Nyheter

– Jag är glad att världens länder här i Durban enats om en väg framåt för att hantera klimatutmaningarna. Mycket arbete återstår, men det sätter igång redan under 2012 för att vi förhoppningsvis ska kunna anta ett rättsligt instrument senast år 2015. Detta nåddes genom en aktiv allians mellan EU, de minst utvecklade länderna och ö-nationerna, säger miljöminister Lena Ek.

– Vi har kunnat samla ett stort antal länder för en överenskommelse, Durbanplattformen, som dels innebär en andra åtagandeperiod under Kyotoprotokollet, det internationella avtal som nu binder i-länder att minska sina utsläpp och dels skapar en grund för ett rättsligt avtal som kan träda ikraft från 2020. Vi behöver se över hur vi bemöter u-ländernas vädjan att klimatkonventionens grundprincip om gemensamt men olika ansvar ska tillämpas i ansvarsfördelningen mellan i- och u-länder rörande utsläppsminskningar och finansiering.

– För Sverige var det viktigt att vi i Durban etablerade de institutioner som beslutades i Cancun år 2010. Vi etablerar nu den gröna klimatfonden som ska finansiera klimatprojekt i utvecklingsländer och tar ett steg mot att bygga upp system för att stödja de u-länder som drabbas av klimatförändringarna, säger miljöminister Lena Ek.

– Samtidigt är det bekymmersamt att vi inte kunnat komma längre i arbetet med att besluta om utsläppsminskningar och uppföljning av dessa. Takten i arbetet är alldeles för låg med tanke på de nya rön som presenterats under året som visar att klimatsituationen är ännu allvarligare än vi trott. Vi riskerar en flergradig temperaturhöjning om vi inte höjer ambitionsnivån kraftfullt. Fortfarande återstår också en hel del arbete innan Kyotoprotokollets andra åtagandeperiod kan träda ikraft och uppslutningen till protokollet ser ut att bli dålig. Vi är besvikna på de länder, USA, Ryssland,Kanada och Japan, som inte konkret lovar minskningar av växthusgaser. USA har tex ett mycket större ansvar än Indien, säger miljöminister Lena Ek.

I början av november godkände EU-kommissionen det stöd Energimyndigheten beslutat om till projektet. Därmed öppnades vägen för den nya anläggningen som blir världens största vågkraftverk. Kraftverket är en försöksanläggning som kopplas till det svenska stamnätet. Om resultaten bekräftar tidigare mätningar på testaggregat kan en helt ny industri skapas med start i Sverige.

Det avtal som nu undertecknats innebär att företaget Seabased, som utvecklat och ska tillverka utrustningen, kommer att bygga en fabrik för serieproduktion av vågkraftverk i Lysekils kommun.

Energibolaget Fortum går in i projektet som en del av företagets engagemang i framtidens utsläppsfria elproduktion. Anläggningen i Sotenäs blir Fortums tredje samarbete inom vågkraft. Sedan ett antal år är man med och testar teknik för undervattensvågor i ett projekt utanför Portugals kust och tidigare i höstas skrevs ett samarbetsavtal med det franska företaget DCNS för att pröva vågkraftsteknik i franska vatten.

– Vågkraft har globalt sett en potential att bli en stor och viktig kraftkälla och vi har ett intresse av att bidra till att vågkraft blir kommersiellt gångbar, påpekar Risto Andsten, direktör ansvarig för Fortums förnybara elproduktion. Vi har stora förhoppningar på projektet i Sverige och hoppas kunna lära oss mycket kring vågkraft – samtidigt som vi bidrar till en positiv utveckling för hela samhället.

Förutom att vågkraft har potential att bidra med stabil, utsläppsfri elproduktion kan anläggningarna också bidra positivt till havens ekosystem eftersom varje vågkraftsanläggning innebär en sorts konstgjort rev där marina organismer skyddas.

Under första halvåret 2012 kommer produktionen av bojar, generatorer, ställverk och transformatorer, att sätta i gång och under hösten/vintern 2012 kommer den första etappen om 10 procent (42 bojar) att sjösättas och utrustningen installeras. Efter en försöksperiod med efterföljande utvärdering på sammantaget upp till ett år är det tänkt att resten av anläggningen ska installeras. När hela parken är installerad kommer den att omfatta ca.420 bojar och täcka en yta på en halv kvadratkilometer.

– För oss är detta naturligtvis en viktig milstolpe i arbetet med att förverkliga vågkraften som ett konkurrenskraftigt produktionssätt för el, sade Seabased VD Billy Johansson vid avtalsundertecknandet. Jag och många med mig har trott på och arbetat med vågkraft under många år – och nu kommer vi få möjligheten att pröva tekniken i stor skala.

Grunden till den teknik som nu ska testas i full skala har tagits fram vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet och företaget Seabased är en avknoppning därifrån. Hela projektet kan alltså ses som ett exempel på hur grundforskning bidrar till konkreta lösningar på stora samhällsutmaningar.

Det här avtalet är en bekräftelse på att det vi gör vid universitetet har en direkt effekt på framtidens energilösningar, menade Mats Leijon, professor i elektricitetslära vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet. Seabased är ett utmärkt exempel på hur forskning kan tas från laboratoriemiljö till konkret nytta i samhället. Här har vi all anledning att vara framåt i Sverige. Inom Ocean Energy – dvs. både vågkraft och marinströmkraft – ligger vi på en hög nivå vad det gäller utbildning och forskning samt nu även industriellt och företagsmässigt.

Regeringen är nu alltmer samstämmig och tydlig i frågan om att genomföra hårdare utsläppskrav för sjöfarten till 2015, inom ramen för FN:s sjöfartsorganisation IMO. – Vi välkomnar tydligheten. Minskade utsläpp av svavel är nödvändigt för att förbättra människors livsmiljö och Östersjöns marina liv. Det är också nödvändigt för att driva fram effektivare teknik och renare bränslen, säger Anders Mathiasson, VD för Energigas Sverige.

Ett exempel på renare fartygsbränsle är flytande naturgas (liquefied natural gas, LNG). Det är betydligt renare än olja och ger låga utsläpp av kväveoxider, samt försumbara utsläpp av svavel, tungmetaller och partiklar. Genom att ersätta oljan med detta bränsle kan IMO:s striktare regler uppnås.

– Flytande naturgas är på frammarsch i svensk industri. En importterminal har just öppnats i Nynäshamn, vilket gör bränslet mer tillgängligt. Men regelverk och miljökrav har stor betydelse för företagens möjligheter att investera i den nya rena tekniken. Försenas skärpningen av utsläppskraven, riskerar investeringarna i ren teknik att försenas eller utebli helt. Därför är det viktigt att regeringen fullföljer sin linje. Företag som tar sitt miljöansvar ska uppmuntras, inte straffas, säger Anders Mathiasson, VD för Energigas Sverige.

