Nyheter

Östersjöländerna har misslyckats med att införa kraftfulla åtgärder för att minska fartygens kväveutsläpp som bidrar till övergödningen. Bara Tyskland och Danmark var beredda att gå vidare medan Sverige passivt ville skjuta beslutet på framtiden under det nyligen avslutade Helcom-möte i Helsingfors.

– Sverige sviker, när vi istället borde gå i spetsen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF

WWF anser att Östersjön snarast borde göras till ett särskilt område med kraftiga krav på utsläppsbegränsningar för kväve, ett så kallat NECA – område (Nox Emission Control Area). Reglerna skulle bara omfatta nya fartyg och inte dagens fartygstrafik. Men hittills har inte ens detta gått att genomföra.

– De nuvarande nivåerna på fartygens utsläpp av kväveföreningar har sedan decennier varit förbjudna på land. Utan NECA kommer dessa skamliga utsläpp att fortsätta långt in i framtiden, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

Övergödningen har identifierats som det enskilt största hotet mot Östersjöns marina miljö. Sjöfartens luftföroreningar bidrar till kväveutsläppen som är en biprodukt av förbränningen av smutsigt bränsle och bidrar till övergödningen. Med den nuvarande tillväxttakten och prognoserna för fartygstrafiken i Östersjön kommer utsläppen att öka upp till 50 procent år 2020 jämfört med sekelskiftet.

– Även utsläppen från dagens sjöfart måste åtgärdas. Det finns väl utformade förslag på hur ett marknadsbaserat system kan belöna de rederier som redan idag går i bräschen och genomför åtgärder som minskar de kvävehaltiga utsläppen, avslutar Mattias Rust.

Fakta: Östersjöländerna har via Helsingforskommissionen (HELCOM) i flera år arbetat med förslaget om rening av luftutsläppen. Idén har varit att driva frågan till den Internationella Sjöfartsorganisationen (IMO) under 2011, men länderna kunde inte enas. Vid Helcom-mötet i Helsingfors 15-17 november hade Östersjöländerna en ny chans att helhjärtat föra NECA-frågan framåt, för att på sikt kunna minska kväveutsläppen. Flera länder, inklusive Sverige, kunde inte göra detta åtagande och beslutet sköts på framtiden.

Regeringen har beslutat att satsa nära 25 Mkr för att främja utvecklingen på miljöteknikområdet. Satsningen sker inom ramen för Miljöteknikstrategin.

– När den internationella marknaden för miljöteknik växer är det viktigt att svenska aktörer på miljöteknikområdet ges goda förutsättningar. Vi vill dessutom bidra till att svenska små och medelstora företag får en ökad möjlighet att dra nytta av de EU-medel som finns på miljöteknikområdet. Fler och växande företag inom miljöteknikområdet bidrar till fler konkurrenskraftiga företag och fler arbetstillfällen, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Satsningen omfattar två myndighetsuppdrag. En satsning på 17,5 Mkr till Energimyndigheten fram till och med 2014, för att främja samverkan mellan aktörer på miljöteknikområdet genom att arrangera en “mötesplats”. Detta görs i syfte att öka investeringar i miljöteknik. Samtidigt ges Tillväxtverket under samma period 7 miljoner kronor för att öka det svenska deltagandet i EU-program. Satsningen sker inom ramen för Miljöteknikstrategin.

Miljöteknikstrategin omfattar i sin helhet 400 miljoner kronor, fördelat på 100 Mkr per år under perioden 2011-2014. Syftet med strategin är att stödja utvecklingen av och förutsättningarna för svensk miljöteknik.

Det blev en rejäl debatt på Unionsrådet i Stockholm 24 november när planerna inför ett samgående mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet presenterades. Projektgruppen som leder arbetet inför det eventuella samgåendet har kommit långt i sina förberedelser. De kan peka på en rad fördelar för svenska båtägare med en ny organisation, men samtidigt finns det flera frågor som behöver diskuteras mer.

Tidsplanen inför ett samgående är en sådan fråga. Enligt Lars Afzelius i projektgruppen kan ett samgående bli verklighet först 2014. Först ska både SBU och SSF hålla två extra respektive ordinarie årsmöten och avveckla sina nuvarande organisationer och därefter kan en ny organisation formas.

Den totala budgeten för den nya organisationen, som skulle få cirka 225 000 medlemmar, hamnar på 36 Mkr. Av detta kan hela 4,6 Mkr gå tillbaka till förbundens verksamhet, vilket är en avsevärd förstärkning jämfört med idag.

Idag betalar en medlem i en dubbelansluten båtklubb (medlem i både SBU och SSF) 51 kr per år. Förslaget till den nya organisationen är att den avgiften höjs till 90 kr per år.

Det medlemmen betalar till den nya huvudorganisationen kan bli 90 kr, varav 20 kr går tillbaka till de nya distrikten.

Budgeten med de nya avgifterna bestäms först under 2013 på ett årsmöte, säger Lars Afzelius.

Vid diskussionerna framkom det att avgifterna bestäms på kommande årsmöten. Ingenting är beslutat ännu. Medlemsavgifterna lär – om det blir en sammanslagning – justeras nedåt.

