
TELE 6.20
1.0 11.5 3835.6
3
CMPR 128.50
7.0 12.3 3957.9
4
GPMA 273.40
20.0 16.8 4102.8
–
ADOR Retired from Leg 1
–
SNYA Retired from Leg 1
Contacts ►
Media Zone ►
Download Videos & Images ►
The Doldrums put up little resistance to the Volvo Ocean Race fleet on Tuesday with PUMA’s Mar Mostro and Telefónica, still locked together in a tight battle at the front of the fleet, looking set to breeze through the notorious ‘windless’ zone in under 24 hours.
Known as the Inter-tropical Convergence Zone, the Doldrums are renowned as one of the trickiest areas of the world to navigate – but they posed little problem for PUMA Ocean Racing powered by BERG and Team Telefónica as they continued the sprint south through the Atlantic.
“This Doldrums band isn’t nearly as wide as last time,” said PUMA skipper Ken Read, recalling his experience of the Volvo Ocean Race 2008-09. “In the last race we parked for days. This time we might make it through unscathed. Tom Addis [PUMA’s navigator] has done his homework and we think we’ve come up with a nice path.”
PUMA and Telefónica have been locked in a close-quarters battle since the fleet left Alicante on November 5, and after entering the Doldrums neck and neck on Monday evening both looked set to escape by 0000 UTC on Wednesday. At the 1300 UTC position update PUMA held a narrow six nm lead over Telefónica, with both maintaining speeds of more than 10 knots.
Weather experts were also forecasting an easy passage for CAMPER with Emirates Team New Zealand and Groupama sailing team. “Boats speeds will go down through the Doldrums but I expect a relatively fast crossing for all the teams,” said Volvo Ocean Race chief meteorologist Gonzalo Infante.
The drop in speed from the 20+ knots the leaders enjoyed over the weekend allowed third-placed CAMPER and fourth-placed Groupama to make back some ground. Over the past 24 hours CAMPER pulled back 24 nm on PUMA as the fleet compressed with Groupama gaining 54 nm.
On board CAMPER, navigator Will Oxley and co-navigator Andy McLean have been glued to the boat’s radar display, attempting to pick a route through the cloud-ridden Doldrums.
“We try to position the boat relative to big clouds,” McLean explained. “The big clouds are either sucking air or blowing air depending on whether they are raining or not. They can increase breeze by 100 per cent or you can sit in a hole for hours so getting it right is pretty vital.”
Groupama watch leader Damian Foxall said the team remained focused on speed despite being 273 nm behind PUMA at 1300 UTC.
“It’s not over yet and everyone is very aware of that,” he said. “What’s important is to take the small gains and make sure the boat is at 100 per cent, stay in touch with the others and, by the time we get to Rio in a week, other options may have presented themselves.”
The leading yachts are expected to reach the Leg 1 turning mark Fernando de Noronha, an archipelago off the coast of Brazil, within 36 hours.
On the way to the islands they will pass the Equator into the Southern Hemisphere, the signal for traditional ceremonies during which, for reasons of superstition, first-timers must go before King Neptune and his court to be punished for former sins.
“This is not like going to a confession booth at your church or saying hello to the local petrol station pump attendant,” explained 28-year-old Kiwi sailor Brad Marsh, one of two facing the trial on Groupama alongside France’s Erwan Israel.
“King Neptune and Queen Codfish have a long history of inflicting the worst punishment possible for any crimes that have occurred in the past. It is nature’s way of achieving equilibrium against any wrongdoings. Trust me when I say the show is rated for adults only and not intended for younger audiences!”
Once past Fernando the teams have around 3,300 nautical miles of South Atlantic to navigate before reaching the finish in Cape Town, South Africa.
Det har blivit allt populärare att förse båten med olika material som ser ut som teak i stället för teak. Esthec är ett av dessa material. Det har inga begränsningar vad gäller design utan kan anpassas till olika båtar på ett enkelt sätt.
Esthec finns i fem olika lagerhållna färger och kan dessutom kombineras i en mängd olika mönster. Fördelarna gentemot ett vanligt teakdäck är fler eftersom detta är en sorts plastmaterial som limmas fast utan skruvhål i båten.
I Norge har diskussionen om det riktiga i användandet av teak i båtar gått mycket längre än i Sverige och därför har båtbyggarna där testat nya material, som till exempel Estec, i flera år nu.
