Nyheter

En av världens absolut tuffaste en-dagstävling avskräcker inte tuffa svenskar. När anmälningen till 2012 års upplaga av ÖtillÖ öppnade så tog det bara 32 minuter innan samtliga 200 platser var bokade.

Nu har deltagarna knappt sju månader på sig att komma i form för den sjunde upplagan av tävlingen från Sandhamn till Utö i Stockholms Skärgård. Tävlingen avgörs måndag 3 september då deltagarna ska ta sig över och mellan 19 öar av varierande storlek. Det betyder drygt 54 km löpning och elva km simning

Loppet motsvarar cirka två Lidingölopp och närmare fyra Vansbrosimningar. Men det är tuffare än så. Löpningen sker ofta i obanad terräng och på hala klippor. Och simningen är ibland bara korta sträckor i sund mellan öar, men också över öppna fjärdar där vågorna kan gå höga. Starten går i gryningen utanför Seglarhotellet i Sandhamn och drygt nio timmar senare springer segrarna i mål utanför Värdshuset på Utö.

Av säkerhetsskäl tävlar man i par och paren får inte vara längre än tio meter ifrån varandra under simningen. Alla lag bär GPS-sändare som gör det möjligt att följa dem i realtid på internet. Sändarna hjälper även organisationen att fördela säkerhetsbåtarna som skyddar lagen vid alla simpassager.

Drygt 70 av lagen är svenska, men det kommer också lag från samtliga nordiska länder och från England, Tyskland, Frankrike, USA och andra. Några av världens bästa långdistanstriatleter söker sig till denna exotiska tävling där de får tävla mot elitsoldater, multisportare av världsklass och vältränade elitmotionärer. Lagen springer i våtdräkter och simmar i löparskor då de inte hinner byta för att hinna i mål i tid. I vattnet är det mellan 11 och 14 grader.

Info: www.otillo.se

Foto: Malcolm Hanes/ÖTILLÖ2011

Polska Galeon Yachts fortsätter att presentera nyheter I en strid ström. När många andra båttillverkare har det motigt satsar Galeon, som även tillverkar Galea, på nyheter. Hittills har detta varit en smart inriktning. Bara på den nyligen avslutade båtmässan i Düsseldorf visade Galeon upp tre helt nya, större båtar.

Den allra senaste båten från Galeon och Tony Castro designstudio är nya Galeon 420 Htc. Den är en del av satsningen när Galeon utvidgar sitt mellanstora segment med en hard top variant på den populära 420 Fly. Den nya modellen får en slank yttre exteriör och en ljus och välkomnande inredning som baseras på flybridgeversionen.
För att ge maximal valuta av fina dagar till sjöss kan glasdörrarna och glastaket till salongen och förarplatsen enkelt öppnas. Båten förvandlas då med en knapptryckning till en rymligare och ljusare båt.

Bland nyheterna finns salong med tre olika möjligheter. Utrymmet kan med enkla grepp anpassas för olika behov – hela tiden med en fin panoramautsikt.

I huvudsalongen finns utrymmen för middagen stor sittgrupp och ett pentry som även kan installeras nere i båten. Beroende på var pentryt installeras kan båten förses med två elelr tre kabiner, samtliga med hög takhöjd. Båten har även två separata badrum med dusch.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,8 m
Bredd: 4,16 m
Djupgående max: 0,8 m

Info: www.tonycastroyachts.com

Info: www.galeon.se

Här är en fin nyhet för alla mekaniker och prylnissar. Med Kamasa Tools uppgraderade digitala skjutmått mäter du in- och utvändigt med en precision på 0,01 mm. Du kan mäta både i millimeter och i tum. En nyhet är att mätresultatet i tum dessutom kan presenteras i bråktal.

Det nya digitala skjutmåttet är CE-märkt och utrustat med stora, tydliga siffror samt reptåligt glas som skyddar mot fukt och slitage.

Pentax lanserar Optio WG-2 och Optio WG-2 GPS, två robusta digitala kompakt­kameror. Förutom en vattentät, dammtät och stötsäker konstruktion, erbjuder de avsevärt förbättrad bildkvalitet med högre känslighet, samt filminspelning i full HD.

Pressrelease:

De nya kamerorna är utrustade med bakgrundsbelyst CMOS-bildsensor, vilket ger lägre brus när kameran är inställd på höga känsligheter (upp till ISO 6400), samt en bildbehandlings­motor i teknikens absoluta frontlinje. Kamerorna fungerar utmärkt för fotografering med hög käns­lighet, exempelvis på kvällar och nätter eller i inomhusarenor med svag belysning. Sam­man­­taget leder detta till att betydligt skarpare bilder med mindre störningar än hos tidigare modeller.

Vidare har kamerorna 16 effektiva megapixel, filminspelning i full HD (H.264 inspelnings­format med 1920×1080 pixlar), högupplöst antireflexbehandlad LCD-monitor som fungerar även i starkt solsken och ett kamerahus som är vattentätt ner till tolv meters djup (enligt specifikationerna IPX8 och JIS Class 8).

“Optio WG2-GPS är utrustad med en nyutvecklad GPS-modul som med all sannolikhet kommer att uppskattas av många natur- och resefotografer. Den inbyggda klockan korrigeras automatiskt för lokal tid och loggfunktionen följer fotografens rörelser”, säger Helge Rose hos Focus Nordic, Pentax nordiska generalagent.

Kamerorna är stöttåliga och konstruerade för att klara ett fall från 1,5 meters höjd. De fungerar även i kyla, ner till tio minus grader.

