Nyheter

Nu lanserar Canon en helt ny undervattenskamera som passar alla tänkbara äventyr. Den robusta kameran är vattentät, stötsäker, dammtät och köldtålig och har flera innovativa finesser, som till exempel GPS. Fånga de vackra undervattensmiljöerna på bild eller filma i HD-kvalitet på upp till 40 meters djup.

Pressrelease:

Med Canons nya kamera PowerShot D20 behöver du inte oroa dig för repor, sand eller vattenskador. Kameran klarar nämligen en fallhöjd på 1,5 meter, ett vattendjup på tio meter och en temperatur ner till -10°C, vilket gör att du kan använda den året runt i alla tänkbara miljöer. Ta med kameran på spabesöket, båtturen eller utomlandsresan och sprid dina roliga och annorlunda bilder till dina vänner.

Genom en enkel knapptryckning ändrar du läget till filminspelning. Filma dina vänner under vattnet och lek med flera roliga finesser, som till exempel slow motion, som drar ut på spänningen i filmscenen. Med en optisk zoom på 5x missar du inga spännande detaljer.

Kameran är enkel att använda och har flera olika tekniska funktioner för den som vill ta mer avancerade bilder. Till exempel kan man välja mellan sju olika kreativa effekter som ger bilderna ett helt annat utseende. Gör bilden svartvit, lek med fisheye-effekten eller gör landskapen till miniatyrmodeller med miniatyreffekten.

– Kameran passar i alla typer av miljöer och är enkel att använda. De olika kreativa effekterna gör användaren till en proffsfotograf, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon.

Ställer man in GPS:en markerar kameran var någonstans bilden togs. Kameran tar även skarpa bilder i svagt ljus och har en inbyggd bildstabilisator som jämnar ut handskakningar och rörelser så att bilden blir så bra som möjligt.

Flera tillbehör
För den som vill ta med kameran under dykturen finns ett tillhörande undervattenshus som skyddar ända ner till 40 meters djup. Ytterligare tillbehör finns i form av karbinhake och axelrem så att kameran alltid finns inom räckhåll, skyddsfodral samt ett flöte som håller kameran flytande om man råkar tappa den medan man simmar.

Canon PowerShot D20 finns i färgerna blå, silver och gul och kostar ca 3 600 kronor. Kameran finns till försäljning i juni 2012.

Snabba fakta om Canon PowerShot D20
• Vattentät, stötsäker, köldtålig och dammtät
• Enkel att använda
• 28 mm vidvinkelobjektiv
• 5x optisk zoom
• Smart autofunktion (32 olika sceninställningar)
• GPS-funktion
• Filmar i HD-kvalitet
• Intelligent IS: bildstabilisering som jämnar ut handskakningar och rörelser
• Bildstabiliseringsteknik som automatiskt väljer den mest optimala inställningen
• HS-system som gör att kameran tar skarpa bilder även i svagt ljus
• Undervattensfunktioner

Fusion lanserar nu sin nya 700 serie som är kompatibel med iPod, iPhone och iPad. Fusion 700 serie marinstereo har Fusions unika och eleganta True Marine design och är vattentäta enligt IPX5. De har inbyggd förstärkare med 4 kanaler på totalt 280W effekt (4x70W) samt en lågnivå utgång för subwoofer och två lågnivå utgångar för externa förstärkare.

Pressrelease:

Tack vare Multizone teknologi styrs volymen i två zoner individuellt, vid anslutning till externa förstärkare kan upp till fyra zooner styras. Volym och låtval samt radiostationsval görs enkelt med ratten och knapparna. Den tydliga fyrfärgs displayen presenterar informationen. Vid fast kabel anslutning till ethernet router med trådlös kommunikation ombord på båten kan 700 serien styras trådlöst via iPhone, iPod Touch eller iPad. Appar finns för nerladdning som gör styrningen möjlig. FusionLink gör det även möjligt att styra 700 serien ifrån multifunktionsdisplayer och GPS kartplottrar som har FusionLink.

Fusion 700 serie finns i två versioner, med DVD/CD spelare eller med integrerad iPod/iPhone dockningsstation. Till DVD/CD versionen kan en extern iPod/iPhone dockningsstation kopplas. Båda modellerna av 700 serien är utrustad med en integrerad AM/FM och VHF radiomottagare. VHF mottagaren gör att det går att lyssna på VHF kommunikation men inte sända. En inbyggd klocka gör det även möjligt att använda 700 serien som väckarklocka. Vid iPod och iPhone anslutning visas iPod menyn på displayen. Externa ljudkällor som MP3 spelare kan anslutas via AUX ingång på baksidan och MP3 ljudfiler kan spelas från lagringsminne via USB anslutning. 700 serien kan anslutas till TV via video utgång och spela upp film från iPod, iPhone och iPad.

Fusion NRX200 är en avancerad fjärrkontroll till 700 serien och en NMEA 2000 repeater med en 2,7” LCD display. Den vattentäta (IPX7) fjärrkontrollen NRX200 för panelmontering gör det möjligt att styra 700 serien från andra utrymmen ombord, även från badplattformen. 700 serien är kompatibel med NMEA 2000 och kommunikationen mellan fjärrkontrollen NRX200 sker via NMEA 2000 nätverket vilket underlättar installationen. På fjärrkontrollen kan NMEA 2000 information som finns tillgängligt presenteras, t.ex. vind, djup och fart. Flera fjärrkontroller kan installeras ombord.

