Nyheter

Inför 2011 gjordes en storsatsning på Ryds 23 båtarna och S-line introducerades. Fokus låg på exklusivitet och bekvämlighet. 2012 uppdateras S-line ytterligare med V8-motor, vilket bland annat ger lägre bränsleförbrukning. Ryds största modeller 23 WA och 23DC genomgick en förändring inför 2011 och S-line skapades på uppmaning av kunder som ville ha lite extra.

– Vi fick indikationer att kundgruppen som leta­de efter en båt i den storleken också ville ha en båt som var mer exklusiv, lite extra utrustad och bekvämare, säger Jonas Lundegård på Ryds.

– Vi bestämde oss därför för att göra S-line versionen av Ryds 23 båtarna.

Durkgolvet byttes till teak, sätena kläddes i Comfort Marin och en extra stor badbrygga och ankarspegel sattes som standard. Instrumenteringen kompletterades med Lowrance nya HDS ljudsystem, integrerat med plottern och en Merc-monitor med ECO-Screen, fenderhållare lades till och skrovfärgen blev grå.

Inför 2012 har det lyxigare alternativet har också försetts med mer muskler och hjärna. Elektroniska motorreglage och fullservostyrning tillsammans med ett Bravo 3 drev ger en säkrare och mer lätthanter­lig manövrering. Kompletterad med en MerCruiser V8, 5,0 EFI på 260 hästkrafter får föraren riktigt mycket båt för pengarna och faktiskt en lägre bränsleförbrukning.

– De här båtarna tillbringar man mycket tid på, det finns sovplats för två, pentry med mera. Då är det extra viktigt att detaljerna är bra och tilltalande. Många kunder köpte mycket tillägg för att göra sina båtar bekväma och personliga.

– Vi försöker lyssna till vad våra kunder efterfrågar – lite mer Ryds.

Info: www.ryds.se

I år utökar Polyropes Yachting sitt sortiment av förtöjningslinor med den treslagna linan ”Storm”. Klassiker som de flätade förtöjningslinorna Dockline och Flexline får nu sällskap av en treslagen lina med flexande egenskaper.

STORM-förtöjningen har inbyggd ”ryckdämpare”. Materialet är 60% polyester och 40% ryckdämpande flexfiber. Ett splitsat öga försett med slithylsa samt en extra slithylsa utmed linan, som kan justeras till önskat läge. Linan sjunker i vatten och har 5 års UV-skydd.

STORM kommer att finnas i dimensioner 10, 12, 14, 16 och 18 mm samt i längderna 3, 6,10 och 15 m. Storm primärvisas på Båtmässan i Göteborg i februari.

– Våra kunder har länge efterfrågat en treslagen förtöjningslina i en lägre prisklass, med bra förtöjningsegenskaper. STORM blir här ett ypperligt komplement till våra flexande flätade linor, säger Benny Widlund-Nilsson.

STORM finns i färgerna vitt och rött med svarta respektive röda höljen.

Info: www.poly.se

Norska Nordkapp Boats har tagit fram en ny och sportig framiljebåt, som är designad av Espen Thorup. Båten är nyutvecklad från grunden med nytt skrov och nytt däck. Nordkapp Enduro 550 ska ersätta den tidigare modellen Nordkapp 500 Enduro, men den nya båten blir både större och något tyngre än sin föregångare.

Nordkapp beskriver den som en stor 5,-metersbåt med familjekomfort i en sportig båt. Den är bland annat standardutrustad med 90 liters fast tank, en stor och skyddande vindruta, solsäng och stor aktersoffa samt fast vattenskidstång.

Designen och lösningar som till exempel den stora och väl skyddande vindrutan har kommit till bland annat efter önskemål från Nordkapps återförsäljare. Båten har vidare fast instrumentbräda med plats för GPS kartplotter och gott om stuvutrymmen.

I aktern finns en stor badbrygga med praktiska handtag som gör det enkelt att komma ombord för en person som har hamnat i vattnet. Framför vindrutan finns flera sittplatser, men dessa kan ändras till en solsäng. Båten kan även beställas med fästen för bord i fören och vid de aktre sittplatserna.

Nordkapp är extra stolta över den nya skrovdesignen, som gör det möjligt att använda utombordsmotorer på 75–130 hk.

Tekniska data:
Längd: 5,53 m
Bredd: 2,20 m
Vikt utan motor: 600 kg
Rekommenderad motor: 75–130 hk
Djupgående: 0,80 m
Bensintank: 90 liter
www.nordkapp-boats.no

På Sjöhistoriska museet pågår jullovsaktiviteterna för fullt. Temat är havsvidunder och sjöodjur. Och den nya utställningen Segelkungen har precis öppnat. I den får besökarna lära sig om den åländske redaren Gustaf Erikson och om livet ombord på hans segelfartyg. Förutom museets föremål visar utställningen 41 akvareller av konstnären Björn Senneby.

