Nyheter

Mekonomen Sailing Team med Björn Hansen, Gustav Tempelman, Phillip Kai Guhle och Mathias Bredin slutade trea i Chicago Match Cup som avslutades sent på söndagskvällen, svensk tid.

Tredjeplatsen innebär att KSSS-gänget fortfarande leder VM-serien i matchracing – Alpari World Matchracing Tour – efter fyra av nio tävlingar.

– Det var givetvis surt att förlora semifinalen mot Jordan Reece med 3-2, men med lite distans så är vi ändå nöjda med veckan. Vi vann grundomgången och vann matchen om tredjepris med 2-0, säger Björn Hansen.

Svenskarna ser nu fram mot ett par veckor ledigt innan de drar igång förberedelserna inför nästa deltävling som seglas i St Moritz, Schweiz i månadsskiftet augusti-september.

Final:
Ian Williams (GBR) GAC Pindar vs. Jordan Reece (AUS) – Estate Master Sailing Team 3-0

Match om tredje pris::
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team vs. Taylor Canfield (USVI) – Canfield Racing 2-0

Semifinal:
Ian Williams (GBR) GAC Pindar vs. Taylor Canfield (USVI) – Canfield Racing 3-0
Jordan Reece (AUS) – Estate Master Sailing Team vs. Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team 3-2

VM-serien efter fyra av nio tävlingar:
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 81pts
Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 77pts
Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team – 57pts
Phil Robertson (NZ) WAKA Racing – 56pts
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 54pts
Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing – 33pts
Laurie Jury (NZ) Kiwi Match – 29pts
Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team – 28pts
Jordan Reece (AUS) Estate Master Sailing Team – 22pts
Torvar Mirsky (AUS) Miss Sophie – 20pts
Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racing Team – 19pts
Taylor Canfield (USA) Canfield Racing – 16pts

Under ytan i våra hav finns borttappade spökgarn som fiskar till ingen nytta, år efter år. Under vecka 28 kommer nio fiskebåtar från Sydkustens och Gotlands fiskeområde att dragga efter spökgarnen. Syftet med draggningen är främst att ta reda på mer om problemet. Bakom projektet står KIMO Baltic Sea och Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Tre fiskebåtar från Gotland, tre från Nogersund och tre från Simrishamn kommer att ge sig ut och dragga efter spökgarn i vardera 30 timmar i juli. Preliminärt kommer draggningen att ske den 9 -11 juli.

Spökgarn är fiskeutrustning som tappats bort, slitits bort eller glömts bort – redskap som kan fortsätta att fiska under många år till ingen nytta. Vi vet att det finns mängder med övergivna och borttappade fiskenät fasthakade på vrak i Östersjön men det saknas en enhetlig bild över hur utbredd problematiken egentligen är. Enligt tidigare uppskattningar (1998) har yrkesfiskare tappat167 kilometergarn om året i den svenska delen av Östersjön, garn som fiskar mellan 76 och 162 ton torsk på 28 månader.

– Det är viktigt att vi får mer kunskap om problemet med spökgarn eftersom det är ett skräp som skadar både djurlivet och yrkesfisket, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige. Vi hoppas att vi genom draggningen får reda på mer om omfattningen av problemet.

Yrkesfiskarna kommer att välja ut områden där de redan vet att det finns spökgarn, och olika båtar kommer att täcka olika typer av områden. Många av förlusterna av garn har skett i ”kollisionsområden” mellan garnbåtar och trålare och fraktfartyg. Enligt vissa fiskare har dock relationen mellan yrkesfiskarna förbättrats vilket har lett till färre förluster av garn.

– Projektet kommer även att fokusera på olika orsaker till förekomsten av spökgarn och denna kunskap är viktig för att få en helhetsbild av problemet, säger Monica Gripp, ordförande för KIMO Baltic Sea och KIMO International.

– Vi vet att det finns spökgarn, men vi vet också att det förloras färre garn i dag än tidigare, säger Vesa Tschernij, verksamhetsledare för Sydkustens fiskeområde. En garnlänk kostar i dagsläget över tiotusen för en yrkesfiskare och många gör allt vad de kan för att få upp förlorade garn istället för att låta dem ligga

Projektet är ett samarbete mellan KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent.

Nu har SM-serien för Jet Ski startat upp för säsongen. Det är ett historiskt år för Jet Ski sporten, som i år faktiskt firar 25-årsjubileum i Sverige. Det är också första gången som en SM tävling körs utomlands, man kör i Fagernes i Norge. Det är tyvärr ont om svenska arrangörer men gott om svenska förare, så detta var lösningen i år för att anordna årets första SM tävling.

Fagernes ligger ett par timmars körväg nordväst om Oslo. Ett naturskönt campingområde blir denna helg ”invaderad” av massa glada Jet Ski åkare. Här har man också fina vattendrag, så förutsättningarna är perfekta.

Nästan ”alla” svenskar var på plats. Alltifrån ungdomarna från Orust upp till våra främsta Jet Ski förare som Pontus Andersson, ordföranden Eric Jakobsson och hela Borgströms samt Örtendahls klanerna. Runabout essen Kristian Stenborg, Johan Johansson som utmanas av bland andra Carl Falkbrandt. Förutom alla svenska förare så fanns lika många norska förare på plats, totalt var det 90 anmälda förare.

Världsmästaren Jessica Borgström från Orust vann Ski Ladies samt körde in en hedersvärd tredje plats i största klassen, Ski Lite.

