Nyheter

Det gick som planerat. Vindarna låg rätt och den 100 fot långa båten kunde hålla rätt strategi genom hela racet. De var snabbast och vann nästan. Det blev en andraplats i klassen och teamet var mycket nöjda med hela racet.

På 31 timmar, 39 minuter och 2 sekunder tog sig Hyundai runt banan i ÅF Offshore Race. Efter att tävlingsledningen räknat om tiden enligt ett handikappsystem fick Hyundai den korrigerade tiden 63h 54 m och 8 s vilket gav teamet en andraplats i sin klass.

Super Maxi 100 är trots sina 35 ton, bevisligen smidig och snabb. Man passerade förbi båt efter båt under racet och kom in som snabbaste båt bland alla deltagare. Naturupplevelsen var fantastisk även för den vane seglaren och glädjen höll även den hela vägen in till målet i Sandhamn.

– Vi har haft ett riktigt bra race med superbra team ombord. Vädret har varit lätt att bygga seglingsstrategi på och vi har haft en kanonbra upplevelse. Jag är jättenöjd! säger Klabbe Nylöf som var rorsman ombord.

Klabbes Whyshoreteam kunde tillsammans med Bertil Söderberg, Pelle Petterson och resterande besättning och gäster, dra fördel av båtens storlek alla de 353 Nautiska Milen. Ett lyckat samarbete som sannolikt kommer att upprepas.

Torsdagen bjöd på fantastisk segling i Stena Match Cup Sweden inför klippor fulla av solande och badande åskådare. Svenskhoppen Björn Hansen och Johnie Berntsson gick båda vidare med nio poäng och kommer att mötas i kvartsfinalseglingarna imorgon.

Berntsson kom tillbaka övertygande efter en tung inledning och avslutade med sju raka vinster för att säkra sitt avancemang. Phil Robertson från Nya Zeeland vann den mycket jämna grundomgången på 10 poäng, samma som tvåan Peter Gilmour. Bakom Robertson och Gilmour följde fyra seglare som gick vidare med nio poäng vardera. På tredje plats kom regerande världsmästaren Ian Williams och fyra slutade Keith Swinton från Australien tätt följd av Hansen och Berntsson.

De två unga nordiska skepparna Joachim Aschenbrenner från Danmark och svenske Viktor Ogeman har seglat färdigt. Göteborgsseglaren Ogeman tog endast en vinst under Round robin-serien, men gjorde det å andra sidan mot seriens kanske tuffaste motståndare, britten Ian Williams. Aschenbrenner gick klart bättre mot världseliten och var millimetrar från att få segla vidare med fem inseglade poäng. Det danska teamet slutade på nionde plats, precis på fel sida om kvartsfinalsträcket.

De fyra högst placerade seglarna fick sedan välja sina motståndare till kvartsfinalerna. Det spetsar till stämningen ytterligare i de tuffa seglingsduellerna på vattnet när tävlingen går in i vinna eller försvinna-fasen, mot semifinalen på lördag.

Ettan Phil Robertson valde att segla mot Reuben Corbett, ett val som han baserade på att Corbett haft tuffast att ta sig till kvartsfinal. Nya Zeeländaren hade dock en förklaring till resultatet under veckan:

– Jag har haft tandvärk hela veckan, men det är åtgärdat nu, så vi har sparat segrarna till resten av regattan.

Veteranen Peter Gilmour kommer att segla mot Keith Swinton som han tog en övertygande seger mot under dagen.

– Vi gav Peter en enkel poäng idag, men imorgon ska vi vara vassare i våra starter, det är dags för Gilmour att lämna över till oss yngre seglare, sa Swinton.

Ian Williams valde att möta fransmannen Pierra-Antoine Morvan i sin kvartsfinal, och visste precis hur han skulle lyckas:

– Vi har lärt oss av Peter Gilmour att alltid vinna mer än vi förlorar och det är så vi ska försvara titeln här på Marstrand, sa den regerande världsmästaren.

Valen av motståndare ledde till ett helsvenskt möte i den fjärde kvartsfinalen där Björn Hansen tar sig an Johnie Berntsson i ett möte som kan bli hur tufft som helst.

– Vi känner oss starka och har bra fart i båten, det hade naturligtvis varit roligare att möte Johnie i en final, men nu har vi i alla fall säkrat svenskt deltagande i semifinalerna, berättade Hansen.

Kvartsfinalerna inleds fredag kl 09:00 och pågår under hela dagen. På lördag följer semifinal- och finalseglingar följt av prisutdelningsceremoni.

Foto: Dan Ljungsvik.

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se

2012 års kändissegling i Stena Match Cup Sweden, Childhood Race, är avgjord. Stenakoncernens ägare, Dan Sten Olsson tog hem spelet med seglarproffset Torvar Mirsky vid rodret och kändisar som Sigrid Bernson från Let’s Dance och hockeyproffset Victor Stålberg i besättningen.

– Bara en kan vara nummer 1. Och eftersom min hustru är ordförande i Childhood Foundation Sverige så måste det bli vi, sade Dan Sten Olsson efter racet.

Hockeyspelarna Fredrik Pettersson, Fredrik Sjöström, Philip Larsen och Rickard Demen, knep tillsammans med den mystiske tv-stjärnan ”The Stig” från Top Gear, och toppseglaren Keith Swinton som skipper, tävlingens andraplats.

Det satt hårt åt. Samma poäng som vinnarbåten efter fullbordade seglingar, men med tävlingsreglerna emot sig – tufft för utpräglade vinnarskallar.

– Vi har ingen erfarenhet av segling, men lärde oss snabbt och borde nog ha vunnit, sade hockeykillarna vid prisceremonin.

Alpari, med en internationell besättning från tävlingens sponsorer, kom trea.

Childhood Race är en årlig seglingstävling som äger rum under Stena Match Cup Sweden och i år arrangerades för femte gången.

Totalt tävlade åtta båtar med proffsskeppare och kändisbesättning mot varandra i två korta fleet race där alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas.

Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race.

Foto: Gustaf Lindman, Stena Match Cup Sweden.

