Nyheter

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 9 personer omkom genom drunkning under april i år jämfört med 10 personer under april 2011.

Under åtets fyra första månader har totalt 22 personer drunknat mot 19 under samma period förra året.

2012 mars 2011
9 övriga 5
– fritidsbåt 5
8 totalt 10

Havs- och vattenmyndigheten genomför inför årets fiske en större översyn av fisket efter lax. Målet är att öka fisket av odlad lax och att i övrigt i första hand fånga vild lax från starkare bestånd. Nu föreslås även begränsningar för trollingfisket efter lax i Östersjön.

I vintras beslöt Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att yrkesfisket efter lax i öppet hav i Östersjön skulle fasas ut. Ett förslag som rör begränsningar av kustfisket av lax är ute på remiss. Trollingfisket, liksom yrkesfisket i Östersjön, bedrivs på en blandning av vilda och odlade bestånd. Som ett led i arbetet att se till att bevarandestatusen för alla laxälvars bestånd är gynnsam och att förutsättningarna finns för ett hållbart nyttjande anser Havs- och vattenmyndigheten att trollingfisket i Östersjön behöver begränsas.

Enligt en undersökning från SLU kan de behållna fångsterna i detta fiske ha uppgått till 7500 laxar under 2011, huvudelen i uppväxtområdena i södra Östersjön.

– Det är inte möjligt att skilja lax från svaga och starka vildlaxbestånd vid fiske i havet. Det är däremot möjligt att skilja vild lax från odlad lax, då den odlade laxen märks genom att fettfenan klipps bort, säger Martin Rydgren, utredare Havs- och vattenmyndighetens enhet för biologisk mångfald och fiske.

– Vi föreslår därför att det vid trollingfiske i Östersjön endast skall vara tillåtet att behålla sådan fenklippt fisk. Ett minskat utsjöfiske är biologiskt fördelaktigt för vildlaxen.

Förslaget skickas nu på remiss till bland annat länsstyrelserna, jordbruksverket och fiskets organisationer. Senast 15 juni ska yttranden ha kommit in till havs- och vattenmyndigheten.

Nu är det klart att den svenska marinen gästar Kalmar Båtmässa! Marinens korvett HMS Stockholm är på besök under lördagen, 26 maj, och allmänheten är välkommen ombord mellan kl. 10 och 16. – Vi ser fram emot att möta alla sjöintresserade människor på Kalmar Båtmässa och få tala med dem om både marinen och livet till sjöss, säger Jimmie Adamsson, som är informationschef på Sjöstridsflottiljen i Karlskrona.

Korvetterna är mångsidiga fartyg, som med stor uthållighet kan genomföra många olika typer av uppdrag. HMS Stockholm har t.ex. varit insatt i antipiratoperationen utanför Somalias kust.
HMS Stockholm och HMS Malmö byggdes 1984–1985 på Karlskronavarvet som ledningsfartyg för de dåvarande ytstridsflottiljerna. Fartygen modifierades 2000–2002, då de bland annat utrustades med ett toppmodernt stridsledningssystem. Att verka i en internationell miljö tillsammans med andra nationer är en del av vardagen. Fartygen har sensorer och vapensystem med långa räckvidder. För strid på långa avstånd används sjömålsrobotar. För självförsvar samt för strid på kortare avstånd finns en 57 millimeters allmålspjäs. Mot ubåtar är fartygen utrustade med sjunkbomber och målsökande ubåtsjakttorpeder.

– Det är fantastiskt roligt att kunna välkomna marinen, säger Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa. Hon tillägger att det blir flera nyheter vid årets mässa.
– På fredagskvällen blir det t.ex. ett kvällsrace med C55:or och på söndagen visar Sjöräddningssällskapet en helikopterräddning. Dessutom blir det modevisning med marint mode både på lördagen och söndagen, berättar hon.

Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn den 25–27 maj. Mässan invigs av Stefan Carlsson, landshövding i Kalmar län. Vid invigningen underhåller musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Foto: Försvarets Bildbyrå.

Hyundai Bilar AB sponsrar Sveriges största segelbåt som fått namnet Hyundai och startar sommarsäsongens tävlingar med Lidingö Runt. Lördagen 12 maj går första start klockan 10.00 och Hyundai-båten finns då på plats för att medverka i kappseglingstävlingen.

Hyundaibåten är en Super Maxi 100, den mäter 100 fot (30,5 meter) i längd, 6,5 meter i höjd och 40 meter i masthöjd. Skeppare för den gigantiska båten är den före detta handbolls-spelaren Bertil Söderberg.

Hyundai båten kommer att delta i flera tävlingar under sommaren, bland dem Gotland Runt, där den legendariske Pelle Petersson står vid rodret. Pelle Petterson är Sveriges genom tiderna mest prisbelönta seglare.

Segelbåten är designad av Ron Holland och byggdes av Pendennis varvet i Storbritannien. Båten väger 32 ton, storseglet har en segelyta på 290 kvadratmeter (spinnakern 700 kvadratmeter) och besättningen vid tävling är 20-25 personer.

Info: www.hyundai.se

I september 2009 startade projektet ”Miljömusslor”, under ledning av Odd Lindahl vid Kungliga Vetenskapsakademien och med finansiering av BalticSea2020. Syftet med projektet var att utveckla musselodling till en kostnadseffektiv miljöåtgärd för att förbättra vattenkvalitén vid kusten i Östersjön. Men resultaten visar att musselodling i Östersjön är förenat med höga kostnader och tekniska svårigheter som ännu inte är lösta.

Blåmusslor är effektiva vattenfiltrerare och musselodlingar kan lokalt bidra till ett klarare vatten. När musslorna skördas plockas gödande näringsämnen ur havet, som efter bearbetning kan användas i foder. Målsättningen med projektet ”Miljömusslor” var att undersöka om musselodling kan vara en kostnadseffektiv åtgärd för att minska halterna kväve och fosfor i Östersjöns kustvatten.

