Nyheter

Paragon, som ursprungligen designades i Finland, har blivit en framgång för svenska Nimbus, som äger Paragon idag. På Allt för sjön 2012 lanseras Paragon 25 med ett nytt utseende. Skrovet och konceptet är detsamma som föregångaren, men överbyggnaden har helt designats om för att följa samma strama ”Paragonstil” som storasystern Paragon 31.

Pressrelease:

På den nya båten har badbryggan förlängts och blivit större vilket ytterligare ökar möjligheterna med denna året-runt-båt. Paragon 25 levereras under 2012 med Volvo Penta motorer.

Bland nyheterna ser vi:

• Kraftigare bumperlist

• Nytt däck och däckshus med ett formspråk som känns igen från Paragon 31

• Nytt räcke i mer renodlad design samt något höjt för ökad säkerhet ombord

• Förlängd badplattform

• Uppdaterad interiör med ny headliner och innerliner i salong och förkabin ger ett ljusare intryck.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 3,00 m
Djupgående: 1,15 m
Vikt: 3 494 kg
Motoralternativ: D4-225, -260, -300
Bränsletank: 320 liter
Färskvattentank: 42 liter
Hålltank: 40 liter
Batterier: 2x 80 Ah, 2 x 77 Ah

Info: www.nimbus.se

Nu lanseras en helt ny Paragon med beteckningen 25 Ranger. – Designen är unik och kommer att ta det extrema båtåkandet till en helt ny nivå. Vi räknar med succé igen, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats. Paragon 25 Ranger visas för första gången på Allt för Sjön i Stockholm.

Paragon har blivit välkända för sina tuffa båtar med väldigt fina skrov, som har sjöegenskaper i världsklass.

Paragon 25 Ranger är ytterligare en båt i den nya generationen kompromisslösa motorbåtar med överlägsen prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara förhållandena till sjöss.

Paragons säkerhet och kvalitet bygger på mångårig båtbyggartradition och gedigen hantverkskunskap kombinerat med ett omfattande samarbete med yrkesmän så som sjöräddning, kustbevakning och tävlingsförare.

– Ända sedan starten har vi funderat på en öppen version av Paragon för att tillfredställa den växande målgruppen som klär sig efter vädret, och verkligen vill njuta av hav och skärgård året runt utan att göra avkall på säkerheten, säger Magnus Andersson.

Tekniska specifikationer:
Längd: 8,17 m
Bredd: 3,00 m
Djupgende: 1,15 m
Vikt: 3 494 kg
Motorval: Volvo Penta D4-225, -260, -300
bränsletank: 320 liter
Vattentank: 42 liter
Hålltank: 40 liter
Batterier: 2×80 Ah, 2×77 Ah

Info: www.nimbus.se

Den 8-11 mars är det dags för alla äventyrslystna friluftsälskare att bege sig till Vildmarksmässan i Älvsjö. På mässan kan besökarna hitta de senaste prylarna, få tips om spännande platser och ha massor av upplevelser bland alla de aktiviteter mässan erbjuder. En nyhet i år är att Svenska Flugfiskemässan kommer att ingå som en integrerad del av Vildmarksmässan.

Förra året hade Vildmarksmässan närmare 50 000 besökare varav cirka 25 000 var intresserade av fiske och flugfiske. Av dessa var ungefär 14 000 personer i första hand på plats för att besöka Svenska Flugfiskemässan 2011, som då gick som parallell mässa.

– I och med att flugfisket nu blir en integrerad del ökas också synligheten och flugfisket kommer att få en tydligare plats på de olika mässcenerna, säger Lena Bergman, som åter är projektledare för Vildmarksmässan.

Förändringen innebär bland annat att hela fiskeavdelningen flyttar närmare båtmässan Allt för Sjön, som pågår samtidigt, och öppnar upp mellan mässorna med kastbassängen, där besökarna kan prova på nya spön och lära sig nya tekniker. Som vanligt erbjuder mässan också aktiviteter såsom Flugbindargatan och Flugfiskescenen. Café Flugan är som tidigare mötesplatsen för alla entusiaster.

Till Flugfiskescenen kommer i år bland andra Sveriges främste flugfiskeprofil, Gunnar Westrin. På mässan premiärvisas hans film ”Rostu”.

