Nyheter

Svenska Båtunionens ordförande, Bengt Gärde, och imitatören Göran Gabrielsson går i en debattartikel i Svenska Dagbladet och försvarar sin åsikt om den nya lagen om 0,2 promille på sjön.

Här är artikeln in extenson:

Angående IOGT- NTO`s synpunkter på artikeln om 0,2 promillekravet på sjön.

Efter SvD-artikeln har myndigheter och organisationer tyvärr återigen presenterat onyan-serade fakta, inte minst vad gäller omkomna på sjön. Allt klumpas ihop i media så att den breda allmänheten dessvärre får en skev bild av riskerna med sjöliv. Den sanna bilden är att den typ av sjötrafikolyckor nya lagen avsåg komma tillrätta med, det vill säga med skeppare av båtar ”10 m / 15 knop”- med under en promille – alltid varit försumbara. Det visar den forskning som är gjord av professorn i sjörätt, Hugo Tiberg. Av det totala antalet döda, 40 st, i fritidsbåtolyckor 2011 som presenterats av Transportstyrelsen(en majoritet av dessa hade alkohol i blodet), så torde erfarenhetsmässigt så gott som alla olyckor härröra till dom båttyper 0,2-promillekravet inte omfattar, samt till olyckstyper som lagen ej avsåg stävja (kajakolyckor o s v). Varje år företas ca 10 miljoner fritidsbåtresor(dock på nedåtgående på grund av lagen). Detta ger alkoholproblematiken på sjön i sin helhet en storleksordning av 0,000003%. Det är alltid oerhört tragiskt med dödsfall, men siffran visar ändå att sjö- och båtliv är säkert.

Utan vettig anledning har den unika friheten till sjöss inskränkts. Det egna ansvaret fick förr gälla när förflyttning skedde i sjölandskapet även efter visst begränsat alkoholintag. Båten har tillåtits vara ”bron” mellan öar. Fastlandslivet ger numera större rörelsefrihet än livet till sjöss. Att fortsätta till fots på en fjärd är ju svårt, liksom att ta cykel. En ensam person med 0,2 promille i blodet kan helt enkelt inte själv på egen hand förflytta sig. Så ser det generella sjöscenariot ut idag. Det säger lite om missförståndet i jämförelsen mellan bilens praktiska betydelse på land och båtens betydelse i sjön.

SvD artikeln var en debattartikel med förhoppning om att få en sakdiskussion om lagens behov och nytta för sjösäkerheten i Sverige. En så pass hård begränsande lagstiftning/åtgärd för det rörliga båtlivet och för de som bor i våra kustnära områden måste stå i rimlig proportion till den inskränkning som sker och vad som kan uppnås. När det nu visats att lagen inte fyller sitt grundliggande syfte och att den största delen av båtlivet ändå inte omfattas borde våra makthavare ha så pass mycket civilkurage att vilja deltaga i en seriös och saklig diskussion om frågan och utifrån det göra nödvändiga förändringar i lagen.

Svenska Båtunion kräver att lagen skrivs om, då 0,2-promillekravet så olyckligt drabbat många av SBU:s 170 000 båtägare/medlemmar och dess familjer. Efter lagskärpningen sade Svenska Livräddnings- sällskapets Anders Wernesten att krav på flytväst hade varit mer rätt ända att börja i. Till TT sa han: ”Det hade varit betydligt effektivare. Om du är full och ramlar över bord flyter du i alla fall.” Så IOGT- NTO och andra, vi vill också bekämpa fylla till sjöss, men 0,2-promillekravet är att gå för långt. Omotiverat saboterar det, krånglar till och begränsar båt- och skärgårdslivet för människor. 0,2-promillekravet leder fel, och är helt enkelt lösningen på ett påhittat problem.

Bengt Gärde, ordf SBU – Svenska Båtunionen.

Göran Gabrielsson, imitatör och satiriker.

Kommentarer

robbe 16:41:35 2012-08-17

varför måste man dricka till sjöss det är en tanke som är förjävlig och inte ens bör få något utrymme särkilt inte av folk som annser sig representera det seriösa båtlivet

12:40:17 2012-08-19

För att det kan vara trevligt att dricka nått annat än vatten när man ska på middag hos grannen tex…

Erik 09:54:42 2012-08-21

Duger det att dricka t.ex. en öl med 3.5 i stället för starköl? Är det mängden och styrkan på drickan som är så viktig?

Jim Huzell 10:00:25 2012-08-22

Det är var och ens personliga val vad man vill dricka så länge det inte skadar någon annan. det är kärnfrågan. Lagen behövdes inte och den har heller inte tillkommit i sjösäkerhetssyfte utan är en populistisk tyckar och morallag. Forskning, statistik, rättsfall och annan empiri visar att inga olyckor inträffar under en promille. Upp till 0.4 promille går det inte ens att mäta någon inverkan på hur man framför en bil eller flygplan! (ja jag har mängder av källor som stödjer det jag skriver). Båtfolk är fullt kapabla att hantera detta under ansvar och den gamla lagen var fullt tillräcklig. Inte minst om samma resurser satts in då på att övervaka som det nu är!

Jim Huzell 10:01:23 2012-08-22

Fakta finns på vår hemsida och vår vitbok. www.båtfolket.se

Nisse 22:07:30 2012-08-22

Jim: Folk dör även nyktra i samband med båtar, så ditt påstående om att det inte inträffar några olyckor med personer som har mindre än en promille är uppenbart falskt.

Jim Huzell 00:51:44 2012-08-23

Ursäkta. Givetvis menar jag olyckor som kan relateras till just alkoholen. Skriver snabbt ibland …

Nisse 06:53:29 2012-08-23

Jim: Hur vet du det?

Jim Huzell 19:28:19 2012-08-23

Genom den statistik och empiri som finns. Bl.a har sjörättsinstitutet med Professor Hugo Tiberg gått igenom alla sjöolyckor som lett till domar de senaste 20 åren. Av 400 med alkohol inblandat hade 398 över eller långt över 1 promille. Mer fakta finns på www.båtfolket.se

Nisse 00:01:46 2012-08-26

Men det är väl självklart att de olyckor som lett till domar ofta har haft vad som då var över nivån för grovt sjöfylleri. Annars så hade de inte gått till domstol. Det finns ingen statistik över huvud taget om nykterheten i allmänhet hos förare vid båtolyckor, eftersom ingen samlat in den. Så jag kan inte se någon grund för ditt påstående.