Flera delegater ifrågasatte hela samgåendet eftersom de antingen har väldigt få kappseglare i sina klubbar eller för att de representerar rena motorbåtsklubbar i till exempel Dalsland och Vänern.

En av de stora fördelarna med ett samgående är att båtklubbarna kan söka mer bidrag i den nya organisationen.

– En sammanslagen båtorganisation blir den fjärde största idrottsorganisationen i landet. Då kan vi erbjuda en större palett med stöd och hjälp till föreningar och klubbar för att söka bidrag, sa Stefan Rahm, SSF:s förbundsdirektör.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Stefan Rahm (t. v.) och Lars Afzelius.

Nu är dramatiken på topp i Volvo Ocean Race. Med drygt 2 000 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden har Puma brutit masten, vilket gör att Telefonica drar ifrån. Vindarna är gynnsamma för snabb havskappsegling och alla utom Puma ligger och seglar i över 20 knop. Om Puma inte får ordning på sin rigg kan en säker andraplats på delsträckan bli en tredje- eller till och med fjärdeplats. Som tur var har hela besättningen klarat sig utan skador.

Beskedet om att Puma hade brutit masten kom med den ordinarie rapporten klockan 18.30 på måndagskvällen.

Skepparen Ken Read och hans besättning på tio man hade räknat med max fem dygn till innan de kom till Kapstaden. Med bruten mast lär det ta betydligt längre tid…

Här är hela den senaste pressreleasen på engelska:

PUMA Ocean Racing powered by BERG reported that they had suffered a broken mast on the first leg of the Volvo Ocean Race 2011-12, which began 17 days ago from Alicante, Spain. The crew are unhurt.

The rig onboard PUMA’s Mar Mostro failed at around 1500 UTC in the southern Atlantic Ocean, about 2,150 nautical miles from Cape Town, South Africa.

Skipper Ken read reported: “We were sailing on a port tack, beam reaching in 22-23 knots of breeze, heading east northeast with eight to 10 foot waves when the mast failed. There were no warning signs.

“There was no panic onboard, and all crew are safe and well.”

“Thanks to amazing seamanship, the three pieces of the mast and all of the sails were recovered. We haven’t suspended racing at this point and are weighing are options.

“At this point we are not using our engine, but are taking some time to clear our heads and evaluate next steps. Our plans may include heading to the island of Tristan da Cunha – about 700 nautical miles from us, nearly on the way to Cape Town.

“This is the saddest and most disappointed 11 people on earth. We were in a comfortable second position, traveling south to get into the final front and head across the southern Atlantic towards Cape Town.

“We were planning to be there in five days. At this stage, my goal is to make sure we get this crew back safely and we will look at options as to how to get back in this race.”

The Brazilian search and rescue organisation have been informed and are on standby to assist if necessary.

Volvo Ocean Race control is in constant contact with the team to establish the full extent of the damage and ensure the crew are given full support to enable them to deal with the situation.

The causes of the dismasting are not known at this stage. However, the rig is of a different origin and manufacture to that of Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam which suffered a failure earlier during Leg 1.

PUMA Ocean Racing’s shore team are working on a recovery plan to ensure the yacht can rejoin the race as soon as practically possible and will work closely with Volvo Ocean Race to determine the cause of the dismasting.

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Kommentarer

BERG Propulsion 20:37:40 2011-11-21

Vi fick beskedet strax efter att det hände och det är klart att det är ett hårt slag för oss, men nu gör vi allt vi kan för att hjälpa och supporta våra seglare med logistik och annat för att kunna fortsätta med racet. BERG Propulsion är det enda svenska bolag som är aktivt i denna tappning av VOR. Vi har arbetat tillsammans med PUMA sedan början på 2010 och självklart vill vi se PUMA powered by BERG på prispallen under alla stopover!

Vi vet för lite om jordbruksdikenas roll för övergödningen av Östersjön. Det visar en ny kunskapssammanställning* från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och BalticSea2020. Sammanställningen visar också att det ofta saknas kunskap om hur effektiva olika åtgärder är för att minska fosforläckage från jordbruksdiken. Därför bör man, enligt forskarna, anlägga en försökspark där olika åtgärder kan testas och utvärderas under kontrollerade former.

”Det är viktigt att så snabbt som möjligt öka kunskapen om hur effektiva olika åtgärder är under olika förhållanden, och därmed göra det möjligt att de mest lämpliga åtgärderna används”, säger Conrad Stralka, Verkställande Direktör vid BalticSea2020.

Sammanlagt finns det drygt 9 000 mil jordbruksdiken i Sverige. Dikena grävdes en gång för att öka den produktiva landarealen och behövs för en god växtproduktion. Samtidigt drar regn- och grundvatten med sig näringsämnen via diken till vattendrag, sjöar och hav. Åtgärder som minskar fosforförlusterna från diken till vattendrag kan ha positiva effekter för övergödningsrelaterade miljöproblem, men kunskapen om vilka åtgärder som verkligen har effekt är låg. Skyddszoner och små sedimentationsdammar är två exempel på detta.

