Nyheter

Två svenska seglare har tilldelats Tourkort till världstouren i matchracingsegling. Både Johnie Berntsson, VM-trea 2011, och Björn Hansen, finalist i fjolårets deltävling Stena Match Cup Sweden, är nu garanterade start i alla nio VM-deltävlingar. Seglarna gör upp om världsmästartiteln och en prispott på 1,75 miljoner USD.

Med ny femårig titelsponsor, onlinetradingbolaget Alpari, två nya deltävlingar i Chicago och Marseille, en svensk deltävling och två svenska utmanare på startlinjen blir Alpari World Match Racing Tour en av seglingsvärldens starkaste VM-serier ur svensk synvinkel.

Nio av världens mest framgångsrika Matchracing-skeppare har fått ett tourkort, som garanterar en startplats i de nio deltävlingarna på världstouren. Av dessa finns det två svenska utmanare, dels förra årets utropstecken Johnie Berntsson, som slutade trea totalt i VM 2011 och nyligen utsågs till Årets svenska seglare, och dels Björn Hansen. Björn stod utan tourkort förra året men gjorde flera framstående resultat, bland annat en seger i Koreas deltävling och en andraplats i Sverige, Stena Match Cup Sweden.

– Jag har ju varit säker på min plats efter vårt VM-brons i december, men det är skönt nu när man ser sina motståndare, kommenterar Johnie Berntsson.

– Vi har i stort sett samma team som förra året och ett bra upplägg inför säsongen. Vi börjar med ett par tävlingar hemma och i Kalifornien på försäsongen i jakten på VM-guldet som är vårt mål i år.

Björn Hansen ger sin bild av Tourkortet:

– Det är riktigt kul att ha ett tourkort 2012 igen, vi hade ju ett 2010. Det är en stor fördel i planeringsarbetet inför säsongen, säger Björn från sitt hem på Åland.

– Förra årets säsong var ju verkligen blandad för oss med seger i Korea och final i Marstrand men sen mindre lyckade resultat mot slutet. Kan vi bli lite jämnare så har vi absolut chansen på pallen. Vårt mål är att stå överst i Malaysia i december.

Årets Matchracingtour startar 23-28 maj i Tyskland. Sveriges Stena Match Cup Sweden är årets tredje av nio VM-deltävlingar och seglas i Marstrand 2-7 juli.

2012 Alpari World Match Racing Tour:
Datum Event Plats
1 23 – 28 Maj Match Race Germany Langenargen, Tyskland
2 29 Maj – 3 Juni Korea Match Cup Gyeonggi, Korea
3 2 – 7 Juli Match Cup Sweden Marstrand, Sverige
4 10 – 15 Juli Chicago Match Cup Chicago, USA
5 24 – 29 Juli Portimao Portugal Match Cup Portimao, Portugal
6 28 Aug – 2 Sep St. Moritz Match Race St. Moritz, Schweiz
7 24 – 29 Sep Match Race France Marseille, Frankrike
8 1 – 7 Okt Argo Group Gold Cup Hamilton, Bermuda
9 4 – 9 Dec Monsoon Cup K.Terengganu, Malaysia

2012 års Tourkort:
Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team, Sverige
Simone Ferrarese, Ferrarese Racing Team, Italien
Peter Gilmour, YANMAR Racing, Australien
Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team, Sverige
Laurie Jury, Zoke Kiwi Match, Nya Zeeland
Pierre-Antoine Morvan, Extreme Team Morbihan, Frankrike
Phil Robertson, WAKA Racing, Nya Zeeland
Keith Swinton, Black Swan Racing, Australien
Ian Williams GAC, Pindar, England

Bilden:
Fr. v. David Stuart, Andrey Vedikhin och Jim O’Toole avtäcker Alpari World Match Racing Tour logo. Foto: Ben Radford.

Nikon har tagit fram en ny kamera som är tänkt för hela familjen. COOLPIX S30 är en stötsäker kamera med intuitiv meny, stora färgrika knappar och en hel del kul specialfunktioner.

COOLPIX S30 är vattentät ner till 3 m djup, vilket kan vara bra för alla som tar med barnen i båten. Den är dessutom stötsäker från 0,8 m höjd. Den har avtryckarknapp på båda sidor – en för video och en för foto.

Kamerans blixt är placerad så att fotografens fingrar inte ska komma med på bild. Det är en förbisedd detalj som blir allt viktigare ju mindre kamerorna blir.

Trots sin lilla storlek är det här en “riktig2 kamera och ingen leksak. COOLPIX S30 har en sensor på 10 megapixlar, den har tre gånger optisk zoom och ett förhållandevis lågt pris på cirka 1 000 kr.

Kameran har även finesser som elektronisk bildstabilisator, rörelsesensor och en rad olika program. Skärmen är en 2,7 tums högupplösning LCD-skärm och kameran kan filma i HD (720 p.

Info: www.mypicturetown.com

Det fortsätter att vara snabba skiften i ledningen av Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Fälttet har nu dragits ut och det skiljer närmare 200 Nm mellan första och sista båt (Puma). Camper har seglat upp i ledningen medan gårdagens ledare, Sanya, nu ligger trea.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

“It’s been a bizarre day of racing today,” said Ian Walker, skipper of Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam. “Anybody looking at our tracks on the computer must think the navigators have gone mad – or that we do not know the way to Auckland. The route we are taking is so far off the scale of any historical routes it isn’t funny.”

