Nyheter

Svenska Anytec lanserar ny hyttbåt med utombordare På båtmässan Allt för Sjön i Stockholm lanserar den svenska båttillverkaren Anytec en helt ny hyttbåt med utombordare – 747 CAB. I sedvanlig Anytec-anda möts vi av en stabil aluminiumkonstruktion med ett helt nytt skrov och upp till 300 hk i aktern.

Längden på över åtta meter ger utrymme för upp till åtta passagerare och låter båten flyta fram över vågorn. Samtidigt erbjuder det nya skrovet en grym körglädje och möjlighet att ta sig fram i alla väder.

– Vi strävar alltid efter att erbjuda en helhet av funktion, prestanda och design, berättar Johan Erixon.

Båten är designad utifrån kundernas önskemål och den skandinaviska skärgårdens egenheter. Att bevara den unika känslan från Anytecs öppna utombordare har varit viktigt. Därför har extra fokus lagts på den nya båtens design. Resultatet är en hyttbåt med vackra linjer och en robust konstruktion som förmedlar en känsla av kvalitet, både i hamnen och ute på sjön.

– Våra kunder gillar robusta båtar med hög kvalitet från för till akter. De vill kunna ta sig runt i skärgården, oavsett vädrets alla nycker. Men designbiten är även den av största vikt. Att kunna erbjuda den helheten kräver lång erfarenhet och hårt arbete. Nu ser jag fram emot att äntligen kunna visa upp resultatet, säger Johan Erixon.

747 CAB visas för första gången på Sveriges största båtmässa Allt för Sjön i Stockholm den 2-11 mars. I Anytecs monter (A14:10) finns såväl 3D-renderingar som ritningar att beskåda.

Info: www.anytec.se

Det är en riktigt nyhetsspäckad upplaga av Allt för sjön som öppnade på lördagen i Stockholm. Flera emotsedda premiärer med Grandezza 39 och Princess V39 i spetsen fanns på plats, liksom den helt ny Paragon 25 Ranger (stora bilden), som är en ny och tuffare version av Paragonbåtarna.

Med Paragon 25 Ranger tar Nimbus detta ursprungligen finska båtmärke vidare och har lyckats väl i utvecklingen. Den tuffa fenderlisten finns kvar, men båten är både förfinad och vidareutvecklad.

Paragon 25 Ranger är byggd för att klara de tuffaste tänkbara förhållandena till sjöss. Den är på 8,17×3,00 m.

Tjejprojektet All aboard är annars mässans verkliga dragplåster. I en stor monter i A-hallen visas alla de idéer som ett nätverk av idékläckare har tagit fram. En del av dessa kan vi få se i båtarna som tas fram de kommande åren.

Den helt nya serien med Flipperbåtar visas i B-hallen. På en av bilderna här intill ses Flipper 760 DC, som är den största båten i denna nya och fräscha serie.
En annan häftig nyhet är “Sverige”, det vill säga den träbåt konstruerad av Ruben Östlund som har byggts färdig i vinter. Det är en 9 m lång stegbåt som Östlund utrustade på pappret med två Packard V12-or på 1 000 hk per motor. På båtmässan 1929 presenterades projektet under namnet “Sverige” under stor uppmärksamhet och intresse, men sedan kom den svarta måndagen på Wall Street och kostbara satsningar som ”Sverige” lades på hyllan och glömdes bort.

På beställning av två farthungriga stockholmare och under ledning av Rimforsaföretaget Anders Båthus har racern blivit verkliget. Stor möda har lagts för att bygga båten så som Ruben Östlund tänkte sig henne 1929. På motorbäddarna sitter idag två Rolls Royce Meteor V12 på 1 000 hk vardera och ”Sverige” har idag en beräknad toppfart på cirka 100 knop.

För besökare på båtmässan fungerar en ny app som bra guide till mässan. Den kan laddas ner från iTunes och Android market.

Info: www.alltforsjon.se

Kommentarer

Peter Eriksson 08:20:16 2012-03-07

Otroligt lite folk på Båtmässan. Jag var där igår, tisdag. Det som var mest slående var bristen på besökare. Kanske för att det var tisdag men jag har för mig att jag varit på båtmässan under all veckans dagar, och så här lite folk har jag aldrig varit med om. 2012 kan nog bli ännu ett tufft år för båtbranchen.

Holger 18:26:06 2012-03-07

Mängden besökare på en mässa som sett lite av förnyelse de senaste åren kan knappast vara en indikation på hur året blir för båtbranschen. Det avgörande är hur mycket branschen säljer och om de som kommer till mässan köper så är antalet av minimal betydelse.