Resultatlista, Childhood Race 2012
1. Stena Röd
Dan Sten Olsson
Sigrid Bernson
Victor Stålberg
Torvar Mirsky, skipper
1. Audi
Fredrik Pettersson
Fredrik Sjöström
Philip Larsen
Rickard Demen
”The Stig”
Keith Swinton, skipper
1. Alpari
James Hughes
Kirsten Hyde
Helena Saar
Matt Strachan
Aex Carr
Peter Gilmour, skipper
4. Stena Blå
Molly Nutley
Calle Sterner
Ian Williams, skipper
5. Childhood (Skuld)
Anders Bagge
Anna De Geer
Staffan Lindberg, skipper
6. Handelsbanken
Kenneth Andersson
Erik Linder
Björn Hansen, skipper
7. Knowit
Sara Lumholdt
Martin Frändesjö
Viktor Ogeman, skipper
8. PelleP
Lasse Kronér
Mange Olsson
Pelle Petterson
Peter Apelgren
Daniel Biveson
Ulf Ekberg
Johnnie Berntsson, skipper

Följ seglingarna på: www.stenamatchcupsweden.com

Facebook: Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se

Havs- och vattenmyndighetens vägledning till bland annat länsstyrelser om hur fiske i marina skyddade områden ska regleras blir klar i år. Det lovar HaV:s generaldirektör Björn Risinger. – Jag bedömer också att vi kan ha en bra fiskereglering på plats i alla marina Natura 2000-områden till 2015 i samarbete med länsstyrelserna, sa han vid HaV:s seminarium i Almedalen på onsdagen.

Havs- och vattenmyndigheten hade bjudit in till debatt på Miljöaktuellts arena i Almedalen. Förutom Björn Risinger deltog Staffan Danielsson, fiskerådgivare åt EU-parlamentarikern Isabella Löwin (mp), Maria Kilnäs, marinbiolog på länsstyrelsen i Västra Götaland samt Jan Isaksson, havsmiljöansvarig på Greenpeace. Frågeställningen var ”Hur kan vi se till att naturskyddade havsområden inte skadas av fiske?”.

Miljöorganisationen Greenpeace driver sedan några år en kampanj om att länsstyrelserna ska kräva tillstånd av yrkesfiskare som vill fiska i marina Natura 2000-områden. Under våren har de också varit på turné för att informera om skyddade havsområden.

Vid dagens HaV-debatt höll Jan Isaksson kvar vid kravet på tillståndsprövning men öppnade också för andra lösningar.

– Viktigast är att stoppa det destruktiva fisket i marina skyddsområden, vilka verktyg som används är sekundärt, förklarade Jan Isaksson.

Staffan Danielsson pekade på att överfiske i marina skyddsområden inte är en lokal, svensk fråga utan ett gemensamt problem för alla EU-länder. Och att några medlemsländer, Irland och Storbritannien, lyckats gå längre i sitt skydd. Han och miljöpartiet stödjer kravet på tillståndsprövning enligt miljöbalken.

Maria Kilnäs menade att tillståndsprövning är ett begränsat verktyg och att det går att nå längre med fiskerilagstiftning i kombination med miljöbalken och en dialog med yrkesfiskarna. Hon gav flera exempel från diskussionerna med yrkesfiskare kring Natura 2000-området Bratten i Bohuslän utanför Tanums kommun, ett unikt utsjöområde med rev och ett stort antal hotade arter.

Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att samordna det marina områdesskyddet. Björn Risinger menar att det behövs fler insatser för att skydda marina värdefulla naturområden i havet.

– När det gäller regelverk i öppna hav så tror jag inte att tillståndsprövning är den slutliga lösningen utan här krävs det förhandlingar med andra länder för att komma fram till hållbara överenskommelser och bra regelverk. Här är vi på HaV självklart beredda att bistå regeringen, säger Björn Risinger.

Upplev livet på stort djup i Gullmarn och Kosterfjorden. Var med när alger och djur plockas upp från havsbottnarna. Göteborgs universitet bjuder på mängder av spännande aktiviteter under Västerhavsveckan som inleds den 7 juli.

Pressmeddelande:

Under temaveckan om havsmiljön anordnar Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet, i samarbete med bland annat Havets Hus och Kosterhavets nationalpark, en stor mängd aktiviteter.

Följ i undervattenfarkostens spår
Forskningsstationen Lovéncentret Kristineberg i Fiskebäckskil slår upp dörrarna för allmänheten. Akvarier visas på onsdag 11 juli och man kan lära sig mer om Västerhavets maneter. En fjärrstyrd undervattensfarkost med videokamera visas upp vid kaj, och en film från botten i Gullmarn visas på storbild i hörsalen på Lovéncentret Kristineberg.

Under hela veckan kan de som är intresserade boka en tur från Anderssons kaj i Lysekil till Gåsörännan med forskningsfartyget Oscar von Sydow för att få se vad som finns på havsbottnarna. En guide från Havets Hus visar och berättar under resan.

Lär om livet i Kosterhavet
Akvariet på Lovéncentret Tjärnö nära Strömstad håller öppet varje vardag under Västerhavsveckan. Där kan man fördjupa sina kunskaper, bland annat genom att delta i experimentverkstaden på måndagen. Här avslöjas vad som gömmer sig på havsbotten, hur musslor filtrerar och hur man kan få ett okokt ägg att flyta.

På tisdag är det exkursion med ett forskningsfartyg. Under Barnens sommarlabb kan barnen på onsdag – torsdag upptäcka livet på grunt vatten och göra egna experiment. På torsdag finns även möjlighet för alla att låna vattenkikare, vadarbyxor och håv och ta med fångster från havet till labbet för att undersöka närmare.

Kosterhavets djup kan även ses av den som är ovan vattenytan. På fredag 13 juli filmas livet på 100 meters djup och visas direktsänt på skärm ombord på forskningsfartyget Nereus.
– Under denna exklusiva båttur visar vi det som är mest spektakulärt med Kosterhavets nationalpark – djur på stora djup som i Sverige endast finnas här, säger marinbiolog Martin Larsvik på Lovéncentret.

Under Västerhavsveckans populärvetenskapliga föreläsning på Lovéncentret Tjärnö kan allmänheten dessutom öka sitt vetande om havet; öka kunskaparna om japanska jätteostron.
Dessutom kommer en rad andra aktiviteter att arrangeras längs västkusten under Västerhavsveckan.

Utförligt program finns här: http://www.loven.gu.se/samverkan/allmanheten/vasterhavsveckan-2012/

Senare under sommaren fortsätter Lovéncentret Tjärnö med akvarieöppethållande, exkursioner med fartyg, Barnens sommarlabb och föreläsningar. Man får till exempel veta vad som finns i en kallsup och lära sig om havstulpanernas hemliga liv.

Vattenbrukets utvecklingsmöjligheter är i fokus på ett seminarium fredagen den 6 juli i Almedalen där Göteborgs Universitet är en av arrangörerna. Sverige har en stor potential för odling av marin fisk genom sina långa kuster och många vattendrag, där ett ökat vattenbruk innebär nya möjligheter för tillväxt i kust och landsbygdskommunerna. Det är tankegångar som ventileras under seminariet.

