Nyheter

Den 20 juli drar 100-årsjubileét som firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn igång. Den 17 dagar långa Jubileumsregattan – där allt utom restaurangbesök är gratis – har ett digert program: rekordstort Classic Boat Meet med båtar som deltog 1912, världsseglare med Hugo Stenbeck och Klabbe Nylöf i spetsen, musikfestivalen 100-årsfesten med bland andra Amanda Jenssen, seglingstävlingar – däribland Europamästerskap för 6mR, Europacup för SK30 och Svenska mästerskap i Drake. Dessutom invigs Nordens största pir.

– Jubileumsregattan blir det största evenemanget som någonsin har arrangerats i Nynäshamn. Vi hoppas på en bred skara besökare med allt från seglare och deras anhöriga till festivalbesökare och barnfamiljer, säger Nynäshamns kommuns projektledare Nina Munters.

Seglingstävlingar under 17 dagar
I stort sett varje dag under Jubileumsregattans 17 dagar är det seglingstävlingar. Tävlingsprogrammet består av öppet Europamästerskap i 6mR, Europacup för SK30 samt Skärgårdskryssarpokalen för A22 – klasser som lockar många internationella tävlande. Det blir även Svenska mästerskap i Starbåt, Finnjolle och Drake samt tävlingen Neptunkryssarpokalen.

– Vi hoppas att det blir en härlig revy av olika tävlingsklasser och riktigt kontinental atmosfär, säger Jan Klingeborn, projektledare Nynäshamns Segelsällskap, NSS.

Välkända seglare
Tävlingarna i Nynäshamn lockar många namnkunniga seglare från totalt 13 länder, däribland Kina, Nya Zeeland, Canada och USA. Bland seglarna märks Hugo Stenbeck som ska försvara EM-titeln i ”sexor”.

En av deltagarna i de internationella Svenska mästerskapen i Drake är världsseglaren Klabbe Nylöf som har tävlat i bland annat Whitbread Round the World Race och Volvo Ocean Race.

– Det är fantastiskt roligt och bra att segla i Nynäshamn. Det är en av Sveriges bästa platser att kappsegla på, som både är lätt att ta sig till och som har otroligt bra kappseglingsvatten. Extra kul blir det att segla under ett maffigt hundraårsjubileum som Jubileumsregattan, säger Klabbe Nylöf som även är med och arrangerar Audi Dragon Cup där en av deltävlingarna är de Svenska mästerskapen i Drake under Jubileumsregattan.

Största Classic Boat Meet någonsin
På programmet står även Classic Boat Meet 20-23 juli. Närmare 260 båtar har anmält sig till det fyra dagar långa evenemanget vilket gör Classic Boat Meet i Nynäshamn till den största samling klassiska båtar som har skådats i Sverige. Cirka 30 av båtarna är byggda 1912 eller tidigare, bland dem märks 1912 års svenska guldmedaljör Kitty samt Norges guldbåt Taifun. Besökarna kan både titta på de vackra båtarna som ligger i Gästhamnen samt se dem kappsegla en skärgårdsbana som syns från land.

– Vi står inför en av de största veteranbåtsfestivalerna i Europa någonsin. Drygt 260 klassiker från elva olika nationer är helt makalöst. Vilken fest det blir, säger Tor Hedvall, Sveriges Klassiska Fritidsbåtar.

100-årsfesten – musikfestival 27-28 juli
Fredag och lördag 27-28 juli hålls 100-årsfesten – en festival under bar himmel i Svandammsparken med plats för 7 500 personer. Amanda Jenssen uppträder liksom Movits!, Albin Gromer, Theresa Andersson, Aleks och Lilla Sällskapet.

Olympic Day 23-27 juli
Under Olympic Day får barn och ungdomar prova på en mängd olika idrotter under ledning av Sveriges olympiska stjärnor. Brottaren Jalmar Sjöberg, hockeyspelaren Danijela Rundqvist och badmintonspelaren Emma Wengberg är hittills klara för Nynäshamn. Barnen kan bland annat prova bågskytte, golf, ridning och segling.

Invigning av Nordens största pir
Nordens största pir invigs när Jubileumsregattan drar igång fredag 20 juli. Piren, som är både vågbrytare och åskådarläkare, är närmare 400 meter lång. På land, i förlängningen av piren, byggs en sittvänlig brygga – en så kallad havstrappa. Totalt blir det alltså en cirka 700 meter lång strandpromenad och sittplats med utsikt mot havet – mitt i händelsernas centrum under Jubileumsregattan.

Spektakuläre Jonas Paulman delar ut stipendium
Jonas Paulman växte upp under otrygga förhållanden med missbrukande föräldrar, fosterhemsplacering och mobbning. Nu kämpar han för barns rättighet till en trygg barndom. Genom spektakulära fysiska prestationer samlar han in pengar som går till barn som har det svårt. 28 och 29 juli simmar han 2,5 km, paddlar Nynäshamn – Trosa – Nynäshamn för att söndag 29 juli klockan 15.00 dela ut stipendium till någon i Nynäshamn som arbetar med ungdomar på ett bra sätt.

SM i berättarslam 25 juli
Tävlingen utser Sveriges bästa berättare. Under maximalt 15 minuter för kval och final berättar de tävlande allt från sagor och skrönor till myter och egna livsberättelser. De tävlande, som alla har vunnit regionala tävlingar tidigare i år, kommer från Skåne i söder till Umeå i norr.

Samhällsbyggnadsdag 26 juli
Hur planerar kommunen för ett hållbart Nynäshamn? Kommer den nya godshamnen på Norvikudden att ha hållbara och miljövänliga transporter? Samhällsbyggnadsdagen – en heldag med föreläsningar och diskussioner på temat ”hållbar tillväxt”- ger svar på bland annat de frågorna.

Övrigt
Det blir även parad med veteranbåtar, uppvisning med veteranflygplan, dansshow, underhållning med trollkarl och ballongprinsessa med mera.

Jubileumsregattan är ett samarbete mellan Nynäshamns kommun, Sveriges Olympiska Kommitté, Nynäshamns Segelsällskap och Sveriges Klassiska Fritidsbåtar.

