Nyheter

Det blev ett fantastiskt Stockholm Grand Prix med en svensk dubbelseger. När vågorna lagt sig strax efter kl 20 på söndagskvällen stod det klart att Erik Stark vann VM racet för F2 och Tobias Söderling vann EM titeln för Formula 4s.

Slaktaris hade sin första pole position i F2, men han kom inte riktigt bra iväg. Bäst gick det för Rup Temper och Stefan Hagin. Erik Stark var väl med, men Hagin var i ledning efter startvarvet.

På andra varvet visade Stark att han hade den bästa toppfarten och klättra upp ur vattnet med båten och for som en raket upp mot ledningen. Hagins motor orkade dock inte med det höga tempot utan drog sig sedan ur på nästa varv. Upp som nya tvåa låg då Temper, jagad av Pål Virik Nilsen som vann det första VM racet.

Det var en hård jakt av norrmannen, som dock slutade på 24:e varvet med att han rullade runt i Stadshus kurvan. Nilsen var ok, men klagade på ont i ryggen och revbenen. Men han tyckte att hotellet var att föredra framför sjukhuset, ambulanspersonalen godtog detta. Anledningen till olyckan var att hydraulstyrningen hade sagt upp sig och när båten fick ett extra kast, så fanns ingen chans för Pål att hålla emot.

F2 båtarna körde under bärgningen runt med Stark som pacebåt. När det blev grön flagg så klarade Stark av anstormningen bakifrån och kunde behålla sin ledning.

Den som annars gjorde bästa omstarten var Tommy Wahlsten, som gjorde ett riktigt ryck och avancerade, från sin tidigare 5:e plats till 2a. När Tommy fick fritt vatten var också han grymt snabb. Under ett par varv så utmanade han verkligen Stark till det yttersta, men till slut så förstod Wahlsten att han behövde riska för mycket för att kunna ta sig förbi Stark.

Det blev en svensk dubbelseger. Var Stark storfavoriten som höll så var Wahlsten helgens jätteskräll. Han har ju kört F2 i många år, även om det varit mycket sparsamt de senare åren, men han har kvar känslan och skickligheten.

I F4s blev det dramatiskt i dagens första start där det är så tätt. Daniel Sparring försökte lite för mycket och gick runt i en baklängesflipp på startrakan. Det gick väl med honom. Annars var hela F4s racet en stor show av Tobias Söderling. Han visade att han var kung av klassen. Vann tidsträning, vann sedan alla heaten. Han har något lite extra och kör klokt och effektivt.
En värdig Europamästare.

VM-deltävling, Formel 2
1) Erik Stark, Sve, 42,02
2) Tommy Wahlsten, Sve 42,06
3) Uvis Slaktaris, Lattv, 42,21
4) Johan Österberg, Sve, 42,25
5) Nick Bisterfeld, Tyskl, 42,27
6) Bimba Sjöholm, Sve, 42,31

Europamästerskap F4s
1) Tobias Söderling, Sve, 1.200p
2) Manuel Saueressig, tysk, 825
3) Edgaras Riabko, Litu, 694,
4) Ada Przybyl, Pol, 694
5) Nikita Lijcs, Lettl, 349
6) Thomas Carlssen, Nor, 335
7) Daniel Sparring, Sve, 300
8) Oskar Samuelsson, Sve 264
9) Niklas Friberg, Sve 182
10) Erik Edin, Sve, 125
11) Jesper Forss, Sve, 93

BoatSecure bjuder i sommar medlemmarna i landets alla båtklubbar på fri ID-märkning av sina båtar och utombordsmotorer. ”Stöldligorna ger sig tyvärr gärna på båtar som ligger inom båtklubbarnas anläggningar, där de ju effektivt kan stjäla flera motorer samtidigt. Vi bjuder därför i sommar alla medlemmar i landets båtklubbar på BoatSecure´s ID-märkningsats och hela första årets abonnemang”, säger Jan Lilliesköld, VD på BoatSecure. ”Vi hoppas på detta sätt minska antalet stölder, vilket gynnar både båtklubbarna och försäkringsbolagen”.

ID-märkningen utför båtägaren själv på några minuter genom att fästa BoatSecure´s elektroniska ID tagg på en plats i båten eller under motorkåpan där den inte syns. Taggen är självhäftande och fäster på alla material, såväl plast, trä som metall.

Om båten eller motorn trots allt blir stulen är den lätt att identifiera för såväl Sjöpolisen som försäkringsbolagen, med speciell avläsningsutrustning från BoatSecure.

Båtägarna kan beställa BoatSecure´s ID-märkningssats direkt på www.boatsecure.se

Sjöfartsverket ska inte betala någon upphandlingsskadeavgift med anledning av upphandlingen av renoveringen av Trollhätte kanal 2011. Det har kammarrätten beslutat och ändrar därmed förvaltningsrättens dom från i vintras.

Enligt den tidigare domen skulle Sjöfartsverket betala 1,1 miljoner kronor i avgift på grund av att direktupphandlingen av renoveringen inte skett enligt lagen om offentlig upphandling. Kammarrätten slår fast att reglerna för hur avgiften ska tas ut inte gällde när upphandlingen påbörjades.

– Sjöfartsverket välkomnar kammarrättens dom. Ur samhällsansvarssynpunkt hade vi inget annat val än att göra en direktupphandling för att få till stånd en snabb renovering och därmed högre dammsäkerhet. Ett eventuellt dammbrott hade kunnat medföra fara för människors liv och hade dessutom stört sjöfarten till och från Vänerhamnarna , säger Gunilla Malmlöf, chefsjurist på Sjöfartsverket.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, presenterar nu sitt förslag om vad en svensk vattenstrategi bör innehålla. – Biologisk mångfald, minskad övergödning och hållbart fiske är de tre viktigaste målen de närmaste åren, säger generaldirektör Björn Risinger. Viktiga områden som pekas ut i rapporten är markanvändning, avloppsvatten, vattenkraft, överfiske och skyddade områden.

Regeringen gav i fjol HaV i uppdrag att ta fram förslag till ”områden som kan vara lämpliga att ingå i en kommande miljömålsstrategi för en sammanhållen vattenpolitik” för att uppnå riksdagens miljökvalitetsmål. Utvärderingar visar att Sverige inte kommer klara miljökvalitetsmålen till 2020 om inte ytterligare insatser görs. Myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer på lokal, regional och nationell nivå har fått lämna synpunkter, 150 personer har deltagit i workshops och HaV har fått in cirka 200 förslag på olika insatser.

Ansvaret för vattenfrågor fördelas i dag mellan flera departement samt nationella, regionala och lokala myndigheter. Många frågor kan inte fullt ut lösas nationellt utan det krävs även överenskommelser med övriga EU-länder.

Det är svårt att få en helhetssyn och samlas kring gemensamma prioriteringar. HaV efterlyser bättre övergripande styrning av vattenfrågor och modernare regelverk. Även när det gäller forskning och annan kunskap behövs en samordning och bättre överblick.

Den som i dag skadar och påverkar miljön är i många fall inte skyldig att betala hela priset för kostnaden av restaurering, sanering och andra åtgärder.HaV vill att regeringen ser över nuvarande prispolitik, bland annat subventioner inom jordbruk, fiske och energiproduktion. HaV vill också uppmuntra miljödrivet företagande.

HaV efterlyser en fysisk planering som kopplar ihop regional utveckling med samhällsplanering och miljöpolitik, till exempel en kustzonplanering för vattenmiljö i samklang med bebyggelse, vindkraft och hamnar.

Flera av de arter och naturtyper som ska skyddas enligt EU-direktiv är på väg att försvinna från Sverige. Några av orsakerna är övergödning, överfiske och exploatering av vattenområden.

