Nyheter

Jacob Wallenberg, skeppare i Team Ming SWE 345, lyckades ta sitt team till inte mindre än tre av sex möjliga segrar i helgens Grand Prix i Marstrand. I två av racen kom Ming dessutom tvåa. Sista racet tappade dock teamet rejält när de skördade spinnackern.

Goda vindförhållanden och lagom mycket sjö gav fina seglingar. Det är dock strömt i Marstrands vatten. På sina ställen låg strömmen på en knop. Något Team Ming och taktikern Sputte Baltscheffsky drog nytta av:

“Vi har noga förberett oss för strömförhållandena här i Marstrand. Det är nyckeln till att kunna komma rätt kant.”

I sista racet hade teamet grova problem med spinnackern, som vid näst sista rundningen fastnade under båten och skördades. Reservspinnacker sattes upp, men teamets ledning byttes drastiskt ut mot en 4:e plats.

Danskarna, med båten My way DEN 266, höll sig i tight strid med Team Ming men fick slutligen vika sig och skeppare Frank Berg fick nöja sig med en andraplats.

På tredjeplatsen tog Team Molse plats som gick i mål som med vinst i sista racet efter en något svajande placeringshistorik i helgens Grand Prix.

Gilla Audi Dragon Cup på Facebook för att följa racen live. Här finns filmklipp direkt från seglingen, bilder och liverapportering av racen.https://www.facebook.com/AudiDragonCup

Mer information om cupen finns här: http://www.audidragoncup.se

Opera på Ungskär växer. I år blir det tre operaföreställningar, Stenshamn, Marinmuseet och Hanö samt två konserter på Ungskär. Till detta kommer smygpremiär, offentligt genrep och hamnkonsert samt premiär. Allt det sistnämnda på Stenshamn som även i år är basen för boende och intrimning av den krävande operan ”Trubaduren” av Verdi. Biljettsläpp blir den 26 juni.

Nytt för i år är att smygpremiären blir offentlig med båt från Torhamn den 18 juli.

Årets opera är en mäktig och krävande föreställning. Nytt är att det kommer att bli ett samarbete med delar av Manskörer eftersom det i operan förekommer just manskörer.

Nytt för i år är också att konserten i Karlskrona förläggs till Marinmuseum. En fantastisk inramning för ett succéverk.

– Vad har jag gett mig in i, utbrister Helena Janzén med tanke på den mäktiga utmaningen att sätta upp Verdis ”Trubaduren”.

Artistlistan är klar och är imponerande. Förutom Helena Janzén många av förra årets sångare. Bl a Stockholmsoperans stjärnbaryton Tord Wallström. En orkester av mycket hög klass är också kontrakterade. Samt berömde musikaliske ledaren Mikael Nellborn

Programmet i sommar blir enligt följande:
10 juli en konsert för öborna och en för båtgäster från Karlskrona.
13 juli hamnkonsert i Stenshamn
17 juli Offentligt genrep på Stenshamn på dagen där det är möjligt att använda ordinarie båtturer.
18 juli Smygpremiär på Stenshamn som blir offentlig. Här avgår båt från Torhamn
20 juli Premiär för operan. Båt från Karlskrona kvällstid.
22 juli Föreställning på Marinmuseum Karlskrona
23 juli Föreställning på Hanö i Bygdegården.

Trubaduren (opera)
Trubaduren (italiensk originaltitel Il trovatore) är en opera i fyra akter av Giuseppe Verdi till libretto av Cammarano (och Bardare, då Cammarano dog innan verket blev klart) efter det spanska dramat El trovador av Antonio García Gutiérrez. Uruppförandet var i Rom på Teatro Apollo den 19 januari 1853.
Trubaduren, liksom Don Carlos, har en mycket komplicerad och föga trovärdig handling. Operans spansk-zigenska miljö bidrar till effektiv färgsättning och uppskattades av den tidens folkliga publik. Musiken befinner sig i ett slags mellanläge där Verdi å ena sidan följer Gaetano Donizettis form och klichéer men samtidigt fått med nya musikaliska idéer i till exempel hanteringen av zigenerskan Azucenas sångstämma. Verket når inte till samma höjder som Rigoletto, som borde ses som Verdis starkaste opera från denna produktivitetsperiod (se artikeln Giuseppe Verdi).
Handlingen är förlagd till inbördeskriget i 1400-talets Spanien. Greve di Luna av Aragon (baryton och Manrico av Biscaya (tenor) är fiender från kriget och råkar tävla om samma dam, Leonora (sopran) som såklart dör för att rädda Manrico. Genom att återberätta en gammal historia med traditionella fördomar om romer, häxbränning etc blir det så småningom klart, efter det att di Luna dödat Manrico, att de var bröder, och Azucena (mezzosopran) får därmed hämnd för sitt eget barn och för sin mor som brändes som häxa av di Lunas far.

För besöksnäringen är sommaren den viktigaste säsongen och förhoppningarna inför 2012 är höga. Företagen tror på en återhämtad nordisk marknad och därmed fler nordiska besökare än sommaren 2011 samt på ökat antal besökare från Europa och övriga världen. Det visar den senaste Turismtermometern från Svensk Handel, Transportgruppen och Visita.

Turismtermometern är ett mått på företagens framtida förväntningar på det egna företagets och branschens utveckling. Turismtermometern har ökat med 14 enheter sedan den senast publicerades i februari. Samtliga branscher visar ett positivt nettotal första tertialet 2012 trots global ekonomisk oro och avvaktande konsumenter.

Med denna tredje turismtermometer går det att följa upp hur väl företagen hittills har lyckats förutspå det egna företagets och branschens utveckling. Det visar sig att företagen inom svensk besöksnäring i hög grad kunnat förutspå utfallet för den egna verksamheten vad gäller både omsättning och sysselsättning.

Sannolikt kommer fler svenskar att jobba inom besöksnäringen sommaren 2012 – i alla fall om det blir som företagen tror. Detta gäller främst besöksmål och sevärdheter, camping, hotell och restaurang.

