Nyheter

Få tillbaka vattennivån i sjöar. Återställa vattendrag kring jordbruksmarker. Öppna upp vikar som stängts vid vägbankar. Flera åtgärder för fiskevården i hav, sjöar och vattendrag kan nu dra igång, sedan Havs- och vattenmyndigheten har fördelat 15 Mkr till länen.

Havs- och vattenmyndigheten tog nyligen beslutet att fördela 15 miljoner till fiskevård i länen. Pengarna kommer från anslaget för åtgärder för havs- och vattenmiljö. De ska bland annat användas till lokala fiskevårdsprojekt som återskapar en naturlig miljö för fisken.

Det är länen själva som ansvarar för att fördela ut pengarna till utvalda projekt. Fokus ska ligga på konkreta åtgärder, som gynnar fiskmiljön på lång sikt.

– De flesta projekt handlar om att återställa förändrade vattenmiljöer. Det kan handla om att åtgärda förändringar som byggnader, uträtade vattendrag vid jordbruksmark, rensade flottleder, nedsänkta sjöar och vikar som stängts av vid vägbankar. Av stor betydelse är att återskapa de små vattendrag som mynnar ut i havet, eftersom nära hälften av all lek äger rum där. Det är insatser som gynnar arter som abborre, gädda och lax, säger utredaren Charlotta Stadig.

Mest resurser går till Västra Götalands, Norrbottens, Jönköpings, Stockholms och Västerbottens län. Storleken på länen har viss betydelse, men även andra faktorer har styrt fördelningen.

– Vi har gjort bedömningen utifrån var de största behoven för fiskevård finns. Men vi har även utgått från inriktningen. De län som fokuserar på konkreta, långsiktiga åtgärder för återställande av vattenmiljöer till naturligt skick har prioriterats, säger utredaren Håkan Carlstrand.

I potten ingår även pengar för fisketillsyn, som utförs av länens fisketillsynsmän. Här får Jönköpings län omfattande resurser, eftersom de samordnar tillsynen för alla län runt Vättern.

På internationella kvinnodagen den 8 mars tar kvinnorna över rodret på Allt för Sjön. Då är det seminarium för kvinnor med kvinnor av kvinnor som jobbar på sjön. På bilden syns några av tjejerna i projektet All aboard. Fr. v. En del av personerna bakom All aboard: fr. v. Tatiana Temm, Kerstin Hindrum och Camilla Palmertz.

– Vi vill inspirera andra kvinnor att ta för sig mer inom båtlivet, säger Stina Jansson, Sjöklar Kustakademi.

På seminariet medverkar sjöräddare, företagare och kappseglare i världsklass. Alla har de en sak gemensamt – de älskar att vara på havet.

Allt fler kvinnor har upptäckt båtlivet. Många har egen båt. I dag finns det ett stort utbud med kurser för enbart kvinnor, som förarintyg, kustskepparintyg och båtmanövrering med segel- och motorbåt.

– Kvinnor är i dag en allt viktigare och växande faktor inom båtlivet, säger Stina Jansson, projektledare Sjöklar Kustakademi.

För många grupper i samhället är havet inte tillgängligt. Främst på grund av okunskap. Det vill Sjöklar Kustakademi ändra på.

– Kunskap är nyckeln. Vi vill göra havet tillgängligt för alla. Vi har vår bas i utbildningsbranschen, men båtlivet tillhör också upplevelsebranschen. För väldigt många är båtlivet det absolut största fritidsintresset, säger Karl Nordström. Det är vår mission att skapa glädje och självförtroende hos både landkrabbor och sjöbjörnar, från kust till kust, vd för Sjöklar Kustakademi.

Sjöklar kustakademi har framgångsrikt i 25 år samlat navigationslärare från studieförbund och kollegor i branschen för att informera och utbilda om det senaste både från myndigheter och nyheter på sina lärarträffar i samband med Båtmässan. Samma koncept som vi har använt för att skapa neutrala mötesplatser för navigationslärare använder vi nu för att skapa mötesplatser för kvinnor inom båtlivet, säger Stina Jansson.

När: 8 mars, kl. 16-20
Var: mässan Allt för sjön, Älvsjö, sal K 11

Vi har skrivit om nya Princess V39 flera gånger på www.batliv.se På Allt för sjön, som pågår den här veckan, är det äntligen premiär för båten. Det första exemplaret har vitsigt nog döpts till Princess Estelle. Hon är dock inte ensam om att bära ett prinsessnamn, även nya Paragon Ranger har fått namnet Estelle. Den nya V39 är dock en stor nyhet där ny design och modern teknik erbjuds i en båt som har ett relativt sett bra pris.

