Nyheter

Byggföretaget Peab har det senaste året gjort en medveten satsning tillsammans med Nyx Security för att minska brott på byggarbetsplatserna med hjälp av Nyx Securitys lösningar inom intelligent kamerabevakning med videoanalys av händelseförlopp i realtid. Nu kan man se resultatet av samarbetet och införandet av den nya tekniken: Hittills har över 100 olika försök till brott avvärjts på Peabs olika anläggningar.

Enbart under de senaste dagarna har fem personer gripits på olika platser när de försökte göra intrång. Samtidigt har ytterligare tre försök till inbrott avvärjts på Peabs byggarbetsplatser runt om i Sverige.
Inbrott, skadegörelse och annan åverkan på byggarbetsplatser kostar den svenska byggindustrin stora belopp varje år. Enbart stölder från byggarbetsplatser uppgår till 1,4 miljarder kronor per år, enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ).

Peab har fokus på att reducera antalet brott och incidenter som stör arbetet och effektiviteten ute på arbetsplatserna. Därför har Peab valt att arbeta med kamerabevakning i realtid, för att snabbt kunna förhindra brott innan de sker. Det har lett till att över 100 olika försök till brott avvärjts på Peabs olika anläggningar.

– Jag är mycket nöjd med resultatet av implementeringen av Nyx Securitys lösningar. De är helt avgörande för att Peab ska minska antalet försök till brott på arbetsplatser runt om i Sverige. Med Nyx lösningar minskar vi förseningar i produktion och sparar stora belopp genom detta, säger Mattias Önnerdal, säkerhetsansvarig, Peab.

– Nyx Security har lång erfarenhet och mycket goda resultat från installationer av intelligenta kamerabevakningslösningar till byggsektorn. Vi ser snabbt hur försök till inbrott minskar och hur vi kan fånga tjuvar effektivt. Det är mycket glädjande att se att Peab nu når konkreta resultat i form av avvärjda brott med vår lösning, och att de sparar reda pengar med det, säger Andreas Johansson Österberg, VD, Nyx Security.

Det finska företaget Oy Finn-Marin Ltd har under en kort tid lanserat såväl en 27- som en 39-fots familjebåt i premiumklassen under varumärket Grandezza. Vid flytande båtmässan i Helsingfors 16.8.2012 är det dags att lansera den nya modellen i Grandezza-familjen, Grandezza 33 OC.

Nya Grandezza 33 OC är en representativ sportcruiser vars goda egenskaper grundar sig i välplanerade planlösningar samt smarta detaljer. Vid planeringen har man betonat funktionalitet och bekvämlighet. För- och mittkabinen är skräddarsydda för avkoppling och vila, medan det i cockpiten finns gott om utrymme för umgänge.

Det är enkelt och bekvämt att stiga ombord Grandezza 33 OC via den breda badplattformen i aktern. I aktern finns det även stora förvaringsboxar för fendrar samt förtöjningsutrustning som hör till båtens standardutrustning.

Tack vare praktiska fotsteg, samt att för- och sidoräcken är placerade på rätt höjd är det lätt att röra sig på skarndäcket mellan badplattformen och fören. Det långa taket och den stora tackluckan med tre fönster ger stor flexibilitet i alla väder, både i hamn och ute till havs. Det långa taket gör att kapellet som försluter cockpiten är mycket lätthanterlig.

Körkomfort prioriteras även i Grandezza 33 OC och därför är förarplatsen ergonomisk med en justerbar förarstol samt fotstöd. Kartplottern och andra instrument är strategiskt välplacerade. De mörka sidorutorna och den mörkgrå instrumentpanelen motverkar effektivt ljusreflektioner. Den rekommenderade motorn är Volvo Pentas D6-370 DPH EVC-EC, men båten fås även med dubbelmotormontering.

Som extrautrustning till dubbelmotormonteringen finns Joystick- styrning, vilket gör båten ännu mer lätthanterlig. I cockpit finns mycket rymliga och bekväma sittplatser för åtta personer. Bordet är justerbart, vilket ger utmärkta möjligheter att även använda sittgruppen som soldäck eller som en extrasäng för två personer.

Pentryt är välutrustat och på rätt höjd ergonomiskt, det har ett arbetsbord som går att förlänga och det finns även gott om förvaringsutrymmen. Som standardutrustning finns en keramisk spis (dieseldriven), kylskåp med frysfack, en integrerad diskho och draglådor för matporslin.

Kabinerna under däck är skräddarsydda för vila. Solida dubbelbäddar i såväl för- som mittkabinen ger en känsla av exklusivitet och lyx. Mittkabinen har ett stort modernt panoramafönster som ger volym och ljus. Förkabinen känns rymlig tack vare att det är full ståhöjd i utrymmet.

Kabinerna är även utrustade med varsin divan samt gott om förvaringsutrymme. Toalett- och duschutrymmena är placerade mitt i båten. Duschutrymmet är avskilt med en genomskinlig dörr och har även en bänk för förbättrad säkerhet och funktionalitet, toalettstolen är placerad under bänken.

Toaletten har även stiliga spegel- och tvättfatsskåp samt ett skålformat tvättfat. Färgerna, mönstren och materialen i inredningen är harmoniskt stiliga och representerar de senaste internationella trenderna. Träinredningen är satinvaxad valnöt och överdragen är av Silvertex-tyg.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Teknisk information:
Längd: 10,03 m
Bredd: 3,23 m
Vikt: 4600 kg
Skrovvinkel 21°
Antal personer: 8
Kojplatser: 4 + 2
Bränsletankens volym: 500 liter
Vattentankens volym: 100 liter
Septiktankens volym: 100 liter
CE-kategori: C
Uppskattad maximal hastighet: 35 knop (D6-370)
Uppskattad färdhastighet: 22-28 knop
Motoralternativ:
Volvo Penta D6-330 DPH EVC-EC
Volvo Penta D6-370 DPH EVC-EC
2 x Volvo Penta D3-200 DP-S EVC-EC
2 x Volvo Penta D3-220 DP-S EVC-EC

Info: www.finnmarin.fi

Då Statens fastighetsverk (SFV) under lördagen lånade ut nyckeln till 15 hemliga rum runt om i Sverige var det många som tog chansen. Över 44 600 personer övergav majsolen och gav sig ner i underjordiska kalla kriget-anläggningar eller in i mörka och kylslagna bergrum. Andra stannade ovan jord och njöt av borggårdar från stormaktstiden eller av utsikten från de strategiskt belägna befästningarna. De 15 utvalda hemligheterna var denna gång platser där hot och makt har härskat.

