Nyheter

Under en treårsperiod satsar Kalmar kommun sammanlagt 21 miljoner kronor på att göra Kalmars kust mer tillgänglig för invånare och besökare. Nu är det klart att nästa stora satsning görs vid Kalmarsundsbadet, som får ett ordentligt lyft inför sommaren 2013.

– Kalmar ska bli bättre på att lyfta fram och öppna upp närheten till vattnet. Det är intentionen både i den fördjupade översiktsplanen för Kvarnholmen och den kommunövergripande översiktsplanen. Kalmar ska bli bryggornas och strandpromenadernas stad. Det kommer att uppskattas både av Kalmarborna och av dem som besöker vår vackra stad, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

Flera bra idéer finns. Förra året tog Destination Kalmar fram en idékatalog med sammanlagt sju projektidéer för att göra Kalmar till en attraktivare kuststad. Ambitionen är att förverkliga ett eller ett par projekt per år under en treårsperiod. 2012 genomfördes en satsning i Kalmar Gästhamn. Dessutom fick Kalmar en helt ny badplats mitt i stan, Vågbrytarbadet som ligger intill KalmarSalen och Kalmar läns museum. Den nya badbryggan, som invigdes förra veckan, kommer också att kunna användas vid evenemang. Exempelvis var det här starten för Ironman Kalmar Sweden gick i lördags.

Nästa projekt som står på tur är alltså Kalmarsundsbadet, strax söder om Kalmar Slott.
– Bryggan förlängs och avslutas med en mötesplats med Kalmarsund. Dessutom kommer bryggan att förses med en ny handikappramp, nya badtrappor och belysning, berättar Bengt Skoog, Destination Kalmar.
– Det blir också en ny barnbadvik; en långgrund lagun med fin sandbotten, som gjord för långa dagar med hink och spade, tillägger han.

Av tio personer som åker för att bada brukar en person vistas i vattnet medan övriga nio befinner sig på land. Badstrandens utbud av stora gräsfält, volleybollplaner, lekplatser osv är därför viktig. Den 4 september åker en arbetsgrupp från Kalmar kommun, som är involverade i planering, finansiering och utförande av de kustnära projekten, på inspirationsresa. De kommer att besöka Bjerreds Saltsjöbad i Lomma kommun och Skrea strand i Falkenberg.
– Deras bryggor har oerhört bra konstruktioner, som skulle kunna överföras till Kalmar. Vi ska också titta närmare på hur de har förstärkt badplatserna med aktiviteter på land, säger Bengt Skoog.

Parallellt med satsningarna på Kalmarsundsbadet har också arbetet med detaljplan påbörjats för det som kan komma att bli 2014 års projekt: en bro mellan badplatsen Kattrumpan och den lilla ön Laboratorieholmen.

Östersjöns hälsa vacklar men ljusglimtar finns. Regeringar, företag och allmänheten måste agera för att patienten ska tillfriskna. Men det krävs både ett starkt ledarskap och ett minskat ekologiskt fotavtryck för att klara utmaningarna. Det visar en ny rapport från Världsnaturfonden WWF som presenterades på tisdagen under 10-årsjubilerande Östersjöfestivalen.

– Det finns fortfarande en chans att rädda Östersjön om rätt beslut tas. Men det ställer stora krav på ledarskap på alla nivåer inom politik och näringsliv, liksom att vi samarbetar över nationella och politiska gränser, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Rapporten Counter Currents – Scenarios for the Baltic Sea 2030” presenterar fyra olika framtidsmöjligheter för Östersjön till år 2030. I det värsta scenariot (Shipwrecked) ser vi en fragmentiserad region som präglas av misstro i stället för samarbete kring gemensamma miljömål. Resultatet blir ett hav med färre arter, ökad övergödning och sämre badvatten. Om länderna istället arbetar för att vända trenderna (Clear Waters Ahead) kan vi se en återhämtad havsmiljö med rena vatten och ett ekosystem i balans.

Genom att beskriva vad som är möjligt i morgon kan vi bättre förbereda oss för vilka åtgärder och beslut vi måste ta i dag. Ledarskap och förvaltning av våra gemensamma resurser spelar en nyckelroll liksom hur stora de ekologiska fotavtrycken är, menar WWF.