Nya Princess V39 är på 39 fot enligt marknadsföringen, men för den som tittar närmare står det klart att den här båten är på närmare 42 fot. Anledningen är att Princess vill ge mer för pengarna i denna klass som är viktig som instegsklass för alla som senare vill köap större båtar.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Skrovet är framtaget för att passa med dubbla Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle.

Med en elektriskt manövrerad sufflett kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Sufflettlösningen gör att nästan hela taket kan öppnas upp.

Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner, toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla.

Under hardtopen finns även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl.

Tekniska specifikationer
Längd 12,65 m
Bredd 3,81 m
Vikt 9,1 ton
Bränsle 700 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 330/DP

Pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).
Utställaren, INA Marin, visar även Princess V52 och Windy 31 Zonda i sin monter.

Info: www.inamarin.se

Svenskt Friluftsliv har färdigställt fördelningen av statsbidrag till friluftsorganisationer för 2012. Svenska Livräddningssällskapet tilldelas 2 500 000 kr, varav 1 950 000 i organisationsbidrag och 550 000 kr i verksamhetsbidrag.

– Bidraget stärker ytterligare Svenska Livräddningssällskapets position som en av landets mest betydande friluftsorganisationer. 2,5 miljoner är ett gediget kvitto på det arbete vi har bedrivit kontinuerligt i mer än 100 år. Statliga medel är en ovärderlig stöttepelare för att genomföra den mångsidiga verksamhet våra aktiva idag gör runt om i landet, säger Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet

Den totala summan av statsbidraget är 27,8 miljoner kr och har fördelats över 25 organisationer, se fördelningslista nedan. För att få bidrag krävs att organisationen värnar om det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet. Barn och ungdomar, naturen och folkhälsan är tre av de områden som prioriterats särskilt 2012. Just barn- och ungdomsverksamhet är ett av Svenska Livräddningssällskapets viktigaste fokus under 2012.

Fördelning av organisationsbidrag, kr
Svenska Ornitologiska föreningen, 266 000
Naturskoleföreningen, 260 000
Botaniska föreningen, 160 000
Svenskt Friluftsliv, 2 000 000
Cykelfrämjandet, 570 000
Friluftsfrämjandet, 9 980 000
Riksförbundet Hälsofrämjandet, 335 000
Sportfiskarna, 3 000 000
Båtunionen, 300 000
Svenska Folksportförbundet, 33 000
Svenska Livräddningssällskapet, 1 950 000
Svenska Turistföreningen, 500 000
Cykelsällskapet, 12 000
Kryssarklubben, 60 000
Fjällklubben, 12 000
Summa organisationsbidrag, 19 438 000

Fördelning av verksamhetsbidrag, kr:
Sportfiskarna, 855 000
Svenskt Friluftsliv, 300 000
Svenska Turistföreningen, 256 000
Fältbiologerna, 400 000
Svenska Scoutrådet, 355 000
Svenska Gång- och vandrarförbundet, 130 000
Svenska Orienteringsförbundet, 500 000

Årets Sill är en premium-sill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. 
Försäljningen av Årets Sill 2011 ”Purjolök och svartpeppar” gav 75 000 kronor till Sjöräddningssällskapet. 
Årets Sill 2012 utses den 20 mars av en ny jury under ledning av ständige ordföranden Peter Harrysson.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en enda uppgift – att rädda liv till sjöss. Man står för 70 procent av all sjöräddning i Sverige, förra året genomförde de frivilliga sjöräddarna över 7 000 uppdrag.

– Vi är beroende av gåvor och vi är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag. 75 000 kronor är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

– Sjöräddningssällskapet gör ett mycket viktigt arbete längs kusten med att rädda liv och att hjälpa människor i sjönöd. Att vi med Årets Sill 2011 kan bidra med 75 000 kronor känns oerhört roligt. Nu tar vi sats mot Årets Sill 2012 och hoppas kunna bidra med en ännu större summa nästa vår, säger Per-Aste Persson, vd på Klädesholmen Seafood, som producerar den vinnande sillinläggningen.

Årets Sill utses bland fyra nominerade sillinläggningar på restaurang Salt & Sill på Klädesholmen. I Årets Sill-juryn 2011 ingick skådespelaren Peter Harrysson (juryns ständige ordförande), matkreatören och kokboksförfattaren Monika Ahlberg, kocken Håkan Thörnström, matbloggaren Jennie Benjaminsson samt Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström. 


Årets Sill 2012 utses den 20 mars av Peter Harrysson och nya spännande jurydeltagare och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 
6 juni, samtidigt som Sillens Dag firas på Klädesholmen.

