Nyheter

I den nya radiostationen Radio ÅF Offshore Race 91,8 får du reda på allt som händer runt kappseglingen ÅF Offshore Race. Du kan följa starterna direkt och få all aktuell information om både racet och vad som händer på plats i Race Village i centrala Stockholm.

– Man kan säga att vi är kappseglarnas egen radiostation. Det är första gången som racet har en alldeles egen radio som bevakar kappseglingen live. Förutom bevakning av racet sänder vi också intervjuer med de tävlande, pratar med besökare i Race Village, förmedlar information från tävlingsledningen och mycket annat, säger Martin Loogna som är en av programledarna.

På midsommarafton var det premiär för Radio ÅF Offshore Race 91,8. Radioprofilerna Jesse & Loogna direktsänder just nu från Race Village på Kastellholmen i Stockholm inför publik. När båtarna startat på lördag den 30 juni tar studion i Sandhamn över. Därifrån bevakas seglingen runt Gotland och tillbaka till Sandhamn, målgången och den stora målfesten på bryggorna. Sändningarna pågår ända till efter målgång torsdag den 5 juli.

Sändningarna från 91,8 MHz hörs över hela Storstockholm. Dessutom sker samsändningar med Skärgårdsradion 90,2. Du kan även lyssna via gratisappen Skärgårdsradion i din mobil eller via webbradion.

Ratta in 91,8 för att vara säker på att inte missa senaste nytt om ÅF Offshore Race!

Info: www.skargardsradion.se

Inför ögonen på tiotusentals entusiastiska åskådare inleddes en av årets största publikfester på lördagen i Stockholm, starten på havskappseglingen ÅF Offshore Race, den klassiska Gotland Runt-seglingen. För första gången i tävlingens drygt 70-åriga historia gick starten på Stockholms ström.

Under två dagar ska drygt 225 kappseglingsbåtar skickas iväg på en segling, arrangerad av Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS). Under normala väderomständigheter ska det ta cirka tre dygn, från Strömmen, runt Gotland och med mål i Sandhamn.

Under goda vind- och väderförhållanden, sydliga vindar 3 – 5 meter/sekund, startade de tävlande i tio startgrupper under lördagen. Inga incidenter eller olyckstillbud har rapporterats och samspelet med den kommersiella trafiken har fungerat perfekt. Många stockholmare hade lockats till att följa det spännande skådespelet. Hela Södermalms norra skyline var fullt av folk, från Slussen över Fjällgatan ända bort till Ersta kyrka.

KSSS ordförande Staffan Salén är entusiastisk: ”Det här har gått över alla förväntningar. Vi på KSSS vill tillsammans med huvudsponsorn ÅF och Stockholms stad göra seglingssporten synlig för alla stockholmare, liksom att visa att den verkligen är en sevärd publiksport. Det här är ett världsunikt evenemang som kommer att ge eko internationellt.”

Skeppsholmen har under tre dagar verkligen gjort skäl för sitt namn. Fem tillfälliga pontonbryggor har byggts upp och tusentals människor har besökt seglingsområdet. Under söndagen sker ytterligare starter från Strömmen. Första båt beräknas nå målet i Sandhamn måndag kväll eller natten till tisdag.

ÅF:s vd Jonas Wiström, som själv seglar sin elfte Gotland Runt-segling, säger att engagemanget i tävlingen har flera syften: ”Vi vill använda de gröna värdena i seglingssporten för att marknadsföra Stockholm som en miljövänlig stad i nära kontakt med vatten. Det här är också rätt sammanhang att puffa för vårt eget varumärke, som arbetsgivare och som ett framstående teknikkonsultföretag.”

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Linda Forsmark från Mölndal och Tobias Ekeroth från Halmstad uppfann verktyg för att vända kapsejsad fritidsbåt

Drunkningsolyckorna minskar, enligt Svenska Sjöräddningssällskapet. Men det finns fortfarande ett problem – eller rättare sagt, det har funnits ett problem fram tills nu, när Tobias Ekeroth och Linda Forssmark har löst det.

Att vända en kapsejsad båt, för att säkerställa att ingen är fast under båten, går lätt med Tobias Ekeroths och Linda Forssmarks verktyg. Det som tidigare var knuten då det gällde att rädda liv, är nu löst.

Verktyget TELF är resultatet av det examensarbete som Tobias Ekeroth och Linda Forssmark har gjort vid Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Halmstad.

Bilden:
Linda Forssmark (bilden) och Tobias Ekeroth, utvecklingsingenjörer från Högskolan i Halmstad, har konstruerat ett verktyg som vänder kapsejsade fritidsbåtar – enkelt och smidigt. Många liv kan därmed räddas. Bild: KATHINKA LINDHE.