Vildmarksmässan består av avdelningarna; friluftsliv, fiske/flugfiske, kanot, dykning, turism och utbildning. Mässan erbjuder besökarna flera aktiviteter, bland annat ett digert seminarieprogram, filmvisningar, klättervägg, fotoutställningar. Vildmarksmässan arrangeras samtidigt som de fyra sista dagarna av Allt för sjön, Nordens största båtmässa.

Under Båtmässan i Göteborg blir det bland annat information om hamnar på Västkusten. Fredagen 10 februari har Promarina samlat det bästa av Uddevalla nu och i framtiden i sin monter, C01:42.

Promarina har sedan 2011 underledning av hamnkapten Jerry Fors hand om driften av Uddevallas gästhamn och marinor. Mässan besökare kommer att få möjlighet att lära känna vad som Promarina beskriver som Bohuskustens blivande nav på ett nytt sätt.

Centralt belägen längst inne i Byfjorden vid Södra Kajen ligger Uddevallas gästhamn. Från ett lugnt läge i den inre skärgården har du den perfekta utgångspunkten för turer i hjärtat av Bohusläns skärgård. Behöver du proviantera är du inom bekvämt gångavstånd från centrumhandeln som kan erbjuda allt du behöver av service och shoppingmöjligheter.

Uddevalla kan erbjuda det mesta av storstaden kombinerat med närkontakten till skärgården. Västkustens pulserande hjärta ligger i Uddevalla.

– Det bästa med hamnen är att man kommer direkt in till city där det är gångavstånd till allting, dessutom via en vacker fjord. Jag har bott i Uddevalla i 35 år och började som hamnkapten då Promarina tog över hamnen 2011. Det är ett jättekul och härligt jobb eftersom jag älskar att träffa människor och att driva projekt, gärna nystartade som man kan vara med att ro i hamn. Och det är roligt att kommunen välkomnar en privat aktör att driva hamnen. Staden har många visioner, bland annat finns planer på att utveckla hamnområdet med en ny gästhamn och bostäder, säger Jerry Fors.

International Färg utökar sitt utbud av trävårdsprodukter genom att introducera Woodskin. Introduktionen av Woodskin medför att International stärker sitt breda utbud av trävårdsprodukter.

Pressrelease:

Woodskin är en korsning mellan träolja och fernissa och fungerar som ett skydd för trä. Microporösa egenskaper gör att träet andas – små hål i lackfilmen gör att den kan krympa och expandera i takt med att träet rör sig vilket gör att Woodskin inte spricker eller flagar. Hålen är så väldigt, väldigt små att ytan fortfarande stöter ifrån sig vatten – vilket annars skulle kunna orsaka mögel och röta.

Woodskin är väldigt enkel att stryka med pensel, utan förtunning eller slipning mellan skikten. Ytan flyter ut jämnt och fint till en lätt genomskinlig halvblank yta. Underhållet är minimalt, det enda som normalt behövs är en enkel rengöring och sedan ett nytt skikt inför en ny säsong.

Den ljusa teaknyansen framhäver träets lyster och är särskilt lämplig för feta träslag som t.ex. teak och annat ädelträ. UV-skydden som ingår i Woodskin gör så att träet skyddas mot nedbrytning hela säsongen.

Info: www.yachtpaint.com

Eberspächer lanserar en “app” som tillsammans med Telefonstart Easy Start GSM gör att du med en lätt tryckning på displayen kan starta din värmare i båten eller bara kolla vilken temperatur du har där.

Pressrelease:

I din display ser du en bild av en fjärrkontroll. Om du trycker på grön knapp skickas ett sms till din Easy Start GSM som ger startsignal till värmaren. Inom kort får du ett sms-svar med bekräftelse på att värmaren startat samt vilken temp det är i båten just nu. Om du trycker på röd knapp stannar värmaren och du får åter en bekräftelse på att så skett.

Easy Start GSM kopplas med fördel ihop med det digitala minireglaget “801”, då den då även aktiverar termostaten och värmaren går efter den temperatur du ställde in när du lämnade båten. Annars går den enligt den tid du ställt in på din telefonstart.

Eberspächer-appen finns att ladda ner gratis i Appstore och Android Market. Pris 4 995 kr.

Info: www.thermoprodukter.se

Anytec har lanserat sin nya kabinbåt – Anytec 860 CAB. Det är en väl skyddad båt med mycket fantastiska sjöegenskaper för alla årstider. Båten har vuxit fram utifrån Anytecs kunders önskemål och utvecklingen av båten har pågått i snart två år.