Info: www.jubileumsregattan.se

Bilder:
Kitty: 1912 års guldmedaljör Kitty kommer till Nynäshamn. Foto: Jan Klingeborn.
Hamnen 1912: Båtar som deltog vid tävlingarna 1912. Foto: Atelier Ekegren.

Efter en rafflande finalvinst mot regerande världsmästaren Ian Williams i Korea Match Cup leder svenskhoppet Björn Hansen VM i matchracing, Alpari World Match Racing Tour. Det är en taggad Hansen fylld med självförtroende som nu ska ta sig an det tuffa startfältet i Marstrand i den tredje deltävlingen i VM, Stena Match Cup Sweden 2 – 7 juli.

– Vinner vi i Marstrand så siktar vi på att ta hem VM-titeln, säger Björn Hansen.

Hansen leder på 31 poäng, samma som tvåan, den unge fransosen Pierre-Antoine Morvan. Björns framgångar har också färgat av sig på ISAF:s matchraceranking där han under juni klättrat till näst bäst i världen, karriärbästa för den svenske seglaren. Startfältet i Stena Match Cup Sweden är stenhårt, men Hansen och hans Mekonomen Sailing Team har chansen att rycka i toppen.

– Vi gjorde ett fantastiskt resultat i Korea. Med ett riktigt starkt hemmastöd i Marstrand och en lyckad seglingsvecka har vi alla möjligheter att fortsätta njuta av en lyckad säsong. Men vi måste börja bra för att hänga med. Startfältet är starkt och det är små marginaler men vi ska göra allt vi kan för att vinna. Stena Match Cup Sweden är en mycket speciell tävling för oss, säger Björn Hansen.

Hansen seglade tävlingen första gången 1999 och tog hem första segern under tuffa förhållanden 2007. I fjol tappade han den femte och avgörande finalseglingen mot blivande världsmästaren Ian Williams. Samme Williams som han istället lyckades slå i en avgörande segling om segern i Korea, den senaste deltävlingen på touren.

– Vi känner absolut att vi är bland de bästa när vi seglar nära vår högstanivå och med ett positivt resultat i ryggen från Marstrand har vi alla möjligheter att vinna VM i år, avslutar Björn Hansen.

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com

Facebook: Stena Match Cup Sweden

Twitter: @StenaMatchCup

Blogg: www.sailingsweden.se

Två år efter lanseringen av en helt ny båtfamilj med namnet Drive visar finska Fiskars två nya modeller i denna serie. Drive Open 56 är en rymlig och lättkörd båt med gott om utrymmen och en väl skyddad förarplats. Den 5,6 meter långa pulpetbåten Drive Open 56 är avsedd för motorer på 60-100 hk.

– Vårt mål har varit att formge klassens rymligaste och mest funktionella aluminiumbåt. Nya Drive är en mångsidig och i särklass funktionell båt, säger Juha Lehtola chef för båtverksamheten på Fiskars.

Fiskars Drive båtar representerar modern, elegant skandinavisk formgivning. Tack vare det styva och lätta aluminiumskrovet kan man utan bekymmer ta i land var som helst och som årsservice räcker tvätt. Fiskars 50-åriga erfarenhet av aluminiumbåttillverkning garanterar god körbarhet och kvalitet.

– Drive Open 56 fungerar inom ett ekonomiskt och brett motoreffektområde. Tack vare den breda motorskalan hittar varje användare en kombination av båt och motor som passar de egna behoven, säger Anders Kurtén produktutvecklingschef på Fiskars Boats.

För normalt bruk räcker en 60 hk motor, medan man med en 100 hk motor får prestanda för större last och mer krävande väderförhållanden. Drive-båtarna utrustas alltid med Mercury-motorer.

Vid formgivningen av Drive Open 56 har företaget satsat på överskådlighet i interiören, rymlighet och mångsidig användbarhet. Den nya modellen erbjuder den bästa interiören i sin storleksklass. De stående pulpeterna erbjuder ett perfekt skydd mot vind och stänk och bakom dem finns ett rymligt utrymme för vistelse.

Fören är osymmetrisk: på babords sida finns en rymlig förvaringsbänk, på styrbord antingen öppet däcksutrymme eller en löstagbar Igloo kylväska.

Det praktiska körkapellet fås som tilläggsutrustning. Kapellgaraget är förhållandevis stort för båtar i den här storleksklassen, så upp- och nedfällande av kapellet är i särklass enkelt. Sikten är god också med kapellet uppfällt.

Drive Open 56 har en omfattande grundutrustning. I båtens pris ingår bl.a. ennyckelssystem samt fast dörr mellan pulpeterna.

Drive-båtarna baserar sig på Fiskars AHT-teknologi. I sin egenskap av Europas största aluminiumbåtstillverkare har Fiskars över 30 års och 100 000 båtars erfarenhet av aluminiumbåtstillverkning. I Fiskars Drive-kollektionen ingår åtta båtar; den minsta är den stiliga öppna Drive Open 42, de största är utflyktsbåtarna Drive Hardtop 66 och Drive Daycruiser 66 med hardtop.

Tekniska specifikationer
Längd 5,6 m
Bredd 2,23 m
Vikt ca 670 kg
Personantal 7
Motorrekommendation 60-100 hk

Info: www.driveboats.com

Under sommaren vistas många ute i landets skärgårdar, i fjäll och i skog och vet inte alltid exakt var de befinner sig. Cirka sju av tio samtal till SOS Alarm kommer från en mobiltelefon och till skillnad från de fasta telefonerna så finns det svårigheter i att lista ut var hjälpsökaren befinner sig, om de själva inte vet.

– Mycket händer under sommaren, folk är i rörelse på ett helt annat sätt, många av sommarens olyckor sker kring vatten och på vägarna. Det är oerhört värdefullt för oss om man vet var man befinner sig, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.

– Våra 112-operatörer får det svårare att lokalisera den hjälpsökande, då många inte vet exakt var de befinner sig under semestern, fortsätter Anders Klarström. Det gör att vi förlorar tid när vi ska skicka hjälp till den nödställde vilket i förlängningen kan betyda skillnad på liv och död.

