Nyheter

Starten för nya Allt på Sjön i Gustavsberg ser ut att bli en succé med över 210 båtar anmälda. Därmed är Allt på Sjön i Gustavsberg redan den största flytande båtmässan i Sverige. Mässan är öppen 2-4 september.

– Detta bekräftar att utställarna tror på ett koncept med en professionellt arrangerad båtmässa i branschens egen regi. Andra nyckelfaktorer är fri entré och gott om gratis parkeringsplatser, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat.

På mässan kommer det finnas både segel- och motorbåtar från 15 till 55 fot. Det bjuds på nära 30 världs- och Sverigepremiärer som till exempel Alukin SC 750, Arcona 410, Aquador 35 C, Beneteau Sense 50, Dehler 41, Elan 210 Grandezza 27 DC, Linjett 34, Westline 25 Sport, X-Yachts XP 44 med flera.

– Dessutom kommer det där att finnas en stor tillbehörsavdelning med över 40 företag som bara visar och säljer marina produkter. Allt från rigg och segel till marinelektronik, vinterförvaring och båtvård.

Även Sjöräddningssällskapet, Skärgårdsradion och Sjöpolisen kommer att finnas på plats för att visa upp sig för besökarna.

– Detta ställer höga krav på oss men med erfarenheten från det mycket uppskattade Öppna Varv på Orust i ryggen kommer vi att ge både utställarna och besökarna en riktigt bra mässupplevelse, säger Patric Borén.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund den 2–4 september i Gustavsberg på Värmdö. Mässan håller öppet för allmänheten 2 – 4 september 2011 kl. 10–18 alla dagar. Den 5 och 6 september arrangeras provkörningar för kunder och media.

Info: www.alltpasjon.nu

Foto: Värmdö kommun.

Bildtext:
Allt på Sjön 2011 arrangeras i hamnen hos Arcona i Gustavsberg.

Grandezza 27 DC är den senaste nyheten från finska Finnmarin. 27 Open Cockpit hade premiär i våras, men nu är det dags för stockholmspubliken att få se denna sommarbåt i sitt rätta element. Grandezza 27 DC är med sin design och funktionalitet en produkt av framförallt kunders idéer och önskemål.

Kännetecknande för Grandezza är design och elegans, något som återfinns även i nya 27 DC.

Båten har praktiska planlösning och motoralternativ med höga prestanda. Den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör den till en säker båt, enligt pressreleasen.

Pentryt är välutrustat och på rätt höjd ergonomiskt. Det har ett arbetsbord som går att förlänga och det finns även gott om förvaringsutrymmen. Kabinen har en öppen planlösning och är ljus och välkomnande. Den rymliga fören domineras av en rejäl dubbelsäng, vilket ger en känsla av exklusivitet och lyx. I fören finns även en separat toalett med dusch, en stickkoj för två personer och gott om stuvutrymmen.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 3 000 kg
Bränsletank: 265 liter
Vattentank: 74 liter
Kojer: 4+2

Info: www.grandezza.fi

Den 10-11 september arrangeras finalseglingarna för Volkswagen X-35 Cup Grand Prix 4 i Stockholm. Seglingsevenemanget äger rum på Riddarfjärden vilket gör det möjligt för både seglare och åskådare att ta del av den årliga seglingen.

Volkswagen X-35 Cup är ett seglingsevenemang på högsta Grand Prix nivå. Ett Grand Prix består av två seglingsdagar där 6 banseglingar och 1 distanssegling genomförs. Under lördagen den 10 september går startskottet för bankappseglingarna på Riddarfjärden och på söndagen den 11 september startar distanskappseglingen utanför Restaurang Kungsholmen.

Åskådare kan följa banseglingarna från Norr Mälarstrand (Restaurang Kungsholmen), Riddarholmen och Östra Långholmen, och distansseglingen även från Smedsudden och Stora Essingen (Restaurang Lux).

Arrangör är Nacka Strand Yacht Club tillsammans med Whyshore Yachting & Marketing.

– Det finns ingen bättre kappseglingsarena än Riddarfjärden, det känns otroligt roligt att vara delaktig i detta evenemang när man flyttar in seglingen till folket och gör alla delaktiga. Som ung älskade jag Segelbåtens Dag och jag ser fram emot fler kappseglingar inne i Stockholm de kommande åren, säger Klabbe Nylöf, VD Whyshore Yachting & Marketing.

Info: www.volkswagenx-35cup.se

En ny amerikansk båtlyft är en av de produkter som passar för alla som vill lyfta båten. Den kan ses i gästhamnen i Nynäshamn i höst och kommer att visas på mässan i Älvsjö i november. Det amerikanska företaget HydroHoist uppfann den flytande båtlyften redan på 50-talet och har sedan dess varit världsledaren inom flytande båtlyftar.

Pressrelease:

En flytande båtlyft är i princip en båtvagga fastsatt i stora polyetentankar som fylls med vatten då båtlyften sänks, och med luft då den lyfts. Att fylla respektive tömma tankarna tar cirka tre minuter.

Fördelarna är många med denna typ av båtlyft: den tar inte större plats än en båtplats, den hindrar båten från att slå in i bryggan, den är med sitt materialval så gott som underhållsfri, båten behöver inte bottenmålas och det är lätt att serva båt, propellrar, drev och propelleraxlar ifrån den. Vidare kan båtlyften ligga i året runt varför båten kan vinterförvaras på båtliften.

En flytande båtlift är dessutom mer prisvärd än en fast båtlift. Installationskostnaden är avsevärt mycket lägre och den passar även vid djup som kan vara problem för en fast båtlyft.

De flytande båtlyftarna kostar från 75 155 kr och uppåt och installationskostnaden från 5 000 kr och uppåt. De finns för båtstorlekar från 2 000 kg till stora servicelyftar, som klarar upp till 55 ton.