Walker is referring to the need to get east in order to gain a much faster angle when they finally turn southeast to Auckland.

Walker’s navigator Jules Salter explains that the fleet is heading northeast to pick up a surge off China which will then translate into the longed for trade winds. Salter says that earlier today, there was a barrier to this. Around the bottom of Taiwan was an old weather system, which was stuck in the way. It was possible to sail downwind on one side of it with quite good breeze, or upwind on the other side.

“The key today has been trying to get as far east or northeast as we can using that old weather system before it fully decays and then finding a really nice time to cross over it and to get into the new breeze,” Salter explained. However, it is likely to be another 20 hours or so before the fleet tacks on to port for the long haul down to New Zealand.

Once into the new breeze, there will always be one or two light spots ahead, which will give hope to those further back in the fleet and opportunities to get back in the mix. It will be interesting to see how the fleet shapes up once they reach the position where they can tack on to port and start heading southeast towards New Zealand.

Tonight at 2200 UTC, five of the six-boat fleet could be covered by a pocket handkerchief, with just 36 nautical miles (nm) lateral separation between CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) in the north from Mike Sanderson’s Team Sanya in the south.

Ken Read/USA and sixth-placed PUMA’s Mar Mostro powered by BERG, who broke away from the pack soon after leaving the Luzon Strait yesterday is now over 100 nm north of Team Sanya. Today the crew has been in sight of both Taiwan and the southernmost Japanese islands, which seemed very strange to the crew racing on a leg to Auckland, New Zealand.

Spirits are low on the overall leader, Telefónica (Iker Martínez/ESP), in fifth place. They were the only team to head south after the Luzon Strait, a move that later proved disastrous. When the door to the south closed, they cut their losses and tacked to re-join the fleet, a move that they are now paying for dearly. “It’s been a very tough day,” said João Signorini. “We haven’t really found our pace. It is very tricky here, but we are doing our best,” he said.

Abu Dhabi Ocean Racing are, however, upbeat and enjoying their spell near the top of the leader board. “In essence, spirits are high onboard Azzam,” wrote Ian Walker earlier this evening. “This morning we were staring at big overnight losses to the fleet, and tonight we are in a solid third place. What a difference a day makes.” At 2200 tonight, the situation had improved further as the team rose up the order to take second place.

All Aboard är ett nytt båtkoncept som tar fasta på vad kvinnor vill ha i en fritidsbåt. Ett team har skapat 50 lösningar på de tio vanligaste problemen på en båt. Allt ifrån att hoppa i land säkert till att få upp en person som trillat överbord. Den 2 mars premiärvisas båtkonceptet på Allt för sjön i Stockholm.

Målet för All Aboard är att öka antalet kvinnor på sjön och därmed bredda kundunderlaget för fritidsbåtar. Projektägare till All Aboard är Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF) som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige.

Det är inte någon färdig båt som ska visas utan ett koncept där båtbranschen ska kunna plocka idéer.

– Vi visar lösningar på en rad problem. Det är främst praktiska lösningar i båtar, säger Tatiana Butovitsch på Ampersand, pressansvarig för projektet.

– Vi gör ett båtkoncept, som en idésamling. Vi ska inte sälja något utan levererar ett antal idéer som vi menar att båtbranschen kan vidareutveckla. Vi har jobbat tillsammans med bland andra Ryds, Nimbus, Seldén Mast, Båtsystem Volvo Penta, Dacap konstruktionsbyrå och White arkitekter som har gjort inredningen.

Väldigt många lösningar för nya båtar kommer från kvinnor och det är främst detta som projektet har tagit fasta på.

– Vårt mål är att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Det innebär ett tänk som kan ge båtbranschen åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.

När familjer bestämmer sig för att sälja båten och köpa sommarstuga eller husbil, är det ofta kvinnan som är den drivande parten. Kvinnorna har även stor påverkan när familjen köper båt. Bastu och dusch, en köksö för gemensam matlagning, ett utskjutbart golv i sittbrunnen som dels ger rum för fler att umgås och dels har en ramp som är både vattenrutschkana och räddningsramp är några av de innovativa och smarta lösningar på kända båtproblem som teamet tagit fram.

Idébåten All Aboard har utvecklats efter samma principer som Volvos konceptbil YCC, populärt kallad tjejbilen. Den lanserades för några år sedan och blev väldigt uppmärksammad i Sverige och internationellt.

Bildtexter:
En del av personerna bakom All aboard: fr. v. Camilla Palmertz, Tatiana Temm, Maria Widell Christiansen och Elna Holmberg.

Kommentarer

Mags 13:46:50 2012-03-01

Ser ut som en vanlig segelbåt utan mast, fusionerad med en gammal Croupier 24 och kittad med gamla soljalusier från en Volvo 343 årsmod -86. I övrigt kul med nya idéer!

Krister Karlsson 14:14:25 2012-03-01

När kvinnor konstruera en båt för den en köksö…ser ut som att Volvos tjejgrupp här har för avsikt att konservera könsrollerna.