SOS Alarm sammanställer varje år en checklista för en tryggare sommar med några enkla och konkreta tips på vad du kan tänka på om olyckan skulle vara framme.
1. Ta i förväg fram positionen för den plats där du ska befinna dig. Se t ex. ”visa koordinater” på www.hitta.se/karta eller http://kartor.eniro.se/
2. Skriv ut SOS Alarms ”nödparlör” från SOS Alarms hemsida. Särskilt viktig för den som ska på Europasemester. I parlören finns några vanliga fraser i en nödsituation, översatta till de vanligaste europeiska språken. Vik ihop och spara i passet och/eller bilen. Ladda ner parlören på www.sosalarm.se/sommarinfo
3. Lägg in dina närmaste anhöriga i mobiltelefonens adressbok under namnet ICE (In Case of Emergency).

Fler tips för en säkrare sommar finns på www.sosalarm.se/sommarinfo

Sommar i P1 inleddes på Midsommardagen 23 juni. Först ut var som bekant Anja Pärson, som nu börjar sitt nya liv efter en makalös alpin karriär. Några andra vi kommer att höra i Sommar är gitarrlegendaren Yngwie Malmsteen, fotbollsspelarna John Guidetti och Marta Vieira da Silva. Även Spotify-grundaren Daniel Ek, duon First Aid Kit och skådespelaren Marie Göranzon är Sommarvärdar i år.

På årsdagen av terrorattacken på Utøya, sänds samma program i fyra nordiska länder. Detta är ett unikt samarbete mellan de nordiska radiobolagen NRK, YLE, Danmarks Radio och Sveriges Radio. Sommarvärd på årsdagen är Eskil Pedersen, ledare för Arbeijdernes Ungdomsfylking, Norges motsvarighet till SSU. Eskil Pedersen var på sommarläger på Utøya i över tio år. Hans liv förändrades för alltid den 22 juli förra året.

– I samband med händelserna i Oslo och på Utøya kände de nordiska folken stor sorg och medkänsla med de drabbade. Därför kändes det viktigt att ta initiativet till detta unika samarbete, public service-grannar emellan, säger Bibi Rödöö (bilden), programchef för Sommar och Vinter i P1.
Totalt är det 59 sommarvärdar som gör årets program.
Mer information om Sommarvärdarna och vad de tänker prata om i sina program:
www.sverigesradio.se/sommar

Bilden: Bibi Rödöö, programchef Sommar och Vinter i P1. Foto: Mikael Grönberg/Sveriges Radio.

Hela listan över Sommarvärdarna 2012:
JUNI
23 Anja Pärson, f.d. skidåkare
24 David Hellenius, programledare
25 Christina Lampe-Önnerud, batteriuppfinnare och global entreprenör
26 Jo Nesbø, författare
27 John Guidetti, fotbollsspelare
28 Karin Falck, f.d. tv-producent och regissör
29 Trita Parsi, statsvetare, Iran-expert
30 Yngwie Malmsteen, gitarrist och kompositör
JULI
1 Klara Zimmergren, programledare och manusförfattare
2 Amirzai Sangin, IT- och Telekommunikationsminister i Afghanistan
3 Emma Wiklund, entreprenör
4 Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi
5 Lutfi Kolgjini, travtränare, kusk och uppfödare
6 Neneh Cherry, artist
7 Petter Stordalen, hotellägare
8 Klara och Johanna Söderberg, artister (First Aid Kit)
9 Daniel Sjölin, författare
10 Gudrun Sjödén, designer och vd
11 Heidi Andersson, armbryterska och programledare
12 Daniel Ek, vd och grundare Spotify
13 Jenny Jägerfeld, psykolog, författare och frilansskribent
14 Sébastien Boudet, bagare och konditor
15 Thorsten Flinck, skådespelare, regissör och sångare
16 Magdi Abdelhadi, journalist
17 Katrin Sundberg, skådespelare, regissör, manusförfattare
18 Björn Lindeblad, föreläsare och meditationslärare (Lyssnarnas Sommarvärd)
19 Jan Lööf, författare, illustratör
20 Elsa Billgren, programledare, vintagebloggare, personal shopper
21 Daniel Espinosa, filmregissör
22 Eskil Pedersen, ledare för AUF (Arbeidernes Ungdomfylking)
23 Rakel Chukri, journalist
24 Eskil Erlandsson, landsbygdsminister (C)
25 Marika Carlsson, komiker
26 Christer Björkman, producent för Melodifestivalen
27 Marta Vieira da Silva, fotbollsspelare
28 Jan Scherman, direktör och f.d. vd TV4
29 Lars Lerin, konstnär
30 Sara Bergmark Elfgren, författare och manusförfattare
31 Anders Wijkman, författare och f.d. EU-parlamentariker (KD)
AUGUSTI
1 Soran Ismail, komiker
2 Elise Lindqvist, volontär
3 Ebbot Lundberg, musiker och låtskrivare
4 Hannes Holm, filmregissör och manusförfattare
5 Märta Tikkanen, författare
6 Claes Dahlbäck, styrelseledamot Goldman Sachs och f.d. styrelseordförande och vd Investor
7 Birgitta Svendén, operachef och vd Kungliga Operan i Stockholm och f.d. operasångerska
8 Jonas Jerebko, basketspelare
9 Shima Niavarani, skådespelare och artist
10 Löfven, Stefan, partiledare för Socialdemokraterna
11 Johannes Brost, skådespelare
12 Martina Haag, författare, manusförfattare och skådespelare
13 Anders Olsson, simmare
14 Lotta Lundgren, matskribent och programledare
15 Ison Glasgow, artist och radiopratare
16 Lotta Schelin, fotbollsspelare
17 Amanda Svensson, författare och kulturskribent
18 Marie Göranzon, skådespelare
19 Henrik Dorsin, skådespelare, komiker och sångare

I samarbete med Hydrographica erbjuder nu Solteknik HB att ladda ner även Hydrographicas digitala BSB sjökort från Servern X-Traverse. (Svenska och finska sjökort finns där redan för nedladdning). Alla Hydrographicas BSB sjökort finns att ladda ner. På servern finns korten uppdelade i elva områden med samma indelning som Hydrographica har vid sin försäljning.

Efter att ha laddat ner sjökorten på minnesenheten i datorn, läsplattan eller telefonen så finns sjökorten där för användning, någon ytterligare anslutning till Internet behövs inte.

