Nyheter

Robin Olofsson från Borås vann förstapriset i spelbolaget Pafs tävling Vinn ett eget fiskevatten. Nu är han förmodligen Sveriges bästa fiskekompis som tar med tre kompisar till unika fjällsjön Tjårrojåkka med allt inkluderat som helikopterresa, utrustning, proviant och en naturupplevelse utöver det vanliga.

– Jag trodde inte att det var sant, det är en dröm som gått i uppfyllelse, säger Robin Olofsson, 21 år gammal från Borås efter att han fått beskedet om att han vunnit förstapriset.

Spelbolaget Pafs tävling om ett eget fiskevatten har lockat tusentals fiskeintresserade att anmäla sig till lotteriet som pågick mellan 13 mars och 30 april.

– Sportfiske är en typisk aktivitet som passar oss på Paf som står för Play among friends och i detta fall med ett pris som verkligen var larger than life, säger Kristian Lundgren, chef för Paf i Sverige.

Så här säger Robin själv om att vinna ett unikt fiskevatten.

När gick du med i tävlingen?

– Jag gick med i tävlingen sista veckan. Var ute och surfade, såg en annons för fisketävlingen, klickade in och skrev upp mig. Jag trodde inte att det var sant först, men sedan när ni ringde och berättade det så fattade jag.

Vilka kompisar tar du med dig?

– Ja det är nog redan klart, jag vet i alla fall vilka som kan vara intresserade av att följa med upp och fiska. Men det var ju några som var ganska avundsjuka på Facebook när jag la upp länken till vinnarsidan.

Hur stort är ditt fiskeintresse?

– Fiske är bland det roligaste man kan göra på fritiden, jag har hållit på sedan jag var liten. På senare år har jag inte haft lika mycket tid, men jag var ute hela tiden när han var yngre i sjöarna runt Borås och hemmavattnen i Horred.

Läs mer om tävlingen och se alla vinnare:
www.paf.com/fiskevatten

Vattenstaden Valdemarsvik i Östergötland satsar på kappsegling i Volkswagen X-35 Cup. År 2013 hålls ett av Cupens Grand Prix i Valdemarsvik. Kommunen med sin 700 km långa strandlinje kan leverera ett sjöliv utöver det vanliga. I år sponsrar Valdemarsviks kommun och Valdemarsviks Sparbank en av båtarna i tävlingen. Detta visar att orten både levererar duktiga seglare och är en båtstad att räkna med.

Pressrelease:

Volkswagen X-35 Cup inleder i mitten av maj 2012 sin tredje säsong. Cupen har stadigt vuxit från 6 deltagande båtar första säsongen till 15 i år. Till nästa år blir Valdemarsviks kommun tillsammans med Valdemarsviks Sparbank två nya partners till cupen. Här kommer ett av Grand Prixerna hållas.

Valdemarsviks Sparbank har sedan 2010 sponsrat Claes Falk med sin X-35:a med namnet ”Valdemarsvik”. I år strävar Teamet efter att nå en jämn placering på övre halvan för att vara som starkast i augusti 2013 på VM i Malmö.

Både kommunen och Valdemarsviks Sparbank har en gemensam strävan att bygden ska utvecklas med fler invånare och fler arbetstillfällen.

”För oss är det stort att synas under årets samtliga sex tävlingar. De ger oss tillfälle att beskriva vår vackra skärgårdsidyll och havsnära boende i Valdemarsvik”, säger vd Håkan Eriksson, Valdemarsviks Sparbank.

”Valdemarsviks Sailing Team och Volkswagen X-35 Cup är mycket bra ambassadörer för vad vår kommun kan erbjuda. Vår förhoppning är att tävlingarna ska öka den lokala pulsen och locka många nya besökare till kommunen. Vi har en fantastisk skärgård, en bra infrastruktur och nära till storstäderna. Dessutom – kanske det viktigaste av allt – lediga tomter med havet som granne”, säger näringslivschef Hans Lorentzon, Valdemarsviks kommun.

Under 2012 seglas merparten av Grand Prixerna i Volkswagen X-35 Cup i Stockholmsområdet. När Cupen år 2013 stannar till i Valdemarsvik gör man det med syfte att kappseglingarna ska bli årligen återkommande på orten och att även andra seglingstävlingar ska flytta in i Valdemarsviken.

”Vi på Whyshore är mycket glada och tycker det är kul att kommunen och Sparbanken i Valdemarsvik är så intresserade av segling. Att få segla ett Grand Prix inne i Östergötlands Valdemarsvik med sin fantastiska skärgård är unikt.” säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.
Klabbe ser att Volkswagen X-35 Cup kommer finnas på ännu fler seglingsorter i landet framöver. Man söker ständigt fina hamnar som vill locka seglare till sig för att kunna utvidga sporten ytterligare.

För mer information om partners
http://www.valdemarsvik.se/sv/
http://www.volkswagenx-35cup.se/
http://www.valdemarsvikssparbank.se/
http://www.whyshore.com/

Iguana 29 är en märklig båt som passar för alla möjliga behov. Förutom att den planar och kan köras som en vanlig motorbåt i farter upp till 30 knop är den försedd med larvfötter. Den här båten kan därmed vara idealisk för alla som vill komma iland på grunda stränder eller köra grejer direkt med båten från hamnen upp till sommarstuga.

Iguana är en fransk båt, som har ett skarpt och V-format skrov som skär genom sjön. Det första intrycket man får av bilderna här intill är att Iguana 29 främst är en amfibiebåt, men enligt tillverkaren är det en lyckad blandning av båt och amfibiefordon.

För designen svarar Antoine Fritsch, som verkligen har lyckats med sin konstruktion att fälla in amfibiedelen i båtens skrov. Systemet beskrivs som ”enkelt” och är patenterat i hela världen.

Den första prototypen presenterades 2007 och produktionen kom igång under 2008. En hel del strukturella förändringar har därfefter gjorts innan båten fick sitt slutliga, nuvarande utseende.

