Nyheter

Nordkapklippan allra längst upp i Nordnorge lockar med både midnattssol och norrsken under året. För den som är nyfiken på den säregna platsen finns nu nya spännande sidor att ta del av på www.visitnordkapp,net.

Här kan du bland annat ta del av allt som händer kring resedestinationen Nordkap, samt njuta av rykande färska panoramabilder, som uppdateras var tionde minut, dygnet runt.

Under vintermånaderna är chansen stor att få ta del av norrskensbilder – ett fenomen som förekommer ända in i april.

Från och med 1 juli 2012 är dessutom den närmare sju km långa Nordkapptunneln gratis att färdas igenom.

Info: www.visitnordkapp.net

Hydro Power Sportswear från Helly Hansen är en ny kollektion designad för sportigt liv på segel- och motorbåten samt på land. Kollektionen består av överdelar som den ultralätta Hydro Power X-Over Jacket, värmande Hydro Power Fleece Jacket, snabbtorkande Hydro Power Polo och stretchiga Hydro Power Tee med perfekt passform.

Pressrelease:

Kollektionen kompletteras med snygga nederdelar i de snabbtorkande och lätta Hydro Power Quickdry ¾ Pants och badshortsen Hydro Power Trunk med UV-skydd. Vid varmare temperaturer på båten och till bad passar Hydro Power Bikini, en överdel designad som sportbehå med tillhörande bikinitrosa med skön passform. Kollektionen finns i färgerna azur, marint, vitt och begonia och kan matchas fint ihop med varandra.

Storlekarna i kollektionen är XS – XL.

Priser:
Hydro Power X-Over jacket 1 700 SEK
Hydro Power Fleece jacket 1 000 SEK
Hydro Power Polo 600 SEK
Hydro Power Tee 500 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 800 SEK
Hydro Power Trunks 500 SEK
Hydro Power Bikini 550 SEK

Polska Delphia har tagit fram ännu en variant på konceptet med lättdrivna skrov och båtar med stora innerutrymmen. Varvets senaste motorbåt är en båt utan motor och ratt, där kunden har möjlighet att påverka väldigt mycket, beroende på om han eller hon vill ha något enkelt eller mer påkostat.

Baspriset fritt varv för Delphia 800 är cirka 450 000 kr inklusive moms. Sjösatt och klar med 21 hk dieselinombordare i Stockholm kostar hon 721 000 kr.

Vi väåntar på mer information om den här båten och kommer att lägga ut den så snart vi har tillgång till detta.

Info: www.delphia.se

Kommentarer

Lobuz 19:48:08 2012-03-25

Jag har set båten och tycker trots priset så är det ingen bra köp. Köp annat bättre. Varför inte en begagnad nordwest eller nimbus

nobuz 16:53:30 2012-04-11

Vad menar du inta är bra? Var har du sett den?

Den här helgen hålls årsmöte för både Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet, samtidigt men på var sin plats i Stockholm. På agendan står bland annat frågan om en eventuell sammanslagning mellan dessa båda stora båtorganisationer. Diskussionen har pågått i Båtsverige under en lång tid och under helgen kan SBU och SSF vara ett steg närmare ett samgående. På bilden syns SBU:S styrelse som den såg ut efter Båtriksdagen 2011. Ordförande är Bengt Gärde, som syns mitt i bilden med ljusblå skjorta.

Mycket verkar dock återstå att diskutera innan det slutliga avgörandet kommer. En rad praktiska frågor bör besvaras och många av delegaterna på organisationernas årsmöten har säkert laddat upp med frågor.

Här är en text av Lars Afzelius i SBU:s styrelse kring samgåendet som lublicerades i tidningen Båtliv nr 1-2012.

En avsomnad organisation som har piggnat till?

Diskussionerna om en sammanslagning har verkligen engagerat Båtunionen. Senast frågan var föremål för diskussion, var för ca 25 år sedan men då stöp det hela på klassförbundens nej. Samme man som då anförde nej-anhängarna var 25 år senare med och skrev den motion som vi idag håller på att behandla. Bättre tur nästa gång, kanske.

Nu verkar det som att ingen litar på någon och många misstror varandras egna och väl dolda avsikter. Antingen hävdas att det är en kraftfull ekonomisk satsning på kappsegling eller så kommer SBU att ta över hela verksamheten. Att just mitt förbund ska försvinna i någon slags region, otänkbart! Plötsligt dyker det också upp beröm över SBU arbete i diverse inlagor, något som normalt inte hör till vanligheterna. Kan en sammanslagning upplevas som ett yttre hot svår att bedöma eller är det bara en ovilja till förändringar. Mycket känslor är det i alla fall.

Många har varit med och under lång tid byggt upp sina båtklubbar runt om i landet. Och sitter fortfarande kvar i styrelser, ibland för att det inte finns någon annan som vill ta över. Efter att ha rest runt i landet och informerat i den stora frågan så har vi, som träffats på olika platser, en gemensam nämnare, nämligen hårfärgen.

Kan det vara så att många, till åren komna, är lite rädda att släppa taget? En och annan tittar nog mer i backspegeln än framåt in i framtiden. En sak är säker, det kommer att bli en stor utmaning för oss om vi ska slås ihop. Det kommer då inte att fungera med två läger – vi och dom – som jag tidvis upplever diskussionerna. De som försöker blockera alla vettiga diskussioner och de som säkert gillar idén men inte deltager i debatten.

