Nyheter

Den kommande vintersäsongen introducerar MSC Cruises en ny kryssningsdestination: Förenade Arabemiraten med hamnstaden Abu Dhabi som bas. Detta är en av nyheterna i katalogen för 2011/2012 som släpps i dagarna. Fartygsflottan utökas också med ett tolfte fartyg, MSC Divina, som kommer att stå färdig att ta emot passagerare redan i vår, allt för att möta den stadigt växande efterfrågan på kryssningar.

Antalet nordiska passagerare på MSC Cruises kryssningsfartyg ökade med 10 procent under 2011 jämfört med samma period 2010. Passagerarökningen är störst på kryssningar i norra Europa med avgångar från Köpenhamn. Sommaren 2012 kommer kryssningsfartyget MSC Magnifica att trafikera farvattnen i de norska fjordarna och Baltikum för första gången.

– MSC Magnifica är det senast invigda fartyget i MSC Cruises flotta och det är ett mycket efterlängtat tillskott i vårt kryssningsutbud från Köpenhamn, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.

Från slutet av oktober 2011 till mars 2012 utgår MSC Lirica från Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten. Det nya programmet omfattar nitton sjunätterskryssningar med exotiska upplevelser i hamnarna Muskat i Oman, Fujayra i Förenade Arabemiraten samt Khasab i Oman. Kryssningen inkluderar även två nätter i Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten.

– Med Förenade Arabemiraten som ny destination breddar vi vårt redan omfattande kryssningsutbud med en spännande och exotisk destination på ett bekvämt avstånd för resenärer från Sverige, Norge och Danmark fortsätter Claes Tamm.

MSC Divina, uppkallad efter italienska filmstjärnan Sophia Loren, blir det tolfte fartyget i flottan och det tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen. MSC Divina rymmer 4 363 passagerare och har ett hundratal fler hytter än systerfartygen MSC Fantasia och MSC Splendida som idag är störst i flottan. Fartyget kommer bland annat inrymma det exklusiva området MSC Yacht Club. MSC Divina genomgår just nu den sista byggnadsfasen med slutmontering och inredning vid STX Europés skeppsvarv i Saint-Nazaire, Frankrike, innan dopet i Marseille i maj 2012.

En helt ny rapport visar att det idag finns en mängd alternativa, miljöanpassade tekniklösningar för att hålla båtars skrov fria från påväxt, utan giftig bottenfärg. Det finns dessutom stor utvecklingspotential för att göra dessa ännu mer funktionsanpassade.

– Det här har ett stort kundintresse, framförallt på fritidsbåtssidan. De verkar ha ledsnat på dagens bottenfärger och de kvalitetsbrister de har, säger Erik Noaksson, ansvarig projektledare vid Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi inom Regionförbundet i Jämtlands län.

Rapporten visar även att investeringsstöd från staten kan ha en mycket viktig funktion för att åstadkomma ett teknikskifte bort från färgerna och att det är av yttersta vikt att stödsystemen är teknikneutrala.

Erik Noaksson kan konstatera att så som reglerna uttolkas idag, utifrån statens så kallade LOVA-bidrag, har ett teknikområde, borsttvättar och spolplattor, med väldigt få leverantörer särbehandlats vilket inte kan anses gynna ett teknikskifte i stort.

– Borsttvättarna är, om de utformas på rätt sätt, ett bra alternativ till att måla men vi efterlyser ett tydligare regelverk för hur de ska användas. Gamla färgrester anser vi bör saneras bort på ett miljöriktigt sätt innan man borstar båten så att inte gamla miljögifter, exempelvis tenn och koppar, sprids på ett okontrollerat sätt. Idag finns det inga regler för detta och tillsynen på området är starkt bristfällig och oklar.

Efter det att Kemikalieinspektionen 27 juni i år godkände användandet av två nya kopparinnehållande båtbottenfärger för bruk i Östersjön kommer den här frågan i en helt ny dager. Förutom aspekter som riskbedömning och hur detta är i linje med Sveriges miljömål Giftfri Miljö, vilket inte rapporten diskuterar, är en av rapportens slutsatser att ett certifieringssystem för fritidsbåtar bör utredas som säkerställer att bara omålade båtar tillåts använda båtborsttvättarna.

– Vi vet redan idag att det är vanligt att man borstar sin båt innan man tar upp båten för vintern för att slippa rengöringen på land avslutar Erik Noaksson.

Info: www.jegrelius.se

Info: www.renbotten.nu

Den klassiskt formgivna motorbåten Zeelander Z44 får sin premiär vid Fort Lauderdale Boat Show, som är öppen 27-31 oktober. Nytt för den här båtmodellen är att varvet har valt ett kompositmaterial – Esthec – i stället för ett traditionellt teakdäck. Den här typen av däck har flera fördelar gentemot teak.

