Nyheter

Regeringen har i dag beslutat att tillåta att Naturvårdsverket ger tillstånd till bekämpning av stickmygglarver med VectoBac G såvitt avser vissa s.k. Natura 2000-områden i Dalälvens översvämningsvåtmarker. Beslutet avser delar av Heby, Tierps, Älvkarleby, Sala, Avesta, Gävle och Sandvikens kommuner. Bekämpningen får genomföras utifrån vad som är nödvändigt för att göra situationen uthärdlig under sommarsäsongen 2012.

Massförekomsten av stickmyggor vid nedre Dalälvsområdet är ett allvarligt problem. Förhållandena har vissa år varit olidliga för människor, som inte längre har kunnat vistas utomhus.

– Om det blir en stor mängd stickmyggor kan det innebära en fara för människors hälsa. Det är ett väsentligt allmänintresse att begränsa kläckningar av stickmyggor, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har vänt sig till regeringen efter en ansökan från NEDAB, Nedre Dalälvens Utvecklings AB. Ansökan gäller bekämpning från helikopter och för hand. Ärendet har beretts av Miljödepartementet, eftersom det rör en prövning enligt miljöbalken.

I förhållande till ansökan får bekämpning endast ske där mängden stickmyggor vid något mättillfälle under de senaste 10 åren uppgått till minst 5 000 per fälla och fångstnatt. Områdenas närmare avgränsning ska fastställas av Naturvårdsverket vid den fortsatta tillståndsprövningen.

För att öka kunskapen om eventuella negativa effekter av bekämpning med VectoBac G i området har regeringen ställt villkor om att bekämpningen ska följas upp.

– Vi har varit angelägna om att kunna ge boende i området snabbt besked om en bekämpning av områdena för en bättre boendemiljö. Vi ger därför nu beskedet att Naturvårdsverket kan gå vidare att ge tillstånd för myggbekämpning. Samtidigt är det viktigt att vi försöker hitta sätt att hantera detta mer långsiktigt, säger miljöminister Lena Ek.

Ett omfattande arbete för att hitta alternativa lösningar pågår inom det landskapsstrategiprojekt som Länsstyrelsen i Gävleborg driver. Syftet med projektet är bl.a. att finna långsiktiga lösningar för att komma till rätta med grundorsakerna till problemen i området. Det handlar bl.a. om restaureringsåtgärder som ökad hävd av älvängar och ett samarbete med berörda aktörer för att kunna få till stånd en förändrad vattenföring, vilket förväntas ha en positiv effekt på den biologiska mångfalden och samtidigt påverka stickmyggsproduktionen negativt.

Återkommande bekämpning med VectoBac G är varken ekonomiskt eller ekologiskt hållbart. Det är därför viktigt att arbetet med regionala landskapsstrategier och skötselinsatser som kommit igång genom länsstyrelsens regi för att finna mer långsiktiga lösningar fortsätter.
Vectobac G är ett biologiskt bekämpningsmedel som är avsett att användas mot stickmygglarver. Kemikalieinspektionen godkände medlet, med vissa villkor, för bekämpning av stickmygglarver den 19 mars 2010.

Stockholms Hamnar fick ett glädjande besked idag när Högsta domstolen meddelade att planeringen av godshamnen på Norvikudden i Nynäshamn kan fortsätta, och hela länet kan sjövägen förses med miljövänlig frakt. – Med den nya godshamnen på Norvikudden säkrar vi varuförsörjningen för den snabbt växande Stockholmsregionen och ökar andelen miljövänlig frakt i hela länet, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar.

Högsta domstolen valde att inte meddela prövningstillstånd för de överklaganden som kom efter den positiva domen för Norvikudden i Miljööverdomstolen i december 2010. Beskedet innebär att Miljööverdomstolens dom ligger fast och att planeringen av hamnen kan gå vidare. Nu går ärendet tillbaka till Mark- och miljödomstolen för fastställande av villkor för hamnbygget. Villkoren förväntas att tas upp till prövning inom ett halvår.