”Det krävs många åtgärder i en stor andel av befintliga diken och dräneringssystem för att minska fosfortransporten till Östersjön. Därför får åtgärderna inte vara för svåra eller dyra”, säger Joakim Ahlgren, forskare vid SLU.

Hittills har dikenas roll, funktionalitet och effektivitet inte studerats på ett systematiskt sätt. En försökspark skulle göra det möjligt att hitta de mest kostnadseffektiva åtgärderna för olika förhållanden.

BrandvarnareGruppen manar alla Sveriges hushåll att testa sina brandvarnare i god tid före första advent. Då måste alla brandvarnare fungera. Advent, jul- och nyårsperioderna är högrisksäsong för bränder. 2010 inträffade 37 % av alla bränder under denna tid. Nio av tio dödsbränder inträffar i bostäder. Det brinner lika ofta i flerbostadshus som i villor.

Brandvarnaren kontrolleras genom att trycka på den testknapp som sitter på brandvarnaren. Då provas alla tekniska funktioner och om allt är som det ska så avger den en kort larmsignal som kvitto.

Om den inte larmar vid test kan batteriet vara slut och då måste man byta batteriet eller hela brandvarnaren. Brandvarnare är en av de billigaste livförsäkringar man kan skaffa.

Den vanligaste orsaken till att brandvarnaren inte larmar är att batteriet tagit slut. Funktionskontroll och batteribyte är åtgärder som kan vara livsavgörande.

Det gäller också att ha minst en brandvarnare i varje rum och på varje våningsplan. Brandvarnare ska vara placerade i taket. Fler brandvarnare ökar säkerheten.

Brandvarnare gör att en brand kan upptäckas tidigt. De boende kan rädda sig i tid, varna andra och larma brandkåren och kanske hinna släcka innan branden spridit sig. Men allt beror på om brandvarnaren är rätt placerad och fungerar.

Det är mycket som ska hinnas med inför julen, men kontroll av brandvarnarens funktion är bland det viktigaste. Första advent måste det vara klart, manar BrandvarnareGruppen.

Regeringen beslutade i dag att Naturvårdsverket får uppföra naturum Kosterhavet och kontor för Kosterhavsförvaltningen i Västra Götalands län. – Det finns i Kosterhavet en mångfald av livsmiljöer som är unika och dessa naturvärden är viktiga att skydda – samtidigt vill vi göra dessa miljöer tillgängliga för turism. Naturum blir en entré och en bas för både turism och för förvaltningen av nationalparken, som kommer att vara öppen året om, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har genomfört projektering av byggnaden och målet är att det ska bli en så kallad miljöbyggnad enligt Sweden Green Building Council.

Vid byggandet ska det bästa kända miljöval användas. Full tillgänglighet för alla eftersträvas. Naturum Kosterhavet ska ha öppet hela året och antalet besökare uppskattas till ca 100 000 per år.

Den effektiva ytan för naturum är ca 500 m² och för nationalparks förvaltningens lokaler ca 110 m². Regeringen satsar 20 000 000 kronor och ytterligare finansiering kommer att ske genom tillskott från Västra Götalandsregionen och Strömstads kommun.

Kommentarer

Anders Tysklind 23:13:18 2011-11-18

En liten rättelse:
Det är Länsstyrelsen i Västra Götalands län som lämnar ett tillskott, inte Västra Götalandsregionen.
/mvh Kosterhavets nationalpark

I år fyller miljöorganisationen Greenpeace 40 år. I samband med jubileet kommer organisationens specialbyggda, nya fartyg Rainbow Warrior III till Skeppsbron i Gamla Stan som ett av de första stoppen på sin jungfrufärd. Rainbow Warrior III är en symbol för miljöengagemang, aktivism och optimism, och ombord finns gamla och unga aktivister från hela världen.

Rainbow Warrior III är konstruerad efter de hårdaste miljökraven och är tekniskt specialutrustad för att möta Greenpeace behov. Fartyget har en hybridmotor, men är främst byggd för att segla. Hon kommer att korsa världshaven med hjälp av 1 260 kvadratmeter stora segel monterade på en 55 meter hög så kallad A-frame-mast.

De goda segelegenskaperna och skrovets utformning innebär att skeppet kan spara stort på bränsleförbrukning. Fartyget har finansierats genom gåvor från hundratusentals privatpersoner, samt stöd från Postkodlotteriet.

Hon tar oss till platser dit andra inte tar sig; hon blir ett verktyg för att vittna om miljökatastrofer, en plattform för oberoende forskning samt ett instrument för att exponera och stoppa miljöbrott.

Under helgen 19-20-21/11 bjuds allmänheten in på Öppen Båt och prova-på-aktivism.

Utforska den nya arvtagaren till det mytomspunna namnet Rainbow Warrior, åk med i elhybridbåtarna, eller testa Greenpeaceklättring och banderollutveckling på den nio meter höga klätterväggen. Lyssna på inspirerande historier från talarna på Gröna Scenen eller gå på Greenpeacefest på Debaser på kvällen!

