Nyheter

Måndagen 23 april presenterades Young Voices på Ljusterö skola på Norra Ljusterö. I ett tvåårigt samarbetsprojekt mellan Ålands och Stockholms skärgård ska ungdomar i åldern 12 till 18 år berätta om sina liv och om vad som skulle kunna bli bättre i skärgården.

Nu satsar Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län ihop med SKUNK, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland, på att lyssna på ungdomarnas åsikter och förslag. I Sverige omfattas projektet Young Voices (Young People´s Voices in the Archipelago) av kommunerna Haninge, Norrtälje, Nynäshamn, Österåker och Värmdö.

– Vi har inte träffat några yngre skärgårdsbor på det här sättet tidigare. Skärgården ska bli bättre på att tillvarata barn och ungdomars intressen, så att de vill bo kvar och utveckla skärgården även som vuxna, säger Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg.

Projektet är finansierat av EU-medel och ska ge skärgårdsungdomar i Stockholms och Ålands skärgårdar möjligheter att påverka sina liv och nå ut till politiker och andra beslutsfattare.

– Vi vill skapa möten där unga tas på allvar och tillåts utveckla lust och förmåga att påverka och engagera sig i sin närmiljö. I förlängningen hoppas vi att efter projektets slut kan anställa en eller flera gemensamma ungdomsledare till skärgårdskommunerna, säger Sara Strandberg, ordförande för SKUNK Åland.

Österåkers kommun är delfinansiär i projektet. De kommer att arbeta med projektets resultat. Ungdomar har ofta lösningar på problem som vuxna ofta inte ens har reflekterat över.

– Det här är en unik chans att ta tillvara på och stötta de ungas åsikter och drömmar om en skärgård för alla. Genom att ha träffat många unga skärgårdsbor ser jag redan vilka utvecklingsområden som finns. Jag ser fram mot att tillsammans med ungdomarna hitta förslag och idéer som vi presenterar längs vägen och i slutrapporten, säger Sandra Löfgren, projektledare i Sverige.

Young People’s voices of the Archipelago Projektet fokuserar på ungdomar mellan 12-18 år som är fastboende i Stockholm och Ålands skärgård. Friluftsfrämjandet är delaktig i projektet och bistår med aktivitetsledare.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Årets upplaga av GKSS Ice Breaker skulle visa sig att vara en svårseglad tillställning. Visserligen var det isfritt på havet men med extremt svaga vindar och stora vindskift blev varje race en nagelbitande historia. Berntsson Sailing Team, som gjorde sin första tävling på hemmaplan för i år, hade favorittrycket på sig då Teamet var högst rankat av deltagarna.

– Hög ranking i all ära men när det är så lätt vind som vi haft under helgen så kan man aldrig känna sig säker. Är vi inte på tårna hela tiden så är det lätt att ta fel beslut,, säger teamets taktiker Daniel Wallberg.

Teamet stod dock för en stabil insatts under helgen och vann alla sina matcher.

Berntsson Sailing Team bestod denna helg av Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Oscar Angervall, Magnus Lundgren och Anders Dahlsjö.

Nästa tävling för Teamet är CPH May Days i Köpenhamn 4-6 maj.

Skepparen Ian Walker och hans Abu Dhabi Ocean Racing (bilden) är trots skadorna under den förra delsträckan väl förberedda inför Leg 6 i Volvo Ocean Race, som ska starta idag från brasilianska Itajaí. Den här gången ska båtarna segla till Miami i USA. Starten går 14.00 lokal tid.

Här är Ian Walkers senaste blogg:

ABU DHABI ‘CHOMPING AT THE BIT’ TO PROVE METTLE IN VOLVO OCEAN RACE LEG 6
Team Wants To Repay Heroic Return To Action With Strong Showing

Itajai, Brazil, 22nd April 2012: A resurgent Abu Dhabi Ocean Racing, the Volvo Ocean Race contesting outfit, is determined to ‘come out of the blocks with all cylinders firing’ in Leg 6 of the 39,000 nautical mile round-the-world sailing odyssey – a 3,590 nautical mile voyage from Itajai in Brazil to Miami, USA.

Having defied the odds to steer its repaired Volvo Open 70 race yacht, Azzam, to fourth in last Saturday’s DHL Itajai In-Port Race, Abu Dhabi Ocean Racing must now negotiate a two-and-a-half week journey through an unpredictable minefield of tropical Atlantic Ocean weather systems.

Eager to overturn a run of bad luck and claw back up the overall standings, skipper Ian Walker revealed his crew is chomping at the bit to get offshore and fight for a Leg 6 podium position.

“To be here competing on time and fully repaired is a mega achievement and thanks must go to everyone involved in making it happen. We must now show the same grit and determination that got us here in the next leg. We know we have what it takes to be pushing the fleet hard, so we’ll come out the blocks raring to go and won’t let up,” said the double Olympic medal winning Briton.

“For the first time, the weather forecast looks nice. This part of the world can be stormy but it looks predominantly downwind, which is unusual in this race, and it won’t be too cold — in fact it will be the opposite problem. Everyone will be sad to leave Itajai but we’re looking forward to sailing downwind against some actual boats and not dots on the computer.”

Abu Dhabi Ocean Racing’s heroic shore team produced a herculean effort to get the damaged Azzam Volvo Open 70 race yacht repaired in record time for the Brazilian In-Port race and today’s Leg 6 start (Sunday 22 April).

Forced to retire from the previous Southern Ocean leg with hull delamination, Azzam was shipped to Itajai from Porte Montt in Chile to undertake emergency on-shore repairs. Poor weather delayed the arrival of the ship, meaning the team had to undertake three days work in less than 40 hours. Remarkably, they achieved the task with two hours to spare.

