Nyheter

Det tyska storvarvet Bavaria slår till med en helt nydesignad serie med båtar. Den här gången tar varvet hjälp av det italienska designföretaget Too Design studio. Sedan tidigare har Bavaria ett pågående samarbete med BMW Design, men nu vill det tyska företaget hitta nya idéer och vändar sig därför söderut.

Bavaria Yachtbau vill med den nya serien utöka sitt modellutbud ytterligare. Nyheten tillkännagavs vid den pågående Istanbul Shop & Miles Boat Show i Turkiet.

Den italienska designstudion Too Design är baserad i Rom. De första modellerna i serien ska enligt en pressreleasen lanseras under våren 2012.

Info: www.bavaria-yachtbau.com

Hallberg-Rassy kommer med ännu en helt ny modell. Den här gången är det en 41-fotare, som blir en uppföljare till varvets stora framgång med Hallberg-Rassy 372, som valdes till European Yacht of the Year 2010 inom Luxury Cruiser. Hallberg-Rassy 412 kommer att segla sommaren 2012.

Pressrelease:

Frers fartdiagram indikerar en båtfart på 8,08 knop i en vind av 6 meter per sekund vid en vindvinkel på 100 grader.

Ren däckslayout
Fallen och övriga trimlinor löper osynliga till fyra vinschar i sittbrunnssargen. Denna lösning möjliggör den för Hallberg-Rassy typiska knappseglingen, även med traditionellt storsegel, utan att elvinscharnas motorer stjäl ståhöjd eller volym från inredningen. Knappsegling är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy.

Det finns sju stora skylights, alla flushmonterade så att glasytan ligger i nivå med överbyggnaden eller däcket. Genuafockens rulle är monterad under däck. Även en elektrisk ankarvinsch kan monteras under däck.

Rejäl sittbrunn
Sittbrunnen är rejält tilltagen och 312 cm lång med sittbänkar på 264 cm. Det finns två rejäla avställningsytor/ kartbord i teak i sittbrunnen. Som standard har båten ett elegant fällbart högglanslackat teakbord på styrpiedestalen.

Som option finns ett stort fast sittbrunnsbord.

Styrpedistalens topp är specialgjord av Hallberg-Rassy med osedvanligt mycket plats för knappar och displayer, inklusive en 12 tums plotter. Ratten är 122 cm stor och styrningen är en stångstyrning för precis känsla i alla lägen.

Självklart är sittbrunnen välskyddad av den för Hallberg-Rassy typiska vindrutan. Det finns möjlighet till en biminitop.

Modernt segelplan
Det moderna segelplanet är lätthanterligt med ett stort storsegel och en något överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillval.

En kraftig akterstagssträckare ingår som standard. Riggen är optimerad för bidevindssegling och har tre svepta spridarpar. Toppvanten går nästan ut i fotlisten och undervanten mot överbyggnaden, vilket ger en mycket smidig passage på däck, samtidigt som detta är fördelaktigt för skotningen av genuafocken. En code zero eller en gennaker kan föras mellan masttoppen och ett löstagbart bogspröt.

Ljus och inbjudande inredning
Under däck är inredningen rymlig, ljus och inbjudande. Det finns dubbla skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Det finns fyra skrovfönster, varav två i salongen. Skrovfönstren sitter i ögonhöjd när man sitter i soffan, vilket både skapar god kontakt med omgivningen, ljus och volymkänsla i hög klass.

Alla sidofönster är öppningsbara och är för övrigt identiska i storlek med dem i Hallberg-Rassy 54. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Kylen är ovanligt stor och den finns möjlighet för en frys och en mikro.

Kojerna är väl tilltagna med en förpik på 2,14 m längd och huvudända 2,06 m och en fotända på 68 cm, akterkabin på 2,07 m längd med 1,52 m huvudända och fotända på 1,20 m.

Möjlighet till en eller två akterkabiner
För första gången på en Hallberg-Rassy erbjuds möjligheten till två akterkabiner. Detta kan fortfarande kombineras med en eller två toaletturymmen. Salongen kan byggas med två bekväma fåtöljer, något Hallberg- Rassy introducerade som första varv i världen redan 1984.

För att höja långseglingskomforten ytterligare, finns tvättmaskin, vattenmakare och elverk som tillval.

Tung köl på djupt kölsvin
Kölen är i bly med tjock bulb längst ned och väger 4 ton. Kölen sitter på ett väl nedbyggt kölsvin, vilket ger både styrka och komfort. Rodret är djupt och vällagrat för kontroll och exakt styrning även under riktigt tuffa förhållanden. Skrovet har en integrerad avvisarlist.

Generöst motoriserad
Motorn är en Volvo Penta D2-75 på 75 hk. Tillsammans med en tankvolym på 340 liter ger det en väldigt lång räckvidd.

Mässpremiär blir på Öppet Varv den 24-26 augusti 2012.