– I år är det fjärde gången vi arrangerar Årets Sill och det har blivit ett projekt som ligger oss varmt om hjärtat, säger Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill.

Stora boken om båtreparationer är en komplett handbok för segel- och motorbåtar. Boken går igenom de vanligaste typerna av skador på både motor- och segelbåtar och förklarar med steg för steganvisningar hur man handskas med såväl propellerbyte som segelreparationer.

Detaljerade fotografier, förklarande diagram och en praktisk ordlista över tekniska termer hjälper till att ta sig igenom de utförligt beskrivna arbetsuppgifterna. Boken lämpar sig för såväl nybörjare som mer vana reparatörer.

Ryds nya styrpulpetbåt, Future Line 528, har valts till MiljöBästa Båt av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Prisutdelningen ägde rum på Båttinget på båtmässan Allt för sjön på onsdagen. Ryds får priset för det miljömässiga sätt som den helt nya båtserien byggs på. Alla plastdelar i Future Line är byggda med vakuuminjicering, något som är unikt i skandinavisk båttillverkning.

Båten har även fått stort nyhetsvärde eftersom den har tagits fram i samarbete med en panel bestående av tjejer. Deras sunda förnuft och praktiska sätt att se på båtlivet gav upphov till många nya idéer och förbättringar. Ryds F528 har fått höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. Allt på bara 5,5 x 2,2 meter.

Ryds kallar den själv den perfekta styrpulpetbåten och den finns i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför. På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt förarplatsen – perfekt för bad och fiske. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning.

Ryds 528 lanseras i tre modeller: Sport, WA och Duo. Det som kännetecknar alla modellerna är en modern och genomarbetad design som samtidigt knyter an till Ryds starka traditioner. Båtarna är byggda för att vara snygga, säkra, lättanvända och roliga.

Ryds är idag Sveriges största producent av medelstora motorbåtar. Det är en position man byggt upp under en lång period och vårdat genom åren. Ryds har även alltid legat i framkant vad gäller både miljö och säkerhet.

När båten har utvecklats har Ryds behållit de traditionella värdena samtidigt som man vidareutvecklat båten för den moderna båtmänniskan. Man har också medvetet involverat betydligt fler kvinnor i hela utvecklingsarbetet än vad som tidigare varit norm i branschen, eftersom båtar idag oftast är hela familjens angelägenhet.

Resultatet är en båt som är snyggare, mer praktisk, säkrare och också roligare att köra. Du kommer att kunna känna igen 528:an så fort du sett den. Den har en bred och rak förstäv som ger bättre utrymmen och flytförmåga samt rejäla badplattformar och enkel istigning från aktern efter till exempel bad.

Förutom den nya designen är den stora skillnaden mot förr att Ryds har satsat på den allra modernaste byggtekniken fullt ut.

Tidigare innebar båtproduktion mycket manuellt arbete med att rulla och spruta ut plast. I nya Future Line använder Ryds den allra senaste vakuumtekniken med fasta verktyg och formar för alla detaljer ombord. Det gör att utsläppen från tillverkningen är så låga som man kan komma idag, något som bidrar till en bättre miljö både för båtbyggarna och för båtköparna.

Även precisionen är mycket högre i Ryds Future Line än vid båttillverkning med traditionell teknik.

Alla nuvarande och kommande Ryds Future Line båtar inom samma storleksklass har samma skrov och samma däck. Båtserien är uppbyggd med plattformar och moduler på samma sätt som moderna bilar är konstruerade. Det innebär att samma skrov kan användas till flera olika båtmodeller. Varje modell kan dessutom skräddarsys efter varje båtköpares önskemål om vilken sida som styrpulpeten ska sitta på, hur luckor och stuvfack ska se ut och så vidare.

När en av världens vackraste skärgårdar ska säljas på Vildmarksmässan i Älvsjö handlar det mycket om paketering. Entreprenörer från Gryts, S:t Anna och Arkösunds skärgårdar samverkar genom att paketera sina erbjudanden. De kommunala turistorganisationerna ställer upp med marknadsföringsinsatser.

Skärgårdsliv, paddling, båtturer och spännande vandringar i Kolmårdens urskogar – det är något av det som står på menyn när Östgötaskärgården (Gryt, S:t Anna och Arkösund) och Bråvikslandet (Kolmården och Vikbolandet) presenterar sig.

På Vildmarksmässan i Älvsjö samverkar Östgötaskärgården och Bråvikslandet med en handfull entreprenörer, som sedan förra året jobbat hårt med att skapa attraktiva paket för besökarna.