Fjolårsmästaren i Ski Veteran, Joakim Pfeffer från Stockholm, vann även i helgen i sin klass. Johan Johansson, Kristian Stenborg och norska esset Christer Sandtorv vann i Runabout klasserna.

Helgens stora vinnare var också norrman, Stian Schjetlein. Han dominerade i Ski Lite och Ski GP.

Nästa SM tävling går nu tillbaka till Sverige, Orust och Henån är platsen för nästa jetski tävling i SM serien den 10-11 augusti.

Men vill man inte vänta så blir det redan nu den 19-21 juli ytterligare en tävling i samband med Fryksta festivalen i Kil.

Info: www.svera.org

Företagarföreningen i Hönö Klåva arrangerar ny sommarfestival och satsar stort på att bli västkustens bästa familjefestival. En del i detta är två dagars veteranbåtsträff 17-18 juli.

Det kommer att finnas massor av fina båtar att titta på vid utställningsbryggan, alla byggda före 1970. People’s choice tävling. Föreläsningar om ubåten Ulvens förlisning och U-843 sista resa. Tändkulemotordunk från 112 år gamla kågen Fågel, och mycket mer.

Läs mer på www.honoklava.se

Evenemanget är en del av det utvecklingsprojekt som pågår i Hönö Klåva, med syfte att utveckla besöksområdet. Det är ett projekt inom LEADER Terra et Mare. Projektet finansieras av EU-bidrag och stöd från Öckerö kommun. Genom ökad samverkan mellan företagen i Hönö Klåva, vill vi etablera området som ett attraktivt alternativ för shopping och upplevelser. Det skall genomföras gemensamma evenemangs- och marknadsföringsåtgärder för att skapa nya företagsetableringar och fler arbetstillfällen.

I Hönö Klåva finns idag ett 30-tal butiker, 10 restauranger & caféer, Fiskemuseum och övrig service. Öppet året runt.

Helt nya Hallberg-Rassy 412 kommer att ha premiär på Öppet Varv i Ellös den 24 – 26 augusti 2012. Hon visas även i Gustafsberg, Stockholm, på Allt På Sjön den 31 augusti – 2 september och i Southampton 14 – 23 september.

Pressmeddelande:

Nya Hallberg-Rassy 412 erbjuder den största sittbrunnen hittills på en Hallberg-Rassy, en eller två akterkabiner, ett eller två toalettutrymmen. Det finns även komforttillbehör såsom elverk, vattenmakare, tvättmaskin, bog- och häckpropeller och en hel del till.

Ljus och inbjudande inredning
Under däck är inredningen rymlig, ljus och inbjudande. Det finns dubbla skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Det finns fyra skrovfönster, varav två i salongen. Skrovfönstren sitter i ögonhöjd när man sitter i soffan, vilket både skapar god kontakt med omgivningen, ljus och volymkänsla i enastående klass.

Alla sidofönster i överbyggnaden är öppningsbara. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Kylen är ovanligt stor och det finns möjlighet till en frys och en micro. Kojerna är väl tilltagna, eller vad sägs om en förpik på 2,14 m längd och huvudända 2,06 m och en fotända på 68 cm, akterkabin på 2,07 m längd med 1,52 m huvudända och fotända på 1,20 m.

Generöst motoriserad
Motorn är en Volvo Penta D2-75 på hela 75 hk. Tillsammans med en tankvolym på 340 liter ger det en väldigt lång räckvidd.

Reversibla elektriska vinschar
Det första exemplaret är utrustat med Lewmar Revo elektriska reversibla försegelvinschar. Dessa vinschar är också synkade bb-sb så att man får en självslående funktion; en vinsch släpper och en skotar, utan behov av en skena för självslående fock. På så vis får man en självslående funktion genom att trycka på en knapp, med ett riktigt bra försegel, utan de nackdelar en självslående fock med skena innebär.

Bog- och häckpropeller
Med infällbara bog- och häckpropellrar kan man förflytta båten i sidled. Det finns även en hållfunktion, vilket innebär att man kan trycka båten mot kaj även med sidvind från fel håll, utan att behöva stå vid piedestalen.

Man kan i lugn och ro förtöja båten själv, om så behövs. Dessa propellrar kontrolleras steglöst, vilket bidrar till extremt tyst gång.

Info: www.hallberg-rassy.com

www.facebook.com/hallbergrassy

Havs- och vattenmyndigheten ger 2 250 000 kronor i bidrag för att testa en helt ny metod mot övergödningen i Östersjön. Flygaska från biobränsleanläggningar ska blandas i vattendrag för att samla upp fosfor innan det rinner ut i havet.


– Askan fungerar som ett slags klister som binder ihop de små partiklarna till klumpar som vi samlar ihop och sedan för tillbaka till åkermarken, säger naturvårdsingenjör Tuve Lundström.

Fosfor från ett alltför intensivt brukande av jorden har lett till att det ständigt läcker ut rester i vattendrag för vidare färd ut i havet. Fosfor flyter lätt i vattnet och flyter med hela vägen. Så småningom landar det på botten i Östersjön och orsakar stora problem med exempelvis algblomnning.

Länderna runt Östersjön har kommit överens om att halterna av kväve och fosfor ska halveras i Östersjön mellan 2006 och 2016. Många tror att det blir svårt att klara det målet.