Det blir gott om båt- och tillbehörsnyheter på Öppna Varv på Orust även i år. Mässan hålls 24–26 augusti. Öppna Varv är en kvalitetsmässa, där det bästa båtbranschen har att erbjuda visas upp. Därför väljer flera segel- och motorbåtstillverkare att visa sina nyheter och premiärer just där.

I år är över 20 nyheter anmälda, bland annat de svenska segelbåtarna Hallberg-Rassy 412 och SwedeStar 415 samt motorbåten Forbina 42 Fly.

– En nyhet för i år är att Najad har flyttat och visas på Vindön hos Nord West & Najad. Här kan besökarna få en rundvandring i produktionslokalerna och se hur båtarna byggs, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat för Öppna Varv.

I Henån har Bavia Yacht öppet hus och i Kungsviken visar Malö Yachts sina modeller.

Rundvandringar anordnas även hos Hallberg-Rassy i Ellös hela helgen. I Ellös finns förutom Hallberg-Rassys egna båtar över 110 båtar från inbjudna företag.

– En annan nyhet är att tältbyn har utökats och nu rymmer hela 90 marina tillbehörsutställare. Detta gör att Öppna Varv bekräftar sin ställning som västkustens största flytande båtmässa med över 150 visade nya båtar i fyra hamnar på Orust, säger Patric Borén.

Öppna Varv är öppet för publiken kl. 10–18 den 24–26 augusti. Det är fri entré och fri parkering.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Malö Yachts AB i Kungsviken, Nord West & Najad AB på Vindön samt Orust Kommun.

Mer information och utställarförteckning finns på www.oppnavarv.nu

Bilden: Öppna Varv i Ellös på Orust.

I början av juli månad placerade Värmdö Hamnar ut två mottagningsstationer för fritidsbåtars toalettavfall i Sandhamn och i Stavsnäs. Båda stationerna har använts så flitigt under juli månad att dess tankar fyllts redan efter en månad.

– Intresset och nyttjandet har vida överstigit våra förväntningar så detta är en stor seger för miljön i skärgården, säger Michael Larkner, VD på Värmdö Hamnar.

– Värmdö Kommun har satt ett nytt rekord beträffande anläggningen i Sandhamn då ingen av våra tidigare levererade anläggningar fyllts så snabbt säger Pontus Holmström på Stainless Engineering i Vaxholm som levererat anläggningen. Detta påvisar också det stora behovet av sugtömning för fritidsbåtar i skärgården, menar han.

– Vi kommer nu att skynda på utplaceringen av fler stationer inom kommunen och hoppas kunna ha stationer både i Björkvik på Ingarö och i Gustavsberg till nästa sommar säger Anders Bergman, ordf i Värmdö Hamnar och kommunalråd (FP).

Fr o m den 1 april 2015 är det förbjudet att tömma toalettavfall från fritidsbåtar direkt i havet.

Fakta
Stavsnäs, elektrisk sugtömning typ BåtMaja med 3 kubikmeter tank som töms med slamsugningsbil.
Position N59.17,139, E18.42,255 (vid Stavsnäs Gästbrygga)

Sandhamn, Flytande sugtömning med manuell pump typ Septicon med 6 kubikmeter tank som töms med slamsugningsbåt.
Position N59.17,307, E18.55,806 (mellan Lökholmen och Kroksö, mitt-emot Gästhamnen)

Värmdö Hamnar AB är ett kommunägt bolag vars uppgift är att förvalta och utveckla hamnarna inom Värmdö Kommun. Det största enskilda projektet är utvecklingen av Stavsnäs Vinterhamn till ett skärgårdscentrum.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Och kanske väcks framtida medaljdrömmar på vattnen runt Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Om inte annat lockar säkert möjligheten att få ta mot priset av Martin Strömberg, den välkände Volvo Ocean Race vinnaren.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Och kanske väcks framtida medaljdrömmar på vattnen runt Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Om inte annat lockar säkert möjligheten att få ta mot priset av Martin Strömberg, den välkände Volvo Ocean Race vinnaren.

I Lilla Tjörn Runt startar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

2011 års upplaga av Lilla Tjörn Runt lyckades Axel Rahm att vinna. Då var 300 seglare anmälda i båttyperna optimist, zoom8, RS Feva RS, Tera eller Accessjolle. 278 av seglarna registrerade sig och 275 korsade mållinjen. Just nu är 302 jollar anmälda.

Första start går fredag 17 augusti kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Prisutdelningen är planerad till kl. 17:00.

Info: www.stss.se

Nynäshamns Segelsällskap (NSS) är stolta att kunna presentera Nynäs Offshore Race och EM i 3C på gårdsfjärden, till minnet av 100-års firandet av OS i Stockholm då seglingstävlingarna hölls utanför Nynäshamn.

Fredag och lördag, 17-18 augusti, kommer NSS’s varvsområde och Strandvägen fyllas med dramatik, spänning och fart. Tävlingarna kommer att kunna ses från Strandvägen. Start, målgång och rundningar kommer ske på Gårdsfjärden utanför Nynäshamn. Sedan sker tävlingen på öppna farvatten där det ställs stora krav på material, uthållighet och mod.

Offshore Racet körs av allt från ungdomsklasserna med 15 åringar upp till de riktigt snabba båtarna med toppfarter upp mot 100 knop, vattenskotrar kommer även att deltaga under lördagen och visa upp förarnas uthållighet.

Förutom båttävlingarna kommer det även att vara uppvisning på land från bland annat Classic Mustang Club Stockholm, Svenska Racerbåtförbundet och lokala företag.

För ytterligare information och tider:

www.nynasoffshore.se
www.svera.org

Kommentarer

Michael 08:53:46 2012-08-21

Foton från fredagens race finns här!
http://www.facebook.com/groups/123124784491210/

Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 16.-19 augusti hos HSK på Drumsö. Antalet utställda segelbåtar är 33 och små- samt motorbåtar finns utställda vid fem bryggor och på land totalt 252 stycken. På utställningen finns dessutom 78 utrustnings- och tillbehörsmontrar.

Utställningen, som arrangeras för femtonde gången hos HSK, har befäst sin ställning som landets klart viktigaste flytande utställning och det allra viktigaste presentationstillfället för segelbåtar. I landmontrarna och i tillbehörstälten finns båtbranschens tillbehör, motorer och tjänster utställda på en ca 2500 kvm stort yta. Totalt uppgår utställarnas antal till 137.