Info: www.hallberg-rassy.com

Östersjölaxen är i kris och både Sveriges landsbygds- och fiskeminister Eskil Erlandsson och Finlands skogs- och jordbruksminister Jari Koskinen måste agera om den vilda laxen ska finnas kvar i framtiden. Det uppmanar svenska och finska WWF i ett gemensamt krav inför EUs fiskerådsmöte i Luxemburg 20-21 oktober.

WWF är kritisk till att varken Sverige eller Finland tänker följa rekommendationerna från Internationella havsforskningsrådet om kraftigt minskade kvoter.

– Ska den vilda laxen finnas kvar i Östersjön måste Östersjöländerna ta ansvar och följa den vetenskapliga rådgivningen som föreslår kraftig minskning av fisket. Läget för laxen är nu akut eftersom länderna i flera år har blundat för varningarna, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF Sverige.

EU-kommissionen har förstått det allvarliga läget. Den rekommenderar medlemsländerna att följa internationella havsforskningsrådet (ICES) råd att minska kvoterna för den hotade laxen med 79 procent i Östersjön och med 29 procent för laxen i Finska viken jämfört med 2011. Men svenska och finska regeringen har redan nu gjort klart att de varken kommer följa ICES eller EU-kommissionens råd.

– Vi uppmanar svenska fiskeministern Eskil Erlandsson och finska skogs- och jordbruksministern Jari Koskinen att följa den vetenskapliga rådgivningen för laxen på rådsmötet. Det är avgörande för att den vilda laxen ska återhämta sig och ett lagligt fiske ska kunna finnas i framtiden. De måste också agera för att det illegala laxfisket och bifångsterna av lax stoppas i Östersjön under 2012, säger Liisa Rohweder, generalsekreterare på WWF i Finland och Håkan Wirtén i ett gemensamt uttalande.

Orsakerna till det kritiska läget för Östersjölaxen är oklara. Enligt ICES är överlevnaden av unglax bara 10-15 procent i Östersjön. Många lokala bestånd av lax och öring har utrotats, bland annat på grund av kraftverksdammar som hindrat fisken från att vandra och leka i älvarna. Det illegala fisket är omfattande och betydande mängder lax fångas även som bifångster i andra fisken. Konkreta åtgärder behövs nu på flera plan.

– WWF ser allvarligt på ländernas brist på åtgärder i angränsande älvar för att stärka de vilda laxbestånden. För att öka laxens fortplantning är det viktigt att restaurera vattendrag och öppna upp fria vandringsvägar förbi kraftverksdammar i älvarna, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.

EU-kommissionen har föreslagit att Stockholms Hamnar ska bli en speciellt utvald hamn i det europeiska TEN-nätverket, en så kallad CORE-hamn. Det skulle innebära att Stockholms Hamnar blir en av ett fåtal hamnar i Europa med en särskilt prioriterad ställning i det europeiska transportflödet.

TEN (TransEuropeiskaNät) är ett nätverk inom transport-, kommunikations- och energisektorerna. TEN-klassningen ska underlätta kommunikationerna mellan yttre och centrala delar i EU. Här ingår Stockholms Hamnar sedan länge. Nu har EU-kommissionen tagit ytterligare ett steg i förverkligandet av så kallade transportkorridorer och föreslagit ett antal CORE-hamnar för att koncentrera medel och insatser för att bygga morgondagens infrastruktur.

– Genom Stockholms Hamnar passerar varje år över 12 miljoner passagerare och nio miljoner ton gods, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Vi fungerar som en bro till Finland, Baltikum och sedan i mars även Ryssland. Att ingå i EUs TEN-nätverk och att vi nu även fått CORE-status, innebär att vi kan söka medel och få stöd från EU för att genomföra de planer vi har för att möta framtidens krav på effektiva och miljöanpassade transporter.

Näringsdepartementet har framgångsrikt deltagit i EUs arbete. Stockholm är en av fem hamnar i Sverige och en av ett åttiotal hamnar i Europa som nu är föreslagna som CORE-hamnar.

– När kommissionen väljer att peka ut ett antal europeiska hamnar som särskilt prioriterade, är det imponerande att Sverige lyckats få med så många som fem hamnar, säger Mikael Castanius, Sveriges Hamnar. I jämförelse med andra nordeuropeiska länder har vi lyckats mycket bra. Det är bra för hamnarna och för Sverige.

Den nybyggda linfärjan har levererats till Hemsöleden, norr om Härnösand. För närvarande pågår intrimning av fartyget och under november månad sätts hon in på ordinarie tidtabell. Att den frigående färjan ersätts av en lindragen ger markanta miljövinster. Trafikeringen på leden påverkas inte av intrimningsarbetet.

Hemsö ligger fem minuters båtresa från fastlandet och har 130 bofasta och många fritidsboende. Vägfärjorna kör varje dag 260 fordon över sundet mellan Strinningen på fastlandet och Sanna på Hemsö. Förbindelsen ingår i det allmänna vägnätet och är därmed kostnadsfri.

Skiftet från frigående till lindragen färja på leden är ett steg mot att aktivt miljöanpassa statens trafik med vägfärjor. Lindragna färjor drar mindre än hälften så mycket bränsle jämfört med propellerdrivna. Det betyder att både utsläpp och kostnader för driften minskar.