Bland finesserna finns höghastighetsfotografering med uppspelning i slowmotion och intervallfilmning. I läget Digital Microscope aktiveras sex led-lampor runt objektivet för optimal belysning av motivet. Även populära funktioner som ansiktsigenkänning där upp till 32 ansikten identifieras på 0,03 sekunder och Smile Capture finns, liksom 16 automatiska motivprogram.

Optiken har 5x optisk zoom från 28 mm vidvinkel (motsvarande i 35mm formatet) vilket gör att kameran täcker de allra flesta fotograferingsfunktioner. Även dubbla sensorer för fjärrkontroll ingår.

Pentax Optio WG2 och Optio WG2-GPS blir tillgängliga i handeln från mars månad där de kommer att kosta ca 2 899 kr respektive 3 299 kr.

I Sail Racings mest tekniska linje – 50 KTS Race Edition – lanseras nu en lätt och smidig räddningsväst försedd med en gaspatron för automatisk uppblåsning, 50 KTS Life Vest. Vid kontakt med ett visst vattentryck löser patronen ut och västen fylls med luft på några sekunder. Västen kan också blåsas upp manuellt genom ett rör som är kopplat till flytlungan. Pris 3 000 kr.

50 KTS Life Vest finns ute i butik från februari månad.

• Automatisk uppblåsning
• Reflexer
• Visselpipa
• Lyfthandtag på insidan
• 150 N
• ISO-standard 12402-3
• Rek utpris SEK 3000.-

Info: www.sailracing.se

Diesel Power AB, svensk distributör för marindieslar från Hyundai SeasAll, lanserar ett spännande tillskott av snabba, tysta och miljövänliga marindieslar. Baserat på Hyundai SeasAlls avancerade dieselteknologi kan företaget nu erbjuda ett tyst, kraftfullt och kompakt alternativ till moderna daycruisers med suveräna prestanda redan från låga varv.


Pressrelease:

Den nya 4-cylindriga U-125 motorn passar även när det är dags att byta ut bensin- och dieselmotorer i äldre båtar.

Diesel Power AB kommer att premiärvisa den nya Hyundai SeasAll U125 på årets Allt för Sjön mässa. Den 4-cylindriga motorn har en effekt på 125 hk (93kW) vid 4000 rpm och ett maximalt vridmoment på 260 Nm redan vid 1900 rpm.

Liksom existerande D 170 (2,2 liter/170 hk) och S 250 (3,0 liter/ 250 hk) motorerna kan den nya raka 4:an U125 fås i fyra olika utförande – med drev, med backslag, förberedd för vattenjet eller med adapter för VP-drev.

– För Diesel Power innebär den nya U 125 motorn att vi nu har ett tyst, bränslesnålt och redan från låga varv högpresterande alternativ till dagens moderna daycruisers med 4-cylindriga bensinmotorer. Tack vare det kompakta formatet kan vi även dubblera effekten och kraftigt öka vridmomentet, både vid enkel- och dubbel-montage, på äldre dieseldrivna båtar som klarar av att hantera större fartresurser, säger Björn Höglund; Marin Försäljningschef, Diesel Power AB.

Motorn är baserad på Hyundai Kia Automotive världsledande dieselteknologi vilket gör att Hyundai SeasAll samtliga marindieselar kännetecknas av låg vikt, kompakta dimensioner samt tyst och bränslesnål gång. Den tredje generationens common rail bränslesystem (CRDI) och avancerade motorstyrningar gör att den nya 125 hk motorn med råge uppfyller världens strängaste avgaskrav.

Leveranser av de nya U 125 motorerna startar i augusti 2012.

Info: www.dpower.se

Det sägs att det är mannen i familjen som bestämmer att man ska köpa båt, men att kvinnan väljer modell. Om det stämmer borde båttillverkarna vara måna om att göra båtar som kvinnor gillar. Men gör de det? Nej, de gör som de alltid gjort och låter sina egna (manliga) värderingar och sin båtdesigners (manliga) värderingar styra. På bilden syns Marie Lekare och Catharina Fransson från Smedjebackens Båtklubb, som är ett par av de kvinnor som har samarbetat med Ryds.

Pressrelease:

Därför är det spännande att se vad svenska båtköpare kommer att tycka om Ryds nya styrpulpetbåt. Den heter F528 och har fått en design som bygger på djupintervjuer med engagerade båtkvinnor. Deras sunda förnuft och praktiska sätt att se på båtlivet gav upphov till många nya idéer och förbättringar.

Ryds F528 har fått höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. Allt på bara 5,5 x 2,2 meter.

Ryds kallar den själv den perfekta styrpulpetbåten och den finns i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför.

På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt förarplatsen – perfekt för bad och fiske. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning.

Säkerheten är mycket hög. F528 är troligen klassbäst på ombordstigning både fram och vid aktern, har breda skarndäck att kliva på och höga fribord upp till höften att luta sig mot när det går sjö. Skrovet är fyllt med skum så även om den bryts av på mitten kommer varje del att flyta. Den har också många grabbräcken och en trygg och mjuk gång i sjön, speciellt när vind och vågor tilltar.

Info: www.ryds.se

Svenska Båtunionen (SBU) får 300 000 kr i statsbidrag. Detta står klart när fördelningen av statsbidrag till landets friluftsorganisationer för år 2012 klar. Den totala summan om 27,8 Mkr fördelades med 19,4 Mkr i organisationsbidrag och 8,4 Mkr i projektbidrag till 25 organisationer. Barn och ungdomar, skogen, naturen, miljön och folkhälsan står i fokus.

