Nyheter

På båtmässan i Göteborg, som öppnas för allmänheten 4 februari, lanseras Sveriges nya båtskola. Sjösportskolan i Långedrag och Svenska Båtskolan i Stockholm går samman och bildar Sjöklar Kustakademi. – Vi skapar en modern båtskola med hög kompetens där praktik är en viktig del i varje kurs. Skolan ska berika ditt båtliv och få dig att växa på sjön, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar.

Sjöklar Kustakademi har basen i utbildningsbranschen, men båtlivet tillhör också upplevelsebranschen. För väldigt många är båtlivet det absolut största fritidsintresset.

– Vi på Sjöklar Kustakademi älskar alla som älskar havet. Det är vår mission att skapa glädje och självförtroende hos både landkrabbor och sjöbjörnar, från kust till kust, säger Karl Nordström.

För många grupper i samhället är havet inte tillgängligt. Främst beroende på okunskap. Det vill Sjöklar Kustakademi ändra på.

– Kunskap är nyckeln. Vi vill öppna havet för alla. Därför startar vi nu en kurs för dem som inte vet något om båtliv.

Men Sjöklar vill även öppna havet för dem som redan har båt och regelbundet använder den. Det finns i dag drygt 800 000 fritidsbåtar i Sverige, från minsta eka till största yacht.

– Kunskapsbristen begränsar mångas båtliv. Men med rätt utbildning kan man vara på havet många fler dagar om året. Dimma, mörker och lite tuffare väder är egentligen inget hinder för den erfarne att vara på sjön, säger Karl Nordström.

Det är i stort sett omöjligt att läsa sig till hur man lägger till med hjälp av propellerverkan eller hur man navigerar i mörker. Därför ingår praktik i alla Sjöklars kurser. Alla deltagare får bege sig ut på sjön under riktiga förhållanden och lära av dem som redan kan och har stor erfarenhet av just det moment som ska tränas.

Sjöklar erbjuder även intensivkurser som ger gedigen utbildning på kort tid. Kursupplägget för exempelvis fartygsbefäl klass VIII-examen ligger på sex till åtta dagar, antingen över två långhelger eller under veckodagar för dig som kan studera på arbetstid.

Upplevelsen på sjön är viktig. Därför fortsätter också Sjöklar att erbjuda spännande upplevelser i de azurblå vattnen i Västindien, eller utmanande seglingar på Nordsjön.

Info: www.sjoklar.se

International Färg återkallar bottenfärger med endast zinkoxid från den svenska marknaden. International Färg AB har introducerat ett förbättrat utbud av kopparbaserade produkter som uppfyller de nya kraven på bottenfärger från Kemikalieinspektionen (KemI). Under 2011 tillkännagav KemI att restriktioner för alla bottenfärger baserade på endast zinkoxid skulle komma att införas eftersom de kan vara skadliga för miljön. Detta berörde samtliga tillverkare.

KemI:s efterföljande beslut att godkänna bättre fungerande kopparbaserade bottenfärger i Östersjön har gett International Färg möjligheten att erbjuda båtägarna ett bredare och förbättrat produktutbud samt att samverka med KemI i deras oro över bottenfärger endast innehållande zinkoxid på den svenska marknaden.

Det nya kopparbaserade utbudet inkluderar Trilux Hard Antifouling, Trilux Propeller och Cruiser One. De biocidfria bottenfärgerna, VC 17m Eco och Lago Racing II, berörs inte av de nya restriktionerna.

Cruiser One och Trilux Hard Antifouling har båda en övergripande bättre miljöprofil jämfört med bottenfärger endast innehållande zinkoxid, baserat på det nyligen lanserade ”Echo Rating” system från International Paint, där företagets olika produkter jämförs ur ett brett miljöperspektiv.

KemI:s nya restriktioner för bottenfärger innehållande endast zinkoxid gäller från och med 31 januari 2012. De innefattar även distributörer och återförsäljare. International Färg AB uppmanar därför dessa att omedelbart upphöra med försäljningen av Cruiser Eco, Fabi Eco samt Micron Eco, då de annars riskerar en miljösanktionsavgift vid en eventuell inspektion.

Info: www.echoprogram.com

Kommentarer

Solglitter 21:33:35 2012-04-06

Så vilken bottenfärg ska jag använda i stället för cruiser eco?????

En grupp med engagerade båtkvinnor ligger bakom många av idéerna i nya F528. Höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. F528 är dessutom Ryds tystaste, snålaste och mest miljövänliga båt någonsin.

Pressrelease:

Inner- och ytterskrov tillverkas med vakuuminjicering – en teknik som Ryds är ensamma om i Norden – som ger ett starkare, lättare och exaktare skrov. F528 finns i tre modeller, Sport, Walk Around och Duo, är 5,5 x 2,2 m och kostar från 187 900 kr med 60 hk fyrtaktsmotor.

Ryds är Sveriges största båttillverkare och har länge dominerat det kanske största segmentet för nya motorbåtar, 5-6 meters styrpulpet. Nu introducerar företaget en från grunden helt ny båt vilket är ovanligt i en värld där ansiktslyftningar är legio.

Utvecklingen av F528 började med djupintervjuer av båtfolk, skärgårdsbor och nätverk med engagerade båtkvinnor. Intervjuerna gjordes av Ryds och designern Mikael Selenius. Det visade sig att kvinnornas önskemål och tankar kring praktiskt båtliv gav upphov till många funktionella förbättringar och innovationer. F528 har därför en lång rad av ”bäst i klassen”-egenskaper som stora, belysta stuvfack som sväljer en barnvagn, höga fribord och två rejäla badplattformar, flera stora fack vid förarplatsen, riktig ankarbox, grabbräcken överallt och en ruta som även i praktiken skyddar mot fartvinden.

För att anpassa den för olika behov finns F528 i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför. På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt båten. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning om är några fler ombord.

Storasyster Ryds 568GTI/GTS har om och om igen blivit bäst i test av sjöegenskaper. På F528 har vi ytterligare förbättrat egenskaperna. Ryds har provkört, ändrat, provkört igen och finjusterat. F528 är därför sannolikt den mest genomtänkta och utprovade båten som gjorts i Norden. Redan när man kliver ombord märker man att det nya skrovet inte niger så mycket, dessutom finns det bra pulpits att hålla sig i både i för och akter vid bordning.

När man kör märker man det ovanligt tysta skrovet. Det är formgjutet med en ny vakuumbaserad HSI-teknik (Hull and String Integrated) som ger lättare, hårdare och styvare skrov – men framförallt överlägsen precision och passform. Dessutom reducerar tekniken utsläppen till praktiskt taget noll. Hela utrymmet mellan inner- och ytterskroven är fyllt med ljuddämpande skum. Ryds är den enda tillverkaren i Norden som har en liknande anläggning. Det lätta och hårda skrovet är också en del av förklaringen till den blygsamma förbrukningen på 0,47 liter per sjömil vilket gör att den kvalar in i den grönaste Ecoboat-klassniingen.

Förarplatsen är lite ovanlig. Den har flera stora stänkskyddade fack där man kan lägga ifrån sig saker säkert. Panelen har navigator och ekolod i centrum samt reglage som nås enkelt av föraren. Det finns också mugghållare, dockningsstation för mobil och 12V-uttag. Dessutom har den en riktigt vindskyddande ruta.

Säkerheten är en av Ryds paradgrenar. F528 är troligen klassbäst på ombordstigning både fram och vid aktern, breda skarndäck att kliva på, höga fribord upp till höften att luta sig mot när det går sjö. Hela båten är skumfylld så även om den bryts av kommer delarna att flyta. Den har också många grabbräcken och en trygg och mjuk gång i sjön, speciellt när vind och vågor tilltar.

