Nyheter

Bottenfärger med koppar för Östersjön är tillbaka efter att ha varit förbjudna i drygt tio år. LeFant, skaparna av VC17m, lanserar nu en modern tunn och hård kopparfärg för Östersjön.

Sedan Kemikalieinspektionen förra året gjorde en regeländring rörande kopparinnehållande bottenfärger, har det från och med säsongen 2012 återigen blivit tillåtet att använda kopparfärger på östkusten. Den svenska bottenfärgstillverkaren LeFant har valt att göra en omregistrering av sin befintliga västkustfärg LeFant Nautica Copper så att den nu även är tillåten för användning på östkusten. Nautica Copper är en tunn och hård kopparfärg som inte polerar eller bygger tjocka lager.

– Vi har alltid trott på att folk vill ha en hård och tunn färg framför tjocka polerande färger. Något som definitivt har bekräftats efter det positiva mottagandet vi har fått på vår hårda färg Nautica Copper när vi gick ut och med att den nu även fick användas på östkusten, säger LeFants VD Andreas Bigner.

LeFant, som en gång i tiden skapade den populära kopparfärgen VC17m, har valt att fortsätta med kopparfärger som bygger på samma principer nu som då. De är effektiva, tunna och hårda. LeFant Nautica är den enda hårda kopparfärgen med kopparoxid som i nuläget är tillåten på östkusten.

– Det var min far Christian Bigner som utvecklade VC17m en gång i tiden och nu blir det som att historien upprepar sig när vi lanserar vår hårda färg Nautica Copper på östkusten medan konkurrenterna väljer att satsa på polerande färger, berättar Andreas Bigner.

Behovet av polerande färger på östkusten kan ifrågasättas enligt Andreas Bigner i och med att beväxtningstrycket på östkusten som bekant är mildare än på västkusten.

– På östkusten finns det ingen anledning att använda sig av polerande färger då koppar i sig själv är en effektiv biocid. Vår hårda och tunna färg Nautica har ett mer än fullgott beväxtningsskydd på östkusten och framför allt slipper man problemen med de polerande smetande färgerna som bygger tjocka lager efter några säsonger.”

Säsongen 2012 kommer LeFant Nautica Copper att säljas till introduktionspriset 279 kr (ord. pris 399 kr).

Info: www.lefant.se

Kommentarer

Lennart Eriksson 13:36:47 2012-04-03

Fantastiskt!
Jag som har kappseglat i många år har väntat länge på detta. Kemikalieinspektionen kanske har lärt sig något under de gångna årens experimenterande med giftiga biocider. Jag tycker dock synd om alla företag som investerart mångmiljonbelopp i färgutveckling under dessa år och nu går vi tillbaka där ni började med VC17m som är enligt min mening den bästa bottenfärgen för oss seglare i modern tid.
Tack för ordet
Lennart Eriksson/MAXI 95 Seglare

johnny sam 18:01:58 2013-10-30

Hur verkar den på västkusten då? Trelleborg-Norge..mvh

Stig Fyring, känd för sina vackra akvareller från skärgården och de fina porträtten av våra seglande kulturskatter ställer ut en ny kollektion i Kolskjulet hos Briggen Tre Kronor på Kastellholmen.

Det rör sig om tio oljemålningar av den nybyggda briggen Tre Kronor af Stockholm som målats på segelduk som en gång suttit på den kända barken Sea Cloud II.

Tillsammans med oljemålningarna visas också en rad litografier och akvareller samt några målningar gjorda på förhydningsplåtar av koppar.

Vernissaget går av stapeln söndag den 18 mars kl 12-17 och därefter kommer målningarna att visas efter tidsbokning samt under söndagar kl 12-16.

Plats Kolskjulet, Örlogsvägen 11 på Kastellholmen.

Lördagen 26 maj gläntar Statens fastighetsverk (SFV) på dörren till några av Sveriges hemligaste rum. För en enda dag får svenska folket möjlighet att besöka rum och platser som har spelat en avgörande roll, genom krig och fred, för Sveriges historia och framtid. De 13 utvalda hemligheterna, spridda över landet, är denna gång platser där hot och makt har härskat.

Ytterligare två hemliga rum kommer att öppnas, vilka dessa blir lämnar Statens fastighetsverk åt svenskarna själva att bestämma.

Det är i år tredje gången som Statens fastighetsverk anordnar Hemliga rum, 2004 och 2008 ringlade köerna långa till de för en dag upplåsta platserna.

– Hemliga rum är en dag då vi bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. Varje plats har sin egen historia som vi på olika sätt åskådliggör denna dag. Genom att låna ut nyckeln till dessa platser bjuder vi på något unikt samtidigt som vi ger våra besökare ökad kunskap om kulturarvet och berättar om oss som sköter om det, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.

Tema maktbalans
2012 års Hemliga rum går under temat maktbalans. Det handlar om våra svenska befästningar och spänner över hundratals år av befästningskonst.

– Genom historien har människan alltid velat visa sin makt och försvara den genom olika befästningsanläggningar. Man har placerat dem ovan jord, fullt synliga för att tydligt visa sin makt eller grävt ner anläggningarna under jord i syfte att skydda och gömma. Vi hoppas att våra besökare kommer att tycka att det är lika spännande som vi, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.

Hemliga rum 2012 hålls lördagen 26 maj mellan klockan 11.00-16.00. Fri entré på samtliga platser.

