Nyheter

Det är fortfarande väldigt dramatiskt i täten av Volvo Ocean Race, som är på väg mot Nya Zeeland. I täten ligger Camper (stora bilden), men det är bara drygt 30 Nm mellan ledaren och sista båt. Den tidigare ledaren, Team Telefonica, har halkat ner till femte plats. Mycket kan dock fortfarande hända på den 5 500 Nm långa delsträckan.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

After a long starboard leg towards the southern tip of Taiwan, there has been something of a tacking frenzy between 1600 and 2200 GMT, when all but PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) tacked onto port, followed shortly by Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) tacking back again. Tonight’s activity is the first in a series of arduous manoeuvres for the fleet in order to free themselves from the claws of the South China Sea.

At 2200 UTC tonight, CAMPER maintained a 10.4 nautical mile (nm) lead over Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) despite narrowly avoiding a huge unlit buoy earlier, something that navigator Will Oxley described as a ‘complete show-stopper in the dark’. The many oilrigs and platforms that dot the area south of Hong Kong have also kept the crews at the height of awareness for most of today. The team plans to slip just under the southern tip of Taiwan and sneak through the Luzon Strait before the wind shuts down and the whole area becomes a glassy, windless zone.

The solutions on how to exit the South China Sea effectively vary wildly. Options include shooting away to the southeast and just shaving the Philippines, while another suggests heading north around the island of Taiwan. It is a pivotal moment in the leg, where winners can be losers and vice versa.

It has been another tough day for the Americans onboard PUMA’s Mar Mostro, who earlier carried out five exhausting tacks in 40 minutes. The crew is feeling beaten up, but trying to remain positive after a bad day in the office. The options ahead are not clear for them and the team is yet to make firm decisions on which way to go, but is seriously considering taking the northerly option around Taiwan in order to avoid the glassy snare ahead, although it will mean sailing around 400 extra miles.

In a lateral split spanning 13 or so nautical miles, this evening Team Sanya has moved both up and down the order and now lies in a respectable third place, 17.7 nm behind CAMPER. Average speeds vary from 13 knots for Groupama 4, to 9.8 knots for Telefónica and the fleet is divided by 40.2 nm from CAMPER in first place and PUMA 40.2 nm back in sixth.

På Vildmarksmässan, 8-11 mars, i Älvsjö, serveras ett smörgåsbord av inspirerande upplevelseresor. Vad sägs om valsafari på Island, cykeltur i Roslagen, paddling längs Grönland eller en äventyrsresa i Brasilien? Vildmarksmässan pågår under båtmässan Allt för sjöns andra helg.

Vildmarksmässan är Nordens största publika mässa för friluftsliv. En viktig del av mässan är området turism, som har 30 % av mässans utställare. Området omfattar destinationer, turistbyråer, researrangörer och transportörer, här finns alla som arbetar inom natur- och upplevelseturism och äventyrsresor. Dessutom handlar de flesta föredragen, som presenteras på mässans tre scener, om inspirerande resor runt om i världen.

– På mässan kan besökarna botanisera bland det stora utbud som finns för att hitta den resa som passar just dem. Här finns representanter från Sveriges alla hörn och världens alla platser, säger Lena Bergman, som är projektledare för Vildmarksmässan.

Paddla på Grönland – tre olika paddelturer till nordliga Grönland. Dessa tre skiljer sig en hel del, men en sak är gemensam – den fantastiska naturen med isberg, fågelklippor och total vildmark.

Vandringsresa för hela familjen till Island – rida islandshäst, åka på valsafari och vandra längs med Islands östra kust i området Borgarfjörður eystri. Familjerna introduceras till de isländska myternas och folktrons värld genom upplevelser och specialskrivna berättelser tillsammans med färdledaren Adrian Nordenborg.

Cykla i Roslagen – besökaren erbjuds en cykelkarta, korta och långa cykelturer samt skräddarsydda paket längs Roslagens kust genom fyra kommuner. Vad sägs om att cykla KulTuren eller Rulla runt Rådmansö?

Äventyr i Sydamerika bjuder på fantastiska möjligheter för alla som vill utmana sig själva i klättring och vandring, skidåkning, rida över öppna, orörda landskap, flugfiska i fisktäta vatten, kryssa bland Antarktis isberg och beskåda pingviner och sjölejon.

Vildmarksmässan arrangeras på Stockholmsmässan samtidigt som de fyra sista dagarna av Allt för sjön, Nordens största båtmässa.

Vi har fått flera nya bilder på den finska motorbåten Grandezza 39 CA, som får svensk premiär på Allt för Sjön i Stockholm 2-11 mars. Grandezza bevisar åter igen att företaget ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari hade det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd har presenterat det senaste året.

Pressrelease:

Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.

Vid utvecklingen av båten har Grandezza fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.

Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycellsandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda.

Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex-tyg. Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wetbar.

Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.

Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, vilket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.

Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat duschkabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har Grandezza valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng.

Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Tekniska specifikationer
Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400

Info:
www.finnmarin.fi
www.marinedpan.se
www.gbm.se

Idag är det premiär för Båtlivs nya interaktiva upplaga av papperstidningen. Denna version fungerar i dator, mobil och läsplattor oberoende av operativsystem. Ett par dagar innan den tryckta tidningen kommer till alla våra 147 000 prenumeranter i båtklubbarna runt hela Sverige så finns tidningen tillgänglig på nätet. Den nya interaktiva tidningen bjuder på klickbara länkar och många andra möjligheter.

Det är väldigt enkelt att läsa Båtliv som pdf i din dator. Klicka på länken nedan och lägg upp den som bokmärke så har du alltid tillgång til ldet senaste numret av tidningen:

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

– Alla kan lätt klicka sig vidare från länkar i artiklar och annonser för att få mer information. Det här funkar även i läsplatta och smartphone, både Android och iPhone/iPad, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.

Den interaktiva upplagan ger också nya möjligheter för arkivfunktioner. Den som vill kan söka efter äldre nummer på sajten (gäller från och med nummer 1-2012). Den som söker äldre nummer av tidningen får tills vidare gå in på Båtlivs arkivsida på nätet för att ladda hem och läsa äldre nummer:

Info:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp

Furuno lanserar vad de kallar båtindustrins första multiberöringsskärm. Furunos nya NavNet TZtouchTM sätter troligen en ny standard för integrerad marin elektronik. Den nya plattformen omfattar Furunos prisvinnande TimeZeroTM-teknologi med industrins första ”multiberöringskontroll” – MFD.

TZtouchTM annat användaren möjlighet att klicka för att zooma, kursrotationer görs med två fingrar och även andra funktioner sköts lika intuitivt som på en smartphone.

NavNet TZtouchTM integrerar därmed en mycket känslig multiberöringsskärm med glass över hela framsidan och kontroll via fingerspetsarna. Så snart fingrarna berör skärmen förvandlas tryck och rörelser till olika kommandon som styr enheten. Handhavandet kan konfigureras av varje person och det finns även en roterande knapp – RotoKeyTM – som låter användaren göra sina justeringar via menyval.

Hjärnan i NavNet TZtouchTM-systemet ligger i Multi Function Display (MFD)-enheten, som innehåller de allra senaste Intel Sandy Bridge Dual-Core-processorerna. Enheten finns tillgänglig med 9-tums WVGA och 14,1-tums WXGA skärm.

NavNet TZtouchTM använder sig även av WiFi, vilket ger tillgång till uppdateringar och appar via Internet.

NavNet TZtouchTM levereras med C-Map från Jeppesen eller Navionics vektoriserade sjökort. Dessa kan samtliga betraktas i 2D eller 3D. Furuno erbjuder även satellitbilder som kan sättas samman med raster- eller vektorkorten genom Satellite PhotoFusionTM.

Info: http://www.navnet.com/

COMAR AIS-3R är en AIS-mottagare med inbyggd multiplexfunktion. Den kan användas samtidigt av en plotter med NMEA 0183 och en dator med USB-port. Är den ansluten till en dator kan den till exempel ta emot positionsdata från en GPS/plotter som multiplexas och görs tillgänglig för navigationsprogrammet. Det är AIS-3R en äkta parallell AIS-mottagare som tar emot all AIS-data från bägge AIS-kanalerna samtidigt.

Pressrelease:

AIS-3R läser och avkodar alla meddelanden som är specificerade och skickas av en AIS-transponder klass A eller klass B, SARTs och AtoN. AIS-målen, tillsammans med statisk och dynamisk information visas på alla kompatibla plottrar, navigationsprogram eller radar. Anslut en VHF-antenn direkt eller genom antennsplittern ASR-100. Pris 2 990 kr.

COMAR NMEA-2-WIFI är en gateway som skickar NMEA 0183-data trådlöst till en iPad, tablet, bärbar dator eller smartphone och som används av en applikation för att till exempel visa position, djup, vind och AIS-mål.

NMEA-2-WIFI har två NMEA-ingångar som multiplexas till en utgång över WLAN. Det gör det möjligt att ta emot NMEA 0183-data med 4800 baud från en valfri plotter samt data med 38 400 baud från en AIS. På så sätt kan du enkelt få samma data i en smartphone eller iPad som i din plotter. Kommunikation är dubbelriktad.

Om båten har ett NMEA 2000-nätverk används en Actisense NGW-1 gateway som ansluts mellan nätverket och NMEA-2-WIFI och översätter data från NMEA 2000 till NMEA 0183.

Det finns många applikationer som hanterar NMEA 0183 över WLAN, t.ex. Coastal Explorer (pc), iNAVx, iNMEA. NMEA Remote och MID Wifi (iOS). Sök på Android Market eller iTunes Store efter en applikation. Pris 2 790 kr.