Info: www.comstedt.se

Varje år inträffar ett antal onödiga båtbränder, en del av dem på grund av felaktig gasolanvändning. Den vanligaste olycksorsaken med gasol är läckage i slangar och anslutningar.

Pressrelease:

Anders Rogstedt, affärsområdeschef på AGA Gas, svarar på tre frågor om gasolsäkerhet.

1. Vad måste jag tänka på innan jag sjösätter båten?
För att undvika en olycka ska gasolsystemet inspekteras noggrant innan det används, både gassystemet och slangen. Kontrollera också att ditt gasolsystem har en inbyggd läckagetestare, det är ett billigt och enkelt sätt att kontrollera tätheten i ditt gasolsystem. Du kan se om det strömmar gasol trots att du stängt av alla förbrukande enheter.
Om du använder någon av de allra minsta gasolflaskorna av campingtyp har de ingen flaskventil för enkel avstängning av gasflödet. Har du en sådan på din båt bör du se till att du har en avstängningskran omedelbart efter flaskanslutningen. Det finns till exempel reduceringsventiler med inbyggd avstängningskran att köpa.

2. Hur underhåller jag gassystemet?
Undersök slangen från gasoltuben så att den inte är sprucken eller läcker. Kontrollera med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray. Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage. Vid läckage och sprickor byt ut slangen mot en ny. Du ska alltid använda slangar som är godkända för gasol och är märkta -30C. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.
Enklast är att byta ut både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum t ex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är. I tryckregulatorn, som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning, finns ett gummimembran som åldras med tiden.

3. Vad ska jag göra om en läcka uppstår?
Gasol är egentligen luktfri men genom att tillsätta ett illaluktande ämne är det lättare att upptäcka en läcka. Om det börjar läcka gasol ska du:

 Stänga gasventilen för att stoppa gastillförseln
 Larma och varna
 Vädra. Använd inte elektrisk utrustning som kan skapa gnistor
 Leta reda på var det läcker
 Åtgärda läckan
 Kontrollera att det är tätt

– Gasol är ett säkert, miljövänligt och effektivt bränsle bara man vet hur man ska hantera det, säger Anders Rogstedt.

Info: www.agagasol.se

Info: www.alde.se

I år seglas Lidingö Runt 12 maj. Alla segelbåtar med en standardsegelyta på minst 10 kvm är välkomna att vara med. Mätregel är endast SRS. 5 startande båtar eller fler av samma typ ger egen klass. Arrangör är Lidingö Segelsällskap.

Shorthanded bildar egen klass (max två personer ombord) med eller utan spinnaker.

Klass Express får tävla utan dynor ombord.
1. Regler
1.1 Tävlingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är definierade i
Kappseglingsreglerna (KSR) och med Appendix S.
1.2 Tävlande ska följa SSF:s licensbestämmelser för reklam.
1.3 Alla båtar ska ha nummerlapp som tillhandahålls av arrangören veckan före tävlingen.
Platser och tider meddelas senare på www.lidingorunt.se
2. Villkor för att delta
2.1 Den person ombord som har ansvaret ska vara medlem av en klubb som är ansluten
till sin nationella myndighet.
2.2 Varje deltagande båt ska vara ansvarsförsäkrad.
2.3 Tävlande deltar i regattan helt på egen risk. Se KSR 4, Besluta att kappsegla. Den
arrangerande myndigheten accepterar inget ansvar för sak- eller personskador som
någon råkat ut för i samband med eller före, under eller efter tävlingen.
3. Anmälan
3.1 Anmälan ska göras senast 2012-05-08 kl 24.00 via Lidingö Runts webbplats www.lidingorunt.se
Anmälan ska innehålla uppgifter om:
namn, e-postadress, mobiltelefon, adress, postnummer och ort, klubb, båttyp, segelnummer, båtnamn, SRS kategori/Standardbåt/Klassbrev/Mätbrevsbåt, om man avser segla med eller utan spinnaker, samt eventuell annan information till Lidingö Runt

Långfredagen 6 april drar årets Bilsport Performance & Custom Motor Show igång. Under fyra dagar väntas cirka 80 000 besökare lockas till Jönköping och Elmia. Och programmet är fullspäckat konstaterar projektledaren Lasse Theander:

– Det kommer att finnas något för alla åldrar och intressen, utlovar han. Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, har två stora avdelningar i hall C: Mopeden 60 år och Svenska tävlingsfordon. I hall D finns ombyggda hojar och Hot Rods. Tre gånger om dagen sker stuntshower utomhus, där Terry Grant uppvisningskör bilar från Storbritannien, svenske Matti Teppas kör hojar, och driftingkungen Stian Jacobsen, Norge, är på banan. Samtidigt slår han ett extra slag för ”nightshowen” utomhus på påskafton.

I år fyller också tidningen Bilsport 50 år vilket firas och inramas av årets tema, som är en hyllning till den evige rocklegenden Elvis Presley. Kvällsunderhållningen är därmed självklar, och ja: det blir Elvisshow. Även dagarna kommer att fyllas med toner från ”The King”. Tolv utsedda deltagare tävlar i Elvis Song Contest. Fyra bröllop i sann Elvis-anda med en kuliss av Graceland kommer att förgylla påskaftonen.