I början av juni 2011 genomförde Birka Paradise för tredje året i rad sin populära fyrkryssning. Istället för att gå den gängse rutten från Stockholm genom Furusundsleden till Mariehamn på Åland gick Birka Paradise istället ut till Kanholmsfjärden via Sollenkroka och sedan vidare söderut förbi Stavsnäs och Dalarö. Vid midnatt lämnade fartyget Stockholms skärgård, med Landsorts fyrljus i sydväst. För de riktiga fyrentusiasterna fanns även möjligheten att avnjuta Svenska Björn på lite avstånd mitt i vargtimman. Fler än vad man kanske kunnat tro trotsade sömnen för att istället sikta Svenska Björn!

Fyrforskare Anders Hedin och sjökapten Göran Sjödin stod som resans guider och berättade mycket initierat och inspirerande om fyrar och farleder under resans gång. Morgonen efter angjorde vi åter Stockholms skärgård mellan Tjärven och Söderarm. Istället för sedvanliga Furusundsleden gick Birka Paradise istället ner utefter Sundskär och Vidinge, mellan Rödlöga och Svartlöga. Till sist passerade vi genom Möja innan vi åter befann oss på Kanholmsfjärden.

Drygt 1400 fyrintresserade fick chansen att uppleva 2011 års fyrkryssning. Den första fyrkryssningen gjordes i samarbete med Skärgårdsstiftelsen 2009 då stiftelsen firade sitt 50-års jubileum.

Efter 22 timmars fyrkryssning och 288 Nm genom Stockholms skärgård var det nöjda passagerare som klev iland i Stockholm.

Nu är det dags igen, årets fyrkryssning har nyligen utannonserats med avresa 10/6 kl. 16.00. Tidigare år har biljetterna sålt slut väldigt snabbt så den intresserade bör boka snarast. Rutten är ändrats något och fler utsjöfyrar utlovas som Revengegrundet, Bogskär och Almagrundet.

Text & foto: Anders Sellin

Bildtexter:
Bild 1-2
Genbötes fyr utanför Dalarö behövde man för ovanlighetens skull inte lyfta blicken för att se, den passerades i jämnhöjd.

Bild 3
Drygt 1400 personer tog chansen att under 22 timmar och 288 nm få njuta av en betydande andel av fyrarna i Stockholms Skärgård.

Bild 4
Rolf Hagtorn tar chansen att köpa ett signerat exemplar av Anders Hedins bok om fyrarna i Stockholms skärgård – Lysande Skärgård. – Den köper jag åt min dotter Ingrid som seglar mycket och som varit ända uppe vid Lofoten, berättar Rolf.

Bild 5
Pålkobbs fyr utanför Möja i ett annorlunda perspektiv.

Dessa mångsidiga skor från Columbia Sportswear har en fullt dränerande design. Det nya trelagerssystemet låter vatten och vind med lätthet röra sig genom skon för en snabbtorkande, barfotakänsla medan Omni-Grip®-sulan levererar oslagbart grepp på hala underlag.

Pressrelease:

Columbia Sportwear presenterar en kollektion med revolutionerande teknologier som håller dig torr och sval under varma dagar och varm och torr under dagar med kyliga sommarregn. Skorna här intill kostar Drainmaker ca 600 kr och Powerdrain 799 kr.

Columbia Sportswear har utvecklat flera revolutionerande tekniker – Omni-Dry® och Omni-Wick™ EVAP för utomhuskläder samt OutDry® för skor – som gör att du håller dig torr under fysisk aktvitet. Omni-Heat® i tunnare kläder i vårkollektionen gör att du håller en bra temperatur, även de dagar då solen inte lyser.

Columbia Sportswear är övertygade om att innovation startar med en idé och blir till verklighet genom att testa och göra om – så många gånger som det krävs för att få fram en perfekt produkt. För att lyckas måste man våga prova. Columbia Sportwear har provat saker sedan 1938 och resultaten finns hos de nya produkterna i kollektionen för våren och sommaren 2012.

Omni-Dry® Tekniken är framtagen för att hålla dig torr under fysisk aktivitet, oavsett väder. Det extremt vatten- och vindtäta tyget släpper ut den fukt din kropp genererar och håller dig torr. Omni-Dry® är den ultimata vattentäta tekniken för utomhusaktiviteter – för dig som cyklar, vandrar, paddlar eller leker med barnen.

Omni-Wick™ EVAP är en den senaste tekniken för avancerad fuktspridning. Columbia har uppdaterat sin Omni-Wick-teknik och skapat ett tyg med extremt goda fuktavdunstande egenskaper. Med EVAP-tekologin sprids fukten ut över en stor yta, vilket resulterar i att den snabbt avdunstar. Fukten försvinner och du är torr innan du ens kände att du var svettig!

