Nyheter

Öka skyddet för viktiga havsområden kring Antarktis. Det uppmanar en rad naturvårdsorganisationer och kända personer inför Internationella dagen om biologisk mångfald 22 maj. De uppmanar regeringarna att bevara denna unika och värdefulla miljö som utsätts för press från kommersiellt fiske, föroreningar, gruvdrift och inte minst klimatförändringar. För att öka uppmärksamheten lanserar WWF samtidigt en digital karta över oceanerna.

– Internationella avtal är fortfarande inte tillräckliga för att skydda dessa magnifika marina miljöer, hävdar organisationerna i rapporten som vill att ytterligare 19 marina områden skyddas i Antarktis.
Oceanerna runt Antarktis är några av världens mest orörda områden. De är hem för 10 000-tals arter, varav många inte finns någon annanstans. Några av världens mest orörda områden är under stark press från kommersiellt fiske, föroreningar, gruvdrift och klimatförändringar.

– Världen måste agera nu för att bevara områden på internationellt vatten utanför nationell lagstiftning innan det är för sent. Havens globala ekosystem behöver allt stöd som världens regeringar kan ge, säger John Tanzer, global marin chef på WWF International som idag deltar på den internationella havskonferensen vid Eriksbergshallen i Göteborg.

För att öka kraven på ett starkare skydd av marina områden på internationellt vatten, släpper WWF idag en digital karta över oceanerna. Med hjälp av den kan besökaren göra en upptäcktsresa kring Antarktis, Arktis och Sargassohavet som är barnkammare för Europas enda bestånd av ål.
– Den digitala kartan ger oss möjlighet att göra en spännande upptäcktsresa av mindre utforskade områden i världen. Ingen äger de internationella vattnen och de utsätts för växande hot från exploatering och föroreningar, säger Risa Rosenberg, ansvarig för djuphavsfrågor på WWF i Sverige.

John Tanzer och forskaren Henrik Sharin från BalticSTERN och Stockholm Resilience Centre deltar idag på den internationella havskonferensen i Göteborg för att presentera nya trender och värdet av en sund och motståndskraftig marin miljö.
– Vi hoppas på klokt stöd från svenska regeringen och andra länder i vårt globala arbete för att skydda våra hav, säger John Tanzer.

Sverige har två sommarbaser för forskning i Antarktis – Wasa och Svea – och är ordförande för Arktiska rådet. Sverige har också varit inblandade i det oceanografiska arbetet i Amundsenhavet under de senaste två säsongerna. WWF vill se mer åtgärder för polarfrågor och internationellt vatten från den svenska regeringen.

WWF har under åren drivit på för upprättandet av det första skyddet på internationellt vatten i Atlanten, Charlie Gibbs. Det föreslagna nätverket av marina skyddsområden i Antarktis finns på den nya digitala kartan.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har i dag beslutat om nya bestämmelser för fiske efter lax på kusten. Myndigheten har tidigare beslutat att fasa ut fisket med drivlinor och krok i Östersjön och styra över fisket till fiske med fällor nära älvarnas utlopp. Nu har beslut tagits om ytterligare åtgärder för att stärka laxbestånden.

HaV sände den 11 april ut ett förslag till ändrade föreskrifter för kustfisket efter lax i Östersjön, syftet med förslaget var att öka möjligheterna att bevara och restaurera de vilda laxstammarna och få ett hållbart fiske på sikt.

25 yttranden har inkommit till myndigheten.

– De flesta myndigheter och organisationer är positiva och tillstyrker förslaget. Det finns också några som avstår från att yttra sig i frågan. Yrkesfiskets organisationer avstyrker, dom vill hellre se en lösning som bygger på individuella kvoter, säger Martin Rydgren, utredare vid enheten för Biologisk mångfald och fiske vid HaV.

– Vi har dock ansett att en sådan reglering inte styr fisket mot odlad lax eller skyddar svaga bestånd av vild lax på det sätt myndigheten anser vara nödvändigt, fortsätter han.

Hav har idag beslutat att anta förslaget i dess helhet. Ett förtydligande om när fisket får börja förberedas införs så att det framgår att icke fiskande delar av redskapen får sättas ut innan fisket är tillåtet, dock får fiskhusen inte sättas ut innan fisket är tillåtet. De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 juni 2012.

Går det att ordna en skyddad zon för allt levande i havet. Det var en fråga från barnen till beslutsfattarna vid EU-konferensen, European Maritime Day. – Ja, det går men det är en fråga som alla länder i EU måste lösa tillsammans, det är något som jag och bland annat er minister Lena Ek diskuterar, svarade Maria Damanaki.

Barnens frågor blev ett uppskattat inslag vid gårdagens EU-konferens, European Maritime Day, i Eriksbergshallen i Göteborg. Ett tiotal barn hade med sig frågor om havet till EU-kommissionären Maria Damanaki, miljöminister Lena Ek och kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén.

På scen fanns även artistduon “Vattenmannen och Speed” som ägnar stor del av sin tid med att undervisa barn och ungdomar om övergödning, vågor, vattnets kretslopp och olika former av fiske.

Evenemanget med “flaskposten” var del i Havs- och vattenmyndighetens arbete med att lyfta fram barnens perspektiv under firande av Europas Maritima Dagar, EMD, i Göteborg.

Lena Ek fick frågan om vad som är farligast för havsmiljön och pekade bland annat på klimatförändringar som ett stort problem. Anneli Hulthén fick frågan om vad barn kan göra för att skydda och bevara våra hav och vatten.

– En viktig sak är att inte kasta skräp i våra hav och sjöar, var ett av hennes tips till barnen.

Även barnen fick svara på frågor. Maria Damanaki ville exempelvis veta om några av dem brukar fiska och alla tre ville veta om barnen kunde simma.

Artistduon “Vattenmannen och Speed” överlämnade dessutom en flaskpost med fler frågor till Maria Damanaki innan duon fick med sig alla på scen och i Eriksbergshallen i allsång med deras egen låt “H2O”, som handlar om hav och vatten.

– Jag hinner inte svara på alla frågor nu men lovar er att ni ska få svar, lovade Maria Damanaki barnen som avslutning.

Evenemanget med “flaskposten” var del i Havs- och vattenmyndighetens arbete med att lyfta fram barnens perspektiv under firande av Europas Maritima Dagar i Göteborg.

Bilden:
Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, och miljöminister Lena Ek tillsammans med artistduon “Vattenmannen och Speed” på European Maritime Day i Göteborg, 21 maj .

