Nyheter

I dag går startskottet för Stena Match Cup Sweden 2012 där Audi för tredje året i rad medverkar som samarbetspartner och båtsponsor. Under veckan bjuds besökarna på en exklusiv visning av nya Audi S6, Audi S7 samt den limiterade Audi R8 GT Spyder. Dessutom är besättningen ombord på Audibåten ute efter revansch i årets Childhood Celebrity Race.

Segling är sedan flera år tillbaka ett strategiskt sponsringsområde för Audi med ett flertal internationella engagemang, bland annat Kieler Woche. I Sverige är Audi, utöver samarbetet med Stena Match Cup Sweden, även huvudpartner till Audi Dragon Cup.

Under årets tävlingar på Marstrand visar Audi fram det allra senaste i prestandaklassen med nya Audi S6 Avant och Audi S7. Dessutom finns ett exemplar av den limiterade och uppseendeväckande modellen Audi R8 GT Spyder att beskåda i Audis monter. Under veckan erbjuds även besökarna att provköra de allra senaste modellerna från Audi.

Den 5 juli genomförs det årliga Childhood Celebrity Race där besättningen ombord på Audibåten är ute efter revansch. I år seglar bland annat de lokala stjärnorna från Frölunda Indians, Fredrik Pettersson och Philip Larsen med Audi.

För första gången på många år invigs en ny allmän badplats i Värmdö Kommun. Det är det kommunala bolaget Värmdö Hamnar som efter köpet av egendomen Susegårda har rustat den tidigare privata stranden vid Helgarsviken och öppnat den för allmänheten.

– Vi är väldigt glada att kunna erbjuda såväl lokalbefolkning som besökare en fin badvik med både sandstrand, klippor och badbrygga säger Michael Larkner, VD för Värmdö Hamnar. I synnerhet som det råder brist på allmänna badstränder i området.

Badplatsen är lättillgänglig med en bred gångstig som leder ner till stran-den och tydlig skyltning från den stora hamnparkeringen i Stavsnäs Vin-terhamn. Trots närheten till hamnen ser man inte en skymt av den livliga hamnverksamheten.

I framtiden kommer, enligt bolagets planer, stranden att kompletteras med en stugby bestående av ett 50-tal småstugor. Den gamla byggnaden Suse-gårda , uppförd 1905 och ritad av Ferdinand Boberg, kommer att renove-ras och tjäna som vandrarhem, café, samlingslokaler och reception.

Planläggning pågår för hela Stavsnäs vinterhamn med visionen att utveck-la en knutpunkt mellan fastlandet och skärgården med ett skärgårdscent-rum innehållande passagerarterminal, godshamn, en stor gästhamn/marina, vandrarhem/stugby, restauranger, butiker, bostäder, konferenscenter samt ett kulturhus med Taube-tema.

Värmdö Hamnar AB är ett kommunägt bolag vars uppgift är att förvalta och utveckla hamnarna inom Värmdö Kommun. Det största enskilda projektet är utvecklingen av Stavsnäs Vinterhamn till ett skärgårdscentrum.

På Stockholms Ström och i Nacka Strand tog de tre SeaCart 26:orna plats i fredagens Grand Prix 2. Anders Levanders Team North Sails vann efter tre race.

Det var varierande vindar på 8 m/s när de tre teamen körde de tre racen. Förra vinnarna i Grand Prix 1, Samsung Challenge fick stå tillbaka för Team North Sails som vann. Trea kom SeaCart Allstar Team.

Nu ser teamen fram emot regattan i Nynäshamn 15-16 september. Under juli och augusti blir det träning för att finslipa på detaljerna.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Stockholm, Big Boat Race, Nacka Strand, 16-17 juni
Grand Prix 2 Stockholm, ÅF Offshore Race, 29-30 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn, 15-16 september
Grand Prix 4 Stockholm Sailing Grand Prix Riddarfjärden, 22-23 september

Det polska motorbåtsvarvet Galeon ligger i framkant när det gäller att ta fram nya båtmodeller. Det allra senaste är denna Galeon 390 Hard Top sports cruiser, som är ett resultat av varvets samarbete med designern Tony Castro.

Båten har en mycket typisk och ganska spetsig profil i kombination med långdragna linjer. Tony Castro är känd för ganska aggressiv design, vilket märks även på den här båtmodellen.

Båten har två väl tilltagna öppningar med soltak, vilket tillåter ljus och solvärme att komma in i båten. Det ena soltaket är ovanför cockpit, det andra ovanför föraren. Båten har även nedfällbara och öppningsbara sidorutor, som gör att känslan av nästan öppen båt ökar och ger besättningen skydd om vädret blir sämre.

