Nyheter

Gråsälarna i Östersjön konkurrerar med yrkesfiskarna om fisken. Sälarna äter lokalt ungefär lika mycket torsk, sik, lax, öring och ål som yrkesfiskarna fångar. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Till stor del äter gråsälarna i Östersjön samma arter och storlekar av fisk som yrkesfiskarna fångar. Så även om den totala mängd sälarna äter är liten i förhållande till all fiskefångst i Östersjön så har deras matvanor stor betydelse för tillgången av fisk lokalt, i gråsälarnas utbredningsområden.

– Om man jämför hur mycket gråsälarna uppskattningsvis äter i sitt huvudsakliga utbredningsområde i Sverige, det vill säga norr om Kalmarsund, så är det i samma storleksordning som det sammanlagda svenska yrkes- och fritidsfisket i samma område, säger forskaren Karl Lundström.

Sälstammen växer
Gråsälen, som var vanlig i början av 1900-talet, drabbades hårt av jakt och miljögifter och bara en spillra återstod på 1970-talet. Men sedan mitten av 1980-talet så har sälstammen växt igen, vilket lett till ökade konflikter med fisket.

– Konflikterna har huvudsakligen handlat om att sälarna äter från och förstör fiskeredskap, men i takt med att sälarnas antal har ökat så har sälarnas eventuella konkurrens med fisket hamnat allt mer i fokus, säger forskaren Karl Lundström.

Matvanor studeras
För att förstå gråsälarnas roll i ekosystemet och hur de påverkar omgivningen har sälarnas matvanor studerats. Dels genom att undersöka bytesrester från mag- och tarminnehåll och dels genom att titta på sammansättningen av fettsyror i sälarnas späck. Fettsyrasammansättningen i sälarnas späck avspeglar sammansättningen av fettsyror i de fiskarter som är sälarnas föda och kan ge en bild av sälarnas födointag under en längre tid.

Det visade sig att gråsälarnas diet skilde sig mellan norra och södra Östersjön. Strömming var den viktigaste födan för alla sälar, följt av sik i Bottniska viken och skarpsill i egentliga Östersjön. Det fanns även skillnader i diet mellan yngre och äldre sälar samt mellan honor och hanar.

– Vi har nu tagit fram metoder och skapat en god utgångspunkt för att fortsätta studera sälarnas matvanor och vilken betydelse de har som fiskätande rovdjur i toppen av våra marina ekosystem. Genom att kombinera de metoder som jag använt mig av hittills med kompletterande tekniker är det möjligt att förbättra kunskapsläget ytterligare. Det finns även ett behov att göra mer fokuserade undersökningar i särskilt intressanta områden, både när det gäller gråsäl och vikarsäl i Östersjön samt knubbsäl i Västerhavet, säger forskaren Karl Lundström.

Det här är den första undersökningen av gråsälens diet i Östersjön sedan 1970-talet.

Avhandlingen Assessment of dietary patterns and prey consumption of marine mammals: Grey seals (Halichoerus grypus) in the Baltic Sea har försvarats framgångsrikt vid en disputation vid Göteborgs Universitet. Handledare: Olle Karlsson, Naturhistoriska riksmuseet

Länk till avhandlingen: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/28131

Efter ett lyckat resultat av projektet “Spöknät i Östersjön” tar nu BalticSea2020 nästa steg och anslår utökade medel för ett projekt i större skala. Under ledning av WWF i Polen tillsammans med Litauiska Naturskyddsföreningen kommer spöknät att fortsätta rensas från Östersjön under åren 2012 och 2013.

Förlorade fiskenät är ett bortglömt problem. De tappade näten fortsätter att fånga fiskar, fåglar och marina däggdjur under många år vilket leder till ett onödigt lidande för djuren, samtidigt som det förorenar Östersjön.
I Pilotprojektet (Spöknät i Östersjön) som genomfördes under 2011 uppskattades att upp till 10 000 nät förloras per år, bara i Östersjön. Dessutom uppskattades att närmare 450 ton spöknät finns intrasslade på 3 000 skeppsvrak, bara utmed de polska territorialvattnen. Dessa nät utgör ett betydande hot för fisk och havsdäggdjur, men också för sportdykare.

Målsättningen med projektet “Rensa spöknät i Östersjön” är att under 60 dagar till havs hämta upp 25 ton spöknät från Polska och Litauiska territorialvatten samt rensa totalt fyra skeppsvrak. Vidare skall projektet löpande bedriva en upplysningskampanj riktad mot allmänhet, skolor, fiskare och lokala politiker.

För att förhindra att fiskeredskap förloras och mildra effekterna av spöknäten, kommer även en databas skapas för att ge yrkesfiskare möjlighet att rapportera alla fall av förlorade fiskeredskap. Databasen kommer att bidra till att skapa en interaktiv karta som visar var fiskenäten förlorats eller ligger intrasslade.

”Det här projektet kommer inte bara resultera i en omedelbar förbättring av Östersjöns marina ekosystem, utan förhoppningsvis även påverka politiker och fiskare att fortsätta arbeta för bättre regler och rutiner som minskar spöknätens skadliga inverkan på Östersjöns ekosystem” säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

Projektet “Rensa spöknät i Östersjön” kommer att avslutas med ett seminarium i mars 2013, där de viktigaste slutsatserna och resultaten av projektet presenteras.

Deltagarna i Volvo Ocean Race är nu uppdelade i tre fält. Först finns de tre ledande båtarna, som fortfarande är kvar i tävlingens Leg 5 på allvar. Därefter kommer två eftersläntare och sist Team Sanya, som ju befinner sig på väg mot hamn för att laga båten och transportera den till starten av Leg 6 i Brasilien.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledning.

Leg leaders Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) were within 700 nautical miles (nm) of the infamous Cape Horn on Tuesday evening as the fleet hurtled east towards Leg 5’s major milestone.

With boat speeds averaging around 20 knots, the southernmost tip of South America should be less than two days sailing away for the French frontrunners, who were tonight pushing hard under a reefed mainsail, staysail and heavy gennaker.

Refusing to be shaken off, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) kept the delta between his Mar Mostro and Groupama 4 hovering around 50 nm back in second.

However for overall leaders Telefónica (Iker Martínez/ESP), a more conservative approach to preserve their damaged boat saw them slip 383 nm behind. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) continued their progress towards Puerto Montt in Chile where they will repair structural damage to their boat.

Despite being almost 1,400 nm adrift of the leaders, fifth-placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) were working hard to reel in their rivals, hitting speeds of up to 40 knots down the Southern Ocean swells.

“With the wind finally getting above 25 knots and then gusting 30, it feels like dropping down a gear in an Aston Martin,” helmsman/trimmer Simon Fisher said in call to race headquarters today.

The team is hoping for some close quarters racing with Telefónica, who will pull into the Argentine port of Ushuaia to make repairs, for a podium position in the closing stages of the race to Itajaí next week.

Bilderna är från Abu Dhabi Ocean Racing. Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing.

Marinhandlaren och entreprenören Johnny Leinonen är en av årets deltagare i Robinson – revanschen på TV4. Johnny, som driver företaget Marin & Fritid i Laxå, har varit med i Robinson två gånger tidigare och nu är det dags för den slutliga (?) revanschen. Mitt i högsäsongen för båtbranschen drar den 45-årige Leinonen iväg för att tampas med ett gäng äventyrare. På bilden ovan syns programledaren, Paolo Roberto.