Info: www.marinplus.se

Marinplus AB, svensk distributör för FLIR Systems, lanserar FLIR BHM-serien (bärbara binokulära kameror) och FLIR M-618CS (stationär kamera med gyrostabilisering). FLIR BHM-SERIEN är kraftfulla bärbara värmekameror som ger skarp bild i totalt mörker. BHM-serien kan användas ombord på alla typer av fartyg eller i land.

Pressrelease:

BHM-serien är binokulär, dvs har två sökare, vilket gör det mindre tröttande för ögonen än med ett okular. Det är också lättare att hålla en binokulär kamera stadigt när man tittar på ett objekt. Svaga objekt och föremål på långt avstånd upptäcks bättre.

BHM-X är utrustad med en okyld vanadiumoxiddetektor. Detta ger utmärkt bild med skarp 320 x 240-pixels i sökaren och 2x digital e-zoom.

BHM-XR har FLIR:s 640 x 480 kärna vilket ger ännu skarpare och tydligare bild. I sökaren visas en bild med 320 x 240-pixels och det går att få 2x och 4x digital e-zoom. Full upplösning, 640 x 480 pixels, fås när kameran ansluts till en bildskärm med videoingång.

Det finns flera objektiv till BHM-serien. Längre objektiv har ett snävare synfält och låter dig se föremål längre bort. Kameran levereras som standard utan objektiv.

Pris BHM-X 61 000 kr. Pris BHM-XR 78 000 kr. Pris objektiv är 20 900 kr–54 700 kr.

FLIR M-618CS är en gyrostabiliserad marin kamera som består av en högupplöst värmekamera och en färgkamera med 10 X zoom, inbyggd i en kompakt styrbar enhet.

M-618CS är utrustad med en okyld vanadiumoxiddetektor med 25 mm lins och 640 x 480 pixlar som ger klara och tydliga bilder även i totalt mörker. Linsen har 18° bildvinkel som gör det möjligt att upptäcka en liten båt på 3.5 km avstånd. Värmekamerabilden har 2x och 4x digital e-zoom. Det går även att ändra mellan olika bildvisningslägen för att optimera bilden.

Färgkameran har 530 linjers upplösning och 10x optisk zoom, slavkopplad till värmekameran.

Den aktiva 2-axliga gyrostabiliseringen ger stabil bild även i hård sjö, snabb fart och med inzoomad bild vilket gör kameran perfekt för användning på alla typer av fartyg.

Detaljerade symboler på skärmen i 3D ger tydlig information om kamerans status, position och konfiguration.

Kameran kan panorera 360° och tilta ±90° och styrs från en eller flera manöverpaneler.

M-618CS upptäcker en människa (1.8 x 0,5 m) på ca 1 200 meter och en liten båt (4 x 1.5 m) på 3.9 km avstånd. Pris FLIR M-618CS är 386 900 kr.

Info: www.marinplus.se

Skärgårdsstiftelsens vänbok 2012 är en bok med stark anknytning till stiftelsen. Det är både en kokbok och en spännande skildring av livet på en av Sveriges mest svårtillgängliga ögrupper. Tillsynsmannen och kocken Sarah Anderin bor med sin familj på Svenska Högarna, längst ut i Stockholms skärgård.

Med en fyr som enda granne och med många sjömil till närmaste matbutik har Sarah blivit en mästare på att planera matinköp, improvisera menyn och ta vara på allt som växer i trädgårdslandet. Hennes recept följer årstidens rytm och präglas av skärgårdens råvaror och möjligheter. Vårens ankomst firas med ramslökssnurror till drinken rabarbertini.

Den grillade abborren och färskpotatisspetten är som gjorda för att avnjutas på sommarvarma klippor. I höstrusket bjuds vännerna på kryddig lammstek med chèvregratinerade rödbetor. Och till adventsmyset serveras chokladkolapaj med julnötter.

Det är på en gång en loggbok med recept från Sarahs inspirerande kök och en berättelse om livet på en unik plats. Boken är rikt illustrerad med Per Ranungs stämningsfulla bilder. Sarah Anderin har tidigare arbetat som kock på olika restauranger, bland annat fisk- och skaldjursrestaurangen Lisa Elmqvist i Stockholm.

Hon arbetar till vardags som tillsynsman för Skärgårdsstiftelsen och medverkar också regelbundet som matskribent i stiftelsens tidning Stångmärket. Per Ranung fotograferar mat, inredning och trädgård för en rad internationella tidskrifter. Han har tagit fotografierna till en lång rad böcker, bland annat I kökslandet och Längtans mat.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Engelska Fairline planerar för en ny Targa Open Express Cruiser på 45 fot. Båten ska enligt planerna sjösättas våren 2013, men redan nu har vi fått ta del av de första skisserna. Den nya 45-fotaren är försedd med dubbla kabiner och fortsätter utvecklingen mot båtar med mer ”sociala” utrymmen, där både båtägaren och familjer eller vänner har gott om plats för att umgås.