– Bidragen är livsnödvändiga för den långsiktiga överlevnaden av friluftsorganisationerna. Det är med mycket knappa resurser som friluftsrörelsen lämnar ett starkt bidrag till folkhälsan och ökad miljömedvetenhet. I år ser vi att engagemanget för att öka barn och ungdomars intresse för natur och friluftsliv samt fysisk aktivitet är mycket stor, säger Ulf Silvander (bilden), generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Totalt inkom 48 ansökningar med ett önskemål om finansiering på ca 48 Mkr.

Riksdagen beslutade i december 2010 att Svenskt Friluftsliv fördelar statsbidragen till friluftsorganisationerna. Uppgiften togs över från Naturvårdsverket i samband med regeringens proposition Framtidens friluftsliv, vilket för övrigt var Sveriges första friluftspolitiska proposition. Beslutet var en mycket viktig milstolpe för friluftslivet i Sverige då friluftsrörelsen på detta sätt får en starkare och tydligare position.

Här redovisas i sammandrag beslutet om fördelning av 2012 års anslagsmedel fattat av Svenskt Friluftslivs fördelningskommitté. Protokollet i sin helhet finns att tillgå på www.svensktfriluftsliv.se under ”Ansök om bidrag”.

Fördelning av organisationsbidrag, kr
Svenska Ornitologiska föreningen, 266 000
Naturskoleföreningen, 260 000
Botaniska föreningen, 160 000
Svenskt Friluftsliv, 2 000 000
Cykelfrämjandet, 570 000
Friluftsfrämjandet, 9 980 000
Riksförbundet Hälsofrämjandet, 335 000
Sportfiskarna, 3 000 000
Båtunionen, 300 000
Svenska Folksportförbundet, 33 000
Svenska Livräddningssällskapet, 1 950 000
Svenska Turistföreningen, 500 000
Cykelsällskapet, 12 000
Kryssarklubben, 60 000
Fjällklubben, 12 000
Summa organisationsbidrag, 19 438 000
Fördelning av verksamhetsbidrag, kr
(medel avsedda för speciella projekt under verksamhetsåret):
Sportfiskarna, 855 000
Svenskt Friluftsliv, 300 000
Svenska Turistföreningen, 256 000
Fältbiologerna, 400 000
Svenska Scoutrådet, 355 000
Svenska Gång- och vandrarförbundet, 130 000
Svenska Orienteringsförbundet, 500 000
Riksförbundet Sveriges 4H, 480 000
Svenska Livräddningssällskapet, 550 000
Svenska Naturskyddsföreningen, 2 140 000
Friluftsfrämjandet, 600 000
Svenska Klätterförbundet, 549 000 Skriv kommentar
Namn

Text

Nu har Havs- och vattenmyndigheten fattat beslut om bidrag till kalkning av försurade sjöar och vattendrag. Totalt går 198 Mkr från havs- och vattenmiljöanslaget till åtgärder för att motverka de negativa effekterna av försurning. En minskning med 10 Mkr, vilket är fem procent mindre jämfört med föregående år.

Bättre kunskap och effektivare kalkningsåtgärder har bidragit till att höja kvalitén på verksamheten vilket i sin tur gör det möjligt med besparingar.

– Åtgärdsarbetet har effektiviserats och vi fortsätter att satsa på nya kvalitetsförbättringsprojekt. Det handlar bland annat om att se till att använda kalkningspengarna där de gör mest nytta, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Havs- och vattenmyndigheten kommer att satsa på fortsatta kvalitetsförbättringar och anpassning till försurningsutvecklingen. Omfattande insatser har lett till att det försurande nedfallet över Sverige har minskat och tidigare försurade vatten har kunnat återhämta sig.

Samtidigt bedömer Havs- och vattenmyndigheten att behovet av kalkning kommer att bestå under lång tid och under de närmaste åren på en oförändrad nivå.

– Det är oerhört viktigt att den positiva utveckling som vi kan se i våra sjöar och vattendrag inte går förlorad, därför måste vi upprätthålla en fortsatt hög nivå på bidraget till kalkning, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Kalkning är den största miljövårdsåtgärd som genomförs i Sverige. Sedan 1977 har Sverige kalkat sjöar och vattendrag för att motverka försurningsrelaterade skador på växt- och djurliv.

Totalt har staten satsat 4,4 miljarder kronor sedan starten. Dessutom har många kommuner som drabbats av försurande nedfall bidragit med betydande insatser i form av medel till kalkning och personal.

De senaste tio åren har ett omfattande arbete med kvalitetshöjande miljöåtgärder lett till att Sverige har kunnat minska kalkmängderna med cirka 40 procent sedan toppnoteringarna i början av 2000-talet.

Efter att ha sålt närmare 20 000 ex av Båt och hav, frågespelet för fritidsskepparen, släpps nu del två till båtsäsongen 2012. Spelet innehåller 324 nya frågor i sex olika kategorier. Kategorierna är Sjötermer, Väder och vind, Motor- och segelbåtar, Sjövett, Navigation och Blandat. Säljs av bland andra Nautiska kompaniet, Sea Sea, Hjertmans och Erlandssons Brygga.

Båtspel del 2 pris 75 kr.

Info: www.lyxo.se

Kommentarer

Kapten Mattias 12:50:18 2012-02-22

Har den första versionen, kommer garanterat att köpa nr. 2. Ett lärorikt men samtidigt mycket roligt spel!

NIKE – sjöfararnas egen segergudinna – döpte Otto von Friesen sin båt till efter att han övervunnit sitt rörelsehinder och kommit ut på sjön igen. Med den hanterbara och lättillgängliga båten Fred 25 lägger han själv till i hamnen i fiskeläget Råå vid Öresund.