När Iguana 29 snart börjar säljas till allmänheten har den en rad förbättringar jämfört med prototypen. Båten har bland annat ett speciellt bandsystem för att kunna köras på land. Detta drivs med en 40 hk motor. Till sjöss drivs båten av en 300 hk utombordare.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,6 meter
Bredd: 2,5 meter
Djupgående: 0,45 meter
Vikt: 2 ton
Passagerare: 10
CE-klass: C
Toppfart på sjön: 35 knop
Fart på land: 8 km/h (begränsad)
Motor till sjöss: 300 hk utombordare
Motor på land: 40 hk motor med hydraulik och pumpsystem
Designer: Fritsch-associés
Konstruktör: Tanguy Le Bihan
Båtvarv: Iguana Yachts
Info: http://iguana-yachts.com/

Beror försämrad hälsa hos kustfisk på miljögifter eller annan stress? Havs- och vattenmyndigheten ger nu en miljon kronor till Göteborgs universitet för att få svar på den frågan. Pengarna kommer bland annat att användas till inventering av området kring det marina naturreservatet Kvädöfjorden i Östergötland. HaV ger också pengar till forskning kring laxsjukdomen M74.

Mätningar av hälsotillståndet hos kustfisk har gjorts sedan 1980 och 90-talet. Senaste 5 – 10 åren är det tydligt att abborre och tånglake mår allt sämre med en ökande aktivitet av avgiftningsenzymet EROD, förhöjda mängder vita blodceller och störd jonbalans. Även när det gäller reproduktionen märks störningar, exempelvis mindre gonadstorlek hos abborre och störningar på yngelutvecklingen hos tånglake. I vissa fall klassas förändringarna som allvarliga.

När det gäller Kvädöfjärden finns ett samband mellan EROD-aktivitet och vattenföring från den närliggande älven Vindån.

Forskare vid Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet vill nu försöka förklara och bryta utvecklingen med försämrad fiskhälsa.

Pengarna från HaV kommer att gå till tre delprojekt:

•Inventering av befintliga miljögiftsdata, fiskeeffektdata och olika omgivningsfaktorer.
•Inventering av området kring Kvädöfjärden, särskilt data rörande Vindån och dess avrinningsområde.
•Screening av miljögifter hos fisk från Kvädöfjärden.
Målet är att få fram underlag för att kunna vidta åtgärder för att begränsa utsläpp av miljögifter eller annan verksamhet som påverkar fisken i kustmiljön.

Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet är prioriterat inom programområde ”Miljöfarliga ämnen” och att det är viktigt för arbetet med havsmiljödirektivet och aktionsplanen för Östersjön, Baltic Sea Action Plan. Pengarna tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

Havs- och vattenmyndigheten ger också 75 000 kronor till Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och deras projekt ”Monitoring av M74”. Fisksjukdomen M74 upptäcktes i en svensk laxodling år 1974. Den yttrar sig genom att nykläckt yngel dör innan de börjar äta och orsaken är brist på B-vitaminet tiamin. Sjukdomen drabbar bara avkomman till fisk som vistats ute i Östersjön och plötsliga utbrott kan få allvarliga konsekvenser för de vilda bestånden.

SLU vill i projektet fortsätta den insamling av data som skett från kompensationsodlingar för lax och öring längs Östersjökusten sedan 70-talet. Vid Fiskeriförsöksstationen i Älvkarleby görs också mer detaljerade studier av samband mellan olika faktorer som påverkar förekomsten av M74.

Söndagen 20 maj går startskottet för Europas Maritima Dagar i Göteborg. Det firar Havs- och vattenmyndigheten med massor av aktiviteter. “Vi ställer till kalas med havet som tema vid våra nya lokaler i Gullbergsvass vid Göta älv. Vattenmannen och Speed underhåller, vi har akvarium med krabbor och sjöstjärnor, gratis ansiktsmålning, sagoläsning för barnen och mycket mer”, säger Pia Ahnlund vid HaV.

20 – 23 maj, sätts havets roll i fokus i Göteborg. Då firas Europas Maritima Dag, EMD, för femte året och för första gången står Nordsjöregionen som värd. Göteborg är utsedd till värdstad av EU-kommissionen och arrangörer är Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och regeringen. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är involverad på många olika sätt under dagarna.

På Allmänhetens dag, söndagen den 20 maj, planeras en mängd maritima aktiviteter för alla åldrar vid HaV:s nya huvudkontor vid Gullbergsvass.

Vattenmannen och Speed kastar loss så det blir ljudvågor åt alla håll, Bokbussen är laddad med havsinspirerade kulturupplevelser, det blir frågesport om för både barn och vuxna med chans till fina priser, ballonger till alla barn och det går gratis båt mellan Gullbergsvass och Eriksberg varje timme. HaV:s aktiviteter sker i samarbete med ArtDatabanken, Stadsbiblioteket Bokbussen och Universeum.

– Havsmiljön är en viktig fråga för människor, det visar flera studier. Vår myndighet arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla. För att vi ska lyckas med vårt uppdrag är det viktigt att vi träffar allmänheten och får deras syn på havsfrågor. Vad är deras oro och förväntningar kring havsmiljön? Särskilt spännande är att få höra hur barn och ungdomar ser på havets roll, säger Pia Ahnlund.

Tanken med EMD är att visa upp havets betydelse för vardagslivet, ekonomin och sysselsättningen i Europa. 21 och 22 maj hålls en två dagar lång EU-konferens, under måndagen deltar ministrar, generaldirektörer och företagsledare från flera EU-länder. Maria Damanaki, EU-kommissionären för sjöfart och fiske, är en av huvudtalarna och på plats är även de svenska ministrarna Lena Ek, Eskil Erlandsson och Catharina Elmsäter-Svärd. Båda dagarna hålls seminarier och workshops kring årets tema “blå tillväxt”. 23 maj är dessutom Havs- och vattenmyndigheten medarrangör till ett dialogmöte om blå tillväxt.