– Länderna måste säkra ekosystemen och integrera ledarskapet med miljötänkande. Om vi kan kombinera det med ett minskat ekologiskt fotavtryck går det att få både en hög livskvalitet och en miljöanpassad hållbar utveckling. Ett av de stora problemen är att så många beslut tas inom olika sektorer utan samordning, säger Inger Näslund, chef för WWFs vattenenhet.

WWF hoppas få stöd av regeringar, på nationell och regional nivå inom hela Östersjöregionen, aktörer inom industrin, sjöfart, fiske, vindkraft, frivilligorganisationer och privatpersoner – för en fortsatt dialog kring framtidsfrågorna i regionen. Målet är att bidra till att säkra en hållbar utveckling.

Fakta: Rapporten Counter Currents är resultatet av en dialogprocess som inleddes 2011 där en rad aktörer från både den offentliga och den privata sektorn deltagit. En två-dagars workshop ägde rum i mars 2012. Ett 50-tal personer har deltagit från en rad länder, sektorer och institutioner från hela Östersjön. Processen har letts av Kairos Future och genomförts med ekonomiskt stöd från Trygg-Hansa/RSA.

Östersjöfestivalen arrangeras för tionde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen (Finland), Valery Gergiev (Ryssland) och Berwaldhallens chef Michael Tydén i samarbete med WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom att knyta samman musik, ledarskap och miljö..

WWFs Östersjöseminarium hölls 28 augusti på Finlands ambassad i Stockholm.

Foto: WWF.

Nu lanserar Larmtjänst ”Stöldtipset”, som är försäkringsbranschen gemensamma tipsfunktion. På www.stöldtipset.se kan du enkelt lämna tips om stöldgods eller om du misstänker bedrägeri. Du kan även söka bland objekten för att kontrollera om varan du planerar att köpa i andra hand är efterlyst eller inte.

Eftersom lagen om att handla i ”god tro” inte längre existerar är det viktigt att du som privatperson undersöker om varan är stulen eller inte. På www.stöldtipset.se har du möjlighet att kontrollera objektet innan du köper. På så vis kan du undvika tråkigheterna som följer om du råkar köpa stöldgods.

Informationen som du lämnar genom tipsfunktionen är mycket viktig och hamnar hos Larmtjänst. Du kan även ringa in tips på 020 – 325 325.

– Genom bra tips om stöldgods ökar möjligheten att vi hittar och kan returnera objektet till ägaren, säger utredare Mats Carlsson på Larmtjänst.

Larmtjänst har sedan tidigare en tipsfunktion på sin hemsida, vilken kommer fortsätta att existera.

– Stöldtipset.se är en förenkling av informationen på www.larmtjänst.se. Vi hoppas genom Stöldtipset kunna nå ut till fler personer och uppmärksamma dem om sökmöjligheterna och tipsfunktionen, säger Åsa Sönnerby, kommunikatör på Larmtjänst.

www.stöldtipset.se hittar du efterlysta objekt i kategorierna: Bil, MC, Lastbil, Släp, Terrängfordon, Moped, Entreprenadmaskin, Konst, Antikviteter och Övrigt.

Stöldtipset finns även på Twitter och Facebook där du kan få nyheter och information direkt i din feed.

Jobo utökar sin serie med actionkameror. De existerande modellerna JIB2 & JIB4 får nu sällskap av JIB Aero och JIB Aero WiFi. Aero är mycket lättmanövrerade kameror som har separata knappar för filmning och stillbild. Filmar gör de i Full-HD (1080p med 30 bilder/sek) – och stillbilder tar de med 5 Megapixel, allting i 170° bildvinkel.

De är vattentäta ner till 10 meters djup. Vidare är de är utrustade med stativfäste och rikligt med tillbehör ingår I priset.

Även om JIB Aero har allt man kan tänkas behöva, kommer JIB Aero WiFi med ytterligare några smarta funktioner: Den kan styras från en iPhone med en speciell app, som laddas ned gratis (http://itunes.apple.com/us/app/action+/id501034192).

Med appen installerad fungerar iPhonen som fjärrkontroll och man kan starta/stoppa filmning, ta bilder och även göra en del inställningar. Kameran har ingen egen inbyggd monitor, vilket gör den lätt. Istället kan man använda sin iPhone som skärm när man tagit bilder eller filmat.

“Detta blir årets julklapp” säger Helge Rose hos Focus Nordic, Jobos nordiska generalagent.