Energigas Sverige – branschorganisationen för aktörer inom biogas, fordonsgas, gasol, naturgas och vätgas.

Franska Groupama ligger i en knapp ledning efter det att de sex deltagande båtarna i Volvo Ocean Race på nytt har börjat kappsegla. Starten för Leg 2 gick på söndagen i Kapstaden. Efter knappt ett dygn ligger Groupama etta med resten av fältet inom 1,5 Nm efter sig. Segraren på Leg 1, Telefonica, ligger efter starten sist.

Det har varit en väldigt lätt bris under det första dygnet som båtarna har varit på väg från Kapstaden. Den inbördes ställningen har ändrats flera gånger beroende av vindarna. Exakt hur båtar kommer att segla mot etappmålet i Abu Dhabi är oklar på grund av det extrastopp som har lagts in längs vägen på grund av pirathot.

Här är den senaste pressreteasen från tävlingsledningen:

Abu Dhabi Ocean Racing led the fleet away from Cape Town but were then the first to fall into the windless zone.

At the 0400 UTC position report they lay in fifth place, 12 nautical miles behind new leaders Groupama.

“We made a great exit from Table Bay and built a nice lead before getting swallowed up by the fleet as we sat in no wind further up the coast,” said skipper Ian Walker. “We managed to get through that in second place but then got caught out too near the shore and we have paid a huge price.

“We have only managed to sail 0.6 nautical miles in the last two hours and have been sitting bobbing up and down looking at the notorious Cape of Good Hope for about 10 hours.”

Walker said his main concern overnight was how to avoid being washed on to the rocks by the ocean swell.

“We have been pretty good friends with one rock in particular that has been less than half a mile dead down swell from us for 2 hours. We have just managed to pull forward on it despite some adverse current so it is now 1 mile behind – hopefully we won’t head back towards it again like we did an hour ago!”

Another worry for Walker and indeed the rest of the fleet is the prospect of another 48 hours of windless conditions having failed to hook into a breezy weather system as previously expected.

“All our weather strategy is in pieces now as the fleet has failed to catch the low pressure as planned and I suspect we will all sit waiting for a new Westerly wind to pick us up in the next day or two” said Walker.

So light were the conditions that overall race leaders Team Telefónica were forced to put down their anchor to avoid being washed backwards.

“The wind has died and we have found a lot of current on the approach to the headland,” explained watch captain Neal McDonald. “So it is better for us to anchor here rather than go backwards.”

Bavaria lanserar en helt ny motorbåtsserie med flybridge. Det är ett område som det tyska varvet tidigare inte har gett sig på, men tydligen finns det en tillräckligt stor marknad för att Bavaria ska göra den här satsningen. Den första båten i serien blir på 40 fot.

Nyheten om flybridgebåtar kommer knappast som någon överraskning. Bavaria har flera gånger sänt ut meddelanden om att de har flybridgebåtar på gång, men nu verkar det mer trolit än någonsin.

De första detaljerna på de nya båtarna från Bavaria visar att det är en mer lyxig serie än tidigare. Den första båten i serien blir på 40 fot och den kommer att visas “tidigt under våren 2012”. Det är Bavarias första flybridge motorbåt någonsin.

Bland detaljerna märks: en stor flybridge med wetbar, tre kabiner under däck med mera. Enligt Bavaria är två till modeller förutom 40-fotaren under konstruktion och totalt med variationer kommer den nya serien att omfatta sex nya modeller.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 11.99 m
Bredd: 4.25 m
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3 kabiner/ 2 badrum
Motoralternativ:
Z-Drive
D6 330 (standard)
D6 370
D6 400
IPS-Drive IPS 500 IPS 600

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Göran T. 22:28:23 2012-01-02

Spännande!
Vad blir priset?
Kan den mäta sig med Svenska båtar med samma koncept?

Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri vann även race 2 i Skydive Dubai & Dubai Duty Free Grand Prix och tog därmed hem 2011 UIM Class 1 World Powerboat Championship, det vill säga världsmästerskapet för powerboats.

Det har varit en besvärlig vecka för Dubaiteamet Al Zafeen och Al Marri, som i helgen tävlade tillsammans för försat gången och på bästa sätt visade att de trivdes tillsammans i båten. De gjorde ett hat-trick med segrar på sitt hemma Grand Prix och vann en elfte VM-titel för Victory Team.

Resultatet gav även Al Zafeen en klar seger i Middle East Championship med maximala poäng med dubbla vinster i Abu Dhabi med den nu suspenderade Nadir Bin Hendi och två gånger med Al Marri.

Här är ställningarna i de olika mästerskapen efter helgens tävlingar:

SKYDIVE DUBAI & DUBAI DUTY FREE GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) 00.45.31,71
2. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.56,47
3. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 02.29,21
4. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 02.35,69
5. 7 Victory – G Manuzzi (SMR) / P V Nilsen (NOR) + 1 LAP
6. 90 Welmax (B) – B Jacobsen (NOR) / K Olsen (NOR) + 1 LAP
7. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 1 LAP
8. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 3 LAPS
9. 23 FA.RO. ACCIAI – T Polli (ITA) / L Nicolini (ITA) DNF
10. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) DNF

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 7
1. 3 Victory – 103pts 2. 96 Spirit of Qatar – 93pts 3. 95 Spirit of Qatar – 89pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 67pts 5. 74 Poliform – 56pts 6. 91 Relekta – 41pts 7. 10 Fendi Racing – 27pts 8. 23 FA.RO. ACCIAI – 24pts 9. 7 Victory – 19 pts 10. Welmax (B) – 17pts 11. 90 Welmax (A) – 14pts 12. 50 Parsonage Racing – 8pts 13. 69 ferskfisken.no – 5 pts 14. 18 MITI Tech Power – 4pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 4
1. 3 Victory – 80pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 42pts 4. 96 Spirit of Qatar – 40pts 4. 95 Spirit of Qatar – 37pts 5.10 Fendi Racing – 27pts 6. 7 Victory – 19pts 7= 74 Poliform – 17pts 7= 91 Relekta – 17pts 9= 90 Welmax (B) – 10pts 10. 50 Parsonage Racing – 8pts 11. 18 GiorgiOffshore – 4pts 12. 90 Welmax (A) – 3pts 13. 23 FA.RO. ACCIAI – 2pts

Team Telefónica tog ännu en seger i lördagens Cape Town V&A Waterfront In-Port Race och stärkte därmed ytterligare sin totalledning i Volvo Ocean Race för PUMA Ocean Racing powered by BERG. Puma gjorde dock en riktigt bra comeback i tävlingen efter sitt mastbrott på första delsträckan.

Telefónica, som kom först i mål till Kapstaden i Leg 1, ledde från start i varmt solsken och ljummen bris med i genomsnitt 14 knop vid seglingarna i Table Bay.