Pernilla 17:03:14 2012-03-01

@Krister Karlsson Såväl kvinnor som män kan väl använda en köksö? Så är det iaf hemma hos oss.

I Nederländerna har stålbåtsvarvet Linssen tagit fram en eldriven version av sin Linssen Grand Sturdy 25.9 SCF. Båten kommer att användas som patrullbåt i området kring Venlo, rakt österut in i landet från Amsterdam.

Det här är en ganska liten version av eldriven motorbåt och den kommer att köras i låga farter. Men det är en intressant lösningen, inte minst för att den elpropellerförsedda Linssen Grand Sturdy 25.9 SCF, som introducerades 2008, är försedd med en standardlösning för båtar som finns att köpa på marknaden.

Elmotorpaketet, komplett med propeller och kopplingar, är en Mastervolt DriveMaster 7.5 Ultra elektrisk motor, i kombination med ett 48 V Mass Combi och fyra LI-ION batterier. Enligt Linssen är detta ett mycket effektivt framdrivningspaket, som dessutom är i stort sett helt underhållsfritt.

Info: www.linssenyachts.com

Info: www.mastervolt.se

På båtmässan Allt för sjön, som startar nästa helg, blir det bland annat världspremiär för skärgårdsfotografen Sören Colbings nya Skärgårdsströvare på 24 fot. Den representerar ett nytänkande – det finns ingen liknande båt på marknaden. Båten är skapad av Sören Colbing och designern Micael Palmgren. Den är en säregen kombination av båtglädje och miljöfördelar.

Konceptet som ligger till grund för Skärgårdsströvaren ser till helheten – design, funktion, säkerhet och miljö är viktiga beståndsdelar i detta koncept.

Att båten ska gå att köra mycket bränslesnålt är en självklarhet. Till detta kommer: Tyst gång, behagligt fartområde, liten vågbildning, praktiskt taget underhållsfri, små utsläpp, samt mycket goda sjöegenskaper.

Säkerheten högsta prioritet, inte minst i detaljerna. En upptäckarbåt för strövtåg i skärgården, samt för en mängd olika intressen och uppdrag året runt. Skärgårdsströvaren har klassiska linjer i modern tappning och är byggd av återvinningsbart material.

Båtmässan Allt för 2012 pågår från och med lördag 3 mars till och med söndag 11 mars.

Info: www.colbing.se

Viktiga knopar, som ges ut på Norstedts inom kort, är en omfattande knopsamling för den som vill öva upp knopslagningen inför våren. Det är en engelsk handbok i översättning av Eva Andreasson, som tar upp ett 70-tal knopar som kan komma väl till pass vid båtliv, camping och fiske. Boken har enkla och tydliga instruktioner och foton.

Råbandsknop och i bästa fall skotstek och pålstek – det är nog ungefär vad de flesta som en gång varit scouter kommer ihåg. Men vare sig man är på båt, fiskar, slår upp ett tält eller surrar lasten på en släpkärra kan det vara bra att kunna några fler knopar.

Viktiga knopar är en praktisk och snygg liten handbok med ett 70-tal knopar som kan komma väl till pass vid dessa tillfällen. Vid varje knop finns en symbol som visar om den är användbar för seglare, campare, scouter, klättrare eller vid fiske. Vid varje knop specificeras också vid vilka tillfällen den är lämplig att använda och varför, till exempel tilläggning med båten eller fastknytning av fiskekrok på lina.

Steg för steg-instruktionerna är illustrerade med mycket tydliga fotografier som gör det enkelt att förstå och öva själv. I ett fack i pärmen finns dessutom en hoprullad lina, perfekt att träna med.

Boken inleds med en enkel genomgång av olika sorters tågvirke, tagling, splitsar och uppkransning. Efter det delas knoparna upp i stoppknopar, surrningar, ögleknopar, sammanbindningsknopar, fastgörningsknopar och scoutsurrningar.

Det finns även ett kapitel om dekorativa knopar och några enkla men effektfulla reptrick. I det praktiska registret kan man både söka på knopens namn, men också bakvägen på användningsområde. Pris 99 kr.

Humminbird uppdaterad programvaran i sina instrument med många nya funktioner och förbättringar. I år är 34 nya funktioner och förbättringar gjorda och även äldre produkter får del av nya funktioner där det är möjligt. 2012 har stor vikt lagts på navigeringsfunktioner på produkter med en kombination av plotter och ekolod. Även ekolodsfunktionerna har fintrimmats för bästa möjliga funktion till glädje för sportfiskaren.

NMEA 2000 fungerar nu på samtliga Humminbird produkter med nätverksmöjlighet tack vare ett nyutvecklat interface. Det gör att även äldre produkter genom en uppdatering kan bli NMEA 2000 kompatibla via interfacet. Radar kan anslutas till 1100, 900 och 800 seriens produkter. Humminbirds HD radar finns i två versioner 2kW och 4kW och tillverkas av Koden som har en lång erfarenhet av kvalitetsradar både för fritidsbåt och yrkesbåtar.