De paket man nu presenterar är prissatta från början – och kan antingen bokas i förväg eller på ett stort antal av de hotell och pensionat som finns i regionen.

Spännande paket
Under 2011 träffades företrädare för kommunernas turistbyråer och skärgårdsentreprenörer vid flera tillfällen för att diskutera just paketeringen – och nu ser vi resultatet:

– Vi har gemensamt skapat paket som gäller alltifrån spännande vandringar i Kolmårdsskogarna till kajakpaddling, båtturer i skärgården och sälsafari, säger Göran Trysberg, turistchef i Valdemarsvik.

Resultatet har blivit ett antal prisvärda paket som vi nu lanserar på Vildmarksmässan men också bland annat via Östgötaskärgårdens, Bråvikslandets och entreprenörernas egna hemsidor.

Något för alla
Cecilia Karlsson på Upplev Norrköping är projektledare för det EU-finansierade projektet ”Bråvikslandet” som omfattar Kolmården och Vikbolandet.

– De paket vi presenterar ger det bästa av detta fantastiska utbud – allt ifrån båtfärden kring ytterskärgårdens öar till vandringarna i de djupa Kolmårdsskogarna. Här finns paket för den som bara vill ha en dagsutflykt liksom för den verkligt äventyrslystne som kanske vill kombinera olika paket och leva vildmarksliv en hel vecka eller ännu längre.

Känner produkten
I Söderköping ansvarar Malin Amér för kommunens turistverksamhet.

– Att paketera upplevelserna är det rätta sättet att närma sig besökaren. Det känns bra att kunna erbjuda ett så brett utbud att välja bland. Det är de många kompetenta turismentreprenörerna som själva känner sin produkt bäst som skapat paketen, säger Malin Amér.

Lagom till båtsäsongen släpper hemsidan Båtmiljö.se en gratis app som är perfekt för båtägare som vill värna miljön. Här går det att ladda ned kartor med alla sugtömningsstationer och båtbottentvättar längs kusterna och i Vänern och Vättern. I appen ingår även havstulpanvarningen för Östersjökusten, som informerar om när det är dags att tvätta båten. Båtmiljöappen fungerar både på iPhone, iPad och androida mobiler.

– Genom att göra informationen tillgänglig via en app hoppas jag att fler använder sig av de befintliga sugtömningsstationerna och båtbottentvättarna, säger Anna Ehn, redaktör på Båtmiljö.se som välkomnar alla insatser för en bättre miljö i våra hav och sjöar.

Båtmiljö.se är en hemsida med senaste informationen om lösningar och tips på hur du som båtägare kan bli miljövänligare i ditt båtliv. Ambitionen har varit att skapa en trovärdig och oberoende webbplats som ska vara lättillgänglig och ge praktisk och konkret vägledning till båtlivsutövare. Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län startade projektet Båtmiljö.se för två år sedan tillsammans med Baltic Sea 2020 och WWF för att skapa en plats med samlad information om hur man som båtägare kan vara mer miljövänlig.

-– Skärgårdsstiftelsen driver även Havstulpanprojektet där vi undersöker och informerar om när havstulpanerna sätter sig fast. När man får havstulpanvarningen bör man tvätta båtbotten inom två veckor. Då har havstulpanerna inte hunnit bygga sitt hårda skal av kalk och är därmed enkla att få bort, säger Anna Ehn.

Båtmiljöappen är finansierad av medel från Havs- och vattenmyndighetens Havsmiljöanslag.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Sneseglaren 11:26:21 2012-03-06

Appen är väl OK men skulle bli betydligt mer använd och värdefull om även info om vatten och drivmedel lades till …. Finns miljöaspekt även på det!

Under nästan tre år har Sjöhistoriska museet k-märkt fritidsbåtar på prov. Nu görs märkningen permanent. Det finns ett behov av förståelse för förutsättningar för att kunna bevara en välhållen äldre fritidsbåtsflotta. Sjöhistoriska hoppas genom k-märkningen att det generella intresset för äldre båtar ökar.

Museet genomförde under hösten en utvärdering av projektet tillsammans med den ideella veteranbåtsrörelsen, en del offentliga institutioner samt ägarna till de mer än 50 redan k-märkta båtarna.

– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har varit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Märkningens princip bygger på frivillighet – båtägarna ansöker själva och Sjöhistoriska gör sedan en kulturhistorisk bedömning. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

Efter fjolårets utvärdering har Sjöhistoriska museet dessutom tagit fram ett emaljmärke som ska kunna sättas upp i k-märkta fritidsbåtar.

På båtmässan Allt för Sjön informerar Sjöhistoriska om k-märkningen av fritidsbåtar under Veteranbåtsforum 7 mars kl 17.00 i lokal K 13.