Antalet utställande företag är 172 med tio länder representerade. Cirka 600 bilar och motorcyklar kommer att visas upp, och antalet klubbar som deltar är 35.

– Jag tror minsann att vi slår publikrekord i år, förutspår Lasse Theander och välkomnar alla till folkfesten.

Bilden:
Avtäckning av den nya designen av Speedghost Teams Top Fuel sker på Elmia. Foto: Markus Ek – www.mek.nu.

Trots att fyra av sex båtar har brutit blir det en stenhård kamp ända in i mål av den pågående delsträckan i Volvo Ocean Race. Telefonica flåsar ledande Puma i nacken och med bara drygt 400 Nm kvar till målgång ser det ut att bli en rafflande slutstrid.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama 4 (Franck Cammas/FRA), which dismasted on Wednesday afternoon, arrived in Punta del Este in Uruguay at 0355 UTC this morning. The team will construct a jury rig with the help of members of their shore crew and return to the race track to complete Leg 5 to Itajaí, Brazil. Of the two teams still racing, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA), the only team not to have suspended racing at some point on this testing leg from Auckland, are powerless to protect their leading position from the unstoppable Telefónica (Iker Martínez/ESP).

“There is no way to cover a boat that five days ago was 400 nm (nautical miles) behind and at a dock,” reported PUMA’s Media Crew Member Amory Ross.

Telefónica made a brief pit stop on April 1 at Caleta Martial, a cove on Herschel Island in Chile, to make temporary repairs before returning to the race track 17 hours later.

Conditions today are no less testing. Still close-hauled, PUMA and Telefónica have reported gusts of over 50 knots between 0530 and 0610 UTC. In the darkness, it was all hands on deck to drop all sails when Telefónica was hit by a massive squall, which could easily have compromised their position.

“It was pretty chaotic,” said Telefónica’s watch leader Neal McDonald. “We had to take all the sails down, it wasn’t sailable at that stage and we went into survival mode for a few minutes.”

Conditions have since eased, but the Spanish crew are cautious.
“It is very sedate now, it’s only 13 knots,” McDonald added. “We’ve gone to a J4 small headsail, just in case we get a bit more. We are going to sit on that for a while and just see what happens.”

In spite of the earlier drama, Telefónica still managed to take another four nm out of PUMA, who, at 1000 GMT, led by 53.14 nm.

While PUMA is keeping in close contact with the coast of Brazil, just 14 nm offshore, Telefónica, having halved their lateral separation, are 40 miles further east. With just 434 nm of runway left to the finish, it would be heart-breaking for the team to be forced into second place by the runaway Spanish, a position that would feel more akin to finishing last.

“Hopefully the front they’ve carried north since Cape Horn will reach us with enough time to hold on to the lead, but we just don’t know,” PUMA’s Ross added.

“They are untouchable and unreachable so far offshore. One routing model has us finishing within five minutes of each other.”

Conditions for the finish could certainly be light and fickle and even if Telefónica were to enter the final hours in first position, the race could still produce a nail-biting finish in PUMA’s favour.

“It’s all in the hands of the weather gods,” McDonald concluded.

The leader is expected to cross the finish in Itajaí at approximately 1600 UTC on Friday.

Ett nytt nummer av Båtliv har kommit ut till alla prenumeranterna. Därmed finns tidningen att läsa även som pdf-fil direkt i din dator, surfplatta eller telefon. Alla artiklar och annonser som finns med i tidningen finns även i vår pdf-tidning. Dessutom kan du klicka dig vidare på ett smidigt sätt från artiklarna och annonser.

Adressen är:

Info: www.batliv.se/pdf

Trots att det varje år transporteras miljontals passagerare med färjor och kryssningsfartyg på svenska vatten finns fortfarande inget bra system för massräddning. Sjöräddningssällskapet har därför utvecklat ett system som gör att stora mängder människor snabbt kan räddas ur vattnet vid stora olyckor ute till havs.

Pressrelease:

Natten mellan den 14 och 15 april är det 100 år sedan Titanic förliste och i samband med detta vill Sjöräddningssällskapet uppmärksamma massräddningsfrågan.

– Det handlar om två saker. Det ena är vikten av gemensamma regelverk, genomarbetade rutiner och krav på träning. Det är först när en besättning är tränad som den har förutsättningar att klara en riktig olycka. Det andra är utrustning. Vi måste se till att fartyg är utrustade för att klara både evakuering vid egen sjönöd och att kunna bistå andra fartyg i sjönöd, säger Rolf Westerström, vd på Sjöräddningssällskapet.