I förlängningen kan detta vara positivt både för den som äger och underhåller båten och för den som köper en begagnad båt. Ett gammalt teakdäck kan vara mycket kostsamt att renovera medan ett plastdäck kräver betydligt mindre insatser och kan ersättas med ett nytt däck betydligt enklare än med teak.
Info: www.esthec.com
Polska Galeon med systermärket Galia presenterar ett par nya modeller på den stora båtmässan i Düsseldorf 2012. Det är dels en stor flybridgebåt på 42 fot, dels en öppen sportbåt på 6,5 m. Galeon fortsätter därmed att presentera nyheter på ett sätt som håller intresset uppe bland möjliga kunder.
Galeon 420 Fly är designad för att ge så stora innerutrymmen som möjligt i förhållande till storleken på båten.
Den yttre designen följer de trender som vi har sett på många andra båtar i flera år nu. Det innebär ganska skarpa linjer och stora glasytor. Båtens flybridge kan förses med ett komplett pentry med kök och grill. Båtens badplattform har plats för til lexempel en vattenskoter eller en liten RIB.
Tekniska specifikationer:
Längd skrov: 11,79 m
Längd ö a: 12,50/13,25 m
Bredd: 4,16 m
Djupgående: 0,80 m
Personer: 12
Bränsletankar: 2x 550 liter
Vattentank: 450 liter
Max motorer: 2×440 hk
Maxfart/marschfart (IPS 500): 32,5 /24 knop
Galia 650 Walkaround är byggd på samam skrov som hardtopmodellen på samma skrov. Båten har dock fått en rad förändringar och all kraft har lagts på att bygga en båt med så bra förarplats och kabin som möjligt.
I kabinen finns två kojer och utrymme för en vattentoalett och vattensystem.
Tekniska specifikationer
Längd: 6,5 m
Bredd: 2,5 m
Vikt: 1800 kg (inkl. motor)
Bränsletank: 250 liter
Vattentank: 120 liter
Motor: Utombordare upp till 200 hk
Info: More: www.galiaboats.com
En serie nya ventilramar från den italienska tillverkaren S.C.M. Stampaggio Costruzioni Meccaniche vann på tisdagsmorgonen det prestigefyllda DAME Award 2011 på tillbehörsmässan METS i Amsterdam. Det är ett mycket ansett pris i marinbranschen. Förra året utsågs Seldéns nya serie med vinschar till vinnare av DAME (Design Award METS).
Enligt juryn, under ledning av designern Bill Dixon, var ventilerna från S.C.M. en lyckad kombination av design, användarvänlighet och förstklassig ingenjörskonst.
Dessa nya ventiler (Revolving Portlight) öppnas och stängs i samma nivå som en fast ventil och passar alltså bra för många moderna båtars design. De tar inget extra utrymme på insidan av båten.
Förra årets vinnare var Seldén med sin nya reversibla vinsch, konstruerad av Jan Karlsson.
Info: www.metstrade.com
År 2012 är det hundra år sedan passagerarfartyget Titanic sjönk i Atlanten. Till minne av den tragiska händelsen som fascinerat generation efter generation sammanställer Antikmässan en unik utställning tillsammans med Claes-Göran Wetterholm, världens ledande Titanic-forskare.
Claes-Göran Wetterholm är etnolog, författare och forskare. Han är expert på passagerarfartyget RMS Titanic som sjönk i Atlanten 1912. Wetterholm är ägare till en stor samling föremål med koppling till Titanic, har skrivit flera böcker om fartyget samt är ordförande i Skandinaviska Titanicföreningen. Han är en av få Titanic-intresserade som har fått ämnet som yrke
– Mitt intresse för Titanic väcktes på kvällen den 29 juli 1961 när jag såg ett TV-program som hette “För inte så länge sedan”. Det handlade egentligen inte om Titanic men det fanns en bit om fartyget och pappa läste ur Nordisk Familjebok om Titanic för mig. Då hade jag redan ett stort intresse för fartyg, bland andra Per Brahe och Vasa, men med Titanic var det någonting utöver det vanliga, berättar Claes-Göran Wetterholm.
På Antikmässan visas delar ur Claes-Göran Wetterholms samling i en utställning. Samlingen som kanske är världens största och omfattar över tiotusen föremål. Inramningen blir sorglig och stämningsfull och samtidigt informativ. Musik, journal- och dykfilmer blandas med ett exklusivt urval ur samlingen. Bland annat visas föremål som hittades på tredjeklasspassagerarens Malkolm Joakim Johnsons kropp. Dessutom visas några unika fotografier, kol som bärgats från Titanic, porslin och silver, en större Titanic-modell samt nutida kuriosa. Till utställningen lånas också in det halssmycke som inspirerade regissören James Cameron till berättelsen om smycket “The Heart of the Ocean”.
