Nyheter

I sista tenan (uttalas tena men stavas tina) ute vid Måseskär fick man till slut lön för mödan. Grått och kallt men lugnt ostlig vind och då ingen sjö. Problemet var att man inte hittade sina tenor, man misstänkte tjuvfiske och fick då bevis. 8 tomma tenor på flyttad plats, två av den med öppna grindar.

Hur – kan man undra. Men som kom jätteskriket i näst sista tena.

Hummerfiskaren Jan-Anders (Raffen) Hansson hittade en stor svart hummer hela på 1,4 kg med en klo den andra klon var redan uppäten av en jättestor BLÅ hummer med en cirka 45 cm lång kropp.

Båtföraren och fotografen Gunnar Arwidson lovade bjuda på middag eftersom Jan-Anders (Raffen) Hansson fyllde år samma dag. Som förrätt blev det delad hummer gratinerad med smör, vitlök och vispad grädde. Tipset är att tillaga detta vid 175 graders grill i tolv minuter.

Foto: Gunnar Arwidson.

Det norska företaget Baat.no säljer bland annat snygga båtmodeller. I år är utbudet extra trevligt med ett gäng härliga modeller av klassiska träbåtar som vi alla känner igen. Här finns allt från snipor till kanoter och racerbåtar.

Båtmodellerna kostar från 1 390 norska kr (1 600 svenska kr) och uppåt. För att få en överblick över hela utbudet, gå in på deras hemsida.

Info: www.Baat.no

AMT fortsätter att utöka sitt modellprogram i och med introduktionen av en ny, stor daycruiser för 2012. AMT 230 DC är det nya flaggskeppet och representerar AMT:s nya stylingkoncept, både när det gäller design och färgval. Tack vare sin mångsidighet är AMT 230 DC väl lämpad för både dagsturer och längre utflykter.

Pressrelease:

AMT fortsätter att utöka sitt modellprogram i och med introduktionen av en ny, stor daycruiser för 2012. AMT 230 DC är det nya flaggskeppet och representerar AMT:s nya stylingkoncept, både när det gäller design och färgval. Tack vare sin mångsidighet är AMT 230 DC väl lämpad för både dagsturer och längre utflykter.

Längd: 6,80 m
Rekommenderad motor: 150 – 250 Hk (max 300 Hk)
Bredd: 2,60 m
Rigglängd: 25” (X rigg)
Vikt: 1,350 kg
Typgodkänd: CE/C
Max pass: 8 personer

Info: www.suzukimarin.se

Efter de första dramatiska dygnen är nu Abu Dhabi tillbaka i Volvo Ocean Race. Teamet har varit tillbaka i Alicante och i rekordfart fått en helt ny rigg. Nu ligger de drygt 600 Nm efter ledande Groupama som har tagit en annorlunda väg längs med Afrikas kust.

Groupama har verkligen satsat allt på ett kort. Hittills har det betalat sig bra. Båten ligger närmare 40 Nm före de övriga båtarna som alla ligger väl samlade.

Hur det går kommer att visa sig det närmaste dygnet. Nya väderförhållanden kan förändra situationen snabbt eftersom det är ganska svaga vindar i de områden båtarna ligger i nu.

När klungan nu drar sig allt mer ut till havs kan det hända mycket i ställningen mellan teamen. De har avsevärda sträckor framför sig när seglingen drar ner mot Brasiliens östkust för att sedan sträcka tillbaka mot Kapstaden igen.

Ställningen torsdag kväll:

1 Groupama
2 Telefónica
3 Puma
4 Camper
5 Abu Dhabi

Info: www.volvooceanrace.com

En elefantsnabelmus, en babianliknande apa som ger ifrån sig ett skällande läte och en grön dvärgkameleont. Det är några av de 400 nya arter som upptäckts under de tio senaste åren i Östafrikas kust- och savannskogar i Kenya, Somalia, Tanzania och Mozambique. Det visar en ny WWF- rapport som pekar ut dessa skogar som några av jordens mest skyddsvärda.

– Upptäckterna är mycket glädjande. Östafrikas skogar tillhör de biologiskt mest värdefulla och variationsrika i världen och många arter lever bara här. Men den illegala avverkningen som öppnar upp för exploatering är ett gigantiskt problem både mot natur och människor, säger Allan Carlson, tropikexpert på Världsnaturfonden WWF, som är på plats i Afrika.

Under de tio senaste åren har forskarna hittat mer än 400 nya arter i Östafrikas artrika kustskogar. Det handlar om 261 ryggradslösa djur, 28 fiskar, 25 groddjur, 19 reptiler, 10 fåglar, 7 däggdjur och 93 växter som upptäckts i regionen, enligt WWF-rapporten ”Threatened spaces, disappearing species: The forests woodlands of the coastal East Africa region”.

Bland de djur och växter som upptäckts de senaste åren är till exempel en elefantsnabelmus (Rhynchocyon chrysopygus) med guldfärgad bak som lever i ett skogsområde i Tanzania. Snabeln hjälper den att leta mat.

En ny primat (Rungwecebus kipunji) som är en blandning mellan babian och mangab upptäcktes av två olika forskarlag i december 2003 och juli 2004. Den är den första afrikanska aparten som upptäckts sedan 1984.