Info: www.bryggkompaniet.se

Kommentarer

karl a klungtvedt 09:29:45 2011-10-12

har en 10 tonns båt i båt hus,hvordan vil dette fungere
med denne båtliften?

Siemens och Volvo Personvagnar avser att gemensamt fortsätta med den tekniska utvecklingen av elbilar. Det är en teknik som förhoppningsvis även båtlivet kan ta del av i framtiden även om lösningen inte blir likadan och “fordonen” är olika. Företagen har kommit överens om ett omfattande strategiskt samarbete på området. Fokus ligger på den gemensamma utvecklingen av drivteknik, kraftelektronik, laddteknik samt integrering av dessa system i Volvo C30 Electric.

De första Volvo C30 Electric med elektriska motorer från Siemens kommer ut på provbanorna redan mot slutet av 2011. Under senare delen av 2012 kommer den svenska biltillverkaren att leverera en provserie på upp till 200 bilar till Siemens. Företaget kommer sedan att testa och utvärdera bilarna under verkliga förhållanden som en del av Siemens interna flotta av testbilar.

Båda företagens målsättningar och kärnkompetenser inom e-mobilitet matchar varandra perfekt. Partnerskapet med den välkända svenska biltillverkaren ger Siemens möjlighet att nå ledarskap inom elbaserad drivteknik till bilmarknaden. Volvo Personvagnar kommer att utnyttja beprövad och effektiv teknik från Siemens för elektrifieringen av sina bilar i framtiden.

– Vi är mycket glada över att ha Siemens som partner. Deras världsledande kunskaper och erfarenheter kommer att lyfta tekniken i våra elbilar till en helt ny nivå, säger Stefan Jacoby, Volvo Personvagnars vd.

Elmotor, styrsystem, batterihantering och laddteknik anses vara nyckelteknikerna i utvecklingen och produktionen av elbilar.

– Samarbetet med Volvo är en viktig milstolpe i utvecklingen av högkvalitativa komponenter och system för elbilar avsedda för serietillverkning, säger Siegfried Russwurm, chef för Siemens sektor Industry.

– Vårt långsiktiga mål är att etablera Siemens som en global systemleverantör med lösningar för både inuti elfordonen och infrastrukturen runtomkring såsom laddstolpar och eldistribution. Vi betraktar oss själva som pionjärer inom alla delar av elektrisk mobilitet.

– Det skall bli mycket roligt att samarbeta med Volvo Personvagnar inom elbilsområdet”, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige. ”Vi är redan en stark partner till Volvo Personvagnar inom IT- och produktionsområdet och jag är övertygad om att detta samarbete kommer att leda till något mycket bra. Vi håller också på att etablera vår laddinfrastruktur och samarbetet med Volvo Personvagnar öppnar nya möjligheter att testa framtidens lösningar i Sverige.

Info: www.siemens.com/electromobility/electromobility.html

Som en av franska Zodiacs största kunder och distributörer har norska Fische Marine tillsammans med Zodiac utvecklat en helt egen design på den populära Zodiac Pro serien. Tuben utmärker sig med en ny design som går i grått och svart och kallas ”Zodiac Black Limited ” och levereras i storlekarna 500 och 550. För att göra RIB-serien ännu mer attraktiv har Fische Marine engagerat den kända båtdesignern Espen Thorup.

Thorup Design är välkänd för bla designen bakom Nordkapp Boats. Han är även engagerad i flera pågående utvecklingsprojekt av båtar, bland annat i Finland.

Det har utvecklats en helt ny inredning som blir marknadsledande både på design och funktion.

Konsollen:
 Konsolen har strama linjer, med ett exklusivt utseende.
 Vit konsol med inslag av grått som ”fångar upp” designen av tuberna.
 Plats för infälld plotter och MP3 Spelare
 Egen avskiljd plats för batteri.
 Helt torra stuvutrymmen
 Specialdesignad ratt från Italienska Guzzi
Konsolen kommer i 2 olika utföranden
 Zodiac Pro 500 Black Limited med inbyggd tank.
 Zodiac Pro 550 Black Limited med stort stuvutrymmen, då båten blir levererad med fast
tank under däck. Denna båt kommer det också standard med toft framför konsolen.

Säte:
 Ny innovativ utformning av säte.
 Höjden på sätet är ett mellanting av ståsäte och traditionell soffa.
 Sätesdynan är skålformad för att passagerare och förare skall få en sidostötta.
 Dynorna är sydda i vitt och grått med orangea band
 Stuvutrymme under sätet

Info: www.fische.no

Den 3-4 september är det dags för Modellhelgen vid Sjöhistoriska museet. I år firar evenemanget tioårsjubileum och vattnet och luften runt museet kommer att fyllas av modellbåtar- och flygplan av alla typer. De senaste nio åren har modellentusiaster, modellklubbar och nyfikna samlats en helg vid Sjöhistoriska museet. Nu är det dags igen.

Flera klubbar och modellbyggare kommer att visa upp och köra sina båt- och flygmodeller. Radiostyrda segelbåtar, racerbåtar, ångfartyg, skalabåtar och flygplan kommer att trafikera Djurgårdsbrunnsvikens vatten och luftrummet utanför museet.

Modellhelgen är ett populärt evenemang bland såväl inbitna modellbyggare som nyfikna familjer.Prova att bygga din egen båtmodell i Sjöhistoriskas skaparverkstad Ruskpricken! Båten kan du sedan prova i den stora poolen utanför. Eller ta med en egen modell och provkör.

För entusiasterna finns dessutom möjlighet att träffa folk från olika modellklubbar, diskutera och jämföra modeller och utbyta tips.

Modellhelgen 3-4 september, klockan 11-16. Sjöhistoriska museet.

Den 1 oktober 2011 inför Kustbevakningen en ny regional organisation för ledning av myndighetens operativa verksamhet. Den nya organisationen innebär att fyra regionala ledningar blir två. Idag 31 augusti lägger lägger Kustbevakningen ned sin verksamhet vid edningscentralen i Karlskrona.

