Nyheter

Med vindar på uppemot 40 knop och 8 m höga vågor är det osäkerhet som råder inför starten av Volvo Ocean Race Leg 4 från Sanya. Ingen i tävlinsledningen glömmer troligen Leg 1 i årets tävling, där vädrets makter fick flera båtar att bryta seglingen. Troligen skjuts starten upp i max 24 timmar. Närmast väntar en etapp på 5 220 Nm till seglingsmetropolen Auckland i Nya Zeeland.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Volvo Ocean Race organisers will split Leg 4 into two stages and hold the six boats in Sanya after Sunday’s leg start to allow enough time for dangerous conditions to clear, with fears that waves of up to eight metres could wreak havoc with the fleet.

Race director Jack Lloyd informed the teams on Saturday that Leg 4 to Auckland would be split for reasons of safety after forecasts of unsailable conditions in the South China Sea.

The first stage will start as scheduled at 1400 local time (0600 GMT/UTC) and will see the boats complete an inshore course in Sanya Bay before sailing past the famous Guanyin Buddha of South China Sea statue and finishing at Sanya Bay lighthouse which marks the entrance to Sanya Marina.

The fleet will then wait until conditions are deemed safe enough for them to sail. The delay will not be for more than 24 hours.

The re-start will be staggered, with the boats leaving in the order they finish Stage 1.

“It could be that we re-start the in the hours of darkness on Monday morning,” Lloyd told the teams.

Forecasts of winds gusting above 40 knots and waves of eight metres prompted the decision, according to Race CEO Knut Frostad.

“We will re-start the race some time on Monday and it could be in darkness,” Frostad said. “Our delay will not be more than 24 hours.

“We are doing this because of the weather advice issued by experts both from our own Race HQ in Alicante and the teams’ experts.

“They all believe we have conditions which will be dangerous up to 12-18 hours after the Leg start, with waves that can break boats if you sail into them.”

He added: “This has been a very, very difficult decision for us which we’ve waited as long as possible to make so that we make the right one.”

Iker Martínez, skipper of overall race leaders Team Telefónica, said he supported the decision.

“We have to trust those forecasts,” the Spaniard said. “It was very difficult to make this decision but it is clearly a case of safety first and we don’t want to go up against a wall.”

Fresh in the minds of organisers were the problems suffered by the fleet in the Strait of Luzon in the last race, when most of the boats suffered serious damage in conditions described at the time as carnage.

The current edition has seen the fleet take plenty of knocks already, with Team Sanya, Abu Dhabi Ocean Racing and PUMA Ocean Racing powered by BERG all forced to retire from Leg 1 because of damage. Team Sanya were also forced to make major repairs again in Madagascar in Leg 2, missing the shipping of the fleet through piracy-affected waters in the Indian Ocean.

Leg 4 is due to take the fleet 5,220 nautical miles to Auckland in New Zealand. No points will be awarded for the first stage of the leg.

Team Telefónica won Saturday’s Sanya Haitang Bay In-Port Race and lead the overall standings with 101 points, followed by CAMPER with Emirates Team New Zealand on 83, Groupama sailing team on 73, PUMA Ocean Racing powered by BERG on 53, Abu Dhabi Ocean Racing on 43 and Team Sanya on 17.

Volvo Anläggningsmaskiner och Volvo Bussar ansluter sig till Volvokoncernens samarbete med WWFs program Climate Savers. Samarbetet innebär att Volvokoncernen kommer att minska koldioxidutsläppen med 30 miljoner ton från de anläggningsmaskiner, bussar och lastbilar som tillverkas till och med år 2014.

Pressrelease:

Även Volvos samriskbolag SDLG, som tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, blir som första kinesiska bolag någonsin medlem i Climate Savers.

”Genom att utvidga samarbetet med WWF till att omfatta även våra bussar och anläggningsmaskiner visar Volvokoncernen att vi verkligen menar allvar med att hela tiden höja våra mål när det gäller minskningen av koldioxidutsläpp från våra produkter, och med att följa vår vision att framtidens transporter ska vara hållbara och koldioxidneutrala”, säger Volvos koncernchef Olof Persson.

WWFs globala program Climate Savers involverar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid. De företag som är med i Climate Savers lovar att minska sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan WWF och företaget. Resultaten granskas av oberoende tekniska experter. Det överenskomna målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för, och ska också innebära att företaget är ledande i sin bransch när det gäller minskningen av växthusgaser.

” Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och här behövs kraftfulla initiativ. Det är därför mycket positivt att Volvokoncernen nu vill bredda miljösamarbetet med WWF och ytterligare minska klimatutsläppen inom fler affärsområden”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Volvokoncernen anslöt sig hösten 2010, som världens första fordonstillverkare, till Climate Savers. Överenskommelsen innebär att koncernens lastbilsvarumärken förbinder sig att minska den totala mängden CO2 som lastbilar tillverkade mellan 2009 och 2014 släpper ut under sin livstid med 13 miljoner ton, jämfört med 2008 års modeller. Detta genom att lansera den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet.

I nästa steg, som gäller från och med den första januari 2012, ingår även Volvo Anläggningsmaskiner och Volvo Bussar i överenskommelsen. Tack vare förbättrad bränsleeffektivitet kommer nu den totala mängden CO2 som lastbilar, anläggningsmaskiner och bussar tillverkade inom Volvokoncernen fram till år 2014 släpper ut under sin livstid att minska med mer än 30 miljoner ton, jämfört med om fordonen hade varit av 2008 års modeller. 30 miljoner ton är lika mycket koldioxid som hela Sverige släpper ut under sju månader.

– Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och här behövs kraftfulla initiativ. Det är därför mycket positivt att Volvokoncernen nu vill bredda miljösamarbetet med WWF och minska klimatutsläppen från fossila bränslen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Överenskommelsen mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens varumärken Volvo Anläggningsmaskiner, Volvo Bussar, Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks, UD Trucks, och SDLG. SDLG tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, och blir det första kinesiska bolag någonsin att ansluta sig till Climate Savers.

”Jag är otroligt stolt över alla skickliga och engagerade medarbetare över hela världen, som gör det möjligt för Volvokoncernen att ständigt göra de framsteg som krävs för att gå i täten när det gäller att minska utsläppen av koldioxid. Genom att sätta tuffa miljömål bidrar vi till en hållbar utveckling samtidigt som våra produkter blir konkurrenskraftiga och vi sänker bränslekostnaderna för våra kunder”, säger Volvos koncernchef Olof Persson.

Volvo Bussar har dessutom åtagit sig att utöka antalet fältförsök med plug-in hybridbussar under åtagandeperioden. Plug-in teknik har en mycket god bränslebesparingspotential för stadsbussar.

Under utvecklingen av bränslebesparande teknik kommer Volvo Anläggningsmaskiner att ta fram en ny prototyp med ytterligare förbättrad bränsleprestanda jämfört med befintliga modeller.

Överenskommelsen mellan Volvo och WWF innebär också sedan tidigare att:
• Volvo kommer att ta fram en lastbilsprototyp med 20 procents lägre bränsleförbrukning än motsvarande lastbil av 2008 års modell.

• Innan 2014 kommer Volvo att kunna erbjuda den kommersiella marknaden lastbilar som körs på förnyelsebar gas.

• Volvokoncernen kommer också att minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,2 miljoner ton (12 procent) innan 2014, jämfört med 2008.

Oberoende tekniska experter kommer att följa upp och kontrollera så att Volvokoncernen lever upp till sina åtaganden.

Nu kommer det en ny hamnguide om Vänern och Vättern. Det finns mång a aktiva båtklubbar runt Vänern men turister som besöker sjön tar ofta raka spåret mellan Göta älv och Trollhätte kanal och mot Göta kanal. Men ger man sig av bara lite åt sidan från allfarvägen är chansen stor att man kan hitta en egen ö eller svajvik.


Boken visar vägen till författarnas favoriter och inspirerar till att lägga semestertid i vår största insjö. Den innehåller också hamnar och sevärdheter vid Göta älv och Trollhätte kanal, samt i Landsort-Skanör tidigare publicerade Vättern och Göta kanal.

Boken guidar till 28 naturhamnar med detaljerade tilläggningsanvisningar och mätningar av Hydrographica samt 70 gästhamnar och klubbhamnar med information om tillgänglig service och sevärdheter. Dessutom underlättar 80 flygfotograferingar navigeringen.

Boken är skriven av Angelica Parling-Lindström, Catharina Söderbergh, Ann Ardebrant, Torbjörn Ardebrant och Lars Granath.

Info: www.norstedts.se

I flera år har Dalslands Kanal AB arbetat med ett omfattande utvecklingsarbete. Flera av delprojekten har varit direkt riktade mot förbättrad service till båttrafikanter. Inför 2012 har detta arbete fortsatt med bland annat två nya slussportar i Upperud.

Två gamla slussportar ligger på torra land och ett öppet gapande hål lyser i slussbassängen i Upperud. Det är ett omfattande arbete att reparera en slussport. Särskilt när den stått i vatten i flera decennier. Så blir det med en slussport som är utsatt för extrem påverkan av väder och vind, vatten och mekaniskt slitage. Så, i december var det aktuellt. Då lyfte kanalbolaget de två slussportarna för transport till reparation. Just nu pågår ett febrilt arbete med att reparera de två slussportarna. Sista veckan i april ska de vara på plats igen. Och då är tanken att de ska stå i flera årtioden igen. Samtidigt väntar bolagets reparatörer på att det ska våras för att även själva slussbassängen ska kunna ses över.

Vårförberedelserna är i full gång. Innan kanalen öppnar för passagerartrafik, den 1 maj, ska alla slussar servas och kontrollköras. Samtliga farleder skall ses över och positioneras så de stämmer med sjökortet.

– Fritidsbåtarna är välkomna 11 juni, det är då kanalen öppnar för säsongen, säger kanaldirektören, Benny Ruus. Sen har vi öppet för trafik ända till den 30 augusti.

Kanalbolaget har jobbat med ett omfattande upprustningsarbete under en följd av år. Det har handlat om att förbättra service för trafikanter och besökare, skapa förutsättningar för bättre miljöhantering och – inte minst- se till att det värdefulla kulturarvet, som den gamla transportleden egentligen är, bevaras för framtiden. Sedan 2010 kan kanal- och sjösystemet bjuda på hela fem nya gästhamnar. En av dessa är Holmerudsfors gästhamn, mycket vacker belägen i den norra delen av sjösystemet.

– En absolut pärla säger kanaldirektör Benny Ruus som själv var med och invigde gästhamnen 2010. Båtklubben jobbar nu med att färdigställa det sista i hamnens servicehus. I denna idylliska vik kan du bl.a. handla, glass, dricka och färska frukostfrallor. Är du sugen på ett bastubad är även detta möjligt. De andra två gästhamnarna som bör omnämnas är Käglans gästhamn i Östervallskog – i den absolut nordligaste delen av sjösystemet – som fått en rejäl ansiktslyftning och Signebyns gästhamn – också idylliskt belägen i en vackra sjön Östra Silen. Den fjärde gästhamnen Sillebottens gästhamn, ligger inte långt från Signebyn.