Bara 10 procent av de ursprungliga kustskogarna i östra Afrika finns kvar, visar nya siffror.De liknar gröna utspridda fläckar som täcker cirka 6 000 kvadratkilometer i Kenya, Tanzania och Mozambique.

– Kust- och savannskogarna är utsatta för ett massivt tryck från illegalt skogsbruk, vägar och jakt som öppnar upp för nya intrång. Det är bråttom att få ett starkare skydd, säger Allan Carlson.

För närvarande lever över 20 miljoner människor i de kustnära skogarna i östra Afrika. De är för sin överlevnad beroende av naturresurser som timmer, trädbränslen och kol som utvinns ur skogen. Befolkningen väntas bli fördubblad 2030 vilket sätter en stark press på resurserna.

– Upp till 90 procent av allt virke avverkas illegalt. En stor del exporteras till Kina för priser som ligger långt under det verkliga värdet. Detta ökar den lokala efterfrågan på ved och virke från lokalbefolkningen och leder ofta till storskalig röjning av skog för jordbruk. De fattiga i regionen är de som lider mest och här behövs långsiktiga insatser, säger Allan Carlson.

WWF arbetar med att skydda Östafrikas värdefulla kustskogar och naturresurser som förser miljontals människor med viktiga ekosystemtjänster.

Info: www.wwf.se

Foto: Trevor Jones.

Lagom till höstens båtmässa sjösätter Wind in Mind AB två nya produkter i segelduk. Lampfamiljen får ett litet syskon på fot, skärmen Skagerrak small, ett efterfrågat komplement till taklampan Skagerrak. Nytt är också ett iPadfodral med maritim känsla som fått namnet iSea.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Genom lampskärmen Skagerrak small sätter Wind in Mind nu också segelduk på bordet. Lampskärmen har klofäste för att passa de flesta lampfötter och är av vit dacron med öljetter och tamp som håller ihop den. Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och fem varianter av taklampan Skagerrak. Alla lamporna finns att se på www.windinmind.se. Skagerrak small, lampskärm för bordslampa, har måtten: höjd 20 cm och diameter 21 cm. Pris 550 kr.

Fodralet iSea i hållbar segelduk passar för både iPad 1 och 2. En gummicord håller iPaden på plats och på utsidan finns ett extra fack. Segelsömmar blir fina detaljer. iSea iPadfodral har måtten 28 x 20 cm. Pris: 480 kr.

Wind in Mind ställer ut med alla sina segelduksprodukter på Scandinavian Boat Show 9 – 13 november i monter A18:12.

Info: www.windinmind.se

Roger Moore döpte den första J Craft Torpedo i Monte Carlo 2009. Med 18 lager lack glänser hon som en smaragd. Nu premiärvisas J Craft Torpedo R i Sverige på Scandinavian Boat Show. Mässan öppnar den 9 november på Stockholmsmässan och håller på till och med söndag. På mässan visas totalt ett hundratal båtar, varav flera är premiärer.

En av de största attraktionerna på årets Scandinavian Boat Show kommer definitivt vara den svenskbyggda J Craft Torpedo. Varför? Jo, för att som det står i broschyren: ”På J Craft gör vi vårt bästa för att belöna den goda smaken hos människor genom att göra fantastiska båtar. J Craft Torpedo är en förlängning av en livsstil, där romantik och vänskap, varma solnedgångar och salt luft möts. J Craft Torpedo förkroppsligar kärleken till livet och skänker uppskattning för den som följer sina passioner, på det mest sofistikerade sätt som går.”

– J Craft har ställt ut på Monaco Yacht Show, Salon Nautique Cannes, Düsseldorf Boat Show, Miami Yacht Show, Fort Lauderdale Yacht Show, Berlin Boat Show, Abu Dhabi Yacht Show och nu kan vi på Scandinavian Boat Show premiärvisa J Craft 42 på den svenska marknaden. Det känns exklusivt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Lillasystern J Craft 38 som sjösattes år 2000 fick stor uppmärksamhet på Scandinavian Boat show. Linjerna från den känns igen i nya J Craft Torpedo.

– Företaget J Craft har hittills sålt 16 stycken J Craft Torpedo. De flesta av dem bryter vågorna i Medelhavet, Frankrike, Monaco, Italien, Spanien men även i USA, Schweiz, Tyskland, Ukraina, Ryssland samt Sverige och en båt tjänstgör som tender till en superyacht på 85 meter, säger Johan Attvik, ansvarig för designarbetet.

J Craft Torpedo byggs i Sverige, på Gotland. Initiativtagaren Johan Attvik som varit ansvarig för designarbetet har till sin hjälp haft bland andra Håkan Södergren, Naval Architect. Båten är 12,6 meter lång, 3,6 meter bred. Motorerna är dubbla Volvo-Penta IPS IPS 400 eller IPS 600. Toppfart: 49 knop.

Fyra mässor samma helg
En nyhet på årets Scandinavian Boat Show i år är Winter Show 2011, en mässa i mässan som visar vintersportprodukter och olika turistmål för vintersport. Parallellt med båtmässan och Winter Show går också mässan Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck samt Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med mat, hälsa, båtar och skidor, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Nu är det full fart i Alicante igen. De båda skadade båtarna – Team sanya och Abu Dhabi – håller på med reparationer för fullt samtidigt som deras konkurrenter har kommit en bra bit på väg. På tisdagskvällen låg Telefonica i ledningen före Puma.