Kamerorna kommer att premiärvisas på Photokina i Jobos monter: 05.1 B016

JIB Aero kommar att finnas I handeln I slutet av Oktober och kommer att kosta ca: 1350:- respektive 1550:- kr. inkl. moms.

Kommentarer

Jens 13:55:53 2012-10-28

Hej!
JOBO HD SPORTS CAMERA JIB AERO utan wifi finns nu för beställning hos www.fotomarkt.se
Ett litet tips bara…

Det här är en jacka för riktigt tuffa förhållanden. Sail Racing Fall Winter 2012 bygger på temat Sail Antarctica Expedition, där de budbärande produkterna är tillverkade i GORE-TEX och WINDSTOPPER. Foder i funktionella Primaloft och Thermolite finns såväl i de klassiska ytterplaggen som i mer avancerade 2-in-1 parkas.

Funktioner och detaljer bygger på den samlade erfarenheten från Skip Novak och hans besättning, medlemmar i Sail Racing Test Team, som årligen utför flertalet seglingsexpeditioner till Antarktis, Sydgeorgien och Kap Horn.

Kollektionen Sail Antarctica Expedition finns ute i butik och på Sail Racings nya Online Store från 15 sept. Pris 10 000 kr.

Info: www.sailracing.com

Engelska Princess tar fram nya modeller i högsta tempo. Princess V48, som presenteras i början av 2013 på Londons internationella båtmässa i januari blir en fullmatad sports cruiser på drygt 50 fot. Motoriseringen består av två stycken Volvo Penta IPS 600 och priset hamnar på cirka 5,5 Mkr.

Toppfarten för Princess V48 beräknas till 34 knop, vilket räcker mer än väl för de flestas behov. Med Princess väl beprövade och karaktäristiska och djupa V-skrov ger det goda sjöegenskaper.

Den här båtens skrov är dessutom specialdesignat för Volvo Penta IPS. Skrovet byggs med vakuuminjektion och är därmed både lätt och starkt. V48 kommer därför snabbt upp i planing och sedan köras på ett ekonomiskt sätt.

Byggmetoderna följer den senaste tekniken med till exempel flushmonterade och limmade rutor. IPS-lösningen ger extra utrymme ombord jämfört med traditionell axeldrift och både i aktern och i fören finns väl tilltagna kabiner.

Designen av sittbrunnen följer övriga V-modeller från Princess med U-soffa och stora sociala utrymmen. Båten är ljus och luftig tack vare öppningsbart tak.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 15,49 m
Bredd: 4,11 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 17 700 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 364 liter
Motorer: 2xVolvo IPS 600 (2×435 hk)
Fart: 32–34 knop
Info: www.batcenter.se, www.inamarin.se

Henåns lag vann Svenska Mästerskapen i rodd, som hölls på Käringön den gångna helgen. Henåns lag vann före Björkö med Öckerö på tredje plats.

Fem tiohuggare deltog i tävlingen, med lag från Styrsö, Öckerö, Björkö, Henån och Käringön. Totalt var elva lag anmälda som gör upp om SM titeln i herr, dam och junior klassen. Första start är 11°°. Roddbanan är 800 meter och båtarna möts i kval med upptill 3 i varje start.

– Det känns väldigt roligt för oss att redan efter ett års bildande av Käringöns Roddare stå som värd för detta arrangemang säger Thomas Jernmark ordförande i Käringöns Roddare.

Förutom SM-rodden bjöd Käringöns Roddare samtliga lag att ställa upp i Käringön Runt. En spektakulär tävling som sker med jaktstart och med mixat lag.

En besättning på en tiohuggare består av en styrman och tio roddare, i denna tävling kommer det att få finnas 5 dam roddare och maximalt 5 herr roddare i varje båt, samt en styrman. Det innebär att de båtar som enbart har damlag kan ställa upp.

Käringöns Roddares hemsida
http://tioroddare.se/

Här är resultatlistan från den prestigefyllda tävlingen:

Käringen Runt 2012
1= ,Henån, 25,23,06 min
2= Björkö, 27,03,20
3= Öckerö, 27,36,36,97
4= Käringön,29,0506
5= Styrsö 31,14,00

Foto: G Arwidson.