F528 är en av få nordiska båtar som certifierats av Det Norske Veritas, DNV, och uppfyller deras stränga kvalitets- och säkerhetskrav.

Designen är helt ny och kan beskrivas som Ryds DNA i nya kläder. Man känner igen formelement som relingslistens linjer och dörren i aktern. Andra detaljer är nya som acrylglasväggen i aktern och den långa vattenlinjen med den fräcka knäcken på stäven. F528 har hydraulstyrning som standard och märks med stöldmärkning från Securmark.

Bland tillbehören finns det väntade blandat med nytt. Belysning i stuvfack är faktiskt standard. Som tillval finns Iphonedocka och dynor i ett material helt utan mjukgörare. Kapell med bågar som kan vikas och stuvas undan sparar utrymme.

Fakta
Längd 5,51 m
Bredd 2,18 m
Höjd över vattenyta 1,49 m
Djupgående 0,35 m
Vikt från 540 kg
Trailervikt 800 kg
Sittplatser 5

Prestanda
30 knop med 60 hk (0,47 l/nm vid 20 knop)
34 knop med 75 hk (0,53 l/nm vid 23 knop)
38 knop med 90 hk (0,61 l/nm vid 25 knop)

Pris från 187 900 kr inklusive 60 hk fyrtaktsmotor.

Info: www.ryds.se

När årets upplaga av Båtmässan Göteborg slår upp portarna i morgon lördag är det barnen som är de allra viktigaste gästerna. Åtminstone i Sjöräddningssällskapets monter. Där får alla barn (och vuxna med barnasinnet kvar, förstås) lära sig mer om badvett, båtvett och isvett.

Till exempel kan man gå poängpromenad, kasta hansalina eller rädda sjöbjörnen ur en klurig labyrint. Och när barnen leker sig sjövettiga och provsitter vår räddningsscooter Rescuerunner passar vi på att informera föräldrarna om sjösäkerhet och fördelarna med ett medlemskap i Sjöräddningssällskapet.

– Vi gör den här barnsatsningen för att lyfta fram vikten av att öka säkerheten till sjöss för barn och barnfamiljer. För en organisation som Sjöräddningssällskapet, som jobbar så mycket med akuta insatser, känns det också väldigt viktigt att arbeta förebyggande. Det bästa räddningsuppdraget är ju det som aldrig behöver inträffa, säger Camilla Vargman på Sjöräddningssällskapet.

I Sjöräddningssällskapets stadgar finns ett folkbildande uppdrag, och i det uppdraget är det både tacksamt och viktigt att jobba med barn. Vi vet att barn är kloka och duktiga på att ta till sig säkerhetstänk. Genom att pränta in sjösäkerhet hos våra barn kan det också påverka de vuxna.

– Om barnbarnet säger åt morfar att ta på sig flytvästen på båtturen, ja då gör han säkert det.

På mässgolvet hittar du SSRS i monter B 10:71.

En 13 meter lång norrman står i centrum för uppmärksamheten när Båtmässan drar igång på lördag. 43-fotaren Skorgenes Nordic Rover är störst bland de ovanligt många världspremiärer som presenteras på årets mässa. Trots svajiga konjunkturer kan Båtmässan, 4–12 februari på Svenska Mässan i Göteborg, mönstra ett av sina starkaste år någonsin.

Utbudet är enormt, toppat av 18 båtmodeller som har världspremiär: inte bara svenska båtar utan nya modeller från Norge, Finland och till och med Litauen!

– Det visar att Båtmässan behåller sin position, även internationellt, som en av de ledande mässorna i branschen, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Ytmässigt är årets mässa t o m något större än fjolårets succémässa. Då inräknades drygt 80 000 besök.

– Vi tror och hoppas på en liknande siffra i år. Förutom alla båtar har vi ett starkt scenprogram med olika teman och så gör vi en stor satsning för våra yngsta besökare, berättar Bengt Wallin.

Ett dagsprogram ägnas åt segling, med direktrapporter från Volvo Ocean Race och med seglarlegenden Magnus “Magne” Olsson på scen. En annan dag fokuseras “Tjejer ombord”, en av dem äventyrerskan Renata Chlumska.

Två andra äventyrare, det äkta paret Rolf Bjelke och Deborah Shapiro berättar om sina långseglingar, motsvarande elva varv runt jorden, och visar sin film “Vildmarkshav” med bl a unika bilder från seglingar runt Antarktis.

Det fanns ett vrak med på förra Båtmässan. En fordom vacker folkbåt, byggd i Kungsviken 1942, men i helt bedrövligt skick. Nu har ungdomarna vid Orusts Båtbyggarutbildning totalrenoverat båten, som återfått sin forna glans.

Hon auktioneras ut på årets mässa. Pengarna tillfaller Barncancerfonden.

Båtmässan är i år i högsta grad barnens mässa!
En rad aktiviteter riktas mot de yngsta besökarna: poängpromenad, bygg en båt i lego och tävla om en resa till Legoland, rita fiskar och känn på djuren i klappakvariet, tävla och vinn en resa till Kosterhavet, m m, m m.

Info: www.batmassan.se

Föreningen Sandö Hamn har utsetts till Årets Båtklubb 2011 av tidningen Båtliv. Klubben belönas med en skattkista med båtprylar värde över 100 000 kr. På bilden syns årets vinnare och berget av vinster tillsammans med den eleganta sjömanskista som har skänkts av Nord West Najad. Prisutdelningen ägde rum på Båtmässan i Göteborg fredagen 3 februari.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2011 fick ett rekordstort intresse. Ett hundratal båtklubbar runt hela landet har nominerats och beskrivits ingående. Efter ett intensivt arbete valdes Föreningen Sandö Hamn till vinnande båtklubb av en enhällig jury.

Prisutdelningen hålls på Båtmässan i Göteborg 3 februari. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen med 170 000 medlemmar.

Juryns motivering till att välja Föreningen Sandö Hamn till Årets Båtklubb 2011 lyder så här:

”Föreningen Sandö Hamn i norra Halland har valts till Årets Båtklubb 2011 av en enhällig jury. Denna nordhalländska båtklubb visar upp en verksamhet vars omfång av gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhetsarbete och förståelse för en god miljö med råge uppfyller de kriterier som stadgarna för Årets Båtklubbutmärkelsen ställer.

Klubben överträffar med god marginal normal klubbverksamhet även i sociala och ideella frågor. Bland annat genom att driva en välskött, allmän badplats, ordna friluftsgudstjänster under sommaren samt renovera och vårda K-märkta byggnader inom klubbens områden.

Genom sin verksamhet har Föreningen Sandö Hamn kommit att bli en förebild både för båtklubbar och kommuner på Västkusten.”

Foto: Jorma Valkonen/Svenska Mässan

Ryds är idag Sveriges starkaste varumärke för båtar i mellansegmentet. Till våren lanserar det småländska företaget tre nya modeller i 5,5-metersklassen. Mycket talar för att detta blir de närmaste årens riktiga storsäljare på den svenska marknaden. Ryds 528 lanseras i tre modeller: Sport, WA och Duo. Det som kännetecknar alla modellerna är en modern och genomarbetad design som samtidigt knyter an till Ryds starka traditioner. Båtarna är byggda för att vara snygga, säkra, lättanvända och roliga.

Ryds är idag Sveriges största producent av medelstora motorbåtar. Det är en position man byggt upp under en lång period och vårdat genom åren. Ryds har även alltid legat i framkant vad gäller både miljö och säkerhet.