Cockpit är placerad i aktern och har ett unikt 5-i-1 sittutrymme som passar bra för gemenskap och middagar ombord. Galeon framhåller den här lösningen som unik på marknaden.

Båten har vidare en komfortabel dinette och pentry samt en förarplats med gott om utrymme. Hä finns även olika möjligheter för kunder att anpassa lösningen efter sina egna behov.

Under däck finns möjligheter till upp till tre kabiner med separat toalett och dusch. Förkabinen är särskilt väl tilltagn och ljus med en integrerad lucka.

Båten finns med såväl axeldrift som med Z-Drives och ett antal olika motoralternativ. Den finns även med joystick och båten kommer att levereras fullt utrustad med elektronik från Raymarine.

Tekniska specifikationer:
Längd: 11,7 m
Bredd: 3,8 m
Djupgående: 0,8 m
Info: www.galeon.se

Havs- och vattenmyndigheten finansierar en studie om sälmaskens utbredning. Studien ska ge klarare besked om vilka områden som är infekterade av sälmask och hur infektionsgraden skiljer sig åt mellan olika fiskbestånd. Den ska också ge underlag för rekommendationer för att hindra att infekterad fisk når konsumenter.

– Vi behöver bättre kunskap om hur sälmasken sprider sig mellan olika fiskbestånd. Därför är det viktigt att ge bidrag till studier om sälmaskens utbredning, säger Anna Jöborn, chef för kunskapsavdelningen vid Havs- och vattenmyndigheten.

Den studie som Havs- och vattenmyndigheten finansierar ska ge klarare besked om vilka områden som är infekterade av sälmask och hur infektionsgraden skiljer sig åt mellan olika fiskbestånd i samma område. Undersökningen ska också bidra till underlag för rekommendationer för att hindra att infekterad fisk når konsumenter, samt ett program för hur framtida övervakning ska kunna utformas.

Pengarna, 728 000 kronor, går till Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som ska bedriva undersökningarna i samarbete med Statens veterinärmedicinska anstalt, Lunds Universitet och Havs- och vattenmyndigheten.

Sälmasken är relativt vanlig i Norge, Kanada och Japan. I Sverige finns sälmasken i Östersjön, söder om Stockholm, och på västkusten. Parasiten förökar sig i sälens mage, äggen sprids genom avföringen och utvecklas till larver som äts av kräftdjur och förs vidare till fisk, främst torsk.

Torsken i Nordsjön och Skagerrak fortsätter att öka. Det framgår av internationella havsforskningsrådets (ICES) senaste rådgivning, som släpptes i dag. Flera andra fiskarter i dessa vatten visar också en uppåtgående trend med historiskt höga nivåer för rödspotta och kummel.

– Generellt ser det bättre ut för fisken i Nordsjön och Skagerrak. Det visar att både havsmiljön och fisket gynnas när vi hanterar fiskbestånden på ett hållbart och långsiktigt sätt, säger Joakim Hjelm, enhetschef vid Havs- och vattenmyndigheten.

Internationella havsforskningsrådets, ICES, rådgivande organ rapporterar i dag att torskbestånden långsamt växer sig starkare i Skagerrak och Nordsjön.

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) deltar i ICES på Havs- och vattenmyndighetens uppdrag. Forskaren Max Cardinale är svensk representant i ICES rådgivande kommitté.

– Precis som förra året går siffrorna för antalet lekmogna torskar långsamt uppåt, men beståndet är ännu inte inom biologiskt säkra gränser. Även havskräfta, rödspotta, kolja, sej och äkta tunga fiskas på hållbar nivå, säger Max Cardinale.

Samtidigt fiskas det enligt havsforskarna för mycket torsk i dessa vatten för att man ska nå upp till det långsiktigt fastlagda målet för hur många fiskar som dör. Rådet till beslutsfattarna är därför att minska torskkvoten något nästa år.

I Kattegatt består de historiskt låga nivåerna för torsken. En utvärdering som nyligen tagits fram visade dock att områdena som är stängda för fiske haft goda effekter för det mycket svaga torskbeståndet. Även rödtunga uppvisar en negativ beståndsutveckling under de senaste åren.

Nu har Dannekrogen öppnat upp i ny regi. Nya Dannekrogen drivs av kockarna Anton Bryson-Swartz och David Gard – båda med en gedigen erfarenhet från att ha jobbat på toppkrogar runt om i världen och i Stockholm.