Hyundai-båten är med sina 100 fot (30,5 m) Sveriges största segelbåt. Den kommer att segla runt om Sveriges avlånga land under sommaren. Båten väger 32 ton, storseglet har en yta på 290 kvadratmeter, spinnackern 700 kvadratmeter. En helt fantastisk skapelse, väl värd att beskåda.

På följande orter kommer Hyundai-båten att göra hamn:
3 juni Sundsvall
5 juni Örnsköldsvik
9 juni Umeå
11 juni Skellefteå
13 juni Piteå
15-16 juni Luleå
19 juni Hudiksvall
30/6-1/7 ÅF Off Shore Race (Gotland Runt)
6 juli Nyköping
7 juli Linköping/Norrköping Valdemarsvik
8 juli Linköping/Norrköping Fyrudden
11-12 juli Visby
15 juli Karlskrona
18 juli Kristianstad/Åhus
21 juli Helsingborg
23 juli Ängelholm (Höganäs)
25 juli Halmstad
27 juli Varberg
1-3 aug. Göteborg
7 aug. Marstrand
10 aug. Lysekil
12-15 aug. Marstrand
16 aug. Stenungsund
18 aug. Tjörn Runt
21-23 aug. Västervik
25 aug. Hyundai Cup, Nynäshamn

Riksantikvarieämbetet och BringitoLife producerar dokumentärfilm om de arkeologiska undersökningarna vid Motala ström. Sedan upptäckten av boplatskomplexet från äldre stenåldern vid vattendraget Motala ström 1999 (som dateras till ca 6000-4000 f Kr) har Riksantikvarieämbetet bedrivit uppdragsarkeologiska undersökningar norr och söder om strömmen i omgångar. Det pågående arbetet kommer att avslutas under 2013.

För att sprida berättelsen om det arkeologiska arbetet brett och till nya målgrupper, väljer nu Riksantikvarieämbetet att lägga filmen på YouTube. Filmen, som dessutom är textad på engelska, är 18 minuter lång och gjord tillsammans med produktionsbolaget BringitoLife som har följt arkeologerna under två fältsäsonger.

Kranium spetsade på pålar och ”stenåldersdildo”
Man har bland annat funnit ett rikt och mångfasetterat material av ben och horn vilket är mycket sällsynt vid den här typen av stenåldersundersökningar. Detta beror på exceptionellt goda bevaringsförhållanden. När föremålen som legat i en syrefri, kall och fuktig miljö hittas ger de sken av att vara tillverkade igår och inte att de bevarats i gyttjelager i 7000 eller 8000 år.

Undersökningarna vid Motala ström har fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt inom såväl den vetenskapliga världen som i massmedia. Dels i samband med upptäckten av ett tiotal kranium i en våtmark 100 meter norr om strömmen som undersökts av Stiftelsen Kulturmiljövård. Två av dessa var spetsade på pålar. Dels i samband med att ett fallosliknande hornredskap för bearbetning av flinta vilken felaktigt beskrevs som en ”stenåldersdildo”. Det undersökta områdets struktur och det mångfasetterade fyndmaterialet i kombination med projektets tvärvetenskapliga uppbyggnad, där förutom arkeologi även osteologi och paleoekologi ingår, skapar breda tolkningsramar för hur platsen har använts men vidgar också våra föreställningar om äldre stenålderns samhälle.

Se dokumentärfilmen ”Här har aldrig varit tomt…” på Riksantikvarieämbetets uppdragsarkeologiska YouTube-kanal: http://www.youtube.com/watch?v=OLmVfUUwBq4

Fakta utgrävningar Motala ström
Riksantikvarieämbetet har sedan upptäckten av stenåldersboplatsen år 1999 bedrivit uppdragsarkeologiska undersökningar norr och söder om Motala ström i två omgångar; mellan åren 2000-2003 respektive 2009-2013. Stiftelsen Kulturmiljövård undersöker också delar av lämningarna. Det uppdragsarkeologiska projektet är en del av Trafikverkets satsning BanaVäg Motala – Mjölby. Det arkeologiska fältarbetet pågår under 2012 fram t o m augusti och avslutas under 2013.

Helgens Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup seglades bland annat av världsomseglaren Magnus Olsson. Leder i cupen gör Team Escape med Peter Pohl som skeppare. Team Matrisen ligger tätt efter på en andraplats.

I strålande solsken och med målgång utanför Restaurangholmen i Saltsjöbaden kämpade åtta X-35:or om segern i helgen Grand Prix 2. Volkswagen X-35 Cup är därmed igång på allvar. Team Matrisen med Anders Karén som rorsman vann både lördagens distanssegling och söndagens bankappsegling som bestod av 6 race. (Andreas Karéns kommentar efter vinsten i distansseglingen finns här:https://www.facebook.com/video/video.php?v=4091419170796)

Vinnarlaget kommenterar racet som tryggt och stabilt. Helt förvånade över deras skicklighet bör vi nog inte vara, Team Matrisen vann förra årets Volkswagen X-35 Cup och har även deltagit i VM 2010.

Volkswagens egna team kom på en total andraplats i Grand Prix 2 som i år består av ett ungt team talanger. De får coaching av erfarna Klabbe Nylöf och Jonas Häggbom för att nå VM-klass. Martin Castenfors, storskotstrimmer, kommenterar teamets insats ”Vi har haft en riktigt bra dag idag. Det har känts bra och stabilt och varit bra förhållanden och arrangemang.” (Hela intervjun med delar av Volkswagen Sailing Team:https://www.facebook.com/video/video.php?v=4092961809361)

Klabbe Nylöf tycker att det varit en superbra Grand Prix med mycket bra segling. ”Det roliga är att det under dagens bankappseglingar har varit stora variationer i fältet med många olika vinnare i de olika racen. Det gör att det blir tajt och spännande. Det är precis det som vi önskat oss av årets Grand Prix-tävlingar.”

Nästa tävling sker vid Sandhamn 9-10 juni och är en del av Sandhamn Open. Då med nio deltagare och många av dessa revanschsugna. Besök oss då eller följ racen via Facebook:https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup, här läggs resultat, intervjuer och bilder ut direkt i samband med racen.

All information om årets program, presentationer av teamen och resultatlistor finns på:
http://www.volkswagenx-35cup.se/

Groupama, med två svenska besättningsmän, drar ifrån det övriga fältet i Volvo Ocean Race. Efter en blåsig start med starka vindar och båtfarter på cirka 25 knop har vädret lugnat ner sig lite. Fältet seglar nu i farter runt 20 knop. Tvåa ligger Puma och trea är Telefonica.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The North Atlantic is a playing field that Franck Cammas/FRA and Groupama sailing team know well and today they played Tropical Storm Alberto to perfection, extending their lead by gybing at the critical time.