Kan man återvinna tid? I återvinningsbolaget Stena Recyclings ögon är det fullt möjligt. I en kampanj i samband med Stena Match Cup på Marstrand tar bolaget återvinningen ett steg längre och satsar på återvinning av tid. Tid som ska användas av Kusträddarna för att rensa våra kuster från skräp.

Mellan den 2:a och 7:e juli lockas besökare och elitseglare från hela världen till det årliga seglingsevenemanget, Stena Match Cup, på Marstrand utanför Göteborg. I samband med detta går Stena Recycling ut med kampanjen ”No time to waste” där varje besökare räknas i kampen om en mer hållbar utveckling.

– Vi är redan branschledande på att återvinna allt från gamla kylskåp och tidningar till tv-apparater och spillolja. Hela vår verksamhet bygger på innovativ återvinning. Nu är det dags att ta återvinningen till en ny nivå. Med glimten i ögat vågar vi påstå att vi nu också kan återvinna din tid, säger Lovisa Andersson projektledare för Stena Match Cup Marstrand.

­– Det här blir premiär för No time to waste och återvinning av tid, men i fortsättningen kommer vi använda konceptet på andra håll också där vi vill vara med och stötta goda initiativ för miljön, återvinning och resurshushållning.

Så går det till
Med ett livesänt räkneverk på Marstrand och på webbsidan www.stenarecycling.se/notimetowaste kan man följa hur antalet besökare och deras timmar på ön stiger under veckan. Slutsumman återvinns och skänks till Kusträddarna – ett kampanj inom Håll Sverige Rent som syftar till att städa kusterna och manifestera mot nedskräpning.

– Så kort och gott, besökarnas tid på Marstrand blir ett bidrag till renare kuster. Ju fler besökare på Stena Match Cup, desto mer tid och resurser till Kusträddarna. Därför hoppas vi såklart att extra många passar på att åka ut till Marstrand, säger Lovisa Andersson.

– Med No time to waste-kampanjen sätter vi fokus på nedskräpningen i den marina miljön inför sommarsäsongen. Mycket av skräpet som hamnar i vikar och på stränder är egentligen en resurs som kan återföras till kretsloppet om det tas om hand och återvinns.

Kampanjen kommer synas i annonser i dagspress, på webben, på Stena Recyclings fordon och reklamskyltar på Marstrand.

Följ återvinningen av tid på www.stenarecycling.se/notimetowaste

Round Robin Silver, 28 juni Ännu en solig dag som startade med en lätt vind, 3 m/s V-SV som sakta ökade till 4-5 m/s. Det var täta matcher trots den lätta vinden och vid lunchpausen efter fyra omgångar var fältet mycket jämnt. Efter lunch och båtbyte ökade vinden en del men före den sista avgörande omgången ändrades banan cirka 20° åt syd med en avtagande vind. Julie Bossard (FRA) såg till att vinna Round Robin Silver med sex vinster och bara en förlust mot landsmaninnan Anne-Claire Le Berre, som kom tvåa med fem vinster.

– Första dagen förlorade vi fyra matcher och när vi visste att vi inte kunde gå vidare tappade vi sugen och seglade dåligt andra dagen också. Idag passade den lätta vinden oss bättre och vi är jättenöjda med vår insats, konstaterade Julie Bossard.

Anna Kjellberg var besviken, men tyckte ändå att hon och teamet lärt mycket inför OS de här tre dagarna.

Resultaten för de övriga besättningarna: Mandy Mulder (NED) 4, Tamara Echegoyen (ESP) 4, Rita Gonçalves (POR) 3, Anna Kjellberg (SWE) 3, Camilla Ulrikkeholm 2, Silke Hahlbrock 1.

Resultattabell: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/Section/Results/

Bilden: Kjellberg-Bossard. Foto Alf Tornberg

Grand Prix 2 hålls i samband med Stockholmsstarten på det årliga racet runt Gotland. Cupens tre trimaraner deltar med kamp om bra vindar. Teamen leds som vanligt av mästarna Klabbe Nylöf, Calle Hennix och Anders Levander.


Fredag förmiddag den 29 juni, kör Multi Cup SeaCart 26 sin andra kappsegling. Denna gång tävlar man på Strömmen och Nacka Strand. Detta är i anslutning till starten av den stora havskappseglingen och cupen blir en del av båtfesten i Stockholm.

Calle Hennix, skeppare på SeaCart Allstar Team ser fram emot ett så publikvänligt arrangemang:
– Vi vill ju växa och bli fler i klassen. Det är ett bra sätt att båtfolk och företag ser det spektakulära med SeaCart 26 och flerskrovsbåtar och blir sugna på att vara med.