Med bra service och hög mysfaktor hälsar de båda kockarna alla välkomna att avnjuta en trevlig afton. Köket tänker både ekologiskt och renodlat. Här finns något som passar dem flesta i smaken till en rimlig prisnivå.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

Bilden:
Den forne ägaren Danne Törner (t. v.) tillsammans med David Gard.

I sommar är Håll Sverige Rent på turné runt Östersjön för att sprida kunskap om den marina nedskräpningen. Turnén består av skräpdyk, filmning och seminarier tillsammans med Folke Rydén Production inom Baltic Sea Waste Campaign, utställning med Briggen Tre Kronor och Hållbara hav, skräpfiske “Fishing for Litter” och spökgarnsdraggning med KIMO Baltic Sea samt skräpmätningar.

Startskottet går i Visby den 4:e juli under Almedalsveckan ombord på Briggen Tre Kronor. För att uppmärksamma och öka kunskapen om nedskräpningen av våra hav och kuster satsar Håll Sverige Rent på en stor sommarturné längs Östersjöns kust. Skräpet är ett allvarligt miljöproblem som förfular vår kust, skadar djur och växter och som kostar.

I samarbete med Folke Rydén Production genomför vi Baltic Sea Waste Campaign (BSWC), där vi dyker efter skräp och filmar detta. Artisterna Vattenmannen & Speed kommer att följa med oss på turnén. I samarbete med Briggen Tre Kronor deltar Håll Sverige Rent även i Initiativet Hållbara hav, som gör strandhugg i en rad hamnar längs Östersjön med en utställning om gifter och skräp i havet.

Vi kommer också att fiska efter skräp i projektet Fishing for Litter – ett projekt som drivs av KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent. Inom ramen för detta samarbete kommer vi även att dragga efter spökgarn i Östersjön. Vi kommer också att genomföra skräpmätningar på tio stränder längs svenska kusten och ytterligare fem stränder runt Östersjön. Resultatet från dessa kommer att presenteras i höst.

TURNÉPLAN SOMMAREN 2012
(för mer exakt info se www.hsr.se)
1/7 – 9/7 Visby – Utställning Hållbara hav
9/7 – 11/7 Sydkustens fiskeområde Spökgarnsdraggning
4/7 Visby (Almedalen) Skräpdyk, filmvisning, seminarium och mingel ombord på Briggen Tre
Kronor. Vattenmannen & Speed deltar. BSWC
14/7 – 17/7 Kalmar – Utställning – Hållbara hav
15/7 Kalmar Skräpdyk, filmvisning och seminarium ombord på Briggen Tre Kronor
Vattenmannen & Speed deltar. BSWC
18-22 juli Karlshamn, Utställning Hållbara hav
23/7 Simrishamn Skräpdyk, filmvisning och seminarium ombord på Briggen Tre Kronor.
Vattenmannen & Speed deltar. BSWC
31/7 – 4/8 Helsingborg Utställning Hållbara hav
5/8 Norrtälje Skräpdyk. BSWC
19/8 – 21/8 Oxelösund Utställning Hållbara hav
19/8 Oxelösund Skräpdyk BSWC
29/8 Stockholm Skräpdyk, utställning, stort seminarium på Kastellholmen – Hållbara hav och BSWC
Augusti Gotland Spökgarnsdraggning – datum ej klara
25/9 – 29/9 Köpenhamn Utställning Hållbara hav
Löpande Östersjön Fishing for Litter samt skräpmätningar – pågår löpande hela sommaren

Sverige är i dag ett av världens singeltätaste länder och antalet ökar. Nu startar kajakkedjan Point65 Kayak Centers i samarbete med Spraydate singelpaddling i landets singeltätaste stad, Stockholm. Varje onsdag är singlar välkomna att mingla, paddla på några av stadens vackraste kanaler och njuta av sevärdheter från vattnet. Sedan väntar en het grill på Point 65 Kayak Center i Solna.

– Vi tror att paddling är ett bra sätt att finna kärleken. Lite rofylld paddling i romantiska kanaler toppat med en barbecue borde fungera, säger Richard Öhman, vd på Point65.

Singeltjejer paddlar i röda kajaker och singelkillar i blå. Varje onsdag kommer Point 65 Kayak Center i Solna tillsammans med Spraydate att arrangera singelpaddlingar för stockholmare som är redo att tillbringa en kväll i en kajak. Det krävs ingen förkunskap och nybörjare såväl som erfarna paddlare kan mötas vid strandkanten. Kvällen avslutas med en grill på kajen vid Point 65 Kayakcenter vid Pampas Marina i Solna.