Pressmeddelande:

Ökad fiskodling nödvändig
Dessutom är en ökad odling av fisk nödvändigt för att klara livsmedelsförsörjningen till världens växande befolkning och Sverige har en stor potential för odling av marin fisk.
Inom flera områden ligger Sverige i framkant när det gäller biologisk forskning och tekniskt kunnande och kan bli föregångare när det gäller utveckling av modern odlingsteknologi.

Utvecklingsmöjligheter presenteras
På seminariet kommer vattenbrukets utvecklingsmöjligheter att presenteras och diskuteras med forskare, myndighetspersoner och representanter från näringslivet.

En av föreläsarna är forskaren och marinbiologen Kristina Sundell.
Seminariet anordnas av Göteborgs universitet /Vattenbrukscentrum Väst, Vattenbrukarnas Riksförbund och Västra Götalandsregionen.

Medverkande:
Kristina Sundell, professor Inst biologi och miljövetenskap föreståndare, Vattenbrukscentrum Väst Göteborgs universitet. Anders Alanäära, professor Inst vilt fiske och miljö, SLU. Anna Blomqvist, enhetschef, Fiskeenheten Jordbruksverket. Henrik Hammar, Vattenbrukarnas Riksförbund. Hiroshi Tanaka, inköpschef, Lerøy. Christina Stenberg, seminarieledare, Kungsfenan. Niklas Wennberg, moderator för debatten, Hylapond.

Kontaktpersoner:
Susanne Lindegarth, forskare och marinbiolog, Göteborgs universitet, 0761-145757, susanne.lindegarth@bioenv.gu.se
Jenny Lööf Braticevic, kommunikatör, Göteborgs universitet, 0709-817955, jenny.loof@gu.se

Länk: http://www.vbcv.science.gu.se/

Skärgårdsstiftelsen erbjuder havstulpanvarning via en gratis sms-tjänst som tidigare administrerades av Håll Sverige rent. Det innebär att Skärgårdsstiftelsen nu ansvarar för alla delar i havstulpanprojektet. Sms-tjänsten startades för fyra år sedan och har nu 6000 användare.

– Det är roligt att hela projektet är samlat hos oss nu. Nytt blir också att alla som anmäler sig till tjänsten får ta del av rapporter längs hela kusten. Det betyder att även om du har hemmahamn i norra skärgården får du information om när havstulpanerna sätter sig i södra skärgården vilket är en viktig service för allt båtfolk som gett sig ut långt från sina hemmahamnar, säger Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

Skärgårdsstiftelsens havstulpanprojekt hjälper båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Målet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger. Genom att ta reda på när havstulpanerna sätter sig fast och informera båtägare om när det är dags att tvätta båtbotten kan båtägare slippa använda giftig bottenfärg som påverkar våra grunda vikar och andra vattenmiljöer negativt.

– Sms-tjänsten är ett enkelt sätt för båtägare att hålla sig informerade om när det är dags att tvätta båten. Att välja tvätt istället för bottenfärg är en bra insats för en friskare miljö i Östersjön, säger Skärgårdsstiftelsens miljöchef Karin Strandfager.

Sms-tjänsten i kombination med båtmiljöappen, som talar om var det finns båtbottentvättar, gör att fler får nytta av infromationen. Det blir enklare att värna om Östersjöns ömtåliga miljö.

Havstulpanprojektet har drivits av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län under tio års tid. Totalt 150 frivilliga observatörer längs ostkusten från Trelleborg till Umeå undersöker när havstulpanerna sätter sig fast. Projektet finansieras genom medel från Havs- och Vattenmyndigheten.

Anmäl dig till tjänsten sms:a Havstulpan till 72 007. Du kan även anmäla dig på www.båtmiljö.se.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Volvo Lastvagnar presenterar en motor anpassad för de tuffa miljökraven Euro 6. Utsläppen av kväveoxider sänks med 77 procent och partikelutsläppen halveras. Euro 6 kommer på Volvos D13-motor med 460 hk, som i dag utgör hjärtat i mer än en tredjedel av alla Volvo-lastbilar.

– Volvo FH får en ny Euro 6-motor på 460 hk, optimerad för snabba, bränsleeffektiva transporter på bra väg. De första lastbilarna med den nya motorn kommer att levereras under våren 2013, säger Mats Franzén ansvarig för motorstrategi på Volvo Lastvagnar.

Kundefterfrågan på lastbilar för Euro 6 är ännu låg. Sedan början av 2012 går det att certifiera fordon enligt de nya reglerna, men det dröjer ytterligare två år innan kraven blir obligatoriska för alla nytillverkade lastbilar. De tuffa emissionskraven innebär tekniskt avancerade lösningar på motorn med flera nya komponenter, vilket också medför en högre kostnad för kunderna. Den ökade kostnaden kan dock begränsas genom ekonomiska stimulansåtgärder, framför allt inom regional trafik och fjärrtransporter i Europa.

– Det är idag svårt att avgöra hur stor efterfrågan kommer att bli. Genom att erbjuda vår mest populära motor i Euro 6-utförande så täcker vi behovet för en stor andel av våra kunder. Det övriga motorprogrammet kommer att lanseras för Euro 6 i god tid innan kraven blir obligatoriska den 1 januari 2014, säger Mats Franzén.

Beprövad teknik
Volvo D13 för Euro 6 är baserad på Volvos beprövade Euro 5-motor. Precis som denna är den nya motorn en rak sexa med enhetsinsprutare och katalytisk avgasrening (SCR). För att möta de nya emissionskraven används dessutom avgasåterföring (EGR) och dieselpartikelfilter (DPF), lösningar som Volvo Lastvagnar sedan flera år använder i USA och Japan. Jämfört med Euro 5 sänks utsläppen av kväveoxider med 77 procent, medan partikelutsläppen halveras.
Fokus på bränsleekonomi och tillförlitlighet
SCR-systemet, som omvandlar avgasernas kväveoxider till ofarlig kvävgas och vattenånga, är integrerat med partikelfiltret i en kompakt enhet för att ta så liten plats som möjligt. Partikelfiltret, som fångar upp och förbränner de mikroskopiska partiklarna i avgaserna, regenereras automatiskt under drift. EGR används i detta fall för att hålla uppe avgastemperaturen då motorn inte är tillräckligt varm. Avgaserna behöver
vara minst 250 grader för att SCR-systemet ska jobba optimalt. Till skillnad från konventionella EGR-lösningar som kyler ner de återförda avgaserna för att sänka förbränningstemperaturen, och därigenom minska utsläppen av kväveoxider, är Euro 6-motorns EGR i stort sett inaktiv vid landsvägskörning och påverkar då heller inte bränsleförbrukningen.
– Vi har utvecklat en tillförlitlig teknisk lösning som inte bara uppfyller emissionskraven, utan också ger kunderna fördelar i form av god bränsleekonomi och ett bekymmersfritt ägande, säger Mats Franzén.
Se en film om Euro 6 på http://youtu.be/UbBsYbNj2GA.
Fakta Volvo D13 460 för Euro 6
• Rak sexcylindrig 13-litersmotor med 460 hk.
• Max effekt vid 1400 till 1900 varv/min 338 kW.
• Max vridmoment vid 1000 till 1400 varv/min 2300 Nm.
• Automatiserad växellåda, Volvo I-Shift.
• Engine brake VEB+ vid 2300 varv/min: 375kW.
• Finns till Volvo FH, 4×2/6×2, dragbil och jämnlastare, inklusive fordon för transport av farligt gods (ADR).
• Finns både till vänsterstyrda och högerstyrda fordon.
Fakta Euro 6
• En femtedel så stora utsläpp av kväveoxider som Euro 5.
• Hälften så stora utsläpp av partiklar som Euro 5.
• Det blir obligatoriskt att uppfylla emissionslagstiftningen ner till en omgivande temperatur på minst minus sju grader.
• Emissionslagstiftningen omfattar kväveoxider (NOx), partiklar (vikt), partiklar (antal), ammoniak (NH3), kolmonoxid (CO) och kolväten (HC).