Årets 13 nycklar går till:
1) Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben
2) Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen
3) Göteborg: Oscar II:s fort
4) Karlsborg: Karlsborgs fästning – Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum
5) Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort
6) Boden: Bodens fästning, Södra Åberget
7) Vaxholm: Vaxholms fästning, Oscar Fredriksborg
8) Uppsala: Uppsala slott, bastionerna
9) Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsön och Havstoudd
10) Gotland: Tingstäde fästning
11) Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen
12) Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum
13) Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen
Kort information om varje hemligt rum finns på www.hemligarum.se. Mer specifik information läcker ut den 2 maj 2012.
Folkets favorit
Eftersom vi alla är delägare till många av landets vackra och intressanta kulturmiljöer vill Statens fastighetsverk låta allmänheten bestämma de två sista platserna i Hemliga rum 2012 – Folkets favorit. Från och med idag 14 mars till och med den 28 mars har alla som vill möjlighet att lägga sin röst på just sin favorit. För att underlätta valet har vi valt ut följande fem kandidater:
1) Linköping: Tuna Översteboställe
2) Stockholm: Turkiska kiosken med rundvandring i Hagaparken
3) Kungälv: Bohus fästning och Fars hatt
4) Stockholm: Bergskyddsrummet på Tumba bruk
5) Stockholm: Våtmagasinet och Bensalen på Naturhistoriska riksmuseet

www.hemligarum.se finns bilder och korta texter om varje kandidat. Här kan man gå in och bekanta sig med de olika platserna och därefter lägga sin röst. De vinnande platserna presenteras den 3 april 2012.

Foto: Åke E:son Lindman, Anders Bodin, Statens fastighetsverk.

iPad, iPhone eller en smartphone är följeslagare som många är vana att alltid ha nära till hands. Smarta batteripaketet Resync från Brunton ser till att de är fulladdade – var du än är.

Resync utvecklades med iPad och andra läsplattor i åtanke. Liksom en smart phone eller iPhone är de produkter som vi vill kunna använda även när inte el finns att tillgå. Bara inom båtsporten har iPads och läsplattor en viktig uppgift vid användning av digitala sjökort.

Det smidiga formatet gör att Resync inte tynger packningen. Vikten är bara 284 gram och formatet endast något större än en iPhone. Laddarens eget litiumbatteri är starkt nog att på 1-3 timmar ladda en läsplatta eller iPad två gånger i rad eller en smart- eller iPhone upp till sex gånger beroende på modell. Resync laddas själv upp via sin USB-port, med någon av Bruntons solpaneler eller via elkontakt.

Rädda sommaren med solceller
Solaris 4 USB Explorer är en tunn och vikbar solpanel som laddar i-Phone eller smart phone via sina solceller på 1-3 timmar beroende på telefonmodell. Produkten passar även bra för att ladda iPods, GPS, dataspel och digitalkameror och kan därför vara en riktigt semesterräddare när det är långt till närmaste elkontakt. Passande för den nyckfulla svenska sommaren så fungerar den bra även i svagt solljus.

Trots sin höga kapacitet är Solaris en smidig produkt. Med cigarettpapperstunna solceller är vikten så låg som 180 g och måttet endast 22,8 x 63,5 cm. Spänner man upp solpanelen på ryggsäcken, kajaken, eller båten och laddar ett separat batteri under dagtid, t ex Resync eller Inspire från Brunton, så har man ström tillgänglig även när solen gått ned.

Pris 1 500 kr (Resync) och 1 850 kr (Solaris 4 USB Explorer).

En av sommarens höjdpunkter för alla träbåtsälskare är norska Risörs Träbåtsfestival. Festivalen arrangeras i den vackra lilla staden Risör på Sörlandet och drar varje år till sig Norges finaste träbåtar. Även en del svenska båtar har letat sig över till Risör, där festivalstämningen är i toppklass.

Ledningen för festivalen är mycket nöjd med årets anmälningar. Även om vintern knappt är över har redan ett 50-tal unika träbåtar anmälts till festivalen.

– Ett av de flytande smycken som kommer är ”Maud”. Det är inte första gången hon besöker Risör men hon är lika viktig varje år, säger festivalgeneralen Odd Sverre Aasbø.

”Maud” beställdes 1895 av den välbeställde engelsmannen Fredric Croft. Båten byggdes i New York som en av två likadana båtar.

Croft kom till Norge och etablerade sig i Skien, där han startade en trähandel. ”Maud” gick då under namnet ”Naftabåten” eftersom hon helt enkelt kördes på naftalin. Genom åren har hon haft åtskilliga ägare, men den nuvarande ägaren – Björn Jansen – köpte henne då hon hette ”The Queen”. Det var 1994 och båten var kraftigt förfallen.

”Maud” totalrenoverades åren 1994–1997 och sjösattes på Risörs Träbåtsfestival 1997. Året därpå fick hon pris för den fina renoveringen.

”Maud” är idag en av Nordens äldsta kvarvarande träbåtar och finns i Krageröskärgården på sommaren.

Risörs Träbåtsfestival hålls i år 2–5 augusti.

Info: www.trebatfestivalen.no

Dometic Group lanserar en liten portabel luftrenare som reducerar mögelsporer, bakterier, virus och tar bort obehagliga lukter. Den passar bra i till exempel båten, där det snabbt kan bildas dålig lukt i trånga utrymmen.

Luften i en båt, husvagn eller bil kan vara upp till 5 gånger mer förorenad än luften utanför. Problem med lukt från fukt, diesel, rök, avfall och sanitetsmedel är inte helt ovanliga och kan ställa till stora problem för astmatiker och allergiker.

Nu kan du reducera kemiska och biologiska föroreningar samtidigt som du tar bort dålig lukt med luftrenaren Dometic Breathe Easy. Med hjälp av en UV lampa som recucerar luftburna föroreningar och Nano-mesh filtret får du fräsch luft utan odör. Luftrenaren Breathe Easy kan användas permanent och klarar upp till 9,3m2.

