Nyheter

Huges Martina, en av Sveriges största återförsäljare av fritidsbåtar, har gått i konkurs. Företaget är välkänt i marinbranschen och har försäljningspunkter på flera platser i landet. Konkursen bekräftas av Matts Kastengren på Huges.

Det är bara några veckor sedan Huges genomförde en affär med Marindepån i Stockholm, en av Huges största konkurrenter.

Marindepån köpte Huges Marinas varumärke och försäljningsrätter i hela Stockholmsregionen. Detta sedan Marindepån köpt rättigheterna till Huges Marina från Nyköping och norrut. Huges lägger har redan stängt sin anläggning i södra Stockholm (Smista Allé) och har sålt Huges i Roslagen, före detta Lars Flodin AB norr om Åkersberga, till Marindepån.

Betalningen för affären var tio procent av aktierna i Marindepån, vilket gör Huges Marina till delägare i Marindepån. Huges Marina fortsätter mer som ett ägarbolag som tillför sina dotterbolag ett antal tjänster.

– Det här är en anpassning till rådande förhållanden. Vi trodde att marknaden skulle vara på en viss nivå, men när det inte blev så måste vi rätta oss efter verkligheten, sa Matts Kastengren, styrelseordförande Huges Marina, efter den affären.

Vad konkursen innebär för båtköpare och båtbranschen kommer att visa sig de närmaste veckorna. Huges showroom i Kungens Kurva söder om Stockholm är redan stängt.

Bilden: Matts Kastengren.

Kommentarer

Kugelschreiber 09:43:10 2012-06-04

Låter som något för myndigheterna att titta närmare på.

Ola Ljungberg 10:35:36 2012-06-07

vem vill idag köpa en båt 10meter/15knop när KBV bordar folk flera gånger i veckan, vem som helst kan haffas på rent godtycke, det går inte att byta ankarplats vid exvis vindkantring. etc etc..

Hans Torstensson 03:05:22 2012-06-08

Så var Ola tillbaka med sitt vanliga tjat igen…suck

Ola Ljungbertg 13:16:09 2012-06-08

hej Hans! Ja, jag tänker tjata ända tills den samhällets resurser slutar ödslas på icke-problem etc och för att bl.a bevara en levande skärgård, och att båtbranschen inte får mer ekonomiska problem. Du har väl hört att Hughes marina konkat. Jag tänker tjata så jag slipper läsa sådant här: http://hd.se/inrikes/2012/06/07/fler-poliser-farre-uppklarade/

Titiana 20:23:21 2012-06-08

Väldigt tråkigt tycker jag…

Peter Eriksson 10:02:10 2012-06-09

Till och med "Båtfolket.se" verkar huka sig för Olas rallarsvingar. De har fattat att föra en seriös debatt, utan överdrifter, ger bättre resultat.

Björn 12:16:00 2012-06-14

Detta har vi väntat på länge, det måste vara kompitent folk som driver företag.

Alex 18:35:46 2012-06-15

Jag skulle vilja köpa båt men att få båtplats verkar ta en evighet och det kostar en hel del överhuvud taget. Sen har det blivit lite tråkigare på sjön också verkar det som efter de nya reglerna. Sverige, sommar & båt är en oslagbar kombination normalt, men för mig är det för mycket kostnad och för lång kötid.

Att mycket av friheten försvann iom dryckesrelglerna är tråkigt. Jag vill givetvis också att det ska vara säkert på sjön, men nolltolerans (straffa de som sköter sig trots lite alkohol under västen) var inte rätt väg. De som satte lagen i kraft kan inte ha/haft båt(?).

Tjing.

I helgen är dags för årets första VM-race för racerbåtsportens Formula 2, det körs i Cagliari i södra Italien. På plats där finns svenske regerande Världsmästaren Erik Stark, samt vice världsmästaren Johan Österberg. Nästa VM race körs i Stockholm den 16-17 juni.

Erik Stark var Rookie och säsongens vilde under 2010, det hände en hel del under hans framfart då. Ifjol så klev han upp ett par pinnhål och vann första VM racet, höll sedan VM ledningen säsongen igenom. De svenska förarna var då bäst förberedda, det gav dem försprång som höll hela säsongen ut. Nu är det en ny säsong.

Både Erik Stark, 24 år från Täby, samt Johan Österberg, 36 år från Eskilstuna, har gått den långa vägen inom båtsporten. De började i ungdomsklasserna och har kört många race mot varandra och utvecklats hela tiden. Båda har ambitionen att ta årets VM titel och framförallt att vinna i Stockholms GP som körs på Riddarfjärden mitt i huvudstaden.

En bra start nu i Cagliari är givetvis en grund för att kunna försvara sina VM medaljer. Men konkurrenterna har nu haft en lång vinter på sig att ladda upp för att komma ikapp.

Formel 2 är 5 meters katamaraner, försedda med 200 hk motorer på akterspegeln som ger dem en toppfart på 100 knop.

Det är 20 år sedan en VM fest av detta slag kördes i Stockholm. Ett 20-tal förare från dussintalet länder beräknas delta i Stockholm den 16-17 juni.

Info: www.svera.org

Efter en ambitiös urvals- och tävlingsprocess har ett vinnande förslag om en framtida utbyggnad av Västhamnens korats. Det vinnande förslaget, ”Hamn+”, har utvecklats av Ramböll Sverige AB, Hamburg Port Consultants HPC, Liljewall Arkitekter. Nu ska förslaget vigas samman med hamnens egna tankar och behov för att möta 20-års volymutveckling. Under hösten ska ett konkret förslag på utbyggnad presenteras för ägaren, Helsingborgs stad. Därefter fattas beslut om en eventuell framtida investering i Västhamnen.

– Att vinna den här tävlingen betyder mycket för oss. Det har varit spännande att få jobba tillsammans med Liljewalls arkitekter och Hamburg Port Consultants med att ta fram ett förslag som ska ge Helsingborgs invånare en härlig hamnmiljö att vistas i.

Ramböll har tidigare arbetat med de marina lägena för Knutpunkten och har en bred kunskap inom hamn och ett brett samhällsintresse, som gör att det känns extra bra och mycket glädjande för oss säger Annika Holmqvist, director Market sector Infrastructure and Transport.

Den prestigefyllda projekttävlingen lockade inledningsvis 14 intresseanmälningar varav fyra team valdes ut för att utveckla sina gestaltningsförslag i tävlingen. I april 2012 presenterades de fyra bidragen i en publik utställning samtidigt som juryn bedömde de konkreta förslagen.

Juryns motivering att välja Ramböll Sverige AB, Hamburg Port Consultants HPC, Liljewall Arkitekter lyder:

Förslaget är kompakt och koncentrerat med enkel, tydlig och logisk uppbyggnad och kan utvecklas utifrån nuvarande förutsättningar samt anpassas till olika yttre och inre faktorer.

Förslagets nytänkande ligger i det flexibla upplägget.

Nästa etapp i det omfattande projektet mot en utvecklad Västhamn går ut på att hamnen slutligt ska viga samman förslaget med sina konkreta behov och förutsättningar, med målet att under hösten presentera ett ”business case” för ägare, Helsingborgs Stad.

– Vi kommer att jobba i nära samarbete med det vinnande teamet för att slutforma ett vasst och samtidigt realistiskt förslag. Exakt hur slutresultatet kommer att se ut vet vi inte, men vi vet att hamnen måste utvecklas för att möta en årlig volymökning med cirka 5 procent.