– Det är lättare än man tror att segla trimaraner av den här storleken, berättar Calle Hennix vidare,
de grundläggande seglingskunskaperna är samma som vid segling av enskrovsbåtar. Sen är det några trix man lär sig. Det är lite som att gå till nästa ”level” i dataspelet, klivet är inte så stort. Seglingsupplevelsen blir så mycket starkare och resultatet är bara äkta glädje. Det är riktigt, riktigt kul med flerskrov, alla borde segla SeaCart 26!

Deltar i Grand Prix 2 gör Samsung Challenge Sailing Team, North Sails Team och SeaCart Allstar Team.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 2 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 4 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

Lördagen 30 juni startar Sveriges största kappsegling ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) mitt på Stockholm Ström. Net 1 har flera år i rad funnits med på startlinjen, så även i år. Både i form av Net 1-båten som deltar i årets race, men även i form av sitt mobila bredband som finns ombord på flera av båtarna som deltar. Dessutom ingår Net 1 i ett unikt samarbete, där man tillsammans med flera företag och seglingssiter har målsättningen att göra svensk segling mer publik. Detta i något man valt att kalla för “Världens största TV-produktion”.

ÅF Offshore är ett perfekt tillfälle för Net 1 att visa fördelarna med sin mobila bredbandstjänst och samtidigt bjuda seglingspubliken på något alldeles extra. Tack vare sin unika täckning ute i skärgården och långt ute till havs kan Net 1 sända live-video direkt från flera båtar som är med i racet, trots att de befinner sig långt ut från kusten.

– Vi gillar utmaningar och att tänja på gränserna. Tidigare har vi visat att vårt mobila bredband klarar av att sända live-video inifrån rallybilar som kör i 200 km/h i Värmlands djupaste skogar, och från båtar som kappseglar på stormande hav. Nu tar vi allt ett steg längre och visar vad som går att göra med en bra uppkoppling ute till havs, säger Mikael Ryking som är ansvarig för radionätet på Net 1, men även skeppare på den av Net 1 sponsrade X-332:an, som deltar i årets upplaga av ÅF Offshore Race.

Tillsammans med Solidtango, Blur.se – Sveriges största seglingsblogg, med flera ingår Net 1 i en satsning som man kallar ”Världens största TV-produktion”. Idén är enkel. Ombord på båtarna under ÅF Offshore Race finns tusentals människor utrustade med smartphones och surfplattor och på land finns ännu fler som kommer att följa racet. Målet är att med hjälp av dessa människor skapa ”Världens största TV-produktion” räknat i antal kameramän och -kvinnor. Allt detta är möjligt tack vare teknik från Solidtango och Net 1s oslagbara täckning, som räcker upp till 65 sjömil (12 mil) från kusten och hela vägen runt Gotland.

Alla kommer kunna titta på de uppladdade videorna från de tävlande och fyra av båtarna kommer man även kunna följa live från starten i Stockholm, hela vägen runt Gotland till målgången i Sandhamn. Varje livesändning innehåller även en chatt, så att alla som vill kan diskutera det som händer med andra som tittar. Förutom Net 1-båten kommer även båtarna Blur, PacMan och Solidtango att vara utrustade med videokameror som sänder live.

– I slutänden handlar allt om att skapa en bra upplevelse, ett mobilt bredband med pålitlig täckning och tillgänglighet, fortsätter Mikael. Det bidrar vi även med till alla som använder en smartphone eller surfplatta. När täckningen saknas hos våra konkurrenter, så fortsätter man enkelt att surfa genom att vårt smarta modem har inbyggd WiFi.

För att följa Net 1-båten och övriga båtar live, besök: http://www.net1.se eller http://blurlive.solidtango.com

För att ladda upp egna videos, besök: http://blur.solidtango.com/upload

Net 1-båten finns att besöka i Race Village på Skeppsholmen i Stockholm från och med den 28 juni.

Det råder minst sagt skiftande förhållanden vid VM i match racing för damer, som den här veckan seglas i Långedrag. Under onsdagen fick seglarna uppleva både svårbemästrade svaga vindar och hårdare vindar, som gav tuffa matcher.