Luftrenaren monteras enkelt med gummiproppar och drivs med 12 Volt eller 230 Volt.

Effektförbrukningen är 5 Watt. Mått(Bx H x D) 160x 40 x 115 mm

Pris 1 495 kr.

Båtbranschen kan nog börja se framåt igen. Ryds rapporterar kraftigt ökad försäljning från båtmässorna i Stockholm och Göteborg. Många utställare trodde att årets upplaga av ”Allt för sjön” skulle bli en avslagen tillställning. Så blev inte fallet. Åtminstone inte för Ryds, som konstaterar att framtidstron bland kunderna är tillbaka.

– Vi har sålt nästan dubbelt så många båtar i år jämfört med på förra årets mässa, säger Ryds marknadschef Jonas Lundegård.

Även båtmässan i Göteborg i februari blev en försäljningssuccé med många fler båtar sålda för Ryds. Så enligt Jonas Lundegård vågar de nu tro på att det har vänt:

– Mungiporna i båtbranschen har pekat neråt ett bra tag nu. Men det starka intresset från båtköparna får oss att tro att vi har lämnat botten. Och uppgången känns dessutom stabil.

Bildtext:
– Vår nya styrpulpetbåt F528 stod för en tredjedel försäljningen på ”Allt för sjön”, berättar Jonas Lundegård, marknadschef på Ryds.

Utö Värdshus AB förvärvade den 12/3 Utömakarna AB. Därmed övergår ägande och drift av bland annat Utö Gästhamn till Utö Värdshus. Utömarkarna AB startades av Per och Susanne Sandström, som genom åren expanderat verksamheten från enbart Utö Gästhamn och Utö camping till att även omfatta café, kiosk, cykeluthyrning och butiken Hamnmagasinet för mode och inredning, allt enligt ett väl sammanhållet koncept.

Förvärvet innebär att Utö Värdshus AB, som sedan tidigare driver Utö Värdshus med Utö Vandrarhem, Bakfickan samt Seglarbaren från och med nu övertar ägande och drift av alla affärsområden i Utömakarna AB. Det inkluderar följande verksamheter; Utö Gästhamn, Hamnboden, Hamnmagasinet och Utö Camping

– Vi har genom åren haft ett gott samarbete med Utö Värdshus ägare och känner stort förtroende för dem. Vi är glada över att kunna lämna över det företag vi byggt upp i deras händer och ser fram emot att se dem utveckla företaget i samma anda” , säger Per och Susanne Sandström, ägare av Utömakarna AB och Utöbor sedan 1979.

De nya ägarna planerar att driva rörelserna inom Utömakarna AB vidare enligt samma koncept och fortsätta att ta vara på den utvecklingspotential som finns.

– Köpet av Utömakarna AB känns som ett naturligt steg för oss. Dels för de synergier som uppstår både affärsmässigt och operativt, men också för att verksamheterna i Utö Värdshus och Utömakarna tillsammans ger oss en bredare plattform att verka från och i ännu högre grad kunna bidra till utvecklingen av Utö som destination, säger Stefan Guldstrand och Anders Malm, ägare till Utö Värdshus.

Kommentarer

Ewa-May 23:37:20 2012-03-14

Grattis! Hoppas på gott samarbete och kanske äntligen det blir skyltar och information på engelska också …

Teleflex Marine har lanserat vad som kan bli en riktig höjdare för alla med dubbla utombordsmotorer på båten. Optimus 360 från SeaStar är en nyskapande joystick med både styrning och gas, som gör båthanteringen väldigt mycket enklare och säkrare. Särskilt vid tilläggning och backning har liknande system (Volvo Penta IPS med flera) visat sig väldigt viktiga.

Med Optimus 360 från SeaStar kan båtägare själva uppgradera sina styrsystem och njuta av hur enkelt det bör vara att köra båt. Teleflex lanserar Optimus 360 efter flera års utveckling och testning. De har använt SeaStars fina elektronik för att möjliggöra 360-graders manövrering med joystick, på samma sätt som i till exempel Volvo Pentas IPS-system för inombordsmotorer.

Även mindre erfarna båtägare ska kunna hantera en båt utrustad med dubbla utombordare och Optimus 360 Joystick Control. Det är enkelt och lätt att begripa hur man backar, lägger till och får båten att gå både diagonalt och rakt i sidled. Liksom med IPS gäller det att tänka som systemet och lita på det.

Det är första gången som någon leverantör har tagit fram ett sådant här program för dubbla utombordare. Andelen båtar med utombordsmotorer ökar hela tiden och dubbelmontage är vanliga på RIB-båtar, stora plast- och aluminiumbåtar.

Det första steget för detta avancerade system är den nya Optimus Electronic Power Steering System (EPS), som ersätter den traditionella hydraulstyrningen i båten. Optimus patenterade styr system kopplas samman med Pump Control Module (PCM), som styr individuella hydrauliska pumpar. Dessa pumpar är i sin tur kopplade till specialdesignade elektro-hydrauliska ”SmartCylinders” som kontrollerar varje rörelse hos utombordarna.

Optimus 360 system bygger på Optimus EPS system. I tillägg till EPS elektroniska styrning är Pump Control Module även kopplad till Teleflex omdesignade Optimus Electronic Shift/Throttle Control och nya Optimus 360 Joystick som ersätter båtens konventionella kontrolelr och kabelkablage.

Med start i Nordamerika kommer Teleflex Marines Optimus Electronic Power Steering att bli tillgängligt för båtbyggare och återförsäljare från och med april. Optimus 360 Joystick Control System börjar säljas i juli.