– Vi tror att det här är en kostnadseffektiv och hållbar åtgärd för att hindra fosforn att nå ut i haven. Dessutom kan vi återföra den viktiga fosforn till åkern som gödsel på nytt, säger Tuve Lundström.

Projektet kallas ”Fällning av fosfor i vattendrag-PhosFlock” och är ett samarbete mellan Kristianstads och Hässleholms kommun, Halmstads och Linköpings universitet och länsstyrelsen i Skåne. Tuve Lundström ingår i styrgruppen för projektet. Pengarna tas från HaV:s anslag för Åtgärder för havs- och vattenmiljö.

Ett delmål är att för ett givet vattendrag minst halvera utsläppen av fosfor till Östersjön. Dessutom tros minskade halter av fosfor i våtmarkerna leda till positiva effekter för exempelvis den rödlistade målarmusslan och havsöringen samt ökad biologisk mångfald.

– Det här är en helt ny metod och ett pilotprojekt. Målet är att minska utsläppen av fosfor från skånska vattendrag till Östersjön och samtidigt förbättra den ekologiska balansen i åar och andra kustnära vattendrag, säger Tuve Lundström.

Flygaska är en väldigt finfördelad restprodukt som uppstår när man renar röken från värmeverk. Den innehåller en mängd olika ämnen som kalium och även tungmetaller. I Skåneprojektet ska man använda flygaska med väldigt lite eller inga tungmetaller. Flygaskan kommer att blandas i vattnet på några utvalda vattendrag för fällning av fosfor. Genom att skapa fickor eller små bassänger där fosforn hinna sjunka ner på botten som en sörja kan den samlas upp och sedan åter användas som gödsel. Fast då i betydligt mindre mängder än tidigare och utifrån de olika områdenas behov.

– Flygaskan måste vara ren, testad och godkänd så att den inte innehåller tungmetaller ovanför tillåtna nivåer. Vi vill ju inte smutsa ner sörjan så att den inte går att använda som gödsel igen. Vi kommer också att vara noga med att kontrollera att vi inte får oönskade och oväntade effekter. Därför genomför vi projektet på ett ställe åt gången så att vi kan stanna upp och utvärdera det vi gör, säger Tuve Lundström.

Askan kommer att spridas med en så kallad våtdoserare, en anläggning som kommer att flyttas mellan de olika testplatserna. De fem platser som projektgruppen valt ut är Rålambsdal och Araslöv vid Vinne å, Ruuthsbo vid Svarteån samt Jordberga och Sillesjö vid Tullstorpsån. Metoden kommer att testas i slutet system först, innan man testar i full skala i vattendrag.

I slutet på projekttiden planeras en internationell konferens på Gotland i Våtmarkscentrum, Halmstads universitets regi.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, anser att projektet är prioriterade inom programområdena “Övergödning” och “Biologiskt mångfald”. Pengarna, som fördelas över två år, tas från anslaget “Åtgärder för havs- och vattenmiljö” och delas ut till Kristianstads kommun.

Havs- och vattenmyndigheten stoppar årets laxfiske i Östersjön från och med måndag. All tillgänglig svensk kvot av lax är nu i det närmaste uppfiskad.

– Fisketakten har varit så pass hög att vi måste stoppa nu för att inte överskrida årets kvot, som är halverad jämfört med tidigare. Spöfiske är dock fortfarande tillåtet, säger Fredrik Nordwall på Havs- och vattenmyndigheten.

Stoppet, som beslutades i dag, träder i kraft på måndag. Sista möjliga dag att fiska lax i år blir därför på söndag. I år får 34 000 laxar fångas av det svenska yrkesfisket i hela Östersjön.

Tidigare i veckan stoppade Havs- och vattenmyndigheten laxfisket i Bottenviken, med några undantag. Efter dagens beslut är stoppet nu utvidgat att gälla all svenskt laxfiske i hela Östersjön året ut. Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk.

Beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar har efter en uppgång planat ut. Under senare år har en långsam försämring skett. Successivt har antalet laxar som nått fångstbar storlek och återvandrar för lek blivit allt färre. Det har skett trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.

Sedan tidigare, redan inför årets fiske, stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt. Anledningen är att EU:s fiskeministrar har beslutat att minska Östersjöns laxkvot med 51 procent under 2012.

– Program Kust och hav ska ge en helhetsbild av tillstånd och trender i Östersjön och Västerhavet, säger Lena Bergström, nybliven koordinator för programmet.


Kust och hav koordineras av Lena Bergström tillsammans med Håkan Wennhage, båda vi institutionen för akvatiska resurser på SLU. Totalt omfattar verksamheten ett sextiotal olika projekt som spänner från provfisken och beståndsuppskattningar av fisk till bedömningsgrunder och rådgivning inom marin förvaltning. Den internationella dimensionen inom programmet är viktig, eftersom förvaltningen av havet i flera avseenden är ett delat ansvar mellan kuststater.

Fisken är i fokus
En intressant frågeställning i programmet är att utveckla rådgivning som baserar sig på ekosystemet som en helhet. Där är fisken och fisket en viktig del, men även klimatförändringar, övergödning och människans ökande användande av havsmiljön.

– Vi kommer också att arbeta med de rumsliga aspekterna av förvaltningen. Var i havet har vi höga naturvärden? Spelar det någon roll var vi tar ut fisken? säger Lena Bergström.