Kommentarer

Sneseglaren 11:19:32 2012-03-06

Mycket bra initiativ!

Franska Groupama 4 med Franck Cammas behåller ledningen och har ökat avståndet till tvåan, Puma Ocean Racing powered by BERG, i Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Med knappt 1 000 Nm kvar av Leg 4 verkar Groupama 4:s ledning vara stabil, men mycket kan fortfarande hända innan målgång.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama 4 and Franck Cammas have yet again put more distance between PUMA Ocean Racing powered by BERG, as they begin what’s expected to be an 800 nautical mile drag race towards North Cape at the tip of New Zealand’s North Island. At 0700 UTC this morning, Groupama had drawn out a comfortable lead of 94.90 nm, which increased to 105 nm at 1000 UTC as the team averaged speeds of 16.5 knots, while PUMA had dropped 10 nm and were sailing three knots slower.

As the leaders begin what will be a fast and furious 800 nm drag race, the effect of a low-pressure originating off Fiji will be a big influence on the approach to North Cape. To sail high and avoid much of the upwind work will carry the risk of sailing too close to the centre of the system where the breeze is slight. Sailing low in more pressure for longer could involve more than 200 nm on the wind in order to get round the cape. It is a trade-off between how close to the centre of the low to go and how many miles to sail upwind.

Presently the system has not moved dramatically, although it remains unstable. Once round North Cape, provided the low-pressure stays stationary and does not spin over the centre of New Zealand, the last miles for the fleet could be in a wind corridor, which will make for a dramatic finish on Saturday morning UTC.

At 1000 UTC today, the leaders were clear of the wind shadow caused by the French island of New Caledonia, passing 120 nm to leeward. PUMA (Ken Read/USA) meanwhile is keeping a good eye on Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). With Groupama now so far ahead the only opportunity for the American team to overthrow them is if they run into light airs on the southern side of the North Island, something that has won and lost previous races.

Presently CAMPER in fourth place are contending with unseen reefs in their path, requiring them to alter course substantially to avoid the shallow areas of seven – 10 metres.

“We’re trying to sail fast and keep in the pressure and make some gains on the guys behind and the guys ahead,” said race veteran Tony Rae this morning. “Hopefully they [Groupama 4] will soften up and we can carry on with a bit of pressure.”

Fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) lost power and lights on board briefly when a switch cover in the engine bay melted. Crisis was averted by helmsman/trimmer Simon Fisher tracing the problem and replacing the switch, but at 1000 UTC today the team was 244 nm in deficit.

Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) in sixth position are disheartened by losing so many miles. They are now 383 nm off the lead, not knowing where they went wrong having been in touch with the pack for most of this leg.

“There is plenty of time after the leg to go over and pinpoint the spot where we hurt the most and attempt to debrief it, but for now, it’s looking forward, getting to Auckland and possibly chasing down some boats,” said navigator Aksel Magdahl.

Arbetet med Viking Lines nya passagerarfartyg M/S Viking Grace fortskrider enligt planerna. Kölsträckningen äger rum idag den 6 mars på STX Europes varv i Åbo och sjösättningen planeras till mitten av augusti. Viking Lines nya gaselektriska passagerarfartyg kommer att trafikera rutten Stockholm–Åland–Åbo och trafikstarten beräknas till den 15 januari 2013.

Intresset för det nya fartyget är stort och redan nu har resor bokats med M/S Viking Grace.

Kölsträckningsceremonin är en uråldrig tradition som anses medföra lycka för fartyget. Vid ceremonin lyfts det första byggnadsblocket ned i byggnadsdockan där nio mynt, präglade år 2012, placeras under blocket. Mynten är från jubileumsserien Sveaborg med bruksmynten 2 euro, 1 euro, 50 cent, 20 cent, 10 cent, 5 cent, 2 cent och 1 cent samt dessutom en jetong som präglats till minne av det svenska 1700-talsfortet Sveaborg i Finska viken. När skrovet är färdigt och fartyget är klart för sjösättning flyttas mynten och svetsas fast under fartygets mast.

Kölsträckningen är en markering för att det första byggnadsblocket är klart och att fartyget nu ska fogas samman med övriga block till ett färdigt fartyg. Samtidigt räknas det som en officiell händelse som innebär att fartyget från och med nu skall uppfylla alla de regler, lagar och förordningar som är gällande vid kölsträckningsdatumet. Kölsträckningsdatumet kunde betecknas som fartygets ”födelsetid”.