Pressrelease:

Varje år drabbas tusentals människor av en sjukdom eller en olycka som direkt förändrar deras sätt att leva. Båtlivet får ett abrupt slut och sommarhalvåret blir sig aldrig likt igen.

Det här fick Otto von Friesen, journalist och författare bosatt i Råå, uppleva för ett antal år sedan när han drabbades av en muskelsjukdom. Otto hade gett upp tanken på att få komma tillbaka till båtlivet då han vid ett besök på tillgänglighetsmässan Leva & Fungera 2011 fick syn på Fred 25.

– Det var precis en sådan båt jag föreställt mig: jag kunde rulla ombord med min Permobil och själv hantera den med hydraulik av olika slag.

Båten Fred 25 från Hanterbara båtar AB har stora öppna ytor, en ramp i fören, och bogpropeller för att en ensam skeppare ska kunna känna sig trygg vid svåra manövreringar i hamn och landstigningar. Vid stopp för fiske lägger man enkelt i ankaret och efter att fångsten halats in dras ankaret upp med ett tryck på fjärrkontrollen.

– Jag slog till och i juli fick jag ner båten som döptes till Nike; ett lämpligt namn eftersom Nike är sjöfararnas egen segergudinna och jag hade ju vunnit över mitt rörelsehinder och kunde åter gå till sjöss och njuta av hav, vind och sol.

Nike väcker uppmärksamhet i hamnen och ute på vattnet. Båtfolket vill veta allt om den hanterbara båten och Otto tycker att det är skoj att svara på alla frågor.

– Nu känns det fint att längta efter våren och sommaren och veta att snart är det dags för sjösättning. Det är härligt att få susa i väg till någon lämplig fiskeplats ute vid Ven eller bort mot Helsingborg utanför Knähaken, säger Otto nöjt.

Kommentarer

Jonas n 15:23:00 2012-02-07

Otroligt

Volvo Penta lanserar en rad nyheter till årets båtsäsong. Den största nyheten – D6-400 DPH (bilden), som är världens starkaste dieselmotor med drev – har vi redan skrivit om båda i tidningen Båtliv och på hemsidan. Övriga nyheter lanserades på Båtmässan i Göteborg, som pågår för fullt den här veckan. Det är en fin och nyhetspackad båtmässa väl värd ett besök.

Pressrelease:

Nytt reglage för inombordare
Det senaste tillskottet i Volvo Pentas program av elektroniska reglage för motor- och segelbåtar är ett sidomonterat reglage för inombordsmotorer i singelinstallation. Reglaget har symmetrisk utformning och kan därför monteras till styrbord eller babord. Manövreringen är mjuk och exakt med behagligt grepp.

4-tums informationscenter
Volvo Pentas nya 4-tums färgdisplay är ett verkligt informationscenter för båten. Displayen kan visa motordata från en eller två motorer, färddatorinformation samt information från olika givare, t.ex: roderläge, vattentemperatur och nivå i färskvattentanken. Menyerna är mycket lättnavigerade och föraren kan själv välja vilka data som skall visas och på vilket sätt.

Nya 4-tumsdisplayen har hög upplösning och är mycket lättläst, oavsett ljusförhållanden. 4-tumsdisplayen passar Volvo Pentas diesel- och bensinmotorer med EVC. Detta ger mycket exakt och tillförlitlig information, samt möjligheten till framtida uppdateringar av displayen med nya funktioner.

4-tumsdisplayen finns för utanpåliggande eller infälld montering. Den kvadratiska formen och de kompakta yttermåtten gör den lättplacerad på instrumentbrädan.

Bättre prestanda med nya Duoprop-propellrar
Volvo Penta lanserar nya Duoprop-propellrar i aluminium för DPS- och OceanX-dreven. De nya IH- och I-propellrarna har en ny och patenterad utformning med större blad som ger bättre grepp i vattnet. Resultatet blir snabbare acceleration och minskad risk för kavitation under körning. Den nya utformningen är möjlig tack vare att propellrarna är pressgjutna, vilket ger hög täthet med jämn ytstruktur.

IH-propellrarna har spiralskurna splines, en konstruktion som introduceras på DPS- och OceanX-dreven modellår 2012. I-propellrarna har raka splines och passar DPS-, OceanX- och XDP-drev till och med modellår 2011. Hösta tillåtna motoreffekt är 220 hk med dieselmotor och 225 med bensinmotor, Högsta toppfart är 38 knop.

Ökad bränslesäkerhet
Vatten i bränslet är ett vanligt problem som kan leda till allvarliga problem för båtägaren. Nu lanserar Volvo Penta en ny indikator för vatten i bränslet.

Den nya indikatorn är integrerad i Volvo Pentas EVC-system och föraren blir direkt uppmärksammad på problemet i displayen vid manöverplatsen. Sensorn upptäcker vattnet innan det når fram till motorn, vilket gör det möjligt att förebygga tillbud. Den nya sensorn för vatten i bränsle finns för dieselmotorerna D3, D4 och D6 från och med modellår 2012.

Stenungsbaden Yacht Club instiftade 2011 tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap utmärkelsen Årets Unga Seglare som årligen skall delas ut till en ung och lovande svensk elitseglare. Syftet är att dels belysa svensk seglingssport och dels sporra unga seglare. 2012 tilldelas utmärkelsen Holger Tidemand, ung och lovande seglare. Priset delas ut under Båtmässan 6 februari.

