Nyheter

Från och med november kommer Scania att sänka produktionstakten vid anläggningarna i Europa. Bakgrunden är en inbromsning i efterfrågan på ett flertal marknader. Anpassningen kommer att hanteras inom ramen för de flexibilitetsavtal som finns mellan företaget och de fackliga organisationerna.

De statsfinansiella problemen i Europa och USA har nu börjat påverka den ekonomiska aktiviteten och lett till tveksamhet hos kunderna.

− Det handlar om en inbromsning i Europa, men också en lägre takt i orderingången från Mellanöstern, säger Martin Lundstedt, ansvarig för Scanias försäljning och marknadsföring.

De första nio månaderna har produktionstakten legat på en hög och stabil nivå, men från och med november kommer Scania att sänka produktionstakten på grund av den vikande efterfrågan. Jämfört med utgången av årets tredje kvartal innebär det att produktionstakten för fordon på global nivå reduceras med 10-15 procent.

− Vi kommer att dra ned produktionsnivån och anpassa våra kostnader genom att använda den flexibilitet som finns. Justeringen av produktionsnivån hanteras inom ramen för de flexibilitetsavtal som finns mellan företaget och de fackliga organisationerna vid de olika produktionsanläggningarna, säger Anders Nielsen, chef för Scanias produktion och logistik.

− Latinamerika har efterfrågan planat ut på en hög nivå, vilket innebär att vi har ett fortsatt högt kapacitetsutnyttjande vid produktionsanläggningarna i Brasilien och Argentina, säger Anders Nielsen.

Sedan drygt ett år arbetar Scania med korta och stabila leveranstider, cirka åtta veckor inom Europa, för att så tidigt som möjligt få in rätt signaler till produktionssystemet vid förändringar i orderingången. Därigenom minimeras lageruppbyggnaden och orderboken kan begränsas.

Scania har länge arbetat med att på flera sätt öka flexibiliteten i produktionen. Nyligen skrevs ett nytt flexibilitetsavtal med de fackliga organisationerna i Sverige som ytterligare ökar möjligheten att möta svängningar i efterfrågan.

Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott i samarbete med Sjöhistoriska Museet inbjuder till Historiska Dagen på Sjöhistoriska Museet lördagen 19 november 2011 kl. 10 – ca 15.

KSSS, Kungl. Svenska Segelsällskapet, bildades 1830 och är Sveriges äldsta segelsällskap. På Historiska Dagen kommer vi att berätta om dess historia från början till våra dagar.

Författarna Erling Matz och Magnus Ullman har båda skrivit böcker om KSSS med anledning av 150 årsjubileet 1980 respektive 175 år 2005 och Robert Ekstrand på Sjöhistoriska Museet har fina videofilmer. De kommer alla tre att berätta och visa upp händelser och situationer från KSSS rika tillvaro.

Deltagaravgiften 160 kronor inkluderande lunch på museet erläggs kontant till HUs representant vid ankomsten till museet.

Förhandsanmälan nödvändig till Maivor Bergau tel 08-39 31 02, e-post bergau@glocalnet.net eller till Åsa Blomqvist-Jonsson på Sv Seglarförbundets kansli 08-459 09 93, e-post asa@ssf.se senast måndag 14 november 2011.

Arrangörer: Seglarförbundets Historiska Utskott och Sjöhistoriska Museet

Miljösatsningarna i de halländska fritidsbåtsanläggningarna tas i bruk på bred front. Först ut med att kunna använda sin med LOVA-bidrag finansierade spolplatta blev Finnasandens Båtförening i Onsala. Och fler står på tur runt Kungsbackafjorden; Kungsbacka Båtsällskap och Gårda Brygga räknar också med att bli färdiga till höstupptaget.

Även i söder sker förbättringar – Halmstads Segelsällskap kan nu som enda hamn vid Nissan erbjuda kontrollerad skrovtvätt.

Att statliga LOVA-bidrag (Lokala Vattenvårdsåtgärder) gör skillnad är det inga tvivel om. Sedan hamnföreningarna i länet fått kännedom om möjligheten att söka LOVA har ett intensivt planeringsarbete tagit vid utmed den långa kuststräckan.

Ett tydligt ekonomiskt incitament i kombination med kunskap om miljösituationen i Västerhavet och regelverken har gjort att elva anläggningar sökt LOVA-bidrag 2010, och nu är fler på väg att fylla i årets ansökan. Men fortfarande saknar många båtägare möjlighet att tvätta sina skrov på ett ur miljösynpunkt acceptabelt sätt.

Av länets fler än 12 000 båtplatser, har endast 2 400 tillgång till en godkänd spolplatta med efterföljande rening i sin hemmahamn. Hjälp finns dock att få även 2012, nya pengar är aviserade och möjligheten att söka är öppen fram till 30 november.

Finnasandens Båtförening, Kungsbacka
Klas Oskarsson, som är ordförande i föreningen och den som arbetat med projektet, är mycket nöjd med den gjorda investeringen.
– Du ser själv att allt fungerar väl och att den fem meter breda spolplattan effektivt samlar upp spolresterna, säger Oskarsson. För de åttio medlemmarna och andra som använder hamnen för upptag blir det nu obligatoriskt med skrovtvätt före borttransport av båtarna.