Öppen båt 19-21 november
Skeppsbrokajen, Tullhus 2
Lördag & Måndag kl 10.00-18.00
Söndag 10.00-17.00

Fakta om nya Rainbow Warrior
Flagga: Nederländerna
Fartygstyp: Motor Sail yacht med helikopterlandningsplatta
Klass: Germanischer Lloyd, klassificeringar inkluderar Green Passport
Längd: 57,92 m
Bredd (max): 11,30 m
Djupgående (max): 5,12 m
Masthöjd: 54,25 m
Deplacement: 872 ton
Segel: 2 A-frame-master med 5 segel
Motorer: Caterpillar
Max hastighet (vid segeltest): 14 knop
Max distans: 4 500 nm
Kojplatser: 30 st
Total segelyta: 1 260 kvadratmeter

Foto: Marcus Meyer.

Ett nytt samarbete mellan Salona och Navigare Yachting skapar Navigare Race Fleet. Denna flotta kommer att bestå av tio stycken helt nya kappseglingsutrustade Salona 38 Performance Cruiser.

Pressrelease:

“Vi har märkt att det finns stor efterfrågan på att få köpa en kappseglingsbåt genom vårt charter management program. Även många av våra charterkunder frågar efter detta och fördelarna med att äga en tävlingsbåt i medelhavet är många. Kombinationen mellan att medverka i regattor och samtidigt ha möjligheten att semestersegla i solen helt utan extra kostnader och underhållstimmar är unik” säger Per Abrahamsson, som är en av grundarna för Navigare.

Bortsett från alla viktiga funktioner som måste uppfyllas för varje båt har den nya Salona 38 en extremt svår uppgift, att slå den bästsäljande modellen Salona 37. Den nya Salona 38 har tagits fram av människor med samma mål – att designa och bygga en konkurrenskraftig snabb segelbåt som kan vinna en regatta men som samtidigt har en otroligt skön komfort och hög säkerhet.

Nu söker Navigare tio stycken nya båtköpare för att börja skapa denna unika flotta som beräknas att komma igång redan till chartersäsongen 2012 i Kroatien.

Kommentarer

Göran Larsson 09:29:09 2011-11-25

Intressant!

Rolf 17:50:30 2012-02-08

Men det sket sig och var som vanligt bara munväder från Navigare. När ska någon journalist genomskåda detta bolags bluffar?

Jörgen 09:18:33 2012-02-13

Någon som har erfarenhet om företaget Navigare.
De erbjuder 2 veckors utbilding i Grekland för skeppare och besättning.
Är detta seriöst?

Hondas senaste flaggskepp – BF250 – har belönats med 2011 IBEX Innovation Award i USA. Detta skedde vid den årliga konferensen med National Marine Manufacturers Association (NMMA) som utsåg Honbdamotorn i tillsammans med en jury av båtjournalister från Boating Writers International (BWI).

National Marine Manufacturers Association (NMMA) är en riktigt betydelsefull organisation i båtlbranschen. Det är moderorganisationen till båtbranschens företag i Nordamerika, världens största båtmarknad, och dessuttom den organisaiton som har gått före vad gäller olika standarder till båtbranschen.

IBEX Innovation Award anses som den högsta hedersbetygelsen för nya produkter och tekniska framsteg i marinbranschen.

Bland de nyheter som prisutdelarna tog fasta på fanns Hondas nya luftsystem i 250 hk motorn, liksom det nya laddsystemet via generatorns som laddar beroende på belastning.

Medan i stort sett alla andra båtmässor i Europa och världen har minskat sitt påublikunderlag de senaste åren ökade Antalet besökare på Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan med drygt fem procent. Det är ett trendbrott internationellt sett.

32 551 personer besökte Scandinavian Boat Show, Nordens enda mässa för exklusiva båtar, som stängde i söndags. Det är en ökning med cirka 1 600 personer jämfört med året innan.

Intresset för båtlivet sitter djupt rotat i den svenska folksjälen. Besökarna på Scandinavian Boat Show mötte en snygg mässa med många nyheter, bland annat tre svenska världspremiärer.

– Dessutom rapporterades det från flertalet utställare att försäljningen gått bra, så det ser mycket lovande ut för nästa båtmässa i mars, Allt för sjön, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Samtidigt rapporterar Sweboat, båtbranschens riksförbund, att omsättningen i branschen varit i nivå med samma period förra året. Försäljningen av nya båtar har backat medan service och tillbehör ökat.

Var tredje båt en nyhet
Antalet utställda båtar på årets mässa var drygt 100 stycken och var tredje båt var en nyhet.

Puma ligger i en stadig men knapp ledning när båtarna i Volvo Ocean Race drar vidare mot Kapstaden. Ledningen är ibland minsta tänkbara, men i tätduon har Pumabåten lyckats hålla undan mot Telefonica i stort sett hela vägen de senaste dagarna. Nu har dessutom de besättningsmedlemmar som inte passerat ekvatorn tidigare fått sitt välförtjänta dop.