OutDry® är ett resultat av en patenterad lamineringsteknik för skor som bildar ett vattentätt membran på skons yttersta lager. Det skapar en heltäckande hinna som förseglar sömmar och andra punkter där vatten kan komma in. En traditionell vattenisolering ligger innanför skons ytterlager. Det gör att även om foten förblir torr, blir själva skon blir tung och kall när den kommer i kontakt med vatten. OutDry gör att skorna hålls fria från tyngande vatten och de blir därmed mer bekväma att använda. Att vara torr om fötterna är viktigt för alla som rör sig ute i naturen vare sig man vandrar, promenerar eller springer.

Omni-Freeze® Ice. Svett är kroppens naturliga kylningsmekanism där värme frigörs och avdunstar från huden. Omni-Freeze ® Ice drar nytta av den svett din kropp producerar för att kontrollera värmen.

Hans Landin får Tummen Upp 2011. Hans är medlem i Näsbyvikens Båtsällskap i Täby. Tummen Upp är ett stipendium på 15 000 kr som delas ut av tidningen Båtliv och International Färg AB årligen till ”en riktig båtkompis”. Nomineringarna skickas in av båtkompisar. Hans Landin (65) är pensionär sedan fem år. Dessförinnan jobbade han som ekonom. Privat seglar Hans en Mamba 35, som han byggde själv 1985.

– Jag håller gärna på med praktiska grejer. Bland annat har jag hand om båtklubbens traktorer, säger Hans Landin.

Det är för sina insatser i båtklubben som Hans Landin får Tummen Upp 2011. De som nominerade honom skriver bland annat så här:

”Hans Landin är medlem i Näsbyvikens Båtsällskap (NBS) i Täby sedan mer än 30 år. Han är klubbkompisen som bryr sig om och ser till klubbens bästa. Allt detta dessutom med Hans alldeles egna underfundiga humor och framtoning. Hans är den där klubbkompisen som inte gör så mycket väsen av sig men som ändå utgör en stor del av ”kittet” i klubben, som håller den levande och ser till att den lever vidare från generation till generation.”

Motivering Tummen Upp 2011:
”Hans Landin har länge varit en centralfigur i Näsbyvikens Båtsällskap (NBS) i Täby. Han är behjälplig i ur och skur vid upptagningar och sjösättningar, han ordnar kräftrace ut till klubbholmen och han hjälper till med hanteringen av båtar.
Hans har alltid ett gott humör. Han är klubbkompisen som inte gör så mycket väsen av sig, men som ser till att båtklubben lever vidare från generation till generation.”

Bildtext:
Hans Landin, Näsbyvikens Båtsällskap, får Tummen Upp och 15 000 kr.

Bland flera världs- och Sverigepremiärer på Allt för sjön visas nya båtidéer som kan forma morgondagens båtar. All Aboard är ett nytt båtkoncept som tar fasta på vad kvinnor vill ha i en fritidsbåt. En båt med bärplan för miljöns skull och en gokart på vattnet är andra spännande båtidéer som visas. Allt för sjön öppnar för allmänheten 3 mars på Stockholmsmässan.

Konceptbåten All Aboard har utvecklats på uppdrag av Svenskt Marintekniskt forum och av samma team och efter samma principer som Volvos konceptbil YCC, populärt kallad tjejbilen. Teamet har skapat 50 lösningar på de tio vanligaste problemen på en båt. Allt ifrån att hoppa i land säkert till att få upp en person som trillat överbord.

– Det är imponerande idéer som ser dagens ljus och intressant för att det är kvinnor som kliver in och rumsterar om i en annars manlig båtvärld. Vi får hoppas att våra många svenska båtkonstruktörer tar åt sig av de smarta idéerna som visas här, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland de båtmodeller som har världspremiärer kan nämnas Anytech 860 CAB, Askeladden C62 Crossover, Paragon 25 Ranger och Hammarine C7. Sverigepremiär är det för Grandezza 39 CA, Wokart och Dufour 36 Performance. Mässans största båt är Princess 52 med en längd på nära 16 meter. Som en kontrast till dessa moderna båtar visas också en nybyggd knappt fem meter lång motorsnipa i trä med äkta tjärdoft.

– Ja, i årets nyhetsflora av båtar finns en tydlig bredd vilket också avspeglar det breda intresse för båtar som finns i Sverige. Ett exempel är att vi i årets Classic Boat Show med temat OS-båtar under 100 år, kan visa två av de båtar som deltog i OS-seglingarna i Nynäshamn för 100 år sedan, säger Thomas.

En av de mest spektakulära nyheterna på mässan är kanske motorbåten Sverige, ritad av Ruben Östlund år 1929 och god för 100 knop. Då blev den aldrig byggd, men i år står den nybyggd efter originalritningarna och i motorbrunnen ligger två stycken Rolls Royce-motorer på vardera 1 000 hk. 100 knop ska den göra menar båtnostalgikern Anders Värneus som står bakom bygget.