Målsättningen är att fortsätta ta marknadsandelar så att Helsingborg kan förbli ett attraktivt logistik- och transportnav för både lokala och internationella aktörer. För att göra det måste hamnen utvecklas och moderniseras, säger Jo Kristian Okstad, VD Helsingborgs Hamn.

Helsingborgs Hamns jurygrupp har bestått av: Jo Kristian Okstad vd, Johan Ullenby Stuverichef, Bengt Nicklasson Teknisk chef, Lars Cronsioe Administrativ chef, Mats Rosander Trafikchef. Ytterligare jurymedlemmar var: Eva-Marianne Nilsson HSFAB, Björn Bensdorp-Redestam Stadsbyggnadskontoret Hbg, Thomas Stoll Arkitekt Tengbom, Jonas Ohlsson Arkitekt. Tävlingssekreterare var Claes Larsson från Sveriges Arkitekter och tävlingsfunktionär var Oskar Jonsson från Helsingborgs Hamn.

Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, Sportfiskarna, förstärker genom att rekrytera Pär Lindberg som marknadschef. – Med min mångåriga erfarenhet från sportfiskebranschen tror jag att jag kommer att kunna bidra till att stärka Sportfiskarna och sportfisket ytterligare, säger Pär Lindberg.

En av Pärs viktigaste arbetsuppgifter kommer att vara att öka Sportfiskarnas synlighet och locka fler medlemmar till förbundet.

– Det skall bli mycket roligt och utmanande att få arbeta med marknadsfrågorna på förbundet. Det finns en stor utvecklingspotential att stärka kassakistan och medlemsstocken för att göra förbundet ännu mer slagkraftigt, menar Pär Lindberg.

Pär börjar sin nya tjänst på Sportfiskarna 1 augusti.

– Jätteroligt att vi lyckats rekrytera Pär. Med sitt breda kontaktnät, långa erfarenhet och inte minst brinnande engagemang så kommer han att bli en stor tillgång för Sportfiskarna, säger Stefan Nyström, generalsekreterare på Sportfiskarna.

Det genuina engagemanget för sportfiske och fiskevård var det som fick Pär att nappa på erbjudandet från Sportfiskarna.

– När jag fick frågan blev jag mycket glad och kände mig hedrad att få en sådant erbjudande. Jag var inte sen att tack ja då jag brinner för de frågor som Sportfiskarna står för, säger Pär Lindberg.

Sportfiskarnas verksamhet har det senaste årtiondet växt kraftigt. En utveckling som Pär nu ska vara med och driva på ytterligare.

– Stefan Nyström och hans kollegor har gjort ett fantastiskt arbete att lyfta Sportfiskarna ur ett mycket dåligt ekonomiskt läge för några år sedan till ett nu blomstrande förbund. Nu är det dags för ytterligare ett kliv framåt och det skall bli roligt att få vara med att ta det steget tillsammans med mina nya arbetskamrater på Sportfiskarna, avslutar Pär Lindberg.

Om Pär Lindberg
”Jag har sportfiskat sedan treårsåldern, vilket ger 45 års erfarenhet av hobbyn som så småningom också förvandlades till mitt yrke. Sportfisket har varit, och är fortfarande mitt största intresse. Under de senaste 21 åren har jag varit yrkesverksam inom sportfiskebranschen där jag har arbetat med försäljning, marknadsföring, inköp och produktutveckling med mera. Jag var också med i den grupp som startade branschföreningen SPOFA Spöfiske samt en av dem som grundade Sportfiskemässan och har varit aktiv i branschförening samt mässgrupp i många år. Förutom detta har jag skrivit många reportage från olika sportfiskeresor där också mitt fotointresse föddes. Dessa samlade erfarenheter kommer jag att ha stor nytta av i min kommande roll hos Sportfiskarna.”

MSC Cruises nya fartyg MSC Divina döptes under en storslagen ceremoni i Marseille, Frankrike den 26 maj av den italienska filmstjärnan Sophia Loren. – Några av nyheterna ombord på MSC Divina är fler hytter och ny design på poolområden, soldäck och restauranger, samt en specialdesignad hytt i MSC Yacht Club och nya behandlingar i MSC Aurea Spa, säger Claes Tamm, Nordisk chef på MSC Cruises.

MSC Divina är MSC Cruises tolfte fartyg, det tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen som är de största och modernaste fartygen i flottan. Under MSC Divinas dopceremoni i Marseille klipptes bandet av den italienska filmlegenden Sophia Loren som också är gudmor till MSC Cruises flotta. Kvällen bjöd på musik, underhållning och galamiddag under temat “Med with passion”, vilket är symboliskt för MSC Cruises långa erfarenhet av och passion för Medelhavet. MSC Divina kommer att göra 7-nätterskryssningar från Venedig under sommaren och hösten 2012.

Nyheter ombord

MSC Divina har cirka etthundra fler hytter än systerfartygen MSC Fantasia och MSC Splendida. I fartygets exklusiva, MSC Yacht Club, kan gästerna checka in i Sophia Lorens egen hytt. Den har designats för och av den italienska filmstjärnan. Bland annat har en exakt kopia av Ms Lorens egna sminkbord satts in i hytten.

The Garden Pool på däck 15 är en infinity pool som låter gästerna njuta av den fantastiska havsutsikten. På däck 16 finns det ett nytt soldäck med två spa-bad istället för systerfartygens Sports Center.

Restauranger och barer

Beroende på humör och smak finns flera alternativ för middag ombord. La Cantina di Bacco är en vinbar och pizzeria där det serveras äkta italiensk pizza som representerar de olika regionerna i Italien.

Två roliga nyheter ombord, kanske framförallt för barnen, är MSC Divinas Nutella corner som serverar crêpes fyllda med hasselnötskräm, samt Happy Puppy ice crystal-dryckesstånd för dem som vill få en svalkande paus från solen.

Aktiviteter, underhållning & spa

Förutom fyra pooler och 12 jacuzzis finns en basketplan, volleybollplan, tennisplan, shuffle board och ett 235 meter långt joggingspår för den som vill aktivera sig under semestern. 4D-bion och Formel 1 Simulatorn är tidigare höjdpunkter från Fantasia-klassens fartyg och i teatern ombord som rymmer 1,600 besökare, finns sju olika shower att välja mellan.

MSC Aurea Spa erbjuder flera olika behandlingar, Thermal Suite Area med turkiskt bad och bastu, spa-pooler och en spa-bar kombinerat med ett fitness-center som inretts med en ny spinningsal. Där erbjuds gruppträning i form av yoga, pilates och aerobics eller träningsmaskiner för den som vill träna på egen hand. MSC Divina har även utrustats med flottans första barberarsalong. Här får män rakning, klippning och ansiktsbehandlingar på traditionellt vis.

För de minsta barnen har man skapat ett färgglatt och fantasifullt lekområde i smurf-tema (I Puffi) med små svamphus med rutschkanor från taken och naturligtvis alla barnens favoritsmurfar. För de lite större barnen finns Xbox, Kinetic och Nintendo Wii med ett urval av spel till uthyrning. Varje MSC Yacht Club-hytt är utrustad med ett Nintendo Wii och Wii Sport, med ett brett urval av spel.

Onsdagen 30 maj startade årets stora seglarhändelse för tvåmanssegling – Watski 2Star. Det är deltagarrekord med 115 båtar och Hamnen.se kommer att vara på plats och livesända under hela startdagen. Dessutom kommer man att kunna följa minst två båtar live under hela racet på Hamnen.se.