Under 2011 har Färjerederiet byggt ett nytt färjeläge vid sidan av de gamla, med nya på- och avfarter, inför inkopplingen av lindriften. De gamla färjelägena blir kvar för att kunna användas vid behov av ersättningstrafik.

Reguljär båttrafik på norrlandskusten ställer krav på fartyg och material, i synnerhet vintertid. Därför väljer Färjerederiet att hålla den frigående vägfärjan i beredskap för att kunna rycka in om förhållandena så kräver. Man kommer under vintern att testa olika metoder för att hålla leden öppen för trafik vintertid.

Fakta om Färjerederiet
Trafikverket driver 39 färjeleder i Sverige och förfogar över runt 70 fartyg. I Västernorrland finns en statlig färjeled. Som en del i Färjerederiets miljöprofil vill man öka andelen lindragna färjor i Sverige.

Info: www.trafikverket.se/farja

Victorinox Tomo är den första nytolkningen av den klassiska armékniven från Victorinox. Tomo (japanska för vän eller följeslagare) togs fram i ett samarbete mellan Victorinox och den japanske designern Kazuma Yamaguchi, från designföretaget Abitax i Tokyo.

Pressrelease:

Japansk design möter schweizisk precision på ett elegant sätt. Kniven har funktioner som knivblad, nagelsax och nagefil och kommer i härliga färger.

Victorinox har samarbetat med den berömda brittiska konstnären Rob Ryan som med hjälp av Victorinox Tomo har skapat en rad olika papperskonstmönster som kan klippas till hemma, på jobbet eller i skolan.

Pröva på ”Modern Art Cutting” från Victorinox och inspireras av filmen där Rob visar hur man på bästa sätt hanterar Victorinox Tomo som ett kreativt verktyg och där han ger tips och knep på hur man skapar detaljer.

Se filmen på victorinoxtomo.victorinox.com.

Pris 199 kr.

Magnipro 7×50 Naval från Gunnar Olsson Foto är en modern båtkikare med 7 gångers förstoring och en 50 millimeters frontlins. Kikaren är förseglad och gasfylld vilket gör den hundra procent vattentät och imfri. Fördelar som inbyggd digital kompass med belysning som tänds automatiskt när det är mörkt och en streckskala som möjliggör avståndsbedömning kännetecknar den nya kikaren.

Pressrelease:

– Vi har, i nära samarbete med tillverkaren, tagit fram och noga valt ut ett antal handkikare i mellanprissegmentet, säger Henrik Olsson, VD på Gunnar Olsson Foto AB. Vår första båtkikare i serien, Magnipro 7×50 Naval, har optik och mekanik av mycket hög kvalitet.

Den nya kikaren är utrustad med individuell fokusering, vilket innebär att den ställs in för användarens ögon en gång för alla. Den inställda skärpan finns sedan alltid där, från cirka 20 meter till oändligt. Extra stora okular gör dessutom att kikaren fungerar utmärkt att använda med glasögon eller solglasögon.

Digital kompass
Båtkikarens inbyggda digitala kompass, som syns i kikarbildens nederkant, har flera fördelar. Den saknar rörliga delar, den går att kalibrera och den tar ingen plats uppe på kikaren.

– Den automatiska belysningen gör det enkelt ta ut en kurs även när det börjat skymma, säger Henrik Olsson. Dessutom går det att se hur många grader kikaren är vinklad vertikalt.

Optisk kvalité
Kikarens optik är av mycket god kvalité och den klassiska kombinationen 7×50 ger en ljusstark och klar bild.

Behandlingen av linserna med “Oilphobic coating” gör att vattendroppar som kommer på optiken enkelt går att skaka bort.

Den kraftigt gummerade kikarkroppen gör kikaren robust, greppvänlig och den hjälper dessutom till att dämpa smällar.

Magnipro 7×50 Naval levereras med väska, front- och okularskydd, flytrem samt batteri till kompassen. Den nya båtkikaren kostar cirka 3 400 kronor inklusive moms i butik.

Bildtext:
Båtkikaren Magnipro 7×50 Naval är förseglad och gasfylld vilket gör den helt vattentät och den medföljande bärremmen håller kikaren flytande om olyckan skulle vara framme.

2011 blev ett av de bästa åren för företagsevent på segelbåt i medelhavet för Navigare Yachting som är marknadsledande i Skandinavien som arrangör av segelcharter i medelhavet. Att förlägga företags kickoffen, konferensen eller teambuildingaktiviteter på segelbåt har ökat i popularitet de senaste åren. I Sverige är säsongen för kort för att genomföra denna typ av event när det passar företagen som bäst, nämligen på våren och hösten.

Pressrelease:

I Grekland och Kroatien är förutsättningarna idealiska denna tid på året. Båtlivet i sig är som gjort för att stärka lagandan och teamkänslan för företagsgrupper.