Intresset för historia och kulturarv är stort i Sverige. Det visade sig då Statens fastighetsverk under lördagen bjöd in allmänheten till en dag fylld av upplevelser och berättelser under rubriken Hemliga rum. I år med temat maktbalans – våra svenska befästningar och hundratals år av befästningskonst.

– Gensvaret från svenska folket har varit fantastiskt vilket gläder oss mycket. Bakgrunden till Hemliga rum är att vi vill väcka intresse för vårt gemensamt ägda kulturarv hos en bredare allmänhet. Under Hemliga rum lånar vi på Statens fastighetsverk ut nyckeln till kulturmiljöer runt om i Sverige som normalt inte är tillgängliga, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk, för dagen på Oscar-Fredriksborg på Rindö.

Oscar II:s fort lockade flest besökare
Allra flest besökare lockade Oscar II:s fort i Göteborg, hit sökte sig 9 852 personer och Artillerigården i Stockholm som besöktes av 6 038 personer.

Hemliga rums allra minsta och kanske mest hemliga utrymmen fylldes snabbt av ivriga besökare. Skyddsrummen under Artillerigården i Stockholm, kalla kriget-anläggningarna på Aspö, vid Hemsö fästning och på Landsort samt fängelsehålorna vid Bohus fästning – överallt var trycket från besökare stort.

– Tyvärr har en del av våra hemligheter en begränsning i hur många som får vistas i lokalen. Det handlar dels om att de är svårtillgängliga – t ex Kläffsö vid Hemsö fästning som man bara når genom en lodrätt stege – men också om säkerhet och brandskydd. På samtliga hemliga rum har vi dock arbetat med att förmedla berättelsen om platsen. Vi hoppas därför att alla besökare har fått en fin och annorlunda upplevelse, säger Madeleine Ödquist, projektledare vid Statens fastighetsverk.

Det är i år tredje gången som Hemliga rum arrangeras. Tidigare år, 2004 och 2008, besöktes de hemliga rummen av totalt 110 000 besökare.

Antal besökare per plats 26 maj 2012:
Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben – 1 750
Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen – 5 032
Göteborg: Oscar II fort – 9 852
Karlsborg: Karlsborgs fästning, Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum – 2 514
Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort – 285
Boden: Bodens fästning, Södra Åberget – 3 512
Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö – 2 817
Uppsala: Uppsala slott, bastionerna – 2 011
Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsö och Havstoudd – 301
Gotland: Tingstäde fästning – 688
Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen – 1003
Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum – 6 038
Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen – 3 950
Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet, våtmagasinet och bensalen – 3 645
Kungälv: Bohus fästning, fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn – 1 238

Korthistorik om varje plats: www.hemligarum.se

Stora bilden är från Bohus fästning.

Abu Dhabi Ocean Racing med skepparen Ian Walker håller undan i täten av VOlvo Ocean Race Leg 7 och har även dragit ifrån en del. Teamet ledde söndag lunch (svensk tid) med 31 Nm före tvåan, amerikanska Puma.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 7
27/05/2012 7:03:25 UTC

After a frustrating night trapped by the high-pressure, at 0700 GMT Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) had sniffed the new breeze and while the chasing pack wallowed, Ian Walker and his men pulled out an advantage of 31 nautical miles (nm) over second-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA). Meanwhile, with nothing to lose and everything to gain, Mike Sanderson has taken Sanya to with 60 nm of the ice limit in search of strong breeze.

It was a frustrating night for Walker and his men as the weather gods flirted with the team, first producing breeze and then taking it away as the high pressure moved east, leaving Abu Dhabi becalmed and sailing backwards in the current.

“The important thing is that we have negotiated a very tricky part of the race course and are still leading,” said a relieved Walker this morning. The team has begun the curve to the east as is 29 nm to leeward of second-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG, but sailing three knots faster.

But as Azzam picks up her skirts, the losses for the chasing pack have been significant. Third placed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) has had a particularly torrid time. With the exception of Sanya, Nicholson and is men are the furthest to the north, but suffered a loss of 25 miles in the past three hour period, leaving them 50 miles adrift of the lead.

“We have swapped sides with everyone, from being the southernmost boat, fighting to get back up here. Now they [the fleet] have all gone back down where we didn’t want to be. I don’t know what’s right, but it’s very interesting,” said CAMPER navigator Will Oxley.

From their position midway between CAMPER and Abu Dhabi, PUMA is in a good position to pounce on the new breeze, but for now they can only watch as the stern of Azzam disappears over the horizon.

“We’re committed to the north and there’s really not much to do other than keep the old girl going as best we can. Eventually the high will move on and we’ll get to punch our ticket for the fast ride east towards Lisbon,” explained Media Crew Member Amory Ross.

Although they are bringing up the rear, 112 miles behind the leaders, the crew of Sanya are enjoying the wildlife as they trek north in search of breeze. Turtles, whales and abound and the sunsets have been among the best ever seen by the crew. The northern course means more miles, but experienced Atlantic sailor and skipper Mike Sanderson, and his navigator Aksel Magdahl, have a plan up their sleeves, but it will take time for it to play out.

Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Kalmar Båtmässa är en av landets mer lokala, flytande båtmässor. Det är andra året mässan hålls, i år med ett 30-tal utställare.

– Många återkommer från förra året, men vi har också helt nya utställare som t.ex. Nord West & Najad och JKM Marin. Det märks att mässan börjar bli etablerad och att det pratas om den runt om i landet, säger Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Precis som förra året kommer besökarna att hitta det senaste inom båtar och tillbehör. Men det blir också flera nya aktiviteter, bland annat fler uppvisningar i vattnet.