Watski 2Star har ökat rejält i popularitet senaste åren och i slår tävlingen deltagarrekord. Folk gillar upplägget att bara segla på två man, det blir lättare att få ihop logistiken och det är en större och roligare utmaning att klara en stor båt på bara två man – det blir mer av en bedrift. Vissa kallar Gotland Runt för seglingens Vasalopp men Watski 2Star passar nog mer in på den beskrivningen.

– Det är kul att bara vara två ombord. Man är delaktig i allt och får massor av intensiv segling. Det är en utmaning men inte heller för extremt, tycker båtfeberbloggaren Jimmy Hellberg som i år ska deltaga för andra gången.

Start och mål är i Oxelösund och däremellan två pit-stop i Visby och i Oskarshamn på vardera sju timmar. Sträckan är totalt 280 sjömil.

– Det kan alltid bli tufft på havet men om det inte blåser så mycket sä är det ganska soft. Man får ju sova en hel del om ingenting går sönder och man måste använda pit-stopen för att reparera båt och segel, säger Jimmy Hellberg och fortsätter:

– Jag tror det är bra för racet att ha pit-stop och att man får sova lite. Många skulle nog tycka att det var för extremt annars.

Alla båtar seglar i SRS-systemet och de startar i grupper om 20 båtar. Långsammast först och vice versa. De långsammaste båtarna startar ca åtta timmar före de snabbaste, vilket innebär att vädret kan bli enormt avgörande. Blåser det vid första starten och mojnar ur helt efter åtta timmar kan loppet vara kört för snabbseglarna. Men vad som helst kan hända. Det är ju tjusningen.

Vad är knepet för att vinna?
– Att ha bra fart och ingen “downtime”, alltså att hålla båten hel, och så flyt med vädret förståss, säger Jimmy Hellberg som seglar sin extrema B&R 38 “Pac-Man”. Vi hoppas på ganska mycket vind så att vi får nyttja vattenbarlasten och kan kompensera för våra gamla segel, säger Jimmy.

Hur avancerat är det att deltaga?
Inte särskilt. Det kan alltid hända sker när man seglar på öppet hav men har man en gång gjort en havspassage, typ Nynäshamn till Gotland, så har man tillräcklig koll för att vara med, tycker jag. Och det här med routing är överskattat. Det är viktigast att ha koll på sin båt och vädret, säger Jimmy.

Det är en brokig skara båtar som startar. Alltifrån senaste hottaste till Scampibåtar från 70-talet. Vilka för den knappast är ofarliga. Eftersom man ofta får uppleva en stor variation i väder och vind är ett vinnande koncept ofta att ha en så allround båt som möjligt, enligt Jimmy verkar det bäst med ett SRS-tal mellan 1,24 och 1,28.

En av favoritbåtarna är förra årets totalvinnare – Wasa 41:an Aitutaki med Calle Nyström och Fredrik Enander som seglar sitt femte Watski 2Star.

– Sen har vi ju en av Sveriges bästa seglare med i startfältet – Björn Österberg på J 120:an Euforia. Han blir livsfarlig. Aspect 40:arna är heta och det är många X-332:or som blir farliga, tror Jimmy.

Livesändning från start och dygnet runt
På Hamnen.se kommer man att kunna följa racet live från en av X-332:orna, Net 1-sponsrade båten med Mikael Ryking som skeppare, från Solidtangos Arcona 321 med Johan Lundqvist som skeppare och förhoppningsvis också från Jimmy Hellbergs B&R 38. De startar först, mitten och sist så racet kommer att täckas ganska väl. Hamnen.se kommer som tidigare nämnts att sända live under hela startdagen med intervjuer före starten och sedan live från starfartyget.

– Livesändningen från båtarna pågår dygnet runt. Kamerorna har ir-ljus så att man ser även på natten. Vinkeln blir från aktern och vi kommer också att ha headset på oss med jämna mellanrum och kommentera vad som händer ombord. Det kommer också finnas möjlighet att ställa frågor till oss via en chatt som är kopplad till livesändningen. Vi svarar i den mån vi kan förståss, seglingen går ju först, skrattar Johan Lundqvist från streamingföretaget Solid Tango.

Det kommer också finnas möjlighet för alla båtar att enkelt skicka upp korta videos från sina telefoner via Solidtangos server som då direkt publiceras på webben. Vi på Hamnen.se kommer ständigt att följa den strömmen och publicera intressant innehåll.

Det går också att följa alla båtar via AIS. Just nu ser det ut att bli lätta vindar och seglingen kan ta ca tre dygn.

Några fler heta namn är Martin Angsell och Anna Drougge på en ny Dufour 36P. De var snabba på Lidingö Runt och blir garanterat farliga här. Anders Lewander seglar nya M34, en båt som kan bli rikigt snabb på undanvind men som egentligen kräver en stor besättning och säkert får det tufft om vinden brallar i. En väldigt allround båt som också blir farlig är Fingulf 33:an Dolce Vita med Per Lindstedt vid rodret, de har vunnit mycket tidigare.

– Vårt största mål är att vara snabbast runt banan. Kanske lite väl högt mål men det vore häftigt, avslutar Jimmy Hellberg som är lite av en joker i leken med sin ovanliga båt.

Nyligen redovisade Returpack sin pantstatistik för 2011 som visade att vi svenskar pantar som aldrig förr och att vi är bland de bästa i världen. Trots detta är det fortfarande en stor mängd som inte pantas – framförallt handlar det om de små PET-flaskorna. Totalt är det närmare 80 miljoner opantade små PET-flaskor från förra året som Returpack nu efterlyser.

Under 2011 pantade svenskarna i snitt 154 burkar och flaskor per person, vilket är en rejäl ökning jämfört med föregående år då siffran låg på 146. Ökningen är ett resultat av den panthöjning på burk som genomfördes i slutet av 2010 i kombination med de många aktiviteter som Returpack genomfört för att öka återvinningen.

– Den sammanlagda återvinningen har ökat och ligger på drygt 88 procent, vilket är en ökning med nästan tre procent sedan år 2010. Målet, som är uppsatt av regeringen, är att 90 procent ska återvinnas. Det är den lilla PET-flaskan som drar ner statistiken. En av anledningarna är att den ofta konsumeras utomhus, där det inte är lika lätt att göra sig av med sin tomma flaska, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Åtgärder för ökad återvinning
Returpack jobbar ständigt med olika aktiviteter för att nå och helst överträffa målet på en 90-procentig återvinning. Bland annat har man samarbeten med föreningar, skolor, kommuner, turistanläggningar och festivaler för att öka tillgängligheten.

Under sommarhalvåret konsumerar vi mer dryck utomhus än annars. Undersökningar som Returpack genomfört visar att det man konsumerar utomhus inte pantas i lika hög grad som det man konsumerar i hemmet.

– Vi gör flera satsningar för att öka tillgängligheten utomhus.Bland annat genom samarbeten med kommuner och andra aktörer, som exempelvis festivaler, campingplatser och småbåtshamnar. Vi genomför också specifika kampanjer riktade mot ungdomar under sommaren i form av en panttävling, säger Katarina.

Det blir en spännande slutspurt mot målet i Lissabon för de sex båtarna i Volvo Ocean Race. Team Abu Dhabi har minskat sin ledning, men har fortfarande ett försptrång på 13 Nm före tvåan, Puma. Med drygt 200 Nm kvar till målet seglar tätbåtarna i nio knop.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama (Franck Cammas/FRA) have closed to within 11 nautical miles of leg leader Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) as the wind fades for the final 300-nm push to the finish of this Atlantic leg from Miami in the United States, to Lisbon in Portugal.

