Nyheter

Vid den traditionella Mårten GYS middagen 12 november tilldelades 2011 års Stipendium en välförtjänt jakt. Denna gång till den genomgripande och väl genomförda renoveringen av Folkbåt nummer 2, Jo-Jo. Ägaren, den inom folkbåtsvärlden välkände Anders Olsén, mottog under kraftiga applåderoch hurrarop, stipendiesumman om 10 000 kronor.

Stipendiet delas ut till en jakt som genomgått en genomgripande reparation för att åter stolt kunna segla över haven.

Jo-Jo är en veteran som Anders tävlingsseglar med varje säsong. Med goda resultat. Jo-Jo kommer även att, tillsammans med en mängd Folkbåtar i plast, delta i Guldpokalen i Sandhamn 25 – 29 juli, 2012 som arrangeras av KSS.

I GYSS stadgar fastslås att:
§1 Ändamål
GYS Stiftelses (GYSS) ändamål är att genom utdelande av stipendier stödja bevarande av äldre kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper. Därigenom skall GYSS genom sin verksamhet söka motverka likriktningen inom segelsporten.
GYSS Stipendium utdelas i första hand som erkänsla och uppmuntran till ägare av äldre segelbåt som underhålls rustas, förbättras eller seglas på ett sätt som är berömvärt, intressant eller eljest särskilt förtjänstfullt.

För mer information om GYSS kontakta
Ordförande Sven Matton
skumslev@hotmail.com

Royal Marines spinnaker/gennakerstrumpa har deltagit i ett stort test i den tyska seglartidningen ”Segeln”. De tio mest sålda strumporna deltog. Testarna tog hänsyn till funktion, kvalitet och praktiska detaljer. Royal Marines strumpa blev utsedd till ”Testsieger”, alltså bäst i test, och fick omdömet ”kan stå som förebild”.

Den stora skillnaden mellan Royals strumpa och övriga är den i polyeten formsprutade ovala tratten. Denna är mjukt utkragad både uppåt och neråt för att glida så lätt som möjligt längs med det inneslutna seglet. Vidare förs manöverlinan ut i kanaler vid ena sidan av tratten, vilket gör att seglet disponerar hela utrymmet. Eftersom denna sida också har en utsträckning neråt, så kommer spänningen i manöverlinan att stabilisera tratten så den ej kan tilta ikull vid manövrering av strumpan.

En annan praktisk detalj är de röda och gröna banden med tryckknapp, där man fäster skothornen efter avslutad segling. Det är all ”packning” som behöv innan nästa sättning vilket mer eller mindre omöjliggör timglas vid nästa sättning.

Finns att köpa hos de flesta segelmakare och hos Benns.

Team Telefónica med skepparen Iker Marínez och hans tio besättningsmän seglade på lördagskvällen in som obestridd segrare på den första delsträckan av Volvo Ocean Race. Målgången i Kapstaden blev rena rama triumfen efter att Telefónica har lett hela den senare delen av seglingen.

Här är hela den engelska pressreleasen från tävlingsledningen:

Team Telefónica has victoriously crossed the finish line while the sun was setting in Cape Town, South Africa, shooting to the top of the overall leaderboard.

Skipper Iker Marínez and his 10 champion crewmen arrived in roaring conditions in Table Bay, sailing with a reefed mainsail in a confused sea with more than 40 knots of gusting wind.

The Spanish team crossed the finish line at 1814:25 UTC after 21 days, five hours and 14 minutes at sea completing the gruelling 6,500 nautical mile Leg 1 race from Alicante, Spain.

While the sailors were looking forward to a long hot shower and fresh food, their immediate arrival was marked with a frothing champagne shower.

The victory catapults the Spaniards from the bottom of the leaderboard with just one sole point, to the top with 31 points.

Telefónica’s closest competitor CAMPER with Emirates Team New Zealand remains about 200 nautical miles behind them, and are expected to finish in the early hours of tomorrow morning.

Should CAMPER secure the second spot they will score 25 points, leaving them trailing Telefónica by just two points on the leaderboard.

In third position Groupama sailing team is set to secure 20 points, and third position overall, just seven points behind CAMPER.

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Nedskräpning av våra hav är ett allvarligt miljöproblem. Nu går startskottet för ett samarbete mellan fyra länder i centrala Östersjön, som syftar till att sätta fokus på nedskräpningen av Östersjön och dess kuster och samtidigt skapa förutsättningar för att ta reda på fakta på ett enhetligt sätt. I dag hålls projektets första konferens: ”Is the sea your garbage bin?” i Åbo, Finland. Huvudtalare är journalist Folke Rydén.