– Exempelvis kommer Brandkåren att göra en räddningsuppvisning med sina nya hävare och med största sannolikhet kommer Sjöräddningssällskapet att visa en räddningsmanöver med helikopter, berättar Maria Sampson.

– Dessutom kommer Kanotklubben att ha ett kanotlopp och det blir en jolletävling för ungdomar, tillägger hon.

I år hålls Kalmar Båtmässa den 25–27 maj. Det är en flytande båtmässa, men eftersom det även finns båtplatser på land kommer det att sjuda av liv i hela området kring Kalmar Gästhamn. Förra året hade Kalmar Båtmässa hela 30 000 besökare!

Arrangörer är Destination Kalmar, Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering. Även regionens båtklubbar är väldigt engagerade och kommer att medverka på olika sätt under mässdagarna.

Det är verkligen hård kamp om ledningen i Volvo Ocean Race. Team Abu Dhabi har legat i ledningen det senaste dygnet, men efter en kollision med en sköldpadda (!) fick de dra ner på farten. Fortfarande känns det som en helt öppen fråga vem som komemr att vinna den här delsträckan.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

In a sea state that is horrible and air that is cold, the six-boat Volvo fleet is enduring something of a tack fest as they battle to keep with the Gulf Stream, thrashing their way around the fringe of the pesky high pressure centre. At 0700 GMT today, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) deposed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) once again to take the lead, and Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) re-joined the party.

Approximately halfway between Newport, Rhode Island in the United States and the Atlantic islands of the Azores, the fleet is experiencing 60 degree wind shifts with massive changes in velocity. All on board are fed up with sailing upwind and for them the wider angle of the fresher westerly breeze can’t come quick enough.

Overnight CAMPER had an unexpected encounter with a turtle, which became entangled in their foils, causing the boat to slow from 13 knots to nine knots fairly abruptly. The boat was backed down and the turtle quickly freed and although the incident was unrelated, Abu Dhabi Ocean Racing is now 10.7 nautical miles ahead.

“The racing is extremely tight right now, and perhaps the most heated all race for us yet, what a cracker,” exclaimed Abu Dhabi’s bowman Wade Morgan.

As the fleet continues to short tack and slam upwind, Team Telefónica has ended their lonely sojourn in the south and is now positioned midway between CAMPER, the most southerly of the fleet and Groupama who are following in the wake of Abu Dhabi. Although 37.5 nm behind and having to think carefully about the moves from Groupama away to their north but only 2.3 nm astern, Telefónica’s position in closer proximity to the fleet is certainly a safer option.

Although it is unusual to spend so much time on the wind in the Atlantic, the fleet has no option other than to go north to skirt the high pressure and wait for the westerly wind to set them free. The team to reach the new breeze first will have a big advantage, which could be carried almost to the finish in Lisbon later next week.

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Nu är det väldigt snabba förändringar i VOlvo Ocean Race på väg mot Europa. Igår över Telefonica ledningen från Groupama, men nu på morgonen har Team Abu Dhabi (bilden) gått upp i ledningen. FOrtfarande återstår cirka 2 000 Nm till målet i Europa och väldigt mycket kan bevisligen hända längs vägen. Båtarna ligger väl samlade med bara ett 50-tal Nm mellan ettan och sista båt.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 7
24/05/2012 19:01:14 UTC

DTL DTLC BS DTF
1

TELE 0.00
0 12.5 2260.8
2

ADOR 21.30
0 11.5 2282.2
3

CMPR 27.80
1 12.7 2288.7
4

PUMA 34.10
2 11.2 2295.0
5

GPMA 47.40
18 6.8 2308.2
6

SNYA 65.50
3 13.5 2326.4

The quick Atlantic crossing to Lisbon, Portugal, has taken an unexpected twist, as the cold front the fleet had been hoping to hook into for a fast ride fast across the North Atlantic was moving too quickly, slamming the door shut and forcing some quick thinking.

“We all missed the train and we’re waiting for the next one, which is expected to come in from the northwest and that’s while we are climbing up,” explained Xabi Fernandez, trimmer with leg leaders Telefónica (Iker Martínez/ESP).

Having missed the opportunity for a fast ride towards the finish, the fleet has gybed north and are heading towards the ice gates put in place to keep the fleet south of the ice brought south on the cold Labrador current.

“The latest bit of ice was spotted at latitude 46 degrees north. At the moment we’re headed to get above it. Bring on the freeze,” said Abu Dhabi Ocean Racing’s navigator, Jules Salter.

“The boats behind have a bit more breeze right now, so they’ll be notching up some good data in the next few hours. The situation we have coming up is quite thorny indeed. We’re going to hit a high pressure system tomorrow and then we will get the next squall, where we hope we’ll get away again. It will be interesting,” said Telefónica navigator Andrew Cape, who made the call to head east again shortly after 1300 GMT.

For CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS), who found themselves further south than they wanted, it has been a particularly painful two days following the decision by the afterguard to abandon the south and take the high road north.

“We took a couple of big shifts to the north. The remains of tropical storm Alberto were still around, so we got a bit of a shove from that. Right at the moment, we are reaping some of the benefits from it,” explained navigator Will Oxley earlier.

The leaderboard reshuffled at 1600 GMT today, with Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) moving up to second place, with CAMPER eight miles behind and Groupama slipping to fourth. At 1900 GMT Groupama had slipped further down the field to fifth place. Having hit a light spot, the team was sailing at almost half the speed of the rest of the fleet. They are positioned midway between Telefónica who is heading east and the rest of the fleet who are continuing to claw northeast. The fleet is now spread 65 nm from Telefónica in first to Sanya in sixth place, with a north/south divide of 68 nm.

So far, the course from Miami to Lisbon has produced flat water downwind sailing under clear blue skies, unexpected conditions enjoyed by all. “Normally it’s grey, miserable and cold and probably freezing at this stage, as we are usually up around Newfoundland, so we will definitely take this,” said Justin Slattery, bowman with Abu Dhabi Ocean Racing.