Vart femte år genomför kanalbolaget och Sjöfartsverket en revidering av gällande sjökort. Förra årets översyn kom att resultera i en ny upplaga i maj 2011. Några större farledsändringar står inte att finna. Men, däremot har justeringar har gjorts gällande informationen till navigeringsdelen. Sjökortet kan beställas hos kanalbolaget eller inhandlas hos de flesta försäljningsombud för sjökort.

Info: www.dalslandskanal.se

Saneringen av Valdemarsviken är ett av de största miljöprojekten i landet. Valdemarsviks kommun skrev i januari under avtalet med den belgiska entreprenören DEC cv om de omfattande muddringsarbetena. I ett nyhetsbrev informeras kommuninvånarna och de sommarboende kontinuerligt om hur projektet framskrider.

I Nyhetsbrev nummer 4, som i dagarna distribueras till hushållen, inviterar kommunen bland annat till Öppet Hus den 25 februari. I nyhetsbrevet redogörs också för de höga krav på säkerhety som omgärdar projektet. En marinakeoligisk undersökning beskrivs – och den belgiska entreprenören presenterar sig.

Idag är det 100 dagar kvar till invigningen av nya fartyget MSC Divina, det tolfte fartyget i MSC Cruises flotta och tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen. Arbetet med den sista byggnadsfasen och påklädningen av MSC Divina pågår för fullt på STX Europes skeppsvarv i Saint-Nazaire i Frankrike inför dopet i Marseille den 26 maj.

Slutmonteringen och påklädningen av MSC Divina har inletts vid STX Europes varv i Frankrike. Över 1 400 personer kommer att ha arbetat i totalt 3,2 miljoner timmar för att få det nya fartyget färdigt till dopet i Marseille den 26 maj.

MSC Divina, som är 333 meter långt och 38 meter brett, har 1751 hytter varav 97 är sviter, 1125 är balkonghytter, 124 är fönsterhytter och 405 är insideshytter. Totalt kommer fartyget att rymma 4 363 passagerare. Fartyget har 18 däck varav 14 är avsedda för passagerare.

Ombord kommer det att finnas flera restauranger, pooler och vattenrutschkana, barer, kasino, bowlingbana, gym, MSC Aurea Spa samt det exklusiva området MSC Yacht Club. En av nyheterna för MSC Divina är den så kallade Garden Pool i aktern på däck 15 som har designats om så att gästerna kan njuta av den fantastiska havsutsikten från poolen.

MSC Divina ger sig ut på sin jungfrutur från Marseille till Venedig den 27 maj och kommer sedan att påbörja sin första veckokryssning från Venedig den 2 juni för att under perioden juni till oktober besöka även Bari, Katakolon, Izmir, Istanbul och Dubrovnik under 22 veckokryssningar.

Trots minusgrader, snöbyar och vind upp till 15 meter per sekund kunde KBV 003 Amfitrite under natten bogsera fartyget Phantom till Oskarshamn. Fartyget ligger nu till kaj och har kopplats loss. Klockan 06.58 förtöjdes fartyget Phantom vid kaj i Oskarshamn. Fartyget förtöjdes med babord sida mot kajen för att underlätta lossning av däckslasten och länspumpning, samt för att stabilisera fartyget och minska riskerna för kantring.

Bogseringen av haveristen har inte varit problemfri men genomförts med framgång under förhållanden som har varit ganska svåra. Under natten har det varit vindar på 15 m/sek, snöbyar och minusgrader i området. Operationen har varit en stor framgång för Kustbevakningen, både beslutet att nödbogsera haveristen och själva operationen med bogseringen.

KBV 003 har visat sig uppfylla de förväntningar som ställs på denna typ av fartyg, det vill säga att kunna förhindra miljökatastrofer och kunna bogsera haverister under svåra förhållanden.

Ansvaret för fartyget övertas nu, efter avlämningen från Kustbevakningens räddningsledare, av kommunal räddningsledare och Kustbevakningens enheter kommer succesivt att lämna platsen. Någon eller några enheter kommer att vara kvar på plats för att bistå den kommunala räddningsledaren om så skulle behövas. Risk för oljeläckage föreligger när fartyget ska länspumpas.

Under dagen kommer även personal från ägaren till fartyget att finnas på plats för att bistå med expertkunskap vad gäller fartyget. Vilka åtgärder för att stabilisera fartyget och när dessa kommer att sättas in är inte känt i nuläget. Åtgärderna kommer dock att påbörjas så fort som möjligt.

Foto: Kustbevakningen.

Med ny givare och programvara i Humminbird XD ekolod ser båtägaren ner till djup på 750 m. Att nå de stora djupen med enklare ekolod har tidigare varit svårt. Tack vare en nyutvecklad givare och finjustering av programvaran har Humminbird lyckats att presentera unika produkter. Med 50kHz frekvens nås djupen och med 200kHz kan fisken identifieras i en klar och tydlig högupplöst 640×640 display.

XD ekoloden finns i tre 5” versioner, 778cx HD XD som är ett ekolod, 597cxi HD XD och 788cxi HD XD som är kombinerade plotter/ekolod.

Humminbird modellerna i 800, 900 och 1100 seriens kombinerade plotter/ekolod har med 2012 års programuppdatering förbättrade funktioner för att nå djupare. De är kompatibla med Humminbirds nya XD givare och även Airmar givare som finns i många olika utförande och monteringsalternativ.

Pris från 7 795 kr (ekolod 778cx HD XD), 1 095 kr (givare XD akterspegelsgivare).