– Jag vill framför allt förmedla den mänskliga berättelsen och möjligheten till identifikation. Det är lätt att man bara tittar på fartyget och fascineras av just henne, men människornas berättelser är det viktigaste tycker jag, säger Claes-Göran Wetterholm.
Antikmässan äger rum på Stockholmsmässan 16 – 19 februari 2012. Mässan är Nordens största inom antikviteter, konst, modern design, vintage, byggnadsvård och kuriosa. Antikmässan görs i samarbete med Sveriges Konst- och Antikhandlareförening, SKAF.
Info: www.antikmassan.se
Hans Hamel, en av Sveriges mest erfarna segelmakare, förverkligar det han drömt om i över 30 år. Att i alla lägen kunna leverera rätt segel för varje seglares behov. − Med Segelstället.se river vi alla barriärer. Vi slutar tänka i revir. Allt för att erbjuda det bästa till varje enskild seglare, säger Hans Hamel.
Sedan Hans startade verksamheten 1978 har antalet segelbåtar mångdubblats. Utvecklingen av segelmaterial och tillverkningsmetoder har gått samma väg. Idag behövs därför ett brett utbud och en bred kompetens för att göra visionen sann. Nu sker det.
Segelstället.se är inte bara ett segelloft, inte två heller för den delen, utan tre! Det tre ledande tillverkarna som samlas under samma tak är Hamel Sails, Hyde Sails och Elvströms Sails.
− På den här webbplatsen kommer vi att kunna erbjuda kvalitetssegel till riktiga drömpriser, säger Hans Hamel.
Hamel Sails
I över 30 år har Hans Hamel och hans segelmakare på Hamel Sails i Karlshamn tillverkat skräddarsydda segel och levererat till krävande kunder i hela Sverige.
− Du kan påverka varje liten detalj, vi tar oss tid och lyssnar på dig, vi rådgör och föreslår.
När du vill ha ”extra allt”, oavsett material, är Hamel Sails rätt för dig. Skräddarsydda segel för racing och performance cruising är loftets absoluta specialitet – oavsett båttyp.
Hyde Sails
Hyde Sails är ett av världens största segelloft med nära 300 anställda som tillverkar över 40 000 segel per år – cirka fyra gånger så många segel som säljs i Skandinavien på ett år. Hyde Sails är ett engelskt företag med drygt 45 år på nacken och med all tillverkning förlagd till det helt egna loftet på Filippinerna. Hyde har designat segel till de flesta båttyper och är rätt val när du behöver kvalitetssegel till ett fantastiskt pris.
Elvström Sails
Loftet startades av danske Paul Elvström, den första att vinna fyra OS-guld i segling i rad. Elvström Sails levererar originalsegel till en lång rad europeiska båttillverkare och 75 personer tillverkar dem på loftet i Aabenraa, Jylland. Parallellt med produktionen av originalsegel producerar Elvström Sails även EPEX high tech laminatsegel i absolut världsklass. Välj Elvström Sails när du vill ersätta din båts originalsegel eller när du helt enkelt vill ha det tekniskt mest avancerade segel som går att få för pengar.
Info: www.Segelstället.se
I Key West i USA gick finalen och världmästerskaet i Superboat – tävlingen med de absolut största och snabbaste båtarna i Världen. I den största enskrovsklassen kallad Superboat Vee Extreme tävlade Svensken Michael Silfverberg ihop med Amerikanen Nigel Hook i sin nya båt kallad SilverHook som är ritad av Mannerfelt Design Team. Båten kom totalt på andra plats i VM.
Båten har tidigare i år framgångsrikt tävlat i Europa i klassen Ocean Grand Prix, då med 2 x 730 hk. Men nu har tar teamet ut 2 x 920 hk ur motorerna. Många tävlande i klassen har motorer på 2 x 1400 hk.
I första racet i onsdags ledde Silverhook i två varv varefter en motor blev varm och man fick tyvärr bryta. Snittfarten var då över 100 mph.
I fredagens race så gick dom justerade motorerna inte riktig på topp, men SilverHokk kom två totalt.
Söndagens race blev mycket spännande i en betydligt kraftigare sjö, snittfarterna låg då på över 90 mph.