Den 1 september flyttar ledningscentralen vid regionledning Syd i Karlskrona till Kustbevakningens regionledning i Göteborg, Käringberget. Regionledning Syd i Karlskrona avvecklas helt den 30 september 2011, när de två tidigare regionledningarna syd och väst tillsammans bildar den gemensamma regionledning Sydväst.

Den 5 september 2011 flyttar ledningscentralen vid regionledning Ost, i Stockholm, Nacka Strand, temporärt till regionledningen i Härnösand (nuvarande regionledning Nord). Den 26 september återgår ledningscentralen till sin ordinarie lokalisering i Stockholm, Nacka Strand. Alla ordinarie kontaktvägar kommer att fungera även under den tillfälliga omstationeringen. Den sista september avvecklas regionledning Nord i Härnösand och den nya gemensamma regionledning Nordost tar över från den första oktober.

Två regionala ledningar från första oktober
Då de bägge regionledningarna i Härnösand och Karlskrona avvecklas kommer Kustbevakningens regionala organisation från och med den första oktober att bestå av två regionledningar – regionledning Nordost i Stockholm och regionledning Sydväst i Göteborg.

Samverkanskontor
Till regionledningarna hör var sitt samverkanskontor, med handläggare för regional samverkan. De placeras i Härnösand respektive i Karlskrona. I avvaktan på att befattningarna vid samverkanskontoren blir tillsatta ombeds samverkande myndigheter och organisationer att tills vidare bibehålla nuvarande regionala kontakter i Kustbevakningen intill dess besked lämnas om nya namn och kontaktuppgifter.

Foto: Kustbevakningen.

Havsutredaren Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket, får WWFs internationella Östersjöpris – WWF Baltic Sea Leadership Award 2011. Han belönas för sitt engagemang och arbete för att få till stånd en ny havsplaneringslagstiftning i Sverige. Utmärkelsen delas ut idag av kung Carl XVI Gustaf på Östersjöfestivalens miljöseminarium i Stockholm.

– Det här är en stor och oväntad ära för mig – utmärkelsen känns fantastiskt hedrande. Sverige har EU:s längsta kuststräcka och därmed ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna för att ekosystemen ska fungera. Idag finns många anspråk på havet från fiske, vindkraft, sjöfart, turism och rekreation. En ny lag om havsplanering blir ett bra verktyg både för att uppnå våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven år 2020, säger Axel Wenblad.

Juryn skriver i sin motivering bland annat: ”WWF ger priset till Axel Wenblad för hans utmärkta ledarskap och bidrag till det lagförslag om fysisk planering av havet som nu ligger på den svenska regeringens bord. Syftet är att få ett heltäckande och harmoniserat nationellt system för havsplanering som utgår från vad ekosystemet klarar av och som säkrar en hållbar utveckling i våra havsområden. Axel Wenblad är en outtröttlig ambassadör för behovet av att förändra synen på hur havet nyttjas och bevaras. Genom en ekosystembaserad strategi kan Östersjöregionen bli en förebild för andra delar av världen.”

Fakta: Östersjöfestivalen arrangeras för nionde året i rad av Berwaldhallen och på Kungliga Operan – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bland andra Världsnaturfonden WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete. WWF deltar bland annat genom att arrangera ett årligt Östersjöseminarium.

WWFs internationella Östersjöpris, WWF Baltic Sea Leadership Award, instiftades 2007 för att uppmärksamma goda exempel på miljöinsatser och ledarskap i Östersjöländerna. Tidigare mottagare av utmärkelsen är: Björn Carlson (2007), grundare av Baltic Sea 2020, Wallenius Water och Alfa-Laval (2007), Tarja Halonen, Finlands president (2008), Alexander Stubb, utrikesminister i Finland (2009) och Poul Degnbol, havsforskare på Internationella havsforskningsrådet i Danmark.

Östersjöländerna lever inte upp till de åtaganden de lovat att genomföra för att skydda havsmiljön. Som helhet får länderna underkänt. Sverige och Tyskland klarar sig bäst. Det visar en ny rapport från WWF.

WWFs Östersjöbarometer – Baltic Sea Scorecard 2011 – presenterades under ett seminarium i Stockholm idag i samband med den nionde upplagan av Östersjöfestivalen. Den visar att Östersjöländerna långt ifrån har klarat av att skydda och förvalta havsmiljön som de lovat. Som helhet får länderna underkänt, men vissa positiva trender syns. Sverige och Tyskland är bäst på att uppfylla internationella och regionala miljööverenskommelser och får 36 av totalt 79 poäng.

– Vi behöver mindre prat och mer handling. Om vi ska lyckas rädda vårt gemensamma hav måste regeringarna arbeta mer effektivt över sektors- och nationsgränser och genomföra överenskomna miljöåtaganden i praktiken. Det behövs ett stärkt ledarskap för att lösa Östersjöns problem, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Rapporten rankar hur länderna levt upp till internationella och regionala överenskommelser på havsmiljöområdet inom fem viktiga områden – övergödning, miljögifter, bevarande av biologisk mångfald (inklusive fisk), sjöfart och integrerad havsförvaltning. Störst framsteg har länderna som helhet gjort när det gäller att uppfylla överenskommelser för att få bukt med miljögifter, även om mycket arbete återstår, inte minst när det gäller att komma tillrätta med nya och ännu okända miljögifter. Inom områdena övergödning och bevarande av biologisk mångfald får Östersjöländerna som kollektiv underkänt, vilket tydligt speglar den allvarliga situation som råder i havet med årliga algblomningar och nedgående trender för många arter. Allt för lite har gjorts, men de positiva exemplen visar att det går att lyckas.

– Sverige är bäst i klassen när det gäller att genomföra miljöåtaganden för sjöfarten och integrerad havsförvaltning – framför allt för arbetet med att införa en ny samlad Havs- och Vattenmyndighet. Vi ligger däremot i botten när det gäller att bevara biologisk mångfald. Tyskland visar på framsteg när det gäller minskning av närsalter och övergödande ämnen, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.