En av de förbättrade plotterfunktionerna är att det numera är möjligt att få båtikonen 2/3 från skärmens centrum. Positionen justeras automatiskt beroende på fart, så vid lägre farter är ikonen i centrum. Det är en stor fördel speciellt för snabbgående båtar där man vill ha så mycket kartbild som möjligt framför båtikonen. Humminbirds skärmar har mycket hög upplösning vilket gör att sjökortsinformationen blir mindre på skärmen. I den nya uppdateringen kan texten på sjökortet förstoras för att göra den mer lättläst.

En helt ny funktion är även Waypoint manager som gör det möjligt att gruppera, sortera och döpa sina waypoints efter behov.

Kastringar på waypoints som är justerbara från 1-50m och stoppur är ytterligare funktioner. Lika viktigt som det är att hålla sina sjökort uppdaterade är att uppdatera sin elektronik ombord. Vid registrering på Humminbirds hemsida www.humminbird.com får användaren kostnadsfri tillgång till de senaste funktionerna.

Info: www.comstedt.se

På torsdagen togs första spadtaget till Marinmuseums efterlängtade ubåtshall på Stumholmen i Karlskrona. Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk och Robert Olsson, överintendent vid Statens maritima museer, satte gemensamt skopan i marken för att sätta igång bygget. En byggnation som sommaren 2014 ska ge Sverige en ny museiattraktion med en riktig, svensk ubåt som placeras inomhus och kan beskådas grundligt.

I december stod det klart att regeringen godkänt Statens fastighetsverks (SFV) finansieringsplan för en ny ubåtshall intill Marinmuseum i Karlskrona. Därmed kunde byggprocessen inledas på allvar. Idag togs första spadtaget.

– Många har engagerat sig och arbetat hårt för en ny ubåtshall. Det känns därför tillfredställande att vi nu är igång. Ubåtshallen kommer att bli ett spännande och viktigt tillskott för Marinmuseum och Karlskrona, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.

För SFV:s hyresgäst, Statens maritima museer, är glädjen stor.

– Det är en härlig känsla att vi nu kommer igång med bygget av ubåtshallen och jag vill tacka alla som har bidragit till att vi har nått så här långt. Det betyder att Sverige får ett mycket spännande museum i världsklass, säger Robert Olsson, överintendent vid Statens maritima museer.

Byggproduktionen kommer att ske i två etapper där grundläggning och grundkonstruktion görs i den första. Därefter ska ubåten HMS Neptun levereras på plats, en utmaning då den väger över tusen ton. I etapp två ingår överbyggnad – ett yttre skal som så nära som möjligt ska följa ubåtens form – samt färdigställandet av byggnaden.

– För att få den mycket tunga ubåten på plats behöver marken intill Marinmuseum förstärkas. En tillfällig transportväg kommer också att byggas. Därefter ska en 1 300 kvadratmeter stor betongplatta gjutas och ett stort antal pålar sättas i marken. Inledningsvis kommer det att väsnas en hel del, det är tyvärr omöjligt att undvika. Vi vågar dock lova att resultatet blir bra, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Marinmuseum, som stod klart 1997, är en omtyckt byggnad, både av karlskronabor och av turister. För Statens fastighetsverk var det naturligt att ge arkitektuppdraget om en ny ubåtshall till HMXW arkitekter och Björn Malmström eftersom de varit med och ritat huvudbyggnaden.

– Vår arkitektoniska utmaning har varit att tillfoga en så stor tillbyggnad till Marinmuseum, dessutom på en mycket trång tomt med närliggande byggnadsminnen. Lösningen fick bli en självständig form som för tankarna till modern fartygs- och smygteknik. Vår förhoppning är att tillbyggnaden ska uppfattas som ett skal snarare än en byggnad, säger Björn Malmström.

Arkitekterna har även tagit stor hänsyn till tillgänglighet, ubåtshallen ska vara besöksvänlig för alla. En annan viktig aspekt har varit att skapa ett bra flöde mellan Marinmuseum och ubåtshallen, det ska vara lätt att röra sig mellan de båda byggnaderna. Väl inne i hallen ska besökaren få en förnimmelse av att befinna sig i en av de torrdockor där ubåtarna en gång byggdes. Materialet som används är framförallt betong och stål.
Info: www.marinmuseum.se

Allt för sjön i Stockholm – Nordens största båtmässa räknat i antalet besökare – vill locka både dagens och morgondagens båtköpare. Därför satsar mässan ännu mer på aktiviteter som riktar sig till alla i familjen. Allt för sjön har i år öppet 2–11 mars.

Allt för sjön är mässan för den breda publiken och har därför många roliga aktiviteter och intressanta seminarier för hela familjen.

– Den som påverkar båtköpet i mycket hög grad i familjen är kvinnan. Det visar flera undersökningar. Mannen kanske tar initiativet till att köpa båt, men kvinnan avgör i slutändan vilken båt det blir, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Den hall som inrymmer flest aktiviteter för hela familjen är Charlie-hallen. Här finns Barnens Hörna som bjuder på roligheter för såväl de yngsta som de lite äldre barnen. Här kan de prova lyckan i fiskdammen, öva balansgång, rita sin drömbåt eller teckna en egen sommardröm. Här får barnen också träffa mässans kelgris, måsen Måsart.