Info: www.comstedt.se

Sjökortsspecialisten Hydrographica ger i år ut nio nya specialsjökort. I Blekinge kommer två nya kort, 822-03 och 04 över Tjärö–Spjutsöarkipelagen. De ansluter till de två tidigare utgivna korten i Karlshamnsområdet. Hydrographica har påbörjat en långsiktig utgivning av specialer i Vänern, där sjömätningarna på många håll är otillförlitliga.

Den första specialen 133-01 Läckö är klar, det första i en serie över hela Ekens skärgård. Övriga Ekenkort väntas bli färdiga under 2013.

I Gryts skärgård fortsätter utgivningen från Harstena och söderut, i år kommer fem kort som når ner mot Fyrudden. Korten heter: 622-15/16 Orren/Snäckevarp, 622-17 Bondekrok, 622-18 Kråkmarö, 622-19/20 Grönsö/Gråbådarna, 622-23 Laxvarp.

I Stockholms skärgård utkommer ett nytt dubbelkort 616-10/11 Jungfruskär/Skeppskobben, som fyller ut en lucka i utgivningen av specialer utanför Nämdöskärgården. Det blir nu möjligt att navigera obrutet på 10 000-dels specialer från Fjärdlång i söder till Ormskär/Långviksskär i norr.

Info: www.hydrographica.se

Raymarine har tagit fram en ny PC app som gör det möjligt att synka waypoints och rutter via multifunktionsdisplayer och datorer via Internet. Nyheten presenteras på den nu pågående Miami International Boat Show, världens största flytande båtmässa där det alltid är en flod av nyheter. Det nya verktyget heter Raymarine Voyage Planner PC software.

Voyage Planner tillåter Raymarine användare att på ett enkelt sätt hantera waypoints och rutter mellan sin båts navigationsutrustning och deras egen PC. Båtägare kan därmed planera sjöturen hemma med sin PC och importera eller exportera waypoints och rutter i realtid med hjälp av det inbyggda Wi-Fi som finns i Raymarines nya c-Series och e-Series multifunktionsinstrument.

Alternativt kan waypoints och rutter synkas genom SeaTalkhs (Ethernet) eller med minneskort. Voyage Planner stöder Raymarine waypoints format samt stöder GPX och KMZ.

Voyage Planner fungerar med Navionics, Gold, Platinum+ och HotMaps sjökort. Ägare till Raymarine multifunktionsdisplayer kan gratis ladda ner Navionics Ready-to-Navigate sjökort till sin Voyage Planner app.

Info: www.raymarine.se

Till hösten kommer en nordisk variant av en motorbåt som har fått stort intresse i länderna kring Medelhavet. Föregångaren är den väldiga Azimut Magellano 74, som är designad för att kunna användas för miljövänlig cruising över långa sträckor. Den nya modellen blir på 42 fot och en mer nordisk trålarvariant av de extremt formgivna båtarna i Azimuts Magellano-serie.

Båtarna är döpta efter världens första jorden-runt-seglare, Ferdinand Magellan (1480-1521). Det är lite speciellt att en av världens främsta producenter av kvalitetsmotorbåtar – Azimut – har tagit fram en båt med det här konceptet där utrymmen och miljö är i centrum.

Redan när den första båten i serien presenterades 2009 fick Azimut Magellano 74 ta emot priset ”UIM environmental award” 2011 av den internationella motorbåtssportorganisationen UIM.

74-fotaren följdes därefter upp av Magellano 50. Båda de förstnämnda båtarna är väldigt dyra med svenska mått mätt och även 42-fotaren lär knappast bli någon billig båt. Idén bakom båten är dock att det även ska vara en båt för äventyrslystna, så den vänder sig till en kategori som både har gott om pengar och gott om tid för att kanske göra livets längsta båttur.

Magellano 42 har skrov, motorer, inredning och tankvolym som är anpassat för långfärd. Båten är dessutom mycket ekonomisk vid relativt låga marschfarter. För den som har mer bråttom klarar båten upp till 24 knop.

Magellano 42 kommer att erbjudas med tre eller två kabiner, vart och ett med bad och such beroende på kundens önskemål. Den är rymlig i alla utrymmen och försedd med en stor flybridge i traditionell trålarstil.

Info www.italmarin.no.

Tekniska specifikationer
Azimut Magellano 42
Längd ö a: 13,63 m
Bredd: 4,40 m
Vikt (fulltankad): 17,5 ton
Kabiner: 2 eller 3
Kojer: 4–6
Bränsletank: 1 800 liter
Motorer: 2 x Cummins QSB 380 hk
Framdrift: Axeldrift
Toppfart: 24 knop
Pris: Ej bestämt
Info: www.italmarin.no

Motorbåten Bella 9000 Hybrid och segelbåten Xp 38 (bilden) har tagit hem hederstitlarna på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det är nu för fjortonde gången som Mässans motorbåt och Mässans segelbåt utses.

Sju finalister gjorde upp om titeln Mässans motorbåt. Bella 9000 Hybrid charmade domarna med sin chosefrihet. Särskilt uppskattade rådet båtens fina och välfungerande grundkoncept. De funktionella inredningslösningarna fick också massor av beröm.

Domarna tyckte att den asymmetriska däckslayouten var en genial lösning. Särskilt uppskattades de skäliga driftkostnaderna och det moderata priset, särskilt för basversionens del. Positivt var också att båten kunde köpas antingen med driftsekonomisk diesel eller i miljövänlig hybridversion.