Despite managing two wins in five previous In-Port Races, the team was unable to complete a fairytale return in a close-fought Itajai battle. Azzam secured a fourth place finish behind winners Groupama sailing team (FR), CAMPER With Emirates Team New Zealand (NZ) and Puma Ocean Racing powered by Berg (US).

Abu Dhabi’s Emirati star, Adil Khalid, believes there is more to come from the Abu Dhabi Tourism & Culture Authority-backed outfit on the voyage to Miami.

“The last month has tested us to breaking point and I think this has just made us stronger. What everyone achieved to get Azzam ready for Itajai is unbelievable. I don’t think you can truly appreciate just how big a mountain we climbed to make that happen, unless you were in the thick of it. I am very proud to be part of a team that can stay determined in the face of adversity like that. Now we need to turn that passion into on-water results,” said 23-year-old Khalid, the first Gulf national to compete in this ‘Everest of Sailing’.

The race to the iconic North American port of Miami takes the fleet north along the Brazilian coast, past Rio de Janeiro on the way to Recife at the northwest corner of Brazil. From there, the boats will cross the Equator as they continue north, passing the Caribbean islands and the Bahamas on their way to the leg’s Florida finish.

An early tactical decision will be whether hugging the coast of Brazil or venturing well offshore will offer the best breezes on the way to Recife. Perceived wisdom suggests that crews will need to fully commit to one strategy or the other, as those trying to hedge their bets on the middle ground are unlikely to reap any rewards.

At Recife, the fleet faces more crucial decisions as they prepare to face the Doldrums yet again. The challenges centre on how long to follow the prevailing winds around the north coast of Brazil, and then finding the quickest route through the Doldrums. Following the haul north to the course turning point at Eleuthera Island in the Bahamas, the boats are likely to face light winds on the final run in to Miami, making crossing the strong northerly-running Gulf Stream a potentially tricky manoeuvre.

Picture:
Azzam makes dramatic return for Volvo Ocean Race Leg 6. Photo: Ainhoa Sanchez/Abu Dhabi Ocean Racing.

Någon vecka för krigsutbrottet 1939 invigdes den ur ett gammalt stenbrott anlagda unika småbåtshamnen i Grötvik mellan Halmstad och Tylösand för att omedelbart stängas och mineras vilken den förblev hela kriget.

Grötviks Segelsällskap som idag förvaltar den kommunägda hamnen firar den 7 juli sitt halvsekel och samma dag ordnas också för 50e året den traditionella hamnfesten.

Under hela sommaren från tvåårsjubileet på Nationaldagen har BryggCaféet öppet dagligen och ordnar bryggdans fredagar och argentinsk tango på måndagar. Tre kvällar i veckan kommer spännande gäster med lokal anknytning och viss kändisskap att gästa bryggan och engagera publiken i ett aktuellt ämne.

Varje dag finns möjlighet till optimistjollesegling och lyckat krabbfiske!

Info: www.bryggcafeet.com

Bilden: BryggCafeet Grötvik från masttoppen. Foto: Johan Sölve.

I morgon lördag 21 april är det Kusträddardagen. På tolv stränder utmed kusten – från Strömstad till Simrishamn – genomför Håll Sverige Rent en manisfestation mot den marina nedskräpningen. I Helsingborg genomförs projektet tillsammans med I love HBG.

Anna Jähnke, miljönämndens ordförande och Erika Karlsson från Håll Sverige Rent samtalar om hur vi får nerskräpningen i hav och stad att minska, det ges även möjlighet för allmänheten att ställa frågor.

– Det är viktigt att vi tillsammans tar ansvar för att minska nedskräpningen. Havet och stränderna är några av Helsingborgs största tillgångar och de betyder mycket för helsingborgarna. Genom att öka medvetenheten kring nedskräpningens konsekvenser hoppas vi att människor tänker efter en extra gång innan saker slängs i havet, säger Anna Jähnke, ordförande i miljönämnden.

Tid: Lördagen den 21 april, klockan 11:30

Plats: Fria bad (vid restaurang Barfota)

Medverkar gör: Erika Karlsson, Håll Sverige Rent, Anna Jähnke, Miljönämndens ordförande, Ola Paulsson, I love HBG

Medverkar gör också anställda i Helsingborgs stad, politiker och 12 föreningar som förutom Fria bad även röjer stränderna på Råå, i Hittarp, Domsten och Laröd. Men också Örby ängar, piren vid Kallbadhuset, Vikingstrand, Norra stranden och Strandpromenaden.

Nedskräpningen av våra hav och våra kuster är ett allvarligt miljöproblem. Många tusen ton skräp, mest plast, slängs i våra hav och på våra stränder varje år – skräp som utgör ett dödligt hot mot det marina djurlivet och vår natur. Den marina nedskräpningen orsakar också många skador på både fritidsbåtar och yrkestrafiken.

Våra hav är fulla med skräp. Det är ett allvarligt miljöproblem som påverkar det marina livet negativt. En del av lösningen är att engagera yrkesfiskare. Nu utvidgas projektet Fishing For Litter till hela den svenska kusten. Projektet går ut på att yrkesfiskare tar med sig det skräp som fastnar i fiskeredskapen in till hamnen.

Fishing For Litter är ett projekt som drivs av KIMO Baltic Sea i samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Syftet med projektet är att skapa förståelse för problemet med nedskräpning i havet genom att samla in, väga och mäta det skräp yrkesfiskarna får med sig in från havet.

Under perioden september 2011 – mars 2012 samlades totalt 3,6 ton skräp in av yrkesfiskare längs kusten av sammanlagt 35 båtar. Yrkesfiskarna får in allt från tvättmaskiner och oljefat till textilier.