Båtfjordens Hamn i Varberg långt framme
Hamnen som fick mest i LOVA-bidrag har också kommit längst i sina satsningar på miljöförbättringar och service till kunderna.
– Vi har haft en fantastiskt bra säsong, säger Båtfjordens ordförande Kenneth Berntsson. En minst tjugoprocentig ökning och många väldigt nöjda gäster har blivit årets resultat av gjorda investeringar. Två tydliga målgrupper, gästbåtar och husbilar, vänder sig hamnen till. Båtfjorden hade som en av få anläggningar i länet redan tidigare godkänd spolplatta med rening.
– I sommar har vi utökat med en ny servicebyggnad, toaletter och duschar, brunn i marken för husbilarnas avlopp, utslagsvask för Porta Potti och inom kort har vi våra sugtömningsstationer i drift. Även sjömacken, där vi som enda mack i länet kan erbjuda Alkylatbensin via slang, har tagits emot bra, fortsätter Berndtsson.

Sugtömning i Kungsbackafjorden
Gottskärs hamn och Enens båtägares förening har som första anläggningar i Kungsbacka satsat på sugtömningsstationer.
Dessa är redan i drift och betjänar fritidsbåtar med fjorden som hemmahamn samt gästande båtar. En stor och tydlig skylt signaler budskapet från Gottskärs hamn till sjöfararna på väg in. En viktig detalj för att anläggningen skall komma till så stor användning som möjligt.

Region Halland informerar
Även den här hösten satsar Region Halland på att informera om och hjälpa fritidsbåtsföreningarna med LOVA-ansökningar.
Region Halland hjälper bland annat till på plats med råd och goda exempel från andra hamnar, informerar på styrelsemöten och bidrar med kontakter.

Foto: Region Halland.

En av världens största båttillverkare, amerikanska Boston Whaler, utökar Montauk-serien med den nya 210 Montauk, vilket blir den största modellen i serien. Båten har ärvt Montauk-seriens sinnrika funktionalitet, robusthet och höga kvalitet samt erbjuder betydligt större utrymme för fler personer med ökad komfort, rörelsefrihet och stabilitet. Båten säljs av Boston Whalers generalagent Vått i Nacka strand och i Älvsjö.

– Boston Whaler Montauk är en båt som passar alla. Det är en extremt stabil och säker båt för familjen, en bekväm och snabb cruiser för äventyraren, en lättmanövrerad och välutrustad båt för vattensportaren samt en praktisk och rymlig båt för transportören, säger Göran Andersson på Vått.

Med nya 210 Montauk ger Boston Whaler serien en knuff framåt vad gäller komfort, rymlighet, förvaring, stabilitet och räckvidd. 210 Montauk levereras i standardutförande med en mycket bränsleeffektiv 150 hk Mercury fyrtaktare och en 265-liters bränsletank, vilket utökar räckvidden betydligt.

Kreativiteten hos 210 Montauk uttrycker sig bland annat i form av en mindre toalett som inrymts inuti mittkonsolen, bakom instrumenteringen. I aktern kan man välja mellan att installera en bred bekväm soffa och en livewell (förvaring av bland annat fisk, bete och kylvaror) med två klaffsäten om vardera sida.

I den rymliga fören finns gott om förvaringsutrymmen, bland annat under det praktiska och breda kylboxsätet och under fördäckssoffan där ankare och annan utrustning kan förvaras. Även under konsolens omställningsbara förar- och passagerarplatserna finns rymliga utrymmen för förvaring, liksom under däck i aktern med lättåtkomliga och tättslutande glasfiberluckor i durken.

Vill man ha lite extra lyx och bekvämlighet kan man installera en så kallad Sun lounge, vilket innebär att man får en solbädd för två-tre personer som täcker större delen av fören. Sun loungen har även två fällbara ryggstöd så att solbädden snabbt och enkelt kan omvandlas till två liggstolar med utsikt mot horisonten.

I aktern finns också en mindre badplattorm med teleskopstege för säker och enkel i- och uppstigning ur vattnet. Och med tilläggsutrustning som vattenskidbåge, Sun- och T-top-skydd, sun lounge i fören, teknikledande musik- och navigeringssystem med mera kan kunder skräddarsy 210 Montauk helt efter egen livsstil och smak.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 6,50 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,32 m
Vikt torr: 1,134 kg
Personer: 9
Motor max: 200 hk (149 kW)
Bränsletank: 265 liter
Bottenvinkel: 16 grader

Info: www.vatt.se

De stora, lyxiga och snyggt designade båtarna flockas i år på Scandinavian Boat Show, mässan med de stora och exklusiva båtarna. Trots att många båtvarv har det besvärligt och kämpar med en sviktande försäljning så är framtidstron stor i båtbranschen. På Scandinavian Boat Show i november visas flera intressanta nyheter.

Tvättmaskin, mikro och isskåp är ofta standard ombord på de här lyxbåtarna och flera har även vin-, och champagnekyl ombord. Kommande års sjö- och strandmode hör också till attraktionerna på Scandinavian Boat Show, som öppnar onsdagen 9 november på Stockholmsmässan.

På mässan finns en exklusive lounge, en äkta Yacht Club av internationellt snitt. Här kan mässgästerna vila fötterna, prata båt och ta sig ett glas vin eller champagne.

Vissa kväller kan man också njuta av fin underhållning och scenframträdanden med show och dans.

Av de cirka 100 båtar som visas brukar var tredje båt vara en nyhet. Bland årets nya båtar som visas kan nämnas motorbåtarna Delphia 1050, Aquador 35 C, Targa 32 och Tenderline Alu Rib 8.0 F. Heta nyheter bland segelbåtarna är till exempel Dufour 375 och 405, Arcona 41, Malö 37, Salona 38 och Elan 21.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Under september och oktober tar de flesta upp sina fritidsbåtar båten för säsongen. Oväntade händelser kan inträffa under både då man lyfter eller drar upp båten, under eventuell transport, samt på båtens uppställningsplats. Insplanet har sammanställt fakta och råd kring båtförsäkringen inför vinterförvaringen.