Med egen Skandinavisk personal på plats både i under planering och införsäljning i Sverige, Norge och Danmark samt nere på plats när eventet ska genomföras, kan Navigare Yachting leverera en produkt som ingen kan konkurrera med. Man hanterar samtidigt en av europas största och modernaste flottor med över 110 segelbåtar i Koatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. Detta gör att man har kontroll äver produkten hela vägen och vet exakt vilka båtar som används under dessa event.

Med över 1000 nöjda deltagare under 2011 ser vi fram emot ett minst lika bra 2012, som bokningsmässigt har startat starkt trots oroligheterna i världsekonomin. Navigare Yachting kommer i år att arbeta mer aktivt med att hitta nya samarbetspartners och återförsäljare och deltar därför för första gången på Eventdagarna i Göteborg som är Skandinaviens enda heltäckande fackmässa inom event.

Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 110 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.

Vår långa erfarenhet som seglingsarrangör bidrar också till att vi vet vilka områden och vilka perioder som lämpar sig bäst för semestersegling. Denna erfarenhet kommer dig som hyr båt av oss tillgodo, något vi fått bekräftat från alla som kommer tillbaka år efter år. Vi satsar på engagemang och personlig service, från bokning till det att seglingen är avslutad.

Tillsammans med dig skräddarsyr vi seglingen så att den passar just dina önskemål. Redan innan avfärd kan du tala med erfarna skeppare eller få förslag och tips på navigare-yachting.com för att du ska kunna förbereda dig på rätt sätt.

Europapremiär för en helsvart version av 2012 års Chris-Craft Corsair 28 (blå båt på bilderna) på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Det är den svenska generalagenten, Vått, som gör en satsning på Chris-Craft. Företaget är även generalagent för Pursuit, Tiara och Boston Whaler och ställer därför samtidigt ut Pursuit 345 Offshore och Pursuit 315 Offshore.

Pressrelease:

– 2012 års modell av Chris-Craft Corsair 28 är utrustad med de allra finaste materialvalen och högkvalitativ utrustning som Butter Cream vinyl med Ivory Cream insert-klädsel, teakbaserat fördäck och skarndäck samt teak på durken, motorluckan och badbryggan, elektroniskt justerbart förarsäte, Garmin 8-tumsskärm med mera, säger Göran Andersson på Vått.

– Just detta exemplar, med svart skrov och överbyggnad, som vi visar på mässan har dubbla 5,7-liters 300 hk Mercruiser-motorer, vilket ger 600 sköna hästkrafter och upp till 50 knop med full gas. Den går mycket stabilt, accelererar snabbt och är mycket lättmanövrerad, trots sin storlek.

Chris-Craft Corsair 28 är 9 meter lång och 3,05 meter bred. Den har sovplats för två i ruffen, kylskåp och teakbord i sittbrunn samt ankarspel i fören. Båten kan utrustas med en motor, upp till 420 hk Volvo Penta eller 430 hk Mercury, alternativt dubbla 300 hk MerCruiser- eller dubbla 320 hk Volvo Penta-motorer. Corsair 28 går även att få med dubbla Volvo Penta D3 dieselmotorer på 220 hk.

Datum för Scandinavian Boat Show 2011:
9-13 November

Öppettider:
Ons-Fre: 11-20
Lör-Sön: 10-18

Info: www.vatt.se

Info: www.scandinavianboatshow.se

Under augusti och september har Sportfiskarna fått ta emot många spännande anmälningar till Storfiskregistret. De kanske mest anmärkningsvärda är de två fiskar som nu utsetts till svenska rekord. En ruda, som är en typisk inhemsk fisk och en spännande nykomling − en bonito, eller ryggstrimmig pelamid.

Bonito – rekordet slaget efter ett år
Förra året dök en ny art upp i Kattegatt. Många sportfiskare gav sig ut på havet för att försöka fånga en spännande snabbsimmare – nämligen den ryggstrimmiga pelamiden, eller i dagligt tal: bonito (Sarda sarda). Nu är rekordet slaget.

− Den största boniton som fångades 2010 vägde drygt 2,1 kilo, men många trodde nog att det rekordet skulle kunna slås relativt fort om fiskarna återvände till svenska farvatten, berättar Nicka Hellenberg, Sportfiskarnas storfiskregistrerare.

Den 25 september var Lars-Erik Brattström från Stockholm, tillsammans med sin svärfar, på Västkusten, vid Bua och trollingfiskade med en vobbler, en Bomber 15A. I sikte hade de just bonito.

Efter 40 minuters fiske får Lars-Erik på en riktigt stark fisk. Och visst är det en bonito. En stor sådan, dessutom. Vägd på krönt våg visar sig den 63 centimeter långa fisken väga 2,602 kilo. Fisken godkändes som nytt svenskt rekord av Sportfiskarna, som skickar ett stort grattis till fångstmannen och nye svenske rekordhållaren Lars-Erik Brattström.

Om Boniton
Boniton/den ryggstrimmiga pelamiden (Sarda sarda) är en tonfiskliknande stimfisk som lever pelagiskt och jagar småfisk och bläckfisk. Förekommer oftast längre söderut, Medelhavet och längs Atlantkusten till exempel.