En guide från Point 65 Kayak Center Solna kommer att guida singelpaddlare på Stockholms vackraste vatten för att upptäcka huvudstaden från vattensidan. Bland sevärdheterna märks Långholmen, Stadshuset och Karlbergs slott.

– Det finns undersökningar som visar att gemensamma aktiviteter ökar chansen att bli kär. Vi tror att paddling i vår fantastiskt vackra stad är en perfekt aktivitet för singlar. Man kan småprata om det man ser eller om själva paddlingen, men ändå hinna spana in varandra, säger Richard Öhman.

Singelpaddlingen kommer att avslutas med en barbecue på Point 65 Kayak Center Solna där man kan stifta närmare bekantskap med personer man vill lära känna lite närmare.

Fakta Point 65 Kayak Centers singelpaddling
Var? Point 65 Kayak Center Solna, Karlsbergs strand 4.
När? Varje onsdag kl 18.00
Kostnad? Singelpaddlingen är gratis, barbequen kostar 80 kr/pers. Ingen föranmälan krävs.
Point 65 Kayak Center har ett centralt bokningskontor för kajakhyra, kurser och ledarledda turer och en central hemsida där man kan välja i en bred meny av hyrkajaker, kurser och guidade turer.
Point 65 Kayak Center finns på följande orter i Sverige: Västerås, Stockholm/Solna, Malmö, Norrköping, Göteborg, Gävle samt hyrcentraler i Klarälvsdalen, Lidköping, Saltsjö-Duvnäs och Värmdö (Djurhamn).

Info: www.point65.se

Foto: Point 65.

Invånarna i länderna runt Östersjön är villiga att betala runt 40 miljarder kronor per år för en förbättrad havsmiljö. Det visar en ny studie från det internationella forskarnätverket BalticSTERN.

För första gången har människor i alla nio länder runt Östersjön samtidigt tillfrågats vad de skulle vara villiga att betala för minskad övergödning i havet. Studien visar att en majoritet är villiga att betala för en förbättring.

• Svenskarna är villiga att betala i genomsnitt 1 000 kronor per person och år för ett friskare marint ekosystem med förbättrat siktdjup, mindre algblomningar och mindre utbredning av syrefria bottnar. Den genomsnittliga betalningsviljan varierar mycket mellan länderna, från ca 4 till 110 Euro per person årligen. Intervallet blir dock mindre om hänsyn tas till inkomstskillnader mellan länderna.

• Uppräknat till hela den vuxna svenska befolkningen är värdet av en friskare Östersjö ca 7,5 miljarder kronor per år.

• Varannan person i Östersjöregionen har upplevt effekterna av övergödning, främst i form av grumligare vatten och algblomningar. Många är även oroade över miljösituationen i havet. Genomgående i alla länder är att folk värderar att hela Östersjön mår bättre, inte bara den del av havet som ligger närmast det egna landet.

• Östersjön är ett välbesökt hav som ger oss många ekosystemtjänster, till exempel rekreationsmöjligheter. I Sverige har 98 procent av befolkningen någon gång varit vid havet på sin fritid för att t.ex. promenera på stranden, bada och göra båtturer. De flesta svenskar ser problemen i havet som ett av de största miljöproblemen i Sverige.

Totalt har 10 500 människor i de nio länderna deltagit i studien, antingen genom en webbenkät eller genom personliga intervjuer.

Undersökningen beskriver miljösituationen i Östersjön år 2050 om inga nya åtgärder för att minska övergödningen genomförs jämfört med hur tillståndet skulle vara om utsläppen av näringsämnen minskar i enlighet med Aktionsplanen för Östersjön (Baltic Sea Action Plan). Det är den skillnaden som de svarande i studien tagit ställning till.

Aktionsplanen är en överenskommelse mellan alla nio Östersjöländer, där varje land har åtagit sig att minska sina utsläpp av näringsämnen med en angiven mängd i syfte att uppnå en god miljö i havet.

– Våra resultat visar att befolkningen i Östersjöländerna sätter ett högt värde på att uppnå de politiska målen för minskade utsläpp av näringsämnen i Aktionsplanen för Östersjön. Det är ett tydligt budskap till beslutsfattare om att det finns ett starkt stöd bland allmänheten för ytterligare och skyndsamma åtgärder för att förbättra havsmiljön. Att göra för lite kommer att bli kostsamt säger Linus Hasselström, analytiker vid Enveco Miljöekonomi AB och vetenskapligt ansvarig för studien i Sverige.