En av landets mesta nytänkare när det gäller båtteknik, Alexander Sahlin, visar en prototyp till en bärplansbåt, Foiltwister, som ska dra 0,15 liter per distansminut. Den ”flyger” över vattenytan och lämnar knappt några vågor efter sig. Skärgårdsströvaren är en annan miljöanpassad båt, men av mer traditionellt snitt. Det är skärgårdsfotografen Sören Colbings båt i aluminium. En långsmal båt med låg bränsleförbrukning.

En annan båtprofil på Allt för sjön är långseglaren, eller djuphavskapten som han själv kallar sig, Sven Yrvind. På mässan visar han en av sina kappseglingsskapelser. Det är en tre meter lång segelbåt som han ska delta med i en jorden-runt kappsegling non-stop.

– Bland de nära 1 000 båtarna som ställs ut och där 80 procent är vanliga ”snurrebåtar” under sex meter, så visas också massor av nya tillbehör. Elektronik, nya appar som gör båtlivet enklare och mer lätthanterligt. Så det råder ingen nyhetstorka precis och jag kan se att årets mässa just vad det gäller nyheter kan bli mer spännande än på många år, säger Thomas Sandberg.
Info: www.alltforsjon.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.

En av de segelbåtar som visas på Allt för sjön är svenska Arcona 410, står för en prestanda långt över det vanliga för en cruiser-racer. Segelplanet består av icke överlappande försegel och ett något större storsegel (57 kvm) än tidigare modeller.

Tanken är att förenkla hanteringen och hålla kostnaderna för segelgarderoben nere. Arcona 410 seglar högre och fortare, samtidigt som erbjuder en hög komfort i en vacker förpackning.

Sittbrunnen är generös och försedd med dubbla rattar. Inredningen är byggd i mattlackerad mahogny, durk i teak och med textilier av hög kvalitet.

Utställare: Arcona Yachts

Monter: A01:12

Båtbranschen vet att det är kvinnan som är den drivande parten när båten ska säljas – eller köpas. Nu ska kvinnors önskemål få större vikt. – Vi ser att kvinnor har många tankar kring hur båten bör fungera. Kvinnor vill ha det mesta som männen önskar sig i en båt, men de har en längre önskelista. När vi har tagit fram idébåten har vi utgått från tre områden. Båten ska vara social, smart och säker, säger Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum, initiativtagare till projektet.

Svenskt Marintekniskt Forum är en branschorganisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. Målet med All Aboard är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritidsbåtar och därmed marknaden för branschen.

Flera av branschens stora aktörer deltar i All Aboard och ser projektet som en testbädd för nya idéer.

– Det är fantastiskt att så många företag ser vidden och vikten av kvinnors köpkraft, och jag hoppas att det också leder till ett ökat intresse bland kvinnor för båtbranschens utveckling, säger Kerstin Hindrum.

Från båtbranschen deltar Nimbus Boats, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta och CPAC Systems. För att få nya perspektiv har även företag från andra branscher bjudits in, däribland design- och konstruktionsföretaget Dacat, bastutillverkaren Tylö och inredningsarkitekter från White. Båtkonceptet har byggts av Space Production i Göteborg.

All Aboard har projektletts av Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som matchar kundernas krav.

– Det har varit kul att gå från den konservativa bilbranschen till den stockkonservativa båtbranschen, säger Camilla Tonnqvist Palmertz. Båtbranschen har mycket att lära när det gäller säkerhetstänkande och ergonomi. Men samtidigt har den helt andra möjligheter än bilbranschen att snabbt få ut nya och kundanpassade modeller på marknaden.

– Vi har så många bra idéer i All Aboard att ingen tillverkare kommer att kunna ta alla lösningar, men alla kommer att kunna ta någon, säger Tatiana Butovitsch Temm.

Svenskt Marintekniskt Forum hoppas att projektet på sikt ska bidra till exportframgångar för svensk båtindustri. Båtföretagen har nu chansen att positionera sig bättre genom att ta kvinnors önskemål på allvar.

Huvudfinansiärer för projektet är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen som alla ser användardriven innovation som nyckeln till tillväxt för den svenska fritidsbåtsbranschen.

Svenskt Marintekniskt Forum är en branschorganisation som utvecklar den maritima näringen. De finns på två orter i landet: Uddevalla och Göteborg.

Det var det absolut största projektet inom svensk motorboating. Målet var att erövra det absoluta fartrekordet hem till Sverige. Slå giganten och fartkungen, amerikanen Gar Wood på hemmaplan och stolt kunna återvända hem med den vackraste av alla motorbåtspokaler – The Harmsworth Trophy.