Ruda – äntligen ett rekord
Rudan(Carassius carassius) är en mycket populär fisk bland metare, men också en mycket klurig fisk att utmana. Tidigare i år strök Sportfiskarna det nuvarande rekordet på ruda eftersom tester visat att fisken var en hybrid mellan ruda och silverruda (Carassius gibelio). Rekordet har varit vakant ända tills nu.

Den 12 augusti metade Kristoffer Pettersson, från Vikingstad, i Stockholmssjön Snuggan. Som bete under det känsliga flötet hade han majs – ett vanligt bete för rudafiskare. En gigantisk ruda nappar och kan så småningom håvas. Innan den magnifika fisken släpps tillbaka vägs den till 2 745 gram, och mäts till 48 centimeter.

− Det forskarteam på Södertörn högskola, som tidigare testat det gamla rekordet analyserade fisken, som visade sig vara ruda och inget annat, meddelar storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

Sportfiskarna utsåg därmed fisken till nytt svenskt rekord och gratulerar Kristoffer Pettersson till en mycket fin fångst.

Om rudan
Rudan (Carassius carassius) är en karpfisk som är släkt med guldfisk. Rudor är mycket tåliga fiskar som klarar sig utmärkt i syrefattiga miljöer. De har också förmågan att växa på höjden i vatten där rovfiskar lever. På så sätt blir rudan ett svårare byte. Rudan förekommer i många sjöar och vattendrag i nästan hela landet och finns också i Östersjöns vikar.

Lagom till julhandeln lanserar PLAYMOBIL ett prinsesslott och piratskepp i sitt största format. De två leksakskollektionerna är över en halvmeter höga, innehåller cirka 600 delar och tar två timmar att bygga, perfekt för långa lekstunder. Lagom till julhandeln lanserar PLAYMOBIL ett prinsesslott och piratskepp i sitt största format.

De två leksakskollektionerna är över en halvmeter höga, innehåller cirka 600 delar och tar två timmar att bygga.

Prinsesskollektionen består av ett rosa slott med flera rum som barnen själva får inredda, roterande dansgolv för prinsen och prinsessan, kristallkrona, schäslong och två bevingade hästar. Slottstornet gömmer även en hemlig kammare med ett smyckeskrin innehållande tiara, armband och ring till den lycklige slottsägaren. Med PLAYMOBILS prinsesslott blir du garanterat populärast under julklappsutdelningen.

– PLAYMOBIL´s prinsesskollektion tror jag är varje liten flickas dröm, slottet är enormt och kommer nog glädja många barns hjärtan i jul, säger Nathalie Muylle PLAYMOBIL´s marknadschef i Sverige.

För de äventyrslystna barnen lanseras ett enormt piratskepp med fungerande kanoner, lastkran och ankare. Piratskeppet kan både flyta på vatten och rulla fram. Piratkollektionen kommer komplett med en kapten, tre pirater, papegoja och en skattekista.

– Leksaker i prinsess och pirattema tillhör alltid PLAYMOBIL´s storsäljare. Pirates of the Caribbean 4 släpps i höst och filmindustrin brukar påverka vilka leksaker som blir populära hos barnen, så jag tror piratskeppet kommer vara extra populärt.

De två kollektioner finns att hitta på välsorterade leksaksbutiker, piratskepp kostar 799 kronor och prinsesslottet 1499 kronor.

Vid en ceremoni i tyska Berne-Matzen sjösatte fredagen 14 oktober Greenpeace nya flaggskepp Rainbow Warrior 3. Konstruktionen av skeppet gör henne till ett av de miljövänligaste fartygen i sin klass. Nya Rainbow Warrior kommer på sin jungfruresa att lägga till vid Skeppsbrokajen i Stockholm och vara öppen för besök från allmänhet och journalister 19 -22 november.

Från Greenpeace allra första kampanj för att stoppa ett kärnvapentest för 40 år sedan har organisationen seglat över haven.

– Precis som sina föregångare kommer nya Rainbow Warrior kunna ta oss till de mest avlägsna platserna där miljöförstöring sker och möjliggöra att vi både kan dokumentera och agera mot dessa. Hon är byggd för att hålla i femtio år och är vårt löfte till alla som stödjer Greenpeace att vi kommer att fortsätta kampen för en grön och fredlig värld, säger Patrik Eriksson, kampanjchef för Greenpeace.

– Som allt annat Greenpeace gör, har också Rainbow Warrior 3 kunnat bli verklighet tack vare generösa donationer från engagerade privatpersoner världen över, säger Patrik Eriksson.

Det nya flaggskeppet är till skillnad från sina föregångare byggt från grunden för att fungera som ett effektivt verktyg i Greenpeace arbete. Byggt för att vara ett av de mest miljövänliga fartygen har hon fått en unik mastkonstruktion som möjliggör hela 1260 kvadratmeter segel, vilket tillsammans med annan energibesparande teknik bidrar till att minimera koldioxidutsläppen. I skeppet finns två mindre el-hybridbåtar, en helikopterplatta och modern kommunikationsutrustning.