BalticSTERN är ett forskarnätverk med partners i alla länder runt Östersjön. Forskarna utvecklar och kombinerar ekologiska och ekonomiska modeller för att beräkna nyttor och identifiera kostnadseffektiva åtgärder. Resultaten från den nya studien kommer att ingå i en kostnadsnyttoanalys som publiceras under hösten 2012.

Regeringen har beslutat att ge ett uppdrag till Sjöfartsverket att utreda förutsättningarna för att införskaffa ett nytt oceangående forsknings- och undersökningsfartyg samt redovisa hur statens maritima fartygsresurser för forskning och undersökningsverksamhet ska kunna nyttjas på effektivast sätt.

– Genom uppdraget till Sjöfartsverket har ett viktigt steg tagits för statens framtida maritima fartygsresurser, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sjöfartsverket ska redovisa uppdraget senast den 1 februari 2013 och ska i sitt arbete samråda med de berörda myndigheter som förväntas utnyttja denna fartygsresurs.

– Jag är särskilt glad över att regeringen har kunnat fatta detta beslut eftersom det finns ett akut behov av ett nytt fartyg sedan fartyget Argos skrotats, säger Lena Ek.

– För att vi ska kunna uppfylla de krav som EU ställer på oss om att samla in data om hur fiskebestånden i våra hav ser ut och hur haven mår är det viktigt att vi har ett nytt forskningsfartyg, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

I uppdraget ingår att redovisa hur Sjöfartsverket med befintliga och framtida fartyg ska kunna tillhandahålla fartygsresurser för forskning och undersökningsverksamhet, ta fram en kravspecifikation för ett nytt oceangående forsknings- och undersökningsfartyg samt utreda förutsättningarna för dess finansiering.

Stena Match Cup Sweden är som vanligt en av årets stora höjdpunkter för Berntsson Sailing Team då teamet på hemmaplan för möjlighet att utmana världseliten inför sponsorer och vänner som samlas i båtar, på klipporna och på läktaren.

Det som gör Marstrand till en av de bästa tävlingarna i VM-Touren är den fantastiska arenan där seglare och publik kan mötas på ett unikt sätt. Tävlingen och dess sponsorer erbjuder alla besökare att se seglingarna utan entré-biljett, vilket inte tillhör normaliteten i ett evenemang av den här storleken. Normalt bjuder Marstrand på det bästa västkustvädret och rapporten för de närmaste dagarna ser lovande ut med mycket sol och fina vindar.

Berntsson Sailing Team har haft ett tufft träningsprogram inför årets Stena Match Cup Sweden och de har jobbat hårt på att finslipa de detaljer som inte riktigt stämde under Korea Match Cup.

I år har teamet kunnat träna mycket på hemmaplan inför Stena Match Cup Sweden och de har fått bra sparring i form av Magnus Holmberg, Reuben Corbett och Viktor Ogeman. Teamet har gått igenom hela vindregistret i allt från riktigt lätt vind till hårdast tänkbara förhållanden. De har också tränat en hel del i höga vågor, vilket kan vara avgörande då den karaktäristiska västliga vinden i Marstrand ofta drar med sig rejäl sjögång.

Årets startfält i Marstrand är som vanligt stenhårt och hela världseliten är på plats.

-Faktum är att alla top 8 rankade teamen i världen är med, så det gäller att prestera på topp hela vägen från start, säger teamets fördäckare Björn Lundgren.

Tävlingen börjar på måndagen vid 11:30 och håller på fram till lördag eftermiddag då finalseglingarna går av stapeln. Följ seglingarna online på www.wmrt.com och på www.stenamatchcupsweden.com

Drygt 12.000 besökte Nostalgia Festival i Ronneby, där det bland annat bjöds på Fri Fart med båtar i Ronnebyån. Peter Fredrikssons Cadillac tog hem titeln Sveriges Snyggaste Bil 2012.

Årets upplaga av tävlingen Sveriges Snyggaste Bil avgjordes under lördagen i samband med motorträffen Nostalgia Festival i Ronneby. Närmare 3.000 personer hade röstat i årets upplaga av skönhetstävlingen för bilar och när alla röster räknats samman hade en Cadillac från 1947 erövrat den prestigefyllda utmärkelsen.

Det är Peter Fredriksson från Kode som äger vinnarbilen och han strålade ikapp med solen i Ronneby Brunnspark när han höjde den stora pokalen mot den klarblåa himlen.

Den vackra Cadillacen är resultatet av flera års renovering där man verkligen frångått originalet.