Efter en hård kamp vann SilverHook fighten till slut. Teamet kom i och med detta tvåa totalt i VM, fast de bara kunde räkna in två resultat av tre möjliga.
Det är även intressant att vi svenskar både som chaufförer och designers kan ge amerikanarna en tuff match om VM i den största klassen.
Info: http://superboat.com/wp-content/uploads/2011/11/11-13-11-Race-Results2.pdf
Info: www.ocke.se
Design och olika trender var centrala på årets Scandinavian Boat Show i Stockholm. En av de intressantaste båtarna stod en ung designer för. Ted Mannerfeldt har skapat den helt nya Delta 26, som också är den minsta båten i Deltaserien och föregångaren för en nya serie öppna båtar från den svensk-estniska båttillverkaren.
Minst lika viktig för Delta 26 tillkomst är åsikterna som Kalle Wessel, återförsäljare i Stockholm, står för:
– Idén att vi skulle satsa på öppna båtar komer från mig. Yngre människor som inte har barn kommer till båtmässan och då passar det inte alltid med stängda båtar. Även äldre människor kanske vill ha en båt för dagtur som det går att övernatta i gillar det här konceptet, säger Kalle Wessel.
– Den tredje saken är att 26-fotaren ska hjälpa oss ut i Europa. Det blir den som följer med 54:an ut på båtmässorna i Cannes och Monaco 2012.
Den allra tydligaste trenden bland nya båtar är att de blir mindre och mer kompakta. Alltfler båtköpare vill gå ner i storlek för att få mer lätthanterliga båtar som inte kostar för mycket pengar. I alla fall alla som försöker få ihop livspusslet med familj och fritidsaktiviteter som ska ha sin beskärda del.
Totalt visades ett hundratal båtar på årets Scandinavian Boat Show. På bilderna här intill ser ni en del av nyheterna.
Bildtexter:
Delta 26 är en nyutvecklad daycruiser som samtidigt är lite som en walk around. Båten är helt byggd med miljövänlig vakuuminjicering och väger cirka 2 ton med en Volvo Penta D3 dieselmotor. Det blir både energisnålt och effektivt.
Grand Soleil 39 är en riktigt elegant, italiensk båt med hög finish. Den här modellen finns med två eller tre hytter. Mått 11,82×3,70 m. Vikt 7 000 kg. Segelyta 87,80 m2. www.bavariasverige.se
Hallberg-Rassys nya 372 visades för första gången på Scandinavian Boat Show.
Sveriges snabbaste offshorebåt är god för 105 knop (194 km/h) och Sveriges snabbaste offshorebåt. Den 9 november visas den för publiken på Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan.
X-Cat World Series är tävlingen för de supersnabba offshore-katamaranerna och med de stora prispengarna. I november i Dubai går starten för den första deltävlingen i X-Cat World Series. Med på startlinjen finns det svenska teamet Westerlund Racing. 28 båtar är anmälda till de sju deltävlingarna och Claes Westerlund kan vid en totalseger styra hem en halv miljon US dollar vilket är prispotten till vinnaren. Teamet, som även består av Daniel Svenson och Joakim Kumlin, är det enda teamet i Norden som tävlar i X-Cat World Series. De har tagit flera tidigare VM-titlar i offshoreracing. Tävlingarna är starkt mediebevakade och kommer att sändas live i tv samt streamas via hemsidan: www.xcatracing.com
Båten är drygt nio meter lång och nästa tre meter bred. Den väger 1,8 ton och har två 300 hästars specialtrimmade motorer på akterspegeln.
Läs mer på: www.teamwesterlundracing.se
Vem vill inte ha en handbyggd modell av sin favoritbåt att pryda hemmet eller sommarstugan med? Eller varför inte en skalenlig modell av din egen segel- eller motorbåt? Promero Boats heter familjeföretaget som tagit till vara på efterfrågan att tillverka modeller av svenska klassiker och moderna båtar och erbjuda båtintresserade. Hemligheten är att tillverka båtarna i mindre serier i Vietnam med hjälp skickliga hantverkare och en svensk designer.
– Modellerna byggs för hand efter originalritningar på spantruta med hög detaljrikedom. En enda modell tar upp till 200 timmar för en hantverkare att färdigställa, vilket är nödvändigt för att våra kunder ska godkänna och auktorisera modellerna, säger Gustaf Uggla, VD och grundare till Promero Boats.