Nedskräpning av våra hav är en fråga som allt oftare diskuteras i internationella sammanhang. Skräpet har många negativa effekter – både vad gäller miljöpåverkan och ur ett ekonomiskt perspektiv. Idag kommer projektet MARLIN – Baltic Marine Litter att presenteras på en konferens i Åbo. På konferensen är journalist Folke Rydén huvudtalare, med programpunkten ”How to save the world, lets start with the Baltic Sea”.

– Skräpet i havet och på kusterna är ett stort problem idag. Genom vårt projekt i Östersjön kommer vi nu att ta reda på hur mycket skräp det är och vart det kommer ifrån, för att lättare kunna åtgärda problemet, säger Lars Alm, projektledare för MARLIN på Håll Sverige Rent.

Marin nedskräpning är en internationell fråga som kräver en harmoniserad mät- och analysmetod. Idag saknas jämförbara data kring marin nedskräpning. Sverige, Finland, Lettland och Estland ska tillsammans driva projektet MARLIN – Baltic Marine Litter.

Genom samarbetet ska en gemensam internationell metod att mäta och analysera nedskräpningen längs kuster användas, en metod som UNEP (United Nations Environment Program) tagit fram.

Förutom att handgripligen mäta och kategorisera skräp utmed kusterna kommer projektet även att producera informationsmaterial, anordna tävlingar och andra aktiviteter för att uppmärksamma allmänheten.

Projektets partners är, förutom Stiftelsen Håll Sverige Rent, FEE Latvia, Keep Estonian Sea Tidy och Keep the Archipelago Tidy från Finland. Projektet kommer att pågå fram till december 2013 och är delvis finansierat av Central Baltic Interreg programme.

Bilden är från Utklippan 2011.

Sommaren 2009 sponsrade Honda den ideella föreningen Passalen med utombordsmotorn BF40 till den gummibåt som var följebåt till barnen när de var ute och seglade under Marstrand Cup. Passalen hade då i samarbete med GKSS (Göteborgs Kungl. Segel Sällskap) nyligen startat en verksamhet som gjorde det möjligt för barn med funktionsnedsättning att delta i seglingsidrotten.

Anledningen var att i dag är många barn med funktionsnedsättning uteslutna från idrottsaktiviteter.

Idag har aktiviteten växt, det har tillkommit fler barn och sponsorer. 2010 fick GKSS i samarbete med Passalen anslag från Allmänna arvsfonden vilket bland annat lett till att föreningen kunnat bygga om klubbhuset i Långedrag (Göteborgs skärgård) och bidragit till att dra igång seglarskolan i större skala.

Idag seglar 20 barn, både med och utan funktionshinder en gång i veckan – året om! Passalens vision är att skapa aktiviteter som ger möten mellan barn med funktionshinder och barn utan funktionshinder. Ia Kjellsdotter, som är en av två heltidsanställda (tack vare anslaget från Allmänna arvsfonden) säger: ”Vår vision är att vi på sikt inte ska behövas. Vi vill att denna typ av aktivitet ska tas över av föreningslivet.”

Passalen är en ideell förening som arbetar för en fritid för alla. Föreningen styrs av barn och ungdomar med egen funktionsnedsättning och har som målsättning att verka för delaktighet och fritid för alla.

Info: www.honda.se

Info: www.passalen.se

Från och med den 21 november 2011 prissänks det GSM/GPS baserade sök- och spårsystemet DT20 från DEFA kraftigt. Nytt rekommenderat bruttopris är 3 995 kr inklusive moms.

– Tack vare sjunkande komponentpriser och ökade volymer kan DEFA sänka priset markant på DT20. Prissänkningen gör att vi hoppas kunna attrahera nya kunder och öka volymerna ytterligare, säger Jens Holmström, produktansvarig på DEFA inom KG Knutsson AB.

DT20 är ett av marknadens mest avancerade spårsystem och är det system som Ryds har standardmonterat under flera år på sina båtar. Enheten levereras komplett med färdigmonterat SIM-kort och backupbatteri. Systemet gör med jämna mellanrum en automatisk självtest för att säkerställa att enheten är i drift och fungerar som den ska, vid ett eventuellt fel på enheten meddelas ägaren via mail och SMS.

– Att äga ett sök- och spårsystem ska vara problemfritt, av denna anledning levereras systemet med abonnemang. Det finns två olika typer att välja mellan, Basic Light (utan vaktbolag) och Basic (med vaktbolag). Även betalningen ska vara enkel, en gång om året får kunden en faktura från DEFA som innehåller de kostnader som hör till spårsystemet, till exempel GSM och vaktbolag, säger Jens Holmström.