Info: www.teleflexmarine.com

Hur mår Sveriges grundvatten, sjöar, vattendrag och kustvatten? Den frågan hoppas Havs- och vattenmyndigheten få svar på och anslår nu drygt 150 miljoner kronor till länsstyrelsen, SMHI och SGU. – Målet är att få ett bra underlag för beslut om åtgärder som kan förbättra våra vattenmiljöer, säger Lennart Sorby, chef för vattenförvaltningsenheten.

Totalt delas 151 800 000 kr ut. Större delen av anslaget går till landets 21 länsstyrelser som får totalt 130 800 000 kronor att dela på. I den summan ingår också anslaget till vattenmyndigheterna, vilket avser fem av länsstyrelserna med särskilda uppgifter.

SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, får 15 Mkr och SGU, Sveriges geologiska undersökning, får sex miljoner kronor.

De tre län som får mest pengar är Västra Götaland med nästan 20 Mkr, Norrbotten med nästan 16 Mkr och Kalmar med drygt 14 Mkr.

– Medlen har fördelats med hänsyn till yta, befolkning och miljöpåverkande verksamheter, vilken har fastställts av regeringen. Årets anslag är i samma nivå som fjolårets, säger Lennart Sorby.

– Skälet till att Länsstyrelsen i Västra Götaland får mest beror på att de är ett av landets största län, har stor befolkning och många miljöpåverkande verksamheter samt att Länsstyrelsen samtidigt är Vattenmyndighet för Västerhavets vattendistrikt.

Enligt Lennart Sorby visar tidigare kartläggning att ungefär hälften av Sveriges vattenmiljöer – grundvatten, sjöar, vattendrag, kustvatten – mår bra, medan andra halvan är påverkad av olika verksamheter.

– I de flesta fall rör det sig om måttliga försämringar men det finns också vattenmiljöer där vi ser stora problem, exempelvis påverkar dammarna i Göta älv ålvandringen till Vänern, och Mälaren påverkas alltför mycket av övergödning från jordbruk och hushållen .

Ett av de största hoten mot vattenmiljön är rent fysisk påverkan, dammbyggen och andra grävarbeten som kan påverka fisk och djurarters livsmiljöer. Utsläppen från jordbruk, industrier, reningsverk och enskilda avlopp leder till övergödning av sjöar och vattendrag. Årets anslag ska därför användas till kartläggning av vattenmiljöer, analys av tillståndet i dessa och att ta fram åtgärdsunderlag inför vattenmyndigheternas beslut.

– Det är viktigt att ta fram och beskriva helheten och inte fokusera på enskilda miljöer. Vi vill snarare veta så mycket som möjligt om alla vattenmiljöer i exempelvis Västra Götaland än att veta allt om Göta älv, säger Lennart Sorby.

Länsstyrelserna, SMHI och SGU är redan igång med verksamheten och kommer i februari 2013 att redovisa till Havs- och vattenmyndigheten hur de använt anslagen.

Sebago Technical Trench är en modern kappa för tjejer i tekniska material. Skalet är av 3-lagers polyester, fodret i kropp och huva av polyestermesh och polyester Tafetta i ärmar.

Mjuk lycra på insida muddar. Sömmarna är tejpade, trenchen är både vattentät och andas. Finns i svart, storlekar 34–44. Pris 1 995 kr.

Info: www.sebago.se

För att skydda båten mot beväxning används ofta bottenfärg som innehåller kopparoxid. Det fungerar väldigt bra om båten är byggd av gelcoat, trä eller stål men inte om man har en aluminiumbåt, eller om man vill måla aluminiumdrevet.

Pressrelease:

Kopparoxid framställs av metallisk koppar och det finns alltid en risk att en liten mängd metallisk koppar finns kvar efter processen. Genom åren har man lyckats minska mängden men den kan fortfarande ligga >2% vilket kan leda till korrosion på aluminium.

Aluminiumbåtsägare på ostkusten har tidigare kunnat använda sig av zinkbaserade färger. Då de nya miljökraven från Kemikalieinspektionen sedan februari 2012, förbjuder försäljning av bottenfärger som är baserade på endast zinkoxid lämnas bottenfärger baserade på Koppartiocyanat kvar som det enda alternativet, för den som vill ha ett beväxningsskydd.

Koppartiocyanat tillverkas genom en kemisk reaktion där ingen metallisk koppar ingår så här finns ingen risk för korrosion. Oavsett material måste botten rengöras och slipas innan man målar på en lämplig grundfärg (Primocon eller Interprotect) som gör att bottenfärgen fäster som den ska och så att båtbotten skyddas.

Följande produkter från International innehåller alla Koppartiocyanat och går alldeles utmärkt att måla på aluminiumbåtar.

Cruiser® Polishing Antifouling
Cruiser® Polishing Antifouling är en polerande bottenfärg som lämpar sig för alla typer av båtar och material. Den är godkänd för användning på västkusten (mellan Trelleborg och norska gränsen). Cruiser® Polishing Antifouling finns i kulörerna vit, svart, grå, röd, blå och mörkblå.

Trilux Hard Antifouling – ALTERNATIVET FÖR ALUMINIMUMBÅTAR PÅ OSTKUSTEN
Redan på 90-talet målades aluminiumbåtar med bottenfärg som innehöll koppartiocyanat. Trilux Hard Antifouling har funnits tillgänglig för båtar på västkusten under flera år och nu har den också blivit godkänd för att använda på båtar i Östersjön (från Örskär till norska gränsen).

Trilux Hard Antifouling är en hård bottenfärg som håller beväxningen borta från båtbottnar av alla typer och material. Att den är just hård och inte polerande gör att den fungerar för alla fartområden och färgen spolas inte av utan sitter kvar på botten även om man tvättar med högtryckstvätt. Många kappseglare vill slipa och polera botten innan en tävling, och det går bra det också.