På tredje plats kom Finland med 29 poäng, framförallt för miljöinsatser inom sjöfarten och minskning av miljögifter, följt av Danmark med 28 poäng, Estland 26 poäng och Litauen och Polen 25 poäng. Lettland och Ryssland hamnade längst ned med 19 respektive 18 poäng.
WWFs Östersjöbarometer – Baltic Sea Scorecard 2011 – bifogas.

Under seminariet delades också WWFs utmärkelse för bästa ledarskap för Östersjön – ”Baltic Sea Leadership Award” – ut av kung Carl XVI Gustaf. Priset går i år till Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket, i hans roll som utredare för en ny svensk lagstiftning för fysisk havsplanering.

Fakta: Som grund för rankningen av Östersjöländerna ligger bland annat genomförandet av Helcoms aktionsplan för Östersjön, EUs Östersjöstrategi och havsmiljödirektiv.
Östersjöfestivalen arrangeras för nionde året i rad på initiativ av Berwaldhallen och dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bland andra WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljöutbyte.

Bilden:
Algblomning i Östersjön. Foto: Päivi Rosqvist, WWF Finland.

Fiskars fortsätter att hålla ett högt tempo i utvecklingen av sin motorbåtsserie. På de flytande båtutställningarna i Oslo, Stockholm och Helsingfors hösten 2011 presenteras en ny version av den populära Buster XL-båten. Pro-serien, utrustad med mittpulpet och aluminiumdurk, utökas i sin tur till den populäraste storleksklassen med Buster Lx Pro. Bilden ovan är från båtmässan i Helsingfors i augusti.

Pressrelease:

Till seriens mindre nyheter hör ändringar i årsmodellen för mitthyttsbåten Buster XXL Cabin, förbindelsebåtar för alla väder.

Även Busters toppmodell Magnum har förnyats. Vid förnyandet har man fäst särskild uppmärksamhet vid ergonomi och förbättrade möjligheter att röra sig ombord. De synligaste ändringarna jämfört med den tidigare modellen är de förnyade pulpeterna samt anpassandet till toppmodellen av de akterkonstruktioner som visat sig fungera bra i den nya Magnum Pro och XXL.

Stockholms nya flytande båtmässa kommer att anordnas den 2-4 september 2011. Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl 10-18 varje dag den 2-4 september med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City.

Buster XL: Kollektionens minsta storbåt förnyas
Buster XL har ingått i kollektionen sedan år 1992 och går nu över till tredje generationen. XL är din minsta av de stora Busterbåtarna: båten har fått mycket beröm för sina köregenskaper och den liknar toppmodellen Magnum i en mindre storlek. Båten passar bäst för dagsutflykter och som förbindelsebåt samt för fiske och flera olika vattensporter.

De synligaste ändringarna har gjorts i passagerarutrymmet: tack vare de nya pulpeterna och mellandörren får man i båtens akter under kapellet ett skyddat utrymme som i en hyttbåt. Mellandörren ingår i XL:s standardutrustning, körkapellet fås som tillval.

När det tvådelade kapellets främre del är uppfällt förblir båtens akterparti öppet, men är ändå skyddat från regn och stänk. Kapellet kan enkelt vikas ihop i det rymliga fasta facket, i vilket man kan förvara både båtshaken och andra långa tillbehör.

I aktern i de övriga nya Buster-modellerna har man planerat en praktisk stegkonstruktion. Akterstegen gör att man kan röra sig friare och de låsbara aluminiumlocken döljer behändiga fack för rep och ankare samt skyddar bränsletankens kork. Stora badplattformer och en stabil, stor och vikbar stege gör att det är enkelt att ta sig upp i båten från vatten.

På grund av akterns struktur ökar båtens längd med drygt 30 centimeter till 5,94 meter, vilket ger friare rörlighet. Vikten är trots de nya pulpeterna och dörren nästan oförändrad.

Pulpeternas lösningar motsvarar de ergonomiska pulpeterna som utvecklats för nya Magnum. Vindrutan och dörrens övre del är tillverkade i mycket reptåligt glas och dörrens nedre del i stöttåligt plexiglas. I förarens pulpet finns plats för nedsänkt montering av en skärm på 8 tum. På båda sidorna finns dessutom ett förvaringsutrymme som nås via sidodörren.

Den nya Buster XL
Längd 5,94 m
Bredd 2,17 m
Vikt 600 kg
Personantal 7
Maskineffekt 70-115 hk

Lx-versionen av favoritbåten
Nya Buster Lx tillför Nordens populäraste båtmodell egenskaperna hos en båt som är två storleksklasser större: ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 50 liter. Motoreffektens övre gräns har stigit till 60 hästkrafter.

Vid jämförelse med den vanliga Buster L utgörs den synligaste ändringen i Lx av pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.

Buster Pro-serien, som började med kollektionens toppbåt, den sju meter långa Magnum, får nu en ny medlem. Utgångspunkten är Nordens populäraste motorbåtsmodell, den fem meter långa Buster L. Buster Lx Pro är en arbets-, fiske- och förbindelsebåt utrustad med mittpulpet och aluminiumdurk.

Lx Pro-båten är konstruerad helt i aluminium och den har utvecklats tillsammans med konsumentpanelen för Fiskars båtverksamhet. Den populäraste storleksklassens mittpulpetbåt har länge varit på önskelistan hos till exempel användare av förbindelsebåtar samt hos fiskare. Den färdiga båten lanseras i början av år 2012.

Buster Lx Pro:s mittpulpet är utrustad med en väl skyddande vindruta och en rejäl targabåge. Vid jämförelse med den vanliga Buster L finns det gott om fritt golvutrymme. Ett regnskyddat utrymme finns i boxen framför pulpeten och i aktertoften. Föraren har en egen sits bakom mittpulpeten.

