Nyheter

Torbjörn Törnqvist och Artemis Racing Team tog en imponerande ledning i RC44 Sweden Cup i Marstrand genom att vara på pallen i torsdagens samtliga tre seglingar. – Vi gjorde tre väldigt bra starter och vi seglar bra just nu, sade en nöjd Torbjörn Törnqvist efter serien etta-tvåa-trea.

Marstrand bjöd på en grå förmiddag med vindar runt 4-5 sekundmeter – förhållanden som verkade passa den svenska båten. Team Artemis visade direkt att alla ombord var oerhört laddade. De tog starten och dominerade hela racet.

– Fast det var svårt därute idag. Det var massor av vindskiften och det var helt avgörande att välja rätt sida. Men vi har en samtrimmad besättning och bra fart i båten, säger Torbjörn Törnqvist.

Artemis vann det första racet med en imponerande marginal på en minut. Österrikiska AEZ säkrade andraplatsen framför ryska Katusha, som hade en tajt målgång i en grupp med sex båtar.

Artemis fortsatte att segla starkt i andra racet men fick se sig besegrade av RUS-7 med drygt tio meter. I dagens tredje och sista race vaknade cupens totalledare, Team Aqua, till liv. Trots en bra start av svenskarna så var brittiska Aqua först vid samtliga rundningar och tog en enkel seger före franska Aleph. Bakom dem kämpade Artemis, No Way Back och Katusha hårt om tredjeplatsen, vilken Artemis till slut tog före Katusha.

Med tre pallplatser tog Artemis ledningen efter första dagen av totalt fyra. Med sin vinst i race tre klättrade Aqua till en andraplats. Katusha ligger trea totalt.

Foto: MartinezStudio/RC44 Class.

Info: www.RC44swedencup.com

Ställning efter tre av tolv seglingar
1. Artemis Racing, Sverige, 6 poäng
2. Team Aqua, Storbritannien, 11 poäng
3. Katusha, Ryssland, 12 poäng
4. Synergy, Ryssland, 17 poäng,
5. AEZ, Österrike, 18 poäng
6. Aleph, Frankrike, 18 poäng
7. RUS-7, Ryssland, 20 poäng
8. Team Nika, Ryssland, 20 poäng
9. Peninsula Petroleum, Storbritannien, 21 poäng
10. No Way Back, Holland, 23 poäng
11. AFX Capital, Italien, 32 poäng

Nu kan du snabbt ta reda på hur din egen sjö mår. Havs- och vattenmyndighetens egen databas, VISS, innehåller information om alla Sveriges större sjöar, vattendrag, grundvatten och kustvatten. – Vår databas riktar sig till alla som är intresserade av vatten. Det kan vara myndigheter, kommuner eller organisationer men också enskilda som vill ha koll på exempelvis halter av växtplankton, bottenfauna, övergödning eller påverkan av kemiska ämnen, säger Mats Svensson, utredare på enheten för god vattenkvalitet på HaV.

Databasen VISS (VattenInformationsSystem Sverige) har funnits i cirka sju år och har utvecklats av vattenmyndigheterna och länsstyrelserna. Från och med första januari ägs den av Havs- och vattenmyndigheten och drivs i samarbete med länsstyrelserna i Kalmar och Jönköpings län. Insamlingen av data görs av Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Nästan 20 000 övervakningsstationer i både grundvatten, sjöar, vattendrag och kust är nu kvalitetssäkrade, uppdaterade och integrerade. Det gör att VISS-kartan nu kan visa vad som övervakas på vilka stationer, vilket som ingår i internationell rapportering med mera.

– Ibland får jag frågor om vattenkvaliteten i olika sjöar och vattendrag. Det kan vara från lantbrukare, fritidsfiskare, badare eller kanotister. Genom att söka i VISS kan de snabbt få svar på de frågorna, säger Mats Svensson.

VISS ger information om hur vattnet mår och vilka bestämmelser för vattenkvalitet som gäller. Det går också att skräddarsy sin sökning utifrån vad man är intresserad av. Exempelvis grundvattnet i en viss kommun eller så kallade biologiska kvalitetsfaktorer som mätning av som bottenfauna och växtplankton.

– På sikt kommer VISS att få stor betydelse för våra åtgärdsprogram. Om man ska ta bort gamla vandringshinder eller lägga till fosforfångande dammar för att förbättra den ekologiska statusen så kommer vi att kunna planera åtgärder utifrån VISS. Det kommer att bli ett stort lyft, säger Mats Svensson.

AB Göta kanalbolag har släppt en ny version, 2.1, av Göta kanalappen. Appen innehåller information för alla typer av besökare längs Göta kanal: med båt, cykel, bil, husbil eller till fots och finns för både iPhone och Android. Här hittar man information om slussning, boende, mat&dryck, gästhamnar, evenemang, passagerarbåtar, m m.

De nyheter som lagts till är cykelsträckorna längs kanalen, där man lätt kan välja och se avstånd på olika sträckor och skapa sin egen cykelsträcka. Andra nyheter är att alla slussar och broar längs Göta kanal finns inlagda och är sökbara med informationstext om var och en, bättre evenemangssök med valfri tidsperiod, serviceuppgifter såsom livsmedel, sjömackar, m m.