– Sjöhistoriska är ett museum som ska ge kunskap och upplevelse för barn och vuxna men också ämnesexperter säger, Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer.

Museet har haft fri entré för besökare under 19 år. Men nu inför Sjöhistoriska fri entré för alla.

– Jag vill gärna jämföra oss med folkbiblioteken. Vårt innehåll ser lite annorlunda ut men i grunden handlar det om kunskap. Och kunskap ska vara gratis, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Förutom all verksamhet i museet så finns Sjöhistoriska på Galärvarvet med museifartyg och båtsamling och syns dessutom runt om i landet i samband med t ex marinarkeologiska undersökningar, k-märkning av fartyg och fritidsbåtar och i nätverk kring bevarande av fartyg och kulturhistoriska miljöer.

– Kunskap ska också vara tillgänglig. Vi måste röra på oss och vara publika i vår verksamhet. Och vi använder oss mycket av webben för att kommunicera och för att göra våra samlingar åtkomliga, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Info: www.maritima.se

Öppettider 2012
Sjöhistoriska museet har öppet tisdag-söndag 10-17
Museifartygen: Påsklov 5/4-15/4 kl 10-16, Sommar 1/6-2/9 kl 11-18 stängt [24-25/6]
Båthall 2: 1/6-2/9 kl 12-17 [stängt 24-25/6]

Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum. Statens maritima museer är miljöcertifierade enligt ISO-14001 och arbetar kontinuerligt för en minskad miljö- och klimatpåverkan.

I den mest omfattande studien någonsin av sitt slag har en internationell grupp av forskare visat att sjöfågelarters fortplantning världen över börjar minska drastiskt då tillgången på fiskföda sjunker under en tredjedel av de maximala nivåerna.

– Det var mycket överraskande att se att den kritiska nivån är ungefär densamma för olika sjöfågelarter oavsett var i världen de lever. Mönstret är så konsekvent att vi föreslår en ny princip, en tredjedel för fåglarna, som skulle kunna användas för att ge sjöfåglar rätt förutsättningar att lyckas med sin häckning och fortplantning, säger en av medförfattarna, Henrik Österblom, från Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

Studien, som publiceras i Science den 23 december, sträcker sig från Arktis till Antarktis och från Stilla havet till Atlanten. Österblom och hans kollegor använde data insamlade från 14 arter, inklusive sillgrisslor, havssulor, lunnefåglar och pingviner.

Ett riktmärke för fisket
Fortplantningen hos sjöfåglarna undersöktes under perioder på 15 till 47 år och var relaterad till hur mycket av deras huvudsakliga fiskföda som fanns tillgänglig i fåglarnas häckningsområden. Var forskarna än tittade i världen var antalet födda ungar opåverkat om mängden fisk i havet var större än en tredjedel av de nivåer som maximalt uppmätts. Men om tillgången på fisk föll under denna tröskelnivå sjönk antalet ungar kraftigt.

Forskargruppen menar att de tröskelvärden som identifierats i studien i nästa steg kan komma att påverka den faktiska fiskeförvaltningen. Även om det kan finnas vissa variationer mellan olika fiskbestånd har de flesta av de ekonomiskt viktigaste arterna tillräckligt med data för att fastställa gränsvärden.

– Vi verkar ha hittat ett viktigt riktmärke som kan användas för att avgöra hur mycket fisket bör begränsas för att säkra sjöfågelpopulationers långsiktiga överlevnad, förklarar den nya studiens försteförfattare Dr Philippe Cury, från det franska forsknings- och utvecklingsinstitutet, IRD.

Viktiga indikatorer på tillståndet i havsmiljön
Studien är inte bara intressant för sina slutsatser om förhållandet mellan sjöfåglar och fisktillgång. Den kan också ge en bättre förståelse av tillståndet i världshaven och hur mycket mer mänskliga påverkar de marina ekosystemen klarar av.

– Sjöfåglar är några av de bästa och mest lättstuderade indikatorerna när det gäller att diagnostisera tillståndet i världens marina ekosystem. Att bättre förstå relationen mellan sjöfåglar och deras bytesdjur är avgörande för vår förståelse av de förändringar som våra hav just nu genomgår, förklarar Henrik Österblom.

Foto: Johan Charlier.

Ett skepp lastat med de värdefulla båtarna i Volvo Ocean Race är nu på väg till norra Emiraten för den andra delen av Leg 2. Detta är arrangörernas svar till piraternas hot mot racet, som helt kunde ha stoppat kappseglingen. Lastningen av de 15 ton tunga VO70-båtarna gick perfekt.