Ett system för massräddning
Sjöräddningssällskapet har tillsammans med Chalmers tekniska högskola och Stena Line arbetat aktivt för att ta fram en hållbar lösning på massräddningsproblematiken. Detta har resulterat i massräddningssystemet FIRST (First Independent Responder Safe Transfer), som går ut på att det första fartyget som når fram till en olycksplats ska kunna bärga ett stort antal människor. FIRST består av såväl teknisk utrustning som träning av besättning. Mer information finns på projektets hemsida: www.first-rescue.org

Världskonferens i Göteborg den 3-5 juni
Sjöräddningssällskapet ligger i framkant och jobbar även för att påverka internationellt. Förhoppningen är att med FIRST-projektet ska kunna rekommendera FN-organet IMO (International Maritime Organization) att utveckla internationella regelverk för de nya systemen för massräddning. En världskonferens i Mass Rescue hålls i Göteborg den 3-5 juni 2012 där Sjöräddningssällskapet står som värd. Här kommer FIRST-projektet att visas för internationella intressenter. www.international-maritime-rescue.org

Miljoner passagerare i en växande industri
Det finns idag inget säkert sätt att rädda många människor från livbåtar, flottare eller från sjön. Antalet passagerarfartyg ökar, liksom antalet passagerare som dessa fartyg bär med sig. Enligt uppgifter från Financial Times rapport från årets kryssningskonferens i Miami så har kryssningsfartygen i världen mer än fördubblats mellan år 2000 och 2011. Resorna har ökat från 7,2 miljoner till 16,3 miljoner, 143 nya fartyg togs i bruk och 14 till står inför leverans i år.

– Internationellt så tittar man på hur Sjöräddningssällskapet och Sverige arbetar med massräddningsfrågan och vi ligger i absolut framkant med FIRST. Sverige kan spela en högst väsentlig roll i arbetet med att påverka reglerna IMO, vilket också är vårt mål, fortsätter säger Rolf Westerström.

Info: www.ssrs.se

Diva har alltid varit synonymt med fina seglingsegenskaper, enkel hantering och innovativa lösningar. Den nya Diva 24 har allt det positiva med en Diva, nedkokat till ett koncentrat för att bjuda seglingsupplevelser. Här är fullt fokus på seglingsegenskaper, komfort på däck och enkel hantering.

Pressrelease:

Diva 24 är optimerad för dagsegling. Utvecklad för dagar fyllda av aktiv segling med en sittbrunnsplanering som en effektiv kappseglingsbåt. På en båt optimerad för komfortabel dagsegling är naturligtvis sittbrunnen det viktigaste ombord, Diva 24 har två stycken.

Akterut en effektiv brunn där rorsman har högsta komfort under segling och själv når alla funktioner på klassiskt Diva vis. Den främre brunnen ger plats åt en aktiv besättning så väl som en oöverträffad komfort för de som bara vill åka med och njuta.

Divabåtar är kända för att bjuda sina ägare härliga seglingsupplevelser. Nya Diva 24 blir inget undantag, här finns erfarenheter alla våra modeller inbyggda. Båten bjuder hanterbarhet som ingen annan båt i storleksklassen. Ett modernt lättdrivet skrov med linjer som ger maximal fart på kryss såväl som undanvind gör ingen besviken. En effektiv köl som sticker djupt i nedfällt läge ger höjd och stabilitet.

Konstruktionsmålet har varit att oavsett erfarenhet skall seglaren känna största seglingsglädje i nya Diva 24 DC. Surfa fram i 14 knop med gennaker eller spinnaker. Eller njut av lata dagar där solen flödar och att bara vara på sjön är det viktigaste. Glid fram bekvämt halvliggande i den trygga främre sittbrunnen optimerad för komfort.

Diva 24 är en ny sorts båt som erbjuder nya möjligheter, en båt du lätt seglar ensam men med plats och trygghetskänsla för vänner, barn eller barnbarn. DIVA 24 DC tar dig in i vikar dit ingen annan når. Ombord finns fyra fullängdskojer, pentry och wc. Inombordare och båten är trailerbar.

Det smidiga formatet gör att du känner kontakt med havet och den vikbara kölen ger ett grundgående på 30 cm och du får drömviken för dig själv. Som seglare kan du uppleva hela arkipelager i utskärgårdarna som tidigare inte var möjliga att nå.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 7,54 m
Skrovlängd: 7,26 m
Bredd: 2,54 m
Djupgående: cirka 0,28 / 1,86 m
Vikt: 1 000–1 300 kg
Storsegel: 17,50 m2
Fock: 10,3 m2
Kojer: 4
Motor: 5 kW / 6 hk
Pris: från 285 000 kr
Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Göran B 15:21:48 2012-04-08

Ser ut att bli en riktigt läcker liten båt.
Har bestämt mig för ett enklare båtliv och tittat mycket på Campus 7.4. I den båten har man försökt få in så mycket komfort som möjligt i ett smidigt format. I Divan verkar man gjort tvärt om, stor sittbrunn med komfort under segel och i hamnoch möjlighet till övernattning.
Inte ett helt lätt val.

Trött på jobbet , vill segla mera!

Lars 21:49:39 2012-04-11

Men är det inte väl dyrt när man gämför med begagnadut utbudet av 70 och 80- talsbåtar.
Här får du Mycket båt för pengarna!

martin 22:13:35 2012-04-11

Har du verkligen kollat in båtar från den tiden?
Jag har letat och det är ingen rolig syn!
Renovering är inget för mig.
Med en modern båt (finns fler än Divan) vinner du dessutom trailerbarhet, snabb rolig segling, enkel vinterförvaring och lägre underhållskostnader,
Priset är ändå ungefär hälften av vad en ny 32-fotare kostar

För en vecka sedan flyttade två vackra förmodade sjuryggskillar in i läppfiskakvariet på Havets Hus. De skänktes av fyra elever från Gullmarsgymnasiet i Lysekil. De har funnit sig väl tillrätta i akvariet. Hur de trivs går att avgöra genom att studera sjuryggarnas aptit. Redan första dagen åt de fem räkor var vilket är ett gott betyg.