– Att behålla en biologisk mångfald är avgörande för att ekosystem ska fungera och även kunna anpassa sig till ändrade förhållanden som klimatförändringar och annan påverkan, säger Björn Risinger.

– Behovet av bevarande, skydd och restaurering av naturmiljön i hav, sjöar och vattendrag i form av nationalparker, naturreservat eller Natura 2000-områden är fortfarande stort.

HaV ser ett stort behov av att snabbare minska utsläppen, t ex genom nya krav vid tillståndsprövning, förenklade processer, generella utsläppsvillkor eller avgifter för utsläpp. Exempelvis så finns det i Sverige cirka 700 000 små avlopp, varav 40 procent anses ha otillräcklig rening.

Vattenkraften har stor inverkan på biologisk mångfald. I Sverige finns i dag 2101 vattenkraftverk, varav 206 större som står för 93 procent av vattenkraftsproduktionen. HaV vill ha en mer långsiktigt hållbar vattenkraft som tar hänsyn till energiförsörjning, biologisk mångfald, naturvård och även kulturmiljön. Det behövs ett bättre regelverk med bland annat krav på ekologiska flöden, faunapassageoch turbingaller.

En av de stora utmaningarna är att skapa ett hållbart fiske. Ett alltför intensivt havsfiske, främst vid bottentrålning, har drabbat flera fiskbestånd och hotar den biologiska mångfalden. HaV pekar på att det i dag är svårt att reglera fiske i skyddade havsområden på grund av oklar lagstiftning och otydlig rollfördelning mellan myndigheter. HaV vill också att det ska bli enklare för medlemsländerna i EU att införa fiskeregleringar i marina skyddade områden.

Att traila båten ger oanade möjligheter för den som älskar båtlivet. Både i Sverige och Norge finns kanaler som erbjuder ett vackert och rogivande miljöombyte. Båtar upp till 25 fot håller vanligtvis till i sina hemmavatten och används sällan till mer än kortare turer och helgutflykter. För de flesta båtägare kan längre sjöresor i öppna farvatten skapa mer besvär än glädje eftersom båtarna är mindre än 6 -7 meter.

Vad många glömmer är att båten lätt kan placeras på båtvagnen och trailas till nya vatten, antingen söt- eller saltvatten. Bara i Skandinavien finns det elva stora kanalsystem endast några timmars bilfärd bort, vilket ger båtfolket många möjligheter till miljöombyte.

– De flesta människor med egen båt har aldrig varit på en kanal, och få är medvetna om hur lätt det är att traila båten på semestern, säger Benny Ruus, chef för Dalslands kanal och ordförande för föreningen Sveriges och Norges kanaler.

– Kanalerna erbjuder en helt annan miljö än kusten, som ofta har överfulla och trånga hamnar under sommarmånaderna. Dessutom behöver man inte oroa sig för väder, vind och höga vågor. Inlandet ger en annan dimension till båtupplevelsen, säger Benny Ruus.

Flexibel semester
Alla de stora kanalerna i Skandinavien, såsom Dalslands kanal, Göta kanal, Strömholm kanal, Telemarkskanalen och Haldenkanal har båtramper för sjösättning av båtar i centrala lägen. På det sättet kan man bestämma vilken del av kanalen man vill resa på och hur länge man vill vara ute. Kollektivtrafiken gör det också möjligt att åka tillbaka till avgångsorten för att hämta bilen, vilket ger båtlivet nya möjligheter och en annan flexibilitet. Flera av kanalerna erbjuder också ett stort utbud aktiviteter som cykling, guidade turer, utställningar och museer, och om du inte vill bo eller äta i båten finns både camping, vandrarhem och hotell längs flera av kanalerna.

Max 3500 kg
Med ett vanligt körkort kan man traila båtar upp till 26-27 fot så länge som den tillåtna totalvikten på bilen, trailern och båten inte överstiger 3500 kg. Det är viktigt att säkerställa att lasten, det vill säga båten, inte sticker ut över sidorna på båttrailern. Det är inte tillåtet att köra över 80 km/h med en båttrailer på bilen.

– Om man inte har en egen släpvagn eller har planer på att köpa en så finns det flera aktörer på marknaden som hyr ut båttrailers. Ett bra tips är att träna lite i förväg om du inte är van vid att köra en trailer eller att sjösätta båten från en släpvagn, säger Benny Ruus.

Ta båten till utlandet
För de som vill resa utomlands är det enkelt att ta med sig båten på trailer över gränsen till Norge. Kom bara ihåg att ta med alla handlingar om det skulle vara så att du måste bevisa att båten är svensk på tillbakaresan. Handlingar från försäkringsbolaget fungerar bra, ta även med registreringsbevis för trailern.

Läs mer om Föreningen för Sveriges och Norges kanaler www.sverigesochnorgeskanaler.com

Om Föreningen Sveriges och Norges kanaler:
Föreningen Sveriges och Norges kanaler grundades 2005, 100 år efter unionen. Medlemmarna består av Sveriges elva och Norges två kanaler, och syftet med föreningen är att främja kanalernas intressen i frågor om underhåll, arv, miljöarbete, marknadsföring, turism och tekniskt samarbete. Läs mer om associering av www.sverigesochnorgeskanaler.com

Fakta om kanalerna

Bergslagskanalen
Byggd år: 1850 -1857
Kanalens längd: 64 km, 34,5 NM
Antal slussar: 6
Nivåskillnad: 17 m
Antal gästhamnar: 6 gästhamnar, 5 lägerplatser för kanotister
Maxmått för båtar: 3,6 m bredd, 20,7 m längd, 1,2 m djup, 2,6 m höjd
Sjökort: Karta Bergslagskanalen
Rek. antal dagar för kanalpassage: 1-3 dagar
Hemsida: www.bergslagskanal.se

Dalslands kanal
Byggd år: 1864-1868
Kanalens längd: 250 km, 10 km grävd
Antal slussar: 31
Nivåskillnad: 66 m
Antal gästhamnar: 17 gästhamnar för fritidsbåtar, 120 lägerplatser för kanotister
Maxmått för båtar: 4.05 m bredd, 22.75 m längd, 1,8 m djup, höjd – 17 m till Lennartsfors, därefter 15 m
Sjökort: Båtsportkort Dalslands kanal (Sjöfartsverket)
Rek. antal dagar för kanalpassage: 4-7 dagar
Hemsida: www.dalslandskanal.se

Göta kanal
Byggd: 1810-32
Längd: 190 km
Antal slussar: 58
Nivåskillnad: 92 m
Antal gästhamnar: 21
Längd: 30 m, bredd: 7 m, djup: 2,82 m, höjd: 22 m
Masthöjd: 22 m
Sjökort: Svenska Sjöfartsverket “Båtsportkort Göta kanal”
Rek. antal dagar för kanalpassage: 5-7 dagar
Hemsida: www.gotakanal.se

Hjälmare kanal
Byggd år: 1629-1639
Kanalens längd: 13,7 km (7 M) varav 8,5 km grävd
Antal slussar: 9
Nivåskillnad: 22 m
Antal gästhamnar: 10
Maxmått för båtar: 47 m bredd, 30 m längd, 1,95 m djup, fri höjd
Sjökort: Båtsportkort Dalslands kanal (Sjöfartsverket)
Rek. antal dagar för kanalpassage: 0,5-2 dager
Hemsida: www.hjalmarekanal.se

Kinda kanal
Byggd år: 1865-1871
Kanalens längd: 90 km / 43 sjömil (därav grävd: 7 km)
Antal slussar: 15
Nivåskillnad: 50 m
Antal gästhamnar: 8 gästhamnar, möjlighet till övernattning i anslutning till slussar.
Maxmått för båtar: 4.5 m bredd, 24.5 m längd, 1,5 m djup, 3,09 höjd
Sjökort: Sjö- och Turistkart över Kinda Kanal och dess sjösystem
Rek. antal dagar för kanalpassage: 3-7 dagar
Hemsida: www.kindakanal.se