Helsingfors flytande båtutställning bjuder utöver båtar och tillbehör också på annat i anknytning till båtlivet som är värt att se och uppleva. Segling och Båtsport i Finland rf arrangerar en Knopskola för barn vid småbåtsbassängen och barnen kan också testa sina seglingsfärdigheter i “optimistjollesimulatorn”. Sjöräddningssällskapet är med på utställningen med sina fartyg och Finska Vikens Sjöbevakning arragerar på lördag kl. 11.00 en räddningsdemonstration med helikopter. Skärgårdsdoktorns fästingsbuss kan man enkelt ta en fästingsvaccinering.

Under torsdag och fredag arrangerar John Nurminen Marine Oy och Helsingfors Sjöräddningsförening en räddningsuppvisning, där man presenterar räddningsflottens funktion och användning. Utställningsgästerna kan själv prova på att kliva ombord på flotten, iklädda torrdräkt. Programmet hålls ca kl. 17.30 båda kvällarna. På lördagen presenterar man räddningsenheten och utlösning av räddningsflotten i praktiken. Under söndagen arrangeras en vanlig uppvisning med en räddningsflotte.

Också i år har besökarna tillfälle att provköra sin drömbåt. Tidskriften Kippari arrangerar igen det ytterst populära testtillfället vid sin brygga bakom tillbehörstältet. I alla testbåtar fungerar tillverkarens eller importörens representant som värd. Utställningsgästerna kan provköra båtarna då körtidtabellen och vädret tillåter. Provkörningarna är kostnadsfria för besökarna och man anmäler sig till dem i Kipparis tält invid bryggan, där man också får en räddningsväst till låns under körningen. Provkörningarna kan ej reserveras i förväg.

Man kommer bekvämt till Helsingfors flytande båtutställning med allmänna kommunikationer (bussarna 65A, 66A och 21V). Under lördagen går en avgiftsfri busstransport till utställningen med 20 minuters intervaller och under söndagen med en halv timmes intervaller från Kiasma i Helsingfors centrum kl 9.30-17.30. Returtransport till centrum från Drumsö kl 11.00-18.00. Under veckoslutet lönar det sig att lämna bilen i Eliels parkeringshall vid Järnvägstorget och utnyttja den avgiftsfria bussen till Flytande. Man kan tyvärr inte komma till utställningen med egen båt, eftersom alla båtplatser är reserverade för utställningen. På HSK:s vinterförvaringsområde söder om utställningen finns finns ett parkeringsområde, där parkeringen kostar 5 euro. Parkeringen sköts av sjöscoutkåren Vikingarna.

Hundar är också välkomna till utställningen, men de måste hållas kopplade. Det är inte tillåtet att ta barnvagnar ut på utställningsbryggorna. På utställningsområdet finns en bevakad parkeringsplats för barnvagnar. Utställningen är öppen torsdag och fredag 16-17.8 kl. 12.00-20.00 samt lördag och söndag 18-19.8 kl. 10.00-18.00. Biljettförsäljningen avslutas en halv timme innan utställningen stänger. Biljetter: vuxna 12 euro, barn (7-16 år) 3 euro, under 7-åringar gratis tillsammans med föräldrar.

Info: www.uiva.fi

Båtklubbarnas Dag i Stockholm är inne på tredje året och hålls i är lördagen 25 augusti. Det som började som ett litet hugskott har nu vuxit till en fest för hundratals båtåkande och publik. Från cirka 110 båtar i paraden år 2010 ökade det till över 250 båtar förra året.

Programmet på Stockholms vatten omfattar en stor båtparad med musik och galanta båtekipage, en omfattande båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och allehanda aktiviteter.

Det började med några klubbar i det inre av Stockholms vatten, men idén borde passa alla med båtintresse! Det är framför allt fest och parad, men det finns en allvarlig bakgrund.

De ideella båtklubbarna har funnits tätt intill och inne i städerna sedan över hundra år och utgör ett starkt inslag i såväl stadsbild som för innevånarnas rekreation. Idag lever dessa båtklubbar ett alltmer osäkert liv på grund av bygg- och exploateringsplaner. När nya stadsdelar växer fram intill vatten glöms fritidsbåtarna bort, båtklubbar trängs ut och på betongkajerna står det ”förtöjning förbjuden”.

I Stockholm samordnar Föreningen Båtklubbarnas Dag aktiviteterna. Men alla som vill delta över hela landet är välkomna att ansluta sig, få råd och tips för egna evenemang eller ”stjäla idén” och göra något helt eget för att uppmärksamma båtlivet lördagen 25 augusti.

Programmen på de olika båtklubbarna kl 11-15 beror på vad man ha resurser för. Men den stora båtparaden kl 15-ca 16 är gemensam.

Programmet den 25 augusti omfattar:
• Storståtlig båtparad (med segelbåtar, motorbåtar, flottar och andra flytande företeelser)
• Musicerande besättningar
• Öppet hus/brygga, båtturer för allmänhet, musik, café etc. OBS! Varje klubb har eget program.

Båtparaden har i år vuxit och en paradväg har blivit FYRA :
1. Från Ulvsundasjön, runda Lilla Essingen, till Riddarfjärden
2. Från Ålsten till Riddarfjärden
3. Från Eriksdal upp genom Årstaviken till Riddarfjärden
4. Från Stadshuset runt Kungsholmen och Lilla Essingen, till Riddarfjärden

Paradvägarna går utmed kajer, broar, bryggor och stränder och går utmärkt att följa för åskådare på land!

Festligaste båtekipage koras! Årets Bästa Parad Ekipage (en, eller flera båtar i kombination) belönas i flera klasser, med fina priser till både klubben och ekipaget. Prisgivningsceremoni blir det på Allt för Sjön i vår.

Stor avslutning med tuutfanfar klockan 16.00!

När alla båtar samlats på Riddarfjärden avslutas årets Båtklubbarnas Dag med en stor tut och mistlursfanfar, förstärkta av Strömma Kanals ångvisslor!

Mer finns att läsa på www.båtklubbarnasdag.se och på facebook Båtklubbarnas Dag.

Den engelska motorbåtstillverkaren Fairline Boats presenterar en rad nya båtar på höstens båtmässor. Bland annat två helt nya båtar, den lyxiga Squadron 60, som får sin premiär på Festival de la Plaisance i Cannes, och Targa 62 GRAN TURISMO, som får premiär på PSP Southampton Boat Show i september.

Förutom de här båda båtarna, som båda är på drygt 18 m totallängd, kan besökarna på btmässorna i Cannes och Southampton se följande modeller från Fairline:

Cannes: Targa 38 GRAN TURISMO, Targa 44 GRAN TURISMO, Targa 50 GRAN TURISMO, Squadron 42, Squadron 60, Squadron 65 och Squadron 78 CUSTOM.