Alger, havstulpaner, musslor och annan påväxt är ett stort problem både för fritidsbåtar och handelstonnage. I ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet och Chalmers har nu forskare utvecklat nya miljöanpassade och effektiva båtbottenfärger som förhindrar den skadliga påväxten. Den 14-15e maj ordnar Marine Paint en konferens i Göteborg för att visa upp sina resultat.

Marin påväxt är ett stort problem som innebär ökad bränsleförbrukning och därmed ökade utsläpp av luftföroreningar. Dessutom kan påväxten orsaka spridning av främmande arter som inte passar in i den lokala marina miljön.

Hittat effektiva substanser
I forskningsprogrammet Marine Paint har man under nio års tid strävat efter att utveckla nya miljöanpassade och effektiva båtbottenfärger.

Programmet, som är ett samarbete mellan forskare på Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, har fokuserat på substansen medetomidin, som visat sig vara mycket effektiv mot havstulpaner, som betraktas som den mest problematiska påväxtorganismen.

För att få bukt även med andra typer av påväxt (alger, musslor, sjöpungar, mossdjur med flera) så har forskarna utvecklat ett koncept för att göra optimerade kombinationer av olika antipåväxtmedel (biocider).

Idén med optimerade blandningar bygger på att i färgen använda många olika typer av biocider, som är effektiva i varierande grad mot flera av påväxtorganismerna, och att anpassa relationen mellan substanserna för att bli av med all påväxt.

För att få fram recept på optimala blandningar har forskarna utvecklat ett modellsystem där man väger olika biociders effekt på de olika typerna av påväxtorganismer mot deras förväntade miljörisk. Blandningarna är alla är lika effektiva men det skiljer i förväntad miljörisk.

Blandats med högteknologiska färger
Dessa optimerade blandningar har kombinerats med högteknologiska färgsystem som bland annat baseras på så kallade mikrokapslar vilka utgörs av en mikroskopisk kapsel av polymermaterial. Inne i kapseln finns det biocider som läcker ut från färgen i vattnet.

Fältförsök med målade testpaneler vid Lovéncentret på Kristineberg visar att konceptet med optimerade blandningar i båtbottenfärger fungerar utmärkt för att motverka påväxt.

Forskningsresultat från Marine Paint kring medetomidin har gått vidare till en kommersiell samarbetspartner I-Tech AB för att säkra att resultaten kommer till användning och marknadsförs nu under namnet Selektope.

Den 14-15e maj ordnar Marine Paint en konferens i Göteborg för att visa upp sina resultat och sätta det i ett större sammanhang med inbjudna talare och publik från universitet och högskolor, industrin, myndigheter, redare, fritidsbåtsägare och andra intressenter från främst Sverige och Europa.

Info: www.marinepaint.se

Ta med familjen till Långedrag 26 maj för en heldag vid havet! GKSS AccessAbility Center bjuder in alla barn och ungdomar till en kostnadsfri prova på dag med segling. Med GKSS anpassade båtar blir seglingen funktionell vilket gör att alla kan vara med, oavsett funktionsnedsättning, stora som små.

Alla som vill kan komma och flanera längs bryggorna och passa på att se världseliten i matchracing göra upp på vattnet utanför stenpiren. Där kämpar de om första platsen vilket ger en direkt plats till den ärofyllda regattan, Stena Match Cup Sweden 2012.

Utöver härlig segling bjuder dagen på smarrig mat och dryck, bra musik, lurig poängpromenad, fiskedamm och massor av andra roliga aktiviteter. Du kan bland annat spela in din egna låt i vår musikdusch!

Plats: Göteborg Kungliga Segelsällskap, Talattagatan 10, Långedrag
Datum: Lördag 26 maj
Tid: kl. 11.00 – 16.00

Info: http://www.gkss.se/sv/nyhet/Sida/Valkommen-till-VATTENDAGEN/

Foto: GKSS.

Norrköping är Årets Båtkommun 2012. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens riksförbund – låtit göra. – Norrköping har ett väl utvecklat båtliv, där kommunen, båtklubbar och privata företag bidrar till att skapa goda förutsättningar. Tack vare gott samarbete mellan olika aktörer finns det plats för alla som vill ha båt i Norrköping, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Undersökningen visar att Norrköping det senaste året genom väl genomtänkta investeringar förbättrat möjligheterna avsevärt för båtintresserade i kommunen. Norrköping är en av endast två kommuner som helt lyckats bygga bort sin båtplatskö.

– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgängligheten som en av de främsta faktorerna. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som lyckas bäst. I Norrköping har kommunen bland annat genom ett samarbete med privata aktöerr gjort det enkelt för kommuninvånarna att förverkliga drömmen om en egen båt, säger Mats Eriksson.

I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.

• I Norrköping har kommunen de senaste åren rustat upp och utvecklat fritidsbåthamnen i Arkösund, som arrenderas och drivs av en privat samarbetspartner, Promarina.

• Lindö småbåtshamn alldeles utanför Norrköpings tätort har också rustats upp och fått nya bryggor med moderna, funktionella båtplatser.

• Kommunen har ansökt om och beviljats statligt ekonomiskt stöd för en ny båtbottentvätt till anläggningen i Arkösund, en investering på 1,2 miljoner kronor.

• Vid sidan av kommunen erbjuder flera klubbar båtplatser och service i skärgårdsnära anläggningar.

Bildtext:
Eva Andersson, vice ordf kommunstyrelsen, och Patrik Brisander, chef Kultur- och fritidsförvaltningen, tar emot ett diplom som bevis på utmärkelsen Årets Båtkommun 2012 av Sweboats vd, Mats Eriksson. Foto: Fredrik Schlyter.