På ostkusten räcker det med ett skikt per säsong, på västkusten rekommenderas två skikt. Trilux Hard Antifouling finns i kulörerna vit, svart och navy.

Trilux Propeller
Beväxning på propeller och drev upplever många båtägare som ett stort bekymmer. Den nya Trilux Propeller löser problemet för båtägare på såväl västkusten som ostkusten.

Eftersom Trilux Propeller levereras i en aerosolflaska är det enkelt att komma åt och måla på svåråtkomliga ställen, i alla skrymslen och vrår. Finns i svart och grå kulör.

Info: www.yachtpaint.com

Alla teamen i Volvo Ocean Race är nu framme i Auckland, seglingens huvudstad i världen. Franska Groupama kom, som väntat, fram först och ligger nu tvåa i sammandraget efter ledande Telefonica. Se filmen här nedan för att följa arbetet i hamnen i Auckland, som nu går för högtryck inför den tuffa seglatsen söderut.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG won an epic battle for second place on Leg 4 of the Volvo Ocean Race on Sunday, clinching the runner’s up spot on a rainy morning in Auckland to complete a memorable comeback and secure their first offshore podium place in 2011-12.

Team Telefónica followed them in just under 50 minutes later for third after holding off CAMPER with Emirates Team New Zealand in a scrap that continued gybe-for-gybe all the way to the finish line.

Just around 93 seconds separated Telefónica, winners of the first three legs, and CAMPER — a tiny margin after a leg that took the teams over 5,220 nautical miles from Sanya in China to the sailing-mad city of Auckland in New Zealand.

Abu Dhabi Ocean Racing came in just under 34 minutes later for fifth, with Team Sanya the sixth boat in just over 35 minutes after that.
“I don’t really know what we could have done better to improve our position,” said Abu Dhabi skipper Ian Walker. “We got up to third place at one point. It was disappointing to finish fifth and now it’s time for some downwind sailing.”

Thousands of fans jammed into spectator craft to welcome the boats in and thousands more packed Auckland Viaduct Harbour after a drag race through the churning water completed a fantastic set of arrivals to mark the race’s return to the city after a gap of 10 years.

“My God, I feel good to be in Auckland,” said PUMA’s American skipper Ken Read after the team had received a traditional Maori welcome into the harbour.

“From day one of this leg, ever since we sailed into the South China Sea, it’s been tough. I know that’s what we signed up for but man this was a challenging leg. This result is something we can build on. We just wish we had a couple more weeks to hang around in Auckland.”

While Groupama sailing team were making a triumphant entry into the City of Sails on Saturday night, PUMA were nursing a slim advantage over the pack, with just 40 nautical miles separating the five boats as a tense, tactical race for the best way to play the currents and to avoid wind holes raged through the night.

PUMA managed to protect their lead, coming in at 10:33:47 UTC for a total elapsed time of 20 days 3 hours 57 minutes over the two stages of Leg 4, which began back on February 19 in Sanya, China with a short race around the bay and a delay to keep the fleet from the worst of the conditions in the South China Sea.

Telefónica now lead the overall standings with 121 points despite losing their perfect record offshore. Groupama have 103 points and take over second place from CAMPER, now back in third on 98, with PUMA fourth on 78.

“It’s a really good result,” said Telefónica skipper Iker Martínez. “The level is so high that to get on the podium is very difficult. The teams are so strong.”

CAMPER skipper Chris Nicholson was not too downhearted after just failing to overtake Telefónica in a race that was as close as their run in to the finish in the Maldives on Leg 2.

“It was a really close race but we just ran out of runway at the end,” said Nicholson, whose CAMPER team count Auckland as one of their two base ports. “It was the toughest leg so far. Now we’re really tired and we’re just looking forward to being home.”

Sunday’s result confirms that PUMA are back in business after the broken mast that saw them forced to retire from Leg 1, and gave them little time to prepare for Leg 2.

Second place into Auckland marks their first podium finish in an offshore leg and it came courtesy of a terrific comeback.

They started the leg with a 39 minute deficit after being hit by a windless patch while leading on Stage 1 and watching the fleet sail past them. It looked like ill luck was set to stay with them as they were forced on a more and more northerly course.

Their strategy worked, bringing them back in touch with the fleet after days of ever more lonely sailing towards Japan, before Groupama took control in a strong easterly position on day seven.

CAMPER hopes of challenging for the lead suffered a devastating blow when they tore their vital J2 headsail, losing 60 miles to Groupama in the process, and it became increasingly clear that this was all about the race for second.

The three boats behind Groupama stayed neck and neck all the way through to the finish, as behind them Abu Dhabi and Sanya closed the gap significantly.

Sanya, stranded 393 nm off the pace on day 17, were within 30 nm of PUMA by the final morning — not quite close enough to challenge for a podium place but satisfied to have been part of a terrific scrap.
“It’s very cool to be home and to have everyone out supporting us,” said New Zealand native Sanderson. “I couldn’t be any more proud of the leg we sailed. The fact that we kept up with and finished so close to the new boats just shows that we can be competitive.”

Foto: Ian Roman m. fl.

Groupama kom först fram till Auckland i Leg 4 av Volvo Ocean Race. Efter nästan 20 dygn till havs och en riktig spurt på slutet stod Groupama som segrare före Puma, som valde en annan rutt än resten av båtarna. Team Telefónica ser ut att komma trea på delsträckan, där ett enormt välkomnar skepparen och Nya Zeeländaren Brad Marsh.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama sailing team survived a late scare to secure a dramatic victory on Leg 4 of the Volvo Ocean Race on Saturday, crossing the finish line shortly before midnight in Auckland to end Team Telefónica’s winning streak and give New Zealander Brad Marsh a homecoming of a lifetime.