Pressrelease:

En båt för ändamålet konstruerades av konstruktören Ruben Östlund. En 9 m lång stegbåt som Östlund utrustade på pappret med två Packard V12-or på 1 000 hk per motor. På båtmässan 1929 presenterades projektet under namnet “Sverige” under stor uppmärksamhet och intresse, men sedan kom den svarta måndagen på Wall Street och kostbara satsningar som ”Sverige” lades på hyllan och glömdes bort.

För tio år sedan hittades ritningarna på ”Sverige” och nu har äntligen den gamla svenska drömmen om en kompetent fartbåt förverkligats. På varvet Johansson & Son i Holmsund har under vintern ”Sverige” äntligen realiserats.

På beställning av två farthungriga stockholmare och under ledning av Rimforsaföretaget Anders Båthus har racern blivit verkliget. Stor möda har lagts för att bygga båten så som Ruben Östlund tänkte sig henne 1929. På motorbäddarna sitter idag två Rolls Royce Meteor V12 på 1 000 hk vardera och ”Sverige” har idag en beräknad toppfart på cirka 100 knop.

”Sverige” visas i Museihusets monter ÖH:03.

Info: www.sjoexpress.se/sjoexpressen

Hamnen.se/Kapten Media kör igång med tv-sändningar från båtmässan Allt för sjön som öppnar nu på lördag, – Vi kommer att sända mycket live med intressanta gäster, nyheter från mässan och galna upptåg. Vi kommer också att livesända spännande föredrag, säger Claes Olivecrona från Hamnen.se.



Hamnen.se kallar sig för ”Båtmagasinet på webben” och har som grundverksamhet att producera artiklar och guider för båtmänniskor samt att engagera sina läsare på forumet ”Fendern.se”. Det senaste året har Hamnen.se också fokuserat mycket på att producera videor med tester av båtar och båtprylar och galna upptåg. Totalt har de publicerat nästan 70 videor på sin Youtubekanal.

– Vi drar igång en egen playkanal med återkommande program innehållande aktuella händelser från segling, motorbåtsport och vattensport. Det blir också allmänna reportage och tester av båtar, galna utmaningar och intervjuer med intressanta profiler, berättar Gustav Morin, som är en av initiativtagarna.

Hamnen.se kommer i samarbete med broadcastföretaget SolidTango att sända live från en egen studio på båtmässan där programledarna Gustav Morin och Claes Olivecrona träffar gäster och visar sina inslag. Efter sändningarna kommer programmen vara tillgängliga på playkanalen på Hamnen.se.

Att hamnen.se startar sin webbtv-kanal just nu är enligt Claes Olivecrona, grundaren till Hamnen.se, ingen tillfällighet.

– Det är nu som tillgången finns på bra bandbredd och alla kan se högkvalitativa tv-inslag på sina datorer, telefoner eller surfplattor. Dessutom har tekniken för att spela in och sända bilder utvecklats tillräckligt för att vi ska kunna sända live till relativt låg kostnad, säger Claes.



Info: www.hamnen.se

Bilden:
Claes Olivecrona (t. v.) och Gustav Morin.

Sveriges högst rankade matchracingseglare, Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team, kommer åter att representera Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS. Samarbetet innebär att teamet nu har de komponenter som krävs för att kunna sikta mot VM-titeln i matchracing 2012.

Pressrelease:

– Det känns kanonkul att få representera KSSS igen. Det var här allt började 1997 när KSSS drog igång sin matchracingverksamhet. Utan klubbens stöd då hade vi aldrig varit där vi är idag. Därför känns det naturligt att vi åter representerar KSSS när vi nu ska försöka ta sista steget och vinna VM, säger Björn.

Björn och hans team meddelade nyligen att man tilldelats Tourkort till världstouren i matchracing 2012. Det innebär att Mekonomen Sailing Team kommer att starta i samtliga nio deltävlingar och tävla om VM-titel och en prispott på motsvarande 12 miljoner svenska kronor.

Björn ligger för närvarande på sjätte plats på Internationella seglarförbundets världsranking i matchracing. Under 2011 vann teamet Korea Match Cup och blev även Europamästare. Dessutom var man i final i Match Cup Sweden.

Förutom Björn så består Mekonomen Sailing Team av ytterligare fyra KSSS-medlemmar sedan länge, Gustav Tempelman, Mathias Bredin, Magnus Woxén och Anders Jönsson. Dessutom seglar göteborgaren Sebastian Wedel, samt dansken Phillip Kai Guhle i teamet.

– Samarbetet med KSSS innebär att vi nu har alla komponenter som krävs för att kunna nå högst upp på pallen i år om vi gör ett bra jobb. Det kommer att bli tufft men den här gången finns inga ursäkter om vi inte lyckas, avslutar Björn.