Ryds lanserar nu en helt ny modellserie i den populära 5,5-metersklassen. När båten har utvecklats har man behållit de traditionella värdena samtidigt som man vidareutvecklat båten för den moderna båtmänniskan. Man har också medvetet involverat betydligt fler kvinnor i hela utvecklingsarbetet än vad som tidigare varit norm i branschen, eftersom båtar idag oftast är hela familjens angelägenhet.

Resultatet är en båt som är snyggare, mer praktisk, säkrare och också roligare att köra. Du kommer att kunna känna igen 528:an så fort du sett den. Den har en bred och rak förstäv som ger bättre utrymmen och flytförmåga samt rejäla badplattformar och enkel istigning från aktern efter till exempel bad.

528 Sport har en styrpulpet placerad på styrbordssidan långt bak i båten för att skapa extra durkyta i fören. WA har en centrerad styrpulpet placerad ungefär mitt i båten för att ge en extra bra förarposition och möjlighet att röra sig längs hela relingen. Duo har en delad styrpulpet med två separata stolar för ökad komfort.

Teknisk data:
Längd: 5,51 m
Bredd: 2,18 m
Vikt: ca 540 kg (Sport)
Personer: 6
Max motor: 90 hk
Info: www.ryds.se

Atlanticas Båtspel är ett båtspel med 600 frågor där du kan spela mot dig själv eller mot flera, spara dina poäng och om du vill jämföra dina poäng med andra spelare. – Testa dina båtkunskaper! Bjud in dina vänner till att också testa, det är alltid roligt att tävla, säger Kristina Norman, marknadsansvarig på Atlantica.

– Vi som försäkringsbolag vill ju självklart öka på båtägarnas kunskaper och hoppas att vårt spel skall bidra till att du som spelar fyller på ditt förråd av båtkunskap. Vi hoppas också att spelet skall ge dig och dina vänner en trevlig stund vid umgänge i båten eller i hemmets lugna vrå, säger Lars Torgersson, Sverigechef för Atlantica.

Ladda ner gratis från App Store eller Market. Sök på Atlantica, Båtspel eller Atlanticas Båtspel.

Bavia Yacht AB är ny agent för Dufour på väst- och sydkusten. Dufour ingår sedan ett år i Bavaria Group och nu satsar moderbolaget i Tyskland för att utveckla återförsäljarnätet för Dufour. För Bavia Gruppen innebär tillkomsten av det franska märket att Bavia stärker sitt utbud av modeller med ett exklusivt varumärke i mellansegmentet. Dufour är kända för avancerad byggnation, fransk styling och nytänkande.

Dufour kommer att säljas från Bavia Yachts kontor i Henån på Orust och i Landskrona under namnet Dufour Sydväst.

Marcus Lindquist på Bavia Gruppen kommenterar:

– Dufour är riktigt fina båtar som kompletterar våra befintliga märken. Dufour har två serier, cruising inriktade Grand Large och den sportigare Performance serien. I Grand Large serien har vi stora förhoppningar på 335, 375 och 405. Det är båtar med en perfekt kombination av styling, komfort och prestanda.

Nya Performance 36 som precis presenterats på Parismässan har fått ett fantastiskt mottagande. På mässan i Düsseldorf utsågs hon till ”intressantast på mässan” av svenska besökare.

På båtmässan i Göteborg kommer Bavia att visa den nya Dufour 335. En modell som är något av rekord när det gäller volym och komfort i klassen. Utmärkande är också en sittbrunn med dubbla rattar.

Fakta om Dufour
Sedan ett år tillbaka ingår Dufour Yachts i Bavaria Group, som även äger Bavaria Yachtbau och Grand Soleil. Dufour är ett av de mest anrika franska varvet med en historia av kvalitetsbåtar som kombinerar komfort och prestanda. Under senare år har varvets Grand Large serie moderniserats och fokus på mer prestandaorienterade modeller inletts.

Fakta om Bavia Gruppen
Bavia gruppen säljer Bavaria Cruiser och Sport och Grand Soleil i Sverige. Företaget tillverkar och säljer även Diva och Campus på eget varv. Gruppen är även importör av Greenline Hybrid motorbåtar och Silver Marine RIB och gummibåtar.

Bavia har försäljning och service på fyra orter i Sverige och ett stort utrustningscenter på Orust. Där erbjuds även vinterförvaring och alla typer av reparationer. Företagets varv kan utföra avancerade reparationer och ombyggnader.

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Bengt Karlsson 19:18:04 2013-05-11

Har just köpt en Dufour 40 performance i Frankrike.
Båten är av årsmodell 2004.
Jag undrar om ni har någon bild typ posters av denna båt som jag får köpa av Er? Om ej , kan Ni ge mig e-mail adressen till rätt avdelning vid varvet i Frankrike ? Tackar på förhand,
Mvh Bengt Karlsson

Finska Grandezza bevisar åter igen att detta finska företag ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari får det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär och på Allt för Sjön i Stockholm i mars blir det Sverigepremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd därmed har presenterat under det senaste året.

Pressrelease:

Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.

Vid utvecklingen av båten har varvet fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.

Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycell-sandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda. Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex™-tyg.

Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wet-bar. Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.

Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, velket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.

Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat dusch-kabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har vi valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe, och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng. Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym, och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400

Info: www.finnmarin.fi

Scania redovisar en fallande vinst för helåret 2011. Scania är främst känt för sina lastbilar och bussar men är även en stor leverantör av marinmotorer. Under 2011 sjönk rörelseresultatet till MSEK 12 398 (12 746), resultatet per aktie steg till 11,78 (11,38) kronor. Nettoomsättningen ökade med 12 procent till MSEK 87 686 (78 168).

Kommentar av VD Leif Östling:
”Scanias resultat för helåret uppgick till MSEK 12 398. Högre fordons- och servicevolymer motverkades av en betydligt starkare krona, en högre kostnadsnivå och en förändrad marknadsmix. Leveranserna uppgick till rekordhöga 80 108 fordon.

Orderingången för lastbilar bromsade in under andra halvan av 2011. Södra Europa hade en låg nivå genom hela andra halvåret jämfört med det första och norra Europa blev något svagare i fjärde kvartalet. Orderingången i Mellanöstern bromsade in kraftigt under andra halvåret till en mycket låg nivå i fjärde kvartalet. Eurasien försvagades något i fjärde kvartalet. Orderingången i Latinamerika minskade under de sista månaderna av 2011 beroende på övergången till Euro 5-fordon i Brasilien.

De höga lastbilsleveranserna i Europa under 2005–2008 följt av de låga lastbilsleveranserna de senaste åren betyder att lastbilsflottans genomsnittsålder stiger. Den högre genomsnittsåldern påverkar efterfrågan på verkstadstimmar och reservdelar positivt. Detta ger en stabiliserande effekt på Scanias lönsamhet. Efterfrågan på service är god även utanför Europa. Produktionen av fordon har anpassats till nuvarande efterfrågenivå både vid de europeiska och latinamerikanska enheterna.

Som ett led i anpassningen förlängs inte visstidskontrakten för cirka 1 900 medarbetare. Scania skjuter också upp vissa investeringar och är restriktivare med nyanställningar och kostnader. Utsikterna för 2012 är svårbedömda, särskilt i Europa mot bakgrund av de ekonomisk-politiska problemen i Euroområdet. Scanias goda resultat och kassaflöde under de senaste två åren har stärkt koncernens balansräkning samtidigt som finansieringen för de kommande åren har säkrats. Scania är väl positionerat i och med de senaste tjänste- och produktlanseringarna.”

Scanias leveranser av motorer steg med 7 procent till 6 960 (6 526) enheter under helåret. Under fjärde kvartalet steg leveranserna med 8 procent till 2 195 (2 041) enheter.