– Fiskarna får upp sönderskurna behållare och sopsäckar som visar att personer faktiskt avsiktligt sänker sitt avfall i havet. Därför är det viktigt att höja medvetenheten om problemet genom projekt som Fishing for Litter – ett superkoncept som KIMO tagit fram, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent.

I dagarna har Havs- och vattenmyndigheten beviljat medel för utvidgning av projektet längs hela Sveriges kust. Målet är att bygga upp en permanent verksamhet.

– Vi är mycket glada över att kunna engagera fler yrkesfiskare i Fishing for Litter, säger Ida Wingren projektledare på KIMO Baltic Sea. Vi hoppas att all kunskap som samlas in kan användas till att väcka opinion och på sikt ändra attityder bland alla som färdas på sjön. Fiskarnas ideella insats utgör hela fundamentet i projektet och vi är mycket tacksamma för alla fiskare som väljer vara med.

Info: www.kimobaltic.eu

År 2013 är det 120 år sedan DS Vesteraalen lade ut från Trondheim för första gången som en del av Hurtigruten. 120 år senare är konceptet och naturen desamma, medan upplevelserna har blivit ännu starkare. Söndagen den 2 juli 1893 klockan 08.30 lade DS Vesteraalen ut från kaj i Brattöra i Trondheim. Man satte kurs mot Hammerfest, och 67 timmar senare, den 5 juli klockan 03.30, lade man till kaj – 30 minuter före annonserad tid.

Pressrelease:

Grundaren Richard With var nytänkande och kombinerade kustrutten för lokalpassagerare och gods med internationell turism ända från den första turen. Han tryckte upp marknadsföringsmaterial och sålde norska naturupplevelser till världen. Det gör Hurtigruten än i dag.

Nästa års katalog är full av Världens vackraste sjöresa – oavsett när på året man vill resa. Hurtigrutens reseupplevelser längs den norska kusten har anpassats efter årstiderna.

Sommaren är fortfarande klassikern, men har de senaste åren fått stor konkurrens från aktiva vinterupplevelser genom programmet ”Hunting the light”. Vårprogrammet ”Arctic Awakening” har nyligen lanserats.

Bara på Hurtigruten kan man uppleva tre årstider längs världens vackraste kust på bara några få dagar. Medan det är sommar i Bergen kan vintern fortfarande ha sitt grepp om Finnmarken. Däremellan ligger Lofoten och njuter av vårsolen. Samtidigt tycker många att hösten är den vackraste tiden med sina färgsprakande akvareller och klara luft. Längst upp i norr är fjälltopparna redan pudrade av snö.

Hurtigruten vill vara det bästa sättet att uppleva Norge på. Tack vare vår snart 120 år långa tjänst längs kusten känner Hurtigruten till farvattnet och platserna som vi anlöper. Vi besöker totalt 34 hamnar på seglatsen Bergen–Kirkenes, och som gäst får man möjlighet att utforska naturen och kulturen.

2013 blir också det första året som vi tillämpar ett nytt musik- och kulturkoncept på alla elva fartyg i rutten. Artister med lokal anknytning kliver ombord och erbjuder gästerna unika kulturupplevelser i utvalda hamnar. För Hurtigruten som kulturbärare är det viktigt att bidra till utvecklingen även inom kulturlivet, och samarbetet med institutioner i hamnarna är viktigt.

Hurtigrutenupplevelsen kräver inte på något sätt att man har en hel vecka till sitt förfogande. Man bestämmer själv hur länge man vill vara ombord. Hurtigrutens fartyg seglar varje dag under hela året. Använd gärna Hurtigruten för en helgtur med familjen eller på egen hand. Hurtigrutenkänslan och upplevelserna kommer när fartyget lägger ut från kaj.

Läs mer i 2013 års katalog:
http://viewer.zmags.com/publication/b9ac98b8#/b9ac98b8/1

Båtägare som vill satsa på den underhållsfria däcksbeläggningen Flexiteek har nu sex olika kulörer att välja mellan. Flexiteek har funnits sedan år 2000. Materialet framställs av ett PVC-komposit som är 100 % återvinningsbart.

I produktionen används miljövänliga mjukgörare och i övrigt är miljöpåverkan försumbar, i jämförelse med användning av teak som däcksmaterial.

Flexiteek lämnar inga skruvhål i däcket utan limmas dit. Det är underhållsfritt och fläcktåligt och ger ett bra halkskydd.

Alternativet till Flexiteek är gör-det-själv-produkten Isiteek. Den levereras på rulle med ett spont- och fjädersystem som limmas ihop. Isiteek lämpar sig bäst för mindre och lite enklare paneler.

Info: www.flexiteek.com

Nedskräpningen av våra hav och våra kuster är ett allvarligt miljöproblem. Många tusen ton skräp, mest plast, slängs i våra hav varje år. Skräp som sköljs upp på våra kuster, som utgör ett dödligt hot mot det marina djurlivet och som orsakar kostsamma skador på både fritidsbåtar och yrkestrafiken. Stiftelsen Håll Sverige Rent har nu dragit igång kampanjen Kusträddarna för att manifestera mot nedskräpningen.

Tanken med Kusträddarna är att alla som vill ska ge sig ut på stränder längs sträckan Strömstad till Simrishamn och plocka skräp på Kusträddardagen den 21 april. Kusträddarna kan också dokumentera skräpet, genom att till exempel fotografera det och sedan skicka in bilderna till Håll Sverige Rent. Dokumentationen ska sedan användas för att sprida kunskap om problemet och på så sätt lyfta frågan.