The French team, appearing in the race for the first time, had to isolate a leak and furiously pump out around a ton of water after suffering damage to the bow within hours of the finish line, following repeated upwind pounding in eight-metre waves over recent days.

Quick work from the crew averted a potential disaster, ensuring bowman Marsh would be the first New Zealander into Auckland, with PUMA still more than 100 nm behind them and locked in a tense battle with Telefónica — winners of the first three offshore legs — and CAMPER for the remaining podium places.

“I’m feeling very excited. It’s a great day for Groupama 4 and it’s great to arrive here first into Auckland,” said Groupama skipper Franck Cammas after the crew had been greeted by two Waka Hourua – traditional double-hulled Polynesian sailing canoes – as they entered Auckland’s Viaduct Harbour.

“I’m pretty sure we’re going to have a good time here with all the sailing fans. It’s a good place to win for sure.”

Leg 4 began in Sanya back on February 19 with a Stage 1 sprint designed to keep the fleet out of the worst of the weather in the South China Sea.

Stage 2, over 5,220 nm, began with a staggered start based on finishing positions in that first stage. Groupama finished Leg 4 at 10:3347 UTC (local Auckland time: 23:33:47) in a total elapsed time of 19 days 15 hours 35 minutes 54 seconds, with the result confirming that they are serious challengers for the overall title.

1200 UTC on Saturday, PUMA Ocean Racing powered by BERG were holding on to second place, followed by Team Telefónica in third and CAMPER with Emirates Team New Zealand in fourth.

Going into Leg 4, Telefónica were 18 points ahead of second-placed CAMPER on the overall leaderboard and 28 points clear of Groupama. With the French team taking 30 points for the leg victory, they briefly went to the top on Saturday, though barring accidents Telefónica will regain the lead when they come in on Sunday.

There was no one more delighted on board Groupama 4 than Marsh, the Auckland native who won the informal race to be the first of the 20 Kiwi sailors in the race into New Zealand.

“It feels amazing,” Marsh said. “It’s a childhood dream for me. I didn’t allow myself to think about winning up until today. But the excitement set in as we came down the coast and I realised it was all going to happen.”

It was also a fantastic moment for Cammas as Groupama became the first French boat to take line honours coming into Auckland in a Whitbread/Volvo Ocean Race, though 33 Export, skippered by Alain Gabbay, did win here on handicap back in 1977-78.

After finishing third in the Stage 1 day race, Groupama 4 led the fleet out into the South China Sea, probably the most dangerous section of the 5,220 nm leg.

On day two, skipper Cammas took the decision to go south and by 2200 CAMPER had taken a slim lead after a day of horrible upwind slamming.

The wind soon died but the sea state remained big and sloppy and the exit of the South China Sea looked to be a painful affair.

A change of waypoint dropped Groupama to fourth on day four but they were back in front the following day as the fleet tracked north towards Japan.

The key move from Groupama came on day seven as they split from CAMPER to a more northerly position. It set them back on the leaderboard in terms of distance to finish but gave them a position from which to control the fleet, by moving north or south according to the wind pressure.

They led the fleet through the Pacific Ring of Fire and never relinquished the advantage.

“The key thing for this leg was to be quick and to make good decisions,” Cammas said today. “We knew we had to do both of those things and we did. This is where we ended up.

“The turning point in the leg was when we made a very bold call with PUMA in the north and it paid off. That was the decisive moment.”

Groupama’s victory marks the Volvo Ocean Race’s eighth visit to Auckland and the first since the 2001-02 edition stopover in the city.

Foto: Ian Roman / Volvo Ocean Race med flera.

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt utmanar statsminister Fredrik Reinfeldt att minska Sveriges koldioxidutsläpp med 45 procent till 2020. Kända artister lovar att minska energianvändningen och göra mer för miljön. Utmaningarna ingår i WWFs klimatkampanj Earth Hour. Lördagen den 31 mars 20:30-21:30 släcks ljuset över hela jordklotet som en signal till makthavarna att agera.

WWF hoppas på ett brett stöd för årets Earth Hour-kampanj som pågår under mars.

– Förra året deltog 52 procent av svenska folket. Utmaningarna inför framtiden är stora, men alla kan bidra. Vi uppmanar nu politiker, företag och privatpersoner att utmana varandra – allt från hur vi reser till jobbet till att politiker fattar klimatsmarta beslut, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt vill gå en klimatrond med statsministern om höjda klimatambitioner. Melodifestivalaktuelle Danny Saucedo utmanar Eric Saade att spara energi genom att duscha snabbare , källsortera och äta vegetariskt under mars månad.

På löftesgeneratorn på wwf.se/earthhour kan alla göra en enkel miljöutmaning till en person, organisation eller en öppen utmaning till alla.

– Vi hoppas att det blir tryck i klimatfrågan och att många både vill ge och anta utmaningar, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på WWF.

I Sverige stöds manifestationen av bland annat kung Carl XVI Gustaf, en lång rad städer, kommuner, företag och skolor. Många aktiviteter planeras.

Årets Konditor bakar en Earth Hour-bakelse. Konstnärsduon Bigert & Bergström skapar ett särskilt konstverk i form av bojor, där de kommer att kedja sig fast i 12 timmar. För att befria sig ur bojorna krävs att vi alla samarbetar enligt devisen ”Lovar du så lovar jag”. Först när löftet antas blir man fri.

Earth Hour Show
Artister som Danny Saucedo, Kajsa Grytt och Money Brother ställer upp på WWFs gratiskonsert Earth Hour Show. Den äger rum i Filadelfiakyrkan i Stockholm lördag 31 mars kl 20.00-22.00. Stearinljus kommer att vara den enda ljuskällan under Earth Hour-timmen, då alla uppträder akustiskt.