Verksamheten bygger på samverkan med myndigheter som ansvarar för vattenmiljöfrågor i kust och hav, både internationellt, nationellt och regionalt, och med andra aktörer inom svensk havsforskning.

– Bakgrunden till att SLU startat programmet är att universitetet fick ett stort tillskott av verksamhet relaterad till kust- och havsfrågor i och med avvecklingen av Fiskeriverket förra året. En del av denna verksamhet ryms inom miljöanalysprogrammet Sjöar och vattendrag, men merparten hamnar inom Kust och hav, säger Lena Bergström.

Sommaren 2014 öppnar Marinmuseum i Karlskrona sin spektakulära ubåtshall. I byggnaden ska bland annat den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun ställas ut. Nu söker museet före detta besättningsmän från hela Sverige.

HMS Neptun togs i tjänst 1981 och kastades redan samma år in i en dramatisk världshändelse när den sovjetiska ubåten U 137 gick på grund utanför Karlskrona. Under de omtumlande dagarna som skakade landet befann sig HMS Neptun mitt i händelsernas centrum.

Förra året togs ubåten emot av Statens maritima museer där Marinmuseum ingår och lagom till sommaren 2014 är det tänkt att HMS Neptun ska bli huvudattraktion i museets nya ubåtshall. Tillsammans med svenska flottans första dykbåt Hajen 1 från 1904 kommer det att bli ett ovanligt besöksmål med två ubåtar inomhus under tak i en spektakulär byggnad.

Just nu pågår arbetet med att samla in berättelser, fotografier och föremål som har med HMS Neptun att göra. Därför söker museet efter före detta besättningsmän från alla delar av Sverige som har tjänstgjort på ubåten och som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter.
– För att kunna levandegöra ubåten behöver vi veta mera om hur det var ombord. Vi vill också att personer som tjänstgjorde på systerubåtarna HMS Näcken och HMS Najad hör av sig. Ofta var man på alla tre ubåtarna, förklarar intendent Peter Rosengren som ansvarar för insamlingen.

HMS Neptun opererade i flottans tjänst ända fram till slutet av 1990-talet och hade både yrkesofficerare och värnpliktiga ombord. Men det är ubåtens första decennium som är i fokus för insamlingen.
– Det vi efterlyser är personer som jobbade på ubåten under 1980-talet. En period när kalla kriget var ovanligt spänt och konfliktfyllt och innan östblocket slutligen kollapsade, säger Peter Rosengren.

En som var med när det begav sig är Björn Hamilton. Då var han fartygschef på HMS Neptun, nu är han ordförande i Ubåtsklubben Hajen som sammanställer besättningslistor åt Marinmuseum.
– Vi samlar in namn för fullt men vi behöver hjälp med att få fatt i så många som möjligt. Så om du är en före detta besättningsman som läser det här vill vi att du hör av dig till oss, uppmanar Björn Hamilton.

Berntsson Sailing Team seglade starkt i grundomgången och vann 9 av de 13 matcherna. I kvartsfinalen ställdes teamet sedan mot Björn Hansen. Det skulle visa sig bli de mest actionfyllda seglingarna under årets Stena Match Cup Sweden.

Förlustsiffrorna 0-3 är tydliga men för oss som såg seglingarna så kändes det mera jämnt då ledningen växlade flera gånger under racen. Den aggressiva approachen som teamen hade på banan resulterade i flera situationer med efterföljande straff och ställde domarnas kunskaper på prov.

– Vi försöker fortfarande förstå varför vi fick ett par av straffen, säger en besviken Daniel Wallberg.

För Berntsson Sailing Team gäller det att snabbt ladda om batterierna för nästa tour tävling, Chicago Match Cup, som startar nu på onsdag. I USA så ställer teamet upp med följande besättning:

Johnie Berntsson – Rorsman
Daniel Wallberg – Stor/Taktik
Niklas Carlzon – Trim
Anders Dahlsjö – Fördäck

Följ tävlingen på: www.wmrt.com

Info: www.berntssonsailingteam.se

När Beneteau lanserade sin nya båt, Barracuda 9, fick den stor uppmärksamhet. Tack vare båtens unika mångsidighet har den nya modellen mottagits entusiastiskt över hela världen och i september 2012 utökas serien med en ny båt – Barracuda 7.

Efter noggrann planering av designen på Barracuda 7 har båten fått en stilren och rymlig styrhytt och ett däck fullt av smarta idéer. Båten är avsedd för enkelmontage och med en motor från 150-200hk gör den upp till 35 knop. Barracuda 7 har precis som Barracuda 9 flera olika användningsområden och fungerar perfekt för allt ifrån fiske och nöje till transport.

Lättanvänd och stabil Den grundläggande skorvdesignen gör att Barracuda 7 är en stabil och sjöduglig båt i alla väder. Tack vare skrovkonstruktionen skär båten rakt igenom vågor och det finns även stora utrymmen att röra sig fritt uppe på däck.

Båten är utrustad med tre låsutrymmen som bland annat kan användas för fisksump och på båtens högra sida finns en ankarbox. Båtens bredd på 2,75meter, som bara den är unik för en 6,5meters motorbåt, gör att det är ovanligt lätt att gå runt båten och friborden på 60cm gör den väldigt säker. Till alla fiskefantasters stora glädje, får det på instrumentpanelen plats en 10” plotter/ekolod. Styrhytten har två skjutdörrar, är komfortabel och det finns gott om utrymme för både förare och passagerare. Alla ytor i styrhytten är av högglans och i taket är en skjutlucka monterad, vilket gör att hela interiören badar i ljus och det bidrar till att hytten känns ännu rymligare.

