Nyheter

Skärgårdsradions publik lyssnar över fem timmar per dygn på kanalen. Det är mer än dubbelt så länge som närmaste konkurrenten P4 Radio Stockholm. Det gör Skärgårdsradion till den radiostation med längst lyssningstid av alla radiostationer i Stockholm, enligt SIFO/TNS senaste lyssnarundersökning.

Pressrelease:

Totalt har 6,5 procent av alla i Storstockholm lyssnat på Skärgårdsradion de senaste månaderna vilket motsvarar cirka 120 000 personer.

– Det långa lyssnandet är ett utmärkt betyg för våra sändningar och vår unika musikblandning med kustvädret varje timme. Lyssnarna uppskattar vår lokala närvaro, säger stationschefen Martin Loogna.

– Det är också roligt att så många har upptäckt att vi sänder året runt och inte bara är en sommarkanal.

Skärgårdsradion satsar nu på att nå ett större område genom sin digitala satsning bland annat via gratisappar i telefonen och den nya digitala radion.

– Det är fantastiskt att vi nu når våra lyssnare runt hela jordklotet. Nyligen fick vi lyssnarbrev från svenskar som satt på en strand på Bali, fortsätter Martin Loogna.

Redan den första veckan laddade mer än 1000 personer ned Skärgårdsradion på App store.

*TNS/SIFO Rapport 1 2012

Skärgårdsradion är en station som förmedlar sommar dygnet runt, året runt. Kustväderprognoser varje timme blandas med musik, nyheter och reportage från en lokalradio lite närmare sina lyssnare.

Svenska Lidköpings Båtsnickeri AB visar ritningarna till sitt nya flaggskepp på Allt för sjön. Den helt nya SwedeStar 415, som sjösätts till sommaren , premiärvisas på mässan. Båten är en uppföljare till SwedeStar 370, som har byggts i 36 exemplar sedan 2007.

– Att kunna presentera en ny båtmodell i dessa tider, känns tufft och mycket inspirerande, säger båtens konstruktör, Håkan Södergren.

Håkan har med sin känsla för vackra, välseglande, snabba och trygga båtar designat henne. Han står även för linjerna hos lillasyster SwedeStar 370.

Filosofin för SwedeStar 415 är en styv, välseglande båt med vackra linjer. En kombination av fart och trygghet, för att erbjuda möjligheter till kappsegling och långsegling där allt är samlat i sittbrunnen så att man kan segla henne ensam eller bara på två. Interiören är av högsta Orust-kvalitet med bästa komfort.

– Det här är en båt för kappsegling med kompisarna, men också bara för honom och henne och deras långa segeläventyr som varar under flera år, säger Håkan Bengtsson på Lidköpings Båtsnickeri.

Som standard är båten mycket välutrustad och färdig att segla iväg med. Båtarna byggs mot order och varje kund kan påverka utförandet på sin båt. Båten har vakuuminjicerat skrov, blyköl (41% av vikten), fritt val två eller tre akterkabiner, elektrisk Furlex recessad i däck med självslående fock och tyskt storskotsystem. Motorn är en Volvo Penta 55 hk.

Pris från 3 485 000 kr.

Info: www.lidkopingsbatsnickeri.se

Watski utökar samarbetet med Seldén. Det nya samarbetet med Seldén ger konsumenten tillgång till hela Seldén ”Deck hardware”-sortimentet inklusive reverserande winschar.

Konsumenterna når sortimentet via Watskis butiker,
manrinhandlare och servicevarv och sist men inte
minst via Watskis webbutik ”Ship to Store”.

Ship to Store innebär att kunderna kan handla på nätet och hämta sina varor i närmaste Watskibutik.

Info: www.watski.se

Stockholm är en av Nimbus viktigaste marknader. På båtmässan Allt för sjön, som öppnar på fredag för båtbranschen och specialinbjudna, visas bland annat nya Paragon 25. Båten är en uppföljare till Paragon 25 och nu är det världspremiär för ”kronprinsen” Paragon 25 Ranger.

Paragon 25 Ranger är ytterligare en båt i den nya generationen kompromisslösa motorbåtar med överlägsen prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara förhållandena till sjöss.