Sök- och spårsystem är en investering som lönar sig i längden då de flesta försäkringsbolagen premierar kunden med allt från monteringsbidrag till premiesänkning. Hur mycket man kan spara skilljer sig mellan de olika försäkringsbolagen, ta därför kontakt med ditt bolag för att se hur mycket du kan spara genom att montera ett sök- och spårsystem.

Havs- och vattenmyndigheten ger pengar från Havsmiljöanslaget till två spännande miljöprojekt. Webbsatningen på Båtmiljö.se utökas nu med en app där det går att ladda hem kartor över alla sugtömningsstationer och båtbottentvättar längs kusten. Dessutom kommer det att finnas en inbyggd havstulpansvarning i appen som talar om när det är dags att tvätta båtbotten. Appen lanseras till Båtmässan Allt för sjön i mars.

Det andra projektet heter Skräpet ska upp till ytan – en dykinsats för miljön. Första steget som nu är i full gång är dykning efter skräp i Säck och Träskö Storö i norra skärgården, samt i mellanskärgården på Fjärdlång, Biskopsö och Möja. Varje plats har först dokumenteras med fotografering och filmning, både över och under ytan. Sedan har skräpet samlats in. Resultatet ska levereras av dykarna med bilder som visar på kontrasterna före och efter samt en bearbetad redigerad film. Dessutom ska skräpet levereras som bevis och som illustration för att bygga upp en ny kampanj mot nedskräpningen i skärgården.

– Projektet bidrar inte bara med att vikar rensas på skräp, långsiktigt hoppas vi även på att kunna förändra vissa attityder och beteenden, berättar Skärgårdsstiftelsens miljöhandläggare Cecilia Wibjörn. För bara 50 år sedan tyckte man inte att det gjorde så mycket att kasta en flaska eller burk över bord, den attityden är bättre idag men inte tillräckligt. Våra dykare hittar allt från flaskor till bilbatterier. Skräp på bottnarna kan orsaka skador på djur och människor, vassa kanter och giftiga ämnen hör inte hemma under ytan och vi hoppas att alla får sig en tankeställare när de ser vad våra dykare fiskat upp.

Foto: Tomas Jangvik.

Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag från regeringen att kartlägga de tvättalternativ som finns för fritidsbåtar idag, och att utreda vilken miljöpåverkan de har. Målet med arbetet är att skapa nationella riktlinjer för hur båtbottentvättarna ska fungera och hur utsläppen från dem ska hanteras.

Båtar i havet får efter en tid bottnen täckt av alger, havstulpaner och annan påväxt. Det bildar ett skikt som försämrar båtens köregenskaper och ökar bränsleförbrukningen.

Traditionellt har båtägare använt sig av giftiga båtbottenfärger för att slippa problemet, men gifterna skapar nya problem eftersom de skadar livet i havet.

– Det är en prioriterad fråga att få bort de giftiga bottenfärgerna, men vi vet att det är svårt. Det säger Janna Ekholm, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Ett led i det arbetet är att se till att det finns tvättanläggningar för fritidsbåtar, som fungerar miljövänligt och som är praktiska och tillgängliga för båtägarna.

Idag finns inga rikstäckande regler för hur sådana här tvättar ska se ut, var de ska finnas eller hur man ska ta hand om utsläppen från dem.

Arbetet med att kartlägga de olika tvättmetoderna har påbörjats genom en inventering där landets kommuner blivit ombedda att beskriva var i kommunen spolplattor, borsttvättar och tvättar på land finns.

– Nu vill vi veta vad folk tycker. Vi vill identifiera problemen och hitta lösningar, säger Janna Ekholm.

Nästa steg är därför att hålla dialogmöten med alla som är intresserade av frågan. Två möten ska hållas, ett i Stockholm och ett i Göteborg, den 28 november respektive 2 december, med representanter för kommuner, myndigheter, båtbranschen, miljöorganisationer med flera.

Där deltar också forskare från Stockholms och Göteborgs universitet som berättar om projekt där man studerat miljöeffekter av båttvättarna och av olika kemikalier.

Svenska Ruptech presenterar en ny och enklare utrustad version av sin 32 fots båt. Den heter Ruptech 32 Utility och är en basutrustad version av den mycket uppmärksammade Ruptech 32. Utility står, enligt Rupert Marines information, för högt bruksvärde, stor användbarhet och hög kvalitet.

Utility-versionen har samma grundkomponenter som Ruptech 32, det är bara utrustningslistan som skiljer.

Pris från 1 635 000 kronor.

Info: www.ruptechmarine.com

Kommentarer

Peter S 10:33:53 2011-11-25

Den är ju så snygg, blev fantastiskt imponerad av finishen när jag såg den på mässan!