ÅRETS BÅTKOMMUN 2012 – TOPP 50
1 Norrköping (20)
2 Nynäshamn (2)
3 Mariestad (1)
4 Strömstad (3)
5 Karlskrona (5)
6 Söderhamn (NY)
7 Gotland (4)
8 Valdemarsvik (12)
9 Västerås (21)
10 Hjo (6)
11 Sotenäs (8)
12 Trosa (17)
13 Orust (25)
14 Lysekil (11)
15 Örebro (9)
16 Helsingborg (7)
17 Österåker (13)
18 Uddevalla (15)
19 Tanum (22)
20 Karlshamn (16)
21 Oskarshamn (NY)
22 Kalmar (28)
23 Haparanda (23)
24 Östhammar (19)
25 Kristianstad (10)
26 Falkenberg (NY)
27 Stenungsund (35)
28 Västervik (38)
29 Karlstad (24)
30 Värmdö (37)
31 Trelleborg (NY)
32 Skellefteå (NY)
33 Kristinehamn (34)
34 Vaxholm (29)
35 Säffle (33)
36 Umeå (NY)
37 Göteborg (NY)
38 Öckerö (NY)
39 Vadstena (NY)
40 Bengtsfors (NY)
41 Stockholm (40)
42 Simrishamn (50)
43 Kungsör (NY)
44 Eskilstuna (36)
45 Kungälv (32)
46 Tranås (NY)
47 Ronneby (43)
48 Varberg (30)
49 Åmål (NY)
50 Malmö (42)

På bara några timmar samlade runt 1500 lördagslediga människor in mer än elva ton skräp på tolv av alla de tusentals stränder som finns på sträckan Strömstad till Simrishamn. Kusträddarna samlade in mellan 400 och 3500 kg per strand. Farligt avfall, fiskeredskap, plastdunkar, träspill och mycket annat plockades upp på Kusträddardagen den 21 april. Värst var det i norra Bohuslän.

– Det här visar att människor är mycket engagerade nedskräpningsfrågan, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. Att så många människor är beredda att ta av sin fritid en lördag för att plocka skräp är fantastiskt. Samtidigt är det sorgligt att det är så mycket skräp på våra stränder.

På de tolv stränderna där Håll Sverige Rent anordnade aktiviteter på Kusträddardagen samlades allt från föreningar, scoutkårer, surfare, enskilda medborgare, barnfamiljer till politiker och tjänstemän för att plocka skräp. I kampanjen har många kommuner, företag och enskilda aktörer varit med och stöttat och bland annat hjälpt till att sprida kunskap kring frågan.

– Vi uppskattar verkligen det stora engagemang som alla våra samarbetspartners visat i kampanjen, säger Anna Linusson. Det krävs en rad åtgärder för att kunna få stopp på nedskräpningen av våra hav och stränder – ett sätt är att sprida kunskap kring problemet för att på så sätt få människor att sluta kasta skräp.

Mycket av skräpet som samlades var ilandflutet, men även skräp som slängts på stranden förekom flitigt. Kusträddarna samlade in runt 100 kubikmeter skräp, som sammanlagt vägde drygt elva ton.

Det mest frekventa skräpet var plast, följt av trä och skrot. Hela 177 kg farligt avfall samlades in, som spillolja, sprayburkar och batterier. Mycket av skräpet bestod av fiskredskap, förpackningar och plastdunkar, men bland annat möbler, en rökgranat, lampor, bildäck, bilbarnstolar, tvättställ, fyrverkerier, kläder, cyklar och skor hamnade i de gula säckarna. Mest skräp samlades in i norra Bohuslän, men på alla orter fylldes sopsäckarna snabbt med skräp.

Enligt Stena Recycling, som hämtade skräpet på nio av de tolv stränderna, var mjukplasten som samlades in så förorenad att den inte gick att återvinna, utan gick till förbränning istället. Även träet energiåtervanns, alltså förbrändes till värme. Oljeresterna förbrändes i speciella anläggningar för farligt avfall.

Marint skräp utgör ett av de stora miljöhoten i havet och längs våra kuster. Och havet är fullt av skräp. Endast 15 procent av skräpet i havet flyter upp på våra kuster, resten sjunker till botten eller flyter runt ute till havs.

Italienska Wider fortsätter att utvecklas och presenteras i nya versioner. Den senaste nyheten är Wider 42’ Cote D’Azur Edition, som har tagits fram i samarbete med Monaco Boat Service. Den nya modellen under Monaco Historic Grand Prix. Wider 42’ Cote D’Azur Edition är en utveckling av en daycruiser för solvarma dagar med finesser som utfällbar durk.

Det har gått ett år sedan premiären av Tilli Antonellis och hans konstruktionsteams nya daycruiser. Båten är utrustad med allehanda nya idéer som förenklar båtlivet och ger maximala utrymmen ombord. Här finns bland annat nya lösningar för energibesparning och den unika, utfällbara durken som ökar båtens yta till den dubbla när båten ligger still.

Den nya Wider 42’ Cote D’Azur Edition representerar en utveckling av ursprungsmodellen. Förslagen till förändringar kommer från både Monaco Boat Service och Mrs. Lia Riva.

Wider 42 har i sin nya version bland annat blivit ljusare i innerutrymmena tack vare mer kolfiber. Förarplatsens nya layout är mer flexibel tack vare ett system med utbytbara delar som ett modulsystem och cockpit har försetts med en ny dinette.

Den nya layouten gör det möjligt att ha med upp till tolv personer ombord.

– Efter att ha presenterat Wider 42’ för allmänheten vid flera tillfällen i USA och Europa och att sålt ett antal båtar har vi lyssnat på reaktionerna och gått vidare med vårt koncept, säger Tilli Antonelli, vd för Wider.

Båtens linjer är ritade av designern Fulvio De Simoni. Durken i Wider 42’ kan utökas till det dubbla vid stillaliggande på tolv sekunder med hjälp av två utriggare på var sida om skrovet och ett patenterat system.

Skrovet är bland annat försett med två luftsmorda steg. Bakom den konstruktionen finns bland andra Mark Wilson, en expert på racingyachter som tillsammans med sin son har vunnit världsmästerskapen tre gånger i klass P2 och två gånger i klass P1.

Båten har ett mycket bra vikteffektförhållande och har en topphastighet på 50 knop och en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på 110 liter per timme med dubbla 480 hk Cummins dieselmotorer.

