Nyheter

Årets tredje Grand Prix i Audi Dragon Cup startar i helgen. Det är SM som står på tur och i år är tävlingen lagd som en del i Jubileumsregattan för OS 1912 i Nynäshamn. Tävlingen är även öppen för andra nationer. Danska och finländska båtar kommer därför också stå på startlinjen. Men de får tufft motstånd, förra årets SM-vinnare har redan vunnit Grand Prix 2 och har fullt fokus på att vinna tävlingen.

Nynäshamn är seglingsarenan för Grand Prix 3 och tävlingen är en del av Jubileumsregattan för OS. 1912 hölls de olympiska seglingstävlingarna i Nynäshamn och till minne av detta anordnas i år en stor regatta. Audi Dragon Cup är en del av detta evenemang och Grand Prix 3 som även är årets SM i Drake tar plats på området 2-5 augusti.

Förra årets SM-vinnare, Team Ming, med Jacob Wallenberg som skipper, visade i årets andra Grand Prix i Marstrand att de inte slagit av på takten för i år. De berättar att de har fullt fokus på att försvara sin SM-titel och kommer satsa hårt för vinst.

På torsdagen hålls ett Tune Up Race och på fredagen 3 augusti sätter SM-tävlingen igång på allvar. Tävlingen fortsätter på lördagen och söndagen är reservdag. Utgångspunkten för tävlingen är vid Nynäshamns Segelsällskap på Strandvägen 26 i Nynäshamn. Tävlingen hålls i så landnära vatten som vädret tillåter.

Whyshore delger hela cupens händelser med foton, filmintervjuer, filmklipp från racen och resultatlistor under hela tävlingen. Gilla tävlingen på facebook för att få senaste nytt: https://www.facebook.com/AudiDragonCup

Mer information om cupen finns här: http://www.audidragoncup.se.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Saltsjöbaden 2-3 juni
Grand Prix 2 Marstrand 16-17 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn Svenskt Mästerskap i Drake 2-5 augusti
Grand Prix 4 Båstad Nordiskt Mästerskap 24-26 augusti
Grand Prix 5 Stockholm Sailing Grand Prix på Riddarfjärden 21-23 september

Till helgen arrangeras Norges viktigaste kustarrangemang: Träbåtsfestivalen i Risör på Sörlandet. Festivalen har utvecklats till en internationell seglarfest och är en av de främsta möjligheterna att få se många av de fina motor- och segelbåtar iträ som fortfarande byggs och som bevaras som veteraner.

– Jag känner verkligen av förväntningarna, säger festivalledaren Odd Sverre Aasbø.

– Detta är en festival som i år arrangeres för 29:e gången. Vi vill gärna att årets festival ska bli lika lyckad som sina föregångare.

Båtliv har i många år bevakat Träbåtsfestivalen och anser att den är en fantastisk möjlighet för alla som vill ta del av träbåtsivet. Här finns främst norska båtar, men även en del svenska klassiker och ofta bjuds det även på en del internationella båtar.

Årets festival bjuder på allt från en hyllning till krigsseglare och emigrationen till Amerika, det blir besök av Jarle Andhøy och Tangerudbakken, samt artister som Hellbillies, Jonas Alaska och Thom Hell.

Under årets festival får publiken även uppleva Kon-Tiki, som ska komma seglande in på torsdagen.

Risør Trebåtfestival arrangeras 2- 5 augusti.

Info: www.trebatfestivalen.no

Nu är det snart dags igen för fjolårets succe-tävling, vald till 2011 års bästa Jetski-arrangemang. I år hoppas vi se ännu fler av nutidens och dåtidens Jetski-fantomer för att träffas, umgås och rejsa!

Konceptet är hämtat från bilsportens Race Of Champions som är ett årligt återkommande event som TV-sänds över hela världen. Världens bästa racing och rally-förare möts två och två och kör en bana där man växlar spår. Vinnaren i varje omgång går vidare i tävlingen.

En JetSki-fantast, DTM-mästaren Mattias Ekström har vunnit Bilsportens ROC flera gånger. I år är några av bilsportens stora mästare speciellt inbjudna till RACE OF jetski CHAMPIONS….

Jetski-sportens ROC har hittat sin Arena – återigen är det Sveriges reserv-huvudstad Karlsborg som blir skådeplatsen för årets bataljer och festligheter.

Tävlingformen ger alla förare möjlighet att mötas i korta dueller där skickligheten betyder mer än konditionen – vilket kan öppna för sensationer!

I och med denna roliga tävling så firar även Jetski sporten sitt 25 års jubileum i Sverige och hoppas på ytterligare 25 år till med denna snabba och actionfyllda sport.

Roslagsloppet är ett av världens äldsta och största racerbåttävlingar. En tävling som erbjuder något för alla, med farter upp mot 100 knop. Allt från Thundercats, snabba gummibåtar, vattenskotrar och toppmoderna fartvidunder till klassiska veteranbåtar och vanliga standardbåtar.

Med fler än 200 anmälda båtar till det femtionde Roslagsloppet så har Öregrunds Racerklubb, ÖRK, fullt upp med förberedelserna inför detta enorma startfält.

Fredagen den 3 augusti sker den obligatoriska besiktningen och förarmötet utanför Sjöhistoriska museumet i Stockholm. På gräsplanen och i vattnet visar alla förarna upp deras ekipage för allmänheten och det bjuds på prova-på åkningar samt uppvisningar av thundercats, jetskis och andra båtar. Passa på att gå runt bland 50 års racinghistoria!

Starten går sedan på lördag den 4 augusti i marchfart från centrala Stockholm till Trälhavet utanför Åkersberga där den officiella starten för Roslagsloppet går kl 10.30.

De första tävlanden beräknas gå i mål utanför Öregrund redan kl 13.30 där de möts av Öregrunds festivalvecka, Båtveckan, och tio tusentals åskådare.

Årets största båtfest börjar alltså vid Sjöhistoriska museumet den 3 augusti kl 10.00 och festligheterna fortsätter sedan långt in på småtimmarna på lördag den 4 augusti i Öregrund med marknad, musik och underhållning.