Mekonomen Sailing Team är Sveriges högst rankade matchracingteam och för närvarande rankade sexa i världen. Laget har under de senaste tio åren varit rankade topp tio. Teamet representerar från och med i år åter Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, som även är Challenger of Record för America’s Cup genom Team Artemis. Matchracing är en intensiv och actionfylld form av segling som seglas nära land. Det är enkelt att förstå då först i mål vinner. Sveriges mest kända matchracingtävling heter Stena Match Cup Sweden och seglas på Marstrand i början av juli. Tävlingen är en av nio VM-deltävlingar på World Match Racing Tour som tillsammans med America’s Cup och Volvo Ocean Race av internationella seglarförbundet betecknas som ISAF Special Events.

Följ teamet på www.mekonomensailingteam.se

Foto: Chris Davies/World Match Racing Tour.

Engelska Princess Yachts International återvänder till marknaden under 40 fot när de lanserar sin nya V39, som är en del i Princess V Class serie med sportbåtar. Det visar att båtar under 40 fot (12 m) är en viktig marknad och att många kunder vill ha båtar som inte är allt för stora. Världspremiären skedde på Southampton Boat Show i höstas och på Allt för sjön – som öppnar på lördag – är det svensk premiär.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Enligt företagets pressrelease öppnar detta en helt ny marknad för Princess.

Skrovet är unikt och framtaget för att passa med de kraftfulla dieselmotorerna Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle..

Den nya V39 har ett pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).

Info: www.inamarin.se

Nu kan du göra i ordning din båt eller montera Y-bommarna utan att du riskerar tappa dina fina verktyg i sjön. Bahcos nya säkerhetslinor som ingår i en ny serie säkerhetsprodukter är främst tänkta för arbeten på hög höjd men flera produkter passar lika bra på bryggan eller i båten.

Säkerhetslinorna som bildar en länk mellan användaren och verktyget, finns som både flexibla, utdragbara och fasta lösningar. De kraftigaste säkerhetslinorna håller för verktygsvikter upp till tre kilo.

– Våra enklare säkerhetslinor passar utmärkt för arbeten i båthamnar och på bryggor, säger Stephan Widmark, säljbolagschef på SNA Europe [Sweden] AB. Hur många skiftnycklar och hylsnycklar ligger inte och rostar under våra båtbryggor. En uppsättning säkerhetslinor är en bra investering för en båtägare.

Säkerhetslinorna är en av företagets fyra nya säkerhetsprodukter. Övriga är produkter i serien är ryggsäckar, transportsäckar och verktygsbälten. Produkterna används dels för transport av verktyg till arbetsplatsen och dels för att säkra verktygen till användaren under arbetet.

Nu finns det infravärme även för båtar. Båtliv såg denna produkt på Köpenhams båtmässa, som är öppen även nästa helg. Värmaren arbetar helt tyst och utan pumpar. Den drivs via 230V och drar 200W.

Infravärme har använts tidigare i bostäder. Fördelarna är flera: den är tyst, effektiv, saknar rörliga delar och den är enkel att montera.

Den infravärmare som visas på Köpenhamnsmässan finns både som en värmepanel som kan monteras var som helst i båten. Förslagsvis på ett skott eller i taket. Den finns även i en variant där den är monterad i en spegel, vilket passar bra på en toalett där man vill hålla torrt och varmt.

Värmaren finns i olika storlekar från 40×60 cm till och med 70×60 cm. Den kostar från 3 800 Dkr.

Info: www.infravarme.com

På internationella kvinnodagen 8 mars tar kvinnorna över rodret på Allt för sjön. Då är det seminarium för kvinnor med kvinnor av kvinnor som jobbar på sjön.

– Vi vill inspirera andra kvinnor att ta för sig mer inom båtlivet, säger Stina Jansson, Sjöklar Kustakademi.
På seminariet medverkar sjöräddare, företagare och kappseglare i världsklass. Alla har de en sak gemensamt – de älskar att vara på havet.

Allt fler kvinnor har upptäckt båtlivet. Många har egen båt. I dag finns det ett stort utbud med kurser för enbart kvinnor, som förarintyg, kustskepparintyg och båtmanövrering med segel- och motorbåt.

– Kvinnor är i dag en allt viktigare och växande faktor inom båtlivet, säger Stina Jansson, projektledare Sjöklar Kustakademi.

För många grupper i samhället är havet inte tillgängligt. Främst på grund av okunskap. Det vill Sjöklar Kustakademi ändra på.

– Kunskap är nyckeln. Vi vill göra havet tillgängligt för alla. Vi har vår bas i utbildningsbranschen, men båtlivet tillhör också upplevelsebranschen. För väldigt många är båtlivet det absolut största fritidsintresset, säger Karl Nordström. Det är vår mission att skapa glädje och självförtroende hos både landkrabbor och sjöbjörnar, från kust till kust, vd för Sjöklar Kustakademi.