– Våra fartyg har hjälpt oss att sätta aktivister mellan valar och harpuner, stoppat tunnor av giftiga och radioaktiva ämnen från att dumpas i haven, blockerat olagliga transporter av timmer och stoppat kärnvapentester. Många av de stora segrarna för miljön har vunnits med stöd från Rainbow Warrior 1 och 2 samt andra Greenpeacefartyg, säger Patrik Eriksson.

Foto: Oliver Tjaden/Greenpeace.

Sveriges snabbaste offshorebåt är en av de mer spektakulära båtar som visas på Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan, som öppnar 9 november. Båten är god för 105 knop (194 km/h) och Sveriges snabbaste offshorebåt.

X-Cat World Series är tävlingen för de supersnabba offshore-katamaranerna och med de stora prispengarna.

Starten för den första deltävlingen i X-Cat World Series går i november i Dubai. Med på startlinjen finns det svenska teamet Westerlund Racing. 28 båtar är anmälda till de sju deltävlingarna och Claes Westerlund kan vid en totalseger styra hem en halv miljon US dollar vilket är prispotten till vinnaren.

Teamet, som även består av Daniel Svenson och Joakim Kumlin, är det enda teamet i Norden som tävlar i X-Cat World Series. De har tagit flera tidigare VM-titlar i offshoreracing. Tävlingarna är starkt mediebevakade och kommer att sändas live i tv samt streamas via hemsidan: www.xcatracing.com

Båten är drygt nio meter lång och nästa tre meter bred. Den väger 1,8 ton och har två 300 hk specialtrimmade motorer på akterspegeln.

Info: www.teamwesterlundracing.se

Bilden: Fr. v. Joakim Kumlin (pilot), Claes Westerlund (throttleman) och Daniel Svensson (throttleman.

Skärgårdsstiftelsen gör nu satsningar på flera fronter för att locka ut barn och ungdomar i skärgården. Men också för att ta reda på vad de barn och ungdomar som redan bor där vill förändra för att ha kvar sitt intresse för skärgården i framtiden. Under några intensiva dagar i slutet av september mobiliserades hela Skärgårdsstiftelsens personal, både på fältet och inne på kansliet för att bland annat iordningställa en äventyrstig för barn på Finnhamn.

Ett verkligt roligt och kreativt arbete som redan rönt stor uppskattning bland besökarna.

– Det var verkligen roligt att ha alla här och arbeta tillsammans med ett så meningsfullt projekt, säger Ulla Andersson, som driver Finnhamns krog, vandrarhem och stugby. –För oss härute är det viktigt att barnen vågar sig ut i naturen, utanför de färdiga lekplatserna. Då är det här ett första steg och barnen tycker verkligen att det är roligt!

Invigning till höstlovet
En ordentlig invigning av äventyrsstigen är planerad till starten på höstlovet lördagen den 29 oktober kl 12.30. Under höstlovet bor alla barn gratis på vandrarhemmet. På Skärgårdsstiftelsens hemsida finns mer information.

I dagarna blev det också troligt att Skärgårdsstiftelsen har fått EU-medel för ungdomsprojektet Young People´s Voices in the Archipelago. Där kommer stiftelsen att arbeta med uppsökande verksamhet bland barn och ungdomar på öarna samt olika seminarier och konferenser. Avslutningsvis kommer ungdomarna själva att lämna fram en rapport till berörda politiker och makthavare med förslag till hur livet i skärgården kan bli bättre för de yngsta skärgårdsborna.

– För Skärgårdsstiftelsen är satsningen på barn och ungdomar viktig ur många aspekter. Barn måste kunna vara med och påverka sin omgivning och det är viktigt att öka besöksintresset hos denna målgrupp. Vi vill även i framtiden ha människor som värnar om skärgården. Skärgårdsstiftelsen behöver också få in barn och ungdomar som vänner eftersom vårt fokus ligger på att både bevara skärgården, men även att utveckla den för framtidens besökare, säger Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg.

Att kunna förlänga båtsäsongen är egentligen skäl nog att investera i båtlift. Den gör även att båtlivet blir enklare med mindre underhållsarbete och skador som korrosion och böldpest.

– Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder en sådan lönsam investering som båtliften är. Kunden köper både tid och miljö med liften, som är välbeprövad. Dessutom får båtägaren en helt annan valfrihet, tänk att exempelvis kunna sjösätta båten första advent för att njuta av julmarknad och julbord på någon av skärgårdsöarna, säger Flexibel Marines affärsområdeschef Jakob Ödegaard.

Flexibel Marines stolpliftar skapar nya möjligheter för såväl båt- och fastighetsägare som marinor och båtklubbar. Y-bom och boj görs överflödiga. Båten kan sjösättas utan bottenfärg och eftersom båten alltid är torr i en båtlift är höstens rengöringsarbete ett minne blott.

De flesta båtägare har upplevt att båten går ett par knop snabbare på våren och på så vis är det alltid vår med en båtlift. Under den kortare vintern underlättas förvaringen betydligt. Båten kan stå kvar på båtliften, något som frigör markyta, till utökade vinterplatser eller något annat.