Kompositdäck är idag standard på många båtmodeller. Anledningarna är bland annat att kunderna vill ha mer miljövänliga material, men också att den nya sortens kompositmaterial gör skillnad över tid. Kompsit, som till exempel Esthec, är mer hållbart mot solens påverkan, salt och regn.

De här båtarna byggs i Holland i delstaten Michigan i USA. Trots att det är mycket klassiskt formgivna båtar väljer alltså kunderna moderna material som är enkla att underhålla.

Förväntningarna på den nya Zeelander Z44 är höga. Den kanske viktigaste anledningen till detta är båtens design. Zeelander Yachts är välkända på den amerikanska marknaden för sina tekniska konstruktioner.

Esthec Z44 erbjuds i tio däckskulörer och fem färgställningar på resten av båten. Båten är kapabel för farter upp till 38 knop.

Info: www.marinemax.com

Info: www.esthec.com

Info: www.zeelanderyachts.com

Till våren kommer ännu en spännande nyhet från en av Finlands främsta båttilverkare, AMT Boats. Det är den helt nya daycruisern AMT 230 DC som då lanseras och blir AMT:s nya flaggskepp, försedd med utombordsmotor på max 250 hk.

Av den enkla skiss (bilden) som är den enda vi har sett hittills så blir detta en typisk AMT-båt med karakteristiska linjer. Skrovet till AMT 230 DC är redan provkört och den 6,8 m långa båten blir godkänd för åtta personer.

Motorurvalet visar på de tre viktigaste marknaderna för AMT. Båten blir godkänd för motor upp till 250 hk, men klarar sig med 150 hk. De största motoralternativen brukar vara avsedda för den norska marknaden medan svenska och finska båtägare kan tänka sig att välja något svagare maskiner. I Sverige säljs AMT med Suzuki utombordsmotorer.

Den nya AMT 230 får en väl tilltagen U-soffa på uteplatsen. Soffan kan även användas som solsäng eller göras om till sovplats på natten. Den har fyra sovplatser, inklusive U-soffans säng.

Premiären sker på vårens båtmässor.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,80 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 1 350 kg
Personer: 8
Motor: 150–250 hk
Info: www.suzukimarin.se

Nu går startskottet för Returpacks skoltävling Pantresan – en utbildningsresa i återvinning och hållbar utveckling för elever i lågstadiet och förskoleklass. Pantresan genomförs för sjätte gången och totalt har 30 000 elever runt om i landet deltagit genom åren. Klasserna som deltar har chans att vinna en skolresa och andra priser.

Aldrig tidigare har vi pantat så flitigt i Sverige som nu, enligt statistik från Returpack pantade vi i snitt 146 burkar och flaskor per person under förra året, det betyder att nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men på Returpack nöjer man sig inte.

– Vår vision är att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Om vi ska nå dit, gäller det att få barnen att göra ”rätt” från början och förstå varför det är viktigt att återvinna. Det är just det som Pantresan går ut på, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Rolig undervisning som matchar nya läroplanen
Hittills har 30 000 elever runt om i landet deltagit i Pantresan under de fem år den har genomförts. I år hoppas Returpack på att ännu fler lärare ska välja att anmäla sin klass.

En av de lärare som deltagit under alla år är Johan Samuelsson, lärare vid Månsaboskolan i Svalöv.

– Pantresan har gjort mina elever medvetna om hur de själva kan påverka miljön och om återvinningens betydelse. Dessutom har de insett att det finns en stor skatt där ute i form av opantade burkar och PET-flaskor. Att delta i Pantresan har lett till många reflektioner och spännande diskussioner i klassen, säger Johan.

Undervisningsmaterialet, som bland annat innehåller förslag till lektionsupplägg med fråge- och uppgiftskort, utgår från miljömålen i den nya läroplanen.

Priser till 100 klasser
Varje år får Returpack in flera hundra spännande tävlingsbidrag, det bästa bidraget i år vinner en klassresa, värd upp till 20 000 kronor. Utöver vinnarklassen belönas de 99 bästa bidragen med fina priser.

Pantresan startar i november 2011 och pågår till den 16 februari 2012 då tävlingsbidragen ska vara inskickade. Anmälningsformulär och mer information finns från och med den 1 november på http://www.pantamera.nu/pantresan/.

Den svenska specialisten på stryktåliga mobila datorer, Handheld , har tecknat ett sponsoravtal med PUMA Ocean Racing . Avtalet innebär att Handhelds ultrastryktåliga tablet PC Algiz 7 kommer att användas på däck av besättningen på PUMA:s båt Mar Mostro under den kommande världsomseglingen Volvo Ocean Race 2011-2012.

Algiz 7 kommer att användas för allt från navigation till kalkyleringar och kommunikation och testas i tuffast möjliga förhållanden under nästan ett år.