Just dopet och besöket av diverse figurer från havet i samband med detta brukar vara en oförglömlig upplevelse för de nya ombord. Inte minst den svenske veteranen Mange Olsson är känd för att kunna blanda ihop den hemskaste soppan som användes för att smörja de oinvigda. Stanken var ökänd…

Nu är det dock full fart om gäller för alla båtarna. För tillfälelt seglar de i farter runt 15 knop. Puma och Telefonica har dragit ifrån medan Camper ligger 150 Nm efter täten och den förra ledaren Groupama har verkligen fått sitt straff för att ha valt en egen väg. Hon ligger för närvarande nästan 400 Nm efter ledaren.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

As the fleet enters the second phase of leg one of the Volvo Ocean Race, PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) continues to keep Telefónica (Iker Martínez/ESP) at bay. The Spanish boat is just off her port hip, 8.9 nautical miles (nm) behind as the pair rattle south at 15.8 knots. They are currently 167 nautical miles off Recife on the Brazilian coast.

Meanwhile, CAMPER (Chris Nicholson/AUS) became the third boat to round Fernando de Noronha at 1430 UTC this afternoon. Groupama 4 has gained 15 nm in the last three hours, but still languishes 394 nm behind PUMA’s Mar Mostro. The French team is likely to reach Fernando de Noronha tomorrow around midday.

Throughout the day, speeds have remained between 14 and 15.7 knots for all four boats in the Volvo Ocean Race fleet. Navigator of PUMA’s Mar Mostro, Tom Addis, says the speeds are high due to the hot angles they are sailing. He plans to take the conventional approach for this leg and dive south, sailing away from the finish in Cape Town. In so doing, PUMA will skirt the Saint Helena High to the south and head into the strong westerly winds that they hope will sweep them to the finish in pole position.

However, Mar Mostro and Telefónica are very similar boats, with similar strengths and weaknesses. The PUMA team is acutely aware that Telefónica is nipping at their heels and one bad sail change or a breakage could let the Spanish through and into the lead. It’s still all to play for.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Under november 2011 premiärvisas nya Paragon 25 hos Nimbus Boats på Lidingö. Nya 25:an är andra generationen av Paragons 25 fotare, en läcker året-runt-båt med stor ”vill-ha” faktor. Föregångaren har på kort tid blivit ovanligt populär och har byggts i över 80 exemplar. Paragonkunderna är både privatpersoner och yrkesmän.

Pressrelease:

– Vi har lyssnat på våra kunder, både privatpersoner och yrkesmän, och samlat in ovärderliga synpunkter och önskemål. Båten var riktigt bra förut men nu är den ännu bättre, säger Jonas Göthberg, försäljningschef på Nimbus.

Arbetet har redan gett resultat då flera europeiska sjöräddningssällskap beställt båtar för användning inom ”Search And Rescue”.

En annan marknad som tagit Paragon Yachts till hjärtat är norska vestlandet som är känt för sina svåra väderförhållanden och kraftiga sjögång.

– Förutom att båten är omtyckt av yrkesmän så är det viktigt att påpeka att det är en formidabel fritidsbåt. Båten uppfyller alla de krav vi vanliga båtmänniskor kan tänkas ha oavsett om det handlar transport, fiske, lek eller bad. Att den dessutom har fantastiska sjöegenskaper och har det lilla extra vad gäller körglädje och design gör ju inte saken sämre, säger Per-Olof Rosland på Nimbus Boats Stavanger.

Båtens linjer och design har stramats åt i likhet med storasyster Paragon 31. Funktionen i båten är densamma men har vidareutvecklats för att bli ännu mer funktionell och robust.

Bland nyheterna märks:
• Däck och däckshus med samma stilrena formspråk som Paragon 31
• Höjt rostfritt sidoräcke för ökad säkerhet ombord med förbättrad funktion i akter-, och sidogrindar.
• Kraftigare bumperlist i PVC, samma som Paragon 31.
• Förlängd badplattform.
• Ankarspel i akter med skyddande rostfri båge.
• Ljusare interiör i salong och förkabin tack vare ny headliner och innerliner.
• Utökad standardspecifikation med bl.a. bogpropeller, WC, värmare och defroster.
• Båten byggs i Storebro som är navet för Paragons nuvarande och framtida modellprogram.

Paragon 25 levereras under 2012 med Volvo Penta D4.

Paragon Yachts filosofi
Modernt och stilrent formspråk med fokus på design och integrerade funktionella lösningar är några av de egenskaper som utmärker båten. Skrovet har köregenskaper avsedda att tillgodose de mest kräsna yrkesmännens krav på sjöduglighet, det vill säga en trygg och säker upplevelse i alla väderförhållanden.

• Ett skrov som har bästa möjliga prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara miljöerna till sjöss.
• Noggrann förstudie, samarbete och utveckling tillsammans med sjöräddning, kustbevakning, tävlingsförare och yrkesmän som arbetar i krävande miljöer till havs och kan båt.
• Anpassad för året-runt bruk samtidigt som den är rymlig och praktisk att vistas ombord på.
• Rolig, lätt att köra och manövrera.
• Modern, stilren och nytänkade design.