– Dagens beslut är mycket glädjande. En lång process närmar sig sitt slut. Vi har nu fått tillstånd att bygga den nya godshamnen på Norvikudden och ser fram emot att Mark- och miljödomstolen tar upp målet angående villkoren så snart som möjligt, säger Johan Castwall.
Stockholms Hamnar bygger en godshamn på Norvikudden för att trygga effektiv varuförsörjning till den starkt växande Stockholmsregionen. Hamnen behövs för att på ett hållbart sätt möta framtidens krav på ökade volymer och större fartyg.

Hamnen i Nynäshamn kommer att ägas av Stockholms Hamnar, som är ett helägt dotterbolag till Stockholms stadshus AB.

Navigare Yacht Service har verkat som kvalitets varv under flera år i Lavrion/Grekland. Syftet har främst varit att serva, hantera och projektleda Navigare Yachtings stora charterflotta över hela världen. De ständigt varierande uppdragen har gjort att varvet idag har en stor kunskap inom samtliga områden som berör båtar i alla storlekar. Nu har varvets faciliteter vuxit tillräckligt mycket för att hantera och serva andra båtar.

Navigare Yacht Service kan åtgärda allt ifrån att bygga båtar från grunden till enklare service arbeten, vinterförvaring och marinaplatser. Vilket alltid sker med rimliga, försiktiga och fasta prissättningsprinciper. Allt för att göra kunden trygg, nöjd och viljan att komma tillbaka.

Navigare Yacht Service erbjuder även 24 timmars service, oavsett var kunden befinner sig när ett problem uppstår finns det möjlighet för personalen att ta sig dit för att på plats göra en besiktning av skadan och hjälpa till med bogsering samt om möjligt minimera kostnader och problem. Som ett stort och erkänt skandinaviskt bolag vet man att man som kund eller partner inte vill ha obehagliga överraskningar i form av justerade priser i efterhand. Därför tillämpas alltid fasta priser och tydliga ramar för när arbeten skall vara klara.

Info: www.navigareyachtservice.com

Besättningen ombord på PUMA Ocean Racing har tagit en knapp ledning i Volvo Ocean Race Leg 6. Båtarna har nu seglat en femtedel av sträckan med drygt 3 500 Nm kvar. De gör cirka 10 knop under fina förhållanden och fältet är ganska väl samlat med ett totalt avstånd mellan ledaren och sista båten på 63 Nm.

Här är den senaste bloggen från Team Abu Dhabi och Ian Walker:

Team Blog – Ian Walker – 26th April 2012

At the start of this race one of the things I was looking forward to most was some close racing in similarly matched boats. So far in this race that has eluded us in all but short bursts but finally we have a nice battle on our hands with Camper.

Downwind there is not much between us so we are hoping the wind stays as far aft of the beam as possible. After losing some miles last night we have benefitted from the light air transition and sailed up right behind them. We are still shadowing each other in the West which seems to have been working out well for us – long may that last!

The key to this leg was always likely to be trying to get into the trade winds first and that is the prize for whoever gets through this patch of light wind. So far we have managed to keep moving but we are under no illusions that any boat could park up at any time. One good thing is that we have managed to get much further East than once looked likely.
That puts us closer to those out to sea which should help us in the medium term when we finally get clear of this transition.

Last night was another beautiful night of sailing with more stars than you could ever imagine. Today has dawned clear and with a nice smooth sea. I am not sure how long things will last but so far leg 6 is being kind to us. Maybe it is good karma for the Aussies and Kiwis we have onboard who have not let us forget that it is ANZAC day. Nocka has not only brought an Aussie flag but has also been practicing his marching on deck – maybe the sun is getting to him.

Info: www.volvooceanraceabudhabi.com

Facebook (www.facebook.com/abudhabioceanracing);

YouTube (www.youtube.com/abudhabioceanracing) and

Twitter (www.twitter.com/adorlog)

Här är ännu en snygg motorbåt med klassiska linjer från italienska Cantieri Estensi. Båten heter 360 Goldstar Sport och är tillverkad med högsta kvalitet som målsättning. Den är även godkänd för Klass A enligt CE-reglerna, vilket visar att den är ett högklassigt bygge, Enligt tillverkaren uppfyller den även miljömålen tack vare relativt sett låg bränsleförbrukning.

Båtens längd är 11,65 meter och bredden 3,90 meter. Det gör den intressant i ett storleksområde där det gäller att erbjuda mycket utrymme i förhållande till yttermått.