– En spännande och rolig aktivitet är Sjörövarskeppet som Sjösäkerhetsrådet ställer ut tillsammans med Allt för sjön. Här får barnen på ett lekfullt sätt lära sig grundläggande sjökunskaper. Hur viktigt det är att ha flytväst på sig och hur man gör enkla knopar. De får också kasta lasso runt en knap. Kul ska det vara, säger Marie-Louise Johansson, biträdande projektledare på Allt för sjön.

Här finns också en bassäng för den som vill prova flytvästen i sitt rätta element. I bassängen demonstreras, flera gånger om dagen, olika typer av flytvästar och besökaren får lära sig vilken flytväst som passar olika åldrar och situationer.

Sjöräddningssällskapet, SSRS, finns på plats i en stor monter med namnet Juniortrossen som riktar sig till barn. Här får barnen bland annat leta sig fram i en labyrint och klättra i en klätterställning av rep.

Svettiga efter leken kan de vila ut i Glasscaféet, för att sedan ta sig an ingenjör Lundström klurigheter. Han bjuder på en ny tävling där det gäller att bygga en farkost av Skånemejeriers mjölkförpackningar och sedan köra den i en vattenbana på kortast tid. En mycket uppskattad pyssel- och tävlingsaktivitet.

I Charlie-hallen finns också Classic Boat Show, en avdelning som lockar båtälskare från hela Norden. I år är temat OS-båtar 100 år. Utställningen bjuder på en kavalkad av olika kappseglingsbåtar som deltagit i OS-sammanhang under de senaste 100 åren. Allt sedan OS i Stockholm 1912.

Andra roligheter i Charlie-hallen är segelbåtsbassängen där alla familjemedlemmar kan kappsegla med radiostyrda båtar. I montern Det enkla båtlivet, visar Allt för sjön tillsammans med Marina Läroverket i Danderyd samt Sweboat att det inte alls behöver kosta många tusenlappar för att komma ut på sjön. I montern rustas två båtar upp, en segel- och en motorbåt som auktioneras ut under mässans avslutande dag den 11 mars. Skolan har också en nybörjarskola som tar besökaren igenom de viktigaste marina kunskaperna. Till mässan bjuds också flera hundra skolbarn in.

I montern Årets nyhet visas tio produkter som skickats in av utställare och som nominerats av en jury. Besökarna röstar sedan och Årets Nyhet 2012 kan koras.

I Alfa-hallen kommer Svenska Kryssarklubben att bjuda på flera hundra seminarier om allt ifrån manöverbord-räddning till hur man förbereder sig bäst för långseglatser över de sju haven.

För att besökarna ska stanna och trivas på mässan finns flera ”vattenhål”, till exempel Glasscaféet, Regattabaren samt restauranger med hamburgare och sushi. Ute på entrétorget ligger en lite mer exklusiv restaurang, Svedea skärgårdskrog, som serverar allt från klassisk stekt strömming med skirat smör till ostron med champagne. På entrétorget huserar Skärgårdsradion som tillsammans med nätportalen Hamnen.se intervjuar besökare och utställare.

– Så det finns väldigt mycket för hela familjen att se på och uppleva även i år. Och jag skulle vilja tipsa alla utställare att ta sig en runda i hallarna. Ofta hinns inte det med. Vår stora satsning på hela familjen tror jag gynnar båtlivet både på kort och på lång sikt, avslutar Thomas.

Mer info: www.alltforsjon.se

Kommentarer

Anna Tulpanen Kling 20:47:27 2012-03-02

Älskar båtar äldre fina mahogny båtar.
Båt folk är trevliga människor.
Lycka till med mässan. Ha det underbart
Alla ni som kommer att vara där.

Här är en ny liten lampa med stor kraft. Den passar lika bra i båten som i bilen. Led Lenser M8 är det senaste stjärnskottet i M-serien, där M står för Microcontrol och är grunden till de idag populära SLT, Smart Light Technology. Användaren kan själv programmera lampan till att jobba med två olika energikonsumtionslägen.

Lampan kan till exempel ställas in med enkla knapptryck till det arbetsläget du önskar att arbeta med. M8 drivs med 2 CR123A batterier vilket gör att känsligheten i väder och temperatur inte påverkar driften av lampan.

Brinntid 2-17 timmar. Pris 879 kr.

Info: www.swtab.se

Var är den riktiga kaptenen? Det är titeln på en helt ny bok om en tjejsegling på Atlanten. Den ges ut på Norstedts förlag och är skriven av Maria Ingerup. Detta är en livsbejakande seglingsskildring – fyra unga, entusiastiska tjejer korsar Atlanten och seglar ett år på Cantare i Västindien och Bahamas.

På vägen möts de av beundran, respekt och en och annan fördom! Var är den riktiga kaptenen?

I juli 2009 lämnade fyra Skånetjejer mellan 20 och 25 år Sverige för många seglares dröm: en årslång segling via Biscaya, Kanarieöarna och Las Palmas till Västindien och därifrån vidare till Bahamas och Bermuda. Mellan Kanarieöarna och Västindien deltog de i ARC (Atlantic Rally for Cruisers) som enda båt av 225 med helt kvinnlig besättning. Båten, enB31:a, Cantare, var dessutom den tredje minsta i tävlingen.