– Volvo Ocean Race är sponsorskap på allra högsta nivå, och vi är förväntansfulla inför starten. Vi är stolta och glada både för att ha fått till ett samarbete med en av de absolut bästa båtarna i startfältet, och framför allt för att vår ultrastryktåliga Algiz 7 fått besättningens förtroende i dessa krävande miljöer, säger Sofia Löfblad, marknadschef, Handheld Group.

Algiz 7 är en ultrastryktålig, 7-tums widescreen tablet PC (en stryktålig variant av pekplatta) som kör Microsoft Windows 7 Ultimate och som erbjuder användarna trådlös kommunikation över hela världen. Skärmen har den nya MaxView-tekniken som ger den en imponerande klarhet och ljusstyrka utomhus, även i direkt solljus. Datorn är liten, lätt och snabb, med multipla anslutningsmöjligheter och ett brett utbud av funktioner.

Algiz 7 är, liksom resten av Handhelds sortiment av stryktåliga mobila datorer, särskilt utvecklad för användning i tuffa miljöer inom branscher så som geomatik, logistik, skogsbruk, kollektivtrafik, bygg, publika vatten- och elverk, underhåll, militär verksamhet, säkerhet, gruvarbete samt extremsporter.

– När man navigerar runt exempelvis klippor och sjömärken så är det verkligen bra att ha en dator med sig på däck. Handhelds Algiz 7 blir länken mellan oss på däck och alla system under däck, och möjliggör för oss att ständigt ha rätt information till hands. Algiz 7 effektiviserar arbetet under alla tänkbara förhållanden ombord på PUMA:s Mar Mostro, säger PUMA Ocean Racings navigatör Tom Addis.

PUMA gör comeback i Volvo Ocean Race efter att ha slutat tvåa totalt 2008-2009. Tävlingen börjar den 29 oktober 2011 i Alicante, Spanien, och slutar i Galway, Irland i juli 2012.

Nu finns det mer information om det nya bränslet E10. Reglerna för bensin ändrades från 1 januari i år. I 95-oktanig bensin i Sverige ökades inblandningen av etanol från 5 % till 10 %. Fortfarande är dock inte marinmotorleverantörerna helt överens om hur båtägare bör göra.

De har samlat en del nya information på branschorganisationen Sweboats hemsida enligt nedan. Men den som vill ha mer specifik information om hur något speciellt motormärkes importör anser att man bör göra får leta vidare på egen hand.

Info: http://www.sweboat.se/nytt-bransle,-e10.aspx

Över 70 procent av det svenska folket skulle vilja ägna sig mer åt sitt fritidsintresse om de hade möjlighet. Det visar en undersökning som PostkodLotteriet låtit göra i samarbete med Sifo, där 1000 svenskar intervjuats om sina drömmar. För Henrik Larsson i Landskrona innebar storvinsten att han kunde köpa något han drömt om länge – en laserjolle i modellen Black Magic.

Vad skulle du göra om du vann en stor summa pengar? När svenska folket svarar på den frågan i PostkodLotteriets nya Sifo-undersökning säger hela 40 procent att de skulle förverkliga sin dröm.

Det var precis vad Henrik Larsson i Landskrona gjorde när han i somras vann närmare en halv miljon kronor på sin postkod. Henrik har varit intresserad av segling sedan barnsben men aldrig tagit steget att köpa sig en egen båt.

– Jag har levt nära segling hela livet. Jag och pappa byggde till och med en optimistjolle när jag var liten. Efter att ha varit medlem i en lokal segelklubb i flera år väcktes i somras plötsligt idén att köpa mig en egen båt, en laserjolle.

– Jag gillar att man sitter själv i den, man behöver ingen besättning och det krävs inte heller så mycket planering. Man kan sticka ut när som helst, säger Henrik Larsson.

När det kom till modell på båten bestämde sig Henrik för att köpa en laserjolle i modellen Black Magic, vars signum är det svarta skrovet. I den blott 60 kilo tunga båten har Henrik tillbringat många dagar ute på sjön.

– Den här jollen är som ett fullblod, om man nu kan jämföra en jolle med en häst. Men precis som ett fullblod så tar den här båten en dit den vill. Det är en otroligt häftig känsla att ta sig fram utan något mekaniskt, att man bara fäller upp seglet och låter vinden sköta resten, berättar Henrik.

Henrik arbetar heltid som IT-konsult vilket innebär att segling enbart är ett helgnöje. PostkodLotteriets Sifo-undersökning visar att nästan en tredjedel av svenska folket – precis som Henrik – skulle vilja ha mer tid över för sin hobby. Henrik är dock ändå tacksam över den tid han får ombord på sin laserjolle.

– Det är en fantastisk frihetskänsla att segla. Man kommer ut i naturen och är hela tiden så nära havet. Att glida fram på sin jolle en vindstilla dag… det är magiskt. Kanske är det därför modellen kallas för Black Magic.