360 Sport Goldstar sägs erbjuda mer komfort och större utrymmen än jämförbara båtar i samma kategori. Den har två kabiner och är anpassad för ett eller två par. Takhöjden i salongen är över 2 m och i båda kabinerna 194 cm.

För designen svarar Zuccheri Yacht Design. Salongen är rymlig och i båtens för finns ett stort utrymme för solbadare.

Båtägaren kan välja mellan två olika dubbelinstallationer med motorer från FPT Industrial (Iveco). Det ena alternativet är 2x 280 hk, vilket ger en marschfart på 24 knop och en toppfart på 27,5 knop. Ett mer effektfullt alternativ är 2×370 hk common rail FPT dieselmotorer för en toppfart på 33 knop. Dessa motorer ingår i Ivecos så kallade NEF (New Engine Family) från Fiat Powertrain Industrial.

Ljudnivån i båten anges till låga 70 dBA vid 2000 rpm.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 11,65 m 38′ 03″
Bredd: 3,90 m 12′ 10″
Djupgående: 1,20 m 3′ 11″
Vikt: 8,00 t 17.636 lbs
Bränsletankar: 900 l 238 US g.
Vattentank: 400 l 106 US g
Motorer: FPT N67 MNT M28, 2×206 kW, 2×280 hk
Optional engines FPT N60 ENT M37,2×272 kW, 2×370 hk
Backslag: ZF 80 IV 2,008:1
CE-klass: A
Personer (Ce: A-B-C): 10-12-14
Design: Zuccheri Yacht Design
Info: www.cantieriestensi.it

Ejdern visade 2011 på en fortsatt snabb minskning och för svärtan blev resultatet det lägsta under de 26 år som räkningarna pågått. För tordmulen och sillgrisslan ser utvecklingen betydligt bättre ut och de senaste årens utveckling mot en utjämning i kurvorna för säl, havsörn och skarv verkar hålla i sig.

Pressrelease:

– Alla områden där vi tidigare haft stora bestånd av ejder har ytterligare minskat kraftigt. Samtidigt verkar bestånden öka något eller ligga mer stabilt längre in i skärgården. Men trots det är den totala bilden att läget för ejder är fortsatt dystert, säger projektledaren Karin Strandfager.

Att läget för ejdern verkar betydligt sämre i ytterskärgården än längre in är något som observerats under några år. Dessa observationer ledde till att det 2011 även gjordes en linjetaxering från innerskärgården till ytterskärgården i ett begränsat skärgårdsområde (Stavsnäs, Maderö och österut). Resultaten visar att de flesta häckningarna skedde i den innersta skärgårdsdelen.

Tyvärr visar studien också på ett uruselt häckningsresultat där man kan undra om merparten av ejderhonorna verkligen ens har försökt häcka. De få ungar som kläcktes hade också mycket låg överlevnad, hela 70% av de kläckta ungarna hade dött inom två månader.

Projekt Levande skärgårdsnatur startades redan 1985 och hade förutom miljöövervakning och dokumentation i syfte att vara en snabb väckarklocka för miljöfrågor. Något som Gunnar Hjertstrand, fältsamordnare för projektet känner igen sig i. – När vi i vårt jobb räknar, mäter, väger, märker, registrerar och rapporterar känns det meningsfullt att tänka sig som en kugge i det maskineri som jobbar för ett friskare Östersjön. Om inte våra företrädare haft samma inställning så kanske vi nu varken haft säl eller örn kvar i skärgården.

För Skärgårdsstiftelsen är projektet ett flaggskepp för det stora naturvårds- och miljöarbete som genomförs på våra områden i Stockholms skärgård. Där rapporterna inte bara är viktiga i form av resultat och siffror utan även genom att stiftelsen hela tiden har personal som ser, hör och upplever naturmiljön i sitt arbete i projektet (och i sitt ordinarie arbete som tillsynsmän eller naturvårdare).