Svenska Rupert Marine har blivit kända för att ta fram spektakulära båtar efter sitt eget koncept. Nu har företaget skrivit kontrakt om ett nytt flaggskepp med en kund. Den helt nya och imponerande Rupert 80 är redan under produktion. Rupert Marine beskriver den nya båten som “Rupert Marines senaste design är en exklusiv 80-fots motoryacht avsedd för superyachtmarknaden och andra köpare med mycket höga krav”.

Pressrelease:

Rupert 80 är designad i samarbete med världskända designers och naval architects och den exteriöra designen är signerad Ted Mannerfelt. Rupert 80 är den första modellen i Rupert Yachts-serien som nu är under utveckling.

Rupert 80 byggs i Sverige av skickliga hantverkare till högsta arbetsbåt- och yachtstandard och med en överlägsen finish såväl exteriört som interiört.

Rupert 80 kommer att utrustas med högsta tekniska standard och med alla de bekvämligheter och utrymmen för gäster och besättning som man kan förvänta sig av en verkligt exceptionell yacht.

Fartområde mellan 32 – 46 knop och relevant bränslekapacitet kommer att säkerställa tillräcklig räckvidd. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att uppnå låga ljud/vibrationsnivåer, hög tillförlitlighet för alla system och låga underhållskostnader.

I likhet med andra Rupertbåtar kan Rupert 80 anpassas enligt kundens specifikationer.

Info: www.rupertmarine.com

Nu ska det bli en ändring i badvattenförordningen som innebär att allmänheten kommer att få enhetlig och tydlig information om kvaliteten på våra badvatten. Bakgrunden är EU:s badvattendirektiv från 2006 som genomförts i Sverige genom badvattenförordningen. Den ger kommunerna ett ansvar för kvaliteten på vattnet vid våra större badplatser.

– Jag välkomnar ett tydligt och enhetligt system för att informera allmänheten om badvattnens kvalitet i Sverige och i övriga Europa, säger miljöminister Lena Ek. Sverige har generellt sett mycket höga andelar badvatten som klassificerats som utmärkta eller bra. Med enhetlig skyltning får allmänheten tydlig och jämförbar information om alla badplatser som uppfyller kraven på en god miljö och skydd för människors hälsa, avslutar miljöminister Lena Ek.

Genom provtagningar och bedömningar av vattnet ska kommunerna se till att sådana föroreningar som kan skada hälsan identifieras och åtgärdas. Kommunerna har även ett ansvar för att årligen klassificera badvattnen enligt en fyrgradig skala som sträcker sig från “utmärkt” till “dålig” och att informera allmänheten om vattnets kvalitet.

Europeiska kommissionen har i ett beslut 2011 bestämt utformningen av tydliga och enhetliga skyltar, som ska användas vid Europas badplatser för att informera allmänheten om badvattnets kvalitet och – om det skulle vara nödvändigt – avrådan från bad.

Genom regeringens beslut kan Havs- och vattenmyndigheten meddela föreskrifter om hur kommunernas skyltar med information om badvattnens kvalitet ska se ut.

Bilden är från Sandhamn.

Avantime Cup är ett nytt sätt att kappsegla. Den främsta målsättningen med Avantime CUP är att öka intresset för havskappsegling i Sverige samt att sprida havskappsegling till flera som vill ta steget att börja tävla och ha riktigt kul tillsammans på havet. Den första deltävlingen är Lidingö Runt, som seglas i helgen.

Själva tävlingsmomentet är också lika enkelt. Du deltar i alla eller några av regattorna som ingår i cupen, samlar poäng och är där med bland de lyckliga seglare som kan kamma hem något från vårt välfyllda prisbord med priser för 100-tusentals kronor.

Följande regattor ingår i AVANTIME CUP 2012:
• Lidingö Runt, 12 maj 2012
• Ornö Runt, 26 maj 2012
• Sandhamn Open, 9-10 juni 2012
• ÅF Offshore Race, 30 juni-4 juli 2012
• ORCi-VM i Helsingfors, 4-11 augusti 2012
• Tjörn Runt, 18 augusti 2012
• DataCom Cup Sandhamn, 25-26 augusti 2012

Prisutdelning sker på DataCom Cup i Sandhamn den 25 augusti 2012.

Läs mer om cupen och priserna på www.avantimecup.se

AVANTIME CUP är ett samarbetsprojekt mellan, Avantime Group och BMW Sverige.

Partners: Nexus Marine, Sceenbolaget, FinnFlyer och Iveo.

Suppliers: Halda Watch Co, UK Syversen, Liros, Benn’s, Tellint och Infanta Ribbåtar.

Turistmyndigheterna i Abu Dhabi slår på stora trumman och utlyser en tävling med en resa till Miami i första pris. Målet är förstås att besöka Abu Dhabi Ocean Racing och de pågående förberedelserna inför Leg 7. Förutom resan, som sker i Business Class, får vinnaren och en vän segla med på Azzam yacht i Pro-Am Race.

För att vara med i tävlingen behöver du bara gå in på teamets Facebooksida och gilla den:

www.facebook.com/abudhabioceanracing

Tävlingen pågår till och med lördag 12 maj. Vinnaren får resa med Etihad Airways och bo i Miami med tre övernattningar betalda och får dessutom tillgång till Abu Dhabis VIP-paviljong i Miami Race Village.

Härär övriga uppgifter på engelska:

In the May 18th Pro-Am Race the winners will race alongside Abu Dhabi Ocean Racing’s international crew including the UAE’s Adil Khalid, the first Gulf national to take part in the Volvo Ocean Race.

On May 19, the lucky duo will also experience the amazing ‘Everest of Sailing’ up-close as six crews battle it out off the Florida coast in a points-scoring In-Port Race. Having shown solid In-Port Race form with two stage wins to date, Abu Dhabi Ocean Racing is aiming to claw back points before Leg 7 – an Atlantic sprint from the States’ eastern seaboard to Lisbon, Portugal – which starts the next day (May 20). Following Lisbon, stopovers in L’Orient, France and Galway, Ireland, round-out the crews’ global voyage.