– Bilen har bland annat luftfjädring, specialsydd inredning och mängder med detaljer som formats om för att få ge en coolare look, säger Peter och tillägger att lackeringen är en egen blandning av guldbas och svart pearl som toppats med mängder av klarlack.

Läs hela reportaget om Peters Cadillac i nästa nummer av Bilsport Classic!

People’s Choice för bilar vanns av Per Olsson med sin Mercedes 300 SL från 1955. För motorcyklar tog Göran Martinsson hem det ärofyllda priset med sin Victoria 115 från 1961. För båtar segrade Mark-Peter Rosendahl med sin Dahlin Wood från 1979.

Liselott Spåre från Fjälkinge vann tillsammans med maken Magnus och Axellina Concours de Charme för bilar med sin MG1300 från 1969.

Priset Best in show för båtar gick till Calle och Margareta Anderssons Marieholm Canberra, 1966.

Som vinnare i Blekingerallyt korades Sture Svensson och Lars Olsson i en Cadillac Coupé Deville från 1956.

Bilderna:
Nostalgia Festival i Ronneby 2012. Foto: Joachim Cruus, Bilsport Classic.

Peter Fredriksson från Kode äger Sveriges Snyggaste Bil 2012. En superbil som Charles och Anders Jakobsson i USA samt Kungälv hjälpt till att bygga. Foto: Joachim Cruus, Bilsport Classic.

När VM avslutades 30 juni i Långedrag så är Lysekil Women’s Match den 6-11 augusti nästa stora matchracingevenemang för damer på den svenska västkusten. Årets upplaga blir en drabbning mellan flera av världens främsta skeppare, och kan även bjuda på en efterlängtad återkomst. Marie Björling Duell, världsetta i nästan fyra år 2001-2005, gör comeback på matchracingscenen.

– Vi ska vara med, vi ska ha roligt och vi ska göra vårt bästa i varje sekund och varje moment, deklarerar hon med eftertryck.

Sedan påpekar Marie Björling Duell med ett leende att hon faktiskt aldrig lämnat matchracingen helt och hållet, bara pausat sin närvaro några gånger. Det senaste uppehållet har varat sedan 2009, då Marie & Co sensationellt var en hårsmån från att slå australiensiskan Nicole Souter i finalen av Lysekil Women’s Match. Det året hade evenemanget dessutom VM-status, så resultatet innebar ett VM-silver för svenskorna. För Marie Björling Duell var det hennes femte!

Ytterligare två svenskor från Göteborgs Kungliga Segelsällskap har accepterat inbjudan till årets Lysekil Women’s Match; Anna Kjellgren och Caroline Sylvan. Dessutom kommer förstås titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm, även hon med stor erfarenhet av de i Norden så populära DS 37-båtarna. De är 11 meter långa och 4 ton tunga kappseglingsredskap som kräver dubbelt så stor besättning som OS-båtarna, hela sex personer. Dessutom är DS 37 speciellt utvecklad för snabba manövrer och täta möten i matchracing:

– Det är förstås en fördel för oss att få segla i likadana båtar som på hemmavattnen, erkänner Camilla Ulrikkeholm.

Holländskan Mandy Mulder, OS-silvermedaljör i Ynglingklassen i Beijing 2008, vill vara med och slåss om 300 000 kronor i prispengar i Lysekil. Det vill även schweiziska stjärnskottet Alexa Bezel och välmeriterade spanjorskan Silvia Roca Mata, som slutade sexa i fjolårets tävling. Petra Kliba från Kroatien är den senaste skepparen att acceptera en inbjudan, och fler kvalificerade kvinnor är på ingång de närmaste veckorna.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto och Svitzer är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Info: http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden: Seglingarna 2011. Copyright & photo – Dan Ljungsvik/LWM.

En perfekt start för levande legenden Peter Gilmour i Stena Match Cup Sweden. Med fyra raka segrar visade han de yngre förmågorna hur det ska seglas i Marstrand redan första dagen på VM-seglingarna. Ian Williams, Keith Swinton och Björn Hansen gick också obesegrade från första seglingsdagen, Hansen med två raka segrar.

– Nu måste jag vässa mig i starterna om vi ska kunna vinna här, sa Björn efter racet.
Marstrand bjöd på sköna seglingsförhållanden första dagen med vindar uppåt 10 m/s och sol.

Regerande världsmästaren Ian Williams, Storbritannien, och sjufaldige Stena Match Cup Sweden-mästaren Peter Gilmour, Australien, visade klass och vann sin fyra respektive tre matcher idag.