Ken Reads team på Puma, som anlände till Kapstaden tidigare i veckan efter att ha som tredje båt gett upp på Leg 1, såg länge ut att ha en stark position men ett misstag i segelhanteringen ombord gjorde att Telefónica och CAMPER with Emirates Team New Zealand kom förbi dem till första rundningen.

Här är resten av den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Telefónica, last in the first in-port race in Alicante, finished the Cape Town V&A Waterfront In-Port Race in 52 minutes 55 seconds, with CAMPER with Emirates Team New Zealand in second 43 seconds back and PUMA third a further nine seconds behind them.

“We are very happy,” said skipper Iker Martínez. “It was important for us to do well here in Cape Town after struggling in Alicante.”

Abu Dhabi Ocean Racing were fourth, Groupama sailing team fifth and Team Sanya sixth.

The result sees Telefónica consolidate first place overall with 37 points, followed by CAMPER with 34 and Groupama 24. PUMA and Abu Dhabi are tied on nine points, with Sanya on four.

“Second is good but unfortunately it puts us further behind the leaders on points,” said CAMPER skipper Chris Nicholson.

“The start cost us but after the start we had a nice march on. Hats off to the guys on board. The crew work was very nice. There were some high pressure manoeuvres that came through nicely.”

For PUMA and the other two teams forced to retire from Leg 1 – Abu Dhabi with a broken mast and Sanya with a massive hole in their hull – it was a real achievement just to make it to the start line.

That PUMA hinted at one of the great comebacks in the race’s history was scarcely credible.

PUMA, who lost their rig in the south Atlantic in Leg 1 and had to seek refuge at the impossibly remote Tristan da Cunha, only got the boat back to the shore base in the early hours of Wednesday morning.

After hours of round-the-clock graft, they had the replacement mast back in and on Saturday it looked like they had never been away.

Telefónica led from the beginning, blasting through the start line with their spinnaker flying to take an early gain.

PUMA and Telefónica, both latest generation designs from Juan Kouyoumdjian, had raced neck and neck at the front of the fleet for days on end in Leg 1 and Read’s team stuck close once again.

By mark one PUMA had reeled them in, rounding 14 seconds ahead of their Spanish rivals. After splitting from the leaders after mark 1, Abu Dhabi Ocean Racing and Groupama took advantage of a shift of wind direction and pulled back vital ground, all six teams rounding mark 2 within two minutes of each other.

It was a lead PUMA were to enjoy until a crucial moment after the fourth mark.

Telefónica made their move by gybing away from PUMA and were followed by CAMPER.

Sail choice – PUMA having to go for reaching sails while Telefónica and CAMPER went for downwind sails – proved critical and by the time the split boats came back together Martínez’s men were in front, PUMA having to settle for third place rounding mark 5.

Read explained that they had been forced to gamble on their sails.

“We blew our kite at the leeward mark when we were leading and we had to take a chance and it didn’t work,” the American skipper said. “Iker gave us a bit of an opening and I put too much pressure in the kite so I will put my hand up to that mistake.

“It was good to be racing again. The boat did its part today and I think we let the boat down. We live to fight another day. We are on the podium and looking forward to tomorrow.”

Once out in front Telefónica didn’t look back, crossing the line 400 metres ahead of CAMPER, who took second place ahead of PUMA.

The teams are straight back in action on Sunday with Leg 2 to Abu Dhabi, starting at 1300 UTC/GMT.

The route has been redrawn for the second leg because of the threat of piracy in the Indian Ocean, with the teams due to make for an undisclosed safe haven port and then be transported by heavy lift ship to a position off the Sharjah coastline in the northern Emirates. From there they will sprint in to Abu Dhabi for the finish.

Info: www.volvooceanrace.com

Foto: PAUL TODD/Volvo Ocean Race

In-Port Race Results:

1. Team Telefónica (Iker Martínez), 52:55
2. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson) +0:43
3. PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read) +0:52
4. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker) +1:19
5. Groupama sailing team (Franck Cammas) +1:49
6. Team Sanya (Mike Sanderson) +4:10

Utredningen om förorening från fartyg har överlämnat betänkandet “Ny lag om åtgärder mot förorening från fartyg” till infrastruktur-minister Catharina Elmsäter-Svärd. Regeringens särskilda utredare har varit Johan Franson. Utredningen har haft i uppdrag att se över lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg i syfte att göra lagen mer systematisk, effektiv, användarvänlig och lättare att överblicka.

Utredningen föreslår att den nuvarande lagen om åtgärder mot förorening från fartyg ersätts med en ny lag med samma namn. Den nya lagen disponeras på ett tydligare sätt än i dag genom att bland annat de grundläggande förbuden mot utsläpp av skadliga ämnen från fartyg förs till lagen. Dessutom föreslås ett antal ändringar i sak, i första hand för att anpassa regelverket till den internationella regleringen på området.

En viktig förändring är att utredningen föreslår att lagen om åtgärder om förorening från fartyg utvidgas till att också omfatta fritidsfartyg i större utsträckning än vad som är fallet idag. Det innebär bland annat att fritidsfartyg kommer att omfattas av förbuden mot utsläpp av olja och fast avfall. Utsläpp av olja från traditionella tvåtaktsmotorer undantas dock inledningsvis för att minska påverkan på båtlivet.

Utredningen föreslår att bestämmelserna om tillsyn kompletteras med bland annat en möjlighet för Transportstyrelsen att förbjuda ett fartygs avgång eller vidare resa, om det inte tillhandahålls för tillsyn. Bestämmelserna om tillsyn av utländska fartyg under genomfart av territorialhavet eller den ekonomiska zon anpassas vidare till havsrättskonventionen.

Transportstyrelsen tillförsäkras också genom förslaget ekonomiska resurser att på ett effektivt sätt ingripa när olja eller något annat skadligt ämne släpps ut från ett fartyg i de fall redare eller ägare inte har möjlighet att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra att miljön skadas.

I Sverige har vi länge varit medvetna om att våra regler för ideell sektor inte är förenliga med momslagstiftningen inom EU (EU:s momsdirektiv). Genom att koppla momsbedömningen till hur ideell sektor bedöms i inkomstskattehänseende så har en stor del av Sveriges föreningsliv kunnat bortse från momshantering i sin verksamhet.

Våren 2008 inledde Kommissionen slutligen ett överträdelseförfarande mot Sverige. Det ledde till ett utredningsbetänkande från Finansdepartementet hösten 2009. Utredningsbetänkandet innehåller regler som gör att vissa tjänster och varor förblir momsbefriade samtidigt som andra blir momspliktiga. Där återfinns även ett förslag på en regel om generell momsfrihet för mindre verksamheter med en årlig omsättning om högst 250.000 kronor.