Pressrelease:

Alla har varit där. Ingen har vunnit. Bara en kan få sin upprättelse. Årets Robinson blir den ultimata revanschmöjligheten för deltagare från tidigare säsonger. Nu får de en sista chans att erövra Robinsonstatyetten och äran de gått miste om.

Idag är det dags för årets deltagare i Robinson, 6 kvinnor och 6 män, att bege sig till äventyret på andra sidan jordklotet. Inspelningarna kommer att ske i El Nido i sydvästra Filippinerna och Paolo Roberto är programledare för fjärde säsongen. Årets inspelning av Robinson blir den ultimata revanschmöjligheten för deltagarna från tidigare säsonger. Nu får de en sista chans att erövra Robinsonstatyetten och äran de tidigare gått miste om.

Årets deltagare
Tjejer:

Mia Laaksonen, 33, Göteborg, singel, var med 1998 & 2003

Anna Lundh, 24, Lidingö, sambo, stuntkvinna, var med 2009

Sophie Uppvik, 40, Stockholm, sambo, sjuksköterska, var med 1998

Mariana “Mirre” Hammarling, 44, Salt-Sjöboo, singel, frisör, var med 2002 & 2003

Susanne Rittedal, 41, Göteborg, singel, konsult inom design, var med 1998

Suzanne Benjaminsson, 42, Skara, singel, hotellansvarig, var med 2009

Killar:

Leif Svensson 40, Lindesberg, gift, kranförare, var med 2002 & 2003

Christian Ternstedt, 31, Växjö, singel, egenföretagare, var med 2009 (Träsket)

Robert Andersson, 37, Stockholm, sambo, vägtransportledare, var med 1999, 2003 och 2005

Deniz Özen, 41, Stockholm, gift, egenföretagare, var med 1999

Johnny Leinonen 45, Motala, gift, egenföretagare, var med 1999 & 2004

Hjalmtyr Daregård, 22, Stockholm, singel, studerande, var med 2011

Robinson kommer att sändas hösten 2012 i TV4.

För mer information, kontakta pressansvarig Martin Nersing, martin.nersing@tv4.se eller 076- 898 85 38

Info: www.tv4.se

Till sensommaren presenteras en ny båtmodell från Forbinabåtar i Karlstad. De visar en helt ny Forbina 42 Flybridge på båtmässan Öppna Varv på Ellös, som hålls 24–26 augusti. Båten är en vidareutveckling av Forbina 40, men många detaljer är helt nya på 42-fotaren.

Forbina 42 Fly får bland annat en ny och förändrad förpik. Den får vidare en helt ny toalettmodul med separat dusch och dörr, ny styrplats, akterdäcket är större med separata förvaringsluckor och även badbryggan är större.

– Dessutom är båten förberedd för en kran på badbryggan. Det är många som frågar efter den sortens lösningar, säger Mikael Thunberg på Forbinabåtar.

Forbina 42 Flybridge får även en förändrad flybridge med ny targabåge och ny layout. Motorerna är två stycken Volvo Penta D4-300 hk. Båten är utrustad med elektronik från Garmin.

Andra kända Forbinamodeller är Forbina 9000, Forbina 10000 samt Forbina 36 CC/DC och 40CC.

Info: www.forbina.se

Det ser ut som om även Team Telefonica måste gå i nödhamn för att reparera båten. Sedan tidigare är Sanya på väg tillbaka till Nya Zealand för att laga ett trasigt roder. Under tiden ökar Groupama sin ledning inför rundningen av Kap Horn, då alla teamen i Volvo Ocean Race förväntar sig extremt tufft väder. För tillfället seglar ledarbåtarna i farter på cirka 20 kbop, men besättningarna håller igen för att spara på båtarna.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama sailing team extended their advantage at the head of the fleet, moving 46 nautical miles clear of PUMA Ocean Racing powered by BERG at 1900 UTC on Tuesday as race leaders Team Telefónica, 335 nm off the lead in third, revealed a plan to make a pit stop for repairs.

Now free of the restrictions of the ice exclusion zone the leading pair have continued to power south east in winds gusting over 45 knots at average speeds over 20 knots.

Fourth placed CAMPER with Emirates Team New Zealand who themselves committed to a repair stop in Chile two days previously continue slow but steady progress towards Puerto Montt now less than 2,000 nm away.

Meanwhile fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing are fast approaching the eastern end of the ice exclusion zone with their sights set on a possible podium result in Leg 5. At 1900 UTC Abu Dhabi were 1,426 nm off the lead travelling at an average speed of 20 knots.

Team Sanya, who were forced back to New Zealand by a broken rudder, today arrived in Tauranga. The team announced yesterday that the boat will be shipped to Savannah in the United States and then sailed to Miami ahead of the start of Leg 7.

Overall race leaders Team Telefónica will make a stop at the Argentine port of Ushuaia to repair bow damage and give themselves the best chance of holding on to a podium position in Leg 5.

Telefónica announced several days ago that they were slowing down to prevent further damage and skipper Iker Martínez confirmed today that delamination to the bow, sustained when a huge wave crashed down on them last week, would make a stop necessary before the finish line in Itajaí in Brazil.

“As you can see, we’ve got no problems in terms of continuing to sail, but if we continue to violently crash against the waves like this the damage could worsen and we want to rule out the possibility of that happening,” said Martínez, who is determined to go on and complete the leg.

CAMPER skipper Chris Nicholson said his crew had up to eight more days of cautious sailing to go before they make landfall and still needed everything to go well if they were to make a quick return to the action.



“We still have a bit under 2,000 miles to travel and you can still see a lot of bad weather in that time,” Nicholson said.

 “Weather wise you can just call this a hostile part of the world with regards to the severity of the weather fronts and we have got to keep this in mind.



“It’s a big expanse of water. Hopefully everything goes according to plan.”

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Nya siffror från Smittskyddsinstitutet (SMI) visar att 284 människor insjuknade förra året i fästingöverförd hjärninflammation, TBE. Det är en ökning med 63 procent, jämfört med antalet rapporterade fall under 2010 (174). Risken för fästingar är extra stor i skärgården på syd- och ostkusten upp till Stockholm och en bit längre norrut.

De främsta riskområdena för TBE-smitta är skärgårdarna och kusterna vid Stockholm, Södermanland och Uppland samt områden kring Mälarens östra och mellersta delar. TBE-smitta förekommer även vid Östersjökusten från Kalmar, Blekinge och Österlen, Vätterns och Vänerns kuster samt västkusten mellan Göteborg och Strömstad1.

Rekordökning av fall i Sverige
I Sverige har antalet TBE-smittade fall ökat med hela 63 procent 2011 jämfört med 2010. De flesta personerna smittades vid Östersjökusten och utmed Mälarens mellersta och östra delar i Stockholms, Södermanlands och Uppsala län1.

TBE kan vara vanligare hos barn än man tidigare trott
– TBE hos barn kan vara både vanligare och allvarligare än vad man tidigare har trott. Många barn visade tecken på irritabilitet och trötthet vid uppföljning ett år efter en TBE infektion, säger barnläkaren Mikael Sundin vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Den nyligen publicerade svenska studien visar att en fjärdedel av de barn som sökte vård för neurologiska symtom i Stockholm hade drabbats av borrelios eller TBE. Barnen i studien uppvisade ospecifika och diffusa symtom som exempelvis huvudvärk och feber. Det är de ospecifika symtomen hos barn som kan bidra till att TBE-infektionen inte diagnosticeras2.