Mer info hittar ni på:

www.roslagsloppet.com

www.båtveckan.se

Idag vid 21-tiden lämnade Ostindiefararen Götheborg Bremerhaven i Tyskland efter en mycket lyckad turné som har lockat närmare 40 000 besökare i tre länder. Skeppet är nu på väg tillbaka till Göteborg där man kommer att ligga vid Stenpiren mellan den 3 – 26 augusti.

Efter en veckans segling från Brest i Frankrike kom Ostindiefararen Götheborg fram till Bremerhaven i Tyskland den 25 juli och har sedan dess deltagit i Bremerhaven Festival Week, ett evenemang som arrangeras varje år.

– European Tour 2012 hade inte kunnat avslutas på ett bättre sätt, säger Emanuel Persson, Expeditionsledare för Ostindiefararen Götheborg. Här i Bremerhaven har vi varit huvud-attraktionen och intresset från allmänheten och media har varit mycket stort.

Lördag kväll den 28 juli sände den tyska tv kanalen, Radio Bremen, live från kajen nedanför skeppet och förutom ett långt inslag från Götheborg så sjöng även en av besättningsmännen, Per Strängberg som också är gitarrist och sångare i bandet Immanu El, live från relingen.

– Det känns fantastiskt att Ostindiefararen Götheborg vill använda mig och min musik vid sådana här tillfällen, säger musikern Per Strängberg. Att få möjligheten att sjunga min egenskrivna musik i tysk nationell tv och dessutom få möjligheten att förknippas med Ostindiefararens varumärke är väldigt värdefullt. Hela projektet ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Seglatsen tillbaka till Göteborg beräknas ta fem dagar och skeppet kommer att lägga till vid Stenpiren i centrala Göteborg den 3 augusti klockan 17.00. Där kommer man sedan att ligga i fyra veckor, fram till och med den 26 augusti då man kommer att gå tillbaka till hemmapiren på Eriksberg. För nästa år väntas en längre turné på cirka fyra månader och redan nu har det kommit in förfrågningar från intresserade städer runt om i Europa.

Den Ocke Mannerfelt-ritade racingbåten 77 Lucas Oil MAVTV har stora framgångar på tävlingsbanorna i USA. Vid 22nd Annual Miami Grand Prix, som var årets tredje race och presenterades av Super Boat International vid Bayfront Park nära centrala Miami, gick det riktigt bra för båten och dess team.

Den 6,5 mile långa banan mellan 8th och 44th Streets runt South Beach kallas för SoBe. 13 båtar deltog i racet som omfattade drygt 82 miles.

Resultatet blev att 77 Lucas Oil MAVTV inte bara stod som segrare i Super Boat Extreme class, utan också blev första båt med V-skrov över mållinjen. Bland de båtar som fick se sig slagna fanns norska Supercat Unlimited #8 MTI 50′ försedd med dubbla Mercury 1350 turbomotorer och körd av Tor Staubo med Johnny Tomlinson bredvid gasreglagen.

77 Lucas Oil MAVTV SilverHook 48GP har gått riktigt bra hela säsongen och tar sjön väldigt fint, enligt Ocke Mannerfelt. Förare är svenskamerikanen Michael Silfverberg.

Teamet planerar nu att bygga två stycken SilverHook båtar för att sälja till allmänheten nästa år. Det bölir antingen 48GP (race) eller 48GT (fritidsbåtsversionen).

Se mer racing på webben: http://new.livestream.com/sbi/miami12

Tävlingsdatum
• Cocoa Beach, Florida May 18-20
• Sarasota • June 29 – July 1
• Miami • July 13-15
• Mich City • Aug 3-5
• NYC • Sept 7-9
• Clearwater, Florida Sept 28-30
• Key West • Nov 4-11

Foto: NikonMiami.com.

Vattenintaget till motorerna är längst ner på akterkant roderbladet – man kan just skönjs det !

Flera av de vanligaste fiskarterna ökar i Europas hav och i några fall är bestånden uppe i nivåer som kan anses biologiskt hållbara. – Vi ser en tydlig trend med lägre fiskeridödlighet, säger Bengt Kåmark, utredare på Havs- och vattenmyndighetens internationella enhet.. Inför 2013 väntas EU-kommissionen föreslå ett ökat fiske på flera bestånd.

Med fiskeridödlighet menas den fisk som dör på grund av fiskeverksamhet. Att siffran nu sjunker har flera förklaringar; fiske tillåts färre dagar om året eller stoppas under vissa säsonger, långsiktiga förvaltningsplaner i EU-länderna har lett till fler skyddade havsområden och användning av nya redskap som släpper ut mindre fiskar och oönskade bifångster.

– En viktig del i den långsiktiga förvaltningen är planeringen av de totala årliga uttagen. Om bestånden skulle öka kraftigt från ett år till ett annat så tillåts numer normalt inga jätteuttag utan kanske högst 10-15 procentiga ökningar även om det biologiskt finns utrymme för mer, säger Bengt Kåmark.

– Beslutet om utkastförbud i Skagerrak från och med första januari 2013 är ett annat exempel på ett bra internationellt samarbete.

Enligt Internationella havsforskningsrådet, ICES, minskar fiskeridödligheten nu för flera bestånd, både vad gäller arter och olika geografiska områden.

– När det gäller torskbestånden ser vi att trenden med ständigt minskande bestånd nu ser ut att vända. Vi har en positiv utveckling i östra Östersjön(norr om Bornholm), i det betydligt mindre västra torskbeståndet (söder om Bornholm) är inte ökningen lika tydlig men en viss ökning sker även här. Torsken i Nordsjön och Skagerrak ökar nu från mycket låga nivåer. Även för Kattegatt-torsken som befinner sig på historiskt låga nivåer kan vi nu påvisa en liten men ändå positiv trend, säger Bengt Kåmark.

EU:s ministerråd fastställer varje år en högsta tillåten fångst, (Total Allowable Catch, TAC) för de viktigaste fiskarterna. Totalen fördelas sedan mellan medlemsländerna i form av nationella fångstkvoter.