– Skärgårdsstiftelsens personal finns på plats ute i skärgården året runt och kan göra unika observationer. Genom Projekt Levande skärgårdsnatur fortsätter vi att sätta stiftelsens naturvårds- och miljöarbete i fokus, säger vd Lena Nyberg.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Statens fastighetsverk (SFV) förvaltare av Södra Strandverket på Marstrand, har idag slutit ett femårigt avtal med Kulturcentrum Söder på Marstrand AB. Det nybildade bolaget ska tillsammans med Statens fastighetsverk skapa en ny, spännande scen för skulptur, glas och fotokonst på fästningen. Redan på försommaren väntas den nya konsthallen ta emot sina första besökare.

– Det här känns som en fantastisk lösning för Södra Strandverket. Statens fastighetsverk arbetar mycket med att skapa och vidareutveckla våra fastigheter till intressanta och spännande besöksmål och välkomnar därför Konsthallen Strandverket som hyresgäst. Genom konsthallen kommer fästningen att bli tillgänglig för många – både svenska och utländska besökare – och stärka Marstrand som destination, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Sedan tiden som försvarsanläggning har Södra Strandverket på Marstrand använts för en rad olika verksamheter, senast som restaurang och som kansli- och kurslokal för Marstrand Segelsällskap. De senare kommer att vara kvar, nu som andrahandshyresgäster till Konsthallen Strandverket. Till konsthallen kommer även att knytas ett café som ska drivas genom ett samarbetsavtal med en av Marstrands lokala aktörer.

Konst i världsklass
Bakom initiativet till Marstrands nya konsthall står Peter Hjörne genom familjen Hjörnes stiftelse för kultur. Konstnärlig ledare blir Hasse Persson, tidigare chef för bland annat Borås Konstmuseum och Hasselblad Center i Göteborg. Med Konsthallen Strandverket ska Marstrand få en kulturell attraktion av högsta rang.

– Den nya konsthallen för foto, skulptur, glaskonst, video och design kommer att göra Marstrand till ett kulturellt utflyktsmål med såväl nationell som internationell dragningskraft. Världsberömda storheter är redan vidtalade för utställningar under de närmaste åren säger Hasse Persson.

Kort historik – Södra Strandverket
Södra Strandverket är den sista förstärkningen av försvaret i södra inloppet till Marstrands hamn. Anläggningen, som byggdes i mitten av 1800-talet, ersatte äldre kanonbatterier vid hamnen. Södra Strandverket består av två byggnader med kanonbatterier som kunde skjuta både mot Albrektsunds kanal och södra hamninloppet. Bestyckningen bestod av 46 kanoner och antalet soldater uppgick till 170 man. Runt fästningen fanns en vallgrav som idag är igenfylld. 1882 avfördes Södra Strandverket och Carlstens fästning som rikets fasta försvar.

Södra Strandverket är ett statligt byggnadsminne. I början av 2000-talet uppgraderades byggnaden med modern teknik som t ex bergvärme. Statens fastighetsverk har även sett till att byggnaden idag har bättre tillgänglighet.

Info: www.sfv.se

Här är ett nytt vindkraftverk som passar båtar över 8 m. Det heter Rutland 914i. Det krävs endast lite vind för att det ska starta, vilket medför att den nästan alltid tillför laddning till batterierna. Vindkraftverkeket är enkelt att montera och är mycket tystgående.

Rutland är det enda vindkraftverket som får användas i visa av Floridas hamnar där övriga är förbjudna p.g.a den höga ljudvolymen. Rutland 914i producerar 140 W i 11 m/s.

Info: www.watski.com

Det här är en ny drivmedelsförstärkare som enligt generalagenten fungerar på alla slags motorer – bensin, diesel, etanol och metanolmotorer. Tidigare användes bly i bensin och svavel i diesel som smörjande ämnen. De har bytts ut mot mer miljövänliga i dagens drivmedel. Utvecklingen har kommit långt men faktum kvarstår – bly och svavel gav bättre smörjning, fram till nu. Triboron Drivmedelsförstärkare innehåller Bor som sätter sig fast på alla metallytor och skapar en extremt glatt yta.

Triboron sägs effektivt rengöra spridare, insprutare och förbränningsrum. Smörjer effektivt och ger ett mycket starkt slitageskydd av förbränningslinjens alla komponenter: bränslepumpar, regulatorer, spridare, kolvringar, foder och ventiler. Det mekaniska slitaget har reducerats med 60-70 % i laboratorium. Skyddar effektivt mot korrosion, oxidation och syraangrepp, även kondensvatten elimineras.