Antalet anmälda försäkringsskador på båtar har ökat markant under första halvåret i år (+39%), jämfört med samma period förra året.

– Det totala antalet anmälda båtskador hade en topp runt 2006 men har sedan sjunkit tillbaka något de senaste åren. Under 2010 blev det dock fler skador igen, och första halvåret i år (2011) är ökningen av antalet skador kraftig, även om vi ännu inte vet hur året som helhet faller ut, säger Lucas Lundin.

– En annan trend är samtidigt att varje enskild skada blivit dyrare att ersätta för försäkringsbolagen. Det kan dels bero på att brandskadorna ökat som andel av skadeorsaker, och de skadorna kostar ofta mycket att åtgärda och ersätta. Utombordsmotorerna blir också allt dyrare, när de stjäls blir det dyrare för försäkringsbolagen, säger Lucas Lundin.

De vanligaste båtskadorna
• Grundstötning är den vanligaste skadetypen för alla båttyper.
• Stöld av motorn är den dyraste skadan att ersätta för motorbåtar med utombordsmotor.
• Brandskador har ökat mycket senaste åren och utgör cirka 30 procent av antalet skador idag. Alltmer avancerade elsystem i dagens båtar bidrar till denna utveckling.
• Även sjunkning ökar. Många båtar från 1970- och 80-talet börjar få problem med täthet i skrov och genomföringar.

Allmänna aktsamhetskrav
• Båten skall vara uppställd på betryggande avstånd från vattendrag med hänsyn till svallvågor och extremt högvatten.
• Båten ska alltid vara ordentligt surrad och stöttad vid transport.
• Båten ska alltid vara ordentligt täckt, stöttad och surrad när den är uppställd på land.
• Kontrollera och underhåll båten, stöttningen, pallningen samt täckningsmaterialet regelbundet.
• Röj regelbundet snö som tynger täckmaterial och båt.

Råd och tips
• Kolla att den som eventuellt lyfter din båt har gällande ansvarsförsäkring.
• Landström ska vara avstängd när båten lämnas utan uppsikt.
• Fritidsbatterier/Bilbatterier (12V) ska inte utsättas för långvarig kyla, koppla ur och förvara i uppvärmt utrymme.
• Utombordsmotorer bör gå igenom en vinterförberedelse med bland annat urspolning och konservering. Eventuella lösa bensintankar bör tas in, liksom lösa textilier.
• Se till att det finns en brandsläckare ombord på båten hela året.
• Prata med din försäkringsrådgivare om just din båtförsäkring har några ytterligare, särskilda krav på vinterförvaringen.

Hur gäller försäkringen om…
• Något händer när jag tar upp/transporterar båten?
Båtförsäkringen ersätter skador under upptagning, av- och påriggning och transport på land. Ersättning ges även för den tid båten är upplagd på land om skadan orsakats av en yttre händelse.

• Båten brinner där den ligger uppställd (inomhusförvaring främst)?
Försäkringen ersätter bränder orsakade av öppen låga, blixtnedslag eller explosion (dock ej i motor och avgassystem), men inte bränder som uppstår på grund av kortslutning.

• Båten välter eller råkar ut för stormskador?
Försäkringen gäller om båten välter av till exempel storm, men bara under förutsättning att den varit ändamålsenligt uppallad och stöttad.

Då gäller båtförsäkringen inte
Båtförsäkringen gäller inte skador som orsakats av
• Snö på grund av snötryck.
• Frost, is, vatten, mögel eller djur, på grund av brister i täckpresenningar och liknande.
• Nedsmutsning, missfärgning eller repor.
• Läckage av batterisyra.
• Felaktig skötsel, hantering eller underhåll (till exempel bristande smörjning) när det gäller skador på enbart motor, backslag eller drev.
• Konstruktions- eller materialfel, de ska hanteras av produktgarantier och liknande.
• Normal åldersförslitning.

– När vi pratar om hur båtförsäkringen gäller menar vi villkor som återfinns i de flesta vanliga fritidsbåtförsäkringar på marknaden. Självklart ska man dock undersöka just sin egen båtförsäkring. I enstaka fall kan det finnas undantag eller särskilda krav, säger Lucas Lundin.

Källa diagram: Svensk Försäkring.

Bilderna:
Båtupptagning hos Sydmarin i Råå.

Lucas Lundin.

Tyska Bavaria håller verkligen ett högt tempo i sin produktutveckling. Nu har företaget även öppnat en blogg för den helt nya Vision 46. I bloggen finns bland annat en film och en virtuell tour som är näst intill unik i båtbranschen, i alla fall bland det material som läggs upp för allmänheten. Bloggen visar på en hel del nya idéer som båten kommer att ha.

Bavarias kommande produktserie kommer att introduceras under 2012. Den innehåller många nya designidéer som bland annat finns i Vision 46 (bilden).

Vision ska, enligt Bavaria, stå för exklusiva båtar i toppskiktet vad gäller kvalitet och komfort. De ska även bli extremt lätta att hantera och använda.

Genom hela framtagningsprocessen har Bavaria fortsatt haft samarbete med världsberömda Farr Yacht Design och det engelska företaget Design Unlimited.

För att möta kundernas krav och behov har även en grupp kunder från Europa tagit det av utvecklingsarbetet.

Vision 46 blir den första modellen i den nya serien. Den ska, enligt Bavaria,, kombinera elegans med moderna designidéer. Båtens totallängd blir 13,99 meter och skrovet får en längd på 13,70 meter. Vattenlinjelängden blir 12,51 meter. Totalvikten blir 12,3 ton med en 28 % andel barlast.