– Det är vårt fokus att skapa stora sociala utrymmen ute på Targa 45. Vi har till exempel en stor solbädd ovanför det aktre förvaringsutrymmet, en generöst stor yte vid matbordet och gott om plats kring förarplatsen. På insidan har båten en stor ägarkabin och föröver en gästkabin, båda försedda med badrum, säger Andrew Pope, chefsdesigner hos Fairline Boats.

45-fotaren förses med Volvo Penta IPS dieselmotorer. Bland finesserna hos Targa 45 Open märks ett jollegarage för båtar upp till samma storlek som en Williams 285 Jet RIB.

Tekniska specifikationer
Längd inkl. badplattform: 13,94 m
Bredd: 4,04 m
Kojer: 4–5
Djupgående: 1,0 m
Vikt torr: 10 000 kg
Bränsletank: 1 100 liter
Vattentank: 320 liter
Motorer: 740–870 hk
Info: www.fairline.com

Finska Grandezza bevisar åter igen att företaget ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari hade det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd har presenterat under det senaste året.

Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.

Vid utvecklingen av båten har Grandezza fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.

Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycellsandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda.

Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex-tyg. Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wetbar.

Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.

Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, vilket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.

Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat duschkabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har Grandezza valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng.

Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Tekniska specifikationer
Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400

Info:
www.finnmarin.fi
www.marinedpan.se
www.gbm.se

Dagens svenskar är mer intresserade av hälsofrågor än någonsin tidigare. Är det bättre att äta enligt GI eller LCHF? Hjälper yoga mot huvudvärk? Går det att få personlig tränare som löneförmån? Men det finns en stor grupp svenskar som på egen hand upptäckt en effektiv metod att må bättre: skaffa båt. Om du inte har möjlighet att köpa en egen, se då till att du får vistas på sjön lite då och då.

Enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning häromåret tycker 75 procent av Sveriges båtägare att livet till sjöss påverkar deras hälsa mycket eller ganska positivt. Det handlar om frihetsupplevelsen och naturupplevelsen, men också om möjligheten till tystnad och lugn ute på vattnet. Och även de som saknar båt håller med – 57 procent av dem tror att båtliv är positivt för hälsan.

– Båtar har traditionellt varit ett manligt område, men vi ser tydligt att alltfler kvinnor blir intresserade. De kanske inte är ute efter snabba båtar i första hand, utan av båtliv som ett sätt att må bra både för dem själva och för hela familjen, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Stockholmsmässans stora båtmässa Allt för sjön.

Även när det gäller att bedöma det egna hälsotillståndet syns skillnaden mellan båtfolk och andra tydligt. Bland icke båtägare uppskattade 79 procent att de hade god eller mycket god hälsa, medan motsvarande siffra för båtägare var 87 procent.

– Som båtägare är man mer ute i naturen med alla de positiva effekter det för med sig, men det gör också att man rör på sig mer. Ett smidigt sätt att få både naturupplevelser, frisk luft och motion som hela familjen gillar, säger Thomas Sandberg.

Läs hela undersökningen på: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Fakta-om-batlivet/Batlivsundersokningen-2010/

Kommentarer

Barbro 08:53:05 2012-02-23

Båtlivet ÄR livet ….

Det svänger igen i gruppen som ligger i täten av Leg 4 i Volvo Ocean Race 2011 – 2012. Fortfarande återstår närmare 5 000 Nm på vägen från Sanya i Kina till Auckland på Nya Zeeland, men besättningarna fajtas verkligen om ledningen. Efter drygt 500 Nm seglade skiljer det på tisdagsmorgonen bara 35 Nm mellan ettan och sexan i fältet.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

After tacking north around midday today, at 2200 UTC tonight Chris Nicholson/AUS and CAMPER with Emirates Team New Zealand were the leaders of the pack as Volvo fleet bashes upwind across the South China Sea towards the ominous Luzon Strait, 446 nautical miles (nm) ahead.

The crew of CAMPER has always felt confident about the conditions faced on this leg, having trained in the rugged waters off Auckland, however there is no room for complacency in this fleet and Nicholson has to protect his position from a challenging Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) who is just 0.7 nm astern and averaging one knot faster.

In third place, Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing is seven nm back and has overall race leader Telefónica nipping at his heels just .30 nm behind. PUMA in sixth has yet to make up their earlier deficit and is 22 nm adrift.

Mike Sanderson, skipper of fifth-placed Team Sanya, reported huge waves of around four metres tonight, but fortunately not accompanied by 40-knot winds. Instead, the maximum wind speed has been 17 knots. Sanderson and his men are 33 nm further south than PUMA’s Mar Mostro in the north, with tactical leverage over the fleet.

It’s been a horrible day of upwind slamming, the crew holding their breaths as the boats launch off steep waves and land with a sickening thud. Firehose conditions are back and several teams are suffering from seasickness, which does not add to the pleasure of this opening upwind stretch.

1929 fick konstruktören Ruben Östlund i uppdrag att rita en racerbåt som skulle skulle slå alla befintliga fartrekord till sjöss och erövra titeln “Världens snabbaste båt”. Men börskraschen på Wall Street 1929 och den följande Kreuger-kraschen kom emellan.