Ett enda fästingbett kan innehålla virus som orsakar TBE
TBE, fästingöverförd hjärninflammation, är en allvarlig sjukdom som kan ge en svår infektion i hjärnan och nervsystemet. Sjukdomen orsakas av ett virus som överförs genom fästingbett. Av de vuxna som insjuknar får cirka 40 procent bestående men som t.ex. minnes- och balansstörningar, huvudvärk, hörselnedsättning, koncentrationssvårigheter eller förlamning. Risken är stor att livet förändras i grunden för många drabbade. Ofta krävs lång sjukskrivning och rehabilitering. Idag finns ingen medicin som botar TBE, men det finns vaccin som skyddar.

Vaccin skyddar effektivt
Vaccination rekommenderas i första hand till alla som ofta vistas i riskområden i Sverige eller i övriga Europa1. Vaccin skyddar mot TBE. När det är dags att ta nästa dos bör det ske före fästingsäsongen för att ge bästa möjliga skydd.

Idag flyttar Sjöfartsverkets VTS och lotsbeställning ihop med Göteborgs Hamns anlöpsplanering. Syftet med det nya samarbetet är snabbare, säkrare och grönare fartygsanlöp.

Pressrelease:

Varje år anlöper cirka 11 000 fartyg Göteborg Hamn, Nordens största hamn. Det är alltifrån stora containerfartyg och fraktfärjor till bilbåtar, tankers och passagerarfärjor.

Ett anlöp är en omfattande process och många aktörer är inblandade. Fartyget behöver till exempel ha kontakt med Sjöfartsverket för att beställa lots och få information om trafiksituationen i angöringen och i farlederna. Kontakt behövs även med Göteborgs Hamn för att bli tilldelad ett kajläge, beställa kringtjänster med mera. Styrande för hela processen är tidsfaktorn.

Gothenburg Approach
För att erbjuda sjöfarten en effektivare anlöpsprocess till Göteborg fördjupas nu samarbetet mellan Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn. I praktiken innebär det att Sjöfartsverkets VTS-funktion (sjötrafikinformation) och lotsbeställning flyttar ihop med hamnens anlöpsplanering, Port Control. Den gemensamma driftscentralen går under namnet Gothenburg Approach.

– Snabbare, enklare och grönare fartygsanlöp, det är målet med samarbetet mellan Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket. Nu startar samarbetet på allvar med att verkställa processförbättringar med kunden i fokus, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Medarbetarna från de båda organisationerna sitter nu tillsammans i en anpassad och ombyggd driftcentral på Amerikaskjulets fjärde plan med bra uppsikt över älven och kan lätt kommunicera med varandra.

– Genom att sitta tillsammans hoppas vi kunna förbättra och effektivisera anlöpsprocessen ytterligare. Våra kunder kommer att tjäna på ett fördjupat samarbete, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Samarbetet innebär på sikt också miljövinster eftersom fartygens anlöp effektiviseras med förbättrad tidsstyrning och ett planerat trafikflöde vid angöring.

Läs mer om Gothenburg Approach på www.goteborgshamn/gothenburgapproach eller på www.sjofartsverket.se/gothenburgapproach

Den populära segelbåten Dehler 35 (bilden ovan) introduceras nu även i en version med dubbelrattsutförande (Dehler 35SQ). Båten har presenterats under våren och även fått en rad positiva bedömningar i båttester. Prisskillnaden mot enkelrattsvarianten av Dehler 35 är knappt 100 000 kr.

Dehler 35SQ är en välseglande och välutrustad båt. Som standard har den bland annat 1,95 m T-köl med bulb ( som option finns även 1,95 m L-köl eller grundare sådan). Den har Seldén 9/10 dels 2-spridarrigg med Dyform wire och Seldéns Through Deck TD200 furlingsystem.

Båten är även utrustad med rodkick, fall i dynema, fyra Harken självskotande winschar, teak på durk och bänkar i sittbrunnen samt i mittsektionen.

Den nya båten har vidare försetts med LED-lanternor, dacron storsegel och fock från North Sails samt en Volvo Penta D35: D1-20, D35SQ: D1-30 med segelbåtsdrev och 2-bladig propeller.

Dehler 35 blev utnämnd till testvinnare i tidningen Seglings 35 fots test (nr2).

Pris standard båt sjösatt i Västerås:
Dehler 35 1 325 000 kr.
Dehler 35SQ 1 438 000 kr.

Info: http://www.sjomanyachting.se/nyheter.html

Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda ett stopp för fiske som slängs överbord i Skagerrak. Förhandlingar pågår mellan Sverige, Norge och Danmark. En svensk fråga som fått gehör är att införa krav på redskap som sorterar fisk.

– I dag slängs död fisk överbord. Med hjälp av dessa redskap kan fisk sorteras ut levande redan i vattnet, säger utredaren Bengt Kåmark.

Fisk som slängs överbord, så kallad utkast av fisk, diskuteras nu på flera nivåer inom EU och nationellt. Den 1 mars fick Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag av regeringen att undersöka möjligheten till utkastförbud i ett område – Skagerrak.

Sverige, Danmark och Norge har därför den senaste tiden fört samtal i frågan. Målet är att få till stånd ett avtal som ska ersätta det gamla tillträdesavtalet från 1966. Utredaren Bengt Kåmark från Havs- och vattenmyndigheten deltar i arbetet.

– Det behövs nya gemensamma regler för att Sverige, Danmark och Norge ska kunna fortsätta så nära kusten man gör nu. Normalt får man bara gå in till tolv sjömil, säger utredaren Bengt Kåmark.

En av frågorna som diskuteras är fiskerikontrollen. Norge arbetar med stickprover och kontroller via fartyg medan EU-länderna arbetar med elektroniska loggböcker, satellitövervakning och kameraövervakning. Sverige prioriterar också redskapsfrågan.

– Länderna är i stort sett överens om vilka redskap som man ska använda på gemensamt vatten för de viktigaste fisketyperna. Sverige har också fått gehör för sina sedan länge utprovade modeller för selektivt fiske av räka och kräfta. Dessa redskap kommer inom kort att användas av alla danska, norska och svenska fartyg i Skagerrak, säger Bengt Kåmark.

Parallellt planeras ett förbud stegvis träda i kraft för samtliga av EU:s vatten, med start 2014. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson prioriterar nu frågan i diskussioner med EU-parlamentet.

Ledarbåten i Leg 5, Groupama, har nu passerat den ötsliga isgränsen och susar på i nästan 20 knops fart mot rundningen av Kap Horn. Nu måste båtarna segla på en sydligare kurs igen och det redan utdragna fältet kan delas upp ännu mer.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Earlier today, Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) led PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) past the eastern ice waypoint and both teams are powering towards Cape Horn. At 1000 UTC, PUMA was hot on the heels of Groupama, 30.2 nautical miles (nm) astern, racing in 30-35 knots of wind. Meanwhile, Telefónica (Iker Martínez/ESP) is taking it extra cautiously as the team is anxious about the damage sustained to their bow. They hold third place, 301.2 nm behind the Franck Cammas and his men.