Titta in på Bavarias hemsida och klicka på filmen där. Den är intressant.

Här finns bloggen:
http://new-vision.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=92&L=1

För fartyg som passerar olika världsdelar och vill kunna erbjuda besättning och passagerare TV ombord, har man hittills varit tvungen att byta LNB huvud i antennen samt mjukvara p.g.a. av de olika satellit-TV standarder som förekommer i exempelvis Europa och Nordamerika. Det är riskabelt, svårt och istället har man Fått välja att vara utan TV viss tid. KVH lanserar nu en satellit-TV antenn som fungerar helt globalt.

KVH introducerar TracVision HD11, världens första riktigt Globala Maritima Satellit-TV-system med HD-stöd. Antennen är utrustad med universalt LNB som är kompatibelt med alla “direct-to-home”-TV-satelliter inkl. ett bibliotek med över 100 tillgängliga satelliter.

Att skifta satelliter, hantera sitt eget satellitbibliotek, kontrollera antennsignalen, görs enkelt i ett webbaserat system. Extra användarvänligt blir det om man använder KVH’s iPad©-, iPhone©- och iPod©-Appar.

Antennen är 1 meter, 4-axlad (3-axel + skew), stabiliserad och fungerar bra långt norrut såväl som när satelliten är rakt ovanför. Det går att koppla obegränsad mängd mottagare i de fall man exempelvis vill kunna se TV i varje hytt. Antennen har inbyggd GSM Remote Support modul för diagnostik och uppgradering av satellitbiblioteket.

Leveranser av KVH TracVision HD11 påbörjas under kvartal 4, 2011. Tillverkaren, KVH Industries, Inc. är världsledande tillverkare av stabiliserade satellit-TV antenner och har sålt över 150.000 system för båt/fartyg, bil och flyg världen över.

Info: www.cordland.se

Holländska Vripack är välkända över hela världen för sina komfortabla yachter för långa kryssningar. Nu har de tagit fram en ny typ av yacht, New Generation Explorer, som ska ge samma komfort som i en superyacht till dem som vill kunna ta båten till jordens mest avlägsna platser. Premiären sker på den kommande 2011 Monaco Yacht Show Motor.

Ägaren och beställaren av den nya yachten har gett Vripack ganska fria händer att designa den nya Explorer, som byggs av varvet RMK. Trots det – eller kanske tack vare – har arbetet inneburit hundratals skisser av olika lösningar och detaljer ombord för att få båten så “rätt” som möjligt.

Förutom att exteriören skulle bli så snygg och tilltalande som möjligt skulle båten också ha bästa möjliga sjöegenskaper, vilket ställde Vripack inför stora utmaningar.

Skrovet är baserat på 50 års erfarenheter hos varvet, som alltid har varit i framkant med forskning och utveckling. Åtskilliga prover har gjorts med skrovmodeller hos både konstruktörer och i olika labb. Detta resulterade bland annat i att den färdiga båten vägde nästa på kg så mycket som beräknat. Bränsleförbrukningen höll därmed också för beräkningarna och är nu 65 liter per timme vid 11,8 knop, vilket är mycket bra för en så här stor yacht.

Tekniska specifikationer
Designer: Vripack
Interiördesign: Art-line Interior Design
Byggare: Cizgi Yacht
Längd ö a: 42,00 m (138 ft)
Bredd: 9,15 m (30 ft)
Djupgående: 2,65 m (9 ft)
Material: stål/aluminium/plast
Maskiner: 2x Caterpillar C32 634KW

Info: www.vripack.com

Nimbus 365 Coupé är den enda svenska kandidaten till titeln “European Powerboat Of The Year” för 2011. Norge har tre heta kandidater med i finalfältet och Finland en. De skandinaviska båtarna är några av favoriterna i det stora finalfältet. Vilka vinnarna blir får vi veta vid den stora båtmässan i Düsseldorff i januari 2012.

Tävlingen “European Powerboat Of The Year” administreras av den tyska båttidningen BOOTE, men i juryn ingår journalister från båttidningar över hela Europa. Även Båtliv har fått en förfrågan om att vara med i juryn, men eftersom tidningen inte testar båtar så skickade vi inbjudan vidare till våra kollegor.

För Nimbus Boats är det en heder att ha blivit utvalda till finalfältet. Deras 365 Coupé är en riktigt modern långfärdscruiser i den övre familjeklassen och en båt som produceras på modernt sätt med modern teknik. Båten är lätt och därmed bränslesnål. Plasten är vakuuminjicerad och många av delarna är sammansammat med limning, en teknik som är väl använd inom bil-, flyg- och skeppsindustrin.

Från Norge kommer tre finalbåtar: Windy 31 Zonda, Viksund 335 St. Cruz och Goldfish 23 Tender (i klassen Innovation Award). Även elektronikjätten Simrad är nominerade för sin nya sport touch screen.

– Juryn är i år väldigt nöjd med utbudet av nyheter och ser en tydlig trend i att pris och storlek har en avgörande roll för producenterna när de tar fram nya modeller, säger Frode Pedersen, journalist vid norska Båtliv och norsk representant i juryn.