”Vi ville undersöka om musselodlingar kunde vara en kostnadseffektiv åtgärd för att skynda på förbättringen av kustvattnets vattenkvalitet, och beviljade ett anslag på 6 miljoner kronor till projektet. Men förutsättningarna i Östersjön visade sig vara komplicerade och därför var projektets målsättningar svåra att uppnå”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

Under projektperioden 2009 till 2012 upprättades två fullskaliga musselanläggningar, en i Hagby Hamn i södra Kalmarsund och en i Hållsviken söder om Trosa. Projektet skulle mäta tillväxten av musslorna i odlingarna och uppskatta det möjliga upptaget av näringsämnen ur Östersjön. Odlingsteknik och skördeutrustning från västkusten skulle anpassas till Östersjöns musslor som är mindre och ömtåligare – och metoder utvecklas för återanvändning av näringen i musslorna på land, exempelvis i form av hönsfoder.

Projektets målsättningar kunde inte uppnås

Men kalla vintrar med tjock is och kraftig isdrift under projektperioden (2009-2012) störde tillväxten av musslor och förstörde odlingarna. Mängden musslor i odlingarna räckte därmed inte till för säkra jämförelser i tillväxt för olika typer av nät och inte heller till teknikutveckling för musselmjölproduktion av Östersjömusslor. Då det inte fanns tillräckligt med musslor att skörda, blev den planerade utvecklingen av en prototyp för skördemaskin inte heller aktuell.

Under projektets gång har ändå flera viktiga erfarenheter framkommit. Bland annat att odlingstekniken idag är kostsam och kräver vidareutveckling och anpassning till tjock is och isdrift för att fungera i Östersjön. Underhåll och skörd av storskaliga odlingar kräver dessutom stora och speciellt utrustade arbetsbåtar.
Settlingen och tillväxten av musslor i Östersjön är osäker och oförutsägbar – i projektet settlade musslorna bra på odlingarna, men tillväxten varierade och vid ett tillfälle lossnade en stor mängd musslor. Förutom variationen i mängden musslor syntes att havstulpaner, istället för musslor, ibland kan bli dominerande.

Projektet kunde inte förklara olikheter i tillväxt, varför musslorna lossnade eller varför havstulpaner konkurrerade ut musslorna på vissa lokaler. En analys av andra musselodlingsprojekt i bland annat St Annas skärgård visade att musselmassan var riktigt bra på vissa lokaler efter två år, medan andra hade lite musslor eller till och med inga alls. Det krävs vidare undersökningar för att fastställa varför vissa lokaler fungerar bra för musselodling och andra inte.

BalticSea2020 konkluderar att musselodlingar är en av många åtgärder som kan hjälpa våra hav, men att utmaningarna i Östersjön är många. Att musslor har potential att rena vatten från kväve och fosfor är belagt, men med dagens teknologi och kunskap är musselodling ett finansiellt riskprojekt och inte en kostnadseffektiv miljöåtgärd för Östersjön.

Våren är här och båtspekulanterna ser sig om efter säsongens båtar och båttillbehör. När det kommer till val av båtbottenfärg är det miljöaspekten som är viktigast för de allra flesta av svenskarna – men 10 procent anser ändå att det är priset som avgör. Det visar en undersökning genomförd av byggvaruhuskedjan BAUHAUS som från och med i år tillhandahåller båttillbehör som en del i det ordinarie sortimentet.

Miljöaspekten är av stor vikt för svenska båtägare, de allra flesta (72 procent), uppger att det är viktigt att båtbottenfärgen som skrovet målas med är miljövänlig. Men 10 procent uppger också att det är priset som styr valet av båtbottenfärg snarare än miljöaspekten.

Resterande 18 procent uppger att det varken är viktigt eller oviktigt. Sett till enskilda län är det stockholmarna som allra mest låter priset styra valet av båtbottenfärg, hela 32 procent uppger detta som svar.

– Det glädjer mig att miljöaspekten när det kommer till båtbottenfärg är så pass väsentlig för de flesta, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige. Viktigt är att även lågt prissatta varor håller utsatta miljökrav, på så vis behöver ingen välja bort en försvarbar båtbottenfärg.

Bland svenska båtspekulanter är det en motorbåt som lockar mest (54 procent), därefter segelbåt (17 procent) efterföljande av snipa (9 procent). Flest båtägare finns inte helt osannolikt i Stockholms län och Västra Götalands län. Att snipan finns bland svenskarnas tre populäraste båtsorter beror på att den är mycket populär i Västa Götaland.

I andra län som Stockholm eller Skåne är både RIB, jolle och sportbåt mer populär än snipan. Drygt hälften, 49 procent, av de som i dag saknar en båt uppger att de planerar att skaffa en, medan 51 procent inte kommer att göra det.

Det finns tydliga likheter mellan bilägare och båtägare, de lägger årligen ner lika mycket pengar på köp av till tillbehör – både när det kommer till båt- och biltillbehör lägger majoriteten mellan 1000-5000 kronor per år. Majoriteten av de som äger en båt uppger dock att de kommer att lägga mer pengar på båttillbehör detta år än det förra, vilket inte är fallet bland bilägarna.

Fakta om undersökningen
1 208 deltagare i en webbpanel svarade på undersökningen.
Undersökningen pågick mellan den 13 mars 2012 och den 13 april 2012.

Undersökningen har genomförts av byggvaruhuskedjan Bauhaus.

Centerpartiets vallöfte om en nord-sydlig tvärförbindelse kommer att bli verklighet. Det är oerhört välkommet för boende och besökare. Det säger Skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C) och Centerpartiets gruppledare i Trafiknämnden Lars Carlsson.

Sommaren 2014 införs en nord-sydlig tvärförbindelse mellan öarna i Stockholms. Först på prov för att sedan kunna utvärdera resandeunderlaget.

– Tvärförbindelsen är en viktig del av utvecklingen av näringsliv och turism i Stockholms skärgård. Om det finns väl utvecklade besöksmål längs linjen ökar resandet och om resandet och besökarna ökar stärks livskraften i skärgården, säger Gustav Andersson.

Önskan och behovet av en tvärförbindelse i sjötrafiken har framkommit från många i den informationsinsamling som skett inför beslut om upphandling av skärgårdstrafiken.

– Vi är oerhört glada att vårt vallöfte har så starkt stöd i skärgården och att det nu blir verklighet. Tvärförbindelser behövs lika mycket till sjöss som på land och vi ser fram emot mer och bättre sjötrafik och fler som reser i Stockholms vackra skärgård, säger Lars Carlsson.

Kommentarer

Kalle Eke 20:56:00 2012-05-19

Nämen va kreativt!
Äntligen kan båtluffarlivet bli verklighet!
Skönt också att verkligen kunna röra sig mellan olika delar av den finfina skärgården.