På Hamburgs båtmässa visas i år bland annat Bestewind 50, en av de båtar som har nominerats till European Yacht of the Year Award. Båten visas i hamnen på Hanseboot, som pågår 29 oktober till och med 6 november.

Pressrelease:

Bestewind 50 är en snabb och bekväm långfärdssegelbåt med slanka linjer och klassiska drag. Den är designad av Dykstra & Partners, kända för sina klassiska J-båtar och moderna megayachts som till exempel Maltese Falcon.
Bestewind 50 är baserad på Gerard Dykstras Bestevaer- serie. Tanken med Bestewind är att erbjuda en standardbåt, i glasfiber, med all den erfarenhet man har från de specialbyggda aluminiumbåtarna. Bestewind 50 är designad utifrån tre mål: KOMFORT, SÄKERHET och FART

KOMFORT
Däckshuset innehåller navigationsplats och sittplatser med 360 graders ostörd sikt över omgivningarna. Här är den ideala platsen för vakten på långsegling men också en väldigt trivsam plats när man ligger förtöjd i hamn eller för ankar.
Layouten och inredningen är ljus och luftig (ståhöjd minst 1,97 m) med en kombination av mahogny och off-white i klassisk look. Det finns en stor owner´s cabin i fören med egen toalett, dusch och läshörna.
Akteröver finns en rejäl dubbelhytt och ett tekniskt rum med sjökoj. Mitt i båten finns en stor öppen salong och ett väl disponerat pentry, som även fungerar ute till havs.

SÄKERHET
Bestewind 50 har en djup, bekväm och skyddad sittbrunn. Samtliga fall och linor leds under däck akteröver till sittbrunnen. Bestewind 50 kan lätt seglas och hanteras av två personer.
Den låga ruffen och det rena däcket med en rejäl brädgång bidrar till att det är lätt att förflytta sig ombord. Integrerat i akterspegeln finns en utfällbar badplattform vilket gör ombordstigning enkelt med passage rätt igenom sittbrunnen.
Bestewind följer de högsta kvalitetskraven och byggs enligt CE kategori A ocean.

FART
För att möjliggöra långa dyngsetapper har mycket fokus lagts på att skapa ett snabbt skrov. Vattenlinjelängden är maximerad och undervattenskroppen är modern med skarpt förskepp, långa slanka linjer och effektiv köl med blybulb och låg tyngdpunkt samt balanserande roder.
Riggen är av 9/10-typ med konad mast. Sportversionen är utrustad med högre kolfiberrigg och 2,60m djupgående.

BAKGRUND
Bestewind 50 byggs i K&M Yachtbuilders (KMY) regi. KMY har de senaste åren utvecklats till ett av Europas mest framgångsrika varv när det gäller att utveckla och bygga snabba långfärdsbåtar.
Inget önskemål är en för stor utmaning för deras skickliga projektledare och kluriga ingenjörer. Detta har bevisats genom de uppmärksammade båtar varvet levererat de senaste åren.
En del av båtarna är klassiskt vackra med långa överhäng och gediget träarbete, andra modeller är moderna, vissa rentav futuristiska. Gemensamt för alla KMY´s båtar är att de är mycket välseglande och erbjuder bekväm och trygg segling även under riktigt tuffa förhållanden.
K&M Yachtbuilders bildades för tolv år sedan då, den blott 29-årige, Eeuwe Kooi tog över det 30 år gamla varvet. Med ungdomlig entusiasm, skickliga medarbetare och nya visioner har han lyckats skapa en verksamhet i världsklass.

Tekniska specifikationer
Specifikationer
L.ö.a 15,26 m
L.ö.d 14,96 m
L.v.l 13,72 m
Bredd 4,40 m
Djup 2,15 m (option 1,8m eller 2,6 m)
Disp. 17,0 ton
Barlast 6,0 ton
Rigg 9/10 slup eller kutter
Stor 64,0 kvm
Genua 50,6 kvm (125% 57,6kvm)
Motor 75 hp Yanmar
Vatten 690 l
Bränsle 420 l
Material Composite (GRP)
Design Gerard Dykstra & Partners

Pris standardutrustad Bestewind 50: 5,6 Mkr

Info: www.pringmarine.se

2014 blir det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i vattnet. Nuvarande förslag till lagtext grundar sig till stor del på att båtar med fast toalettinstallation ska förses med ett vattenspolande system. Vilka i sin tur kräver uppsamlingstankar som töms vid mottagningsanordningar på land.

I en rapport visar Jegreliusinstitutet att det redan idag finns många alternativ till vattenspolande system men att dessa alternativ inte kommer att uppfylla lagen.

– Rapporten visar att till exempel förbränningstekniker är en möjlig väg att gå. De ökar chanserna att lagen efterlevs eftersom fekalierna bränns upp och därmed inte kan dumpas i sjön illegalt. Dessutom innebär de kostnadsbesparingar då det inte behövs några mottagningsanordningar i land. Fritidsbåtsbranschen själva ser stor utvecklingspotential i ny miljöteknik men är samtidigt bekymrade eftersom den kommande lagen, på grund av kravet på en uppsamlingstank, verkar hindrande för andra alternativ, säger Erik Noaksson, projektledare för studien vid Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi.