“We might actually be faster than this low,” said CAMPER with Emirates Team New Zealand navigator Will Oxley earlier today. “If it is stationary and we move off it won’t be so good. If it moves with us we could see some fast 24-hour runs for sure. For now we’re concentrating on this particular system – there’s another low ridge at the end so there’s plenty of stuff going on. We don’t care how long the leg takes as long as we’re first.”

Earlier, Groupama and PUMA set off down wind at high speeds while the chasing pack of four struggled with upwind conditions. By 1900 GMT tonight, CAMPER with Emirates Team New Zealand had risen to second position as PUMA Ocean Racing powered by BERG paid heavily for an expensive hitch to the north, losing 24 nm in the past three hour period. Although speeds have settled at around 18 knots for the leaders, the chasing pack of five in the Volvo Ocean Race fleet have yet to engage in a really high-speed chase.

Abu Dhabi Ocean Racing’s skipper Ian Walker/GBR is looking for a break, although spirits on board are high after winning the PortMiami in-port race on Saturday.

“With a bit of luck we’ll be able to stay in the south east quadrant of it [the storm], and, as the depression moves northeast we can ride with it giving us a good angle up to the north east,” he said. “It really then depends on whether we can stay with the depression up towards the ice exclusion zone or whether we try to hop across the Azores High. It’s all very uncertain at the moment.”

At 1900 GMT, Groupama led by 47.3 nm over CAMPER with Emirates Team New Zealand, while the rest of the fleet struggled to keep pace. Mike Sanderson’s Sanya suffered heavily, losing 35 nm and after just over 24 hours at sea, the fleet is now split by 87.20 nm from Groupama in first, to Sanya in sixth.

Havs- och vattenmyndigheten vill lyfta fram barnens perspektiv i samband med EU-konferensen, European Maritime Day, i Göteborg. Hur ser barn på haven och framtiden? På måndagen får därför några barn möjlighet att ställa sina frågor direkt till EU-kommissionären Maria Damanaki och miljöminister Lena Ek.

En av dem är Sebastian Hedar, 11 år, från Göteborg. Han undrar bland annat om det kommer att gå att bada i havet i framtiden.

– Jag tycker det är en viktig fråga för jag brukar bada om somrarna, både i havet och i sjöar. Det är spännande och jag är lite nervös inför att träffa ministrarna, men det är också roligt för det är ju inte alla som får chansen att göra det, säger Sebastian Hedar.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arrangerar mötet mellan barnen och beslutsfattarna i syfte att lyfta fram barnens perspektiv under firandet av Europas Maritima Dagar i Göteborg. I morgon är alla barn välkomna till HaV:s nya huvudkontor vid Gullbergsvass för att skicka flaskpost med frågor om havet. Svaren kommer senare att publiceras på HaV:s hemsida.

På måndag, 21 maj, får ett tiotal barn lämna sin flaskpost direkt till två av de personer som beslutar om frågor som rör Sveriges och Europas hav, Maria Damanaki, EU-kommissionären för sjöfart och fiske, och miljöminister Lena Ek.
– Det är ett väldigt bra initiativ med flaskposten och Maria Damanaki ser fram emot att få träffa barnen och höra deras frågor, säger Oliver Drewes, talesperson för EU-kommissionären.

– Det ska bli spännande att höra barnens frågor. Vi vet att havet och en god havsmiljö är viktigt för människor, inte minst för barnen, säger miljöminister Lena Ek.

EU-konferensen pågår 21-22 maj och deltagarna kommer bland annat att diskutera hur de ser på framtiden inom sjöfart, havsmiljö och forskning. Båda dagarna hålls seminarier och workshops kring årets tema “blå tillväxt”. På måndag finns även landsbygdsminister Eskil Erlandsson, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och danske näringsministern Ole Sohn på plats i Eriksbergshallen i Göteborg.

Europas Maritima Dag, EMD, firas för femte året och för första gången står Nordsjöregionen som värd. Göteborg är utsedd till värdstad av EU-kommissionen och arrangörer är Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och regeringen.

Franska Groupama, med två svenskar i besättningen, ligger i ledningen efter ett halvt dygns segling från Miami. Team Abu Dhabi vann In-Port-Race innan delsträckand startade, men ligger nu på tredje plats när fältet med de fembåtarna i Volvo Ocean Race drar ut över Atlanten.

Här är resultaten från In-Port-Race:

PortMiami In-Port Race results:
1. Abu Dhabi Ocean Racing, 74:09
2. Groupama sailing team, +00:33
3. Puma Ocean Racing powered by BERG, +02:02
4. Camper with Emirates Team New Zealand, +02:11
5. Team Sanya, +2:35
6. Team Telefónica, +6:28

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The Volvo Ocean Race fleet headed out of Miami and straight towards a tropical storm on Sunday after making a slow start to Leg 7, potentially one of the most critical stages of the 39,000 nautical mile marathon.

With a gentle breeze blowing off Miami’s famous South Beach it was Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing, winners of Saturday’s PORTMIAMI In-Port Race, who lead around the six-mile course, although by the time of the 1900 position report overall leaders Team Telefónica held the slimmest of advantages.

The boats were headed out into the North Atlantic where the first major obstacle they will face will be Tropical Storm Alberto, the first of the 2012 hurricane season, lying off the east coast of the United States and holding winds of up to 45 knots at its centre.

Points have never been more crucial as the race reaches a critical juncture with the 3,590nm leg from Miami to Lisbon, Portugal.

After more than six months and thousands of miles of extreme racing, Telefónica still lead with 165 points but Groupama are snapping at their heels just seven points behind on 158, while CAMPER with 152 and current form team PUMA on 151.

Following their Miami in-port win, their third of the inshore series, Abu Dhabi started the leg fired up for battle, while Team Sanya were relishing being back alongside their rivals after pulling out of Leg 5 with boat damage and sitting out Leg 6.

The formation of Tropical Storm Alberto may have put an end to the traditional route up the coast using the Gulf Stream as a catapult but it will reward the teams with fast sailing in decent breeze if they play it correctly. Get it wrong, and they could quickly find themselves in dangerous conditions.

Navigator Tom Addis, mastermind of PUMA Ocean Racing powered by BERG’s back to back leg wins, said the race to pick up the winds generated by Alberto could prove critical in the bid to get an early advantage.

“The storm is the source of pressure for us to get north and east on so it’s important to try to feed into that pressure first,” he said.

“You don’t want to be the wrong side of that low because the current against wind in the Gulf Stream would give quite a heinous sea state. It looks like there will be plenty of good downwind in the next leg, a reasonably fast leg, which we always enjoy.”