Om titeln Mässans segelbåt kämpade sex yachter. Nästan enhälligt utsågs danska Xp 38 till vinnare. Motiveringen var att båten var en mångsidig, om än dyr seglare. Xp 38 är snabb och utrymmena utmärkta för långfärdssegling. Särskilt båtens nordiska design, den heltäckande segelgarderoben och den läckra finishen vann rådets gillande. Det berömdes också båtens lätta konstruktion, som ändå ansågs vara både styv och hållbar.

De vinnande båtarna kan beses på båtmässan Vene 12 Båt i Helsingfors Mässcentrum fram till kl. 17 söndagen den 19 februari. Bella 9000 Hybrid ses i monter 7b21 och Xp 38 i monter 7h19.

Med valet av Mässans motorbåt resp. segelbåt vill arrangörerna främja båtbranschen och betona betydelsen av lyckad produktutveckling. Vandringsprisen har donerats av Vator Oy och Nyländska Jaktklubben NJK.

Domarna var specialforskaren vid VTT Markku Hentinen, chefredaktör Ari Inkinen från tidskriften Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidskriften Kippari, gruppchef Kimmo Patrakka från Trafi, chefredaktör Jan Sjölund från tidskriften Venemestari samt chefredaktör Kari Wilén från tidskriften Frisk Bris.

Mästerskapsserien “The RC44 Championship Tour” återvänder till Sverige i sommar för andra året i rad. Kampen om titeln RC44 Sweden Cup kommer att hållas på vattnen utanför Marstrand 18-22 juli. Stena är med som ny sponsor för att ytterligare visa sitt engagemang i internationell segling.

– RC44 Sweden Cup är ett fantastiskt event med ultimata förutsättningar för sponsring med fokus på ”business to business” och därför passar det oss så bra, säger Ulf G. Ryder, vd för Stena Bulk.

– Vi ser vårt samarbete med RC44 Sweden Cup som en direkt koppling till vår internationella verksamhet inom energiindustri, där det här hjälper till att stärka vårt varumärke.

Här är de team som komemr att delta i 2012 RC44 Championship Tour:
AEZ Sailing Team (AUT44)
Rene Mangold (AUT) / Markus Wiser (GER)

AFX Capital Racing (ITA7)
Massimo Barranco (ITA) / Gabriele Bruni (ITA)

Aleph Sailing Team (FRA17)
Hugues Lepic (FRA) / Mathieu Richard (FRA)

Artemis Racing (SWE44)
Torbjorn Tornqvist (SWE) / Tom Burnham (USA)
Ironbound (USA 1)
David Murphy (USA) / Andy Horton (USA)
Katusha (RUS 007)
Gennadi Timchenko (RUS) / Brad Butterworth (NZL)
No Way Back (NED 18)
Pieter Heerema (NED) / Ross MacDonald (CAN)

Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR 1)
John Bassadone (GBR) / Vasco Vascotto (ITA)
Islas Canarias Puerto Calero (ESP 1)
Daniel Calero (ESP) / Jose Maria Ponce (ESP)

RC44 TEAM CEEREF (SLO 11)
Igor Lah (SLO) / Michele Ivaldi (ITA)

RUS-7 Sail Racing Team powered by AnyWayAnyDay.com (RUS7)
Kirill Podolsky (RUS) / Sergui Chevtsov (RUS)
Synergy Russian Sailing Team (RUS 13)
Valentin Zavadnikov (RUS) / Ed Baird (USA)
Team Aqua (GBR 2041)
Chris Bake (GBR) / Cameron Appleton (NZL)
Team Nika (RUS 10)
Vladimir Prosikhin (RUS) / Tomislav Basic (CRO)

Info:
www.rc44swedencup.com
www.stena.com
www.brandspot.com

Garmin presenterar en ny familj av termiska värme- och lågljuskameror – GCT 30, GCT 20 och GCL 20. Dessa kameror kan panorera, tilta och zooma och ger dig ökad medvetenhet eftersom de kan användas dygnet runt. Lågljuskameran GCL 20 är speciellt användbar vid gryning, skymning och i lätt dimma och värmekamerorna, GCT 20 och den högupplösta GCT 30, hjälper dig vid navigering i totalt mörker.

Pressrelease:

– Oavsett om det gäller navigering på natten, i dimma och regn eller vid sök och räddningsinsatser, är visuell information ovärderlig för den som står vid rodret säger Dan Bartel, Försäljningschef på Garmin International.

– Vi är mycket glada att kunna erbjuda våra kunder dessa nya lågljus och termiska värmekameror som – integrerade i ett Garmin system – erbjuder fantastiska möjligheter och hög prestanda.

Varje kamera kan kontrolleras från en kompatibel Garminplotter via NMEA 2000. Flera kameror kan användas samtidigt för att söka ett specifikt mål på plottern – välj helt enkelt var genom att markera på plotterns skärm så kommer GCT 30, GCT 20 eller GCL 20 automatiskt att låsa bilden på denna punkt och följa den. Värmekamerorna GCT 30 och GCT 20 kan tack vare sin innovativa målsökningsteknik till och med upptäcka en varm punkt, markera den och sedan automatiskt panorera och tilta för att följa den identifierade punkten. Ett ovärderligt verktyg när man skall söka någon som fallit överbord (MOB).

Kopplar man dessutom in en heading sensor kan kameran även söka mål som AIS och MARPA.