Paragons säkerhet och kvalitet bygger på mångårig båtbyggartradition och gedigen hantverkskunskap kombinerat med ett omfattande samarbete med yrkesmän så som sjöräddning, kustbevakning och tävlingsförare.

Premiären sker på fredag 2 mars kl. 13.00 på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

Tekniska specifikationer:

Löa 8,17 m
B max 3,00 m
T max 1,15 m
MLCC (weight of craft and engine) 3000 kg
Engine options D4-225, -260, -300
Fuel tank 320 l
Fresh Water Tank 42 l
Black Water Tank 40 l
Batteries: 2x 80 Ah, 2 x 77 Ah

Info: www.nimbus.se

Kommentarer

Taxen 22:48:52 2012-03-07

Namnet Estelle den döptes till var fyndigt.

Franska Groupama behåller ledningen i Volvo Ocean Race Leg 4. Som tvåa ligger Camper medan totalledaren, Telefonica, har seglat upp sig till tredje plats. Bilden av hur ställningen verkligen är är dock inte helt lätt att tyda eftersom vissa båtar (bland andra Groupama) ligger på en mer sydlig kurs än det övriga fältet, vilket kan få stor betydelse inför slutdelen av Leg 4.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama sailing team are leading the charge to trade winds that promise to slingshot the first to reach them into a powerful position in the race to Auckland.

Franck Cammas’ team continue to make steady gains on every yacht in the fleet clocking up 428 nautical miles in the past 24 hours, edging close to the 478 nm that scored them the Leg 2 IWC Schauffhausen Speed Record Challenge trophy.

Groupama 4’s increasing speed left second placed CAMPER with Emirates Team New Zealand more than 40 nautical miles in their wake at 1900 UTC.

Rebels in the north, PUMA Ocean Racing powered by BERG, are clinging to third position, just two nautical miles ahead of overall race leaders Team Telefónica in fourth. Team Sanya remain fifth and Abu Dhabi Ocean Racing sixth.

Despite holding pole position Groupama 4 skipper Cammas knows that the next 24 hours are crucial, and reaching the trades is key to getting across the Doldrums unscathed.

“For now we have to get into the trades tomorrow night and then maybe one day after we have to decide exactly where we go in the Doldrums,’’ he said.

“Nothing is decided in this leg for sure. We don’t know what is going to happen at the end of the leg on the approach to Auckland.”

Abu Dhabi skipper Ian Walker warned that his team are far from out of the running with just under 4,000 nm of racecourse remaining.

“What’s interesting right now is the balance between what you do short term to make yourself look good on the leaderboard and get close to Auckland, or whether you keep investing in the east to set yourself up for the longer term,’’ he said.

“We’re one of the more eastern boats now, following Groupama’s track. It’s a little bit scary for us, it looks like we’re losing miles to Telefónica, CAMPER and Sanya.

“But in reality we’re setting ourselves up hundreds of miles to the east, which hopefully will pay back but probably not for a week’s time, by which time you don’t really know the weather situation.”

Nu står det klart att ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt, flyttar hela starten för 2012 års uppsättning av Sveriges största kappsegling till Stockholms innerstad. Mellan den 28 juni och den 4 juli i sommar kommer Stockholm förvandlas till en seglingsarena för de 300 båtar som förväntas medverka i 2012 års uppsättning av ÅF Offshore Race.

Pressrelease:

– Vi är oerhört glada över samarbetet med KSSS och ÅF, och att genom Stockholms Hamnar och Kulturförvaltningen kunna erbjuda stockholmare och turister denna möjlighet att delta i detta spännande evenemang i hjärtat av sjöfartsstaden Stockholm, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad.

Stockholm Stad, KSSS och ÅF vill med ÅF Offshore Race skapa det största årligen återkommande evenemanget i Stockholm med en hög miljöprofil. Genom att flytta starten av före detta Gotland runt, numera ÅF Offshore Race, från Sandhamn till Stockholms innerstad får Stockholm en ny spännande och återkommande sommarattraktion.