– Kusträddardagen är en manifestation mot den marina nedskräpningen, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. Genom kampanjen hoppas vi att fler människor får upp ögonen för problemet och tar ställning mot nedskräpningen.

Skräp i havet ställer till stora problem för det marina djurlivet. Ett exempel är att stormfåglar som lever i Nordsjön i genomsnitt har 30 skräpbitar, mest plast, i magsäcken. Fåglarna uppfattar plastbitarna som mat och låter bli att äta mat, vilket leder till att de svälter ihjäl.

Sälar kan trassla in sig i plastskräp, vilket orsakar svårt lidande för djuren. Uppskattningar som gjorts visar att runt 1 miljon sjöfåglar, mer än 100 000 marina däggdjur och ett okänt antal fiskar och andra havslevande djur dör eller skadas varje år. Det finns även undersökningar som visar att vanliga musslor, som utgör föda för många människor, tar upp mikroplaster i sitt cirkulationssystem, vilket innebär att plasten kan finnas i maten du äter.

Plast som flyter runt i haven orsakar även skador på sjötrafiken, både yrkestrafik och på fritidsbåtar. Skräpet trasslar ofta in sig i propellrar och andra instrument, vilket kan leda till kostsamma haverier.

Genom att delta i Kusträddarna gör vi tillsammans en insats mot den marina nedskräpningen. Gör som artisten och fritidsfiskaren Pernilla Andersson – bli en Kusträddare.

FAKTA:
Kampanjen Kusträddarna arrangeras av Håll Sverige Rent med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten
Kusträddardagen går av stapeln den 21 april på stränder från Strömstad till Simrishamn.

Anmälan sker på www.kustraddarna.se och där finns även alla övrig information.

Vinn upp till 10 000 kronor i Kusträddarnas fototävling – bästa bilden på skräpet vinner.

Kommentarer

Sneseglaren 11:27:47 2012-04-20

Undrar vem mottagaren till kampanjen är? Båtfolket skräpar inte ner

100-årsjubileét Jubileumsregattan som firas till minne av OS-seglingarna i Nynäshamn 1912, närmar sig. Under 17 dagar med start 20 juli, firar Nynäshamn med mängder av internationella och nationella seglingstävlingar och en stor 100-årsfest med artistuppträdanden. Barn och ungdomar får prova på OS-grenar under ledning av svenska olympier och cirka 250 båtar från början av 1900-talet finns på plats. Just Classic Boat Meet brukar locka tiotusentals besökare.

Tävlingsdeltagarna kommer från bland annat Nya Zeeland, Canada, USA, England, Schweiz, Tyskland och hela Norden. De klasstävlingar som genomförs är Six Metre European Championship, Neptunkryssarpokalen, SK30 European Cup, A22 Skärgårdskryssarpokalen, SM Finjolle, SM Starbåt och SM Drake.

Dessutom genomförs seglingar med de äldre segelbåtarna, bland dem märks bland annat 10 Rm Kitty och 8 Rm Taifun som båda vann olympiskt guld i sina respektive klasser 1912.

Mer info: http://www4.idrottonline.se/NynashamnsSS/Kappsegling/RegattorRaces2012/

Här finns mer information om hela arrangemanget samt om Classic Boat Meet: http://www.jubileumsregattan.se
http://www.cbm2012.se

Foto: Jan Klingeborn.

Nya BWA 22′ Sport GT är den hittills mest avancerade båten från italienska BWA i företagets Sportserie. Det är en välutrustad båt med hög kvalitet. Båten har förhållandevis stora tuber och gott om plats för förare, passagerare och solbadare.

GT står för Gran Turismo och företagets utvecklingsteam har eftersträvat en riktigt sportig stil med tvåfärgade tuber, ergonomiska säten och flera tillbehör.

Båten är mångsidig, särskilt i den akterliga delen. Den U-formade soffan erbjuder två fler sittplatser än en vanlig sittbänk och hela ytan kan enkelt förändras till en solbädd. Även ett litet bord finns som tillbehör.

Åtta personer har sittplatser ombord, men enligt företagets egen pressinformation är båten godkänd för 13 personer. En siffra som låter väldigt hög.

22′ Sport GT är avsedd för en utombordsmotor på 115 hk för den som vill cruisa med familjen. Max motor är 200 hk.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,65 m
Bredd: 2,75 m
Tubdiameter: 58 cm
Tubmaterial: Hypalon-neoprene Orca 1670 dtex
Vikt: 690 kg
Bränsletank: 185 liter
Vattentank: 50 liter
Max motor: 200 hk
Personer: 13
CE-klass: B/C
Info: www.bwa.it

Trots att de flesta av oss tänker på miljö, ekonomi och bränsleförbrukning i dessa tider så finns det de som tänker tvärt om. Vad sägs om ägaren av denna superyacht, som sägs vara världens snabbaste superyacht. Toppfarten är nästan 70 knop för denna 42 m långa yacht.

The World is Not Enough är en Millennium 140, en lyxig 42 meters superyacht som har designats av Mulder Design. Hon byggdes redan 2005 av Millennium Superyachts i Florida, USA.

Yachten har ett skarpt V-format skrov i aluminium, som gör att båten skär genom vattnet som gamla tiders jagare, även under hårt väder. Som syns på filmen här intill så går hon lugnt och fint i höga hastigheter, även om hon inte alls är nära topphastigheten på filmen.

Denna kraftfulla yacht är väldigt välisolerad för att gå tyst och bekvämt även i höga farter. Marschfarten sägs ligga på drygt 50 knop.