I boken får vi följa dem över havet både i vardagslivet på båten och på festerna i hamnarna i en seglingsskildring som inspirerar både manliga och kvinnliga läsare.

Ett unikt område med branta sluttningar, stora djup och ovanliga arter. Havs- och vattenmyndigheten föreslår nu att havsområdet Bratten i Bohuslän ska pekas ut som skyddsvärt område i Nordostatlanten.

Havs- och vattenmyndigheten har skickat in sitt förslag till Miljödepartementet, som väntas ta beslut i vår. Enligt förslaget ska skyddsområdet införas i havsområdet Bratten utanför Tanums kommun.

Bratten är ett unikt utsjöområde med spricklandskap, rev och bubbelstrukturer och innefattar ett stort antal ovanliga och hotade arter. Området är 200-500 meter djupt och 121 000 hektar stort.

– Vi vill skydda det ovanliga området som är mycket artrikt. Eftersom havslandskapets sprickdalar är så speciella där innebär det att vissa områden är relativt opåverkade av mänsklig verksamhet, säger Lena Tingström på Havs- och vattenmyndigheten. Detta har fått till följd att arter som är känsliga för fysisk störning kan frodas i området.

Området föreslås bli ett marint skyddsvärt område inom OSPAR, den internationella havskonventionen för skydd av den marina miljön i Nordostatlanten. Sedan tidigare har Sverige pekat ut åtta områden i Kattegatt och Skagerrak som ska skyddas enligt OSPAR.

Sedan tidigare är Bratten ett så kallat Natura 2000-område, vilket innebär att det ingår i EU:s nätverk för skyddsvärda områden.

Nytt skydd för marin miljö i Uppsala län

På nationellt plan har samtidigt ett nytt marint naturreservat inrättats, i Gräsö i Uppsala län. I området finns bland annat 4 600 öar och skär med höga naturvärden och värdefulla undervattensmiljöer.

Beslutet innebär att områdets skyddsvärda natur bevaras. Ytan är på 54 000 hektar och blir därför det näst största i landet. Sedan tidigare är 26 marina naturreservat utsedda i Sverige.

Ett halvår är en kort tidsrymd, men ändå så fylld av verksamhet. Under sitt första halvår har Havs- och vattenmyndigheten successivt utvecklats för att motsvara sitt uppdrag som en pådrivande, samlande och stödjande miljömyndighet.

– Det är inte helt lätt att starta en ny myndighet, men samtidigt väldigt inspirerande. Vi startade med många vakanser och halvåret har därför präglats av hårt arbete och en stor portion rekryteringsarbete, säger generaldirektör Björn Risinger.

Läs bland annat om hur vi arbetat med att kartlägga båtbottentvättar, fredat torsken i Gullmarsfjorden, förberett arbetet för havsplanering, beslutat om bidrag för att minska övergödningen och genomfört fiskerikontroll. Och hör av dig om du har synpunkter på vad vi borde göra mer.

Info: http://www.havochvatten.se/download/18.64f5b3211343cffddb2800026003/%C3%85rsredovisning+2011.pdf

Under Båttinget 7 mars på Stockholmsmässan kommer trendanalytiker Göran Adlén ta en titt på framtidens båtliv. Båttinget firar 10 år och temat är ”Det glada båtlivet”. Båtlivets alla positiva aspekter kommer att lyftas fram. Hälsa och rekreation, att båtlivet bidrar till en levande skärgård och skapar arbetstillfällen för varv och marinor för att nämna några områden.

Förutom Göran Adlén kommer riksdagsledamot Edward Riedl att berätta om det nybildade fritidsbåtnätverket. Björn Risinger från den nybildade Havs- och vattenmyndigheten informerar om vad deras uppgift innebär.

Ann-Catrine Zetterdahl från Sjöfartsverket och Judith Melin från Kustbevakningen berättar om vad deras verk gör för att göra båtlivet trivsammare och tryggare liksom Lars-Göran Nyström, nyanställd på Transportstyrelsen och ansvarig för Sjösäkerhetsrådet.

Lena Nyberg från Skärgårdsstiftelsen och Bisse Alm från Visit Skärgården visar upp hur båtfolket tas om hand i våra skärgårdar. Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller vd Mats Eriksson,
Sweboat, me@sweboat.se

Info: www.sweboat.se

Kommentarer

Sneseglaren 14:55:06 2012-02-23

Undrar om man kommer att ta upp vad den onödiga 0.2 promille-lagen har inneburit för "den levande skärgården"? Skärgårdsborna måste bli nykterister för annan transport finns inte och sjökrogarna har tagit ordentligt med stryk och flera stänger nu permanent. Allt bara för man inte får dela en flaska vin och segla hem så småningom sedan lika säkert som alltid.

Försts kom det ett mail idag på morgonen att Telenocia var ny ledare i Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Därefter kom ett nytt mail att Team Sanya hade tagit sig upp i ledningen. och Telefonica hade halkat ner på femte plats. Förändringarna visar vilka stora förändringar som sker hela tiden på den intressanta delsträckan Leg 4.