Enligt EU-kommissionären Maria Damanaki har ökade fiskekvoter under 2012 lett till ökade intäkter för yrkesfiskare på 135 miljoner euro, det vill säga drygt 1,1 miljarder svenska kronor. Inför 2013 vill hon se ytterligare ökningar av kvoterna för bland annat skarpsill i Östersjön, från dagens 242 000 till 278 000 ton. Hon vill även tillåta ökat fiske av vissa bestånd av torsk, tunga, sill och havskräfta i andra havsområden i Europa..

– Det här är ett bevis på att ett hållbart nyttjande av haven på lång sikt också kan ge ekonomiska fördelar på kort sikt, skriver Maria Damanaki i sin blogg.

Kunskapen om och metoderna för att mäta fiskbestånd har också förbättrats de senaste åren.

– Ju mer vi vet om olika fiskbestånd desto säkrare analyser kan vi göra för att kunna nyttja dem på ett hållbart och biologiskt försvarbart sätt. Men, den positiva trenden betyder inte att vi kan slå oss till ro, nu gäller det att fortsätta och utveckla EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Bengt Kåmark.

Nyligen hölls ett EU-seminarium i Bryssel med forskare samt representanter från fiskerinäringen och fiskeriförvaltare från hela Europa. Huvudfrågan var om det går att nå målet med en fiskeflotta som är i balans med fisk- och skaldjursbestånden.

– Vi har långt kvar till den dagen, frågan är om det ens går att uppnå. Men klart är att fiskeaktiviteten minskar, det vill säga tiden som fiskeflottan är ute till havs. Det leder till bättre fisk- och skaldjursbestånd, säger Bengt Kåmark.

Här är några av de rapporter som presenterades på EU-seminariet och information från EU-kommissionen om utveckling av fiskebestånd och fångstmöjligheter 2013,

•Perceptions and Experiences with Effort Management, Kenneth Patterson
•EU Fishing Effort Seminar, David Brew
•Analysis of fishing effort management, including effects on discarding, Hans-Joachim Rätz

•Control on fishing effort, Marta Janakakisz

•Communication from the Commission to the Council concerning a consultation on Fishing Opportunities for 2013 Directorate-General for Maritime Affairs and Fisheries European Commission, rapport.
Ett av de bästa exemplen på framgångsrik fiskeriförvaltning gäller torsken i i Barents hav. 2007 rekommenderade ICES fångstkvoter på 300 000 ton, nästa år är rekommendationen 940 000 ton. Under samma period har den del av torskbeståndet som uppnått lekmognad ökat från 700 000 ton till drygt 2 000 000 ton. Förklaringen är att länderna som fiskar där, bland annat Ryssland och Norge, kunnat enas om en långsiktig strategi och fått bort det mesta av det olagliga fisket som tidigare var ett stort problem i området.

FAKTA/Fiskeridödlighet. Med fiskeridödlighet menas den fisk som dör på grund av fiskeverksamhet. Den totala dödligheten fås om man lägger till naturlig dödlighet på grund av exempelvis hög ålder och sjukdomar samt att en del av beståndet äts upp av annan fisk, fågel, säl med mera.

På söndag inleds den dansk-svenska forskningsexpeditionen LOMROG III med Sjöfartsverkets isbrytare Oden. Under sju veckor kommer 46 polarforskare att utforska havsbotten norr om Grönland. Sjöfartsverkets mest kända isbrytare är just nu på väg till Svalbard och på söndag går startskottet för den dansk-svenska forskningsexpeditionen LOMROG III. Arktisexpeditionen är ett samarbete mellan den danska forskningsinstitutionen Geus, Polarforskningssekretariatet och Sjöfartsverket.

– Från Sjöfartsverkets sida är vi glada att kunna bidra till att Sveriges mångåriga forskningsverksamhet i Arktis kan fortgå och det också en fördel att fartyget kan nyttjas även när det inte är is runt våra egna kuster, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytaravdelning.

Forskningsinstitutionerna har inrett sina laboratorier i 20-fots containers ombord på Sjöfartsverkets isbrytare och kommer främst att arbeta med att samla in uppgifter om kontinentalsockeln. Med hjälp av Odens avancerade flerstråliga 3D-ekolod, seismik och provtagning av sediment och vatten ska forskarna samla information om havsbottnens utseende och uppbyggnad.

– Odens unika egenskaper och utrustning tillsammans med en erfaren och kompetent besättning gör att forskningen kan bedrivas på ett säkert och miljömässigt sätt i dessa känsliga områden, säger Johny Lindvall.

Tre svenska forskargrupper kommer att arbeta ombord på Oden med forskningsprojekt inom paleoceanografi och marinekologi. Kajsa Tönnesson från Göteborgs universitet, som även var med på Odens Arktisexpedition 2009, ska studera vilken funktion djurplankton har i födoväven i de fria vattenmassorna och vilken roll djurplankton spelar för de frivattenlevande organismsamhällenas struktur.

– Oden är en fantastiskt bra plattform för polarforskning. Besättningen är hjälpsam och det är lätt att jobba ombord, säger Kajsa Tönnesson.

Oden byggdes 1988 och är den enda svenska isbrytaren med arktisk isklass. Fartyget har fungerat som basfartyg för internationella forskningsexpeditioner till Arktis och Antarktis.

Expeditionen pågår 31 juli–14 september och är en del av det svenska Arktisforskningsprogrammet SWEDARCTIC 2012.

Den 28-29 juli arrangeras årets upplaga av Luleå Segelsällskaps kappsegling ”Luleregattan”, med mångåriga anor. – Jag hoppas att det ska bli riktigt stor uppslutning och i år har vi anpassat kappseglingen så att både vana och ovana kappseglare ska kunna vara med och känna sig säkra, säger tävlingsledaren Bengt Johansson.

Centrum för kappseglingen Luleregattan är Luleå Segelsällskaps klubbanläggning på Liggskär. Den ligger mitt emot Klubbviken på andra sidan huvudfarleden in till Luleå. Det är också i farleden mellan två stora ljusfyrar som några av seglingarnas starter under helgen kommer att äga rum. Det blir en minst 200 meter lång startlinje, med gott om plats för många båtar.