– Resultatet är en handbyggd pärla som är väl anpassad för den skandinaviska skärgårdens alla möjligheter, säger Torbjörn Begner, marknadsansvarig på Anytec.

Målet med 860 CAB har varit att skapa en tilltalande och övernattningsklar båt med alla bekvämligheter. För att leva upp till de höga krav som Anytec ställer på sina båtar har även design, funktion, fartresurser och hög säkerhet stått i centrum.

Grunden till båten är det väl beprövade skrovet från Anytec 960 CAB. Resultatet är en snabb och bränslesnål båt som trivs lika bra i vattnet under såväl sommar som vinter.

– Helhetsintrycket har alltid varit avgörande för våra båtar. Den råa och avskalade exteriören gör att båten både ser och känns robust. Väl inne i båten möts man av en skön inredning där både förare och passagerare kan njuta av färden, fortsätter Torbjörn Begner.

Båten riktar sig till den som har behov av en transportbåt, för en skön weekend ut i skärgården samt till familjen som vill åka bekvämt med sina barn i alla typer av väder.

– Vår målsättning har alltid varit och kommer alltid vara att bygga de bästa aluminiumbåtarna som finns på marknaden. Anytec 860 CAB är det senaste steget i den utvecklingen, säger Torbjörn Begner.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,48 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 3 685 kg
Hastighet: 25–41 knop
Motorstyrka: 330–370 hk
Bränsletank: 290 liter
Hålltank: 40 liter
Vattentank: 40 liter
Personer: 8
Info: www.anytec.se

Foto: Anytec.

Sedan lanseringen av MinnKota i-Pilot till de frontmonterade elmotorerna PowerDrive V2 och Terrova har efterfrågan varit mycket stor och produkten har blivit väldigt populär i USA. Även i Sverige har det skapat en ny marknad där många sportfiskare nu monterar en front monterad elmotor. Många beskriver i-Pilot som sin ”nya fiskekompis” tack vare de unika funktionerna som Spotlock, Autopilot, CoPilot och inspelning av spår.

Pressrelease:

Nyheten 2012 är en ny uppdaterad fjärrkontroll med en förbättrad belyst knappsats, 20% större skärm samt att batteribytet kan göras utan att skruva isär fjärrkontrollen.

Funktionerna Spotlock (ankringsplatser) och lagring av spår utökas till 6, tidigare 3. Fjärrkontrollen är kompatibel med tidigare i-Pilot mottagare som sitter på toppen av motorn. Dock kan inte de utökade lagringsplatserna för ankring och spår användas på äldre mottagare.

Pris komplett i-Pilot system till PowerDrive V2 och Terrova: 6 985 kr. Endast den nya i-Pilot fjärrkontrollen: 2 295 kr.

Info: www.comstedt.se

Jefas nya autopilot AP-1 är en fristående mycket lättanvänd och prisvärd autopilot. Jefas långvariga erfarenhet med sina framgångsrika drivenheter har varit en viktig faktor vid utvecklandet av denna autopilot enhet. Stor fokus har lagts på att göra den 100 % vattentäta kontrollpanelen, intuitiv och användarvänlig.

Pressrelease:

Med integrerad tredimensionell kompass och en styralgoritm som utvecklats tillsammans med den Marina avdelningen vid Danmarks Tekniska Universitet, är det en autopilot som garanterar mycket stadig och precis kurs i även mycket grov sjö.

JEFA AP-1 autopilot är designad för såväl rorkult så som rattstyrda båtar, med en drivenhet som är monterad under däck så som Jefas linear drive, direct drive, transmission drive och compact drive. Alla de drivenheterna kan fås med integrerad roderlägesgivare. Jefas AP-1 autopilot är lämplig för båtar upp till 45 ft.

Jefa har tagit fram ett autopilot paket komplett med AP-1 och drivenheten linear drive DU-LD-12 med integrerad roderlägesgivare. Pris 24 375 kr.

Info: www.batsystem.se

Puma gjorde en riktigt bra start från Abu Dhabi vid starten av Leg 3 i Volvo Ocean Race. Enligt den senaste informationen leder Puma före Camper och Groupama. Leg 3 har målgång i Kina i början av februari.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA’s Mar Mostro (Kenny Read/USA) is the new leader tonight at 1900 UTC, having forced early leader CAMPER (Chris Nicholson/AUS) into second place. However, the entire fleet is split only by 2.90 nautical miles and CAMPER is only 0.10 nm behind Mar Mostro.