Ekonomin då? Inga problem tycker en båtklubb uppe norr som ser att lösnummerpriset på tidningen Båtliv är 40 kr, att medlemmarna får sex nummer per år och bara betalar 56 kr till SBU. En ren vinst på drygt 180 kr.

Å ena sidan pratar vi om höjningar av medlemsavgiften per individ och år med vad en halv kopp kaffe kostar. Samtidigt vill vi ha support och stöd i hela landet utan ökade kostnader. Det gäller alltså att hitta de samordningsvinster vid en sammanslagning som kan betala det önskvärda stödet. En del klubbar är väl omhändertagna av sina båtförbund och andra nöjda med det lilla som bjuds, väl medvetna om den strama budget som styr utbudet.

Kassören är en nyckelperson i hela processen. Han är den som ser hela påsen med pengar försvinna iväg till någonting som han inte riktigt kan ta på och som vill ha svar på vad man får för pengarna. Ofta har dessa svar tyvärr varit svävande och otydliga.

Hur ska man få någon rätsida på debatten och på vilka frågor som är viktiga för båtklubben och dess framtid? De vanligaste skälen i dag till ett medlemskap i SBU är tidningen Båtliv, försäkring, BAS och den främjandeverksamhet som berör sjösäkerhet, miljö och politikerpåverkan. Kan den verksamheten utvecklas om det blir en sammanslagen organisation och den största företrädaren för hela båtlivet? Glöm inte att segling och kappsegling också är en del av båtlivet. Som klubbmedlem kan du ställa dig följande frågor:

X Hur påverkas båtklubben rent konkret vid en sammanslagning?
X Kommer någon annan att bestämma över klubbens verksamhet?
X Ges möjlighet att vid behov få tillgång till mer support i framtiden?
X Kommer vårt inflytande att öka eller minska i en ny organisation?
X Hur viktig är avgiftsnivån för medlemmen?
X Vilka möjligheter har vi att få aktivitetsstöd i vår verksamhet?

Riksidrottsförbundet (RF) finns över oss som en mörk och okänd skugga. Måste klubben vara en idrottsförening där alla byter om och tävlar eller räcker med att jogga runt några varv för att sedan varva ner i baren? Det finns många förbund inom riksidrottsförbundet som i huvudsak är just främjandeorganisationer och där tävlingsdelen är den mindre delen.

Det finns också en tydlig politisk vilja att öka främjandeverksamheten inom RF. Några hinder för att forma en ny organisation med de mål och verksamheter som den utskickade broschyren beskriver finns inte.

De flesta klubbar har sin egen historia att beakta. Den kan ingen rå på. Mycket tid och kraft har lagts ned under många år och historiens vingslag sitter ofta på väggar och i arkiv. Hur ska allt detta förvaltas och förädlas? Det kan bara modiga och framsynta medlemmar svara på.

Frågan om ”SBU + SSF= sant” har skapat ett nytt liv i SBU. Ett engagemang har väckts och många kommunikationskanaler inom SBU, har vaknat och smorts upp. Båtägare, klubbar och förbund har på olika sätt förmedlat sina uppfattningar och när drevet går nästa gång, i vilken fråga det än må vara, är vi ännu bättre på att kommunicera med varandra. Vår kärnverksamhet kommer alltid att vara viktig oberoende av hur vi organiserar oss.

Ny information i den viktiga frågan om sammanslagning eller inte kommer efter hand att läggas ut på SBU hemsida. Där finns också möjlighet att lägga in egna synpunkter. Unionsstyrelsens proposition inför Båtriksdagen bör finnas på hemsidan när denna tidning når dig som läsare.

Text: Lars Afzelius

Nu erbjuds en guidad skärgårdstur till ett mästerverk – Sveriges äldsta träbåk som i mer än 250 år dirigerat sjöfarare rätt. Känn historiens vingslag och doften av sältan i båkens furubjälkar. Upplev Hävringe som en natur-, kultur- och arbetsplats.

Ett av svensk sjöfarts äldsta sjömärken är den 22 m höga träbåken på Hävringe, vilket är den enda kvarvarande båken i sitt slag. Ön fick båken uppförd på kronans bekostnad redan 1751 och kan ses på 14 sjömils avstånd. Förutom fyrplats har ön varit en betydande lotsplats. Lotsvaktstugan med tornet övergavs av lotsarna 1979, medan båtsmännen fanns kvar ända till 1986.

En guidad kultur- och naturpromenad på skärgårdens sista utpost ges av öbor på Hävringe som återger berättelser och skrönor från flera lotsgenerationer bakåt i tiden.

Turerna, som är ett samarbete mellan Oxelösunds turistbyrå, Hävringebor och Trosa Rederi – Sörmlandskustens skärgårdsleverantör, kommer i år att utökas till sex stycken och genomförs under perioden 19 juli – 3 augusti.