The leading pair, while racing as hard as they dare, are deliberately keeping the speeds manageable in a messy sea which is preventing very high numbers. Explaining Groupama’s speed compromise on this leg, helmsman/trimmer Laurent Pagés, said:

“The way we are sailing has been the same since we entered this part of the Southern Ocean, where the sea state is really bad. It’s what has allowed us not to break anything yet, as opposed to some of our competitors.

“It was good ‘speed compromise management’ – a compromise between our speed compared with our competitors and the condition of our boat and crew. We had a day where the sea became choppy again – boat breaking conditions – and we took our foot off the pedal.

“We indeed gave some miles to PUMA, who seem to have kept on more sail area and have taken 15 miles or so. But it’s all fine, there is no problem on board.”

Groupama are now down to latitude 55 degrees south, where the wind is heavy with snow and rain, and the wind freezes hands if on deck for more than an hour.

Brief spells of sunshine have made life more bearable, but below deck, it is freezing. Amory Ross, media crew member (MCM) with PUMA, reported icicles forming on the hatch.

“Working down below is like taking your office onto the porch, but in the middle of winter. Hands are too stiff to type and the trackpad on my laptop struggles to distinguish frigid fingertips from freezing air,” he wrote.

On board Telefónica, MCM Diego Fructuoso said that it is so cold that the four crew on watch for a two-hour period are taking it in turns to go below and have a hot drink during their watch before returning on deck for another stint.

Further back still, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) has picked up speed and is making 17.6 knots towards the central ice waypoint, but is 1380 nm behind. Conditions have yet to heat up for the team, who are gliding downwind in weather reminiscent of Long Island Sound in the summer, but the team is very aware of how alone they are.

“We are the furthest you can get from land in any ocean, and if something very serious does happen, it’s all up to you,” wrote MCM Nick Dana.

CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are still around eight days from Puerto Montt in Chile, around 2,000 nm ahead, where they will stop for repairs before re-joining the race. Sanya (Mike Sanderson/NZL) having suspended racing, has arrived safely in Tauranga, New Zealand. The boat will be shipped on Thursday to Savannah in the United States and be back in the race for the in-port race in Miami and Leg 7 to Lisbon.

Groupama and PUMA are about to encounter some of the worst weather so far on Leg 5 as a storm force depression moving eastwards gathers pace in their path. It will be another two days or so before they can point north and head towards the relative safety of warmer climes.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team.

Stockholm får en ny kappsegling för seglande träbåtar i samband med Veteranbåtsmötet och Skärgårdsmässan i Vasahamnen den 1 – 3 juni 2012. Det är meningen att det ska bli en trivsam kappsegling under lättsamma former öppen for alla klassiska seglande fritidsbåtar. 


– Stockholm har förmodligen fler klassiska båtar än någon annan huvudstad i världen. Sjögårdsregattan etableras särskilt med tanke på de mindre båtarna som inte lämpar sig för långa tillfartseglingar, säger arrangörernas presstalesman Olle Appelberg.

– Vi hoppas Sjögårdsregattan med åren ska utvecklas till Stockholms motsvarighet till Sveaborgstopet i Helsingfors, som brukar ha uppemot 200 deltagande båtar. Finland har bara 600 seglande träbåtar jämfört med 7000 i Sverige, men ändå finns det bara i Helsingfors flera regattor än här. Båtarna uppskattas mer i Finland och många ägare lägger väldigt mycket pengar på båtar som i Sverige knappt får någon uppmärksamhet alls. Svenskarna är i allmänhet märkligt likgiltiga inför detta fantastiska kulturarv, fortsätter Olle Appelberg.

– Det är de mindre båtarna som löper störst risk att försvinna och vi vill därför särskilt visa upp dem för Sjögårdsregattans publik.

Namnet Sjögårdsregattan ar tänkt att bidra till att ge Stockholms Sjögård uppmärksamhet, ett unikt område för maritim kultur.

Seglingen kommer att gå den 2 juni från Wasahamnen ut i Värtan runt Fjäderholmarna och tillbaka. Den 3 juni blir det defilering utmed kajerna i samband med att båtarna lämnar Wasahamnen och seglar hem.



Sjögårdsregattans arrangeras gemensamt av Skärgårdsmässan, www.skargardsmassan.se,
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar,MSF, www.veteranbaten.se
, North Sails, Sail Yacht Society, SYS, www.sailyachtsociety.se
och Scandinavian Classic Yacht Trust, SCYT, www.sailtrust.org/swe.

Bildtexter:
Den största bilden:
Sjögårdsregattan vill särskilt uppmärksamma de små båtarna. Här syns Lungströmmaren Caresse från början av 50-talet. Båten har fjärilsvingar, dvs ett dubbelt storsegel som rullas upp på masten. Fpto: David Pettersson.

Teknikhamstern.se lanserar automatiska bladsäkringar för enkel uppgradering av befintlig säkringspanel. Säkringen följer standardform och passar direkt i kontakten för vanliga bladsäkringar. Allt du behöver göra är att dra ur den gamla och sätta i den nya automatiska.

Den automatiska bladsäkringen kommer i två modeller. En helautomatisk och en som återställes genom att man trycker på en knapp. Den helautomatiska slår inte bara ifrån strömmen vid kortslutning utan den slår även på strömmen igen när kortslutning eller överbelastning är borta.

Bladsäkringspaneler är standard i många modeller av bil, båt, husbil och husvagn. Men det är ofta pilligt och besvärligt att byta ut en säkring – helt i onödan.

Riksrevisionen har överlämnat sin första revisionsberättelse om Havs- och vattenmyndigheten. Enligt riksrevisionens uppfattning ger inte årsredovisningen en rättvisande bild av Havs- och vattenmyndighetens finansiella ställning efter myndighetens första sex månader.

– Naturligtvis tar vi allvarligt på kritiken. Vi är väl medvetna om våra brister och konstaterar samtidigt att förbättringsinsatser är i full gång, säger generaldirektör Björn Risinger.

Riksrevisionen kritiserar Havs- och vattenmyndigheten bland annat för att det saknas underlag för ledningens uttalande om den interna styrningen och kontrollen.

– Arbetet med att ta fram en fungerande process för intern styrning och kontroll har tagit längre tid än vi räknat med. Nu har vi fått den på plats och den är integrerad i vår verksamhetsplanering och uppföljning. Förordningen om intern styrning och kontroll är naturligtvis ett av våra viktigaste styrinstrument, säger Björn Risinger.

Havs- och vattenmyndigheten får också kritik för att myndigheten har överskridit sin bemyndiganderam, d v s att myndigheten gjort utfästelser om framtida betalningar utöver de belopp som anges i regleringsbrevet för 2011.

– Att vi överskridit gränsen är vi väl medvetna om. Det beror framförallt på att vi fick sena besked under hösten vad gäller vilka belopp som var uppbundna redan före myndighetens start. Så snart vi insåg detta ansökte vi hos regeringen om en utökad anslagsram men fick avslag. Det är därför naturligt att vi får kritik på den punkten, säger Björn Risinger.

Andra brister som Riksrevisionen bedömt som väsentliga gäller hur Havs- och vattenmyndigheten redovisat immateriella tillgångar (datasystem mm) och ett EU-bidrag för genomförda undersökningar av fiskebestånd.