It is with universal relief that the six crews started Leg 3 Stage 2 from the Maldives to Sanya today. Everyone is happy to get back in the groove after the stop-start nature of past weeks, which was a necessary interruption to the racing action to avoid any possible interference by pirate activity.

This 3,051nm leg will certainly throw in some curve balls in the shape of uncharted atolls, shallows, shipping and ocean debris, but for now, the fleet is enjoying a relatively straightforward first night at sea, on a port tack stretch across to Pulau We, an island on the northwest tip of Sumatra, Indonesia.

As the crews settle into their watch systems, the navigation lights of those around them are clearly visible as the fleet races in warm air and flat water at around 12 knots.

All six boats are currently south of the rhum line in order to avoid the effects of a wind shadow from the Sri Lankan coast. Mike Sanderson (NZL) has taken Sanya the furthest south, while PUMA’s Mar Mostro is 4.21 nm to weather of the fleet.

Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) lost some valuable miles earlier in the day when a fitting on their code zero headsail failed, leaving the sail flogging and threatening to self-destruct. The crew has assessed the damage and is now hard at work on repairs, but is still well in touch and lies in fourth place tonight.s, but is still well in touch and lies in fourth place tonight.

Foto: Amory Ross/PUMA med flera.

Efter lanseringen av den spännande kartplottern e7 har Raymarine nu lanserat ett par till skärmar i samma serie. Premiären skedde på Düsseldorf Boat Show i lördags, där Raymarine e95 och e125 multifunction displays (MFD) visades upp för första gången. Priserna på de nya skärmarna beräknas ligga på cirka 28 000 kr och uppåt.

De här två större skrmarna är en naturlig fortsättning på e7, som stod för mycket nytänkande. Raymarine e7 Multifunktionsdisplay är synkad med Apple iPad, iPad 2 och iPhone 4. Med instrumentet ombord kan till exempel en iPad användas som repeater.

Handhavandet är enkelt och flera nya nätverksmöjligheter är inbyggda. e7 har Bluetooth och WiFi, vilket öppnar många möjligheter.

De nya skärmarna har många möjligheter med nätverk, WiFi och Bluetooth. Raymarine e7 var världens första 7” (17,78 cm) MFD med nätverk för upp till sex skärmar.

Med den nya Raymarine Viewer App får e och c serierna samma möjligheter att streama live direkt till Apple iPad (1&2) och iPhone (4 och nyare) i realtid.

De nya skärmarna har produktbeteckningarna e95/e97 och e125/e127.

Raymarine har även utvecklat ett nytt gränssnitt för användarna, kallat Lighthouse. Det är till för att utnyttja de bästa fördelarna hos både touchskärmar och knappskärmar.

Info: http://www.raymarine.se/

Honda premiärvisar den helt nya 4-takts utombordsmotorn BF250 på Båtmässan i Göteborg, som startar den 3februari. Hondas monter fylls av allt från BF2,3 till helt nya BF250 samt fyra båtmodeller från Micore, varav en specialversion “Honda Edition”.

Hondas starka närvaro med flera samarbetspartners
Honda har stark närvaro på mässan. I montern finns full lineup från Hondas samarbetspartner, den svenska testvinnande båttillverkaren Micore.

En Honda Edition version av Micore 570cc finns också på plats! I denna version får man bl a Garmin GPSmap 521, Baystar hydraulstyrning och kromad 4-mätarsats på köpet.

I montern brevid finns en annan samarbetspartner, nämligen aluminiumbåttillverkaren Arronet som premiärvisar nya Arronet 24 5 cx med nya BF250 i akterspegeln.

Även samarbetspartnern Silver finns brevid Hondas monter. Där visas Silver Fox 485 DC med BF50 samt Silver Wolf 510 BR med BF60.

Info: www.hondamarine.se

I morgon, lördagen 21 januari, startar världens största båtmässa, boot Düsseldorf 2012. Trots de tuffa tiderna satsar båtbranschen ordentligt på den här mässan, som har 1 656 utställare från 62 länder och därmed är Europas viktigaste marknadsplats för båtlivet. Alla företag som vill synas i marinbranschen finns med i Düsseldorf. Mässan har i år även en egen app, som kan laddas ner från iTunes och Android market. Sök efter “Messe Düsseldorf” på Market.

boot Düsseldorf 2012 täcker 17 stora utställningshallar på det enorma mässområdet. För den som bara är intresserad av båtar eller enbart tillbehör går det att sortera bort flera hallar direkt, men den här mässan tar ändå ett par dagar att gå igenom.