Datum: 19-20 juli, 26-27 juli, 2-3 augusti 2012 (max 12 personer per tur)
Tid: 11.00 – 16.00
Plats: turerna utgår från Oxelösunds gästhamn
Pris: vuxen 660 kr (inklusive moms samt bokningsavgift 40 kr), barn (1-16 år) 490 kr, i priset ingår båttur, guidning, flytväst, picknic samt kaffe på Hävringe
Bokning: Koordinaten Oxelösund, visitoxelosund.se eller trosarederi.se

Team Sanya, som lider av en roderskada, har nu tagit sig upp i ledningen för Volvo Ocean Race medan Camper ligger på andra plats. Telefonica ligger fortfarande femma medan Team Abu Dhabi har knappat in på tätbåtarna och hela fältet rör sig i över 20 knop på väg mot hela tävlingens tuffaste seglingssträcka.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Team Sanya are working to repair damage to their Volvo Open 70 racing yacht after a broken windward rudder caused the aft compartment of the boat to take on water.

Sanya, who were leading Leg 5 from Auckland to Itajaí in Brazil at the time, reported the damage to Race Control in Alicante at 0800 UTC.

The team, skippered by the experienced New Zealander Mike Sanderson, said they were working through the aft deck hatch to pump water from the aft watertight compartment. There is no water leaking into the main compartment of the boat.

The reasons for the broken rudder were not immediately clear.

The damage occurred while the boat was doing between 20 and 25 knots in waves of between 2.5 and 3 metres.

Volvo Open 70s have two rudders and each boat also carries one extra emergency rudder. This rudder can be mounted either on the stern or through the same bearings as the original rudders.

The problem occurred on Thursday, Day 5 of Leg 5 from Auckland in New Zealand to Itajaí in Brazil.

At the time, Sanya held a slim lead over four other boats in the main pack with over 5,500 nautical miles to go to the finish line.

It is the third big setback suffered by Sanya since the start of the race. Shortly after leaving Alicante on Leg 1 they suffered major bow damage that meant they had to be shipped to Cape Town.

Then, while leading the fleet on Leg 2, a key piece of rigging broke, forcing them to head to Madagascar for repairs.

Latest estimates say the first boats will arrive in Itajaí on April 4.

Här är den senaste bloggen från Team Abu Dhabi:

Team Blog – Ian Walker – 22nd March 2012

Despite an exciting day or two gaining many miles over the fleet, it is now clear that the leaders are escaping in strong downwind conditions to the south east of us. We have to head north to evade some light winds and the gap between us and the leaders will grow considerably. Everyone onboard knows the likely scenario so we begin our own race against time.

We still hope to catch the fleet up – it may just take a little longer than we had hoped. For a start the weather has a habit of changing… plus 6,000 miles is a long way to Brazil! Right now it looks like there is unlikely going to be an easy way back into this leg – probably not until after Cape Horn.

One result of this is that it means we are going to be all alone across the Southern Ocean. Our safety net – the other boats – will be hundreds of miles away downwind. This is not ideal but it is a situation we knew was very likely when we left Auckland 24 hours after the fleet. It is something we will consider in every decision and move we make.

Another result is that as a team we will need to work hard to maintain the intensity required to sail these boats fast. No longer will motivation be provided by the three hourly position reports that help us judge how we are doing against the other teams – these are meaningless with no boats in the near vicinity or in similar wind. We will continue set our own goals and to work together to maintain our own high standards.

It is typical that we have now finally got the conditions we have been waiting all race for with 17 knots downwind sailing but the fleet are 250 miles away!

There is some good news though. It may be foggy and damp on deck but the sea is still 16 degrees so it is far from cold. Conditions below are ideal and are probably the best we have had for sleeping all race. Azzam and the sails are in perfect shape and it sounds like the crew is less battered than on some other boats.

In other news we were chased by a juvenile albatross today – these birds never cease to put a smile on your face whatever is happening in the race. The team on Azzam is as determined as ever. Spirits remain high – we will just need a bit more patience than normal!

Info:
www.volvooceanraceabudhabi.com

• Facebook (www.facebook.com/abudhabioceanracing);
• YouTube (www.youtube.com/abudhabioceanracing) and
• Twitter (www.twitter.com/adorlog)

Det italienska båtkonceptet Wider presenterades först som en 33 respektive 42 fots motorbåt med många spännande idéer. Bland annat blir båtens durkyta dubbelt så stor när sidorna fälls ut på ett raffinerat sätt. Den senaste nyheten från Wider är en ännu större och vidare båt – Wider 150 maxi yacht. Det är en mycket exklusiv och speciell yacht som än så länge bara finns på ritbordet. Men de teckningar på båten som har presenterats visar på dagens möjligheter för yachtbyggare.

Upphovsman till Wider är Tilli Antonelli, som baserar sina visioner på längtan efter det speciella och nya koncept. Efter den stora succén som Wider 42 har inneburit har Antonelli tillsammans med sina partners, yachtmäklaren Camper and Nicholsons International, globalpresenterat det nya konceptet Wider 150.

Denna maxi yacht är av förklarliga skäl inte lika enkel att vika ut sidorna på. Dessutom är den så stor i sig själv att den mer än väl rymmer både skeppare med besättning och gäster. Båten är dock extremt mångsidig och lyxig för sin storlek.