Strömsholms kanal
Byggd år: 1777-1795
Kanalens längd: 109 km, 59NM
Antal slussar: 26 Nivåskillnad: 100 m
Antal gästhamnar: 11
Maxmått för båtar: 5 m bredd, 18 m längd, 1,35 m djup, 2,5 m höjd
Sjökort: Båtsportkort/kanalbeskriving Strömsholms kanal, nr 1132
Rek. antal dagar för kanalpassage: 5-7 dagar
Hemsida: www.stromsholmskanal.se

Säffle kanal
Byggd år: 1837
Kanalens längd: 80 km, 43,2 NM
Antal slussar: 1
Nivåskillnad: 0,6 m
Antal gästhamnar: 5 gästhamnar för fritidsbåtar
Maxmått för båtar: 7,5 m bredd, 42 m längd, 2,3 m djup, 16 m höjd
Sjökort: 134 Vänern
Rek. antal dagar för kanalpassage: 2-4 dagar
Hemsida: www.safflekanal.se

Södertälje kanal
Byggd år: 1819 og 1924
Kanalens längd: 6 km varav 4 km grävd
Antal slussar: 1
Nivåskillnad: 0,8 m
Antal gästhamnar: 3
Maxmått för båtar: 19/18 m bredd, 135/124 m längd, 6,8 m djup, 40,5/34 m
Sjökort: 6181
Rek. antal dagar för kanalpassage: 0,5 dagar
Hemsida: www.sjofartsverket.se/sodertaljekanal

Trollhätte kanal
Byggd år: 1800, 1844, 1916
Kanalens längd: 82 km, 44,3 NM
Antal slussar: 6
Nivåskillnad: 44 m
Antal gästhamnar: –
Max mått för båtar: 13.2 m bredd, 88 m längd, 5,4 m djup, 27 m höjd
Sjökort: 1351
Rek. antal dagar för kanalpassage: 2-3 dagar
Hemsida: www.sjofartsverket.se/trollhattekanal
I Norge:

Haldenkanalen
Byggt år: 1852-1860
Kanalens längd: 80 km, 43,2 NM
Antal slussar: 8
Nivåskillnad: 39 m
Antal gästhamnar: 10 gästhamnar i olika storlekar
Maxmått för båtar: 6 m bredd, 24 m längd, 1,6 m djup, 5,6 m höjd
Sjökort nr: Båtkort för Haldenkanalen uppdaterades år 2007.
Rek. antal dagar för kanalpassage: 2-3 dagar
Hemsida: www.haldenkanalen.no

Telemarkskanalen
Byggt år: 1861 och 1892
Kanalens längd: 105 km (Skien- Dalen)
Antal slussar: 8 slussanläggningar med 18 slussar
Nivåskillnad: 72 m
Antal gästhamnar: 12
Maxmått för båtar: 6,4 m bredd, 30,5 m längd, 2,4 m djup,
Masthöjd: 12,8 m till Dalen och 16,0 m till Notodden
Sjökort nr: Båtsportkort för Telemarkskanalen (från serie C kartblad 715 Porsgrunn)
Rek. antal dagar för kanalpassage: 7-8 dagar
Hemsida: www.telemarkskanalen.no
Ta båten med till kanalerna

Att traila båten ger oanade möjligheter för den som älskar båtlivet. Både i Sverige och Norge finns kanaler som erbjuder ett vackert och rogivande miljöombyte.

Båtar upp till 25 fot håller vanligtvis till i sina hemmavatten och används sällan till mer än kortare turer och helgutflykter. För de flesta båtägare kan längre sjöresor i öppna farvatten skapa mer besvär än glädje eftersom båtarna är mindre än 6 -7 meter.

Vad många glömmer är att båten lätt kan placeras på båtvagnen och trailas till nya vatten, antingen söt- eller saltvatten. Bara i Skandinavien finns det elva stora kanalsystem endast några timmars bilfärd bort, vilket ger båtfolket många möjligheter till miljöombyte.

– De flesta människor med egen båt har aldrig varit på en kanal, och få är medvetna om hur lätt det är att traila båten på semestern, säger Benny Ruus, chef för Dalslands kanal och ordförande för föreningen Sveriges och Norges kanaler.

– Kanalerna erbjuder en helt annan miljö än kusten, som ofta har överfulla och trånga hamnar under sommarmånaderna. Dessutom behöver man inte oroa sig för väder, vind och höga vågor. Inlandet ger en annan dimension till båtupplevelsen, säger Benny Ruus.

Flexibel semester
Alla de stora kanalerna i Skandinavien, såsom Dalslands kanal, Göta kanal, Strömholm kanal, Telemarkskanalen och Haldenkanal har båtramper för sjösättning av båtar i centrala lägen. På det sättet kan man bestämma vilken del av kanalen man vill resa på och hur länge man vill vara ute. Kollektivtrafiken gör det också möjligt att åka tillbaka till avgångsorten för att hämta bilen, vilket ger båtlivet nya möjligheter och en annan flexibilitet. Flera av kanalerna erbjuder också ett stort utbud aktiviteter som cykling, guidade turer, utställningar och museer, och om du inte vill bo eller äta i båten finns både camping, vandrarhem och hotell längs flera av kanalerna.

Max 3500 kg
Med ett vanligt körkort kan man traila båtar upp till 26-27 fot så länge som den tillåtna totalvikten på bilen, trailern och båten inte överstiger 3500 kg. Det är viktigt att säkerställa att lasten, det vill säga båten, inte sticker ut över sidorna på båttrailern. Det är inte tillåtet att köra över 80 km/h med en båttrailer på bilen.

– Om man inte har en egen släpvagn eller har planer på att köpa en så finns det flera aktörer på marknaden som hyr ut båttrailers. Ett bra tips är att träna lite i förväg om du inte är van vid att köra en trailer eller att sjösätta båten från en släpvagn, säger Benny Ruus.

Ta båten till utlandet
För de som vill resa utomlands är det enkelt att ta med sig båten på trailer över gränsen till Norge. Kom bara ihåg att ta med alla handlingar om det skulle vara så att du måste bevisa att båten är svensk på tillbakaresan. Handlingar från försäkringsbolaget fungerar bra, ta även med registreringsbevis för trailern.

Läs mer om Föreningen för Sveriges och Norges kanaler www.sverigesochnorgeskanaler.com

SLUT

INFO: Bilderna kan användas fritt. För mer information eller ytterligare kommentarer kontakta ordförande för föreningen Sveriges och Norges kanaler Benny Ruus.
E-post: benny.ruus@dalslandskanal.se , tel. 070-577 40 84
Hemsida: www.sverigesochnorgeskanaler.com

Om Föreningen Sveriges och Norges kanaler:
Föreningen Sveriges och Norges kanaler grundades 2005, 100 år efter unionen. Medlemmarna består av Sveriges elva och Norges två kanaler, och syftet med föreningen är att främja kanalernas intressen i frågor om underhåll, arv, miljöarbete, marknadsföring, turism och tekniskt samarbete. Läs mer om associering av www.sverigesochnorgeskanaler.com

Fakta om kanalerna

Bergslagskanalen
Byggd år: 1850 -1857
Kanalens längd: 64 km, 34,5 NM
Antal slussar: 6
Nivåskillnad: 17 m
Antal gästhamnar: 6 gästhamnar, 5 lägerplatser för kanotister
Maxmått för båtar: 3,6 m bredd, 20,7 m längd, 1,2 m djup, 2,6 m höjd
Sjökort: Karta Bergslagskanalen
Rek. antal dagar för kanalpassage: 1-3 dagar
Hemsida: www.bergslagskanal.se