Nomineringar:
Upp till 25 fot:
Galia 670 MC
Four Wins 215 SS
XO 240 RS Cabin
Sea Reay Overnighter 210
Yamarin 53 Cross Center Consolle

Upp till 35 fot:
Viksund 335 St. Cruz
Windy 31 Zonda (bild)
Frauscher 1017 GT
Jeanneau Merry Fischer 855
Cranchi 30 Endurance

Upp till 45 fot:
Nimbus 365 Coupe
Galeon 400 Fly
Princess V 39
Bavaria 43 HT
Sealine 42 SC

Över 45 fot:
Jeanneau 500 Prestige Fly
Beneteau GT Flyer 49 Fly
Sessa 45 Fly
Sunseeker 53 Mannhatten
Azimut 45 Fly

Deplacement:
Linsen Range cruiser 45 sedan
Boarncruiser 42 retroline
Buijs Coaster 1400 Open Cocpit
Adagio 58 Europa
Delphia 1350 Escape (bild)

Innovation award:
Goldfish EFusion electric outboard
Simrad sport touch screen
Raymarin hybrid touch E7

Svenska Ekomarine, som står bakom båtbottenfärgen Neptune Formula, säger upp all personal och ändrar inriktning till forskning och utveckling. Styrelsen för Ekomarine har därför torsdag 6 oktober 2011 beslutat att säga upp samtliga medarbetare på grund av arbetsbrist. Frågan är vad som nu händer med alla båtägare som har målat sina båtar med Ekomarines primer och färg. Båtliv vill gärna ha läsarna reaktioner på vad det här innebär för båtägarna.

Ekomarine har tvingats ta fram en helt egen primer för att båtägare skulle kunna måla sina båtar med företagets färg. Resarö Marina har gått så långt att de har bestämt att Ekomarines båtbottenfärg, Neptune Formula, är den enda godkända färgen för båtägare som ska rengöra och förvara båten över vintern där.

Maila Båtliv och ge oss dina reaktioner på det här. Om du har använt Ekomarines färger vill vi gärna veta hur du kommer att göra i framtiden.

Maila oss på: info@batliv.se

Eller skriv in dina kommentarer i fältet nedan.

Under båtsäsongen 2011 har Ekomarine bedrivet en omfattande testverksamhet, där ett antal nya formuleringar prövats. Några av dessa visar i jämförande tester preliminärt väsentligt bättre resultat än Neptune Formula i såväl Östersjön som på västkusten.

Ekomarines forskning och utveckling kommer helt inriktas på att ytterligare utveckla och verifiera dessa mycket lovande formuleringar, som av Ekomarines forsknings- och utvecklingschef Gunilla Östberg betraktas som ett potentiellt avgörande genombrott. Bolaget har inlett parallella diskussioner med ett flertal industriella aktörer om ett samarbete kring detta utvecklingsarbete. Som ett alternativ till ett utvecklingssamarbete med dessa industriella aktörer pågår även diskussioner om en försäljning av bolagets patent.

Ekomarine har under nära ett års tid sökt lösningar för att finansiera bolagets marknads- samt forsknings- och utvecklingsverksamhet. Nuvarande försäljningsintäkter täcker inte verksamhetens kostnader och styrelsen ser idag inga möjligheter att i närtid finna finansiering för bolagets marknadsnärvaro.

VD omfattas inte av beslutet om uppsägning, som föregicks av avslutade MBL-förhandlingar med berörda fackliga organisationer. Vidare har styrelsen beslutat att Ekomarines produkter Neptune Formula båtbottenfärg och Neptune Formula primer tas från marknaden samt att bolagets försäljningsorganisation avvecklas.

Ekomarines forsknings- och utvecklingschef Gunilla Östberg omfattas av uppsägningarna men kommer fortsättningsvis leda utvecklingsarbetet, antingen via en återanställning eller på konsultbasis.

Info: www.ekomarine.se

Kommentarer

Kim Sandström 10:16:33 2011-10-07

Skönt att bli av med Neptun. Den fungerar ju ändå inte. Tur att International nu kommer med en kopparbaserad bottenfärg för ostkusten.

Johan J 17:40:10 2011-10-07

Neptune Formula fungerar visst! Det var problem i början men de senaste två säsongerna har den fungerat klanderfritt på vår Segmo 30. Visst var det lite extra jobb med primer(en gång) och extra påstrykning men det gör vi gärna för att inte riskera havsmiljön.
Många verkar vara miljömedvetna så länge man slipper göra/betala lite extra. Då saknas inte kreativa argument…
Kortsiktighet, flockmentalitet och skygglappar. Inte mycket blir bra där dessa ord ingår. Varför inte prova dessa istället: Tänk själv, var ärlig, ta ansvar.

Michael H 16:21:39 2011-10-08

Håller med Johan, har provat i flera år och nu verkade färgen äntligen kommit i mål och fungerar bra.

Under tisdagen 4 oktober hålls i riksdagen en öppen utfrågning om biologisk mångfald i rinnande vatten och vattenkraft. Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund är inbjudna som talare och kommer att lansera ett förslag som skulle innebära en enorm miljöförbättring i många utbyggda svenska vattendrag.

– Genom en liten lagändring skulle vi kunna få till fiskvägar förbi vattenkraftverk i upp emot tusen svenska vattendrag där det idag finns vandringshinder. Insatsen skulle dessutom inte kosta en krona för staten, säger Stefan Nyström, generalsekreterare i Sportfiskarna.

Vattenkraften har en mycket stor negativ påverkan på miljön och den biologiska mångfalden. Trots det får många gamla och redan lönsamma vattenkraftsanläggningar stöd från elcertifikatssystemet. Faktum är att många anläggningar som får stöd till och med saknar tillstånd för verksamheten. Utan motprestationer till samhället har elbolagen kunnat kvittera ut miljardbelopp i stöd samtidigt som deras anläggningar förstör den biologiska mångfalden.