Motoriseringen består av två stycken brittiska (ägs dock av MAN) Paxman 18-cylindriga huvudmotorer med dieseldrift. De ger totalt 10 870 hk. Detta räcker dock inte för att hålla närmare 70 knop utan motorrummet är också utrustat med dubbla TF80 Lycombing turbiner på 9 200 hk styck. Alla denna effekt ger förstås en extrem bränsleförbrukning. Enligt uppgift är bränsletankarna på cirka 57 000 liter, vilket ger en räckvidd på cirka 3 800 Nm.

Vid en mer behaglig marschfart på 12 knop är räckvidden 3 000–3 500 Nm.

Tekniska specifikationer
Varv: Millennium Superyachts
Toppfart: 68 knop
Bränsleförbrukning: 1 99 liter per timme
Längd: 42,40 m (139,1 fot)
Bredd: 8,25 m (27,0 fot)
Konstruktör: Mulder Design
Interiördesign: Evan K Marshall
Djupgående: 1,88 m (6,2 fot)
Pris: 200 Mkr

Med anledning av att Fritidskontoret i Skellefteå i dagarna ska ta beslut om höjd åldersgräns på kommunens badanläggningar har en diskussion startat kring åldersgränsen för när barn får tillträda till badet utan en vuxens sällskap. Bakgrunden till ärendet är det allvarliga drunkningstillbudet som inträffade på Vitbergsbadet i Skellefteå sommaren 2011.

Frågan har debatterats de senaste dagarna, vilket Svenska Livräddningssällskapet tycker är viktigt. De vill ytterligare förtydliga vår ståndpunkt:

– Det finns idag inga garantier för att en person är simkunnig vid en viss ålder. Simkunnigheten i Sverige är generellt sett hög, men sett över hela landet uppger fortfarande 3 av 10 personer att de inte kan simma 200 meter. Ser vi på särskilt utsatta grupper är siffran för simkunnigheten lägre. Ska man därför prata om krav på inträde till bad, bör man prata om ett simkunnighetskrav, snarare än ålder, säger Karin Brand, Generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

Det här är en otroligt viktig fråga, där ansvarsfrågan är central och måste både debatteras och tydliggöras.

Äventyrsbaden i Sverige kommer att granskas av Konsumentverket i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet och MSB under 2012 och 2013. Svenska Livräddningssällskapet ämnar lyfta åldergränsfrågan i samband med denna granskning. Vi hoppas på en bra dialog med badanläggningar och kommuner i Sverige.

Medan vi håller på med sjösättningar så förbereder sig teamen i Volvo Ocean Race för fullt inför nästa etapp. Här är en blogg från Team Abu Dhabi, som visar på allt det arbete som ligger framför.

Team Blog – Jamie Boag – 18th April 2012

The Volvo Ocean Race is all about man and machine against nature. It is at once both a sporting challenge and a test of human endeavor and adventure. Racing in the depths of the Southern Ocean in a carbon fibre shell doing 50kph and leaping of seven metre waves is in itself something that most of us will never experience but I’m sure many of us would like to try it for an hour or two. On the other hand, being on a boat, hearing tearing noises from the hull and realising that you and your team mates are six days away from rescue, is something that none of us would want to experience. Never mind having to drill 35 holes in the bottom of the boat lying on its side in a gale 1,700 miles from land as the only means of repair. That was a race against Mother Nature and she won that battle. Not the war though

Our rescue mission to get the broken Azzam on a ship from Puerto Montt in Chile to Itajai was always going to be tight. Originally we estimated a 72hr fix to try and get the boat repaired and prepared to take part in the In-Port Race on Saturday and the restart the day after. Mother Nature has not been kind to us, throwing adverse weather conditions in front of the Thorco Emipire ship that is carrying our boat to Itajai. The ship was originally due to discharge her on the 17th, and our latest estimate is now the morning of the 19th.

That gives us about 40 hours to do a 72 hour repair. We also have to factor in that normally we would take three days to prepare the boat and systems for an ocean leg, time we just do not have on this occasion. Yet nothing is impossible.

Since the ship left Chile we have, like the famous scene in Apollo 13, been running scenarios and looking at the different critical paths involved with the repair on the boat.

Every time we go over the process we manage to shave a few minutes here or there. As of yesterday we had managed to get our estimate down to around 55 hours. For example:

• Moving the steel cradle from the ship to the base had originally involved dismantling, trucking and reassembling. We managed to find a small car ferry in the river that could barge the container from the ship to the shore base (about 2 miles). This has saved us 45 minutes a day.
• The repair to the hull requires the core and the inner skin to be cut out. This leaves only a flimsy 1.5mm of carbon skin over a large area which we need to work on. This necessitates a splash, or exact mould being constructed and vacuumed to the outside of the boat over the area where we will do the repair. As we have to repair not only the broken side of the boat, but effect remedial work to the “good” side of the boat we had to build a second splash for the starboard side. After careful study and because the area affected here is smaller the engineers have determined that a second splash, or mould is not required for starboard side of the boat, saving another four hours of work.

And the list goes on. Today we have the white board cleaned again a fresh pair of marker pens, and the thoughts of Apollo 13 in the back of our minds. How can we save more time?

Despite all of the good work above we are constrained by the laws of physics. Resins have cure times, there is a limit on the amount of people who can actually work in a combined space, and there are only a certain amounts of hours in the day. We are also conscious of the old adage that more haste less speed. At the end of the day the repair has to be seaworthy. Our team mates will be launching off to do battle with Mother Nature again in four days time, and we need to sleep safe in our beds knowing that the repairs are as good as they can be.

Will we make it? It won’t be for the lack of trying.