Som ni kan se på filmen ovan är det full fart på reparationsarbetet.

Medan Abu Dhabi “bara” behövde byta mast fick Team Sanya göra större reparationer. Hennes skrov hade ju spruckit efter några timmars segling.

Här nedan följer tävlingsledningens egen pressrelease på engelska tisdag kväll:

Offshore, the four boats still sailing on Leg 1 of the Volvo Ocean Race are competing to be the first to find the Atlantic’s absent trade winds, while back on land, it is a race against time for the two teams repairing damage to get back in the hunt for points.

Team Telefónica are leading on the 6,500 nautical mile first leg from Alicante to Cape Town, sailing a western course in the Atlantic ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG, Groupama sailing team and CAMPER with Emirates Team New Zealand.

The French team’s tactical gamble to split from the fleet and hug Africa’s coast on a southern course is costing them dearly, losing 16 miles on the leader and dropping from second to third as the rig flogs and sails flail in less than two knots of breeze.

Cammas said his team were focused on playing the weather rather than the other boats. “It’s a very different option from the other boats – we will cover less miles but we need wind, and the next 24-hours will be crucial for the result,’’ he said. “We think that’s the good choice and we didn’t know the other boats would not go there. On paper, this option is not that risky.”

CAMPER’s late call to go west when winds lightened overnight and boat speed dropped to one knot has also taken a toll, with the initial leg leader dropping to fourth.

Navigator Will Oxley said it had been testing on the nerves, but there were still positives to draw from the challenge: “The boat’s being sailed well by the guys and boat-on-boat we feel like we’re doing quite well, but we’re pretty pleased we put on an extra food bag right now because it’s going to be a long leg.’’

Onshore, Abu Dhabi Ocean Racing are ahead of schedule in the race to replace the broken mast on Azzam and start the mission to catch up with the other boats.

Speaking in Alicante, skipper Ian Walker said the team were expecting the arrival of two replacement parts from Valencia today, which would complete the assembly of the new mast.

Walker said he was hopeful that his crew would mount the new mast and rig in Azzam tonight, with the team hitting the water and returning to racing tomorrow.

“To be honest, I want to get back in the race in the next 24 hours if I can because the fleet aren’t getting away that fast and it wouldn’t be impossible to catch them up,’’ he said.

“All being well we might get the mast in tonight and then off tomorrow morning.

“This is our last mast so the last thing we want to do is anything unseaman-like, go out to sea and then find we have the same problem again or another problem then that would put us out of the race, so the stakes are high.”

The two-day weather lull could boost Abu Dhabi’s catch up bid as the Emirati team are expected to pick up propulsion from a low pressure system once they make it through Gibraltar Strait – – if they leave tomorrow.

Having ruled out a return to Leg 1 yesterday Mike Sanderson’s Team Sanya are now turning their sights on repairing the major structural damage to their hull in time for the Cape Town In-Port Race and the start of Leg 2.

“The piece of boat that we are going to chop out and replace is five metres long by three and a half metres wide by a metre high. That’s the same size as a reasonable sized powerboat that you could chuck a 100 horsepower outboard on and go out for a day’s fishing.”

Sanderson admitted it was a major challenge logistically to ship Sanya to Cape Town, with its earliest arrival expected to be November 28. He said it was also a practical challenge, with the team having to complete one month’s work in just one week.

“None of the timings add up right now, but the moons are starting to align for us a little bit. We have to get the job done properly. This is the Volvo Ocean Race and it simply isn’t an option to head out without the boat being 100 per cent.”

Foto: Volvo Ocean Race.

Delta 26 blir en av de mest spännande båtarna som premiärvisas på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Mässan öppnas på onsdagen och pågår till och med söndag. Ett 100-tal båtar och en hel del tillbehörsföretag finns med på mässan, som är den största i sitt slag i Norden.

Av de cirka 100 båtarna är omkring var tredje båt en nyhet. Här visas också Sveriges snabbaste offshorebåt.

– Förutom flera världspremiärer, tar vi tempen på båtbranschen. Lotta Ahlvar och Ted Mannerfelt pratar design. Fotograf Oskar Kihlborg berättar och visar bilder från sin ”miljörodd” till Finland och du får se vilka båttrender som gäller för 2012, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show

Bland nyheterna på motorbåtsidan visas bland annat Delta 26 och Ari Shuttle 30 Cabin, båda världsnyheter. Andra nyheter är Bavaria 43 Sport, Delphia 1050 Espace, Targa 32 samt ytterligare ett tiotal motorbåtar.

Segelbåtsnyheter som visas är bland annat Malö 37 som har världspremiär, Arcona 410, tre stycken Dufourbåtar, 335, 375 och 405, kroatiska Salona 38, Dehler 41, Hanse 385, Xp 38, Sun Odyssey 379 och 409 med flera.

Fyra mässor – många besökare
En nyhet i år är Winter Show 2011 som visar vintersportprodukter och turistmål för vintersport. Den öppnar den 11 november. Parallellt med båtmässan går också Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck samt Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa. Båda öppnar den 10 november.