Ikonbyggnader släcks
Hundratals ikonbyggnader kommer att släckas runt om i Sverige. En vecka innan Earth Hour har Ericsson Globe en projektion av Earth Hour-logon på sin fasad. Gröna Lund, Stockholms slott, Hilton Slussen, Visby ringmur och Kalmar slott släcker också ned. Gatubelysningen slocknar i delar av Jokkmokk, Åre, Södertälje, Borlänge, Örebro, Karlstad, Eksjö och på många andra håll runt om i landet.

Globalt släcker också Operahuset i Sydney, Burj Khalifa, Gate of India, Eiffeltornet, London eye, Jesusstatyn i Rio de Janeiro med flera. Förra året uppmärksammades Earth Hour i över 5 000 städer i 135 länder. Över en miljard människor deltog. I år beräknas Earth Hour växa ytterligare.

Earth Hour äger rum: Lördagen 31 mars 20.30-21.30 lokal tid.

Bilden:
China World Trade Center i Beijing, Kina, före släckning. Foto: Jonah M. Kessel.

Var tredje fritidsbåt på Göta kanal har en barnfamilj ombord. Det framkom i sommarens kundundersökning bland gästande båtar på Göta kanal. Barnfamiljerna tar det lugnt och stannar gärna länge på kanalen, 5-10 nätter dominerar. Man ägnar sig också åt aktiviteter i land i gästhamnarna, man äter gärna på restaurang och besöker caféer. Fiske under resan är också en populär aktivitet bland barnfamiljerna.

– Vi tycker det är roligt att barnfamiljer väljer Göta kanal, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på AB Göta kanalbolag. Vi vet att de lite större barnen gillar att vara delaktiga i slussningen och snabbt lär sig slusstekniken och gärna hjälper till med att lägga tamparna rätt. Kanalresan kan på så sätt vara en kul båtsemester för hela familjen.

– Under senare år har det också skett en utveckling av service och utbud av olika upplevelser längs kanalen, som barnfamiljer uppskattar, säger Anna Meyer. Jag tänker bland annat på Barnens minikanal vid Norrkvarns gästhamn, som är en kanal i miniformat bredvid den riktiga kanalen, där de minsta barnen kan plaska och leka. För de lite äldre barnen blev den spännande upplevelsejakten efter en guldskatt på Karlsborgs fästning, som hade premiär förra året, en riktig höjdare.

Göta kanal öppnar portarna för årets kanalsäsong den 4 maj och kanalen håller sedan öppet till 30 september. För de som vill lära sig slussa innan resan, erbjuder Göta kanalbolag slusskurser i Berg och Sjötorp den 9 och 12 maj.

Foto: AB Göta kanalbolag.

Info: www.gotakanal.se

Med Vector Carbon kan alla autopiloter och navigationssystem, oberoende av märke, som är baserade på kompassinformation att kunna öka sin prestanda till att bli i det närmaste 100% perfekta.

Borta är radaroverlay som inte ligger perfekt och trails i radar som är sneda och på andra sätt inte så bra som man förväntar sig. Den enda begränsningen är navigationssystemets interna prestanda. Dessutom ökar autopiloter sin prestanda med 50–60% tack vare den i princip helt korrekta informationen som Vector Carbon ger i princip hela tiden.

Med den prisbild som Vector Carbon har så är det troligt att många kommer att välja en satellitkompass istället för en fluxgatekompass med rategyrosensor (i vanligt tal även kallad ”ratekompass”) för att få sitt navigationssystem och sin autopilot att kraftigt öka sin prestanda.

Vector Carbon ger bland annat snabbare uppdatering av kompasskursen, kräver ingen deviation och ingen missvisningsberäkning. Enheten är enkel att koppla in via antingen NMEA2000 eller NMEA0183.

Info: www.trueheading.se

Det är verkligen tuff segling i Volvo Ocean Race Leg 4 på väg mot Auckland. Franska Groupama, där svensken Martin Krite är en av besättningsmedlemmarna, går mot en seger på delsträckan om inget oförutsett inträffar. Fredag lunch var det cirka 240 Nm kvar till målgång. Då låg Groupama etta med Camper på andra plats, 131 Nm efter.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Conditions overnight for the fleet have been some of the worse experienced so far in the 11th Volvo Ocean Race, with six-metre swells and 25 knots of wind on the nose. Leg leader Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) is surviving the conditions and continues to make impressive speed of around 13 knots, extending their lead to 131.30 nautical miles (nm) at 0700 UTC this morning.

Although the fleet is within 460 nm of the finish, these last few miles are proving to be some of the hardest. The crews are exhausted. “This leg is starting to feel like we are running in mud. The closer we get to the finish, the more resistance we encounter,” reported Abu Dhabi’s Media Crew Member (MCM) Nick Dana today.

The fleet is hard on the wind making slow progress to Cape Reinga in a sea state that has worsened with the strong current. Onboard Groupama it has been a steady rhythm of reefing the mainsail, changing headsails and tacking.

“The boat is slamming violently into the waves. It is reminiscent of the state of the leg in the South China Sea,” reported Groupama’s MCM Yann Riou. The crew are quiet as they concentrate on keeping Groupama safe and in the lead under leaden skies.

As the high-pressure moves east tonight, it will bring light northerly winds for the chasing pack, which are in an intense battle for the remaining podium positions.

CAMPER with Emirates Team New Zealand has managed to squeeze into second place (based on distance to finish) ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Team Telefónica (Iker Martínez/ESP). The CAMPER crew saw albatross gliding among the big rollers. “I could have sworn I was smack bang in the middle of the Southern Ocean, having skipped the Auckland stopover altogether,” wrote MCM Hamish Hooper.