För den tyska marknaden är boot mycket viktig. Efter en rejäl nedgång i försäljningen för de senaste åren så har den tyska båtmarknaden återhämtat sig en del och har nu två år av tillväxt bakom sig. Tillväxten går generellt sett snabbare i norra Europa än i södra Europa, där en del länder som bekant har det riktigt dåligt.

Antalet utställare i Düsseldorf har i år ökat med fem procent jämfört med 2011. Även antalet uthyrda kvadratmeter har ökat jämfört med ifjol.

Totalt är det 945 tyska och 711 internationella utställare som finns på plats. Minst 50 000 båtintresserade kommer från andra länder än Tyskland för att besöka mässan. Det är i och för sig ganska naturligt eftersom det bor över 50 miljoner människor inom två till tre timmars bilresa från mässan…

För den som främst är intresserad av båtar finns elva välfyllda hallar, där det visas 1 700 sorters båtar av alla typer och i alla storlekar. Av utställarna är 350 internationella företag.

Särskilt seglingsavdelningen av boot har sett en positiv utveckling de senaste åren. Hela hallarna 16 och 17 är fyllda med segelbåtar och även i hall 15 finns det en avdelning med segel. Motorbåtarna är fortfarande helt dominerande och här finns utställare från världens alla betydande tillverkare. Över 250 motorbåtstillverkare finns representerade.

Även lyxyachterna finns med i Düsseldorf, där de har en helt egen hall. I år visas cirka 40 större yachter från italienska, engelska och amerikanska varv. Tillverkare som Azimut, Fairline och Drettmann finns på plats.

För den som vill se riktigt stora yachter finns The Superyacht Show i Hall 7a, där cirka 100 utställare från hela världen finns med, bland andra Deutsche Yachten, Superyacht France och Holland Yachting Group.

boot Düsseldorf är öppen dagligen från 21 till och med 29 januari. Det går enkelt att komma dit med flyg från Stockholm och Köpenhamn dagligen.

Info: www.boot.de

Greenline 40 Hybrid är en av de många båtar som har premiär i Düsseldorf på båtmässan, som startar i morgon lördag 21 januari. Greenline 40 Hybrid är en uppföljare och storasyster till Greenline 33 Hybrid, som har gjort stor succé med över 200 sålda båtar.

Greenline 40 Hybrid är designad med samma filosofi som lillasyster. De stora skillnaderna är att salongen är större och att båten har fått en extra kabin. Därutöver har volymen vuxit i hela båten tack vare det nästan 3 m längre skrovet. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.

40-fotaren har samma typ av ”superdeplacerande” skrov som sin föregångare. Hon kan utrustas med en eller två dieselmotorer samt dieselelektrisk drift.

Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.

Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 120 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik.

Den nya modellen har bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.

Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).

Tekniska fakta
Längd: 11,99 m

Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m

Kojer: 5

Vikt: 8 000 kg

Dieseltank: 700 l

Vattentank: 300 l

Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop


Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop

Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop

Design J & J Design

Builder Seaway

Info: www.bavariasverige.se

Info: http://www.greenlinehybrid.com/index.php?id=greenline_40

Mycket talar emot etableringar av vindkraft i Natura 2000-områden till havs. För att bevara de skyddsvärda miljöerna bör man i första hand söka upp områden som är mindre känsliga för påverkan. Det framgår i ett inrapporterat regeringsuppdrag som Naturvårdsverket ansvarat för, i samråd med Havs- och vattenmyndigheten.

Vid nyår redovisade Naturvårdsverket ett regeringsuppdrag om möjligheter till vindkraftsetablering i Natura 2000-områden. Havs- och vattenmyndigheten har varit en av de samrådande myndigheterna.

– Vi har svårt att se att det finns så stora möjligheter att etablera vindkraftverk inom Natura 2000-områden till havs, eftersom områdena är utpekade som biologiskt mycket värdefulla. I första hand bör man titta på andra alternativ. Det finns så många andra havsområden att tillgå att man inte bör ta skyddade eller skyddsvärda områden i anspråk, säger Malin Aarsrud, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Natura 2000 kallas det nätverk av skyddsvärda områden som EU-länderna skapat, enligt EU:s habitatdirektiv och fågeldirektiv. I Sverige finns 274 stycken Natura 2000-områden till havs. Här ingår ett flertal utsjöbankar, som ofta har en stor artrikedom, med flera ovanliga och rödlistade arter.