– Det blir en härlig helg med båtar, skidor mat och hälsa, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

På Scandinavian Boat Show i Stockholm, som startar på onsdag, blir det svensk premiär för Grand Soleil 39. Det är en ny båt där design möter innovation. Vid utvecklingen av nya 39:an hade designers och tekniker i uppgift att ta fram en båt som passar skandinaviska förhållanden.

Det visar sig bland annat i ståhöjder, arbetshöjder och storlek på båt. Slutresultatet är en extremt snygg båt med Grand Soleil:s sedvanliga höga kvalitet och finish och dessutom i en perfekt storlek för Svenska vatten.

Båten finns med två eller tre hytter. Grand Soleil 39 har goda innerutrymmen och ett fint slankt skrov som borgar för den prestanda som varvet gjort sig kända för. Grand Soleil byggs mycket sofistikerat t ex har båten en bottenförstärkning i kolfiber för att ta upp laster från rigg och köl.

Varvets design visar sig även på insidan. Rent, fräscht och modernt men samtidigt ombonat och trivsamt är resultatet god design och lång båtbyggarerfarenhet.

Data
Löa 11,82 m
Bredd 3.70 m
Depl 7.000 kg
Köl 2.600 kg
Segel 87,80 kvm
Vatten 260 l
Bränsle 150 l
Motor Volvo Penta 29 hk
Bäddar 6/7

Grand Soleil – Cantiere Del Pardo – varvet ligger i norra Italien och grundades 1973 och tillverkade till en början racingbåtar. Under åren har en mängd olika modeller tillverkats med design från Farr Yacht Design, Botin & Carkeek, Finot och Luca Brenta. Idag byggs fem modeller mellan 39 och 54 fot. Sedan ett år tillbaka ingår Cantiere Del Pardo i Bavaria Group, som även äger Bavaria Yachtbau och Dufour Yachts.

Båten visas i Bavia Yacht:s monter ASD:E

Kommentarer

Ottokar 14:13:31 2011-11-08

Vacker båt!
Skall bli spännande att se "live"

Bavaria presenterar den femte modellen i den nya motorbåtsserien designad av BMW Group DesigworksUSA. Den nya modellen får för sin storlek en unik rymd med fyra fullängdskojer och separat L-soffa inombords. Nya finesser ger mervärden.
Vändbar soffa i sittbrunnen ger stor U-soffa och framåtvänd passagerarstol.

Pressrelease:

Vikbart ryggstöd i salongssoffan ger mer plats för samvaro och samtidigt stora kojer. Nya ljusinsläpp ger en ljust inbjudande salong.

Elegant daycruiser och komfortabel bobåt
Bavarias Sport serie är Sveriges mest sålda Sport Cruisers. En stor del av framgången ligger i Bavarias unika kombination av fräck daycruiser och komfortabel bobåt.

Nya Sport 31 är ett bra exempel på hur duktiga formgivare har lyckats skapa en attraktiv exteriör form kombinerat med invändig komfort och elegans.

Med den nya serien har Bavariavarvet och BMW Group DesignworksUSA tagit ytterligare steg för att förfina Sport Cruiser konceptet.

Många motorval
Nu går det att få joystick för enklast möjliga manövrering till samtliga Bavariamotorbåtar med dubbelmontage. Det här gör tilläggningar och manövrering i lågfart till en barnlek.

Vid dubbelmontage finns följande motorval: 2 x Volvo Penta 5,7 GXIE, Mecruiser 2 x 5,0 MPI DTS 260 hk eller 377 MAG DTS 320 hk bensinmotorer. Dubbelmontage diesel är 2 x Volvo Penta D3-220 eller D4-260. 
Nya 31:an kan även levereras med enkelmontage av Volvo Penta D6-330 och 370. Enkelmontaget ger ett lägre pris och lägre servicekostnader för den som vill hålla kostnaderna nere

På sjön vill man vara ute
Komforten i sittbrunnen har högsta prioritet bland båtägare. Den öppna sittbrunnen bjuder på generösa utrymmen med bästa komfort vid färd såväl som i hamn.

Stor U-soffa ger god plats runt bordet. Stor solbädd med ett rejält och lätt åtkomligt stuvutrymme under. 
Ergonomiskt genomarbetad förarplats med allt på rätt plats skänker körglädje.

Bredvid föraren en bekväm passagerarstol som kan vikas fram ur soffan.
Däcksdesignen är sportigt fräck men med funktionen i centrum. Breda och trygga gångbord som är lätt att nå via bra steg ger en känsla av ”walkaround” båt.

Planlösningen i Sport 31 innehåller stor dubbelkoj i stäven, salong midskepps och en akterhytt. Salongsoffan i vinkel kan kompletteras med sittpallar vilket ger plats för många runt det invändiga bordet. I salongen finns också ett rejält pentry om styrbord.

Våtutrymmet, som är hämtat från storasystern Sport 34, är rekordstort för klassen. 
I stäven finns förutom generös dubbelkoj garderob och hyllskåp.

Akter om salongen en stor separat hytt med dubbelsäng. Här finns också en rejäl sittsoffa, garderob, hyllskåp och gott om stuvutrymmen.