Produkten förhindrar även tillväxt av dieselbakterier. Produkten eliminerar även befintliga bakterier vid högre inblandning. Se förhållanden nedan.

Drivmedelsförstärkaren optimerar förbränningsprocessen vilket oftast visar en hög reducering av förbrukning och rökutveckling. Detta gör produkten mycket ekonomisk. Tester i bromsbänk har visat effektökningar på flera procent.

Medlet är miljövänlig och biologiskt nedbrytbar.

Lagom till högsäsongen för båtar kommer nu en uppdatering av Sjöräddningssällskapets populära kustväder-app. Appen ger dig väderprognoser samt visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor och väderförhållanden. Du kan också enkelt via ett sms skicka din position till den som behöver den. Den finns tillgänglig både för android och Iphone. Ladda ner den helt kostnadsfritt via andriod market eller appstore.

I den uppdaterade appen har SSRS lagt till flera orter och en positioneringsfunktion som både kan vara social och sjösäkerhetshöjande. Du kan lätt ange korrekt longitud och latitud om olyckan är framme om du behöver larma. Eller skicka ett sms med din position till dina vänner så att de vet vart du befinner dig på exempelvis semestern.

Att kunna uppge en korrekt position när du seglar, paddlar eller skinnar är en viktig faktor för att hjälpen ska komma fram så snabbt som möjligt.

– Om vi ska vi nå vår vision om noll omkomna till sjöss räcker det inte med att de lokala frivilliga sjöräddarna är ute ur hamnen på 15 minuter, eller når en nödställd inom en timme. Det måste till förebyggande åtgärder. Att tydliggöra effekten av olika vädertyper och att lätt kunna skicka sin position är ett sätt. Av den anledningen är vår app också helt kostnadsfri att ladda ner. Vi vill att så många som möjligt använder den, säger Camilla Vargman, marknadsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Info: www.ssrs.se

Clas Ohlson har börjat lanseringen av en ny e-handelsplattform som ska introduceras på samtliga marknader. Satsningen är ett led i den multikanalstrategi som bolaget gör för att nå fler kunder via fler kanaler och att guida till smarta lösningar på praktiska problem.

Den nya e-handelsplattformen lanseras initialt i Sverige och Norge under april och med utrullning även i Finland och Storbritannien under sommaren 2012.

– Vår satsning på e-handel är en viktig del i vår multikanalstrategi för att erbjuda ännu större tillgänglighet, service och inspiration till våra kunder och att guida till smarta lösningar på praktiska problem. Genom en attraktiv mix av butiker och e-handel, kan vi attrahera ännu fler kunder både på befintliga och på nya marknader, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Clas Ohlson.

Clas Ohlsons multikanalstrategi innefattar att erbjuda ett integrerat erbjudande och service genom butiker, e-handel, sociala medier, söktjänster samt via telefon och katalog.

–Projektet har engagerat över 100 personer under de två senaste åren och omfattar förutom en ny teknisk plattform även utveckling av andra kringsystem, förstärkt organisation och anpassning av processer. Målet är att erbjuda våra kunder en riktigt bra, praktisk och användarvänlig sajt som är lätt att handla på och som innehåller massor av nyttig information. Det blir också ett bra hjälpmedel för dem som vill förbereda sitt köp på nätet men som väljer att handla i våra butiker, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

En viktig del av den nya e-handelsplattformen är satsningen på reservdelar med över 9 000 artiklar som gör det möjligt att förlänga livslängden på olika produkter.

– Många kunder blir positivt överraskade när de får höra att vi erbjuder både reservdelar och verkstadstjänster och kan förlänga livslängden på en favoritprodukt, allt från maskiner, verktyg och elektronik till hushållsprodukter, multimedia och fritid. Det handlar både om service och om hållbarhet, dvs. att hushålla med resurser och inte slänga saker i onödan, säger Sven-Åke Östberg, kundtjänstchef på Clas Ohlson.

Info: http://www.clasohlson.se

M-track är en spårsändare som larmar till larmcentralen, som ringer upp dig vid larm oavsett tid på dygnet. Vid larm tar sökpersonal vid med de rätta kontakterna.