Vilka omvärldsfaktorer som styr förutsättningen för tillväxt varierar något mellan branscherna. Vädret är den viktigaste faktorn anser camping och handel, medan hotell, restaurang, besöksmål och sevärdheter anser att stabil ekonomi är den viktigaste faktorn. För persontransporter är drivmedelspriserna av störst betydelse. På andra plats hamnar ränteläget, stabil ekonomi och konjunktur medan campingföretagen enligt undersökningen anser att infrastruktur har stor betydelse.

– Det är glädjande att vi kan se så positiva siffror för i år, samtidigt kommer detta innebära ett ökat tryck på redan överbelastad infrastruktur. Regeringens senaste satsning på turistdestinationer är välkommen och självklart hoppas vi att även framkomlighet ses som en konkurrensfördel, ingen vill sitta i kö på semestern, varken i en bil, ett tåg eller på ett flyg, säger idag Maria Nygren, vice vd Transportgruppen

Definition av Turismtermometern (index)
Turismtermometerns framåtriktade index åskådliggörs via en termometer. Detta index beräknas som det genomsnittliga nettotalet för fyra frågor som handlar om företagens förväntningar på omsättning och sysselsättning för den egna verksamheten samt för sin bransch under den kommande fyramånadersperioden. Turismtermometern redovisas för besöksnäringen som helhet samt för de sex branscherna; Camping, handel, hotell, restaurang, transporter samt besöksmål/sevärdheter.

Turismtermometern har genomförts av Svensk Handel, TransportGruppen och Visita.

Det ser ljusare för fisken i Östersjön. Bestånden av torsk, strömming och skarpsill ökar och även för flera plattfiskar är utvecklingen positiv. Det framgår av Internationella Havsforskningsrådet, ICES, som nu presenterat sina biologiska råd för hur fisket i Östersjön bör förvaltas under 2013.

Rådet, som presenteras varje år i juni, ligger till grund för de beslut om fiskekvoter som tas av EU:s ministerråd i oktober. ICES råd gäller i första hand torsk, skarpsill, sill/strömming, rödspotta, piggvar, slätvar, skrubba och lax. Piggvaren anses överfiskad och ICES rekommenderar att fångsterna minskas från 316 ton till 220 ton. För övriga arter är utvecklingen positiv.

Trots klimateffekter och relativt svag rekrytering av ung torsk har torskbestånden stärkts i Östersjön. För 2013 föreslås en kvot för östra beståndet på 66 000 ton och för västra beståndet på 21 000 ton.

– Det ser ljust ut för flera av bestånden i Östersjön, både torsk, sill och skarpsill. Utvecklingen visar att med en bra förvaltning kan man få både bra bestånd och ett lönsamt fiske, säger Joakim Hjelm, chef för internationella enheten vid Havs- och vattenmyndigheten.

När det gäller skarpsill och strömming föreslår havsforskarna en ökning av fiskekvoterna. Kvoten för laxfisket föreslås ligga kvar på samma nivå som i år.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, genomförde i maj landsomfattande dialogmöten om vattenkraftens miljöeffekter och möjligheter. Då framkom att Sverige inte når miljömålet om Levande sjöar och vattendrag och inte heller kraven i EU:s ramdirektiv för vatten om inte vattenkraften blir miljövänligare.

– Vi behöver modernisera vår syn på vattenkraften och anpassa den till dagens miljökrav. Idag saknar exempelvis cirka 90 procent av alla vattenkraftverk fiskvägar för fiskens vandring upp och nedströms i vattendragen, konstaterar Björn Sjöberg avdelningschef på HaV.

Regeringen har gett Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att, i samråd med berörda myndigheter, samla berörda intressenter i en dialog för att få en ökad samsyn kring de mål som är fastställda om förnybara energikällor samt miljömål för vatten- och vattenförvaltning. Resultaten från dialogen ska redovisas till regeringen senast den 31 oktober 2012.

Havs- och vattenmyndigheten har tillsammans med Energimyndigheten, Kammarkollegiet och företrädare för de regionala vattenmyndigheterna bjudit in till dialogmöten i Örebro och Umeå. Vid mötena deltog representanter från bland andra kraftbolagen, Svenskt näringsliv, Svensk Energi, Svenska Kraftnät, Svensk Vattenkraftförening, regionala vattenmyndigheter, länsstyrelser, SMHI, Fiskevattenägarna och miljöorganisationer såsom Svenska naturskyddsföreningen, Älvräddarna och Sportfiskarna. Varje deltagare bidrog med egna anförande om hur de ser på vattenkraften som energikälla.

När det gäller miljömålet ”Levande sjöar och vattendrag” kunde Havs- och vattenmyndighetens visa att det inte är möjligt att nå målet till år 2020 med dagens styrmedel. Det ser mörkt ut för exempelvis våra fiskar, musslor och uttrar, konstaterar HaV. Det blir också mycket svårt att leva upp till EU:s ramdirektiv för vatten eftersom dammar och vattenregleringar försvårar möjligheten att uppfylla de beslutade miljökvalitetsnormerna om god ekologisk status till, i de flesta fall, år 2021.

– Det krävs handlingskraft och effektivitet för att få till stånd fiskvägar och en mer naturlik reglering av våra älvar och åar om vi ska ha en rimlig chans att nå målet om Levande sjöar och vattendrag till år 2020, säger Havs- och vattenmyndighetens utredare Niklas Egriell.

– Några ljuspunkter som kom fram vid dialogmötena var de återställningsprojekt som kraftbolagen redogjorde för. Det blev också flera spännande diskussioner om möjligheter och hot gällande vattenkraften som energikälla.

Dialogmötena visade också att kraftbolag och miljöföreningar är överens om en hel del, exempelvis att vi systematiskt måste åtgärda kraftverkens skador på sjöar och vattendrag.

– Däremot fanns det vissa motsättningar gällande hur långt man ska gå med åtgärder för vattenorganismerna i förhållande till dagens och framtidens behov av den förnybara vattenkraftselen, säger Niklas Egriell.