Abu Dhabi navigator Jules Salter said he hoped to use the weather system to fire them into the Atlantic Ocean.

“In some ways it’s quite good – it’s giving us some downwind conditions once we get up past Cape Canaveral and up towards Cape Hatteras so we’re kind of cutting the corner and probably sailing a more direct route that we would have done if the storm wasn’t there.

“It’s quite light for the first part of the forecast so it will be about finding wind in the first 48 hours. The closer we can get to it the better – it will give us a bit of a catapult out of the way.”

After the disappointment of finishing last in the PORTMIAMI In-Port Race, Telefónica navigator Andrew Cape said his team were looking forward to getting back to rediscovering the form which saw them win the first three offshore legs.

“We’re an offshore boat, an offshore team, and yeah, sure we had a bad day yesterday but that was yesterday and we’ll just get on with it,” he said.

Volvo Ocean Race meteorologist Gonzalo Infante said the key to early success depended on how well the teams use Tropical Storm Alberto.

“The fleet face a tricky first few hours of the race in light, unstable winds while trying to maximise the effects of the Gulf Stream,” he said.

“The first boat to reach the lower part of Tropical Storm Alberto will stretch their lead but the big question facing the fleet is how close to the centre of the system to go. Winds are forecast to hit 45 knots, which are no good for anything apart from breaking boats. This storm needs to be treated with plenty of respect.”

Leg 7 is expected to take around 11 days to complete.

Fiskars utvidgar det populära Buster Pro -modellsortimentet, avsett för krävande användning. Nykomlingen i Pro -serien som lanseras för 2013 är en nästan sex meter lång pulpetbåt som är byggd med tanke på fiske och nyttobruk. Pro -seriens senaste nykomling Buster XL Pro är speciellt planerad för fiske.

Pressrelease:

Föregångarna i Pro -serien har varit den sju meter långa Magnum Pro och Lx Pro i den populära femmetersklassen. Buster XL Pro presenteras för publiken på Helsingfors flytande båtutställning i augusti 2012, varefter leveranserna till marknaden startar.

Lösningarna i Buster XL Pro är planerade i tätt samarbete med den finska fiskeguiden Kalle Paavola. Båtens prototyper är utvecklade och testade i hård användning under de två senaste åren.

– Marknaden saknade en båt som har en bra planlösning för kastfiske och ett rymligt akterparti för trollingfiske, beskriver Paavola utgångspunkten.

Paavola som arrangerar fiskeresor i Pro Kalastus Oy är känd som en mångsidig fiskare, med lång erfarenhet av såväl trolling- som kastfiske i både havs- och insjöförhållanden. På senare tid har jiggfiske blivit hans favorit.

– Kalles erfarenhet och visioner syns överallt innanför skrovet; fastsättningspunkter, pulpet- och sittlösningar, räcken och stuvutrymmen, berättar produktutvecklingschef Anders Kurtén.

I nya XL Pro har man utnyttjat de tidigare Pro -modellernas bästa egenskaper. Båten är byggd i helaluminium, från skrov till durk.

– Vi tror att XL Pro kan bli seriens mest sålda modell. Båten har rejält stora öppna ytor, vilket gör att den förutom för fiske utmärkt lämpar sig som förbindelsebåt i skärgården, för transport av byggmaterial och för myndighetsbruk. En tvåmeters bår ryms in utan problem, nämner Kurtén.

Enlig Kalle Paavola är Buster XL en utmärkt utgångpunkt för en fiskebåt.

– Skrovets egenskaper är de bästa tänkbara i alla väder. Om man inte kommer ut med den här, så fiskar man inte med någon annan båt heller, säger Kalle Paavola.

Den mångsidiga universalbåten passar bra som utgångspunkt för påbyggnad enligt egna behov.

– Man kan inte göra en fiskebåt av en universalbåt, men XL Pro är däremot en bra universalbåt. Din egen utrustning styr användningen: Yrkesfiskaren utrustar sin båt på ett annat sätt än hobbyfiskaren, som också vill ut på sjön med familjen, konstaterar Paavola.

Båtens specialitet är den fällbara aktertoften, som vid behov ger gott om extra utrymme. Den tudelade klafftoften utökar vid behov sittplatserna till sju. Som nerfällda utgör toften luckor för teknikutrymmet.

– De stabila, vändbara klaffarna fungerar också som kastplattform, nämner Paavola.

Båten har en styrpulpet i aluminium, som kan leveraras fabriksinstallerad till höger eller i mitten. Det stora stuvutrymmets lucka finns framför pulpeten.

I pulpeten finns plats för en integrerad plotter och i targabågen, som är försedd med genomföringar för kablage, kan man lätt fästa tilläggsutrustning.

Skålformad off-shoresits ingår som standardutrustning. Som fabriksinstallerad tilläggsutrustning finns en tvåpersoners bänk, som också kan användas som stöd.

Till standardutrustningen hör rostfri reling, som lämpar sig för fastsättning av spötuber och tilläggsutrustning runt om på båten. Som tilläggsutrustning finns dubbel räckesserie i rostfritt som ger ytterligare möjlighet att fästa utrustning.

– Det behövs inga hål i båten, då de extra räckena möjliggör tvåpunktsfastsättning av tilläggsutrustning. Dessutom gör de relingen högre, vilket gör att de är tryggare att luta sig mot i hårdare väder, förtydligar Paavola.

Paavola betonar vikten av väl uttänkta stuvutrymmeslösningar.

– Det får inte ligga någonting som inte används på durken. Den utrustning som inte behövs ska kunna stuvas undan i ordning, så att den inte är i vägen.

Tekniska specifikationer
Buster XL Pro 2013
Längd: 5,94 m
Bredd: 2,17 m
Vikt: ca 620 kg
Personer: 7
Motoreffekt: 70–115 hk

Nästan hälften av fartygsbefälen somnar vid rodret, visar nya europeiska forskningsresultat. − Det är överraskande och alarmerande. Inte i våra vildaste fantasier kunde vi föreställa oss att det var så allvarligt, säger Margareta Lützhöft vid Chalmers.

Pressrelease:

Under två års tid har forskarna mätt tröttheten hos fartygsbefäl från flera europeiska länder i EU-projektet Horizon. Resultaten visar att 45 procent av befälen somnade på bryggan. Förklaringen tros vara de tuffa arbetstider som tillämpas ombord idag med 6-6-vakter, alltså sex timmars arbete följt av sex timmars vila.

− Har man gjort sina tolv timmar på ett dygn behöver man vila resten av tiden. Man får absolut inte jobba mer. Vi såg en dramatisk ökning av trötthet när befälen jobbade mer än så, säger Margareta Lützhöft, docent och sjökapten.