För att hitta alternativ till att minska övergödningen i kustvikar har BalticSea2020 startat två projekt. På Stockholms universitet genomförs projektet ”Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment”, under ledning av docent Sven Blomqvist. På Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) genomförs projektet ”Reaktiva sorbent för fastläggning av fosfor i Östersjöns bottnar”, under ledning av professor Gunno Renman.

En effektiv åtgärd mot övergödningen i Östersjön kan vara att öka sedimentens fosforbindande förmåga. Denna förmåga har under de senaste decennierna huvudsakligen gått förlorad när bottnarna blivit syrefria, varvid fosforhalterna har ökat i bottenvattnet. Detta är ett centralt problem för hela egentliga Östersjöns djupare områden, men också för vikar utmed Östersjöns kuster.

Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment
Projektet ”Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment”, leds av Sven Blomqvist, docent vid institutionen för systemekologi vid Stockholms universitet. Syftet är att utveckla ett granulat som permanent kan binda fosfor i Östersjöns bottensediment, vara billigt att framställa, baseras på restprodukter, och vara ofarlig för miljön.

Rest- och biprodukter från industriell verksamhet läggs idag ofta i deponi. På Gotland gäller detta särskilt kalkindustrin, vars överskott innehåller material som kan komma att användas för att förstärka förmågan hos Östersjöns bottensediment att binda fosfor. Även annan gruvindustri deponerar olika rest- och biprodukter, inte minst vid metallutvinning.

– Restprodukter från kalkindustrin kan ha potential att binda fosfor också i den syrefria miljön som råder i bottensedimenten, och bindningen kan sannolikt bli än mer effektiv och långsiktig om kalkmaterialets många egenskaper tas till vara fullt ut, enskilt eller i kombination med andra substanser, säger Sven Blomqvist.

Projektet fokuserar främst på att kartlägga restprodukter från kalk- och gruvindustri, och hur de bäst kan utvecklas till lämpligt granulat. Resultatet av kartläggningen följs av uppföljande tester i laboratorium och i förlängningen kontrollerade fältexperiment. Utöver bindningsförmågan kommer också kostnadseffektivitet att utvärderas.

De aktuella biprodukterna som projektet fokuserar på är märgel, finpartikulär kalksten, respektive rödslam, vilka var för sig eller i kombination skulle kunna bilda ett fosforbindande granulat som skulle förstärka bottensedimentens fosforbindande förmåga i kustvikarna.

Projektet sträcker sig över ett år, från och med år 2012.

Reaktiva sorbent för fastläggning av fosfor i Östersjöns bottnar
För att finna ytterligare fosforbindande ämnen undersöker Gunno Renman, vid institutionen för mark- och vattenteknik (KTH), om reaktiva sorbent, det vill säga föreningar med starkt fosforbindande förmåga, kan användas för att långsiktigt fastlägga fosfor i Östersjöns bottensediment. Materialet kan dels vara biprodukter från stålindustrin och från betongtillverkning, eller helt nya produkter framställda från kalkrika bergarter. Några av dessa material har visat på betydande fosforbindande förmåga och ett av materialen som tagits fram har sedan några år kommersialiserats för användning i enskilda avloppssystem (Polonite®).

– Syftet är att undersöka förmågan hos de valda reaktiva sorbenten långsiktigt kan binda fosfor i Östersjöns bottensediment och på så sätt begränsa frisättningen av fosfor till vattnet. Tanken är att skapa en barriär mellan sediment och vatten som har lång hållbarhet och på så sätt kvarhålla stora mängder med fosfor i bottnarna, säger Gunno Renman.

För att se om de utvalda materialen har hög fosforbindande förmåga har inledande tester gjorts på laboratorium. Materialen bedöms från olika kriterier, till exempel om de är lämpliga att tillsätta havsbottnar. Bland annat kommer bindningsförsök utföras med sediment insamlade från syrefria och syresatta bottnar. De reaktiva sorbentens livslängd kommer också undersökas, för att se hur lång tid det tar innan den fosforbindande förmågan försämras eller rent av upphör.

Projektet pågår under en ettårsperiod (2012–2013).
– Förhoppningen med de här projekten är att hitta kostnadseffektiva produkter, som inte är farliga för miljön och som permanent kan binda fosfor i Östersjöns kustzoner, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

Läs mer om projekten på BalticSea2020s hemsida: www.balticsea2020.org

För att hejda förlusten av biologisk mångfald och minska de ekologiska fotavtrycken krävs ännu mer insatser och nya metoder. Världsnaturfonden WWF delar ut bidrag till innovativa naturvårdsprojekt med potential att utvecklas vidare. För 2011 har 2,6 Mkr delats ut till olika projekt. Sista dag för ansökan är den 15 september 2012.