Själva hjärtat i Wider 150 är faktiskt framdrivningssystemet. Yachten är helt och hållet konstruerad för att kunna köras så energieffektivt som möjligt med hybriddrift (dieselelektrisk drift), vilket ska garantera en mycket ekonomisk drift även vid Atlantkörningar och liknande långturer.

Detta system är helt och modulärt. Yachten har en räckvidd på cirka åtta timmar och 56 Nm vid körning enbart med hjälp av el och batterier med full besättning. Med dieselmotorerna inkopplade har yachten tre olika alternativa räckvidder. Genom att kombinera dieselgrupperna med eldrift och lägga till en särskild ”diesel booster” kan Wider 150 nå toppfarter på över 20 knop trots sin miljövänliga framfart vid marschfart.

Hela båtens konstruktion är gjort i lättvikts kompositmaterial och hon har ett halvplanande skrov med goda sjöegenskaper.

För designen står Fulvio De Simoni, som ville göra en modern yacht med eleganta och tidlösa linjer. I yachtens utrustning ingår en 33 fots Wider tender.

Interiören rymmer bland annat fyra gästkabiner, fyra besättningskabiner och en ägarkabin på övre däck. Bad och solutrymmen är i yttersta lyxklass.

Info: www.wider-y.it

De senaste dagarna har varit tuffa för deltagarna i Volvo Ocean Race och inneburit hårda påfrestningar. Rollerna är idag ombytta mot tidigare med Groupama som ny ledare och den förra ledaren, Telefonica, först på femte plats. Bilden ovan är från Abu Dhabi Ocean Racing Team.

Skepparen hos Abu Dhabi Ocean Racing Team – Ian Walker – har skrivit så här i sin blogg från 21 mars:

You couldn’t have had two more contrasting nights than our first two at sea on Leg 5. The first was spent in survival conditions with driving rain, strong winds and terrible seas. The second was a beautiful night with clear skies, an improving sea but sadly only about 5 knots of wind.

The good news is that it has allowed us to dry things out, check over Azzam and get some rest. For some it should mean they can eat their first food after a lot of sea sickness on night one. The bad news is a distinct lack of progress towards Brazil. Still today has dawned with a bit more wind and we are making about 14 knots towards the corner of the ice gate.

The outlook doesn’t look too bad for the next few days so we must just find our rhythm and keep the pedal down. Nocka is settling in well after what can only be described as a baptism of fire. He must surely have been wondering what he had signed up to!

Wind in Mind ställer ut ett antal nya produkter på båtmässan Sjøen for alle i Oslo, som startar idag. Bland annat visar de flera segelduksnyheter – väskan Monsoon och iPadfodralet iSea i två nya färger.

Wind in Mind AB ställer för första gången ut på Sjøen for alle, Norges största båt- och tillbehörsmässa i Lillestrøm utanför Oslo. Från 22 till 25 mars hittar ni dem och alla deras fräcka segelduksprodukter på avdelningen Sjølyst Marina i Hall E. Färskaste nyheten är väskan Monsoon i segelduk – lätt, praktisk och vattenavvisande. iPadfodralet i Sea, som i höstas kom i färgen svart, visas nu för första gången i blått och rött – snyggt och maritimt.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Väskan Monsoon, volym ca 45 liter, är praktisk som t.ex. weekendbag eller träningsväska. Packa den för helgens segling eller en tur till stranden – passar fint då segelduken den är gjord av tål väta bra. En avtagbar axelrem följer med. Pris: 800 kr.

Fodralet iSea finns nu också i färgerna blå och röd. Tillverkat av hållbar segelduk passar det till både iPad 1 och 2. En gummicord håller iPaden på plats och på utsidan finns ett extra fack. Kantband med segelsömmar blir fina detaljer. iSea iPadfodral har måtten 28 x 20 cm. Pris: 480 kr.

Info: www.windinmind.se

Båttillverkarna bakom Shipman har en ny modell på gång. Än en gång är det designteamet J&J Design som tillsammans med företaget Seaway tar fram en ny modell. Shipman har sina rötter i de svenska båtarna med samma namn, men skillnaden mot dagens Shipmanbåtar är enorm. Idag byggs Shipman uteslutande med kompositmaterial och hela flottan består av extremt kompetenta segelbåtar.

Den första Shipman 50 lanserades 2004 på Düsseldorf Boat Show i Tyskland. Hon fick ett väldigt gott mottagande och fick motta utmärkelsen ”European Boat of the Year”.

Storasyster Shipman 63 sjösattes två år senare och fick samma utmärkelse – European Boat of the Year – vid Düsseldorf Boat Show 2006. Därefter har flottan utökats till att idag bestå av modeller på 50, 63, 72 och 80 fot. Över 50 moderna Shipmanbåtar seglar idag på världens hav, trots att detta är ganska dyra och påkostade konstruktioner. De ligger dock i absolut framkant tekniskt sett och Seaways har lovat att fortsätta den tekniska utvecklingen.

Konceptet för Shipman innebär kolfiber och i seriebyggda cruisingbåtar med höga prestanda. Den nya 57-fotaren ska fortsätta inom detta koncept. Bland båtens kännetecken märks:

X Cruisingbåt för långfärdssegling av två personer eller fler.

X En riktig salong med navigationsplats, perfekt placerad för bästa sikt och kommunikation med sittbrunnen.