“This will be a truly memorable experience for race fans to celebrate Abu Dhabi’s history making involvement in this global sailing odyssey, to learn about the emirate’s rich history and culture and to meet the team before its final push to Europe,” said Faisal Al Sheikh, Events Manager, Abu Dhabi Tourism & Culture Authority, the first Official Destination Partner of the race and the principal entity behind the emirate’s inaugural Volvo Ocean Race hosting last January – the first-ever Arabian host in the event’s 39-year history.

A fortnight of UAE-themed heritage celebrations will welcome fans at the Miami stopover, with Abu Dhabi Tourism & Culture Authority leveraging the emirate’s ‘Travellers’ Welcome’ slogan in a specially-developed Race Village pavilion.

Topping the list of crowd-pullers is a troupe of Emirati Ayalla dancers. Set to the sound of drums, the traditional, celebratory dance features chanting from national songs and draws on centuries of history in a physical representation of Abu Dhabi’s deep-rooted horsemanship past and the notion of bravery in battle.

Elsewhere, calligraphy artists will be on hand to turn fans’ names into Arabic works of art, while henna specialists will paint intricate designs on visitors’ hands. The pavilion will also feature a dedicated area where spectators can get their photographs taken with an exquisite Arabian falcon – the UAE’s national symbol and the emblem of Abu Dhabi Ocean Racing.

Pictures

1. A fortnight of UAE-themed heritage celebrations will welcome fans at the Miami stopover in a specially-developed Race Village pavilion. Credit Paul Todd/Volvo Ocean Race

2. The pavilion will feature a dedicated area where spectators can get their photographs taken with an exquisite Arabian falcon. Credit Abu Dhabi Tourism & Culture Authority

3. The winners will race alongside Abu Dhabi Ocean Racing’s international crew in the Miami Pro-Am Race. Credit Ainhoa Snachez/Abu Dhabi Ocean Racing

4. Emirati Ayalla dancers will perform live at the Abu Dhabi pavilion in Miami. Credit Abu Dhabi Tourism & Culture Authority

Kommentarer

Anna Forsgren 20:17:54 2012-05-12

which amazing adventures! can not wait would love to experience this, need to be shaken. Fingers crossed for me I’ll win, I’m worth it and I am a Swedish woman.

Italienska Sessa Marin expanderar både österut (Kina) och västerut. Det senaste greppet är att de har börjat bygga båtar i Brasilien. De första bilderna som vi har fått ta del av är på den nya Key Largo 27 med inombordare.

Key Largo 27 är en mycket modern och tufft formgiven båt avsedd för sköna dagar på sjön. Som framgår av bilderna har den stora sociala utrymmen och ett förhöjt soldäck. Förarplatsen är uppbyggd ungefär som i en skandinavisk Walk Around, ett koncept som Nimbus förde in på våra breddgrader för snart 20 år sedan.

Soldäcken både i aktern och föröver är väl tilltagna. Även på badplattformen finns det gott om plats för den som vill njuta av det fina sommarvädret och kunna bada på ett enkelt sätt.

För designen svarar Sessa Marines konstruktör Christian Grande. Han menar att båten har mycket karaktär från 70-talet med ett kraftfullt skrov men ända skarpa och fina linjer.

I vanliga fall satsar Sessa Marine ofta på utombordsmotorer, även i montage med upp till tre stora maskiner på akterspegeln. I den här versionen av Key Largo 27 sitter det dock en Volvo Penta bensin inombordsmotor, en GXi 5,7 V8-motor.

Under däck finns en kabin med en stor L-soffa som kan ändras till två kojer, här finns även badrum med toalett och handfat. Alla trämaterial i båten är tillverkade i valnöt.

I utombordarversionen är samma båt kapabel till farter uppåt 44 knopå med två stycken Yamaha 150 hk fyrtaktsmotorer. Den kan även förses med en Yamaha V8 F350 utombordare.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,80 m
Bredd: 2,64 m
Max motoreffekt: 400 hk / 296 kW
Personer: 8
Bränsletank: 500 liter
Vattentank: 45 liter
Info: www.sessamarine.com
Info: www.lysmarine.se

Nu har svavel- och järnföroreningar hittats i skeppsvrak både i Östersjön och på västkusten. Resultaten presenteras i tidskriften Journal of Archaeological Science och bakom studierna står bland annat forskare från Göteborgs och Stockholms universitet.

För några år sedan kunde forskare rapportera om stora mängder svavel- och järnföroreningar i regalskeppet Vasa med följden att svavelsyra och sura saltutfällningar utvecklades vid ytan av skrovet och på lösa träföremål.

Fler fartyg drabbade
Nu har även liknande svavelföreningar påträffats i flera andra skeppsvrak både i Östersjön och på västkusten. Det rör sig bland annat om 1600-talsskeppen Kronan, Riksnyckeln, Götavraket, Stora Sofia och vikingaskeppen i Skuldelev.

– Det här är ett resultat av naturliga biologiska och kemiska processer som sker i syrefattiga vatten och i sediment, säger Yvonne Fors, på institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet, som är en av forskarna bakom studien i samarbete med Stockholms universitet.

Insatser kan förhindra problemen
Förutom på skeppet Vasa har liknande problem tidigare rapporterats för Henrik VIII:s flaggskepp Mary Rose i England, som sänktes utanför Portsmouth 1545 och i Batavia från Australien som sjönk 1629, året efter Vasa.

– Efter vår forskning om Vasa och Mary Rose är vi väl insatta i svårigheterna. Med rätt insatser, till exempel nya konserveringsrutiner, kan vi bättre förhindra att de här skeppsvraken utvecklar lika omfattande problem med svavelsyra, säger Yvonne Fors.

Giftigt svavelväte reagerar med trä
Även i syrefattigt vatten kan bakterier bryta ner organiskt material, bland annat i trä i skeppsskroven. Sulfat som förekommer naturligt i vattnet omvandlas av bakterier till giftigt svavelväte som reagerar med träet. I närvaro av järn bildas svavel- och järnföreningar som, efter att träet bärgats, gärna oxiderar till svavelsyra och sura saltutfällningar i fuktig museimiljö.