Siffrorna oroar forskarna, eftersom människors säkerhet, den marina miljön och värdefull last står på spel. I en tidigare rapport har det slagits fast att trötthet är en av de vanligaste orsakerna till att olyckor sker, men man vet för lite om hur vaktsystemen påverkar prestationen hos de vakthavande befälen. Forskarna har nu studerat hur olika vaktsystem påverkar tröttheten hos chefer i besättningen, både däcksbefäl och maskinbefäl. Experimenten har utförts i simulatorer som är i stort sett identiska med riktiga fartygsbryggor. Olika scenarier har simulerats, till exempel fartygsmöten, undanmanövrar och objekt i vattnet.

– Befälen blir speciellt trötta de sista timmarna på nattvakten. Om man dessutom har fått arbeta på frivakten, vilket är vanligt, kan effekterna bli förödande, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och föreståndare vid Stressforskningsinstitutet.

I verkligheten på sjön kanske ingenting farligt händer.

– Men man kan undra hur många som sitter och sover och klarar sig på ren tur, säger Margareta Lützhöft, som vill se en ändring både vad gäller arbetstid och arbetsbelastning.

Även om befälen inte har hunnit somna finns det andra allvarliga risker med trötthet, som är svårare att mäta.

− Under arbetsveckan i simulator observerades incidenter som hade lösts bättre om man inte var trött. Det går ju att sätta in ett larm, men man fattar inte så bra beslut när man är nyvaken, säger Margareta Lützhöft.

Horizon är ett samarbete mellan bland annat Chalmers, Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och Warsash Maritime Academy, Southampton Solent University, UK.

Tillsammans med ansvariga myndigheter planerar nu Chalmers att skriva en inlaga med rekommendationer till FN:s organ för sjöfartssäkerhet, IMO.

Den helt nya Southerly 420 med centre cockpit är en yacht för riktig långfärdssegling i klass med de välkända båtarna från varv som Hallberg-Rassy, Malö, Najad med flera. Båten är designad av Northshore Yachts Ltd och Rob Humphreys och den hade världspremiär på London Boat Show i januari i år, men har nu visats i sjön.

Southerly 420 är byggd för att enkelt kunna seglas av enbart två personer. Hon har en hög fraktionsrigg med dubbla svepta spridare i kombination med självslående fock och ett väl tilltaget storsegel.

Skrovet är modernt formgivet med en lång vattenlinje för att ge Southerly 420 så god sjövärdighet som möjligt. Styrningen beskrivs av företaget som direkt med två balanserande roder, som ger snabb respons och bra bett i vattnet. För den som vill ha maximal kontroll finns bogpropeller med på tillbehörslistan.

Båten har centre cockpit, vilket ger en komfortabel och torr segling. All segelhantering för storseglet är dragen till rorsman för att underlätta hanteringen. Han eller hon kan också lätt nå winschar och trimlinor för att justera stor och fock.

Kabinen har gjorts ljus och luftig. I akterkabinen finns en mittplacerad dubbelkoj och gott om stuvutrymme. Förutom en toalett finns det även som tillbehör en dusch.

Den stora salongen är tänkt att fungera som social mittpunkt för båten med en stor matplats för sex personer. Det finns även gott om ljusinsläpp på flera platser och från matplatsen har besättningen panoramautsikt runt båten.

Southerly 420 har en svängköl, vilket gör att hon kan seglas på de mest olika vatten och ta sig in i hamnar med litet djup. Med kölen helt nedsänkt är djupgåendet 2,67 m medan kölen i uppfällt läge ger ett djup på endast 0,77 m.

Båten är klassad för CE-klass A Ocean.

Tekniska specifikationer:DIMENSIONS

Length Overall 12.86m 42ft 2 ins
Length Waterline 11.11m 36ft 5 ins
Beam 4.03m 13ft 3 ins
Draught, keel up 0.77m 2 ft 7 ins
Draught, keel down 2.72m 8 ft 11 ins
Displacement 11,800 kg 26, 000 lbs
Ballast weight 2,037 kg 4,491 lbs
Keel weight 1,493 kg 3,291 lbs
Total Ballast 3,530 kg 7,682 lbs

Engine Yanmar 4JH5E 53hp
Tanks: Fuel 280 litres 62 gallons
Tanks: Water 536 litres 118 gallons

Sail Areas:
Mainsail 43.44 sq m 468 sq ft
Self tacking jib 30.18 sq m 325 sq ft
Genoa (136%) 54.18 sq m 583 sq ft
Optional gennaker 68.62 sq m 738 sq ft
Mast height above WL 18.73 m 61ft 5 ins

Info: www.southerly.com

Förra helgen gick startskottet för kvalet till Youth Match Cup Sweden. Kvalet arrangerades av, GKSS, Göteborgs Kungliga Segel Sällskap. Nio lag var anmälda, varav fyra kvalar in till YMCS.

I kvalet seglar teamet CB66, som är en kölbåt på 6,6 meter. De seglar matcher där endast två båtar möts och vinnaren får poäng.

Varje team består av tre personer. En rorsman, en taktiker som även sköter storskotet samt en fördäcksgast vars huvudsakliga uppgift är att sköta sättning och nertagning av gennacker som är ett större ballongsegel som används när man seglar med vinden.

Lidköpingskillen Kevin Olsson (taktiker/storskot) och hans team Gustav Gabinus (rorsman) och Hannes Jernmark (fördäck) lyckades med sex vunna, sex förlorade matcher och lite otur med domaren kvala in till Youth Match Cup Sweden.

Med svenska ungdomseliten i matchracing och internationella team så satsar Team Olsson att placera sig i övre halvan av fältet under vecka 27 i Marstrand.

På bilden från vänster: Hannes Jernmark, Kevin Olsson, Gustav Gabinus.

Nu är det enklare än någonsin att hålla sig uppdaterad med marina nyheter. Båtliv är redan den snabbaste nyhetssajten för båtnyheter. Med den sajt som lanseras idag 18 maj ska du kunna läsa hemsidan lika snabbt i din dator, smartphone eller läsplatta. Alla funktionerna ska vara igång i mitten av nästa vecka.

Sajten fungerar oberoende av operativsystem. Den version vi lanserar idag är dock inte fullt utvecklad så vi tar gärna emot reaktioner och förslag till förbättriongar från läsare.

Maila era synpunkter till: info@batliv.se

Båtliv finns även som pdf-tidning och på Facebook.