Facebook: www.facebook.com/abudhabioceanracing

YouTube: www.youtube.com/abudhabioceanracing

Twitter: www.twitter.com/adorlog

Engelska Sunseeker International har passerat ännu en viktig milstolpe i varvets historia. Företagets grundare och före detta vd, Robert Braithwaite, la igår den första gelcoaten i det som ska bli Sunseekers största båt hittills. Sunseeker 155 Yacht beräknas stå klar i december 2013. En av de hittills största Sunseekers är 80 Yacht (stora bilden).

Sunseeker 155 Yacht är det största bygge som startats hittills vid Sunseekers Poole Shipyard på den engelska sydkusten. Sunseeker är därmed det enda produktionsvarvet i världen som kan bygga båtar i kompositmaterial i storlekar från 40 till 155 fots (46,5 m) totallängd.

Med en räckvidd på 4 500 Nm, boutrymmen för upp till tolv gäster och tio besättningsmedlemmar är det här en riktig bjässe på knappt 500 ton. Sunseeker 155 Yacht är byggd för att ge ett avtryckis och som företagets nya flaggskepp är hon utrustad med balkonger, flera olika garage för mindre båtar och vattenleksaker och annat som är helt nödvändigt för ägare av den här typen av skepp.

Robert Braithwaite gav ingenjörerna och konstruktörerna vid varvet en särskild eloge. De har arbetet med konstruktionen av 155-fotaren de senaste tre åren.

Tekniska specifikationer för lillasyster Sunseeker 40 Metre Yacht
Prestanda: upp till 25 knop
Räckvidd: Upp till 1 500 Nm vid 10–12 knop med halv last

Längd: 40,05 m
Bredd: 8,09 m
Djupgående: 2,7 m
Deplacement: 189 000 ton
Bränsletank: 23 560 liter
Vattentankar: 4 950 liter
Hålltankar: 1 450 liter
Gråvatten: 1 350 liter
Motorisering: 2x MTU 12V 4000 M93
Generatorer: 2x70kW 400/230v 3 fas 50Hz (Euro)
2x 80kW 400/230v 3 phase 60Hz (US)
Maxfart: 25 knop
Info: www.sunseeker.com

Nu är det snart dags igen för Öppet hus på Marina läroverket. Det är Marinteknisk gymnasieutbildning på Marina läroverket i Danderyd som bjuder in til ldetta.

Pressrelease:

Om du är båtintresserad och vill vara säker på att få jobb direkt efter gymnasiet ska du söka till Marina läroverket nu. Du kommer under utbildningen även segla med skolans långseglingsfartyg och lära dig manövrera olika typer av båtar samt få möjlighet att ta Maskin- och Fartygsbefälsexamen klass VIII.

Välkommen på Öppet hus den 8 maj kl 17-20. Vill du kan du följa en marinteknikelev hela dagen för att få en bättre inblick i vad vi gör en vanlig skoldag. Skolan ligger vid Stocksund i Danderyd.

Info: www.marinalaroverket.se

Havs- och vattenmyndigheten ger två miljoner kronor till den ideella organisationen Fiskesekretariatet, FISH. Pengarna går till att försöka skapa ett hållbart nyttjande av fisk och skaldjur utan att skada den marina miljön. Det sker genom lobbying, information och samarbet med andra europeiska miljöorganisationer. HaV ger också bidrag till projekt som räddar flodpärlmusslan och vildlaxen.

Fiskesekretariatet bildades 2003 av Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden, Svenska Sportfiskarna och i dag är även Fältbiologerna medlemmar. Organisationen arbetar internationellt för att sprida information samt skapa nätverk kring vad vad som krävs för att skapa ett miljömässigt hållbart fiske.

Det sker bland annat genom diskussioner om utformning av en ny och gemensam fiskeripolitik. Sedan 2007 har Fiskesekretariatet satt särskilt fokus på att samarbeta med ideella miljöorganisationer i Polen.

Andra projekt som nu får pengar av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, rör flodpärlmusslan i Hedströmmen i Västmanland och laxfisket i Vindelälven.

Länsstyrelsen i Västmanland får 587 500 kronor för första året av projektet ”Fria vandringsvägar i Hedströmmen”. Syftet är att öppna upp Hedströmmens huvudfåra i Malingsbo-Kloten området för att gynna den utdöende flodpärlmusslan och öring. Hedströmmen har tidigare varit känd för sitt fina fiske men de senaste 20, 30 åren har fisket har successivt försämrats. HaV bedömer att projektet är prioriterat inom programområdet Biologisk mångfald och fiske och att det bidrar till att uppnå miljömålen ”Levande sjöar och vattendrag”. Ansökan omfattar totalt 4 317 500 kronor och projektet pågår i två år.

Vattenfall Umeälven AB får 500 000 kronor för genomförande av projektet ”LIFE-SALPASS”. Syftet är att riva bort konstgjorda vandringshinder i Umeälvens avrinningsområden så att vild lax och öring kan nå sina lekområden i Vindelälvens Natura 2000 område. HaV anser att projektet också gynnar den utrotningshotade flodpärlmusslan.

I april 1912 påbörjade svenska armén omfattande tester av lastbilar från Scania-Vabis. Sedan dess har Scania levererat fordon och tjänster för fredsbevarande syften till ett stort antal länder världen över. I mer än 100 år har Scania levererat tekniskt avancerade fordon för fredsbevarande insatser och försvarsuppdrag till ett flertal länder över hela världen. Scanias militära fordon bygger på samma modulsystem som det civila utbudet och drar därför nytta av storskaligheten i den civila teknikutvecklingen.

Pressrelease:

Moduluppbyggnaden har många fördelar, varav den största är möjligheten till näst intill obegränsad anpassning med ett begränsat antal komponenter. Systemet ger kunderna möjlighet att välja ur ett oerhört brett utbud där fordonen kan skräddarsys för alla typer av transportuppdrag.