Garmins ”top-of-the-line” termiska värmekamera, GCT 30, kan stoltsera med en VGA-bild (640×480), och en fortlöpande digital zoom från 1x till 12x. Den panorerar, tiltar och zoomar samtidigt som den bibehåller en tydlig, mjuk termisk bild i rörelse, kontinuerligt med en uppdateringshastighet på 9Hz eller 30Hz. Den termiska värmekameran GCT 20 har en QVGA+ upplösning (384×288), vilket ger 44% fler pixlar än vad standardlösningar med QVGA ger. GCT 20 har en oavbruten digital zoom från 1x till 8x, med en uppdateringshastighet på 9Hz eller 30Hz. Både GCT 30 och GCT 20 har fem olika visningsalternativ och sju olika färgval. Garmins kraftfulla nya lågljuskamera, GCL 20, ger dig extraordinära zoomningsmöjligheter med en optisk zoom på 28x och en digital zoom på 12x, det ger en total zoomningseffekt på 336x. GCL 20 har en minimum ljusspecifikation på .0004 lux på 10iRE och finns tillgänglig i både PAL och NTSC format.

För optimal medvetenhet roterar och vrider sig Garmins kameror automatiskt så att du kan hålla ögonen på vad som finns runt omkring dig. När kameran är integrerad med Garmins system, kan man från en kompatibel plotter uppdatera mjukvaran via NMEA 2000, detta sparar tid och gör det enkelt att alltid ha den senaste uppdateringen tillgänglig. Med en vikt på endast 1,2 kilo, kan dessa kompakta lättviktskameror monteras antingen ståendes eller hängandes. GCT 30, GCT 20 och GCL 20 är kompatibla med Garmins plotterserier GPSMAP 4000/5000/6000/7000.

GCT 30 och GCT 20 kommer ha ett rekommenderat ca pris på 125 495 kr respektive 85 495 kr. Båda kommer finnas som 9Hz eller 30Hz. GCL 20 kommer ha ett rekommenderat ca pris på 28 495 kr och finns tillgänglig i PAL eller NTSC format. Garmins nya kameror förväntas finnas tillgängliga i juni 2012.

Info: www.garmin.se

Garmin presenterar BlueChart Mobile Marine App för iPad och iPhone. Med BlueChart Mobile får du samma noggranna sjökort och många av de smarta funktioner som finns i Garmins sjökortsplottrar, fast på en iPad eller iPhone. BlueChart Mobile App ger dig också full tillgång till ActiveCaptain, ett webbaserat community med realtids information som skapas av andra användare.

Pressrelease:

– BlueChart Mobile App tar reseplanering till en ny nivå och ger dig alla de nödvändiga verktygen du behöver, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Genom att integrera ActiveCaptain erbjuder vi inte bara den senaste sjökortsdatan från Garmin utan också en uppsjö av information direkt från andra användare.

BlueChart Mobile använder samma BlueChart-data som finns till Garmin-plottrar. Du kan planera och skapa rutter, visa djupkurvor och tidvattenszoner med lodade djup och kan söka på gästhamnar för att ta reda på telefonnumret, öppettider, samt information om bekvämligheter och tillgängliga tjänster. Med BlueChart Mobile, kommer du få uppleva samma vektoriserade kartdata som finns på Garmin-plottrar – på en iPad eller iPhone. Det är lätt att interagera med sjökortet genom att använda den innovativa nya menyn för att markera waypoints, skapa rutter, och lära sig om funktioner på sjökortet.

I Garmins BlueChart Mobile App har du också tillgång till ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community, som i realtid ger dig marin data, recensioner, lokalkännedom, ankringsplatser och varningar för faror som skapats av andra användare. Med BlueChart Mobile kan alla använda ActiveCaptain data för att ta del av andras och bidra med egen information och recensioner om sina erfarenheter på vattnet.

– Vi är så glada över att ha med ActiveCaptain i Garmin BlueChart Mobile App, säger Jeffrey Siegel, skaparen av ActiveCaptain.

– Garmins otroliga räckvidd kommer generera mycket ny information till ActiveCaptain community. Via internet hjälper BlueChart Mobile dig att hålla koll på väderförhållanden. När du planerar en tur kan du utnyttja BlueChart Mobile för att få tillgång till temperatur, vindriktning, vindhastighet, väderradar och molntäcke – allt ritat ovanpå sjökortet. Med BlueChart Mobile får du också aktuell data om tidvatten och strömmar.

Väl ombord kan du trådlöst föra över rutter, waypoints och spår som skapats med BlueChart Mobile till en Garmin nätverksplotter. För att kunna föra över informationen måste du ha en router installerad och ansluten till din kompatibla Garminplotter. När du väl har åkt iväg kan du följa din båt på din iPad eller iPhone genom att trådlöst dela GPS-signalen från Garmin Marine Network. Denna funktion möjliggör exakt GPS-positionering även på en iPad som inte har GPS-mottagare.

Garmin BlueChart App beräknas finnas tillgänglig via iTune under sommaren 2012. Appen kommer vara gratis att ladda ner. Priset på sjökorten kommer att variera beroende på storlek.

Info: www.garmin.se

Nu kör IVL Svenska Miljöinstitutet i gång ett fullskaligt pilotprojekt i Trelleborg för fosforåtervinning ur alger som sköljts upp på land. Projektet kommer att utveckla en teknisk lösning för fosforåtervinning av kadmiumkontaminerat organiskt avfall. Effekten av den förbättrade fosforåtervinningen ökar även chanserna att använda algerna till biogasframställning.

Regeringen meddelade den 2 februari att den vill att återvinningscykeln för fosfor förbättras, bland annat eftersom fosfor är ett viktigt näringsämne och samtidigt en ändlig resurs som kan ta slut fortare än beräknat. Att få ett fungerande kretslopp för fosfor är också viktigt för att få mindre övergödning i Östersjön och förbättra situationen på stränder där algerna sköljs upp och ligger och ruttnar.