83 år senare byggs Sverige, som båten heter, färdig. Beställare är två fartglada Stockholmare, som ser det som en utmaning att förverkliga den gamla drömmen om en riktig svensk rekordbåt med fartresurser upp mot 100 knop.

Båten var från början tänkt att bestyckas med två Packard V12-motorer på 1000 hk vardera, men kommer nu att vara utrustad med två Rolls Royce Meteor-motorer på totalt drygt 2000 hk.

– Detta är det absolut roligaste vi någonsin har byggt, säger Christer Johansson på varvet Johansson & Son som bygger henne.

– Men vi lever ju så kort tid, så det gäller ju att passa på att leva ordentligt.

Båten kommer att premiärvisas i Museihusets monter ÖH:03 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 2-11 mars.

Info: sjoexpress.se/sjoexpressen

Info: www.jsbab.se

Viking Line Abp har tecknat avtal med AGA Gas AB gällande leverans av flytande naturgas (LNG) till Viking Lines nya passagerarfartyg, som med sin miljöprofil blir banbrytande inom sjöfarten.

Pressrelease:

– Viking Lines och AGAs satsning på LNG innebär stora miljömässiga vinster i jämförelse med traditionellt maritimt bränsle, säger Viking Lines VD Mikael Backman.

Viking Lines nya fartyg med projektnummer ”NB 1376” kommer att trafikera på rutten Stockholm-Åland-Åbo från och med januari 2013. Fartyget, som byggs på STX Europes varv i Åbo, blir Viking Lines största fartyg och kommer att drivas av LNG. Den flytande gasen förvaras i specialbyggda behållare utomhus i fartygets akter och har en temperatur på cirka -150 grader då det bunkras och förvaras ombord.

LNG innehåller varken svavel eller tungmetaller och genom att använda detta bränsle reduceras koldioxidutsläppen med 20–30 procent jämfört med olja. LNG tillmötesgår IMO’s (International Maritime Organization) kommande direktiv att svavelinnehåll i fartygsbränsle inte får överstiga 0,1 viktprocent från och med den 1 januari 2015.

– Viking Lines miljömedvetna satsning är ett viktigt ”flaggskepp” för sjöfarten och för ett renare Östersjöområde. Såväl närheten till LNG-terminalen med flexibla och tillförlitliga leveranser som AGAs kunskap gällande kryogent miljövänligt bränsle och bunkringsteknik, gör AGA till en naturlig partner i detta pionjärprojekt, säger VD Mikael Backman.

Fakta om LNG:
• Naturgas är färglös samt gift- och luktfri. Den används som stadsgas i Helsingfors och Stockholm samt som bränsle i fordon. På Sveriges vägar rullar omkring 35 000 bilar som drivs med biogas och naturgas.

• Inom petrokemisk industri är naturgas en viktig råvara vid tillverkning av saftflaskor, leksaker, tvättmedel, plastgolv, mediciner med mera. Även livsmedels- och stålindustrin använder naturgas.

• I dag står naturgas för ungefär 25 procent av Europas energiförsörjning. Europeiska kommissionen lyfter i ”Energy Roadmap 2050” fram naturgasen som avgörande för energiomställningen fram till år 2050.

• LNG-tankarna på Viking Lines nya fartyg är placerade utomhus på däcket i aktern. Om gasen kommer i kontakt med luft stiger den upp, eftersom den är lättare, och ventileras på så sätt bort. I nedkyld form är trycket i tank- och rörsystemen mycket lågt. Rören är dubbelmantlade vilket betyder att ingen gas släpps ut vid eventuellt läckage. Fartygets heltäckande gasdetektorsystem stänger dessutom av systemet om en läcka skulle uppstå.

AGA kommer att leverera den flytande naturgasen från AGAs LNG-terminal i Nynäshamn som invigdes under 2011. Planering, projektering och tillståndsprocess för bunkring (tankning) av fartyget vid Stadsgården i Stockholm är under arbete.

Den svenske båtdesignern Peter Keerberg håller på med en ny svenskutvecklad och trailerbar båt. Han kallar den för “Design/Racer” LIFE 7.5 och hoppas kunna nå ut till en stor marknad med den här nydanande båten.

Pressrelease:

Ideen till LIFE 7.5 föddes för ett antal år sedan när jag själv inte fann “en snabb, enkel, trailerbar & snygg båt med fyra kojplatser”, som jag ville ha.

Många av de trailerbara båtarna är “husvagnar på hjul” eller rena racers som är tomma under däck. Målbilden för LIFE 7.5 var Volvo Ocean båtarna mixat med design renheten i Wally yachts, men i fick format till en rimlig kostnad.

Wally lancerade strax efter vi startat med LIFE 7.5 en båt som heter Highland Fling (82 fot) som blev lite av en ide bild i mindre format (se nedan viedo klip).