I båten finns en fast bränsletank som rymmer 53 liter. Motorns effektklass är 40–70 hästkrafter (Buster L 30–50 hk).

Buster XXL Cabin utvecklad enligt användarnas önskemål
På basis av praktisk erfarenhet och kundfeedback har man i förbindelsebåten XXL Cabin för alla väder gjort mindre ändringar. Till exempel har man under stegen som leder till fördäcket lagt till ett förvaringsutrymme.

Targabågen och monteringsplattan för tilläggsutrustning har ändrats en aning för att underlätta montering. Tack vare den nya targabågen har även sidoräckena en bättre placering med tanke på rörligheten på sidodäcken. Dörrlösningarna har utvecklats och taklinjen har sänkts. På grund av dessa ändringar och den nya färgläggningen har båten fått ett helt nytt utseende.

Ny tilläggsutrustning är fiskarnas efterlängtade externa styrpunkt på akterdäcket samt ett övernattningsset som innehåller gardiner och ett skydd som mörklägger takfönstret.

Den 6,6 meter långa Buster XXL Cabin är en genomgångbar mitthyttsbåt. Modellen har visat sig vara populär hos myndigheter och den används som bl.a. polisbåt i Finland och Tyskland.

Oceanseglingsklubben anordnar i höst fyra filmaftnar med Rolf Bjelkes och Deborah Shapiros nya film, ”Vildmarkshav”. Rolf och Deborah kommer att ha fler filmaftnar på olika platser i landet under höstens och vårens lopp. Rolf och Deborah lanserar också en bok med samma titel inom kort.

Efter ett inledande kåseri visar de sin film ”Vildmarkshav”. Det är en 100 minuters självdokumentär i Havets och Vildmarkens tecken, filmad i HD. Den handlar om Rolfs och Deborahs liv ombord Northern Light, under deras senaste expedition jorden runt i Södra ocenanen, som pågick under drygt tre år. Den beskriver på ett mycket realistiskt sätt vad de själva och båten utsätts för i de stormiga vattnen runt Antarktis.

Filmen innehåller många dramatiska seglingsscener, både de dagliga rutinerna ombord, och på däck under svåra väderförhållanden. Ovädren under seglingen är en del av naturupplevelserna. Men dokumentären handlar inte bara om segling. Filmen är en också en naturfilm. Iland, på öar i Södra oceanen, får publiken uppleva ett fågel och djurliv som det är få förunnat att få se i verkligheten. Mycket av djurens beteenden har säkert många inte en aning om. Scenerierna i filmen är minst sagt spektakulära.

Alla som vill drömma sig bort från vardagen och se både spännande seglingssekvenser och njuta av några av jordens mest avlägsna vildmarksområden, kommer att få en oförglömlig upplevelse.

Efter filmen kommer Rolf och Deborah att ha en frågestund och svara på allt som publiken vill ställa frågor om. Säkert väcker filmen många tankar hos de som tänker segla till lite mer udda platser på jorden, inte minst vad det gäller bäst överlevnads taktik i hårt väder.

De kommer också att sälja sin nya bok Vildmarkshav. De som vill, får den givetvis signerad.

Datum: 7/11, 8/11, 21/11 och 22/11 Tid: 1900-2115
Plats: Filmhuset, Bio Victor
Borgvägen 1 Gärdet Stockholm
Priser: Vuxna: 180:- Barn: 100:- (barn o ungdomar under 17 år)

Biljettköp: www.osk.org

Kommentarer

Johan Hulting 16:03:43 2011-11-23

Hej
Jag missade precis föreställningarna tidigare i veckan. Kommer Det att bli någon repris?

Nu drar höstens båtmässor igång på allvar. I helgen hölls Öppna Varv på Orust med massor av båtpremiärer och snart är det dags för de internationella mässorna att ta vid. På Cannes Boat Show premiärvisas bland annat denna AM 4300 T-Top Coupé från Airon Marine.

Det här är en riktigt sportig båt från det italienska varvet Airon Marine. Den är kanske inte så välkänd här i Skandinavien, men i Italien är dessa båtar mer vanliga.

Varvet ville ge sina båtar en lite mer modern stil och hög komfort med just den här modellen. För ovanlighetens skull blev linjerna inte i stil med engelska och skandinaviska varv, som driver utvecklingen mot allt mer rena och enkla linjer.

Den mest synliga nyheten på den här modellen är egentligen det väl tilltagna rutpartier och båtens innervolym. På samma sätt som i systermodellen 4300 T-Top har den flera detaljer som standard, till exempel gott om teak och en stor matplats och stora solplatser på fördäck.

Airon Marine har valt att sätta en elektriskt manövrerad hard-top på den här modellen. Den ger bra möjligheter för bättre sikt för skepparen och bidrar till båtens affressiva linjer. Liksom systermodellen har den här båten noga utvalt läder i sittgrupperna, hög kvalitet i träarbetet, tre komfortabla kabiner och två badrum.

Båten finns med flera motoralternativ, inklusive Volvo Penta IPS 500 eller 600.

Tekniska specifikationer
Längd: 13.50 m.
Skrovlängd: 12.98 m.
Bredd: 3.80 m.
Deplacement : 11 000 kg
Bränsletankar: 960 liter
Vattentankar: 300 liter
Personer: 12
CE-klass: B
Info: www.abys-yachting.com

Sverige och Finland undertecknar i dag under det nordisk-baltiska transportmötet på Island ett avtal om fördjupat samarbete mellan länderna på isbrytarområdet. Avtalet ger förutsättningar till mer kostnadseffektiva sätt att ge bästa möjliga service till handelssjöfarten och dess intressenter under vinterhalvåret i Östersjön.

Avtalet säkerställer att isbrytningen kommer att bedrivas på ett än mer effektivt och rationellt sätt.