Dessutom kan organiskt avfall som är renat från kadmium användas till biogasframställning. Därför har IVL Svenska Miljöinstitutet nu dragit i gång PhosCad – ett fullskaligt pilotförsök där processen för återvinningen av fosfor ur alger ska optimeras.

– Det är väldigt roligt att vi genom projektet bidrar till att hantera ändliga naturresurser på ett hållbart sätt. Att sluta fosforkretsloppet och reducera kadmiumhalterna är viktigt. Det gör att vi kan minska övergödningen i våra hav och gå mot en giftfri miljö i jordbruket och slutligen i våra livsmedel, säger Björne Olsson, enhetschef Naturresurser & Miljöeffekter, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Försök med att använda tång och fintrådiga alger som förnybar källa genom biogasframställning och slamproduktion pågår redan i Trelleborgs kommun. Resultaten verkar lovande, men återvinningen av fosfor ur algresterna hindras av att de innehåller alltför höga kadmiumhalter. Återvinningsmetoden ska framför allt minska mängden kadmium i algresterna, eftersom det producerade slam som ska användas för gödsling på åkrar ska innehålla så låga halter som möjligt av kadmium.

Återvinning av fosfor är även relevant för kommunala avloppsreningsverk. Resultaten från PhosCad kommer att kunna användas för att nå maximal återvinning av fosfor från kadmiumkontaminerat avloppsslam i Östersjöländerna. Den möjligheten har hittills varit väldigt begränsad. Detta är speciellt viktigt eftersom återföringen av fosfor sker främst genom spridningen av avloppsslam till åker- och skogsmark.

De tekniska lösningarna som projektet tar fram kommer även att kunna hjälpa alla de kommuner som har allvarliga problem med uppsköljda stinkande alger på stränderna.

Projektet PhosCad leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och finansieras av Nordiska Investeringsbanken.

IVL Svenska Miljöinstitutet arbetar sedan tidigare med flera olika projekt för att försöka hitta lösningar på fosfor- och övergödningsproblematiken. Bland annat pågår ett projekt med dikesfilter där kalkpellets håller kvar fosforn som läcker från jordbruksmark så att den inte går ut i sjöar och vattendrag. Resultat visar att upp till 60 procent av fosforn kan samlas upp via filtren.

På Båtmässan i Göteborg arrangerade Svenska Båtunionen en tävling där vinnaren fick en segeljolle. En liknande tävling hålls även på Allt för sjön i Stockholm. Tävlingen gick ut på att svara på några enkla frågor och komma med en vinnande motivering till vad som är det roligaste med båtlivet. Vinnare i Göteborg blev Sture Magnusson.

Den slogan som vann i Göteborg var en variant på ”Det är inte målet som är det viktiga utan vägen dit” – ” Så fort man kommer ut på sjön så är man framme” .

Vinnaren själv säger så här om sitt båtliv:

– Att vinna segeljollen var en glad överraskning. Jag är en 63-årig Göteborgare och vi har vårt andra hem i Lysekil. Jag var helt båttokig redan som litet barn och började segla eka vid tolv års ålder. Efter ekan följde en rad andra båtar med en del kappsegling. Sedan jag träffat min hustru förstod jag med tiden att jag skulle bli ganska ensam i segelbåt.

– Nu för tiden har vi en Crescent 42 för fiske och en Nimbus 340 Commander, som vi är väldigt nöjda med. Jag gillar att åka motorbåt också, men det har allt värkt lite i seglingstarmen emellanåt, så nu ser jag fram emot att komma ut på Gullmarn i den nya båten.

– När ungdomarna kommer på besök från USA kommer den säkerligen att bli till glädje även för dem. Min anknytning till SBU har jag genom medlemskap i Kolholmens Båtägarförening i Lysekil. Den stora båten ligger vid Kolholmarna.

På bilden syns Ola Kvarnström från Svenska Båtunionen och Nfb (t. v.) och Sture Magnusson.

Nu lanseras eldkorgen Eldröret. Eldröret kan placeras på vilket underlag som helst, till och med på ett trädäck, eftersom det kraftiga betongfundamentet förblir svalt. Askan samlas upp i en stor separat behållare under ett eldgaller och den generösa storleken på behållaren möjliggör eldning under en längre tid utan behov av tömning.

Pressrelease:

Eldröret består av ett enda massivt stycke stål som tillskurits med hjälp av laser. Stålet korroderar med tiden vilket ger en vacker patinering.

− En eldkorg är fantastiskt effektfullt, året om. Under sommarhalvåret blir Eldröret en flammande fyr som kan ställas på bryggan för att markera för de sjöburna vännerna var kräftskivan äger rum. Eldröret har inte bara en vacker skulptural form, den löser även alla de problem som konventionella eldkorgar har; aska och glödande kol som annars förstör underlaget och riskerar brand samlas här i cylindern, säger designern Klas Holm.

Eldröret är en kvalitetsprodukt från traditionell svensk tillverkningsindustri vid Häfla Bruks och är framtagen med stor miljöhänsyn.

Eldröret är 80 cm hög och väger 65 kg, och består av stål och betong. Priset är 4 900 kr inklusive moms och levereras hem till dörren inom Sverige.

Eldröret är en del av Vedladan (Klas Holm Design). Vedladan lanserades 2009 för att lösa problemet med en snygg och praktisk vedförvaring, och blev snabbt en succé. Vedladan monteras enkelt direkt på marken bredvid huset och gör veden tillgänglig samtidigt som förvaringen blir en vacker del av gårdsbilden.