Dalslands kanal
Byggd år: 1864-1868
Kanalens längd: 250 km, 10 km grävd
Antal slussar: 31
Nivåskillnad: 66 m
Antal gästhamnar: 17 gästhamnar för fritidsbåtar, 120 lägerplatser för kanotister
Maxmått för båtar: 4.05 m bredd, 22.75 m längd, 1,8 m djup, höjd – 17 m till Lennartsfors, därefter 15 m
Sjökort: Båtsportkort Dalslands kanal (Sjöfartsverket)
Rek. antal dagar för kanalpassage: 4-7 dagar
Hemsida: www.dalslandskanal.se

Göta kanal
Byggd: 1810-32
Längd: 190 km
Antal slussar: 58
Nivåskillnad: 92 m
Antal gästhamnar: 21
Längd: 30 m, bredd: 7 m, djup: 2,82 m, höjd: 22 m
Masthöjd: 22 m
Sjökort: Svenska Sjöfartsverket “Båtsportkort Göta kanal”
Rek. antal dagar för kanalpassage: 5-7 dagar
Hemsida: www.gotakanal.se

Hjälmare kanal
Byggd år: 1629-1639
Kanalens längd: 13,7 km (7 M) varav 8,5 km grävd
Antal slussar: 9
Nivåskillnad: 22 m
Antal gästhamnar: 10
Maxmått för båtar: 47 m bredd, 30 m längd, 1,95 m djup, fri höjd
Sjökort: Båtsportkort Dalslands kanal (Sjöfartsverket)
Rek. antal dagar för kanalpassage: 0,5-2 dager
Hemsida: www.hjalmarekanal.se

Kinda kanal
Byggd år: 1865-1871
Kanalens längd: 90 km / 43 sjömil (därav grävd: 7 km)
Antal slussar: 15
Nivåskillnad: 50 m
Antal gästhamnar: 8 gästhamnar, möjlighet till övernattning i anslutning till slussar.
Maxmått för båtar: 4.5 m bredd, 24.5 m längd, 1,5 m djup, 3,09 höjd
Sjökort: Sjö- och Turistkart över Kinda Kanal och dess sjösystem
Rek. antal dagar för kanalpassage: 3-7 dagar
Hemsida: www.kindakanal.se

Strömsholms kanal
Byggd år: 1777-1795
Kanalens längd: 109 km, 59NM
Antal slussar: 26 Nivåskillnad: 100 m
Antal gästhamnar: 11
Maxmått för båtar: 5 m bredd, 18 m längd, 1,35 m djup, 2,5 m höjd
Sjökort: Båtsportkort/kanalbeskriving Strömsholms kanal, nr 1132
Rek. antal dagar för kanalpassage: 5-7 dagar
Hemsida: www.stromsholmskanal.se

Säffle kanal
Byggd år: 1837
Kanalens längd: 80 km, 43,2 NM
Antal slussar: 1
Nivåskillnad: 0,6 m
Antal gästhamnar: 5 gästhamnar för fritidsbåtar
Maxmått för båtar: 7,5 m bredd, 42 m längd, 2,3 m djup, 16 m höjd
Sjökort: 134 Vänern
Rek. antal dagar för kanalpassage: 2-4 dagar
Hemsida: www.safflekanal.se

Södertälje kanal
Byggd år: 1819 og 1924
Kanalens längd: 6 km varav 4 km grävd
Antal slussar: 1
Nivåskillnad: 0,8 m
Antal gästhamnar: 3
Maxmått för båtar: 19/18 m bredd, 135/124 m längd, 6,8 m djup, 40,5/34 m
Sjökort: 6181
Rek. antal dagar för kanalpassage: 0,5 dagar
Hemsida: www.sjofartsverket.se/sodertaljekanal

Trollhätte kanal
Byggd år: 1800, 1844, 1916
Kanalens längd: 82 km, 44,3 NM
Antal slussar: 6
Nivåskillnad: 44 m
Antal gästhamnar: –
Max mått för båtar: 13.2 m bredd, 88 m längd, 5,4 m djup, 27 m höjd
Sjökort: 1351
Rek. antal dagar för kanalpassage: 2-3 dagar
Hemsida: www.sjofartsverket.se/trollhattekanal
I Norge:

Haldenkanalen
Byggt år: 1852-1860
Kanalens längd: 80 km, 43,2 NM
Antal slussar: 8
Nivåskillnad: 39 m
Antal gästhamnar: 10 gästhamnar i olika storlekar
Maxmått för båtar: 6 m bredd, 24 m längd, 1,6 m djup, 5,6 m höjd
Sjökort nr: Båtkort för Haldenkanalen uppdaterades år 2007.
Rek. antal dagar för kanalpassage: 2-3 dagar
Hemsida: www.haldenkanalen.no

Telemarkskanalen
Byggt år: 1861 och 1892
Kanalens längd: 105 km (Skien- Dalen)
Antal slussar: 8 slussanläggningar med 18 slussar
Nivåskillnad: 72 m
Antal gästhamnar: 12
Maxmått för båtar: 6,4 m bredd, 30,5 m längd, 2,4 m djup,
Masthöjd: 12,8 m till Dalen och 16,0 m till Notodden
Sjökort nr: Båtsportkort för Telemarkskanalen (från serie C kartblad 715 Porsgrunn)
Rek. antal dagar för kanalpassage: 7-8 dagar
Hemsida: www.telemarkskanalen.no

Dom är tre till antalet än så länge. Förväntansfulla, laddade och fartsugna. I helgen 16-17 juni startar Grand Prix 1 i Multi Cup i Stockholm. Det är trimaranen Sea Cart 26 som är båttypen för samtliga startande i helgen, men alla flerskrovsbåtar är välkomna att delta.

Cupen har premiär i år och är ett insteg till den moderna seglingen. Multi One Design och Americas Cup har ingen motsvarighet i Sverige. Tills nu. Tanken med Multi Cup är att skapa en plattform för flerskrovsseglare att utvecklas och ta nästa steg mot deltagande i de större internationella cuperna.

Sea Cart 26 är en modern allroundbaserad trimaran som fungerar både för inshore och offshore racing. Båten är extremt fysiskt krävande att kappsegla, då den har ett tekniskt segelplan.

Skepparna ombord är de erfarna seglarna Klabbe Nylöf, Calle Hennix och Anders Levander. Alla med välkänt vinnarfokus och vi kan räkna med kamp.

– Det som kommer avgöra vem som vinner i helgen är teamets fysiska kapacitet i kombination med hur inkörd teamet är på båten. Det är första tävlingen vi kör och det kan finnas en del barnsjukdomar, säger Klabbe Nylöf som är skeppare för båten Samsung Challenge.

Just Samsung Challenge är ett projekt som startades 2011 då Klabbe och hans team seglade den stora Formula 60 Trimaran med fokus på att slå rekord på sträckan Ystad-Haparanda. Det lyckades dem med och nästa satsning blev därför att gå in som huvudpartner till en Sea Cart 26 i Multi Cup.

Whyshore Yachting & Marketing arrangerar Multi Cup som har premiär i år.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 2 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 4 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

Intresset ökar för Drakklassen i Marstrand. Förra årets 13 anmälda har detta år ökat till 17. Sju av dessa är Stockholmare som packar upp sina segel på västkusten helgen 16-17 juni. Inför det andra Grand Prix i Cupen leder Team Lumme med Olle Jo Johansson som skeppare. Men Lumme deltar inte i helgen och lämnar därmed plats åt andra favoriter.

Förra året var det Göteborgarna från GKSS som dominerade tävlingen. I år är det inte lika självklart. 7 av Stockholmsbåtarna har detta år valt Marstrand som ett viktigt Grand Prix för i år. Bland annat är Jakob Wallenbergs Team Ming med i årets upplaga. Mellan nuvarande ledaren, Lumme, och tvåan Team Linda skiljer det bara två poäng, medan det är ett lite större hopp till nulägets trea Team Sweet Alice.