Sammanfattningsvis resulterade utredningsbetänkandet i att så snart den årliga omsättningen går över 250.000 kronor så är en verksamhet inte generellt momsbefriad. Istället tvingas man vid all försäljning ta ställning till om det finns ett undantag för moms för den specifika försäljningen. Kort sagt, det krävs skattekompetens och administration för att utan risker ta hand om den ideella verksamheten på rätt sätt.

Från hösten 2009 och framåt har debatten varit het och våra politiker har blivit uppmärksammade på vilket dilemma ideell sektor skulle hamna i om Sverige tvingas slopa de regler som vi alltid haft. Sverige har uppvaktat EU, på egen hand men även tillsammans med några andra medlemsländer med liknande problematik, för att skapa förståelse för vårt regelverk för ideell sektor.

Kommissionen bjöd 2010 in allmänheten att ge sin syn på ett framtida momssystem, den så kallade Grönboken om mervärdesskattens framtid. Bortsett från Sveriges generella svar lämnade även många representanter för ideella sektorn i Sverige sina synpunkter till Kommissionen under våren 2011.

Det som har hänt denna vecka är att Kommissionen har presenterat sina första slutsatser om hur ett gemensamt momssystem för EU borde utvecklas de närmsta åren. I samband med detta tas frågan om momsundantag för ideell sektor upp (non-profit-making organisations). Kommissionen uttalar att det inte behövs några specifika regler för den ideella sektorn utan att organisationernas verksamhet i mångt och mycket kan undantas från moms inom ramen för gällande momsregler inom EU. Det här innebär att Sverige i så fall är tillbaka där allt började 2009 med Finansdepartementets utredningsbetänkande och att man mer får inrikta sig på en momsfrihet för verksamheter där årsomsättningen ligger på en viss nivå. Dilemmat är då att en sådan omsättningsgräns måste, enligt gällande EU-regler, omfatta alla, dvs. inte endast ideell sektor. Det medför rejält minskade skatteintäkter ju högre den omsättningsgränsen blir. Kommissionen påpekar även i sina slutsatser att medlemsstaterna som ett annat alternativ kan införa kompensationsåtgärder till den ideella sektorn. Även detta kommer att medföra administration på olika sätt och det medför framför allt att Sverige inte kan behålla den ideella sektorn utanför momssystemet.

Sammanfattningsvis leder de tankar om det framtida momssystemet inom EU som Kommissionens gett uttryck för under veckan inte till lättnader för den ideella sektorn i Sverige.

När Gustaf Otto ”Geo” Douglas gick i pension första gången hade han nyss funnit den fantastiska maskinen, båtbottentvätten. Sedan dess har Geo missionerat om metoden “borsttvätt av båtskrov i vattnet” som ett alternativ till giftiga bottenfärger. Nu 81 år ung, går han i pension än en gång.

Geo har medverkat till att nio båttvättstationer har startats och att ca 1000 båtägare nu årligen bottentvättar sina båtar istället för att måla dem. I samarbete med båtorganisationer, Stiftelsen Håll Sverige Rent, riks- och kommunalpolitiker och tjänstemän har metoden båtbottentvätt satts på kartan och Sverige är nu en förebild vad gäller miljövänliga alternativ till giftiga båtbottenfärger.

Tillverkning har under 2011 startats i Sverige. Den ursprungligen finska konstruktionen har förbättrats på många punkter. Under 2009 påbörjades arbetet med att finna en efterträdare att föra stafettpinnen vidare.

Odd Klofsten, marknadsförare och seglare sedan barnsben, engagerades våren 2010 och är sedan januari 2011 ny VD för Boatwasher Sweden AB.

– Jag känner att nu kan jag med ålderns rätt dra mig tillbaka och låta de unga krafterna ta vid och föra missionen vidare, säger Geo Douglas.

– Det är ett fantastiskt arbete Geo har gjort. Han har grundligt “krattat i manegen” för en miljövänlig metod som skonar hav, sjö och land från gifter, säger Rolf Elliot, ordförande i Boatwasher Sweden AB.

Bildtext:
Geo Douglas (t. v.) och Odd Klofsten.

Yxlö Marin, som tillverkar skräddarsydda aluminiumbåtar för kräsna båtmänniskor och tuffa tag på sjön, har ingått ett strategiskt samarbete med SeaZone för installation av SeaZones digitala elsystem i sina båtar.

– Vi har valt SeaZones digitala elsystem för att kunna skapa skräddarsydda elsystem, uformade helt efter våra kunders unika behov och önskemål. SeaZones lösningar gör det enkelt för oss att anpassa systemen och styrningen av båtens alla elförbrukare. Produkterna är också mycket robusta och med SeaZones sinnrika digitala system kan vi minska kabelmängden betydligt. Dessutom bygger SeaZones lösningar på öppna standarder vilket ger våra kunder möjlighet att vidareutveckla elsystemet och koppla in ny teknik i framtiden, säger Olle Schönning på Yxlö Marin.

Yxlö Marins båtar används av Marinen, Armén, Sjöfartsverket, Polisen, olika brandförsvarsorganisationer och av ett växande antal privatkunder med höga krav på funktion och komfort.

En pilotinstallation gjordes i Yxlö Marins största modell Yxlö 940 under våren 2011 med SeaZones elcentral powerZone, säkringscentral fuseZone och styrpaneler controlZone. Nu kommer Yxlö Marin att installera SeaZones system i alla nyproducerade modeller.

SeaZone utvecklar anpassningsbara, helintegrerade och lättinstallerade elsystem för båtens samtliga elfunktioner. Systemet ger full kontroll över och löpande information om samtliga elförbrukare genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Seazones lösningar spar tid, pengar, vikt och utrymme samt erbjuder ökad säkerhet och praktiska elfunktioner för sjö- och båtliv. Företaget grundades 2008 och är ett utvecklings- och tillverkningsföretag med kontor, laboratorium och verkstad i Orminge industriområde i Stockholm.

Bilden: Yxlö 701. Foto: Yxlö Marin.

Info: www.seazone.se

Info: www.yxlomarin.se

Deltagarna i Volvo Ocean Race seglar under direkt hot från internationella pirater. För första gången har nu seglingsledningen avslöjat planerna på hur besättningarna och båtarna ska klara sig undan de i högsta grad aktiva piraterna när de seglar mot nästa delmål, i Abu Dhabi. Hela flottan av deltagande segelbåtar kommer att transporteras av kraftigt beväpnade fartyg från en hemlig säker hamn i Indiska Oceanen och återuppta tävlingen från en plats utmed Sharjahs kuststräcka i norra Emiraterna, med två dagars segling kvar av Leg 2 mot Abu Dhabi.

Seglingsledningen avslöjade redan i augusti att rutterna för Leg 2 och 3 skulle ritas om på grund av det ökade hotet med pirater. När båtarna står inför starten av Leg 2 på söndag från Kapstaden avslöjar Race Director Jack Lloyd planerna inför Leg 2 och Leg 3 för första gången.