Efter den första delen av Leg 2 leder nu Telefonica tävlingen före Camper. Mellan de båda tätbåtarna är det ganska tätt, men avståndet till Groupama till tredje plats är desto större och Sanya verkar ha halkat efter rejält.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Sailors, shore crews and race organisers worked round the clock and completed the risky task when Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam, the fifth and final boat to arrive at the undisclosed safe haven in the Indian Ocean, was the last to be inched into a cradle on board the ship.

For many of the crews and shore teams it was the end of two full days without sleep with work starting the moment Team Telefónica won the first stage of Leg 2 from Cape Town to Abu Dhabi by edging CAMPER with Emirates Team New Zealand in a thrilling run to the finish line on Monday.

PUMA Ocean Racing powered by BERG took third place ahead of Groupama sailing team and Abu Dhabi Ocean Racing at the safe haven port finish, which is being kept secret because of the threat of piracy.

The Volvo Ocean Race fleet, minus Team Sanya who are repairing their yacht in Madagascar after sustaining rig damage in the leg from Cape Town, was then lifted 40 foot in the air, one by one with a crane in a pain-staking operation that took almost eight hours.

Telefónica skipper Iker Martínez had highlighted the risks involved after completing victory in the leg’s first stage. “The boats are built to be in the water, not in the air,’’ he said. “Operations to load and unload a boat are tricky, particularly with these super-fragile boats and it does scare me a bit. However, the guys in the team are really good at this and we have absolute confidence in them.”

At the completion of the loading, race director Jack Lloyd compared notes with the shore team leaders and said: “That was one long day.”

Lloyd paid tribute to the stevedores and loading master who oversaw the operation. “They were magnificent, so professional. The smallest slip could have caused huge damage to a boat.”

Teams will face the same exercise again for Leg 3, with the loading and unloading making for a total of 20 manoeuvres and a nervous time for Lloyd. But, he remains adamant that the toughest part of the loading operation was now behind them.

“Taking them off the ship will be much easier and now that we’ve done it five times, so should loading them again for leg two.”

Team Telefónica technical director Horacio Carabelli, whose boat was the first to be loaded, said good planning had been the secret of success.

“It was co-ordinated before with the shipping company, how the boat must be loaded and everything,” he said. “In the end it was quite straightforward.”

The ship will now travel to a location off the Sharjah coast, where it is expected to arrive within a week.

The boats will then be unloaded and the teams will begin the second stage of Leg 2 with a short sprint into Abu Dhabi.

Att besöka båtmässor är ett kul sätt att kombinera semester med sitt båtintresse. Båtliv har som vanligt sammanställt de viktigaste internationella båtmässorna i ett dokument. Bilden här intill är från Genuas båtmässa 2011.

I flikarna i den vänstra marginal på Båtlivs hemsida ser du en flik med namnet “Bätmässor 2012”.

Klicka på den så kommer du direkt till ett dokument med rätt information.

Info: https://www.batliv.se/files/Batmassor2012.pdf

Från och med nästa år startar Båtliv med en riktig pdf-tidning på Internet, där det går att bläddra i tidningen på sin datorskärm. Men du kan redan nu hämta hem den kompletta tidningen som en pdf-fil och spara den i din dator för att läsa när du vill.

Alla tidningar från och med nr 1 från 2010 finns sparade på vår sida.

Info: https://www.batliv.se/pdftidning.asp

Kommentarer

Undrande ordförande 22:16:04 2011-12-28

Många båtklubbar ser ju Båtliv som en del av erbjudandet till medlemmarna (vilket det faktiskt är). Hur blir det om tidningarna ligger fritt tillgängliga här på nätet, då tappar klubbarna ett viktigt lockbete. Finns det några idéer om att bara prenumeranterna får tillgång till nätupplagan???

/Ordförande i större båtklubb

Lars-Åke Redéen 13:56:57 2011-12-29

Hej!
Ja, Båtliv kommer att finnas som "riktig" pdf-tidning från och med nr 1-2012. Den versionen har betydligt fler möjligheter än en vanlig pdf-fil.
mvh
Lars-Åke

Det är snart dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Förra årets vinnare av Tummen Upp – Herbert Nilsson från Skanörs Båtklubb och Skanörs Hamnförening – var en mycket populär segrare. Han hade sällskap av flera personer från sin båtklubb till prisutdelningen på Allt för sjön i Stockholm.

Nu söker vi årets vinnare av Tummen Upp. Det är Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr.

Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen. Ju bättre nominering, desto större chans för din kandidat.

Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.

Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 14 januari 2012. Skicka dem till:

TummenUpp@batliv.se

eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion

Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bildtext:
Herbert Nilsson från Skanör var en populär vinnare av Tummen Upp 2011.