Förmiddag 27 juni: Skiftande vindar och svåra förhållanden

En underbar morgon – men inte för segling; sol och ingen vind. Så småningom kom en svag sydlig bris så att det gick att starta seglingarna vid tolvsnåret. Ett par matcher fick dock avbrytas och seglas om i mer vind. I den svaga vinden var varje misstag kostbart och svårt att ta igen. När vinden gick på väst och ökade till 6 – 8 m/s blev villkoren lite bättre. Matcherna blev också tätare och mer spännande för de många åskådarna på piren.
Följande fyra seglare från grupp B går vidare till Round Robin Gold som seglas på fredag 29 juni: Silja Lehtinen (FIN), som seglade mycket starkt och vann 7 av 7 matcher, Claire Leroy (FRA) 5, Renée Groeneveld (NED) and Lucy Macgregor (GRB) 4 var. De övriga fyra besättningarna går vidare till Round Robin Silver som seglas 28 juni.

Eftermiddag 27 juni: Hårda, häftiga och härliga matcher

De tre sista omgångarna i grupp A fick toppenförhållanden. En stadig vind kring 7 m/s som växlade mellan väst och nordväst gav funktionärerna i bojbåtarna mycket jobb med att flytta kryssmärket ideligen. Alla matcherna var täta och spännande, men den mest nervpirrande var den allra sista mellan Ekaterina Skudina (RUS) och Anna Tunnicliffe (USA), där det skulle avgöras vem som förblev obesegrad. Det blev Anna Tunnicliffe, så de fyra besättningarna som går vidare till Round Robin Gold på fredag från grupp A är: Anna Tunnicliffe (USA) 7, Ekaterina Skudina (RUS) 6, Olivia Price (AUS) 5 och Sally Barkow (USA) 4. De övriga fyra besättningarna seglar Round Robin Silver för placeringarna 9 till 16 idag, 28 juni.

Foto: Alf Tornberg.

Torsdagen den 28 juni seglas Mekonomen/Centigo Celebrity Race på Stockholms Ström. Det blir matchracing mellan några kända svenska fotbolls- respektive hockeyspelare. Rorsmän kommer att vara Björn Hansen från KSSS och Torvar Mirsky från Australien.

De två rorsmännen är rankade två respektive trea på Internationella Seglarförbundets världsranking i matchracing. Kapten ombord på fotbollsbåten blir Daniel Majstorovic och på ishockeybåten blir det Tomas Sandström.

Mekonomen/Centigo Celebrity Race kommer att seglas precis söder om Skeppsholmen med utmärkta publikplatser på Skeppsholmens södra sida och Kastellholmens västra sida där man också får hjälp att följa tävlingarna av ÅF Offshore officiella speaker Johan Davidsson och expertkommentator Lasse Tapper.

Tävlingen mellan fotboll- och hockeyspelarna startar kl 15 och kommer att seglas i bäst av tre matcher på en så kallad kryss/läns bana som seglas 2-3 varv. En domarbåt följer de tävlande och dömer direkt på vattnet, vilket innebär att först i mål vinner.

Bilderna:
Starten 2011 då 25 båtar startade i Stockholm. Fotograf: Oskar Kihlborg.

Anna Tunicliffe, USA, med besättning Molly Vandemoer och Debbie Capozzi är regerande världsmästare I match racing för damer och också nummer ett på rankinglistan. Deras senaste triumf är att vinna Women’s Match Racing ISAF Sailing World Cup för andra året i rad. Nu kommer de till Göteborg och Långedrag för att försvara sin titel.

– Det här världsmästerskapet är en av de tre största tävlingarna för vår del i år. Det är det sista före OS och vi kommer att finslipa vår teknik på vattnet. Alla våra motståndare är i toppform, så det kommer att bli fantastiska seglingar. Vi älskar att komma till Sverige och vi vet att tävlingsorganisationen kommer att vara av högsta klass. Vi ser verkligen fram mot att komma dit och fightas med de bästa i världen! säger Anna Tunicliffe.

Som Anna säger så blir konkurrensen stenhård och alla som kommer till GKSS i Långedrag kommer att få se häftiga seglingar från klipporna eller åskådarläktaren.

Lucy Macgregor och Claire Leroy – tvåa och trea på ISAF:s rankinglista: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/News/Placeholder/Lucy-Macgregor-and-Claire-Leroy/

2009 införde Sverige och Danmark ett områdesskydd uppdelat i tre olika zoner för att skydda torsken i Kattegatt. På uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten har nu Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Danmarks tekniska universitet, DTU, gjort en utvärdering av de stängda områdena.

Den visar att områdesskyddet, i kombination med selektiva redskap, minskat dödligheten för torsk och lett till en ökning av torskbeståndet.

Torskbeståndet i Kattegatt har under lång tid befunnit sig i en allvarlig situation. Avsikten med skyddet var att förbättra förutsättningarna för att lekbiomassan – det vill säga mängden lekmogen fisk – av det lokala beståndet skulle öka samt att förbättra rekryteringen av Kattegattorsken.