Det finns visserligen snygga båtar som Brenta 30 och några liknande båtar som är enormt dyra (plus 1,1 miljon SEK), med de är ofta med sina relativt smala skrov optimerade för insjö/skärgårds segling och plockar inte upp de planande egenskaperna från Volvo Ocean båtarna. Eftersom formstabiliteten i skroven är låg kompenseras detta men en högre kölvikt vilket gör båtarna relativt tunga och svåra att dra på trailer med B-körkort. Efter att framgångsrikt ha seglat en Viper 640 under 2011 och 2010,

så vill jag inte kompromissa vad det gäller de planande egenskaperna. Min övertygelse är att fler och fler seglare uppskattar att segla enskrovsbåtar i nära flerskrovs farter, därför kommer vi se allt fler enskrovs kölbåtar med planande egenskaper på marknaden.

I början av april kommer den första LIFE 7.5 segla i Göteborg. Båtarna byggs i Polen. Skrov, däck och inredning görs i vakum baggad sandwich med E-glas och foam. Många varv bygger fortfarande idag med balsa som visserligen är ett billigare material men också mer oberäkneligt och okontrolerbart i lamineringen. Att vi valt vakuum injicerad foam sandwich konstruktion ger oss ett otroligt styvt, starkt och mycket lätt skrov. Vi har parat detta med en rejäl segelyta up- och downwind samt en två meter djup föllköl, där ca 50% av båtens vikt sitter. Allt för att säkra underbara seglingsegenskaper.

För att hålla däcket rent så leds samtliga trim tampar och skot i dränerade kanaler under däck vilket gör LIFE till den renast båten på däck i sin storlek, utan att kompromissa på funktion. I fören sitter ett integrerat center placerat kolfiber peke som seglas fullt utdraget med genneker och halvt utdraget med Code 0.

För att hålla nere kostnaderna vid “one design” seglingar har vi begränsat segeluppsättningen till “fyra”, Stor, Fock, Gennaker och Code 0. Sittbrunnen kommer som standard med teakdäck och resten av däcket går att få i teak som en option. Under däck finns fyra kojplatser och plats för ett litet kök med vask. Vi har inga ambitioner på att inredningen skall kunna fungera som en mini familjecruiser men nivån är så bra att man lätt kan ta långweekends och nattseglingar, dvs som den gamla folkbåten men med mer plats. Genomgående har vi valt en mycket hög nivå på material, konstruktion och all däcksutrustning (Harken, Spinlock och Facnor).

LIFE 7.5 kommer att finnas i två rigg alternativ, aluminium mast med dyform eller kolfiber och rod som stående rigg. Varianten med aluminummast lanseras för 455 000 kr.

Mitt mål är att vi kan få igång en entypsklass och köra lite “raid” liknande race. T. ex. Tour Scandinavia (NO/SE/DK), Marstrand-Skagen-Hankö-Marstrand, en kombination av inom-skärs och utom-skärs segling.

Självklart finns det massor av potential för motsvarande östkust och internationella seglingar. Fram till vi har ett par båtar i vattnet så kommer vi segla SRS seglingar, shorthand och full crew.

Info: www.life-yachts.com

Helly Hansens seglarinspirerade kollektion Oslo Fjord för henne består av en mix av jackor, tröjor, blusar, klänningar, byxor, shorts och sneakers som kan matchas ihop för en sportig och casual look.

Pressrelease:

Coastal Catalina Jacket har en klassisk siluhette och är tillverkad i det vattenfrånstötiga materialet Helly Tech gör att man kan använda den både till sjöss och på land utan att bli blöt när det duggar lätt. Jackan finns i 3 härliga färger med en rand över bröstet; vit med lila/blå rand, kornblå med röd/vit rand och marinblå med vit rand. Inspiration och mönster på jackan kommer från den första norska svanbåten, Berge Viking, som seglade Whitbread Around The World Race mellan 1981-82 och som var sponsrad av Helly Hansen.

Som komplement till jackan finns Faerder Knit, en långärmad stickad tröja med båthals och en Faerder klänning i slimmad modell i skön jersey med likadan rand som på jackan samt en blus med fina puffärmar, Coastal Shirt.

Till nederdelar finns både byxor, Oslo Fjord Linnen Pants, i linne, samt sportiga korta shorts, Faerder Shorts, i bomull. Navigare Salt Low sneakers är tillverkade i canvas och finns i tre olika färgkombinationer i storlekarna 36-42.

Priser
Coastal Catalina jacket 1500 SEK
Faerder Knit 800 SEK
Faerder Dress 700 SEK
Coastel Shirt 700 SEK
Olso Fjord Linen Pants 900 SEK
Faerder Shorts 700 SEK
Navigare Salt Low Sneaker 600 SEK

Den lilla fisken tånglaken ska få en viktig roll när det gäller att övervaka tillståndet i Östersjön. Forskningsresultat visar bland annat att det blivit vanligare att tånglaken drabbas av störningar i fortplantningen än vad som tidigare varit känt.