Siemens har vunnit ett nytt kontrakt för leverans av åtta direktdrivna vindkraftverk till Wallenstam AB. Ordern från Wallenstam AB innebär att Siemens kommer att leverera åtta direktdrivna vindkraftverk av modellen SWT-2.3-113 till vindkraftsparken Gunnarby utanför Uddevalla. Vindkraftsparkens totala installerade kapacitet blir 18,4 MW och har en beräknad årsproduktion på cirka 70 gigawattimmar (GWh) per år.

Pressrelease:

Driftsättning av vindkraftverken är planerad till första kvartalet 2013.

– Wallenstams kontrakt med Siemens är ett led i vår satsning att 2013 ha en energiproduktion från förnybar energi som täcker våra egna och våra kunders behov räknat på månadsbehovet av kWh, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 220 MW vindkraft i Sverige.

Kommentarer

Sneseglaren 11:31:26 2012-02-01

Otrolig retorik. Att man kallar ett industriområde "park". Dessutom ute i vattnet. Hyr inga fastigheter eller lägenheter av denna miljömarodör. Vindkraftverk är bra för ägarna eftersom de subventioneras med el-certifikat av alla oss elkunder. Med en effektivitet på högst 28%, en livslängt på 20-25 år och förfulning av natur en dålig affär för alla andra.

Segla rätt 07:35:04 2012-02-02

Utmärkt initiativ!
Solceller, vindkraft och vattenkraft tex. och så rejäla energieffektiviseringar så övergår vi allteftersom till på sikt hållbara energilösningar och kan lämna fossilkraft och kärnkraft helt och hållet.
framtida generationer kommer ändå att undra hur vi tänkte när vi brände upp olja på ca 100 år som det tagit naturen miljontals år att bilda och körde kärnkraft som det tar tusentals år att lagra till ofarliga nivåer pga av halveringstider på uran..

Sneseglaren 15:35:08 2012-02-02

Håller med om allt utom propellrarna. Det ser redan för dj-ä ut i Vänerns Norra skärgård.

När det gäller använt kärnbränsle är det en alldeles för dyr resurs att lagra i tusentals år. Som med allt annat vi har återvinning på kan detta material användas i andra reaktorer och det tar då ner halveringstiden drastiskt. Nya kärnkraftverk kommer inte att köras på Uran utan på annat bränsle.

Volvo IT växer i Kina och en nationell tävling bland it-studenter hjälper till att attrahera begåvade universitetsstudenter till företaget. Tre av de tävlande kommer att bli tillfälliga medlemmar i det it-team som skall se till att världen kan följa Volvo Ocean Race från nästa destinationshamn, i Sanya, Kina. Snart får de sin chans att visa om de har vad som krävs för att arbeta med it under extrema förhållanden.

Som officiell leverantör av IT till Volvo Ocean Race, har Volvo IT som uppdrag att leverera en it-plattform i världsklass till en av världens mest extrema seglingstävling.

Tre vinnande it-studenter från olika delar av Kina kommer nu få möjlighet att implementera, övervaka och supportera it-infrastrukturen i Sanya. I detta ingår att hjälpa till att säkra livesändning i tv och överföring av data när båtarna tävlar i hamnområdet den 18:e februari.

– Volvo IT i Kina levererar it-tjänster till Volvokoncernen och växer snabbt i Asien. Därför har vi ett stort behov av att hitta talangfulla it-experter. Under 2011 mer än fördubblade vi antalet anställda och under 2012 räknar vi med att växa med ytterligare 50%, säger Anders Dalmén, ansvarig för Volvo IT i Kina.

– Det finns många välutbildade it-studenter i Kina. Vi letar efter de som pratar bra engelska och som dessutom vill arbeta i globala team.

De tävlande skickade in kreativa ansökningar genom att använda text, film, bilder eller video genom det sociala nätverket Weibo, som påminner om Twitter och Facebook. Historierna utvärderades av en jury bestående av experter, baserat på kreativitet, passion och passande it-erfarenhet. Tio kandidater intervjuades och av dessa valdes tre vinnare.

Vinnarna är: Ma Li från Tianjin Universitet, Wei Ni Jun från Nanjing University of Technology och Liu Yuan Wei från Beijing University of Posts and Telecommunications.

– Volvo Ocean Race stoppet i Kina kommer att vara en kulturell smältdegel som jag tror att de vinnande studenterna kommer att finna väldigt inspirerande, avslutar Anders Dalmén.

Den helt ideella aktionsgruppen Båtfolket är en lobbygrupp som arbetar för att ändra lagen om 0,2 promille på sjön. Gruppen arbetar på olika sätt, bland annat genom en så kallad ”Vitbok”. Många i båtbranschen är oroliga för vad lagen får för konsekvenser.

Aktionsgruppen är en helt ideell förening med privatpersoner som älskar båtliv. Gruppen arbetar helt utan sponsring.

Vitboken innehåller en del uppseendeväckande fakta, som anges vara noga källkontrollerat. Läs mer på gruppens hemsida.

Info: www.båtfolket.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:59:34 2012-02-01

Äntligen någon som tar tag i det som alla skäller över mellan "skål och vägg" 🙂 Min granne skall sälja båten efter ha blivit stoppad två gånger med kaxig KBV personal. Varför inte båtkörkort, trafikljus och parkeringsautomat på öarna? Tullar vid Vaxholm så vi får fler att åka med Vaxholmsbåtarna. Vi båtägare är ju inte kapabla till ansvar enligt knapptryckarna i Riksdagen.

Äntligen 22:54:59 2012-02-01

Som sagt, äntligen! Kan man gå med och sponsra gruppen?

Peter_K 08:28:25 2012-02-02

Nu delar jag inte åsikterna på den sajten, men även om jag gjort det skulle jag ALDRIG i helvete gå med som medlem på en sajt där det inte tydlgt framgår med namn vem eller vilka som ligger bakom den!

Jim Huzell 11:14:05 2012-02-02

Jag är en av initiativtagarna. Kontaktpersoner och allt kommer upp under torsdagen

Ola Ljungberg 18:44:32 2012-02-04

Till Peter-K. Vad har de fakta som finns i Vitboken med att göra vem som tagit fram dem? Fakta är fakta. Boken refererar i sin helhet till källor. De som tagit fram den har bara gjort en faktasammanställning från externa källor.
Peter. Du vet sedan tiden på MarinGuiden att denna lag handlar inte om ökad sjösäkerhet, den slukar stora resurser från den riktiga brottsligheten och Sverige har stora allvarliga problem med riktig brottslighet från Ystad till Haparanda. Är du en brottsling? är det därför du stödjer resursslöseriet som denna pilsnerlag innebär? Du måste väl ha några sakliga argument till varför du stödjer lagen annat än sedvanliga floskler och hjärnspöken?
Exakt vad är det du försvarar och på vilka sakliga grunder ? förrutom att du stödjer att samhällets knappa brottsbekämpande resurser enligt fakta kastas i sjön. Mvh Ola Ljungberg

Ola Ljungberg 20:10:08 2012-02-04

Hej Sneseglarn. En bekant blev stoppad 3 gånnger på 1 vecka av stöddiga KBV som trodde de var sjöns Rambo med sin nyvunna vapenarsenal. Båten såldes direkt p.g.a ren terror.
Beklagligt att de grova brottsligheten inte har samma terror.