In a leg that is, according to Hooper, seeming to take forever, CAMPER is running on reserve food from a bag hastily stowed at the last minute when estimates of the leg duration increased due to the delayed start from Sanya. Other teams have run out of snacks and are splitting their daily rations in half in a bid to fuel the final hours.

Onboard PUMA, skipper Ken Read reported a terrible sea state and a huge swell. “Today was a really big swell, probably six or seven metres. We looked at each other on deck and said, ‘what the hell did we do to deserve this?’” he said.

But although conditions are not good, the spirit onboard PUMA has been buoyed by the intensity of the three way fight for second and third place. Read’s team is very much in the hunt, crossing the bow of Telefónica and in sight of the Spanish team, who are now two nautical miles astern.

“We couldn’t have gone more in two opposite directions to get here. It’s a bizarre game, this game that we play,” Read added.

“CAMPER and Telefónica are too close to cover both, and they have incentives of their own,” PUMA’s MCM Amory Ross remarked. “CAMPER is undoubtedly feeling the hometown pressure, and Telefónica hasn’t finished a leg anywhere but first,” he said.

Meanwhile, Sanya (Mike Sanderson/NZL) and Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are engaged in their own battle 40 nm behind. Both are still a threat and in close enough range to mount an attack on the trio ahead. “We are fighting for every inch right now,” reported Nick Dana from on board Abu Dhabi, who was 15 nm ahead of Sanya, but 48 nm behind Telefónica at 1000 UTC today.

Traditionally there have always been some battles down the coast of New Zealand coast right into the finish in Auckland. “This is shaping up to be no different,” CAMPER skipper Chris Nicholson, said.

Svenska Fyrsällskapet arrangerar en utställning och en serie föredrag på Frölunda Kulturhus under samlingsnamnet Möten med våra fyrar. Möten med Fyrar öppnar lördag 10 mars kl 13.00 på Frölunda kulturhus. Det är ett arrangemang av Svenska Fyrsällskapet

I utställningen visas fotografier av fyrar och föremål från fyrvärlden. En samling av de populära miniatyrfyrar som GP gett ut, visar den variation av fyrar som finns i vår närhet. Konstnärer från föreningen visar sina verk och berättar om sitt skapande.

Svenska Fyrsällskapet är en ideell förening som verkar för att bevara det kulturarv som fyrar och sjömärken utgör. Åtta fyrföreningar från Västkusten visar upp” sina” fyrar och presenterar aitt arbete i bild och text samt i kortare föredrag.

Medverkande föreningar är Föreningen Nidingens Vänner, Föreningen Hållö Fyr, Pater Noster Vänner, Winga Vänner, Föreningen Ensfyrarnas Vänner, Stiftelsen Måseskär, Föreningen Väderöbod, Bråtavikens Båtsällskap, med flera.

Flera längre föredrag ges i samband med utställningen. Esbjörn Hillberg, ordförande i Svenska fyrsällskapet, berättar t ex historien om de första fyrarna i Medelhavet till dagens lysdioder.

Rubriken för hans föredrag är Fyrarnas historia, nuläge och framtid. Har våra fyrar en lysande framtid? Måndag 12 mars, 18:00.

För mer information om föredrag och presentationer, se www.frolunda-kulturhus.goteborg.se

Utställningen öppnar lördag 10 mars och pågår t o m 5 april 2012.
Den hålls i utställningshallen, Frölunda Kulturhus.

Bilden:
Nidingen. Foto: Göran Sernbo.

Svenska Delta Powerboats är ett av de mest framgångsrika båtföretagen på senare år, bland annat tack vare innovativ design och hög kvalitet i kombination med ett starkt miljötänk. Nu tar företaget ännu ett stort kliv uppåt i storlek, med sikte på att ge både italienska och engelska tillverkare en match. En ny och stor 80-fots Delta är under byggnation.

Med hela båten i vakuuminjicerad kolfiber vinner Delta ronden om att vara lättast i klassen. På köpet blir man också snabbast, mest bränsleekonomisk och kommer därmed också längst på samma mängd bränsle.

Båten är alltså 24 meter lång och drygt 6 meter bred. Den är bestyckad med tre stycken Volvo Penta IPS/1200. Marschfarten är beräknad till 30 knop och toppfarten ca 38 knop.

Salong, pentry och förarplats är disponerade utan skymmande mellanväggar, med stora glasytor åt alla håll. Även den rymliga ägarhytten en trappa ner har stora fönster åt båda sidor. Framför ligger två kabiner med två bäddar och längst förut en VIP-kabin. Samtliga med exklusiva badrum.

Framför motorrummet har besättningen sin egen avdelning, med två sovhytter. Och högst upp finns en stor flybridge med flexibel planlösning.

I den här storleken av båt är utrustningen omfattande, med två stora generatorer, luftkonditionering, tvättstuga, avsaltningsanläggning och till med gyro-stabilisering som begränsar gungning även vid stillaliggande.

I aktern finns ett garage för vattenskotern och en höj- och sänkbar badbrygga för tenderbåten. Dessutom en inbyggd hydraulisk landgång.

Inredningen i båten är exklusiv och sparsmakad på samma gång, med sidenmatt teak, läder, Corian och rostfritt i en tidlös design. Förarplatsen har en så kallad Glass Bridge med tre stora integrerade skärmar som innehåller all information och givetvis den magiska IPS-joysticken som även finns på flybridge och på varsin sida av akterdäcket.

Första exemplaret byggs nu till kund och ska levereras sommaren 2013.

Design: Lars Modin.

Info: http://www.deltapowerboats.se/