Sportfiskarnas förslag går ut på att det ska krävas en fungerande faunapassage för att kraftverksägaren ska kunna få stöd från elcertifikatsystemet. En faunapassage är en konstgjord åfåra där fisk och andra djur och organismer kan passera både upp och ned förbi kraftverket

– Om småskalig vattenkraft även i fortsättningen ska vara berättigad till elcertifikat måste ansvariga ministrar se till att det i lagen ställs krav på en motprestation. Att kräva att det finns en fungerande faunapassage för att elbolagen ska kunna få bidrag borde egentligen vara självklart, menar Stefan Nyström.

Genom en enkel lagändring skulle alltså miljön och fisket kunna förbättras väsentligt i svenska vattendrag.

– Det finns cirka 1600 småskaliga vattenkraftverk där det idag är stopp för fiskens vandring. Genom vårt förslag skulle det bli lönsamt för energibolagen att på egen bekostnad bygga fiskvägar i de allra flesta av dessa vattendrag, avslutar Stefan Nyström.

Klädföretaget Sebago har ett par nyheter för den som vill kunna hålla sig varm i vinterkylan. Den ena heter Middle Layer Jacket och den andra Extreme Cold Weather Parka.

Pressrelease:

Middle Layer Jacket
Härligt värmande jacka i både dam- och herrmodell som kan bäras separat eller under skaljacka. Skalet och fodret är av nylon och fyllningen 90% dun 10% fjäder. Finns i färgerna Black och Red, i storlekarna 34-46 respektive S-XXXL och priset är ca 1995:-

Extreme Cold Weather Parka
Är precis som det låter jackan för det riktigt kalla dagarna. Skalet är av PU belagd Nylon, fyllningen fakad gåsdun, den har teddyfoder i kropp och nylon i ärmar. Fyra fickor framtill, två snedställda bröstfickor och två bälgfickor med lock samt ärmficka med dragkedja. Huvan har avtagbar fuskpäls Sömmarna är tejpade och parkasen är både vattentät och andas. Färgen är Black, dam- och herrstorlekar S-XXXL, ca pris 3995:-.

Info: www.sebago.se

Honda lanserar nu sin nya flaggskeppsutombordare BF250. Det är en 4-taktsmotor på 250 hk och klassledande ekonomi samt mcket goda prestanda. Honda BF250 beräknas att börja säljas i Sverige med början i januari 2012. Honda premiärvisade den helt nya 4-takts utombordsmotorn BF250 på den stora internationella båtmässan i Genua 1 oktober.

Pressrelease:

BF250 kombinerar en ny 3,6-liters V6-motor, den största i Hondas produktportfölj, med världens första system för direktluftinsugning för utombordare. Det nya systemet gör att båtföraren får tillgång till en motor med kraftfulla prestanda och låg bränsleförbrukning.

Designen hos BF250 skiljer sig från Hondas övriga utombordare genom att vara både slankare och smalare. Kåpan har skarpare, mer markerade linjer jämfört med tidigare modeller. Designen är genomgående strömlinjeformad och mer aerodynamisk med kromade linjer som förmedlar kraft och fart.

BF250 lanseras i den helt nya färgen Aquamarine Silver Metallic. Detta i kombination med den effektfulla nya exteriördesignen gör att BF250 lever upp till sin status som flaggskeppsmodell.

BF250 använder sig av Hondas unika BLAST3 -teknik, ett unikt tändstyrningssystem som ger kraftigt förbättrad accelerationsprestanda vid snabb acceleration från låga till medelhöga varvtal. BF250 är utrustad med ECOmo4 som är ett avancerat styrsystem för låg bränsleförbrukning som bidrar till motorns klassledande5 bränsleekonomi. Systemets avancerade och sofistikerade teknik ser till att BF250 levererar en utmärkt bränsleekonomi vid marschfarter.

Växelhuset har fått en helt ny och avancerad konstruktion som minskar motståndet i vattnet. I kombination med det nya utväxlingsförhållandet (2.0:1) och en mängd olika propellrar (diameter på upp till 16 tum) resulterar detta i en hög universalprestanda. Honda har även utvecklat ett system där tomgången sänks vid växlingsögonblicket för att få en mjukare växling.

Batteriladdningssystemet som är bäst i klassen, gör att BF250 uppfyller kundernas krav på extra elkapacitet ombord. Vid tomgångskörning justerar det nya, justerbara tomgångsladdningssystemet automatiskt motorns varvtal via motorstyrenheten så att laddningskapaciteten höjs när systemet registrerar en ökning av den elektriska belastningen.

Viktiga egenskaper hos den helt nya utombordaren BF250

Hög prestanda
Prestandan hos BF250 har uppnåtts med hjälp av en ny 3,6-liters V6-motor utrustad med Hondas unika tekniker VTEC™ och BLAST™, samt världens första system för direktluftinsugning. Detta system är utformat för att sänka lufttemperaturen i insuget, vilket ökar luftvolymen till motorn. Resultatet är högre effekt och mer kraft.

Bränslesnål
Den klassledande bränsleekonomin uppnås med hjälp av Hondas världskända bränsleinsprutningssystem PGM-FI8 och det egenutvecklade, avancerade styrsystemet för låg bränsleförbrukning, ECOmo.

Nytt växelhus ger förbättrad bränsleekonomi
Det nya, mycket effektiva växelhuset kännetecknas av utmärkta hydrodynamiska egenskaper som ger ett lägre motstånd under vattenytan och förbättrad bränsleekonomi. Växellådan har utväxlingsförhållandet 2.0:1, vilket möjliggör användning av propellrar med en större diameter, upp till 16 tum.