Dessutom kan man spara favoriter, dela på sociala medier, och få vägbeskrivning till önskat objekt genom google maps.

Sjöfartsverket har nu skrivit kontrakt med Boskalis Sweden som ska utföra det stora muddringsarbetet i Gävle Hamn. Det innebär startskottet för det första farledsprojektet i modern tid som finansieras via anslag. – Det här är ett viktigt projekt för Gävle Hamn, industrin och sjöfarten i stort, därför känns det bra att vi äntligen kan sätta igång arbetet, säger Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.

Sjöfartsverket arbetar tillsammans med Gävle Hamn med ett projekt som innebär att inseglingsleden ska breddas och fördjupas. Kostnaden beräknas till cirka 270 mkr och finansieras av staten genom Trafikverket och av Gävle kommun. Det här är det första farledsprojektet som finansieras via anslag.

– Fram till nu har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via farledsavgifterna, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör och ställföreträdande generaldirektör vid Sjöfartsverket.

I den nationella planen för transportsystemet 2010-2021 som riksdagen fattade beslut om våren 2010 ingår för första gången två sjöfartsprojekt – inseglingen till Gävle samt Södertälje sluss/Mälarfarleden. I slutet av juni i år fattade riksdagen ett avgörande beslut som innebär att farledsprojekt i likhet med vägar och järnvägar kan finansieras via Trafikverkets anslag och tack vare det kan arbetet i Gävle påbörjas.

– Det innebär att det inte längre är handelssjöfarten själv som finansierar investeringar i den statliga infrastrukturen, vilket är ett viktigt led i att uppnå en ökad konkurrensneutralitet mellan transportslagen, säger Noomi Eriksson.

Farleden in till Gävle behöver förbättras och göras säkrare. Muddrings- och utmärkningsarbetet är planerat att pågå från hösten 2012 till och med 2014. Boskalis Sweden som ska genomföra muddringen har 35 anställda och sitt säte i Göteborg. De tillhör världens största muddringsföretag, holländska Royal Boskalis Westminster.

– Boskalis är ett företag som vi har arbetat med tidigare i liknande uppdrag och som vi därmed väl känner till, säger Noomi Eriksson.

Mer information finns på projektets webbsida:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Insegling-Gavle/

Artemis Racing Team med svenske skepparen Torbjörn Törnqvist fortsätter att segla bra i RC44 Sweden Cup i Marstrand. Fredagens tre seglingar resulterade i serien femma-trea-etta för Artemis som därmed behåller ledning.

– Det sista racet var ett race som man alltid försöker lyckas med men som är svårt att få till. Tack vare en bra start tog vi ledningen och när man leder blir seglingen mycket lättare. Vi kom loss i starten, kunde välja exakt den väg vi ville gå och sedan var det bara ”plain sailing” fram till målet, säger Torbjörn Törnqvist.

Marstrand bjöd på en strålande vacker sommardag med vindar runt 4-5 sekundmeter. Men dagen började inte bra för Artemis som fick nöja sig med en femte plats i fredagens första race som vanns enkelt av ryska Katusha.

I andra racet dominerade franska Aleph från start till mål. Artemis gjorde en stark upphämtning i slutet och knep en tredjeplats med en knapp båtlängds marginal.

Dagens sista segling blev en ren svenskuppvisning. Med lite tur och stor skicklighet hittade Torbjörn Törnqvist rätta vindskiften och inför ett par tusen åskådare på klipporna i Marstrand kunde han defilera in över mållinjen en och en halv minut före tvåan brittiska Peninsula Petroleum och ytterligare en halv minut före Katusha som blev trea

– Målgången inne i centrala Marstrand var fantastisk och det tror jag att alla uppskattar. Vi som seglar gillade det definitivt och jag hoppas även att folket på klipporna gjorde det. Om det blir fler målgångar inne vid Marstrandsön ska vi se till att vinna igen, säger Torbjörn Törnqvist.

Foto: MartinezStudio/RC44 Class.

Info: www.RC44swedencup.com

Ställning efter sex av tolv seglingar
1. Artemis Racing, Sverige, 15 poäng
2. Team Aqua, Storbritannien, 25 poäng
3. Katusha, Ryssland, 26 poäng
4. Aleph, Frankrike, 29 poäng
5. Peninsula Petroleum, Storbritannien, 34 poäng
6. AEZ, Österrike, 37 poäng
7. RUS-7, Ryssland, 37 poäng
8. Synergy, Ryssland, 39 poäng,
9. Team Nika, Ryssland, 44 poäng
10. No Way Back, Holland, 48 poäng
11. AFX Capital, Italien, 62 poäng

Den 28-29 juli arrangeras årets upplaga av Luleå Segelsällskaps kappsegling ”Luleregattan”, med mångåriga anor. -Jag hoppas att det ska bli riktigt stor uppslutning och i år har vi anpassat kappseglingen så att både vana och ovana kappseglare ska kunna vara med och känna sig säkra, säger tävlingsledaren Bengt Johansson.