– För KSSS blir flytten av tävlingsstarten in till Stockholm en unik möjlighet att synliggöra segling för en bredare allmänhet. Vi utbildar årligen över 1000 barn och ungdomar. Vi är övertygade om att flytten av starten in till Stockholm kommer att få kommer att skapa ett ännu större intresse för vår verksamhet, säger Staffan Salén, ordförande i KSSS som driver regattan ÅF Offshore Race.

– Det känns fantastiskt spännande att få vara med och ta en av Europas finaste regattor in i nästa era. Kappsegling är dessutom en klimatsmart sport, vilket passar ÅF. Målet för oss med ÅF Offshore Race är att ytterligare stärka varumärket ÅF som en arbetsgivare för de absolut bästa ingenjörerna, säger Jonas Wiström, VD för ÅF som sedan 2011 är titelsponsor för ÅF Offshore Race.

Om ÅF Offshore Race 2012:
Evenemanget hålls mitt i sommaren och kommer att pågå mellan den 28 juni och den 4 juli. Festområdet kommer att sträcka sig från Nationalmuseum över till Skeppsholmen och Kastellholmen. Upp emot 300 båtar förväntas delta i tävlingen och de kommer att ligga i anslutning till evenemangsområdet, medan det på land erbjuds aktiviteter och festligheter.

Kommentarer

Malin Holmström 20:55:41 2012-05-19

Varför inte utanför Luleå???

En av Volvo Pentas ingenjörer, Kåre Jonsson, har utsetts till koncernspecialist inom Volvokoncernen för sina unika propellerkunskaper. Koncernspecialist är en hederstitel som delas ut till personer med unik teknisk kompetens inom ett visst område inom Volvokoncernen – en av giganterna inom den globala fordonsindustrin med 100 000 anställda och en omsättning på drygt 300 miljarder kronor.

Kåre Jonsson uppfyller alla krav som ställs på en koncernspecialist. Han är en av världens främsta propellerexperter och en av många Volvoingenjörer som bidragit till Volvo Pentas världsledande ställning på området.

Med innovationer som exempelvis Aquamaticdrevet, de motroterande propellrarna Duoprop samt IPS-systemet med framåtriktade propellrar, har Volvo Penta genom decennierna drivit utvecklingen inom transmissioner och propellerteknologi.

Kåre Jonsson kom till Volvo Penta 1979 och är en av flera personer bakom det unika IPS-systemet som sedan lanseringen 2005 har etablerat Volvo Penta som oomstridd marknadsledare inom segmentet.

– Utnämningen är ett erkännande för mig och även för Volvo Penta. Det ger oss en möjlighet till ytterligare fördjupning inom marin propellerteknologi, säger Kåre Jonsson.

Vinga sydväst 9, regnskurar… Landsort syd 5, dimma på avstånd… Bjuröklubb nordost 3, god sikt… Radions sjörapport upplevs av många som en godnattsaga för vuxna.

Men hur ser en kuling på Utklippan ut? Eller en storm som piskar mot Nordkosters granitklippor? Vad har hänt genom tiderna kring dessa mytomspunna platser? Och hur tillförlitliga är de vindar som rapporteras? Följ historien om de första stormvarningarna via primitiva telegraflinjer till dagens appar i mobilen.

Resan börjar på Nordkoster och därefter följer besök på Sjörapportens 35 utposter, med fantasieggande namn som Kuggören, Rödkallen, Utklippan, Eggegrund. I ord och bild berättas om natur, dramatiska oväder, fartygs- och människoöden och mycket mer. Vi mönstrar av nära Storön på en kaj i Kalix. Boken är rikt illustrerad med fotografi er och kartor.

Lars-Göran Nilsson och Anders Nylund är båda erfarna och välkända meteorologer.

Närmare 95 Mkr. Så mycket pengar har Havs- och vattenmyndigheten beslutat att i år dela ut till länsstyrelserna för att finansiera lokala vattenvårdsprojekt, så kallade LOVA-projekt. Summan är ungefär fem miljoner större än förra året. Anslaget är populärt, men framtiden för dessa populära pengar är osäker.