Efter knappt två dygn till havs tog Thomas Blixt hem segern i SM i havskappsegling, samtidigt som teamet tog en andra plats totalt i årets ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt). – Det känns skönt att få visa vad TP52:an och teamet verkligen går för. Vi har väntat på den här segern, sa Thomas Blixt efter målgången i Sandhamn.

SM-klassen ingick som en del av årets ÅF Offshore Race. Inför den avgörande tävlingen låg Blixt Pro Sailing från KSSS trea efter första SM-deltävlingen i Sandhamn Open.

Thomas Blixt och hans vassa TP52 kolfiberbåt Blixt Pro Sailing var en av favoriterna i årets ÅF Offshore Race, som samlat fler potenta 50-fots racerseglare än någonsin. Efter en svag inledning, där vindarna gynnade de mindre båtarna, låg Blixt på 14:e plats efter skärgårdsseglingen från starten i Stockholm och ända ner till Fårö.

– Från Östergarn på Gotland kryssade vi sedan hela vägen till Hoburgen och klättrade till andra plats. Vi seglade in 45 minuter på svåraste konkurrenten Ralf Aspholm, berättar Thomas Blixt som förklarar att TP52:an går som bäst på kryssbogar och i hård vind.

Utanför Visby hade Blixt Pro Sailing kommit ikapp och förbi Ralfs Sinergia 40 DataCom och behöll sedan SM-ledningen och andraplatsen totalt i ÅF Offshore Race efter Johan Frost´s Camilla ända in i mål.

– Vi är mycket nöjda med racet och SM-segern. Allt har fungerat perfekt ombord, bra strategi av Stefan Winberg och fantastiskt bra teamarbete. Nu är det VM i Helsingfors i augusti som gäller, och helt klart har vi fått blodad tand och segervittring, avslutar Thomas Blixt.

Foto: Oskar Kihlborg.

Pelle Petterson har valts in i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame. Den idag 80-åriga seglarlegenden erövrade 1964 ett OS-brons i starbåt tillsammans med Holger Sundström och 1972 ett OS-silver med Stellan Westerdahl. 1969 vann han ett VM-guld.

Hall of Fame-juryns motivering lyder:

“Pelle Petterson är inte bara en ikon inom svensk idrottshistoria med medaljer i både världsmästerskap och olympiska spel. Han har också varit en drivande kraft bakom de svenska utmaningarna i America’s Cup 1977 och 1980, vilket blev en språngbräda för modern svensk matchracingsegling. Hans arv har hjälpt till att fostra många svenska skeppare till framgång på den globala arenan inom matchracing. Pelles breda erfarenhet inom kappsegling och design har legat nära utvecklingen för Stena Match Cup Sweden och hans namn har synts på tävlingsbåtarna under många år.”

– Jag känner mig mycket hedrad att få plats i den här samlingen av fantastiska seglare. Stena Match Cup Sweden har betytt oerhört mycket för seglingssporten och i synnerhet för matchracing. Det gör mig därför särskilt stolt och varm i hjärtat att få bli utvald till Hall of Fame i det här sammanhanget, sa Pelle Petterson i sitt tacktal.

Vid sidan av seglingsframgångarna är Pelle Petterson mest känd för att ha konstruerat Volvo P1800 och en lång rad båtar, bland annat klassiska Maxi. Totalt har fler än 85 000 båtar tillverkats efter Pettersons ritningar.

Pelle Petterson är den tredje seglaren som väljs in i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame. Peter Gilmour, Nya Zeeland, och Magnus Holmberg, Sverige, valdes in 2009.

Från och med torsdag stoppar Havs- och vattenmyndigheten fiske efter vild lax i Bottenviken. Anledningen är att den tillgängliga kvoten är uppfiskad. – Det är dock fortfarande tillåtet att fånga odlad lax i vissa områden, säger Martin Rydgren på Havs- och vattenmyndigheten.

I år får 12 000 laxar fångas i Bottenviken. 4 000 av dessa är reserverade för fiske efter odlad lax utanför älvarna där fisken sätts ut.

Efter några få veckors fiske är 8 000 laxar uppfiskade, och Havs- och vattenmyndigheten stoppar därför fisket efter vild lax. Stoppet träder i kraft på torsdag.

Fisket får därefter endast fortsätta i några begränsade områden. I de så kallade terminalfiskeområdena och i Umeälvens fredningsområde tillåts fiske efter odlad lax som är märkt genom att fettfenan är bortklippt.

– Vi har i år försökt att styra fisket mot den odlade laxen och i ökad grad bort från svaga vilda laxbestånd. Tills vidare kan vi tillåta ett mindre fiske i några begränsade områden, eftersom det främst fångas odlad lax där, säger Martin Rydgren.

Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk. Allt annat fritids- och yrkesfiske än det som är nämnt är nu förbjudet i Bottenviken året ut.

Bakgrunden till beslutet är att beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar efter en uppgång har planat ut och en långsam försämring har skett under senare år. Antalet laxar som uppnått fångstbar storlek och återvandrar för lek har successivt blivit färre, trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.

Redan inför årets fiske stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt eftersom EU har beslutat att minska laxkvoten i Östersjön under 2012 med 51 procent.

Även laxfisket i övriga Östersjön väntas stänga tidigare än vanligt. Där är gränsen satt till 6 000 laxar, och av dessa återstår ca 2 500 laxar.