Rapporten visar tydligt på vikten av att staten agerar teknikneutralt, både vid beviljande av investeringsstöd och hur kommande lagar utformas. Nu är det möjligt att få ett så kallat LOVA-bidrag för mottagningsanordningar för svartvatten men inte för andra alternativa tekniklösningar.

En annan viktig slutsats från rapporten är att användningen av kemiska campingtoaletter starkt bör ifrågasättas ur en miljöaspekt då dessa ofta kräver saneringsvätskor som innehåller bekämpningsmedel för att motverka lukt. Felaktigt tömda kan dessa slå ut känsliga komposterande toalettavfallssystem.

– Vi kan konstatera att det idag inte finns någon godkänd saneringsvätska för bruk i båttoaletter. Trots detta används kemiska campingtoaletter flitigt i Sverige av fritidsbåtsägare. Det finns dessutom idag betydligt fler saneringsvätskor på marknaden än vad som är tillåtna av Kemikalieinspektionen. Och flera av de vätskor som vi har kunnat hitta i Sverige råder det en oklarhet kring huruvida de är biocidprodukter, eller något annat, avslutar Erik Noaksson.

Rapporten ”Möjligheten till en hållbar lösning av toalettavfallshanteringsfrågan i fritidsbåtar och på land genom teknikupphandling” finns att ladda ned i sin helhet från Jegreliusinstitutets hemsida www.jegrelius.se som du når via länken www.renbotten.nu.

Båtdesignern Philippe Briand står bakom denna linjesköna och helt nya 108 fots segelyacht. Det är en slup helt byggd i kolfiber av Vitters Shipyard med engelska Green Marine i Southampton som leverantör av själva skrovet. Sjösättningen av den magnifika båten är planerad till våren 2013.

Briands utgångspunkt var att rita en tidlös och vacker båt. Men båten är baserad på den allra senaste teknologin och har en uppbyggnad som helt är gjord med kolfiber. Båten har bland annat en lyftköl med ett maximalt djupgående på 5,25 m. Segelplanet är inspirerat av de senaste båtarna som har ritats för America’s Cup.

Ett annat mål med båten har varit att skapa balans och rätt proportioner. Philippe Briand har gjort sin egen tolkning av begreppet tidlös, men håll med om att båten är linjeskön.

Båten har svepande linjer och ganska låga fribord. Detta eftersom Briand anser att detta har varit ett kännetecken för många av de bästa segelbåtarna som har byggts under de senaste 70 åren.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 33,44 m
Längd vattenlinjen: 30,57 m
Bredd: 6,89 m
Bredd vattenlinjen: 6,32 m
Djupgående: 3,75/5,35 m
Vikt olastad: 85,0 ton
Vikt lastad: 93,5 ton
Segelyta krysställ: 571 m²
Segelyta undanvind: 1 069 m²

Info: www.philippebriand.com

Finska båttillverkare som Targa, Nord Star och Minor har hittills fått ha marknaden för de framgågsrika “Havets 4X4” för sig själva med några få undantag. Nu kommer en ny utmaning från norska Skorgenes, som presenterat skisser på en ny modell med namnet Nordic Rover 43.

Den nya modellen skiljer sig radikalt från flera andra av Skorgenes modeller, som är försedda med flybridge och mer traditionella i stilen.

Skorgenes Nordic Rover har dock flera ingredienser från det som har gjort de finska båtarna så framgångsrika; en tuff design, gott om plats på däck och enkelt att ta sig fram på alla däcksytor samt goda prestanda. Förutom detta har Skorgenes även valt att satsa på en rejäl salong, vilket kanske kan vidga kundkretsen till denna framgångsrika båtgrupp.

– Vi är igång med byggnationen av den första båten som lanseras på Båtmässan i Göteborg, säger Roar Strømsnes på Skorgenes till norska batliv.com.

Motoriseringen är viktig i den här typen av båtar. Skorgenesväljer dubbelinstallation med Volvo Penta eller Cummins och raka axlar, vilket känns väldigt traditionellt 2011. Med cirka 900 hk uppges båten kunna göra upp till 37 knop, enligt batliv.com.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 12,95 meter
Bredd: 3,98 meter
Djupgående: 0,95 meter
Bränsletankar: 1 200 liter
Vattentankar: 400 liter
Hålltank: 300 liter
Vikt: 11 000 kg
Motorer: 2×450 hk

Info: www.skorgenes.no

Wärtsilä kommer att leverera katalysatorer till två finska isbrytare, vilket möjliggör en avsevärd minskning av de för människan och omgivningen skadliga kväveoxidsutsläppen. Därutöver kommer fartyen att konverteras så att även bränsle med mycket låg svavelhalt kan användas.