Samtidigt är dessa områden intressanta för företag som vill etablera vindkraftverk till havs – bland annat på grund av grunda vattendjup och goda vindförhållanden. Exempelvis finns en godkänd etablering på utsjöbanken Stora Middelgrund.

Särskilda krav för etablering
Allmänt sett är Natura 2000-områden svåra att etablera verksamhet i. De är omgärdade av särskilda krav enligt miljöbalken, som innebär att verksamheter inte får tillåtas om de påverkar miljön på ett betydande sätt. Regeringen kan under vissa förutsättningar bevilja undantag.

Naturvårdsverkets rapport visar att vindkraftsetablering i Natura 2000-områden är tillståndspliktigt och att tillstånd kan ges endast om de utpekat skyddsvärda livsmiljöerna eller arterna inte skadas, eller utsätts för störning.

– Det kan i vissa fall finnas delområden som inte är lika skyddsvärda. Inventeringar är inte gjorda överallt. Samtidigt menar vi att även dessa och omkringliggande områden oftast gynnar de skyddsvärda arterna och livsmiljöerna till havs, säger Malin Aarsrud.

Ofta är komplicerade överväganden inblandade när olika behov i den marina miljön ska vägas samman. Under våren väntas regeringen att lämna sin proposition om havsplanering till riksdagen. Därmed kan Havs- och vattenmyndigheten få bättre verktyg för att hantera olika intressen till havs.

Kommentarer

Sneseglaren 16:06:21 2012-01-19

Vindkraft är nog bland det sämsta sätten vi har att producera el på. Snurrorna är dyra, förfular enormt vårt vatten och kulturlandskap, utrotar stora fåglar, låter illa (inklusive ohörbart "infraljud"), kastar is på vinterna och sänder blinkande sol och skuggeffekter när solen är uppe, måste helst byggas i stora kluster för att den statssubventionerade "notan" skall "gå ihop" (annars glöm det), har en livslängd på bara 20-25 år och lämnar i princip aldrig mer än 27% av teoretisk effekt. Energin kan heller ej lagras. Vindkraft är marginell som effektkälla men en avsevärd miljöförstörare. De nya förordade  vindverken på 150 meters höjd är 50% större än Frihetsgudinnan över New York. Blir fint att vila ögonen på i skärgården… Se till och få stopp för snurrigheterna!

Segla rakt (undvik spriten) 13:22:10 2012-01-21

Du har en klart subjektiv syn på detta och dessutom felaktiga siffror. (Bor du kanske rentav rakt under en snurra ?) Resten av världen har inte lika gynnsamma elpriser (dom som bara har fossila bränslen att tillgå) Det går faktiskt att lägga dom på platser som inte stör gnällspikar………. dessutom så tror jag inte att nån e’ korkad nog att ens fundera över att lägga dom i en skärgård. (70% av jordens yta är vatten – gott om plats att lägga dessa fula verk på utan att du blir störd) Du kan ju tipsa om vilken annan ren energiform som är billigast och minst korkad och som kan produceras till ett vettigt pris???

Sneseglaren 17:10:40 2012-01-22

Vattenkraft, kärnkraft ligger närmast till hand. Vi behöver inte dyr vindkraft i sverige alls. Även Danmark skall nu sent omsider uttöka "säkerhetsavståndet" från 1 km till 5 km p.g.a oljudet som anses ohälsosamt. Tyvärr byggs det i vacker skärgård. Norra Väner har 10 nu och skall få 20 till som förfular.

Segla rätt 10:52:42 2012-01-26

Om du ser kärnkraft som en ren och problemfri energikälla behöver du lite fortbildning! Det räcker med att fråga någon av de 10 000-tals tvångförflyttade (fd) Fukushima bor som bodde nära kärnkraftsverken där innan Fukushimakatastrofen för mer än ett halvår sedan..

Segla rätt 10:53:40 2012-01-26

Partiella härdsmältor är inte att leka med.

Sneseglaren 09:51:22 2012-01-27

Kärnkraft är inte en 50 år. De i Japan (och sverige) tillhör generation 1b. Modellerade efter Manhattanprojektet och U-båtsreaktorer och körs med uran. Motivet (även i Sverige) var att få plutonium till atombomber. Man slutade inte bygga dammar när de började rasa (har skördat betydligt mer liv än någonsin kärnkraft). Vi behöver nya generationer kärnkraft. De körs inte på Uran, är säkra (tar lång tid att redogöra för), har inte ens strålningspotential och kan hjälpa till att återvinna (och minska halveringstiden) på det som nu kallas "atomsopor". Gärna ett modernt kärnkraftverk så slipper vi 10.000 snurror som ändå inte ger energi när det är kallt eller blåser för mycket.