In the path of the fleet lies a no-wind ridge around 200 nm wide and running more or less north/south. It’s a fairly unusual feature in this part of the world and the entry and exit points for this penultimate stumbling block could be the leg decider. The bets have been placed and the fleet has split accordingly, committing to their strategies.

In the south, and shaving the corner towards the finish, are Groupama, Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). In the north are Abu Dhabi, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Sanya (Mike Sanderson/NZL). It will be around midnight when the fleet will be in the lightest winds as they reach the centre of the ridge.

Speaking on a live video call from the boat this afternoon, PUMA skipper Ken Read commented that he thought the south was looking promising and that Groupama’s positioning in particular was “sweet”. Abu Dhabi’s watch leader, Rob Greenhalgh said today that his team had already chosen their entry point to the north some days ago.

Tonight has the potential to be a ‘hero to zero’ situation, where an element of luck is certainly involved. The team that reaches the Portuguese trade winds on the other side of the ridge first will have a huge advantage, however there is one final obstacle still to overcome. The finish line is set in the River Tagus, close to Lisbon’s harbour entrance. The river is narrow with a strong current, which will add a final element of complexity to what has not been a straightforward dash across the Atlantic on the 3,590 nm seventh leg.

Already the breeze is down to around 11 knots as the fleet reach towards the coast with as much canvas as they can set: full mainsails, genoa staysails and large code zeros. At 1900 GMT Groupama were 10.4 nm behind Abu Dhabi in second place. PUMA had remained static in third place (+14.6 nm), but sailing a knot faster than the Emiratis, while CAMPER, sailing faster still, had gained a mile and risen above Telefónica to occupy fourth place (+26.1 nm). Telefónica, the current overall race leader were 28.4 nm off the lead, with Sanya 13 miles astern and 41.5 miles adrift of Abu Dhabi.

CAMPER skipper Chris Nicholson summed up the play when he said, “It’s one where you should keep your enemies fairly close. It will go down to the wire, but there’s still an awful lot to play out.”

The first boat is expected to cross the finish around 2200 GMT on Thursday, with the possibility of the entire fleet finishing with an hour of each other.

Kustbevakningen har nu tagit emot sitt nya fartyg, KBV 032, från varvet. Fartyget får Lysekil som hemmahamn.

Pressrelease:

Kustbevakningen tod den 22 maj över KBV 032 från varvet. KBV 031 förbereds för sjöprover. På KBV 033 och 034 arbetar varvet intensivt med målning och olika täthetsprover av tankar och värmesystem.

KBV 031 DJURÖ
Hydrauloljesystemet med rör och komponenter spolas dygnet runt. Målning utvändigt och invändigt färdigställs. Många system provas vid kaj (HAT) och förbereds inför kommande provtur. Samtliga maskiner är provkörda.

KBV 032 LYSEKIL
Kustbevakningen tog formellt över fartyget onsdagen 22/5. Fartyget färdigställs nu inför leverans. Halkskydd har applicerats och därefter ska alla däcksytor slutmålas. Invändig slutmålning och övrig slutbesiktning av alla utrymmen pågår. Kvarvarande anmärkningar besiktigas och avslutas.

KBV 033 OSKARSHAMN
Målning och isoleringsbesiktningar pågår i många utrymmen. Värmesystemet har provkörts och ballastsystemet är testat. Täthetskontroller sker i flera av tankarna. Elektriska komponenter provas.

KBV 034 HÄRNÖSAND
Målning och isoleringsbesiktningar pågår i många utrymmen. Tankarna provtrycks. Skrovbesiktningar och målningsbesiktningar äger rum i hela fartyget.

BIlden:
Flygvy över det fasta oljeupptagningssystemet under provkörning.

Kommentarer

Goran 09:59:47 2012-06-03

Varför informerar KBV om att man inspekterar och målar nya fartyg på varvet. Det vore bättre att de informerade om vad de ska användas till och hur mycket de kostar i investering och drift.

Ola Ljungberg 17:59:28 2012-06-03

Tummen upp Goran ! När jag sitter på exvis akuten, hör politiker tala om jobba till 75, att kommande pensioner är ett bekymmer etc, så tänker på KBV. Miljarder rätt ut i sjön..lägg därtill att man kan halvera antalet knapptryckare i Riksdagen. Vilket enormt resurs-slöseri vi beskådar.

Racerföraren Bimba Sjöholm är nyligen hemkommen ifrån Rouen, Frankrike, där hon och sitt “Womens Team” går till historien som det första teamet med endast kvinnliga förare som startat och lyckats genomföra det 24 timmar långa loppet! – Jag är stolt och tacksam att ha fått äran att delta i detta unika och tuffa race tillsammans med Marie-Line, Mette, Tammy och självklart vår Team Manager Albert, säger Bimba Sjöholm.

– Ända sedan vi anlände till Rouen, har vi blivit varmt bemötta medmassa uppstånd kring vårt team. Media, intervjuer och fotograferingar har varit en daglig syssla såsom att besöka VIP tältet för mingel och sponsormiddagar varje kväll. Utöver detta har vi också kört 24 timmar racerbåt på den otroligt stökiga floden Seine tillsammans med 31 andra racerbåtar.

– Vi genomförde racet, vilket var vårat första mål. Totalt i racet kom vi på nionde plats av 32 startande. Sedan var förstås en pallplats vårt nästa mål, det räckte inte riktigt då vi slutade på en fjärde plats i vår klass – S2000, där 9 ekipage startade.

Trots att teamet missade pallen så är de otroligt nöjda med sina insatser i racet. De fick lite bekymmer med oljetrycket och blev tvungna att ta upp båten vid fyra tillfällen under söndagens tolvtimmars pass.

– Extra kul var att jag fick veta genom en tävlingsfunktionär som klockade tävlingen, att jag hade bäst varvtider av förarna i vår båt. Nu pratas det redan om den andra deltävlingen i Endurance VM som går 7 juli i Augustow, Polen. Vår manager vill fortsätta med vårat framgångsrika team och välkomnar mig att köra nästa race som verkar bli ett 8 timmars lopp. Även till nästa år önskar han att jag kommer tillbaka till Rouen. Och jag ska göra allt för att få köra här igen, det har varit en otrolig upplevelse och ett oförglömligt race. Rouen 24 Hour Race är ett magiskt race som jag hoppas överlever i minst 50 år till, säger Bimba.

Info: www.facebook.com/bimbasjoholm

Berntsson Sailing Team är på plats i Korea för årets andra deltävling i Alpari World Match Racing Tour. Touren startade under förra veckan i Tyskland, men utan Berntsson Sailing Team.

– Av de åtta deltävlingarna får vi välja ut sex stycken att deltaga på och vi har då valt de tävlingar där vi tror oss ha bäst möjlighet att prestera på topp och därmed samla värdefulla poäng inför finalen i Malaysia, säger Johnie.

Teamet har lagt upp följande seglingsplan under året:

26 mars – 31 mars: Congressional Cup, Long Beach, USA, Grade 1

21 april – 22 april: Ice Breaker Cup, Långedrag, Sverige, Grade 3

4 maj – 6 maj: CPH May days, Köpenhamn, Danmark, Grade 2

29 maj – 3 juni: Korea Match Cup, Gyeonggi, Korea, WMRT

3 juli – 7 juli: Stena Match Cup Sweden, Marstrand,Sverige, WMRT

24 juli – 29 juli: Portugal Match Cup, Portimao, Portugal, WMRT

18 aug: Tjörn Runt, Tjörn, Sweden, Fleetrace

28 aug – 2 sept: St. Moritz Match Race, St Moritz, Switzerland, WMRT

24 sept – 29 sept: Match Race France, Marseille, France, WMRT

1 okt – 7 okt: Argo Group Gold Cup, Hamilton, Bermuda, WMRT

4 nov – 9 nov: Monsoon Cup, K.Terengganu, Malaysia, WMRT

Som uppladdning har teamet genomfört ett antal mindre tävlingar varvade med mycket träning under våren.