Göran Gabrielsson 22:15:47 2012-02-04

@Peter K: ….Om faktaunderlaget är riktigt spelar väl avsändaren ingen roll.??!! -Ditt resonemnag liknar verkligen de osunda problemet inom politiken, nämligen: -Kolla avsändaren först, -så du inte stöder motståndaren… 🙁

Lasse Andersson 23:55:12 2012-02-04

Beklämmande åsikter som kommer på pränt i den här strängen.
Av de olyckor och dödsfall som sker till sjöss är merparten relaterade till för stort intag av alkohol eller andra droger.
Ett regelverk som säger förbud att köra vissa snabbare/större flytetyg med MER än 0.2 promille är naturligtvis ett steg i rätt riktning. Vad är då 0.2 promille?
Ett glas rött till middagen är inga problem. Inte heller ett gös öl och en dansknubbe om jag väntar ev timma efter intaget. Vad är det ni vill? Fortsätta att vrålsupa eller vingla hem från krogen. Jag förstår inte hur man kan skydda ett för både sig själva och för andra farligt beteende. Gör somi trafiken, låt någon vara torrskodd, eller nöja sig med ett glas rött och vatten, då är "faran" över.
När man läser dessa insändare får man lätt uppfattningen att alla som älskar att vara på sjön är alkoholister som helt saknar insyn. En lagom skål, Lasse

Ola Ljungberg 00:41:56 2012-02-05

Lasse. Ta och läs vitboken som finns på sajten. Du har inte förstått alls. Vrålsupa? Har du gömt att det finns en lag sedan gammalt för sådant? Du skyddar det riktiga brottsligheten genom att försvara en lag som skjuter lång över målet. De stora resurser som avsätt för detta icke-problem skulle kunna avsättas til riktig brottslighet. men jag kan förstå att vissa tycker det är bra att samhället avsätter sina resurser på icke-problem så den riktiga brottsligheten kan härja på. Nu tillhör jag inte dem som stödjer sådant. Där skiljer vi oss markant åt. Sedan har jag avsmak för förmynderi och moraislm utan sakliga belägg. Har du heller inte ett enda sakligt belägg utan "vrålsupa" vid 0,2p? Ta och läs Vitboken, går inte att föra en vuxet resonemang med nykterhetstalibaner fulla med floskler som sätter alkohol redan vid 0,2 som djävulen själv. detta är ett stort resursslöseri att haffa svenssons med förarbeviset i handen och flytvästarna på när hela Sverige är rena Chicago från Ystad till Haparanda, och det tycker du vi ska hålla på med, med samhällets knappa resurser som knäar under den riktiga brottsligheten ! Hur många mer liv ska det få kosta för att du tycker inte har läst på fakta och säger att vuxet ansvarstagande folk vrålsuper, när fakta säger att så är det inte? Du har inte fakta eller sakliga argument bakom ditt "vrålsupa" så borde du nog tänka om på vad du helt ogrundat häver ur dig i ditt korståg mot folks måltidsdricka, på sjön. Mvh Ola Ljungberg

Sven Spiegelberg 01:42:17 2012-02-05

Läs vitboken och basera diskusionen på fakta och in på skrönor. Nykteristerna har en retorik som påminner om häxprocesser. Ingen från BÅTFOLKET.SE försvarar riskbeteenden, men vi kräver en saklig debatt om risker och inskränkningar i den personliga friheten.

Göran Gabrielsson 12:34:19 2012-02-05

@LA: För att i storleksordningen 0,0002 procent missköter sig på sjön(enl bef statestik) så ska resten anpassa sig… Vilket medfört ett rent sabotage på båtfolkets fritidsliv och avkoppling. -DETTA är den sanna contentan av denna lag !! Allt försvar av den nya regeln/lagen framstår därför bara som rent TRAMS, -för att citera Carl Lidbom…!

Mats Edenius 13:39:54 2012-02-05

Peter och Lasse – ingen vill möta en full förare. Samtidigt kan vi nog vara överens om att ett säkert båtliv måste utgå från ansvarsfulla och omdömesgilla båtägare. Vad denna bisarra lag gör är att den skjuter långt över målet. Olyckor är som tur är få bland motorbåtar. De som inträffar och som kan ha med berusning att göra gäller uteslutande båtförare som är fulla och struntar fullständigt i både nya och gamla lagar. Vad den nya lagen däremot gör är att den kriminaliserar ocksyldiga männsikor som inte usätter sig själv eller andra för faror. De straffas hårt för något som är försumbart jämfört med att t ex kika på GPS under färd, prata med passagere osv, den tar resurser från polis och KBV som behövs till annat – vi måste låta förnuftet få spelrum.

Björn Molin 18:49:07 2012-02-05

Polisens uppgift är inte att förstöra livet för hederliga medborgare som trivs med båtlivet och tar ett par glas vin till maten. Riksdagsmän som skickar polisen och kustbevakningen att utföra ett meningslöst uppdrag borde avgå. Läs boken Glädjedödarna så ser alla hur det går när politikerna med alla medel försöker förstöra livskvaliteten för medborgarna genom införande av förbud mot sådant som inte är några problem. Vad kommer härnäst? Beväpnade lapplisor och kanske låta beredskapspolisen rycka in mot Båtfolket? Militären kan man naturligtvis inte använd mot Båtfolket eftersom vi snart inte har andra soldater än brandsoldater. I häxjakten på Båtfolket används uttryck som vrålsupa etc. Det måste vara en omdömeslös nykterist för att göra en så snedvriden sammanfattning efter att ha tagit del av den utmärkta Vitboken.

Sneseglaren 19:51:27 2012-02-05

Alkohol och invandring är svårt att prata om i Sverige. Man förväntas vara politiskt korrekt annars stämplas man omedelbart som suput eller rasist respektive. Helt binärt. Det finns faktiskt substans därimellan. 0.2 lagen finns det inget stöd för empiriskt. Går inte att bluddra bort med floskler.

Ola Ljungberg 22:20:47 2012-02-05

Till Peter_K.
Nu hittade jag det du svor om på båtfolket.se
http://båtfolket.se/index.php/om-batfolket
Varsågod.
Mvh Ola Ljungberg

Peter Eriksson 20:58:04 2012-02-07

Har läst igenom sajten. Inget nytt. Bara samma gamla gnäll om att "varför får inte vi ansvarstagande båtägare dricka hur vi vill".Bara lite snyggare hemsida. Genomgången av rättsfall var dock rolig att läsa. Skriven av folk som har noll kunskap om juridik. Kryddat med ett påstående om att "alla" båtägare är ansvarfyllda människor. Mmhh…eller hur. Finns det någon forskning på det? Den utredningen skulle jag gärna läsa. Jag träffar i allafall några fulla idioter varje sommar. Det finns även seriös forskning på hur mycket alkoholintag som krävs för att komma upp i olika promillehalter. Om ni hade förmågan att ta till er den forskningen så skulle ni snart inse att det inte är så mycket att vara upprörd över. Det ÄR inte så att köra båt=dricka alkohol.

Jim Huzell 09:52:01 2012-02-08

Peter. Verkar som du har svårt att läsa. Flera exempel ur forskning runt alkohol allmänt, för bil och för båt finns med i vår dokumentation och är extremt talande. WHO rapporten t.o.m signerad Claes Tingvall. Rättsfallen är summerade av en av sveriges mest erkända jurister. Är du överhuvudtaget kapabel att bedöma det? Vad har "fulla idioter" med det här initaiativet att göra? Du har samma torftiga retorik som andra fundamentalister. Man är i din värld nykter eller stupfull. Inget däremellan. Våra ståndpunkter är baserade på FAKTA – inte klyschor som du slutar ditt inlägg med.