Far from being a drag race to the finish, the current weather situation, although tricky, has presented plenty of options for the chasing pack who are picking their way through the minefield. Fortunately, although many miles have been lost in the claw north, there is still over 2,000 nm left to run in this 3,590 nm leg to Lisbon, which is plenty enough runway to provide for some changes in the leaderboard.

Mark- och miljödomstolen meddelade torsdagen 24 maj 2012, en positiv dom gällande miljötillstånd för utvecklingen av Kapellskärs hamn. Stockholms Hamnar kan nu fortsätta planeringen av hamnutvecklingen. – Vi välkomnar dagens besked från domstolen, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Nu får vi möjlighet att utveckla Kapellskärs hamn till en modern hamn med förbättrad effektivitet och säkerhet.

Kapellskärs hamn ska byggas om och få en ny pir med två färjelägen. Totalt får hamnen fem kajlägen för gods- och passagerartrafik till länder inom Östersjöregionen. Dessutom blir det förbättringar av hamnplanen med en bättre trafiklösning samt en ny hamn för lotsarna. Anläggningarna för el, vatten och mottagning av fartygens avloppsvatten moderniseras, vilket kommer att förbättra möjligheterna för ett bra miljöarbete.

– Kapellskärs hamn är mycket viktig för godsflödet i regionen, säger Johan Castwall. Efter ombyggnaderna gör vi det möjligt för framtidens fartyg att anlöpa hamnen.

Domstolen gav Stockholms Hamnar tillstånd för hamndrift och vattenverksamhet samt fastställde de villkor som ska gälla för bland annat hamnens bullernivåer.

Enligt planerna ska Stockholms Hamnar börja med ombyggnaderna under 2013 och kommer att inviga den nya hamnen under 2015.

Miljötillstånd för hamndrift och ombyggnader regleras enligt Miljöbalken. Hamnen i Kapellskär är den senaste i raden av Stockholms Hamnar som fått godkända miljötillstånd. Tidigare i år gav Mark- och miljööverdomstolen tillstånd för hamnbygget i Värtahamnen och i april gav Högsta domstolen besked att Miljööverdomstolens dom gällande miljötillstånd till godshamnen i Nynäshamn står fast. Detta innebär att Stockholms Hamnars satsningar för att förbättra hamninfrastrukturen i Stockholmsregionen nu är på god väg att realiseras.

I strålande solsken invigdes på torsdagen den nya tillgänglighetsanpassade bryggan på södra Grinda i Stockholms skärgård. Tack vare bidrag från Europeiska regionala utvecklingsfonden, Värmdö kommun och Landstingets skärgårdsanslag har Skärgårdsstiftelsen nu kunnat slutföra arbetet som påbörjades redan i vintras.

– Vi vill tacka alla som har bidragit till att bryggan nu har iordningsställas till sommarens besökare anländer, säger Skärgårdsstiftelsen Vd Lena Nyberg. Grinda är ett av våra mest välbesökta områden och att vi även kan tillgänglighetsanpassa bryggan betyder mycket för både besökarna och Skärgårdsstiftelsen.

På plats för att förrätta invigningen fanns Waxholmsbolagets Vd Anders Lindström som tyckte att byggnationen av bryggan är ett strålande exempel på vad det går att åstadkomma när många aktörer samverkar. – Alla vi som är här idag jobbar för en Levande skärgård som ska kunna utvecklas. För att få till det, måste vi jobba tillsammans och också bli ännu bättre på det framöver.

Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun Lars-Erik Alversjö, klippte invigningsbandet och höll ett invigningstal, vilket även Länsstyrelsens miljödirektör Lars Nyberg gjorde. Också de framhöll i sina tal betydelsen av att samverka. För Värmdö kommun är Grinda en av de allra största öarna i kommunen och ett viktigt besöksmål. – För oss var det inget svårt politiskt beslut att vara med och stötta detta projekt. Vi satsar även lite extra på Grinda i sommar då kommunen skickar ut sommarjobbare som kan möta besökarna på plats och guida och informera, sa Lars-Erik Alversjö.

Direktsänd radio fanns också med under hela invigningsresan. Med ombord på Waxholmsbåten Väddö fanns Skärgårdsradioprofilerna Jesse och Loogna som intervjuade alla som varit med och arbetat med projektet och finansieringen.

Från vänster Waxholmsbolagets Vd Anders Lindström, Länsstyrelsen miljödirektör Lars Nyberg,
Kommunstyrelsens orförande Värmdö Lars-Erik Alversjö samt Skärgårdsstiftelsen Vd Lena Nyberg.

Byggnationen av Grinda brygga är en del stiftelsens infrastrukturprojekt där EU-medel gjort det möjligt att utveckla flera av stiftelsens områden. Projektledare Pia Hedenstedt ser stora vinster med projektet för stiftelsen, näringsidkarna och inte minst för besökarna på våra öar. – Infrastrukturprojektet handlar inte bara om bryggor utan också om vägar, vatten- och avloppsanläggningar, mulltoaletter och toatömningsstationer för båtar. I en enkätundersökning anser en majoritet av näringsidkarna på de berörda öarna att projektets investeringar gör att de kommer att kunna ta emot fler besökare och ge dem god service.

Infrastrukturprojektet
Uppbyggnaden av Grinda södra brygga har varit möjligt genom att Skärgårdsstiftelsen har fått medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Pengar som även möjliggör ett antal andra byggnationer och installationer på stiftelsens områden fram till mitten av 2014.

“Tidigare har jag kört i dryga 70 knop med en cockpit båt, nu körde jag uppåt 100 knop i slutet på rakorna!” Bimba Sjöholm är lyrisk efter första provkörningen och nu är det inte långt kvar till 24-timmars i Rouen och VM på Riddarfjärden. 24-timmarsloppet i franska Rouen är en stor sporthändelse i Frankrike som följs av en stor publik.