– Vi har fokuserat på att få till träning mot bra motstånd och vi har bl.a. sparrat en del mot Björn Hansen, Staffan Lindberg och Keith Swinton under våren, säger teamets fördäckare Björn Lundgren.

På plats i Korea är nu följande laguppställning: Johnie Berntsson, Johan Barne, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg och Björn Lundgren.

Tävlingen inleds på onsdagen och håller på fram tills finaldagen på söndag.

Följ seglingarna på www.wmrt.com och på www.berntssonsailingteam.se/

Bilden här intill är tagen vid målgången i förra årets Watski 2star, då vindarna var med seglarna. Idag onsdag 30 maj går starten för årets segling.

Seglingen var rekordsnabb och många av de tävlande gick i mål under fredagnatten. Det enda som står klart i förväg är att det blir samma stora seglarfest i Oxelösund som det varit de senaste åren med denna shorthandedtävling (Shorthanded betyder att man seglar båten på två personer).

Onsdag 30 maj smäller första startskottet kl 13 och sedan ger sig seglarna iväg mot Visby, vidare till Oskarshamn och tillbaka till Oxelösund. Oxelösunds segelsällskap, OXSS arrangerar för fjärde året denna tävling med hjälp av klubbar på de andra stoppen.

Pirarna vid Östersviken är utmärkta platser att följa starter och målgångar ifrån. Vi ordnar med transporter ut på sjön för fotografer och streamar starterna med hjälp av Solidtango. Alla båtar har AIS ombord vilket gör att tävlingsledningen kan följa dem ute på havet och på tävlingens positionssida visas hur det går. 115 båtar kommer till start.

Info: http://watski2star.se/2012/

Ljusvägar är en ny bok om svenska fyrlandskap från då till nu. Boken uppmärksammar 100-årsminnet av uppfinnaren Gustaf Dalén, som 1912 fick nobelpriset för sina uppfinningar inom fyrtekniken. Svenska Fyrsällskapet som nämns i början av boken verkar för att kunna bevara våra svenska fyrar ,som utgör ett kulturarv men samtidigt hotas av nedläggning då handelssjöfarten inte längre har något behov av dem.

”Detta är en bok att bara älska från första till sista sidan. Bilderna är vackra och texten informativ, varierad och lättläst”, skriver förlaget bakom boken, Empatia Bok & Bild.

Info: www.empatiabokochbild.se

Info: www.bokrondellen.se

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt fritidsbåtar på prov sedan 2009. Ifjol utvärderades projektet som nu blir en bestående del av museets verksamhet och under sommaren kan ägarna till de 67 båtar som hittills klassats som kulturhistoriskt värdefulla skaffa ett specialtillverkat emaljmärke som bevis på utmärkelsen.

Den här våren k-märks de nio båtarna Britt-Marie, Äntligen II, Finn, Silva, Finiekette, Missan, Clytie, Nornan IV samt Hillmarina.

– Jag tycker att blandningen av båtar av olika karaktär är intressant bland vårens nya k-märkta båtar. Här finns både den enkla lilla Trissjollen, men också ett par eleganta Skärgårdskryssare från 1900-talets första årtionden. Även bland motorbåtarna är kontrasterna spännande. Här finns bland annat ett par påkostade 1-stycks Petterssonkonstruktioner på över 10 meter – tillsammans med en campingbåt av en typ som det byggdes hundratals av, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

K-märkning av fritidsbåtar har görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

Projektet har varit mycket framgångsrikt. Hittills har 67 båtar k-märkts och fått mycket uppmärksamhet.

– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har varit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

Mer detaljer om k-märkningens kriterier se www.sjohistoriska.se

K-märkta fritidsbåtar våren 2012

Motorbåten Britt-Marie, byggd 1963, ägaren bosatt i Nyköping, Södermanlands län
Typ: Motorbåt, Solö Ruff nr 907
Konstruktör: Einar Runius
Byggd: 1963, Storebro varv, Västervik
Material& mått: Mahogny, längd 7,25 m, bredd 2,25 m.
Motor: Volvo BB 140A, 115 Hk (1978 års modell), ursprungligen en Volvo BB70
Ägare: Åke Karlsson.

Motivering: Britt-Marie är en Solö ruff från 1963 av klassisk modell. Det är en välbevarad och välskött båt, där reparationer och underhåll gjorts med stor medvetenhet, så att den behållit sin ursprungliga karaktär. De tillägg som gjorts för säkerhet och komfort har väl anpassats till båtens utseende – vilket gör att det kulturhistoriska värdet inte minskar. Tack vare ägarens engagemang är båtens historia, ägare och hemmavatten väldokumenterade. Affärsidén att serietillverka träbåtar hänger samman med det allt bredare ägandet av fritidsbåtar. Solöserien som skapades av Storebro bruk – blev en av de mest lyckade satsningarna. Den aktuella båten är byggd under den period då en del av produktionen låg i Västervik. Modellen Solö ruff tillverkades 1951-1964. Statens maritima museer anser sammantaget att Britt-Marie är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Äntligen II, byggd 1963, ägaren bosatt i Skövde, Västra Götalands län
Typ: Segelbåt, Trissjolle Typ 1
Konstruktör: Per Brohäll
Byggd: 1963, ABC-fabrikerna, Kungälv
Material& mått: Plastskrov, fördäck, reling och tofter i trä (mahognyplywood)
Rigg: Ostagad trämast
Ägare: Lennart Lundquist.

Motivering: Trissjollen Äntligen II har noggrant skötts om av sin nuvarande ägare som haft båten i 45 år. Detta exemplar är en välbevarad segelbåt från ABC-fabrikerna i Kungälv. Senare trissjollar byggdes helt i plats – men Äntligen II tillhör den 1:a generationen där skrovet är i plast medan däck och mast är i trä. Tack vare sitt intresse och engagemang finns uppgifter om båtens historia sedan dess. Tack vare en försiktig användning är båten fortfarande till största delen i original sedan 1960-talet. Fortfarande finns de ljusblå seglen från 1967 i behåll och används då båten seglas idag. Ägaren kan berätta om ett liv med båten – som nyttjats på sjön Örlen i Västergötland sedan 1960-talet. Genom att ta så väl hand om sin båt har ägaren sett till att en relativt enkel båt fortfarande kan ses i samma skick som då dessa båtar var vanliga bland ungdomar. Statens maritima museer anser sammantaget att Äntligen II är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Finn, byggd 1911, ägaren bosatt i Stockholms stad och län
Typ: Segelbåt, 6-metersjakt
Konstruktör: Gunnar Stenbäck
Byggd: 1911, Åbo Båtvarf, Åbo, Finland
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 9,20 m bredd 1,76 m
Rigg: Bermuda/slup
Motor: 1:a motorn från 1920-talet var en konverterad Austin
Ägare: Lars Edman.