Pengarna går främst till konkreta insatser mot övergödning av hav och sjöar genom till exempel satsningar på båtbottentvättar och spolplattor eller anläggande av våtmarker. Pengar till lokala vattenvårdsprojekt har delats ut sedan 2009, men för 2013 finns inga beslut om öronmärkta pengar från regeringen.

Den osäkra situationen får konsekvenser för länsstyrelserna redan i år. Sedan tidigare har länsstyrelserna möjlighet att besluta om projekt som finansieras med nästföljande års medel. Detta har redan skett på flera håll i landet. Därmed finns det en risk för att årets pengar enbart kommer gå till att avsluta befintliga projekt och att inga nysatsningar kommer kunna göras.

– Vi har varit i kontakt med länsstyrelserna som är oroliga för hur de ska klara av att bekosta lokala vattenvårdsprojekt mot övergödning. Kalmar och Skåne är exempel på län där intresset för projekten är stort och satsningarna omfattande. Men här är också risken störst för att projekten för en bättre havs- och vattenmiljö inte ska kunna genomföras, säger Inger Dahlgren, enhetschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Ännu en vacker segelbåt är kontrakterad för att vara med på årets träbåtsfestival i norska Risör. Det är S/Y Mohawk II, som hälsas välkommen till Risör första helgen i augusti. Hon har en spännande historia och kommer att delta i festivalens festligheter bland annat som moderskepp.

Mohawk II byggdes 1904 i Shoreham i södra England. Fartyget är på 92 fot och för närmare 300 kvadratmeter segel på sina två master.

De två senaste åren har Mohawk blivit totalrenoverad. Över 30 000 arbetstimmar har lagts ned på fartyget, som kom till Norge från Nederländerna som ett vrak.

Mohawk är med sina 81 ton ingen lättviktare, så det här blir ett rejält blickfång på festivalen.

Mohawk sjösattes första gången i mars 1904. Då under namnet S/Y Sylvia. Ursprungligen var båten gaffelriggad och förde då 350 kvm segel. Tyvärr finns det inga originalritningar kvar sedan varvet som byggde henne bombades under andra världskriget.

Info: www.trebatfestivalen.no

Mellan åren 2010 och 2011 syns en kraftig ökning av antalet stölder av båtmotorer och motorbåtar. Detta visar ny statistik från Brottsförebygganderådet (BRÅ). Efter att stöldförebyggande åtgärder som till exempel startspärrar fick antalet stölder att sjunka kraftigt är stölderna nu uppe på samma höga nivåer som i mitten av 2000-talet igen.

En förklaring kan vara de ekonomiskt kärva tiderna, som gör att även “vanliga” medborgare förleds att medverka till att motorer säljs till tjuvar och sedan anmäls som stulna. En annan förklaring kan vara att det är en lönsam aktivitet. Det senare styrks av att allt fler motorer hittar tillbaka till Sverige efter att de har stulits.

I många år har bland andra polisen och Larmtjänst önskat att motorerna skulle märkas bättre som en del i stöldskyddet. Tyvärr har detta inte gett så stor effekt. Fortfarande är de flesta nya utombordsmotorer dåligt märkta och saknar instansad märkning, typ chassinummer som finns på alla bilar.

Störst ökning har stölderna av båtmotorer. År 2011 stals 2 619 motorer i hela landet, en ökning med nästan 20 procent jämfört med år 2010. Antalet stölder av motorbåtar visar en något ”snällare” siffra. Under 2011 stals 2 365 motorbåtar, en ökning med cirka nio procent jämfört med föregående år.

Den organiserade brottsligheten är en anledning till det ökande antalet stölder. Att fler båtmotorer än båtar stjäls förklaras med att en motorbåt kräver mer logistik än en motor.

Mycket av det som stjäls försvinner ut ur landet. En trend som blivit tydlig under hösten är att id-märkningen på båtmotorerna har plockats bort och ersatts med falska märkningar.

Tidigare har id-märkningen enbart tagits bort vilket gjort det enklare för polisen att beslagta stulna motorer eftersom de saknar märkning. Genom falska id- märkningar är det svårare att bli stoppad. De falska märkningarna ställer till ytterligare problem när de anträffas i annat land eftersom de blir svåra att identifiera.