De sex båtarna kommer att lämna Kapstaden enligt plan på söndag 11 december och segla normalt tills de når samlingspunkten i Indiska Oceanen. Därifrån kommer all information till allmänheten att stängas av när de seglar mot den säkra hamnen. Därifrån fraktas segelbåtarna till nästa punkt, men besättningarna ska inte färdas på segelbåtarnas transportfartyg.

När segelbåtarna har lastats kommer tävlingsledningen att bestämma var omstarten ska gå för den korta spurten in till Abu Dhabi, som står som värd för seglingarna från 31 december till 14 januari.

Systemet för poängberäkning har ändrats så att 80 procent av poängen från Leg 2 baseras på tävlingen mellan Kapstaden och den säkra hamnen och 20 procent för den återstående sträckan. För Leg 3 blir beräkningen den motsatta fram till målet i kinesiska Sanya.

För att få den högsta säkerheten för seglarna har tävlingsledningen, inklusive vd Knut Frostad, jobbat nära Dryad Maritime Intelligence, European Union Naval Force Somalia (EUNAVFOR), UK Maritime Trade Operations (UKMTO) och Maritime Security Centre, Horn of Africa (MSCHOA) såväl som den internationella seglingsorganisationen International Sailing Federation (ISAF).

– Prater är ett hot mot hela tävlingen och de åtgärder vi har vidtagit är gjorda för att seglarna, båtarna och teamen så säkra som möjligt under tävlingen, säger Knut Frostad.

Enligt statistik från Dryad Maritime Intelligence kidnappades 1 181 sjömän av pirater under 2010.

Här är resten av den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Dryad’s Graeme Gibbon Brooks said pirate operations in the eastern part of the Indian Ocean had been significantly restricted.

“This factor as well as very careful planning has reduced the probability of an encounter to as low as reasonably possible,” he said. “But while the probability is small, the impact of an attack when it happens is extremely high.”

Like Abu Dhabi, Sanya is hosting the race for the first time. The Chinese tourist city in Hainan Province will open its Race Village from February 4-19.

What are the measures being taken for Legs 2 and 3?
To minimise the threat of piracy, the Volvo Ocean Race has introduced strict security measures. The first is an exclusion zone that will keep the boats from sailing into dangerous waters. The second measure will see the boats sail to an undisclosed Safe Haven Port and be loaded on to a ship that will transport them to the northern Emirates, following the safest possible route. From there, the boats will sail on to Abu Dhabi in a short sprint. For Leg 3, the procedure will be reversed. The boats will sprint out from Abu Dhabi and be loaded onto a ship heading to a Safe Haven Port. From there, the boats will sail as normal to the Leg 3 finish in Sanya, China.

Will the tracker still display information about the boats?
Full information will only be made public up to a certain point. Once the boats have reached that point, the tracker will only show Distance to Leader information. That way, the public will still know the running order of the boats but not their exact locations. The procedure will be similar for Leg 3.

Why is the race going to Abu Dhabi?
The Volvo Ocean Race is a global event and that obviously includes the Middle East. There are multiple risks involved with sailing around the world and that includes piracy. In all of these risks we have done our best to minimise any unnecessary dangers and in this case we have followed the best possible professional advice from the leading experts globally in this field. Abu Dhabi is not the problem — the piracy issue affects the other side of the Indian Ocean.

How does the scoring work?
The total number of points to be awarded is the same, but with 20 percent of the points on Leg 2 and 3 allocated to the short sprint in and out of Abu Dhabi.
Leg 2 – from Cape Town to Safe Haven 1:
1st place – 24 points; 2nd – 20; 3rd – 16; 4th – 12; 5th – 8; 6th – 4.
Leg 2 – Sprint to Abu Dhabi:
1st place – 6 points; 2nd – 5; 3rd – 4; 4th – 3; 5th – 2; 6th – 1.
Leg 3 – Sprint out from Abu Dhabi:
1st place – 6 points; 2nd – 5; 3rd – 4; 4th – 3; 5th – 2; 6th – 1.
Leg 3 – Safe Haven Port to Sanya:
1st place – 24 points; 2nd – 20; 3rd – 16; 4th – 12; 5th – 8; 6th – 4.

Can we be certain the ship transporting the boats is safe?
We are taking advice at every step to ensure we minimise risk. The ship transporting the boats will have armed guards on board, as well as armour protection, and will receive advice and situation updates from our security advisers.

How do pirates typically act in the region where the race will pass by?
Although a well-organised and lucrative business, piracy is still a crime of ‘opportunity’, according to Dryad. Pirates typically sail from the beaches of Somalia as a Pirate Action Group in previously hijacked dhows or commercial vessels known as Mother Ships and usually with a number of skiffs which are used to make the final approach carrying teams of pirates and their weapons at speed towards the target vessel. Naval forces have been able to patrol the waters of the Gulf of Aden with some success, but due to the vast nature of the Indian Ocean it is very difficult to patrol effectively particularly as pirates have extended their reach and now have the ability to operate up to 700nm from the Somalia Coast in areas such as the Indian Coast and Arabian Sea.

What do the pirates typically do then?
Once they have attacked a vessel the pirates will usually board the vessel, hijack the crew and take the vessel back to the Somali anchorages while they await responses to their requests for ransom. Ransoms have been increasing and they are known to have reached in excess of $10 million (US). The most recent released vessels endured hijackings lasting an average of 213 days.

Editors’ Notes: The Volvo Ocean Race
– The Volvo Ocean Race 2011-12 started on October 29 in Alicante, Spain and will finish in Galway, Ireland in July.
– The course of the race includes stopovers in Cape Town (South Africa), Abu Dhabi (UAE), Sanya (China), Auckland (New Zealand), Itajaí (Brazil), Miami (USA), Lisbon (Portugal) and Lorient (France).
– The first race first took place 38 years ago (as the Whitbread Round the World Race 1973-74), testing the crews against some of the most ferocious elements that man can encounter.
– The 2011-12 race takes the teams over 39,000 nautical miles (45,000 miles or 72,000 kilometres).

Kommande helg är det dags för tävlingar med Class One igen. Den här gången är det dags för Skydive Dubai & Dubai Duty Free Grand Prix, som hålls 8–10 december. Team Victory hade stora möjligheter att ta nya segrar och alla fyra stora titlar på samma säsong, men på torsdagen kom beskedet att regerande världsmästaren Nadir bin Hendi inte kommer att delta i finalen av Grand Prix i år utan ersätts av den dubbla världsmästaren Mohammed Al Marri.

Därmed står det klart att världsmästaren från 2001 och 2008 kommer att tävla tillsammans med den trefaldiga och titelförsvarande världsmästaren Arif Al Zafeen. Al Marri gjorde debut i Class 1 år 2000, då han kom tvåa i titeltävlingen och vann sitt första VM 2001 tillsammans med Saeed Al Tayer.