Ursprunget till Scanias moduluppbyggda produktsystem går tillbaka till 1930-talet och har utvecklats fortlöpande sedan dess. Systemet är känt för att vara flexibelt och anpassningsbart. Det underlättar också reparationer och underhåll, reservdelsförsörjning och utbildning i serviceorganisationen. De senaste åren har denna flexibilitet, i kombination med Scanias globala servicenätverk, visat sig vara en stor fördel för fredsbevarande styrkor i olika delar av världen.

Milstolpar

1912: Den 2 april inleder svenska armén långtidsprov med en lastbil från Scania-Vabis och enligt arméns bedömning “bestod lastbilen provet väl och måste anses väl ämnat för militär användning på vägar där trafik överhuvudtaget är möjlig”.

1916: Svenska armén beställer ett fordon med fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning från Scania-Vabis.

1916: Scania-Vabis levererar etanoldrivna lastbilar till svenska försvaret.

1924: Scania-Vabis fortsätter sina tester med alternativa bränslen (etanol och gengas).

1936: Scania-Vabis lanserar sin första dieselmotor – enhetsmotorn ”Royal”. Det är Scanias första motor som använder standardiserade komponenter och här läggs grunden till Scanias berömda modulsystem.

1936: Scania-Vabis påbörjar leveranser av flera hundra motorer till svenska arméns stridsvagnar. Man föredrog ottomotorer och för dessa utvecklade Scania-Vabis en särskild förgasare som klarade körning i kraftig lutning.

1939-45: Under andra världskriget övergick Scania-Vabis, liksom andra tunga industrier i Sverige, till att producera olika typer av militär materiel såsom stridsvagnar och industrimotorer för användning i militär utrustning.

1943-46: Scania påbörjar leveranserna av det bepansrade persontransportfordonet SKPF m/42 till svenska armén. Fordonet förblev i tjänst under lång tid. Det uppdaterades ett flertal gånger och användes fortfarande under 2000-talet vid fredsbevarande insatser för FN.

1949: Alla motorer som levereras av Scania-Vabis får direktinsprutning.

1960-62: Totalt 440 lastbilar av typen Scania-Vabis LA82 6×6 – kallad ”myrsloken” – levereras till svenska försvaret. De drivs av turboladdade 10-litersmotorer på 200-220 hk. De goda terrängegenskaperna hos dessa robusta lastbilar var en fördel till exempel när man drog artilleripjäser. Vissa utrustades som bärgnings- och kranbilar för svåra driftförhållanden.

1961: Scania-Vabis SKPF m/42 används av FNs fredsbevarande styrkor i Kongo (UNOC).

1961: Brasilianska försvaret testar SKPF m/42.

1962: Svenska armén beställer 400 motorer till generatoraggregat som används exempelvis för start av flygplan, som mobila elverk och för reservkraft.

1965-71: Omkring 1000 medeltunga lastbilar av typen Scania L36/L50 levereras till Försvarets materielverk (FMV). Dessa tvåaxliga lastbilar drevs av en fyrcylindrig motor baserad på den sexcylindriga 7-litersmotorn. Fordonen användes ofta som tankbilar i fält och som kokbilar.

1971: Prototyperna till en ny generation terrängfordon, SBA111 (4×4) och SBAT111 (6×6), utvecklas i samarbete med FMV. Fordonen hade ovanligt flexibla ramar, lång fjädringsväg och därför exceptionell framkomlighet. För att förenkla körning och förarutbildning utvecklades en speciell automatisk växellåda med terrängfunktioner, vilken senare anpassades för civilt bruk.

1974: Saab-Scania och FMV tecknar ett nydanande avtal som innebär att leverantören får mer betalt om reparations- och underhållskostnaderna är låga.

1975: Produktion inleds av omkring 3500 SBA111 (4×4) och SBAT111 (6×6), varav 2700 till svenska försvaret.

1976: Finska försvaret beställer 34 fordon av typen SBAT111 (6×6).

1985: Efter 25 år i tjänst fungerar Scania-Vabis LA82-fordonen fortfarande bra. Drygt 300 av fordonen uppdaterades och försågs med kroklyft för att användas till transport av flytbroar i ytterligare 15 år.

1986: Lastbilar från Scania används av FNs fredsbevarande styrkor i Libanon (UNIFIL).

1986: Scania levererar sitt första fordon till ett NATO-land (Norge). Totalt levereras 1700 fordon mellan 1986 och 1996.

1987: Scania levererar 660 fordon av typen SBAT111 (6×6) till Indien och ytterligare 90 till svenska försvaret.

1989: Scania börjar leverera motorer till svenskbyggda Stridsbåt 90. Varje båt drivs av en eller två Scania V8. Sedan dess har fler än 500 motorer för framdrivning och kringutrustning levererats till svenska marinen.

1993: Scania levererar de första av totalt drygt 1000 V8-motorer till Stridsfordon 90.

1993: Lastbilar från Scania med eftermonterat ballistiskt skydd för hytten används av FNs fredsbevarande styrkor i Bosnien (UNPROFOR).

1996: Scanias första leverans av lastbilar till franska armén.

1996: Scania inleder leveranserna av nästan 1000 motorer till spanska arméns bepansrade persontransportfordon.

1998: Scania levererar första fordonen med NATO-specifikation. Beställare är belgiska armén.

1998: Lastbilar från Scania används vid FNs insats för folkomröstningen i Västsahara (MINURSO).

1999: Lastbilar från Scania används vid de NATO-ledda FN-insatserna i Kosovo (KFOR).

2001: Scanias första leverans av lastbilar till portugisiska armén.