Den nya 31:an har genomgått ett avancerat utvecklingsarbete. Erfarna industridesigners ser till att varje detalj är noga genomtänkt och funktionen väl analyserad. Båten, men också tillverkningen, planeras noggrant redan i designprocessen. Detta arbete i kombination med varvets högteknologiska tillverkning gör att Bavaria Sport 31 ger en unik relation mellan pris, komfort och prestanda.

Data:

Längd över allt 10,06 m

Skrov längd 9.61 m

Bredd 3,31 m

Djup 0,73 m

Depl. 5,470 kg

Bränsle 520 l

Vatten 150 l

Höjd i salong ca. 1,90 m

Info: www.bavariasverige.se

CAMPER med Emirates Team New Zealand tog ledningen i en snabb och dramatisk start av Volvo Ocean Race från Alicante på lördagen. Hela flottan båtar tog sig iväg på den första delsträckan av Volvo Ocean Race 2011–2012 inför över 60 000 åskådare när Spaniens kronprins Felipe sköt startskottet. Kl. 13.00 lokal tid.

Den franska fotbollskändisen Zinedine Zidane seglade med Abu Dhabi Ocean Racing på ett race inför starten. Därefter startade deltagarna sin över 6 500 Nm långa segling till Kapstaden i Sydafrika.

Chris Nicholsons CAMPER var snabbast iväg av de sex deltagande båtarna i vindar upp till 15 m/sek. CAMPER ökade senare sin ledning över PUMA Ocean Racing powered by BERG till 1 minut 39 sekunder vid det sista sjömärket utanför Alicante med Team Telefónica ytterligare 36 sekunder akterut.

Abu Dhabi följde därefter, med Groupama sailing team närmast efter sig. De tvingades till en straffvändning efter en kollision med PUMA:s Mar Mostro och Team Sanya.

– Våra främsta meriter ligger inom havsseglingen, säger Cammas, skeppare på den första franska båten i Volvo Ocean Race på 18 år.

– Vi är med i tävlingen för första gången, så vi måste lära oss en del saker. Det är viktigt att fullfölja de första 24 timmarna i god form eftersom det är ett så långt race framför oss. Den första natten kan bli den hårdaste på hela delsträckan.

Det enklaste sättet att hålla koll på ställningen är genom Volvo Ocean Race app, som finns för Apple och Android. Där finsn aktuella data, information och mycket mera.

Positioner vid Alicante leaving mark: 1. CAMPER with Emirates Team New Zealand 39 minutes 44 seconds, 2. PUMA Ocean Racing powered by BERG +1 min 39 sec, 3. Team Telefónica + 2:15, 4. Abu Dhabi Ocean Racing + 2:55, 5. Groupama sailing team + 3:57, 6. Sanya +7:38.

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Info: www.volvooceanrace.com

Det har varit ett mycket dramatiskt första dygn på havet för de sex båtar i Volvo Ocean Race. Två deltagare – Abu Dhabi Ocean Racing och Team Sanya – har rapporterat skador. Värst utsatt är Abu Dhabi Ocean Racing, som bröt masten. En ny mast är på väg och teamet räknar med att kunna reparera sin båt.

Se film här:

Mastbrottet på Abu Dhabi Ocean Racing kom efter bara sex timmars segling. En reservmast är på väg med ilfart till Alicante, där båten och de övriga deltagarna igår inledde sin 39 000 Nm långa segling.

Den brittiska skepparen ombord, Ian Walker, sa att besättningen var oskadd och båten på väg tillbaka till Alicante för motor. Båten är kvar i tävlingen och kommer att vara kvar till målgången i irländska Galway i juli nästa år.

Den arabiska båten var 30 Nm söder om Cartagena utanför den spanska kusten när olyckan inträffade. Vindarna var upp till drygt 15 m/sek och vågorna upp till 3,5 m höga vid tillfället.

Från Team Sanya rapporterade på söndagsförmiddagen den norska navigatören, Aksel Magdahl, att båtens skrov hade fått skador. Situationen beskrevs som under kontroll när båten var 30 Nm SO Motril utanför den spanska kusten. Vid det tillfället var vinden över 22 m/sek och vågorna upp till 10,5 m höga.

Under varumärket Navigare Select introducerar nu Skaninaviens ledande segelcharter arrangör “lägsta pris garanti” på segelcharter i medelhavet. För att på allvar visa att man kan hitta ett attraktivt alternativ för alla som vill segla i Kroatien, Grekland, Turkiet eller något av de andra populära resmålen för segel turism.

Pressrelease:

Navigare Yachting är känt för att leverera den bästa produkten i branschen på sina egen flotta med över 110 segelbåtar. Kvalitet och service är nyckelorden och detta finns med även under Select produkten. Skillnaden är att det kanske inte alltid är egna båtar utan man söker bland utvalda partners och hittar det som kunden efterfrågar. Garantierna är fortfarande de samma och Navigare tar fullt ansvar för produkten som kunden köper.

Med över tio år i braschen har man kvalitetssäkrade partners på alla destinationer och kan leverera en bra produkt till marknadens attraktivaste priser.

Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 110 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.

Info: www.navigare-yachting.com

Marina läroverket i Danderyd toppar listan över Storstockholms gymnasier i Sveriges kommuner och landstings (SKLs) ”Öppna jämförelser – gymnasieskola 2011” i Sveriges 290 kommuner.