Han drog sig tillbaka från tävlingskörningen i slutet av 2006, men gjorde en spektakulär återkomst 2008 för att ersätta den skadade Arif Al Zafeen, och gick vidare med att vinna ett trefaldigt mästerskap med sin andra titel o Middle East och Pole Position Championships med Nadir Bin Hendi.

Mohammed har tävlat i 71 Grand Prix och vunnit 13 gånger samt kommit på pallplats 33 gånger.

Skydive Dubai & Dubai Duty Free Grand Prix 8–10 december är en av säsongens mest intressanta tävlingar. Ännu mer spännande hade den blivit om Team Victorys par första gången hade kunnat ta en grand slam med alla fyra titlar på en säsong.

I grand slam för de här båtarna ingör World, European, Middle East och (Edox) Pole Position. Den enda som har klarat detta tidigare är norska Spirit of Norways Björn Rune Gjelsten och engelsmannen Steve Curtis, som gjorde denna bragd 2003 och 2006.

Här är ställningen inför helgens tävlingar
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP
– after round 3

1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 103 pts
2. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) 77 pts
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) 63 pts
4. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) 40 pts
5. 5 Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) 38 pts
6. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) 23 pts
7. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) 19 pts
8= 23 FARO ACCIAI – F Hemelaer (BEL) / L Nicolini (ITA) 14 pts
8= 90 Welmax (1) – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) 14 pts
10. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) 8 pts
11= 90 Welmax (2) – B Jackobsen (NOR) / K Olsen (NOR) 5 pts
11= 69 ferskfisken.no – F Sundsdal (NOR) / B Jackobsen (NOR) 5 pts
13. 18 GiorgOffshore – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) 4 pts
UIM EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP
– after round 3
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 55 pts
2. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) 42 pts
3. 5 Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) 41 pts
4. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) 23 pts
5. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) 18 pts
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) 11 pts
7= 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) 10 pts
7= 90 Welmax (1) – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) 10 pts
9= 90 Welmax (2) – B Jackobsen (NOR) / K Olsen (NOR) 5 pts
9= 18 GiorgiOffshore – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) 5 pts
11. 69 ferskfisken.no – F Sundsdal (NOR) / B Jackobsen (NOR) 4 pts
12. 23 FARO ACCIAI – F Hemelaer (BEL) / L Nicolini (ITA) 2 pts
13. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) 1 pts
UIM CLASS 1 EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory – 55pts 2. 96 Spirit of Qatar – 41pts 3. 95 Spirit of Qatar – 36pts 4. 74 Poliform – 24pts 5. 23 FA.RO. ACCIAI – 14pts 6. 91 Relekta – 13pts 7. 5 Team Abu Dhabi – 12pts 8. 90 Welmax (1) – 7pts 9= 90 Welmax (2) 5pts 9= 69 ferskfisken.no – 5 pts 11= 10 Fendi Racing – 0pts 11= 50 Parsonage Racing – 0pts 11= 18 GiorgiOffshore – 0pts
UIM CLASS 1 MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after round 1
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 96 Spirit of Qatar – 30pts 3= 10 Fendi Racing – 19pts 3= 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 18pts 6. 74 Poliform – 10pts 7. 50 Parsonage Racing – 8pts 8. 18 GiorgiOffshore – 4pts 9. 90 Welmax (1) – 3pts 10. 91 Relekta – 2pt

Den 5/12 mottog Föreningen Forsviks Varv ett bidrag på 430 000 kr från Sparbanksstiftelsen Alfa för färdigställandet av Hjulångaren Eric Nordevall II.

Under vinter och vår 2011/2012 kommer arbeten gällande säkerhetsutrustning och navigationsutrustning att företas och byggas in i fartyget för klassificering.
Genom Alfastiftelsens generösa bidrag kommer föreningen bakom projektet att utrusta färdigt fartyget. Under tidig sommar kommer fartyget att segla genom Göta Kanal till Göteborg och där vara delaktig i evenemang och göra en Ericsgata Väst, för att sedan under högsäsong trafikera Vättern samt Göta kanal med passagerare.
Under september 2012 kommer fartyget att ligga en tid i Jönköping och även där segla med passagerare.

Kosterhavets nationalpark ska ge plats åt både skyddsvärda arter och naturnjutande människor. Nu har forskare vid Göteborgs universitet kartlagt bottenlevande arter i den marina nationalparken för att avgöra vilka havsområden som behöver särskilt skydd.

– Det går ju inte att manuellt besiktiga varje kvadratmeter i nationalparken. Därför har jag gjort som en erfaren svampplockare gör när hon letar efter kantareller. Jag har tittat på hur bottnarna ska se ut för att olika bottenlevande djur ska trivas, för att kunna förutsäga var olika arter kan finnas, säger Genoveva Gonzalez Mirelis på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Länk till undervattensfilm från Kosterhavets nationalpark: http://www.youtube.com/watch?v=FYfiyv9Cba8&list=UUt7Waf0JzlPYCgoGKJ9dXsQ&feature=plcp

2 miljoner kartrutor
För att med hjälp av datormodeller baserade på kunskap om djup- och bottenförhållanden kunna förutsäga var olika typer av bottenlevande djur finns i Kosterhavet började Genoveva Gonzalez Mirelis med att dela in hela havsbotten i nationalparken i 15 x 15 meter stora rutor. Hon fick därmed ett underlag bestående av mer än två miljoner kartrutor, som delades in i olika typer av bottnar.

Med ett geografiskt informationssystem, GIS, gjorde hon sedan en karta över förekomsten av nio olika typer av bottensamhällen i Kosterhavet bottensamhällen, däribland samhällen som dominerades av djupvattenkoraller och havskräftor. Metoden som Genoveva Gonzalez Mirelis utvecklat kommer också att kunna användas för andra havsområden.

Länk till den interaktiva kartan: http://www.geofemengineering.it/geno/openlayer/map/Home.html

Underlag för havsplanering

För att miljöer och arter skall bevaras för framtida generationer gäller speciella regler inom Kosterhavets nationalpark, till exempel för ankring och trålning. En bra förvaltning kräver en havsplan som tydliggör vilka intressen som har företräde i olika områden, därför behövs olika regler för olika zoner i parken. Ny lagstiftning för havsplanering förväntas träda i kraft under 2012.

– Min förhoppning är att mina resultat kan utgöra ett bidrag i den framtida förvaltningen av Kosterhavets nationalpark, så att vi även i fortsättningen kan njuta av Kosterräkor med ett rent samvete för en lång tid framöver.