Whyshore Yachting & Marketing arrangerar Audi Dragon Cup som startades år 2010 och har i år över 35 anmälda deltagare. I år har cupen fem Grand Prix både på väst- och ostkusten. Whyshore delger hela cupens händelser med foton, filmintervjuer, filmklipp från racen och resultatlistor under hela helger. Gilla oss på facebook för att få senaste nytt:https://www.facebook.com/AudiDragonCup

Info: http://www.audidragoncup.se

När Internationella Seglarförbundets senaste världsranking i matchracing nu har släppts så har Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team klättrat till sin bästa ranking någonsin. På världsranking återfinns KSSS-teamet nu på andra plats med endast regerande världsmästaren Ian Williams, Storbritannien, framför sig.

– Det känns givetvis inspirerande när man känner att vår drygt ettåriga satsning börjar ge resultat. Kontinuitet i besättningen har varit ett ledord och vi känner att vi är betydligt tryggare i det vi gör nu än vad vi var för ett år sedan. Nu laddar vi stenhårt för att göra ett bra resultat på hemmaplan i Marstrand i början av juli, säger Björn Hansen.

Nästa världscuptävling i matchracing avgörs i Marstrand 2-7 juli.

ISAF:s världsranking 13 juni 2012.
1 Ian Williams
GBR 12103

2 Bjorn Hansen
SWE 10868

3 Torvar Mirsky
AUS 10816

4 Pierre-Antoine Morvan
FRA 10750

5 Philip Robertson
NZL 10542

6 Keith Swinton
AUS 10055

7 Laurie Jury
NZL 10008

8 Johnie Berntsson
SWE 9942

9 Jesper Radich
DEN 9842

10 Francesco Bruni
ITA 9022

VM-ställningen efter två av nio tävlingar:
Björn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 31pts
Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team – 31pts
Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 28pts
Laurie Jury (NZ) Kiwi Match – 27pts
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 26pts
Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 24pts
Torvar Mirsky (AUS) Team Korea – 20pts
Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racing Team – 19pts

Den första i en serie av fem mycket avancerade kustbevakningsfartyg har nått sin slutliga hemmahamn i Falkenberg. Med hjälp av Volvo Pentas innovativa drivssystem kommer fartygen att kunna minska bränsleförbrukningen med omkring 30 procent jämfört med traditionella installationer.

Efter lyckade testkörningar på Östersjön hos Baltic Workboat i Estland och efterföljande namngivningsceremoni i slutet av maj 2012 bär fartyget KBV312 nu svensk flagg. Det är det första fartyget i en serie av fem mångsidiga kustbevakningsfartyg som kommer att användas huvudsakligen för maritim övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, miljöskydd och räddningstjänst, övervakning och dykuppdrag.

Effektivt framdrivningssystem och stora bränslebesparingar
För att ge fartyget bästa totala prestanda valdes Volvo Pentas drivsystem med framåtriktade propellrar, IPS (Inboard Performance System). Systemet består av tre fullt integrerade drivenheter baserade på 3 x D13-800 rating 4-motorer på 588 kW vardera.

Detta ger en total framdrivningseffekt av totalt 1764 kw.
Den låga bränsleförbrukningen över hela varvtalsregistret ger stora kostnadsbesparingar för Kustbevakningen och med lägre utsläpp av koldioxid och kväveoxider minskas den negativa miljöpåverkan. Motorerna uppfyller redan miljölagkraven EPA Tier 3 som träder i kraft 2014. Systemet är typgodkänt av DNV.

Under testkörningarna uppnådde fartyget 32 knop med full belastning och tiden att accelerera från tomgång till 20 knop var endast 7.5 sekunder.

Hög manöverbarhet och låg ljudnivå
Framåtriktade motroterande propellrar och styrbara drivenheter har visat sig vara överlägsna i prestanda, köregenskaper och bränsleförbrukning. Eftersom de arbetar i ostört vatten blir drivkraften effektivare än för konventionella inombordssysten. Eftersom propellerströmmen är horisontell tas hela kraften till vara för att driva båten framåt. Detta ger både bra grepp i vattnet och ökad acceleration och låg ljudnivå.

Kombinationen av Volvo Penta D13-motorer med dubbla turbo och Duopropteknik ger fartyget bra dragkraft, vilket är mycket användbart för ett fartyg i olika typer av räddningsoperationer.

Joystick styrning, autopilot och integrerad kontroll
KBV312 är utrustat med det senaste inom Volvo Penta elektroniska kontrollsystem – EVC-E. Utöver joystickmanövrering och satellitbaserat positioneringssystem,är KBV312 också utrustad med joystickstyrning vid kontinurerlig körning. Ingen ratt används och styrspaken är bekvämt installerad i armstödet i rorsmannens stol. Fartyget är dessutom utrustat med ytterligare tre manöverplatser med styrspakar och motorinstrument placerade på olika ställen för att kunna utföra manövrering i många olika situationer.

EVC-E systemet är anslutet till detintegrerade bryggkontrollsystemt (Integrated Alarm Monotoring and Control System – IAMCS) via ett nyutvecklat gränssnitt från Volvo Penta. Larm, övervakning, larmbekräftelser och roderindikation hanteras på IAMCS-displayen.

Ett nytt Autopilotgränssnitt ansluter EVC systemet för styrning till fartygets autopilot.

Brandbekämpning
En annan ny EVC-funktion är att mittmotorn kan kopplas bort från normal körning under hamnmanövrar, så att motorns kraft kan användas till fartygets brandpump som används för extern brandbekämpning. I detta läge, kan fartyget drivas med de yttre motorerna med styrspaken eller de normala reglagen, detta ger stor flexibilitet att operera i alla typer av sjö- och vindförhållanden.

Fem fartyg totalt
KBV 312 är det första fartyget som kommer att följas av ytterligare fyra motsvarande fartyg under nästa år. De kommer att vara stationerade runt den svenska kusten.

Sedan lanseringen 2005 har fler än 14.000 IPS-enheter levererats över hela världen, främst för fritidsbåtar, men miljöfördelarna gör IPS till ett alltmer attraktivt alternativ även i kommersiell sjöfart, exempelvis i olika typer av båtar för gods-och persontransporter, patrull- och lotsbåtar samt båtar för serviceunderhåll till havs.

Tekniska specifikationer
LOA: 25,5 m
Max beam: 6, 2 m
Djupgående: 1,5 m
Deplacement: 52 ton
Total effekt: 1.764 kW
Fart vid full belastning: 32 knop
Räckvidd: 600Nm

Idag går båtarna i Volvo Ocean Race i mål i franska Lorient efter delsträcka åtta. Det var nära att spanska Telefonica fick ge upp på grund av en roderskada på båten. De lyckades dock reparera båten och kunde segla vidare mot målet.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

In an adrenaline-filled afternoon in the North Atlantic Telefónica (Iker Martínez/ESP) overcame damage to their starboard rudder and regained first place, while CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) overhauled PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA), snatched third place and logged a distance of 565.82 nm in the previous 24 hours. The top four protagonists are all within 20 minutes of each other and not giving an inch.

It doesn’t seem possible that the final 350 nautical miles to the finish line in Lorient can be any more action-packed, however this afternoon as the wind increased, Telefónica were forced to back off in spite of previously notching up a 24-hour run of 564 nm, in order to replace their starboard rudder. With the wind rising to 40 knots and huge seas, the crew of Telefónica replaced their broken rudder with a spare carried as part of the mandatory inventory. Although their speed was temporarily reduced by 90 per cent, they were quickly back in the running and at 1900 GMT this evening they were back in their customary first place.

Telefónica navigator Andrew Cape described the current situation as ‘hairy’, with gale force winds predicted to continue until at least midnight. “It’s on the edge,” he said, adding that the team will be sailing with high boat speed until late evening when they gybe on to port tack for the approach to the Lorient finish.