Kommentarer

Jan-Anders Månsson 13:09:09 2011-12-25

Jag vill föreslå en veteran inom båtlivet i Blekinge, Lars-Erik Blomqvist, han har varit engagerad inom Blekinge Båtförbund, Båtsam i Karlskrona och han är ordförande i Lyckeby Båtsällskap. Lars-Erik stiger nu av sekreterarposten i Blekinge Båtförbund och han har gjort mycket för båtlivet i Blekinge.
Mvh Jan-Anders Månsson

Lars-Åke Redéen 10:16:54 2011-12-26

Tack för nomineringen, men den måste mailas med gärna en lite längre motivering till:
TummenUpp@batliv.se
Mvh
Redaktionen

Bavaria firar med ännu en världspremiär på den stora båtmässan 2012 International Boat Show i Düsseldorf, som hålls i januari. Den har en nydesignad cockpit med sportiga säten och mer stuvutrymmen än tidigare modeller i samma storlek. 39-fotaren har också fått nya rutor för att förstärka den sportiga imagen.

Den nya trenden från många båttillverkare är att satsa på sportiga linjer med bland annat infällda, stora rutor. Detta är inte bara en designgrej utan har blivit möjligt först på senare år tack vare ny teknik med limning och andra monteringsmetoder.

Förutom rutarrangemanget finns den nya 39-fotaren tillgänglig i olika färgställningar och med olika tejpningar. Liksom de övriga nya modellerna finns även den här båtmodellen tillgänglig med flera olika alternativ till motorbestyckning än tidigare. Bland annat
Volvo Penta D4-260.

Sport 39 får sin världspremiär 21 januari på båtmässan i Düsseldorf. Standardmodelen kostar från 144 500 Euro plus moms medan hardtopversionen kostar från 162 900 Euro plus moms.

Tekniska specifikationer i en av bildfilerna här intill.

Info: www.bavariasverige.se

På Åsen/Kaptensberget utanför Gävle etablerar Eolus sin första vindkraftspark hittills med Siemens vindkraftverk. Vindkraftverken, av modell Siemens 2,3 MW, har 101 meters rotor och 100 meters navhöjd. Avtalet innefattar även ett femårigt serviceavtal. Leveransstart för vindkraftverken är planerad till juni 2012 och parken kommer att ha en total effekt på 13,8 MW med en beräknad årlig elproduktion på 45 GWh.

”Valet av Siemens är baserat på utvärdering av anbud från de största aktörerna på marknaden. Siemens förser oss nu för första gången med vindkraftverk och vi ser fram mot fler avtal där Siemens blir en partner som levererar vindkraftverk av hög kvalitet som är väl lämpade för svenska förhållanden”, säger Gustaf Ekberg, VD Eolus Vind AB.

”Detta är den första vindparken med Eolus och det känns väldigt roligt att vi har fått förtroendet att leverera” säger Hans Carlsson, divisionschef för Wind Power på Siemens AB. ”Våra kunder vet att de får både hög kvalitet och tillförlitlighet och vi ser detta avtal som starten på ett långsiktigt samarbete med Eolus”.

Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som en leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 250 MW vindkraft i Sverige.

Den riktiga tomten hinner hem till var åttonde svensk på julafton. Män får i större utsträckning än kvinnor besök av den riktiga tomten, i alla fall enligt dem själva. Geografiskt sett är norrlänningarna mest lyckligt lottade, vilket kanske har sina naturliga skäl. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Många har bråda dagar i jul, särskilt tomten och hans nissar. Trots en övermänsklig insats klarar inte tomten av att besöka varenda familj varje år på julafton. Det vet inte minst alla de som drabbats av att tomtens skägg åkt på sned och avslöjat en pappa som bara skulle gå ut och köpa tidningen.

En undersökning från If med 1 011 personer visar att tomten ändå hinner hem till 13 procent av svenskarna. Fler män än kvinnor får besök av den riktiga tomten (15 respektive 11 procent).

– Tomten kan ju inte hinna med alla. Man får helt enkelt hoppas att man är en av de lyckligt lottade, säger Caroline Uliana, extern informationschef på If.

Boende i norra Sverige får besök av tomten i betydligt större utsträckning än stockholmarna (17 respektive nio procent), vilket kanske inte är så konstigt.

– Jag tror inte att det handlar om att stockholmarna inte varit snälla. Det är nog snarare så att tomten har lite närmare till norrlänningarna, säger Caroline Uliana.

Bland de som inte har turen att få besök av den riktiga tomten på julafton är det oftast en släkting som hoppar in som ersättare.

Bas Kvinna Man

Vem är tomte hos er?

Bas 1011 501 510
Annan släkting 22% 22% 22%
Riktiga tomten 13% 11% 15%
Pappa 8% 8% 8%
Inhyrd tomte 3% 3% 3%
Mamma 2% 2% 1%
Har ingen tomte 47% 49% 46%
Firar inte jul 5% 5% 5%
Totalsum 100% 100% 100%
Undersökningen gjordes av YouGov i nov/dec 2011 med 1 011 svarande.

Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Julaftons kväll, kvart över nio. Ett larm om att en nödraket har siktats kommer in till sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg, för femte gången den här månaden. Inom några minuter är en räddningsenhet från Sjöräddningssällskapet på väg ut på havet. Helt i onödan. För ingen nödställd hittas, den här gången heller.

Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Gamla uttjänta nödraketer används som substitut för nyårsraketer. Under 2010 rapporterades totalt 38 fall med uppskjutna nödraketer som resulterade i sjöräddningsinsatser runt om i Sverige. I dessa fall talar mycket för att någon sköt upp en nödraket utan att det handlade om ett nödlarm.

– Vi tar alla larm på största allvar och våra räddningsenheter rycker ut på varenda ett, det ingår i vårt uppdrag. Vi kan ju inte veta om det är ett busstreck eller någon som är i nöd på riktigt, säger Andreas Arvidsson, ansvarig för Maritima verksamheten på Sjöräddningssällskapet.

Förutom att det är ett stort problem rent resursmässigt, riskerar den som skickar upp falska nödraketer att sätta andra människors liv på spel. Sjöräddningsresurserna måste ge sig ut i hårt väder.

– Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs, säger Peter Hellberg, chef för Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral (JRCC). Vid en sjöräddningsinsats larmar sjö- och flygräddningscentralen alltid ut minst två räddningsenheter och det kostar stora pengar varje gång. Att, till exempel, åka ut med en av Sjöfartsverkets lotsbåtar kostar 3500 kronor i timmen och en räddningshelikopter kostar 14000 kronor i timmen.

Dessutom innebär varje falsk nödraket att minst en frivillig sjöräddarbesättning ger sig ut på havet helt i onödan. Något som de gärna slipper, särskilt just på julafton!

Fotnot: Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader.

29-åriga Emma Arvestål från Uppsala som pluggar för en mastersexamen är jublande glad. Hon är utsedd till vinnare i WWFs och Metros tävling om en Sumatraresa i hård konkurens med drygt 800 andra medtävlande. Tillsammans med WWF åker hon i januari till Sumatra för att studera regnskog och orangutanger.

Emma är geovetare och pluggar just nu en mastersexamen i paleontologi – läran om hur arter uppkommer och försvinner.

– Det ska bli fantastiskt och oerhört spännande att få träffa orangutanger. Finns det något man inser som paleontolog är det att när en art väl har dött ut så är den borta för alltid. Orangutangerna är inte bara söta och charmiga – om vi förlorar dem tappar vi också en del av vår egen historia, säger Emma Arvestål.

Resan går till centrala Sumatra där Emma och en WWF-grupp ska besöka skogar med tigrar och elefanter och besöka ett orangutangcenter. Orangutangen är vårt största trädlevande däggdjur med en livslängd på cirka 35-50 år. Namnet orangutang betyder skogsman. Det blir också besök på oljepalmsplantager. Det är en kamp mot klockan om vi ska kunna rädda regnskogarna för framtiden och få en mer ansvarsfull odling av oljepalmer, menar WWF.

Palmolja finns i en rad konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, kex, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. Allt större arealer tropikskog avverkas i Sydostasien för att ge plats åt oljepalmsplantager.

För att få en mer ansvarsfull och hållbar palmoljeproduktion arbetar WWF med den globala certifieringen, RSPO – Round Table on Sustainable Palmoil – som stöds av tillverkare, importörer och miljöorganisationer. Idag är cirka 10 procent av den globala produktionen RSPO-certifierad.

Orangutangen är den enda människoapan i Asien och finns nu bara i små isolerade områden på öarna Sumatra och Borneo. De senaste 50 åren har nittio procent av orangutangerna på Borneo utrotats. På Sumatra finns bara cirka 7 300 orangutanger kvar och 70 procent av naturskogen är borta.

Emma kommer att dokumentera sina upplevelser i text, bild och bloggar och vara Metros utsända.

Fakta: WWFs arbete med orangutanger

WWF har sedan 1962 arbetat för att rädda orangutangen bland annat genom stöd till forskning och hjälp till regeringar för att stoppa olaglig handel med levande djur och orangutangprodukter. En nyckelfråga som WWF nu driver är att minska konflikterna mellan orangutanger och oljepalmplantageägare. WWF fokuserar även på frågor kring markanvändning och skydd av de mest värdefulla skogarna.

1999 tog WWF fram en aktionsplan för orangutangen. Målet för planen är att säkra livskraftiga populationer av orangutanger på Borneo och Sumatra genom att bevara deras levnadsområden och minska illegal jakt. WWF stödjer också organisationen Hutan, som bland annat arbetar med helikopterövervakning och utbildning för jordbrukare plantageägare och lokalsamhällen.