Spanska Telefonica har nu bara cirka 500 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden, som är avslutningen på den första delen av Volvo Ocean Race 2011-2012. Efter att tre båtar har brutit för haverier kan Telefonica nästan paradera i mål med en ledning på knappt 150 Nm före tvåan. Det har varit en utmanande delsträcka på många sätt.

Här är hela den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

A dramatic daylight finish for Leg 1 of the Volvo Ocean Race is in prospect as high winds of over 25 knots are forecast for leg leader Telefónica (Iker Martínez/ESP) when she crosses the finish in Cape Town later tomorrow afternoon.

Martínez and his men have protected their lead and, by remaining in a southerly position for as long as possible, they were able to achieve high speeds as they rode the westerly cold front for longer. It wasn’t until 0400 UTC this morning that the team gybed and cashed in their chips, translating the lateral separation into distance ahead , which could end up being substantial.

Further north, CAMPER (Chris Nicholson/AUS) was forced to gybe early at 2100 UTC yesterday after putting up a good performance. From their position, CAMPER will now have three to four knots less breeze – around 15 knots – than Telefónica . For this pair, it is now a question of holding it all together for a straight line sprint to the finish.

Meanwhile, Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) still have choices to make. The team did not decide to go south yesterday and it is unlikely they will choose the southerly option now, although they are in desperate need of freeing themselves from the light wind area in which they are trapped. Their fastest escape route could be to sail northeast, but this would mean upwind sailing in very strong winds of 30 – 35 knots and a big swell for the last 50 nautical miles, boat-breaking conditions which the team will want to avoid if possible.

Estimated arrival times are now becoming more accurate as the fleet nears Cape Town and computers are predicting that Telefónica will cross the finish on Saturday at between 1500 – 2000 UTC. CAMPER will be around 0300 – 0900 UTC on Sunday and Groupama 4 overnight on Monday.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Bavaria har två nya sportbåtar på gång. Båtliv har provkört båda två i soligt väder på Mallorca. Vi konstaterar att särskilt den stora båten har ett förnämligt fint skrov helt utan planingströskel medan den mindre 31-fotaren är den båt som passar den svenska marknaden bäst. Försedd med en dieselmotor är 31:an en modern och snygg båt.

Den stora Bavaria Sport 43 är den första båt som vi har kört med dubbelmontage av Volvo Penta D6-400 med drev.

Det här är en riktigt snabb båt med fartresurser uppåt 40 knop. Vi körde den 13 ton tunga (fulla bränsletankar) båten i 38 knop och var imponerade över den goda accelerationen. Trots att det här är en stor och välutrustad båt är den lätthanterlig och närmast att jämföra med en mindre sportbåt.

Både i cockpit och inte under däck står det helt klar att det härär en stor båt. Under däck finns tre dubbelkabiner, ett badrum, ett duschrum och en toalett samt en stor salong med pentry. Det är minst 2 m ståhöjd överallt, så här finns verkligen utrymme för hela familjen med vänner.

Utrymmena på fördäck är väl tilltagna med stora ytor lämpliga för solsugna. Samma sak akteröver, där det finns en stor solbäck, som även fungerar som locka över ett stort stuvutrymme.

Akter om solutrymmet har 43:an en rejäl badbrygga, där den sista delen kan fås med hydraulik. Detta gör det enklare för den som ofta ska lyfta ombord Waverunner eller liknande utrustning.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer
Längd över allt 13.83 m
Bredd 4,41 m
Vikt 11,750 kg
Bränsle 1,500 l
Vatten 410 l
Personer 12
Motorer: Volvo Penta Diesel 2x
D6-370
D6-400
IPS 500
IPS 600
Mercruiser bensin 2 x 8,2 MAG HO DTS

Info: www.bavariasverige.se

Vi är många som upprörs över bilderna när miljontals fiskar slängs överbord till en säker död i havet. Utfiskningen orsakar förlorade intäkter på över 3 miljarder EUR varje år för EU-länderna. För att stoppa detta vansinne behövs både förbud och krav på rätt fiskredskap, skriver Håkan Wirtén, Världsnaturfonden WWF, Yngve Björkman, Fiskbranschens Riksförbund, Solveig Buhl, Abba Seafood, Inger C Larsson, Findus och Per Baummann, Svensk Dagligvaruhandel.

I Nordsjön kastas cirka 50 procent av all fisk som fångas tillbaka i havet. För hårt fiske och dumpning, så kallat utkast, har lett till att 70 procent av EU:s vilda fiskbestånd är hotat. Att behandla levande marina djur och resurser på det här slösaktiga sättet är oansvarigt och måste upphöra. Detta är ett hot både mot havens unika biologiska mångfald och fiskeindustrins framtid.