Sjuryggen (Cyclopterus lumpus) har ett mycket karakteristiskt utseende med sin ballongliknande kroppsform, namnet har den fått då den har ”sju ryggar”, försedda med taggiga knölar. Bukfenorna är ombildade till en rund sugskiva som sjuryggen använder sig av för att suga fast sig på klippor och stenar. Sugskivan är så stark att man kan lyfta en 10 kilos sten bara genom att lyfta fisken! Honan kallas kvabbso och blir störst (≈ 42 cm), medan hanen kallas stenbit och kan bli uppemot 35 cm lång.

Sjuryggen lever oftast ensam på steniga bottnar ner till omkring 150 meters djup. Arten var vanlig på den svenska västkusten men är idag upptagen på den svenska rödlistan under kategorin ”Nära hotad”. Sjurygg finns också i Östersjön och där ser läget lite mer stabilt ut för arten. Favoritfödan består av kräftdjur, maskar och småfisk.

Leken förekommer om våren på grunt vatten. Hanen får då en röd lekdräkt och vaktar äggen tills de kläcks efter ca två månader.

Sjuryggens rom är mycket populär och säljs som stenbitsrom i affären – trots att den kommer från honan!

Sjuryggarna går att ses varje dag på Havets Hus, öppet 10-16.

Info: www.havetshus.se

Lördagen den 26 maj gläntar Statens fastighetsverk (SFV) på dörren till några av Sveriges hemligaste rum. Utöver de 13 platser Statens fastighetsverk valt ut för allmänheten att besöka, har svenska folket fått välja ut två i omröstningen Folkets favorit. Vinnare är fängelsehålorna på Bohus fästning i Kungälv och våtmagasinet samt bensalen på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

För tredje gången anordnar Statens fastighetsverk Hemliga rum – 2004 och 2008 ringlade köerna långa till de upplåsta platserna. Nytt för i år är att låta allmänheten vara med och påverka utbudet. Gensvaret i omröstningen blev stort.

– Närmare 3 000 personer har varit inne på hemligarum.se och röstat på sin favorit. Med Bohus fästning får vi en plats som ansluter till årets Hemliga rum-tema maktbalans medan våtmagasinet och bensalen på Naturhistoriska riksmuseet blir ett annorlunda tillägg, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.

Övriga kandidater i omröstningen Folkets favorit var Tumba bruk, Tuna gård utanför Linköping och Turkiska kiosken i Hagaparken i Stockholm.

Våtmagasin, bensal och fängelsehålor
Den som den 26 maj vill bege sig till Naturhistoriska riksmuseet – Sveriges största museibyggnad förvaltad av Statens fastighetsverk – kommer att mötas av spännande synintryck, annorlunda dofter och sällsamma föremål. Våtmagasinet är platsen där man bevarar djur i vätskefyllda behållare. Bensalen är ett gigantsikt rum med tiotusentals ben och monterade skelett, insamlade under hundratals år. Här finns ben från såväl mammut som dvärgnäbbmus.

Bohus fästning i Kungälv har mycket spännande att berätta. Den 26 maj låser Statens fastighetsverk upp fängelsehålorna i Fars hatt. Under sin 700 år långa historia sägs fästningen ha motstått hela 13 belägringar utan att falla. Fästningen grundlades 1308 av den norske kungen Håkon Magnusson. Under 1500- och 1600-talen var borgen en viktig del av Danmark-Norges försvar mot svenskarna. Genom århundraden har många personer dömts och placerats som fångar i tornen Fars hatt och Sven Halls torn.

Hemliga rum – 15 hemligheter på en enda dag
Vid sidan av sitt förvaltningsuppdrag arbetar Statens fastighetsverk med att på olika sätt levandegöra kulturarvet.

– Hemliga rum är en dag då vi bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. Varje plats har sin egen historia som vi på olika sätt åskådliggör denna dag. Genom att låna ut nyckeln till dessa platser bjuder vi på något unikt samtidigt som vi ger våra besökare ökad kunskap om kulturarvet och berättar om oss som sköter om det, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.

Hemliga rum 2012 hålls lördagen den 26 maj mellan klockan 11.00-16.00. Fri entré på samtliga platser.

Årets 15 nycklar går till:
1) Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben
2) Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen
3) Göteborg: Oscar II fort
4) Karlsborg: Karlsborgs fästning – Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum
5) Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort
6) Boden: Bodens fästning, Södra Åberget
7) Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö
8) Uppsala: Uppsala slott, bastionerna
9) Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsön och Havstoudd
10) Gotland: Tingstäde fästning
11) Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen
12) Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum
13) Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen
14) Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet – våtmagasinet och bensalen
15) Kungälv: Bohus fästning – fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn

Fakta och trailer om hemliga rum: www.hemligarum.se

Som teknisk partner till Allseas utvecklar och konstruerar Bosch Rexroth driv- och styrsystem till världens största mobila lyftmekanik för offshore-anläggningar. Allseas fartyg ”Pieter Schelte” är utrustat med Rexroth TLS som kan lyfta och transportera offshore-plattformar på öppet hav med vikter på upp till 48 000 ton i ett stycke.