Sjöklar kustakademi har framgångsrikt i 25 år samlat navigationslärare från studieförbund och kollegor i branschen för att informera och utbilda om det senaste både från myndigheter, och nyheter på sina lärarträffar i samband med Båtmässan. Samma koncept som vi har använt för att skapa neutrala mötesplatser för navigationslärare använder vi nu för att skapa mötesplatser för kvinnor inom båtlivet säger Stina Jansson.

När: 8 mars, kl. 16-20
Var: mässan Allt för sjön, Älvsjö, sal K 11

Info: www.sjoklar.se

Båtmäklaren Eriksson Marine Scandinavia sålde under 2011 flest begagnade båtar i Sverige. Inför båtsäsongen 2012 blir företaget först med att erbjuda upp till 12 månaders garanti vid köp av begagnad båt. Lanseringen sker i samband med båtmässan Allt För Sjön.

Genom att erbjuda kunderna upp till 12 månaderas garanti vid köp av begagnad båt tar Eriksson Marine ytterligare ett steg för att öka kundernas köptrygghet. Johan Karlsson som är vd för Eriksson Marine Scandinavia menar att det finns ett stort behov av en begagnad båt-garanti.

– Många är förvånade att det som i exempelvis bilbranschen inte finns en garanti även vid köp av begagnad båt. Det gör att många tvekar inför köpet och vetskapen om att konsumentköplagen i princip bara är en reklamationsrätt gör att vi anser att det är hög tid att introducera en begagnad båt-garanti. Vi har lagt ned oerhört mycket arbete inför lanseringen och jag är väldigt glad att vi lyckats utveckla en garantiform som också omfattar båtar som är mer än tio år gamla, säger Johan Karlsson.

Ingående funktionstester och testprotokoll på varje båt
Frågan om en garanti för begagnade båtar har varit aktuell tidigare på marknaden. Ett hinder har varit att en sådan garanti ställer stora krav på det säljande företagets resurser att göra tester och undersökningar inför ett garantiåtagande. Johan Karlsson menar dock att detta inte får bli ett hinder för att öka köptryggheten.

– Vi känner oss själva trygga i det garantikoncept vi utvecklat då vi mycket noga undersöker och testar varje båt vi tar in till försäljning. Allt dokumenteras i ett testprotokoll och det blir också en viktig del av köptryggheten eftersom köparen får en detaljerad information om den båt han är intresserad av.

Premien för Eriksson Marines 12 månaders begagnad båt-garanti varierar beroende på båtens ålder. För exempelvis en båt som är fem år gammal och kostar 350 000 kr är premien 3 850 kronor. Johan Karlsson är övertygad om att många som gör en båtinvestering på några hundra tusen kronor ser premienivån som mycket skälig med tanke på den ökade köptryggheten och alla delar som omfattas av garantin. Garantin är i princip lika heltäckande som en garanti på en ny båt.

– Vårt mål har varit att utveckla en garanti som en enkel att förstå och som också är väldigt tydlig i vad den omfattar. Även om det helt naturligt finns vissa begränsningar i omfattningen är jag övertygad om att många köpare kommer att värdesätta både möjligheten att faktiskt kunna få en garanti, men också den kunskap vi bidrar med inför båtköpet. Hela båtbranschen står inför en utmaning att locka fler till att njuta av båtlivet och ett sätt är att underlätta köpet av begagnad båt. Vi vill göra det genom att lansera vår egen garanti och min förhoppning är att fler följer efter då det skulle gynna hela båtbranschen, avslutar Johan Karlsson.

Info: www.emarin.se

Det har varit en mycket spännande natt i Volvo Ocean Race. Hälften av båtarna bröt igenom vallen för att klara av den magiska gränsen 500 Nm per dygn. Medan jakten mot etappmålet i Auckland fortsätter har resultatlistan fått en delvis ny utformning. I täten ligger fortfarande Groupama medan Puma har lyckats väldigt väl med sitt vägval och nu ligger tvåa. Telefonica är trea.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Overnight, Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) registered a fraction over 500 nm, the third of a trio of boats to clock over 500 nm in the 24-hour period ending 03.40 UTC. In conditions ideally suited to the boat, Cammas extended his lead again and at 1000 UTC today had a buffer of 83.5 nm over PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA).

“It’s very wet on board,” said Groupama watch captain Thomas Coville. “We’re sailing 90 degrees from the wind and 90 degrees from the waves. There’s spray and waves on deck all the time. It’s really aggressive for the crew, especially for the driver. We all have burning eyes at the moment from the salt.”

PUMA recorded 523 nm, the fastest in the fleet at an average speed of 21.7 knots. This was good enough to shoot the team into a healthy second place at 0700 UTC.