Statistiken visar att de län som har flest anmälda stölder av båtmotorer och motorbåtar är av naturliga skäl de som ligger vid vattnet. I topp ligger Stockholms län som följs av Västra Götalands län, Södermanlands län, Skåne län och Östergötlands län. Klicka på bilderna nedan för att få statistik för respektive län.

Käll: Larmtjänst.

Info: https://www.larmtjanst.se/Aktuellt/Nyheter/Stold-av-batmotorer-okar-kraftigt/

Hellas webbsida om belysning, som lanserades hösten 2010, innehåller nu även Hella marines LED-belysning. Sortimentet innehåller lanternor, däcksbelysning, belysning för motorrum och stuvutrymmen, läslampor, innerbelysning och instegsbelysning.

Många av marinprodukterna som nu finns på www.hella.se kommer att visas på båtmässan ”Allt för sjön” i Älvsjö 2-12 mars i monter C16:20.

Utvecklingen av marina produkter startade 1925 av Hella i Tyskland och 1993 flyttades produktionen till Österrike. Idag har Hella marine sitt huvudkontor i Auckland, Nya Zeeland – ett land med stora kappseglingsframgångar och rik maritim historia inom båttillverkning. Hella Nya Zeeland är specialiserade på LED-teknik och tillverkar, marknadsför och distribuerar marin belysning över hela världen med innovativa belysningslösningar.

Samtidigt har Hellas innovativa online-verktyg ELIVER, där man på ett mycket enkelt sätt kan se vilken ljusbild olika arbetsstrålkastare ger, uppdaterats med samma fina funktion för extraljusen. Strålkastarna visas i ett datoranimerat landskap med ljuslängd, bredd och ljusfärg.

Hella, som är ett familjeägt företag, har utvecklat och producerat produkter till framtidens bilar i mer än hundra år. Det började 1899 i en liten mekanisk verkstad i tyska Lippstadt och redan då var fordonsbelysning specialiteten. Hella har satsat stora resurser på forskning och utveckling genom åren och har idag en mycket stor produktbredd inom kärnområdena belysning, elektriska och elektroniska komponenter samt reserv- och servicedelar till klimatsystem. Hella har 23 000 anställda i 30 länder, omsätter över 3,2 miljarder Euro och är en av de 50 största leverantörerna i världen av bildelar och biltillbehör.

Experter i EU:s medlemsländer träffas i dag för att diskutera problemet med att stora mängder fångad fisk kastas över bord. De så kallade ”utkasten” har vuxit till en stor fråga inom fiskeripolitiken och Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag att medverka vid införandet av utkastförbud i Skagerrak.

– Hur stora mängder fisk som kastas överbord är svårt att uppskatta, säger Bengt Kåmark vid Havs- och vattenmyndigheten. EU befarar att det är mycket stora mängder. Anledningen till att yrkesfiskarna slänger fisken överbord är att de saknar tillstånd att ta all fisk som fångas i land. Kvoterna är i många fall inte tillräckliga för att man skall kunna landa all fisk och en del fisk är inte tillräckligt stor för att med dagens regler få landas.

Två stora internationella samarbeten pågår just nu för att råda bot på problemet. Från 1 januari 2013 ska Sverige, Danmark och Norge enligt planerna införa ett utkastförbud i Skagerrak. Sedan tidigare är utkast redan förbjudna för norska fiskare.

– Men även Norge har utkastproblem, så Skagerrakområdet kommer troligen att få ner utkasten i alla länder. Vi har i nuläget listat de fiskarter som tas upp, och nästan alla ska bli förbjudna att slängas tillbaka. Ett fåtal arter som har stor chans att överleva kan dock få kastas ut, säger Bengt Kåmark.

På EU-nivå ligger samtidigt ett förslag om utkastförbud, som ingår i arbetet med den framtida fiskeripolitiken, för den närmaste tioårsperioden. Tanken är att fasa ut utkasten i tre steg. År 2014 ska förbudet omfatta arter som lever i det öppna havet, som sill och makrill. År 2015 ska de viktigaste bottenlevande arterna, som torsk, omfattas och från 2016 ska alla arter ingå.