Programvaror som nu stöder nedladdning är Fugawi Global Navigator, Fugawi Marin ENC. Inom kort kommer programvaran iNavX för iPhone/iPad och programvaran PathAway för Android att kunna ladda ner sjökorten.

Sjökorten är helt i originalformat med all information som finns på pappersoriginalet, tydliga djupkurvor med 2 och 3 meters kurva, soppmajor, höjdkurvor med 2,5 m ekvidistans, bebyggelse , ortnamn etc.

Vid köp av en licens kan nedladdning göras på två olika enheter, kombinationen bestämmer du själv.

Priset för respektive område framgår av nedanstående tabell.
Område Geografiskt område Antal sjökort Pris för området $US
1 Stockholms norra skärgård 8 79
2 Stockholms mellersta yttre 7 69
3 Stockholms mellersta inre 11 109
4 Stockholms södra skärgård 9 89
5 S:t Annas skärgård 9 89
6 Gryts skärgård 10 99
7 Karlskrona skärgård, Hallands Väderö 5 49
8 Västkusten syd 5 49
9 Västkusten norr, Koster 4 39
10 Norra Vättern 2 19
11 Vänern, Läckö 1 11
Nedladdning sker från www.x-traverse.com

Seamaster 280 från Smögen är en ny hyttbåt som ser både snygg och genomtänkt ut på de bilder som vi har sett. Båten har en rymlig ruff och hytt och gott om sänger- och sittplatser. Den har en stor öppningsbar taklucka, skjutdörrar på hyttsidorna och separat vattentoalett i ruffen.

Den första båten av den nya Seamaster 280-hyttversionen är planerad till slutet av sommaren, enligt varvet i Smögen. Båten är byggd på en tidigare modell – Seamaster 280 wa – och delar skrov med sin föregångare.

Många båtägare vill ha en praktisk båt med utombordsmotor och Seamaster 280 ser ut att kunna fylla det behovet väl. Förutom att den nya Seamastermodellen i hyttversion har hög komfort får den även ett skrov med tydlig v-form på 24 grader.

Bland båtens utmärkande drag märks att den har en rymlig ruff och hytt med både säng- och sittplatser. På akterdäcket finns plats för fiskarens utrustning eller solstolar för den som föredrar att ta det lugnt på sjön. Hytten har en öppningsbar taklucka och i fören finns ett väl tilltaget soldäck. Båten är utrustad med separat vattentoalett i ruffen och ett pentry i hytten. Seamaster 280 har en viss ”RIB-känsla” tack vare en kraftig relingslist.

En Volvo Penta D4-260 hk dieselmotor ger en toppfart på cirka 40 knop. Bränsleförbrukningen är, enligt tillverkaren, vid 30 knop ca 1 liter/Nm.

Teknisk specifikationer:
Längd: 8,50 m
Bredd: 3,00 m
Rek. motorstyrka: 200–400 hk
Hastighet: 20–45 knop
Vikt: cirka 2 500 kg
Sittplatser: 8 st
Pris: cirka 700 000 kr plus motor
Info: www.seamaster.se

Anna Tunicliffe, USA, med besättning Molly Vandemoer och Debbie Capozzi är regerande världsmästare I match racing för damer och också nummer ett på rankinglistan. Deras senaste triumf är att vinna Women’s Match Racing ISAF Sailing World Cup för andra året i rad. Nu kommer de till Göteborg och Långedrag för att försvara sin titel.

– Det här världsmästerskapet är en av de tre största tävlingarna för vår del i år. Det är det sista före OS och vi kommer att finslipa vår teknik på vattnet. Alla våra motståndare är i toppform, så det kommer att bli fantastiska seglingar. Vi älskar att komma till Sverige och vi vet att tävlingsorganisationen kommer att vara av högsta klass. Vi ser verkligen fram mot att komma dit och fightas med de bästa i världen! säger Anna Tunicliffe.

Som Anna säger så blir konkurrensen stenhård och alla som kommer till GKSS i Långedrag kommer att få se häftiga seglingar från klipporna eller åskådarläktaren.

Lucy Macgregor och Claire Leroy – tvåa och trea på ISAF:s rankinglista: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/News/Placeholder/Lucy-Macgregor-and-Claire-Leroy/

ISAF Women´s Match Racing Worl Championship 2012: http://www.gkss.se/wmrwc

Rörelsehindrade och synskadade får i en unik satsning möjlighet till upplevelser utöver det vanliga under ytan. Snorkelleden, som självklart är öppen för alla, har anpassats för personer med speciella behov. Förra veckan invigdes Skärgårdsstiftelsens nya snorkelled på Björnö, längst ut på Ingarö i Värmdö kommun. Den 200 meter långa undervattensleden går från en tillgänglighetsanpassad brygga och vidare längs klipporna invid badplatsen Torpesand. Projektet är finansierat av WWF och Skärgårdsstiftelsen vill med detta ge fler möjlighet att upptäcka Östersjöns marina miljö.

– Det är roligt att kunna erbjuda en så spännande och samtidigt så pedagogisk upplevelse. Jag är övertygad om att det här kan vara ett nytt sätt för nya målgrupper och nya åldersgrupper att upptäcka skärgården och förstå betydelsen av ett levande skärgårdshav, säger Skärgårdsstiftelsens styrelseordförande Gustav Andersson som själv hoppade i vattnet och invigningssnorklade.

Det behövs bara cyklop och badkläder för att ta sig runt snorkelleden. Ned till bryggan går en hårdgjord stig anpassad för rullstolar och vid bryggan finns även en omklädningshytt. Längs klipporna och i vattnet finns mycket vackert och intressant att se och uppleva t.ex. tångsnällor, blåstång och musslor och området är som gjort för en trevlig snorklingstur.

Skärgårdsstiftelsen har sedan tre år tillbaka även en snorkelled på Nåttarö i Nynäshamns kommun. Leden på Björnö har liksom Nåttaröleden skyltar på förankringsblock av cement, som ligger längs botten. Precis som vid Nåttarös snorkelled finns det handtag och diskborstar förankrade i skyltarna för att besökaren ska kunna hålla sig fast och borsta bort eventuell påväxt. På Björnö finns det även skyltar med taktil text och blindskrift/punktskrift fastsatta på bojarna vid ytan. Mellan varje skylt löper en bottenlina som visar stigens dragning.

Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, är mycket glad över satsningen vid Björnö:

– Skärgårdsstiftelsen uppdrag är att skapa förutsättningar för alla att kunna få njuta av Stockholms skärgårds vackra natur. Genom denna snorkelled kan vi både skapa förutsättningar att se Björnö naturreservat under ytan och dessutom öppna möjligheten för personer med funktionsnedsättning att uppleva något de inte tidigare kunnat uppleva, säger hon.

Havs- och vattenmyndigheten måste snarast finna en lösning för det småskaliga fisket i Stockholms skärgård i sommar. Det säger Miljö- och skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C) efter att ABC rapporterat om att Havs- och vattenmyndigheten endast tillåter storskaligt fiske under resten av sommaren.

Enligt beslut från Havs- och vattenmyndigheten får endast två procent av fisket i Stockholms skärgård ske genom det småskaliga fisket. Resterande rättigheter har gått till det storskaliga fisket som till stor del utförs av företag från västkusten.

– Det småskaliga fisket i Stockholms skärgård är inte bara en viktig kulturfråga för skärgården, det har också en viktig miljöaspekt. Det kustnära skärgårdsfisket belastar inte de samlade fiskbestånden i Östersjön tillnärmelsevis lika hårt och transporterna blir kortare, säger Gustav Andersson.

Miljö- och skärgårdslandstingsrådet kräver nu att Havs- och vattenmyndigheten ändrar sitt beslut och hittar en lösning.

– Det småskaliga fisket måste tas tillvara, både för miljöns skull och för att boende och besökare i skärgården ska kunna njuta av bland det bästa skärgården har att bjuda. Att dra undan mattan för ett lokalt fiske som har en betydande lokal efterfrågan och mervärden i besöksnäringen, till förmån för fiskmjölsproduktion på västkusten är en vansinnig värdeförstöring, säger Gustav Andersson (C).

Barn och ungdomar, boende och besökare, får chansen att uppleva OS i Nynäshamn. I samband med Jubileumsregattan kommer Olympic Day att arrangeras i Svandammsparken i Nynäshamn måndag-fredag 23-27 juli. Olympic Day är ett arrangemang av Nynäshamns kommun på initiativ av Sveriges Olympiska Kommitté tillsammans med Samsung, GB Glace, Arla och Vattenfall

Under Olympic Day kan barn och ungdomar besöka Olympic Day-området och prova på olika idrotter med lokala idrottsföreningar. På plats i parken finns också ett antal av Sveriges olympiska stjärnor och talanger, som dubbla OS-medaljören i ishockey, Danijela Rundqvist, för att inspirera och väcka den olympiska drömmen. Syftet med Olympic Day är att ortens föreningar och barn/ ungdomar ges möjlighet att hitta varandra. Samtidigt inspirera, få barn och ungdomar att våga utmana sig själva och sprida de olympiska värderingarna.

– Det finns en idrott för alla, det gäller bara att upptäcka den. En sådan här dag kan vara ett sätt för en framtida OS-medaljör att hitta sin, säger Stefan Lindeberg, ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté.

Förutom Danijela Rundqvist (OS-silver och OS-brons i ishockey) kommer bland andra Jalmar Sjöberg (brottning) och talangerna Emma Wengberg och Emelie Lennartsson (badminton) till Nynäshamn för att inspirera och väcka drömmar.

Olympic Day är en del av Dröm – en olympisk framtidssatsning. Olympic Day anordnas på många olika orter i Sverige med lokala arrangörer. Den första Olympic Day anordnades i Forshaga 2009 och under 2012 kommer cirka 50 dagar att hållas.

FAKTA OLYMPIC DAY NYNÄSHAMN
Datum: Måndag-torsdag 23-26 juli kl 11-16, fredag 27 juli kl 11-15
Plats: Svandammsparken, Nynäshamn

Kontaktpersoner:
Nina Munters, Nynäshamns kommun
Tel 08-520 737 02

Info: www.olympicday.se

Jubileumsregattan 20 juli-5 augusti firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn. Förutom Olympic Day arrangeras internationella och nationella seglingstävlingar med hundratals deltagare, 250 båtar från början av 1900-talet är på plats – varav några deltog 1912. Det blir även 100-årsfest med artistuppträdanden, veteranbilsparad, uppvisning med veteranflygplan, SM i berättarslam med mera.

Det blir två unga stjärnskott som får wildcards till VM-seglingarna i matchracing i Marstrand 2-7 juli, Stena Match Cup Sweden. Göteborgsseglaren Viktor Ogeman, 23, har tränats i ett år av ingen mindre än America’s Cup-skippern Magnus Holmberg och får nu chansen att utmana världseliten. Den talangfulle dansken Joachim Aschembrenner, 19 år, får det andra wildcardet i Marstrand.

Sverige har haft gott om unga svenska gastar ombord på VM-segelbåtarna i matchracingserien Alpari World Match Racing Tour. Men nu kliver en ny ung seglare fram på scenen för att utmana världseliten i matchracingsegling i Stena Match Cup Sweden. Lägg namnet Viktor Ogeman på minnet, han är den svenska skeppare som siktar på att ta över vinnarpinnen från Magnus Holmberg, Björn Hansen och Johnie Berntsson och de internationella stjärnorna.

– Det här är självklart motivationshöjande att få vara med och köra mot de största. Vi kommer hit för att lära och se hur vi behöver utvecklas, men givetvis siktar vi på att ta en och annan skalp också, säger Viktor Ogeman, 23, skeppare i teamet från GKSS i Göteborg.

Viktor och hans team, Patrik Sturesson, storskot och taktik, Johan Cervell, trim, Herman Andersson, sittbrunn och fall, Erik Larsson, fördäck och sjättemannen Oscar Jönsson, stor och taktik, har tränat matchracing i fyra år. De senaste två åren har de tränats av Magnus Holmberg och Keith Swinton i Holmbergs elitsatsning GKSS Youth Squad.