Motivering:
Sexmetersjakten Finn från 1911 är en välbevarad och väl underhållen båt av den första generationens fritidsbåtar. Finn byggdes vid Åbo båtvarv efter konstruktion av Gunnar Stenbäck – sedan 1920-talets slut har båten dock sin historia i Sverige. De efterforskningar som nuvarande ägaren genom åren gjort, har givit båten sin historia åter. Noggrannheten och omsorgerna vid de mindre ändringar och vid underhållsarbetet som utförts under de senaste trettio åren gör att båtens kulturhistoriska värden bibehålls på ett förtjänstfullt sätt. Statens maritima museer anser sammantaget att Finn är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Salongsmotorbåten Silva, byggd 1923, ägaren bosatt i Ekerö, Stockholms län
Typ: Salongsmotorbåt
Konstruktör: C G Pettersson (ritning nr 630)
Byggd: 1923 på Landin & Johansson, Långedrag
Material& mått: Trä, längd 12,60 m, bredd 2,60 m.
Motor: Yanmar 100 Hk, ursprungligen en Wisconsin bensin 6:a, 35 Hk
Ägare: Anders & Viola Widström.

Motivering: Silva tillhör den äldre generationen fritidsbåtar som tillverkades i ett exemplar med egen ritning. Genom åren har den genomgått en del ombyggnader. Efter över 15 år på land har nuvarande ägare genomfört en omfattande nödvändig upprustning. Tack vare ägarens erfarenheter och det dokumentationsmaterial som finns kvar, har resultatet blivit en båt som nu fått ett utseende nära ursprunget. Det dokumentationsmaterial med bland annat i form av fotografier, som ägaren visat gör att båtens historia kan följas på ett förtjänstfullt sätt. Statens maritima museer anser sammantaget att Silva är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Finiekette, byggd 1935, ägaren bosatt i Hjälteby (Tjörn), Västra Götalands län
Typ: Segelbåt, Skärgårdskryssare (22 kvm)
Konstruktör: Harry Becker
Byggd: 1935, Rödesunds båtvarv, Karlsborg
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 11,76 m bredd 2,01 m
Rigg: ¾ Marconi
Ägare: Leif Caspersson.

Motivering: Finiekette konstruerades och byggdes som lottbåt åt Göta segelsällskap på Långholmen i Stockholm. Segelsällskapet hade inriktning på en ”folkligare” medlemskår – vilket gjorde att man beställde en ”folkligare” båt. Det är en elegant och välhållen båt som seglats i flera Skärgårdskryssarepokaler och även SM. Finiekette är en klassisk kappseglare – som seglats både i både på ost- och västkusten. Ägaren kan även redogöra för de förändringar som gjorts – vilket gör att de blir del av båtens historia. De insatser som nuvarande ägaren gjort bidrar till att båten både bevaras och kan användas. Statens maritima museer anser sammantaget att Finiekette är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Motorbåten Missan, byggd 1929, ägaren bosatt i Västerås, Västmanlands län
Typ: Motorbåt, Inomskärskryssare
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1929 på Abrahamsson & Börjessons varv, Ramsö, Vaxholm
Material& mått: Mahogny, längd 11,0 m, bredd 2,40 m
Motor: Yanmar 4JH 4 HTE, 110 Hk, insatt 2007
Ägare: Bo & Annabel Eriksson.

Motivering: Missan är en elegant välbehållen inomskärskryssare byggd på Ramsö, Vaxholm. Den nuvarande ägaren har genom sitt engagemang stor kunskap om hur båten använts genom åren. Dessutom har han genomfört en föredömlig upprustning – som genom välgenomtänkta beslut förvandlat en mycket nedgången båt till ett välskött exemplar av de tidiga fritidsbåtarna. Den första ägarfamiljen dokumenterade nogsamt sin användning av båten. Bland annat finns kopior av de loggböcker som fördes från byggåret ända fram till 1970. Även båtens namn förklaras tack vare kunskaperna om de första ägarna. Tack vare den kompletta ägarlängden kan även båtens hemmavatten utläsas. Statens maritima museer anser sammantaget att Missan är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Clytie, byggd 1962, ägaren bosatt i Stockholms stad och län
Typ: Segelbåt, koster
Konstruktör: Arvid Laurin
Byggd: 1962 av Tore Gustafsson på Rosättra Båtvarv, Norrtälje
Material& mått: Mahogny på ek och ask, längd 8,34 m, bredd 2,47 m
Rigg: Bermuda Masthead, 35 kvm, spruce
Motor: Volvo Penta MD6a (1990), ursprungligen en Ford Marin 4 cyl, 25 Hkr,
Ägare: Bo Willén.

Motivering: Den välskötta segelbåten Clytie från 1962 är en välbevarad typisk Laurinkonstruktion. Både valdäcket och det litet kortare och kraftigare skrovet berättar om vilka egenskaper man ville ha då båten byggdes. Clytie är en välskött båt – med en medveten ägare. I ansökan redogör ägaren bland annat för de beslut och ändringar som genomförts under hans egen 20-åriga ägartid. Till det kulturhistoriska värdet hör även den kompletta ägarlängden. Det kan konstateras att båten har en medveten ägare som är mån om att skötseln sker med hänsyn till båtens ålder och karaktär. Statens maritima museer anser sammantaget att Clytie är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Segelbåten Nornan IV, byggd 1924, ägaren bosatt i Påryd (Kalmar), Kalmar län
Typ: Segelbåt, Skärgårdskryssare 30
Konstruktör: Karl Einar Sjögren
Byggd: 1924 på Bröderna Erikssons varv i Strängnäs
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 12,92 m, bredd 1,78 m
Rigg: Marconi
Ägare: Ulf Magnusson.

Motivering: Skärgårdskryssaren Nornan IV från 1924 är en båt med en drastisk historia.Det är en välkänd båt i skärgårdskryssarkretsar – både för sin eleganta form och konstruktion – och för att båten ägts och rustats av Svenska Skärgårdskryssarförbundets renoveringsfond. Idag är Nornan IV i ett mycket gott skick – och även de snabbseglande egenskaperna är på topp. Det kan konstateras att den satsning som några av båtens senare (och nuvarande)ägare gjort på reparationer och underhåll lyckats bra. Vad gäller båtens historik – som delvis är höljd i dunkel – har även den nuvarande ägaren fått upp några nya spår. Statens maritima museer anser sammantaget att Nornan IV är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Motorbåten Hillmarina, byggd 1946, ägaren bosatt i Borlänge, Dalarnas län
Typ: Motorbåt, campingbåt
Byggd: 1946 på Karlssons båtbyggeri, Söderköping
Material& mått: Hondurasmahogny, längd 5,40 m, bredd 1,65 m
Motor: Johnson 33 Hk ursprungligen en Evinrude 50 Hk, senare även en Mercury 60 Hk
Ägare: Maj-Lis Hillerström.

Motivering: Campingbåten Hillmarina är en väl underhållen, välskött båt med väldokumenterad historia. En gång i tiden var sådana båtar vanlig i hela landet. Den båttyp som Hillmarina är exempel på byggdes på flera olika varv runt om i Sverige – med flera olika välkända konstruktörer. Campingbåten kan sägas vara den båttyp som satte svenskarna på sjön – främst tack vare att den inte behövde förbeställas och hade ett relativt överkomligt pris. Hillmarina har sedan inköpet på 1940-talet rört sig i sjösystemen i Dalarna. Statens maritima museer anser sammantaget att Hillmarina är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Engelska Spinlock, som bland annat tillverkar högklassiga flytvästar, lanserar ett nytt, unikt SOLAS-godkänt nödljus—PylonTM. PylonTM är en 23 cm lång antenn med nödljus i toppen som fälls ut när västen blåses upp och ger ett väl synligt runtomlysande ljus. Den aktiveras vid kontakt med vattnet och går att manuellt stänga av och sätta på.