Svenska Båtunionen, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren två år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2 promillelagen.

SBU har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hela Sverige. Unionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.
Svenska Båtunionen anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder.

Fotnot: Den 1 juni 2010 infördes ny lag med en maxgräns på 0,2 promille alkohol i blodet för att framföra en båt i Sverige.

Kommentarer

Jim Huzell 15:17:32 2012-03-26

Glädjande besked. Det minsta vi kan begära av våra politiker är att lagar stiftas på saklig grund. Båtfolket.se ställde ut på båtmässan i Stockholm. Trots en undanskymd monter fick vi över tretusen personer som protesterade. Förutom oss "vanliga båtsvenssons" protesterade sjöpoliser, myndighetspersoner, politiker, sjöräddare, branschfolk och t.o.m nykterister mot lagen! Även den sistnämnda gruppen ansåg att lagar skall baseras på fakta och vill inte nödvändigtvis pådyvla en självvald livsstil på andra. Imponerande!

Nu kära folkvalda. Nära en halv miljon båtägare väntar på en ändring!

Peter Eriksson 18:13:37 2012-03-26

Är det verkligen en halv miljon båtägare som är emot lagen? Var kommer den undersökningen ifrån?

Håkan 18:17:16 2012-03-26

På tiden att det görs något mot denna lobbyistprodukt från Kustbevakningen. Dags att gå tillbaka till att lagstifta med fakta som grund.

Jim Huzell 19:32:13 2012-03-26

@ Peter OK. Du har rätt, vi skall hålla oss till fakta. Det är närmare en halv miljon som omfattas av lagen. Vi har starka skäl att tro att den övervägande andelen är emot den. När sedan besättningen räknas in (som också omfattas) är vi med stor säkerhet klart över en halv miljon.

Det väsentliga är att inga fakta talar till lagens förtjänster för sjösäkerheten.

Göran Gabrielsson 19:39:46 2012-03-26

@PE: -Bra ifrågasättande där, Peter! 😉 …- Min och mångas känsla är, att det är betydligt FLER som är knäckta över denna ologiska och märkliga lag. 😛

Ola Ljungberg 20:46:25 2012-03-26

Underbart om politikerna får en gränsmarkering att lagar inte stiftade på sakliga grunder hör inte hemma i en demokrati. Vi vet alla denna lags egentliga syfte och inte var det ökad sjösäkerhet. Där försökte politikerna föra oss bakom ljuset.

Ola Ljungberg 21:40:50 2012-03-26

TRPT-styrelsen uppskattar att 400.000-500.000 båtägare omfattas av lagen lägg därtill de som vistas på båten. Familjemedlemmar etc som kan haffas för att på rent godtycke ha utfört en sjösäkerhetsmässig uppgift. Eftersom detta i lagen inte är definierat så blir det upp till KBV/Polis att tycka vad de vill om vad de anser är en sjösäkerhetsmässig uppgift. Detta gör lagen extremt rättsosäker. Så lag-omfattningsvis lär det vara över 1/2 miljon.

Björn Molin 07:55:24 2012-03-27

Klart att vi ska hålla oss till fakta när vi debatterar. För mig och de flesta av mina vänner som är båtfolk är fakta att vi inte längre besöker sjökrogarna när vi inte längre kan ta ett par glas vin till maten. Inte heller åker jag och besöker vänner i skärgården med båten eftersom det är trångt att sova i vår båt. Midsommarfirandet på Ingmarsö blir inte av i år av samma anledning. Hoppas att ingen bemöter detta med argumentet att man kan ha lika trevligt utan sprit…För oss är det livskvalitet att kunna dricka ett par glas vin till maten i goda vänners lag – lika naturligt som att ta ett par snapsar till sillen på midsommarafton. Det känns tungt att det är en borgerlig regering som drivit igenom lagen, men det beror förmodligen på att det är ett gäng nykterister och landkrabbor som sitter i riksdagen – förutom Rune Wikström

Peter Eriksson 16:33:20 2012-03-28

Snälla Ola-sist du skrev att man kunde fällas för sjöfylleri bara för att man tog i en tamp, bad jag dig visa upp en sådan dom. Eftersom du aldrig svarade så antog jag att det inte fanns någon. Eftersom du fortsätter att skriva att det verkligen förhåller sig så måste jag än en gång be dig att att visa upp en sådan dom. För det finns väl en sådan? Eller fantiserar du fritt för att det gynnar din åsikt?

Olof Malmlöf 01:34:42 2012-03-29

Peter. T.ex Uddevalla B 3023-10. Yamarin som lade loss tamparna, startade motorn men lade inte in en växel. Den har fått predjucerande effekt. Har sett fler exempel men hittar inte i denna sekund. Dock hade de tur. Blev endast c:a 10.000 i böter. Det var 2010 innan man började tillämpa bilpraxis fullt ut.

Peter Eriksson 07:52:21 2012-03-29

Men den handlar ju om en ensam båtägare som just ska lämna kajen och ge sig av (båtfolket.se/rättsfall). Inte att en annan person som befinner sig på båten blir fälld för sjöfylleri bara för han tar i en tamp. Alla brott i Sverige är straffbara på försöksstadiet elller om brottet inte fullbordats pga av tillfälliga omständigheter som gärningsmannen inte kunnat rå över. T.ex att någon ska åka iväg med sin båt, fast han har för mycket alkohol i blodet, men polisen stoppar honom innan han hunnit lägga i växeln. Eller finns det någon annan, rimlig, förklaring till att man startar båten och lossar förtöjningarna än att man ska köra iväg? Nä, du får nog leta efter de där andra domarna innan jag tror er.

Olof Malmlöf 14:14:29 2012-03-29

Förstår. Jag vet inte själv heller någon som blivit bötfälld bara för att han höll i en tamp berusad och det är nog tveksamt om det finns. Inte så intressant heller för min del eftersom det väsentliga är att lagen som sådan är av förmyndarkaraktär och att den ändå har element av rättsosäkerhet.

Ola Ljungberg 11:23:57 2012-04-03

Till P.Eriksson. Du ber mig visa upp en sådan dom. det finns ingen exakt sådan men snarliknande. Då lagen omfattar "den som utför en sjö-säkerhetsmässig uppgift" och vad det i lagtexten inte framgår så är det upp till godtycke. Jag har talat med Prof. i sjörätt om detta. Det kan vara allt som att lägga ut morgondagens waypoints, hjälpa någon av eller på båten etc. Lagen är därmed mycket rättsosäker, men så här stolligt blir det när "tyckarna" ska framhärda istället för sakliga grunder och vetenskapliga belägg.