Den senaste veckan har Bimba haft fullt upp med att rigga båten inför premiärturen som genomfördes på Norasjön lördags. Ett viktigt depåstopp på resan dit var i Västerås, där motorn hämtades upp och som testats i bromsbänk.

– Det var en otrolig lättnad att äntligen stå starklar inför min första provkörning i nya båten då endast fyra veckor kvarstår till STHLM Grand Prix 16-17 juni på Riddarfjärden. Det kändes även skönt att ha rattat en F2 med OptiMax i åtminstone någon timme inför helgens stora utmaning, då jag ska köra 24-timmars racet i Rouen, Frankrike, dit jag reser på onsdag, berättar hon.

Med pirr och förväntan samt ett stort gäng av nyfikna supporters och sponsorer hade samlats för att se Bimbas premiärtur i F2 båten. Bimba tog det förstås lugnt ett par varv för att känna in sig i ekipaget och banan som hon delade med de andra F2 förare som anslutit sig till helgens träning.

Det behövdes inte lång tid i båten innan hon visade vad hennes 18-års tävlande med båtracing lärt henne. Eftersom F2 båten är knappt 2 meter längre, 200 kg tyngre och mer än dubbla hästkrafterna så gick det även att vrida om riktigt hårt i svängarna.

– En fantastisk känsla, båten kändes stabilt och säker att köra och verkar otroligt tålig. Nu längtar jag bara tills nästa provkörning. Lite nya inställningar och fix skall göras i båten till nästa testkörning så att jag kan få optimera min körning, förklarar Bimba.

Följ Bimba på:
www.facebook.com/bimbasjoholm
www.bimbaracing.com

Trots att Bohuskusten bara utgör två procent av Nordsjöns kustlinje så hamnar cirka tio procent av det marina avfallet här. Skräp från havet hotar både turist- och naturvärden. Nu får Bohusläns kommuner totalt 800 000 kronor i bidrag av Havs- och vattenmyndigheten för att hålla kusten och stränder rena under 2012.

I Bohusläns och Göteborgs skärgårdar och kustområden finns ett stort antal naturrreservat och Natura 2000-områden. Att området drabbas så hårt av avfall från havet beror till stor del på att vindar och ytvattenströmmar för en stor del av Nordsjöns skräp till Skagerrak. Skräpet kan orsaka stora skador både på kust- och vattenmiljön.

Mikroskopiska partiklar och fibrer av plast i havet har visat sig tas upp av djur som lever av bottenslammet eller filtrerar havsvattnet. Vid stranden utsätts plastskräpet för sol, vind och vågor som gör att det bryts ner till mindre plastpartiklar som förs tillbaka ut i havet av regn eller vågor.

Målet med projektet ”Ren kust i Bohuslän” är att skapa Europas renaste skärgård. Det ska ske genom samarbete mellan Strömstad, Tanum, Sotenäs, Lysekil, Kungälv, Uddevalla, Orust, Tjörn, Stenungsund, Öckerö och Göteborg i samarbete med bland annat Oslofjordens Friluftsråd och Håll Sverige Rent.

Projektet planeras pågå mellan 2012 och 2015 och beräknas totalt kosta drygt 12 Mkr. Havs- och vattenmyndigheten ger nu bidrag för att stödja verksamheten under första året. Bidraget delas upp på två delprojekt, norra och södra delen av Bohuskusten, varav de norra kommunerna får 320 000 kr och de södra får 480 000 kr.

Pengarna tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

Den 28 maj inviger Miljöminister Lena Ek projektet Levande kust på Moderna Museet i Stockholm. Projektet drivs av stiftelsen BalticSea2020, som grundades av Björn Carlson. Levande kust är en storskalig satsning av stiftelsen BalticSea2020. Med projektet Levande kust vill stiftelsen visa att det är möjligt att restaurera utsatta viksystem så att de återfår god vattenkvalitet, ett naturligt fisksamhälle och syrerika bottnar.

Målen uppnås genom att konkreta och kraftfulla åtgärder vidtas, både på land och i vattnet. Projektet är också långsiktigt viktigt då det kan agera förebild för hur liknande initiativ kan genomföras i framtiden. Det senare aktualiseras särskilt då vattendirektivet, inom en snar framtid, kommer ställa nya krav på kommuner runt hela Östersjön.

Projektet genomförs vid Björnöfjärden, Säbyviken och Torpe-Ingfjärden i Värmdö kommun med start i mitten av juni 2012.

BalticSea2020 startade projektet Levande kust för att visa att åtgärder, inom ett stort integrerat demonstrationsprojekt i kustzonen, kan ha tydliga och positiva effekter på bottnar, vattenkvalitet och fisksamhällen.

Projektet är också långsiktigt viktigt då det kan bana väg för flera liknande initiativ.

Den slutliga målsättningen med Levande kust är att skapa en ”vitbok” över hur skadade kustområden kan restaureras samt till vilka kostnader detta låter sig göras. Vitboken ska innefatta hur BalticSea2020 gått till väga samt lämna rekommendationer till framtida användare.

Info: www.balticsea2020.org

Lilla bilden: Björn Carlson.

I de svaga vindar som råder för deltagarna i Volvo Ocean Race har nu Telefonica tagit över ledningen från Groupama, som ligger på andra plats 9 Nm efter ledaren. Med drygt 2 000 Nm kvar till etappmålet börjar fältet spridas ut allt mer och det finns rum för chansningar från de deltagande teamen.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Leg 7 had a new frontrunner early on Thursday in the form of overall race leaders Telefónica, who snatched the top spot from French rivals Groupama as the teams were forced to head north to dodge a high pressure system blocking the direct path towards Lisbon.

Iker Martínez’s men were almost 10 nautical miles ahead of Franck Cammas’ team at the 0700 UTC position report and travelling more than a knot quicker after all six boats had gybed north in search of better breeze.

CAMPER with Emirates Team New Zealand were the first of the chasing teams to gybe north on Wednesday, and this morning Sanya, PUMA Ocean Racing powered by BERG and Abu Dhabi Ocean Racing followed suit.