Paragon Yachts ingår i The Nimbus Group.

Info: www.paragonyachts.se

Med ett nytt system av mätbojar längs hela den svenska kusten kommer forskarna att få bättre förutsättningar att studera klimatförändringar. Projektet, som finansieras av Vetenskapsrådet, leds av Göteborgs universitet och är ett samarbete mellan fem svenska marina organisationer.

– För att kunna avgöra om våra hav förändras av människans aktiviteter, som till exempel utsläpp av växthusgaser, behövs mätningar. Hittills har mätningar gjorts sporadiskt av forskare ombord på fartyg, vilket är mycket kostsamt. Med automatisk mätutrustning kommer vi att få betydligt mer mätdata, säger professor Katarina Abrahamsson som är föreståndare vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet och den som leder projektet.

Med de automatiska mätbojarna hoppas forskarna få fylla igen de stora kunskapsluckor som finns i dag, till exempel över hur surhetsgraden (pH) varierar längs våra kuster. Dataserier med hög tidsupplösning ger unika möjligheter för forskare att bättre förstå fysiska, kemiska och biologiska processer i havet.

Miljömätningssystemet kommer att innehålla ett tiotal bojar som placeras på representativa platser runt hela svenska kusten. Bojarna utrustas med sensorer som kontinuerligt mäter salthalt, temperatur, planktonförekomst, syrgas, närsalter, organiskt kol, surhet och strömhastighet. Mätresultaten skickas till land och görs tillgängliga för forskare.

– Tack vare de nya mätbojarna kommer grundforskningen att få ny kunskap. Mätresultaten kommer att vara viktiga för samhällets planering av åtgärder för att minska människans belastning på havsmiljön. Anslaget från Vetenskapsrådet är ett erkännande av vår strävan att skapa en samlad svensk marin infrastruktur, säger Katarina Abrahamsson.

Totalt ansökte forskarna om 26,1 miljoner kronor för att skapa ett nationellt miljömätningssystem för förståelse av klimatförändringars påverkan på svenska marina kustområden. Exakt hur stort anslaget från Vetenskapsrådet kommer att bli är inte helt klart. Arbetet är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och SMHI.

Tema för Naturvetenskapens dagar i Örnsköldsvik är vatten och energi från vatten. Årets stora dragplåster är Umeå universitets forskningsfartyg R/V Lotty som den 22 november lägger till i hamnen för att ta med mellanstadieelever ut på havsexpedition.

För trettonde året i rad arrangeras Naturvetenskapens dagar för skolelever i Örnsköldsvik. NOT-dagarna är ett samarbete mellan KOMTEK (Kommunala teknikskolan), ortens företag och Umeå universitet. Universitet bidrar med ett flertal aktiviteter och föreläsningar. Den 22 november lägger forskningsfartyget R/V Lotty till i Örnsköldsviks hamn.

Kristina Viklund och Andrea Gillgren, informatörer vid Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitet, ser fram emot besöket i Örnsköldsvik.

– Det ska verkligen bli roligt att få visa barn och ungdomar vad som finns i havet, och hur man mäter hur havet mår. Vi kommer att låta eleverna göra experiment med havsvatten och följa med på en provtagning med vårt forskningsfartyg, berättar Kristina Viklund.

Anette Eikelboom, projektsamordnare på ENS vid Umeå universitets campus i Örnsköldsvik ansvarar för de delar där Umeå universitet medverkar. Hon tycker att NOT-dagarna är mycket viktiga för campus Örnsköldsvik.

– Vi arbetar långsiktigt med aktiviteter gentemot barn och unga med syfte att öka intresset hos barn för högre studier och forskning, särskilt inom teknik och naturvetenskap. Med NOT-dagarna vill vi på ett anpassat sätt visa barn och unga på de spännande områden som forskare arbetar med för att få dem att förstå hur viktigt det är med naturvetenskaplig forskning.

Gymnasieelever kommer få chansen att lyssna till fem spännande föreläsningar på temat vatten med forskare från Umeå universitet. De handlar om allt från inlandsisen på Grönland till vad haven utsätts för och hur vi människor påverkar havsmiljöerna.

Med drygt 3 000 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden börjar det dra ihop sig på allvar i Volvo Ocean Race. Telefonica har nu gått om Puma i ledningen och det börjar bli lite större avstånd mellan båtarna. Groupama ligger nu fyra, hela 375 Nm efter ledaren.

Det som har hänt de senaste dagarna är typiskt för utvecklingen i ett Volvo Ocean Race. Vägval, rutin och ett litet inslag av tur kan bli väldigt utslagsvgivande över tiden.

Att Groupama nu ligger 375 Nm efter ledaren känns märkligt eftersom den båten låg i ledningen för racet under flera dygn. De andra tre båtarna gjorde då ett smartare vägval, vilket de nu har fått betalt för.

Foto: Maria Muina.

Följ hela utvecklingen av racet på:
http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Medan stora delar av världens marinindustri har det oerhört tungt byggs det fortfarande riktigt stora yachter. Inte minst i Nederländerna, som har haft en stark utveckling för sin superyachtindustri i många år. Den allra senaste bjässen är en Mulder 98 Flybridge, som för närvarande är under slutfasen i sin konstruktion.