Orsakerna bakom dumpningen är att den gemensamma fiskepolitiken hittills inte ställt krav på redskap som fångar rätt fisk. Politiken bygger på att de fångstkvoter som yrkesfiskare fått för olika arter kontrolleras i hamn. Varje art måste även vara större än bestämt minimimått för att godkännas. Det här gör det lönsamt att slänga tillbaka bifångster och felfångad fisk för att öka värdet av fångsten.

Världsbanken har beräknat att överfisket kostar det globala fisket minst 50 miljarder dollar per år. (Världsbanken, 2009). Mycket grovt kan detta översättas till förlorade intäkter på 3 miljarder EUR per år i EU. När nu EU:s fiskepolitik ska reformeras finns chansen till förändring. EU:s kommissionär för havsfrågor och fiske Maria Damanaki, som just nu är på Sverigebesök för att diskutera framtidens fiske med de nordiska fiskeministrarna föreslår förbud mot utkast i EU för vissa arter.

Den 23 november kommer EU -kommissionären för havsfrågor och fiske, Maria Damanaki, på Sverigebesök för att diskutera fisket med sina nordiska kollegor.

Vi välkomnar Damanakis vilja att införa en förvaltning som är anpassad till havets ekosystem och förbjuda dumpning. Vi stödjer förändringen att all fångst till havs ska tas till hamn. Men dumpning av fisk kan inte stoppas utan krav på selektiva redskap, vilket saknas i dag. Bäst resultat når vi genom att satsa på att fånga rätt fisk från början. Alla bifångster är ett misslyckande.

Mer selektivt fiske skapar även fler jobb. Enligt den oberoende tankesmedjan “The New Economics Foundation” (NEF) har 7,5 miljarder torskfiskar till ett värde av 3.1 miljarder EUR kastats överbord i Nordsjön, i östra Engelska kanalen och Skagerack mellan åren 1963 och 2008. Om småfisken istället fått växa till sig hade det lett till starkare bestånd, större fångster och hundratals fler arbetstillfällen. (”Money Overboard” 2011).

Vårt förslag är att det inom varje fiske bör införas krav på redskap som hindrar fångst av fel fisk. Med den positiva återhämtningen av Östersjötorsken som förebild vill vi att långsiktiga förvaltningsplaner införs för alla fisken inom EU senast 2015. Genom att flytta ner besluten om fiskemetoder till regional nivå kan fiskepolitikens mål om bland annat utkastförbud bättre nås. Inom varje förvaltningsplan kan utkast och bifångster identifieras och sedan fasas ut genom anpassade redskap för det aktuella fisket.

Vi tar avstånd från Damanakis förslag att bifångster ska kunna användas till fiskmjölsproduktion. Det går stick i stäv med en ekosystembaserad förvaltning. Att uppmuntra en marknad för bifångsterna motarbetar direkt omställningen till selektiva redskap.

Vi uppmanar fiskeminister Eskil Erlandsson, de nordiska fiskeministrarna och EU-parlamentarikerna att stödja vårt förslag för hur dumpningen konkret kan fasas ut när den nya politiken klubbas nästa år. Rösta nej till handel med bifångster – förslaget bör gå direkt i papperskorgen. Detta är avgörande för att värna livskraftiga fiskbestånd och en framtida fiskeindustri i Europa.

Håkan Wirtén – generalsekreterare Världsnaturfonden WWF

Yngve Björkman – ordförande Fiskbranschens Riksförbund

Solveig Buhl – responsible sourcing, Abba Seafood

Inger C Larsson – hållbarhetschef Findus

Per Baummann – miljöexpert Svensk Dagligvaruhandel

Stockholms Hamnar och Åbo Hamn har skrivit under ett viktigt samarbetsavtal med fokus på Östersjöns miljö. De båda hamnarna ska samarbeta kring frågor om framtida fartygsbränsle, mottagning av svart- och gråvatten samt elanslutning av fartyg som ligger i hamn.

Stockholms Hamnar har högt ställda miljömål för att minska påverkan på Östersjöns havsmiljö. Miljööverenskommelsen med Åbo Hamn är ytterligare ett steg på vägen att minimera påverkan från hamnverksamhet och sjöfart i Östersjöregionen.

– Vi är stolta och glada att presentera samarbetet med Åbo Hamn, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Miljöfrågor är gränsöverskridande och vi ser mycket fram emot samarbetet med Åbo Hamn i dessa frågor.

– Vi ser det som en viktig uppgift att tillsammans med Stockholms Hamnar arbeta för ett renare hav. Östersjön är vårt gemensamma ansvar och för att åstadkomma förändring och utveckling krävs samarbete, säger Christian Ramberg, VD Åbo Hamn.