Info: www.batliv.se/pdf

Info: http://www.facebook.com/tidningenbatliv

Ett riktigt fan av Volvo Ocean Race och dessutom en framgångsrik seglare – irländaren Kenneth Rumball – vann den eftertraktade resan till tävlingen i Miami. På bilden syns Kenneth Rumball med sin pappa, Alistair. Nu ska Kenneth få segla med Volvo Ocean Race och Abu Dhabi Ocean Racing.

Här är pressreleasen om tävlingen:

Abu Dhabi, UAE. 17th May 2012: Life-long Volvo Ocean Race fan and one of Ireland’s most promising young sailors, Kenneth Rumball, has won a trip to Miami, USA, to sail with Abu Dhabi-backed outfit Abu Dhabi Ocean Racing this weekend. And the 24-year-old, from Dundrum, Country Dublin, says the chance to meet his heroes and sail on the team’s Volvo Open 70 race yacht, Azzam (determination), in the gruelling round-the-world sailing event is a dream come true.

Hoping to follow in the footsteps of one of his heroes, Abu Dhabi Ocean Racing’s Irish bowman, Justin Slattery, a three-time Volvo Ocean Race veteran and event winner, Kenneth is relishing the chance to jump onboard and pick up some pointers from one of the sport’s toughest professionals.

“I am a massive fan of the race and given the opportunity I would love to compete in it. I have followed the current and last two races in depth and have read and researched a lot about it when it was known as the Whitbread. I am very much looking forward to meeting Justin and all the crew of Azzam as well as the Abu Dhabi shore team; this is the pinnacle of the sport and I’m sure there is so much I can learn from them,” said Kenneth, who runs and manages the Irish National Sailing, Powerboat School & Club, Eire’s largest sailing school.

Kenneth entered a facebook competition run by Abu Dhabi Tourism & Culture Authority (TCA Abu Dhabi), which manages the Volvo Ocean Race contesting outfit, to win an ultimate VIP trip to Miami, USA, for the global sailing event’s seventh stopover from May 18-20, 2012.

An accomplished sailor, he also works with Des McWilliam as part of the group of sailmakers UK-Halsey Worldwide.

Having started sailing aged four under the guidance of his father Alistair, who will join him on the Miami trip, Kenneth has gone on to represent the ‘Emerald Isle’ at top international level in various classes including the Optimist World Team, Corpus Christi Texas 2002, ISAF Youth Worlds Korea 2005 in the 420 Class and the 420 Junior Europeans in Lake Garda Italy in 2005, where he picked up the bronze.

A determined sailor and boat builder, Kenneth choose to hold off going into the Olympics to concentrate on his studies, but is chomping at the bit to get some more offshore sailing under his belt so he can maybe one day be a part of the Volvo Ocean Race, which ends in Galway, Ireland in July.

“I chose not to go down the Olympic route in a 49er as I became too busy with studies in college. I have been competing at international level in the Fireball class since and have done some offshore classic races including the Rolex Fastnet Race and Rolex Middle Sea race this year as helmsman, bowman and trimmer in a semi-professional capacity. In the future I would like to gain more offshore experience and compete in the Volvo Ocean Race for sure, maybe this chance in Miami with Abu Dhabi might just be that springboard,” said Kenneth, whose younger brother and sister are also into sailing.

No stranger to Azzam and the team’s double Olympic medal winning skipper, Ian Walker, Kenneth was on the water when the Abu Dhabi team powered to victory in the 2011 Rolex Fastnet Race in the UK, where it smashed the monohull record on its first outing.

“I was in the same race as Azzam in the UK last year; she is a striking looking yacht. It’ll be a totally different experience being onboard though, I can’t wait. Also, although he might not remember, Ian Walker presented me and my 420 crew, the Champion of Champions trophy at my yacht club, the Royal St. George Yacht Club, in Dublin a few years ago. It’ll be nice to line-up with him shoulder-to-shoulder in Miami,” added the youngster, who finished third in the Fireball Regional events last year.

Having landed in Miami last weekend following the round-the-world race’s sixth leg – a testing 4,800 nautical mile route from Itajai, Brazil, in which the team finished fifth – Walker and his crew now face the points-scoring In-Port Race on Saturday and the global sailing odyssey’s Leg 7 start to Lisbon, Portugal, on Sunday.

Currently lying in fifth overall, the outfit – which boasts the first Gulf national to ever compete in the global sailing odyssey, Adil Khalid – is hoping to capitalise on its solid In-Port Race form, which has seen it win two of the ‘stadium’ style races to date, in Alicante and at home in the United Arab Emirates capital last January.

Ends

Caption: ‘Luck of the Irish’ – Kenneth Rumball and father Alistair are heading to Miami after winning a competition to sail with Volvo Ocean Race-contesting outfit, Abu Dhabi Ocean Racing.

Svenska Bimba Sjöholm och ’Women’s Team” skriver historia vid det klassiska 24-timmars racet för motorbåtar i franska Rouen. För första gången i evenemangets historia kommer ett internationellt team bestående av enbart kvinnliga förare där alla deltagare är från olika nationer.

Det är Bimba Sjöholm ifrån Sverige som ackompanjeras av Tammy Wolf från Kanada, Mette Bjerknaes från Norge och franska Marie-Line Hericher. Förarna blev handplockade av Olympic Team Rouennais teammanager – Albert Hericher och Operations Manager – Carl Kinder, tidigt i höstas och förberedelserna inför eventet har sedan dess varit i full gång.

– Det är en fantastisk möjlighet att få delta och jag har äran att representera Sverige. Jag är förstås enormt stolt över att vara en del av detta historieskrivande team med duktiga kvinnliga racerbåtsförare och att få tävla på detta prestigefyllda evenemang, Säger Bimba Sjöholm, 30, racerbåtsförare ifrån Ingarö.

Rouen 24 Hour Race | 26-27-28 maj
I snart ett halvt sekel har racerbåtsförare rest till floden Seine ca 15 mil väster om Paris för att delta i Rouen 24 Hour Race. Det omtalade racet anses ofta som ”den tuffaste tävlingen inom racerbåtssporten” och eventet har sett sin andel av triumfer och tragedier. Racet körs under totalt 24 timmar och förarna kör i obligatoriska två timmars skift i intervaller. Rouen är ett unikt och utmanande race där tidvattnet ifrån atlanten drar in och stökar till lite, då det bildar flera meter höga dyningar på floden.

Förarna måste dessutom ta itu med kommersiell trafik såsom transportfartyg och pråmar samtidigt som de konkurrerar med ett 40-tal andra lag. Bara att avsluta racet är en seger i sig för förare och utrustning.