Southampton: Targa 38 GRAN TURISMO, Targa 50 GRAN TURISMO, Targa 62 GRAN TURISMO, Squadron 42, Squadron 50, Squadron 60, Squadron 65 och Squadron 78 CUSTOM.

Squadron 60 är, enligt varvet, en dröm av lyx. Den har väldigt stora innerutrymmen med en extremt lyxig interiör som ska ge högsta stdndard även vid lång cruising. Fairline har vidareutvecklat sin båtserie med namnet Squadron de senaste åren och skapat en ny stilikon. Trenden är allt mer utrymme i båtarna och allt mer lyx i inredning och materialval.

Den enorma flybridgen har till exempel utvecklats till rena nöjesplatformen, där det finsn plats för solbad, måltider och avkoppling med vänner.

Under däck finns tre rymliga kabiner inklusive en fullutrustad ägarkabin och dubbla gästkabiner. Som tillval finns även en kabin för besättning. Bland lyxen märks även hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform, air coditioning (tillval) med mera.

Targa 62 GRAN TURISMO är en helt ny modell som även den håller hög lyxklass. Denna kraftfulla sports cruiser är den största båten i Targaserien, perfekt för alla soldyrkare som vill ha stora båtar med mycket motorstyrka och all lyx ombord.

Targa 62GT har bland annat ett garage för en mindre båt, avsett för en Williams 325 jet tender.

Tekniska specifikationer

Fairline Squadron 60
Pris från £957,200 ex moms med 2 x Volvo Penta D13-800 dieselmotorer.
Längd ö a: 19,35 m
Bredd: 4,85 m
Kojer: 6 – 8
Djupgående: 1,39 m
Vikt:: 23,5 ton
Bränsletank: 2 600 liter
Vattentank: 928 liter

Fairline Targa 62GT
pris från £892,300 ex momes med Volvo Penta D13-800 dieselmotorer på 800 hk vardera.

Längd ö a: 19,33 m
Bredd: 5,03 m
Djupgående: 1,31 m
Vikt: 24,61 ton
Bränsletank: 2 558 liter
Vattentank: 718 liter
Info: www.fairline.com
Twitter: twitter.com/fairlineboats

Engelska Princess Yachts har oerhört starka ägare och presenterar nya modeller i ett högt tempo. De två senaste modellerna har en helt ny layout och design men fortfarande med Princess klassiska linjer. Även priserna är mycket konkurrenskraftiga jämfört med både skandinaviska och engelska kvalitetsvarv.

Till viss del är det den höga kursen på den svenska kronan som slår igenom. Men Princess har även lyckats hålla låga priser genom rationell produktion och smart design.

Princess 56 (bilderna) visas under hösten medan nya Princess 52, kommer till våren.

Priset för en 52:a med 2 x Volvo Penta D9 à 575 beräknas till 7,3 Mkr inkl moms (kurs 10,50).

Princess 56 med 2 x Caterpillar à 715 hk beräknas till 9,8 Mkr inkl moms (kurs 10,50).

Här är fabrikens engelska pressrelease för Princess 56:

NEW PRINCESS 56 – SETTING NEW STANDARDS
IN FLYBRIDGE CRUISING

Ever since the launch of their first craft in 1965, Princess have been leading the way in technical innovation, exceptional seakeeping and timeless design. The first flybridge boat in 1973, the Princess 37, revolutionised the brand’s core market and the Plymouth builder has remained at the very forefront of the sector ever since, producing many iconic and market leading models along the way.

Following this impressive line of craft the new Princess 56 understandably arrives with some very high expectations but, being designed and engineered by one of the largest and most experienced in-house development teams in the industry this new Princess flybridge yacht will not just meet these high standards – it will set new ones.

The new Princess 56 perfectly combines a spacious and exquisitely appointed interior with an exhilarating performance and highly sociable exterior deck layout. The expansive cockpit features a teak dining table and generous seating and teak-laid steps either side lead to the bathing platform which can be fitted with an optional hydraulic raise/lower mechanism to ensure easy stowage, launch and recovery of a tender.

For panoramic views, dining can also be enjoyed on the spacious flybridge where further seating surrounds a second al fresco dining table which is serviced via the large wetbar complete with sink, refrigeration and electric barbecue. Sight lines from the upper helm are exceptional and controls mirror those of the lower station. Twin helm seats are complemented by a versatile ‘L’ shaped companion seat to starboard which can also be easily converted into a sun bed.

As with all Princess craft, the interior is crisp and contemporary and finished to the highest quality to create an interior ambience of a much larger vessel. The beautifully styled main saloon is bright and airy with large wrap-around windows providing panoramic views. The open-plan arrangement features a U-shaped sofa and coffee table, with a sofa opposite, and a separate raised dining area. The highly equipped galley is also located here ensuring a highly sociable layout for all.

The extra space created by positioning the galley on the main deck also allows for three very spacious and beautifully appointed cabins below. The master stateroom is situated aft to make use of the full beam and features large hull windows either side to create an exceptionally light space and provide wonderful views. Both the master and the spacious forward guest cabin have generous en-suites and ample storage throughout. The optional aft cabin, with its own WC, incorporates a single bed for crew or occasional guests.

Every Princess craft is the result of a rigorous and uncompromising approach to design and manufacture from pioneering hull designs to cutting-edge engineering and production techniques – the new Princess 56 is no exception. The trademark Princess deep-V hull ensures confident seakeeping and the very latest hull design delivers lower planing speeds, improved efficiency and superior performance.

The hull itself has been created using the very latest Resin Infusion Technology to deliver a much lighter and stronger structure resulting in higher speeds, improved fuel efficiency and an extended cruising range. Computer profiled spray rails roll water away to keep the boat drier at high speeds and advanced sound-deadening materials, and a bespoke exhaust system minimise engine noise and emissions to produce an exceptionally quiet performance.

The new Princess 56 is the latest in a long line of market leading Princess flybridge models and with her uncompromising design, exceptional quality of build and exhilarating performance she is sure to continue the family tradition and set new standards for the sector.

Length overall (incl. pulpit) 59″ 5in (18.11m)
Length overall (excl. pulpit) 57″ 6in (17.53m)
Beam 15″ 7in (4.76m)
Dra” 4″ 3in (1.29m)
Displacement approx. (Twin Volvo D13-800) 26,800kgs* (59,084lbs)
Fuel capacity 582 gal/699 US gal/2650L
Water capacity (incl. calorifier) 130 gal/156 US gal/592L

Utanför Västra Hamnens Turning Torso i Malmö trängdes sju X-35:or i Grand Prix 4 av 6 i Volkswagen X-35 Cup. Båtarna kunde komma nära land och ge publiken en riktig uppvisning. Det var inget tvivel om att danskarna från andra sidan sundet var solklara vinnare, unika rentav.