Den senaste informationen finns här: www.volvooceanrace.com

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

There was short-lived euphoria last night when, for the first time in weeks, some fast downwind sailing was enjoyed and the six Volvo Open 70s were able to show what they are made of shortly after rounding the southern tip of Taiwan. As the fleet shot north in the fresh breeze, the order changed constantly as the fleet headed away from the waypoint used to calculate distance to the finish in Auckland.

At 1000 UTC today, the fleet was back on the wind in unstable conditions edging north in a breeze that is expected to veer very fast from northwest to northeast in the next 12 hours.

“We’re hoping we only need to go north for another 60 miles,” said Will Oxley, navigator on board CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). Oxley said light winds to the south of the fleet blocked their path towards Auckland and instead they were forced to sail away from their goal in search of favourable northerly breeze.

“We are currently heading north towards Japan,” Oxley added. “This doesn’t seem quite right, but apparently this is the quickest way to get to New Zealand. It is somewhat comforting that the entire fleet has followed suit.

“It’s a bit like sailing the north Atlantic on Leg 1 where everyone with the exception of Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) ended up going west, waiting for an opportunity for the trades to establish. On this leg we know being east is generally better in the Pacific and there are no trades right now, so we’re using the opportunity to stay in the breeze.”

Unfortunately, that means more upwind sailing, heading away from Auckland, which does not produce a clear picture of the leaderboard at this stage. At the 1000 UTC position report Mike Sanderson’s Team Sanya topped the leaderboard due to their position furthest to the south, closest to the finish.

The earlier respite from the upwind sailing allowed the crews to briefly dry out their gear and air the boat. Appetites returned as the sea state reduced, although there is some chance of a confused sea in the north where conditions are still influenced by the Kuroshio Current running against the wind.

Wind conditions for the fleet remain variable this morning. Speeds vary hugely from PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) averaging 11.2 knots in the far north, to Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) further south averaging less than seven. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) were the fastest boat in the fleet averaging 13 knots.

2012 års version av Endura C2 har en inbyggd batteriindikator för snabb kontroll av status. MinnKotas populära elektriska trollingmotor Endura C2 som kom i ny version 2011 uppdateras igen inför 2012. Nyheten är en lättåtkomlig batteriindikator på toppen av motorn.

Endura C2 finns i sju olika modeller för båtar upp till 6,4m och samtliga är i 12V utförande.

Pris från 1 895 till 4 495 kr.

Info: www.comstedt.se

Det skadar inte att träna upp sig inför årets båtsäsong och försöka putsa bort de sista resterna från julbord och annat gott. Helly Hansens träningskollektionen våren/sommaren 2012 för henne består av alltifrån överdelar som vindjacka, mellanlagertröja, linne och t-shirt till nederdelar som långa och korta tights och shorts. Designteamet som fortsätter utveckla träningskollektionen med tekniska finesser får även denna säsong hjälp av de svenska längdskidåkarna Emil Jönsson och Anna Haag.

Skidåkarna, som även är ett par privat, hjälper Helly Hansens designteam med produktutveckling och ger kontinuerlig input om hur träningskollektionen kan förbättras till atleter som vill träna endast i det bästa.

Alla överdelar är tillverkade i Helly Hansens egna framtagna material Lifa, som transporterar bort fukt och håller kroppen sval under jobbiga träningspass, speciellt kan nämnas New Pace Stripe och Pace Suportive Singlet och långärmade mellanlagertröjan Pace ½ Zip vilken har en dragkedja vid halsen och en ficka placerad i ryggslut.

Den ultralätta jackan Windfoil som följer med även denna säsong kan nu göras om till praktisk väst genom blixtlås vid axlarna. Praktiskt och enkelt när man är ute i spåret och behöver skala av sig plagg.

Tightsen Pace tights och Pace ¾ tights som är tillverkade i spandex har en skön detalj som mesch i knävecken och en strategisk ficka för nycklar placerad baktill.

Träningskollektionen finns i storlekarna XS-XL och färgskalan denna säsong är förutom vitt och svart, rosa och kobolt.

Priser:
New Pace Stripe top 500 SEK
Pace Suportive Singlet 450 SEK
Pace ½ zip 650 SEK
Pace tights 650 SEK
Pace ¾ tights 600 SEK
Windfoil Jacket 1500 SEK

På Helsingfors båtmässa, som avslutades nyligen, visades en förnyad version av en riktig klassiker. Det är segelbåten Nauticat 321, som nu finns i en helt ny och omarbetad version. Linjerna känns igen, men denna minsting från det finska varvet har fått en ordentlig översynd.

Båten är inte bara minst av alla Nauticat segelbåtar utan också varvets minsta däckshus segelbåt. Ändå är den en riktig A-klass långfärdscruiser för upp till fyra personer.

Nauticat 321 är redan byggd i 155 exemplar, som fördelats över världen. Modellen har förnyats på en del punkter, men nu är det främst inredningen som har ändrats.

I den nya akterhytten är bädden tvärskepps, vilket har gett mycket mer höjd och dubbelt så stort durkutrymme. Styrhyttens soffgrupp är också förlängt och upphöjt en aning. Det ger god sikt från soffgruppen, både vid segling och i hamn. Båten är även utrustad med LED-lampor och annat smått och gott.