– Samarbetet mellan våra två hamnar har stor betydelse för hela Östersjön, inte minst för miljön. Från Stockholms sida vill vi se ett närmare internationellt samarbete och i Östersjöregionen finns stora utvecklingsmöjligheter som vi kan ta tillvara ännu bättre, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M), som välkomnar samarbetet.

Miljööverenskommelsen omfattar konkreta insatser på tre områden:

• Liquified Natural Gas (LNG) som fartygsbränsle

Tillsammans stödja möjligheter för att bunkring med LNG ska kunna bli möjligt.

• Elanslutning av fartyg

Tillsammans utreda möjligheten att elansluta ytterligare fartyg i linjetrafik.

• Mottagning av svart- och gråvatten

Fortsätta arbetet att reducera utsläppen av avloppsvatten till Östersjön.

Stockholms Hamnar har sedan 2009 ett motsvarande samarbete med hamnen i Helsingfors.

Natten mellan lördagen den 1:a oktober och söndagen den 2:a oktober förliste en motorbåt med två personer ombord i den norska skärgården. I området rådde kraftig dimma och båten sjönk på under 1 minut. Tack vare räddningsvästar och en Trakker från Trackntrace kunden männen som simmat till en holme hittas inom 30 minuter.

Trakkern rapporterade in positionen på männen både ombord på båten och på holmen som de lyckats simma till. Båda männen fördes vidare med ambulans till Tønsberg kraftigt nedkylda men vid liv.

För ytterligare information om själva insatsen läs mer på http://www.sb.no/nyheter/rune-52-takker-svoger-og-gps-for-livet-1.6533115

Mitt i lågkonjunkturen gör engelska Princess Yachts en storsatsning på Tullett Prebon London International Boat Show (Londons båtmässa), som hålls 6 – 15 januari 2012. På plats finns bland annat 32 M, som är en av den engelska lyxbåtsbyggarens största modeller. Princess har även en efterlängtad världspremiär för nya V39.

För bara ett par dagar sedan kom beskedet att en av världens största fritidsåtsproducenter – franska Beneteau – drar sig ur Londons båtmässa 2012. Detta trots att Beneteau är ett av de varv som faktiskt har klarat sig bäst det senaste året.

Princess Yachts International satsar dock på att göra en riktigt fin mässa på hemmaplan. De engelska varven är alltid noga med att visa upp sig i all sin glans och lite till på båtmässorna i Southampton och London.

Det Plymouthbaserade företaget lanserar en mindre båt än vad de hittilsl har visat och även större båtar, som 32 M.

Höjdpunkten på mässan är Princess V39, som får världspremiär och därmed markerar att Princess är tillbaka i segmentet under 40 fot.

V39 har en unik skrovdesign och är försedd med två stycken Volvo Penta D6-330 dieselmotorer. Interiören sägs vara rymlig för storleksklassen och alla detaljer är gjorda i väl utvalda material.

Priset för den nya V39 startar på £235,000 (ex moms).

Även Princess V57 gör internationell debut på Londonmässan. Vi återkommer med mer information om den båten.

Havet 2011 är här! Rapporten som ger den mest aktuella beskrivningen av miljösituationen i våra svenska havsområden. Här är några smakprov ur innehållet: Det höga fisketrycket har drabbat kustfiskbestånden mycket hårt och i vissa fall har lokala populationer utrotats. I Östersjön är bestånden av vildlax och strömming svaga, medan torsken till viss del har återhämtat sig. Fisket behöver minska för att fiskbestånden ska ha en chans att åter växa till uthålligt säkra nivåer. En ny gemensam fiskeripolitik, EU:s marina direktiv och vattendirektiv är tillsammans med HELCOM:s aktionsplan för Östersjön viktiga redskap i detta arbete.

Såväl överfiske som övergödning bidrar till en försämrad biologisk mångfald i en stor andel av havsområdena. Övergödningen är främst ett problem i Egentliga Östersjöns och Västerhavets kustområden. Åtgärder för att minska lokala utsläpp och läckage av näringsämnen från land till hav, är därför fortsatt viktiga.

Det finns fortfarande stora områden med syrefria bottnar i Egentliga Östersjön. Orsakerna är både ett minskat inflöde av syrerikt vatten från Västerhavet och en långvarig näringsbelastning. Eftersom det tar lång tid för vattnet i Östersjön att bytas ut, behövs ett långsiktigt arbete för att åstadkomma förbättringar genom ökad rening. I vissa kustområden, såsom i Stockholms innerskärgård, har man sett tydliga förbättringar till följd av vidtagna reningsåtgärder.