Barracuda 7:s layout ger utrymme för ett pentry med diskho, spis, kyl och förvaringsutrymmen. Barracuda 7 har även en främre kabin med dubbla sovplatser och en separat toalett för maximal komfort. Värmare till styrhytten finns som tillval.

Premiärvisning Barracuda 7 kommer att visas både på Öppna Varv, 24/8-26/8 samt den flytande båtmässan i Gustavsberg, Allt På Sjön 31/8-2/9. På Öppna varv blir det faktiskt världspremiär!

Priset är ännu inte klart men förväntas vara det i månadsskiftet juli/augusti.

Originalutrustning och tillval:
– Skjutdörrarna gör att styrhytten är tillgänglig från båtens båda sidor.
– Akterdäck har en öppen planlösning och det finns sittplatser för upp till sju personer.
– En bänk på akterdäck går att plocka bort för att skapa mer yta.
– Det finns ett stort ankarutrymme i fören och tack vare den delade pulpeten är det enkelt och säkert att stiga ombord och av båten.
– Fören är rymlig vilket gör det möjligt att montera solstolar (tillval).
– Möjlighet att montera en badbrygga (tillval).

Teknisk info:
Längd: 7,14m
Skrovlängd: 6,44m
Bredd: 2,68m
Vikt: 2050kg
Tankkapacitet: 200 L
Vattenkapacitet: 100 L
Rekommenderad motoreffekt: 150 hk

Info: www.kgk.se

Den 18 juli slår Fryksta Vattenfestival upp portarna nere vid sjön Fryken för trettonde gången. Bakom vattenfestivalen står Nedre Frykens Båtracingförening, Ångbåtsföreningen Freja, Glada Killingen och Kils Kommun.

I nio år hette arrangemanget Frykstafesten, men de sista tre åren har det gått under namnet Fryksta Vattenfestival och är en folkfest med mat, dryck, artister och racerbåtar.

En ovanligtslagkraftig kombination!
Tanken med vattenfestivalen är, och har varit ända sedan första början, att det ska hända något riktigt kul i Kil mitt i sommaren. Eftersom den fantastiska Fryken med sitt härliga vatten ligger där den ligger så är det självskrivet att det ska vara en fest med vattnet i fokus.

I år är detta mer sant än någonsin. Häftigare racerbåtar, fler vattenaktiviteter, större fest med större artister!

På fredagen blir det jetskitävling och på lördagen kör F2 sin sista och avgörande tävling i Nordiska mästerskapet samt SM deltävling för klasserna GT15, GT30, OSY 400, F4s och F1000.

Boka den 18-22 juli för en fartfest på vattnet.

Se även www.frykstavattenfestival.se för mer information.

Engelska Princess Yachts har haft premiärtur med sin största yacht hittills, den helt nya Princess 40M. Yachten annonserade första gången för tre år sedan av det Plymouthbaserade varvet och efter en lång tid av planering och byggnation är nu alltså skrov nummer ett färdigt och på väg till sin hemmahamn på varmare breddgrader.

Princess 40M är den största serieproducerade yachten någonsin i England. Skrovet är troligen det största vakuuminjicerade skrovet i sitt slag i världen. Princess har använt denna metod tidigare också och drar nu fördelarna av vakuuminjicering även för sina större skrov.

Princess Yachts var först av de europeiska varv som bygger större yachter med att få ISO 14001 miljöcertifiering 2010. Nyligen fick för företaget även den nya notifieringen RINA Green Plus (Y) för hela sin flotta under 90 fot.

Princess 40M är en 130-fots yacht med tre däck och plats ombord för upp till tolv gäster i lyxiga kabiner. Dessutom finns det plats för åtta personers besättning. 40M är den andra båten i denna serie, som startade med 32M som hade sin premiär på London International Boat Show 2011.

Skrov nummer två är redan under byggnation i Plymouth, och skrov nummer tre är färdigt vad gäller vakuminjicering av skrovet.

Princess har mycket starka ägare och håller därför på att förnya sitt varv och modernisera hela sin flotta. De har också haft stora framgångar med sin nya V39, Princess 98 Motor Yacht och den nya Princess 32M, av vilken skrov nummer sju håller på att byggas.

Världens fyra bästa matchracingseglare seglar idag semifinal i Stena Match Cup Sweden. Efter de inledande två matcherna ligger Björn Hansen lika med Ian Williams, 1-1, och Peter Gilmour har 1-1 mot Phil Robertsson. Johnie Berntsson slogs ut i kvarten i svenskmötet mot Björn Hansen. Semifinalerna fortsätter på lördag morgon.

Efter en spännande och oerhört dramatisk kvartsfinal mellan svensktoppen Björn Hansen och Johnie Berntsson gick Hansen knappt segrande ur striden. Det var seglingar som hade allt som matchracing kan bjuda på, luriga tricks och taktik, hårdvindssegling, protester och straff, och med det en spänning som höll sig ända in på sista mållinjen.

– Det var otroligt tufft mot Berntsson med många tajta situationer och det handlade om att göra minst misstag och det lyckades vi med, men vi var helt slut efter kvartsfinalen, menade Björn Hansen.