Centrum för kappseglingen Luleregattan nästa helg är Luleå Segelsällskaps klubbanläggning på Liggskär. Den ligger mitt emot Klubbviken på andra sidan huvudfarleden in till Luleå. Det är också i farleden mellan två stora ljusfyrar som några av seglingarnas starter under helgen kommer att äga rum. Det blir en minst 200 meter lång startlinje, med gott om plats för många båtar.

– Jag hoppas på minst 20 deltagande båtarmed besättning. Vår tanke är att det ska vara lätt även för ovana kappseglare att också vara med i en stor kappsegling som Luleregattan. Därför kommer några av seglingarna ske med så kallad jaktstart, säger tävlingsledaren Bengt Johansson. Han har varit aktiv medlem och styrelseledamot i segelsällskapet under många år.

Kappsegling bra seglarskola
Att vara med och kappsegla är en effektiv seglarskola för både skeppare och besättning. Man lär sig mycket om sin egen båt och segling just när det är kappsegling. Att trimma seglen för att få båten att segla optimalt.

Vid en traditionell kappsegling startar alla båtar samtidigt över en startlinje efter fem minuters nedräkning. Det kan bli trångt och väldigt spännande när alla ska över samtidigt och det gör att den ovana seglaren drar sig för att vara med.

Varje segelbåtstyp är klassad enligt SRS-regler (tidigare LYS-regler). Det är en sorts handikappsystem, som gör att alla segelbåtar i teorin har samma chans att vinna en kappsegling om de seglas optimalt.

Samtidig målgång väntas
Båttyperna är olika snabba beroende på konstruktion och segelytor och kommer därför i mål olika tider efter gemensam start. Trots det kan en båt långt ner i fältet vinna. Den totala seglade tiden multipliceras nämligen med den aktuella båttypens SRS-faktor och på så sätt räknas tiderna ut i efterhand och de slutgiltiga placeringarna i tävlingen fastställs.

Vid så kallad jaktstart, som nu under Luleregattan, sker seglingen tvärtom. De olika båttyperna startar på olika tider, teoretiskt uträknade efter båtarnas SRS-tal och ska i teorin komma i mål samtidigt allihop. Det gör att jaktstartsseglingar är enklare i starten, eftersom det bara är några båtar av samma typ som startar tillsammans. Det blir också mer spännande för publik, eftersom målgången blir helt avgörande. Först över mållinjen vinner seglingen.

Teorigenomgång redan fredagkväll
Själva kappseglingarna under Luleregattan består av två kortare banor under lördagen och en längre distansbana under söndagen.

– Det är ingen föranmälan till kappseglingarna utan det är bara att dyka upp med båt och besättning och anmäla sig på plats under helgen. Vi kommer att samla besättningarna redan på fredagkvällen den 27 juli och ha genomgång av kappseglingsreglerna och förutsättningarna för tävlingarna, så att alla ska vara välinformerade, berättar Bengt och fortsätter:

– Sedan har vi inledande rorsmanmöte på lördag klockan 09.00 och första banseglingsstarten klockan 11.00. Att vara med och kappsegla leder till personlig utveckling och skicklighet. Det är många seglares erfarenhet, hävdar Luleregattans tävlingsledare Bengt Johansson.

Text & bild: Håkan Sjunnesson

Bildtext start luleregattan tidigare:
Tävlingsledaren Bengt Johansson i Luleå Segelsällskap hoppas på minst 20 deltagande båtar i årets kappsegling Luleregattan på samma vatten som de legendariska VM-seglingarna hölls 1988 . Foto: Håkan Sjunnesson

Info: www.luleasegelsallskap.se

Text och Foto: Håkan Sjunnesson.

Sea Pearl har gjort en visit i Sverige nu under juli. Fartyget valde att besöka Smögens hamn. Båtarna tenderar att växa i storlek varje år och den största lyxjakten någonsin har gästat semesterparadiset Smögen vid Bohuskusten. Fartyget är registerat på Cayman Islands, men ägarna till båten är en väl förborgad hemlighet.

Båten mäter hela 60 meter och är på 196 fot. Fartyget är byggt i Holland år 2004 av varvet Oceano som är specialiserade på superlyxjakter. Inredningsdesignen är utförd av Andrew Winch Designs.

Med sin bränsletank på 132 000 liter och vattentank på 35 000 liter färskvatten, är den väl rustad för långaväga strapatser på de mest intressanta och besöksvärda platserna runt om i världen.

Foton finns på fb-sidan: https://www.facebook.com/pages/Bohus-Coast/381733018550469

Bloggen Bohus Coast finns på: http://bohuscoast.wordpress.com/

Text och foto: Heikki Koskelainen, Bohus Coast

Kommentarer

Rolr B 12:06:02 2012-07-21

21 Juli 12.00 Nu ligger Sea Pearl för ankar söder om Vendelsö i Varbergs norra skärgård.

Finska Oy Finn-Marin Ltd förnyar Grandezza familjens minsta båt, en 23-fots Day Cruiser i premiumklassen. Grandezza 23s presenteras i augusti på Flytande mässan i Helsingfors 16-19.8.2012. Nyheten grundar sig på Grandezza 23 DC modellen som utgår från kollektionen. Tack vare de signifikanta förändringarna är båten förutom snygg och funktionell också prismässigt mycket konkurrenskraftig.