Vind & Vatten och Bistro Solsidan inleder från och med i sommar ett samarbete, där man erbjuder en spännande kombination av seglingsupplevelse med kvinnlig skeppare, helpension med god mat på hamnkrogen och övernattning i båt på Dalarö.

Pressrelease:

Tanken med samarbetet är att erbjuda gästerna en njutningsfull helhetsupplevelse av Dalarö med omnejd, med ett personligt omhändertagande från ankomst till hemresa. Helgen börjar med en heldagssegling med skeppare, där lunch från Solsidan ingår, därefter tvårättersmiddag på bistron, som ligger i gästhamnen.

Övernattning sker på egen hand i båten och frukost serveras ombord eller på Solsidan. Den andra dagen kan man välja mellan ytterligare en dagssegling eller att på egen hand upptäcka sekelskiftesmiljön på Dalarö.

– Vi tycker att Dalarö är en så fantastisk plats och önskar att fler upptäcker den! Och så är det en bra idé att kombinera två njutningar – segling och god mat. Vi tror att den här helgupplevelsen kan passa par, familjer eller vänner som vill uppleva något utöver det vanliga tillsammans. Vi har båda under lång tid utvecklat våra verksamheter till det de är idag, där personligt engagemang och fingertoppskänsla ger en unik upplevelse av exklusivitet, säger Birgitta Silfverhielm på Vind & Vatten.

Till Dalarö tar man sig enkelt med bil från Stockholm på 35 minuter. Med tåg och buss tar resan en dryg timme. Segelturen kräver inga förkunskaper och det ingår lån av sjöställ och flytvästar, liksom lån av sängkläder.

Vind & Vatten Seglingskurser och seglingsupplevelser drivs av Birgitta Silfverhielm och har sin bas på Dalarö. Båten som används i detta arrangemang är en Linjett 35, en vacker och välbyggd båt med gott om utrymme i sittbrunnen och med fyra bekväma kojplatser i två separata hytter, samt salong.

Bistro Solsidan är en liten intim restaurang med fullständiga rättigheter som ligger i gästhamnen på Dalarö, och är känd för sin lokala prägel och sin personliga meny. Solsidan är en populär plats att äta och umgås på för såväl Dalaröbor som gäster från land och sjö.

Info: www.solsidandalaro.se

Det är en kamp ända in på mållinjen om vem som tar etappsegern på Leg 6. Puma har länge sett ut som en klar segrare, men Camper kryper allt närmare och med knappt 40 Nm kvar till målet skiljer det bara några hundra meter mellan båtarna. Camper (bilden) har bättre båtfart och kan med lite tur sno etappsegern framför näsan på Puma.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Ken Read and the team on PUMA Ocean Racing powered by BERG are flying into the last 100 miles to the Miami finish line at average speeds of almost 20 knots, with CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) in their rear view mirror, 18.10 nm behind. But it has been a tortuous night and Ken Read and his men came perilously close to losing the lead.

As PUMA and CAMPER drifted towards the turning point at Eleuthera on Tuesday evening, the PUMA crew prepared for the worst, as they became becalmed close to the beach, sitting dead in the water. After a quick gybe and a change to a different sail, the team tried their chances further offshore, but again ran out of wind as CAMPER appeared on the horizon.

“At this point we’re watching them sail down our line in utter amazement. We’re drifting in complete glass-off conditions. There is not a ripple on the water and all eyes are on the advancing red sails,” wrote PUMA’s Media Crew Member (MCM) Amory Ross.

Then, as the PUMA crew sat drifting helplessly, CAMPER too ran out of wind. When the sun set, the wind returned and although CAMPER were now too close for comfort, PUMA had held on to the lead.

The leading pair clawed their way around the Eleuthera Light just an hour apart at 0210 and 0310 GMT this morning, and PUMA is now stretching away towards a finish later today.

For CAMPER with Emirates Team New Zealand, the finish can’t come quickly enough, having spent 70 of the last 88 days on board due to their pit stop in Chile to repair the boat during Leg 5 and their subsequent late arrival into Itajaí in Brazil.

Meanwhile, the fight for the third podium place continues between Groupama (Franck Cammas/FRA) and Telefónica (Iker Martínez/ESP). After choosing different tactics to pass Cat Island on Tuesday, they have reconnected and Groupama still leads Telefónica on the approach to Eleuthera Light, but only by eight miles. They are both over 100 nm behind PUMA.

Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are watching the action from the sidelines over 160 nm astern. “The pressure should build the longer we are out here, so perhaps we can come flying up from behind to make it a tight finish,” said MCM Nick Dana wistfully.

As PUMA and CAMPER count down the final hours of the 4,800 nm Leg 6 from Itajaí in Brazil to Miami, Ken Read and his men will attempt to apply the basketball adage of keeping themselves between their opponent [CAMPER] and the hoop. “Sure sounds easy, but when you can’t see your opponent anymore it is like playing basketball in the pitch black and trying to stay with your man,” Read said today.

The leading boat is expected to arrive in Miami around 1600 GMT today.

Foto: Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race.

För att öka intresset för marina avfalls- och miljöfrågor startar The Baltic Sea Waste Campaign (BSWC), med stöd från BalticSea2020 och Nordiska Ministerrådet. Håll Sverige Rent är med och projektleder och marknadsför kampanjen. Folke Rydén Production, FRP, producerar film- och multimediamaterial. Tillsammans kommer de att leda en turné – en roadshow – till cirka tio orter runt Östersjön med syfte att informera och engagera politiker, medier och allmänhet om det akuta läget i vårt innanhav.

”Målsättningen är att uppmärksamma marina avfalls och miljöfrågor i Östersjön ur olika perspektiv och synvinklar. Vi vill dessutom visa vad som kan göras för att förbättra tillståndet för vårt känsliga innanhav”, säger Folke Rydén.

Under turnén, som kommer pågå under sommaren och hösten 2012, kommer såväl nyproducerat material som tidigare filmat material att presenteras. Bland annat kommer BalticSea2020s samarbeten med Folke Rydén, Mattias Klum och Joakim Odelberg att uppmärksammas – till exempel Folke Rydéns och Mattias Klums tioåriga medieprojekt ”The Baltic Sea Media Project”, med de prisbelönade filmerna Alla torskar och Vårt grisiga hav, samt Joakim Odelbergs omtalade film Spöknät i Östersjön.