I semifinalen mötte Björn Hansen regerande världsmästaren Ian Williams, som han slog i Korea men förlorade mot i finalen i Stena Match Cup Sweden i fjol. I den första semifinalmatchen fick Ian Williams ett straff direkt före starten, som han lyckades ta vid sista toppmärket. Därefter seglade svensken och engelsmannen jämnt mot mål, men Hansen tog den första segern.

I den andra matchen blev det mer dramatiskt när Hansen ryckte förbi Williams strax före mållinjen på sista länsen. Men domaren ansåg att Hansen inte var förbi utan hindrade Williams så att Hansens backstag snuddade spinnakern på Williams båt. Hansen tilldelades ett straff och semifinalen är nu utjämnad till 1-1.

– Jag tycker att vi har seglat bättre än Williams hittills. Vi har bra fart i båten och har seglat förbi honom på sista länsen i båda seglingarna. I den sista matchen fick vi tyvärr ett straff av domaren när båtarna hade kontakt i en situation där jag tycker att vi redan hade seglat förbi Williams. Vi ansåg att straffet skulle gått till honom men det höll inte domaren med om, menade Björn Hansen.

Även Peter Gilmour fick ett straff för att ha hindrat Phil Robertson i den andra matchen., vilket utjämnade även den matchen till 1-1. Imorgon lördag fortsätter semifinalerna.
Resultat

Kvartsfinaler:
Keith Swinton(AUS) – Peter Gilmour(AUS) 1-3
Phil Robertson(NZL) – Reuben Corbett(NZL) 3-0
Björn Hansen(SVE) – Johnie Berntsson(SVE) 3-0
Pierre-Antoine Morvan(FRA) – Ian Williams(ENG) 0-3
Semifinals:
Phil Robertson(NZL) – Peter Gilmour(AUS) 1-1
Björn Hansen(SVE) – Ian Williams(ENG) 1-1

Foto: Dan Ljungsvik.

Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team tog sin andra seger i Stena Match Cup Sweden inför fullsatta åskådarklippor och kajer i Marstrand. Med klara 3-0 fick veteranen och legenden Peter Gilmour se sig besegrad i finalen.

– Det här var fantastiskt, vi seglade båten extremt bra och läste spelet och vinden på banan, vi gjorde allt rätt idag, sa en strålande glad Björn Hansen.

Finalen i Stena Match Cup Sweden var något av en drömfinal. Två veteraner på Touren, båda seglade i den första Match Cup-tävlingen i Marstrand 1994, båda har segrat i Marstrand och både Peter Gilmour, Australien, och Björn Hansen har visat stark form hela veckan. Svensken gick igenom hela slutspelet med bara en matchförlust, mot Williams i andra semifinalmatchen.

I finalen mot Gilmour hade Hansen ett litet övertag i alla tre matcher även om Gilmour provade allt för att skaffa sig ett bättre läge. Men i första matchen lyckades Gilmour attackera med en gipp på länsen mot mållinjen och fick Hansen ur kontroll. Spinnakern hamnade i vattnet och det gjorde också taktikern Gustaf Tempelman som för en gångs skulle befann sig på fördäck för att hala hem förseglet.

Men det räckte inte för att ta ifrån Hansen segern. Peter Gilmour var imponerad av Björns segling.

– Björn har seglat riktigt bra idag och hela veckan. Jag är inte förvånad att han nollade och slog ut både Berntsson och Williams innan finalen. Vi lyckades bara ligga före honom en gång idag, men Björn lyckades med allt han gjorde och de är värdiga vinnare, berömde Peter Gilmour.

– Det är min tionde eller elfte final, men någon måste väl någon annan vinna också, sa Gilmour och skrattade.

Björn Hansens Mekonomen Sailing Team, med taktikern Gustaf Tempelman, fördäckaren Mattias Bredin, Sebastian Wedel, pitman och Philip Kaj Gule, trimmer, tog nu sin andra seger i Marstrand, där de vann i hårda vindar 2007, och sin andra på Touren i år. För en knapp månad sedan vann Hansen den andra deltävlingen i Korea före Ian Williams.

– Det är en dröm att få vinna här i Marstrand, den bästa tävlingen på Touren, med de här grabbarna, med dem kan vem son helst vinna, berömde Hansen sin besättning.

– Nu har vi fått revansch för förra årets förlust i finalen. Det här betyder otroligt mycket för ställningen i VM eftersom Stena Match Cup Sweden ger extra mycket poäng liksom Korea. Vi har nu fått lite andrum inför nästa tävling i Chicago, säger Björn som nu utökar sin ledning till 62 poäng, åtta före Gilmour och tio före Williams.

Björn Hansens team vann 34 000 US dollar för segern och har nu fått vittring på en slutseger i VM i matchracing, Alpari World Match Racing Tour.

Resultat Stena Match Cup Sweden 2012
1. Björn Hansen
2. Peter Gilmour
3. Ian Williams
4. Phil Robertson
5. Keith Swinton
6. Johnie Berntsson
7. Pierre-Antoine Morvan
8. Reuben Corbett
9. Joachim Aschenbrenner
10. Staffan Lindberg
11. Torvar Mirsky
12. Simone Ferrarese
13. Laurie Jury
14. Viktor Ogeman

Resultat final
Björn Hansen – Peter Gilmour 3-0
Resultat petit final, match om tredje pris
Ian Williams – Phil Robertson 2-1

Ställning i VM, Alpari World Match Racing Tour 2012
1.Björn Hansen, 62 p
2.Peter Gilmour, 54
3.Ian Williams, 52
4.Phil Robertson, 44
5.Pierre-Antoine Morvan, 43
6.Keith Swinton, 29
7.Laurie Jury, 27
8.Torvar Mirsky, 20
9.Simone Ferrarese,19
10.Johnie Berntsson, 18

Foto: Dan Ljungsvik.

Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com
Facebook: Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 2–7 juli 2012 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

I juni, bara några dagar innan säsongsstarten och ORCi-VM i Helsingfors, gick masten på tävlingsbåten Avantiime 2 av under en färjetransport mellan Åbo och Kapellskär.

Pressmeddelande:

– Paniken var total. Säsongen låg bara dagar bort och vi hade storsatsat och investerat massor i både träning och utrustning. Vi visste att kolfibermastar av vår modell är svåra att få tag i, så hela säsongen stod på spel, säger Cedrik Leijon på Avantime 2.

Avantime 2 är försäkrad hos Atlantica och sent en fredagskväll kontaktade Avantime 2 Atlanticas jour.

– Vi insåg direkt att det var riktigt bråttom om vi skulle klara starten i ORCi-VM. Dessutom finns mastar av kolfiber vanligtvis inte på lager hos tillverkare och reparatörer i Sverige även om de blivit vanligare på kappseglingsbåtar, säger Per Ingberg, skadereglerare på Atlantica.

Under samma helg sökte Atlantica och Avantime 2-teamet febrilt efter en lösning. Till sist lyckades man hitta en möjlighet hos en masttillverkare i England där man gjorde en lucka i produktionen för att tillverka och skicka det speciella maströr som behövdes till Avantime 2.

– Det var en lättnad när vi insåg att säsongen var räddad. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Atlantica som förstod vår situation och agerade snabbt för att hjälpa oss, säger Cedrik Leijon på Avantime.

Avantime 2, en FinnFlyer 42 är en av de absolut snabbaste 42-fotarna i IRC- och ORCi-klasserna med unika egenskaper fokuserade på seglingsprestanda och kvalitet. ÅF Offshore Race 2012 är även en del i den egna satsning Avantime CUP med främsta målsättning att öka intresset för havskappsegling i Sverige. Följande tävlingar ingår i Avantime CUP 2012:

• Lidingö Runt, 12 maj 2012

• Ornö Runt, 26 maj 2012

• Sandhamn Open, 9-10 juni 2012

• ÅF Offshore Race, 30 juni-4 juli 2012

• ORCi-VM i Helsingfors, 4-11 augusti 2012

• Tjörn Runt, 18 augusti 2012

• DataCom Cup Sandhamn, 25-26 augusti 2012

Tisdagen den 24 juli kommer evigt unge rockaren Jerry Williams till Stenungsund för en efterlängtad utomhuskonsert på Stenungsbaden Yacht Club.

Jerry firar i år 50-årsjubileum som artist och följer nu upp fram-gångarna med det senaste albumet med en sommarturné. På spellistan står såväl odödliga klassiker som I Can Jive och Did I Tell You, men fansen kan självklart också räkna med aktuella radiohits som Cancel The Wedding och mycket mer från de fem decennierna.

– Vi är väldigt glada över att få hit en så folkkär artist som uppskattas i alla åldrar. Jerrys bredd imponerar och hans enorma energi på scenen är som klippt och skuren för vår utomhusscen, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden.

Under Västerhavsveckan kommer det hända saker runt om i kommunen; politisk debatt, hajsläpp, båtturer, krabbfiske och nattvandringar bland havets djur är några av aktiviteterna som står till bjuds och såväl T/S Kvartsita, Havsfiskelaboratoriet SLU, Lovéncentrets forskningsstation Kristineberg och fiskebåtarna bjuder in till öppet hus. Allt detta och mycket mycket mer finns att göra och uppleva i årets upplaga av Västerhavsveckan! Detaljerat program finner ni på www.vasterhavsveckan.se

Pressmeddelande:

Vad händer?

Varje dag kommer det hända saker runt om i staden, här finns något för alla. Alla dagar utom onsdag kan man följa med forskningsfartyget R/V Oscar von Sydow ut på exkursion och se vilka djur man hittar på havets botten. Havets Hus kommer hålla tema-guidningar för den lite vuxnare publiken varje morgon och krabbfisketävling varje eftermiddag för de lite yngre. Nytt för i år är Havets Hus nattvandring, efter stängningsdag kan hugade komma och få en guidad tur i ficklampornas sken, vad gör fiskarna egentligen efter stängning?

Måndag

Måndagen börjar med traditionsenligt hajsläpp från Havets Hus brygga. Fyra småfläckiga rödhajar ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är uppfödda på Havets Hus och kommer förhoppningsvis bidra till att stärka beståndet av arten ute i det fria och ge oss mer information om hur de lever.

Tisdag – Västerhavsveckan extra

Under tisdagen kommer det vara lite extra, Kvartsita kommer ligga vid Anderssons kaj och ombord kommer en bemannad interaktiv utställning om havet finnas. På kajen kommer forskare från Lovéncentret Kristineberg visa upp provtagningsredskap och i Kyrkvik är det som vanligt full aktivitet hos Havets Hus och Havsfiskelaboratoriet SLU håller öppen trädgård. Passa på att besöka forskarna och få reda på mer om fisk och fiske! Vid fiskhallen kommer Fiskareföreningen Norden visa upp fiskebåtar och -redskap och berätta om sina räk- och kräfttrålar med rist. Såväl redskapsutvecklare som fiskare finns på plats för att visa upp och berätta om de selektiva redskapen.