– Vårt konstruktiva samarbete formaliseras nu genom ett avtal länderna emellan, vilket är glädjande, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Fakta
Sverige och Finland har i över 50 år samarbetat på isbrytarområdet. På 1960-talet träffades en nordisk överenskommelse om samarbete, och sedan i mitten av 1970-talet har det genom isbrytarnas försorg varit möjligt att bedriva kommersiell handelssjöfart på alla vinterhamnar av betydelse i Östersjön. Sedan slutet av 1980-talet finns även ett gemensamt lednings- och informationssystem för isbrytarledningarna och isbrytarna i respektive land.

Sjöfartsverket äger fem isbrytare och disponerar dessutom mellan januari och mars månad vid behov ytterligare tre isbrytare genom ett långtidskontrakt med Rederi AB Transatlantic.

Isbrytningsverksamheten leds från en central i Norrköping vars uppgifter är att fördela isbrytarresurser, utfärda trafikrestriktioner, följa upp det operativa läget samt informera berörda sjöfartsintressenter om isläget och trafiksituationen. Det är endast fartyg som uppfyller trafikrestriktionsvillkoren som erhåller isbrytarassistans. Sådana villkor kan exempelvis vara att fartyget uppfyller den isklass som är nödvändig för att kunna gå i is.

Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Skeppsholmsdagen är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus. Det händer alltid någonting varje dag på Skepps- och Kastellholmen och 11 september händer nästan allt på en gång.

Den kulturella mångfald som finns här saknar motstycke så det är kanske inte så konstigt att vi tycker Skepps- och Kastellholmen är ett av Stockholms förnämsta besöksmål.
Skeppsholmsdagen bjuder på aktiviteter för hela familjen. Bland annat:
• Ångbåtstrafik Skeppsbron – Skeppsholmen med ångfärjan Djurgården 3
• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericsonhallen
• Spika fågelholkar hos Skärgårdsstiftelsen
• Landskapsdag på Arkitekturmuseet – Fi entré till museet
• Lyssna på unga musikanter från RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) och körsång av barn från Kulturfyrens verksamhet.
• Gå ombord på m/s Lova och Shamrock. Öppet i smedjan, båtbyggar- och svetsverkstaden på Skeppsholmsgården
• Fri entré till Moderna museet
• Asienfest på Tyghusplan
• Utställning om marinflyget 100 år
• Möt Sjövärnskåren
• Se utsikten från Kastellet
• Kulturfartyg
• Känn doften och atmosfären i Råseglarhuset
• Mareografen – världens första vattenståndsmätare – öppen för vetgiriga
• Segla Brigg mellan kl 13-16. Biljetter ombord vid Kolskjulet på Kastellholmen
• Guidade vandringar

Inför höstens alla projekt är det många som vill kunna hålla det rent både i garaget och i verkstaden. Även vid husrenoveringar vill man slippa allt såg- och slipdamm som far omkring överallt. Kärcher lanserar nu en ny serie grovdammsugare i premiumklassen för den seriösa hemmasnickaren med fokus på prestanda.

Pressrelease:

De nya grovdammsugarna i premiumklassen dammsuger både vått och torrt med konstant hög sugeffekt och utan avbrott i arbetet. De är utvecklade för en intensiv användning och är perfekta för den ambitiösa ”gör-det-självaren” med större rengöringsuppgifter. Kärchers grovdammsugare gör ingen skillnad på vilken typ av smuts som skall bort – den suger upp eller blåser bort allt från fin och grov smuts till flytande vätska, användningsområdet är nästintill obegränsat. Alla tre modellerna i premiumklassen är utrustade med ExPress filterrengöring nanoteknologibelagt planfilter och behållare på hela 25 liter.

ExPress filterrengöring
Kärchers premiummodeller är utrustade med det unika filterrengöringssystemet ExPress. Förlorad sugeffekt som orsakas av igensatta filterporer och som måste rengöras manuellt tillhör nu det förgångna. Genom ett tryck på filterknappen rengörs filtret på några sekunder genom extremt starka och dynamiska luftströmmar. Handhavaren behöver inte längre komma i kontakt med dammet eller drabbas av onödiga tidsförluster.

Unikt och innovativt
Det unika planfiltret med nanoteknologi gör det möjligt att dammsuga både våt och torr smuts – utan att ens behöva byta filter eller göra avbrott i arbetet. Planfilter med nanoteknologi ger dessutom effektivare filterrengöring och en högre filtreringsgrad. Det vill säga, dammet och smutsen är kvar där de skall vara – i behållaren.

Tre modeller
De tre modellerna som ingår i Kärchers premiumklass har unika egenskaper som t ex kraftig sugmotor på upp till 1 800 W, kabelupprullare, justerbar sugeffekt och uttag för elhandverktyg. Alla modellerna har naturligtvis blåsfunktion, elkabel på 6 m och praktisk slangförvaring.

Kärcher WD 7.300 – Med 1400 W, behållare på 25 l och ett flertal andra bekvämligheter är WD 7.300 den perfekta maskinen vid rengöring i bilen och garaget. Den är elsäker även när man suger upp vätskor och blåsfunktionen är perfekt för att blåsa bort bl a. löv, sand och jord utomhus.

Kärcher WD 7.500 – 1600 W, 25 l behållare, filterpåse i fleece och automatisk kabelvinda – gör denna toppmodell perfekt för dammsugning av stora mängder smuts. Med sin unika ExPress filterrengöring och sitt speciella planfilter med nanoteknologi kan WD 7.500 rekommenderas för alla renoverings- eller garageuppgifter som ger stora mängder damm och smuts.

Kärcher WD 7.700 P – Tack vare det unika filterrengöringssystemet ExPress och det speciella planfiltret med nanoteknologi, är denna premiumklassmodell perfekt för rengöring i garaget, vid renoveringar, utomhus och vid verkstadsuppgifter där det blir stora mängder damm och smuts. Med 1800 W, behållare på 25 l och ett flertal andra egenskaper, som till exempel körhandtag, lång sugslang (3,5 m) och uttag för elhandverktyg med automatisk start/stopp, är WD 7.700 P perfekt vid intensiva och omfattande rengöringsuppdrag.