Båtliften bidrar även till en bättre miljö. En torr båt är mindre bränslekrävande och båtens botten behöver inte längre målas.

Info: www.flexibelmarine.se

Team Victorys Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi fick till en perfekt tävlingshelg i Italiens Grand Prix och blev klara Europamästare vid helgens tävlingar. De vann race 2 i Italian Grand Prix och blev därmed officiellt 2011 års Class 1 European Championship, trots en olycksfylld tävling där italienarna Luca Formilli Fendi och Giovanni Carpitella försvann ut ur tävlingen.

För teamet som tävlar för Victory var detta karriärens 25:e vinst. De dominerade tävlingen från start och vann före Team Abu Dhabi.

Al Zafeen och bin Hendi vann till slut med över 20 sekunder efter 16 varv med en totaltid på 54 min 38.70 sek över den 70.92 Nm långa tävlingen.

ITALIAN GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.54.38,70
2. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 00.20,25
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.39,34
4. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.48,76
5. 23 FA.RO. ACCIAI – F Hemelaer (BEL) / L Nicolini (ITA) + 02.13,28
6. 90 Welmax – B Jacobsen (NOR) / K Olsen (NOR) + 05.57,59
7. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1 LAP
8. 5 Team Abu Dhabi – A Al Hameli (UAE) / M Al Mansoori (UAE) DNF
9. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) DNF
18 MITI Tech Power – S Sardelli (ITA) / N Giorgi (ITA) DNS

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 5
1. 3 Victory – 103pts 2. 96 Spirit of Qatar – 74pts 3. 95 Spirit of Qatar – 66pts 4. 74 Poliform – 40pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 38pts 6. 91 Relekta – 23pts 7= 10 Fendi Racing – 19pts 7= 90 Welmax – 19pts 9. 23 FA.RO. ACCIAI – 14pts 10. 50 Parsonage Racing – 8pts 11. 69 ferskfisken.no – 5 pts 12. 18 MITI Tech Power – 4pts

EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after race 3
1. 3 Victory – 55pts 2. 95 Spirit of Qatar – 39pts 3. 96 Spirit of Qatar – 38pts 4. 74 Poliform – 24pts 5. FA.RO. ACCIAI – 14pts 6. 91 Relekta – 13pts 7= 5 Team Abu Dhabi – 12pts 7= 90 Welmax – 12pts 9. 69 ferskfisken.no – 5 pts 10= 10 Fendi Racing – 0pts 10= 50 Parsonage Racing – 0pts 10= 18 MITI Tech Power – 0pts

Nu öppnar spanska Alicante dörrarna för Volvo Ocean Race. En tre veckors fest inleder denna världens tuffaste jorden-runt-segling under de mest extrema förhållanden som man kan tänka sig. Alicante Race Village är redo för Volvo Ocean Race 2011–12.

Festligheterna startade med en hyllning till Rolling Stones innan de sex teamen i Volvo Ocean Race presenterades för tusentals åskådare vid festligheterna, som drog igång i fredags. Kvällen avslutades med enorma fyrverkerier, som lyste upp himlen över Race Village.

Hela anläggningen är uppbyggd ungefär som arrangemangen kring Formel 1. Det är en 40 000 kvadratmeter stor anläggning byggd för shower, konserter, restauranger och all underhållning som kan tänkas.

Avsikten är främst att locka ännu fler människor att bli intresserade av det fantastiska seglingsevenemang som Volvo Ocean Race Experience är. På plats finns bland annat Volvo Ocean Race sailor, som kan upplevas i en 3D bio, komplett med simulator och winschar. Här finns också konstnärskollektivet Skeleton Sea, som leder arbetsgrupper under rubriken Keep the Oceans Clean!.

I centrum för Race Village ligger de sex stycken 70ft Volvo Open 70 båtar som ska tävla jorden runt. Den här gången är tävlingen 39 000 Nm och går över världens tuffaste farvatten.

Team Telefónica, CAMPER med Emirates Team New Zealand, Team Sanya, Abu Dhabi Ocean Racing, Groupama sailing team och PUMA Ocean Racing med BERG Propulsion är de team som ska delta. För första gången någonsin är teamens hamnområden öppna för allmänheten, vilket ger en unik chans att se hur väl seglarna förbereder sig.

– Ett av våra mål har varit att förvandla Volvo Ocean Race till en festival. På sjön är det en tävling och på land är det en festival, säger Volvo Ocean Race vd, Knut Frostad.

– Volvo Ocean Race är något för alla att uppleva och ta del av.

Alicante Race Village är öppen från kl. 10.00 till kl. 00.30 från söndag till torsdag med extra kvällsöppet till kl. 01.30 på fredagar. Inträdet är gratis utom för några konserter.

På området blir det också några speciella inledande race. Starten för huvudtävlingen går 5 november, då teamen ger sig iväg på sin 6 500 Nm långa delsträcka till Kapstaden i Sydafrika.

På Volvo Ocean Races hemsida finns massor av information, filmer och annat intressant.