Peter Eriksson 20:50:19 2012-04-03

Tack för det Ola. Det stämmer att det inte framgår exakt vad som är en "sjösäkerhetsmässig uppgift". Man ska nog inte överdriva denna formulering. Glöm inte att det är åklagaren som har hela bevisbördan i en domstolsförhandling. Han ska bevisa, bortom allt rimligt tvivel, att just en person har utfört en sådan uppgift. Dessutom kräver det att polis eller kustbevakning tar in hela besättningen för provtagning. Har det hänt? Vi snackar om ett brott som i de allra flesta fall bara ger böter. Det kräver ganska omfattande utredning hur besättningen agerat innan båten stoppats för kontroll. Sedan skall alla som sagt genomgå provtagning, alltså transporteras in till närmsta polisstation, de ska förhöras etc. Det är inte rimligt att tro att det skulle kunna gå till så. Och mycket riktigt bevisar ju det uteblivna domarna att det inte är så heller. Eller hur? Kanske lite fakta för eran vitbok;-)

Mats Edenius 09:46:20 2012-04-04

Peter, du har nog rätt i att hålla i en tamp aldrig blir en stor fråga – det finns dock så många tokigheter med lagen så det räcker och blir över. Ännu vet t ex ingen vad som gäller om man kör med hjälpmotorn och har huvudmotorn avslagen (det finns domar i gränslandet som visar otydligheten) osv. Men det stora problemet är lagen i sig och med vilken rätt vi kriminaliserar människor utan att de utgör någon faktiskt fara för andra och att man nu alltmer går på bilpraxis utifrån luddiga förarbeten då jämförelsen blir grotesk i många fall – biltrafik är sällan sjöliv. Det är vad vi bör diskutera. Hur långt ska vi gå i att kriminalisera människor i preventivt syfte? Till vilket pris? Du vänder dig till Ola och skriver "er" vitbok. Jag har varit med och bidragit till vitboken och vet att Ola inte har har skrivit en rad i den. Ola är inte heller med i Båtfolket. Men han stöder oss på olika sätt såsom alla de som bl a bidragit med en slant för kommande aktiviteter osv. Har vi skrivit fel i vitboken när det gäller fakta så rättar vi naturligtvis till det.

Peter Eriksson 10:54:57 2012-04-05

Tack Mats. Jag håller med dig om att det finns ett problem med att det rent statistiskt inte finns någon dokumenterad fara och att det därmed inte skulle vara någon problem med att köra båt med upp till 1 promille. Jag kan leva med att vissa tycker så och om reglerna skulle ändras tillbaka (vilket jag inte tror att de kommer att göra) så skulle jag aldrig sluta med att vara på sjön för det.
För mig som har familj med småbarn känns det inte som en uppoffring att jag inte kan dricka så mycket alkohol då jag kör båt. Jag tror dessutom att vi som har båt måste inse att attityder förändras över tiden. Det är krävs mer av båtfolket idag än det gjorde på sjuttiotalet och man kan inte längre bara vara emot allt, från bottenfärger och toatömning till att vattnet är en fredad zon där man öppnar en starköl så fort man lagt ut och ingen har med det att göra.
Sen tror jag ni (Båtfolket.se) tjänar på att driva er kampanj med fakta, vilket jag förstår att du är mån om. Jag kan dock inte låta bli att bemöta kommentarer från andra, som bygger på överdrifter och okunskap om juridiska spörsmål. Ska ni nå framgång med era argument ska man nog inte underskatta den juridiska kompetensen som Riksdagen har till sitt förfogande. Det duger inte med att kalla alla riksdagsmän för "landkrabbor" som inte förstår något av sjöliv.Alla lagar som skall införas gås nogsamt igenom av högt ansedda och utbildade jurister i Lagrådet innan det klubbas igenom i Riksdagen.

Ola Ljungberg 00:44:08 2012-04-18

hej igen Peter Eriksson.
Jag läser att du har familj med småbarn. Jag har barn med barnbarn. Som du säkert förstår skulle jag aldrig heller utsätta dem för risk, (det syns sagt i statistiken) men har valt att sätta ned foten mot denna förmynderilag. Lagar ska stiftas på saklig grund inte på hjärnspöken eller andra dolda och kamouflerade avsikter som nu. Det är en grundbult i all demokrati. Hälsar Ola

Peter Eriksson 08:55:03 2012-04-18

Jag vet inte vilka dessa "dolda och kamouflerade avsikter" du syftar på. Vad jag vet så röstade inget parti emot förslaget. Det finns några ledamöter i Centerpartiet (som för övrigt skulle åka ur riksdagen om det var val idag) som vill att lagförslaget ska utvärderas. Jag tror inte att man kommer att göra någon utvärdering efter så kort tid efter att lagen infördes. Kan jämföras med den nya sexualbrottslagen som infördes 2005 och som fått mycket kritik. Det finns inget som antyder att den kommer att utvärderas de närmsta åren.
Sen vill jag bara citera Mark Twain: -Det finns tre typer av lögn. Lögn-förbannad lögn och slutligen statistik.

Ola Ljungberg 01:09:16 2012-05-14

@ Peter E. Kamouflerade avsikter = Existensberättigande till KBV+ Politiskt populism+ Kammarrätten om lagen: "nykterhetspolitiskt" = gå IOGT/MHF tillmötes plus pinnplocka=fejka upp brotts-statistik.

Jim Huzell 20:15:20 2012-08-20

@ Peter. Intressant att en man som gav råd till sin fru när hon skulle lägga till vid en polisbåt nu fällts för sjöfylleri. Värre än tampen alltså!

Peter Eriksson 14:26:32 2012-08-21

Jag kunde inte hitta någon fällande dom i detta fall. Som jag förstår har saken inte prövats i domstol. Det finns en bra artikel i SVD om saken .
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/atalas-for-sjofylla-nar-frun-korde_7431536.svd
Om man inte kan lägga till bredvid en annan båt mitt ute på havet utan hjälp så får det nog anses som att den andra personen utfört en väsentlig uppgift i lagens mening. Något som Hugo Tiberg för övrigt håller med om i artikeln.

Ola Ljungberg 20:25:06 2013-08-31

det ska inte vara 500.000, det ska vara 400.000 tusen enligt en politiker.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/missnoje-i-sjofyllelagens-kolvatten/
Intressant att det är på den här nivån somliga anser vi ska samhällets knappa resurser till. Vilket problem har de tänkt lösa samtidigt som vardagsbrotten åker direkt ned i källaren?Leif GW Persson: Lättare att plocka pinnar genom att låta hundratusentals nyktra förare lämna utandningsprov än att finka vanliga busar.Lättare att omhänderta en vanskött hamster än att utreda en våldtäkt. Och så vidare, och så vidare med kursen stadigt bort från det som riktigt polis­arbete handlar om

Det är oerhört hård segling i Volvo Ocean Race för tillfället. Båtarna har varit tvunga att hålla igen i vindar på upp till 60 knop i helgen för att inte utrustningarna ska gå sönder och besättningarnas säkerhet äventyras. I ledningen ligger nu Groupama medan Sanya har dragit sig ur delsträckan.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 5 leaders Groupama and PUMA extended their advantage over the fleet in strong winds and huge seas on Sunday, as Telefónica made cautious progress and CAMPER accepted they would have to make a brief pit-stop in Chile for repairs.

While the leaders were passing the central waypoint in the Southern Ocean ice exclusion zone, CAMPER with Emirates Team New Zealand were settling on Puerto Montt on the west coast of Chile as the best place to repair damage to their bow.

CAMPER skipper Chris Nicholson, who pledged to complete Leg 5 from Auckland in New Zealand to Itajaí in Brazil once the work is done, said their predicament had begun to snowball after repairs were needed to a forward bulkhead earlier in the leg.

“We repaired that only for that repair to fail again probably about three days ago,” he said. “Then we were trying to stem the flow in terms of stopping the problem getting any worse.

“The bulkhead offers a lot of support to our longitudinals (hull supports) and we have to keep the longitudinals intact. Unfortunately some of the secondary bonding let go of the longitudinal and that’s when seamanship has to take over and basically call enough is enough.