Björn Hansens Mekonomen Racing Team seglade mot unge stjärnskottet Viktor Ogeman och hade inga problem att vinna den första matchen. Ogeman, som seglar sin första VM-tävling på Alpari World Match Racing Tour och har siktet inställt på att lära mer.

Björn, som seglar för KSSS, vann även sin andra match mot Johnie Berntsson, GKSS, men var inte helt nöjd med sina egna insatser.

– Teamet jobbar bra, vi har maxfart på banan, men jag har startat dåligt, jag måste vara med bättre från början för att vi ska kunna vinna det här, sa Hansen.

Johnie Berntson vann två och förlorade två matcher men var ändå nöjd med inledningen.

– En bra dag på sjön med två vinster och två förluster, men vi hade otur med vinden över startlinjen mot Williams. Imorgon ska vi jaga mer båtfart, sa Johnie Berntson.

Seriematcherna i Round Robin fortsätter till torsdag, då alla 14 team har mött varandra. På fredag seglas kvartsfinaler och på lördag semifinal och final.

Ställning efter första dagen:
Peter Gilmour
4 1 4
Ian Williams
3 0 3
Pierre-Antoine Morvan
2 0 2
Keith Swinton
2 0 2
Björn Hansen
2 0 2
Joachim Aschenbrenner
2 1 2
Johnie Berntsson
2 2 2
Phil Robertson
2 2 2
Laurie Jury
1 2 1
Staffan Lindberg
1 3 1
Simone Ferrarese
0 1 0
Victor Ogeman
0 3 0
Torvar Mirsky
0 3 0
Reuben Corbett
0 3 0

Magnus Woxén, en av Sveriges mest erfarna seglare med bland annat fyra Jorden Runt-kappseglingar på meritlistan, stack ut hakan inför årets ÅF Offshore Race och sa att han var ute efter ”line honor” – det vill säga först över mållinjen.

– Det var en kaxig målsättning. Men vi gjorde det, sade KSSS-seglaren Magnus när hans ”Solsidan” som första båt nådde Sandhamn på måndagskvällen.

– Det har varit kul hela vägen. Vi har haft jättebra segling och vi är inte ens trötta, säger Magnus.

Det var i de hårda undanvindarna från Gotlands sydspets Hoburgen upp mot rundningen utanför Visby som de två Farr 30:orna Solsidan och S/Y Maskinen kämpade om ledningen.

– Det var jobbig sjö och jobbig segling just då. Men besättningen kämpade stenhårt och det gick på några timmar, sedan hade vi en bra ledning, säger Magnus som har stått vid rodret större delen av tiden.

Magnus har hunnit bli 41 år. Som yngre tonåring deltog han i sin första kappsegling runt Gotland, i en entonnare som var en stor klass på den tiden.

Han har kappseglat i allt från optimister till 100-fots båtar och såväl enskrov som flerskrov. Det är förmodligen den mixen som gjort honom så bra, tror han själv.

– Den troliga anledningen till jag har varit ganska framgångsrik är nog att jag har seglat väldigt många olika typer av båtar från unga år, säger han.

I förra årets ÅF Offshore Race seglade Magnus på DataCom som då blev totalsegrare. I år valde han att tävla med sin egna Farr 30:a Solsidan.

Foto: Oskar Kihlborg.

Lördagen bjöd på en perfekt seglingsdag; sydlig byig vind 8 – 9m/s och sol. I semifinalerna hade Silja Lehtinen (FIN) inga problem att besegra Claire Leroy (FRA) 3-0. Anna Tunnicliffe (USA) vann över Sally Barkow (USA) 3-1 i fyra täta och intensiva matcher.

Striden om tredje pris var enormt spännande; Leroy och Barkow vann en match var och det slutade med att Barkow tog den sista efter tuffa gippdueller hela vägen till mållinjen.

Finalen mellan Lehtinen och Tunnicliffe var helt enastående, så tät och intensiv att varje match avgjordes med bara ett par decimeter på mållinjen! Så här svarade Silja på frågan om när hon var säker på segern:

– När vi såg flaggan på startfartyget!

Världens två bästa kvinnliga matchraceseglare gav en fantastisk föreställning utanför GKSS i Långedrag. Silja Lehtinen vann guld med 3-0 före Anna Tunnicliffe, som hon inte mött tidigare under tävlingarna, då Anna lämnade WO till Lehtinen igår. Silja förlorade bara en enda match i det här mästerskapet; mot Sally Barkow i Round Robin Gold. Silja Lehtinen, Silja Kanerva och Mikaela Wulff hade ett mål inför 2012; att bli bland de sex bästa i världen. Nu är de världsmästare!