Njut av solen på ett klokt sätt och bränn dig inte. Med Strålsäkerhetsmyndighetens nya app, Min soltid, kan du hålla koll på din soltid. De flesta av oss vet att risken att få cancer ökar ju mer man solar. Trots det förändras inte våra solvanor.

– Många tycker det är skönt att sola och i Sverige har vi ett brunbränt skönhetsideal. Men det kan vara svårt att veta hur länge man kan vara i solen, utan att bränna sig. Många kanske blir förvånade över hur kort tid det går att vara i direkt solljus när UV-strålningen är stark, säger Hélène Asp, enhetschef på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Därför har Strålsäkerhetsmyndigheten tagit fram en ny app, ”Min soltid”, som gör att du enkelt kan kolla hur länge du kan vara i solen. Soltids-appen är kopplad mot en gps vilket gör att du enkelt får reda på hur länge du kan vara i solen på den plats du befinner dig på för tillfället. Den soltid du får fram är ett riktvärde som visar hur länge du kan vara ute utan skyddande kläder eller solkräm, i direkt sol eller skugga.

– Men tänk på att solkräm ger en falsk trygghet. Bästa sättet att skydda sig är med kläder och att vara i skuggan, särskilt när solen är som starkast. Solkräm ska endast användas som komplement där kläderna inte täcker, säger Hélène Asp.

Förutom din soltid får du i ”Min soltid” även Strålsäkerhetsmyndighetens solråd direkt i mobilen.
Soltids-appen fungerar utan uppkoppling mot mobilnätet och du kan därför även använda den utomlands. ”Min soltid” finns för både Iphone och Android.

Mer om hur appen fungerar, www.stralsakerhetsmyndigheten.se/minsoltid
Ladda ner appen: Android-version eller iPhone-version
Ladda ner pressbilder:
Pressbilder på Strålsäkerhetsmyndighetens soltidsapp
Ytterligare information:
Hélène Asp, enhetschef på Strålsäkerhetsmyndigheten: 08-799 41 98.
Solråd:
De två viktigaste faktorerna som avgör hur länge du kan vara i solen är hur känslig du är för solen och hur stark solen är. UV-index är ett mått på styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning.

Tänk på att:
• Det bästa skyddet är att undvika solen när den är som starkast (kl 11–15) till exempel genom att vara i skuggan. Var hellre ute en längre tid på förmiddagen och eftermiddagen.
• Kläder, hatt och solglasögon ger ett mycket bra skydd.
• Använda solkräm med medelhög eller högre solskyddsfaktor (SPF 15 och högre) där kläder inte skyddar.
• Undvika att använda solkräm som enda solskydd.
• Solen oftast är starkare vid en strand med fri horisont. Försök därför att vara i skuggan när du är på stranden.
• Solen kan vara stark på andra platser än på stranden. Skydda dig mot stark sol även när du till exempel är på sjön, i skidbacken, i trädgården eller på balkongen.
• Det är bra att gradvis vänja huden vid solen. Sola däremot inte solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.
• Om du bränner dig, låt huden vila helt från solen några dagar så att huden hinner läka. Skydda dig med kläder eller var i skuggan. Mer solkräm är ett dåligt alternativ.
• Skydda barnen, i första hand med kläder, hatt och skugga.
• Barn under ett år ska inte vistas i direkt solljus över huvud taget!
Du kan se hur stark solen är genom att titta på din egen skugga. Kort skugga betyder att solen är stark. Lång skugga betyder att solen är mindre stark.

Vad är UV-index:
Om du vill veta hur stark solen är ska du ta reda på vilket UV-index som råder där du är. UV-index är ett värde som visar styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som starkast, vanligen mitt på dagen. Ett högt UV-index betyder att UV-strålningen är stark och man bör tänka på att använda lämpliga solskydd. UV-index varierar framför allt med årstiden och tiden på dygnet. Andra faktorer som påverkar är väder och ozonskiktets tjocklek.

23-årige göteborgsseglaren Viktor Ogeman tog en rejäl skalp under Stena Match Cup Sweden då han vann sin första VM-match i matchracingsegling. Han slog ingen mindre än Ian Williams, världsmästare och förra årets vinnare här i Marstrand. Det blev en rejäl svenskdag, Björn Hansen tog ledningen i tävlingen tillsammans med Keith Swinton, båda utökade till fem raka segrar.

Unge Ogeman sensationsvann mot världsmästaren

– Det här blir ett minne för livet, helt fantastiskt att vinna över Williams.

Marstrand hade högsommar, men med det följde svaga vindar hela förmiddagen, så VM-tävlingarna i matchracing kom igång först vid lunch. Men det berörde inte Björn Hansen som först slog Reuben Corbett och därefter Simone Ferrarese och Torvar Mirsky och därmed tog ledningen i Stena Match Cup Sweden.

I matchen mot Mirsky tog Hansen ledningen övertygande, men drog på sig ett straff som han tog genom en 360-graders snurr inför rundningen till sista länsen mot mål. Mirsky smet förbi men Hansen var strået vassare och lyckades ta tillbaka ledningen och vinna med knapp marginal.

– Vi känns nästan 100-procentiga i våra manövrar och till skillnad mot igår satte vi starterna med bättre tajming. Grabbarna seglar båten fantastiskt bra, stabilt och lugnt, berömde Björn Hansen.

Den hittills oslagbare Hansen delar ledningen i Stena Match Cup Sweden med australiensaren Keith Swinton och närmar sig nu en kvartsfinalplats. Men det avgörs imorgon då Hansen möter ålänningen Staffan Lindberg och yngste seglaren i Marstrand, 18-årige Joachim Aschenbrenner, Danmark. Även Keith Swinton är obesegrad med fem segrar, och ligger på samma poäng som Hansen.

23-årige Viktor Ogeman från Göteborg hade förlorat alla sina matcher hittills när han ställdes inför regerande världsmästaren Ian Williams. Redan i starten var Ogemans team hett, och överraskande tog han starten från Williams som också begick ett par taktiska misstag kring vägvalet. Ogeman kunde därmed vinna matchen klart med fem båtlängder.

– Det var skitroligt att slå just honom, extra roligt för att det var vi som tog starten. Vi har en del att förbättra, på den här nivån finns inget utrymme för misstag, sa Sveriges nästa stjärnskeppare.