Bland kunderna finns Blidösundbolaget, Svensk Drakklubb och Malö. Årets nyheter som presenteras på Båtmässan inkluderar bland annat sandkilen Helmi, ångfartyget Mariefred, vedskutan Sofia Linnea och Malö 47. Men även en ny upplaga av tidigare modellklassiker har tagits fram.
Sandskilen Helmi
Helmi byggdes i början av 1880-talet av Erik Andersson på Svartlöga, med hemmahamn på Blidö 1887-1946. Den numera 125-åriga Sandkilen har en lång historia som fraktfartyg i Stockholms skärgård och är idag en viktig del av skärgårdens kulturarv och är K-märkt. Helmi finns nu som modell på 63 cm i skala 1:25.
Ångfartyget Mariefred
Det koleldade ångfartyget Mariefred byggdes för rederiet Mariefreds Ångfartygs AB och sattes i trafik 1903 mellan Stockholm-Enhörna-Mariefred. Idag ägs Mariefred av föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten och drivs fortfarande av ångmaskinen i original från 1903. En del av intäkterna från modellbåten går till föreningen för att stödja Mariefred. Modellen är 68 cm och tillverkad i skala 1:48.
Expresskryssaren LORIS
Tändstickskungen Ivar Kreugers expresskryssare LORIS är en av de mest omskrivna båtarna i svensk press. Båten var nära att huggas upp på 80-talet men är nu återställd i sitt ursprungliga skick. LORIS finns nu som en väldigt detaljrik handgjord modell på 70 cm för den som vill pryda sitt hem med ett stycke kulturhistoria.
S/S Blidösund
Den sista koleldade ångbåten i Stockholms skärgård S/S Blidösund firar i år 100 år. Fartyget byggdes vid Eriksbergs varv i Göteborg 1911 och sattes i trafik mellan Stockholm och Blidö 7:e mars samma år. Lagom till jubileet har en modell på 73 cm tagits fram som redan rönt stort intresse och den andra serien på 40 numrerade modeller är slutsålda. På båtmässan premiärvisas en mindre modell av Blidösund på 48 cm i samma höga kvalitet och detaljrikedom.
En lyxbåt med ett värde på 2 Mkr, av märket Baja 35 outlaw, som stals i Skåne i somras kom snabbt till rätta. Polisen fick larm ifrån ägaren mitt i natten, efter larm ifrån den monterade spårsändaren, och kunde stoppa tjuvarna redan en timma efter stölden. Två män greps och häktades för grov stöld. Detta visar på hur effektiva dagens spårsystem är i kampen mot båt- och motorstölder.
Tjuvarna hade använt utrustning för att störa ut GPS-trackern, men misslyckats. Båten stals liggande på sin trailer, och Polisen kunde ta dem på bar gärning med trailer och båt på släp, med hjälp av exakta GPSpositioner ifrån trackern.
Förundersökningen pekar nu på att en liga ligger bakom stölden och Åklagarkammaren i Kristianstad förbereder åtal. Det här är inget brott som två personer gör själva utan det finns en organisation bakom.
Organisationen består av fyra eller fem personer och de är misstänkta för grov stöld, säger Christofer Ramkvist, som är åklagare.
Ägaren är mycket tacksam över att ha skyddat båten med spårutrustningen som larmade då den förflyttades. Han har i samråd med försäkringsbolag och Polis vidtagit ytterligare åtgärder för att kunna upptäcka stöldförsök innan brott ens påbörjas – om nu olyckan skulle vara framme igen.
Info: www.axtech.se
Nu svänger det ordentligt i Volvo Ocean Race. Med drygt 4 500 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden ligger nu Puma först och den förra ledaren, franka Groupama, ligger sist. Men mycket kan fortfarande hända i den nyckfulla vindområdena kring ekvatorn där erfarenhet av liknande seglingar och vägval betyder allt.
Här är hela den senaste pressreleasen på engelska:
Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race
The tables are turning in the Volvo Ocean Race as the pack hunting leg leaders Groupama sailing team close in on their prey.
After five days of watching helplessly as Groupama sailing team extended their lead, Team Telefónica, PUMA Ocean Racing powered by BERG and CAMPER with Emirates New Zealand have finally started to claw back miles.
The French frontrunners, led by offshore expert Franck Cammas, bit chunks out of their rivals in the first week of Leg 1 from Alicante, Spain, to Cape Town, South Africa, opting for a slower but more direct route along the African shoreline. Meanwhile Telefónica, PUMA and CAMPER punched west in search of stronger wind and higher speeds.