Resultat: http://www.gkss.se/en/Events/WMRWC/Section/Results/

Bild: Team Lehtinen efter målgång i tredje finalmatchen. Foto: Alf Tornberg.

På söndagen lämnade de sista ÅF Offshore Race-båtarna av totalt 225 Stockholms ström på sin färd runt Gotland till Sandhamn. Satsningen på start i Stockholm visade sig bli en succé. Rent sportsligt var strömstarten en utmaning som gick hem. Men lika viktigt blev det också den fest för besökarna som arrangörerna bakom racet hade hoppats på.

Drygt 40 000 besökare på lördagen, och än fler på söndagen. 225 båtar på Östersjön och bra vindar.

– Både sportsligt och publikmässigt har detta varit jättelyckat. Start i Stockholm är fantastiskt för seglingssporten, seglarna och KSSS medlemmar. Mest nöjd är jag med att seglarna känner sig så glada, säger KSSS klubbdirektör Therese Ahlström.

För första gången hade starten av tävlingen runt Gotland flyttats in till hjärtat av Stockholm. Tio procent av racet utgörs av den nya bansträckningen mellan Skeppsholmen och Sandhamn.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

En stark, byig sydostlig vind, 9 – 11 m/s tvingade besättningarna på Dam-VM i Långedrag att hålla rejäl koll på byarna. Vilken sida av banan man valde blev avgörande.

Alla omgångarna vara fruktansvärt täta med massor av slag- och gippdueller. Efter lunch ökade vinden till 12 m/s med byar på 15.

En sydostlig vind från land bygger ganska lite sjö, så Elliotarna surfade iväg i 15 knop på länsen medan åskådarna höll andan. Många var snubblande nära att broacha och flera gjorde det. Det hördes många spontana utrop från åskådarna.

Matcherna var enormt påfrestande för besättningar och båtar och massor av limaflaggor hissades. Sedan ökade vinden ytterligare och seglingarna blev uppskjutna när det var tre matcher kvar. Efter en timma seglades de tre sista matcherna.

På grund av en skada lämnade Anna Tunnicliffe (USA) WO till Silja Lehtinen(FIN). Dessa fyra går vidare till semifinal: Silja Lehtinen (FIN), Anna Tunnicliffe (USA), Sally Barkow (USA) alla med 5 vinster och Claire Leroy (FRA) 4.

Övrigas resultat:
Olivia Price (AUS) 3, Lucy Macgregor (GRB) 3, Ekaterina Skudina (RUS) 2, Renée Groeneveld (NED)1

Bild: Team Lehtinen. Foto: Alf Tornberg.

I helgens seglarfest med start på Strömmen, seglar Bertil Söderberg och Team Samsung Challenge med Klabbe Nylöf som förstärkning i tvådygnsregattan. Ombord är man 30 till antalet varav hälften är gäster.

Det är på söndagen klockan 11.00 som den stora Super Maxi 100 startar från Strömmen med fullt fokus på att gå först i mål.

– Det ser bra ut vädermässigt, det blir bra förutsättningar och vi kommer gå i mål på under två dygn. Målet är att vara först men konkurrensen är hård. Med båtar som startar ett dygn före så gäller det att segla väl och göra rätt strategiska beslut på den nya korta banan runt Gotland. Vi kommer att få jobba hårt men jag ser att vi har alla förutsättningar för att lyckas, berättar Klabbe Nylöf.

Teamet har 15 personer i besättning och 15 gäster ombord. Bland annat är legendaren Pelle Pettersson med och seglar. Några av gästerna är vana seglare andra är debutanter i seglingssammanhang.

– Vi har en fantastisk båt, den vill vi gärna dela med oss. Gotland-regattan är en fantastisk naturupplevelse dessutom. Det vore synd att bara låta ett litet team få njuta av detta, säger Bertil Söderberg ägare till båten. Bertil tycker också att det är ett lyft för racet att starta mitt i Stockholm istället för i Sandhamn.

– Det gör att det kommer mer folk och blir ett bättre race.

Havskappseglingen är 353 Nautiska Mil lång och tar 1,5-3 dygn att segla. Super Maxi 100 är en utpräglad havskappseglingsbåt och passar perfekt för ändamålet.

Med sin 40 meter höga mast och kapacitet för 950 kvadratmeter stora segel kan båten göra upp till 30 knop.