Fakta om M/S Viking Grace:
Längd 214 + 4 m
Bredd 31,8
Fart 22 knop
GT 57 000
Rutt: Stockholm-Mariehamn/Långnäs-Åbo
Klassificering: Lloyds register
Flaggstat: Finland
Passagerarkapacitet: 2 800
Längdmetrar: Fraktfiler1 275 meter, personbilarna 500 meter på däck 4 samt
500 m på däck 5
Planerad leverans: 10 januari 2013

Kommentarer

Sarah 14:51:01 2013-01-27

Jag fattar fortfarande inte vad kölsträckning är

Nisse 09:51:48 2013-01-28

Första etappen i ett fartygsbygge, då kölen sträcks.

Va 21:58:21 2015-07-12

Då kölen sträcks? Det är bara att kasta om orden. Hur sträcker man en köl?

Italienska Absolute lanserar ett nytt flaggskepp med beteckningen 72 Fly. Det är den mest påkostade båten hittills från Absolute och en ganska annorlunda båt vad designen beträffar. Absolute såldes 2001 av familjen Gobbi till Azimut-Benetti Gruppen, som döpte om båtarna från Gobbi till Atlantis. Familjen Gobbi gick dock vidare och har därefter lanserat båtmärket Absolute.

Idag är Absolute ett etablerat varumärke, som även har en importör i Norge. Företaget har flera HT- och flybridgemodeller på totalt nio olika skrov.

Den senaste modellen är dock den mest påkostade och största båten hittills från Absolute. Absolute 72 Fly beskrivs som en miniyacht som ska ta upp kampen med etablerade storvarv som Azimut, Ferretti, Riva och Sunseeker. Det är ingen helt enkel uppgift, men nyheter säljer och här har Absolute sin möjlighet.

– Absolute vill inte vara någon lillasyster i Italien och satsar därför hårt i marknaden för båtar upp till 100 fot. Som privatägd akötr har de länge legat i skuggan av Azimut-Benetti och Ferretti-grupperna. Med båtar som Absolute 72 Fly siktar de på att komma ut ur den skuggan för gott, säger Bjørn Vidar Lund hos den norska importören, Italmarin AS.

Absolute 72 Fly, som lanseras i vår, blir en stilren, elegant och praktisk 72-fotare med fyra kabiner och tre stora badrum. Salongen omfattar en stor soffgrupp i aktern, matavdelning för åtta personer vid matbordet på styrbord sida med mera. Flybridgen är är designad för att vara bland marknadens största.

Absolute har sedan starten utrustat sina båtar med Volvo Penta IPS, vilket även gäller nya 72 Fly. Standard på Absolute 72 blir motorer från IPS 600 (2 x 435 hk).

Info: www.italmarin.no

Den svenske havskappseglaren Thomas Blixt blir en av utmanarna i VM i havskappsegling i Helsingfors i augusti. Med en svensk-finsk besättning är han en av favoriterna i VM med sin vassa TP52 Blixt Pro Sailing.

– Målet är givetvis att ta en topplacering men en stor del av seglareliten är på plats så motståndet blir oerhört tufft, säger Thomas Blixt.

Thomas Blixt är den 95:e båten som anmäler sig till VM i ORC International, VM i havskappsegling. VM-regattan i Helsingfors seglas 4-11 augusti och har samlat en stor del av seglareliten från Sverige, Finland men även från Norge, Baltikum och Italien. Blixt Pro Sailing leds under VM av den finske skepparen Patrick Lindqvist, som tidigare har seglat framgångsrikt med Thomas Blixt, som blir rorsman under VM.

Motståndet utgörs bland annat av den norske TP52:an Wolfpack, som tidigare var Kung Haralds båt ”Fram” och nu seglas av Thomas Nilsson. Blixt Pro Sailing har 15 besättningsmän, utvalda från Sverige och Finland och med erfarenhet från Volvo Ocean Race och internationella mästerskap.

– Innan VM kommer vi att ha hunnit segla bland annat Sandhamn Open och ÅF Offshore Race i Sverige och en träningsregatta i Helsingfors så vi ska komma väl förberedda, menar Thomas Blixt, som har fyra totalsegrar i Gotland Runt och flera i klassen bakom sig, och har utnämnts till Årets bästa havskappseglare tre gånger i Sverige. Det här är första gången han seglar om VM i ORC International.

Whyshore Yachting & Marketing inleder ett samarbete och partnerskap med Delta Powerboats. Delta blir båtleverantör till Whyshore, och kommer agera start- och säkerhets båt under samtliga kappseglingsaktiviteter under 2012, Delta D40 WA kommer agera startbåt vid Grand Prix seglingarna som ingår i de cuper som Whyshore arangerar.