At its largest the distance between Groupama and the chasing fleet was almost 700 nautical miles. But today, exactly one week after the starting gun fired in Alicante, PUMA and Telefónica turned south hooking into a weather system they hope will catapult them through the Atlantic. CAMPER were expected to make the turn later today.
Finally able to sail a straight line towards the Leg 1 turning mark at Fernando de Noronha off the Brazilian coast, the teams were today hitting speeds of up to 25 knots. With decent breeze and a favourable angle, they quickly began to chew up Groupama’s lead and at the 1300 UTC position report the gap had been reduced to just 92 nautical miles.
“The French are battling light winds on the African shore, and at this stage my guess is that they are not pleased when they see our speeds in the 20s for the last couple of scheds,” said PUMA skipper Ken Read.
“We actually have a downwind sail on and are going at wide angles and at high speeds. This is the reward for beating our brains out for almost a week. We hope that our choice of unpleasant climate starts coming good for us now.”
Groupama, who have spent the last few days sailing consistent but relatively low speeds, broke away from the African coast last night in search of better breeze. Media crew member Yann Riou, himself an accomplished sailor, said the team felt “powerless” to the gains made by their rivals but reasserted that, with around 5,000 nautical miles still to go, “the race is far from over”.
All four boats must now line up to cross the dreaded Doldrums, a dynamic, moving band of high pressure lying either side of the Equator characterised by light winds but notorious for sudden squalls. Groupama may further pay the price for their easterly route as they could face having to cross the Doldrums at its widest point.
After announcing their retirement from Leg 1 on Friday, Abu Dhabi Ocean Racing were today en route to Lisbon, Portugal, where they will put their Volvo Open 70 yacht Azzam onto a ship bound for Cape Town. Abu Dhabi were forced to pull out of the leg six hours into racing when their 31-metre mast broke into three pieces in violent seas.
Team Sanya’s yacht, another casualty of the testing weather conditions on the first night, was today being trucked to Gibraltar to meet a ship to Cape Town. The boat was holed shortly after Azzam was dismasted, leaving the team no option but to forfeit the leg.
Both teams aim to be back in action for the second In-Port Race on December 10 and the start of Leg 2 to Abu Dhabi on December 11.
Info: www.volvooceanrace.com
Styrelsen för Ekomarine AB beslutade 11 november 2011 att till Stockholms tingsrätt lämna in ansökan om att Ekomarine försätts i konkurs med hänvisning till att bolaget anses vara på obestånd.
Ett intensivt arbete har den senaste tiden lagts ner för att hitta en lösning på bolagets finansieringsbehov. Med mål att endera inleda ett industriellt samarbete eller att sälja bolagets patent har långtgående förhandlingar förts med två av de globalt ledande aktörerna inom båtbottenfärgbranschen.
Förhandlingarna med en av parterna har lett fram till ett konkret erbjudande om ett samarbetsavtal kopplat till intensifierad utveckling av bolagets produkter samt fördelning av framtida försäljningsintäkter. För att de kommande två åren finansiera Ekomarines del av samarbetet krävs ytterligare kapital. På den korta tid som stått till buds har ledningen inte lyckats få garantier för ett sådant kapitaltillskott. Ledningen har inte heller lyckats utverka ett så kallat brygglån för att finansiera en tänkbar emission.
I januari lanserade Liquid E. Scandinavia AB Fuel Set™, en bränsletillsats för förbränningsmotorer. Medlet tar bort bakterieansamlingar, och vattnet i tankar och filter, löser upp och tar bort beläggningar i bränslesystem och på spridarna. Nu ska det börja distribueras av Watskibutikerna.
“Förutom bakterierna tar Fuel Set även bort vattnet i bränslet och för detta till förbränning”, säger Janne Utbult på Liquid E. Scandinavia AB. ”Därmed bortfaller förutsättningarna för bakterietillväxt i systemet”.
Fuel Set används bl.a. av nöjesbåtar, sjöfart, flygplatser, vägtransport, jordbruk, offshore och industri – ofta i samband med lagring i cistern. Fuel Set™ räddar årligen miljontals liter bränsle från dyrbar sanering.
Allt fler fritidsbåtar drabbas av dieselbakterier samt igensatta filter, sotiga avgaser och förlorad motoreffekt.
”Till slut leder detta till driftstopp. Motorn stannar när man som mest behöver den. Detta sker oftast i grov sjögång, då bränslet skvalpar omkring i tanken. Då transporteras rester från bakterierna till filtren som blir igensatta. Idag är driftstopp en övervägande orsak till utryckningar hos Sjöräddningen”, avslutar Janne Utbult.