– Målet i år är att göra ett avstamp och visa att vi förtjänar att få starta i fler Tour-tävlingar. Det blir en stor utmaning att segla i mot världseliten i Marstrand och se på vilken nivå vi ligger. Och visst vore det ett minne för livet att slå Williams eller Gilmour, menar Viktor.

Teamet har visat klass, i de senaste två tävlingarna. I en Grade 2-tävling i Slovenien för en vecka sedan gick teamet till final och blev tvåa, och i Italien för två veckor sedan slutade de fyra.

– Vår styrka är teamet, att vi jobbar som ett lag och har en stark sammanhållning. Dessutom känner vi självförtroende i båten vi kör i Marstrand, DS37, den kan vi hantera, förklarar taktikern Patrik Sturesson.

Det andra wildcardet fick den endast 19 år unge och talangfulle skepparen Joachim Aschembrenner, som är Danmarks främsta stjärnskott på seglingshimlen. Han har satsat hårt sedan 16 års ålder och är redan rankad som världens 23 främste seglare efter en rad framgångar i internationell matchracing.

– Vi har följt Joachim sedan två år och hans utveckling är fantastisk. Det är svårt att som ung bli duktig i matchracing för det är mycket att lära sig, och Joachim har visat att han tillhör en ny generation stjärnor, säger Martin Sohtel, partner i Brandspot som arrangerar tävlingarna i samarbete med GKSS.

14 av världens främsta matchracingseglare, däribland svenskarna Björn Hansen och Johnie Berntsson, engelsmannen och regerande världsmästaren Ian Williams gör upp om segern i den tredje av nio deltävlingar i World Match Racing Tour 2-7 juli i Marstrand.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Det finns grund som båtar går på riktigt ofta, trots att sjökortet stämmer och utmärkningen är korrekt. En sådan plats har varit grunden innanför Svinbådans fyr i Öresund. Genom ett samarbete mellan Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet har grunden nu försetts med två nya prickar. Satsningen kommer att följas upp.

Läs hela nyheten på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Okanda-grund-i-Oresund-kartlagda-och-prickningen-forbattrad/

Hamnguiderna som ges ut av norska Skagerrak Forlag har hittills täckt kustområdet från Kirkenes i Nordnorge till Arholma norr om Stockholm. Hamnguiderna 1 – 8 sträcker sig tillsammans över den svenska ostkusten, sydkusten och västkusten, danska farvatten och hela den norska kusten.

Serien, som blivit en internationell succé med flera delar översatta till tyska och engelska, kompletteras nu med två helt nya och mycket efterfrågade delar:
Hamnguiden 9 Göta kanal, Vänern och Vättern samt Kinda kanal, Vikingaleden, Dalslands kanal, Trollhätte kanal och Göta älv.

De största svenska insjöarna med sina anslutande kanaler är mycket populära färdmål för båtfarare. Hittills har det dock inte funnits någon samlad guide över dessa sevärda och välbesökta vatten. Men i Hamnguiden 9 beskrivs nu 209 natur- och gästhamnar i Sveriges inre utförligt:

– I Hamnguiden 9 har vi använt våra egna erfarenheter, men också tagit intryck från alla färgstarka personligheter vi mött, alla entusiaster som håller kanaler och sjöar levande. Vi har pratat med kunniga kanalfarare och med inbitna insjöfantaster. Med tillsynsmän, krogägare, vandrarhemsvärdar, hamnkaptener och turistbyråvärdinnor, berättar Emma Glaumann, en av författarna.

– Sedan har vi googlat och läst böcker, ringt tusentals telefonsamtal, sorterat, bearbetat och sammanställt all den viktigaste och mest användbara informationen i Hamnguiden 9, fortsätter hon.

– Karska kustseglare fnyser gärna lite föraktfullt när kanaler och sötvattensfärder kommer på tal. Själva båtlivsfostrade vid havet har vi väl nickat med, men efter några egna kanalturer och insjöseglatser har vi verkligen charmats, säger Joakim Hermansson, medförfattare till Hamnguiden 9.

Läckö slott är en av de populära hamnarna som beskrivs utförligt i Hamnguiden 9

I Hamnguiden 9 presenteras varje hamn med ett detaljerat sjökort, en flygbild, en beskrivande text och en faktaruta. Markeringarna på flygbilderna och sjökortet ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Texten i Hamnguiden 9 beskriver platsens historia och tipsar om olika aktiviteter som finns att tillgå i hamnen. Den ger också information om ankarfäste, var det är lugnt och tryggt att ligga, hur du förtöjer säkrast och vad du bör vara speciellt uppmärksam på.

Hamnguiden 10 Skandinavia
I Hamnguiden 10 Skandinavia finns 700 av seriens populäraste hamnar

Hamnguiderna 1 – 9 beskriver tillsammans fler än 3 300 hamnar i Sverige, Danmark och Norge. I Hamnguiden 10 har vi samlat ett urval ur de tidigare utgivna guiderna, med seriens 700 mest populära hamnar. Hamnguiden 10 ger dig den perfekta översikten över hela det här spännande seglingsområdet. Svenska hamnar presenteras med svensk text, danska hamnar med dansk text och norska hamnar med norsk text. Vid varje hamn finns dessutom en sammanfattning på engelska.

Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökortsutdrag, en flygbild, en beskrivande text och en faktaruta. Texten är en sammanfattning av den som finns i de andra Hamnguiderna. Bilder och sjökortsutdrag har förminskats i förhållande till hur de presenteras i Hamnguiderna 1 – 9. Hamnguiden 10 är inbunden med hårda pärmar och hamnarna i den presenteras löpande.

I Hamnguidernas sjökortsutdrag finns fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. Inseglingsleder, förtöjningsmöjligheter, bränningar och grund är markerade både i bilderna och i sjökortsutdragen.

Hamnguiden 10 är 545 sidor i formatet 210 x 300 mm. Den omfattar 700 hamnar och kostar 598 kronor.

Info: www.havneguiden.no

Info: www.skagerrakforlag.no

På fredag styr många svenskar kosan mot skärgården för att fira midsommar. Men vilken skärgård är egentligen Sveriges bästa? När svenska folket själva får bestämma är Stockholms skärgård favoriten följt av Bohusläns skärgård och Göteborgs skärgård på tredje plats. Det avslöjas i en ny undersökning från webbsidan Utflykt i Sverige.se.