Avhandlingen Spatial distribution and conservation planning of seabed biological diversity försvaras vid en disputation på Göteborgs universitet den 9 december. Handledare: Mats Lindegarth.
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/27954

Bildtext till videon: I den här videon kan du se ett urval bilder från steniga bottnar i Kosterfjordsområdet, med arter som de mjuka koraller som kallas Död mans hand (Alcyonium digitatum) och Swiftia rosea, påfågelmasken Sabella pavonina, svampen Geodia barretti, tvåskaliga blötdjuret Acesta excavata, djuphavsanemoner som Urticina Eques och Bolocera tuediae och trollkrabban (Lithodes maja).

Den andra halvan av filmen visar bilder av djuphavskolonier av korall i området Säcken; däribland korallen Lophelia pertusa som lever i förening med svampen Mycale Lingua, samt stenliljan Hathrometra sarsii, som du kan se simma med sina fem armar.
Foto: Göteborgs universitet

Londons båtmässa är vanligtvis rena uppvisningen av de stora engelska motorbåtsvarven. Sunseeker drar på allra mest, men Princess, Fairline och Sealine ligger normalt sett inte långt efter. På nästa Londonmässa, som hålls 6–15 januari, visar Princess upp inte mindre än tre båtar som inte har visats på mässan tidigare.

Som vi tidigare har berättat visar Princess Yachts bland annat sin nya 39-fotare. Detta är en speciell båt på flera sätt. Dels har inte Princess byggt någon båt under 40 fot på mer än ett decennium, dels är det en ovanligt prisvärd båt för sin storleks- och kvalitetsklass.

Förutom den nya V39 visar Princess även V57 och sitt nya flaggskepp 40M, som tidigare har visats på den flytande båtmässan i Southampton redan 2010. Båtliv.se hade då en artikel om denna magnifika yacht i den yppersta lyxklassen.

V39 kommer att bli en mycket konkurrenskraftig båt i sin klass. I England är priset 235 000 Pund plus moms, vilket ungefär motsvarar 3,2 Mkr i Sverige plus omkostnader för transporter med mera. För det får köparen en lyxig båt med två stycken Volvo Penta dieselmotorer D6-330 hk och två stora kabiner med mycket modern inredning.

Tekniska specifikationer V39
Längd ö a: 12,98 m
Bredd: 3,81 m
Djupgående: 1,0 m (0,56 m med dreven uppe)
Vikt: 9 100 kg
Bränsletankar: 700 liter
Vattentankar: 332 liter
Info: www.inamarin.se
Info: www.batcenter.se

Den andra nyheten från Princess är V57. Den modellen gör sin internationella debut på Londonmässan. Det här är en betydligt större båt än 39-fotaren och den är bland annat försedd med en hydrauliskt sänkbar badplattform. Detta är en av de senaste trenderna bland större motorbåtar samtidigt som det är ett praktiskt tillbehör för alla som enkelt vill kunna sjösätta en vattenskoter eller liknande från badbryggan.

Den största båten i Princess monter blir Princess 40M stå klar. Det är en riktig bjässe på 40,0×8,00 m och drygt 300 ton. Längden i vattenlinjen är 31,19 m och djupgåendet 2,25 m.

Båten invigdes på båtmässan i Southampton 2010 av Sunseekers grundare, Robert Braithwaite, som fortfarande är aktiv i bolaget. Köpare av den första 40M är Theo Paphitis, en av medlemmarna i BBC:s originalversion av TV-programmet Draknästet. Han var påtagligt nöjd med sitt nyförvärv efter att tidigare ha haft en Sunseeker 30M.

Prislappen för denna yacht är motsvarande 150 Mkr plus moms och skatter. Därtill kommer 10–12 procent av båtens nypris per år i drift. Dubbla MTU V12 dieselmotorer à 2 735 hk ger en marschfart på 13,5 knop med en dieselförbrukning på 500 liter per timme och en toppfart på 24 knop.

Princess Yachts International ägs sedan 2008 av L Capital 2 FCPR, en investerargrupp sponsrad av lyxproduktsföretagen LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault, som bland annat äger Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, De Beers, Moet Chandon, Veuve Clicquot och Krug. Även superyachtföretaget Feadship ingår i företagsgruppen.

Info: www.princessyachts.com

Efter 56 år i tjänst och 18 år i ”aktiv pension” avslutar MS Nordstjernen sin insats längs kusten nästa år. Norska kustens drottning slutar med stil på världens topp – Svalbard.

MS Nordstjernen avlöstes redan år 1994 av nybyggda MS Nordlys på den norska kusten. Det skulle bli en hektisk pensionstillvaro med fler comebacks på den norska kusten än något annat av Hurtigrutens fartyg. År 1994 började ”Stjernen” sommarsegla till Svalbard, och det är så hon nu avslutar sin karriär.

Under loppet av fem dagar får man uppleva Longyearbyen, Barentsburg, Ny Ålesund och Spetsbergens hela fantastiska västkust. Man besöker kända platser som Magdalenefjorden, Moffen och Liefdefjorden. Man passerar 80° nord och kan förvänta sig att få se det spektakulära arktiska djurlivet, som valross, isbjörn, en rad fågelarter och andra arktiska inslag som val, ren och ripa. På den här resan får man njuta av vackra fjordar, fina fjäll och imponerande glaciärer längre norrut än någon annan plats i världen.
Mellan den 7 juni och 21 augusti 2012 går det två avgångar i veckan. Det ena programmet är mellan torsdag och tisdag och inkluderar en övernattning i Longyearbyen före kryssningen. Det andra är mellan måndag och lördag och inkluderar övernattning i Longyearbyen både före och efter seglatsen.

Man kan också kombinera den norska kusten med Spetsbergen på seglatsen med MS Nordstjernen till och från Svalbard. Under loppet av 12 dagar besöker vi några av de mest spännande resmålen i Norge, från Bergen i söder till Svalbard i norr i maj/juni och mot fastlandet i augusti.

MS Nordsjernen är för många prototypen för ett ”riktigt” Hurtigrutenfartyg. Hon levererades till Bergenske Dampskibsselskab från Blohm&Voss AF i Hamburg den 24 februari 1956 och hade på sin 50-årsdag år 2006 seglat en distans längs den norska kusten motsvarande 150 gånger runt ekvatorn. Hon har lång erfarenhet av seglatser på Svalbard både i Expressrutten och senare i expeditionsfart under 1994–2008. År 1976–1979 gjorde hon ”vårkryssningar” från Bergen till Shetland. Hon har varit hotellfartyg och hon har tagit med Arve Tellefsen på konsertturné med Oslos filharmoniska orkester. Det är en kustdiva som nu slutar på ”världens topp” i isbjörnens rike.

Priser MS Nordstjernen på Svalbard
Måndag–lördag: Inkluderar övernattning i Longyearbyen före och efter själva seglatsen, pris per person från SEK 10.906 (beroende på hyttkategori).
Torsdag–tisdag: Inkluderar en övernattning före avgång, pris per person från SEK 10.906 (beroende på hyttkategori).
Bergen–Longyearbyen, avgång 28 maj med ankomst 8 juni, pris per person från SEK 19.567.
Longyearbyen–Bergen, avgång 21 augusti med ankomst 1 september, pris per person från SEK 21.367.