Det var till en början mycket lätt vind i helgens Grand Prix och något svårare seglingsförhållanden var att vänta. Men vinden tilltog och i en regatta med hela fem race under lördagen och tre ytterligare på söndagen kunde X-35:orna kämpa om poängen i helgen.

Lördagens seglingar var placeringsmässigt unika i sitt slag. Under de fem racen tog danska Swegon vinster i samtliga. I årets upplaga av Volkswagen X-35 Cup har detta aldrig tidigare hänt. Dag två låg teamet också i topp men fick med sig en tjuvstart då den svarta flaggan var rest och blev diskvalificerade därav. De tog dock revansch i nästa race genom att återigen vara först över mållinjen.

Nautiska Racing Team fick ett lyft i helgen och placerade sig tvåa i totalen för detta Grand Prix. Magnus Olsson som är taktiker ombord var mycket nöjd:

– Vi är nybörjare känner vi och går långsamt och säkert framåt och har blivit bättre. Vi har haft kanonförhållanden i helgen, korta banor, många starter, trångt , nära båtarna, nära varandra, jättekul!

Cupen var denna gång en del av Malmö Sail Week. Kommentatorer bjöd publiken på intressant kuriosa om X-35 och delgav ställningsläget i racen.

Malmö är en ny seglingsarena för Volkswagen X-35 Cup och tanken är att VM i X-35-klassen ska hållas här. Klabbe Nylöf som i sitt bolag Whyshore arrangerar cupen är mycket nöjd med arenan:

– Malmö bjuder in till så många möjligheter. Det är publikvänligt och det är fina seglingsförhållanden. Vi har haft en jättefin regatta här i Malmö. Vi ser fram emot ett eventuellt VM på samma plats nästa år.

På plats var även TV-4 Sport som i sitt program “Segling – seglingens Grand Prix 2012” sänder från Volkswagen X-35 Cup i Malmö. Programmet har ordinarie sändningstid onsdagar klockan 22.00 i TV4 Sport, just denna tävling sänds dock klockan 23.00 den 15 augusti i samma kanal.

https://www.facebook.com/VolkswagenX35Cup

I tuffaste konkurrens tog KSSS-seglaren Thomas Blixt och hans 14-mannabesättning på TP52:an Blixt Pro Sailing hem VM-silvret i ORCi, havskappseglingens elitklass, efter en veckas tävlingar i Helsingfors. Blixt fortsatte sin starka resultatserie i VM med en andraplats i den avslutande bankappseglingen.

– Det är helt fantastiskt, jag kan knappt tro att det är sant, men vi har seglat väldigt bra den här veckan och är enormt nöjda, jublade Thomas Blixt.

VM-guldet i stora klass A tog den regerande världsmästaren Alberto Rossi, Italien, med sin Farr 40 Enfant Terrible.

Havskappseglaren Thomas Blixt har ett av sina bästa år i havskappsegling. Han är regerande svensk mästare och blev totaltvåa i ÅF Offshore race (f d Gotland Runt).

– Men det här är mitt bästa resultat någonsin, säger Thomas Blixt som för andra året seglar en TP52, en 17 meter ren tävlingsbåt byggd i kolfiber. Vi hade nog inte ens kunnat drömma om att ta VM-silver när vi åkte hit till Helsingfors.

I VM i ORCi har Blixt haft sju man ur sin basbesättning och sju finska seglare som inte tidigare seglat på båten.

– Vi har haft en väldigt fin teamanda, alla har jobbat som ett lag, förutom att vår taktiker Stefan Winberg har läst vindarna otroligt bra i ganska svåra förhållanden och våra trimmare har hållit bra fart i båten.

Lördagens bankappsegling gick i lätta vindar med omkring 4 m/s. Blixt Pro Sailing fick en bra start och hittade fina vinklar och vindstråk både på första länsen och andra kryssen. Efter en timme och två minuter hade man seglat den åtta distansminuter långa kryss-läns-banan, vilket ger en medelfart på ca åtta knop.

– Vi seglade rätt på alla vindvrid och lyckades ta andraplatsen i mål, berättar Blixt

KSSS firade triumfer även i de mindre båtklasserna. Patrik Forsgren seglade sin First 36,7 Team Arken Zoo till en fjärdeplats i den sista bankappseglingen och lyckades därmed ta hem VM-bronset i klass B Gold Fleet. Paul Nord, Arcona 340, blev 14:e man och Per Lundqvist, X-332, 18:e i samma klass.

Men också Jonas Wiström, till vardags vd för ÅF, seglade hem ett VM-silver i klass B Silver Fleet med sin Grand Soleil 37 BC Amarone.

Det har aldrig hänt förr och det kan aldrig hända. Men det har hänt. Under en och samma helg har svenska racerbåtförare kört hem tre = tre VM-guld. Svenska Racerbåtförbundets egen målsättning är att våra förare ska köra hem ett VM Guld om året. Det slogs med råge bara under helgen.

Nya Världsmästare är:

Roland Sjögren och Erik Stark, kör tillsammans Thundercat klassen.

Rolle Sjögren från Vaxholm har tidigare fler VM & EM medaljer samt Världsrekordet för klassen. Det här var hans första VM Guld i Thundercat. Det var en oerhört jämn tävlingsvecka i Norge där avgörande föll i finalkörningen där han med djärvhet, skicklighet och god taktisk förmåga klarade av att vinna.

Erik Stark vann den tredje VM-deltävlingen i Formel 2 och är där redan klar Världsmästare, även om en deltävling återstår.

Erik Stark från Täby utanför Stockholm, vann tidigare i år Stockholms GP i F2m, trots att han kraschade dagen innan. Därmed försvarade Erik sin titel från ifjol i denna klass som är den snabbaste vi kör i Sverige.

Anton Wigarthsson vann VM för GT 30.

Ifjol vann unge Anton från Kil Europamästerskapet för klassen. I år har han genom seriös satsning bland annat genom RF Elitsatsning utvecklats vidare och tog i Finland sin första VM titel.

Info: www.svera.org

Fredrik Lööf och Max Salminen seglar Tjörn Runt på lördagen den 18 augusti 2012 och får samsas med både världsmästare och familjeseglare på samma vatten och under liknande förhållanden. Fredrik och Max kommer att delta med en katamaran och möter bland annat matchracingseglaren Mattias Rahm och Volvo Ocean Race vinnaren Martin Strömberg.