Wärtsilä har fått en beställning av det finländska Arctia Offshore Oy för modifieringsarbete av två av företagets fartyg. Kontraktet undertecknades i september 2011. Detta projekt omfattar montering av katalysatorer som reducerar bland annat kväveoxider (NOx Reducer, NOR) och oförbrända kolveten (Oxidation Catalyst, OXI) från Wärtsilä för MSV Fennica och MSV Nordica, som båda är kombiisbrytare. Fartygen kommer att konverteras så att även bränsle med mycket t låg svavelhalt (Ultra Low Sulphur Diesel) kan användas.

När konverteringsarbetet har slutförts kommer fartygen att uppfylla de utsläppskrav som fastställts av myndigheterna i USA (United States Environmental Protection Agency EPA) för verksamhet på Norra ishavet. Detta skapar möjligheter för Arctia Offshore att delta i oljeborrningsprojekt i Nordpolsområdet på ett miljömässigt hållbart sätt.

Arbetet omfattar leverans och installation av Wärtsiläs kombinerade NOR/OXI-lösning på var och en av de åtta motorerna som driver de två fartygen. Installationsschemat är uppdelat i två delar, där den första delen planeras att slutföras i slutet av december 2011 och den andra i slutet av april 2012.

“Det här är ännu ett exempel på Wärtsiläs kompetens inom design av integrerade lösningar, som både är tekniskt avancerade och miljömässigt hållbara. Det konverteringsarbete som vi kommer att utföra på de här två fartygen inom offshoresektorn ger inte bara minskad miljöpåverkan, utan även en avsevärd utökning av användningsmöjligheterna för fartygen, eftersom de kommer att kunna användas i den känsliga miljön på Norra ishavet”, säger Leonardo Sonzio, direktör, Environmental Services på Wärtsilä.

Wärtsilä Services
Services är ett av Wärtsiläs tre affärsområden tillsammans med Ship Power och Power Plants. Wärtsilä Services erbjuder tjänster för både den globala marina marknaden och energimarknaden och har branschens mest omfattande servicenätverk. I företagets omfattande tjänsteportfölj ingår reservdelar och fälttjänster samt service av motorer, framdrivningssystem, el- och automationssystem och pannor. Den omfattar även miljörelaterade tjänster och lösningar, uppgraderingar och konverteringar, långsiktiga avtal för motor- och framdrivningssystem samt utbildningstjänster. Wärtsiläs serviceverksamhet ligger också i framkant vad gäller att utveckla nya servicekoncept som tillgodoser kundernas behov av optimal driftseffektivitet. Wärtsilä Services driver omkring 70 helägda verkstäder och har över 11 000 anställda.

På Genuas båtmässa var det premiär för ännu en stor nyhet från det polska varvet Galeon Yachts. Båten, som även kommer att visas på båtmässorna i Barcelona, Hamburg och Düsseldorf, är en 40-fotare med flybridge. Modellen heter Galeon 420 Fly och en version med namnet Galeon 420 Hard top är på väg inom kort. Den nya båten finns i en version med tre kabiner.

Enligt varvets information är Galeon 420 Fly designad för att ge maximal rymd i sin storleksklass. Designen följer rådande trender med lite kantigare linjer kring akterpartiet, stora glasytor och en rejäl flybridge.

Kundanpassningen är stor. Bland annat kan kunderna välja utrustningsgrad för pentryt på flybridge. Där uppe finns matplats för upp till åtta personer.

På badplattformen finns gott om plats för olika småbåtar, vattenskotrar med mera.

Förarplatsen är förbunden med salongen genom smidiga vikdörrar, vilket ger möjligheten att skapa en riktigt stor, öppen yta.

Båten kan förses med en rad olika motoralternativ, däribland Volvo Penta IPS, rak axel, drev, Aquadrive och Axius system.

Under däck finns tre kabiner med dubbelkojer, samtliga med full ståhöjd. Här finns också två badrum, komplett med dusch.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 11,79 m
Längd ö a: 13,25 m
Bredd skrov: 4,10 m
Bredd ö a: 4,16 m
Djupgående: 0,80 m
Personer: 12
Bränsletankar: 2x 550 liter
Vattentankar: 450 liter
Vikt: 12 110 kg
Motorer med: 440 hk
Toppfart/marschfart (med IPS 500): 32,5 /24 knop

Info: www.galeon.pl

CM Hammar har i september 2011 gått ut med ett tillkännagivande angående deras utlösare till uppblåsbara liv- och räddningsvästar. CM Hammars liv- och räddningsvästutlösare används till CE märkta livvästar och till typgodkända (rattmärkta) räddningsvästar enligt det marina utrustningsdirektivet (96/98/EC). Utlösaren har en insvetsad tätningspackning.