– Resultaten är mycket intressanta och kan komma till god nytta i arbetet med att begränsa miljögifters negativa inverkan på våra hav, säger Anna Jöborn, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten, som är en av finansiärerna av forskningen. En av svårigheterna med miljöövervakningen är att veta vilka kemikalier som orsakar de skador man ser.

Det aktuella forskningsprojektet studerar hur tånglaken mår och hur deras fortplantning fungerar på olika platser i Östersjön. Meningen är att göra tånglaken till en modellorganism, ett slags termometer eller varningssignal för hur livet i havet påverkas av det moderna kemikaliesamhället.

Projektet samordnas av professor Lars Förlin på Göteborgs Universitet.

– En sådan här modellart är något som saknats hittills. Det gör att man snabbt ska kunna se när det händer något i miljön. Och det gör också att vi kan jämföra graden av kemisk påverkan på olika platser i Östersjön, säger Lars Förlin.

Under arbetet har man bland annat upptäckt att det är vanligare att tånglaken drabbats av störningar i fortplantningen än vad man tidigare känt till. Det innebär till exempel att ynglen får missbildningar, att det kan bli en ojämn könsfördelning bland ynglen, och att hanar utvecklar äggceller.

Tånglaken är en liten fisk som lever i tångbältet nära botten i hela Östersjön. Den blir cirka 2-3 decimeter lång. En av de saker som gör den lämplig som modellart är att den föder levande ungar och kan studeras i hela fortplantningscykeln.

Balcofish heter forskningsprojektet, och det är en del av BONUS-programmet – EU:s forsknings- och utvecklingsprogram för Östersjön. Programmet är den största gemensamma forskningssatsningen i Östersjön hittills på hundra miljoner kronor mellan 2009 och 2016.

Havs- och vattenmyndigheten är med om att finansiera forskningen tillsammans med en rad andra forskningsfinansiärer runt Östersjön.

Förra året hölls Kalmar Båtmässa för första gången. Det blev en succé, med ca 30 000 besökare i Kalmar Gästhamn. Nu laddar vi för årets mässa. Den 25–27 maj är det dags!

Konceptet är detsamma som tidigare: en flytande båtmässa med försäljning av båtar och tillbehör, uppvisningar, underhållning och prova-på-aktiviteter.

– Vi fick ett väldigt positivt gensvar förra året, både från besökare och utställare, men några förbättringar kommer vi såklart att göra i år. Mässområdet blir större och öppettiderna utökas på lördagen. Dessutom kommer vi att ha kvällsunderhållning. Vi kommer också att utöka marknadsföringen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Redan nu är flera utställare klara.

– Många återkommer från förra året, men vi har också helt nya utställare, som t.ex. Biltema och JKM Marin. Nytt för i år blir också en modevisning, som anordnas av en av utställarna. Det blir också fler uppvisningar i vattnet, berättar Maria Sampson.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Team Telefónica var i ledningen ut från kinesiska Sanya när båtarna på måndagsmorgonen gav sig iväg på den hittills mest krävande etappen i Volvo Ocean Race. Efter 5 500 Nm ska båtarna preliminärt nå fram till Auckland på Nya Zealand 8 mars. Men mycket kan hända på Leg 4. (På den stora bilden ovan syns besättningen på Pumabåten.)

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Race organisers split Leg 4 into two stages and held the fleet in Sanya for over 12 hours because of dangerous weather conditions in the South China Sea, with forecasts of waves breaking over eight metres.

Leg 4 Stage 2, which will take the fleet over 5,220 nautical miles to Auckland in New Zealand, got underway at 0700 local time on Monday (2300 GMT/UTC on Sunday) and was staggered according to finishing times in Stage 1 along the Chinese coast.

That gave Telefónica a two minute 32 second head start over Groupama sailing team, who placed second in the 43.2 nautical miles sprint, and an even bigger advantage over the rest of the fleet.

Abu Dhabi Ocean Racing started third, followed by Team Sanya, CAMPER with Emirates Team New Zealand and finally PUMA who set off 39 minutes and 17 seconds after Telefónica.

“No doubt there will be some very big leftover waves,” said Team Telefónica watch leader Neal McDonald. “Despite the wind being a more manageable breeze I suspect there will be boat breaking conditions and we’ll need to be careful.”

Abu Dhabi skipper Ian Walker said his team had been especially careful in their preparations to make sure they were covered for the expected tough conditions.

“We’re ready for this,” said the British skipper. “We’ve worked through what we think are our weak points and we’ve moded the boat a little bit differently for stronger air and upwind for this leg.

“We’ve also made our life jackets more accessible and all our personal gear is set up for easy access in difficult conditions.’’

The fourth leg’s second stage is likely to prove the most tactically challenging of the race so far. Up to three weeks of testing sailing lie ahead of the six crews as they navigate their way through the South China Sea, out into the Philippine Sea, through the Doldrums and into the Tasman Sea.

Summing up the leg, race meteorologist Gonzalo Infante said, “It is going to be very tricky with many unknowns due to the dynamic nature of this section of the world’s oceans.