– För några av vraken, till exempel vikingaskeppen i Skuldelev och Götavraket är konserveringen redan avslutad. Där gäller det att hålla kontroll över den kemiska utvecklingen, vilket kräver extraresurser, säger Yvonne Fors.

De många kemiska analyserna i studien har bland annat utförts vid de avancerade strålningsanläggningarna SSRL i Stanford i USA och vid ESRF i Frankrike.

Pumas ledning höll ända in i mål och teamet lyckades vinna Leg 6 med slutmål i Miami. Men det var en strid på kniven. Under de sista timmarna skiljde det stundtals väldigt lite mellan de båda ledarbåtarna. Camper koma tvåa, Groupama trea och Telefonica fyra. Abu Dhabi anlände sist av de fem teamen som deltog. Totalledare är Telefonica med Groupama på andra plats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama completed a massive comeback to beat arch-rivals Telefónica to the final podium position of Leg 6 by 37 minutes, leaving the Volvo Ocean Race poised on a knife-edge with just 17 points splitting the top four boats.

Franck Cammas’ French team overcame a slow start to oust Telefónica, their closest rivals on the overall leaderboard, from third position in the final few days of the 4,800-mile race from Itajaí, Brazil, to Miami in one of the most compelling duels of the 2011-12 event.

The leg was won late on Wednesday by PUMA Ocean Racing powered by BERG, with CAMPER with Emirates Team New Zealand taking second.

Telefónica now sit at the top of the leaderboard with 164 points. Second, third and fourth positions are split by just six points with Groupama on 153, CAMPER on 149 and PUMA on 147.

“I’m very happy to finish in front of Telefónica,” said a relieved Cammas. “The fight with them was very good for two days.

“It was very good for the spirit of the crew to fight against Telefónica — we gained five points on the overall leaderboard and this is very good. It’s very exciting now to have this close fight between four boats.”

The victory over Telefónica was all the more sweet for Groupama who carried it off with a new rig after they dismasted 500 miles from the Leg 5 finish while in the lead.

Adjusting to the new set-up initially hampered progress and Groupama found themselves fighting their way out of fifth place while Telefónica challenged for the lead, but clever sailing through the Caribbean saw Cammas’ men shoot through the rankings to third as Telefónica, skippered by Spaniard Iker Martínez, fell foul of light winds.

Once into third, it was a position Groupama never relinquished, crossing the finish line in Miami at 00:29:04 UTC on Thursday, 20:29:04 local time on Wednesday in Miami.

With three offshore legs and four in-port races still to sail, Telefónica’s control of the overall leaderboard is now under threat heading into the PortMiami In-Port Race and Leg 7 from Miami to Lisbon, Portugal.

“It wasn’t a good result, we’re not happy at all,” said Martínez. “It was the first time we did an offshore leg and didn’t get a result. We knew this would happen at some point and it happened in Leg 6.

“We didn’t manage the situation with these leg wins very well and we’ve paid a big price. But that’s it, we’ve finished, and now we have to think about the future.”

Telefónica were a consistent threat to PUMA and CAMPER at the head of the fleet for the majority of the leg until they came undone in fickle winds east of the Turks and Caicos Islands.

Groupama took a gamble going west of the islands and it paid, sending them straight into third place and leaving Telefónica playing catch-up.

Try as they might, Martínez’s crew couldn’t catch their French rivals and had to settle for fourth place at 01:06:39 UTC, the first time they have failed to finish on the podium in an offshore leg.

The results mean that all four top boats will enter the transatlantic Leg 7 with a realistic chance of winning the Volvo Ocean Race 2011-12.

Abu Dhabi Ocean Racing were set to take fifth place and 10 points with an estimated time of arrival into Miami of 0700 UTC on Thursday.

Foto: Ian Roman, Marco Oquendo/Volvo Ocean Race.

Promarina vässar sitt utbud av servicetjänster. Från och med i sommar kommer alla Promarinas gästhamnar att ha VHF-stationer. Det innebär att alla båtägare med VHF kan ha direktkontakt med gästhamnen, till exempel för att redan på morgonen boka båtplats till kvällen – även om man befinner sig utan mobiltäckning ute till havs.

Pressrelease:

– Vi har sett ett allt större behov av att snabbt och smidigt kunna boka plats i våra gästhamnar. Tidigare har det varit möjligt via telefon och e-post, men från och med i sommar kan våra gäster även kontakta oss via VHF. Det är en bra service till alla båtägare, säger Calle Söderberg, driftansvarig på Promarina.

Med VHF höjer Promarinas gästhamnar kommunikationsmöjligheterna till internationell standard. Promarina har åtta gästhamnar längs Sveriges kuster, bland annat i Furusund, Västervik och Uddevalla, samt en nionde gästhamn i polska Sopot.

Det är Stockholmradio som ser till att systerföretaget Promarina kan utöka sin service till att omfatta VHF-kommunikation. Alla båtägare med ett VHF-abonnemang hos Stockholmradio kan länkas via VHF-nätet till Promarinas gästhamn även om båten befinner sig utanför egen radioräckvidd.

– Förhoppningsvis leder det också till att fler båtägare upptäcker fördelarna med VHF, till exempel att det ökar tryggheten till sjöss genom att man i princip alltid är nåbar och kan anropa vid behov, säger Jens Johansson, vd för Stockholmradios ägarbolag NMSS.

Promarina AB har tretton marina anläggningar: Arkösund, Furusund, Mariefred, Norrköping, Norrtälje, Oxelösund, Rindö, Sandhamn, Strängnäs, Uddevalla, Västervik, Wallhamn, samt Sopot, Polen. Promarina tillhör Viamarekoncernen i vilken bland andra även Nimbus Group, Stockholmradio, Sjöassistans, Sjöklar Kustakademi, Scandinavian Resort och Seglarhotellet i Sandhamn ingår.