Pressmeddelande:

Skrovets strukturer för 23s förblir oförändrad, så båtens sportiga och robusta prestanda behålls på en utmärkt nivå. De största förändringarna som gjorts är synliga material val på däck och i sittbrunnen.

Dessa förändringar har möjliggjort en mycket mer konkurrenskraftig prissättning än tidigare. Den uppdaterade 23s följer samma färgschema och material som de nyligen presenterade 27- och 39-fots båtarna.

Standardutrustningslistan för båten är omfattande och innehåller t.ex. Raymarine E7-plotter, teaklaminat, kapell, skrovfönster och trimplan.

Nya Grandezza 23s levereras enbart med MerCruisers 4.3L MPI V6 bensinmotor på 220 hk. Grandezza 23s modellen ligger i den populära klassen för stora Day Cruiser båtar. Grandezza 23s inhemska rekommendationspris inklusive standardutrustning är 59 900 euro.

TEKNISK DATA
Längd: 6,96 m
Bredd: 2,48 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 1950 kg
Personer: 6
Kojplatser: 4
Bränsletank volym: 157 L
Vattentank volym: 10 L
Septitank volym: 35 L (tillbehör)
CE-kategori: C

Info: www.grandezza.fi

Svenska Rupert har levererat en 50-fots RIB som tender till S/Y Indio, en 100-fots Wally yacht. Wally är npgra av de designmässigt och tekniskt mest avancerade båtar som produceras idag och en föfegångare för många andra varv. RIB:en är 15,5 m lång och försedd med dubbla dieselmotorer på 800 hk styck samt vattenjet.

Denna 50-fots yacht tender, döpt till ”Indi Jones” är baserad på Rupert 50 Wheel House. Akterdäcket är förlängt och anpassat till kundens specifikationer. Interiör och exteriör håller yachtstandard. Båten är lackerad med Awlgrip och färgmatchad med moderfartyget S/Y Indio.

”Indi Jones” är trustad med ett avancerat navigationssystem, luftkonditionering, water maker, ismaskin och alla bekvämligheter som behövs för en yachttender i den här klassen. För att bistå moderfartyget finns också en integrerad bränsleöverföringsstation på akterplattformen. Den stora arbetsytan på akterdäck kan lätt omvandlas till en stor solbädd eller social yta med integrerat soltak.

Dubbla MAN 800 hk motorer kopplade till Rolls Royce/Kamewa vattenjetaggregat ger båten ett fartområde på 45 till 49 knop. Det nya styrsystemet ROCCS från Rolls Royce/Kamewa gör att manövrering är mycket enkel och snäva girar är bekväma med trimplanen som är integrerade i styrningen.

Nu är “Indi Jones” på väg till Newport, Rhode Island i USA, för att assistera “Indio” i Newport Bucket Regatta i augusti.

Tekniska specifikationer:
Längd: 15.5 m
Bredd: 3.99 m
Vikt torr: 13 ton
Bränsletank: 2000 liter
Fart: 45 – 49 knop
Motorer: 2 x MAN R6-800 hk
Vattenjet: Rolls Royce/Kamewa FF 37
Vattentank: 150 liter
Kojer: 4 to 6
Info: http://www.rupertmarine.com/sv/tender.asp

Nu presenterar Bavaria sin andra modell i sin exklusiva motorbåtslinje, Virtesse 420 Coupé. Åter har varvet samarbetat med den Italienska designfirman TOO DESIGN för att skapa en innovativ och tilltalande coupemodell.

Pressmeddelande:

Den nya modellen har en trappa upp till ett generöst soldäck, perfekt för solbad och avkoppling och med 3600 kontakt med omgivningarna.

Vid förarplatsen finns ett stort soltak som i öppet läge ger styrman möjlighet att se över vindrutan och känna vinden i ansiktet.

På akterdäck finns extra matplats stor nog för besättning och gäster. Vattnet nås via en hydraulisk badplattform med integrerad badstege.

Generösa innerutrymmen
Salongen har stora glasdörrar akterut som öppnar helt om an så vill. I den ljusa salongen med härlig kontakt med naturen finns bekväma sittplatser och justerbart kaffebord. Stort kök utrustat med Micro ugn, Espresso maskin, kyl och väl tilltagna skåp och arbetsytor. Här finns även comandobryggan med dubbelsoffa.



På nedre botten hittar du en generös kaptenshytt förut. Härligt stor dubbelkoj, rejäla garderober. Stora fönster ger kontakt med hav och natur. Som sig bör har ägarparet egen våtavdelning med wc och separat dusch rum.
Akterut två stora dubbelhytter med gott om förvaringsmöjligheter i garderober och skåp. Stora skrovventiler ger trivsel och rymd i båda hytterna. För dessa hytter finns ett eget wc med separat duschrum.

Pris preliminärt cirka 2,97 Mkr.

Info: www.bavariasverige.se

Göteborg har fått det hedersamma uppdraget att stå som värd för årets upplaga av ”World Yacht Racing Forum”. Det meddelar Informa Yacht Group som organiserar detta årligen återkommande event. Två-dagarskonferensen kommer att hållas på Clarion Post Hotel 11-12 december 2012.