Info: www.nauticat.com

Med en ny och rymlig 31-fotare fortsätter Bavaria att lansera familjesportbåtar som passar bra i Skandinavien. Båtliv har provkört den nya båten som ger mycket för pengarna.

Sportigheten hos Bavaria Sport 31, som är den femte modellen i Bavarias nya motorbåtsserie designad av BMW Group DesingworksUSA, sitter inte bara i själva namnet. Hela linjeföringen visar att detta är en snabb båt, trots de höga sidorna. Bavaria har tagit fram en serie nya skrov som går väldigt fint i sjön.

Förr hade planande båtar en rejäl planingströskel, det vill säga den fart som skrovet måste passera för att komma upp i planing. På Sport 31 är i planingströskeln inte helt reducerad, men båten kommer upp i plan lätt och snabbt.

Parallellt med provkörningen av Sport 31 (10 m och 5,5 ton) fick vi även prova Sport 43. Det är en betydligt större båt på nästan 14 m och 12 ton, men egenskaperna är liknande hos lillasyster. 43:an saknar dock i princip helt planingströskel och glider upp ur vattnet.

Dubbel eller singel
I motorrummet finns plats för en eller två motorer. Den båt som vi körde på Mallorca var utrustad med två Volvo Penta V8 bensin på vardera 320 hk och 5,7 liters slagvolym. En senare provkörning i Sverige (som vi inte kunde vara med på) gjordes med en likadan båt med en Volvo Penta D6-330 hk dieselmotor.

Trots att en dieselmotor i det här fallet är dyrare än två bensinmotorer är dieseln att föredra för den som tänker på säkerhet och totalekonomi. Bensinmotorer har sina fördelar, men att sälja en begagnad båt med dubbla V8:or är en riktig utmaning. Ett singelmontage är dessutom alltid billigare och enklare att serva än ett dubbelmontage.

Till bensinarnas fördelar hör att de varvar mer och är lättare än dieslarna. Därmed blir toppfarten också högre. Med bensinmotorerna mätte vi en toppfart på i 31:an på 42 knop medan motsvarande siffra med 330 hk diesel ligger på drygt 30 knop.

Bättre med en diesel
Körmässigt är det riktigt kul att köra en båt med dubbla V8:or. De stora – men törstiga – motorerna reagerar snabbt och fartprestanda är på topp. Eftersom båten inte har någon tydligt markerad planingströskel tar den sig upp ur vattnet lugnt och fint.

Med bensinarna ligger den ekonomiska marschfarten på cirka 25 knop medan den ekonomiska marschfarten med diesel är högre. Båten går att köra från 15 knop och uppåt utan att tappa planingen.

Sport 31:s höga sidor ger en nästan överdriven känsla av att båten lägger sig ner vid kraftiga girar. Skrovet tappar dock inte greppet i vattnet utan det är bara att fullfölja giren så rätar båten upp sig igen.

Stora utrymmen
Utrymmena ombord är väl tilltagna och det är enkelt att röra sig i båten. Föraren kan snabbt ta sig akteröver för att hjälpa till med något vid tilläggning etc.

Sport 31 är rymlig med fyra fullängdskojer och en separat L-soffa under däck. Den har en välplanerad förarplats och föraren har god sikt framöver och föraren ser stäven på båten när han eller hon sitter ner.

Bavaria Sport 31 är en relativt stor båt och fullt tillräcklig för en båtfamilj som kryssar i skärgården. Utrymmena passar bra för en familj som övernattar några helger per sommar och gör en längre tur på semestern.

Konceptet med en öppen båt fungerar bra tack vare kapellet, som spänns fast mot en targabåge. Är det regn i luften kan man fälla upp enbart den främre delen av kapellet.

Bättre kvalitet
Under däck finns en främre dubbelkabin, en midkabin med dubbelkoj, toalett (samma som Sport 34) med dusch samt pentry i salongen. Utrymmena ombord är generellt sett väl utnyttjade och effektiva ljusinsläpp gör att båten känns rymlig. Färgval och snickerier är även i Bavaria mer markerade idag än för några år sedan, vilket känns modernt.

I en öppen båt är ytterutrymmena avgörande. Bavaria Sport 31 är smart designad med förarplatsen om styrbord och en sittgrupp midskepps. För den som vill njuta extra mycket av solen finns en stor solsäng över det aktre stuvutrymmet. Denna konstruktion går igen hos alla Bavarias öppna båtar och är en praktisk och funktionell lösning.

För några år sedan fick Bavaria en hel del kritik för låg kvalitet i detaljer. Idag är läget ett annat med genomgående kvalitet och teakdäcken är till exempel vakuumlimmade, vilket är en fördel.

Bavaria sparar främst kostnader genom att ha världens kanske effektivaste produktionsmetoder. Det tjänar båtköparna på.
Lars-Åke Redéen

Fakta Bavaria Sport 31
Längd ö a: 10,06 m
Längd skrov: 9,61 m
Bredd: 3,31 m
Djup: 1,20 m
Vikt: 5 470 kg
Bränsletank: 520 liter
Vattentank: 150 liter
Pris: 1,3 Mkr (1xVP D6-330 hk)
Info: www.bavariasverige.se