“We will suspend racing once we get closer to Puerto Montt, do our repairs and get back in the race,” he added. “We estimate it will be three days of repairs and then we will be on our way to Itajaí.”

At 1300 UTC, Groupama sailing team were 48 nautical miles ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG, with Team Telefónica 120 nm off the pace.

Telefónica skipper Iker Martínez confirmed the Spanish crew were concentrating on protecting their boat and themselves against the harsh conditions in order to complete the leg safely.

“Everyone’s security comes first,” Martínez said. “We had a problem in the bow that we don’t want to escalate. It’s a shame having to go slowly, we don’t like it at all, especially when you’re fighting.

“The boat is going well now, but there is a danger that it could be damaged, so that is why we have decreased our speed.”

Groupama skipper Franck Cammas said the French crew were taking every precaution necessary after sailing in 30 to 40 knots of breeze for more than 24 hours.

“It is true we have more a foot on the brake than on the accelerator,” Cammas said. “We know we are on the limit and the boat’s structure is bearing a lot of load. We don’t really know where the limit is and that is why it is a bit stressful for the helmsman and the crew to sail as smoothly as they can.”

Second-placed skipper Ken Read said his PUMA team were holding up well, “touch wood”, in conditions he reckons even the saltiest of old sea-dogs would agree were classic Southern Ocean.

“It’s windy, wild, with massive waves, yeah, everything you’ve ever read in a travel brochure,” he said.

“The boat is holding up spectacularly so far. I like to think we’ve picked our times really well on when to throttle down and when to ease off on the throttle. It’s very easy to let these boats get away on you. You just take off. Certainly there are wind conditions that you have to reel them in.”

Meanwhile, over 900 nm behind the leaders fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing were still languishing in light winds having passed the eastern end of the ice exclusion zone.

Abu Dhabi skipper Ian Walker said the Roaring Forties had so far been more of a whimper. “We have finally reached the Western ice gate waypoint and must now try and head due east,” Walker said.
“Unfortunately as we expected we are now totally becalmed as the centre of the high pressure passes over the top of us but in 24 hours we should be clear and can start making proper progress towards Cape Horn.



“We cannot help but look at the position and wind reports of the boats ahead to even wonder if we aren’t in the best place,” Walker said.

Det står helt klart att Dalslands kanal blivit ett mycket populärt besöksmål. Flera år i rad har seglationen ökat kraftigt. Seglationssäsongerna 2006 och 2008 kom att bli några av de bästa sedan toppåren i mitten av 1980-talet. Även om de senaste åren slagit hårt mot fritidsbåtlivet är Dalslands kanal ett mycket attraktivt resmål.

– Under flera år har kanalbolaget jobbat målmedvetet med att utveckla service och miljö, säger
Kanaldirektör Benny Ruus. Vi ser med tydlighet att detta arbete givit resultat. Våra besökare ger oss mycket gott betyg och ryktet sprider sig…

Vad är det då som gör Dalslands kanal ökat så popularitet? Så här svarar trafikanterna när;

Här slipper man en timmes kö till duschen
Dalslands kanal är en rofylld och stilla upplevelse. Här finns fortfarande de genuina naturhamnarna som man minns den från 70- och 80-talet – före båtinvasionen på västkusten.

Bäver, älgkalv och kantareller
Gamla genuina kulturhistoriska slussmiljöer varvas med fantastiska naturscenerier. Här möter du bäver och älgkalv. Vill du plocka blåbär till frukosten eller kantareller till kvällsmackan, är skogen full

Inget ”ooa hela natten”
Det är en så annorlunda upplevelse. Idylliska slusstationer och trevliga slussvakter. Rofyllt!

Man får pengar över…
Man upplever att avgifter för slussning och gästhamnar är mycket rimliga. Dessutom är det billigare här om man ska bunkra bränsle, handla mat eller ”äta ute”. För ca 2500 kan du köpa ett TUR & RETUR-kort för samtliga slussar i hela sjösystemet. En gästhamnsplats kostar mellan ca 70-100 kronor.

Nu arbetas det för fullt i kanalbolaget med förberedelserna inför seglationsstarten i juni; marknadsföring, personalrekrytering och utbildning, service och besiktning av anläggningar och översyn/kontroll av farleder och farledsmarkeringar hör till de sedvanliga arbetsuppgifterna. Under vårvintern kommer kanalbolaget också att återmontera de slussportar som varit uppe för reparation under vintern.

Dalslands kanal är öppen för seglation mellan 11 juni – 30 augusti, 2012.

Bilden är från Håverud.

Info: www.dalslandskanal.se

Det blev ett tydligt ja till att fortsatta arbetet för en sammanslagning mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet vid årets Båtriksdag i Stockholm sista helgen i mars. Röstetalen blev 119 röster för och 62 röster mot fortsatta diskussioner. I framtiden blir det alltså ännu mer naturligt med motor- och segelbåtar sida vid sida.

Diskussionerna har varit intensiva runt om i Båtsverige inför helgen 24–25 mars 2012. För första gången sedan mitten av 80-talet stod frågan om ett samgående mellan landets två största båtorganisationer – SBU och SSF – på agendan.

Båtriksdagen tog ställning till det arbete som den styrgrupp som har utsetts av SBU och SSF har tagit fram. Där finns många detaljer, men den allra viktigaste texten var den här:

”Unionsstyrelsen hemställer härmed att Båtriksdagen fattar beslut om att US tillsammans med Svenska Seglarförbundet ges i uppdrag att fortsätta arbetet med att bilda en gemensam båtlivsorganisation 2014 att tillhöra Riksidrottsförbundet.”

Arbetet klart 2014
Båtriksdagen sa ett tydligt ja till Unionsstyrelsens proposition och därmed kan arbetet mot en ny, stor båtorganisation fortsätta. Enligt tidsplanen ska den nya organisationen – oklart vad den ska heta – sjösättas 2014, men först återstår en hel del arbete och diskussioner.

– Det fanns en klar majoritet för en fortsatt diskussion för en eventuell sammanslagning med Seglarförbundet. Styrgrupperna ska utarbeta ett färdigt förslag för samgående, säger Bengt Gärde, ordförande för SBU med 170 000 medlemmar.

– Förslaget ska ligga färdigt till den extra Båtriksdag som hålls i november 2012.

Det var med god majoritet som besluten togs på Båtriksdagen. 119 röster – däribland Saltsjön-Mälarens Båtförbund och Västkustens Båtförbund – gick till ja-alternativet medan 62 gick till nejsidan.

Kritiska åsikter
Debattörerna på Båtriksdagen gick stundtals på djupet i detaljer inför en kommande sammanslagning. Detta innebar att diskussionerna ofta kom att röra detaljer som ännu inte är färdigutredda. Det var dock inte ett helt färdigt ja- eller nejförslag som förelåg utan ett beslut om fortsatt utredning av samgående.

Det mesta av detaljkritiken framfördes av Östergötlands Båtförbund med sin ordförande, Harald Mårtensson, och Blekinge Båtförbund med sin ordförande, Tommy Engvall. Dessa pekade på möjligheterna för organisationen att bli toppstyrd och att även den regionala indelningen kan bli fel.