Under 2006 uppgraderade CM Hammar plastmaterialet i tätningspackningen, allt för att förbättra packningens tätningsegenskaper och hållbarhet. På ett mindre antal tätningspackningar, som är tillverkade före 2006, har materialet åldrats i förtid. Detta beror troligen på att de utsatts för hög värme i kombination med hög fuktighet. Tätningspackningen kan då bli styvare, ändra färg och i vissa fall spricka med läckage som följd.

CM Hammar vill förhindra att en skadad tätningspackning utsätter användaren för fara. Om du har en liv- eller räddningsväst tillverkad innan 2006 som inte har blivit kontrollerad nyligen så rekommenderar företaget att du kontaktar närmsta auktoriserade servicestation. Tillverkningsdatum kan du hitta på insidan av liv- eller räddningsvästen.

Om du vill kontrollera liv- eller räddningsvästen själv så kan du besöka företagets hemsida för ytterligare information: www.cmhammar.com

Livvästar tillverkade efter 2006 omfattas inte av denna varning.

Polska Galeon Yachts ligger långt framme med sin produktutveckling. Den som vill följa företagets idéer kan nu ladda ner deras applikation för Ipad ¨på Apple App Store.

Appen finns tillgänglig för Ipad och Ipad2 och omfattar bland annat:

En kort översikt över företaget Galeon.

En komplett översikt över Galeons båtmodeller inklusive tekniska data, layouter, bilder, videos och beskrivningar

En virtuell översikt över alla material och färger som används i Galeons båtar

En översikt över företagets återförsäljare

Info: www.galeon.pl

Linssen Yachts och Victorinox har tagit fram en specialversion av en båt för alla fantaster av schweiziska arméknivar. Båten premiärvisades på båtmässan HISWA i Amsterdam i september. Båten är en Linssen 30.9 Sedan Victorinox Edition, som på flera sättt marknadsför Victorinix, både med färger och logotyper.

Man får verkligen vara en mycket hängiven älskare av Victorinox knivar för att gå så här långt i designen av sin båt, men för riktiga fantaster finns som bekant inga gränser.

Denna speciella Victorinox Swiss Edition från Linssen Yachts finns tillgänglig som 30.9 Sedan eller AC (akterkabin) versioner. Som man kan förvänta sig från en Linssen är det en välbyggd båt specialgjord för cruising.

På köpet för båtköparen även en specialdesignad Victorinox Swiss Army Knife.

Båda versionerna av båten finns tillgängliga med ekonomiska Volvo Penta dieselmotorer.

Den första 30.9 Victorinox med skrovnummer 2948 fick namnet “Emilia” och stod inte länge i utställningshallen innan båten såldes. Den nya ägaren var – inte helt otippat – en älskare av Victorinox Swiss Army Knife sedan 14 års ålder…

Info: www.linssenyachts.com

Höst- och vinterresorna börjar närma sig och många barnfamiljer åker på sina efterlängtade solsemestrar. För att undvika elaka solbrännor och allergiska reaktioner från solkrämer är det viktigt att planera resan ordentligt i förväg.

Barns hud är extremt tunn och känslig, så oavsett alla försök att undkomma solen, kan solbränna uppkomma. På grund av att huden är så känslig kan 10-15 minuter i solen räcka för att hudskada ska uppstå.

– Ett barn kan till och med få en solbränna en molnig eller sval dag, eftersom det inte är det synliga ljuset som bränner, utan de osynliga UV-strålarna, säger Marika René VD på Zunblock. Tyvärr har vi märkt att många börjar tänka på solskydd först när de ankommit till sin slutdestination. Där kan det vara svårt att hitta godkända solkrämer och solskyddskläder. Vi rekommenderar alltid föräldrar att planera solskyddet ordentligt. En solbränna kan bli en mycket tråkig erfarenhet för både barn och föräldrar.

Barnens solkrämer innehåller ca 150 olika kemikalier och ett 20-tal av dem misstänks kunna orsaka allergi, kontakteksem eller överkänslighet. De farliga ämnena är dock inte förbjudna, men när de kommer i kontakt med barnens hud kan de vara skadliga och allergiframkallade. Solskyddskläder är ett mycket bra komplement till solkrämer.

Zunblock är specialister på solskyddskläder till barn. Kläderna har en naturligt hög solskyddsfaktor (UPF 50+) och utgörs av tygets densitet, vävens täthet och kvalitet på nylon och lycra. Med solskyddskläder har man ett effektivt solskydd hela dagen och slipper smörja in barnet med solkräm gång på gång.

– Våra solskyddskläder är ett säkert och smart solskydd som passar i den svenska sommarsolen och på solsemestern på vintern, säger Marika René VD på Zunblock. Det underlättar definitivt och dessutom slipper man som förälder vara orolig för kemikalierna i solkrämer.