Bilder och filmer i form av video och webb, korta reportage, utställningar samt seminarier och work shops om marina avfalls- och miljöfrågor kommer att presenteras. Även forskare och vetenskapsmän kommer att närvara och dela med sig av sina erfarenheter.

I samband med projektet kommer FRP producera en hemsida som pedagogiskt redovisar BSWC:s innehåll och som ger uppdaterad information om de kommande turnéerna. I anslutning till hemsidan kommer även en blogg att tas fram där projektet kan följas.

BSWC:s närvaro på de utvalda platserna borgar för att intresset för de marina avfalls- och miljöfrågorna förstärks lokalt och regionalt, så att betydelsen för frågorna ökar.

Orter som BSWC avser att besöka är:
Mariehamn, Åbo, Helsingfors, St Petersburg, Tallinn, Riga, Gdansk, Köpenhamn, Visby, Simrishamn, Kalmar och Stockholm. Se bild nedan.

När Göta kanal öppnade portarna 4 maj, kunde man för första gången segla både Göta kanal och Trollhätte kanal på en och samma biljett. När Göta kanal åter öppnas för trafik, kan man segla ända från Mem i öst till Göteborg i väst på samma biljett. Det har blivit möjligt genom ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag och Sjöfartsverket, och har tillkommit för att förenkla båtresan för alla som vill ta sig från kust till kust.

Göta kanal öppnade slussarna den 4 maj

När Göta kanal öppnade portarna 4 maj, kunde man för första gången segla både Göta kanal och Trollhätte kanal på en och samma biljett. När Göta kanal åter öppnas för trafik, kan man segla ända från Mem i öst till Göteborg i väst på samma biljett. Det har blivit möjligt genom ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag och Sjöfartsverket, och har tillkommit för att förenkla båtresan för alla som vill ta sig från kust till kust.

Till att börja med kan man köpa en gemensam biljett i Göta kanals första sluss i Mem för resa västerut.

Servicen för båtturister längs Göta kanal har utökats på flera platser inför säsongen 2012.
Göta kanalbolag har byggt hela 400 meter nya bryggor längs kanalen, och servicen i flera gästhamnar utökas med nya elplatser och vattenposter på bryggorna. Karlsborgs gästhamn har fått hela 25 nya gästplatser till sommaren 2012.

Göta kanal kan också i år erbjuda en mängd aktiviteter och arrangemang längs vattenvägen. Omkring 250 kulturevenemang står på programmet, bland annat Göta Kanal Rock den 14-18 augusti, allsångskvällar i Karlsborg och Brådtom sluss, festival i Töreboda, veteranfordons-träffar i Hajstorp och vis- och körfestival i Sjötorp. Dessutom finns det en rad konstinstallationer längs kanalen, något som gör årets Göta kanal till en enda lång konstutställning.

– Vi kan inte påverka vädret, men i övrigt ska vi göra allt för att ge våra besökare en så bra sommarsäsong som möjligt på kanalen. Vårt mål är att alla åldersgrupper ska trivas, för det är den viktigaste förutsättningen för en lyckad familjesemester, säger Anders Donlau, VD på
AB Göta kanalbolag.

Några höjdpunkter längs Göta kanal sommaren 2012
Läs mer på www.gotakanal.se och www.kulturvag.se
• Firande av 100-åriga kanalfartyget M/S Wilhelm Tham 16/5. Vid ankomst till Motala firas fartyget med salut och tal, m m.
• Forsviks bruk är hemmahamn för Hjulångaren Eric Nordevall II, som under juni gör sin Ericsgata på kanalens västgötadel, se www.ericsgata.com. Under sommaren bjuds det in till teater, musik och fordonskvällar i Forsvik. Datum för fordonsträffar i Forsvik: 14/6, 12/7 och 11/8. www.forsviksbruk.se
• Hajstorpsträffarna. Fler än 300 veteranfordon samlas vid idylliska Hajstorps slussar utanför Töreboda. 30/5, 13/6, 27/6, 11/7, 1/8 och 15/8.
• Visioner vid vatten. Längs hela kanalen dyker konstinstallationer av framstående konstnärer upp. Den 10/5 invigs det senaste tillskottet vid Norrqvarn utanför Lyrestad. www.gotakanal.se
• Cykla med guide längs Göta kanal Söderköping-Mem. Åtta lördagar under sommaren. Söderköpings Turistbyrå, 0121-181 60.
• Törebodafestivalen – en av Sveriges största familjefestivaler går av stapeln i Töreboda den 5-7/7. www.torebodafestivalen.se
• Fästningsäventyr, Jakten på den försvunna guldreserven – äventyr för barn och ungdomar på Karlsborgs fästning där historia möter 3D-film, datorspel och multimediautmaningar. www.karlsborgsfastning.se
• ”Fri fart på Göta kanal”, race för veteranbåtar den 28/7 vid Museihuset i Ljung. www.frifart.se
• Allsångskvällar finns på flera platser längs Göta kanal, exempelvis i Karlsborg
6/7, 13/7, 20/7, 27/7. och vid Brådtom sluss, nära Norsholm 28/6, 5/7, 12/7, 19/7, 26/7 och 2/8.
• Vis- och körfestival, Sjötorp. Hela Sveriges och Nordens körer inbjuds till Sjötorp vid Vänern och Göta kanal 18-19/8. www.korfestivalen.se
• Göta Kanal Rock– artister ombord på 100-åriga M/S Wilhelm Tham turnerar längs med kanalen 14-18/8. www.gotakanalrock.se
• Rock’ n roll helg med 50-60-tals musik och skön stämning. 24-25/8.

SkepparGuide Göta kanal och Resemagasin Göta kanal,
läs online och beställ på www.gotakanal.se

Läs allt om Sveriges längsta Kulturvåg på www.kulturvag.se

Info: www.gotakanal.se

Foto. Göran Billeson.

Finishen på Leg 6 i Volvo Ocean Race har utvecklat sig till ett dubbelt match race mellan de fyra ledarbåtarna. Puma (ledare) gör upp med Camper om förstaplatsen medan Camper och Groupama kämpar om tredje och fjärde plats. Den första båten väntas in till Miami vid onsdag lunch (lokal tid).