I ett regeringsuppdrag till Havs- och vattenmyndigeten, HaV, har områdesskyddet utvärderats, främst av en grupp forskare på Havsfiskelaboratoriet, Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och danska forskare på Danmarks Tekniska universitet. DTU Aqua. Huvudsyftet med regeringsuppdraget är att utvärdera effekten av områdesskyddet på torskbeståndet men också hur stängningen av detta område kan bidra till god miljöstatus enligt EU:s havsmiljödirektiv.

Utvärderingen visar att områdesskyddet, i kombination med användandet av selektiva redskap, har minskat dödligheten för torsk i fisket och resulterat i en ökning av torskbeståndet. Trots att det rör sig om en relativt kort tidsperiod. Men, beståndet är fortfarande bara en bråkdel av vad det har varit och under säkra biologiska gränsvärden.

– Det är positivt att beståndet ökar och att åtgärderna får effekt men vi får räkna med att det tar tid innan beståndet har återhämtat så väl att det inte är hotat längre, säger Mattias Sköld på SLU.

Utvärderingen föreslår nu att skyddet för torsk i området bibehålls och förstärks genom att trålfiske förbjuds under leken i fyra månader i stället för tre i början på året, vilket gäller i dag. Vidare konstateras att skyddade områden kan bidra positivt till god miljöstatus enligt EU:s havsmiljödirektiv avseende biologisk mångfald, födovävar och havsbottnarnas skydd från bottentrålning.

HaV väger i sin rekommendation till regeringen inte bara in hur torskbeståndet mår utan även andra havsmiljöaspekter, de svenska miljömålen och andra internationella överenskommelser. Utifrån detta föreslår HaV att skyddet utökas genom en återgång till forskarnas förslag från 2008 rörande Kattegattorsken, vilket innebär permanent fiskeförbud i ett större område och ett större säsongsskydd runt omkring det stängda området under lekperioden.

– HaV gör i grund och botten samma bedömning som SLU, men eftersom myndigheten måste väga in även andra miljöaspekter föreslår vi att området där det råder trålförbud utökas, säger Joakim Hjelm på HaV.

Med utgångspunkt från SLU och DTU Aqua:s rapport samt HaV:s rekommendation blir det i höst en förhandling mellan Sverige och Danmarks fiskeministrar om hur arbetet med skyddsområdet i Kattegatt skall fortsätta.

“Illustrerad Sail & Rigg Trim” som redan har sålt mer än 14 000 exemplar i Sverige, är nu tillgänglig som e-bok för iPad. Info: http://www.dedekam.com/segeltrim.html

En marina kan vara långt mer än båtbensin, bryggvila, strandhugg och proviantering. Det kan även vara en konstupplevelse. På Tjörns nordvästra udde startar nu Björholmens Marina en ny konsthall. Först ut är utställningen Västkustmåleri, där verk av en rad kända göteborgkolorister visas.

Alldeles vid havsvattnet, de karga klipporna, stränderna och lugnet ligger Björholmens konsthall. Mitt i en miljö där konstnärer i alla tider funnit inspiration och motiv. Inrymd i den gamla båthallen som varsamt förvandlats till ett luftigt utställningsrum. Där båtarna förr rullades in, vetter stora glaspartier mot havet och släpper in ljuset. På framsidan står de väldiga portarna öppna för konst och besökare att mötas.

-Vi har haft utställningar här under flera år, men nu satsar vi ännu mer på konsten , säger vd Jörgen Rudbäck, som tillsammans med hustrun Ann Rudbäck äger Björholmens Marina. Deras tanke är att lyfta fram konsten, och att göra den ständigt närvarande i marinans miljö. Konst finns i restaurangen, i konsthallen och under deras första år på marinan ställde mindre etablerade konstnärer ut i de hundraåriga sjöbodarna längs bryggstråket.

-Dels är vi intresserade av konst själva, dels vill vi skapa en kreativ plats här och ett mervärde för våra gäster, säger Jörgen Rudbäck.

Konsthallens första sommar visar utställningen Västkustmåleri med verk av kända göteborgskolorister såsom Inge Schiöler, Ragnar Sandberg, Karin Parrow och Ivar Ivarson med flera, som alla haft sin bas i de bohuslänska trakterna. Även verk av andra västkustmålare visas på utställningen som görs i samarbete med Fahlnaes Konsthandel.

-Vi har specialiserat oss på göteborgskoloristerna, ett måleri som är en explosion av färger. Där varje kolorist använder sin metod, sitt uttryck, säger Angelica Törnqvist.

-Sen är det särskilt roligt att visa detta måleri på just kusten, och i den speciella omgivningen på Björholmen, tillägger hon.