Franck Cammas and his crew on board Groupama are still struggling with the mainsail headboard car, which jammed at the top of the mast yesterday. Bowman Brad Marsh managed to install another car so that the crew could shorten sail to two reefs. “We will see how things go on Friday morning when we try to shake a reef because right now, the profile of the mainsail doesn’t look great,” said skipper Franck Cammas.

Meanwhile, a serious arm wrestle is in progress as CAMPER with Emirates Team New Zealand race side by side with their three closest competitors. The team’s earlier run of 565.82 nm may yet be good enough to claim the IWC Schaffhausen 24-hour Speed Record Challenge, and the thought of winning the prized IWC Schaffhausen timepiece is keeping every sailor on board fully motivated. Tonight, the team were deliberating when to gybe and which sail to use to survive the night and maintain their podium position.

The crew of PUMA Ocean Racing powered by BERG in fourth place had hoped to gybe during daylight hours, but at 1900 GMT the fleet was still powering downwind at breakneck speeds on starboard tack into fading light.

“The worst is still to come. We just have to try to keep it all together,” said PUMA navigator Tom Addis said. “If you’re too conservative, your chances of winning are pretty slim because you’ve got very little time to make up the extra distance. We will see how we go,” he added.

At 1900 GMT, the first four boats were separated by 9.9 nm, so close that the margin for error was zero. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) were still very much in touch, 18.4 nm astern of the front-runners, while Sanya (Mike Sanderson/NZL) were 69.2 nm adrift.

The first boat is expected to finish in Lorient on Friday at around 1000 GMT.

Franska Groupama vann delsträcka åtta i Volvo Ocean Race med målgång idag i franska Lorient. Telefonica såg länge ut att ta hem delsträckan, men en roderskada satte stopp för de förhoppningarna.

Här är den senaste pressreleasen ffrån tävlingsledningen:

A heartbroken Iker Martínez/ESP saw his dreams of a fourth leg win evaporate overnight when during the much anticipated and much feared gybe towards the finish in Lorient, Telefónica damaged their port rudder. As Telefónica limp carefully towards France, Groupama (Franck Cammas/FRA) have regained the lead and are smoking towards a leg win in in their home port of Lorient, at around 1100 GMT today.

At 1800 GMT on Thursday, 14 June, and after fixing the broken starboard rudder, Telefónica regained the lead of Leg 8 from Lisbon to Lorient. As the expected wind shift arrived, around 2000 GMT, Telefónica were the first to gybe, followed by Groupama.

Leading the fleet, and with less than 300 miles to Lorient, the Spanish boat landed awkwardly off a huge wave in a seething seaway and suffered damage to the port rudder as well as a breakage in the spare starboard rudder fitted as a replacement on Thursday afternoon. Fortunately, the single effective rudder is the port one needed to sail on starboard gybe towards Lorient.

“It’s the first time that something like this has happened to me and it will be difficult to accept, but I’ll have to worry about that once we reach land and any risk is over. I can’t say much more for now. It’s a sad day for Telefónica and tomorrow is my birthday. It’s the right moment, then, to ask as a present that we are all on land safely,” the skipper said.

Meanwhile, the race goes on and the new leaders Groupama have changed from survival to racing mode again as they hoist more canvas and fend off attacks from both CAMPER with Emirates Team new Zealand CAMPER (Chris Nicholson/AUS).

At 0600 GMT, the breeze had dropped to 35 knots although the waves are still big enough to careen down with only a semblance of control. With 117 nm to go to the finish, Groupama lead PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) by 24.3 nm. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) are just under a mile astern. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) are in fourth place 28.2 nm adrift of Groupama, while Telefónica have slipped to fifth place, now 78.5 nm behind. Completing the fleet is Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) who are 139 nm in arrears.

Spänningen stiger. Det är 30 förare från 10-talet länder som kommer att köra hårt och svindlande fort på Riddarfjärden i helgen. Erik Stark vill stå överst på podiet i Formel 2 och det är flera svenska aspiranter till EM titeln för F4s.

Formel 2 VM körs i en serie över fyra deltävlingar, som körs i Italien, Sverige, Norge samt England. Erik Stark är regerande Världsmästare. Norrmannen Pål Virik Nilsen vann den första deltävlingen i Italien nyligen. Johan Österberg blev tvåa i fjolårets VM-serie, han blev fyra i Italien senast. En mycket intressant svensk start gör debutanten i Formel 2, Bimba Sjöholm. Enda svenska tjejen i F2, hon är tidigare Europamästare i Formel 1000 och har tävlat i 16 år. Bimba siktar inte på prispallen, men att ta hem sin första VM poäng i F2.

Formel 2 är katamaraner på drygt 5 meter med en 200 hk utbordare på akterspegeln. Båtarnas toppfart är över 100 knop.

Formel 4s Europamästerskapet körs med en direkt avgörande tävling på Riddarfjärden. Regerande mästare är Manuel Saueressig från Tyskland, han är med i Stockholm. Bäste svensk i EM var ifjol Jesper Forss med en 10:e plats, men i fjolårets VM-serie var Oskar Samuelsson tvåa och Daniel Sparring fyra. I årets VM serie leder Tobias Söderling.

Formel 4s är katamaraner på drygt 4 meter och med en 60 hk 4-taktsmotor på akterspegeln. Toppfarten är ca 60 knop.

Tävlingarna körs på lördag och söndag, 16-17 juni, med början kl 14.

Kommentarer

Alex 18:23:59 2012-06-15

Kul att vi får lite action i vår annars lite sömniga stad! 🙂

Helgens Grand Prix 3 utanför Sandhamn i Volkswagen X-35 Cup bjöd på dramatik och fart. Team Matrisen var nära att tappa greppet, men visar i race 3 att de håller samma vinnarnivå som förra säsongen. Vid näst sista rundningen ligget teamet sist, men lyckas passera hela fältet på näst sista sträckan och vinner racet. Det gör dem till ledare för cupen.

Tredje Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup innehöll allt som en kappsegling ska innehålla. Bra vindar, öppet vatten, sol, regnstänk och äkta seglingsdramatik. Det öppna vattnet och skiftande vindar gjorde seglingen bitvis till en riktig utmaning. Teamen var rejält fokuserade på att vända först och kombinationen av vinnarhunger och vindskiftningar orsakade kollisioner mellan flera båtar.

En av de som blev påverkade av kollisionen var Team Swallow som efter två race ledde helgens Grand Prix. I de två sista racen förlorade de dock sin placering.

Team Matrisen klarade sig undan dramatiken och tog sig i mål som vinnare av hela Grand Prix 3. Anders Karén, rorsman för Matrisen tycker ändå inte att det var en lätt match:
– Det var fina förhållanden idag men jag tycker samtidigt att det har varit rätt kämpigt, vi har fått kriga hårt för att komma dit vi har kommit.

I tredje racet hamnar Matrisen sist i fältet efter näst sista rundningen. Men teamet lyckas mot all förväntan göra en enorm upphämtning på sista kryssen där de som belöning tar sig först över mållinjen. Team Escape som tidigare varit ledare i Cupen får därmed lämna plats åt Matrisen. Det är dock mycket jämt dem emellan, i nuläget har de har samma poäng. Matrisen har tagit ledningen enbart för att de vunnit fler race än Escape. På tredje plats totalt ligger nu juniorerna Volkswagen Sailing Team.