Ställning i Stena Match Cup Sweden, dag 2
1 Björn Hansen (Sverige), 5-0
Keith Swinton (Australien), 5-0
3 Ian Williams (England), 5-1
4 Pierre-Antoine Morvan (Frankrike), 4-1
5 Phil Robertson (Nya Zeeland) 4-2
6 Peter Gilmour (Australien) 4-2
7 Joachim Aschenbrenner (Danmark) 3-2
8 Johnie Berntsson (Sverige) 2-3
9 Laurie Jury (Nya Zeeland) 2-4
10 Staffan Lindberg (Sverige) 1-4
11 Simone Ferrarese (Italien) 1-5
12 Victor Ogeman (Sverige) 1-5
13 Reuben Corbett (Nya Zeeland) 1-5
14 Torvar Mirsky (Australien) 1-5

Foto: Dan Ljungsvik

Röd båt: Björn Hansen, Svart båt: Viktor Ogeman

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 2–7 juli 2012 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Utredaren och departementsrådet Jan Hyllander har idag överlämnat sitt betänkande Maritim samverkan, SOU 2012:48 till försvarsminister Karin Enström. Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag på möjligheterna till utökad samverkan och samordning av statliga myndigheters maritima resurser.

Utredaren har skapat en överblick över de statliga sjöverkande myndigheternas maritima verksamhet genom en kartläggning av ansvar, uppgifter, organisation, resurser, lokalisering och nuvarande samverkan. Fokus har varit på den operativa verksamheten. Till kartläggningen hör även en genomgång av relevant författningsreglering.

Till utredarens övergripande slutsatser hör att det finns utrymme för ett antal förbättringar och att svenska staten saknar en samlad strategisk överblick av myndigheternas maritima verksamhet. Därmed blir det svårt att driva en samlad långsiktig strategisk inriktning och utveckling av verksamheten.

Förslagen tar fasta på ett antal utvecklingsområden som handlar om merutnyttjande av myndigheternas operativa resurser, infrastruktur, personalfrågor, sjöövervakning och sjöinformation samt investeringsplaner. För att få en mer strukturerad gemensam hantering av dess frågor föreslås inrättande av ett särskilt Råd för Maritim Samverkan, kallat MARSAM. Rådet kommer bidra till den strategiska överblick som staten saknar och förbättra statens möjligheter till strategisk inriktning av den maritima verksamheten. Vidare föreslår utredaren att regeringen överväger att på sikt förändra huvudmannaskap för sjö-och flygräddningen inklusive ansvar för räddningshelikopterverksamheten. Utredaren lämnar även vissa förslag avseende personal och materiel inom de sjöverkande myndigheterna som bör inkluderas i försvarsplanering för krig och höjd beredskap.

Det blev Johan Frost från västkustens seglarmetropol Marstrand som tog totalsegern i årets ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt). På onsdagsförmiddagen stod det klart att Johans båt Camilla från KNS (Kongelig Norsk Seilforening) vunnit.

– Vi har jobbat hårt på förberedelserna och litat på vår väderplan. Och så är vi ett härligt kompisgäng. Det är en väldigt demokratisk båt, säger Johan.

När hela ÅF Offshore Race för första gången hade en delsträcka i Stockholms skärgård så var det alltså en besättning från västkusten som seglade hem totalseger. 35-årige Johan, med Marstrand som hemmaklubb, deltog med Camilla för tredje gången.

– Vi har varit totaltrea de två senaste åren och jag kände att här fanns möjligheter att ta totalsegern. Redan när vi kryssade ut på havet på söndagskvällen efter skärgårdsseglingen så kände vi att vi hade bra fart i båten, säger Johan.

I de lätta undanvindarna, efter rundningen av Hoburgen, tappade Camilla till konkurrenterna ”Pace” och de andra TP 52:orna samt tyska Varuna. Men när vinden ökade kom de tillbaka och efter Visby valde de en mer ostlig kurs än konkurrenterna, vilket var ett lyckat drag.

Camilla är en av få större båtar som inte har ett företagsnamn utan är döpt efter ägarens fru.

– Ägaren är den norske finansmannen Ole Martin Vordahl. Han seglade själv 2010 men i fjol och i år har jag och Ole Martins son Ole Chistian fått låna henne, säger Johan som till vardags jobbar som båtman, dvs tar han om Camilla.

Camilla, som är en Cookson 50:a med svängköl, slog TP 52:an Blixt Pro Sailing med skepparen Tomas Blixt som Johan har seglat för på Ericssons hospitalitybåt under flera år.

– Det är klart att det är extra kul att slå Thomas. Och jag tycker han tar det bra, säger Johan och skrattar.

Thomas Blixt har vunnit fyra kappseglingar runt Gotland. Och tack vare andraplatsen idag blev han svensk mästare i ORC Int 2012 där sju bankappseglingar under Sandhamn Open för några veckor sedan ingick.

– Jag unnar verkligen Johan att vinna. Han är en bra yrkesman och har ju aldrig vunnit tidigare. Vi sa alla ombord att låt Johan vinna ÅS Offshore Race så vinner vi SM, säger Thomas.

Förutom skipper Johan Frost består Camillas besättning av två norrmän och tio svenskar: Ole Christian Vordahl, Espen Myklebust, Erik Lindsten, Peter Olsson, Liane Arnerud, Calle Glaumann, Patrik Bladh, Ulf Dolfei, Karl Lindsten, David Jonsson och Sören Karlsson.

Foto: Oskar Kihlborg.

I höst kommer ännu en stor nyhet från Karlebyföretaget Oy Finn-Marin Ltd. Denna gång lanseras en helt ny typ av båt inom Finnmaster-familjen. PILOT 7.0 går rakt in i segmentet lättplanande bruks-, fiske- och utflyktsbåt. Nya modellen är en praktisk bruks- och fiskebåt med professionella egenskaper, som med ett Comfort-paket kan förändras till en trivsam utflyktsbåt för hela familjen.

Pressmeddelande:

Enligt Oy Finn-Marin Ltd kommer så kallade pilot-house båtar utrustade med stora akterdäck även framöver att bli mera populära i de nordiska länderna. Den nya modellen kompletterar den befintliga Finnmaster- serien på ett ypperligt sätt.

Vid planeringen av båtens skrov har man fäst speciell uppmärksamhet vid användningssyftet och det som förutsetts av en båt med långt framskjuten tyngdpunkt. Skrovet är planerat av den rutinerade båt konstruktören Hjörvald Sundkvist.

Skrovet är bärande och skrovvinkeln i aktern är svagt, vilket kraftigt reducerar behovet av motoreffekt och sänker planingströskeln markant. Skrovvinkeln blir snabbt brantare mot fören, vilket gör färden behaglig även vid kraftigare sjögång. Man har speciellt tagit hänsyn till de krav som t.ex. fiske ställer på en stillastående båt.

Tack vare det breda bärande skrovet och det specialdesignade slaget är båten mycket stabil, vilket även gör rörligheten och olika aktiviteter ombord på båten tryggt och trivsamt. Den viktiga längsgående stabiliteten vid låga hastigheter är säkerställd med en speciell köl, kölens bakdel är rundad för att säkerställa trygga trailerlyft.