Konkurrensverket har gjort en razzia mot fyra stycken svenska marinföretag och deras samarbetsorgan, branschförbundet Sweboat. Misstankarna rör eventuellt samarbete för att hålla uppe priserna på reservdelar till motorer. De misstänkta företagen är Volvo Penta, Yamaha, Brunswick och KGK Motor (Suzuki). De har anmälts av Mekonomen, som uppger att de inte får de leveranser av reservdelar som företaget vill ha.

Det är alltså de fyra största marinmotorföretagen som, enligt myndigheten, ska ha samarbetat. Förlorare på detta är landets båtägare, som drabbas av högre priser när handlarna och företagen vill ha högre marginaler.

De misstänkta företagen slår dock ifrån sig.

– Vi bekräftar att konkurrensverket har varit hos oss och vi samarbetar fullt ut med dem. I övrigt har vi inga kommentarer, säger Mats Edenborg, informationschef hos Volvo Penta.

Det var TV4Nyheterna som först gick ut med nyheten om misstankarna mot marinföretagen. Idag finns uppföljningar i flera media, bland annat Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har idag skickat ut följande kommentar till media:

“Konkurrensverket misstänker att kartellbildning har skett mellan fyra företag i båtbranschen.

Även branschförbundet Sweboat har delgivits misstanke, med skälet att man misstänker att möten kan ha skett i förbundets lokaler.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – är ett samlande branschorgan för hela den svenska båtbranschen. Som medlemmar (400 st.) har vi Båttillverkare, Marinmotorföretag, Marinhandlare, Servicevarv och Tillbehörsföretag. Vi arbetar alltså för hela branschen, både tillverkare, grossister och detaljister.

De fyra misstänkta företagen är medlemmar i Sweboat, vilket även det drabbade företaget är.

En självklar policy inom Sweboat är att aldrig möjliggöra sådana samtal som vi nu misstänks för. Dels av juridiska skäl, men också för att vår uppgift är att arbeta för hela båtbranschen.

Tillverkare/grossister och detaljister har precis samma support från Sweboat och all form av övervikt till den ena eller andra sidan vore förödande för vår trovärdighet som seriöst branschförbund. Både inför våra medlemsföretag och inför alla de myndigheter, politiker och andra organisationer som vi regelbundet samarbetar med.

Sweboat har den generella hållningen att vår bransch mår bra av konkurrens och att det etableras nya företag som driver utvecklingen framåt. Framsynta entreprenörer som vill utveckla båtbranschens erbjudande till konsumenten är av godo för båtbranschen men framför allt för båtlivet i Sverige.

Sweboat har inte på något sätt eller vid något tillfälle möjliggjort för våra medlemsföretag så att den misstänkta kartellbildningen skulle kunna ha ägt rum.

Misstankarna mot de fyra företagen har vi inga kommentarer till och vi hänvisar därför till respektive företags kontaktpersoner.”

Mats Eriksson
VD, Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Idag är det åter dags för Båtklubbarnas Dag! Förra årets parad samlade mellan 120 och 150 båtar (som trotsade kyla och dåligt väder). I år har detta vuxit till fyra parader som startar ca kl 15 (1. upp genom Årsta viken 2. från Ålsten förbi Essingeöarna 3. från Sätra och 4. från Stadshuset runt Kungsholmen) som alla strålar samman på Riddarfjärden. När kallat samlats och klockan blivit ca 16 avslutas det hela med en tuutfanfar, förstärkt från några av Strömma Kanalbolagets båtar! Klockan elva öppnar elva båtklubbar i innerstan sina dörrar och grindar för allmänheten.

Programmet på Stockholms vatten omfattar en stor Båtparad med musik och galanta båtekipage, en omfattande båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och allehanda aktiviteter.

Sista helgen i augusti förra året gick startskottet för en långvarig tradition! Tanken är att denna dag skall fi ras så länge det behövs – där det behövs.

Det började med några klubbar i det inre av Stockholms vatten, men idén visade sig passa alla med båtintresse! Evenemanget framförs med positiva förtecken; i fest och parad, men det fi nns en allvarlig bakgrund.

De ideella båtklubbarna har funnits tätt intill och inne i städerna sedan över hundra år och utgör ett starkt inslag i såväl stadsbild som för innevånarnas rekreation. Aktiviteten pågår året runt, år efter år, och fostrar nya generationer i positiv båtlivsanda. Idag lever dessa båtklubbar ett alltmer osäkert liv på grund av bygg- och exploateringsplaner. När nya stadsdelar växer fram intill vatten glöms fritidsbåtarna bort och på betongkajerna står det ”förtöjning förbjuden”.

I Stockholm samordnar Föreningen Båtklubbarnas Dag aktiviteterna med bl.a.:
• Storståtlig båtparad (med segelbåtar, motorbåtar, fl ottar och andra fl ytande företeelser)
• Öppet hus/brygga, båtturer för allmänhet, musik, café etc. OBS! Varje klubb har eget program.
• Musicerande besättningar
Båtparaden har i år vuxit och en paradväg har blivit FYRA :
1. Från Ulvsundasjön, runda Lilla Essingen, till Riddarfjärden
2. Från Ålsten till Riddarfjärden
3. Från Eriksdal upp genom Årstaviken till Riddarfjärden
4. Från Stadshuset runt Kungsholmen och Lilla Essingen, till Riddarfjärden

Mer info finns på hemsidan www.båtklubbarnasdag.se (med å)

Foto: Roland Brinkberg.

Nu blåser förändringarnas vindar på Hotel J. Den 1 september öppnar det Newportinspirerade hotellet 113 nya rum och en möteslokal för upp till 160 personer. Dessutom öppnas en à la carte-restaurang med tillhörande lounge och bar – The Club House – i Tornvillan.