– Det finns inget jämförbart som har skapats tidigare och det är en spännande uppgift för våra erfarna ingenjörer, säger Peter Hellborg, branschansvarig på Bosch Rexroth.

Allseas kan därmed minska sina kostnader och riskerna vid ned- och uppmontering av offshore-anläggningar. Pieter Schelte byggs för närvarande i Sydkorea och kommer att vara klar för användning i början av 2014.

För mer information: http://www.boschrexroth.com/corporate/en/company/press/press_releases/corporate_information/archive_2012/pi_013_12_en/index.jsp

PÅ bara några dygn har Telefonica tagit in det stora försprång som Puma och Groupama hade i Volvo Ocean Race och nu skiljer det bara cirka 50 Nm mellan ledarduon och den spanska båten. Team Abu Dhabi är dock långt efter på fjärde plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) have closed down Groupama (Franck Cammas/FRA) to take the lead at 1900 GMT tonight by 0.10 nautical miles (nm). Telefónica (Iker Martínez/ESP) is back in contention for the lead, but a secure third place on the podium in Itajaí, even if Groupama posts another win, would be enough to keep the Spanish team at the head of the overall table, if only by five points.

The dramatic gains of the past three days, which have seen Telefónica reduce a deficit of 412 nm to 88.20 nm at 1900 GMT tonight, ceased earlier today as the team are now almost sailing in the same weather system as the frontrunners, on the wind, but 98 nm to leeward.

This afternoon only moderate gains were achieved as Telefónica’s boat speed dropped in line with Groupama and PUMA, but, during the past three hours, their boat speed has climbed to 13.3 knots, two knots faster than their rivals. The frontrunners are close-hauled, racing each other boat for boat, while Telefónica are 161 nm offshore, with nothing to lose and everything to play for.

At the head of the fleet, the tactical intensity deepens as PUMA and Groupama race 61 nm off Argentina’s Mar del Plata.

“This kind of close contact racing is really enjoyable. However, the wind is due to shift round before Itajaí and we will be able to make the most of Groupama 4’s speed when sailing with sheets eased,” skipper Franck Cammas said.

The crew of PUMA continue to watch Groupama, waiting to see how the crew react to shifts in wind angle. “Even at night, they’re on the lookout and 10 minutes after our change of tack under the cover of darkness, they’ve mirrored our movements. They can keep an eye on us with both binoculars and radar. I don’t think we are going to leave each other’s sides until the finish,” the French skipper added.

Still in the Pacific, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) who suspended racing earlier, are due to arrive in Puerto Montt later tonight when repairs will begin. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are also headed towards the coast of Chile, but were this evening still assessing their options.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

Ännu en båt har brutit masten i det pågående Volvo Ocean Race. Den här gången är det Groupama som har knäckt masten och därmed tvingas bryta sitt deltagande i delsträckan. Extra synd var det för Groupama som fajtades om slutsegern på etappen. I ledningen på delsträckan ligger nu Puma före Telefonica.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

April 4, 2012 – 1645 UTC

GROUPAMA SUSPEND RACING WITH BROKEN MAST

Groupama sailing team suspended racing from the fifth leg of the Volvo Ocean Race after the mast broke just above the first spreader.

The crew are all safe with the team 60 nautical miles south of Punta del Este.

“We just lost the rig now, all the crew is safe. We are working to stabilize the rig on the boat. Not easy,” skipper Franck Cammas told Race HQ.

“We suspend the race now and have a look at what doing. We are 59 miles to Punta del Este.”

Groupama 4 was holding a narrow lead over PUMA’s Mar Mostro in the leg from Auckland to Itajaí in southern Brazil when the incident was reported to Race control around 1540 UTC.

Volvo Ocean Race will release more information as it becomes available.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race

Här är ett fräschare alternativ för den som absolut vill ha ett mysplagg men inte gillar campingmodellen. Enligt företaget Rivall Promotion passar de här kläderna lika bra som mysbyxor hemma som för den som vill mysa i båten.

Kläderna saknar, enligt tillverkaren, egenskaper som ger noppor och hängrumpa. De är tillverkade i 100 procent bomull i Portugal.

Info: www.rvall.se

Kommentarer

Mats 15:56:46 2012-04-03

Jätte snygga!
Var kan jag köpa dem?

Navy Camp’s 18:25:09 2012-04-03

Hej skicka mail till: peter@rvall.se eller ring 0709 484852. Båtlivs läsare har ett specialpris på 900 kr för ett komplett set plus ev frakt.

Denna jubileumsupplaga är endast tillverkade i 77 ex och lanserades under båtmässan i Älvsjö.

/ Peter
ps på www.rvall.se kan du läsa mer om Navy Camp

Puma är tillbaka i ledningen i Volvo Ocean Race. Men det är en knapp ledning på bara någon Nm och under de 900 Nm som återstår till etappmålet kan förstås mycket hända i det som liknar ett match race. På tredje plats ligger fortfarande Telefonica.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

It’s all change again tonight as the nip and tuck battle between first and second place on Leg 5 of the Volvo Ocean Race from Auckland to Itajaí plays out. Telefónica (Iker Martínez/ESP) in third continues to make steady gains, while CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) and Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) close on the coast of Chile.