I midsommarhelgen går startskottet för många som ska på båtsemestern. Utflykt i Sverige.se är en webbsida som uppmanar svenskarna att lämna sina egna tips om utflyktsmål över hela landet – exempelvis där det går att fira midsommar eller där det är vackert att lägga till med båten.

För att kartlägga svenskarnas preferenser inför båtsäsongen har Utflykt i Sverige.se genomfört en statistiskt säkerställd undersökning i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Yougov. 1023 svenskar har svarat på frågor om både utflykter och om båtliv. Ett svar visar alltså att svenskarnas favoritskärgård ligger utanför Stockholm.

– Traditionellt finns en rivalitet mellan Stockholms skärgård och Västkusten. Därför tyckte vi att det var intressant att låta svenskarna själva lista sin egen favoritskärgård. Det visar sig alltså att Stockholms skärgård är vinnaren följt av skärgården i Bohuslän och skärgården i Göteborg, säger Torbjörn Rolander, talesperson för Utflykt i Sverige.

Hela 28 procent av svenskarna har listat Stockholm som sin favorit. Tvåan Bohusläns skärgård får 14 procent följt av Göteborgs skärgård på åtta procent. Övriga placeringar på topp-5 tas av Blekinges skärgård med sex procent och Orusts skärgård på tre procent.

– På Utflykt i Sverige.se har vi redan fått in flera tips om smultronställen i olika skärgårdar där det vankas midsommarfirande. Men oavsett vilken skärgård man föredrar så kan vi ju hoppas att midsommarvädret blir förlåtande. En vacker skärgårdsmiljö i solsken är svårt att slå – var i Sverige man än befinner sig, säger Torbjörn Rolander.

Utflykt i Sverige är en nylanserad webbsida som samlar svenskarnas egna utflyktstips. På webbsidan kan besökarna både tipsa om sina egna favoriter och läsa tips från andra. Bakom sidan ligger Fondberg och det nylanserade vinet Grand Sud Merlot på 1-liters PET-flaska.

Info: www.utflyktisverige.se

Vilken är Sveriges bästa skärgård?
Alla Kvinnor Män
Stockholms skärgård 28 % 26 % 30 %
Bohusläns skärgård 14 % 14 % 14 %
Göteborgs skärgård 8 % 9 % 7 %
Blekinge skärgård 6 % 6 % 6 %
Tjusts skärgård 3 % 2 % 3 %
Öresund 2 % 2 % 2 %
Luleå skärgård 2 % 2 % 1 %
Fjällbacka skärgård 2 % 2 % 1 %
Oskarshamns skärgård 1 % 1 % 2 %
Sörmlandskusten 1 % 2 % 1 %
Kalix skärgård 1 % 1 % 1 %
Kållands skärgårdar 1 % 0 % 1 %
Mariestads skärgård 1 % 0 % 1 %
Lurö skärgård 0 % 0 % 1 %
Haparanda skärgård 0 % 0 % 0 %
Annat 5 % 4 % 5 %
Vet ej 26 % 30 % 23 %

Bilden:
Bra väder i Stockholms skärgård. Foto: Skärgårdsstiftelsen/Magnus Wegler.

Förekomsten av torsk har minskat dramatiskt vid Västkusten de senaste årtiondena. Men nu ska torskbestånden återställas. – Vi vill restaurera förlorade torskbestånd i en eller flera fjordar, säger forskaren Carl André vid Göteborgs universitet.

Torsk är en av Skagerraks och Kattegatts viktigaste fiskarter. Ny forskning visar att torsk har en nyckelroll i näringskedjan och motverkar effekter av övergödning i kustområden.

– Torsken bidrar alltså med stora socioekonomiska värden och är en av de viktigaste arterna i Skagerraks kustområden Den är en väsentlig resurs för yrkesfiske och sportfiske, säger professor Carl André vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Återvänder till födelseplatsen
Torsk är uppdelad i olika bestånd. I fjordarna är den ofta stationär och stannar där i hela sitt liv. Men det finns också bestånd som leker ute i Nordsjön. Larverna driver med vattenströmmar till Skagerraks kustområden där torsken växer upp. Vid två års ålder vandrar den tillbaka till Nordsjön för att reproducera sig. Så de torskbestånden bidrar inte till fisket i Skagerrak.

– Förekomsten av torsk har minskat dramatiskt i Kattegatt och Skagerrak de senaste 30 åren och i dag finns endast lekmogen torsk i två av östra Skagerraks fjordar. Dock finns det ofta stora mängder juvenil torsk, alltså ung torsk som ännu inte fortplantat sig och som troligen kommer från Nordsjön, säger forskaren Carl André.

Gemensamt för fiskarna är att de söker sig till den plats där de själva är födda när det är dags att reproducera sig. Att fisk vidtar lekvandringar till den plats där de är födda är väl känt hos till exempel lax.

Ny genetisk forskning avgörande
Oslo Universitet har nyligen kartlagt hela torskens arvsmassa. Det här är viktig kunskap som forskarna kan använda sig av när torskbestånden ska återställas.

– Vi kommer att försöka identifiera gener som kan vara kopplade till anpassningar till lokala miljöförhållanden, och även till vandringsbenägenhet, säger Carl André.

Med hjälp av den genetiska informationen kan forskarna välja ut lämpliga individer för utsättning i fjordarna. Torsk med genetiska rötter i Västkustvatten är alltså att föredra.

Torskprojektet startar 1 juli och pågår fram till 2014. Målet är att ta fram vetenskapligt underlag och de tillstånd som krävs för att kunna sätta igång en restaurering av minst ett förlorat fjordbestånd av torsk i Skagerrak. Dessutom ska man utforma förslag till förvaltningsplaner för långsiktigt hållbara fjordbestånd av torsk i Skagerrak och Kattegatt.

Det var en tight start i helgens race för de tre SeaCart 26 som deltog i Multi Cup. Hela fältet fortsatte hålla ihop och samtliga team var uppe i ledning under racet vid något tillfälle. De välmeriterade seglarna Klabbe Nylöf, Calle Hennix, Lars Linger och Stefan ”Sunkan” Sundqvist kämpade i hårt regn och skiftande vindar. Samsung Challenge visade sig till slut vara strået vassare.