Forumet kommer också att innehålla symposiet ”Yacht Racing Design & Technology” som arrangeras samtidigt. Tidigare har World Yacht Racing Forum arrangerats i Cascais, Portugal och i Monaco. Men enligt projektledaren James Gardwell är målsättningen att flytta arrangemanget till olika städer från år till år.

– Eftersom vi är en global sport så är det viktigt att olika städer får chansen att arrangera World Racing Yacht Forum, samtidigt som våra delegater får besöka nya städer och platser. Det finns ett stort intresse för kappsegling i norra Europa och Göteborg har stolta traditioner att arrangera stora kappseglingsevent som exempelvis Volvo Ocean Race. Det är en fantastisk stad och vi ser fram mot att komma dit i december, säger James Gardwell..

Beslutet att flytta forumet till Göteborg har stöttats av både Göteborgs stad och av Clarion Post Hotel. Clarion Post öppnades i januari 2012 efter en renovering och modernisering av det gamla posthuset från 1920-talet.

Jan Torstenson, VD för eventmarketingbyrån Brandspot, har varit den som jobbat aktivt för att få evenemanget till sin hemstad. Brandspot kommer tillsammans med Informa att arrangera evenemanget i Göteborg.

– Vi är verkligen glada över att Göteborg blivit utsett till värdstad för World Yacht Racing Forum. Det är ett mycket respekterat event för den professionella kappseglingsindustrin. Och jag är övertygad om att samtliga delegater och sponsorer kommer att imponeras av den gästfrihet som Göteborg och dess invånare kan erbjuda, säger Jan Torstenson.

Årets World Yacht Racing Forum kommer att innehålla två fullmatade dagar med presentationer, paneldiskussioner och runda bordssamtal där angelägna frågor inom kappseglingsindustrin kommer att behandlas. På kvällarna kommer sociala sammankomster att arrangeras där branschkollegor kan nätverka och träffa nya affärskontakter under mer lättsamma former.

Ett komplett konferensprogram kommer att finnas tillgängligt i slutet av juli på www.worldyachtracingforum.com

Jubileumsregattan 20 juli-5 augusti är en 17 dagar lång hyllning till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn. Jubileét i Nynäshamn – där det mesta är gratis – har ett digert program: rekordstort Classic Boat Meet, seglingstävlingar med bland annat Europamästerskap, Europacup och Svenska mästerskap, världsseglare, musikfestival med bland andra Amanda Jenssen, Olympic Day samt mycket mer. Startdagen 20 juli invigs även Nordens största pir – Jubileumspiren.

Bland deltagarna finns den tidigare OS-deltagaren Thomas Lundqvist och hans båt Sting. Under Jubileumsregattan tävlar de i Europamästerskapet för 6mR.

Fredag morgon finns många av de 250 klassiska båtar som deltar i Classic Boat Meet, på plats.

Läs tidningen om Jubileumsregattan:
http://www.jubileumsregattan.se/download/18.43601185137ec5bcbf780008017/Tidningen.pdf

Mer information finns även på www.jubileumsregattan.se

Av 131 startande båtar kom 85 i mål efter ett tufft dygn i Bohusläns skärgård. Som vanligt på Pantaenius Bohusracet, var det en trevlig blandning på de startande med allt från supersnabba F 18 till “den gamle” seglarräven Stellan Westerdahl i sin Maxi 77+.

För klasserna som lämnade Uddevalla på förmiddagen, stämde prognosen med sydostliga vindar upp till 10 m/s bra, men senare på eftermiddagen när de lite snabbare båtarna startade hade vinden vridit mer på syd och bjöd på byig vind upp till 23 m/s. Senare på kvällen dog vinden ut helt och istället för hård byig vind fick seglarna kämpa med läns och gammal sjö, nog så tufft när man har den hårda kryssen genom Hakefjorden i kroppen.

Länge såg det ut som att Hans och Karl-Melker Oskarsson i sin mycket väl seglade Accent skulle ta hem årets totalseger, men det blev till slut Lars-Bertil Gustafsson och Per Lindell i sin snabba First Class 10 som slank förbi och fick kliva högst upp på pallen. Förra årets vinnare, Anne och Arild Heldal i Hansson 31 var tillsammans med Gunnar Ödman som med sin Luffe 4004 haft en väldigt fin säsong, något av favoriter, men även om båda gjorde bra ifrån sig så höll dom inte hela vägen i år.

Första båt i mål var en Smaragd som i ensamt majestät gled över linjen med en lika trött som lycklig besättning bestående av Sam Victorin och Jonas Fogde. Kommentarer man hörde på bryggan efter målgång var “Wasaloppet är mycket jobbigare” (Göran Bäckström,Dufour 40), “Jag kommer ha mer träningsvärk än efter Vätternrundan” (Jussi santonen, Arcona 340), “Jag vill inte göra om det idag, men vänta en vecka” (Dennis Svensson, IOR Enton) “Det hade ni inte väntat er” (Sam Victorin när han var först över mållinjen i sin Smaragd).

Info: http://vikenagir.se/

Bilden: Första båt i mål var denna Smaragd. Foto: Pantaenius.

Engelsmannen William Nocker omkom tragiskt i en olycka i Gabon i helgen. Det var under tävlingen Gabon Grand Prix 2, som ingår i Class 1 World Powerboat Championship, som engelsmannen fick sätta livet till. Hans norske copilot klarade sig.