– Syftet är att stödja innovativa projekt och idéer som ligger i naturvårdens frontlinje och som kan bidra till värdefullt nytänkande inom svensk naturvård. Om projekten vidareutvecklas ska de ha en potential att främja biologisk mångfald och/eller minska de ekologiska fotavtrycken i Sverige, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc.

Sista ansökningsdag är den 15 september 2012 och i november avgörs vilka projekt som får ta del av pengarna för innovativ naturvård 2012.

Ansökningshandlingar, kriterier samt information om innovativ naturvård, tidigare års projekt samt de tre stiftelserna Stiftelsen Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne, Stiftelsen Florafonden och Stiftelsen Skogsfonden STORA-WWF finns på:
www.wwf.se/innovativnaturvard

Sjöfyllerilagen har tillkommit utan sakligt stöd. De allra flesta olyckor till sjöss sker med högre alkoholnivåer eller med båtar som inte omfattas av lagen. Dessutom är det orimligt att jämföra framförande av båt och bil. Det säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C).

Redan våren 2011 riktade skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson hårt kritik mot den nya sjöfyllerilagen. Debatten har tagit ny fart sedan frihetligt intellektuella debatterat mot lagen i Dagens nyheter och en rad kända personer skrivit ett upprop i Svenska dagbladet.

Med anledning av detta presenterar i dag Svenska livräddningssällskapet en undersökning de själva genomfört och som visar att stor majoritet av de tillfrågade tycker det är lika omdömeslöst att framföra en båt med alkohol i kroppen som att framföra en bil med alkohol i kroppen.

– Det kan tyckas rimligt att översätta regler för framförandet av bil till båt, men i själva verket är det helt olika förutsättningar. Att framföra en båt till sjöss kan inte jämföras med att köra 90 kilometer i timmen med några decimeters marginal på en väg säger Gustav Andersson.

– Sjöfyllerilagen är en ren morallag som inte har någon förankring i fakta och sakförhållanden. Opinionsundersökningar bland en allmänhet utan sjöerfarenhet bekräftar bara detta faktum, säger Gustav Andersson.

Kommentarer

Lasse 08:28:49 2012-08-28

Ni som är för alkohol på sjön.
Hoppas era barn blir pågörda av något fyllo.
Då kanske ni ändrar uppfattning.

Ola Ljungberg 22:58:58 2012-09-13

Hej Lasse. Jag har barn och barnbarn och jag är stark motståndare till lagar som stiftas utan sakliga grunder på dolda andra syften än att öka sjösäkerheten.
Ingen är heller full vid 0,2promille så jag är inte det minsta orolig och jag har dessutom statistiken på min sida, sjöfylleriet är inte ens mätbart men att vidmakthålla jakten på ett icke-problem tar mycket av samhällets knappa resurser, det oroar mig mer är Svenssons måltidsdryck på sjön.

Göran Gabrielsson 23:03:09 2012-09-13

Lasses "fyllosnack" är viktigt, men har inget med nya 0,2 promilllekravet på sjön att göra. Lasse är bekymmrad över grovt sjöfylleri (och vem är inte det), men det hade vi redan en lag tidigare mot. NOTERA: -Det som på fastlandet upplevs som besvärligt utan motorfordon är förflyttningar från några kilometer – till mil… -Men i ett sjölandskap/ skärgården börjar ju den problematiken redan från några meter – till kilometer… DET ÄR OMÖJLIGT ATT GÅ PÅ VATTEN. Ett fungerande fritids- båt och sjöliv är beroende av den ansvarsdel som lagen innehöll tidigare – då förflyttning inte kan företas på vatten med annat än båt. Lagskärpningen är ett makabert integritets-övergrepp helt enkelt, som inte står att finna motsvarigheten till på fastlandet. Moraliska uttryck som “samma regler som på land ska gälla” eller “pedagogiskt enkelt med samma regler överallt” är vansinnigt. Sjöforumet är ju förskonat från olycksbilden som landburna transporter åsamkar. I detta perspektiv ska givetvis fakta vara laggrundande, och inte “moraliska floskler”(byggda på bluffen att man är “packad” eller full, och farlig, vid promillenivån 0,2 på sjön). Det finns ingen olycksstatistik att komma tillrätta med vid lägre promille-nivåer på sjön. 0,2 promillekravet är därför djupt orättvist diskriminerande och leder fel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skev-bild-av-riskerna-med-sjoliv_7426382.svd