De flesta miljögifterna minskar i havet. Som en följd av det fortsätter sälpopulationerna att öka och havsörnarna närmar sig nivåerna från 1950-talet. För dioxiner, impregnerings- och flamskyddsmedel är nivåerna däremot fortfarande höga, främst i Östersjön. Trots att åtgärder mot båtbottenfärger har lett till minskade halter av TBT på Västkusten, är halterna fortfarande för höga i vissa områden.

I slutet av förra veckan byggdes Greenline 33 nummer 200. Egentligen har över 220 enheter byggts av denna miljövänliga båt, som kan köras med enbart elmotor som framdriftsmedel. Det stora användningsområdet är dock som elhybrid med el i kombination en dieselmotor.

Greenline 33 Hybrid presenterades främst som en hybridbåt. Den utsågs till vinnare i motorbåtsklassen för MiljöBästa Båt 2010 av SBU:s Miljökommitté och fick en rad andra utmärkelser i Europa och USA under 2010.

Föraren väljer mellan diesel- och eldrift med ett reglage på instrumentpanelen. Med hybridmotor (diesel och el) kan man köra cirka 20 Nm i 4–5 knop på en batteriladdning. Därefter kan man ladda via landström – det tar cirka ett halvt dygn – eller med båtens inbyggda solceller (samma tid). Föraren kan också slå på dieselmotorn, som är försedd med en kraftfull generator som laddar upp batteribanken allra snabbast, på cirka tre timmar.

När elen tar slut eller laddningen blir för svag ställer man om den och kan köra några timmar med dieseldrift och laddar samtidigt.

För den som vill snålköra ordentligt är räckvidden, enligt tillverkaren, hela 820 Nm vid 4,1 knops fart med den större dieselmotorn. Skillnaden i bränsleförbrukning vid gaspådrag märks tydligt: vid 13,8 knop är räckvidden 213 Nm.

Med tyst batteridrift och 2,4 knop är räckvidden 37 Nm, men även här påverkar effektuttaget direkt. Räckvidden sjunker till 9,2 Nm vid 5,9 knop och batteridrift.

För den som vill köra med nollutsläpp finns det en inbyggd lösning. Båten kan förses med solceller på kabintaket. Dessa ger tillräckligt med laddning för att båten ska kunna köras i tre knop med enbart solcellerna som energikälla.

Tekniska fakta
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djupgående: 0,65 m
Deplacement: 4 500 kg (torr)
Diesel: 400 liter
Vatten: 300 liter
Kojer: 5
CE-kategori: B
Maxfart el: 6 knop
Maxfart diesel: 10/15 knop beroende på motor
Batteribank: 240 Ah/48V (lättviktsbatterier)
Laddare: 3 kW
Pris: 1 090 000 Mkr utan hybrid, 1 390 000 Mkr med

Info: www.bavariasverige.se

Johnie Berntsson team är på plats i Kuala Terengganu, Malaysia för finalen av World Match Racing Tour. Inför finalseglingarna ligger teamet på sjunde plats och de har goda förhoppningar om att kunna klättra ytterligare några platser på den totala touren.

– De tre första teamen har dragit ifrån lite men därefter är det oerhört jämnt och bara några poäng skiljer mellan fjärde och nionde plats. Seglar vi bra under Monsoon Cup så har vi goda chanser att avancera till fjärde plats och med lite flyt kan vi faktiskt ta oss hela vägen upp på pallen, säger lagets trimmer Nils Bjerkås.

Med i teamet denna gång är Johnie Berntsson, Olof Lundgren, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg och Anders Dahlsjö.

Teamet anlände till Kuala Terengganu i lördags och kommer därmed ha fått ihop tre dagars viktig träning på plats innan tävlingen drar igång på onsdag. Teamet är därmed väl förberett för att kunna ta tidiga segrar i den inledande round robin där alla lag möter varandra och de åtta första går vidare till kvartsfinal.

Introduktion till Monsoon Cup av Teamets fördäckare, Anders Dahlsjö

Deltagande lag:
Ian Williams (Team GAC Pindar)
Francesco Bruni (Bruni Racing)
Torvar Mirsky (The Wave Muscat)
Peter Gilmour (YANMAR Racing)
Björn Hansen (Mekonomen Sailing)
Damien Iehl (French M. R. Team)
Johnie Berntsson (Berntsson Sailing Team)
Jesper Radich (Adrian Lee & Partners)
Mathieu Richard (French M. R. Team)
Phil Robertson (WAKA Racing Team)
William Tiller (Full Metal Jacket Racing)
Jeremy Koo (Abdullah Chan / KRT )

Info: http://www.berntssonsailingteam.se/

PUMA Ocean Racing powered by BERG har nu officiellt dragit sig tillbaka från Leg 1 i Volvo Ocean Race 2011-12 efter att ha brutit sin mast. Det var över 2 000 Nm kvar till målet i Kapstaden när masten gick av i 3-4 m hög sjö och en stadig vind. Det innebär att Telefonica har en ganska säker ledning mot målet före Camper och Groupama. Hittills har därmed hälften av de tävlande båtarna fått dra sig tillbaka, men de kommer tillbaka från och med omstarten i Kapstaden.