Akterdäcket har planerats så att man, tack vare de smala friborden, lätt når båtens yttre kanter och samtidigt maximerar däcksytan. Under akterdäcket finns tre stora förvaringsutrymmen. Det är lätt att röra sig runt båten tack vare styrbord sidas nersänkta sidodäck i walkaround stil. Det främre däcket har två sittplatser och det bakre däcket kan även utrustas med sittplatser och ett bord.

Båtens cockpit och förkabinen bildar en kompakt helhet. Hytten rymmer sittplasts för fyra personer, två kojplatser, en kyllåda, pentry med tryckvatten samt vattentoalett, och möjlighet till värmare. Styrkabinens skjutdörr är praktisk och lätt att använda. Att röra sig mellan kabinen och akterdäcket är enkelt och sikten från hytten är utmärkt i alla riktningar. Den öppningsbara takluckan gör att styrkabinen känns rymligare.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,50 m
Vikt: 1 250 kg
Personer: 7
Kojplatser: 2
Bränsletank: 139 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Motor: 90–150 hk
Kategori: C
Info: www.finnmarin.fi

Efter en vindfattig förmiddag kom seglingarna i Stena Match Cup Sweden igång med full styrka efter lunch. På soldränkta vågor fortsatte Björn Hansen att imponera inför hemmapubliken. Efter 15 seglade flighter i grundomgången hade han som obesegrad maximala åtta poäng. Även Keith Swinton från Australien och britten Ian Williams är klara för kvartsfinal på sju poäng vardera.

Seglingarna fortsatte långt in på onsdagskvällen i perfekta förhållanden på Marstrand. I skrivande stund har 15 av 23 omgångar seglats i Round robin där alla segrare ska möta varandra en gång. Björn Hansen fortsätter att visa toppform och är hittills ensam obesegrad seglare efter åtta raka vinster. Förutom framgångarna för Swinton och Williams bjöd onsdagen på framgångar för stenungsundsseglaren Johnie Berntsson som står på fem poäng och fortfarande har goda chanser att gå till kvartsfinal. Även seglingslegenden Peter Gilmour ser bra ut med sex inseglade poäng hittills.

Ung dansk imponerar
Ytterligare tre seglare nosar på kvartsfinalplatser. Danska framtidslöftet Joachim Aschenbrenner seglar utan respekt för alla storheter omkring honom. Han leder en klunga på ytterligare tre seglare som med fem poäng har ena benet i kvartsfinalen, förutom Aschenbrenner även fransosen Pierre-Antoine Morvan och Phil Robertsson från Nya Zeeland.

Grundomgången Round robin seglas preliminärt klart imorgon torsdag, följt av kvartsfinalen på fredag och semi och finalseglingar under lördagen.

På torsdagen seglas även kändistävlingen Childhood Race, en välgörenhetssegling med sportstjärnor, artister och andra kända personer som tävlar med tävlingsskeppare från Stena Match Cup Sweden.

Foto: Dan Ljungsvik

Följ seglingarna på:

www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se

Nimbus Boats är i konkurs. Det bekräftas av företagsledningen, som uppger att de har försökt få ordning på företagets lånesituation den senaste tiden. Knappt 200 anställda berörs av konkursen.

Nimbus var Skandinaviens största båttillverkare och är ett av Europas ledande varumärken inom fritidsbåtar. Det var bankerna och den svaga efterfrågan som til lslut fällde bolaget.

– Det här kom väldigt snabbt. Vi hade en dialog med banken så sent som i torsdags. Vi jobbade med flera lösningar, men när bankerna accelererade lånen så fansn det ingen chans utan vi har gått i konkurs, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats AB.

Här är Nimbus egen pressrelease om konkursen:

Officiell slutrelease:
Långedrag, 3 juli 2012

Nimbus ansöker om konkurs
Styrelsen i Nimbus Boats Holding AB har beslutat att idag lämna in konkursansökan för Nimbus Boats Holding AB, Nimbus Boats AB, Storebro Bruks AB, Ryds Båtindustri AB och Nimbus Produktion i Mariestad AB. Koncernens huvudlångivare har den 1 juli sagt upp bolagets krediter och styrelsen har konstaterat att det inte finns förutsättningar att bedriva rörelsen vidare.

Efter en stark utveckling fram till 2007 har Nimbus upplevt en kraftigt minskad efterfrågan. Trots det har väldigt många bra saker genomförts under de senaste fem åren; flera nya modeller har lanserats med mycket bra mottagande, Paragon har förvärvats och utvecklats väl, produktionen har effektiviserats och återförsäljarnätet har vidareutvecklats. Det har dock visat sig att detta inte varit tillräckligt relativt den mycket kraftiga nedgången i efterfrågan som drabbat hela industrin.

Under våren har Nimbus styrelse och ägare i samförstånd med bolagets banker drivit en process med ambition att hitta investerare som kan tillföra nytt kapital till bolaget. Bankerna har nu informerat styrelsen om att de, baserat på Nimbus situation och utveckling, tillsammans med de initiala resultaten från kapitalanskaffningsprocessen, valt att säga upp krediterna.

Det är djupt beklagligt att bolaget hamnat i denna situation och det är styrelsens förhoppning att Nimbus kommer kunna fortleva samt att denna process skall falla så väl ut som möjligt för kunder, anställda och leverantörer.

Tingsrätterna förväntas godkänna konkursansökningarna och utse en konkursförvaltare för de berörda bolagen (Nimbus Boats Stockholm/NIMAX Marina AB omfattas ej av ovan nämnda konkursansökningar).

Styrelsen i Nimbus Boats Holding AB

Magnus Andersson, VD

Kommentarer

Olof Malmlöf 14:11:20 2012-07-03

Altor var verkligen inte en tillräckligt industriell ägare. Om Wiklundarna kan hjälpa till att få pengar och ett management i deras anda bör det gå. Se på Benny Martinsson (NordWest/Najad) och Deltagänget som byggt upp nya verksamheter med rationell tillverkning, stilsäkert och med liten overhead. De går som tåget. Sedan måste politiker sluta klåfingra eller "hota" båtlivet med idiotiska promillelagar och andra lagar och påbud som hämmar glädje och frihet på sjön. Promillelagen har fått mig att avstå att köpa en planerad ny båt och jag har vänner som känner detsamma

Botten is nådd 23:00:52 2012-07-03

Det var väntat. Lyxbåtsbranchen är stendöd och priserna galet sjuka. Vill man förlora förmögenheter, Ja visst köp.