Produkten är väl beprövad och används av bland andra den engelska polisen. Den uppfyller alla krav från försäkringsbranschen samt även godkänd av skattemyndigheten som elektronisk körjournal. Testad och godkänd av Thatcham i England samt Norska FG. Finns sedan tidigare i bland annat USA, Norge, England, Sydafrika och Jordanien m.fl.

Info: www.marineprotect.se

Pampas Marina AB tecknade i veckan avtal om att köpa Gillesviks fastigheter i Västervik, där marinhandlaren Huges driver sin verksamhet i Västervik. Huges kommer fortsättningsvis att vara hyresgäst i marinan med fokus på försäljning av båtar. Nu planeras för en ny restaurang och utökad service på marinan.

Marinan kommer att namnändras till Pampas Marina Västervik AB. Det nya bolaget kommer att bedriva service och hamnverksamhet, och de tidigare Huges-anställda mekanikerna har erbjudits arbete i det nya bolaget

– Nu planerar vi för att öppna en restaurang och butik och erbjuda fler marinföretagare lokaler här i Västervik, och för att anlägga ett nytt område med villor på vattnet, säger Anders Johansson, vd för Pampas Marina AB och Pampasgruppen.

I marinan finns förutom Huges även reservdelsbutiken Mekonomen AB med dotterbolaget Marinshopen R. M. AB. Marinshopen specialiserar sig på att sälja reservdelar till motorer, inombordare samt utombordare och övriga marintillbehör.

My2Mobile lanserar sin populära mobiltjänst My2Mobile Båtliv som Android app. My2Mobile Båtliv ger användaren uppdaterad information om kustväder för hela Sveriges kust samt de större sjöarna. Med den nya versionen av My2Mobile Båtliv får miljoner svenskar tillgång till den här mobiltjänsten genom sina Androidtelefoner och surfplattor.

Sedan 2008 har många använt tjänsten på sina mobiltelefoner för att lätt få tillgång till de senaste kustväderprognoserna och väderobservationerna längs de svenska kusterna.

Applikationen ger överskådligt presenterat kust- och båtvädret för hela sveriges kust samt de större sjöarna. Tjänsten levererar väderprognoser för fem dygn framåt och 4 prognoser per dygn. Kompletterat med ständigt uppdaterde väderobservationer längs kusterna så har användaren en bra bild av rådande väderläge.

– Användarna kommer att känna igen sig i den nya versionen, men samtidigt får de en ny användarupplevelse då Androidplattformen ger många fler möjligheter som inte finns i de äldre plattformarna, säger Lars Sanne, My2Mobile AB.

Tjänsten är tillgänglig på Android Market gratis under namnet My2Mobile Båtliv via följande länkar market://details?id=com.my2mobile.batliv och https://market.android.com/details?id=com.my2mobile.batliv. Vidare finns den också tillgänglig på Appland, www.appland.se.

Det nederländska varvet Breedendam, som grundades 1976, har blivit ett känt namn inom fritidsbåtar byggda i aluminium. Nya Breedendam MTB är en vackert formgiven daycruiser med rejäla mått. Hon är byggd i retrostil med designen hämtad från en Motortorpedbåt från andra världskriget. Varvet har redan byggt flera stycken MTB 30 och MTB 33 i samma stil och bestämde sig förra året för att förnya modellserien.

Den senaste modellen, MTB fourzero (bilderna) är helt och hållet byggd i aluminium, vilket ger henne en väldigt stark konstruktion och en vikt på i sammanhanget måttliga 12,6 ton. Båten har en totallängd på 13,37 meter och en bredd på 4,00 meter, vilket ger generösa innerutrymmen.

Båten är utrustad med dubbla IPS-motorer från Volvo Penta, vilket garanterar bra fartresurser och enkel hantering. Två stycken IPS600 motorer på 435 hk vardera ger Breedendam MTB fourzero en toppfart på hela 38 knop.

Skrovet erbjuds i flera olika färger med ”trälook” för att förstärka retrokänslan. Även fönsterramarna har träkänsla men tack vare aluminiumet är allt enkelt att underhålla. På skrovet finns en rejäl fender i rostfritt märkt med ”fourzero”.