Ett ihållande problem för svensk seglingssport har varit att nå ut till dess publik. Svenska Seglarförbundet fokuserar på att göra sporten mer attraktiv och målet är att i större utsträckning locka besökare till tävlingarna. Förutsättningarna är goda – intresset för segling är stort i Sverige och på västkusten i synnerhet.

Priset Årets Unga Seglare som instiftats av GKSS och Stenungsbaden Yacht Club är en satsning för att ytterligare kasta ljus på sporten, locka fler utövare samt bidra med en morot för de unga lovande seglare som kämpar med VM och OS i sikte. Utmärkelsen delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är landslagsseglare alternativt aspirerar på en landslagsplats och skall befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2012 års utmärkelse går till Laserseglaren Holger Tidemand.

Motivering:
Holger har gått från att vara en meriterad junior med fantastiska resultat till att våga ta det stora steget och försöka mäta sig med senioreliten. För att kunna ta det stora steget har han under hösten sökt upp något av det bästa motståndet som går att få, och tränat tillsammans med dem. Holger har dagligen tränat tillsammans med GKSS tre landslagsseglare i Laser.

Holger har förstått att möjligheten och nyttan med att få träna med några av världens bästa laserseglare. Han har insett att för att bli världsklass måste han lära sig att träna som de. Det är något som Holger försökt anamma. Han har verkligen slitit och gjort stora framsteg. Han är definitivt på god väg att bli ett av våra framtidslöften inom svensk OS segling.

-Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Holger Tidemand har utvecklats från att vara talangfull och framgångsrik junior till att inse hur hårt man måste träna för att bli en bra elitseglare på seniornivå. Vi anser att han stora chanser att slå sig in bland eliten i seniorvärlden, säger Peter Klock, VD på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10.000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

-Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglinssporten bland unga lovande talanger i landet. Vi stödjer sedan tidigare eliten i seglingssporten genom att sponsra Team Anna Kjellberg i satsningen inför OS 2012 och Berntsson Sailing Team som tog VM-brons i Match Racing. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ytterligare ett positivt sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2012 delas ut 6 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Kommentarer

Gerhard 18:18:54 2012-02-07

Grattis Holger!!!
Du är helt rätt seglare att satsa på!

Per Lindblad 18:22:36 2012-02-08

Grattis min vän!! =)

Fam Waller 22:51:25 2012-02-09

STORT GRATTIS!!! Vi håller tummarna och hoppas på medvind.

En fartygsolycka utanför Sveriges kust med efterföljande oljeutsläpp beräknas kosta samhället nära två miljarder kronor. Det visar en ny rapport från IVL, Svenska Miljöinstitutet. Samtidigt är beredskapen i kustkommunerna för att hantera oljeutsläpp oroväckande låg.

Rapporten utgår från ett scenario med en fartygsolycka utanför den skånska kusten där 5 000 ton olja läcker ut och driver in mot land. Av de nära två miljarder kronor som oljeutsläppet beräknas kosta samhället utgör själva saneringen en relativt liten del. Näringslivet skulle få ta de största konsekvenserna i form av inkomstbortfall från exempelvis turism- och fiskenäring.

I rapporten görs även en analys av övriga kostnader som ofta kan vara svåra att värdera ekonomiskt, som att en oljeolycka kan försämra rekreationsmöjligheter i det drabbade området.

– Rapporten är en av de första i sitt slag som visar den faktiska kostnaden för samhället vid en oljeolycka utmed kusten. Det är hög tid att kustkommunerna nu får upp ögonen för vikten av att vara väl förberedda för att kunna hantera en oljeolycka, säger Thomas Johansson från Havs- och vattenmyndigheten, som arbetar med oljeutsläppens långsiktiga effekter på miljön.

En studie gjord av EU-projektet Baltic Master II som presenterades i december visar att fler än hälften av de svenska kustkommunerna helt eller delvis saknar en beredskapsplan för att hantera en oljeolycka utanför den egna kusten.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade vatten och fartygstrafiken ökar kraftigt. Samtidigt har Östersjön ett unikt maritimt ekosystem som är mycket känsligt för föroreningar. Kommunerna har det yttersta ansvaret på land för förebyggande arbete inför eventuella oljeolyckor till havs och för saneringsarbetet när en olycka väl är ett faktum.

– Det behöver inte kosta så mycket att uppdatera befintlig krisberedskap till att även kunna hantera oljeolyckor. Använder kommunerna sig av de guider som EU-projektet Baltic Master II tagit fram har de ett bra stöd. Kostnaderna för att stå oförberedd kan vara förödande, säger Magnus von Schenck, projektledare på Region Blekinge.

Rapporten har tagits fram av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av Region Skåne, Region Blekinge och EU-projektet Baltic Master II.

Info: www.balticmaster.org

Göta kanalbolag har nyligen gått ut och sökt slussvakter till sommarens säsongsarbete på Göta kanal och fått rekordmånga svar. Inte mindre än 1 113 personer har anmält sitt intresse att få sommarjobba längs den 190 km långa vattenvägen.

– Vi är överväldigade över det stora gensvaret på vår annonsering, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag. Vi vet sen tidigare att det är populärt att sommarjobba på Göta kanal. Det är ett ansvarsfullt arbete och man får möta människor från olika delar av världen, använda sina språkkunskaper och vistas utomhus. Men att vi skulle få den här enorma responsen var mer än vi vågat hoppas på.