At 1300, GMT PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) had the whip hand, leading Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) by 6.5 nautical miles. Three hours later, the lead had whittled away to 1.5 nm as the French team applied the pressure and PUMA led by a short head.

At 1900 GMT tonight Groupama stuck their necks out to lead PUMA by just 0.4 nm. The leading pair are 322 nm south east of Mar Del Plata, an Argentine city 400 km south of Buenos Aires, where the race had a leg finish in 1981-82 Whitbread, and continuing to sail downwind in an easing south-southwesterly breeze of 10 knots.

Meanwhile, with nothing to lose and everything to gain, Telefónica are sailing closer to the shore and are 158 nm offshore and 185 nm south-east of Puerto Madryn in Argentine Patagonia. They are still making an average speed of 15.8 knots and have taken another 23 nm out of lead by sailing on a faster angle, two knots faster than those sailing further up the track. However, an area of high pressure is forming ahead, which may hinder progress later tonight.

The top three boats in this leg are all from the board of Argentinean designer Juan Kouyoumdjian and are very similar in speed. In order to make further inroads into their deficit of 220.7 nm, Telefónica will be reliant on sailing in different weather systems and being able to look ahead to avoid any snares the leaders may fall into. The last 300 nm into Itajaí are notoriously fickle could easily produce a surprise leg winner should the race start again in the dying hours of the leg.

Foto: Diego Fructuoso/Team Telefonica/Volvo Ocean Race.

Bavaria har nu släppt de första bilderna av en seglande Bavaria Vision 46. Vision är Bavarias serie med däcksalongsbåtar, men varvet understryker att den här båten är framtagen för erfarna seglare som verkligen vill ha en båt som har goda seglingsegenskaper. I konceptet får de även en båt med mycket stora innerutrymmen.

Pressrelease:

– Nya Vision är utvecklad för att svara upp mot högt ställda krav från erfarna seglare. Seglare som lärt sig vad smidighet och lätthanterlighet betyder för glädjen att vara till sjöss. Seglare som lärt sig att uppskatta genomarbetad komfort. Seglare som vill segla långt och tillbringa mycket tid i sin båt. Farr Yacht Design har gett Vision 46 ett slankt skrov som borgar för fart och kommer att skänka långa sköna seglatser, säger Bernt Lindquist hos den svenska generalagenten, Bavia Yacht AB.

– Utvecklingen av Vision 46 har genomgått en process som när ett bilmärke tar fram en ny bilmodell. Man startade med kundundersökningar i hela Europa. På ”work shops” tog man fram kundgrupper och underlag för vad dessa kunder krävde av sin nya båt, därefter utvecklades båten som koncept och vid möten med återförsäljare visades mock-ups på inredning och sittbrunn. Här diskuterades båtens planering, design och detaljutformning. Varenda detalj på båten har byggts upp i dator och vridits och vänts på. Arbetet har letts av Bavariavarvets utvecklingschef för segelbåtar Daniel Kohl. Förutom stor erfarenhet av utvecklingsarbete är Daniel en mycket erfaren seglare med kappseglingsmeriter.
Bavaria Vision 46 är en exklusiv båt med fokus på prestanda, modern harmonisk formgivning, boendekomfort och innovativa lösningar. 
Fräcka former från Farr Yacht Design och Design Unlimited ger långa seglande linjer för fart och en helt ny känsla invändigt. Samarbetet med Design Unlimited har resulterat i en båt med många finurliga lösningar och en ombonad känsla ombord, man trivs i båten omedelbart.
Bland finesserna i båten märks Bavaria Docking System. Det är ett system med två bogpropellrar som samverkar med motor, autopilot och plotter och gör att båtägaren kan förflytta båten i princip i vilken riktning som helst. Båten har även ett Auto Tack system som tillval vilket gör att man kan stagvända genom att endast trycka på en knapp. Båten skotar då focken på den nya kursen.

Versionen med två hytter har en härligt stor ägarhytt i förskeppet. Här finns en inbjudande ”master bed”, stora garderober och förvaringsskåp. Längst förut, bokhylla för den viktiga litteraturen. Ett litet sminkbord för den i besättningen som vill bättra på finishen kan ju aldrig skada. Akter ut om babord en hytt med två separata bäddar som kan konverteras till en dubbelsäng. Här finns bekväm sittplats för vila eller ombyte. Garderob och förvaring med rymd så att gästerna kan stanna länge om du vill. Styrbord om nedgångstrappan finner du våtutrymmet. Det är uppdelat på rymligt wc med handfat och ett helt separat duschrum som ger hemkomfort. Akter om duschrummet ett stort stuv rum med lucka från däck och dörr från duschutrymmet.
Versionen med tre hytter får en extrahytt akter om duschrummet och wc i förpiken.

Tekniska specifikationer
Längd: 13,99 m
Bredd: 4,19 m
Djupgående: 2,14 m/1,70 m
Vikt: 12,3 ton
Segelyta: Totalt 103 kvm
Vattentank: 600 liter
Bränsletank: 210 liter
Motor: Volvo Penta D2-55 eller D2-75
Info: www.bavariasverige.se

Foto och copyright: Peter Meyer / Boatyard Solutions.