Inredningen är tillverkad i högglansigt lackad teak. Ståhöjden är hela 2,00 meter och i pentryt finns alla önskvärda bekvämligheter inklusive kylskåp, en tvålågig spis, kombinationsugn och diskmaskin. Mitt emot pentryt finns en L-formad soffa i läder.

Förkabinen has en stor dubbelbädd med ergonomiska madrasser.

Båten är även utrustad med ett Can Bus elsystem och all elektronik ombord, inklusive multimedia, kan kontrolleras via en iPad.

Med ny patenterad teknik utvecklar INOVA sin kraftfulla lampa INOVA T3R till den mest avancerade uppladdningsbara LED ficklampan på marknaden. Tekniken ger dig möjlighet att arbeta med vetskap om att lampan är fulladdad under hela insatsen.

Alltid laddad. Överallt. INOVA T3R är en av de första lamporna med Lithium-Ion batteri som använder sig av en egen USB-port för att ladda batteriet. USB-porten sitter väl skyddad under lampans främre hölje. Genom att skruva det cirka 2,5 varv exponeras den tillsammans med en laddningslampa som indikerar när batteriet är fullt uppladdat. Lampan kan laddas hundratals gånger och batteriet behöver inte vara tomt för att laddas på nytt. Lampan kan laddas via ett vägguttag, datorn, i bilen eller till exempel genom en liten solpanel.

INOVA T3R är en av de mest avancerade och starkaste lamporna från den välrenommerade amerikanska ficklampstillverkaren INOVA. Lampan är konstruerad och designad för taktiska insatser som kräver snabb och ljudlös växling mellan olika ljuslägen, extrem ljusstyrka och räckvidd. Materialet är flygplansaluminium och lockar med sin höga kvalitet och höga finish. Med en delvis ny reflektor har lampans effekt ökat markant med mycket höga lumental och en snygg, proffsig ljusbild som resultat. Den senaste innovationen, INOVA T3R som nu introduceras på den svenska marknaden, är ännu vassare än sina föregångare med en en USB-port för snabb och smart laddning av lampans batteri.

Info: http://www.c2safety.com/

Dåliga kopplingar och tunna kablar gör att många båtar endast får en bråkdel av den laddning de kan få. Vi vet att det kan vara svårt att veta vad som behövs för att ens elsystem ska fungera bra. Därför har vi samlat de viktigaste produkterna för att komma i gång i tre olika startpaket, anpassade till storleken på din båt.

Skyllermarks grundsatser monteras enkelt i båten, sen är det bara att mäta hur långa kablarna ska vara mellan kopplingspunkterna, beställa färdigpressade kablar och skruva fast dem i kopplingspunkterna. Resultatet är ett elsystem av hög kvalitet som ger minst dubbel laddning för de flesta. Oöverträffad hållbarhet får du på köpet.

Pris: från 1998:-

Info: www.watski.com

Det blir en utbyggnad av Gäddeholms småbåtshamn utanför Västerås samt en ny badplats i anslutning till hamnen. Småbåtshamnen byggs ut i flera etapper. I den första etappen förses småbåtshamnen med en pir bestående av schaktmassor från husbyggnation och ledningsarbeten samt kompletteras med en flytande pir. Småbåtshamnen är avsedd för 150-160 småbåtar.

Den blivande badplatsen kommer att bestå av grönytor för aktivitet, en liten lekplats för de yngsta, en enkel omklädningsombyggnad med toaletter och en sandstrand med brygga.

Byggstarten är planerad till september och bygget beräknas vara färdigt till midsommar 2013.

En färsk försäkringsjämförelse i tidningen Båtnytts majnummer visar att de flesta båtägare vinner på att byta till Svedea Båtförsäkring. I jämförelsen har Båtnytt tagit reda på vad det kostar att försäkra fem motorbåtar och fem segelbåtar hos tolv olika försäkringsbolag. Svedea erbjuder i sju fall av tio den lägsta premien.

Pressrelease:

Tidningen Båtnytt jämför i sitt majnummer vad det kostar att försäkra tio olika segel- och motorbåtar hos tolv svenska försäkringsbolag. Testet visar på stora premievariationer mellan bolagen och är det fjärde i ordningen där Svedea erbjuder de mest konkurrenskraftiga försäkringarna. Tidigare under 2012 har försäkringsförmedlaren Insplanet och båttidningarna Vi Båtägare och Segling visat på samma resultat.