Martin kommer även att vara prisutdelare på Lilla Tjörn Runt.

2011 års upplaga av Tjörn Runt lyckades Arne Goksöyr att åter vinna Tjörn. Då var 428 seglare anmälda, 403 registrerade sig och 340 korsade mållinjen.

Hur många kommer till start i år? Hur blir vädret? Och vem vinner 2012 års upplaga? De senaste fem åren har vi sett olika båttyper som totalsegrare: Accent, Neptunkryssare, Starbåt, Koster och One-Off. Så det är alltid ovisst vem som står som totalvinnare.

För att informera och inspirera seglarna hålls skepparträffar fredagen den 17 augusti. Vid tre tillfällen under kvällen lotsas seglarna mellan årets nyheter, tips och säkerhetsinformation.

Meteorolog Lage Larsson ger detaljerade och lokala prognoser för vind och strömmar.

Webbanmälan ligger öppen för efteranmälan till och med onsdagen den 15 augusti. För närvarande är 410 st. seglare anmälda.

Mer information på www.stss.se.

Foto: onEdition.

Sir David Beckham och den 16-åriga fotbolsstjärnan Jade Bailey kom i en riktig speedboat till OS vid invigningen för drygt två veckor sedan. Båten, som hade med sig den olympiska flamman, är god för över 70 knop och angjorde Olympia Stadium. Båten var försedd med säten från svenska Ullman Dynamics.

Minst 900 miljoner sportintresserade över hela världen såg Beckham och båten när de kom med den olympiska flamman, som startade sin färd i Aten i Grekland 17 maj. Därefter färdades flamman bland annat över hela Storbritannien innan fotbollens superstjärna David Beckham styrde 70-knopsbåten mot Olympia Stadium.

Båten Beckham körde heter Bladerunner och är designad av Lorne Campbell och byggd av det engelska varvet Ice Marine. Den valdes inte bara för sin futuristiska design utan även för sina goda sjöegenskaper.

En av anledningarna var fjädrande stolar från svenska Ullman, som är bland de allra mest respekterade i världen. Ullmans säten används bland annat av USA:s Navy Seals i deras landstigningsfarkoster, en uppgift som ställer extremt höga krav. Ullman Dynamics byggde även ett extra säte för fackelbäraren i båtens för.

Bladerunner är försedd med två stycken Verado 300 hk utombordsmotorer, vilka ger en toppfart på 72 knop.

Info: www.ullmandynamics.com

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm har gjort det igen. Efter rafflande seglingar i lördagens perfekta förhållanden i Lysekil Women’s Match, säkrade hon finalsegern genom 2 – 0 mot Alexa Bezel. Det resultatet visar dock inte hur hårt motstånd det schweiziska stjärnskottet faktiskt bjöd:

– Nej, vi hade verkligen svårt att rå på Alexa, hon seglade fint. Men vi vann, och nu känns det riktigt dejligt, jublar en strålande glad Camilla Ulrikkeholm, som fick ta emot publikens hyllningar från berget i Kyrkeviksbuktens naturliga arena.

– Vi har överraskat oss själva, erkänner en måttligt besviken Alexa Bezel. Det här var vårt första stora evenemang, så vi visste ju inte alls vad vi kunde förvänta oss. Det är förstås tråkigt att förlora finalen, men vi får se det som att vi har vunnit andraplatsen.

För Marie Björling Duell från Göteborgs Kungliga Segelsällskap blev holländska Mandy Mulder en för svår motståndare i matchen om tredje pris. Redan i en intensiv sekvens före starten lyckades Mulder pressa svenskan över linjen för tidigt, och när Marie sedan tvingades vända för att starta om kändes matchen redan avgjord. Den svenska båten gjorde visserligen tappra försök att komma ikapp, men lyckades ändå inte:

– Att bli fyra känns alltid snöpligt, men vi gav i alla fall Camilla en ordentlig fight om finalplatsen, säger Marie och syftar på semifinalen som krävde fem matcher för att till sist avgöras till danskans fördel.

Ännu tuffare var det i semifinalmötet mellan Bezel och Mulder, som gick till sex matcher för att en finalist skulle kunna koras. Det berodde på att holländskan inledde första matchen med att krascha rakt in i sidan på Bezels båt, och därför tilldömdes både två straffsvängar och dessutom ett poängavdrag. Det är konsekvensen när domarna bedömer att man inte gör allt man kan för att undvika kollision.

Camilla Ulrikkeholm tycker att hennes vecka i Lysekil blev svårare och svårare, i takt med att motståndarna kom in i den båt som hon själv seglar till vardags hemma i KDY i Skovshoved.

– Våra manövrer var hela tiden bättre, men de andra närmade sig. Och när vi inte hade det taktiska spelet helt klart för oss blev det tufft, analyserar hon.

– Vi saknar en bra sparringpartner hemma, så vi får träna mycket själva. Killarna vill inte segla mot oss längre för vi vinner bara hela tiden, skrattar hon.

Marie Björling Duells återkomst till matchracingscenen gav henne och besättningen mersmak.

– Vi har väldigt roligt tillsammans ombord och känner att vi inte har så långt upp till den absoluta toppen. Jag är mycket tacksam mot familjen att jag får hålla på med det här, säger fyrabarnsmamman och nämner att det går en tävling i Danmark om några veckor…

Slutresultat i Lysekil Women’s Match 2012. Placering/namn/nationalitet/prispengar:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 100 000 SEK 2. Alexa Bezel, SUI, 47 000 SEK 3. Mandy Mulder, NED, 39 000 SEK 4. Marie Björling Duell, SWE, 31 000 SEK 5. Caroline Sylvan, SWE, 27 000 SEK 6. Sally Barkow, USA, 24 000 SEK 7. Silvia Roca Mata, ESP, 19 000 SEK 8. Petra Kliba, CRO, 13 000 SEK 9. Anna Kjellgren, SWE, 0 SEK

Semifinalresultat i Lysekil Women’s Match 2012:
Marie Björling Duell, SWE – Camilla Ulrikkeholm, DEN 2 – 3 Mandy Mulder, NED – Alexa Bezel, SUI 2 – 3

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden:
Camilla Ulrikkeholm, Danmark, vid fredagens seglingar. Klar för semi-final på lördagen. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Med tolv segrar var i den dubbla round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match, säkrade danskan Camilla Ulrikkeholm och Mandy Mulder från Holland varsin semifinalplats. 21-åriga överraskningen Alexa Bezel från Schweiz fick ihop 11 segrar och tog den tredje platsen, medan svenska Marie Björling Duell inte blev klar för semi förrän efter segern i fredagens allra sista match, över klubbkamraten Caroline Sylvan:

– I matchracing är det ofta inte klart förrän sista seglingen, så det kändes skönt att knyta ihop säcken. Jag är mycket nöjd med vår laginsats idag, säger Marie Björling Duell.