Kontraktet för det första exemplaret av denna nya yacht på 30 m skrevs i början av 2011. Yachten har designats av Guido de Groot med Jaron Ginton som konstruktör av själva yachten. Båten byggs inte helt överraskande för en rysk köpare och ska levereras under andra kvartalet 2013.

Mulder 98 Flybridge har en totallängd på 30.00 meter och en bredd på 6.90 meter. Den får en motorbestyckning på två stycken Caterpillar C32 dieselmotorer med en kapacitet på 1 600 hk vardera, vilket räcker för en maxfart på 22 knop.

Yachten har en bunkringskapacitet på 17 000 liter bränsle, vilket ger en räckvidd på 4 000 Nm vid tio knops marschfart. Skrovet byggs helt enligt Lloyd’s klassifikationer.

Den nya Mulder 98 Flybridge blir den första yachten som levereras från det nya varv som Mulder Shipyard har byggt. Det ligger tio km från varvets ursprungliga anläggning och är på 7 000 kvadratmeter. Anläggningen är specialgjord för att bygga yachter på 18 till 40 meter.

Info: www.muldershipyard.nl

– Grundämnet Litium (Li) som upptäcktes på Utö har fått en egen dag på ön som ligger i Haninge kommun. Förenta Nationerna har utsett 2011 till International Year of Chemistry – Kemins år 2011. Den 18 november hålls en heldag om grundämnet Litium på Utö i Stockholms södra skärgård.

FN:s syfte med Kemins år är att öka allmänhetens förståelse av kemi och kemisk kunskaps betydelse för att lösa samhällsproblem som till exempel växthuseffekten och råvaruförsörjning.

Litiumdagen på Utö ägnas åt grundämnets betydelse och dagens och framtidens olika användningsområden. Dessutom görs en historisk tillbakablick över Utös gruvhistoria som gjorde det möjligt att upptäcka grundämnet. José Bonifácio de Andrada e Silva (senare invald i Kungliga vetenskapsakademien) från Brasilien fann under ett studiebesök på Utö mineralet petalit, i vilket J.A Arwedson år 1817 upptäckte det nya grundämnet litium. Litium är en viktig del idag bland annat i läkemedel, och i batterier.

Utö gruva, här upptäcktes Litium.
Dagen inleds på Utö Värdshus och fortsätter med guidning och föredrag av bland andra:
• Martin Ragnar, Utvecklingsdirektör på Haninge kommun och docent i träkemi vid KTH
• Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen, ägare av Utö gruvor
• Kristina Edström, Professor i strukturkemi vid Uppsala universitet
• Per Enghag, Docent i materialkemi
• Eva-Lotta Thunqvist, Lektor vid KTH, Centrum för hälsa och byggande
Litiumdagen avslutas med middag på Utö Värdshus innan båten avgår från Gruvbryggan till fastlandet.

Statens maritima museer, SMM, har beslutat att k-märka skärgårdsbåtarna Enköping och Östanå I. Under en ceremoni ombord på Östanå I. Den 15 november överräcker SMM:s överintendent Robert Olsson de två mässingstavlorna som bevis på k-märkningen.

ENKÖPING
Enköping byggdes som passagerarångfartyg på Oskarshamns mekaniska verkstad 1868 och är enligt Lloyds register världens äldsta passagerarfartyg i bruk. Genom åren har Enköping gått i trafik både på ostkusten och från 1935-1990 på västkusten med en rad olika hemmahamnar. Nu går hon i trafik på Mälaren och gör kryssningar i skärgården. Enköping har sin kajplats vid Nybroviken.

ÖSTANÅ I
Östanå I byggdes som passagerarångfartyg 1906 på Bergsunds varv. Hon är ett av de traditionella skärgårdsfartygen med matsal och damsalong på övre däck. Liksom Enköping har Östanå I en lång och spännande historia. En av de mest namnkunniga gästerna ombord på var operasångaren Jussi Björling som använde försalongen för att sjunga upp sig under resorna från Siarö till kungliga operan i Stockholm.

Statens maritima museer k-märker sådana fartyg i yrkestrafik som museet bedömer vara av kulturhistoriskt intresse och hittills har över hundra fått denna märkning. Ett fartyg som blir k-märkt bedöms vara av stor vikt för främjandet av kunskapen om sjöhistorien. Dessa är viktiga för att berätta om det maritima kulturavet och de ger möjlighet för alla att kunna uppleva livet ombord förr.

I Strömmas flotta finns sedan tidigare följande k-märkta fartyg: Göteborgssightseeingbåten Paddan 4 och de tre Göta Kanal-fartygen, Juno, Wilhelm Tham och Diana.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna räkna in ytterligare två k-märkta fartyg i vår flotta. Det visar att vårt arbete med att både bevara fartygen i och använda dem i kommersiell trafik fungerar, säger Peter Henricson divisionschef för Strömma Båt & Destination.