Tack vare WWF har en ny nationalpark inrättats i Sebangau på södra Borneo med många vilda orangutanger. Trots skyddet behöver parken mer stöd. Bland annat har illegal skogsavverkning skett och nationalparksvakterna behöver bättre stöd från myndigheterna.

Foto: Privat.

Onsdagen 18 juli blir det kappsegling för traditionella fartyg i samband med Ålands sjödagar. Tävlingen seglas, liksom tidigare, från vattnen kring Degerby, Föglö, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start vid 11-12.00 tiden och målgång på eftermiddagen/kvällen. Seglingsrutten och annan närmare information meddelas senare. Avståndet Degerby till Mariehamn är cirka 20 Nm.

Deltagarna indelas i tre klasser: storbåtar, jakter och skutor. Inga handikappregler tillämpas. Vanliga sjövägsregler gäller (inte kappseglingsregler). Deltagaravgift uppbärs inte.

Skutorna samlas till Skutträff i Degerby tisdagen 17 juli och där ordnas program och underhållning för skutbesättningar och andra intresserade. Numera är skutträffen ett av den Åländska skärgårdens största evenemang.

Efter kappseglingen bjuder Ålands Sjödagar besättningarna på en gemensam måltid i Sjökvarteret där även prisutdelningen sker.

Under Sjödagarna bjuds fartygen på gratis kajplats, el och vatten, dusch & bastu samt underhållning, musik och dans.

Kappseglingen är ett årligen återkommande arrangemang under Sjödagarna, som alltid arrangeras mellan i mitten av juli.

Segelskutorna är även välkomna att delta i Pommern-dagen 15 juli 2012 i Mariehamns Västerhamn. Evenemanget syftar till att uppmärksamma museifartyget Pommern, det enda 4-mastade fraktsegelfartyget i världen som är bevarat i ursprungligt skick.

Fartyg som önskar delta hela vägen in till Sjökvarterets hamn bör inte ha ett större djupgående än 3 m. Farleden in till Slemmern är lodad till 3,7 m och till Sjökvarteret 3,4 m vid normalt vattenstånd. Vid Tullbryggan i Degerby är vattendjupet 5 m på utsidan och 4 m på insidan.

Anmälan görs till arrangören:
Ålands Sjödagar, Sjökvarteret AX-22100 Mariehamn, Åland
info@sjokvarteret.com

Bilden:
Tärnan är ett av Sveriges finaste traditionsfartyg. Foto: Carl Ternstedt.

Kommentarer

Jerker Johansson 17:30:27 2012-06-19

Hej på er
Jag håller i trådarna för Skutträffen i Föglö Degerby.
Vissa ändringar har det blivit som inte finns med i kalendrarna, nämligen att skutträffen börjar redan på måndag den 16 juli.
Ni kan ändra i texten om ni har möjlighet tack!
Mvh
Jerker Johansson / +358400887075
jerkersfastighetsservice@aland.net

Ännu en gång vann en Hallberg-Rassy sin klass i ARC. Detta var den sjunde ARC-klassegern. I den senaste omgången vann Hallberg-Rassy 54:an “Melendor” grupp C. Det blev dubbelt Hallberg-Rassy 54 i topp. Både på seglad och korrigerad tid kom en Hallberg-Rassy 54 först till Karibien.

Först i mål var Hallberg-Rassy 54 ”Feelin’ Good” som seglade de 2 847 sjömilen från Kanarieöarna till Västindien på 15 dagar, 15 timmar, 16 minuter och 30 sekunder.

Näst snabbaste båt i klassen var även den en Hallberg-Rassy 54. Även 2010 vann en Hallberg-Rassy 54 sin klass i ARC.

Detta visar att en bekväm långfärdsbåt inte behöver sakna prestanda. En snabb och tillförlitlig båt och en engagerad besättning gjorde att man kom först till paradiset.

Info: www.hallberg-rassy.com

Briggen Tre Kronor behöver allt stöd den kan få, inte minst ekonomiskt. För att klara av framtiden med fartyget ska en emission genomföras för att ge fartyget bättre resurser. Bolaget Centrecourt AB har ett uppdrag att hjälpa Briggen Tre Kronor och har därför tagit fram ett prospekt.

”Hållbara Hav” är ett seriöst och viktigt projekt för att ytterligare sätta fokus på att rädda Östersjön från att bli ett dött innanhav.