Björling Duells semifinalplats satt dock långt inne. Inför sista omgången matcher var hon tvungen att vinna över Sylvan. Men inte nog med det. Tuffa – och enda – konkurrenten om den åtråvärda semifinalplatsen, amerikanskan Sally Barkow, behövde dessutom förlora sin sista match mot spanjorskan Silvia Roca Mata. Den matchen inleddes på värsta tänkbara sätt för Barkow, som först tilldömdes två straffsvängar redan före starten. Och när man har fått två straff måste det ena tas direkt efter starten. Sedan lyckades spanjorskan dessutom, genom en smart manöver, tränga Barkow över startlinjen för tidigt.

– Att tjuvstarta och behöva vända tillbaka är egentligen illa nog i så svaga vindar som vi hade på fredagkvällen. När vi sedan omedelbart var tvungna att göra en straffsväng så stod vi nästan helt still medan Silvia stävade iväg ut på banan. Vi gjorde vad vi kunde, men det visade sig omöjligt att ta ikapp, suckade Barkow och tyckte att de kanske inte ens förtjänade en semifinalplats med tanke på att de faktiskt flög in alldeles för sent och missade måndagens träningstillfälle.

– Nej, det var väl inte bästa sättet att förbereda sig för ett så här konkurrenskraftigt startfält.

För Björling Duell var den amerikanska förlusten förstås goda nyheter, men först efter segern i en tät och spännande match mot Caroline Sylvan blev alltså semifinalplatsen klar.

– Nu känns det fint att vi börjar på ny kula. I semi och finaler handlar det ju om att vinna eller försvinna, och där har vi historiskt sett varit starka, tycker Marie, som 2001 – 2005 toppade världsrankingen.

Lysekil Women’s Match är Alexa Bezels första Grade 1-tävling (Internationella seglarförbundets högsta klassificering) men hon har ändå gått från klarhet till klarhet under tävlingen, och är förstås nöjd med vad laget åstadkommit så här långt.

– Vi har visserligen mycket som måste förbättras, men inga stora saker. Besättningsarbetet fungerar excellent och vi har god fart i båten, tycker hon, men erkänner att hon helst slipper riktigt svaga vindar under lördagens semi- och finalseglingar.

Som segrare i round-robin har Camilla Ulrikkeholm favören att få välja semifinalmotståndare, vilket sker vid skepparmötet på lördag morgon.

– Vi får diskutera i besättningen vem vi helst vill möta, säger hon hemlighetsfullt utan att avslöja något.

Resultat efter dubbel round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match. De fyra främsta går vidare till semifinal. Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 12 – 4
2. Mandy Mulder, NED, 12 – 4
3. Alexa Bezel, SUI, 11 – 5
4. Marie Björling Duell, SWE, 10 – 6
5. Sally Barkow, USA, 9 – 7
6. Caroline Sylvan, SWE, 6 – 10
7. Silvia Roca Mata, ESP, 5 – 11
8. Petra Kliba, CRO, 4 – 12
9. Anna Kjellgren, SWE, 3 – 13

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden:
Marie Björling Duell, Sverige (Midroc-båten) i närkamp med Silvia Roca Mata, Spanien. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Efter en ny seger i bankappseglingen på torsdagen klättrar KSSS-seglaren Thomas Blixt och hans finsk-svenska besättning på TP52:an Blixt Pro Sailing upp till en total andra plats i VM i havskappsegling klass ORC i Helsingfors.

– Två spikar på ett VM är ju inte dåligt, det visar att vi kan vara med i toppen och slåss, säger Thomas Blixt.
VM i segling ORC har samlat Europas bästa havskappseglare, och regerande världsmästare Alberto Rossi på Farr 40:an Enfant Terrible har hittills visat sin klass genom att leda VM-seglingarna från start. Igår fick han dock för andra gången se sig slagen med sju sekunder av Thomas Blixt och hans blandade besättning på TP52-båten från svenska KSSS och finska NJK.

– Vi gjorde en rätt dålig start och hamnade i lä om de andra i den lätta och ojämna vinden, men sedan lyckades vi väldigt bra med att läsa vindstråken så vi fick till snabba kryss- och länsbogar mot slutet, och kunde då segla ifrån italienarna och gå i mål sju sekunder före Rossi på korrigerad tid.

I VM ligger nu Blixt Pro Sailing tvåa eftersom man får räkna bort sitt sämsta resultat, vilket var andra dagens segling som man tvingades bryta.

Norska TP52:an Wolfpack fick åter se sig slagen av Blixt Pro Sailing och gick i mål som trea på omräknad tid.

– Vi är oerhört nöjda med VM:et så här långt, Stefan Winberg är suverän som taktiker, vi har bra team spirit ombord och killarna trimmar så att vi får hög fart i båten, förklarar regerande svenska mästaren Thomas Blixt.

KSSS ligger i topp även i den mindre klass B i ORC, där Patrik Forsgren ligger i topp med en poängs ledning med sin First 36,7 Team Arken Zoo. Forsgren har vunnit två race, haft två andraplatser, en tredje och igår en fjärde. Mats Wictorin i X-332:an Boxer blev tvåa i gårdagens race.

Nu återstår en lång havskappsegling under fredagen och en bankappsegling på lördag innan segrarna kan utses i årets VM i ORC.

Enligt Svenska livräddningssällskapets undersökning, genomförd på 1 500 personer mellan 19-70 i år boendes i Sverige, vill 85 % av svenska folket se en lag om flytvästar för barn och 60 % en lag om flytvästar för vuxna.

År 2011 omkom 95 personer genom drunkning i Sverige. 40 av dessa olyckor, 42 %, var fritidsbåtolyckor, alltså olyckor som har skett i samband båtar på sjöar eller hav. Det är den enda olyckstyp som ökat sedan 2008 och den kraftigaste ökningen har skett mellan 2010 och 2011 – då ökade antalet drunkningar genom fritidsbåtolyckor med 38 %.

Svenska livräddningssällskapet har som en del i Sjösäkerhetsrådet, sedan några år tillbaka fastslagit att ökat flytvästanvändande är en av de tre viktigaste punkterna för att minska antalet fritidsbåtolyckor. Vi bedömer att minst åtta av tio som omkommit i fritidsbåtsolyckor skulle ha överlevt om de använt flytväst.
En annan undersökning, presenterad av Trygg-Hansa i dagarna, pekar på att flytvästanvändandet är mycket lågt.