Tisdagen den 15 november kl 18.00 längst in i Nybroviken kommer överintendenten Robert Olsson att ombord på M/S Östanå I överräcka de två mässingstavlorna som bevis för att fartygen är k-märkta. Fartyget kommer att vara flankerat av ytterligare fartyg i Strömmas flotta.

Det är oerhötr jämnt i ledningen av Volvo Ocean Race för tillfället. Puma leder för Telefonica, men marginalerna är väldigt små och båtarna lurpassar på varandra i de relativt lugna vindarna. Den förra ledaren – Groupama – har halkat efter de tre övriga båtarna och ligger cirka 20 Nm efter ledaren.

De fyra kvarvarande deltagarna har nu seglat omkring halva vägen av de 6 500 Nm som den första etappen utgör.

Efter den strapatsrika starten med kraftiga vindar under det första dygnet lugnade vädersystemen ner sig. Groupama valde en annan väg än det övriga fältet och låg ett tag väldigt bra till. Den taktiken – att segla nära Afrikas västkust – har nu straffat sig eftersom de övriga båtarna har kommit ikapp och är förbi.

Fortfarande återstår 3 500 Nm och mycket kan hända. Båtarna ska först ner till Brasiliens kust och runda innan de kan sätta kurs mot det första etappmålet i Kapstaden i Sydafrika.

Härär den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 1
Report: 15/11/2011 13:02:56 UTC

DTL DTLC BS DTF
1

PUMA 0.00
0.0 10.4 3829.4
2

TELE 6.20
1.0 11.5 3835.6
3

CMPR 128.50
7.0 12.3 3957.9
4

GPMA 273.40
20.0 16.8 4102.8

ADOR Retired from Leg 1

SNYA Retired from Leg 1

Contacts ►

Media Zone ►

Download Videos & Images ►
The Doldrums put up little resistance to the Volvo Ocean Race fleet on Tuesday with PUMA’s Mar Mostro and Telefónica, still locked together in a tight battle at the front of the fleet, looking set to breeze through the notorious ‘windless’ zone in under 24 hours.
Known as the Inter-tropical Convergence Zone, the Doldrums are renowned as one of the trickiest areas of the world to navigate – but they posed little problem for PUMA Ocean Racing powered by BERG and Team Telefónica as they continued the sprint south through the Atlantic.
“This Doldrums band isn’t nearly as wide as last time,” said PUMA skipper Ken Read, recalling his experience of the Volvo Ocean Race 2008-09. “In the last race we parked for days. This time we might make it through unscathed. Tom Addis [PUMA’s navigator] has done his homework and we think we’ve come up with a nice path.”
PUMA and Telefónica have been locked in a close-quarters battle since the fleet left Alicante on November 5, and after entering the Doldrums neck and neck on Monday evening both looked set to escape by 0000 UTC on Wednesday. At the 1300 UTC position update PUMA held a narrow six nm lead over Telefónica, with both maintaining speeds of more than 10 knots.
Weather experts were also forecasting an easy passage for CAMPER with Emirates Team New Zealand and Groupama sailing team. “Boats speeds will go down through the Doldrums but I expect a relatively fast crossing for all the teams,” said Volvo Ocean Race chief meteorologist Gonzalo Infante.
The drop in speed from the 20+ knots the leaders enjoyed over the weekend allowed third-placed CAMPER and fourth-placed Groupama to make back some ground. Over the past 24 hours CAMPER pulled back 24 nm on PUMA as the fleet compressed with Groupama gaining 54 nm.
On board CAMPER, navigator Will Oxley and co-navigator Andy McLean have been glued to the boat’s radar display, attempting to pick a route through the cloud-ridden Doldrums.
“We try to position the boat relative to big clouds,” McLean explained. “The big clouds are either sucking air or blowing air depending on whether they are raining or not. They can increase breeze by 100 per cent or you can sit in a hole for hours so getting it right is pretty vital.”
Groupama watch leader Damian Foxall said the team remained focused on speed despite being 273 nm behind PUMA at 1300 UTC.
“It’s not over yet and everyone is very aware of that,” he said. “What’s important is to take the small gains and make sure the boat is at 100 per cent, stay in touch with the others and, by the time we get to Rio in a week, other options may have presented themselves.”
The leading yachts are expected to reach the Leg 1 turning mark Fernando de Noronha, an archipelago off the coast of Brazil, within 36 hours.
On the way to the islands they will pass the Equator into the Southern Hemisphere, the signal for traditional ceremonies during which, for reasons of superstition, first-timers must go before King Neptune and his court to be punished for former sins.
“This is not like going to a confession booth at your church or saying hello to the local petrol station pump attendant,” explained 28-year-old Kiwi sailor Brad Marsh, one of two facing the trial on Groupama alongside France’s Erwan Israel.
“King Neptune and Queen Codfish have a long history of inflicting the worst punishment possible for any crimes that have occurred in the past. It is nature’s way of achieving equilibrium against any wrongdoings. Trust me when I say the show is rated for adults only and not intended for younger audiences!”
Once past Fernando the teams have around 3,300 nautical miles of South Atlantic to navigate before reaching the finish in Cape Town, South Africa.