I SKLs ranking mäts tre parametrar. Det är andel elever som fullföljer utbildningen, genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg och andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola. För andra året toppar Marina läroverket rankingen över gymnasierna i Storstockholm. Marina läroverket är 17de högst rankad av Sveriges alla 844 skolor, enligt SKLs mätning.

– Det är intressant att se att det är de stora industriföretagen Volvos och ABBs egna gymnasieskolor som toppar listan i hela Sverige. Jag tror att profilskolor, som industriskolor, musikskolor eller som Marina läroverket, generellt har ett vassare urval av riktigt engagerade och intresserade lärare och elever. Intresse och lust är viktiga ingredienser i framgångsrik pedagogik, säger Per Lindberg, rektor.

Marina läroverket i Danderyd har funnits i 19 år, erbjuder marinbiologi-, ledarskaps- och marinteknikprogram för cirka 450 elever. Att blanda teori och praktik är skolans pedagogiska grundidé.

– Alla skolans elever tillbringar ett antal veckor på våra seglande skolfartyg. Våra marinbiologer seglar i Medelhavet och Atlanten för att kunna studera varma vatten. Ledarskapseleverna seglar främst i Medelhavet, där vi har flera vänskolor i spännande länder, marinteknikerna i Holland, Belgien, Frankrike och England, där en viktig del av fritidsbåtsindustrin finns. Studiebesök och språkträning får en särskild spets i andra länder. Närvaron blir per definition 100 procent ombord på ett fartyg till havs, säger Per Lindberg.

– Det är en seger för vår skola att vi nått detta resultat. Den nya gymnasiereformen GY11 går till stora delar ut på att försvåra för utbildningar som kombinerar teori med praktik. Vi visar nu återigen att detta är ett vinnande koncept, säger Anders Paulsen, VD.

Hela listan i SKLs gymnasieskolranking för landet bifogas detta mail som en separat fil. Databasen med definitioner och förklaringar finns på: http://130.28.2.87/default.aspx

Se även SKL:s hemsida www.skl.se

Jeanneau presenterar helt nya linjer i sin nya båt Sun Odyssey 44 DS. För designen står Franck Darnet och Olivier Flahault, som har konstruerat en båt med mer rymd än tidigare jämförbara modeller. På utsidan har den nya 44:an renare linjer än tidigare modeller från Jeanneau.

Sittbrunnen är både rymlig och riktigt komfortabel. Däcket är flushat och alla winschar och skot/fall är enkla att nå.

Bland det som syns allra mest i designen märks de specialfärgade sidofönstren. De känns helt naturliga i den yttre designen av båten samtidigt som de släpperin väldigt mycket ljus i salongen på ett elegant sätt.

Designern till Sun Odyssey 44DS har särskilt tänkt på alla dem som vill ha bekväm segling. Båten har därför självslående fock, rullmast och gott om bra stuvutrymmen för både segel och utrustning.

Salongen i Sun Odyssey 44 DS är utförd med en layout som påminner om valnöt. Den är väldigt ljus, enligt de bilder som varvet har skickat ut, och besättningen får en panoramavy ut.

Salongsbordet är monterat så att det kan justeras på höjden och även användas som drinkbord. Inget att rekommendera för svenska seglare, med andra ord…

Båten har ett rymligt navigationsbord och en rymlig Meridiansoffa i salongen. Denna kan göras om till koj eller vilobädd under segling eller när man ligger i hamn.

Ägarkabinen har en extra stor bädd på 2×2 m, två bekväma fåtöljer och extra gott om stuvutrymmen. Kabinen har direktingång till badrummet.

Även gästkabinerna är generöst tilltagna för en båt i den här storleken. Bland utrustningen ingår en läderklädd bänk och åtskilliga sturutrymmen.

Jeanneau beskriver själva Sun Odyssey 44 DS som en revolutionerande båt, särskilt vad gäller design och materialval.

Sun Odyssey 44 DS kommer att visas på flera av de stora båtmässorna i Europa kommande vinter.

Info: www.franck-darnet-design.com

Heesen Yachts presenterar ännu en riktigt stor yacht medvad de kallar “Fast Displacement Hull Form” (FDHF). För konstruktionen svarar Van Oossanen and Associates. Den 50 m långa aluminiumyachten gör 18,5 knop.

YN 16750 är en knappt 50 m lång yacht på drygt 300 ton. Hon är väldigt modernt designad med skarpa linjer och en rak stäv. Båten är under planering och kommer att levereras 2015 enligt planerna.

Fast Displacement Hull Form (FDFH) har utvecklats av de välkända holländska konstruktörerna Van Oossanen and Associates. Designen är inte bara tänkt att ge ett tydligt yttre utan inte minst för att spara bränsle.

Tack vare FDHF:s låga motstånd i vattnet när den här yachten sin maxfart på 18,5 knop med i sammanhanget måttliga 2×1 000 kW MTU dieselmotorer. Därmed klarar yachten att korsa Atlanten men ett minimum av bränsle i sina 45 000 liter stora tankar.

Under vattenlinjen finns bland annat väldesignade propellertunnlar med 1,5 m diameteroch särskilda stabiliseringsfenor (Quantum XT zero-speed fins) med mera.