Det är inte första gången som de är tävlingarna drababs av svåra olyckor. När något oförutsett inträffar med de aktuella båtarna går allting väldigt fort och effekterna är obarmhärtiga.

William Nocker omkom tragiskt när båten träffade en väg och dök, varvid båten tvärstannade. Hans norske co-pilot, Kurt Åge Olsen, har legat i koma och har befunnit sig i ett kritiskt tillstånd, men sägs nu vara på bättringsvägen.

Bilden: Den omkomne William Nocker.

Berntsson Sailing Team stoppades av segrarna (Team Williams) i Chicago Match Cup 2012. Seglingarna på Lake Michigan, utanför Navy Pier i Chicago, vanns av den 3 faldige världsmästaren Ian Williams med 3-0 i finalen. På vägen dit mötte han Berntsson Sailing Team i kvarstfinalen som han slog ut med 3-1 i jämna matcher.

– Vi började veckan trevande och det tog lite tid för oss att komma in i båthanteringen, säger Johnie. – Men sedan tycker jag att vi har seglat riktigt bra, avslutar han.

I kvartsfinalerna fick domarna en avgörande roll i många av matcherna då det var täta dueller med flera kontakter mellan båtarna.

– Vi behöver ändra vår seglingsstrategi framöver då vi inte tycker att vi får utdelning på vår aggressiva seglingsstil, vi drog på oss för många straff säger Niklas Carlzon, som är trimmer ombord.

Berntsson med besättning fick se sig vinna alla 4a starter men tvingades därefter att segla för att försöka kvitta eller för att ta sina straff.

Med i besättningen var:
Johnie Berntsson
Daniel Wallberg
Niklas Carlzon
Anders Dahlsjö

Resultat:
1. Ian Williams
2. Jordan Reece
3. Björn Hansen
4. Taylor Canfield
5. Pierre-Antoine Morvan
6. Phil Robertson
7. Johnie Berntsson
8. Sally Barkow
9. Keith Swinton
10. Laurie Jury
11. Simone Ferarese
12. Don Wilson

De stora kappseglingarna avlöser varandra i Marstrand. Nyligen avslutades VM-deltävlingen i match racing och nu inleds RC44 Sweden Cup (18-22/7). Svenske Americas Cup-utmanaren Torbjörn Törqvist ställs mot en mängd världsstjärnor inom kappseglingen – inte minst Americas Cup-mästaren Russell Coutts.

Sverige representeras alltså av Team Artemis som ägs och drivs av affärsmannen Torbjörn Törnqvist. Artemis är framför allt en av utmanarna i Americas Cup som avgörs i september 2013 i San Fransisco. Men nu är Torbjörn Törnqvist på plats i Marstrand för att styra sin båt till seger i RC44 Sweden Cup.

RC44:an skapades 2007 av seglarlegenden Russell Coutts och är en extrem racingmaskin helt i kolfiber. Den seglas av en 8-mannabesättning bestående av till hälften proffs och till hälften amatörer. Båtens unika design och extrema seglingsegenskaper lockar till sig den absoluta eliten från både seglings- och affärsvärlden.

Russell Coutts är själv med och seglar i Marstrand (Team Peninsula Petrolium). Coutts har ett imponerande CV inte minst från Americas Cup där han är regerande mästare med BMW Oracle Racing. Inte mindre än fyra gånger har han vunnit Americas Cup – världens mest prestigefyllda seglingstävling. Han är också OS-mästare i Finnjolle från 1984.

Andra namnkunniga seglare är amerikanen Ed Baird på Team Synergy. Som rorsman vann han Americas Cup 2007 med Alinghi. Han är trefaldig världsmästare i match racing och har seglat fler Volvo Ocean Race. Även nyzeeländaren Brad Butterworth i Team Katusha har seglat Volvo Ocean Race. 1990 vann han den tävlingen ombord på Steinlager II. Som skepparen vann Butterworth Americas Cup 2007 och som taktiker var han med och tog hem Americas Cup-titeln 1995, 2000 och 2003

Seglingarna i Marstrand inleds på onsdagen (18/7) med match racing och fortsätter sedan torsdag till söndag med Fleet Race.

Foto: MartinezStudio/RC44 Class.

Info: www.RC44swedencup.com

Den klassiska båtresan möter den klassiska Vestlandsfjorden. Under elva dagar i september kommer alla fartyg i Hurtigrutens flotta att segla till det som många anser är världens vackraste fjord – unika Hjörundfjorden i Möre och Romsdal.

Hjörundfjorden betraktas av många som den mest traditionsfyllda, klassiska norska fjorden av dem alla. Den ligger mitt ibland de majestätiska fjällen i Sunnmörsalperna och bjuder på reseliv med historiska inslag. Det var hit som kejsar Wilhelm II av Tyskland helst åkte på sina årliga besök i Norge i slutet av 1800-talet.

Som den enda operatör som är aktiv året om längs den norska kusten lägger Hurtigruten stor vikt vid att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser, oavsett om det är på land eller ombord under resans gång. Testseglatserna till Hjörundfjorden är en del av vårt kontinuerliga utvecklingsarbete.