Peter Eriksson 12:08:59 2012-02-08

Du måste skoja när du säger att en av Sveriges mest erkända jurister skrivit kommentarerna. Samtliga fall avslutas med kommentaren "rättsväsendet felprioriterar sina resurser". Kan Tingsrätten bestämma vilka mål de vill pröva? Vem skulle göra en sådan bedömning på en domstol? Nej, Tingsrätten får allt vackert pröva det som åklagaren väljer att åtala för, allt annat skulle vara rättsvidrigt.Om han som inte lagt i växeln på backslaget så säger lagen så här:Om ett brott inte kommit till fullbordan pga tillfälliga omständigheter som inte gärningsmannen rått över så döms man för ett fullbordat brott. T.ex att en polis ser en just när man ska till och köra iväg med båten. Vad tror ni att mannen tänkt att göra då han startat motorn och lossat förtöjningarna?
Jag är inte fundamentalist. Jag vet att man kan dricka en del alkohol helt lagligt och köra både bil och båt. Jag kan åka ut med båten, dricka ett glas vin och en starköl till maten, ta det lite lugnt och sedan efter en timme köra hem helt lagligt. Jag ser dock ingen fördel med att jag kan dricka 5 starköl till middan och sedan köra hem till hamnen. Jag tycker DET är ansvarstagande.

Ola Ljungberg 13:14:51 2012-02-08

Peter. Jag ser inte ett enda sakligt argument från din sida. Moralfloskler däremot som alla andra moralprediktanter endast har. Och nej, du kan max dricka 33 till 45cl öl. Kustis ligger utanför krogarna för att få färsk blås. Otroligt att folk stödjer en lag som resursslösar så enormt med samhällets knappa resurser när vi har sådan enorm riktig brottslighet. Moralfloskla om rädda liv på sjön (som inte går) är OK, men att detta ger näring åt den riktiga brottsligheten anser jag är oansvarigt från dem som försvarar ett statistiskt bevisat icke-problem. Var har du dina sakliga belägg? Uppenbarligen ingenstans. Läs Vitboken så har du däremot fakta.

Ola Ljungberg 13:24:20 2012-02-08

Peter:Kryddat med ett påstående om att "alla" båtägare är ansvarfyllda människor. Mmhh…eller hur. Finns det någon forskning på det? Den utredningen skulle jag gärna läsa. Jag träffar i allafall några fulla idioter varje sommar.

Ja, det finns fakta, Transportstyrelsen. Sjöfylleriet är inte ens mätbart enligt deras underlag.(varför läser du inte på innan du häver ur dig?) . Jag har varit på sjön ca 25 år, aldrig träffat ett fyllo. Däremot folk som inte vet om de ska hålla höger eller vänster i en farled ett par stycken under alla dessa år. eftersom det inte finns ett problem på sjön statistiskt så undrar jag vad är ditt problem? endast att vilja moralisera eller?

Mats Edenius 14:10:15 2012-02-08

Peter…du har en poäng med att om man med rättväsendet endast menar domstolarna så kan man göra sig lustig över formuleringen om det är det man är ute efter – men rättväsendet inkluderar också brottsförebyggande- och utredande myndigheter (polis osv). Mitt förslag är att du läser texten på detta sätt. Det som jag tycker är mest tragiskt i fallet med 0,2 är att han döms utan att på något sätt kunna kopplas till att han utgör en fara … han hade om jag minns rättsfallet just tagit just en eller ett par glas vin och väntat en timme, men marginalen var väl liten.

Peter Eriksson 19:12:16 2012-02-08

Enligt Båtliv rapporterades ca 240 personer 2010. reglerna började då gälla 1 juni. Med tanke på att de flesta tar upp båten i slutet av september så blir ju det några stycken om dan. Sjöpolisen i Stockholm har 9 båtar och drygt 50 poliser som jobbar på sommaren.- Västra Götaland har 3 båtar och ca 25 poliser.Låter inte som ett "enormt resursslöseri" med tanke på att det finns ca 20.000 poliser.Att man ska utgöra någon fara för säkerheten krävs inte för vare sig sjöfylleri eller rattfylleri. Det borde även den mest erfarna jurist veta;-)
Och nej Ola, du får inte 0.2 promille av en öl.

Ola Ljungberg 19:50:39 2012-02-08

Hej Peter. Jo, en starköl. Du måste ha i åtanke att KBV står utanför krogarna. Jag hänger tyvärr inte med vart du vill komma med ditt resonemang. Hälsar Ola

Peter Eriksson 22:00:44 2012-02-08

Jag trodde det framgick av mina inlägg: Jag håller inte alls med dig om att det skulle vara något problem att man inte får ha över 0.2 promille alkohol i blodet då man kör båt. Jag är varken nykterist, fundamentalist eller moralpredikant. Varje säsong träffar jag minst en person som inte borde köra båt pga för högt alkoholintag. Jag har själv i min ungdom gjort en del dumma resor. Nu är jag äldre och har familj och man får ett annat perspektiv på tillvaron.

Ola Ljungberg 23:14:49 2012-02-08

Jag är närmare 60, har gjort dumma saker med. När det gäller denna lag så utgår jag endast på fakta. Lagen moraliserar, kriminilaserar etc, förnederar, omyndigförklarar, reursslösar, och allt detta för ett icke-problem. Vad kommer härnest för förmynderi-lagar? Lagar ska stiftas på vetenskapliga belägg, inte för att gå nykterhetsrörelsens intressen, som nu. Hälsar Ola

An Nonym 17:12:01 2012-02-10

Jag tycker man ska få åka med minst 0,5, allt blir då så mycket roligare. Det finns många nyktra som är MYCKET mindre lämpade att köra båt än salongsberusade goa sjömän. Erasmus vakar över oss ändå. Skål.

Ola Ljungberg 22:27:19 2012-02-10

Alla lagar ska stiftas utifrån vetenskapliga belägg oavsett vad. Ska vi dränkas i lagar så får vi till slut en kontrollapparat som ingen villa ha, och lagar kostar pengar. En intressant artikel i SVD Brännpunkt. "Under senare år har det stiftats ogenomtänkta lagar som tjänat syftet för politiker att visa handlingskraft eller tillfredsställa företrädare för okunniga opinioner". ROLF HILLEGREN
före detta kammaråklagare

Ola Ljungberg 22:31:21 2012-02-10

Lagstiftning således med enda syftet spel för galleriet. Att folk går på detta, helt ofattbart. Så otroligt genomskinligt. Det finns tydligen de som inte fattat detta, som Peter_K, ovan.

Lasse Andersson 00:15:06 2012-02-12

Tack Peter E för dina kloka inlägg. Det skrivs att 0,2 promille är en för låg gräns. Någon tycker att 0,5 är bättre för det är trevligare att köra båt berusad. Det är just de här "stålleproven" som Karlsson på Kymmendö sa, som är problemen i debatten.
Vi har båda framfört att man kan ha ett måttligt alkoholintag under en middag och trots detta klara testen. Jag lever ett liv med ett glas vin till lunchen någon gång i veckan. Öl/vin till middagen nästan varje kväll (nöjer mig med 1-1,5 glas om jag ska köra hem) och tar gärna en god cognac på kvällen när ja kommit hem. Har arbetat utomlands i flera år och skaffat mig goda vanor. Jag har också arbetat med alkohol och trafik och har ett alkolås i min bil. Jag har aldrig någonsin kommit över de 0,18 promille som låset är inställt på och låset kalibreras var 6-te månad.
Gränsen är klok. Har nu läst vitboken och tycker tyvärr inte att den tillför något däremot förlorar Båtunionen förtroende när man går på barikaderna för att vi ska få köra båt med mer alkohol i kroppen.