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Having emerged from a windless day with their precious lead still intact, PUMA are still fending off second-placed CAMPER as the pair approach what could be the final strategic milestone in Leg 6 — the Eleuthera Island lighthouse at the top of the Bahamas.
At 1300 UTC on Tuesday, PUMA Ocean Racing powered by BERG had eked out a 14 nautical mile (nm) lead over CAMPER with Emirates Team New Zealand. Groupama sailing team were a further 27 nm back in third, 16.2 nm ahead of fourth-placed Team Telefónica in a second hugely significant match race to the finish.

Abu Dhabi Ocean Racing remained in fifth, 111 nm off the lead.

According to race meteorologist Gonzalo Infante, whoever rounds Eleuthera first will be able to breathe a little easier as steadier southerly winds fill in, meaning fewer passing opportunities on the way to the finish line in Miami.

Infante said that the high pressure system which slowed the boats on Monday is moving south east, meaning the leading pair will be sailing downwind to the turning mark as the wind veers progressively from north east to south east.

“After they reach the mark, 10-14 knots of southerly breeze should fill in between there and Miami making it harder for overtaking,” Infante said. “If this scenario plays out, it looks increasingly unlikely that these two can be caught now.”

Infante said the battle for third place between Groupama and overall race leaders Telefónica could also be decided by the time they reach the lighthouse on the north east corner of the Bahamas.

PUMA Media Crew Member Amory Ross said that at one point the previous day the leaders had been left drifting helplessly in a complete flat calm off the Bahamas, before fresh breeze arrived to get them back on their way.

“We managed to make an escape, barely hanging on to a small but meaningful 10-mile lead over CAMPER in the race to the Eleuthera waypoint,” he wrote.

Ross said that, relieved as they were to have kept the lead they have had virtually since the start of Leg 6 in Brazil, the PUMA crew were far from complacent about closing out what would be a second successive offshore victory.

“It’s hard to know whether we’ve seen the worst,” he said. “Weather systems like this can evolve quickly and according to our navigator Tom Addis, it’s a case of so far so good, but we’re not out of the woods just yet.

“The winds are still light and variable and the potential for big losses to the trailing boats still exists. With just 350 miles to go it would be easy to overlook the remaining distance, but nobody seems to be making that mistake.

“The proper mindset, and one we’re all emphasising, is that each mile is just as important as the next. Don’t look too far beyond the horizon because this race is far from over.”

For Groupama skipper Franck Cammas, hopes of catching the leading pair have faded, leaving them to focus on defending the final podium position on the leg.

“We don’t have real lateral stretch with the two leaders, so we can’t expect to carry on getting nearer and nearer to them,” Cammas said. “At some point, we will get the same wind as them.

“After the south-southeast wind comes when we are crossing the Bahamas this should allow us to reach Miami in a more established breeze – about 10 knots – meaning more straight tacks until the end for everybody.”

Telefónica skipper Iker Martínez said it had been difficult to watch PUMA and CAMPER sail away in new breeze which never materialised for the overall race leaders, also leaving them unable to defend against Groupama.

Nevertheless, Martínez said he and his crew would fight until the end to get back to third before the finish, particularly given that Groupama are their closest rivals in the overall standings.

“I don’t really know about catching Groupama but for sure we’re going to try our best,” he said. “We need a little help from the wind and some opportunities.

“We have to be patient now. We are just waiting for a good shift to be able to be back in the game.

“For sure, it’s very important. We’re going to fight with Groupama because they are the boat in front on this leg and they are just behind on the overall scoreboard.

“Every point counts and we have to work hard.”
As it stands, Telefónica lead overall by 16 points from Groupama. CAMPER are nine points further back and PUMA are a total of 32 points off the pace.
The winners of each of the remaining four offshore legs, inlcuding the one to Miami, will pick up 30 points, with 25 on offer for second, 20 for third and so on down to five points for sixth. The four remaining in-port races deliver six points for the winners, with five for second, four for third down to one point for sixth.
The Leg 6 winner is expected to arrive in Miami around 1130 UTC on Wednesday, May 9.

Foto: Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race.

Mark- och miljööverdomstolen, MMÖD, slår nu fast att gamla privilegiebrev inte kan jämställas med tillstånd enligt miljöbalken. Därmed är en flerårig tvist mellan länsstyrelsen i Västmanland och tre vattenkraftbolag avgjord. – Domarna har stor betydelse även för Havs- och vattenmyndighetens åtgärdsarbete för en bättre vattenmiljö. Vid tillståndsprövning kan man driva krav på exempelvis fiskvägar, och minimitappning av vatten, säger Anders Skarstedt, på tillsynsavdelningen på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Domarna gäller tre bolag och vattenkraftsverk i Hedströmmen i Västmanland; Kungsådran Kraft AB och deras kraftverk i Färna, Relatera AB och deras kraftverk i Kedjebohammar samt Mälarenergi Vattenkraft AB och deras kraftverk i Gisslarbo. Alla tre bolagen hävdar att de har rätt till vattenverksamhet med stöd av privilegiebrev från 1600- och 1700-talet eller ännu längre tillbaka, så kallad urminnes hävd.

Enligt länsstyrelsen har kraftbolagens verksamhet påverkat vattenmiljön negativt. Vid Gisslarbo rör det sig om en vattensträcka från utloppet av sjön Lillsvan till Gisslarboåns mynning. Det aktuella vattnet har i dag en otillfredsställande ekologisk status. Detta dels på grund av att det tidvis släpps väldigt lite vatten i den naturliga åfåran, dels för att bolaget Mälarenergi Vattenkraft AB använder sig av för glesa galler vilket är negativt för fisken i ån.

– I extremfallet kan det i dag vara så att inget vatten släpps förbi vid exempelvis driftstopp, det blir alldeles torrt i vattendragen vilket får negativa konsekvenser för fiske, musslor och annan vattenmiljö nedströms, i strid med de krav som följer av vattenförvaltningsförordningen, säger Anders Skarstedt.

I april 2010 förbjöd länsstyrelsen i Västmanland bolaget att fortsätta verksamheten i Gisslarbo eftersom de anser att bolaget saknade tillstånd för vattenproduktion. Något som krävs enligt lag och är en förutsättning för att länsstyrelsen ska kunna utöva tillsyn. Bolaget överklagade och menade att deras privilegiebrev från 1700-talet ska anses som tillstånd enligt miljöbalken. De fick rätt i mark- och miljödomstolen, MMD, som upphävde länsstyrelsens beslut. Även Kungsådran Kraft AB och Relatera AB belades med förbud, överklagade och fick rätt i MMD. Länsstyrelsen överklagade i sin tur alla tre beslut.