Energimyndighetens redovisning av läget kring förnybar energianvändning visar att Sverige troligen kommer att nå målet som är satt till år 2020. Sverige har också en målsättning att fordonsflottan ska vara fossiloberoende till år 2030. En betydligt större utmaning är målet om ett Sverige utan utsläpp av växthusgaser till år 2050, För att nå detta mål så är det viktigt att hela energisystemet utvecklas gynnsamt, det vill säga att energianvändningen kan reduceras kraftigt samtidigt som energitillförseln sker från förnybara energikällor. Vattenkraften är en värdefull resurs för att detta ska bli möjligt.

I dag föreslagna vindkraftprojekt uppgår, enligt Svenska Kraftnät, till 45 000 megawatt ( MW). Det motsvarar cirka 100 terawattimmar (TWh) och kan jämföras med att vattenkraften i Sverige idag producerar i snitt cirka 65 TWh per år. Motsvarande siffra för kärnkraften är cirka 70 TWh i snitt per år.

Svenska Kraftnät konstaterar i sitt anförande att även om bara en del av dessa planerade vindkraftprojekt slutförs så kommer elsystemets egenskaper att förändras drastiskt så att det blir svårare att hålla balansen mellan elproduktion och förbrukning.

– I samband med denna utveckling behövs vattenkraftens reglerförmåga eftersom vindkraftens produktion varierar på ett sätt som inte alltid sammanfaller med variationerna i industrins och hushållens behov av el konstaterar Niklas Egriell.

I oktober kommer Havs- och vattenmyndighetens rapport från dialogen att vara klar och skickas in till regeringen.

– Men dialogen slutar inte där, utan detta är bara starten. Alla på mötena var eniga om att dialog är vägen framåt och att vi måste träffas i samma konstellation mer de kommande åren, säger Niklas Egriell.

Skärgårdsgalleriet, ett av Sveriges mest välsorterade gallerier av skärgårdskonst, öppnar i nya lokaler på Möja, 1 juli. Galleriet som grundades 1984 är specialiserat på Stockholms skärgård med ett mycket stort urval av skärgårdsböcker, skärgårdsmotiv och marint hantverk.

Skärgårdsgalleriet som ligger i Långvik, på norra Möja, expanderar denna sommar och välkomnar den nya säsongen med utställning i ny större lokal för att möta behovet av mer utrymme för en ständigt växande kollektion av skärgårdskonst.

Sortimentet av antikvariska skärgårdsböcker som har utökats väsentligt med ett mycket stort urval böcker om Stockholms skärgård är troligen det största i Sverige. Några av de större konstnärerna som galleriet ställer ut och som har en mycket central plats är Roland Svensson, en av Sveriges mest älskade skärgårdsmålare och som bodde och verkade på Möja under lång tid, Björn Lindroth och Carin Adler m.fl.

“Skärgårdsgalleriet har alltid haft en stark motivation att underhålla och sprida kunskap och kultur om Stockholms skärgård och är en unik plats för alla skärgårdsfantaster att njuta av dess konst” säger Ove Lindenås, grundare och ägare. Skärgårdsgalleriet öppnar sommarverksamheten den 1:a juli och har öppet alla dagar juli månad ut. Under lågsäsong har galleriet öppet enligt överenskommelse.

Info: www.skargardsgalleriet.se

Malmö stad driver kampanj mot Malmöborna för att marknadsföra Malmö som en attraktiv sommarstad vid havet. Under vinjetten Hitta till havet – Sommarkul från Centralen till Sibbarp – lyfts alla aktiviteter och arrangemang som äger rum på och vid havet t.o.m augusti. Även den natursköna miljön i sig är en väsentlig del.

– Med kampanjen vill vi förmedla en positiv och glad bild av Malmö, säger Mia Stendahl, marknadsförare på Gatukontoret. Det gör vi genom att lyfta en av Malmös bästa sidor – närheten till havet och det fantastiska utbud av aktiviteter och arrangemang som finns där, och som till stora delar är helt gratis.

I kampanjen ryms allt från stora evenemang som Malmö beach Event, Sommarscen Malmö, Betongcupen, Triathlon, Malmö Derbyfestival och Malmö city horse show till aktiviteter som golf, bågskytte och en rad olika vattensporter. Som grädde på moset ger vi också tips om sköna picknick och grillplatser samt alla härliga möjligheter till rekreation och motion.

Den gedigna listan över Malmös havsnära utbud innehåller såväl arrangemang i Malmö stads regi som föreningsaktiviteter och privata initiativ. En del känns igen, men flera nya härliga upplevelser väntar ex. Malmö Sailweek i Västra hamnen, Malmö beach event vid Ribersborgsstranden samt en ny kabelsportarena för wakeboad vid Ön i Limhamn. Några har valt att arrangera aktiviteter enbart för kampanjens skull ex Sveriges kiteskola som bjuder på prova på aktiviteter och Night Skate Malmö, som ordnar en rullskridskotur från Posthusplatsen till Sibbarp. I det sistnämnda ingår också att klä ut sig i bästa beach utstyrseln.

-Alla verksamma inom området vill vara med och dra sitt strå till stacken. Det känns jättekul, säger Mia Stendahl . För att ladda varumärket Malmö med massa positiv energi är det viktigt att vi samarbetar över gränserna. Det har känts givet att ta fram en gemensam profil och agenda för det som händer vid havet. Det är vår sommarpresent till malmöborna.

Kampanjen pågår v 25-28 och kommer att synas i form av affischer, bussreklam, annonser och programblad. Strandbagar och infoblad delas ut av Skridskoklubben Skrinnaren som rullar runt längs kusten och i city. På fem platser vid havet kommer det att finnas informationsplank och runt om i stan kan man hitta finurliga skyltar lite här och där. Kopplat till allt detta finns en webbsida med karta, utförligare information om allt som händer samt även om hur man bäst tar sig med bussen och cykeln till stranden från olika håll i Malmö.

Reklamkampanjen är anpassad för att gå hand i hand med Malmö Turism kampanj Hitta ditt Malmö som riktar sig mot turister och besökare. Byrån som anlitats för båda kampanjerna heter Guts and Glory.