Det internationella teamet av kvinnor, kommer köra en Moore katamaran byggd i kolfiber som drivs av en 2,5-
liters Mercury OptiMax två-takts utombordare i världens tuffaste båtrace.

Förutom att vara en av deltagarna i det första ’all-female teamet’ någonsin, är Bimba också den första kvinnliga svenskan att delta i racet.

– Jag är jätteglad att få delta på detta historiska prestigefyllda event. Det blir olikt allt jag gjort tidigare och kommer att bli en otrolig utmaning. Jag försöker aldrig att ha förväntningar då detta är en sport där allt kan hända. Jag har mål. Inga förväntningar. Jag fokuserar fokus på förberedelserna inför Rouen och har sedan i januari tränat otroligt hårt för att uppnå de fysiska krav som racet kommer att ställa på mig, säger hon.

Info:
www.24hourrouenpowerboatrace.com
www.bimbaracing.com
www.facebook.com/bimbasjoholm

Bildtext:
Fr. v. Mette Bjerknes, Bimba Sjöholm, Marie-Line Hericher och Tammy Wolf.

Sommaren 2010 ger sig Lars Hässler med sin S/Y Jennifer, en 50 fots Beneteau Oceanis, återigen ut på en jorden runt-seglats som ska vara i tre och ett halvt år. Drygt ett decennium har förflutit sedan han kom hem från sin första världsomsegling som varade i 10 år.

I mellantiden har han hunnit med att segla på alla Europas stora kanaler och floder samt besökt länderna runt Medelhavet och Svarta havet.

Dessa seglatser har han skrivit om i Yrke: Världsomseglare, Medelhavet tur och retur, Seglingar i Medelhavet och Med båt på Europas kanaler. Dessutom har han skrivit den populära bästsäljaren, hamnguiden Arholma Landsort med Gotland och även Mot Söderhavet,om sin seglats på ett segelhippiekooperativ i Söderhavet under 1970-talet.

Denna bok beskriver första delen av den nya seglingen och täcker delar av jordklotet som Lars inte besökte förra gången, bland annat Röda havet, Indien, Borneo, Filippinerna, Taiwan, Kina, Japan och Alaska, och sträcker sig ett och ett halvt år från 2010 till och med 2011. Det är en spännande och ovanlig rutt som ingen svensk hittills skrivit om.

S/Y Jennifer är för övrigt en av de första utländska segelbåtarna att besöka Kina, Taiwan, Nagasaki och Kyoto i Japan.

Höjdpunkterna är flera; den gastkramande seglingen genom Röda havets piratvatten, besöken i Jemens fantastiska huvudstad Saana, Omans huvudstad Muscat och Indiens Mumbai, för att inte tala om Maldivernas turkosfärgade atoller.

Boken innehåller inte bara seglingsbeskrivningar, utan även politiska och historiska bakgrundsbilder från de i Sverige ofta relativt okända länder som besöks. Den ger dessutom en utmärkt inblick i hur det är att segla som deltagande besättningsmedlem, en möjlighet att mot betalning segla med erfaren skeppare till spännande platser och delta i samtliga sysslor ombord.

Boken utkommer i juni.

På Havets Hus finns över 100 arter från Västerhavet. Akvariet ligger på kajkanten i Lysekil. Barnens rum Ålgräsängen heter årets stora nyhet. Där kan barnen leka en stund och samtidigt lära sig något om vårt spännande liv under ytan. I rummet intill finns Havets Hus populäraste aktivitet – klappakvariet som bytts mot ett helt nytt i storformat. Från och med i sommar erbjuds också undervattenssafari, en världsunik möjlighet att se havets invånare i sin egen miljö.

Det finns över 1500 olika djurarter som går att se med blotta ögat i Västerhavet. T.ex. ca 16 hajarter och av dessa återfinns två på Havets Hus, pigghaj och småfläckig rödhaj. Av 12 bläckfiskarter har Havets Hus två, 10-armad och 8-armad bläckfisk. Många djur har en fascinerande livshistoria. Visste ni att det finns läppfiskar som kan byta färg och kön? Att det finns tagghudingar som återbildar kroppsdelar och att det finns kräftdjur som kan promenera över tio mil för att lägga sina ägg? Det och mycket mer finns att upptäcka dagligen mellan sportlov och höstlov samt varje helg året runt. Under högsäsong pågår också Strandskolor, Sälsafari, Hav & Landläger, återutsättning av småfläckig rödhaj och mycket mer.

Barnens Ålgräsäng – årets stora nyhet på Havets Hus.
Ålgräs är ett sjögräs som växer utefter våra kuster. Det växer tätt ihop och breder ut sig som en äng under vattnet. Där finns det gott om mat och gömställen. Därför bor många av havets invånare här när de är små. Utan ålgräsängar skulle många djur få svårt att klara sig. Man brukar kalla ålgräsängarna för havets barnkammare och skafferi. I Havets Hus ålgräsäng finns gott om roliga upptäkter och nöjen anpassade till små barn men även vuxna har roligt.

Nytt fint klappakvarium
Att känna på livet i havets uppskattas av både stora och små. I början av maj blev det nya klappakvariet klart som både är större och finare än det gamla. Det är också mycket bättre för djuren som bor i akvariet.

Undervattenssafari
Havets Hus har nöjet att först i världen kunna erbjuda högkvalitativt undervattenssafari tillsammas med Soten Sea Vision. Varje söndag mellan v26-32 avgår båten kl 15 från Havets Hus brygga. Med hjälp av en undervattensrobott genomförs en undervattenssafari där djur och växter visas på flera skärmar i båten allt medan mycket kunniga marinbiologer berättar om vad som visas.

Aldrig mer stå i kö
Att Havets Hus lockar många gäster är glädjande men att behöva stå i kö är inte roligt. Därför finns lagom till sommaren ett nytt kösystem på plats. Man tar en nummerlapp och kan i lugn och ro fika, spela bangolf eller gå en sväng i butiken innan det är dags för entré till Havets Hus.

Havets Hus klassiker strandskolan nu med påbyggnad – Strandskolan junior
Havets Hus Strandskola har utbildat minormarinbiologer i många år. Från och med 2012 går det även att bli juniormarinbiolog. För att kunna gå junior måste man ha genomfört en miniorkurs. v30 sker 2012 års juniorläger.

På Havets Hus pågår två spännande utställningar.

Havet – vår skattkammare
Precis i början av akvariet har ArtDatabanken skapat en spännande utställning Havet – vår skattkammare, riktad till både stora och små. Utställningen berättar om det myller av liv som finns i våra hav men som också i vissa fall är på väg att försvinna. Här får man lära sig mer om det okända djurlivet under ytan, samt det arbete som pågår inom Svenska artprojektet med att kartlägga och tillgängliggöra den marina mångfalden.