“From the tropics to the Tasman, the weather systems are fast moving and variable. It’s going to be one of the most tactical legs of the race so far with plenty of opportunities to reward bold tactical manoeuvres.”

According to Infante perfect timing will be required over the first three days to negotiate the tricky stretch of the South China Sea between Sanya and the Strait of Luzon.

Infante expects the extreme conditions of the previous few days to begin to lessen as the southerly located low dissipates over the next day or so.

However, this could leave behind a difficult sea state making it imperative that the fleet makes it through the Strait of Luzon as quickly as possible to hook into stronger steadier breezes from a newly developing low pressure system to the north east.

Infante says he sees a northerly route through the straits as the only viable option. “This way they can avoid the worst of the current, stay in the strongest breeze and avoid the chance of a wind shadow from the northerly tip of the Philippines,” he said.

Once out of the strait the fleet could have an opportunity to set themselves up perfectly for some fast sailing in the north east trade winds by making early rapid progress to the east.

“East is best,” Infante said. “A well timed exit from the strait will enable the boats to take advantage of strong winds from a new, easterly moving low pressure system.

“If they get it right it will be like taking an eastbound train to line up perfectly for the north east trade winds.

“If they miss the train then they will be forced south closer to the island land masses of the Philippines, Papua New Guinea and Indonesia where the trades are less stable and harder to predict.”

The current ETA for the arrival of the six teams in Auckland March 8.

Spanska Team Telefónica fortsätter att dominera i Volvo Ocean Race. Båtarna befinner sig för närvarande i kinesiska Sanya, där Team Telefónica idag besegrade sina konkurrenter i Sanya Haitang In-Port Race. Marginalen till tvåan, PUMA Ocean Racing, var inte stor, men Team Telefónica tog segern och sex ytterligare poäng.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Team Telefónica held off a fierce challenge from PUMA to win the Sanya Haitang Bay In-Port Race on Saturday and extend their overall lead to 18 points before the start of Leg 4 to Auckland.

Telefónica went into the race under some pressure after a last minute change of rigging and with two poor performances in the three previous in-port races. But a smart decision to drive hard right off the start line took them clear of the fleet and despite the relentless challenge of PUMA Ocean Racing powered by BERG they went on to seal another valuable win. Abu Dhabi Ocean Racing took the third podium place.

It was the second victory in four in-port races for Iker Martínez’s men, who have also won all three offshore legs. CAMPER with Emirates Team New Zealand, their closest challengers in the overall standings, fought their way back up from sixth to fourth but it was a disappointing day for Chris Nicholson’s team, who lost another three points to the leaders.

“Today the tactics were what made the difference,” said Telefónica skipper Iker Martínez. “We were really in the right place for the upwind legs and the first downwind too. Even if we weren’t great at manoeuvres, we were in the right place and that’s what mattered.”

PUMA skipper Ken Read was also satisfied with a performance that meant Telefónica could never quite be comfortable.

“We are pleased,” said Read. “I think we did a really good job of it today. In a fleet like this we’ll take second every day of the week.”

Mike Sanderson’s hometown heroes on Team Sanya fought an incredible battle but were just edged into sixth by Franck Cammas’ Groupama sailing team.

Flat waters and winds gusting up to 20 knots provided perfect conditions for the fourth in-port race of the 2011-12 edition, allowing the teams to put on a spectacular show for the thousands of spectators who turned out to watch the action over a fast 10.8 nautical mile course.

Telefónica took the lead early, rounding the first mark with a 28-second lead over their rivals before a slow rounding at the second mark saw Ken Read’s PUMA close the gap to just three seconds.

For a while it was neck and neck and PUMA appeared set to pounce but Telefónica’s superior speed saw them pull away and such was their dominance they were able to sail conservatively over the closing stages to ensure the win by a margin of 41 seconds. Abu Dhabi Ocean Racing were four minutes and 20 seconds behind the leaders with CAMPER trailing by five minutes and 35 seconds.

The overall rankings remain unchanged. Telefónica now lead with 101 points, followed by CAMPER with Emirates Team New Zealand on 83 and Groupama sailing team on 73. PUMA Ocean Racing powered by BERG have 53, followed by Abu Dhabi on 43 and Team Sanya on 17.

Sunday sees the start of the 5,220 nautical mile Leg 4 from Sanya to Auckland at 1400 local time (0600 UTC). The leg start will be streamed live at www.volvooceanrace.com and www.livestream.com/volvooceanrace. Coverage will start 15 minutes prior to the race start.

Sanya Haitang Bay In-Port Race results:
1. Team Telefónica 58 minutes 37 seconds
2. PUMA Ocean Racing powered by BERG +0:41 seconds
3. Abu Dhabi Ocean Racing +4 minutes 20 seconds
4. CAMPER with Emirates Team New Zealand +5:35
5. Groupama sailing team +6:51
6. Team Sanya: +7:13

Foto: PAUL TODD/Volvo Ocean Race, IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.