Tekniska specifikationer
Hull type: Twin Propeller, round bilge, fast displacement motor yacht
Naval Architecture: Van Oossanen and Associates
Exterior Designer: Omega Architects & AB Studios
Interior Designer: Omega Architects & AB Studios
Interior Design Adviser: AB Studio
Classification: ABS, A1 Commercial Yachting Service, AMS
Large commercial Yacht Code (LY2) by MCA
Hull: Aluminium
Superstructure: Aluminium
DIMENSIONS
Length over all: 49,90m
Beam over all: 9,00m
Draft: 2,15m
Displacement (approx. 50% load): 315 tons
TECHNICAL DETAILS
Maximum speed (50%load): 18,5 knots
Range at 13 knots: 3.150Nm
Fuel capacity: 45.000 litres
Fresh Water capacity: 16.500 litres
PROPULSION DETAILS
Main engines: 2 x MTU 8V 4000 M63L
Maximum power: 2 x 1.000kW
Generators: 2 x Kilo-Pak, each 99kW at 50Hz

Foto: Omega Architects.

Under den pågående båtmässan Hanseboot i Hamburg, som slutar på söndag, har Bavaria ett par stora premiärer. Det är dels världspremiären för nya Bavaria Cruiser 40 i en tvåkabinsversion, dels den första gången som varvet går ut med priserna för den helt nya Bavaria Vision 46.

Bavaria Vision 46 kommer att kosta från 175 000 Euro plus moms, vilket betyder knappt 1,6 Mkr plus moms. Båten får sin världspremiär på Boot i Düsseldorf 2012.

Cruiser 40 i tvåkabinsversion är en båt som många av varvets kunder har frågat efter. Den har gott om plats för upp till fyra personer och gott om trä i inredningen.

Info: www.bavariasverige.se

Nu är spänningen på topp inför den kommande upplaga av Volvo Ocean Race, som startar i morgon i spanska Alicante. Hela flottan med sex olika team har laddat batterierna och är redo att kappsegla över nio oceaner jorden runt i ett extremt tempo. För oss som sitter hemma finns det väldigt bra möjligheter att följa med ombord via TV och andra medier. Dessutom sänder TV10 starten av Volvo Ocean Race direkt från Alicante 5 november kl. 13.45.

Väderutsikterna inför starten i Alicante säger att de blir 12-13 m/sek vind, vilket betyder att det kan dra upp ganska rejäl sjö. Starten går kl. 13.00 UTC (1400 lokal tid). I den krabba sjö som brukar råda utanför kan det bli en spännande start när de nya Volvo Open 70 båtarna börjar sin 6 500 Nm långa första delsträcka till Kapstaden.

– Väderförhållandena blir idealiska för de här båtarna med snabb segling i frisk bris, säger racets chefsmeteorolog, Gonzalo Infante.

– Inom tolv timmar, när båtarna börjar sin första nattsegling, startar den första kryssen i 12-13 m/sek motvind.

Ken Read, skeppare på PUMA Ocean Racing powered by BERG, säger:

– Det verkar som om vi kan få en rejäl utmaning redan när vi är på väg ut ur Medelhavet.

Leg 1 omfattar allt från det oförutsägbara Medelhavet, tidvattensflaskhalsen i Gibraltar och de starka nordliga vindarna utanför Nordafrika innan båtarna seglar söderut i Doldrums, som är en stadig högtrycksrygg på några hundra Nm på vardera sidan om ekvatorn.

Efter Doldrums kommer båtarna att sträcka ut mot den brasilianska kusten för att plocka upp så mycket vind som möjligt och undvika allt för svaga vindar. Därefter blir det segling rakt mot mål i Kapstaden, Sydafrika.

Det snabbaste någon båt har seglat hittills står Ericsson 4 för i förra racet, då de noterade 596,6 Nm på 24 timmar.

Här följer mer informatiojn på engelska i VOR:S egen pressrelease inför starten:

Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing go into the first offshore leg at the top of the leaderboard with six points after victory in the Iberdrola In-Port Race. PUMA finished second, followed by CAMPER with Emirates Team New Zealand, Team Sanya, Groupama sailing team and Team Telefónica.

Walker, a two-time Olympic silver medallist, said the first 24 hours of the leg could prove crucial to the end result.

“The big question will be whether we can get out of the Med quick enough to connect with the trade winds,” the Briton said. “We’ll see over 20 knots upwind and that’s enough to break these boats. It could be that the most decisive point of this leg is the first 24 hours.”

Mike Sanderson, skipper of Chinese entry Team Sanya, knows all too well about sailing into heavy weather. He led ANB AMRO ONE to victory in the 2005-06 race when a storm ravaged the fleet hours after the start from the Spanish port of Vigo.

“There’s nothing that starts quite as quickly as a Volvo Ocean Race — you’re into it straight away,” the New Zealander said. “We’re going to see some action pretty quickly. It’s looking like it could be pretty churned up out there.”

Despite the forecast, CAMPER’s Australian skipper Chris Nicholson said his team were keen to get started on leg 1, which is expected to keep the 11-man teams, including one embedded Media Crew Member, at sea for an exhausting 21 days.

“We are all over that kind of weather,” Nicholson said. “We have had it since day one of the launch. It’s not a problem for us. We may well see 30 knots on the nose before we get to the Gibraltar Straits and that’s OK. We had 45 knots on the way down to Alicante from the UK so we’re up for 30 knots for sure.”