Hans Torstensson 23:35:37 2012-07-04

Med ditt resonemang Olof betyder det alltså att de som köper Delta och Nord/West kan vara utan sprit då de kör men de som tänkte köpa en Nimbus valde att lägga pengarna på något där de kan dricka lite mera alkohol. Är det verkligen så viktigt för dig att få dricka alkohol då du kör båt att du väljer bort båtlivet med allt härligt det innebär? Vad gör du istället?

Olof Malmlöf 10:44:29 2012-07-08

@Hans. Din första del är för korkad att kommentera. Din andra fråga gäller något viktigare. Vi hade redan en bevisligen fungerande lag. Hade man satt in samma resurser att bevaka den som man gör men 0.2 promille hade det varit tillräckligt. Så länge jag inte är till fara för någon är det jag själv som skall bestämma om jag skall dricka vin eller inte. Som det är nu är man som enda medborgare i världen "full" på en folköl. Båtliv är inte att "köra". Det är just det – båtliv – med familj, vänner, utflykter, skärgårdskrog, övernattning. Även ett andra "hem". Då vill jag ABSOLUT få dricka vin. Inte så jag är farlig, men med omdöme. Det omdömet har UTAN SAKLIGA SKÄL tagits ifrån båtfolket. Remissinstanser, specialister, jurister, poliser var emot lagstiftningen som är en tyckar och morallag!

Hans Torstensson 10:42:00 2012-07-09

Du får skylla dig själv om du vill sitta på land och tjura. Själv dricker jag mitt vin i båten och kör hem då jag har nyktrat till. Har funkat i alla år. Om du tror att man får över 0.2 promille av en folköl så får du bara beklaga din egen enfald, men de som är emot lagen verkar leva i den villfarelsen. Att just omdömet sviktar i takt med alkoholintagen är vetenskapligt bevisat och det är väl därför man har lagar som reglerar det. Tror säkert att det skiljer från person till person. Jag har dock mött många på sjön som överskattat sitt goda omdöme och förmågan att köra båt med alkohol i kroppen.

Kristian 18:49:44 2012-07-11

Fattar inte varför det finns debatt om detta ämne.
Båtkörning och alkohol hör inte ihop.
Håller helt med dig Hans.

Den 2 juli började fem fiskekuttrar (fem polska och en litauisk) söka efter och samla in så kallade spöknät från Östersjön. Spöknät är fiskenät som fiskare har förlorat eller övergett och som nu driver runt och dödar fisk och hotar det marina ekosystemet. WWF i Polen tillsammans med Lithuanian Fund for Nature och BalticSea2020 leder insatsen som finansieras av stiftelsen BalticSea2020.

Förlorade eller kasserade nät fortsätter att driva runt och fånga fisk helt utan urskiljning. Enligt forskningsrön kan förlorade nät utöva ett fisketryck på mer än 20 procent av den normala nätkapaciteten efter tre månader, och på upp till sex procent efter 27 månader. Eftersom näten bryts ned mycket långsamt fortsätter de att fånga och döda liv i havet ända tills de rensas bort. Både fiskar, fåglar och marina däggdjur mister livet i spöknäten.

Enligt en uppskattning från ett pilotprojekt som genomfördes 2011 av polska WWF med stöd från BalticSea2020 förloras eller överges ungefär 10 000 nät i Östersjön varje år. Dessutom finns cirka 450 ton fisknät intrasslade i fartygsvrak i den polska ekonomiska zonen.

– Allmänheten ser inte spöknäten, men antalet nät i Östersjön och deras inverkan på de levande marina resurserna gör dem till ett stort miljöproblem, säger Piotr Prędki på WWF i Polen. – Förra året rensade vi bort sex ton förlorade nät, och det finns fortfarande mycket att göra … Därför kommer WWF i Polen att för andra året i rad genomföra aktioner för att rensa bort spöknät med hjälp från fiskare och dykare.

I Polen kommer fyra fiskefartyg att tillbringa 40 dagar till sjöss och rensa bort minst 12 ton spöknät. Dessutom kommer fyra ton förlorade nät att tas bort från fartygsvrak i den polska ekonomiska zonen. Bortrensningen av nät från vraken är tänkt att både minska spöknätens påverkan på den marina miljön och göra det säkrare för dykare.

Det är inte bara i polska vatten som spöknäten är ett problem. De finns i alla fiskeområden. Därför kommer insatsen för att rensa bort spöknät i år att utökas till litauiska vatten.

– Inom ett samarbete med Lithuanian Fund for Nature kommer en kutter att rensa bort nät i litauiska vatten under 20 dagar, tillägger Piotr Prędki. – Dessutom kommer spöknät att tas bort från vrak. Vi planerar att samla in sex ton nät från litauiska vatten.

En interaktiv databas kommer också att skapas inom projektet för att fiskare ska kunna rapportera när de förlorar fiskeutrustning. Databasen kan användas som underlag för en interaktiv karta med ”krokar”, dvs. platser där nät trasslar in sig.

– Databasen är första steget mot att begränsa fenomenet med spöknät, säger Conrad Stralka från BalticSea2020, som finansierar projektet. – I nästa steg ska även myndigheterna i de baltiska länderna delta i insatserna, med målet att ta fram en strategi för att bekämpa spöknätens miljöeffekter i Östersjön.

Publikmagneten Childhood Race firar fem år. I den publikfriande seglingstävlingen, som går av stapeln på torsdag på Marstrand, kämpar folkkära svenskar mot varandra under ledning av världens bästa seglare. I år är det en blandning av kända svenska artister, kockar, idrottsmän, dansare och hockeyproffs som tävlar mot varandra.

Bland andra får vi se de båda mästerkockarna Marcus Samuelsson och Melker Andersson, Anders Bagge och Molly Nutley, VM-hjälten Kenneth Andersson och mästarseglarna Pelle Petterson och Magnus Olsson.

The Childhood Foundation
The Childhood Foundation har nyligen förlängt avtalet med Stena Match Cup Sweden som officiell välgörenhetsorganisation. Det nya långsiktiga avtalet innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race och dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till Childhood som förväntas få in minst en halv miljon kronor per år på samarbetet.

Fakta Celebrity Race
Två korta Fleet Race korar vinnaren i Childhood Race för Stena Match Cup Sweden. Det innebär att alla åtta båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race.

Deltagare i Childhood Race 2012
Marcus Samuelsson
Melker Andersson
Lasse Kroner
Magnus Olsson
Anders Bagge
Molly Nutley
Calle Sterner
Pelle Petterson
Sigrid Bernson
Anders Timell
Ulf Ekberg
Kenneth Andersson
Erik Linder
Fredrik Petterson
Philip Larsen

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se