Telefónica and Groupama were the last of the fleet to make the move, and at the latest position report all six teams were sailing north-easterly courses.

CAMPER skipper Chris Nicholson said that while costly, the split was a necessary move to keep them in the game. At 0700 it seemed to be paying as they averaged 15.5 knots, the quickest boat in the fleet, pulling back more than six miles in three hours.

“The boats to the north of us were continuing gaining on us in more pressure, and we are going to have to take a loss to go there, but the future wasn’t looking good staying in the south,” Nicholson said.

“We are going to take some more losses to get back into pressure and try to get back in touch with these guys.”

Abu Dhabi Ocean Racing, this morning in third place almost 50 nm behind the leaders, were banking on a leaderboard reshuffle in their favour as they relished being in the thick of the action.

“For a few days we have clung to the hope that we could just about ride the southwesterly wind east and connect with the westerly flow round the Azores High that would deliver us to Lisbon,” skipper Ian Walker said. “It was a dream scenario – a very direct and downwind route that avoided the ice gates to the north.

“Sadly reality is now being faced by the fleet as we gybe north one by one. Ahead of us we face a very light wind high pressure zone to cross, a day of upwind sailing, much colder temperatures and a few more days at sea. At least it will feel like a ‘real’ Atlantic crossing.

“I suspect we could see a real shake up in the standings with some big gains and losses. After getting ourselves into a good position thus far our priority is to put ourselves in as safe a position as we can relative to the others.”

Foto: PAUL TODD/Volvo Ocean Race.

Havs- och vattenmyndigheten ger nu bidrag till flera projekt för att bevara och öka bestånden av flodkräfta i Sverige. Projektet ”Astacus”, som drivs av Hushållningssällskapet i Värmland får 300 000 kronor i bidrag. Länsstyrelsen i Gävleborgs län får 325 000 kronor för att rädda flodkräftan norr om Dalälven.

I Sverige är flodkräftan, Astacus astacus, rödlistad och starkt hotad av kräftpesten som sprids främst genom att signalkräftan sätts ut olagligt.

Flodkräftan är den enda sötvattenlevande storkräfta som förekommer naturligt i Sverige. Den antas ha invandrat till Skandinavien för drygt 10 000 år sedan och förekom tidigare i sjöar och rinnande vatten i större delen av landet, nedanför fjällkedjan. Sedan början av 1900-talet har bestånden minskat kraftigt, främst på grund av kräftpest, men också försurning, föroreningar, vattenreglering samt konkurrens och smittspridning från signalkräftan

Idag finns knappt tusen kända vatten med flodkräfta i landet. Hushållningssällskapet i Värmland har sedan 2003 arbetat med att bevara och utveckla flodkräftbestånden i Dalsland, Dalarna, Värmland och Västmanland. Bidraget från HaV på 300 000 kronor går till att fortsätta det arbetet under 2012.

I Gävleborgs län har signalkräftan brett ut sig stort de senaste åren. HaV:s bidrag går till länsstyrelsen där går till att sätta in akuta åtgärder för att rädda flodkräftan norr om Dalälven .

Länsstyrelsen i Uppsala län får 183 000 kronor till sitt åtgärdsprogram för flodkräfta i länet under 2012. Länsstyrelsen i Jämtlands län får 200 000 kronor för att återintroducera flodkräfta i ett par vatten i länet där den försvunnit.

Vällans fiskevårdsområdesförening får 110 000 kronor för att kunna sätta ut flodkräftyngel i flera omgångar i sjön utanför Falun. Målet är att kunna återfå livskraftiga bestånd i sjön och på sikt skapa ett fiske av flodkräfta.

Bolaget Fiskhälsan FH SB i Älvkarleby får 30 000 kronor för att kunna erbjuda frivillig hälsokontroll av flodkräftor.

Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projekten är viktiga i arbetet med att bevara arter som som är utrotningshotade i Sverige. Pengarna tas från anslaget “Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

I helgen 26-27 maj anordnas Västerås Skärgårdsdagar och Västerås Flytande Båtmässa vid gästhamnen. Området kommer att bubbla av aktiviteter inför sommarens högsäsong och ett besök på Skärgårdsdagarna kommer ge dig möjlighet att upptäcka nya aktiviteter som pågår intill och i Västerås skärgård.

– Vi kör för tredje året i rad och tidigare Skärgårdsdagar har varit mycket populära och uppskattade. Vi vill fortsätta att lyfta den Mälarstad som vi är och att visa upp aktörer som har fokus på båtlivet och aktiviteter kring och i Mälaren säger Jan Johansson, Marknadsföringschef på Västerås & Co.

Ett 15-tal utställare kommer att finnas på plats med båttillbehör, begagnade segel, kläder, motorer och reservdelar samt nya och begagnade båtar som kommer att kunna ses och provköras under dagarna. Möjlighet finns också att bekanta sig bland annat med kajaker, både hopfällbara och fyllda med luft. Västerås Turistbyrå med vänner är på plats och tipsar dig om olika utflyktsmål på och runt Mälaren.

Det kommer även att finnas möjlighet att prova på en mängd aktiviteter med anknytning till Mälaren. Delar ur programmet; flottbygge och blåsrör med aktiva upplevelser, prova på kajak, kanot och radiostyrda båtar, ponnyridning, spela golf & tävla med Frösåkers golfklubb, åk en tur med Sjöevents taxibåt ToR till Lövudden Mälarkonferens, uppvisning av Sjöräddningen, tävla i skärgårdsquiz, båtrace och uppvisningar, prova på vattenskoter, se Fritidsbåtsmuseets cykelbåt, pröva Jollekappsegling, ansiktsmålning med Östra Holmen och konstutställning på Elbafärjan, besök Ooops Hotell, åk en tur med båten Napoleon, helikopterturer, prova Segways och mycket mycket mer… Programmet hittar du på: http://www.vasterasmalarstaden.se/sv/vasteras_skargardsdagar_26_27_maj_a2912_s640.html

Fri entré
Tid: 26-27 maj. Öppettider: kl.10.00-16.00
Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn

Båtmässan arrangeras av Västerås & Co i samarbete med Sjöevent och andra aktörer från näringslivet.