PylonTM blinkar med en ljusstark LED-lampa med minst 0,75 candela under drygt 10 timmar. En indikator för batteriet varnar om batteriets kapacitet skulle underskrida 10 timmar. Lampa, batteri och elektronik är vattentätt inkapslat med fem års garanterad hållbarhet. Formgivningen är extremt kompakt och smidig och PylonTM är enkel att fästa vid flytvästen.

PylonTM ger en avsevärt förbättrad synlighet vid MOB-situationer. PylonTM finns också som tillbehör och kan monteras på tidigare modeller av Deckvest och de flesta andra uppblåsbara räddningsvästar med elastiska remmar på marknaden.

Pris från 669.

Info: www.lirosropes.se

Team Abu Dhabi behåller greppet om ledningen i Leg 7 av Volvo Ocean Race. Teamet ligger ett 30-tal Nm före tvåan, Puma, men var igår uppe i dubbelt så stor ledning under ett tag. Mycket kan förändras fram till målgången, dit det återstår nästan 1 000 Nm.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

At 1900 GMT, Ian Walker and his men on board Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam were still leading Leg 7 of the Volvo Ocean Race from Miami in the United States to Lisbon in Portugal, but it is a nervous time for the Emirati team as the fleet dig into their margin, which grows smaller with every position report. As Walker himself predicted earlier, the fleet is compressing and now is no time for complacency.

PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) in second, are reeling in Abu Dhabi hour by hour as the chasing pack rides the front, clicking off the miles to the finish later this week. Tonight at 1900 GMT, PUMA had gained another seven miles in past three hours and had closed to within 56.10 nautical miles (nm) by averaging a boat speed of 22.9 knots, nearly two knots faster than Azzam and the fastest in the six-boat fleet.

CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) were clinging onto third place, gaining four miles on the leader and lying 22 nm astern of PUMA. But only seven miles astern of PUMA were Mike Sanderson and Team Sanya, hungry for a podium finish and only sailing .4 of a nautical mile slower than PUMA.

In turn, Sanya is being pushed by Groupama (Franck Cammas/FRA), two miles astern, and overall leaders, Iker Martínez and Telefónica are six miles behind the French as the racing hots up across the fleet.

The next 1,000 miles will be a drag race straight towards the finish, but before victory is theirs, Abu Dhabi Ocean Racing has to traverse a light air ridge for about 12 hours. Abu Dhabi’s need for speed is to enable them to reach the light air patch 100 or so miles from the finish in Lisbon in first place.

“My gut feeling is that the whole fleet will be within an hour of each other,” explained skipper Ian Walker in a live video call from the boat earlier today. “I think the whole race is likely to close right up and possibly start again in the light winds off Lisbon. I just hope that we can get out first, because during the last 200 miles into Lisbon we are probably going to need a 10 or 20 mile cushion to our lead,” he said.

Out on the race track it’s fast sailing, but not fire hose conditions. The water is a warm 19 degrees and the wind is aft of the beam. According to Walker, it should be a fast, but not too intimidating 1000 nm to sail.

“One thing is for certain, it is going to be a very tight finish from first to last place in Lisbon. The weather gods have scripted that,” Walker said.

Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Kommentarer

isaac 10:58:23 2012-05-29

ok. cheap and quality brand shoes such as cheap timberland shoes, cheap prada shoes, polo shoes from http://www.tbuycheap.com .

whoelsale snapback hats 16:54:48 2013-05-27

yes, agree. share a good snapback hats online shop http://www.sportsnapback.com, which offer thousands of mlb snapback hats, nba snapback by new era, mitchell and ness etc.

Den globala fiskekrisen visar på det internationella samfundets bristande förmåga att hantera de stora globala miljöutmaningarna. Men det finns andra möjligheter. En ny studie från Stockholm Resilience Center visar hur ett unikt samarbete mellan miljöorganisationer, fiskeföretag och regeringar har lett till ett kraftigt minskat illegalt fiske runt Antarktis.

Studien visar att globalt miljösamarbete är möjligt. Den pekar även på ett antal kritiska mekanismer för att få olika aktörer att bidra med olika kompetenser för effektiv problemlösning.

Bristen på framsteg i klimatförhandlingarna understryker svårigheterna med ett väl fungerande internationellt miljösamarbete. Nu visar forskare vid Stockholm Resilience Centre att det även finns goda exempel på väl fungerande internationella miljösamarbeten, genom deras dokumentation av hur fiskbestånd förvaltas kring Antarktis.

– Vi har studerat hur det internationella samfundet har hanterat ett av de största hoten mot marina ekosystem, nämligen illegalt fiske, säger Henrik Österblom som har lett studien.

Illegalt fiske i Antarktis har bedrivits av aktörer som opererar över hela världen och som kontinuerligt anpassat sig till vidtagna åtgärder. Genom ett samarbete mellan miljöorganisationer, legala fiskeoperatörer och regeringar världen över, har dock det illegala fisket enligt officiella uppskattningar minskat med mer än 90 procent runt Antarktis. Forskarna har gjort en omfattande kartläggning av hur mer än hundra organisationer samarbetar för att minska illegalt fiske.

– Vår globala organisatoriska nätverksstudie är troligen den första i sitt slag och hjälper oss att förstå hur det internationella samarbetet är uppbyggt. Studien visar tydligt hur viktiga icke-statliga aktörer (miljöorganisationer och fiskeindustrin) är för ett väl fungerande samarbete, säger Henrik Österblom

Samarbetet har byggts upp under en längre tid och fungerar nu väl tack vare ett antal väl fungerande mekanismer, bland annat ett system för att öka spårbarheten av fångsterna och för att kunna svartlista illegala fiskefartyg. Studien visar att internationellt samarbete inte behöver innebära en konstruktion av nya institutioner – , i stället kan man bygga på befintliga samarbeten. I det här fallet har sekretariatet för CCAMLR (Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources), som förvaltar naturresurser i området, en kritisk roll.

– Sekretariatet fyller en central plats i nätverket av organisationer och underlättar därmed samarbetet mellan organisationer över hela planeten, säger Örjan Bodin, medförfattare till studien.

Bakom Stockholm Resilience Centre står Stockholms universitet, Stockholm Environment Institute och Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi vid Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm. Centret är finansierat av Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra.

Resultaten publiceras i Conservation Biology. Studien finansierades av FORMAS genom ett post doc stipendium till Henrik Österblom. Studien har bedrivits vid University of British Colombia, Kanada, University of Tasmania, Australien och vid Stockholm Resilience Centre. Stockholm Resilience Centre finansieras av Mistra.

Nu är några artister klara till 100-årsfesten i Nynäshamn 27-28 juli. En jazzig hiphopare, en singer-songwriter, två soulsångare och en gangsterkabarésångerska står på scenen under 100-årsfesten som är en del av den 17 dagar långa Jubileumsregattan som arrangeras till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn.

100-årsfesten är en festival under bar himmel i Svandammsparken med plats för 7 500 personer i centrala Nynäshamn. Bland artisterna märks sångerskan Amanda Jenssen, kritikerrosade soulartisten Albin Gromer, ”Årets nykomling” Aleks och utpräglade livebandet Movits!.

Amanda Jenssen – en av Sveriges absolut hetaste artister – har vunnit både Rockbjörnar och Grammisar. Recensenterna beskriver Amanda Jenssen, hennes musik och framträdanden med ord som ”popsoul med varietékänsla” och ”gangsterkabaré”.

Soulartisten Albin Gromer, Malmösonen som i februari släppte sitt debutalbum som kritikerkåren hyllade. Med soul på svenska kom genombrott på P3 Guld-galan 2011.