Styrsystem för lägre motstånd vid växling
ECU:n (motorstyrenheten) anpassar tändinställningarna efter förarens körstil. Detta resulterar i ett lägre vridmoment för motorn och gör att det krävs mindre kraft vid växlingar.

Generator levererar klassledande prestanda Högeffektsgeneratorn levererar klassledande prestanda (90 ampere) och uppfyller därmed det ökade elkapacitetsbehovet till följd av de många marina utrustningar och enheter som är installerade på båtar i dag. BF250 erbjuder en laddningskapacitet på upp till 60 ampere vid normala driftförhållanden.

Utöver detta finns det en klassledande funktion i form av ett nytt, justerbart tomgångsladdningssystem som vid behov automatiskt laddar batteriet vid tomgångskörning och ger en uteffekt på upp till 40 ampere.

NMEA 2000
Nya BF250 är kompatibel med de internationella kommunikationsstandarderna under NMEA 2000 (National Marine Electronics Association). Möjlighet att ansluta NMEA 2000-kompatibel elektronisk displayutrustning, sjökortsplottrar, GPS-enheter, fisklokaliserings-utrustning m m gör att information om motorstyrningen kan visas och följas av båtföraren, vilket har den extra fördelen att det underlättar riggningen.

Info: www.honda.se

Räddningstjänstoperationen vid Kyrkesund avslutades måndagen 3 oktober klockan 10.00 på förmiddagen för Kustbevakningens del. Under knappt 18 dygn har Kustbevakningen tagit upp totalt 644 kubikmeter olja.

Kustbevakningen kommer kontinuerligt att hålla området under uppsikt då det ligger mindre mängder olja bland stenar och på land. Små mängder olja kan också förväntas att driva ut i havet. Räddningstjänsten har begärt hjälp av Kustbevakningen som därför bidrar med en strandbekämpare och personal för att ta upp olja på kommunalt ansvarsområde.

Info: www.kustbevakningen.se

Den här gummibåten har tagits fram för att fira samarbetet mellan italienska Sacs och Abarth. “Sacs – 695 Abarth Tributo Ferrari” är en ny jolle för dem som vill ha Ferraristil även på båten. med Sacs och Abarth bakom båtmodellen sägs den vara en lyxig liten RIB med goda egenskaper. För designen svarar Christian Grande DesignWorks.

Den här båten blir inte var mans egendom. Den byggs i en begränsad upplaga på 199 exemplar i samma färger som 695 Abarth Tributo Ferrari (Rosso Corsa), Giallo Modena, Blu Abu Dhabi e Grigio Titanio.

Förutom den läckert röda färgen har båten en instrumentpanel i kolfiber och sitsar med samma stil som Abarth bilar.

Båten är kapabel till över 40 knop och drivs med en 104 hk motor med vattenjet.

Tekniska specifikationer
Byggare: Sacs Marine
Design: Christian Grande DesignWorks
Längd: 3,3 m
Bredd: 1,7 m
Bränsletank: 38 liter
Vikt: 300 kg
Personer: 4
Maxfart: över 40 kn
Motor: Weber 104 hk
Framdrift: Weber water jet

Info: www.sacsmarine.it

Högre effekt och mer design blir det i Rivieras nya 4400 Series II Sport Yacht, som hade premiär för en tid sedan. Volvo Penta-motorerna, som tidigare var standard i den här båtmodellen, har bytts ut mot Cummins och Zeus pods. Båten är en gedigen kabinkryssare på närmare 12 m.

Den senaste nyheten från australiensiska Riviera drivs med Zeus pod drives och dubbla Cummins dieselmotorer på 480 hk styck. Båten förses med en utökad hardtop och mer utrymme i akterkabinen jämfört med föregångaren. Det är också den första i Rivieras Sport Yacht serie som erbjuder stora fönsterrutor som en del av designen. Detta ställer stora krav på båtens konstruktion på grund av allt vatten som kan slå in över framrutorna vid gång i grov sjö.

För designen svarar Rivieras designchef, Neil McCabe. Han understryker särskilt vikten av den nya hardtopen och fönstren i båtens design.

Båten är vidare försedd med LED-belysning och nya textilmaterial för att dämpa ljud och göra båten bekvämare.

Nya 4400 Series II Sport Yacht har vidare en ny förarplats, en instrumentbräda som har klätts med mjukare material än tidigare och en U-formad sittplats mitt emot förarplatsen.

Badplattform kan fås som hydrauliskt nedsänkbar (tillval), något som blir allt vanligare på större motorbåtar. Det är ett visserligen dyrt men härligt tillbehör för alla som vill sitta och plaska med benen när båten ligger still

Enligt Rivieras konstruktör, Alan Dowd, är skrovet anpassat speciellt för Zeus drive med dubbla Cummins 480 hk. Den tidigare modellen hade Volvo Penta IPS som standard, men Riviera anser att den nyare kombinationen är bättre. Den främsta skillnaden är att Volvo Penta IPS har dragande, framåtriktade propellrar medan Zeus är vända åt andra hållet.

Båten har även inbyggda och programmerbara trimplan tack vare Zeus.