Info: www.zunblock.se

Det automatiska förtöjningssystemet från norska Wee Marine AS ska nu lanseras internationellt. Först på tur står den svenska marknaden. Systemet heter ”AutoMooring” och gör det möjligt att hantera förtöjningslinor på ett mycket enklare och bättre sätt än tidigare.

Systemet, som lanserades på båtmässan ”Sjøen for Alle 2011”, innebär att förtöjningslinorna är fast monterade med fjäderbelastning i bryggans utriggare och därmed glider in i bryggans ramverk när de inte används. Ungefär som en dammsugarsladd.

När man kommer tillbaka till bryggan är det bara att dra ut linorna igen och förtöja på vanligt sätt.

På företagets hemsida finns mer information och videos.

Info: www.wee-marine.no

Kommentarer

Sven 12:05:44 2011-10-25

… och här är länken till videon…
Välkomna in till 2000-talet… multimedia ni vet…

http://youtu.be/HSGXZyF42Eo

Mange Olsson är en av skepparna i Volvo Ocean Race Legends Regatta and Reunion. Han seglar mot riktiga världskändisar, eller vad sägs om den här skaran: Skip Novak, Chay Blyth, Pippa Blake, Pierre Fehlmann och Tracy Edwards. Racet är en del av upptrappningen inför Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race Legends Regatta and Reunion hålls i Alicante i Spanien 1 – 5 november. I racet samlas skeppare och besättningsmän från de första tio upplagorna av tävlingen.

Det är en flotta på hela 15 båtar som kommer att segla mot varandra i Alicante, Där finns deltagare från det allra första Whitbread Round the World Race 1973-74 fram till 2008-09 års upplaga av Volvo Ocean Race.

Tävlande
Från Whitbread Race 1973-74 kommer 55 fotaren Tauranga från Italien, British Royal Navy’s Adventure representeras av sin systerbåt Dasher, som även deltog i racet 1997-98, och den 77 fot stora maxiyachten Great Britain II, den enda yacht som har deltagit i fem på varandra följande Whitbread Round the World Races.

Från racet 1997-98 kommer den brittiska 65-fots slupen King’s Legend tillsammans med den 57 fot långa norska Berge Viking och den franska 65-fotaren Gauloises III från racet 1981-82.

På startlinjen finns även franska L’Espirit d’Equipe, den vinnande båten i tävlingen som hölls 1985-86.

Båtar som tävlar mot sina gamla motståndare för första gången sedan den deltog i tävlingen 1989-90 är maxiyachterna Rothmans, Charles Jourdan, Steinlager 2 och Fisher & Paykel.

Även två stycken Whitbread 60:s finns med: Heineken från 1993-94 och svenska Assa Abloy från 2001-02.

Den båt som representerar dagens moderna Volvo Open 70 class blir Telefónica Black och Green Dragon, båda deltagare i Volvo Ocean Race 2008-09.

Tävlingen
Seglingarna hålls under två dagar med Legends racing, för att ge bästa förutsättningar för både besättningar och båtar såväl som åskådare.

Båtarna ska tävla runt en singelbana.

I startfältet finns flera av ambassadörerna för Legends Regatta och organisatörerna, bland dem alltså vårt eviga svenska stjärnskott Magnus “Mange” Olsson.

Vinnaren över allt i Volvo Ocean Race Legends Regatta får ta emot Sir Peter Blake Trophy. Den 33,5 cm höga silverbuckland överlämnas av Lady Pippa Blake som en hyllning till hennes bortgångne make, Sir Peter Blake, som deltog i de fem första Whitbread Round the World Races och vann alla delsträckorna 1989-90 med Steinlager 2.

Legends Regatta and Reunion Ambassadors:
Lady Pippa Blake
 (Great Britain)
Tracy Edwards MBE (Great Britain)
Sir Chay Blyth CBE, BEM (Great Britain)
Magnus Olsson
(Sweden)
Skip Novak
 (USA)
Pierre Fehlmann
(Switzerland)
Alain Gabbay (France)

Legends Regatta and Reunion Entry List
1. Tauranga (1973-74)

2. Adventure (1973-74 1977-78)

3. Great Britain II (first five races)

4. King’s Legend (1977-78)

5. Berge Viking (1981-82)

6. Gauloises III (1981-82)

7. L’Esprit d’Equipe (1985-86)

8. Rothmans (1989-90)

9. Charles Jourdan (1989-90)

10. Steinlager 2 (1989-90)

11. Fisher & Paykel (1989-90)

12. Heineken (1993-94)

13. Assa Abloy (2001-02)

14. Telefónica Black (2008-09)

15. Green Dragon (2008-09)

Info: www.volvooceanrace.com

Kommentarer

Peter Karlsson 08:35:16 2011-10-24

Charles Jourdain byggdes om i Nynäshamn 93-94 och seglade i Sverige under namnen Nicorette och Royal Blue. Rothmans seglade under namnet Very Bright.