– Jag hoppas på minst 20 deltagande båtarmed besättning. Vår tanke är att det ska vara lätt även för ovana kappseglare att också vara med i en stor kappsegling som Luleregattan. Därför kommer några av seglingarna ske med så kallad jaktstart, säger tävlingsledaren Bengt Johansson. Han har varit aktiv medlem och styrelseledamot i segelsällskapet under många år.

Kappsegling bra seglarskola
Att vara med och kappsegla är en effektiv seglarskola för både skeppare och besättning. Man lär sig mycket om sin egen båt och segling just när det är kappsegling. Att trimma seglen för att få båten att segla optimalt.

Vid en traditionell kappsegling startar alla båtar samtidigt över en startlinje efter fem minuters nedräkning. Det kan bli trångt och väldigt spännande när alla ska över samtidigt och det gör att den ovana seglaren drar sig för att vara med.

Varje segelbåtstyp är klassad enligt SRS-regler (tidigare LYS-regler). Det är en sorts handikappsystem, som gör att alla segelbåtar i teorin har samma chans att vinna en kappsegling om de seglas optimalt.

Samtidig målgång väntas
Båttyperna är olika snabba beroende på konstruktion och segelytor och kommer därför i mål olika tider efter gemensam start. Trots det kan en båt långt ner i fältet vinna. Den totala seglade tiden multipliceras nämligen med den aktuella båttypens SRS-faktor och på så sätt räknas tiderna ut i efterhand och de slutgiltiga placeringarna i tävlingen fastställs.

Vid så kallad jaktstart, som nu under Luleregattan, sker seglingen tvärtom. De olika båttyperna startar på olika tider, teoretiskt uträknade efter båtarnas SRS-tal och ska i teorin komma i mål samtidigt allihop. Det gör att jaktstartsseglingar är enklare i starten, eftersom det bara är några båtar av samma typ som startar tillsammans. Det blir också mer spännande för publik, eftersom målgången blir helt avgörande. Först över mållinjen vinner seglingen.

Teorigenomgång redan fredagkväll
Själva kappseglingarna under Luleregattan består av två kortare banor under lördagen och en längre distansbana under söndagen.

– Det är ingen föranmälan till kappseglingarna utan det är bara att dyka upp med båt och besättning och anmäla sig på plats under helgen. Vi kommer att samla besättningarna redan på fredagkvällen den 27 juli och ha genomgång av kappseglingsreglerna och förutsättningarna för tävlingarna, så att alla ska vara välinformerade, berättar Bengt och fortsätter:

– Sedan har vi inledande rorsmanmöte på lördag klockan 09.00 och första banseglingsstarten klockan 11.00. Att vara med och kappsegla leder till personlig utveckling och skicklighet. Det är många seglares erfarenhet, hävdar Luleregattans tävlingsledare Bengt Johansson.

Text & bild: Håkan Sjunnesson

Bildtext:
Tävlingsledaren Bengt Johansson i Luleå Segelsällskap hoppas på minst 20 deltagande båtar i årets kappsegling Luleregattan på samma vatten som de legendariska VM-seglingarna hölls 1988.

Info: www.luleasegelsallskap.se

Finaldagen för årets inofficiella VM för nordiska folkbåtar, vandringspokalen Gold Cup, avgjordes på söndagen i strålande sol och lätta vindar på banor öster om Sandhamn.

Efter fem seglingar och inför sista dagen ledde sammanlagt två danska båtar, ”Geppeline”/Per Buch och ”SIF”/Sören Kaestel före tyska ”Chiquita”/Christan Nielsen. Bäste svensk var ”Panik”/Per-Arne Johansson på nionde plats.

Slutresultatet för årets segling blev nästan identisk: Vinnare blev danska ”Geppeline”, på andra plats kom tyska ”Chiquita” och trea slutade danska ”SIF”. De tre båtarna stod i en klass för sig. Bästa svenska båtar blev ”Olivia”/Lars-Gunnar Lindberg på nionde plats och ”Panik” på tionde plats.

Tävlingen, som nu genomförts för första gången i Sverige och arrangerats av KSSS, får höga betyg av de 35 deltagande båtarnas besättningar som särskilt uppskattat bra banor, jämna seglingar och professionell hantering av program, logi och underhållning.

Bilden är inte tagen vid årets Gold Cup. Foto: Malcolm Hanes.

Svenska Hallberg-Rassy 55 kommer att ha premiär på världens största båtmässa, boot Düsseldorf i Tyskland 19-27 januari 2013. Redan på Öppna Varv på Orust finns en chans till en första smygtitt på 55:an.

Nya Hallberg-Rassy 55 anknyter till den enligt varvet stora framgången med Hallberg-Rassy 64, med mängder av naturligt ljus genom de stora härdade glasrutorna i salongen, genom de fyra skrovfönstren och de sju flushmonterade skylightluckorna. Av dessa finns tre skylights i salongen. Vitlackade träpaneler i salongsalkoverna bidrar ytterligare till den inbjudande luftighets- och ljuskänslan.

Jämfört med Hallberg-Rassy 54, har nya 55:an längre sittbrunn, så mycket som 30 cm längre. Rorsmanssitsen är lite upphöjd som på Hallberg-Rassy 64. Överbyggnaden är lägre i framkant och mer kilformad, och mer elegant än på 54:an.

Liksom på Hallberg-Rassy 64 är det inte nödvändigt med något garage för skjutluckan till nedgången. Även det bidrar till det rena utseendet på däck. Överdelen av sidopanelen till vindrutan är lite kurvad, som på nya 412. Styrpiedestalen har plats för “allt”, med mängder av knappar och en 14 tums plotter.

Förutom bekvämligheten med begreppet knappsegling som på en Hallberg-Rassy, kommer den nya modellen även att erbjudas med tryckknappsopererad kick och akterstagssträckare, bog- och häckpropellrar samt fram- och backgående försegelvinschar.

Båten byggs med inbyggd storartad komfort för en liten besättning, och har en osedvanligt ljus och inbjudande inredning.

Första båten kommer att vara i produktion under Öppet Varv 24-26 augusti 2012, då det finns chans till en första smygtitt.