X Sittbrunn desgnad för både komfort och aktiv segling av två personer.

X En symbol mellan ekologisk hybrid och kommande tekniska lösningar för långdistanssegling.

Premiären för Shipman 57 är planerad till Düsseldorf Boat Show 2013.

I designarbetet med den nya 57-fotaren finns även konstruktören Doug Petersen med för att göra så bra hydrodynamiska beräkningar som möjligt.

Info: www.seawaygroup.eu

På Oslos båtmässa blir det bland annat premiär för denna stora motorbåt. Det är Elan 48, som vi rapporterade om efter årets båtmässa i Düsseldorf. Elan 48 är en stor långfärdsbåt som närmar sig yachtklassen. Den är utrustad med två stycken stora dieselmotorer från Cummins. Båten är 14 m lång och designad av Tony Castro, som även ligger bakom bland andra polska Galeon.

Hela boendemiljön i båten är ombonad och snyggt utförd i ljusa material och ljusa träslag. Under däck finns tre stycken rymliga kabiner, två stycken badrum och kojplatser för sex vuxna.

E48 är försedd med elektriskt manövrerade skjutdörrar och tak i glas, vilket gör det enkelt att hålla rätt temperatur och även kunna öppna upp båten vid vackert väder. Det går även bra att stänga för den om det börjar regna…

Båten är försedd med ovanligt gott om stuvutrymmen för passagerare och besättning. Akteröver finns en stor, hydrauliskt manövrerad badplattform som gör det enkelt och säkert att ta sig i och ur vattnet. Den passar även bra för alla som har med sig olika former av vattenleksaker och småbåtar, till exempel vattenskotrar och jollar.

48-fotaren är den första Elan Motor Yachts modellen med Cummins MerCruiser Diesel motorer. Försedd med 2 x Cummins QSC 8,3 – 600 hk och Zeus drev har den enligt Elan mycket goda prestanda. Båten är försedd med Zeus pod system, vilket gör den extremt lätthanterlig på samma sätt som Volvo Penta joystick och IPS. E48 finns även tillgänglig med två stycken Volvo Penta D9 eller två stycken IPS 600.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Vikt: 16 400 kg
Bränsletank: 1 800 litter
Vattentank: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Kojer: 6

Info: www.jpmarine.no

På den vackra ön Mörkö i Stockholms södra skärgård ligger gården Björkarö. Där betar fåren i de havsnära naturbeteshagarna och bidrar till att bevara den biologiska mångfalden.

– Boka in besöket i april då lamningen är i full gång eller senare under säsongen för att se hur vallhunden arbetar när fåren är på bete. Ta med hela familjen, säger Anneli Wallin, ägare till Björkarö fårgård.

Kostnaden är 200 kr för vuxna, 100 kr för barn 7-13 år och barn under 7 går gratis. Björkarö fårgård bjuder på fikakorg.

Info: www.morkolamm.se

Kommentarer

kalle 09:12:56 2013-04-27

mycket fina känslor får man av att se det här på min kära björkar;..stor eloge till dig anneli wallin…

kalle 09:13:48 2013-04-27

mycket fina känslor får man av att se det här på min kära björkarö;..stor eloge till dig anneli wallin…

Igår presenterade Havs- och vattenmyndigheten sitt förslag ”God havsmiljö 2020”. Det innehåller bland annat en analys av hur Östersjön och Nordsjön mår och vilken social och ekonomisk nytta en god havsmiljö ger.

– En fortsatt försämring drabbar både fisket och människans möjlighet till rekreation vid och på havet på ett betydande sätt, säger Mats Ivarsson, utredare på enheten för analys och forskning.

Enligt EU ska Europas hav ha en god miljöstatus år 2020, något som medlemsländerna förbundit sig att genomföra. För Sveriges del handlar det om Östersjön och Nordsjön, det vill säga Skagerrak, Kattegatt och Öresund.

Havsmiljödirektivet infördes i svensk lagstiftning i november 2010 genom havsmiljöförordningen. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ansvarar för att arbetet genomförs.

Första steget i det arbetet handlar om att bedöma hur haven mår i dag och att analysera vilka ekonomiska och sociala värden som förloras om den marina miljön inte skyddas.

– Generellt ser vi att både Östersjön och Nordsjön inte har önskat miljötillstånd. En orsak till det är övergödning, en annan är de negativa effekterna av fiske som påverkar både bestånd och havsbotten säger Karin Pettersson, utredare på Havsförvaltningsenheten.

– De rådande förhållandena i svenska havsområden medför stora negativa ekonomiska konsekvenser för samhället, både för kommersiella verksamheter och annat nyttjande. En fortsatt försämring drabbar inte bara fisket utan också människans möjlighet till rekreation vid och på havet på ett betydande sätt, säger Mats Ivarsson, utredare på enheten för analys och forskning.

Utredarna på HaV har tagit fram så kallade indikatorer för att kunna bedöma en god miljöstatus. Exempel på sådana är storleken på fiskar, hur klart vattnet är, mängden miljögifter i fisk och musslor och antalet övervintrande sjöfåglar. För dessa föreslår HaV också gränsvärden.