“Not bad for close reaching in 20 knots of breeze and an awful sea state,” reported media crewmember (MCM) Amory Ross. “It feels good to be going fast – psychologically at least. Sailing this way is fun and it’s what everyone thinks about when they sign up to sail around the world.”

CAMPER with Emirates Team New Zealand were victims last night, losing out to Telefónica (Iker Martínez/ESP), when they lost the use of a crucial headsail.

“The rope that holds the jib down at the front end snapped, the jib skied up, the angle gets worse for it, got too tight and it just tore itself in half,” explained skipper Chris Nicholson.

The damaged sail is the all-important J2, the sail that the team should be using right now and its loss has slowed the team considerably.

“On the last three skeds, we have probably dropped six miles on average on each one, we just can’t afford to have many more of them,” Nicholson said.

Telefónica (Iker Martínez/ESP) has now risen to third position, leading CAMPER by 13 nm, while the crew are racing to repair the damaged J2 and have hoisted a smaller headsail temporarily.

Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing put up a fine performance last night, achieving a 24-hour run of 506.77 nm, although it so far has not been enough to mount an effective challenge for a podium position and they remain in fifth place, 123.8 nm off the lead.

Finally, at 1000 UTC today, Team Sanya trailed the lead by 153.70 nm, although the crew are upbeat and enjoying the sleigh ride south.

“Helmets and safety harnesses are worn and the boat is fully stacked aft,” said MCM Andrés Soriano. “From the hatch, the helmsman is the only one immediately visible as the other three seek shelter behind him from the stack of sails. It’s a sleigh ride all right, it’s wet and bumpy and always on the edge.”

Förra året tillverkades flera miljarder sport- och fritidsskor. Det dominerande materialet i dessa skors sulor var EVA-plast. Detta är ingen tillfällighet, utan EVA-plasten väljs för dess goda egenskaper när det gäller stöttålighet, gummiliknande egenskaper, funktion i olika temperaturer tillsammans med att materialet inte färgar av sig, torrspricker eller är UV-känsligt.

Den nya bryggfendern B70 är tillverkad i marinblå EVA-plast och konstruerad för att främst användas på y-bommar. Tack vare skäranvisningar på fenderns baksida är den lätt att anpassa till de olika höjder som finns på y-bomsbalkar och y-ben.

B70 har måtten 800 x 140 x 40 mm och kostar 350 kronor inklusive fem väderbeständiga buntband för snabbt och enkelt montage. B70 kan även användas som bryggnäbb eller till att sko en bryggkant på en flytbrygga.

Info: www.d-fender.se

Nu finns Railblaza monteringssystem i Sverige. Det passar för utrustning till båtar, kajaker, ATV, garage m.m. överallt där snabbkopplingsmontering önskas. Starport är ett unik och mångsidigt monteringsfäste med många tillbehör.

Starport är utformad som en stjärna med åtta taggar och har en smart låsning som gör att tillbehöret fixeras. Starport klarar en max belastning på 100 kg i sidled och 30 kg i drag belastning. Begränsning kan dock finnas i vissa tillbehör till Starport. Railblaza utvecklas och tillverkas på Nya Zeeland och sortimentet med tillbehör växer kontinuerligt.

Railblaza StarPort finns i svart eller vitt utförande och säljs i tvåpack eller lösa. StarPort kan monteras horisontellt eller vertikalt och har en låg profil. Kan monteras med eller utan fläns och levereras med packning och skydd för anslutning. Det finns även varianter på Startport för montering på pulpit, skott och gummibåtstuber och samtliga fästen kan leveras både i svart och vitt utförande.

Monteringstillbehören till Railblaza Starport är många och sortimentet utökas kontinuerligt. Exempel på tillbehör är spöhållare, filébord, VHF hållare, dryckeshållare, plattformar för ekolod/GPS, paddelhållare, öglor och krokar samt kamerahållare. Med flera Starport fästen monterade ombord kan enkelt tillbehör flyttas runt i båten när behoven ändras eller när man vill ha produkter tillfälligt monterade till exempel under fisket. De flesta tillbehör kan köpas med eller utan Starportfäste.

Info: www.comstedt.se

Lazy Jack Messenger heter en ny laptopväska i dacron. Det är skaparna bakom sittsäcken Lazy Jack som även har gjort en slittålig laptopväska.

Pressrelease:

Messenger är gjord i slitstark dacron. Den tål väder och vind med en stängning som går hela vägen ned över väskan. Inuti finns fack för pennor och annat. Det tjocka fodret skyddar din dator från stötar. Mått 50×35 cm. Pris 595 kr.

För mer info, kontakta Pia Skoglund, Benn´s mast och Båttillbehör Tel: 08-556 147 00, Monter C08:21

Info: www.benns.se