Fuel Set säljs idag genom alla Watskihandlare och distribueras även via Watskis webshop Ship to Store. Fuel Set rekommenderas också av MITAB som distribuerar Volvo Penta original tillbehör. Ny distrubitör i Finland är Marineman OY.
Info: www.watski.se
Nu kan allmänheten enkelt bidra till att bekämpa nedskräpningen i vårt land. Med Håll Sverige Rents nya mobilapplikation kan mobilanvändare hjälpa till att kartlägga och i slutändan få bort skrotbilar, överfulla papperskorgar, illegala soptippar och annan nedskräpning. Skräp i form av skrotbilar och illegala soptippar återfinns ofta på undanskymda ställen.
Det gör det svårt att få en uppfattning om hur utbrett problemen är och för ansvariga att få bukt med de problem som finns. Appen gör det nu möjligt att samla in information från allmänheten och få en helhetsbild av problematiken.
– Allmänheten kan göra stor skillnad när det gäller att kartlägga nedskräpningen, säger Anna Linusson VD på Håll Sverige Rent. När Håll Sverige Rent i början av 2000-talet tillsammans med kommunerna samlade in 130 000 skrotbilar skedde det till exempel till stor del tack vare hjälp från ett stort antal privatpersoner som kunde anmäla övergivna fordonsvrak – då via ett 020-nummer.
Med mobilapplikationen kan mobilanvändaren fotografera och kategorisera ett föremål som med hjälp av mobiltelefonens GPS-funktion samtidigt taggas på en karta. En rapport skapas, som i dagsläget används för att kartlägga skräpet och som i förlängningen även ska kan leda till att skräpet tas bort genom att rapporten hamnar i kommunens ärendehanteringssystem.
Södertälje var i oktober först ut att koppla appen till sitt åtgärdsled. Det innebär att ett meddelande som skickas iväg via appen hamnar i kommunens interna system, där en tjänsteman tar hand om ärendet och ser till att skräpet tas bort. Om mobilanvändaren har lämnat sin e-postadress i rapporten skickas ett besked om när ärendet startar och avslutas.
– Vi hoppas förstås att många kommuner ska vilja anslutna sig och hittills har vi mött ett stort intresse, säger Anna Linusson.
De rapporter som skickas in i kommuner som ännu inte kopplat sitt ärendehanteringssystem till appen hamnar hos Håll Sverige Rent, som använder dem för att kartlägga nedskräpningssituationen i landet. Därför är alla rapporter som skickas in värdefulla.
Mobilappen fungerar i dag på Iphones och på smartphones med Android.
Tillsammans med italienska O-range har svenska Sail Racing utvecklat en ny serie tekniska väskor med integrerad panel med solceller. Energin från cellerna konverteras för att ladda en batterienhet anpassad för iPhone och iPad. Sail Racing startade samarbetet med italienska producenten O-range, hösten 2010.
Pressrelease:
Målet var att ta fram en ny serie väskor av mycket teknisk hög kvalité baserad på Sail Racings värderingar. O-range, som är specialister på tekniska accessoarer, såg stora möjligheter med samarbetet.
“Sail Racing har mycket höga krav på material, hållbarhet och form och vi tycker båda att teknik och funktion är lika viktigt som form och utseende. Vi fann varandra direkt!” säger Marcello Buttino, designer och ägare av O-range.
I serien finns en ryggsäck och en axelväska med solarsystem, två olika fodral för iPad och två olika fodral för iPhone. Cellerna i axelväskan genererar energi för att ladda en iPhone och i ryggsäcken för en iPad. Väskorna är lätta, tunna, sömlösa och tillverkade i vattentäta material.
En begränsad upplaga kommer att finnas tillgängliga med start i oktober månad i Sail Racings web-shop. Först ut är axelväskan med solarsystem samt fodral för iPhone och iPad i två färger, svart och grått. Senare under hösten släpps ryggsäcken och ytterligare fodral. Under 2012 planeras fler produkter i serien.
”Vi startar med att sälja dessa i vår webshop, längre fram även via utvalda återförsäljare. Vi ser en möjlighet att komma in på andra marknader med en serie produkter av helt unikt slag, vilket känns jättespännande”, säger Sail Racings produktchef Henric Vikestam. ”De väskor vi nu jobbat fram tillsammans är starten på ett långsiktigt samarbete. O-range är mycket innovativa och tillför stora kunskaper i teknik och material.