Här är den senaste pressreleasen på engelska från tävlingsledningen:

The rig on board PUMA’s Mar Mostro failed on Monday, November 21, at around 1500 UTC in the southern Atlantic Ocean, about 2,150 nautical miles from Cape Town, South Africa. All crew were uninjured.

The team have recovered all three pieces of the mast and all sails from the water. They are currently headed towards the small island of Tristan da Cunha, less than 700 nautical miles away.

“We’ve just withdrawn from the leg,” said skipper Ken Read. “We have [the mast] jury rigged. We have about 15 feet of mast left. We have our trysail and storm jib awkwardly set. We’re supplementing that with really low revs of the engine just to make forward progress.

“As you can imagine, there aren’t a lot of smiles right now, but one way to make it even worse would be to proclaim that there wasn’t a chance to make the next leg.

“This is about earning points in this race. We think by sacrificing points on this first leg, it gives us a chance to actually earn points for the second leg and the In-Port Race. So, that’s our goal.

“We have all of our fantastic PUMA shore team, the BERG team and of course Volvo all trying to sort it out right now, giving us the help that we need to get to Cape Town in order to make repairs and be ready for the next leg.”

PUMA’s mast broke when she was in second position trailing race leader Team Telefónica by just 31nm in the Leg 1 race from Alicante, Spain, to Cape Town. The cause of the dismasting is not known at this stage.

PUMA Ocean Racing’s shore team is working on a recovery plan to ensure the yacht can rejoin the race as soon as practically possible and will work closely with Volvo Ocean Race to determine the cause of the dismasting.

Volvo Ocean Race control is in constant contact with the team to establish the full extent of the damage and ensure the crew are given full support to enable them to deal with the situation.

Bilder:
Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Italienska Azimut-Benetti satsar på en helt ny instegsmodell, flybridgebåten Azimut 40. Det var en av alla nyheter på årets båtmässa i Genua där Azimut, som ingår i världens största koncern för fritidsbåtar (Ferretti Group), verkligen spände musklerna. Den nya modellen är på 12,24×3,86 m.

De italienska båtvarven har det oerhört tufft på sin hemmamarknad. Nybåtsförsäljningen i Italien har sjunkit med uppåt 70 procent det senaste året och är därmed bara en skugga av sitt forna jag.

Trots det finns det båttillverkare med stor framtidstro. Azimut har alltid lagt mycket prestige i sina minsta modeller eftersom de fungerar som instegsmodeller för kunder som senare kan köpa större btåar.

Därmed är den nya 40 fots flybridgemodeller en viktig pekpinne på vad den italienska producenten kommer att göra de närmaste åren. För oss i Norden är 40 fot dessutom en ganska stor båt.

Azimut 40 är byggd för att ge storbåtskänsla, vilket ufformningen av salongen är det bästa exemplet på. Takhöjden är väl tilltagen, vindrutorna är stora och hela designen följer den nya linjen där allt mer liknar en hotelllounge. Dessutom är finischen på alla detaljer och snickerier riktigt hög.

Azimut 40 är utrustad för fyra övernattande passagerare med möjlighet att skapa ytterligare en dubbelkoj i kabinen. Under däck finns två stora kabiner med var sitt badrum.

För att vara en 40-fotare är flybridgen stor med separat solsäng och sittgrupp. Det mest innovativa är ändå den hydrauliska badplattformen, som är standard på Azimut 40.

– Hanteringen av jollar i båtar ned mot 40 fot är alltid en utmaning, men här är detta löst på ett smart sätt. Jollen kan stå permanent badplattformen och hissas ned och upp i vattnet efter behov, säger Bjørn Vidar Lund hos den norska importören, Italmarin AS.

Azimut 40 levereras som standard med 2 x Cummins QSB 5.9 liter på 355 hk, vilket ger en toppfart på 32 knop och en marschfart på 25 knop. Båten kan även levereras med Cummins Easy Docking-system

Tekniska specifikationer
Längd: 12,24 m
Bredd: 3,86 m
Törrvikt: 10,5 ton
Kabiner: 2
Kojer: 4 + 2
Pers: 10
CE: B
Bränsletank: 1100 liter
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9l 355 hk
Toppfart: 31 kn
Pris: 3 550 000 NOK
Info: www.italmarin.no