Nu har alltså Mark- och miljööverdomstolen, som sista instans, sagt sitt och deras beslut kan inte överklagas.

Så här skriver MMÖD i domarna: ”En rätt enligt privilegiebrev utgör en särskild rättighet att förfoga över vattnet men kan inte jämställas med ett tillstånd enligt miljöbalken”. MMÖD menar vidare att det är svårt för länsstyrelserna att sköta tillsyn om det saknas tillstånd för verksamheten. MMÖD-domarna gör att länsstyrelsen nu kan förelägga kraftbolag att ansöka om tillstånd till verksamheten.

Syftet med länsstyrelsens förbud var att få till en tillståndsprövning. MMÖD menar att det finns skäl att anta att de tre kraftbolagens verksamheter skulle bli lagligförklarade vid en sådan prövning och därför ses besluten om förbud som för stark åtgärd. MMÖD väljer därför att upphäva både mark- och miljödomstolens domar och länsstyrelsens tidigare beslut. I stället skickas frågan om de tre kraftbolagens verksamhet i Hedströmmen tillbaka till länsstyrelsen.

– Det är väldigt glädjande att MMÖD går på vår linje. Det här är en problematik som inte bara vi, utan hela vatten-Sverige, brottats med i många år. Nu kan kraftverken inte längre åberopa att de av gammal hävd har tillstånd för vattenproduktion. Vårt syfte var aldrig att förbjuda verksamheten utan att bolagen ska söka nya tillstånd, säger Lars Edenman, avdelningsdirektör på miljöenheten vid länsstyrelsen i Västmanland.

Vid en tillståndsprövning kan verksamheten bedömas mot det allmänna intresset i vattendragen. Då kan det väckas krav på exempelvis fiskevägar och minitappningar av vatten. I södra Sverige är det ganska vanligt med dammar där tillståndsfrågan är oklar.

– Domarna berör en viktig principfråga kring vad som är tillstånd, hur långt man kan driva gamla rättigheter till en verksamhet och på vilka villkor den ska bedrivas. Bolagen har åberopat rättigheter från 1600- och 1700-talen för sin drift i dag, ofta saknas också papper där man kan läsa ut vilka villkor som gäller. Då bedrevs verksamheten med kvarnar, i dag sker den på annat sätt och med andra förutsättningar, säger Anders Skarstedt på HaV.

De tre kraftverken finns alla i Hedströmmen, en vattenmiljö som Havs- och vattenmyndigheten är mån om att skydda. HaV gav nyligen 587 500 kronor till Länsstyrelsen i Västmanlands län för det första året av projektet ”Fria vandringsvägar i Hedströmmen” Syftet med det projektet är att öppna upp Hedströmmens huvudfåra i Malingsbo-Kloten området för att gynna öring och den hotade flodpärlmusslan. Hedströmmen har tidigare varit känd för sitt fina fiske men de senaste 30 åren har fisket successivt försämrats.

Kommentarer

Skepparn 10:15:17 2012-06-10

Inget av kraftverken ligger i Hedströmmen. Stationerna ligger i ett biflöde till Hedströmmen. Stationerna påverkar inte Hedströmmens fiskförekomst.

Robert Lefébure visar i sin avhandling hur potentiella klimatförändringsscenarion kan komma att påverka fiskproduktion i Östersjön. Sina resultat la han fram vid Umeå universitet fredagen den 4 maj. Ökad vattentemperatur och större tillgång till markbundet kol i Östersjön. Båda är tänkbara effekter av klimatförändring.

– Det råder komplexa förhållanden mellan temperatur och landbaserade närsalter såsom kol, kväve och fosfor och hur dessa interagerar är avgörande för hur fiskproduktionen kommer påverkas i framtiden, sammanfattar Robert Lefébure sina resultat.

Hans undersökningar visar dessutom hur en av våra vanligaste fiskar, storspigg, generellt äter och växer bättre vid högre temperaturer än vad vi finner i Östersjön i dag.

Tätheten av storspigg har ökat i Östersjön under de sista åren och till stor del påverkat flera havsområden negativt, på grund av att de äter stora mängder djurplankton samt yngel av andra fiskarter.

– Denna effekt kommer troligen att förstärkas om temperaturen i Östersjön skulle öka, säger han.

De marina fältförsöken har Robert Lefébure utfört på Umeå marina forskningscentrums mesokosmanläggning. Mesokosmer består av stora tankar med vatten där temperatur och ljus kan detaljstyras.

Robert Lefébure är född och uppvuxen i Stockholm och har en masterexamen i naturresurshållning från Stockholms universitet.

Går det att få liv i syrefria bottnar i Östersjön? Ja, menar en forskningsgrupp vid Göteborgs universitet som vill utveckla en anläggning som både kan syresätta djupvattnet och producera el med hjälp av vindkraft. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu 2 Mkr till projektet för att forskarna ska kunna ta fram en studie om vad som krävs för att kunna genomföra idén och vilka effekter det har på miljön.

Hittills har forskargruppen, ledd av professor Anders Stigebrandt vid institutionen för geovetenskap i Göteborg, satsat på småskaliga projekt om av syresättning av djupvattnet. Bland annat i projektet Fjordbox i Byfjorden, vilket har visat sig vara väldigt effektivt. Där har vattenmassorna under tröskeldjupet bytts ut och syrenivåerna i vattnet är högre än de någonsin varit.

Nu vill forskarna gå ett steg längre och testa sina idéer i stor skala i projektet “BOXWIN – vinddriven syresättning + elkraft”. De vill utveckla ett självförsörjande, flytande vindkraftverk som ska testas i Bornholmsbassängen öster om Bornholm. Anläggningen ska vara utrustad med en vattenpump som pumpar syrerikt så kallat vintervatten på 40-50 meters djup ner till botten. Forskarna räknar med att anläggningen ska klara av att pumpa 10 000 kubikmeter vatten per sekund.

– För att få ekonomi i projektet vill vi kombinera pumpningen med vinddriven elproduktion. Det ger miljöfördelar i form av minskad övergödning av Östersjön och utvinning av förnyelsebar energi, säger Holger Eriksson, civilingenjör och den som leder den tekniska och kommersiella delen av projektet ”BOXWIN”.