– Vi kommer under februari och mars att gå igenom ansökningarna och genomföra personliga intervjuer för att tillsätta de 120 slussvaktartjänsterna, säger Anders Donlau. Den 26-27 maj genomför vi sedan vår utbildning av personalen i slussteknik, kanalkunskap, service, m m, så att de är redo att ta hand om våra besökare på bästa sätt. Vi vet genom tidigare undersökning att de lyckas bra med det, då vår personal genomgående får högt betyg av våra besökare.

Fakta
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen är öppen
4 maj–30 september 2012.
Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar.
Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58 000 svenska soldater.

Info: www.gotakanal.se

Den amerikanska styrpulpetbåten Albemarle 242CC är en av många båtar som har premiär på Båtmässan i Göteborg. På mässan premiärvisas Albemarle 242 CC i Skandinavien. Det är en robust styrpulpetbåt för sportfiskare med tuffa krav och samtidigt den perfekta familjebåten för dagsturer.

Varvet i North Carolina har producerat kvalitetsbåtar i 35 år och har sedan starten varit specialiserade på att producera båtar som i första hand vänder sig till sportfiskare. Båtkonstruktionen är utvecklat i de tuffa havsmiljöerna i North Carolina där Nordamerikas Atlantkust sätter båtarna på hårda prov.

Genom den unika JPS (Jackshaft Power Solution) konstruktionen har Albemarle funnit en mycket bra viktbalans i båten. Motorn (här erbjuds hela sex alternativ) är mittmonterad i styrkonsolen med en drivlina i form av en kardanaxel som förbinder motorn med ett ordinärt drev. Detta är en världsnyhet framtagen genom ett unikt samarbete mellan Volvo Penta och Albemarle Boats och som i samband med båtmässan premiärvisas i Skandinavien.

Båtens fina viktbalans tack vare JPS-konstruktionen skapar fantastiska sjöegenskaper. Genom att tyngdpunkten förflyttats föröver i kombination med det stabila skrovet kommer båten snabbt upp i planing oavsett last.

I utställningsbåten sitter en Volvo Penta D4 med ett Duopropdrev, vilket levererar 260 hk och en marschfart på över 35 knop. Motorn nås via fyra stora dörrar/luckor runt om vilket gör all teknik, med såväl motor som elektronik, mycket åtkomlig och lättservad.

Albermarle vänder sig inte bara till barnfamiljer och båtfolk som söker en rejäl styrpulpetsbåt med inombordare. Båten är utrustad med flera funktioner för sportfiskare. Här finns bl.a. spöhållare, fiskesumpar och monterade fästen för spödörjar. Den typiska amerikanska T-toppen med canvastak ger båten en tuff attityd som sticker ut samtidigt som den skapar mycket bra säkerhet som väderskydd och grabbräcke.

Båten är CE-godkänd och kostar 695000 – 995 000 kronor beroende av motor- och utrustningsalternativ och har en leveranstid på cirka 18 veckor från order.

Albermarle representeras på båtmässan i Göteborg av Albemarle Boats Scandinavia AB.

Alandia båtförsäkring har återigen ingått samarbete med Staffan Lindberg om att segla för Alandia Sailing Team även 2012. Staffan ligger förnärvarande på en fjortonde plats på världsrankingen i Matchrace. Målsättningen i år är att segla minst fyra tourevent samt att kvala till den stora finalen i Malaysia i december.

Pressrelease:

Teamet
Alandia Sailing Team kommer under 2012 att i huvudsak bestå av skepparen Staffan Lindberg med en besättningsstomme som är känd sedan tidigare, Carl-Johan Uckelstam, Oskar Dannström, Nils Bjerkås och Robert Skarp.

Klar plats till Marstrand
I december vann Alandia Sailing Team Carlos Aguilar Match Race vilket var kval till årets tour deltävling på Marstrand där kampen om en plats är stenhård. – Marstrandstävlingen är huvudmålet i år, säger Staffan. – Ska bli riktigt rolig att tävla där igen under första veckan i juli. – Vi försöker nå en semifinalplats, säger Staffan mycket motiverad.

På Facebook
Följa Alandia Sailing Team på facebook också. Varför inte gå in och gilla redan nu! Sök på Alandia så hittar ni sidan eller gå via www.alandiasailingteam.com

Fullspäckad kalender
Även om fokus ligger på att få segla tourtävlingar samt EM och FM kan man i tävlingskalendern se att det blir en fullspäckad säsong. Teamet börjar säsongen med Congressional Cup i USA i mars.

– Den tävlingen är en bra start på säsongen eftersom man där får segla många matcher mot hårt motstånd, säger Staffan.

Info: www.alandiasailingteam.com

Sanya blev den sista båten att komma i mål i hamnen Sanya efter Leg 3 i Volvo Ocean Race. Team Telefónica tog sin tredje delseger av tre möjliga på sträckan efter att ha avverkat 3 051 Nm från Maldiverna till Sanya i Kina. Puma med skepparen Ken Read (stora bilden) anlände som fjärde båt till Sanya.

Här är de två senaste pressreleaserna från tävlingsledningen:

Söndag 5/2:
Thousands of fans lined the dock to deliver a raucous late night welcome to Team Sanya, the first sole Chinese entry in the Volvo Ocean Race, as they sailed into their home port on Sunday.

Firecrackers sounded as the exhausted team, including the first Chinese sailor to compete in the race Teng “Tiger” Jiang He, stepped ashore for hugs, kisses and cheers from friends, family and well-wishers at Sanya Serenity Marina.

The 37-year-old entrepreneur, who started sailing only two years ago, was greeted with open arms by his wife and two sons, plus his extended family, in an emotional dockside reunion.

Earlier, skipper Mike Sanderson handed the wheel to his Chinese team mate for him to steer Team Sanya across the finish line in his home country.