I dag ska experter från Havs- och vattenmyndigheten och Landsbygdsdepartementet träffa övriga EU-medlemsstater i Bryssel för att tillsammans med EU-kommissionen diskutera utkastfrågan och den framtida fiskeripolitiken.

– Från svensk sida kommer vi bland annat att ta upp hur vi ska kunna kontrollera att rätt arter slängs tillbaka. Det gäller att få en rättvis bild av hur mycket som slängs över bord, vilka fiskarter som det rör sig om och sedan fastställa nya regler för hur mycket fisk man kan ta i land utan att äventyra fiskebestånden, säger Bengt Kåmark.

De olika teamen i Volvo Ocean Races Leg 4 har gjort lite olika vägval de senaste dygnen. Mest utslagsgivande har detta varit för Puma, som dock har återhämtat sig efter att ha legat sist i ett par dygn. Ny ledare är franska Groupama.

Efter ett par dygns segling skiljde det som mest 200 Nm mellan ettan och sista båten i fältet. Detta är nu helt förändrat och på måndagsmorgonen fanns hela fältet inom 60 Nm.

Det återstår fortfarande över 4 000 Nm till etappmålet i Auckland, så väldigt mycket kan förändras unde de kommande dygnen. Båtarna seglar i farter mellan 13 och 20 knop, så om någon av dem väljer att dra iväg åt något håll för att försöka få bättre vind kan det skapa helt nya förutsättningar och förvirrning bland övriga team.

Telefónica är för närvarande den båt som ligger längst söderut med en genomsnittsfart på 13,8 knop medan PUMA Ocean Racing powered by BERG ligger cirka 170 Nm till nordost och seglar i 20,1 knop.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

På Allt för sjön visas nya produkter av alla mjöoga sorter upp. Här är en ny sorts badlakan, som är designade av Peter Rosvall. De är gjorda som ponchos och ska både fungera som badlakan och för den som vill byta om diskret på stranden eller i båten.

Pressrelease:

Navy Camp lanserar ett nytänk inom badlakan, inspirirat av vinterns ponchomode & lösningen på ett enklare ombyte på båten, stranden eller vid poolen.

Badlakanet är extra stort, 1×2 meter, och med en skåra i mitten förvandlas det lätt från ett härlig strandfilt till en poncho, som döljer vid ombyte eller värmer vid kalla svenska sommardagar.
Det lanseras i 500 ex och säljs endast under båtmässans tio dagar. Två nya versioner är på gång och lanseras under våren. Dessa baserade på efterfrågan främst från företag som sommarpresent till personalen och kunder.

Storlek 100 x 200 cm
100% bomull (400 gr)

Info: peter@rvall.se

Nu kan den som har sin båtförsäkring hos Svedea få fördelar när han eller hon låter installera CoastKey i sin båt. Med CoastKey installerat i båten får båtägaren 10% i premierabatt på sin försäkring och slipper självrisken om båten blir stulen.

Om du dessutom har ett godkänt spårsystem som till exempel DEFA Tracking får du ytterligare 15% rabatt (totalt 25%).

Med CoastKey kan båtägaren både känna sig säker i båten, styra motorfunktioner och få billigare försäkring. Inför båtsäsongen har priset tillfälligt sänkts på CoastKey från 5 995 kr till 4 995 kr (montering tillkommer).

Info: www.svedea.se

För mer information om CoastKey: www.coastkey.se

Nu startar Båtliv en Facebook-sida för att ytterligare öka tempot i nyhetsfloden via Internet. Tidningen har redan ett kraftigt nyhetsflöde om båtar, tillbehör och båtpolitiska frågor, men det finns säkert mycket annat som våra läsare vill diskutera. Därför öppnar vi en Facebook-sida.

Den nya sidan finns från och med förra veckan på adress:
http://www.facebook.com/tidningenbatliv

– Flödet via Facebook är tills vidare ungefär detsamma som på vår ordinarie hemsida. Men med tiden och ju fler som gillar vår sida så kommer både antalet nyheter och diskussioner med läsarna att öka markant, säger Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör.