– Vi strävar efter att vara en unik och autentisk reselivsprodukt, och testerna i Hjörundfjorden är en del av detta arbete. Det är en fjord med en helt fantastisk natur, fjäll vid havet, älvar och platser med en fascinerande historia. Det var hit som kryssningsfartygen gick i den norska turismens späda begynnelse, vid tiden då Hurtigruten etablerades år 1893, säger kommunikationschef Ragnar Norum.

Från den 15:e till den 25:e september kommer Hurtigrutens fartyg i tur och ordning att segla in i Hjörundfjorden och till Öye vid Norangsdalen, en av landets vildaste och trångaste dalgångar. Gästerna kommer att få möjlighet att vandra i de vackra omgivningarna och delta i en bussutflykt upp till platsens utsiktspunkt.

– Hurtigruten har aldrig åkt in i Hjörundfjorden förut som en del av resan. Målet med de elva testseglatserna är att kartlägga de operativa möjligheterna i området och inte minst att få feedback från gästerna om deras upplevelse av resan. Om detta är så bra som vi hoppas kommer vi att försöka göra Hjörundfjorden till ett fast inslag i höstkonceptet ”Autumn Gold” redan från 2013, säger Norum.

Seglatserna in i Hjörundfjorden läggs upp som en förlängning av sommarsäsongen efter att Geiranger-seglatsen avslutas den 14:e september. Fartygen kommer att avgå som vanligt från Ålesund kl. 9.30. Efter en seglats på omkring 30 nautiska mil ankommer vi Öye efter omkring två timmar. Här kommer gästerna att kunna njuta av omgivningarna fram till klockan 15.30, då fartyget sätter kurs tillbaka till Ålesund med ankomst kl. 18.00. Därefter fortsätter fartyget sin resa norrut enligt den vanliga sommartidtabellen kl. 18.45.

– MS Trollfjord är först ut med avgång den 15:e september, medan MS Finnmarken avslutar testseglatserna den 25:e september. Vi hoppas och tror att våra hamnar och gäster längs den norska kusten ser fram emot denna förlängning av sommarsäsongen. För oss är det ett viktigt steg när det gäller att skapa unika upplevelser och visa upp de riktigt stora pärlorna som vi har längs kusten. Vi ser fram emot det, säger Norum.

Kommentarer

hilde 00:47:02 2012-07-20

Fantastisk ,unikt,i en unik natur

Repslagarna på Lindholmen deltar i Nordiska Kustkulturfestivalen – denna gång i Ebeltoft i Danmark. Detta årliga evenemang har initierats av Nordiska ministerrådet med syfte att utveckla samarbetet i norden vad avser kustkultur.

För repslagarna innebär detta goda möjligheter att finna lika sinnande inom en viktig del av vårt mångtusenåriga kulturarv.

Uppbyggnaden av kreativa nätverk är en nyckel till framgång.

En viktig fråga på årets agenda är hur rekrytering av nya repslagare ska kunna ske i en tid när yrkesutbildning av repslagare sedan lång tid har upphört.

I juli år 2013 är det Karlskrona som ska svara för värdskap för detta intresseväckande arrangemang.

Info: www.repslagarna.se

Östra Vätterbranternas unika landskap nordöst om Jönköping utsågs idag av FN-organet Unesco till ett av världens knappt 600 biosfärområden. Målet är att förena bevarande och utveckling med ökad satsning på hållbarhetsfrågor.

– Ett glädjande besked, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Jönköpings kommun, Världsnaturfonden WWF och Lantbrukarnas Riksförbund LRF har gemensamt arbetat fram ansökan som lett fram till att Östra Vätterbranterna nu utsetts till Sveriges femte biosfärområde. Det omfattar bland annat Huskvarna, Gränna och Visingsö. Området invigs officiellt söndagen den 9 september med en rad aktiviteter därefter.

Landskapet har starka biologiska och kulturella värden. Samarbetet kring brukandefrågor har pågått under lång tid. Närheten till Vättern och den branta stigningen gynnar artrikedomen med värmeälskande ädellövträd som ask, alm, lind och ek. Här finns också många rödlistade arter.

I beslutet betonas engagemanget mellan olika intressegrupper som en modell för andra globala biosfärområden. Här kan lokala och globala frågor kring hållbar utveckling få en naturlig plattform.

– Naturen i det småbrutna och starkt kuperade landskapet har unika kvalitéer som både är storslagna och småskaliga. Det är särskilt roligt att se hur de höga naturvärdena numera ses som en tillgång för utvecklingen och inte som ett hinder för skogs- och jordbruk, säger Claes Hellsten som representerade WWF på Unescos möte i Paris.

Fakta: Ett biosfärområde betonar helheten och ett hållbart samspel mellan människa och miljö. Det omfattar t ex entreprenörskap, satsning på lokala produkter samt utveckling av lokala besöksplatser – samtidigt som man bevarar natur- och kulturlandskapet.

Landets övriga biosfärområden är Kristianstads Vattenrike, Vänerskärgården med Kinnekulle, Älvlandskapet Nedre Dalälven samt Blekinge Arkipelag.