Ola Ljungberg 11:41:50 2012-02-12

Lasse E. På vilka sakliga belägg tycker du gränsen är klok?
Inser du inte de vad denna lag ställer till med?
den omyndigförklarar folk, ny-kriminilaserar, och värst av allt, tar mycket av samhällets knappa resurser, och den handlar inte om ökad sjösäkerhet utan att skönmåla brottsstatistiken så att politikerna falsk kan visa handlingskraft. Jag kan anföra många mer sakliga argument. Hur kan du stödja detta? Dessutom fångar ju inte ens lagen de som förekommer i olycksstatistiken. Kort. På vilka sakliga grunder stödjer du lagen? Hälsar Ola

Florina 21:38:37 2012-02-13

Hej Ljungberg
Vitboken verkar hålla i sig utan sensur,

Ola Ljungberg 00:48:53 2012-02-14

hej Florina! Länge sedan. Ja, och nykterhetstalibanerna och förbudsivrarna har tystnat avsevärt. Först nu har jag fattat att båtägare 10meter/15knop är offerlamm, syndabockar för politikernas spel för galleriet.. Sicken "blåsning".. ökad sjösäkerhet, pyttsan vilket dravel och bluff.

Florina 20:37:15 2012-02-14

Det finns en del som måste ha lagar och förordningar för att fungera i sammhället, men låt oss övriga ta egna ansvar och omdömen i skärgården utan storerbror.
Jag ser egentligen inga problem med den tidigare lagen, den räckte till för de flesta båtförare.
Utbildning skulle skapa ett tryggare båtliv och ge en bättre effekt än den effektlösa 0,2 lagen.
Florina

Lennart Sundgren 09:19:35 2012-02-19

Egentligen tänkte jag inte lägga mig i denna diskussion men.. Inga fordon ska väl framföras av någon som druckit alkohol.? Oavsett om det är på land, i luften eller i vattnet… Jag förstår inte hur man kan anse det vara okej att dricka lite mer just i en båt? Jag hoppas denna diskussionen drivs av några 14 åringar? För visst är väl vi vuxna mer kloka än så här va?

Ola Ljungberg 11:17:22 2012-02-19

Till Lennart Sundgren. Ingen ska väl heller ny-kriminilaseras eller kallas för full vid 1 öl.?
Särskilj båtar från fordon. Båtar är en livsstil, en avkoppling där man umgås. Sorgligt at ingen kan läsa på innan de häver ut sig floskler.

Stefan Skoter Holmberg 06:29:40 2012-02-20

Det är samma med oss som åker skoter också.
Förr kunde man åka ut och grilla på sjön och knäcka några bärs utan att vara kriminell. Det har vi ju alltid gjort. Jag tycker skoteråkning också är en livsstil. Det är väl ingen skillnad? Jag tror knappast man är en sämre förare efter en par pilsner!!!

Ola Ljungberg 10:43:30 2012-02-22

Hej Stefan. I Vitboken framgår att amerikanska trafikflygare kan ha upp till 0,4p. Säger åtskilligt om moralpaniken. Skulle man ta skoterolyckorna genom antal skoters så är detta med skoters säkert ett icke-problem likaså. Detaljstyrning, moraliserande, resursslöseri. Inte undra på att det ser ut som det gör i samhället idag när man lägger tyngd på sådant.

Peter Eriksson 22:01:47 2012-02-22

Du glömde att man får ha 0.8 promille som bilförare om man inte kör i yrkesmässig trafik. Bra va?

Sneseglaren 23:37:09 2012-02-22

Schweiz och Storbritannien har också 0.8 för bil och lika låg nivå på bilolyckor som Sverige. Holland med all legal narkotika har t.o.m lägre andel bilolyckor. Men, utan tvivel krävs det mer av föraren i både bil och flygplan än med båt.

Antalet spolplattor för att tvätta båtbottnar har ökat kraftigt och Västsverige är bäst i klassen med en väntad flerdubbling på några år. Till stor del sker det tack vare statliga bidrag. Trots vissa nackdelar är spolplattor bättre för miljön än de flesta andra alternativ.

Pressmeddelande:

Havs- och vattenmyndigheten har nyligen lämnat en delrapport till regeringen om båtbottentvättar. Här framgår att det fortfarande läcker ut stora mängder miljöskadliga ämnen från fritidsbåtar, inte minst på grund av giftiga båtbottenfärger. Problemen kan minska genom att småbåtshamnar installerar spolplattor eller borsttvättar som kan samla upp miljögifter.

– Det är enormt mycket bättre för miljön att använda hamnens spolplatta än att tvätta båten på kajkanten eller i trädgården, säger utredaren Janna Ekholm på Havs- och vattenmyndigheten.

Lokal vattenvård ska gynna havsmiljön
På senare år har det skett en kraftig ökning av antalet spolplattor. Det är till stor del tack vare statliga LOVA-pengar, lokala vattenvårdsprojekt, som fördelas från Havs- och vattenmyndigheten ut till länsstyrelserna. Totalt har länen fördelat ut 220 miljoner i LOVA-pengar under 2009-2011.

Båttvättar står enligt en grov uppskattning för mindre än tio procent av LOVA-bidragen, men i Västra Götalands län är andelen större. Under förra året gick enligt över 40 procent av LOVA-potten i länet till spolplattor, motsvarande cirka åtta miljoner kronor. Ett 80-tal spolplattor har börjat byggas upp tack vare detta – före LOVA-bidragen fanns endast 15 stycken i länet.

– Västra Götaland har varit väldigt framåt med spolplattorna, vilket är positivt för miljön. På ostkusten har det varit sämre. Där finns i första hand ett antal borsttvättar, främst i Stockholmstrakten, säger Janna Ekholm.

Spolplattor för småbåtar har i vissa fall kritiserats för att vara dåliga för miljön. Problemet är att det inte finns riktig rening och bra provtagning i alla småbåtshamnar.

– Det förekommer att man spolvattnet åker rakt ner i marken utan att man mäter effekterna. Vi vill att spolplattorna ska ha bra rening och att hamnarna ser till att det tas prover på hur mycket gifter som kommer ut. Vi kan komma att ställa krav på en mer effektiv rening framöver, säger Janna Ekholm.

Info: http://www.havochvatten.se/sa-anvands-vara-vatten/fritidsbatar/regeringsuppdrag-om-batbottentvatt/delrapport-.html

Försäkringsbolaget Atlantica har förbättrat sitt lojalitetsprogram så att den som har varit skadefri i minst fem år får företagets Assistans utan extra kostnad, oavsett hur gammal båten är. Kunderna får också behålla sina skadefria år om de råkar ut för en stöld samt om de säljer båten så kan kunderna ta med sig sina skadefria förmåner till nästa båt.

– Det skall löna sig att vara kund länge hos Atlantica, säger Lars Torgersson, chef för Atlantica i Sverige.

Atlanticas Lojalitetsprogram innebär också att kunderna efter ett års skadefrihet får 10 % rabatt på premien. Efter tre års skadefrihet får de behålla sin rabatt även om de skulle råka ut för en skada och om de har varit skadefria i fem år och råkar ut för en skada reduceras självrisken med 50 % och kunderna får 75 % självriskreducering om de har varit skadefria i minst tio år.

Atlantica Assistans är en dygnet-runt-bemannad larmcentral som kan ombesörja bogsering, hemtransport eller leverans av reservdelar eller bränsle vid behov. Båtägaren har ett speciellt telefonnummer som går till Atlantica Assistans.

Info: www.atlantica.se

Norska Askeladden fortsätter att leda utvecklingen av nya båtkoncept. De var först med en nordisk variant av Pilothus, tidiga med att bygga rejäla Commuterbåtar och ledande när det gäller bra och utrymmesbesparande lösningar i alla sina modeller. Nu lanserar Askeladden en helt ny version av daycruiserbåtar. C62 Crossover tar konceptet med stora sociala ytor till en ny nivå.