Säsongen består av totalt tio kappseglingshelger fördelat på Whyshores tre cuper Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup och den för året nya Multi Cup (namngivande partner presenteras i mars) samt avslutningsregattan Grand Prixernas Grand Prix på Riddarfjärden i Stockholm.

Kappseglingarna genomförs i Stockholm och Nynäshamn, Båstad, Marstrand och Malmö. På samtliga platser kommer tävlingsledningen använda Delta-båten som plattform.

– Vi är väldigt glada för att ha Delta med oss som partner i våra cuper. Med Deltas deltagande kommer vi utveckla cuperna till att bli ännu mer professionella. Intresset för segling har ökat och sporten blir alltmer publik, Delta Powerboats är High-Tech miljösmarta och står för kvalitet och prestanda. Det är värden som Whyshore gärna förknippar sig med och som vi önskar att cuperna ska förmedla, säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.

– Vi tycker att Whyshores nytänkande kring kompakta seglingsevent passar Delta Powerboats i vår långsiktiga varumärkesstrategi. Seglingen ligger oss varmt om hjärtat då samtliga involverade i Delta projektet har en gedigen seglingsbakgrund. Delta ser fram emot att agera startfartyg till sommarens seglingar, säger Kalle Wessel, försäljningschef på Delta Powerboats.
Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå. Whyshore ansvarar för projektledning av Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup, Multi Cup och Grand Prixernas Grand Prix.

Info: www.whyshore.com
Info: www.deltapowerboats.se

Boatsecure Scandinavia AB:s elektroniska båtmärkning minskar risken för att båten ska bli stulen. Om båten trots allt blir stulen är den lätt att identifiera för till exempel sjöpolis och försäkringsbolag, tack vare en speciell avläsningsutrustning.

ID-märkningen utför båtägaren själv på några minuter. Det enda denne behöver göra är att fästa BoatSecures elektroniska ID-tagg på en plats i båten eller under motorkåpan där den inte syns. Taggen är självhäftande och fäster på alla material, såväl plast, trä som metall.

Info: www.boatsecure.se

Volkswagen Stockholm är ny samarbetspartner till båtmässan Allt för sjön, som hålls 2–11 mars på Stockholmsmässan. – Folk som intresserade av båtar är i regel också intresserade av bilar. Därför känns det naturligt för oss att vara stor samarbetspartner till denna välbesökta mässa. Allt för sjön står för kvalitet och design vilket passar Volkswagen som hand i handske, säger Tobias Rückert, märkeschef Volkswagen Stockholm.

Volkswagen Stockholm är sedan tidigare starkt förknippat med seglingssporten. År 2010 startade man kappseglingstävlingen Volkswagen X-35 Cup tillsammans med Whyshore – en tävling som i år arrangeras för tredje året i rad. Besökare som vill veta mer om denna spännande och publikvänliga seglingstävling kan komma förbi montern på mässan.

Besökarna kan i A-hallen också bekanta sig med de nya Volkswagen-modellerna Beetle och up! samt storsäljaren Passat och den populära dragbilen Tiguan.

Sverige får en egen importör av Riva motorbåtar. Företaget Callisma AB har tecknat ett exklusivt kontrakt med Riva boats och ägaren, Ferretti Group, för att bli importör och auktoriserad återförsäljare för RIVA i Sverige. Callisma blir en del av varumärkets globala nätverk av återförsäljare.

– Callisma har värdefull erfarenhet och ett brett etablerat nätverk av kontakter och samarbetspartners, som försäkrar en solid och grundläggande etablering av RIVA på den lokala marknaden. Samarbetet med Callisma är också ett viktigt steg för varumärkets introduktion på den bredare nordiska marknaden, säger Paola Procopio, Riva Brand Manager.

Riva, känt som en av världens mest exklusiva och anrika båttillverkare, blir ett starkt komplement till Callismas existerande portfolio av varumärken, som i dagsläget inkluderar Aston Martin, Fisker Automotive, Bentley (service) och den svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg.

– På Callisma har vi alltid haft en djupt rotad passion för design och teknik. Det finns en väl etablerad fascination för design och båtar i familjen Mannerfelts historia. Vår farbror Ocke Mannerfelt och vår kusin Ted Mannerfelt, driver Mannerfelt Design Team – ett välkänt varumärke inom den automotiva och nautiska designindustrin, säger Fred Mannerfelt, vd och grundare av Callisma AB.