Möjligheter att tycka till
Bengt Gärde betonar att det finns stora möjligheter för medlemmar i SBU att påverka det kommande utredningsarbetet.

– Vanliga båtmänniskor kan agera genom båtklubbar, båtförbund och upp till SBU:s styrelse fram till Båtriksdagen 2013. Det kommer även att gå ut en skrivelse för att få in viktiga synpunkter.

– Jag tror att det här beslutet blev bra. Vi var inte mogna för att ta ett definitivt beslut än eftersom alla frågor inte har besvarats, säger Bengt Gärde.

Positivt hos SSF
På SSF:s Seglardag, motsvarande SBU:s Båtriksdag, var tongångarna mer positiva.

Thomas Wrande, ordförande i Stockholms Seglarförbund, var med om att formulera det förslag som röstades fram:

– Vi fick ett tydligt mandat från våra medlemmar att SBU-frågan måste utredas ytterligare. Frågan är särskilt viktig eftersom det kan bli svårt att reversera om ett par år, det vill säga gå ur organisationen igen om det inte blir som man hade tänkt sig, säger han.

SSF:s förbundsdirektör och sportchef, Stefan Rahm, var nöjd med distriktens och klassförbundens tydliga viljeinriktning i samgåendefrågan:

– Nu har vi en intensiv sommar framför oss, där vi ska ta fram mer detaljerade dokument och verksamhetsplaner på hur den nya organisationen kan komma att byggas upp, säger han.

I höst kallar Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet till var sin extra Båtriksdag respektive Seglardag där frågan om en sammanslagning slutligen ska avgöras. I SBU:s fall inträffar detta i november.
Text: Lars-Åke Redéen och Lasse Bengtsson

Läs mer om SSF:s Seglardag här:

http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2012/1akvartal/JatillvidareSBU-utredning/

Bildtext:
SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2012. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands BF, Sten Olsson, Bottenvikens BF, Lennart Wendt, SMBF, Lasse Carlsson, Västkustens BF, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö BF, Inge Bramer, SMBF, Carina Nylander, Västerbottens BF, Lars Afzelius, Västkustens BF, och Christer Friedh, Blekinge BF. Saknas på bilden gör Gitte Nählinder och Kjell Holst, båda från Skånes BF.

E.ON har invigt en unik mobil mätmast på varvet i Landskrona. Masten ska nu bogseras ut i havet mellan Sverige och Baltikum för att undersöka vind, vågor och strömmar på Södra Midsjöbanken.

Pressrelease:

– Det finns inget beslut att bygga några vindkraftverk på Södra Midsjöbanken, men platsen är intressant och därför genomför vi en rad undersökningar, förklarar E.ON Vinds VD Mark Porter och tillägger att den grundläggande frågan är hur mycket det blåser.

Mätmasten står på en plattform av stål och är byggd som en stor båt, men utan motor – ungefär som en oljeplattform. Den väger 670 ton, har tre 48 meter långa ben. I hamn och under transport är benen upphissade, men väl på plats sänks benen ned så att plattformen står på botten. Mitt på plattformen står en 80 meter hög mast som ska mäta vinden.

­– Vinsten med att bygga en mobil mätmast, i stället för att bygga en stationär direkt på havets botten, är att vi kan använda masten igen någon annanstans, vilket sparar såväl pengar som miljö, säger Mark Porter och fortsätter:

– Dessutom kan detta vara en intressant teknik även för havsbaserade vindkraftverk – inte bara mätmaster.

E.ONs målsättning är att driftsätta en stor vindkraftspark till havs var 18:e månad. E.ON har redan börjat bygga Kårehamn utanför Öland: 16 turbiner ska 2013 producera el nog till att försörja 50 000 hem med hushållsel eller hälften av den el som i dag förbrukas på ön.

– Därefter bygger E.ON Humber i brittiska vatten, följd av tyska Amrum Bank. Totalt kommer då 170 turbiner till havs att producera förnybar el till omkring en halv miljon hushåll, berättar Mark Porter och undertryker att de tre projekten är en investering på 2 miljarder euro.

I början av mars skickade E.ON in en ansökan om miljötillstånd till Miljödepartementet och en ansökan till Näringsdepartementet om att få disponera havsbotten – en så kallad rådighetsansökan. Ansökan gäller att få bygga vindkraftverk på Södra Midsjöbanken i havet mellan Sverige och Baltikum.

Trots ansökan finns inget investeringsbeslut för projektet, men väl ett beslut att aktivt arbeta för att parken en dag ska kunna byggas. Ett konkret steg i det arbetet är bygget av den mobila mätmast som nu står färdig i Landskrona.

E.ON beräknar att det finns teoretiskt utrymme för upp emot 300 verk på Södra Midsjöbanken.

Tidigast någon gång runt 2018 skulle parken kunna stå färdig.

Plattformen ska mäta vind, vågor och strömmar på Södra Midsjöbanken för att ge svar på huruvida området är lämpligt för produktion av förnybar el.

Svenska Ryds F528 Sport vann pris som mässans båt på den pågående båtmässan i Oslo, tillsammans med den norska nyheten Viknes 930. Även i Sverige på Allt för sjön belönades den nya Rydsbåten då den utsågs till MiljöBästaBåt av Svenska Båtunionens Miljökommitté.

Ryds Future Line F528 har valts till MiljöBästaBåt 2012. Bakom den prestigefyllda utmärkelsen står SBU:s miljökommitté.

Småländska Ryds, som är en Skandinaviens största båtproducenter, har lagt stor vikt vid miljön när de har tagit fram sin nya modellserie, Future Line. Båtserien är byggd till 100 procent med vakuuminjicering, vilket minskar miljöfarliga utsläpp högst väsentligt. Även miljön i fabriken blir mycket bättre med vakuumteknik.

Ryds, som ägs av Nimbus Boats, är först i Skandinavien med att utnyttja vakuumtekniken till samtliga delar i båten, vilket gör skillnad med den omfattande produktion som företaget har. Även luckor och smådetaljer är tillverkade med vakuum.

– SBU:s miljöutmärkelse brukar gå till en större familjebåt där inte minst komfort och utrustning är av betydelse. Man får då även tillfälle att utvärdera alla de extrautrustningar som antingen är nödvändiga eller av andra skäl följer i dess spår, säger Thore Hansson, ordförande i Miljökommittén.

– I år har vi gått en annan väg. Vi menar att detta val i ett miljöpåverkansperspektiv får stora konsekvenser för miljön. SBU:s utmärkelse för MiljöBästaBåt år 2012 har just därför tillfallit en av de större tillverkarna i denna kategori, nämligen Ryds, med sin dagtursbåt F528 Sport.

Den norska juryns motivering lyder:

“I en tid der båtbransjen sliter i stor motgang, er det ytterst prisverdig at noen velger å tenke nytt og sette tankene ut i praksis. Vinneren i denne kategorien har vist stor vilje til å fornye småbåtkonseptet på en oppsiktsvekkende måte. Til tross for at produsenten produserer under strenge krav til miljøpåvirkning, har man utviklet produksjonsteknikker som gjør det mulig å tilby sluttbruker en serie småbåter med høyt utstyrsnivå til en meget gunstig pris. For rundt 200.000 kroner får man en familievennlig, praktisk, trygg og komfortabel dagsturbåt i et friskt, moderne design. Vinneren er Ryds F528 Sport!”.