Fakta/ utställningen Västkustmåleri
Pågår på Björholmens Marina 7.7-5.8
Med verk av: Karin Parrow, Ragnar Sandberg, Inge Schiöler, Ivan Ivarson, Åke Göransson, Ragnvald Magnusson, samt Tor Bjurström, Birger Simonsson, Mauritz Karström, Roland Tilajcsik (skulptur)

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har inför årets fiske gjort en större översyn av fisket efter lax. I maj föreslogs begränsningar för trollingfisket efter lax i Östersjön. – Vi har fått väldigt varierande reaktioner på förslaget. Vi behöver analysera svaren mer och fattar därför inget beslut förrän efter sommaren, säger Martin Rydgren, utredare på HaV.

Målet med HaV:s översyn av laxfisket är att öka fisket av odlad lax och att i övrigt i första hand fånga vild lax från starkare bestånd.

Hav föreslog i en remiss i maj begränsningar för trollingfisket efter lax i Östersjön, remissen skulle vara besvarad senast den 15 juni och de nya bestämmelserna föreslogs träda i kraft den 1 juli. Remissinstanserna har nu inkommit med sina svar. Förslaget innebar att det vid trollingfiske i Östersjön endast skall vara tillåtet att behålla fenklippt, dvs odlad, lax.

– Reaktionerna varierar kraftigt, vissa tillstyrker och andra avstyrker, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

– Bland de som avstyrker är det vanligaste argumentet att man hellre vill se en begränsning av antalet laxar som får behållas än att lax med fettfenan kvar skall återutsättas. Vi kommer nu att analysera svaren och göra en bedömning om det finns anledning att göra några justeringar av förslaget mot bakgrund av de argument som framförs, fortsätter han.

HaV avvaktar därför med att fatta beslut till efter sommaren och de nya reglerna träder därför inte i kraft den 1 juli.

Den populära navigerings-appen Seapilot har seglat upp till första plats i svenska App Stores lista över “Bästsäljare”. Det gäller såväl Seapilot for iPad, som Seapilot for iPhone. För att behålla en placering högt i App Stores bästsäljarlista fortsätter därför arbetet kontinuerligt med förbättringar och nya funktioner.

Exempel på nyheter är:

•Nya sjökort som in-app-purchase. (Danmark och Finland finns redan) Norge släpps inom kort och målet är att därefter kunna täcka in hela Östersjöns kuster under innevarande år.

•Väderprognoser. Redan idag redovisas realtidsobservationer från det sextiotal fasta väderstationerna med AIS-uppkoppling Sjöfartsverkets kustradionät. Småningom kommer möjlighet ges att prenumerera på flerdygnsprognoser för en mängd väderstationer – presenterade direkt i Seapilot-appens sjökort.

•Facebook-koppling. Se direkt i sjökortet var dina Seapilot-vänner (Facebook-vänner med Seapilot aktivt i sin iPad/iPhone) befinner sig.

•Förbättrad hantering av ruttplanering, waypoints och förbättrade sökmöjligheter mot ortsnamn och AIS-mål.

•Sjökortsrättelser. Den som betalar årsavgift för sjökortsprenumeration får automatiskt tillgång till online-rättelser från de myndigheter som står bakom respektive lands sjökort, ett par gånger om året. Lagom till midsommar släpptes ett nytt paket rättelser från svenska Sjöfartsverket.

Seapilot är en unik produkt med professionella S57-sjökort presenterade enligt yrkessjöfartens vedertagna S52-standard, AIS-data från Sjöfartsverket och en kundtjänst/support tillgänglig dygnet runt, året om. Seapilot är utvecklad i samarbete mellan Stockholmradio och TrueHeading.

Appen finns idag för iPad och iPhone (iOS 5). I planerna finns anpassning till andra operativsystem för surfplattor och smartphones – Windows Phone 8 och Android.

Info: www.seapilot.se

Svenska Livräddningssällskapet, SLS, har genomfört en undersökning* om vuxna svenskars attityder till vattensäkerhet. Det finns tydliga skillnader mellan olika målgrupper och med den stundande midsommarhelgen tycker vi det är extra viktigt att påpeka ökad riskbenägenhet – i synnerhet hos män.

– Generellt sett är åtta av tio som drunknar män – en häpnadsväckande siffra. Förklaringen, som bekräftas av vår undersökning, är att män utsätter sig för fler och större risker vid vatten, säger SLS generalsekreterare Karin Brand.

Riskbenägenheten består i en mängd olika faktorer, men undersökningen visar bland annat att dubbelt så många kvinnor använder flytväst jämfört med män och dubbelt så många män dricker mycket alkohol i samband med bad och båtliv.