Tekniken tänker de hämta från offshoreindustrin och byggandet av oljeborriggar och oljeplattformar för öppet hav. Förebilden är det flytande vindkraftverket Hywind, utanför Norges sydkust. Men först måste forskarna ta fram ett underlag om vilka effekter en sådan anläggning har på vattenmiljön.

– Totalt räknar vi med att det krävs cirka sju miljoner kronor för att genomföra studien. Tack vare att vi nu får pengar från HaV till studien tror vi att det blir lättare att få in resterande pengar, säger Holger Eriksson.

Nordiska investeringsbanken, NIB, och Nordiska miljöfinanseringsbolaget, NEFCO anslår också pengar till studien som förväntas ge ett tekniskt, ekonomiskt, juridiskt och miljörelaterat underlag till beslutsfattarna. Tanken är att den ska kunna ingå i en större åtgärdsplan för Östersjön.

– Jag beräknar att en sådan anläggning kostar cirka 200 miljoner kronor att bygga och att det behövs 100 stycken för att kunna rädda Östersjön. Så det är inte en fråga för ett enskilt land utan något som flera länder måste vara med och betala, säger Holger Eriksson.

Arbetet med studien startar nu i maj och forskarna ska avrapportera sina resultat i februari 2013. Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet är prioriterat inom programområdet ”Övergödning” och att det medverkar till att uppnå Sveriges åtaganden i aktionsplanen för Östersjön, Baltic Sea Action plan. För en månad sedan gav HaV 650 000 kronor till samma forskargrupp för att kunna fortsätta hålla Byfjordens djupvatten syresatt fram till och med nästa år.

Förutom sol och kyla bjöd första dagen på lätta och skiftiga vindar. Teamet hade stora svårigheter med att hitta rätt på banan samt att få ordentlig fart i båten. Trots detta slutade dagen med fyra vinster och tre förluster. Under andra dagen, som bjöd på betydligt mer vind, syntes det på Johnny Berntsson (bilden) Sailing Team att de hade analyserat föregående dag och gjort sin hemläxa. Teamet kunde lämna bryggan med sju vinster och fyra förluster, vilket tog dem vidare till söndagens semifinaler.

Sista tävlingsdagen bjöd åter på lätta och skiftiga vindar. Nu hade Berntsson Sailing Team fått bra fart i båten och självförtroendet såg ut att vara på topp.

Efter en övertygand seger med 2-0 i semifinalen mot Peter Wibroe ställdes teamet mot Björn Hansen i finalen. Finalen skulle visa sig bli en riktig nagelbitare. Efter att de två teamen vunnit två matcher var skulle segern i CPH May Days avgöras i ett femte och sista race.

Team Hansen vann starten, dock med ett straff som de måste ta innan målgång. Då vindarna blivit ännu mer varierande lyckades de redan på första kryssen skapa sig tillräkligt med distans för att kvitta sitt straff. Berntsson Sailing Team hade dock inte gett upp.

Teamet seglade ikapp ett par båtlängder under första länsen och Vid länsrundningen skiljde det endast två båtlängder mellan teamen. En distans som Berntsson Sailing Team tog in snappt under andra kryssen. Strax innan sista kryssmärket kunde teamet passera sina motståndare för att defilera in i mål.

“Det känns speciellt roligt att vinna under så utmanande förhållanden som det har varit och det stärker oss som team inför kommande tour tävlingar” -säger en nöjd Johnie Berntsson.
Berntsson Sailing Team tävlade med följande lag i Köpenhamn:
Skeppare: Johnie Berntsson
Taktiker: Daniel Wallberg
Trim: Oscar Angervall
Tail/Pit: Niclas Carlzon
Fördäck: Björn Lundgren
Resultat, CPH May Days
Johnie Berntsson SWE
Björn Hansen SWE
Peter Wibroe DEN
Joachim Aschenbrenner DEN
Nicolai Sehested DEN
Staffan Lindberg FIN
Camilla Ulrikkeholm DEN
Rasmus Viltoft DEN
Olli-Pekka Lumijärvi FIN
Martin Boidin DEN
Viktor Ogeman SWE
Jurjen Feitsma NED

Svenska Delta Powerboats ger sig ut på nytt vatten och i samarbete med nyetablerade venture företaget Navinode premiärvisar man två av sina modeller på Gold Coast Boat Show 2012 i Hong Kong 11–13 maj. Delta Powerboats är Skandinaviens snabbast växande motorbåtsmärke. Båtarna utmärker sig med sin innovativa teknik och design, sitt gedigna hantverk och progressiva modellprogram.

Verksamheten genomsyras av passion och intresse för båtar, båtliv och långsiktigt båtägande. Sedan starten 2003 har företaget sålt och levererat över 250 båtar och utvecklat ett mångfacetterat modellprogram.

På Gold Coast Boat Show väljer företaget att visa upp Delta 26 Open. Den är designad av Ted Mannerfelt och kan i det närmaste beskrivas som en hybrid av daycruiser och walk-around för ett aktivt båtliv. Denna båt flankeras vid bryggan i Hong Kong av Lars Modins design i Delta 54 IPS som kan benämnas miniyacht med sitt drygt 18 meter långa skrov – helt i kolfiber. Delta 54 IPS är därmed världens första yacht med kolfiberskrov i serieproduktion. Varje båt har kundanpassad interiör och är konstruerad för både långdistans och dagsturer med sina generösa och välgenomtänkta ytor och exklusiva materialval.

Deltas modellprogram byggs helt i kolfibrer för att reducera vikten och på så vis reducera bränsleförbrukningen och ge sin ägare ekonomiska fördelar samtidigt som det är fördelaktigt för miljön. Genom effektiva materialval blir Delta cirka 30 procent lättare än konkurrerande båtmärkens motsvarande modeller.

– Vi har under flera år strävat efter att utveckla ett modellprogram som utstrålar skandinavisk design och passionerad båtbyggarkonst med ett långsiktigt perspektiv, både under själva tillverkningen och genom båtens hela livscykel. Den asiatiska marknaden skiljer sig från den europeiska, men vi tror ändå att kärnvärdena i våra produkter passar väl in på den asiatiska marknadens högt ställda krav på känsla, exklusivitet och kvalitet, säger Kalle Wessel, försäljningschef Delta Powerboats.