Movits! är Luleåbandet med det karakteristiska soundet – en blandning av swingjazz och hiphop. Med stora internationella framgångar i ryggen kommer det utpräglade livebandet till Nynäshamns stora scen.

Soulsångaren Aleks tog hem priset Årets nykomling på Grammisgalan 2012. Under flera år har han hållit sig i bakgrunden som gästartist till bland annat Ison & Fille men i slutet av 2011 släppte han sitt debutalbum.

Theresa Andersson, sångerskan och multiinstrumentalisten uppfödd på Gotland men boende i New Orleans. Nyligen släppte hon albumet Street Parade som fick fina recensioner. Singer-songwriterns Youtube-klipp där hon barfota framför låten ”Na na na” har för länge sedan passerat miljongränsen.

–100-årsfesten är ett viktigt och stort inslag under Jubileumsregattan. Flera av artisterna tillhör de mest bokade i landet just nu och vi tror att de ska locka en stor och bred publik, säger Nina Munters, Nynäshamns kommuns projektledare för Jubileumsregattan.

Jubileumsregattan firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn och pågår 20 juli-5 augusti. Hundratals båtar deltar i flera internationella och nationella seglingstävlingar och 250 båtar från början av 1900-talet är på plats – några var med i OS-seglingarna 1912. Det blir 100-årsfesten med artistuppträdanden, veteranbilsparad, uppvisning med veteranflygplan, barn och ungdomar får prova på idrotter under ledning av svenska olympier, med mera. Jubileumsregattan är ett samarbete mellan Nynäshamns kommun, Sveriges Olympiska Kommitté, Nynäshamns Segelsällskap och Sveriges Klassiska Fritidsbåtar.

Info: www.jubileumsregattan.se

– Vi är stolta över att arbeta med Initiativet Hållbara Hav och Briggen Tre Kronor. Det är ett fantastiskt projekt. Östersjön berör oss alla och som företag har vi under flera år följt vad som händer och träffat forskare som arbetar med Östersjöfrågor för att få veta mer. Samarbetet är en möjlighet för oss att hjälpa till med vår kompetens i en speciell miljö. Briggen Tre Kronor af Stockholm är ett fantastiskt fartyg och för att segla henne krävs frekvent arbete i masterna. Vi vet att vi kan bidra med högre säkerhet i det arbetet, säger Mattias Åkesson, vd C2 Vertical Safety.

Initiativet Hållbara Havs viktigaste ambassadör för Östersjöregionen är briggen Tre Kronor af Stockholm, ett unikt 46 meter långt fartyg från 2008 byggt enligt förlaga från 1850-talet. I juli och augusti kommer skeppet att besöka 10 hamnar i sommarsverige med start i Visby under Almedalsveckan för att skapa fokus kring Östersjöns framtida utveckling och hållbarhetsfrågor.

– Vi är glada att välkomna C2 Vertical Safety som partner i Initiativet Hållbara Hav. Den givna kopplingen är utbildning och säkerhetstänkande ombord på ett segelfartyg, discipliner där C2 Vertical Safety är marknads-ledande i Sverige. Vidare lever man efter samma värderingar som vi med kvalitet, ansvarstagande och miljöfokus. Vi ser fram emot ett långt och kreativt samarbete med ett professionellt företag som satsar på en hållbar tillväxt, säger Anders Mannesten, marknadschef på Briggen Tre Kronor.

I slutet av augusti går startskottet för den internationella delen av Initiativet då Briggens gudmor HKH Kronprinsessan Victoria deltar vid ett seminarium på Kastellholmen i Stockholm. Briggen beger sig sedan till Helsingfors, Tallinn, Riga, Hamburg och Köpenhamn.

– Kvalitet och hållbar utveckling är två värdeord som hänger ihop för oss. Vi har ett högt kvalitetstänk i allt vi gör. Briggen Tre Kronors inriktning och vision passar oss som hand i handsken och vi ser fram emot att få arbeta tillsammans med övriga partners för Östersjöns framtid och Hållbara Hav, säger Mattias Åkesson, vd C2 Vertical Safety.

FAKTA Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav påbörjades i september 2011 och är ett gränsöverskridande och tvärvetenskapligt samarbete mellan kommersiella aktörer, ideella organisationer, utbildningsvärlden och offentlig sektor. Medverkande i Initiativet är för närvarande förutom C2 Vertical Safety bland andra det svenska Hovet, WWF, Stiftelsen Håll Sverige Rent, MSC, Baltic Sea Action Group, Miljödepartementet, och Stockholms Universitet. Huvudpartner för Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera.
Info: www.hallbarahav.nu

Stiftelsen BalticSea2020 fick under våren klartecken från Länsstyrelsen att genomföra pilotprojektet Levande Kust i Värmdö kommun. Stiftelsen har avsatt betydande belopp till projektet som syftar till att, med åtgärder på land och i vattnet, motverka övergödning och dess effekter. Idag den 28 maj inviger miljöminister Lena Ek, Levande Kust vid en ceremoni på Moderna Museet i Stockholm.

Levande kust är ett pilotprojekt som syftar till att genomföra beprövade åtgärder som ger konkret resultat i ett avgränsat kustområde, och som därmed skulle kunna trappas upp för att förbättra miljön i större skala. Projektet genomförs vid Björnöfjärden, Säbyviken och Torpe-Ingfjärden i Värmdö kommun med planerad start i slutet av maj.

”Bakgrunden till projektet är att vi tror att ett stort integrerat projekt i kustzonen är ett demonstrativt sätt att visa på effekterna av restaureringsåtgärder. Jag hoppas också att projektet ska leda till lösningar som kan användas i större skala”, säger Björn Carlson, grundare BalticSea2020.

Projektet ska kombinera åtgärder på land och i vattnet för att nå lokala förbättringar i vattenkvalitet och fiskproduktion och samtidigt generera ny kunskap om möjligheterna att förbättra situationen för hela Östersjön. De åtgärder som behöver genomföras är bland annat att minska tillförseln av näringsämnen från avlopp och diken, men också att binda tidigare fosforutsläpp till bottensedimentet i vikarna, samt att återställa ett naturligt fisksamhälle.

Den slutliga målsättningen med Levande kust är att skapa en ”vitbok” med rekommendationer över hur skadade kustområden kan restaureras samt till vilka kostnader detta låter sig göras.

Den 28 maj inviger miljöminister Lena Ek, tillsammans BalticSea2020s grundare, Björn Carlson, Levande Kust vid en ceremoni på Moderna Museet i Stockholm. Under invigningen kommer projektet att beskrivas mer i detalj av projektledarna. Programmet avslutas med dryck och snittar och möjlighet till ytterligare frågor och mingel.

Om BalticSea2020
Stiftelsen BalticSea2020 grundades av Björn Carlson genom en privat donation om 500 miljoner kronor. Stiftelsens tillgångar ska finansiera projekt som är åtgärdsorienterade, innovativa och som bidrar till att förbättra kunskapen om Östersjön. Kapitalet kommer att användas kontinuerligt till år 2020, därav namnet på stiftelsen. Sedan stiftelsen påbörjat sitt arbete 2006 har styrelsen fattat beslut om anslag motsvarande drygt 200 MSEK till projekt inom övergödning, fiske, levande kustzon och opinion & film. Totalt har 60 projekt initierats varav 40 är avslutade och 20 pågår.

Info: www.balticsea2020.org

Lilla Bilden: Björn Carlson.

Stora bilden: Björnöfjärden.