Imorgon, fredag 25 maj, är det dags för årets upplaga av Kalmar Båtmässa. Under tre dagar kommer Kalmar Gästhamn att sjuda av liv. Precis som förra året är programmet brett; från försäljning av båtar och tillbehör till uppvisningar och roliga prova-på-aktiviteter.

– Intresset från utställarna har varit stort. I år kommer ca 45 utställare att finnas på plats i Kalmar Gästhamn, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

– Extra roligt är det att vi får hit Marinen. På lördagen kommer besökarna att kunna gå ombord på marinens korvett HMS Stockholm, som bland annat har varit insatt i antipiratoperationen utanför Somalias kust, berättar hon.

Andra exempel ur programmet är:
•Kvällsrace med C55:or på fredagskvällen.
•Barn i två lag bygger en egen kanot under fredagen och lördagen, som de sedan tävlar med på söndagen.
•Seglingsregatta på lördagen.
•Kanotlopp på lördagen.
•Kalmars medeltidsreplik Aluett finns på plats och rustas för segling.
•Kalmar Marina erbjuder turer med sin snabba RIB-båt både på lördagen och söndagen.
•Olika dansuppvisningar på lördagen och söndagen.
•Brandkåren har dykuppvisning och visar upp sina båtar på lördagen och söndagen.
•Modevisning med marint mode på lördagen och söndagen.
•Sjöräddningssällskapet visar en helikopterräddning på söndagen.
•Jolletävling för ungdomar på söndagen.
Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn 25–27 maj.
Mässan invigs fredagen den 25 maj kl. 12:00. Vid invigningen talar landshövding Stefan Carlsson och det blir underhållning av musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson.

Förra året, som var premiäråret, hade Kalmar Båtmässa ca 30 000 besökare under tre dagar. Arrangörer är Destination Kalmar, Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering. Även regionens båtklubbar är väldigt engagerade och kommer att medverka på olika sätt under mässdagarna.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Lördagen den 26 maj 2012 gläntar Statens fastighetsverk (SFV) på dörren till några av Sveriges hemligaste rum. För en enda dag får svenska folket möjlighet att besöka rum och platser som har spelat en avgörande roll, genom krig och fred, för Sveriges historia och framtid. De 15 utvalda hemligheterna är denna gång platser där hot och makt har härskat. En av dessa platser är Oscar-Fredriksborg på Rindö, en del av ”Stockholms lås”.

Det är i år tredje gången som Statens fastighetsverk låser upp hemliga dörrar och bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. 2004 och 2008 ringlade köerna långa, sammanlagt 110 000 svenskar valde då att besöka Hemliga rum. I år samlar Statens fastighetsverk de hemliga rummen under temat maktbalans. Det handlar om våra svenska befästningar och spänner över hundratals år av befästningskonst. På Rindö, strax utanför Vaxholm, öppnas den annars stängda fästningen Oscar-Fredriksborg.

Stockholms lås
Stockholm skyddades väl av sin skärgård men det fanns två infartsleder där fientlig flotta kunde tränga in. Oxdjupet hade vid mitten av 1800-talet spärrats med sten för att stänga den vägen in till Stockholm. Samtidigt hade de moderna fartygen ökat så mycket i storlek att de inte längre kunde komma igenom de smala sunden vid Vaxholm. Man blev därför tvungen att rensa upp Oxdjupet igen så att sjöfarten åter kunde nå Stockholm den vägen. För att skrämma fienden uppfördes under slutet av 1800-talet det moderna bergsfortet Oscar-Fredriksborg, väster om sundet. Fästningen öppnas exklusivt för allmänheten under Hemliga rum 26 maj.

– Det är en för sin tid toppmodern bergsanläggning som besökarna kommer att få ta del av. När fästningen byggdes var det första gången i Sverige som man använde nitroglycerin för att spränga in befästningen i berget. Den 26 maj öppnar vi även den branta och fantasieggande trapptunneln som förbinder Övre och Nedre verket på fästningen. Spanar man riktigt noga kan man få syn på fladdermöss som gömmer sig i taket, säger Hanna Edsman vid Statens fastighetsverk.

Hemligt och svårtillgängligt
I år visar Statens fastighetsverk bitvis ganska råa och otillgängliga miljöer under Hemliga rum, platser som en gång var den militära vardagen.

– En del av våra hemliga rum, däribland trapptunneln mellan det Övre och Nedre verket på Oscar-Fredriksborg, är trånga och svårttillgängliga. Av säkerhetsskäl får vi bara släppa in ett visst antal besökare åt gången. Det gör att vi inte kan garantera att alla får plats. Däremot lovar vi att göra vårt bästa för att samtliga besökare ska få med sig en minnesvärd upplevelse av platsen och dess berättelse, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.

Just trapptunnel har en begränsning när det gäller att ta emot besökare men fästningen är stor och det finns mycket att upptäcka på fästningsområdet.

Sprida kunskap om kulturarvet
Vid sidan av sitt förvaltningsuppdrag arbetar Statens fastighetsverk med att levandegöra och tillgängliggöra vårt gemensamt ägda kulturarv. Det sker bland annat genom besöksmålsutveckling, appen Sevärt, objektsskyltning och genom publika evenemang som Hemliga rum.

– Hemliga rum är ett sätt för oss på Statens fastighetsverk att visa upp vilket fantastiskt uppdrag vi har – att vårda, bevara, förvalta och utveckla många av de finaste kulturbyggnaderna och kulturmiljöerna i Sverige. Under Hemliga rum bjuder vi på något unikt samtidigt som våra besökare får lära mer om det kulturarv de faktiskt är delägare i, säger Thomas Norell, generaldirektör på Statens fastighetsverk.