Info: www.hallberg-rassy.com

Våren och försommaren är en het tid för sportfiskare runt om i landet. Med ökad intensitet vid vattnen runt om i riket kommer också riktigt stora fiskar upp. Två av dem är nu officiellt utsedda till nya svenska rekord av Sportfiskarna. Två namnkunniga fiskare har lurat två eftertraktade arter.

Det ena rekordet var kanske väntat, det andra mer av en överraskning. Fiskarterna det gäller är karp och id. Karp – nytt rekord för andra gången i år I mars satte Anders Idarsson nytt svenskt rekord med sin karp på 23 400 gram. Nu har kände karpfiskaren Niclas Nilsson bräckt rekordet med dryga tre hekto. Den karp han fångade den 24 juni var 96 centimeter lång och vägde 23 720 gram. Precis som då var det skånska Tegelbruksdammen som var arena för rekordet. Niclas berättar att han hade en noga uträknad plan för hur han skulle lura någon av de mastodontiska Tegelbruks-karparna under midsommarhelgen.

− Det var en rätt hektisk natt, så jag först fick en gräskarp på 10,6 kilo, plus några fina karpar runt 10-12 kilo. Men det var på morgonen, vid åttatiden som den stora nappade. Ett rejält hugg, en stadig fisk och en oviss kamp följer. När Niclas mäter och väger fisken inser han att fisken, som kallas ”Sofia” är tyngre än någonsin. Han får assistans med vägning och fotografering av den tidigare rekordhållaren Johan Emmertz och snart kan de båda, plus ett antal andra metare, jubla över ett förmodat nytt rekord. Betet var, som brukligt vid karpfiske, en boilie.

− Efter laboratoriekontroll av vågen och övriga uppgifter är karpen nu utsedd till svenskt rekord och Sportfiskarna gratulerar Niclas till en mycket fin fisk, berättar Nicka Hellenberg, Sportfiskarnas storfiskregistrerare.

Om karpen:
Karpen: (Cyprinus carpio) är en av våra största sötvattensfiskar och en mycket populär sportfisk. Det finns åtskilliga sportfiskare som använder all sin fisketid till karp – och inget annat. Förtrollningen kan vara livslång för den bitne karpmetaren.

Idrekord efter 23 år
Med en id från Flästasjön i Gävleborgs län skriver Jonathan Nordin, från Umeå, in sig i historieböckerna som svensk rekordhållare. Tillsammans med sina fiskekamrater Filip Grahn och Jesper Lundin var Jonathan på en tvåveckorresa med olika fiskar och fiskevatten som destination. Vid midnatt den 19 juni metar Jonathan med maggot och krokar en id av rejäl storlek.

− Under tre dygn i Flästasjön fick vi uppleva ett idfiske vi aldrig kunnat drömma om, med bland annat en jättefisk på hela 3 300 gram, som vi trodde skulle bli resans största id, säger Jonathan. Men natten därpå fångar alltså Jonathan den fisk som nu utsetts till svenskt rekord. Den 61,5 centimeter långa iden vägdes till hela 3 718 gram och rekordet var ett faktum.

− Det gamla idrekordet har stått sig sedan 1989 och har varit föremål för vissa tvivel och rykten. Idfisket är ofta den tidiga vårens första riktiga utmaning för landets metare. Fisken är ofta registrerad i Storfiskregistret, men den riktiga fullträffen har saknats. Det är extra roigt att en fisk som så många metare sökt efter nu tar över förstaplatsen från en mer slumpfångad spinnfisk, informerar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

Sportfiskarna gratulerar de båda nyblivna rekordhållarna.

Om iden:
Iden (Leuciscus idus) är en karpfisk som påminner om mörten, men som blir mycket större. Den finns i strömmande vatten, i sjöar och i Östersjöns brackvatten och förekommer ofta i stora stim. Den fångas ofta som bonusfisk vid spinnfiske, men är framför allt villebråd för metare runt om i landet.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 26 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Havs- och vattenmyndigheten ger sju miljoner kronor till Baltic Nest Institute, BNI, vid Stockholms universitet. Pengarna går bland annat till att beräkna hur stora utsläpp av kväve och fosfor som sker från land till Östersjön, Skagerrak, Kattegatt och Öresund. – Polen är det land som står för mest utsläpp av kväve och fosfor i Östersjön. Sverige står för cirka en tiondel, säger Bo Gustafsson vid BNI.

Baltic Nest Institute arbetar sedan 2007 med att ta fram modeller för att beskriva hur stora utsläpp som havsmiljön väntas klara av och visa vad som händer om inget görs. Informationen kommer från offentliga databaser och från forskare runt hela Östersjön.

BNI:s beräkningar ligger till grund för de utsläppsmål som länderna i Helsingforskommissionen, Helcom, satt upp för att återställa och skydda havsmiljön i Östersjön, den så kallade Baltic Sea Action Plan. Enligt denna ska Östersjön ha god ekologisk status år 2021. Målet ska nås genom nationella åtgärdsprogram inom fyra prioriterade områden; övergödning, farliga ämnen, biologisk mångfald samt miljövänlig sjöfart. I dag beräknas en sjättedel av Östersjöns botten vara död, en yta större än Danmark.

BNI tittar bland annat på flöden av näringsämnena fosfor och kväve från luften och i vatten, vattenkvalitet och syresbrist, algblomning och jämför situationen i olika delar av Östersjön.

– Totalt släpps det ut cirka 700 000 ton kväve och 30 000 ton fosfor i Östersjön. Sverige står för ungefär en tiondel av detta medan Polen står för cirka en tredjedel. Ryssland står också för en stor del av utsläppen, säger Bo Gustafsson.

– När det gäller utsläppen av fosfor tror vi att utbyggnaden av reningsverk i Polen kommer att göra stor skillnad. Även i Ryssland är arbetet med olika åtgärder igång. Här i Sverige kan vi inte göra så mycket mer vad gäller reningsverken, i stället handlar det om åtgärder inom exempelvis jordbruket.