2001: Scanias första leverans av lastbilar med minskydd och ballistiskt skydd. Lastbilarna används vid de NATO-ledda insatserna i Afghanistan av den internationella säkerhetsstyrkan (ISAF, International Security Assistance Force).

2001: Scania tecknar det första reparations- och underhållsavtalet med en försvarskund, Finland.

2002: Scanias första leverans av lastbilar till den australiska armén.

2002: Scania-Vabis SKPF m/42 ”pensioneras” efter nästan 60 år i tjänst.

2003: Nederländska armén köper 555 fyraxliga allhjulsdrivna lastbilar från Scania, många av dem bepansrade.

2004: Scanias första leverans till irländska armén.

2004-2013: Scania levererar 700 motorer för användning i bepansrade person¬transportfordon för det polska försvaret.

2005: Lastbilar från Scania används vid FNs insatser i Liberia (UNMIL).

2005: Scania levererar flera hundra motorer för användning i finskbyggda bepansrade persontransportfordon.

2006: Scania tecknar ett livstidskontrakt avseende reparationer och underhåll av de 555 lastbilar som levererats till den nederländska armén.

2007: Scanias första leverans av lastbilar till den algeriska armén.

2007: Lastbilar från Scania används vid EU-styrkans (EUFOR) insatser i Tchad.

2009: Scania levererar fyraxliga allhjulsdrivna G-serielastbilar till finska armén. Avtalet omfattar reparationer, underhåll och utbildning.

2009: Scania tecknar ett sexårigt reparations- och underhållsavtal avseende 200 fordon som tidigare levererats till finska armén.

2009: Scania tecknar ett flerårigt kontrakt om lastbilar för vägtrafik med finska försvaret.

2009: Scanias första leverans av lastbilar till tyska armén.

2010: Scania tecknar kontrakt om 31 kompletta försvarsfordon till Luxemburg, varav 13 med minskydd och ballistiskt skydd.

2011: Scanias första leverans av lastbilar till turkiska armén.

2012: Omkring 1500 av de Scania SBA111 och SBAT111 som levererats till svenska försvaret är fortfarande i tjänst, 35 år efter att leveranserna inleddes.

Bilden: Sjöräddningssällskapets Björn Christer är utrustad med Scaniamotorer. Foto: Dan Boman.

I var fjärde kommun är kötiden för en kommunal båtplats minst tre år. Det visar en ny undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Samtidigt uppger flera kommuner att de lyckats korta sina köer till båtplatser.

– Långa kötider till båtplatser är det ett av de största hindren för människor som vill komma ut på sjön. Därför är det bra att flera stora båtkommuner nu visat att det går att korta köerna, säger Annika Lindqvist på Sweboat, båtbranschens riksförbund.

Sweboat har under vintern granskat förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. Nu presenteras den del av undersökningen som behandlar tillgången till kommunala båtplatser. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna valt att delta.

Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till upp till tio år. Drygt var femte kommun, 22 procent, svarar att de inte har någon kötid alls medan 23 procent av kom¬munerna har minst tre års kötid. I 11 procent av kommunerna är kötiden minst fem år. Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 23 månader. Det är en förbättring med två månader jämfört med förra året, men ingen statistiskt säkerställd förändring eftersom de deltagande kommunerna i undersökningen delvis skiljer sig åt.

Sex av kommunerna i undersökningen – Jönköping, Köping, Mörbylånga, Norrköping, Tanum och Trosa – uppger att de nu har kortare kötid till kommunala båtplatser än förra året. I några fall är skälet att de arbetat aktivt för att förbättra själva kösystemet och i några att flera båtplatser iordningsställts. Inga kommuner uppger att köerna blivit längre.

– Det är glädjande att se kommuner som genom ett stort engagemang gjort det lättare för sina invånare att ha båt och vi hoppas att de kan tjäna som föredöme för andra kommuner där köerna fortfarande är långa, säger Annika Lindqvist.

På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar 46 procent att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och priva¬ta aktörer.

– Privata marinor och ideellt drivna båtklubbar är också mycket viktiga för tillgången på båtplatser men oavsett hur kommunerna väljer att skapa förutsättningar för båtliv är det kommunala engagemanget ofta avgörande för tillgängligheten, säger Annika Lindqvist.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2012. 119 kommuner har hittills valt att delta, varav 64 svarat att de driver hamnar. Se resultatet om kötider i bifogat dokument. I maj presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. Då utses också Årets Båtkommun.

Lilla bilden: Annika Lindqvist på Sweboat.

Volvo Powertrain AB och den amerikanska miljöskyddsmyndigheten US Environmental Protection Agency, EPA, har en tvist om huruvida 8 354 Volvo Penta-motorer av årsmodell 2005 omfattas av de utsläppskrav som framgår av det avtal som ingicks mellan parterna 1999. I fredags, den 13 april 2012, beslutade en amerikansk domstol, att beordra Volvo Powertrain AB att betala 72 006 337 i böter och räntor. Beslutet kommer att överklagas.

Domstolen konstaterar att Volvo Penta inte var part i den uppgörelse som ingicks 1999, men bedömer att kraven i uppgörelsen ändå skall tillämpas på Volvo Pentas motorer.

Volvos Powertrains uppfattning är att uppgörelsen endast omfattar motorer som särskilt omnämns i uppgörelsen vilka är Volvo Powertrains motorer för vägfordon och Volvo Construction Equipments s k ”non-road engines”.

Volvokoncernen har redovisat tvisten som en eventualförpliktelse och har föjaktligen inte reserverat något belopp. Volvo kommer att analysera domslutet och överväga hur det skall tas upp och redovisas i samband med rapporten för det första kvartalet i år. Mer detaljerad information angående tvisten finns i not 24 i Volvokoncernens årsredovisning för 2011.