Info: www.malmotown.com/hittatillhavet

Trots att sommarsäsongen ännu inte har börjat på riktigt kan Marinmuseum stoltsera med besöksrekord. – Vi har haft 50 procent fler besökare än förra året vid den här tiden, säger publikchefen Ann-Britt Christensson.

Våren har varit bra för Marinmuseum i Karlskrona med ovanligt höga besökssiffror. De första fem månaderna 2011 hade cirka 22 000 personer besökt museet. I år är det drygt 46 000 som klivit in genom dörrarna under samma period.

– Vi ser att fler och fler kommer även när vi har lågsäsong. Samtidigt har antalet besökare under sommarmånaderna ökat konstant de senaste åren, förklarar Ann-Britt Christensson.

Förra året hade Marinmuseum ungefär 210 000 besökare totalt vilket också var rekord. Men i år lutar det alltså åt betydligt bättre siffror.

– Om detta håller i sig kan vi se en ordentlig stegring av antalet besökare när 2012 är till ända, säger publikchefen.

Att besöksantalet har ökat så markant just i år beror enligt Ann-Britt Christensson på flera saker.

– Det handlar om att Marinmuseum har utvecklat sin programverksamhet på ett sätt som nu börjar märkas. Tillsammans med bra marknadsföring och fler samarbeten kan vi se de här effekterna. Sedan har vi märkt av en rejäl ökning av polska turister. Det hjälper såklart också till, säger Ann-Britt Christensson.

Info: www.marinmuseum.se

Karnag samlade hela sitt båtracingteam en solig måndag i juni. Teamet består av inte mindre än 9 tävlingsekipage och 13 aktiva representerade både inom offshoreracing och rundbaneracing. i åldrarna 10-72 år, varav fem är tjejer! Tre generationer båtförare finns i teamet.

Säsongen började för några helger sedan. På rundbanesidan tävlade syskonen 10-åriga Adam Wrenkler och 11-åriga Matilda Wrenkler i Grisslinge. Premiär var det även på offshoresidan i Öregrund där Fredrik Groth Fyrö tillsammans med navigatören Hanna Thorén vann i sin klass V50.

Rundbane-esset Angelica ”Bimba” Sjöholm hade sin rundbanepremiär i franska Rouen där hon körde ett 24-timmarslopp med ett tjejteam som slutade på en mycket hedrande fjärdeplats.

För de övriga i teamet väntar en spännande säsong med flera mästerskap i kalendern. Magnus Petterson med navigatören Caroline Wigerman tävlar i EM i Öregrund i sin klass och paret Thomas och Annika Wrenkler åker till Tvedestrand i Norge för att försöka vinna ännu ett VM-guld.

I en nybyggd 28-fotskatamaran med dubbla Mercury 200 hästarsmotorer ska Thomas tillsammans med Claes Ehlén även köra i Nynäshamn där EM går i den klassen. Fredrik Zander kommer att ratta denna båt vid övriga tävlingar. 72-åriga Leif Wrenkler med jämngamla Leif Johansson ska köra med sin klassiska Fjordling i Roslagsloppet som firar 50 år i år.

Teamet satsar på att ha kul på och vid sidan av banan och att hjälpa och lära av varandra. De som har tävlat länge kan hjälpa de som är yngre i sporten som ett ”mentorskap”.

Med detta hoppas man i team Karnag att bidra till att fler inspireras och börjar med båtracing oavsett ålder och ambitionsnivå.

Wikens Båtselskap är stolta och glada att stå som värd för årets SM i C55. C55 är en båttyp som på kort tid vuxit till en av landets största och populäraste entypsklasser med mellan 40-50 startande båtar på ett svenskt mästerskap. Med sin enkelhet i kombination med goda och fartfyllda egenskaper lockar C55:an seglare i alla åldrar och olika nivåer.

Bland årets deltagare återfinns därför en blandning av alltifrån glada debutanter i mästerskapssammanhang till rutinerade seglare av Sveriges yttersta elit. Vissa med både VM- och OS-meriter. Vi hoppas även på några deltagare från Tyskland.

WBS har som arrangör högt ställda ambitioner för att få till ett lyckat mästerskap. 
Förutom att naturligtvis arrangera förstklassiga seglingar vill WBS även erbjuda deltagare och åskådare en festlig inramning som är lite ut över det vanliga. Mästerskapet har därför lagts i samband med den välbesökta och gemytliga Vikenfresten i hamnen, som erbjuder underhållning och aktiviteter för alla åldrar. Besökarna i hamnen ska kunna följa resultaten via bildskärm och få kontinuerliga rapporter från dramatiken ute på banan.

Banområdets placering styrs av väder och vind, men vid gynnsamma förhållanden kommer banan läggas publikvänligt nära hamnen. För dom som önskar uppleva seglingarna på riktigt nära håll finns möjligheten att hänga med ut på åskådarbåtar.

Program för SM i C55
Torsdag 2/8
13:00–21:00 Registrering
18:00 Träningssegling (ingår inte i SM)

Fredag 3/8
09:00–13:30 Registrering
14:00 Rorsmansmöte
15:00 Första start för dagens seglingar
18:00 Öppningscermoni med After Sail och prisutdelning för dagens seglingar.

Lördag 4/8
10:00 Första start för dagens seglingar.
19:00 Regattamiddag och prisutdelning för dagens seglingar

Söndag 5/8
11:00 Första start för dagens seglingar
15:00 After Sail och prisutdelning

Volvo Ocean Race har öppnat ett museum i Alicante i Spanien. De gör det tillsammans med regeringen i Valencia. Museet öppnades i tisdags och ska bli ett dynamiskt tillskott till regionens kultur, utbildning och sportevenemang. Volvo Ocean Race har redan sin permanenta bas i Alicante.

Museet är först i sitt slag i hela världen med att erbjuda besökare extrema utmaningar med elitseglare och tävla mot dessa i Volvo Ocean Race, som är världens längsta och tuffaste professionella sporthändelse.

Vid invigningen fanns bland andra Alberto Fabra, president i Valencian Regional Government, Sonia Castedo, borgmästare i Alicante, och Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race på plats.