Enligt utsläppsmålen har den som förorenar mest också hårdast krav på sig att sätta in åtgärder för att minska utsläppen. För Sveriges del ligger utsläppen av kväve i Östersjön på cirka 120 000 ton per år, målet att minska det med 20 780 ton. När det gäller fosfor släpps cirka 3 500 ton ut per år från Sverige och målet är att minska med 290 ton.

– Det är en stor utmaning för Sverige nå målet till 2015, säger Bo Gustafsson.

BNI gör också beräkningar av hur åtgärder för våtmarker, enskilda avlopp, musselodlingar och hantering av dagvatten kan förbättra situationen.

– Bidraget på sju miljoner kronor gör att vi kan fortsätta arbetet med att uppdatera och förbättra våra modeller. Utsläppsmålen för Baltic Sea Action Plan ska revideras nästa år, ett arbete vi håller på med just nu, säger Bo Gustafsson.

– Jag tror att vi kommer att ligga på ungefär samma nivå för Sveriges del men det är för tidigt att gå ut med några mer exakta uppgifter.

Bidraget på sju miljoner kronor tas från Havs- och vattenmyndighetens anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.

Två uppmärksammade projekt testar en ny metod att syresätta bottnar genom att pumpa ytligare vatten ned till botten. Nu har metoden utvärderats av en grupp oberoende forskare. Metoden fungerar, men det saknas kunskap om vilka effekter den får för ekosystemet, är deras slutsats.

Havs- och vattenmyndigheten är en av bidragsgivarna till projekten, som kallas Box och Proppen, och som båda testar om man kan syresätta bottnar genom att pumpa ned vatten från ytligare lager. Syresatta bottnar kan minska problem med övergödning eftersom en syresatt botten binder fosfor. Fosfor som annars blir gödning för alger.

– Metoden som testas är helt ny och man vet ännu inte vilka ekologiska effekter – positiva och negativa – som den kan ha, säger Bertil Håkansson, chef för havsförvaltningsenheten på Havs- och vattenmyndigheten.

Därför har en utvärdering av metoden beställts. Forskarna som gjort utvärderingen konstaterar att metoden fungerar – det går att öka syrehalten i bottenvattnet genom att pumpa ned vatten från ytligare lager. Och man ser att fosfor binds till sedimenten. Men de pekar också på risker med att testa Box och Proppen i större skala och över längre tid eftersom ingen ännu vet vilka effekter det kan få på ekosystemen. Kan det frigöras ämnen som är skadliga för ekosystemet? Kan det virvlas upp näringsrikt bottenvatten till de ljusare ytlagren, där det blir tillgängligt för alger? Hur förändras temperaturen och salthalten i vattenmassan?

– Vi läser noga det som står i den här utvärderingen, som beställdes av Naturvårsverket/Havs- och vattenmyndigheten, och vi följer även andra rapporter som kan ge mer kunskap om vad som händer med ekosystemet när man pumpar mer ytnära vatten ner till syrefria bottnar. Vi behöver bästa möjliga underlag för beslut om insatser framöver, säger Bertil Håkansson.

En pumpanläggning av modell Box kostar cirka 200 miljoner kronor att bygga och för att få någon bestående effekt måste den köras under lång tid.

– Det handlar om pumpning under decennier. Sedan kan jag inte nog understyrka att de här med att syresätta bottnar inte kan göras istället för att minska utsläpp av kväve och fosfor. Man kan se det som ett sätt att lindra symptomen, men för att bota sjukan finns bara en väg, nämligen att minska utsläppen, säger Bertil Håkansson.

Utvärderingen, som till stor del bygger på de två projektens slutrapporter, är gjord av en referensgrupp med oberoende forskare från bland annat universiteten i Lund, Stockholm och Åbo. Den är beställd av Naturvårdsverket och mottagare är Havs- och vattenmyndigheten. Utvärderingen var färdig i början av juli 2012 och har titeln ”Reference group evaluation of the Box and Proppen projects aimed at oxygenation of bottom water and sediments in the Baltic to improve phosphorus retention”

Cirka 60 000 besökare, över 250 klassiska båtar från 1879 och framåt, cirka 30 stycken byggda 1912 eller innan, flera av ”originaldeltagarna” från 1912. Liksom vid ”originalet” 1912, är omdömet om den nyligen genomförda Classic Boat Meet, en del av Jubileumsregattan till minne av de Olympiska seglingarna för 100 år sedan, samstämmiga: succé!

Det var en svårslagen samling med fantastiska klassiska båtar från inte mindre än elva nationer som fyllde den väl tilltagna hamnen till bredden. Här låg alltifrån den mäktiga R12:an Heti (1912) från Tyskland, den svenska olympiaguldmedaljören 1912 i 10mR-klassen Kitty (Finland) och den norska guldmedaljören i 8mR klassen år 1912, Taifun (Schweiz), och många andra yachter på dryga 20 meter ner till båtar på bara några meter.

Över 250 båtar, byggda från 1879 fram till mitten av 1960-talet, hade anmälts att delta i Classic Boat Meet och festligheterna omkring. Dessutom tillkom ett stort antal klassiska båtar spontant. Ett hundratal av båtarna deltog i de olika delkappseglingar.

1912 var det 24 anmälda båtar varav 20 deltog i den Olympiska regattan, och ytterligare ca 120 deltog i den Internationella regattan som hölls samtidigt.

Enligt polisens beräkningar kom 45 000 besökare under lördagen och söndagen för att njuta av de vackra båtarna och seglingarna. Till detta kommer cirka 15 000 som beskådade båtarna vid bryggorna redan på fredagen.

Arrangören, Föreningen Sveriges Klassiska Fritidsbåtar med ordförande Lars Strömberg i spetsen, kunde alltså glädjas åt inalles cirka 60 000 åskådare under Classic Boat Meet.

Text & foto: Stefan Iwanowski.

Med mindre än två veckor till starten av Lysekil Women’s Match bekräftar nu flerfaldiga världsmästarinnan i matchracing, Sally Barkow från USA, att hon kommer till seglingarna. Nu kan titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm, hemmahoppet Marie Björling Duell och övriga deltagare se fram emot ännu tuffare matcher på Lysekilsvattnen den 6-11 augusti: – Vi kommer för att vinna, helt klart. Men också för att det alltid är så roligt att segla i Lysekil, deklarerar Barkow på telefon hemifrån Nashotah i Wisconsin.