Tiger said that moment had been a unique and emotional experience and confessed to being lost for words at the sight of his countrymen’s turnout.

“We’re all very happy to be home to my motherland, especially in time for the Chinese traditional New Year,” said Tiger. “Tomorrow is a big holiday, so I’m very happy. To see my family is just the best.”

Team Sanya crossed the finish line in Sanya Bay at 19:35:17 local time, 12:35:17 UTC, after more than 14 days at sea completing the 3,051 nautical mile Leg 3 Stage 2 race from the Maldives to China.
Sanya receive five points after racing into a stopover for the first time in the race, bringing their total to 16 points. Team Telefónica, who completed a hat-trick of victories from the first three offshore legs when they led the fleet home on Saturday, are top of the overall standings with 95 points.

Despite being visibly exhausted, the crew of 11 were all smiles at the warmth of their rock-star like reception, which came complete with autograph requests and locals queuing for a photo opportunity.

Cameras flashed constantly as the team walked to the main stage on the red carpet path. More than 200 local performers joined the procession, including dozens of traditional drummers as well as lion and dragon dancers.

Skipper Mike Sanderson said bringing Sanya across the finish line of an off shore leg for the first time in the 2011-12 edition of the race was made all the more sweet by the home crowd.

“It’s amazing,” said the New Zealander, who led ABN AMRO ONE to victory in the 2005-06 edition. “It’s late on a Sunday night here and the reception is amazing. Tiger steered for the last few hours and across the line and did an amazing job of it. He’s come such a long way.”

Commenting on their sixth place finish Sandreson said he and his crew were disappointed not to have done better but would now refocus on improving their performance in the rest of the race.

“We’re competitive racers, we’re not here to sail around at the back of the fleet,” he said. “We’ve got to look forward now. We’ve got lots of positives to take from and we can definitely get the boat going faster.
“I’m already looking forward to having another chance to race the other guys. I really feel this isn’t a true reflection of our performance and we need to get out there and have another go.”

Team Sanya’s race home wasn’t without adversity, with the team encountering a problem with the structure supporting two of their winches on Saturday.

Sanderson’s men were quick to respond and return to full speed in a north easterly monsoon, crossing the finish line more than 32 hours after leg winner Team Telefónica.

Lördag 4/2:
Team Telefónica clinched their third victory from three legs in the Volvo Ocean Race on Saturday, as less than nine hours separated the top five teams at the finish of the 3,051 nautical mile (nm) second stage of Leg 3 from the Maldives to Sanya in China.

Telefónica, the overall race leaders, crossed the line at 03:58:22 UTC, finishing the second stage in 12 days 19 hours 58 minutes 21 seconds to take 24 points and become the first boat since Peter Blake’s Steinlager 2 in 1989-90 to sweep the first three legs.

Groupama sailing team came in second, giving them 20 points, while CAMPER with Emirates Team New Zealand took the third podium place and 16 points.

PUMA Ocean Racing picked up 12 points for fourth, with Abu Dhabi Ocean Racing coming in fifth and taking eight points.

Telefónica navigator Andrew Cape said the second stage of Leg 3 had been full of challenges and one of the most difficult he had ever experienced.

“It’s one of the toughest legs I’ve done,” he said. “Mentally it was very difficult, tactically very difficult. Physically it wasn’t as tough as a long southern ocean leg but mentally it was really hard.”

“I’m feeling really exhausted and I just want to have a beer.”

Telefónica’s third consecutive leg win extended their overall lead to 15 points over Chris Nicholson’s CAMPER.

Franck Cammas’ Groupama, who crossed the line at 05:45:25 UTC after 12 days 21 hours 45 minutes 24 seconds at sea, remain third overall but are now within nine points of CAMPER.

Cammas said the final part of the second stage of the leg had been punishing for the French crew.

“We had many manoeuvres all the time. In the last 48 hours we did 24 tacks and each tack on a Volvo Open 70 is very hard. All the crew have to be awake.

“The fight was very good with the others. I think Telefónica is very fast in these conditions, so all the time they gain a little bit in distance because of their speed.

“It was a good opportunity to test our boat with Telefónica and the leading boats. We improved a lot in the tuning of Groupama so it was very good for us.”

CAMPER finished at 07:28:24 UTC with an elapsed time of 12 days 23 hours 28 minutes 23 seconds.

Skipper Chris Nicholson confessed to being disappointed with third place after a tactical call in the Malacca Strait saw them lose touch with the leaders.

“We thought and expected to do better than third to be honest but it’s a difficult race we’re entered into with the best professional teams in the world,” he said.

“We got on the wrong side of a thunderstorm in the Malacca Strait. The other guys went to the Indonesian shore line and we couldn’t get there.

“That was pretty much the ball game there and then.

“We left the Singapore Strait in fifth so we’re happy to have got back to third. We thought we were a lot better than fifth. To finish third is good, it’s a good positive for us to finish on.

Nicholson said his team were looking forward to some rest but would continue to work on improving their performance for the remainder of the race.

“There’s still a lot of thought required about how we can start winning legs,” he said. “We’re able to match the leaders at certain periods of the race and then we kind of let ourselves down occasionally.

“We just have to keep working on that, go back to the designer, see if there’s anything more in regards to how we’re sailing the boat.

“We hope to rest up a bit now. It’s been a big exercise in sailing and logistics so a big rest up here is in order so we can come out with good training and attitude for the in-port race.”

Ken Read’s PUMA Ocean racing powered by BERG crossed the Sanya finish line at 08:29:13 UTC having taken 13 days 29 minutes 13 seconds.