Både vuxna och barn kan få en unik upplevelse genom att se insidan av kappseglingsbåtarna som tävlar under nio månader på en 39 000 Nm lång bana.

Museet ligger vid Alicantes före detta maritima station. Det är fulladdat med den senaste tekniken så att besökarna kan få en bra inblick i förhållandena under Volvo Ocean Race. Här visas bland annat den senaste kommunikationstekniken, livet ombord, marina ekosystem med mera.

Museet ska också erbjuda ett utbildningsprogram för seglingsintresserade. Här finns även kafé och andra faciliteter

– Vi är väldigt stolta för att kunna öppna dörrarna till det nya Museo Volvo Ocean Race. Det är ett unikt projekt som kommer att förvåna och underhålla tusentals besökare under de kommande åren, säger Knut Frostad, som själv har deltagit i Volvo Ocean Race fyra gånger.

– Alicante är vårt hem och vi tycker att det känns bra att kunna välkomna även våra grannar på besök när det tajtaste racet i tävlingens 39-åriga historia håller på att avgöras.

Info: www.museovolvooceanrace.com

Foto: Volvo Ocean Race.

Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.

Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Många större f.d. bemannade fyrars framtid är på sikt osäker då alla troligtvis inte kommer att kunna bevaras. Med största sannolikhet kommer inte heller några fler bemannade fyrplatser att uppföras. Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året hölls 72 fyrplatser i Sverige öppna vilka besöktes av tillsammans fler än 12.200 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår det även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser. På vissa fyrplatser kan man köpa något att äta och dricka men annars rekommenderar vi att man tar med egen förtäring. Kom ihåg att flera av ovan nämnda fyrar är belägna på öar. Kontrollera hur du tar dig dit och vad det kostar. Vädret kan också orsaka att vissa platser inte kan besökas.

Under samma augustihelg arrangerar även världens radioamatörer sin årliga fyrradioweekend. De bemannar ett flertal fyrplatser (år 2011 bemannades 464 fyrplatser varav 20 i Sverige) runt världen med radioamatörer som talar med varandra via kortvågsradio. Läs mer om radioamatörernas fyrweekend på hemsidan: http://www.illw.net

Svenska Fyrsällskapet hoppas att du under helgen 18-19 augusti besöker någon eller några av nedanstående 70-tal fyrar. Vi har listat deltagande fyrar med början längst upp i norr från finska gränsen sedan runt vår kust upp till gränsen mot Norge och avslutar med några fyrar i Vänern och Vättern. Fyrarna är normalt öppna mellan 12 – 16 men viss lokal variation av öppettider kan förekomma och i så fall har vi skrivit detta efter fyrnamnet. Flera fyrar är öppna både på lördag och söndag och i så fall står det (L+S) efter fyrnamnet. Det finns även ett par fyrar som är öppna en annan dag istället för 18-19 augusti men det finns i så fall angivet på respektive fyr

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida.

Info: www.fyr.org

Klicka på knappen FYRAR i vänster kolumn.

Stora Nolia firar sitt 50-årsjubileum i sommar i Piteå – Årets Stora Nolia blir något utöver det vanliga med en mängd nyheter, höjdpunkter och utvecklade områden. – Intresset för att vara utställare på mässan är jättestort. Vi har aldrig förut fått in så här många anmälningar i ett så tidigt skede innan mässan. Jubileet bjuder på en specialutställning, underhållning och överraskningar.

– I år blir motor- och fritidsområdet något av det häftigaste vi har haft på Stora Nolia. Stora Nolia har ingått ett samarbetsavtal med BRP Sweden AB (Bombardier Recreational Products Inc). Besökarna på Stora Nolia har ett stort motor- och fritidsintresse, ett intresse som bl.a. innefattar terrängfordon samt snö- och vattenskotrar – områden där BRP Sweden är starka.

– Bland branscher som växer kan vi se husvagns- och husbilsbranschen – Stora Nolia är den plats i Sverige där de senaste husvagns- och husbilsmodellerna visas först.

– Ursprungligen var Nolia en lantbruksmässa – lantbruket har fortfarande sin plats på mässan, lantbruksmaskiner är en viktig del.

– Trädgård, möbler och dekorationer är populärt. Vi kommer att arrangera en oas för trädgård mitt på området.

– Hunddagis är en succé i repris – besökare har möjlighet att lämna sina hundar här så de slipper sitta i den varma bilen.

– Vi försöker hela tiden utveckla återvinningen, vi har återvinningsstationer på området.

– Genom att arrangera busstransport från bl.a. Umeå vill vi öka tillgängligheten och samtidigt värna om miljö. Vi försöker även få besökarna att använda cyklar till och från mässan.

– Kvaliteten på saluhallen har förbättrats ytterligare och vi arbetar för ett brett produktsortiment – det ska finnas något för alla.

– I samband med 50-årsjubileumet arrangerar vi utställningen ”Känt och okänt från 60-talet”

– Frösunda Gruppen är en av våra utställare, de kommer till att hjälpa besökare med funktionsnedsättning.

– För barnen kommer Byggare Bob och Dora Utforskaren.

– Utöver aktiviteter och program har öppentider ändrats, onsdagen den 8 augusti kommer mässan att vara öppen på kvällen.

– På mässan ska finnas något för hela familjen – barn som vuxen. Sammantaget blir det ett riktigt spännande och intressant jubileumsår för Stora Nolia, avslutar Lars Olovson.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad. Här är årets alla viktigaste evenemang på Utö.