– Sally är ett toppnamn inom dammatchracing och det känns fantastiskt att hon kommer till Lysekil igen, kommenterar Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.

Sally Barkow är 32 år och en av världens absolut mest rutinerade kvinnliga matchracingskeppare. Två gånger har hon utsetts till Rolex Yachtswoman of the Year; årets seglare. Redan 2004 kom hon till premiärupplagan av Lysekil Women’s Match som nybliven världsmästarinna, en titel som hon försvarade året därpå. Efter OS-seglingarna i Yngling i Qingdao 2008 var hon tillbaka i Lysekil när tävlingen hade VM-status 2009.

Nu får vi alltså se den framgångsrika amerikanskan på bohuslänska vatten igen, i årets tävling den 6-11 augusti. Ska det bli tredje gången gillt för Barkow, som ännu inte lyckats vinna Lysekil Women’s Match och förstapriset på 100 000 kronor?

– Besättningen är en ny konstellation, men tillsammans har vi mycket stor erfarenhet av matchracing. Utmaningen i Lysekil blir att få ihop laget och tillsammans lära känna de stora båtarna som seglas där. Vi tycker att det ska bli väldigt roligt och ser fram emot att prestera på toppnivå, säger Sally Barkow.

Intresset för de ”vanliga” tävlingarna världen över i matchracing för damer, med Lysekil Women’s Match som den mest tongivande, kommer att öka nu när dammatchracingen försvinner från OS-programmet efter årets seglingar i Weymouth. Det tror åtminstone Sally Barkow, som ser årets Lysekilstävling som avstampet på en ny satsning:
– Framöver kommer jag och min nya besättning att segla fler tävlingar på världstouren i matchracing. Jag gillar att segla större båtar, avslöjar hon.
Vilka är då Sally Barkows bästa Lysekilsminnen?
– Riktigt roliga seglingar, utmanande båtar och den fantastiska arenan. Och så några trevliga fester förstås, tillägger hon med ett skratt.

Fakta Sally Barkow:
Ålder 32 år
Hemort Nashotah, Wisconsin
Hemmaklubb Pine Lake Yacht Club
Världsranking 5
Rolex Yachtswoman of the Year 2005 och 2007
Världsmästarinna i matchracing 2004 och 2005
Har seglat Lysekil Women’s Match 2004 (slutade nia) och 2009 (sjua)

Övriga klara deltagare i Lysekil Women’s Match 6-11 augusti 2012:
Camilla Ulrikkeholm, Danmark, titelförsvarare
Marie Björling Duell, Sverige
Alexa Bezel, Schweiz
Silvia Roca Mata, Spanien
Petra Kliba, Kroatien
Mandy Mulder, Nederländerna
Anna Kjellgren, Sverige
Caroline Sylvan, Sverige

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Lilla bilden:
Sally Barkow. Foto: The International Sailing Federation (ISAF).

Det blev ingen seger på hemmavatten i RC44 Sweden Cup för Artemis och skepparen Torbjörn Törnqvist. Brittiska Aqua var bäst över de fyra dagarna och vann sex av totalt 13 seglingar vilket innebar att de försvarade sin titel från i fjol. Artemis fick nöja sig med tredje plats totalt.

Cameron Appleton, taktiker på Aqua, tror sig veta vad som avgjorde till deras fördel:

– Träningen vi hade i början av veckan var väldigt avgörande. Precis som idag hade vi då stora vågor och mycket vind och vi var det lag som spenderade mest tid på vattnet för att träna. Det fick vi betalt för idag, säger Appleton.

Söndagen bjöd på tuffa förhållanden på Marstrandsfjorden. Vindarna på upp mot 12 sekundmeter var dock inte det svårast. Det var de stora dyningarna. Ryska RUS-7 drabbades värst och fick bryta tävlingen sedan de brutit masten.

Det var ryska Katusha som tog täten i dagens första race, men ett flertal täta situationer med framför allt Artemis gjorde att de fick kämpa för sin seger. Den sista undanvinden blev relativt säker för ryssarna, medan Artemis knep andraplatsen framför totalledaren Aqua.

Dagens andra race blev en omväxlande historia där nästan samtliga båtar hade tätposition vid något tillfälle. Men som vanligt kom Aqua starkt i slutet och med 200 meter kvar gick man om ryska Nika och vann. Artemis seglade in på en sjätteplats vilket innebar att Aqua säkrade totalsegern i RC44 Sweden Cup 2012 trots att en segling återstod.

Tävlingens sista segling blev en bra sammanfattning av veckan, där Aqua återigen seglade i mål som vinnare efter ett stabilt race. Österrikiska AEZ tog rygg på Aqua och slutade tvåa, medan Artemis blev tredje båt över mållinjen. Därmed tog svenskarna även tredjeplatsen totalt.

Totalt efter fyra av fem regattor i RC44-cupen ligger svenskarna på en andra plats. Aqua leder inför sista tävlingen som avgörs i Adris, Kroatien 3-7 oktober.

Foto; MartinezStudio/RC44 Class.

Info: www.RC44swedencup.com

Slutställning efter 13 seglingar
1. Team Aqua, Storbritannien, 36 poäng
2. Katusha, Ryssland, 54 poäng
3. Artemis Racing, Sverige, 55 poäng
4. Aleph, Frankrike, 56 poäng
5. Peninsula Petroleum, Storbritannien, 75 poäng
6. Synergy, Ryssland, 82 poäng
7. Team Nika, Ryssland, 87 poäng
8. AEZ, Österrike, 88 poäng
9. No Way Back, Holland, 96 poäng
10. RUS-7, Ryssland, 106 poäng
11. AFX Capital, Italien, 126 poäng

De första dagarna av den 17 dagar långa Jubileumsregattan som firas till minne av OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn, blev succé. Cirka 45 000 personer besökte Nynäshamn i helgen. – Med lika mycket sol som under Solskensolympiaden 1912, späckat program och goda vindförhållanden för seglarna blev helgen en braksuccé, säger projektledare Nina Munters.