Möjligheterna är nu mykcte större att publicera nyheter från båtmässor, båtvisningar, reportage med mera.

Info:
http://www.facebook.com/tidningenbatliv

Risörs Träbåtsfestival på det norska Sörlandet är en av Nordens finaste båtfestivaler. Särskilt för alla som vill uppleva härlig stämning runt klassiska båtar. En av de båtar som kommer på besök i år är den så kallade Shetlandsbussen. Detta med anledning av att festivalen vill hedra krigsminnen. Norska “KNM Hitra”, som även har en svensk anknytning, är en av de båtar som finns på plats i Risör 2-5 augusti.

Den svenska anknytningen kommer mest av att Hitra tillhörde en svensk privatperson i några år. Sista tiden i svenska vatten låg hon mest under vatten, men därefter har de nuvarande ägarna restaurerat henne till ett fantastiskt skick.

“KNM Hitra” är en av tre stycken ubåtsjägare som den norska marinen fick av USA 1943. Fartygstypen var ursprungligen konstruerad som kustubåtjägare för den amerikanska marinen redan 1917. Fartyget kom dock snart att hamna hos den norska specialavdelningen “Shetlandsgjengen”.

Etter kriget kom fartyget i tjänst som kustvakt fram till 1953, då hon lades upp. 1959 såldes fartyget och upptäcktes igen 1981 som halvt sjunket i Sverige där en privatperson ägde Hitra.

Nu är det dock en helt annan fason på Hitra, som ägs av en förening vars medlemmar har putsat upp henne till sin forna glans. I augusti kan alla som är intresserade ta del av fartyget i Risör.

Risör Trebåtfestival hålls i år 2-5 augusti.

Info: www.trebatfestivalen.no

Nu finns det en helt ny app med data om massor av segelbåtar. Det är svenska My2Mobile som lanserar appen med namnet My2mobile Boatguide. I dagsläget har den data om över 1 500 segelbåtar för Android telefoner och plattor.

Segelbåtarna är kategoriserade i olika grupper för att göra det enkelt att söka mellan olika kategorier. Varje segelbåt har information om längd, djupgående, rigg, segel med mera.

Appen sägs vara uppdaterad hela tiden med senaste fakta och nya båtar. Fakta synkroniseras via en server som ser till att materialet är fräscht.

Appen är gratis på Android Market under namnet My2Mobile Boatguide.

Info: market://details?id=com.my2mobile.batguide and https://market.android.com/details?id=com.my2mobile.batguide.

Honda visar den nya prisbelönta fyrtakts utombordsmotorn BF250 på Allt för sjön den 2-11/3. Montern fylls även av allt från BF2,3 till helt nya BF250. Honda har stark närvaro på mässan. I montern finns i princip full uppställning, allt från BF2,3 till nya flaggskeppet BF250.

Hondas samarbetspartner, den svenska båttillverkaren Micore står i montern brevid och visar full lineup. En Honda Edition version av Micore 570cc finns självklart på plats! I denna version får man bl a Garmin GPSmap 521, Baystar hydraulstyrning och kromad 4-mätarsats på köpet.

I montern brevid finns en annan samarbetspartner, nämligen aluminiumbåttillverkaren Arronet som visar helt nya Arronet 24 5 cx med nya BF250 i akterspegeln. Även samarbetspartnern Silver finns i närheten Hondas monter. Där visas Silver Fox 485 DC med BF50 samt nyheten Silver Wolf 510 BR med BF60.

Nya BF250 har fått pris för att den symboliserar ett innovativt och kontinuerligt engagemang för att utveckla båtlivet.

Fakta om BF250:

• Ny 3,6-liters V6-motor, den största i Hondas produktportfölj.

• Världens första* system för direktluftinsugning för utombordare.

• Slankare och smalare design.

• Kraftigt förbättrad accelerationsprestanda.

• ECOmo levererar en utmärkt bränsleekonomi.

• Hög universalprestanda.

*Hondas egna tester och beräkningar per utgången av september 2011.

Info: www.honda.se