Så här står det bland annat i prospektet om Briggen Tre Kronor:

Briggen Tre Kronor arbetar med Östersjöregionens hållbarhetsfrågor. Fokus ligger på att rädda Östersjön, där Briggen Tre Kronor under 2012 – 2014 driver projektet Hållbara Hav i samarbete med ett stort antal partners. I arbetet ingår att tillsammans med briggens Gudmor Kronprinsessan Victoria, näringslivet, universitet och högskolor det offentliga och olika intresseorganisationer inom Östersjöregionen göra konkreta insatser för att skapa ett friskt Östersjön.

Insatser för att rädda Östersjön
Det görs kvalificerade insatser från många aktörer – allt från grundläggande forskning till utprovning av olika teknik för att hitta lösningar. Briggen har etablerat kontakter och samarbeten med många av dessa aktörer som Miljödepartementet, Svenska Institutet, SIDA:s Östersjöenhet, Stockholms Universitet, WWF, Baltic Sea Action Group, SNF, Håll Sverige Rent, KIMO, Forum Östersjön, Svenskt Näringsliv, Helcom och ambassader runt Östersjön.

Briggen Tre Kronor kan göra skillnad
I arbetet med projektet Hållbara Hav har flera viktiga instanser pekat på behovet av integration mellan de aktörer som var för sig bedriver verksamheter för att rädda Östersjön. Briggen Tre Kronor och ”Hållbara Hav” har här tagit ett uppskattat initiativ för att öka samarbetet mellan olika aktörer och påverka beslutsfattare så att åtgärder kommer till stånd. Briggen Tre Kronor kan också på ett effektivt sätt kommunicera resultat och vad som görs framåt.

Ett tvärvetenskapligt initiativ
Briggen Tre Kronor stimulerar de insatser som görs genom att engagera personer och organisationer inom andra kunskapsområden än sådana som är direkt naturvetenskapliga/miljöanknutna för att delta i arbetet med att rädda Östersjön. Sådana kunskapsområden är bl.a. de företagsekonomiska, nationalekonomiska, samhällsvetenskapliga och kulturella områdena.

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF:
..”nu krävs det att vi arbetar integrerat, övergripande och tillsammans…” ” vi kan inte fatta beslut än här, än där, vi måste upp på högsta nivå och arbeta integrerat…”

Info: http://www.briggentrekronor.se/

Här laddar du ner pdf med mer information.

Det blir skandinavienpremiär för Van Wijk, som bland annat visar Van Wijk 621 Classic på Allt för sjön i Stockholm i mars. Van Wijk Maritiem b.v. och WSL Marin AB har skrivit avtal om representation av Van Wijks båtprogram i Skandinavien. Van Wijks snipor anses vara ”best in class” i branschen, eller ”snipornas drottning” som en svensk båttidning skrev i oktober i år.

Valet av WSL Marin AB baseras på en fem år gammal relation mellan Van Wijk och WSL Marins ägare.

– Vi har alltid tittat på Sverige och Skandinavien då den fantastiska skärgården och de många insjöarna ger utmärkta förutsättningar för våra klassiska holländska snipor, säger Peter Wieringen, VD på Van Wijk Maritiem b.v.

– Vi är därför glada över det samarbete som vi nu påbörjat med WSL Marin AB och är övertygade om att de skandinaviska vattnen kommer förgyllas av våra vackra snipor, fortsätter han.

Van Wijk Maritiem är en av Hollands mest välrenommerade producent av snipor. Programmet innehåller i dag fem storlekar från 5.5m till flaggskeppet på 10.3 m. Samtliga byggs på det egna varvet i Leiden söder om Amsterdam och byggs i hög kvalitet för ett långvarigt båtliv. Alla modeller är ritade av den kände båtdesignern och konstruktören Pieter Beeldsnijder och har en typisk Holländsk karaktär med ett vackert språng och den typiska trossfendern runt hela relingen.

En design som väl stämmer in med klassiska svenska snipor.

– Då jag varit förälskad i snipor under många år, och själv äger en Van Wijk 621 Classic, sedan 5 år, så föll det mig naturligt att representera Van Wijk. Efter att ha studerat ett större antal snipproducenter i Holland, tycker jag att Van Wijks snipor är vackrast och finast av alla. Dessutom passar de alldeles utmärkt i våra hemmavatten runt Västervik, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB.

WSL Marin AB har sitt säte i Västervik, en stad med långa traditioner från både båtliv och båtproduktion, inte minst tillverkning av snipor, där många än i dag tuffar runt i våra skärgårdar. Vi finns också i Stockholm och Helsingborg. WSL Marins grundare har lång erfarenhet av båtbranschen och båtliv. Vi har valt att koncentrera oss på Van Wijks produkter och de varumärken som är kopplade till dessa.

Nu visar vi Van Wijk 621 Classic på båtmässan Allt för sjön den 2-11 mars 2012. Demonstrationsbåtar kommer att finnas i Stockholm och Västervik efter mässan i vår.