På Facebook (https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup), kan racen följas. Cupen rapporterar här alla händelser under racen samt sammanfattar hela Grand Prix med filmintervjuer, resultat och bilder.

l information om årets program, presentationer av teamen och resultatlistor finns på: http://www.volkswagenx-35cup.se/

Med knappt en månad kvar till Stena Match Cup Sweden, 2-7 juli 2012, är startfältet i princip klart. Marstrandsön har alltid varit ett populärt tillhåll för världseliten i matchracing och årets tävling blir inget undantag. Sju av de tio högst rankade seglarna kommer att mötas i matchracingdueller på vattnet framför klipporna med hundratusen nyfikna åskådare. Bland dem återfinns fjolårsmästaren Ian Williams från Storbritannien och de svenska hoppen Björn Hansen, som vann senaste deltävlingen i Korea, och Johnie Berntsson.

Totalt kommer 14 herrteam att segla i Stena Match Cup Sweden 2012, en av nio deltävlingar i världsmästerskapsserien Alpari World Match Racing Tour. Åtta seglare fick sin startplats genom tourkorten för 2012. Bland dem finns britten Ian Williams som vann på Marstrand i fjol och dessutom tog hem VM-titeln 2011.

Andra välkända ansikten är veteranen Peter Gilmour som har inlett säsongen övertygande, nyblivna tourledaren Björn Hansen som vann senaste i Korea och också vann på Marstrand 2007 och Johnie Berntsson, hemmaseglaren som gjort många starka insatser på världstouren de senaste åren och tog brons i sammanställningen 2011.

Två team har tagit sig till tävlingen via tuffa kvalseglingar. Åländske Staffan Lindberg, som seglar med flera göteborgare i teamet, vann Carlos Aguilar Match Race i slutet av 2011. Nyligen tog nya zeeländske Reuben Corbett hem GKSS Spring Cup i Göteborg och tog därmed den sista kvalplatsen.

De återstående fyra platserna är wildcards som delas ut av arrangörerna och två av dessa är redan utdelade. Det första gick till stjärnskottet Torvar Mirsky från Australien. Andra kortet gick till Laurie Jury, nya zeeländaren som har inlett säsongen 2012 strålande och som nu kommer att få uppleva den berömda marstrandspubliken för första gången.

Alla seglare möter alla i grundomgången, en så kallad Round Robin, som pågår måndag till torsdag. Därefter får de fyra bäst placerade välja sin motståndare i kvartsfinalerna som seglas på fredagen, följt av semifinaler och final under lördagen. Seglingarna fredag och lördag sänds live i Sverige och i stora delar av världen för den som inte har möjlighet att själv ta sig till tävlingen.

Utöver den sportsliga tävlingen så seglas också en Pro-Am för evenemangets partners onsdag morgon följt av den populära kändisseglingen Childhood Race på torsdag eftermiddag. Evenemanget kring tävlingen lockade förra året över 12 000 ackrediterade gäster och runt hundratusen åskådare. Flera nya långsiktiga sponsorer är klara för 2012, bland andra Handelsbanken och it-leverantören Knowit. Stena gruppen är sedan 2010 evenemangets Titelsponsor.

Klara skeppare Stena Match Cup Sweden 2012
Seglare: Land:
Ian Williams GBR
Pierre-Antoine Morvan FRA
Björn Hansen SWE
Johnie Berntsson SWE
Phil Robertson NZL
Simone Ferrarese ITA
Peter Gilmour AUS
Keith Swinton AUS
Staffan Lindberg NZL
Reuben Corbett NZL
Torvar Mirsky AUS
Laurie Jury NZL

Följ tävlingen på:
www.stenamatchcupsweden.com

Facebook:
Stena Match Cup Sweden

Twitter: @StenaMatchCup

Blogg: www.sailingsweden.se

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Att traila båten ger oanade möjligheter för den som älskar båtlivet. Både i Sverige och Norge finns kanaler som erbjuder ett vackert och rogivande miljöombyte. Båtar upp till 25 fot håller vanligtvis till i sina hemmavatten och används sällan till mer än kortare turer och helgutflykter. För de flesta båtägare kan längre sjöresor i öppna farvatten skapa mer besvär än glädje eftersom båtarna är mindre än 6 -7 meter.

Vad många glömmer är att båten lätt kan placeras på båtvagnen och trailas till nya vatten, antingen söt- eller saltvatten. Bara i Skandinavien finns det elva stora kanalsystem endast några timmars bilfärd bort, vilket ger båtfolket många möjligheter till miljöombyte.

– De flesta människor med egen båt har aldrig varit på en kanal, och få är medvetna om hur lätt det är att traila båten på semestern, säger Benny Ruus, chef för Dalslands kanal och ordförande för Föreningen Sveriges och Norges kanaler.

– Kanalerna erbjuder en helt annan miljö än kusten, som ofta har överfulla och trånga hamnar under sommarmånaderna. Dessutom behöver man inte oroa sig för väder, vind och höga vågor. Inlandet ger en annan dimension till båtupplevelsen, säger Benny Ruus. Flexibel semester

Alla de stora kanalerna i Skandinavien, såsom Dalslands kanal, Göta kanal, Strömsholms kanal, Telemarkskanalen och Haldenkanal har båtramper för sjösättning av båtar i centrala lägen. På det sättet kan man bestämma vilken del av kanalen man vill resa på och hur länge man vill vara ute.

Kollektivtrafiken gör det också möjligt att åka tillbaka till avgångsorten för att hämta bilen, vilket ger båtlivet nya möjligheter och en annan flexibilitet. Flera av kanalerna erbjuder också ett stort utbud aktiviteter som cykling, guidade turer, utställningar och museer, och om du inte vill bo eller äta i båten finns både camping, vandrarhem och hotell längs flera av kanalerna.

Max 3500 kg
Med ett vanligt körkort kan man traila båtar upp till 26-27 fot så länge som den tillåtna totalvikten på bilen, trailern och båten inte överstiger 3500 kg. Det är viktigt att säkerställa att lasten, det vill säga båten, inte sticker ut över sidorna på båttrailern. Det är inte tillåtet att köra över 80 km/h med en båttrailer på bilen.

– Om man inte har en egen släpvagn eller har planer på att köpa en så finns det flera aktörer på marknaden som hyr ut båttrailers. Ett bra tips är att träna lite i förväg om du inte är van vid att köra en trailer eller att sjösätta båten från en släpvagn, säger Benny Ruus.

Ta båten till utlandet
För de som vill resa utomlands är det enkelt att ta med sig båten på trailer över gränsen till Norge. Kom bara ihåg att ta med alla handlingar om det skulle vara så att du måste bevisa att båten är svensk på tillbakaresan. Handlingar från försäkringsbolaget fungerar bra, ta även med registreringsbevis för trailern.

Läs mer om Föreningen för Sveriges och Norges kanaler www.sverigesochnorgeskanaler.com

För att hejda förlusten av biologisk mångfald och minska de ekologiska fotavtrycken krävs ännu mer insatser och nya metoder. Världsnaturfonden WWF delar ut bidrag till innovativa naturvårdsprojekt med potential att utvecklas vidare. För 2011 har 2,6 miljoner delats ut till olika projekt. Nu är det är dags att söka medel för lovande projekt och idéer för 2013.

– Syftet är att stödja innovativa projekt och idéer som ligger i naturvårdens frontlinje och som kan bidra till värdefullt nytänkande inom svensk naturvård. Om projekten vidareutvecklas ska de ha en potential att främja biologisk mångfald och/eller minska de ekologiska fotavtrycken i Sverige, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc.

Ansökan ska vara inskickad till WWF senast 15 september 2012.

Ansökningshandlingar, kriterier samt information om innovativ naturvård, tidigare års projekt samt de tre stiftelserna Stiftelsen Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne, Stiftelsen Florafonden och Stiftelsen Skogsfonden STORA-WWF finns på:

www.wwf.se/innovativnaturvard

Ett nyinstiftat pris, Allt för sjöns veteranbåtspris, gick till havskryssaren Josephine, byggd 1966. Ägaren, Ulf Aronsson, fick ta emot prischecken på 10 000 kronor från Allt för sjöns projektledare Thomas Sandberg.