Målsättningen med Congressional Cup var i första hand att få till mycket segling med bra motstånd inför starten av årets Alpari World Match Racing Tour. Under tävlingen blev det hela 18 matcher för teamet och bland deltagarna fanns fyra av 2012-års tourkorts-innehavare representerade. Många av matcherna var riktigt jämna och fyllda av dueller med tighta situationer och teamet är därmed mycket nöjda med tävlingen i stort. Däremot är de inte alls nöjda med åttondeplatsen.

– Vi har gjort alldeles för många misstag under regattan, men vi vet vad vi behöver arbeta med och detta har ändå varit en bra genomkörare inför kommande Tour-tävlingar. Nu är vi igång efter vinteruppehållet och vi kommer förhoppningsvis snart ikapp konkurrenterna som har seglat på södra halvklotet, summerar teamets fördäcksgast Anders Dahlsjö.

Vinnare av Congressional Cup blev till slut regerande världsmästaren Ian Williams som i finalseglingen besegrade den fyrfaldiga Congressional Cup-vinnaren Gavin Brady.

Berntsson Sailing Team bestod denna gång av Johnie Berntsson, Johan Barne, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg, Björn Lundgren och Anders Dahlsjö.

För första gången någonsin i Skandinavien arrangeras den populära Världsmästerskapsklassen “Farr 30” (30-fots racingyachter) i segling, i Båstad. Under veckan genomförs även SM och Master SM i Laser. 29 juli till 5 augusti pågår tävlingarna, som väntas locka upp till 500 seglare och tusentals andra besökare.

Mästerskapen arrangeras av svenska Farr ”ORCA” och Sailing Båstad. Event i Skåne är också med som arrangör, och ser stora möjligheter för Båstad och Skåne i och med denna etablering:

– Båstad Sailing Week blir ett nytt viktigt återkommande event som stärker Skånes position som en ledande eventregion, säger Pehr Palm, VD på Event in Skåne.

Seglarveckan är en festvecka för alla, omgärdat av duktiga seglare som kämpar om Mäster­skapstiteln. Varje dag är en Hamnfest med uppträde, prova på, segling, vattensporter och mycket annat. Båstad, med vana att anordna stora evenemang som ATP Tennis Pro Tour, kommer att erbjuda besökarna många upplevelser även utanför själva seglingstävlingarna.

Havs- och vattenmyndigheten anslår en miljon kronor till ideella nätverket Clean Shipping Network för att utveckla deras miljöindex för fartyg och rederier. Bolag som HM, Ericsson och ABB använder sig redan av indexet vid upphandling av transporter vilket fått rederinäringen att minska utsläppen i luft och vatten.

– Det här är ett projekt som verkligen fungerar, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på HaV.

Pengarna tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö” som enligt regeringen ska användas för insatser att förbättra, bevara och skydda Sveriges hav, sjöar och vattendrag. 200 000 kronor är öronmärkta för att utveckla konceptet inom Östersjön.

Hittills har Clean Shipping Index, CSI, bedrivits som ett projekt men medlemmarna i nätverket bildade nyligen en ideell organisation för att kunna utveckla konceptet internationellt. I nätverket ingår i dag ett 30-tal kända företag som ABB, Astra Zeneca, Lindex, KappAhl, Indiska, Volvo, SKF och Preem. Målet är att nätverket inom tre år ska ha 150 företag som medlemmar.

– Det som är speciellt med det här projektet är att allt bygger på frivillighet. Sjöfarts- och rederinäringen behöver ta ett större miljöansvar. Projek som CSI visar att det kan gå snabbare med marknadsdrivet arbete än genom lagstiftning och regler, säger Jessica Hjerpe Olausson.

CSI-projektet startade 2006 och har utvecklats i Västsverige av bland andra länsstyrelsen i Västra Götaland, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och näringslivet. Enskilda fartyg och rederier poängsätts utifrån vad de gjort för att bli mer miljövänliga, exempelvis minskade utsläpp, val av bränsle, smörjoljor och bottenfärger. Resultatet läggs in i en databas där företag snabbt får en bild av vilka rederier som bryr sig om miljön.

I dag innehåller databasen uppgifter från över 1 600 fartyg från ett 40-tal rederier, exempelvis danska Maersk som är världens största containerrederi. Målet är att inom tre år ha 5 000 fartyg registrerade i databasen. Dessa data ska vara granskade och godkända av en oberoende tredje part.

Det är kostnadsfritt för rederierna att logga in och redovisa miljödata för sina fartyg.

CSI beskrivs som unikt för att såväl utsläpp till luft och vatten samt att avfall och kemikalier redovisas och bedöms. Världsnaturfonden har också pekat ut CSI som ett av de fyra mest intressanta miljöindexen för internationell sjöfart.

– Hittills har projektet varit mest kopplat till Västkusten men vi hoppas att fler rederier och företag som verkar längs Östersjökusten blir intresserade. I framtiden hoppas vi också få in fler ansökningar om stöd till marknadsdrivna miljöprojekt inom sjöfarts- och rederinäringen, säger Jessica Hjerpe Olausson.