21-24 jun Utö Värdshus och Nya Dannekrogen – kvartsfinal EM fotboll, storbilds-TV
22 jun Midsommarstång kläs kl 13, kl 14 dans runt stången, Utö Värdshus
22-23 jun Utö Värdshus – coverband SMASH
22-23 jun Ny Dannekrogen – kl 17.30 – 20.30 trubadur, kl 22.00 – 01.00 DJ
23 jun Friluftsgudstjänst vid kvarnen kl 11, arrangör Utö Kyrka
27-28 jun Utö Värdshus och Nya Dannekrogen – semifinal EM fotboll, storbilds-TV
1 jul Utö Värdshus och Nya Dannekrogen – final EM fotboll, storbilds-TV
4 jul Utö Värdshus – viskväll med Sjörök
7 jul Utö Kyrka kl 18.00 – musikafton med sånggruppen Mysing
11 jul Utö Värdshus – coverband Kort i rocken
12 jul Utö Värdshus – rockcovers med Brand New Logica
12 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikafton med Elisabeth Ljunggren sång och Magnus Bergman piano
12-13 jul Pizzastugan -– musikafton med Ragdoll
14 jul Hembygdsgården kl 11-14 – flakloppis
14 jul Gula Villan kl 18.00 – musikafton med Lovers of Covers
15 jul Högmässa på Huvudskär kl 13, arrangör Utö Kyrka, resebokning görs på tel 070-240 61 53
16 jul Utö Gästhamn – Kajpartaj
18 jul Utö Värdshus – partycovers och jubileumsfest med Smash
19 jul Utö Kyrka kl 18.30 – folkmusik med Randas
21 jul Pizzastugan – musikafton med Mad Lee Riot
22 jul Gudstjänst på Kymmendö kl 11, arrangör Utö Kyrka, resebokning görs på tel 070-240 61 53
25 jul Utö Värdshus – coverband 100%
26 jul Utö Värdshus – musikafton med Sonja Aldén
26 jul Utö Kyrka kl 18.30 – allsång för stora och små, allsångsledare Kristina Ljunggren
27 jul Pizzastugan – musikafton med Pelle Törner och Jejja Sundström
1 aug Utö Värdshus – coverband Beeflat
2 aug Utö Kyrka kl 18.30 – Bengt Jangeldt berättar om sin nyutgivna bok om Raol Wallenberg
3 sept Ö till ö – multisporttävling från Sandhamn till Utö, 10 km simning och 54 km löpning
20 okt Utö Värdshus – eldshow under temat ”Eld över hav och land”

Övrigt Hembygdsgården – öppet hus och akvarellutställning av Malin Nord 15-29 jul, kl 13-16
Utö Gruvmuseum öppet 16 jun-19 aug, kl 13-16
Utö Kyrka öppet 16 jun-12 aug, kl 10-16
Seglarbaren – trubadur tors-lör v.27-31
Nya Dannekrogen – trubadur och DJ tors-lörd v.28-30
Nya Dannekrogen – visar alla Sverigematcher under EM fotboll, storbilds-TV
Julmarknad 1-2 dec, 8-9 dec samt 15-16 dec

Reservation lämnas för eventuella ändringar i evenemangsagendan

Stiftelsen Håll Sverige Rent blir partner till Initiativet Hållbara Hav i ett långsiktigt samarbete. Håll Sverige Rent arbetar för att motverka nedskräpningen, öka återvinningen och främja miljömedvetandet hos individer och organisationer. Bland annat arbetar organisationen med kampanjer som de Nationella Skräpplockardagarna och Kusträddarna samt med miljöutmärkelser som Grön Flagg, där förskolor och skolor får ett verktyg för att arbeta med miljöfrågor.

”Vårt vackra innanhav Östersjön står inför många hot, inte minst från allt skräp som hamnar på stränderna och i havet. Initiativet Hållbara hav är ett utmärkt tillfälle att visa alla som bor och vistas kring Östersjön vilka utmaningar vi står inför och hur man själv kan bidra till lösningen”, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent.

Initiativet Hållbara Havs viktigaste ambassadör för Östersjöregionen är briggen Tre Kronor af Stockholm, ett unikt 46 meter långt fartyg från 2008 byggt enligt förlaga från 1850-talet.
I juli och augusti kommer skeppet att besöka 10 hamnar i sommarsverige med start i Visby under Almedalsveckan för att skapa fokus kring Östersjöns framtida utveckling och hållbarhetsfrågor.

-“Vi är glada att välkomna Håll Sverige Rent till Initiativet Hållbara Hav. Det finns en naturlig koppling mellan Håll Sverige Rent och vårt arbete med östersjöfrågor. Håll Sverige Rent är ett starkt varumärke och har en vision om ett skräpfritt Sverige som stämmer väl överens med Våra tankar om ett friskare Östersjön”, säger Anders Mannesten, marknadschef på Briggen Tre Kronor.

FAKTA Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara Hav påbörjades i september 2011 och är ett gränsöverskridande och tvärvetenskapligt samarbete mellan kommersiella aktörer, ideella organisationer, forskarvärlden och offentlig sektor. Medverkande i Initiativet är för närvarande förutom Stiftelsen Håll Sverige Rent bland andra det svenska Hovet, WWF, C2 Vertical Safety, MSC, Baltic Sea Action Group, Miljödepartementet, HaVsmyndigheten och Stockholms universitet.
Huvudpartner för Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera.

Initiativet Hållbara Hav 2012

•Almedalen – Kick off Hållbara Hav 20120704
Miljöutställningen invigs
Skräpdykning med Håll Sverige Rent och Folke Rydén Production
•Den svenska resan v 28 – 34
Visby-Kalmar-Karlshamn-Simrishamn-Helsingborg-Karlskrona-Västervik-Nyköping-Stockholm *
I flera hamnar presenteras Miljöutställningen och skräpdykningen, seminarier, lokala aktiviteter.
•Den internationella resan v 35 – 39
Helsingfors-Tallinn-Riga-Köpenhamn *
I Köpenhamn genomförs bland annat ett möte mellan den danska och svenska miljöministern ombord på Briggen.
* Preliminära ruttplaner.

Läs mer på www.hallbarahav.nu

Det är viktigt att tänka på miljön när du gör båten sommarfin. De flesta har redan målat och sjösatt nu, men här är några tips. – Även om man målat om båten med mindre skadliga färger så kan giftiga ämnen läcka ut i vattenmiljön från äldre, underliggande färglager. Många använder också giftigare färg än vad som behövs för det område där man har sin båt, säger Janna Ekholm, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Tvättning ska helst ske på en spolplatta där spolvatten med tillhörande färgrester samlas upp och renas eller avskiljs.