Utställningen Havet – vår skattkammare. Foto: Roger Jansson / Havets Hus

HAVSMONSTER nu med SILLKUNG
I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand. Tack vare detta unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång. En avgjutning av sillkungen är nu infogad i havsmonsterutställningen. Modellen är skapad av Bo Wessman.

Öppettider 2012
Öppet varje helg – året runt! 10-16 Entrén stänger kl15.30

Öppet dagligen 11/2-4/11
11/2-15/6 10-16 Entrén stänger kl15,30
16/6-19/8 10-18 Entrén stänger kl17,30
20/8-4/11 10-16 Entrén stänger kl15,30
26-30/12 10-16 Entrén stänger kl15.30

Alla dagar även helgdagar gäller öppettiderna.
Midsommarafton stänger Havets Hus kl 13.00 och på Jul- och nyårsafton är Havets Hus stängt.

Dagsprogram
Dagligen16/6-19/8
10.00 Akvariet öppnar
11.00 Klappa djuren i havet, visning vid klappakvariet
12.00 Fråga mig! Guide finns inne i akvariet
13.00 Filmvisning
14.00 Matning vid dagens akvarium.
Tisdagar och fredagar matar dykare djuren.
15.00 Fråga mig! Guide finns inne i akvariet
16.00 Klappa djuren i havet, visning vid klappakvariet
17.00 Filmvisning
17.30 Entrén stänger

Kalendarium 2012
V1-5 Öppet varje helg
v.6, 11/2 Säsongsstart
v.7-8, 11/2-26/2 Sportlovsaktiviteter på Havets Hus
v.7 19/2 Invigning av Ålgräsängen, kl 10.30 av Julia Messelt.
v.15, 6/4-15/4 Påsklovsaktiviteter på Havets Hus
v.25-33, 16/6-19/8 Sommarlovsaktiviteter
v.26-32 Undervattenssafari söndagar kl 15.00 – NYHET
v.26-33 Sälsafari dagligen kl 13
v.29-32 Sälsafari, liten båt, dagligen kl 15
v.28 Västerhavsvecka
v.28, 9/7 Hajsläpp, återinplantering av märkta småfläckiga rödhajar
v.26-29 samt v.31 Strandskola minior
v.30 Strandskola junior – NYHET
v.29 Hav & Land sommarläger
v.38 Hummeraktiviteter
v.40-44 Höstaktiviteter på Havets Hus, Norge, Danmark och Sveriges höstlov.
v.40 Havet och friluften – temaaktiviteter på och under ytan i samband med Lysekils havsfest.
v.42 Skaldjursresan- temadag om havets mat.
v.45-52 Öppet varje helg

Info: www.havetshus.se

Foto: Havets Hus.

God havs- och vattenmiljö förknippas ofta med kostnader och problem. Men miljöarbetet kan också vara lönsamt, både för den enskilde företagaren och samhället. Nästa vecka sätts ”Blå tillväxt” i fokus i Göteborg. “Vi visar exempel på företag som kombinerar havsnära näringsliv med arbetet för havsmiljöfrågor”, säger Catarina Hedar, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Onsdagen 23 maj, dagen efter Europas Maritima Dagar, EMD, ordnas ett dialogmöte på temat “Innovation för blå tillväxt och levande vatten och hav” i Göteborg. Arrangörer är Havs- och vattenmyndigheten, regeringskansliet och Verket för innovationssystem, VINNOVA. Mötet riktar sig bland annat till hamnar, forskare, regioner, vattenreningsföretag, konsulter och kommuner.

– Tanken med blå tillväxt är att använda havet på ett hållbart sätt och hitta en balans mellan ekosystemen och näringen. Nu vill vi få fokus på frågan även i Sverige, säger Catarina Hedar, utredare vid HaV.

Blå tillväxt är ett begrepp som börjar få allt större genomslag internationellt. Grundidén är att kombinera havsnära näringsliv med arbetet för havsmiljöfrågor. Det kan röra företag inom sjöfarten och den maritima sektorn, eller verksamheter som berörs av övergödning och farliga ämnen i havet. Frågan är hur vi kan förbättra vatten- och havsmiljö och skapa möjligheter till jobb- och välfärd.

– Intresset är väldigt stort för dessa frågor, så stort att vi fått byta till en större lokal. Det är väldigt roligt, vi vill ha möte som är aktivt och bygger på dialog. Deltagarna kommer snabbt att kastas in i frågorna och efteråt ska de ha känslan av att “det här är viktigt och användbart för vår organisation”, säger Catarina Hedar.

Under onsdagen kommer ett antal havsnära innovationer kommer att presenteras. Dialogen ska ge ett inspel till regeringens arbete med en nationell innovationsstrategi som ska presenteras i höst.

– Vi kommer bland annat att visa exempel på företag som bidrar till mindre övergödning genom produktion av marin biogas eller genom syresättningar av bottnar vid vindkraftverk. Ett annat är golfbanor som utnyttjas som våtmarker, säger Catarina Hedar.

Mötet om Blå tillväxt äger rum den 23 maj kl 10:00-15:30 i Nya Ullevi.

Sommaren är på intåg och längtan efter havsbris är total. Det är med andra ord hög tid att se över båtens, kajakens eller kanotens skick, fixa vad som fixas bör och ge sig ut till sjöss. Paddlabbet ger dig tips på hur du på egen hand kan snygga till ojämnheter och reparera olika skador.

Pressrelease:

En rejäl bottenskråma kan sabba den efterlängtade kajakturen eller i värsta fall göra dig strandsatt. Här kan du se hur multisportaren Martin Nordstrand får lära sig hur han snabbt och enkelt kan laga sin skadade kajak så den blir ”som mint”.

Om Paddlabbet
Paddlabbet är en trilogi av kortfilmer där Plastic Padding används för att laga kajaker, båtar, surfingbrädor, innerdörrar och andra saker som inte är så hela eller snygga som de skulle kunna vara.

Först ut i denna serie av instruktionsfilmer är Paddlabbets marinspecial, där Martin Nordstrand får tips på hur han kan laga revor och hål, ovan eller under vattenlinjen på kajaker, kanoter eller båtar med hjälp av olika produkter ur Plastic Paddings marinsortiment.

Är du intresserad av fler tips på hur man kan använda Plastic Padding för att laga saker? Håll i så fall ett öga på Plastic Paddings Youtubekanal, där Paddlabbets surfingspecial och Paddlabbets hemmafixspecial kommer att läggas upp inom kort.

Info: https://www.youtube.com/PlasticPadding