Segla rätt 19:48:21 2012-01-29

Fantastiska saker du pratar om..
Du låter lite som ormtämjaren på Kiviksmarknad som hade glömt ormen men berättade om den så publiken svimmade.

Oväntat blåser det upp några timmar efter ni lämnat hemmahamnen. Färden till sjöss blir allt mellan himmel och helvete. Till slut kommer ni i hamn. Efter en sen måltid är det äntligen dags att krypa till kojs. Vad möter er där? Gamla lakan från bostaden – eller nya fräscha satinlakan som är formgivna för livet ombord i svenska farvatten.

Pressrelease:

Tygmönstret ”Svenska fyrar” tar dig med på en resa till tolv fyrplatser runt Sveriges kust. Fyren står för många som en symbol för trygghet, en vän att lita på i alla väder som lyser din väg i mörker och varnar för faror.

Fyrljusets karaktär har fått stå modell för ramen runt varje bild, stjärnan är symbolen för fyr i sjökortet. På tygmönstret hittar du fyrarna Malören, Söderarm, Landsort, Häradsskär, Fårö, När, Ölands södra udde, Utklippan, Godnatt, Falsterbo, Vinga och Nordkoster.

Produktfakta
Modell: Påslakan 210×150 cm, öppning med mangelsäkra knappar, vit baksida och mönstertryck ”Svenska fyrar” på framsidan, med en vit kant med knäppning nertill. Örngott 50×60 cm med vinge, utförd i mönstertryck ”Svenska fyrar”.

Material: 100 % bomullssatin, tryckt mönster, Öko-Tex Standard 100. Skötselråd: Maskintvätt 60 grader. Förpackning: Tygpåse med knytband.
Svensk design. Tillverkad i Lettland.

Utklippan Design Sweden AB är ett svenskt företag som designar och säljer textila produkter för alla som älskar kust, sjöar och hav. Inspirationen hämtar de främst genom båtfärder i svenska och nordiska vatten. Utklippans fyrplats, som ligger på Sveriges sydostligaste ögrupp, är en säregen och fantasieggande utpost i havet som har gett upphov till företagets namn.

Info: se.utklippandesign.se

En enda persons misstag kan när som helst vålla svåra skador på Östersjöns redan sargade miljö. Dagens sjösäkerhet är undermålig med över 100 olyckor om året. Risken för ett större oljeutsläpp är ständigt överhängande. Det behövs en övervakning av sjöfarten för att förebygga olyckor – och ett stöd för de mer än 2 000 sjökaptener som ensamma bär huvudansvaret för fartyg och last.

Costa Concordia var nytankad och innehåller över 2 000 ton bunkerolja. Revan i skrovet är enligt de första rapporterna över 50 meter lång – och när vädret friskat i har fartyget som ligger intill en brant börjat glida. Vid storm är risken överhängande att det sjunker ned till ett stort djup, med risk för oljeutsläpp. Allt detta på grund av att kaptenen på eget initiativ ändrade rutten för att gå närmare en ö.

– För högtrafikerade hav som Medelhavet och Östersjön är möjligheten att en ensam människa gör fel – på ett fartyg med tusentals ton bunkerolja, lastat med kemikalier eller olja – en oacceptabelt hög risk, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

I Östersjön är ständigt omkring 2 000 fartyg på väg och ingen utom kaptenerna själva vet vilken rutt de planerar att ta. Samtidigt pekar trenden på att sjöfarten i Östersjön kommer att fördubblas om tjugo år, att havsbaserad vindkraft har byggts ut med flera 1 000 procent, att turismen har ökat kraftigt – vilket leder till att marginalerna för att göra fel minskar.

För tåg och flyg finns avancerade system för övervakning och stöd för att minska effekterna av en enskild persons misstag, men inte för fartygstrafiken.

– För att nu och i framtiden drastiskt minska olycksriskerna i högtrafikerade områden som Östersjön, måste vi ha liknande system som dock är utformade efter sjöfartens unika förutsättningar. Om ett av Östersjöns många kryssningsfartyg vill ta en närmare titt på Fårö, finns inget som hindrar eller varnar. Måste vi vänta på ”en Costa Concordia” i Östersjön innan vi agerar, undrar Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden, WWF.