Kommentarer

Hej 17:07:35 2012-05-28

Jag har slutat att besöka hamnar som drivs av Promarina.
2011 besökte jag Oxelösund, Arkösund och Västervik.
Riktigt dåligt och dyrt. Spelar ingen som helst roll ifall de har VHF-motagning eller inte. Två per sommar kommer att använda denna tjänst och det vet "stekarna" på Promarina. Att Båtliv är positiva eller lata och bara tar in en pressrelease utan vidare när större delen av oss båtmänniskor har dåliga erfarenheter av Promarina.
De städer och orter där promarina huserar får finna sig i att båtturisterna väljer andra hamnar.
Ska man ta ut högre avgifter får man fanimej leverera högre service.
Ni som vill ha kvar era båtturister, lämna inte över ansvaret till dessa "stekare".

Wind in Mind AB:s kunder, facebookgillare och mässbesökare har länge önskat ett iPhonefodral i segelduk. Stolt presenterar nu Wind in Mind iPhonefodralet iSail, med ny smart konstruktion. En gummicord håller telefonen på plats och lyfter upp den ur fodralet när man för gummicorden till sidan – en enkel konstruktion med smart dubbelfunktion.

Pressrelease:

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer med hantverk lånat av segelmakare.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

iSail är ett skyddande fodral till din iPhone som passar både om du har telefonen som den är eller med skal på. Segelduken är vävd i vitt och laminerad med kolfibertrådar. Den är vattenavvisande och lätt att torka av. En gummicord håller telefonen på plats och lyfter upp den ur fodralet när man för gummicorden till sidan, en enkel konstruktion med smart dubbelfunktion. Det finns en extra öljett på kanten om man vill kroka i ett band eller något annat att bära den i. Fodralet passar till både iPhone 3, 4 och 4s.

iSail finns i tre olika färgställningar och har måtten 130 x 75 mm. Pris: 200 kr.

Info: www.windinmind.se

Nu har alla verkliga samlare en unik chans. RM Auctions, världens största auktionshus för bilauktioner, kommer tillbaka till Monaco den här veckan för en försäljning vid Grimaldi Forum 11-12 maj. Förutom diverse exklusiva bilar och Ducati mc blir en av huvudattraktionerna denna rekordsättande Ferrari-motoriserade Hydroplanebåt, “Arno XI”.

Denna världskända racingboat konstruerades i samarbete med Ferrari och välkända Grand Prix-förare för att sätta världsrekord, vilket också sattes med drygt 150 mph (241, 70 km/h).

Här är autkionshusets alla uppgifter om båten:

RM AUCTIONS OFFERS THE WORLD FAMOUS, RECORD-BREAKING, FERRARI-POWERED HYDROPLANE, “ARNO XI”, IN MONACO
Monaco

• RM Auctions offers the famous and truly exceptional 1953 ARNO XI Hydroplane alongside a stunning collection of motor cars and motorcycles at its Monaco sale, 11th – 12th May, 2012
• This world-famous racing boat was constructed with assistance from Ferrari and the great Grand Prix drivers of the period and went on to establish a world water speed record of over 150 mph (241.70 km/h)
• Arno XI boasts a continuous, well-documented history, including just three owners from new

LONDON (17 February, 2012) – RM Auctions is delighted to announce the consignment of the world-famous Ferrari-engined Hydroplane racing boat, ARNO XI, to its highly anticipated Monaco auction, 11th – 12th May, 2012.

A unique piece of history, ARNO XI joins an elite roster of blue-chip automobiles and motorcycles slated for the multi-day sale at the Grimaldi Forum. Held during the same weekend as the Grand Prix de Monaco Historique, RM’s two-day, biennial Monaco sale follows a record-setting debut auction in 2010 which saw the Company achieve over €33 million in sales, with bidders representing more than 33 countries from around the world. This year’s event is set to continue the momentum, bringing together a magnificent roster of collectible vehicles with the world’s most discerning collectors.

“We are thrilled to be offering the historic ARNO XI at our Monaco sale. This awe-inspiring racing boat has beauty, history, provenance and performance; it simply ticks every box for any serious collector,” says Peter Wallman, specialist at RM Europe.

ARNO XI was the brainchild of Achille Castoldi, who, wanting to establish a world water speed record, set about developing the ultimate powerboat. During 1952 and 1953, Mr. Castoldi, a friend of the famous Ferrari Grand Prix drivers Alberto Ascari and Luigi Villoresi, succeeded in convincing Enzo Ferrari to provide knowledge and technical assistance to develop the boat. The result was horsepower provided by a 12-cylinder, 4,500 cc V12 Ferrari engine, the same as that installed in the Type 375 Grand Prix car that gave José Froilán González Ferrari’s first ever World Championship Grand Prix Victory at Silverstone in 1951, with the only addition being twin superchargers that developed in excess of 502bhp at 6000rpm. On 15th October, 1953, ARNO XI achieved 241.70 km/h (150.19 mph) on Lake Iseo in northern Italy, establishing a world speed record for an 800kg boat. The record, incredibly, still stands today.

When Castoldi was finished with ARNO XI, it was sold to Nando dell’Orto, who went on to race it with great success for more than 10 years, securing numerous wins. The boat went through various aerodynamic improvements during that time, including a modified nose and the addition of a fin, finishing its competitive racing career in 1960 with a European championship victory and numerous fastest laps, many of which still exist.

The current owner acquired the racing boat over 20 years ago, restoring it to concours condition. ARNO XI has been in the water many times since and is not only an impressive sight when seen in action but also sounds magnificent. Well-documented, its sale is accompanied by an extensive history file including numerous period photographs and hand-written notes from the great Ferrari engineer, Colombo, during tests on Lake Iseo and during bench testing at Ferrari’s Maranello factory. This remarkable and unique machine is estimated to achieve between €1.000.000 – €1.500.000 when it crosses the auction podium in May.

“It’s an exceptional piece of history, made even more famous by the countless models one sees of it in important collectors’ libraries and is likely to appeal to serious car collectors as much as it will to traditional boat collectors,” adds Wallman. “It has that alluring mix of ’50s Ferrari grand prix car with the sheer beauty and simplicity of the hydroplanes of the period. We are honoured to have been entrusted with its sale,” he continues.