Info: www.volvooceanrace.com

Blekinge och Kaliningrad har tecknat en principöverenskommelse att utreda möjligheterna att öppna en färjelinje mellan regionerna. Avtalet mellan Region Blekinge och Kaliningrad tecknades under det pågående besöket från Kaliningrads länsregering i Blekinge.

Östersjön är ett viktigt område för svensk handel där över 100 miljoner människor bor. Det är också ett prioriterat område inom EU genom Östersjöstrategin samtidigt som Sverige har fem av sina 15 största länder för handel i området. Blekinge är kanske den region i Sverige som flitigast odlar egna kontakter med länderna kring Östersjön och har också tilldelats några av EU:s flaggskeppsprojekt för området.

Med sitt geografiska läge och sin utbyggda infrastruktur i form av hamnar (Karlshamn och Karlskrona) och Kallinge flygplats, ser Blekinge en stor möjlighet att bli ett centrum för svensk handel och utbyte med de södra Östersjöländerna när allt fler handelshinder undanröjs.

Avtalet runt en färja för godstransport är en del i den vision som Blekinge arbetar med.

– Jag är mycket glad att vi nu är överens om att börja utreda möjligheterna för en färjelinje mellan Blekinge och Kaliningrad. Vi och Kaliningrad har olika uppgifter och samarbetar i processen, säger Lennarth Förberg, vice ordförande i Region Blekinge.

Överenskommelsen innebär att Region Blekinge ska utreda möjligheterna för färjetrafik mellan de båda regionerna. Kaliningrad utreder hur gods kan transporteras vidare från Kaliningrad in i södra Ryssland och till Indien och Kina.

Inför den kommande vintern lanserar CTEK en ny konsumentladdare anpassad för att klara extrem kyla, CTEK MXS 5.0 POLAR. Utrustad med det allra senaste inom laddningsteknik klarar den lätt smidig vinterladdning av både små och normalstora batterier. Med högre laddspänning och mjuka gummikablar som inte bryts av när det är kallt, är POLAR skräddarsydd för fordon som kräver god batterivård under vinterperioden.

POLAR optimerar husets alla fordonsbatterier; fyrhjulingen, bilen, snöskotern och traktorn.

Några stränga vintrar har drivit fram efterfrågan på en pålitlig, vädertålig batteriladdare av högsta kvalitet. Nu är den här. CTEK MXS 5.0 POLAR bygger på samma avancerade teknikplattform som MXS 5.0 som lanserades i våras, men anpassad och utvecklad för hårdare klimat. POLAR löser det kända problemet med högre inre motstånd i batterierna under vintern genom att höja laddspänningen till 15V.

− Vintern är en period som tar hårt på batterier och då stiger kraven på en bra laddare. Med POLAR kan man känna sig trygg och undvika jobbiga situationer i vinter. Den har tekniken för att optimera laddningen i extremt låga (och även höga) temperaturer, den kan återställa skiktade och djupt urladdade batterier och det räcker med en laddare för hela stallet med både små och normalstora batterier, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK.

Den nya vinterladdaren är en kvalitetsprodukt för privatpersoner som är byggd som en laddare för professionellt bruk. Bland annat är den försedd med åttastegsladdning som gör att laddaren kan analysera om batteriet kan ta emot och behålla laddningen, och man kan enkelt följa alla stegen på en pedagogisk display. Med den patenterade underhållsladdningen får man en kombination av maximal livslängd och högsta prestanda. MXS 5.0 POLAR kan kombinera laddningsfunktionerna för kyla och rekonditionering samtidigt och kan användas på både små och normalstora batterier. Mångsidigheten POLAR erbjuder med olika funktioner och tillbehör gör den extra användbar, och den fungerar lika bra i vanligt klimat som i -30°C eller +50°C.

Teknisk översikt för MXS 5.0 POLAR
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C
• 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning)
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig
• Anpassad för användning till flera batterier (olika storlekar)
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, vilket är en stor fördel i kylan
• Rekonditioneringsfunktion för djupt urladdade batterier
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden
• Skapar inga gnistor och kortslutningssäkerhet och polaritetsskydd ger problemfri användning

Pris 995 kr.

På båtmässan Hanseboot i Hamburg firar den svenska Folkbåten 70 år. Det celebreras bland annat genom att visa Folkbåtar från alla sju decennierna på mässan, som är öppen 20 oktober till och med 6 november. Den allra första Folkbåten byggdes till julen 1941 i Sverige 1941 och sjösattes våren 1942.

Folkbåtens jubileum kommer att firas ett helt år. Den är fortfarande en mycket båttyp, inte minst i Tyskland och i Danmark, där produktionen har skett de senaste åren. En hel rad specialarrangemang har planerats för att fira den populära segelbåten.

Folkbåten visas under den nya slogan “The New Classic”. Båttypen är den enda klassen i norra Europa som regelbundet har över 30 deltagare vid olika regattor och över 60 båtar som deltar i klassens egen Gold Cup (inofficiellt VM).

Hanseboot hålls i år för 52:a gången. International Boat Show Hamburg hålls i Hamburg Trade Fair med start 29 oktober och mässan håller öppet till och med 6 novembe.

Info: www.hanseboot.de