Norska Windy Boats har fått till en riktig fullträff med sin nya retroklassiker, den snabba daycruisern Windy 31 Zonda. Vid den nyligen avslutade båtmässan i London utsågs Windy 31 Zonda till ”Motor Boat of the Year” av en expertpanel från båttidningarna Motor Boat & Yachting och Motor Boats Monthly.

Zonda 31 är även nominerad till 2012 ”European Powerboat of the Year Awards”, som tillkännages på Düsseldorf Boat International Boat Show, som är öppen 21–29 januari.

Dragen hos Windy 31 Zonda är klassiska med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats har gjort en ”back to the future” med denna nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.

– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.

Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry. Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.

Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.

Info: www.windy.no

Helsingborgs Hamn överlåter arrendet av småbåtshamnen i Norra hamnen till medlemmarna i Helsingborgs Yacht Club. Därmed får föreningen fullt inflytande över småbåtshamnen. Beslutet har fattats i samförstånd med Kommunstyrelsen, Mark- och Exploateringsenheten och Helsingborgs Yacht Club.

Redan vintern 2010 bad Helsingborgs Yacht Club om att få ta över driften av småbåtshamnen. Nu blir det verklighet. HHAB är ett affärsdrivande bolag, med HYC som arrendator finns det möjligheter att lägga in ideellt arbete i förvaltning och underhåll. Överlåtelsen innebär att medlemmarna i föreningen får större möjligheter att påverka driften av verksamheten och fatta beslut om båtplatser, hamnavgifter, gästplatser, underhåll och investeringar.

Med föreningens ideella krafter tror vi att HYC kan höja servicenivån och bli mer lyhörda för medlemmarnas önskemål framöver. Helsingborgs Hamn AB vill tacka båtplatsinnehavarna för tio år av gott samarbete och önska HYC lycka till. Det är ett viktigt förtroendeuppdrag att förvalta en av landets finaste stadsmarinor och rekreationsområde för Helsingborgarna, säger Mats Rosander, trafikchef på Helsingborgs Hamn.

– Helsingborgs Hamn kommer att behålla arrendeavtalet med Helsingborgs Stad men överlåter det i andra hand till HYC. Helsingborg Yacht klubb har ungefär 600 medlemmar och disponerar 300 fasta platser och 100 gästplatser till uthyrning.

Info: www.hyc.nu

Svedea Båtförsäkring lyssnar på kunderna och slopar det för försäkringsbranschen typiska undantaget för frys- och isskador. Istället inför man en regel om att båtägaren ska göra sitt för att skydda sin båt. Ligger båten i isfri hamn och har värme med avbrottslarm så gäller försäkringen ifall skadan ändå skulle vara framme.

Nu när vintern till slut börjar få ett grepp om vårt avlånga land är det många båtägare med båten i sjön vintertid, så kallade vinterliggare, som funderar över sin båt och risken för frysskador. Traditionellt har båtförsäkringar inte erbjudit något skydd för skador uppkomna genom frysning och is.

– Vi har fått flera påstötningar från vinterliggare som upplever sin situation otrygg vintertid. Försäkringsbranschen har gjort det bekvämt för sig genom att friskriva sig för frysskador. Synsättet verkar ta sikte på att alla båtägare som drabbas av frysskador skulle ha lämnat sin båt vind för våg vintertid vilket inte stämmer, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Svedea Båtförsäkring presenterar nu en lösning som gör att skötsamma vinterliggare kan vara helt trygga. Undantaget för frys- och isskador slopas och ersätts med en regel om att båtägaren ska göra sitt för att skydda båten mot frysning och is. Ligger båten i isfri hamn och har uppvärmning med avbrottslarm på landströmsförsörjningen så beviljas full ersättning ifall skadan ändå skulle vara framme.

– Vi på Svedea har en ärlig ambition att göra försäkring enklare och lösa praktiska problem för båtägare. Därför ändrar vi på en branschstandard som inte ser till båtägarnas behov. Om man har gjort vad man kan för att skydda sin båt så ska även vinterliggare kunna sova gott om natten, säger Jonas Roberts.

Info: www.svedea.se

Kommentarer

Jonas R 16:56:05 2012-01-18

Kul att ni observerar vår produktnyhet! Vinterbilden ovan är ju vacker, även om just den båtägaren inte riktigt verkar ha gjort sin hemläxa för att undvika frysskador… Mvh, Jonas Roberts, Svedea Båtförsäkring