Män och risker
Undersökningen visar att män utsätter sig för fler och större risker än kvinnor:

• 12 procent av männen har badat efter att ha druckit alkohol motsvarande minst fem starköl jämfört med 4 procent av kvinnorna

• 19 procent av männen har åkt båt efter att ha druckit alkohol motsvarande minst fem starköl jämfört med 10 procent av kvinnorna

• 26 procent av männen att de använder flytväst i större motorbåt jämfört med 52 procent av kvinnorna

Fritidsbåt och flytväst
Fyra av tio använder aldrig eller sällan flytväst i fritidsbåt samtidigt som sex av tio (män: 50 procent kvinnor:70 procent) anser att det borde vara lag på flytväst för vuxna i båt.

Lördagen den 30 juni kl 10-16 är det dags för den åttonde upplagan av Kreativa Marknaden. Gula Industrihusets ateljéer och butiker bjuder tillsammans med ett fyrtiotal tillresta utställare på ovanstående och mycket mer därtill.

Kreativa Sommarmarknaden är en dag i skaparglädjens tecken. Ordet kreativitet kommer från latinets ”creare”, som betyder skapa eller frambringa. De är skapandet som förenar oavsett om du arrangerar blommor i handväskor, stoppar korv, virkar små bakverk, syr personliga dockor, slungar honung, drejar kannor, komponerar en visa, matar surdegar, tovar hattar eller syr korgar av gamla segel.

Gula Industrihusets ateljéer och butiker bjuder tillsammans med ett fyrtiotal tillresta utställare på ovanstående och mycket mer därtill.

Nytt för i år är ett prova-på-tält där besökarna får testa olika hantverk. Hemslöjden i Södermanland lär ut grunderna i luffarnas speciella ståltrådsarbeten, sk luffarslöjd. Dessutom finns det möjlighet att prova på drejning och vävning. Krusius Alpackor låter oss träffa deras underbara fyrfota vänner.

Printz Bageri ordnar tillsammans med köttbutiken Millert & Dahlén och fiskbutiken HB Sjöbris marknadskafé med crêpes, korv, fiskspett och annat smaskens.

Gula Industrihuset är en gammal charmig industrifastighet vid Mälarens strand i Stallarholmen. Fastigheten har sedan ett par år fått nytt liv och huserar idag drygt 30 företag varav ett stort antal butiker och ateljéer.

– Fantastisk segling med täta, tuffa matcher redan från början. Underbart väder; sol och önskevind, nordlig – nordvästlig som ökade under dagen, sammanfattade Annika Ekman, seglingsledare. Matcherna i grupp A bara flöt på. Anna Tunnicliffe (USA),Ekaterina Skudina (RUS), Sally Barkow (USA) och Olivia Price (AUS) vann allihop sina fyra matcher, vilket innebar enbart förluster för Anne-Claire Le Berre (FRA), Mandy Mulder (NED), Julie Bossard (FRA) och Anna Kjellberg (SWE).

Grupp Bs resultat var mer varierade. Efter tre omgångar hade bara Claire Leroy (FRA) och Silja Lehtinen (FIN) vunnit alla sina matcher. Lucy Macgregor (GBR) och Renée Groeneveld (NED) vann två var. Tamara Echegoyen (ESP) och Rita Gonçalves (POR) fick varsin vinst, medan Silke Hahlbrook (GER) förlorade alla sina tre matcher.

Racing tomorrow:
Wednesday June 27, Start 10.00
Round Robin
Flight 11
F11M1 (Round Robin B): Hahlbrock -vs- Echegoyen
F11M2 (Round Robin B): Groeneveld -vs- Leroy
F11M3 (Round Robin B): Ulrikkeholm -vs- Macgregor
F11M4 (Round Robin B): Gonçalves -vs- Lehtinen
Flight 12
F12M1 (Round Robin B): Echegoyen -vs- Macgregor
F12M2 (Round Robin B): Ulrikkeholm -vs- Hahlbrock
F12M3 (Round Robin B): Gonçalves -vs- Groeneveld
F12M4 (Round Robin B): Lehtinen -vs- Leroy
Flight 13
F13M1 (Round Robin B): Gonçalves -vs- Ulrikkeholm
F13M2 (Round Robin B): Hahlbrock -vs- Groeneveld
F13M3 (Round Robin B): Lehtinen -vs- Macgregor
F13M4 (Round Robin B): Echegoyen -vs- Leroy
Flight 14
F14M1 (Round Robin B): Hahlbrock -vs- Gonçalves
F14M2 (Round Robin B): Groeneveld -vs- Ulrikkeholm
F14M3 (Round Robin B): Echegoyen -vs- Lehtinen
F14M4 (Round Robin B): Leroy -vs- Macgregor
Flight 5
F5M1 (Round Robin A): Price -vs- Tunnicliffe
F5M2 (Round Robin A): Le Berre -vs- Kjellberg
F5M3 (Round Robin A): Bossard -vs- Mulder
F5M4 (Round Robin A): Barkow -vs- Skudina
Flight 6
F6M1 (Round Robin A): Bossard -vs- Le Berre
F6M2 (Round Robin A): Kjellberg -vs- Mulder
F6M3 (Round Robin A): Barkow -vs- Tunnicliffe
F6M4 (Round Robin A): Price -vs- Skudina
Flight 7
F7M1 (Round Robin A): Kjellberg -vs- Bossard
F7M2 (Round Robin A): Mulder -vs- Le Berre
F7M3 (Round Robin A): Price -vs- Barkow
F7M4 (Round Robin A): Skudina -vs- Tunnicliffe