Franck Cammas, charged with leading France’s first entry in 18 years, said his team were in “the racing frame of mind” as the clock ticked down to the start.

“We are ready,” the Groupama 4 skipper said. “We are looking at the weather and it’s as if we are already racing. We have been preparing for a long time and we are happy to be leaving on Groupama 4 which has shown its potential and looks promising offshore.”

Iker Martínez said Telefónica would be looking to show what his crew is capable of in the offshore legs, which offer five times as many points as the in-port races.

“I’m feeling good but a little bit nervous, not because I’m worried about anything in particular but because we have spent a long time preparing and we want to have a good race,” said Martínez, who has gold and silver Olympic medals to his credit. “We didn’t have a very good inshore race and that’s given us even more determination to prove ourselves.”

Ever since the Volvo Ocean Race became a single-class event in 1997-98 the winners of the first leg have gone on to take overall victory.

“I’ve heard it several times this great tradition that you have to win leg one to win the race, but I’m not so sure about that this time,” said Read. “I think this is setting up to be too close.”

Before the teams leave Alicante, fans will get a final chance to see the fleet up close, as they complete a short course along the Alicante shoreline starting near the port, heading to Albufereta then up to Cabo de Huertas and back before setting sail for the open sea. The leg start will be shown live through the New Livestream platform, which includes video, photos, audio and text updates at http://new.livestream.com/volvooceanrace.
You don’t have to be onboard one of our Volvo Open 70s to find out what’s going on out on the racecourse. There are plenty of ways you can follow the racing at home and on the move, find out here how to follow the race.

Info: www.volvooceanrace.com

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Den polska lantbrukaren Marian Rak har idag utsetts till WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award 2011. Han belönas med 10 000 euro för sina insatser att minska näringsläckaget och öka den biologiska mångfalden på sin gård. Tävlingen har arrangerats i åtta länder runt Östersjön.

Priset som har instiftats av WWF i samarbete med Swedbank och Sparbankerna, skulle ha delats ut på Östersjökonferensen “A Greener Agriculture for a Bluer Baltic Sea” på Sånga-Säby konferenscenter utanför Stockholm, men pristagaren själv kunde inte närvara på grund av en incident på flygplatsen i Warszawa.

– Marian Rak är ett föredöme som med nya miljövänliga metoder arbetat med utvecklingen av sin gård sedan 1975. Han planterar träd, bygger dammar och våtmarker för att minska läckaget av näringsämnen från sina marker och återställer livsmiljöer för både djur- och växtliv, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Gården är ett konventionellt jordbruk med vete, korn, majs, raps och potatis som huvudgrödor, men han driver även en fruktträdgård och föder upp boskap. Åtgärderna kan enkelt kopieras av andra jordbrukare runt Östersjön.

– Jag har alltid varit intresserad av naturvård och när jag insåg att mitt jordbruk var skadligt för miljön bestämde jag mig för att arbeta för naturen. Utmärkelsen betyder mycket och inspirerar till fortsatt arbete, säger Marian Rak.

Priset ska lyfta fram goda exempel på “Östersjövänligt” jordbruk och nyskapande åtgärder som minskar avrinningen.

– Jag hoppas det här priset bidrar till att övertyga andra att miljöåtgärder gör skillnad. Många har varit tveksamma, men nu hoppas jag att priset får dem att se på det jag gör med nya ögon, säger Marian Rak.

Östersjön är fortfarande ett av de mest hotade haven i världen och övergödningen från jordbruket är den enskilt största orsaken.

– Jordbruket har länge setts som problemet, men det är en viktig del av lösningen. Genom den här utmärkelsen ger vi jordbrukarnas åtgärder för Östersjön ett erkännande, säger Pauli Merriman, chef för WWF:s internationella Östersjöprogram.

WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award arrangeras för att Östersjöländernas bönder ska ta aktiv del i kampen mot övergödningen.

– Vi vill engagera fler i vår närmiljö och har insett att ett utmärkt sätt att verka för ett friskare Östersjön är att stödja en tävling där insatser för goda jordbruksmetoder lyfts fram, säger Magnus Hammar, chef för skog och lantbruk på Swedbank.

Den internationella juryns motivering lyder:
”Marian Rak belönas för sitt starka miljöengagemang, vilket är ett bevis för hur en framgångsrik konventionell gård samtidigt kan minska näringsförlusterna, förbättra landskapet och den biologiska mångfalden. Genom att införa ett stort antal miljöåtgärder i jordbruket anser juryn att Marian Rak och hans familj har gjort en stor insats för att rädda Östersjön, åtgärder som lätt kan kopieras av andra jordbrukare i regionen. Marian Rak har varit en effektiv ambassadör och förespråkare för hållbara jordbruksmetoder i Polen. Vi hoppas att utmärkelsen ska bidra till att öka hans inflytande och sprida goda exempel och idéer över hela Östersjöregionen.”
Priset instiftades 2009 av WWF och Swedbank för att belöna aktiva åtgärder inom jordbruket i kampen mot övergödningen. Nomineringarna sker i samarbete med Baltic Farmers Forum för miljön och jordbruksorganisationer runt Östersjön.

Bilden:
Den polska lantbrukaren Marian Rak har fått priset WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award 2011. Foto: Edyta Gajos.