Info: www.vedladan.se

En undersökning från Lunds universitet visar att kostnaden för fysisk inaktivitet uppgår till ca 6 miljarder kronor varje år, det är ungefär lika mycket som rökningen kostar samhället. Hur var det med dina barn under julen? Blev det nya skridskor eller skidor i julklapp? Eller ett nytt datorspel eller telefon med pekskärm?

Sveriges friluftslivsorganisationer har i decennier gjort stora insatser för folkhälsan med knappa resurser. Tyvärr är resursbristen stor och hindrar organisationerna i sin utveckling.

Regeringen presenterade 2010 ”Framtidens friluftsliv”, Sveriges första friluftslivsproposition. Detta är ett vällovligt initiativ – men det saknas resurser.

Miljoner barn har lärt sig vara ute med Skogsmulle. Tusentals har deltagit Scouternas hajker och många miljoner vuxna ägnar sig åt friluftsliv varje år. Friluftsrörelsen bjuder ut barn och vuxna att berika sina liv med upplevelser i naturen som bjuder fysisk aktivitet på en nivå där alla kan delta. Friluftslivsorganisationernas stora engagemang och viktiga bidrag till samhällsbygget tas för givet. Men faktum är att det saknas en tillräcklig grundfinansiering och att friluftslivets infrastruktur är på väg att falla sönder.

Den svenska friluftsrörelsen genomför årligen cirka 60 miljoner aktivitetstimmar för medlemmar och allmänhet. Ett stort bidrag till samhället, som utförs med mycket knappa resurser. Nu är det hög tid att uppmärksamma friluftsrörelsens roll som ett av de främsta verktygen för att nå folkhälsomålen.

Friluftslivet innebär kontakt med naturen på ett sätt som inte bara förbättrar folkhälsan utan dessutom bidrar till förståelse för och ödmjukhet inför naturens villkor och miljön. Ett ökat anslag till friluftslivets organisationer skulle göra det möjligt för fler – inte minst barn och ungdomar – att utöva friluftsliv och därmed förbättra sin hälsa.

Friluftsrörelsens stora engagemang innebär ett guldläge för den svenska regeringen att nyttja kostnadseffektiva förebyggande strategier för att förbättra folkhälsan och minska kostnaden och lidandet för ohälsa i Sverige. Regeringen bör därför skyndsamt tredubbla stödet i ett ”friluftslyft”, från dagens 28 Mkr, till 100 Mkr årligen. Det kommunala aktivitetsstödet till ungdomsverk¬samhet bör kunna ges till alla friluftsorganisationer och friluftslivets organisationer bör likställas med idrotts¬organisationer när det gäller all form av beskattning.

Sverige behöver ett friluftslyft. Och vi behöver det nu.

Stefan Nyström
Ordförande Svenskt Friluftsliv

Ligga på mage på en solvarm brygga och fiska krabbor. Ro över en kvällsstilla insjö i en knirkande eka. Sitta i aktern på en ångbåt och titta på vågsvallet. Titta mamma, där kommer en mås till! Nästa fina chans att få en försmak av sommaren blir på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, som öppnar 3 mars.


Vi är många som har fina barndomsminnen från miljöer som på ett eller annat sätt har med vatten att göra. Ungar älskar att bada, simma, fiska och åka båt – och mamma och pappa vill förstås gärna ge sina barn lika fina upplevelser som man själv hade som liten. Med närmare 900 000 fritidsbåtar i landet är chansen stor att det finns en egen båt antingen i familjen eller hos mormor och morfar.

Men det finns också en annan sida av båtlivet, som gör att framför allt yngre föräldrar ibland tvekar inför att ge sig ut på sjön. Båtar ska tas upp och läggas i, de ska bottenskrapas och målas och vinterförvaras. Hunden tycker att landgången är läskig, det är trångt i sittbrunnen, den som lagar mat slår huvudet i rufftaket och ankaret är för tungt. Måste båtlivet vara så krångligt?

– Nej, det måste ju inte det. Båtbranschen har varit konservativ i många år, men nu börjar det komma lösningar som på olika sätt underlättar sjölivet vare sig man har egen båt eller inte, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Stockholmsmässans stora båtmässa Allt för sjön.

På årets mässa, som öppnar för allmänheten den 3 mars, visas bland annat elektriska ankarspel, rullsegel och justerbara stävstegar som underlättar hanteringen. På mässan finns också idébåten All Aboard, ett båtkoncept som tagits fram enligt samma principer som Volvos tidigare ”tjejbil” YCC. Den visar praktiska lösningar på vardagsproblem till sjöss, som våta kläder, tunga ankare och läskiga landgångar. Tanken är att inspirera båttillverkare till att integrera de nya lösningarna i sin framtida produktutveckling.

– All Aboard är ett riktigt smart initiativ, och jag hoppas att många kommer att se med nya ögon på sina båtar efter att ha besökt tjejerna här på mässan. Har man inte egen båt så kan man istället spana på utflyktsmål i skärgården, snygga kläder eller olika båtutbildningar, säger Thomas Sandberg.

Okej, mamma och pappa är övertygade. Men finns det något för ungarna att göra på en båtmässa?

– Massor! Vi vill att hela familjen ska känna sig lika välkommen, så vi har laddat upp med en rad barnaktiviteter. Vi har piratskepp, radiostyrda båtar och filmhörna, och så kan man bygga egna båtar av mjölkkartonger och piprensare. Eller varför inte hälsa på hos polisen och Sjöräddningssällskapet?

För mer information kontakta:
Thomas Sandberg, projektledare, 08-749 44 94, thomas.sandberg@stockholmsmassan.se