Foto: Dan Ljungsvik.

Nu går det lätt att sätta upp ett trådlöst nätverk även där det inte finns något eluttag. Det svenska teknikföretaget Dovado har tagit fram en 12/24-voltsadapter till sin USB-router Tiny, som därmed kan användas i stort sett var som helst där man behöver tillgång till internet.

USB-routern Dovado Tiny är nästan lika liten som en tändsticksask. Den kan därför enkelt placeras även i trånga utrymmen i till exempel en båt eller en husbil. Det medföljande självhäftande kardborrebandet gör också att den inte behöver ligga framme eller riskera att ramla ner när bilen eller båten rör sig.

Routern gör det möjligt för flera användare att trådlöst ansluta sina datorer, smarta telefoner och spel-konsoller till en gemensam mobil bredbandsanslutning. Allt som behövs är ett USB-modem för 4G eller 3G samt ett abonnemang.

– Dovado Tiny med 12/24-voltsadapter gör att alla kan får tillgång till en bra internetuppkoppling, även när man är på resande fot utan tillgång till vanligt eluttag, säger Thomas Axaeus, vd på Dovado.

– Routern fungerar dessutom lika bra hemma som på resan. Det är bara att ansluta den till eluttaget när man kommer hem för att fortsätta vara uppkopplad med ett snabbt mobilt bredband. Någon fast uppkoppling behövs därför inte längre.

Första installationen av Tiny-routern är enkel. Den känner automatiskt av vilken operatör som USB-modemet har anslutning till och gör själv alla nödvändiga inställningar. Routern fungerar för både 4G och 3G och har stöd för över 160 olika modem. Dovado uppdaterar dessutom fortlöpande sina produkter med såväl nya funktioner som stöd för ytterligare modem. Uppgraderingarna hämtas gratis från företagets hemsida.

Den nya 12/24-voltsadaptern är specialutvecklad för Dovado och certifierad för företagets routrar. Såväl Tiny-routern som adaptern säljs både av mobiloperatörer och i butik. Pris 250 kr.

Info: www.dovado.com/car

Svedea Båtförsäkring har sedan starten 2011 varit en raket på den svenska båtförsäkringsmarknaden. Bolaget ökar stadigt sin marknadsandel och en jämförelse med Svensk Försäkrings branschstatistik visar att Svedea är det bolag som växer mest. Svedea utmanar övriga bolag och menar att de flesta båtägare regelbundet bör se över sin båtförsäkring.

Svedea Båtförsäkring är det bolag som växer mest på den svenska båtförsäkringsmarknaden. En jämförelse med Svensk Försäkrings branschstatistik över den svenska sakförsäkringsmarknaden till och med första kvartalet 2012, visar att Svedea har vuxit mest sedan starten i januari 2011. Kundtillväxten i absoluta tal är mer än dubbelt så stor som närmaste konkurrent.

– Vårt budskap till marknaden är att de flesta vinner på att regelbundet se över sin båtförsäkring. Genom ett aktivt val får båtägaren antingen en mer heltäckande försäkring eller en lägre premie – i bästa fall båda delarna, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Flera båttidningar har under våren 2012 publicerat försäkringsjämförelser som visar på stora skillnader i premiesättning mellan försäkringsbolagen.

– De gamla bolagen lever gott på alla de båtägare som betalar för mycket för sin försäkring. Jag tror att försäkringsjämförelserna i båttidningarna har gjort att folk ser över sina båtförsäkringar, både till pris och innehåll vilket gynnar oss. Vi är ett specialistbolag som lever på att erbjuda produkter som är lite vassare, avslutar Jonas Roberts.

Bilden: Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.