Svenska livräddningssällskapet har vid ett flertal tillfällen de senaste åren påpekat att en lag om flytvästar måste genomföras. För varje månad beslutet fördröjs dör ytterligare 2-3 personer. Nu måste lagen verkställas – innan fler människor omkommer i fritidsbåtsolyckor.

Kommentarer

Olof Malmlöf 22:21:50 2012-08-09

Liknande lag finns i Norge och den har inte haft någon effekt. En ny flytvästlag blir bara ett nytt förmynderi över oss medborgare att lägga till "sjöfyllerilagen" och andra dumheter som inte påverkar sjösäkerheten

Carl Peter Carlsson 15:14:29 2012-08-13

Om nu 85% anser att en lag behövs, borde det väl betyda att åtminstone dom och deras barn alltid använder flytväst? En lag behövs inte!

Sneseglaren 23:27:58 2012-08-13

Så kallade "opinionsundersökningar" är på inget sätt en bra grund för ny lagstiftning oavsett sakfrågan! Svenskar är trygghetsnarkomaner. Vi som vill leva vårt liv utan förmynderi måste ha vår demokratiska rätt att göra så. Annars pratar vi förtryck!

Mandy Mulder har med tio segrar och endast tre förluster tagit täten i Lysekil Women’s Match. Därmed petar holländskan ner titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm, som har 9 – 2 i matcher, till andraplatsen. Dock haltar tabellen något, då flera av besättningarna har seglat olika antal matcher.

– De svagare vindarna är taktiskt utmanande, men vi har löst det fint och tagit fyra raka segrar idag, strålar Mulder, som bara förlorade dagens första match mot Marie Björling Duell.

Svenskan vann även sitt möte mot klubbkamraten Anna Kjellgren från GKSS, men förlorade mot Sally Barkow, USA, och Alexa Bezel, Schweiz. Efter dagens 2 – 2 i matcher har Björling Duell totalt vunnit fem och förlorat sju matcher, samma resultat som amerikanskan. Tack vare seger i deras senaste inbördes möte ligger Barkow på fjärde plats, medan Marie halkat ner till femteplatsen så här långt.

– Vi drog på oss ett väldigt onödigt straff i matchen mot Barkow, efter att inte ha hållit undan när hon hade rätt till väg. Sedan var den matchen över, suckar Marie, som verkar stridslysten inför fortsättningen.

– Ja, vi blir bättre hela tiden och nu ska vi plocka fram en ännu högre växel. När det kommer till semifinaler handlar det om utslagning, och då blir det ett annat mentalt spel där vi kan ha nytta av vår stora rutin, tror den 45-åriga sexfaldiga VM-medaljörskan, som alltså fortfarande hoppas nå semin.

Blott 21-åriga Alexa Bezel seglar sin första Grade 1-tävling (Internationella Seglarförbundets högsta klassificering) och har rimligen inte samma rutin, men med stor entusiasm och glädje ombord har hon lyckats ta sig till en tredjeplats så här långt.

– Vi hade inga som helst förväntningar, utan ville bara ha kul och skaffa oss mer erfarenhet. Men nu ska det bli spännande att se hur långt vi kan gå, skrattar hon.

Lysekil Women’s Match fortsätter under fredagen med avslutningen av round-robin (alla möter alla) och därefter går man direkt på semifinal med de fyra främsta.

Ställning i Lysekil Women’s Match. Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Mandy Mulder, NED, 10 – 3
2. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 9 – 2
3. Alexa Bezel, SUI, 8 – 5
4. Sally Barkow, USA, 7 – 5
5. Marie Björling Duell, SWE, 7 – 5
6. Caroline Sylvan, SWE, 4 – 7
7. Silvia Roca Mata, ESP, 4 – 8
7. Petra Kliba, CRO, 3 – 9
9. Anna Kjellgren, SWE, 2 – 10

Resterande program för Lysekil Women’s Match:
Fredag 10 augusti förmiddag, round-robin avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik.

Nu är det äntligen dags att dra igång en seglingstävling i Malmö. Den 9-12 augusti arrangeras Malmö Sail Week i Västra Hamnen där det hålls tävlingar i olika klasser. Tävlingarna sker i form av sprint och korta kappseglingar – nära land för att göra det så publikvänligt som möjligt.

– Trots det geografiska läget har det varit brist på större seglingsevenemang i Malmö de senaste åren. Detta vill vi på Malmö stad gärna ändra på och har därför valt att skapa Malmö Sail Week tillsammans med Malmö Segel Sällskap. Vi vill skapa ett större intresse kring seglingen i regionen och framförallt ta seglingen till publiken, och inte tvärt om. Därför har vi valt att lägga tävlingarna så nära land som möjligt. På så vis kan vi göra det till en större upplevelse för såväl publik som deltagare.

– En viktig aspekt för att skapa ett större intresse för segling i Malmö är att Malmöborna faktiskt ges möjlighet att prova på segling. Därför kommer besökarna att erbjudas gratis prova-på segling under ledning av kunniga instruktörer, säger David Östberg, projektledare Malmö stad. Flytvästar finns till utlån.

Tävlingarna sker alla dagar och på fredagen hålls det en Stadskamp. När man avnjutit seglingen väntar flertalet andra aktiviteter under Malmö Sail Week. Allt äger rum på eller kring Scania plattan i Västra Hamnen.

De som är nyfikna på hur det är att jobba till havs, och rycka ut till räddning får tillfälle att gå ombord på en av Sjöräddningssällskapets båtar som kommer att finnas på plats. Sjöräddningssällskapet kommer även att bjuda på spektakulära uppvisningar ute på havet. Alla träningssugna kan delta i Kockums Fritids pass som hålls varje morgon.

– Vi vill erbjuda annat vid sidan om seglingen också så det kommer att finnas något för hela familjen. I en pool på Scaniaplattan kan man vara med i en radiostyrd båttävling. Eller så kan man titta på norra Europas elit i fotbollsfreestyle som tävlar och kör uppvisningar samt workshops. Det finns även tillfälle för avkoppling. Efter aktiviteterna kan man hänga i loungeområdet som kommer ha inretts med härliga strandmöbler.

Som avlutning på fredagens och lördagens aktiviteter välkomnas alla till ”After sail”. En härlig avslutning på dagen med picknick på plattan till melodier av trubadur.

Malmö Sail Week arrangeras av Malmö stad i samarbete med Malmö Segel Sällskap.

Hela programmet finns på malmo.se/msw