Info: www.vanwijk.se

www.facebook.com/vanwijk.se

När det första svenska mästerskapet i vintersimning genomförs i Skellefteå 4-5 februari 2012 kommer en världsstjärna att krypa ner i vaken. Det är Sveriges främsta långdistanssimmerska Anna-Carin Nordin som är nominerad till 2011 års World Open Water Swimming Association Award, WOWSA. 2010 slog hon Sally Bauers svenska rekord från 1951 över Engelska kanalen och i år har Anna-Carin simmat mellan Sverige och Finland och korsat Molonkai kanalen på Hawaii.

I januari är det VM i vintersimning som gäller och sedan SM-tävlingarna i Skellefteå.

I augusti 2011 lyckades hon också med bedriften att simma från Eckerö på Åland till Grisslehamn, en sträcka på 43,3 kilometer. En simning som aldrig tidigare genomförts. Trots vågor som var upp till fem meter höga genomförde hon simningen på 14 timmar och 31 minuter.

I samband med Masters-SM i mars fick Anna-Carin Nordin ta emot Svenska Simförbundets Mastersstipendium 2011. Motiveringen var att hon lyckats slå det svenska rekordet över Engelska kanalen. 12 timmar och 59 minuter tog det för henna att avverka den 34 kilometer långa sträckan mellan Dover och Calais.

I höst blev hon den 18:e personen i världen som korsade Molokai kanalen som ligger mellan två av Hawaiiöarna. 18 timmar och 22 minuter tog den simturen.

Nu är det VM i vintersimning, som genomförs i Jurmala i Lettland i slutet av januari, som gäller. Sedan deltar Anna-Carin också vid SM i vintersimning i Skellefteå. Här handlar det förvisso bara om att simma 25 meter.

– Men det kan också bli aktuellt att hon i samband med SM-tävlingarna simmar en längre uppvisningssträcka, berättar Lars Westerlund, ordförande i Föreningen för Mörkrets och Kylans Glada Vänner som arrangerar SM-tävlingarna.

Meningen är att det ska genomföras SM-tävlingar i vintersimning varje år. Dessa kommer att hållas på olika platser i landet. Men i Skellefteå ska man varje år arrangera Scandinavian Open. Dessutom har Föreningen för Mörkrets och Kylans Glada Vänner ansökt om att få arrangera VM 2016 i Skellefteå

Info: www.vinterbad.se

Kommentarer

Sven-Olov Olander 22:52:57 2012-02-04

HEJ!
Först vill jag gratulera Anna-Carin Nordin till alla stora prestationer! Vill dock komplettera med att jag simmat från Eckerö, Åland till Grisslehamn på 6 timmar 6 minuter med simfenor! Det var en lördag c:a 20/7 1993! Se artiklar i Norrtelje Tidning c:a 23/7 1993 och 3/8 2011!
BÄSTA HÄLSNINGAR!
/Sven-Olov Olander
Tel:+44 78 2636 6362

Nu har Caravan Club passerat 30 000 medlemsfamiljer. – Det betyder att vi har ganska precis 100 000 människor med i vår verksamhet, konstaterar föreningens ordförande Lars Rasmussen. Sifforna bekräftar också trenden – att intresset för campinglivet aldrig har varit större.

Caravan Club bedriver verksamheten på flera olika plan. Föreningen är Sveriges största enskilda campingägare, med 38 anläggningar över hela Sverige. De totalt 18 sektionerna har ofta huvudansvaret för någon eller några av campingplatserna, men arrangerar dessutom träffar, kurser och andra aktiviteter för medlemmarna.

– Ju fler medlemmar vi blir, desto mer kraft får organisationen också i andra sammanhang, betonar Lars Rasmussen. Vi är ofta remissinstans för frågor som gäller trafiksäkerhet och olika planeringsfrågor, men storleken är också en fördel när vi förhandlar om olika förmåner för våra medlemmar. Den som är medlem bor billigare på våra campingplatser, men har också rabatt på många andra campinganläggningar, resor, tillbehör, bränsle, bilar mm. Den listan blir bara längre och längre ju fler vi blir.

Tack vare medlemsökningen har Caravan Club också Sveriges största specialtidning för rörligt friluftsliv, Fritidsmagasinet Caravan, som nu blir när 10 000 exemplar större än närmast jämförbara tidning.

– Vi satsar mycket på att göra en riktigt bra medlemstidning, säger Lars Rasmussen. Den betyder allt mer ju fler vi blir. För många är det tidningen som är den viktigaste kontakten med verksamheten.

Caravan Club startade redan 1958, då föreningen bildades vid ett möte i Sälenfjällen. Där har organisationen fortfarande en av sina viktigaste samlingsplatser. Caravan Club äger och driver Tandådalens Camping. Anläggningen är norra Europas största vintercamping, med drygt 700 platser.