Jubileumsregattan – där det mesta är gratis – drog igång i fredags den 20 juli. På programmet i helgen stod bland annat flera seglingstävlingar, parad med veteranbilar, flyguppvisningar, helikopterturer och rekordstort Classic Boat Meet. Närmare 250 klassiska båtar, som många deltog vid OS-seglingarna 1912, finns på plats 20-23 juli.

Till helgen: 100-årsfest med Amanda Jenssen och Movits!

Mycket återstår dock. Jubileumsregattan håller på till 5 augusti. Från idag och fem dagar framåt arrangeras Olympic Day där barn och ungdomar får prova en mängd olika idrotter under ledning av svenska olympier. Det blir även svenska mästerskap i berättarslam, seglingstävlingar varje dag, en samhällsbyggnadsdag den 26 juli med flera föreläsare samt ett av de riktigt stora evenemangen under Jubileumsregattan – helgens100-årsfest.

En festival under bar himmel i Svandammsparken med plats för 7 500 personer, som även den är helt gratis. Artister som kommer är Amanda Jenssen, Movits!, Albin Gromer, Lilla Sällskapet, Aleks och Theresa Andersson.

– Massor av Jubileumsregattan återstår så vi hoppas att besökarna fortsätter att strömma till Nynäshamn, säger Nina Munters.

Bild:
Gästhamnen i Nynäshamn med de närmare 250 klassiska båtarna. Cirka 30 av dem är byggda 1912 eller tidigare. Foto: Mattias Hansson/HGbild.

Info: www.nynashamn.se

Kommentarer

Erik Engren 11:44:03 2012-07-29

Det finns mycket bilder och video att se på nhsspress.org

Brittiska Aqua dominerade den tredje dagen av RC44 Sweden Cup i Marstrand. Svenske Artemis misslyckades fullständigt i en av de fyra seglingarna och tappade därmed totalledningen till britterna.

– Vi hade verkligen en bra dag, med bra båtfart och bra taktik. Vi lyckades ofta ta ledningen och då är det lätta att segla, säger Chris Bake, skeppare på Aqua.

Det blev fyra seglingar under lördagen och därmed återstår bara två av totalt tolv att segla på söndag innan mästaren ska koras i RC44 Sweden Cup. Mycket tyder på att Aqua kommer att segla hem cupen – men svenska Artemis har lovat att sälja sig dyrt.

Dagen började bra för britterna som dominerade första seglingen från start till mål. Men svenska Artemis var bra med och slutade tvåa. Dagens andra race blev en katastrof för svenskarna. Medan Aqua körde på i samma stil och ledde rakt igenom, gjorde Artemis ett riktigt dåligt race och blev elfte och sista båt. Därmed var totalledning förlorad.

Oturen – eller dålig segling – fortsatte för Artemis i race 3. Man växlade mellan sjunde och åttonde plats medan Aqua seglade på och höll täten och vann igen.

– Det är inte lätt att vinna tre seglingar i rad i den här tuffa konkurrensen. Men vi lyckades och jag är verkligen stolt över mitt lag, säger Bake.

Det sista, lite längre, racet blev en tätare historia och Aqua kunde inte dominera som tidigare. Tätstriden stod mellan regattans fyra starkaste kort; ryska Katusha, Aleph från Frankrike, Aqua från Storbritannien och svenska Artemis.

Katusha segla in som vinnare med ett par hundra meters marginal. Franska Aleph knep andraplatsen och Aqua blev trea. Därmed tappade Artemis ytterligare en poäng mot Aqua och måste nu ta in åtta poäng under söndagens två seglingar

Foto; MartinezStudio/RC44 Class.

Info: www.RC44swedencup.com

Ställning efter tio av tolv seglingar
1. Team Aqua, Storbritannien, 31 poäng
2. Artemis Racing, Sverige, 39 poäng
3. Aleph, Frankrike, 41 poäng
4. Katusha, Ryssland, 41 poäng
5. Peninsula Petroleum, Storbritannien, 52 poäng
6. Synergy, Ryssland, 65 poäng
7. AEZ, Österrike, 69 poäng
8. Team Nika, Ryssland, 71 poäng
9. RUS-7, Ryssland, 75 poäng
10. No Way Back, Holland, 80 poäng
11. AFX Capital, Italien, 97 poäng

The Baltic Sea Waste Campaign kommer till Simrishamn på måndag den 23 juli. Folke Rydén Production och Håll Sverige Rent dyker efter skräp i hamnen, filmar skräpet under ytan samt bjuder in till ett spännande seminarium om spökgarn och skräp i Östersjön.

The Baltic Sea Waste Campaign är en roadshow, en turné längs Östersjöns kust som uppmärksammar problemen med avfall och marin nedskräpning i och runt Östersjön.

Dykningar efter skräp genomförs och filmas nere i hamnen, och en filmvisning samt ett seminarium hålls ombord på Briggen Tre Kronor.

Dessutom kommer artisterna Vattenmannen & Speed att svänga loss på stan och nere på kajen.

The Baltic Sea Waste Campaign är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och Folke Rydén Production med stöd av Baltic 2020, Nordiska ministerrådet och Havs- och vattenmyndigheten.

PROGRAM DEN 23 JULI:
14.00 Aktiviteter i hamnen
Undervattensfilmarna Joakim och Emma Odelberg dyker efter och filmar skräp i hamnen.
På kajen finns Håll Sverige Rent tillsammans med Vattenmannen och Speed som håller
låda. Filmvisning av hamnens botten och dess skatter sker vid kajen. Uppfiskat skräp från
projektet Fishing for litter kommer att visas på kajen.
15.00 Seminarium ombord på Briggen Tre Kronor
Spökgarn och skräp i Östersjön
15.00 Folke Rydén välkomnar och berättar om Baltic Sea Waste Campaign
15.15 Jessica Ångström, Håll Sverige Rent: Varför skräpar vi ned?
15.30 Vesa Tschernij, Sydkustens fiskeområde – Spökgarn – försvunna garn som
fortsätter att spökfiska
15.45 Ida Wingren, KIMO Baltic Sea: Fishing for Litter – skräp från havet
16.00 Visning av Briggen