Onsdag

På onsdag kommer Kvartsita fortsatt ligga vid kaj och nya utställare kommer ombord. På andra sidan fjorden slår Lovéncentret Kristineberg upp portarna och många forskare kommer finnas på plats för att berätta om sin forskning. Dessutom visas en fjärrstyrd filmade undervattenfarkost (ROV) upp och film från havets djup kommer visas. Passa också på att få gå en guidad tur på stationen mellan de populärvetenskapliga föreläsningarna.

Torsdag

På torsdagen intar politikerna Lysekil. Vi arrangörer i Lysekil vill lyfta miljöfrågorna till diskussion och har därför bjudit in företrädare för samtliga riksdagspartier. Vi är glada över att ha medverkande från samtliga partier, dock inte Sverigedemokraterna, de har inte svarat på inbjudan. Debatten äger rum på utomhusscenen i Havsbadet torsdagen den 12 juli, kl 17.00. Vi dåligt väder hålls debatten inne på Oscars.

Pressplatser ombord

Politikerna ges möjlighet att åka med forskningsfartyget R/V Oscar von Sydow på en tur. Tills havs kommer prover att tas från djupet. En marinbiolog från Havets Hus medverkar. Det finns några platser kvar och därför erbjuder vi pressen att åka med. Båten avgår från Havets Hus brygga kl 15.15. Eftersom båten endast tar 14 passagerare så måste vi få en föranmälan. Anmälan skickas via mail till ingegerd.thornadtsson@lysekil.se.

Vad är Västerhavsveckan?

Västerhavsveckan 2012 är ett initiativ av Västra Götalandsregionens miljönämnd för att uppmärksamma Västerhavets betydelse. Miljönämnden samordnar och marknadsför arrangemanget, ett stort antal medarrangörer fyller det med aktiviteter.

I år anordnas Västerhavsveckan för fjärde gången och i Lysekil kan vi erbjuda ett stort antal aktiviteter. Forskare, fiskare, fartygsföreningar och många andra visar upp sina verksamheter för stora och små. Det mesta är gratis eller rabatterat för besökaren!

Syftet med Västerhavsveckan är att öka intresset och engagemanget för havsmiljöfrågor och uppnå ett hållbart utnyttjande av havets resurser. Ett friskt och levande Västerhav är en förutsättning för en positiv utveckling i Västra Götaland.

Detaljerat program finner ni på www.vasterhavsveckan.se

Havs- och vattenmyndigheten stoppar årets laxfiske i Östersjön från och med måndag. All tillgänglig svensk kvot av lax är nu i det närmaste uppfiskad. – Fisketakten har varit så pass hög att vi måste stoppa nu för att inte överskrida årets kvot, som är halverad jämfört med tidigare. Spöfiske är dock fortfarande tillåtet, säger Fredrik Nordwall.

Stoppet, som beslutades i dag, träder i kraft på måndag. Sista möjliga dag att fiska lax i år blir därför på söndag. I år får 34 000 laxar fångas av det svenska yrkesfisket i hela Östersjön.

Tidigare i veckan stoppade Havs- och vattenmyndigheten laxfisket i Bottenviken, med några undantag. Efter dagens beslut är stoppet nu utvidgat att gälla all svenskt laxfiske i hela Östersjön året ut. Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk.

Beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar har efter en uppgång planat ut. Under senare år har en långsam försämring skett. Successivt har antalet laxar som nått fångstbar storlek och återvandrar för lek blivit allt färre. Det har skett trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.

Sedan tidigare, redan inför årets fiske, stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt. Anledningen är att EU:s fiskeministrar har beslutat att minska Östersjöns laxkvot med 51 procent under 2012.

Under några veckor i sommar får Marinmuseum fint besök. Detta när Sjöhistoriska museet visar upp delar av sin båtsamling på andra våningen i Slup- och barkasskjulet.

Nu på lördag öppnar Sveriges fjärde fritidsbåtsmuseum i Slup- och barkasskjulet på Stumholmen. Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Marinmuseum och Föreningen Carlscrona Veteranbåtar.

Varje helg fram till slutet av augusti kan besökare ta sig en titt på fritidsbåtar från Norrland till Blekinge, varav de äldsta är från 1800-talet.

– Vår vision är att kunna visa ännu fler och större båtar i flyghangaren i en nära framtid, förklarar Hans-Lennart Ohlsson som är chef på Sjöhistoriska museet.

Båtutställningen slår upp portarna samtidigt som Carlscrona Veteranbåtar har en träff vid Marinmuseum. Veteranbåtsföreningen har som mål att visa upp och sprida kunskap om det flytande kulturarv som många privatpersoner vårdar och brukar.

– Jag själv kommer ner till Karlskrona med en Tore Herlin-ritad liten pojkbåt och är alltså på plats i helgen. Det ska bli riktigt roligt, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Sjöhistoriskas båtutställning är öppen varje helg klockan 12.00-17.00 från den 7 juli till den 26 augusti. Fri entré gäller samtliga besökare.

Foto: Joakim Johansson och Annelie Karlsson, SMM.