Det var svårt seglarväder på Stockholms Ström i helgen. Lätta vindar med varierande vindstyrka och vrid gjorde seglingen svårplanerad. Klabbe Nylöf, skeppare på vinnarbåten Samsung Challenge kommenterar:

– Med dessa vindförutsättningar och spöregn är det svårt att ha någon långsiktig strategi. Man får istället vara extremt uppmärksam på vinden just nu och segla på det man har framför sig.

SeaCart 26 är en helt ny båtmodell och besättningarna har knappt kört in sig på varken de nya seglen från North Sails, eller båtarna i sin helhet. I kappseglingssammanhang har de aldrig tidigare testats. Det var en risk för att utrustningen inte skulle hålla i det hårdare kappseglingssammanhanget. Men teamen i Multi Cup har erfarenhet från bland annat Americas Cup, Volvo Ocean Race och flera VM. Med den rutinen vände man risk till fördel och kunde snabbt anpassa seglingen till materialet och kunde skapa en livfull och kvick känsla i seglingen.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 2 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 4 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

Efter en jämn segling hittade Samsung Challenge bästa vindarna och kunde med ett litet försprång ta hem segern. Calle Hennix, skeppare för SeaCart Allstar Team, kommenterar:

– Vi hamnade i ett vindhål, tappade fart och gick sist i mål. Ändå känns det jättekul att materialet i samtliga båtar funkade över förväntan. Det här var ju ett premiärrace och viktigast är att allt fungerar för kommande Grand Prix.

Whyshore Yachting & Marketing arrangerar Multi Cup som har premiär i år. Journalister och besökare är välkomna vid samtliga tävlingar.
Intervjuer bokas hos Sofie Magnusson, pressansvarig Whyshore AB.

Det pågår diskussioner om en ny Göta älvbro i Göteborg och hur hög den ska vara. Sjöfartsverket vill klargöra sin ståndpunkt, som tar sin utgångspunkt i sjöfartens och industrins intressen. Farleden i Göta älv genom Göteborg är av riksintresse, eftersom den är en viktig sjötransportled för Vänerregionen och hamnarna längs älven. Industrins konkurrenskraft i området är beroende av en effektiv sjöfart.

– Vi håller fast vid samma ståndpunkt, som vi har haft hela tiden. Sjöfarten måste flyta effektivt för industrins skull. Dessutom är Göta älv och Trollhätte kanal en viktig del av fritidsbåtssektorns vattenväg till Vänern och Göta kanal, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör och ansvarig för Sjöfartsverkets infrastrukturplanering.

Därför förordar Sjöfartsverket samma brohöjd som idag, eftersom det medför få broöppningar och därmed minsta möjliga störningar för både sjöfarten, fritidsbåtstrafiken och lokaltrafiken över bron. En lägre brohöjd skulle få negativa konsekvenser för sjötrafiken norrut.

Att värna om en effektiv sjöfart ligger också i linje med EU:s framtida transportmål, där det har slagits fast att inre vattenvägar ska användas i större utsträckning och att 30 procent av vägtransporterna ska flyttas över till andra transportmedel till 2030.

Sjöfartsverket har ansvar för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet i svenska farleder och farvatten. Sjöfartsverket arbetar dessutom för hög transportkvalitet, god miljö, regional utveckling och ett jämställt transportsystem. I Sjöfartsverkets uppdrag ingår att bevaka sjöfartens transportleder och hamnterminaler, inklusive dess anslutningar till landbaserad infrastruktur.

På lördag 30 juni startar kappseglingen ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) mitt på Stockholm Ström. Men festen inleds redan torsdag 28 juni då eventområdet på Södra Blasieholmen och på Skeppsholmen öppnar.

Det kommer att bli ett evenemang av sällan skådat slag där cirka 225 vackra segelbåtar står i centrum. Men det bjuds också underhållning från scenen på Skeppsholmen där det även kommer att finnas restaurangtält och en mängd utställare som visar upp sina varor och tjänster.

Redan från torsdagen kommer båtarna att anlända till Stockholms Ström och förtöja vid fem tillfälliga flytbryggor som Stockholm Stad lagt ut norr och söder om af Chapman på Skeppsholmen. Kl 18:30 på torsdagen blir det en festlig invigning av evenemanget.

Båtarna ska ta sig ut från Stockholm, genom skärgården och runt Gotland innan de når mål utanför Sandhamn i Stockholms östliga skärgård drygt två dygn efter starten. Eftersom det är trångt i området och vid startlinjen, utanför Fotografiska Museet, kommer båtarna att starta i mindre klasser om 10-15 båtar i taget.

Starterna sker under lördagen 30 juni mellan kl 11.00 och 12.30 och under söndagen 1 juli under samma tid. Det kommer inte att gå att följa starten från egen båt på vattnet, men det finns gott om bra åskådarplatser på land. Bra platser att stå på är Skeppsholmen Kastellholmen, Stadsgården, Katarinavägen, Fjällgatan, Fåfängan och södra Djurgården.

Det går också att följa eventet i Radio ÅF Offshore Race (91,8). Där sänder radioprofilerna Jesse och Loogna, i samarbete med Skärgårdsradion (90,2), live varje dag inför och under kappseglingen. Det går även att följa förberedelserna, starten och kappseglingen via webb-TV på www.kssss.se

Bilderna visar starten 2011 då 25 båtar startade i Stockholm. Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

SUP-tävlingen, Stand Up Paddling, som hölls i regi av Outnorth på Kajakdagarna i Stockholm i helgen, är avgjord. Reglerna var enkla. Snabbast runt en boj med SUP-bräda vann. Och snabbast var Jakob Westman som vann ett Handpresso Outdoor Set.

Övriga belönades med varsin t-shirt! Stort grattis till samtliga tappra deltagare i regnet!

1. Jakob Westman, 1,26 min
2. Daniel Johansson, 1,38 min
3. Kristian, 1,40 min
4. Anders Terén, 1,42 min
5. Peter Engman, 1,46 min
6. Johan från Outnorth, 1,49 min
7. Martin, 1,54 min
8. Kristin Tasen, 1,57 min