Info: www.ostravatterbranterna.se

15 juli införde Havs- och vattenmyndigheten, HaV, bestämmelser för att uppnå en god miljöstatus i de svenska delarna av Nordsjön och Östersjön. – Sverige får nu en strategi för att uppnå en god havsmiljö, ett arbete som måste ske i samordning med andra EU-länder för att vi ska lyckas. Därför är det mycket bra att vi nu utgår från samma mål, säger Bertil Håkansson chef för enheten för havsförvaltning.

I mars presenterade HaV sitt förslag till rapport, ”God Havsmiljö 2020”, Den innehöll en bedömning av hur haven mår i dag, en analys av vilka sociala och ekonomiska värden som förloras om den marina miljön inte skyddas och en beskrivning av den havsmiljö vi vill uppnå. Samtidigt presenterade HaV förslag till regler, så kallade miljökvalitetsnormer, och hur dessa ska tillämpas för att uppnå god havsmiljö.
Sedan tidigare finns det miljökvalitetsnormer för utomhusluft, vattenkvalitet, fiskvatten, musselvatten och buller från omgivningen.
– Förslaget har varit ute på remiss hos drygt 155 remissinstanser och vi har fått in 73 svar. Vi har också presenterat förslaget vid två möten, ett i Göteborg och ett i Stockholm, säger Bertil Håkansson.
– Vi har fått in flera olika synpunkter och förslag till förbättringar. För oss har det varit viktigt att lyssna och ta till oss dessa, vilket resulterat i en rad ändringar både i rapporten och i föreskriften.

Arbetet med ”God Havsmiljö 2020” påbörjades 2010, då i Naturvårdsverkets regi och har skett i samråd med forskare från flera universitet och myndigheter. Rapporten består av två delar och är Sveriges svar på hur EU:s miljömål för Europas hav, det så kallade havsmiljödirektivet, ska uppnås. Den del som rör god miljöstatus och miljökvalitetsnormer är nu klar och beslutad. Den som rör bedömning av miljötillstånd och socioekonomisk analys kommer att finnas i slutlig version senast den 15 oktober 2012.
Havsmiljödirektivet infördes i svensk lagstiftning i december 2010 genom havsmiljöförordningen och omfattar Sveriges delar av Östersjön och Nordsjön (Skagerrak, Kattegatt och Öresund). Direktivet pekar ut elva områden för god miljöstatus, bland annat biologisk mångfald, friska bestånd av fisk och skaldjur och att övergödning hålls nere på en miniminivå.

Vad som kännetecknar god miljöstatus tas fram i samordning med andra länder som angränsar till samma hav. Verktygen som ska användas i detta arbete bestäms av varje land. I Sverige har regeringen beslutat att målen ska genomföras genom miljökvalitetsnormer som är rättsligt bindande regler.
Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för att detta genomförs. Bland annat genom att ta fram olika egenskaper, så kallade indikatorer, för att bedöma miljötillståndet. Indikatorer kan avse siktdjup, späcktjockleken hos sälar, koncentration av kväve och fosfor eller antal olagliga utsläpp av olja.

Utifrån den inledande bedömningen av havsmiljöns tillstånd har HaV tagit fram nio miljökvalitetsnormer för att möta fyra huvudsakliga belastningar på miljön. Dessa är tillförsel av näringsämnen och organiskt material, tillförsel av farliga ämnen, biologisk störning och fysisk störning
– När det gäller vissa indikatorer så saknar vi i dag tillräckligt underlag och forskning för att kunna utforma dem, exempelvis den fysiska påverkan på havsbottnar, statusen för livsmiljöer som ålgräsängar och blåstångsbälten samt undervattensbuller, säger Bertil Håkansson.
– För oss är det viktigt att indikatorerna som anges är verklighetsförankrade, att det är sådant vi verkligen kan mäta och undersöka och vet vad de påvisar. Men det här är bara första steget, arbetet med att ta fram fler indikatorer fortsätter och då kommer vi att uppdatera föreskrifterna.

Miljökvalitetsnormerna blir ett styrmedel, framförallt för kommuner och myndigheter, för att nå god miljöstatus i haven.
– Ansvaret för att normerna följs ligger på kommuner och myndigheter. Enskilda kan påverkas genom olika myndighetsbeslut, exempelvis tillståndsprövning för ny verksamhet eller tillsyn av befintlig verksamhet, säger Karin Wall, verksjurist på HaV.

– När det gäller inlandsvatten och kustvatten finns idag redan miljökvalitetsnormer för vattenkvaliteten som infördes genom vattendirektivet. De normer som nu införs kan sägas komplettera dessa. Dels täcker de andra aspekter, som effekter av farliga ämnen eller marint avfall, dels täcker de även in ett annat geografiskt område nämligen havet utanför kustvattnet, den så kallade utsjön, fortsätter hon.

HaV arbetar nu med att ta fram fler miljökvalitetsnormer som rör god miljöstatus för fiskbestånd. Förslaget kommer att skickas ut på remiss i höst.
Havsmiljödirektivets definition av god miljöstatus innebär att våra hav ska nyttjas på ett hållbart sätt, målet är inte att återskapa en miljö som är opåverkad av människan. Nästa steg i att genomföra havsmiljöförordningen är att ta fram ett åtgärdsprogram, detta ska vara klart 2015.