They remain in fourth overall with 48 points.

Skipper Ken Read said the key moment of the second stage of the leg had been their breakaway move out to the east in the final few days.

“I think, the whole world knows our most defining moment was choosing an easterly course on the last bit from the Malacca Strait to Sanya,” he said.

“It didn’t work and I put my hand up for that. At the end of the day that’s my call. I have to look at myself in the mirror over these decisions.

“We have to sit down and figure out better ways to handle these situations. I’m not in anyway going to turn my back on these decisions, but at the same time we take calculated risks.

“But instead of just saying screw it and quitting, we bowed back into it got back ahead of Abu Dhabi and shouting distance of CAMPER.

“Net loss one boat in that whole debacle, so we have to take that for what it is and live to fight another day.”

Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing closed out the top five, finishing at 11:05:06 UTC after 13 days three hours nine minutes and 59 seconds of racing.

Walker said that other than in the Malacca Strait there had been few tactical options during the second stage of Leg 3.

“Certainly in the first week and in the last few days there has been a lot of straight line and boat speed sailing,” he said.

“A lot of light wind and up wind. We just crossed the miles off and we are glad to be here.

“The Malacca Strait is always busy although this time it was nowhere near as bad as it could have been. We had one hard night along the Vietnamese coast with a succession of tacks, but other than that I would say it was relatively easy on the bodies.

“The margins are very small. The difference between us and Telefónica is one or two per cent.

“We sailed pretty well, we just didn’t have the legs to keep up with the leaders.”

Despite having had to deal with a problem with their winches earlier today, Mike Sanderson’s Team Sanya remained on track to finish the second stage of Leg 3 tomorrow February 5.

Håll Sverige Rent ska under våren samarbeta med artisten och fiskeentusiasten Pernilla Andersson i kampanjen Kusträddarna för att uppmärksamma den marina nedskräpningen. Den 21 april arrangeras Kusträddardagen på stränder från Strömstad till Simrishamn.

– För mig som skärgårdsboende är det en självklarhet att engagera sig i miljön och nedskräpningen av våra stränder. Vi bor i ett av världens vackraste och renaste länder, och så tycker jag att det ska förbli. Kan jag som artist väcka uppmärksamhet och belysa problematiken som finns runt våra stränder så gör jag naturligtvis det, det gynnar inte bara mig utan alla andra också, säger Pernilla Andersson.

Kusträddardagen 21 april samlas frivilliga Kusträddare för att plocka skräp i en gemensam manifestation mot skräpet. Kusträddarna kommer också att dokumentera skräpet för att sprida frågan till fler, och starta en diskussion om vem som bär ansvaret och vad man kan göra åt det.

– Vi är jätteglada över att arbeta tillsammans med Pernilla Andersson, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent.

– Vi hoppas och tror att många vill bli Kusträddare och ta ställning mot nedskräpningen tillsammans med oss.

Kusträddardagen är en del av Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar, som förra året lockade fler än 620 000 deltagare. Kampanjen genomförs med stöd från Havs- och vattenmyndigheten.

Info: www.kustraddarna.se

Facebook: Kusträddarna

Twitter: @Kustraddarna

Foto: Jorma Valkonen/Svenska Mässan

En av världens mest prestigefyllda seglingstävlingar, RC44, är för andra gången tillbaka på svensk mark. RC44 Sweden Cup avgörs den 18-22 juli och även den här gången sker det på Marstrand. Evenemanget backas upp av Stena Sfären som därigenom ytterligare stärker sitt engagemang inom internationell segling.

– RC44 Sweden Cup är ett perfekt arrangemang med världens främsta segling där vårt sponsorskap verkligen gör skäl för namnet ”business to business”. Detta gör det till ett unikt projekt för Stena att deltaga i, säger Ulf G. Ryder VD för Stena Bulk.

– Vi ser vårt partnerskap i RC44 Sweden Cup som en direkt koppling mot vår internationella affärsverksamhet inom energisektorn till skillnad mot andra engagemang som är mer varumärkesbyggande eller kopplade till vår interna och externa kommunikation. RC44 blir därför en värdefull bonus för oss i detta fallet.

– Att Marstrand och Brandspot får förtroendet att arrangera RC44 Sweden Cup ytterligare ett år är ett bevis på den erfarenhet som vi gemensamt skapat genom att arrangera världstävlingar i bland annat Marstrand, berättar Jan Torstenson, vd i Brandspot som är bolaget bakom tävlingen.

– Den seglingsfest vi står inför i sommar är unik eftersom den lockar publiken till att ta del av extrema båtar och fantastisk segling på nära håll.

RC44:an skapades av seglarlegenden Russell Coutts 2007 och är en extrem racingmaskin konstruerad helt i kolfiber. RC44:an seglas av en åttamannabesättning bestående av 50% proffs och 50% amatörer.

Varje år genomförs ett globalt mästerskap på några av världens bästa seglingsarenor, varav nu Marstrand återigen är en i denna exklusiva skara. Under RC44 Sweden Cup 2012 förväntas 15-16 team från hela världen delta.

RC44 Sweden Cup är en deltävling i RC44 Global Championship som arrangeras av svenska evenemangs- och sponsorexperterna Brandspot. Brandspot är specialister på strategisk event management, corporate hospitality och konceptutveckling.

Stenakoncernen är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med företag över hela världen. Stena Sfärens fokus ligger på färjelinjer, rederi, offshore drilling, fastigheter, finans, Adactum samt återvinning, miljö och handel.

www.rc44swedencup.com
www.rc44.com
www.stena.com
www.brandspot.com