Juryns motivering löd: “För ett enastående originalskick och som en representant för en tidsepok som ofta förbises i veteranbåtssammanhang”. Priset Allt för sjöns veteranbåtspris, är nyinstiftat och delades ut i juni vid Veteranbåtsträffen i Båthall 1 i Stockholm.

– Den svenska marina kulturskatten med alla fantastiska fritidsbåtar är ju unik. Den måste bevaras och det vill mässan Allt för sjön bidra till. Med priset vill vi också visa vår uppskattning av att vi får visa de gamla yachterna i vår Classic Boat Show avdelning varje år, säger Thomas Sandberg, prisutdelare och projektledare på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

Bildtext: Ulf Aronsson (t.h.) mottar checken på 10 000 kronor av Allt för sjöns projektledare, Thomas Sandberg. T.v. Pierre Dumbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

MSFs (Museiföreningen Svenska Fritidsbåtar) hedersomnämnanden gick till båtarna:
Däckaren Vinö som en representant för bruksbåten som förvandlats till fritidsbåt.
Viking plym som en representant för ett sällan sett olympiskt spel i Sverige
Silva för sin fantastiska dukade veterankajak i signalmasten.
Eystra för ett resultat av enträgen succession av Petterssonbåtar genom generationer.

Var femte båtägare har någon gång fått saker stulna ur båten. Åror och teknisk utrustning som gps och kompass är det som stjäls mest. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Nu inleds högsäsongen för alla båtälskare. Tyvärr innebär det också att tjuvarna blir mer aktiva. 22 procent av de 1 683 båtägarna i Ifs undersökning uppger att de någon gång fått besök av tjuven i båten. Åror är det som stjäls mest, följt av teknisk utrustning som gps och kompass.

De skånska båtägarna verkar vara mest stöldutsatta. 35 procent uppger att de fått saker stulna ur båten, jämfört med nio procent av båtägarna i Västernorrland.

– Stölder är tillsammans med grundstötningar de vanligaste skadorna som anmäls till oss på sommaren, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.

För att slippa bli av med saker bör man ta med sig värdefulla saker när man lämnar båten. Fastmonterad teknisk utrusning är mindre stöldbegärlig än sådant som ligger löst.

– Sen får vi hoppas på att det blir en riktigt fin sommar. Då kan man vara ute på sjön med båten stället för att ligga i hamn. Det är bästa sättet att slippa tjuvar! säger Dan Falconer.

Topp 5 som stjäls ur båten*:
1. Åror
2. Teknisk utrustning som gps, kompass, dvd eller liknande
3. Kläder/solglasögon
4. Sjökort
5. Segel eller liknande utrustning
*I undersökningen ingick inte alternativet båtmotor.

Enligt Ifs undersökning har drygt fjärde svensk tillgång till en båt. 16 procent har motorbåt, 13 procent roddbåt och fyra procent har tillgång till en segelbåt.

1 683 båtägare mellan 18 och 74 år deltog i undersökningen som gjorts av YouGov på uppdrag av If i mars-april 2012.

Det är rena match racet som pågår i Volvo Ocean Race. Efter starten i Lissabon på söndagen har båtarna nu snart avverkat halva delsträckan mot målet i franska Lorient. Spanska Telefónica med skepparen Iker Martínez har fortfarande ledningen, men det är verkligen jämnt mellan båtarna. Ledningen före franska Groupama (bilden) är bara några hundra meter.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Overnight, Telefónica (Iker Martínez/ESP) relinquished their lead to Groupama (Franck Cammas/FRA) in a game that will only intensify as the fleet makes the approach to the turning mark of São Miguel in the midst of the light air Azores High. At 0700 GMT, Telefónica had inched ahead of the French by 0.2 nautical miles, while PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) were well positioned in third, just 2.6 nm off the lead and ready to take advantage of any opportunities heading their way.

Current race leaders Groupama are desperate strengthen their grip on overall honours by winning this sprint leg, which is set to conclude in their home port of Lorient on Friday. Meanwhile, Telefónica are determined to pull off another leg win, their first since their hat-trick of victories in the first three legs.

As the fleet rounds the Azores Island of São Miguel, the weather is set to complicate matters, and could well bring the rest of the fleet into play as the breeze fades and the fleet races upwind before turning towards France and the downwind sleigh ride that awaits.

Already the fleet has entered the high pressure system. The exit from the light wind area and the entry into the new low pressure system will be critical. Sailing close to the centre of the depression will produce testing conditions with potentially 40 knots of wind and huge seas. “No doubt we will all see high speeds, but keeping it all together might be what wins you the leg,” remarked Nick Dana, Media Crew Member with fourth-placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR).

Although the depression could easily produce conditions capable of ending a leg in pieces, and managing the speed of the boat is key, the chasing pack are looking forward to the chance to take on the leaders in conditions more suited to the non-Juan Kouyoumdjian-designed boats in the fleet. “We just have to focus on keeping up enough with the leaders so that we can make it back on the run later on,” said Walker.

For the past day or so, Abu Dhabi have been protecting the margin between themselves and fifth-placed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS).

“It sucks,” said a disgruntled CAMPER co-skipper Stu Bannatyne, whose team is fed up with constantly being slower and bleeding miles almost constantly. “We have just got to hang in for another day and then we have light air and the chance to get back at the fleet,” Bannatyne said.

For Ken Read and his men on board third-placed PUMA Ocean Racing powered by BERG, it is a question of keeping in touch with the leading duo in reaching conditions which PUMA has always struggled with. They too are looking forward to the wind easing today and the chance to make up ground on the two boats they need to beat to keep them in contention for the overall lead, the closest it has ever been in the 39-year history of the race.

Already boat speeds have dropped to a more manageable 12-13 knots, the fire hose has been turned off temporarily and the crews have been able to rest, eat and mentally prepare for the final push to France in conditions which could produce some of the most testing in the race.

At 0700 GMT today, with 131 nm to go to the Azores turning point, the first three boats were separated by 2.6 nm. Abu Dhabi were 10.1 nm off the lead, with CAMPER just 3.4 nm astern. Mike Sanderson and Sanya were taking a more southerly approach and were 31.7 behind.

Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race.

Timmermännen som byggde Vasa kom från Holland och Sverige och arbetade med tumstockar med olika mått. Det är en av förklaringarna till att Vasa är så asymmetrisk till sin konstruktion.

Det stora dokumentations- och mätningsprojektet av Vasas timmer som pågått under fyra års tid är nu färdigt och äntligen finns en digital tredimensionell bild av Vasa. Hela skeppet har mätts upp med en avancerad digital metod där över 80 000 punkter i detalj berättar om Vasas inre hemligheter.

En överraskning som kom fram var hur pass asymmetriskt byggd Vasa faktiskt är. Bland annat ser man att skeppet lutar mer än man trott och att kanonportarna sitter mer ojämnt än man förväntat sig på babord respektive styrbords sida.

När Vasa byggdes fanns ingen ritning att gå efter, så det var svårt att trimma skeppet. En annan förklaring till skevheterna, är att snickarnas tumstockar helt enkelt hade olika mått. Timmermännen kom från Sverige och från Holland. En svensk fot och en holländsk fot skiljde sig och bygglagen hade olika lösningar för olika problem.

– Vi visste att det var skillnader mellan babord och styrbord men att det var så stora skillnader visste vi inte. De fakta som kommer fram väcker nya frågor och påminner oss om att Vasa är ett projekt i ständig förändring, säger Vasamuseets forskningsledare Fred Hocker.

Inget annat skepp i världen har mätts upp med en så stor detaljnivå. Mätmetoden som är unik kommer sannolikt att bli världsledande för andra forskare. Det stora dokumentationsarbetet blir också avgörande för hur den nya stödkonstruktion som håller på att tas fram ska se ut, som bättre ska stötta Vasa i framtiden.