– Både jag och min bror, Charlie Mannerfelt, känner att det är ett naturligt steg att addera ett varumärke som Riva till Callismas befintliga portfolio. Detta ger en möjlighet att bredda företagets profil utan att kompromissa med Callismas identitet och kärnvärden. Vi har utsett en dedikerad och erfaren försäljningsspecialist, Jesper Carlzon, som ska ansvara för försäljning och eftermarknad av Rivas produkter. Jesper Carlzon blir också ansvarig för all kommunikation anknuten till varumärket Riva.

Försäljningen ska ske från Callismas anläggning i Danderyd i tätt samarbete med huvudkontoret och båtvarven i Italien.

Riva bygger cirka 60 båtar varje år, storleksmässigt från 27 till 115 fot i längd. I Sverige räknar företaget med att kunna förmedla och sälja 2–3 objekt per år. Callisma kommer även att erbjuda och förmedla service samt underhållstjänster för båtarna.

Över landet har flera lokala vattenvårdsprojekt dragit igång. För att inte miljöåtgärderna ska tappa fart vill Havs- och vattenmyndigheten att regeringens anslag för åtgärder för havs- och vattenmiljö ska ligga kvar på dagens nivå, cirka 740 Mkr.

Förslagen ingår i det budgetunderlag för åren 2013-2015 som Havs- och vattenmyndigheten nyligen lämnat till regeringen.

Den största frågan berör åtgärdsanslaget för havs- och vattenmiljö på cirka 740 Mkr. Enligt tidigare budgetbeslut beräknas anslaget minska betydligt, men Havs- och vattenmyndigheten anser att anslaget måste ligga på samma nivå, så att inte åtgärderna för hav, sjöar och vattendrag ska tappa fart.

Här ingår bland annat satsningar på lokal vattenvård (LOVA), exempelvis för att samarbeta med lantbrukare om övergödning, återställa våtmarker och förbättra mångfalden av arter i vattendrag.

Miljöövervakning behöver utökas
Havs- och vattenmyndigheten anser också att resurserna för miljöövervakning behöver säkras och ligga kvar på nuvarande nivå, 83 Mkr. Framöver väntas bland annat utgifterna öka för provtagningar utförda av universiteten, EU:s havsmiljödirektiv och havsplaneringen.

Provtagningarna förutsätter att det finns fartyg som kan utföra miljöövervakningen. Fartygsverksamheten kräver utökade resurser, eftersom det nedlagda Fiskeriverkets undersökningsfartyg Argos kommer att skrotas på grund av asbest.

Med start under våren erbjuder Ekocharter grupper att segla med deras nya vattenlimousiner, Dragonfly-trimaraner, i Stockholms skärgård. – Det blir en oslagbar kombination av dramatisk segling och skön komfort, säger Jeppe Larsen från Ekocharter.

Under våren finns möjligheten att uppleva känslan av acceleration och segling i upp till 20 knop med en Dragonfly-trimaran i Stockholms skärgård. Det är Ekocharter som med start i april kompletterar sina två eldrivna vattenlimousiner med att i samarbete med Dragonfly Sverige erbjuda båtcharter med ett antal Dragonfly 28- och 35-trimaraner.

”Nu finns det en riktigt bra möjlighet att få känna på våra eftertraktade
trimaraner under en genomarbetad heldag.” säger Jesper Bremme, Dragonfly
Sverige

Till skillnad från andra segelbåtar har Dragonfly trimaraner en lutning på
endast 5-8 grader. Med kök och salong ombord finns möjlighet för t.ex. en
annorlunda representationslunch med Stockholms skärgård snabbt farandes
förbi.

”Det här är en unik möjlighet för den som vill uppleva dramatisk segling
men samtidigt ha skön komfort. Trimaranerna har dessutom ett djupgående
på endast 0.45 cm vilket ger gäster ombord tillträde till ensamma vikar,
stränder och platser som kölbåtar bara kan drömma om.” säger Jeppe Larsen,
grundare Ekocharter.

Vattenlimousinerna hyrs ut med en skeppare och värd om så önskas och
seglingen skräddarsys för att passa kunden. Målgruppen är företag men också
privatpersoner som vill ha en helt unik upplevelse.

Ekocharter vattenlimousin AB är ett rederi grundat av vännerna och seglarna
Cajsa Henrikson, Jeppe Larsen och Sara Nordin 2010. Idag är vi sex delägare
då Stuart Pledger, Alexander Kilander och Tobias Kask har tillkommit.

Vi erbjuder ljudlös båtcharter i eldrivna Vattenlimousiner i Mälaren, Stockholms skärgård och innerstad. Ta med era kunder, håll ett styrelsemöte, kickoff eller en möhippa på våra vattenlimousiner. Vår vision är att inspirera och bidra till grön omställning genom att erbjuda eldrivna möten till sjöss.