– Den analys som gjorts av nuvarande miljöstatus bygger på det material som i dag finns tillgängligt i EU-länderna men från och med 2018 ska vi använda dessa indikatorer och gränsvärden för våra analyser av havsmiljön, säger Ulla Li Zweifel, utredare på Havsförvaltningsenheten.

“God havsmiljö 2020” innehåller också förslag till miljökvalitetsnormer, det vill säga de regler som ska gälla och hur de ska tillämpas.

– Arbetet för att nå en god havsmiljö ska pågå i cykler om sex år, alltså ska vi 2018 göra en ny analys av tillståndet i havsmiljön och ta fram förslag till nya åtgärder om så krävs, säger Ulla Li Zweifel.

– Vi samarbetar också med de länder som gränsar till Sveriges havsområden, framförallt genom havsmiljökonventionerna. Många gånger rör det sig om gränsöverskridande problem och alla EU-länder följer samma tidplan.

“God havsmiljö 2020” består av delrapporterna, “Inledande bedömning av miljötillstånd och socioekonomisk analys” och “God miljöstatus och miljökvalitetsnormer” samt förslag till föreskrifter.

Förslaget ska nu skickas på remiss till ett 80-tal instanser. Senast 16 april ska remissvar och synpunkter på ”God havsmiljö 2020” vara inlämnade och 15 juli ska föreskrifterna träda i kraft.

Nästa steg i arbetet med att genomföra havsmiljöförordningen är att ta fram ett åtgärdsprogram, det ska vara klart under 2015.

Vi kan inte låta bli att visa den här bilden från Qatar. Mitt i allt snack om brist på båtplatser i Sverige och Norden så känns det befriande att kunna visa på en specialbyggd lagun för båtar där det bevisligen finns gott om plats. Klimatet lär det heller inte vara något fel på, av bilden att döma.

Bilden är från det nyligen genomförda Pearl Qatar Grand Prix.

Som synes på bilden tillhör övriga båtar i hamnen yachtdivisionen, så det gäller att ha en rejäl plånbok om man vill ha båten här.

Ryds lanserar app för båtar och tillbehör. Appen, som inledningsvis enbart fungerar till Apple Ipad, innehåller hela Ryds aktuella sortoment av båtar, tillbehör och rekomenderade priser på dessa.

– Appen är först tänkt som hjälpmedel för våra återförsäljare, för att enkelt kunna visa och sälja en aktuell båtmodell med bilder, montering och tillbehör säger Tom Kühne, Ryds VD. I och med vårt stora sortiment kan ett stort sortiment upplevas svårt att hantera men med Appen kan vi segemtera och skapa en avsevärt större tydlighet.

Appen laddas ner kostnadsfritt av återförsäljare och konsumenter som kan bygga ihop en Rydsbåt med motor och tillbehör. Appen innehåller även fakta om båtarna såsom vikt, längder, rek. motorstyrka och övrigt innehåll.

– Återförsäljare kan också använda marginalberäkningar och en offertfunktion för att lättare och snabbare serva kunder – vilket är mycket viktigt då vi normalt översvämmas av kunder på kort tid, säger Jonas Lundegård, Ryds marknadschef.

Info: www.ryds.se

Starten av Leg i Volvo Ocean Race går till historien som en av de tuffaste någonsin med stormar och mycket hårt väder. Abu Dhabi, som tvingades bryta efter bara några timmars segling, är nu tillbaka i racet och försöker få häng på ledarbåtarna. Telefónica ligger i täten inför de kommande 6 000 Nm.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

After some of the worst weather ever experienced at a leg start of the Volvo Ocean Race, five of the six-boats led by Iker Martínez’s Telefónica is making the most of a brief respite as a ridge of high-pressure blocks their path to the westerly depressions which will sweep them towards Cape Horn.

The lighter conditions have not come a moment too soon for the teams who collectively say it is the worse weather they have seen.

“Certainly the roughest 24 hours I can remember for the last four editions of this race,” said Chris Nicholson, skipper of second placed CAMPER with Emirates Team New Zealand. “Going over the waves is like playing Russian roulette every time, when you just hope for the best.”

The crew of CAMPER have not enjoyed the blast-reaching conditions, which are better suited to other boats in the fleet. Nicholson and his men are having to push hard to tease every ounce of performance out of the boat in order to keep in touch with the leaders until conditions that suit their boat better arrive.

Andrew Cape, navigator with leading team Telefónica, said moments ago that the weather picture ahead doesn’t look very promising for any of the teams.

“There is a big squall of nothing ahead of us as we have to move across this ridge that stands between us and going fast,’’ he said. “It will be pretty slow for the next 24 hours, and the first to break through will be going great. I think it will be a difficult approach. We’re just looking at it and will try our best.

“Right now everyone is a threat, even Abu Dhabi. We could park here for the day and they’ll be right back here with us and choose a different path. Anything could happen here, it’s on for young and old.”

All but Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing have crossed the International Date Line and are now at 40 degrees south. The temperature is dropping and below deck the boats are becoming damp with condensation. The easing conditions have however allowed the crews to repair minor damage and stem small leaks as well as rest up in anticipation for the strong westerlies that lie ahead.

Abu Dhabi Ocean Racing meanwhile, is still in the thick of it as they struggle to catch the fleet.