Info: www.deltapowerboats.se

Film och foto: Delta Powerboats.

En närmare 400 meter lång pir byggs i Fiskehamnen i centrala Nynäshamn. På land, i förlängningen av piren, byggs en sittvänlig brygga en så kallad havstrappa. Det innebär att Nynäshamnsborna får en cirka 700 meter lång strandpromenad och sittplats i centrala Nynäshamn med utsikt mot Fiskehamnen och havet.

– När man går på vågbrytaren kommer man att känna sig som Jesus som gick på vattnet. Det blir läckert, säger Nynäshamns kommuns stadsmiljöchef Stefan Andersson.

Lagom till sommarens 100-årsjubileum, Jubileumsregattan som firas till minne av OS-seglingarna 1912, står den sittvänliga havstrappan och piren klar. Den drygt 300 meter långa havstrappan får över 600 sittplatser vända mot havet. Den fem meter breda och närmare 400 meter långa piren som ska fungera dels som vågbrytare och dels som sittplats och promenadstråk, förses med bänkar, räcken, många flaggstänger och lampor.

– Havstrappan och piren kommer att stå klara när Jubileumsregattan drar igång 20 juli men de byggs inte bara för sommarens evenemang. Det finns många trista exempel på OS-satsningar som byggs bara för evenemangets skull. Så blir det inte med piren och havstrappan. Vågbrytaren skyddar gästhamnen från vindar och blir tillsammans med havstrappan även en viktig mötesplats för kommuninvånare och besökare också i framtiden, säger Stefan Andersson.

– Nynäshamn blev vald till Årets båtkommun 2010, mycket tack vare vår fina gästhamn. Sen dess satsar vi hårt på att utveckla hela hamnområdet, både på hav och land. Piren och havstrappan är en del i den satsningen, säger kommunstyrelsens ordförande, Anna Ljungdell (S).

Jubileumsregattan som firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn pågår 20 juli-5 augusti. Hundratals båtar deltar i flera seglingstävlingar och 250 båtar från början av 1900-talet är på plats. Det blir artistuppträdanden, barn och ungdomar får prova på idrotter under ledning av svenska olympier med mera.

Info: www.jubileumsregattan.se

Illustration: Hanna Grendalen.

Puma behåller sin stabila ledning på väg mot etappmålet i Miami. Under det senaste dygnet har Camper gått förbi Telefonica och låg på måndagsmorgonen (svensk tid) på en andraplats. Båtarna beräknas nå Miami under onsdagen.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

At 0700 GMT today PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) had the biggest leading margin, 32.7 nautical miles, since the start of Leg 6 as they spearhead a sprint to the next set of Caribbean islands. Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) have reclaimed second place after CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) lost 11 nm to the leaders in three hours.

Ken Read and his men left the glassy seas of Saturday at the front of the field, finding new breeze overnight midway between the Virgin Islands and the Turks and Caicos Islands. They have extended their lead at average speeds of around 17 knots, while others made losses, but with the breeze set to drop once the fleet reaches the Bahamas, the race is likely to remain open until the last few miles.

The team are keeping their cool, avoiding stress but sailing as aggressively as they can to protect their lead. Media Crew Member Amory Ross points to some of the most relaxing and enjoyable days of the racing so far. “Maybe that’s because it’s warm and we’re sailing a Volvo open 70 without shirts or shoes, but I think it’s because we’re confident and comfortable, happy and loose. Team chemistry has always been great, but our performance so far on this leg has helped to affirm our abilities,” he said.

While PUMA are eating up the miles while they can, and Telefónica 28 miles further east are sailing almost as fast at 16.8 knots, for CAMPER it is rather a different story. Their course, eight miles to the west of PUMA’s line has not yielded such good results and their progress in the last three hours has only been at around 11.6 knots, the slowest in the five-boat fleet.

In fourth place, Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) are slipping back and heading towards the dreaded 100 nm in arrears marker, while Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are trailing by over 133 miles, having lost 10 miles to the leader in the last three hours.

The fleet are expected to cross the finish in Miami on Wednesday, May 9.

Foto: Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race.

Puma utökar ledningen i Leg 6 i Volvo Ocean Race på väg mot Florida. Med drygt 900 Nm kvar till etappmålet leder Puma med 22 Nm över Camper (bilden) och ytterligare sex Nm över trean, Telefonica. Problemet för Puma och Camper är att de har hamnat i ett stiljtebälte och inte har någon högre båtfart för tillfället utan seglar i cirka tio knop.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

May 5, 2012 – 0700 UTC Leg 6 Day 14

After Friday’s tactical split in the fleet where leg leader PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) chose the high road to the north east, taking Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) with them, and CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) went west in search of better breeze, at 0700 GMT this morning it was ‘situation normal’. PUMA led CAMPER, now back in second place, by 11 nautical miles and Telefónica were third, 18.7 nm astern in what is now a drift off.

The exhilarating tradewind sailing of previous days, that even put a smile on the faces of Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) and Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) who are 59.4 and 72.4 nm behind PUMA, has been replaced by glassy conditions and low boat speeds as the fleet enters the final 1,000 nm stretch to Miami. It is frustrating for the weary crews to be so near to the finish, and yet face what may be the deciding factor of the leg at this late stage.

After yesterday’s excitement when CAMPER took the small window of opportunity offered and shot through a relatively small and shallow gap between Anguilla and Scrub Island, saving them around five miles, the leading three have compressed the lateral separation from over 100 nm yesterday, to 25 nm this morning.

“It’s been a high risk game of chess for the last 24 hours,” said CAMPER skipper Nicholson. “At the end of today, it looks like we are going to resume in very similar pieces of water. I am honestly not sure which boats will be the most relieved, but we are looking forward to the next rematch.”

Overnight, Groupama led Abu Dhabi on a westerly course and made some significant gains, closing their deficit to within 60 nm of PUMA after days of being over 100 nm behind.

In the light and fluky conditions, which bring rain squalls with them, the crews are constantly adjusting trim, trying new sails and gybing around the clouds in an effort to make small gains and reduce the chance of becoming becalmed. It is going to be a long, hard slog to Miami in a race, which should conclude around Wednesday, May 9.
Foto: Hamish Hooper/CAMPER ETNZ/Volvo Ocean Race.