HaV har fått i uppdrag av regeringen att, i samråd med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen, ta fram förslag till riktlinjer och riktvärden för båtbottentvättning av fritidsbåtar. Bland annat har HaV tagit prover av spillvattnet vid 38 av landets spolplattor på väst- och ostkusten. Resultatet visade höga halter av TBT (tributyltenn), en mycket giftig organisk förening som ursprungligen togs fram för att bekämpa parasitsjukdomen snäckfeber (bilharzia). TBT var tidigare vanligt i båtbottenfärger men förbjöds 1989. Trots detta finns fortfarande rester kvar i vår miljö. HaV fann också höga halter av Irgarol, samt koppar och zink i spillvattnet från båtbottentvätt. Resultaten från undersökningarna samt riktlinjer och riktvärden presenteras senare i sommar.

– I dag finns en stor osäkerhet kring vilka miljökrav som ska gälla vid båtbottentvättning och det skiljer mycket mellan landets kommuner. En del har krav för båtbottentvättning av fritidsbåtar och andra inga. Det finns en stor efterfrågan på riktlinjer, både från kommunerna och hamnägarna, säger Janna Ekholm.

TBT nämns i EU:s vattendirektiv som ett farligt prioriterat ämne. Ämnet ändrar och stör körtelsystemet och dess produktion av de hormoner som styr utveckling, tillväxt och fortplantning hos djur och människor. Irgarol ersatte i viss utsträckning TBT i båtbottenfärger men är numera förbjudet i båtbottenfärger för fritidsbåtar.

Koppar har använts i båtbottenfärger i flera hundra år. I små mängder är det livsavgörande för människor, djur och växter men i höga halter blir ämnet giftigt. Halterna av koppar i den marina miljön ökar och den ökade användningen i båtbottenfärger misstänks kunna bidra till detta.

– Idag vet vi att både tillåtna, otillåtna och så kallat miljövänliga färger innehåller giftiga ämnen som riskerar att skada havsmiljön. Detta presenterades bland annat i en avhandling vid Stockholms universitet i höstas, säger Janna Ekholm.

Hamnar och marinor ligger ofta placerade inomskärs vid kusten, i och invid grunda och skyddade vattenområden som är viktiga livsmiljöer för ett stort antal arter av fisk, fågel, ryggradslösa djur och vattenväxter. Dels är grunda områdena ofta vegetationsrika med exempelvis ålgräs och blåstång, dels värms de upp snabbt på våren, vilket gör att den biologiska produktionen startar tidigt.
Traditionella båtbottenfärger läcker ur sig giftiga ämnen som motverkar påväxt av till exempel alger och havstulpaner. Men gifterna sprids i vattnet och påverkar där en mängd andra djur och växter eftersom ämnena är svåra eller omöjliga för naturen att bryta ner. Gifterna stör fiskens fortplantning och hämmar tillväxten av bland annat tång, alger och musslor. Under 1970-talet slog användningen av TBT ut stora delar av ostronproduktionen i franska Archachon Bay.

Ett antal nyligen publicerade undersökningar visar också att sedimenten vid båtuppställningsplatser är kraftigt förorenade.

– Det är alarmerande uppgifter som kommer fram och de visar allihop på samma sak, att giftet i båtbottenfärgerna har spridits till naturen och fortfarande gör det. Att komma tillrätta med detta problem kommer ta lång tid och kosta mycket pengar, men med enkla medel kan vi se till att inte fortsätta förorena utan istället vända trenden, säger Janna Ekholm.

Under 2011 klev Anytec in som partner i företags- och kändisgolfen MPC Stjärngolf. Även i år kommer Anytec att medverka och finnas på plats under tävlingen och erbjuder Anytec ett exklusivt Hole-In-One-pris i form av en Anytec 530 SPD – en prestandabåt för de allra tuffaste förhållanden. Samtidigt som det egna Anytec-teamet jagar en hög placering vid golftävlingen kommer dedikerad personal att finnas tillgänglig för att besvara alla typer av frågor om båtar och båtliv.

– Att vi kliver in som partner till MPC Stjärngolf känns precis rätt, och är ett högklassigt evenemang som stämmer väl in med den målgrupp vi riktar oss mot. Det är ett evenemang som har en stark tävlingsnerv och passar perfekt ihop med vårt varumärke, säger Mats Melbin, VD Anytec Holding AB.

Tävlingen arrangeras i fyra orter i form av Stockholm, Göteborg, Malmö och i Örnsköldsvik. Tanken med MPC Stjärngolf är att förena nytta med nöje där företag får chansen att träffas och ges möjligheter till affärssamarbeten kombinerat med sportslig tävlingsnerv och nöje. De kända profilerna som tillsätts i varje team ger evenemanget den stjärnglans evenemanget eftersträvar. Utöver en högklassig golftävling innehåller evenemanget ett flertal kringarrangemang såväl i samband med tävlingen som vid efterföljande bankett, prisutdelning och efterfest.

– Att ha Anytec som partner från båtbranschen känns mycket bra, eftersom de från start visat att de är villiga att satsa på evenemanget, och att vi tillsammans siktar mot samma mål – att höja evenemanget. Vi har en partner per bransch och att vi fortsätter ha Anytec som partner gällande båtbranschen känns helt rätt, säger Marcus Palmqvist, CEO Partner MPC AB.

När S:t Petersburgs ungdomar slutar skolan firas det inte som i Stockholm med att man åker lastbilsflak genom stan. Istället ordnar S:t Petersburg en tio dagar lång kulturfestival med musik, balett och skådespel. Sedan tre år är det den svenska briggen Tre Kronor af Stockholm som hyrts in av staden S:t Petersburg för att avsluta festivalen.

Avslutningen av festivalen kallas Scarlet Sails, efter Alexander Grin klassiska roman med samma namn, där en vacker flicka väntar på att hennes älskade ska komma på ett fartyg med purpurröda segel.