“Yewww, what a thrashing we took last night,” reported media crew member Nick Dana. “People being sick in the bilge, waterlogged sails being dragged across lifeless off-watch bodies floating in the bilge. Even 14-hour straight runs with no sleep for some of the boys.”

The sea state for the beleaguered Emirati team has been atrocious, with waves breaking over the boat in every direction. Skipper Ian Walker has decided that it is best not to watch the fleet positions. “It will be too depressing as they escape in freer winds,’’ he said. “Our task is simply to get to Brazil safely and as fast as we can. Walker thinks that if they are lucky, they could catch the fleet, but it will not happen overnight and most likely not before Cape Horn.

At 1000 UTC today, the fleet was around 191 nm north-west of the Chatham Islands, averaging speeds of 12 to 14 knots. Telefónica led the fleet from Groupama (Franck Cammas/FRA), with PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) in third and CAMPER now in fourth. The leading four are still keeping a tight pack with only 13.8 nm from first to fourth. Mike Sanderson’s Team Sanya is 40.3 nm stray of Telefónica, while Ian Walker and Abu Dhabi Ocean Racing have more than 400 nm to make up.

Race followers may have noted some anomalies in online race data today. The sea state has affected the transmission of data from Abu Dhabi Ocean Racing, resulting in inaccurate measurements overnight. In combination with this, an adjustment of the ice limits distorted the distance to leader and finish data. Race organisers have since amended the way in which this data is calculated.

Norska Hydrolift har offentliggjort ritningarna till företagets nya flaggskepp, som är baserat på modellen C-33, som blir en efterföljare till den tuffaste modellen hittills från Hydrolift, C-32 Sun RR med totalt 1 450 hk under motorhuven. Medan förra årets nyhet från Hydrolift, C-32 SUN RR, var försedd med två Ilmormotorer på vardera 725 hk är fokus i den nya modellen bekvämlighet och allt det som gör livet på sjön skönt.

C-33 Cab ska presenteras senare i år som färdig båt. Den har en djup sittbrunn med en stor soffmodul. Föraren har, som alltid i Hydrolift, en bra placering. I C-33 Cab är det en speciell lösning för passagerarna – kallad the Sea Lounge – som ger ett stadigt stöd för alla, vilket kan behövas i dessa båtar som ofta är byggda för mycket höga hastigheter.

Kabinen är modern och rymlig och på samma sätt som många tillverkare av exklusiva bilar erbjuds båten med ett urval av väskor och andra tillbehör som går i samma stil som båten. Ombord finns kojplatser för totalt fem personer och båten är godkänd för sju.

Under soliga dagar kan passagerarna njuta av en fin solsäng och om det blir sämre väder har konstruktören tagit fram en cabriolet som kan fällas undan helt när den inte används.

C-33 Cab har 24 graders V-bottenskrov och är avsedd för singelmontage av motorer och finns med antingen bensin- eller dieselmotorer och sterndrive. Enligt företaget är topphastigheten med det största motorvalet hela 75 knop.

Tekniska specifikationer
Info: www.hydrolift.no

Nu är Årets Sill 2012 utsedd. Årets expertjury, som för fjärde året i rad möttes på Klädesholmen, valde ”Tranbär och citrontimjan” till Årets Sill 2012. Juryns motivering lyder: En solitär med doft av skog och trädgård med lååång eftersmak.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. 1 krona per såld burk går till den ideella föreningen Sjöräddningssällskapet. Årets Sill 2011 gav 75 000 kronor till Sjöräddningen.

I den namnkunniga Årets Sill-juryn ingick skådespelaren Peter Harryson, gitarristen och kokboksförfattaren Frederik Zäll, matbloggaren och Årets Mästerkock 2011, Louise Johansson, vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg och Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

– I år var vi rörande överens om valet av årets sill som är fräsch med färska råvaror och en aningens sötma. Årets sill 2012 ska avnjutas i ensamt majestät, gärna med potatis, ost och självvald dryck, säger ständige ordföranden Peter Harryson.

– Det var verkligen ärofyllt att få vara med och i en sådan här skara av matintresserade människor lär man sig så mycket. Det var också jäkligt kul att inte veta ingredienserna i de fyra sillinläggningarna utan få leta och känna sig fram. Man analyserar på ett helt annat sätt när man inte vet, säger Frederik Zäll.

Årets Sill ska bevara och utveckla svenska silltraditioner på ett nytt och innovativt sätt. De fyra sillinläggningarna har tagits fram av restaurang Salt & Sill. Årets Sill 2012 ska nu produceras av Klädesholmen Seafood och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni – samtidigt som ”Sillens Dag” firas på Klädesholmen.

Klädesholmen Seafood AB är ett modernt företag baserat på generationer av kunskap och erfarenhet. Tidigare var vi fyra självständiga aktörer; Alax, Bråse, Klockbojen och PK Konserver. För att bli starkare och utöka våra möjligheter på marknaden bestämde vi oss 2002 att gå samman till ett gemensamt företag med namnet Klädesholmen Seafood. Därmed skapades ett modernt företag med större produktionskapacitet – väl rustat att möta de ständigt ökande kraven på effektivitet, kvalitet, flexibilitet och marknadsutveckling.