Hemliga rum hålls lördagen 26 maj kl 11.00-16.00. Det är fri entré på samtliga 15 platser.
Årets 15 nycklar går till:
1) Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben
2) Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen
3) Göteborg: Oscar II fort
4) Karlsborg: Karlsborgs fästning – Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum
5) Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort
6) Boden: Bodens fästning, Södra Åberget
7) Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö
8) Uppsala: Uppsala slott, bastionerna
9) Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsö och Havstoudd
10) Gotland: Tingstäde fästning
11) Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen
12) Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum
13) Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen
14) Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet – våtmagasinet och bensalen
15) Kungälv: Bohus fästning – fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn

Vädret är nu mycket lugnare för deltagarna i Volvo Ocean Race och båtarna seglar i farter kring 15 knop. Groupama slåss nu för sin ledning och har bara 1 Nm försprång före tvåan, Telefonica. Team Abu Dhabi är nu uppe på en tredjeplats.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

The pressure has been intense for Franck Cammas and his men on board Groupama who have been unable to prevent the fleet compressing as the wind softened ahead.

Overnight, Iker Martínez/ESP and Telefónica were able to reel in the French boat to take the lead for a short period, however at 0400 GMT, Cammas was back in front again. The team pulled out a three-mile lead by sailing two knots faster, only for Telefónica to come back at them again in the next three hours and at 0700 GMT, they cut the French team’s advantage in half.

Telefónica has led the race overall since finishing in first place on Leg 1 in Cape Town, South Africa, but, as the event has progressed around the world, Groupama has become an increasingly serious threat to the Spanish lead.

Separated by just seven points, the 30 points on offer for a first place leg finish and 25 for second on this 3,590 nm leg to Lisbon, Portugal, could be very significant, with two offshore legs and three in-port races still to complete.

Meanwhile, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) is keeping the third placed crew of PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) on their toes. At 0700 GMT they were less than a mile astern and sailing significantly faster.

The match race being played out 22.4 nm from Groupama is proving to be equally intense as PUMA push hard for a third consecutive leg win and hold off Ian Walker’s men onboard Azzam who are hungry for a first offshore podium finish.

In fifth place, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are still smarting from losing 25 nm during the chaos of tropical storm Alberto on Monday. Now 36.10 nm adrift of the lead, skipper Chris Nicholson commented, “Will Oxley [navigator] is going bald, and I am going grey – that’s the Volvo Ocean Race for you.”

According to Media Crew Member, Hamish Hooper, the pair are spending long hours in the nav station, patiently scouring weather maps, currents and just about anything that could give the team a chance of regaining the lost miles.

Although they have slipped to 44.8 nm behind Groupama, Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) are still very much in contention and enjoying the downwind sailing, which is propelling the fleet quickly towards the Lisbon finish.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race.

Från och med 23 maj startar Taxi Stockholm för andra året i rad båttaxi på vattnet kring Stockholm. Tanken är att förenkla vägen till en trevlig upplevelse tillsammans med medarbetare, kunder eller goda vänner.

För andra sommaren i följd är det möjligt att transportera sig tillsammans med Taxi Stockholm också till sjöss. Med målet att göra vägen till lyckade möten, konferenser och evenemang ännu kortare startas återigen båttaxi på vattnet kring Stockholm.

– Vi upplever att många av våra kunder allt oftare efterfrågar tjänster som sträcker sig bortom den traditionella taxiresan och satsningen från förra året har fallit väl ut. Fler och fler tar chansen att på ett enkelt sätt skapa trevliga upplevelser tillsammans med arbetskamrater, kunder eller goda vänner i Stockholms vackra skärgård, säger Kicki Erkers, pressansvarig på Taxi Stockholm.

Initiativet till båttaxiverksamheten har tagits tillsammans med sjötransportföretagen Gustafs Taxibåtar & Charter och AweCon Båttjänst. Båda är pålitliga och servicemedvetna partners som har god vana av båttrafiken i Stockholm.

Taxi Stockholms taxibåtar har plats för 12 personer och finns att hyra under hela sommarsäsongen. Båtarna kan beställas via Taxi Stockholms bokningsväxel; 08-15 00 00.

Kommentarer

Roland 14:19:01 2012-05-24

Det är inte mycket miljötänk när det gäller taxi på sjön, när man använder båtar från 60-70 talet. Jag som todde att Taxi Stockhom alltid satte miljön i första rummet.

Claes 20:12:54 2012-05-24

Håller med Roland. Rimmar illa med Taxi Stockholms miljömål. För jag antar att Sjötaxi kör med ful-diesel.

Taximannen 04:56:03 2012-05-25

Så dj-ä typiskt att hitta på marginellt miljögnäll runt detta initiativ. Med Stockholms trafik och transportsituation och vår mängd vatten är klar vi skall ha mer båttrafik i olika former! BRA initiativ!

I höst blir det ännu enklare, snabbare och bekvämare att köpa reservdelar och tillbehör av Mekonomen. Då lanseras Mekonomens nya webbhandel, som erbjuder fler än 70 000 olika produkter.

Pressrelease:

”Med vår webbhandel stärks vårt serviceerbjudande ytterligare och vi blir ännu mer tillgängliga för våra kunder”, förklarar, Marcus Larsson, vice VD i Mekonomen AB.

E-handeln i Sverige har exploderat under det senaste året. Undersökningar har visat att hela 90 procent av alla svenskar med internetanslutning har köpt varor eller tjänster via nätet under det senaste halvåret.

”Vår moderna plattform för webbhandel kommer att erbjuda Mekonomens sortiment, med lättillgänglig information om våra produkter. Det kommer också att bli enklare att hitta till våra butiker och att boka tid för service och reparationer i verkstäderna via mekonomen.se”, säger Alexandra Prusic E-handelschef Mekonomen AB.

Att handla via nätet eller i butik kommer inte att prismässigt göra någon skillnad för konsumenten. Egna undersökningar visar att möjligheten att kunna handla via nätet till största del är en fråga om bekvämlighet. Betalningen kan göras med kort, faktura, direktbetalning via bank eller med Mekonomenkortet och varorna levereras hem till dörren, till närmaste Mekonomenbutik, via företagspaket eller till Postens utlämningsställen.