Flyg ingår inte, men paketen är anpassade efter flygförbindelserna till Longyearbyen. Man kan naturligtvis förlänga vistelsen i Longyearbyen före eller efter seglatsen för att få ut ännu mer av resan.

Inför säsongen 2012 kommer MS Nordstjernen att komplettera Hurtigrutens resor till extrema och exotiska Svalbard. Hurtigrutens specialbyggda expeditionsfartyg MS Fram kommer att göra sju seglatser till Svalbard under 2012, däribland Klimatresan och Svalbard runt.
Läs mer om MS Fram på Svalbard på www.hurtigruten.se.

Varje år upplever drygt 2 miljoner svenskar säsongsbetonad trötthet under höst och vinter. Genom värme, beröring och social gemenskap frigörs oxytocin i kroppen som gör oss lugnare och mer välmående. Stenungsbaden Yacht Clubs välgörande miljö och behandlingar syftar till att frigöra hormonet och lugna kropp och själ. – Nu drar vi igång en värmekampanj för att öka svenskarnas välbefinnande under vintern, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Pressmeddelande:
Stenungsbadens miljö och behandlingar frigör oxytocin
Varje år upplever cirka 25 procent av svenskarna vintertrötthet under höst och vinter. 2–5 procent av befolkningen drabbas av verklig vinterdepression med extrem trötthet, ökad sömn och viktuppgång som vanliga symptom.

Av hormonet oxytocin blir vi lugna, blodtrycket sänks och halterna av stresshormoner minskar, enligt forskaren Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi.

Stenungsbaden Yacht Clubs värmande miljö, välgörande massage och spabehandlingar syftar allt till att frigöra hormonet och därigenom uppnå ett mer rofyllt sinne.

– Att få välgörande behandlingar och att få vistas i en behaglig miljö är ett enkelt och naturligt sätt att bli mer rofylld på. Särskilt i dessa tider av stress och mörker. Det betyder inte att det löser alla problem, men det är absolut ett steg i rätt riktning, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

I en ny kampanj syftar Stenungsbaden till att öka det svenska välbefinnandet under vinterhalvåret, och dessutom belysa oxytocinets positiva inverkan på kroppen vid spabehandling. Vid bokning under december bjuder Stenungsbaden på en extra natt under januari-mars.

– Vi kallar det närproducerat välbefinnande. Man behöver inte resa längre än till västkusten för en avkopplande och värmande vistelse, dessutom slipper man stressen över att packa inför en lång resa. Vinterhalvåret är en dyster och grå årstid för många och vi vill påskina spavistelsens positiva effekter på både kropp och själ. Därför bjuder vi på en extra natt under januari-mars, säger Karin Åkerman.

Info: www.stenungsbaden.se

Skaparna av Nimbus, bröderna Hans och Lars Wiklund, drog sig tillbaka sedan de hade sålt sitt livsverk. Men frånvaron blev inte långvarig och de båtkunniga bröderna hade svårt att motstå båtbranschen. Nu är de tillbaka i betydligt mindre skala med en serie båtar under namnet Epoca Yachts.

Under Hans och Lars Wiklunds ledning blev Nimbus ett av Europas ledande och Sveriges starkaste varumärke bland alla motorbåtar. Bröderna tog fram en rad framgångsrika båtmodeller, där Nimbus 320 Coupé var den mest framgångsrika och i många år Europas mest sålda kabinbåt i sin storleksklass.

Avsikten med Epoca Yachts var från början att skapa en båt som passade brödernas egna behov och idéer.

– Tanken med Epoca Yachts var att göra en båt som vi själva ville ha. Men så blev det lite mer omfattande vi gjorde ett industriellt projekt av det, säger Lars Wiklund.

Nu är samtliga verktyg till två eller tre modeller klara. För båtarnas design står far och son Ocke och Ted Mannerfeldt, som även designar flera andra motorbåtsmodeller med stor framgång.

Den båt som syns på bilderna här intill har typiska linjer från Mannerfeldt, men är även typiskt praktisk och gångbar på den skandinaviska marknaden. Det är dock inte alls aktuellt med någon större produktion av Epoca Yachts.

Hur produktionen av den nya båtserien ska skötas är inte klart än. Eventuellt blir det bröderna själva som sköter den, alternativt läggs hela projektet ut på en underleverantör.

– Det är kul att visa att det går att göra något som marknaden vill ha. Vi ska dock inte vara med på några båtmässor eller bedriva någon större försäljning. Till en början har vi sålt mellan fem och tio båtar, säger Lars Wiklund.

Info: www.epocayachts.se

Kommentarer

Fredrik 21:09:06 2011-12-06

Snälla tomten, jag önskar mig en sån här!

Martin 22:05:45 2011-12-06

Mycket idéer från Marino men i ätt bättre format.
För mig är det 100 % skillnad mellan 5 och 10.

Göran 22:10:52 2011-12-06

Martin,
Du är betydligt bättre på att räkna än att stava.
Heter den Marino APC?
Är det inte så utvecklingen framskrider?

För att säkra en så bra vintersjöfart som möjligt till hamnarna på båda sidor om Östersjön, Bottenhavet och Bottniska viken, har nu Sverige och Finland kommit överens om att utnyttja isbrytarna som en gemensam resurs. Sverige kommer att hyra ut isbrytaren Frej till Finland för att användas i det gemensamma samarbetet, samtidigt som Oden nu åter tjänstgör i svensk isbrytartjänst. Avtalet om uthyrning av Frej är femårigt, 2012–2016, med option på ytterligare två år.

Industrin i Finland och Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. De två senaste vintrarna har isutbredningen varit stor och isperioden lång. Det har inneburit svårigheter för vintersjöfarten. Därför effektiviserar nu Sverige och Finland isbrytarverksamheten ytterligare genom att fördjupa samarbetet.

Isbrytaren Frej kommer att hyras ut till Finland. Avtalet om uthyrning innebär att Frej ska användas för det gemensamma samarbetet i Bottniska viken. På samma gång som Finland säkrar antalet resurser i sin helhet genom att hyra Frej, stärks den gemensamma isbrytarflottan. Vintersjöfarten till hamnarna på båda sidorna av det gemensamma innanhavet säkras. Resurserna kan utnyttjas på bästa sätt både operativt och ekonomiskt genom att Sverige och Finland gemensamt bedömer hur behovet ser ut.

Avtalet om uthyrningen av isbrytaren Frej undertecknades den 1 december 2011 i Helsingfors av Sjöfartsverkets och finska Trafikverkets generaldirektörer.

Foto: Ola Andersson, överstyrman på isbrytaren Frej.