Vi kommer definitivt utveckla fler produkter tillsammans”, avslutar Henric.
Samarbetet fortsätter vidare in i 2012, då man vill kunna lansera fler innovationer tillsammans, vilket ligger helt i linje med Sail Racings utvecklingsplan och som stödjer en redan påbörjad internationell etablering.
Info: www.sailracing.com
Under de senaste fem åren har AMT raskt etablerat sig som en båtbyggare av rang i klassen över fem meter. Nu presnterar AMT sin nyaste båt, som är på endast 4,5 m. Därmed kan ännu fler njuta av AMT:s unika finesser och höga kvalitet.
Den nya båten har alla typiska AMT attribut som har gjort varumärket till ett av de populäraste i Skandinavien.
AMT:s köregenskaper har lovordats och varvet har levererat flera testvinnare genom åren.
Nya AMT 150R har samma föredömliga köregenskaper som övriga AMT modeller. Den djupa v-botten garanterar komfort och en mjuk gång i sjön. Den breda stäven styr effektivt undan vattenstänk åt sidorna och håller förare och passagerare torra under färd. Det robusta skrovet gör båten slitstark och stabil, trygg och säker att köra och att röra sig i.
AMT 150R är en lätt båt som lämpar sig väl för en modern fyrtaktsmotor upp till 50Hk. Priset gör AMT 150R till ett mycket attraktivt alternativ i klassen. Den låga vikten gör även landtransporter av båten rimliga då man kan dra hela ekipaget på en obromsad trailer efter en vanlig personbil.
De höga friborden medger en trygg och säker komfort för alla ombord. Säkerheten förstärks ytterligare genom AMT’s beprövade ”alltid-i-hamn” koncept som ärvts vidare från varvets större båtar, samt AMT’s unika integrerade självläns.
Nya AMT 150R vänder sig till en bred publik. Den är perfekt som transport- och utflyktsbåt vid sommarstugan eller som snygg och elegant utflyktsbåt för stadsbor. Tack vare den trygga konstruktionen lämpar den sig även som ungdomsbåt. Båtens stabilitet och stilrena design gör den lätt att rengöra och passar bra för fiske både i kustvatten och insjöar.
Tekniska specifikationer:
Längd: 4,50 m
Bredd: 1,95 m
Max motor: 50 hk
Vikt: 350 kg
Max passagerare: 5 pers
Pris: 144 900 kr
Info: www.suzukimarin.se
Den franska båten Groupama håller undan i Volvo Ocean Race och tycks ha gjort några mycket smarta vägval. De ledde på fredagen Leg 1 med 15 Nm över tvåan, Telefónica. Abu Dhabi Ocean Racing har däremot dragit sig tillbaka och gett upp kampen om Leg 1 i Volvo Ocean Race. De var på väg tillbaka i tävlingen efter en hjältemodig och supersnabb reparation av sin förstörda mast.
Beslutet innebär att endast fyra båtar återstår i tävlingen. Ställningen dem emellan är dock tajt, så det ser ut att kunna bli en riktigt spännande delsträcka.
Den första sträckan i årets race är på hela 6 500 Nm, så fortfarande kan väldigt mycket hända. Särskilt gälelr detta de farvatten där båtarna befinner sig nu med omfattande stiltjebälten som är lätta att fastna i.
– Trots den hjältemodiga insats vår besättning har gjort för att reparera riggen på vår båt Azzam tror vi att det är bättre att vi tar oss till nästa hamn i Kapstaden så snabbt som möjligt, säger en talesman för An Abu Dhabi Ocean Racing.
Abu Dhabi Ocean Racing seglar närmast till Lissabon i Portugal och beäknas vara framme på söndag kväll. Azzam skeppas därefter till Kapstaden för att komma fram i tid till 28 november.
beslutet innebär att besättningen får nödvändig tid för att försäkra sig om att båten är 100 procent redo för Cape Town In-Port Race 10 december.
– Abu Dhabi Ocean Racing är fast beslutet att återuppta tävlingen i Kapstaden, säger talesmannen.
Även kinesiska Team Sanya har dragit sig tillbaka från den här delsträckan efter de omfattande skador båten fick i skrovet efter en delaminering.
Info: www.volvooceanrace.com
Kommentarer
Låter som ett varuhus för segelköpare, varför har ingen kommit på det tidigare? Bra idè
Det är ju precis det som är tanken! Välkomna till Sveriges häftigaste varuhus, Segelstället.se!