Salt & Sill är en skärgårdskrog med internationellt kök som startade 1999. Med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav serveras högkvalitativ mat i inspirerande miljö. I oktober 2008 öppnade Sveriges första flytande hotell i anslutning till restaurangen, som är en mötes- och konferensanläggning med 46 bäddar och verksamhet året runt. Salt & Sill har tilldelats omdömet ”Värt en resa” och ”Whites hjärta” av White Guide samt kvalitetsutmärkelsen ”Västsvensk mersmak” av Västsvenska turistrådet.

Bildtext:
Årets Sill-jury: Från vänster Ewert Ljusberg, Rolf Westerström, Louise Johansson, Frederik Zäll och ordförande Peter Harryson.

Den här 17 m långa trålaren har designats av Nederländska Vripack för att göra det möjligt för en troligen ganska förmögen kund i Brasilien att med sin aktiva familj upptäcka kusterna och vattnen längs Sydamerika. Deras yacht utrustas med alla nödvändiga och tänkbara tillbehör för att bo bekvämt och ha kul under resans gång. Båten är baserade på den välbeprövade Vripack Trawler serien och designen på den nya Vripack Trawler 1700 följer alla dess kriterier.

Layouten i denna fina ståltrålare med aluminiumöverbyggnad har tagits fram i nära samarbete med ägaren. Hans önskemål var tydliga: en stor yttre yta och gott om stuvutrymme för alla nödvändiga vattensportgrejer.

Flybridgen är utrustad med en nydesignad radarbåge och en biminitopp över den yttre styrplatsen och en bekväm L-soffa. I aktern finns en mindre båt och även en segelbåt kan förvaras bredvid båtens lyftkran. Längs den rostfria relingslisten har Vripack skapat gott om plats för ägarens familjs surfprylar.

Salongen, som ligger på huvuddäck, har en stor ”lounge” som är förbunden med ett pentry och styrhuset, som bara ligger några trappsteg upp. På fördäck finns ännu en stor yta och ett väl tilltaget soldäck.

Inredningen är designad för att passa familjen och dess gäster i separata kabiner med flera badrum. Under däck är uppdelad med en owner´s cabin med ett stort badrum, en VIP-kabin om babord med en dubbelbädd, en gästkabin med mera.

Den mer moderna looken på denna 17 m Vripack Trawler skapas genom högre skrovsidor, limmade rutor för ett tuffare utseende och högre styrka och andra detaljer. Yachten är försedd med dubbla dieselmotorer och denna båt har en maxhastighet på 12 knop. Bränsletanken är på 3 500 liter, vilket ger en räckvidd på 2 550 Nm vid en marschfart på behagliga 8 knop.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 17,00 m
Bredd: 5,45 m
Djupgående halv last 1,35 m
Skrov: Stål
Överbyggnad: Aluminum
Designer: Vripack
Konstruktör: Vripack
Bränsletank: 3 500 liter
Vattentank: 1 700 liter
Klassificering: CE-A regulation
Maxfart: 12 knop
Info: www.vripack.com

Nu går det verkjligen undan i Volvo Ocean Race Leg 5. Båtarna seglar stadigt i över 22 knop på sin väg mot slutmålet i Brasilien och i ledningen ligger för tillfället Telefonica endast 11 Nm före tvåan, Camper. Nu har även de första bra filmerna lagts ut från själva starten i Auckland.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

At 1900 UTC tonight Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) leads as the fleet racing in Leg 5 of the Volvo Ocean Race from Auckland receives the predicted battering less than 24 hours into the leg.

Earlier, the crew of Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) had a harsh reminder that this race is no playground, when only 40 nautical miles (nm) into the 6,700 nm course which takes the fleet around the infamous Cape Horn, damage forced the team to suspend racing and return to Auckland to affect repairs to their forward bulkhead. The team plans to re-start in about 24 hours.

According to weather experts, the already well-developed South Pacific low-pressure system to the northeast of Auckland is set to intensify as it moves towards the colder waters of the Southern Ocean. As the strong tropical depression moves south and east, it is blocking the route past East Cape with strong headwinds. This has caused the skippers and navigators to shy away from the traditional course across the Bay of Plenty and, instead of diving hard south, the fleet, now reduced to five boats, has headed north from Auckland to set up a better angle for heavy wind ahead.

Although nerves are on edge, there is always a sense of anticipation among the crews as they take on the longest and most difficult leg of the race. To sail in the Southern Ocean, where albatrosses and whales are the only company and where conditions in the harsh wastelands, provides an adrenaline rush that cannot be found elsewhere and is for many the sole reason for competing in this race.

“It is one of those things that you know is going to be hard, real hard, and there is no room for error, but if we can sail it, and sail it well, it will be a huge achievement,” sums up Hamish Hooper, media crew member on board CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS).

At 1900 UTC, the fleet had tacked onto port and were battling headwinds of up to 29 knots, flying off six-metre waves. Telefónica led the fleet from CAMPER 4.4 nm behind, followed closely by Franck Cammas’ Groupama sailing team, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Team Sanya (Mike Sanderson/NZL), who had led the fleet out of the Hauraki Gulf earlier today. The fleet was split 19.10 nm from first to last with speeds varying from 11.4 knots for Sanya and 12.9 knots for Telefónica.