– Vi märker när vi pratar med båtägare att de flesta vinner på att byta båtförsäkring till Svedea. Det bekräftas också av denna jämförelse, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring. Vi gläds också åt att det är många som börjar jämföra sina försäkringar och ser en stark tillströmningen av kunder just nu.

Bilden: Jonas Roberts.

Kommentarer

Zoltan Horvath 12:38:26 2012-05-17

Hej! Jag försöker komma till sidan där jag skulle kunna lämna en förfrågan till en båtförsäkring, men jag hittar ingen sån! Ni skriver om allt mellan himmel och jord, men det saknas en entydlig fält där man kan klicka för att kunna lämna en förfrågan om en båtförsäkring!!!! Hälsn. Zoltan

Båtlivs redaktion 08:05:10 2012-05-21

HeJ!
Det är inte tidningen Båtliv som lämnar offerter på försäkringar. Du ska vända dig till försäkringsbolaget Svenska Sjö www.svenskasjo.se

Puma har tagit ledningen i Volvo Ocean Race Leg 6 när båtarna är på väg mot USA. På andra plats med 4 500 Nm kvar till målet ligger Telefonica och Abu Dhabi Racing är trea. På den här delsträckan kan teamen se fram emot betydligt bättre förutsättningar än under den föregående, stenhårda prövningen på sydliga och kalla breddgrader.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA Ocean Racing powered by BERG have sustained their lead on the opening night of the Leg 6 race to their home country as the teams sail a straight-line trajectory towards a low in the South Atlantic.

Ken Read’s men have held a commanding position since blasting with assertion around yesterday’s 7.8 nautical mile quick-fire inshore course at Itajaí, and at 0700 UTC on Monday held a three nautical mile lead.

PUMA Media Crew Member Amory Ross said the team were abuzz with the reality of holding first place, racing home and the prospect of sailing the final 10-plus day leg of this race.

“The familiarity of our destination is exciting, and everyone’s looking forward to returning our Mar Mostro to the waters of the North Atlantic, the very same waters this adventure began so many months ago,’’ he said.

The secondary fleet positions have continued to shuffle overnight as the sailors settle back into routines, with Groupama sailing team jumping from last to third at 1900 UTC before returning to the back of the fleet just eight hours later.

CAMPER with Emirates Team New Zealand managed to shift from last to fourth at 0100 UTC, before jumping to second at 0700 UTC. Abu Dhabi Ocean Racing are in third place and Team Telefónica are fourth, just 3.9 nm behind the leaders.

The five teams have ticked off more than 200 nm since the 4,800 nm race started at 1700 UTC on Sunday, and have revelled in the first downwind start of this edition of the race Abu Dhabi MCM Nick Dana reported.

“Conditions couldn’t be any better for the moment; fast reaching, flat seas and warm water,’’ he said.

“It was difficult to get everyone into the watch routine, as they all seem to want to stay on deck and keep sailing. Azzam is off like a rocket and we are just holding off CAMPER who is about a mile to leeward of us.”

On board CAMPER the crew had an eerie sense that they had never been ashore, having spend just six days in Itajaí after an epic 31-day Leg 5 that was marred with hull damage and a pit-stop at Chile.

CAMPER MCM Hamish Hooper said the crew were in the worst physical shape they had been in so far, but mentally they were strong and focused on the race.

“There is no point sweating the stuff you can’t control or getting frustrated at things that can’t change, you just have to keep focused on doing as best as you possibly can every time there are points up for grabs,’’ Hooper said.

“It’s a relatively short leg, 14 days maybe, but there is going to be a lot on.

“From what our trusty navigator Will Oxley tells me, this leg is going to be a virtual minefield of opportunities for big loses, and alternatively big gains so anything can happen.”

Oxley reiterated that indeed it was going to be a tough race to call for navigators.

“It’s quite a tricky leg actually, the next four or five days will be very, very tricky; light and shifty with potential for big changes on the leaderboard,’’ he said.

“It could be for a long time any boat in the west looks better, but long term it looks like an easterly set up should pay.”

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.