I finalen paraderar Tre Kronor af Stockholm med purpurröda segel på Neva och avslutar med en vacker sväng framför Vinterpalatset. Allt ackompanjeras av symfoniorkester, operasångare och ett jättefyrverkeri medan en dryg miljon åskådare kantar flodens stränder.

White Nights och Scarlet Sails är Rysslands största publika evenemang och ses på plats av en dryg miljon åskådare samtidigt som det sänds i TV över hela landet.

Idag anlände Tre Kronor af Stockholm till S:t Petersburg där ett hårt arbete nu väntar med att byta alla segel mot ett specialsytt segelställ i röd segelduk. Därefter ska man repetera in koreografin så att fartyget seglar i takt med musiken och fyrverkeriet. Själva framträdandet sker natten mellan 23 och 24 juni.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

Högsta Domstolen har sänkt straffet för en man som körde båt med över 0,2 promille alkohol i blodet. Han hade 0,66 promille och dömdes därför av tingsrätten till 80 dagsböter för sjöfylleri. HD ändrade dock domen och sänkte påföljden till 50 dagsböter, uppger P4 Blekinge.

Rättsfallet är extra intressant eftersom det är det första fallet där HD har prövat den nya promillelagen på sjön.

Så här skriver P4 Blekinge:

“Det är mindre farligt att vara full på sjön än på landsvägen, det har Högsta domstolen (HD) slagit fast i en dom.
Det fall som domen baseras på bygger på en tur som en då 58-årig smålänning gjorde med sin segelbåt för två år sedan längs kusten i Blekinge.

Mannen hade motsvarande 0,66 promille alkohol i blodet och dömdes av tingsrätten till 80 dagsböter för sjöfylleri, vilket är samma påföljd som han skulle ha fått om han kört bil.

Men nu har Högsta domstolen fastställt straffet, som sänkts till 50 dagsböter.

Kaptenen har framfört båten utan anmärkning och området var inte högtrafikerat, skriver HD i domen som får kritik av Riksåklagaren.”

Länk: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=7653&artikel=5155279

Nu letar Nimbus Boats ägare med det stockholmsbaserade riskkapitalbolaget Altor i spetsen efter nya ägare eller någon annan lösning för den krisdrabbade båtkoncernen. Nimbus Boats har gjort mycket stora förluster på flera hundra Mkr de senaste åren. På grund av den pågående ekonomiska osäkerheten är det svårt att få lönsamhet till bolaget.

Det är Dagens Industri som i dagens utgåva uppger att det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital har varit i Göteborg för att titta närmare på Nimbus Boats, som behöver vända förlusterna till vinst så snart som möjligt.

Idag ägs Nimbus Boats, som startades av Volvo Pentas legendariska chef Harald Wiklund och drevs vidare av hans söner Hans och Lars Wiklund, till 62 procent av Altor medan Hans Mellström äger resten. Mellström är även ägare till Viamare med dotterbolagen Promarina, Stockholmradio med flera.

– Vi undersöker vilka möjligheter det finns att intressera en extern investerare för att gå in i bolaget. Det finns också andra alternativ, som att frigöra tillgångar och sänka lånebördan, säger Fredrik Strömholm, partner i Altor, till Dagens Industri.

Nimbus är ett av Skandinaviens starkaste varumärken på motorbåtsmarknaden. Företaget har varit vägledande för att utveckla nya motorbåtar under många år och deras stilsäkra koncept var länge en säker investering. Marknadsläget har dock förändrats och idag är Nimbus lika beroende som alla andra båtproducenter av att försäljningen kommer tillbaka och ökar igen.

Enligt Dagens Industri har Nimbus Boats fått en frist på sig till 30 september innan ägarna vidtar åtgärder. När företaget var som störst för 5–6 år sedan omsatte det cirka 1 miljard kr. Idag är omsättningen betydligt lägre och kanske halverad.

Kommentarer

Sneseglaren 01:29:32 2012-06-22

Vem vill ha en båt dessa dagar? Vi båtägare jagas ständigt med irrelevanta inskränkningar och uttryck för missunnsamhet från politiker och myndigheter. Förmynderiet tar nya tag med rop om flytvästtvång, skatter, "körkort", registreringar etc till redan lagda dumheter om 0.2 promille och förbud för ofarliga färger. Låt svensk båtindustri gå samma öde till mötes som bilarna så kan vi köpa billigga Kinesiska båtar eller resa oftare utomlands.

Kristian 22:27:47 2012-06-25

Jag vill ha båt..
Varför är det dåligt med ett register? Skulle säkert underlätta vid olyckor, stölder m.m.. Nu är det ju ingen ordning alls.
Självklart är det bra att det införs en promilegräns… jag vill inte att någon berusad ska köra i närhenet av mina barn eller andras…
Men en öl eller två när man har ankratför dagen är ju aldrig fel.

Sneseglaren 00:30:42 2012-06-27

Hej Kristian. Kul att du vill ha båt! När det "gamla" registret infördes stals det mängder av båtar då man "för-registrerade" tänkta stöldobjekt. Med den offentlighet som är i Sverige har jag NOLL lust att tjuvar ser att jag är med hela familjen i Sandhamn så det är fritt att länsa hemma. Någon som snor en båt tar bort registering det första de gör 0 noll nytta.

Det har i modern tid alltid varit förbjudet att köra/segla på fyllan. Nu har man infört en gräns som helt saknar stöd i forskning och statistik. Det hade räckt att redan tidigare ändrat villkoren för Polis/KBV att ingripa och KBV verkar ju fått obegränsade resurser nu att jaga oskyldiga båtägare. Många inslag av rent myndighetsmissbruk därtill.

Kristian 16:06:36 2012-06-27

Hej!
Du kan ha en liten poäng men jag köper ändå inte allt.
Om" tjuvarna " kan titta vilka som är på semsester så är det väl bara att åka till en kaping och kolla uppreg nr på en husbil och åka hem till ägaren.
Detta förekommer säkert som din terori men tror ändå att det skulle vara mer fördelar med detta.

Helr rätt att kustbevakningen numera kan göra alkotester sedan några år tillbaka. Har man inte drukit så är det väl ingen fara att bli stoppad några ggr per år.
.