Beläget vid hamninloppet, en av Stockholms mest natursköna platser och med utsikt över Djurgården, ligger Nobisgruppens Hotel J. Här möts en kombination av hög standard och genuin hemtrevnad. Det marina temat vid Stockholms eget Newport är påtaglig och sprider en behaglig känsla till gästerna året runt.

– Nacka Strand är en av Stockholms mest fantastiska platser och ligger väldigt nära city. Vi har en stark framtidstro. Med den nya tillbyggnaden, renoveringen av Tornvillan och ett bra bokningsläge ser vi ljust på framtiden, säger Alessandro Catenacci, ägare och vd, Nobisgruppen.

Tornvillan
Hotel J:s Tornvilla är navet i den nya satsningen. I Tornvillan finns fem renoverade möteslokaler, gym, frukostmatsal och festlokal. Här finns även en ny à la carte-restaurang – The Club House – med plats för 70 sittande gäster samt tillhörande bar och lounge med plats för 100 gäster. Totalt erbjuder The Club House över 1 000 kvadratmeter av restauranger och mötesplatser. Platsen blir en naturlig samlingspunkt för hotellets gäster och andra besökare som vill njuta av god mat i en vacker miljö. Nästa år utökas dessutom serveringsmöjligheterna med en uteservering med utblick över Stockholms inlopp.

Crossover med svensk touch
Restaurang J har ett väl inarbetat matkoncept som Stefano Catenacci nu tagit ett steg vidare för à la carte-restaurangen. På menyn möter matgästerna amerikansk crossover. Njut exempelvis av en trerätters middag med Soft Shell Crab, Red Snapper Saltimbocca och Black Licorice Woppie Pie.

– The Club House meny kommer att bestå av amerikansk crossover med influenser från hela Nordamerika. Maten ska komplettera den genuina amerikanska New England-stilen och skapar på så sätt en skön känsla och en helhet, säger Stefano Catenacci, gastronomisk chef, The Club House och Nobisgruppen.

Ny byggnad med hotellrum och konferenslokal
De 113 nya hotellrummen är inrymda i en ny byggnad i anslutning till den gamla hotelldelen. Den röda rappade tegelbyggnaden har utformats för att harmoniera med det befintliga hotellet. Utsikten från samtliga rum är spektakulär och från de tolv terrasserna som tillhör rummen på översta våningen kan hotellgästerna njuta av milsvida vyer. Den nya hotellbyggnaden får även en väl tilltagen möteslokal för 160 personer samt en loungedel. För utformningen av de Newport-inspirerade rummen står Peter Ågren från Millimeter Arkitekter.

Kort om Tornvillans renovering
Den sju våningar höga Tornvillan från 1889 har också den genomgått en genomgripande renovering. Inredarna Anna-Johanna Bonnier och Lena Widenfelt har sett till att varsamt förnya och fräscha upp interiören för att behålla husets historia, men samtidigt addera humor och funktionalitet. Förutom större förändringar som att flytta köket till källaren samt installation av hiss har en hel del mindre inredningsförvandlingar skett. Noggrant utvalda tapeter och inredningsdetaljer har kommit till för att skapa den rätta känslan. Tornvillans kakelugnar, målade tak, breda tiljor, den fina stjärnparketten och bröstningen i matsalen har lämnats orörda för att påminna om svunna tider.

– Tornvillan med nya The Club House var en rolig utmaning och vi är väldigt nöjda med hur vi lyckats möta Nobisgruppens önskemål om en genuin och lyxig klubbskänsla. Känslan finns kvar i huset, men miljön känns uppdaterad och välkomnande, säger Anna-Johanna Bonnier, inredare.

Kuriosa om Tornvillan
Tornvillan byggdes 1889 som en pampig sommarvilla i tegel för den förmögne byggherren Erik Fredlundh. Den bytte sedermera ägare flera gånger och stod länge förfallen innan den totalrenoverades i mitten av 1990-talet.

J är en seglarterm som kommer från beteckningen på en mätregel som användes på 1930-talet då Sir Thomas Liptons brittiska gentlemannaflotta ställdes mot amerikansk fighting spirit i America’s Cup. Än i dag anser seglingsexperter att J-båtarna är bland världens bäst konstruerade!

Hotel J Nacka Strand är medlem i Design Hotels™ och är Svanenmärkt.

Idag släpper Consellor sitt nya administrativa system för fritidsbåtshamnar anpassat för både den mobila och stationära användaren. Consellor Marinsystem hanterar all administration som ingår i en traditionell fritidsbåthamn, från kölista till upp och nertagning av hamnens båtar och har ingen begränsning i antalet båtplatser.

Grafiken är speciellt anpassat för 10 tums surfplattor med 3G funktion men kan även användas med full funktionalitet på lite mindre enheter som smartphones och naturligvis från både stationära och bärbara datorer med internetuppkoppling.

Orust Marinas önskemål om att kunna arbeta med systemet från exempelvis bryggor, båtar och truckar var en spännande utmaning för oss att komma i mål med.

– Systemet kommer att innebära väsentliga kostnadsbesparingar för Orust Marina. Utan att överdriva kan man säga att även båtlivet kommer att genomgå stora förändringar och förbättringar genom ny IT-teknik säger, Olof Kärnsund ordf i Orust Marina AB.

Consellor utvecklar verksamhetsanpassade IT-lösningar för handels-, tjänste- och industrisektorn. De verksamhetsanpassade lösningar vänder sig till både den mobila och stationära användaren.Consellor lägger stor vikt vid användarvänliga lösningar med enkel åtkomst.Man har under fem decennier stöttat kunder med kvalificerade verktyg för ökad konkurrenskraft, lönsam tillväxt och effektiviseringar. Consellors kunder finns i hela Norden inom både offentlig och privat verksamhet.

Orust Marina har verksamhet på Norra Orust och driver där en marina samt havsnära boende som är under uppförande.

Info: www.orustmarina.se