4400 Sport Yacht är en storsäljare för Riviera med ett 80-tal sålda båtar sedan 2008. Riviera erbjuder 20 olika modeller från 36 till 85 fot i fyra olika modellserier: Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,73 m
Bredd: 3,83 m
Vikt: 8 900 kg
Djupgående: 0,95 m
Bränsletankar: 800 liter
Vattentankar: 390 liter
Hålltank: 68 liter
Personer: 5
Motorer: 2xCummins à 480 hk med Zeus pods
Generator: Onan EQD 4,0 kW

Info: www.riviera.com.au

Hösten 2010 lanserades modellserien Yamarin Cross från finska Konekesko Marine med skrov av aluminium. Inför säsongen 2012 utökas serien med två nya modeller: 53 Bow Rider och 53 Center Console. Båtarna har verkligt goda köregenskaper samt gott om stuvutrymme och bra lastkapacitet.

Yamarin Cross 53 Bow Rider är en ny båtmodell för ett mångsidigt båtliv och praktisk såväl som förbindelsebåt till fritidsstugan eller som dagsutflyktsbåt. Bow Rider erbjuder de rymligaste utrymmena för sex passagerare i sin storleksklass: en rejält tilltagen sittbrunn med vridbara förarsäten och ett stort utrymme i fören. En hög vindruta och en ordentlig dörr skapar ett passagerarutrymme med gott skydd i akterdelen. Stadiga pulpeter, räcken och rutor gör båtlivet tryggare. Praktiska fotsteg gör det lätt att komma ombord via fören, aktern och sidan.

Av alla stuvutrymmen i båten fäster man säkert mest uppmärksamhet vid det 280 liter stora vattentäta stuvutrymmet under durkluckan. Där finns plats för både vattenskidor, fendertar, sittdynor och mycket annat. Den stora durkytan i fören ger möjlighet att transportera även större saker så som t.ex byggnadsmaterial.

Yamarin Cross 53 Center Console fungerar bra både som fiskebåt och som förbindelsebåt. Runt mittpulpeten finns ett rejält gångutrymme och båten erbjuder det bästa utrymmet i sin storleksklass för t.ex. fiske med kastspö. Bakom mittpulpeten finns en ca 80 cm bred multifunktionsbänk. Båten är förberedd för installation av en elektrisk motor i fören.

Modellserien Yamarin Cross med båtskrov av aluminium lanserades hösten 2010 inför säsongen 2011. Skrovet tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för tillverkning av däck och montering. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy.

Tekniska uppgifter
YAMARIN CROSS 53 BOW RIDER
Längd 5,27 m
Bredd 2,08 m
Vikt ca 580 kg
Motor 50-70 hk, rigg L (508 mm)
Personer 6

Standardutrustning:
• syrafasta räcken, pollare, handtag, stävögla, badstege och påfyllningsbeslag för bränsle
• NFB-styrning och Teflon-kablar
Yamaha LAN- multifunktionsinstrument, 2 st
• infällt Yamaha 6X3-fjärreglage
• de stadigaste och mest skyddgivande styrpulpeterna som finns på marknaden i denna storleksklass av båtar. Tvådelad dörr, enkel att använda och dessutom hållbar,
• 170 cm långt, 280 liter vattentätt stuvutrymme under durken
• offshore-säten
• sittdynor, Silvertex-tyg
• kapellgarage
• fast bränsletank 64 l
• regnvattendränerad durk
• stor badplattform i aktern
• integrerad navigationsljus

Extra tillbehör:
• akterkapell
• bord (i plastmaterial) till sittbrunnen
• solbädd
• praktiska fotstöd framför styrpulpeterna
• elektrisk utombordsmotor till fören
• transportpresenning

Info: www.yamarin.com

Den 1 oktober 2011 inför Kustbevakningen en ny regional organisation för ledning av myndighetens operativa verksamhet. Den nya organisationen innebär att fyra regionala ledningar blir två. Kustbevakningens huvudkontor ligger kvar i Karskrona.

Kustbevakningens regionala organisation består, från och med den första oktober, av två regioner:

•region Nordost med regionledning i Stockholm och
•region Sydväst med regioneldning i Göteborg.

De två tidigare regionledningarna i Härnösand och Karlskrona har avvecklats. Istället finns till de nya regionledningarna var sitt samverkanskontor, med handläggare för regional samverkan, i Härnösand respektive i Karlskrona.

I avvaktan på att befattningarna vid samverkanskontoren blir tillsatta ombeds samverkande myndigheter och organisationer att tills vidare bibehålla nuvarande regionala kontakter tills besked lämnas om nya namn och kontaktuppgifter.

Kommentarer

Olof Malmlöf 23:16:50 2011-10-05

Förr blev man glad när man såg KBV. Efter att ha satt sig in i deras insatser och prioriteringar blir jag som skattebetalare och båtägare missnöjd. Låt Polisen sköta tillsyn och integrera KBV med försvaret!

Över 450 kubik olja och 50 ton oljeskräp. Så mycket har Stena Recycling i Skarvikshamnen, Göteborg, hittills tagit hand om sedan oljeutsläppet på Västkusten i mitten av september. Utsläppet har beskrivits som ett av de värsta i Sverige på många år och saneringsarbetet har pågått under lång tid och under stora delar av dygnet.

Under kvällar och nätter har tankbil efter tankbil anlänt till Stena Recyclings anläggning i Skarvikshamnen där den tagit omhand av platschefen Glenn Wernäng och hans medarbetare.

”I våra processer skiljer vi först ut vattnet från oljan. Vattnet renar vi i vår biologiska vattenreningsanläggning och kan sedan släppa ut det i havet igen. Den renade oljan kan sedan komma tillbaka till kretsloppet och användas som ett bränsle i olika industriella ugnar, inte minst i cementindustrin”, säger Glenn Wernäng.

Miljönyttan med att kunna återföra oljan till kretsloppet är stor. För varje ton olja som kan användas igen undviker man utsläpp motsvarande cirka 500 kg koldioxid.