Modellen bygger på att skapa maximala utrymmen där man behöver dem mest. Båten premiärvisas för Stockholmspubliken av Marindepån under båtmässan Allt för sjön.

Askeladden C62 Crossover är en “social” daycruiser med en stor sittbrunn och bekväma sittplatser för upp till sju personer. Ett båtkoncept med daycruiserns alla fördelar med vindruta, kapellösning och sovplats, samtidigt som rutan flyttats så långt fram som möjligt för att ge maximalt utrymme i sittbrunnen.

Askeladden C62 Crossover är en lättdriven båt med mycket bra utrymme för familj och vänner. Sitt- och dynlösning representerar verkligt nytänkande. Dessa kan fungera som U-soffa, solbädd eller en enkel soffa med plats för vattensport, fiske eller andra aktiviteter.

Världens biltillverkare arbetar med plattformar som är grunden för att skapa olika modeller som uppfyller olika kundgruppers behov. Detta gäller även Askeladdens utveckling. På det lyckade skrovet från den nyligen lanserade C62 Cruiser byggs också C62 Crossover. Med en 150 hk motor gör båten cirka 42 knop, lämplig motor är 115-150 hk.

Askeladden C62 Crossover blev vald till ”Mässans båt” under Norges motsvarighet till Allt för sjön (Sjøen for alle).

Askeladden representeras i Stockholm av Marindepån/Skanstull Marin. Den C62 Crossover som ställs ut på mässan kommer direkt efteråt att kunna ses på Marindepåns anläggning i Danderyd.

– Vi tror mycket på Askeladdens nya C62 Crossover. Det är verkligen ett nytt och spännande koncept. Vi tror att många kunder kommer att se fördelarna med en stor sittbrunn där man verkligen får plats att umgås, säger Björn Sandhaag, VD Marindepågruppen.

Båtdata:
Längd: 6,10 m
Bredd: 2,33 m
Vikt (utan motor): 950 kg
Antal personer: 7
Bränsletank: 140 l
Vattentank: 40 l
Septitank: 40 l (extratillbehör)
Motor: 115 – 140 hk

Svenska staten och SOS Alarm har i dag tecknat ett nytt alarmeringsavtal. Avtalet innehåller två nya uppdrag till SOS Alarm. Uppdragen innebär att ett nytt informationsnummer inrättas under 2012 och att döva, tal- och hörselskadade har möjlighet att larma nödnumret 112 via sms.

– Vi är glada över att ha fått ett utökat förtroende som sammantaget stärker vårt arbete för ett tryggare samhälle, säger Johan Hedensiö, vd för SOS Alarm.

En del av det nya avtalet är att SOS Alarm har fått i uppdrag att inrätta ett särskilt informationsnummer för att avlasta nödnumret 112. Tanken är att man ska kunna vända sig till det nya informationsnumret med frågor och även kunna ge viktig information när samhället utsätts för påfrestningar av olika slag. Det kan exempelvis röra sig som en storm där många människor har eller vill ha information.

– Vi har arbetat för ett kompletterande informationsnummer sedan 1998 och är mycket glada över att nu ha fått det här uppdraget. Vi kommer arbeta tillsammans med kommunerna, landstingen, länsstyrelserna och de centrala myndigheterna för att detta nya informationsnummer ska kunna bidra ytterligare till tryggheten i samhället, säger Ulf Strandberg, ansvarig för krisberedskapsarbetet hos SOS Alarm.

Det nya informationsnumret beräknas kunna vara i drift under senare delen av 2012. Fram till dess kommer SOS Alarm att utveckla tekniska lösningar och operativa arbetssätt för att, inom ramen för det nya informationsnumret, kunna ta emot, analysera och förmedla information som är angelägen men inte av nödkaraktär.

I ett första steg kommer SOS Alarm nu att ansöka om ett nytt nummer hos Post- och Telestyrelsen (PTS). Införandet av det nya informationsnumret kommer att ske i nära samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Larma nödnumret 112 via sms
Det nya avtalet innebär även att SOS Alarm har möjlighet att ta emot nödanrop via sms. Tjänsten, som sedan tidigare varit en försöksverksamhet och nu blir permanent, riktar sig till döva, tal- och hörselskadade och gör det möjligt för dem att nå samhällets hjälporgan i nödsituationer genom att skicka sms till nödnumret 112. Tjänsten kräver att man registerar sig i förväg.

Lagom till Båtmässan i Göteborg den 3-12 februari inleder X-Yachts Sweden ett samarbete med Regina Yachts. Regina Yachts ska i fortsättningen fungera som X-Yachts servicevarv på Västkusten. Regina Yachts varv ligger i Vindö på norra Orust men har även en mobil verksamhet och kan på så sätt hjälpa X-Yachtsägare längs hela Västkusten.

X-Yachts Sweden ställer ut med en Xp38 – den senaste modellen i X-Yachts performanceserie – vid Båtmässan i Göteborg. Modellen har fått mycket uppmärksamhet vid andra mässor och lär vara en av de hetaste vid mässan i Göteborg.

Förutom en ny båtmodell presenterar X-Yachts Sweden en annan nyhet för alla X-Yacht-ägare på Västkusten på Båtmässan.

– För att kunna ge våra kunder på Västkusten bästa möjliga service startar vi ett samarbete med Regina Yachts. Försäljningen av X-Yachts i hela Sverige sker från vårt kontor på Lidingövarvet i Stockholm, säger Johan Delin, VD på X-Yachts Sweden, och som har sålt X-Yachts i Sverige i 16 år.

Valet av servicevarv på Västkusten föll på Regina Yachts eftersom varvet står för kvalificerat båtbyggeri, hög kvalitet och ett väl utvecklat servicetänkt i kombination med en bred kontaktyta i den marina världen.

– I Regina Yachts modell ingår även en mobil del. Det innebär att varvspersonalen kan komma till kunden, vilket är mycket intressant för våra kunder på Västkusten, säger Johan Delin.

Alla intresserade är välkomna att besöka X-Yachts Swedens monter på Båtmässan i Göteborg för att få veta mer om samarbetet med Regina Yachts och för att ta en titt på Xp38an.

Info: www.x-yachts.se

Kommentarer

måns 20:26:48 2012-01-31

Har inte Regina Yachts lagts ned?

Arne 08:14:50 2012-02-01

De har bara slutat bygga båtar, enligt vad jag har hört. Fortsätter med service och förvaring.

Nimbus 365 Coupé har utsetts till bästa European Power Boat of the year 2012. Detta prestigepris, som delas ut av sju internationella båtmagasin, gäller kategorin 35-45 fot. – Vi är oerhört stolta över att vinna båtbranschens ”Oscar”, säger Nimbus vd, Magnus Andersson.

Nimbus 365 Coupé tog hem priset i stark konkurrens med Bavaria Sport 43 HT, Sealine SC 42, Galeon 420 Fly och Princess V 39.

Priset delades ut för sjätte gången och juryn bestod av journalister från de sju internationella båtmagasinen Boote från Tyskland, Marina från Schweiz, Neptune från Frankrike, Yachtrevue från Österrike, norska Båtliv, norska Vene och italienska Barche a Motore .

Juryn har bedömt säkerhetsstandard, tillverkningskvalité, köregenskaper, utrymmesuppdelning och relationen mellan pris och prestanda.

Enligt Magnus Andersson vann Nimbus priset på grund av en solid Made in Sweden-kvalitet.

– Puritansk skandinavisk design, fantastisk funktionalitet och hög miljövänlighet kännetecknar den här båten.

Det är första gången som Nimbus Boats nominerats till European Power Boat of the Year.

Info: www.nimbus.se