Göran Gabrielsson 23:05:53 2012-09-13

Läs även Båtfolkets Vitbok. gå in på www.båtfolket.se

Sven Spiegelberg 23:13:05 2012-09-13

Det fins inte saklig statistisk gund för lagen och den får allvarliga konsekvenser för skärgården, både socialt och kommersiellt. Ni som inte har erfarenhet av miljön i skärgården skulle bli varse konsekvenserna om vi förbjöd alla att visstas på allmän plats med en öl i kroppen.

Peter Eriksson 10:18:22 2012-09-14

Jag åkte i Stockholms skärgård i somras och alla som varit där vet hur det ser ut: folk kör fort, ingen visar hänsyn, många har ingen aning om väjningsregler, yrkestrafiken bara vräker sig fram med färjor som drar upp jättesvall och det är väldigt mycket båtar. Man måste kort sagt vara väldigt uppmärksam då man kör och har ansvar för både sin och andras båtar inklusive passagerare/besättning. Att ha under 0.2 promille i blodet klarar man nog. Man får ju till och med köra bil på det, men om folk kör båt med strax under 1 promille då blir jag lite orolig för mig och de mina. Ordet "full" finns ingenstans i lagtexten eller i förarbeterna till lagen. 0.2 promille är en nivå som man efter forskning kommit fram till att omdömet börjar svikta och man kanske börjar tappa fokus på det man behöver konsentrera sig på, t.ex köra båt. Detta är säkert mycket individuellt, olika människor tål som bekant olika mycket. Jag gillar både alkohol och köra båt men jag behöver inte längre kombinera dessa intressen.

Mats Edenius 10:32:11 2012-09-14

Hej Peter. tyvärr så finns det inte några belägg för att omdömet sviktar vid 0,2 promille. Snarare tvärt om för många stressade personer. Vad man kan säga är dock att den relativa olycksrisken ser ut att kunna öka mätbart vid 0,7-0,8 i en verklig situation, liknande snabb båt. Men, du sätter just fingret på vad jag anser fel med lagen. 1) Där det råder trängsel hade vi redan hastighetsbegränsning och särskilda lagar och därför behövs den inte 2) Vi måste ägna mer uppmärksamhet varför det enskilda omdömet är i upplösning hos en del båtförare – en bidragande orsak är att just införandet av inkonskventa, onödiga lagar, som i sin tur urholkar omdömet och det sätt på vilket ansvar kan föras vidare. Att korsa en fjärd efter en öl är inte fylla, inte heller utgör man en säkerhetsrisk. Men åker man fast så döms man till dagsböter – en sådan lag är ett exempel på när omdömet sätts ur spel då det finns många viktigare saker att göra om det är säkerhet man vill nå.

Fredag den 3 augusti kom Ostindiefararen åter till hemmahamnen i Göteborg. Skeppet har varit ute på en mycket lyckad turné i Europa under sommaren. Närmare 40 000 besökare har varit ombord under skeppets hamnstopp i Holland, Frankrike och Tyskland. Planerna för nästa års seglats är redan i full gång.

Efter sex dygns segling från Bremerhaven i Tyskland så är skeppet snart framme vid hemmahamnen i Göteborg där hon lägger till vid Stenpiren.

Under turnén har skeppet varit huvudattraktion på flera stora festivaler runt om i Europa, bland annat som invigande skepp på Les Tonnerres de Brest, ett av Europas största maritima evenemang.

– Ostindiefararen Götheborg har fått en fantastisk uppmärksamhet ute i Europa med rikstäckande TV-sändningar från skeppet i både Frankrike och Tyskland. Närmare 40 000 personer har varit på besök ombord, vilket verkligen bekräftar att Ostindiefararen Götheborg är ett helt unik skepp med enorm potential, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet.

– Vi har redan nu fått förfrågningar och skrivit avtal med städer runt om i Europa för 2013, så nästa år räknar vi med en längre turné på cirka fyra månader och det är bara början, säger Håkan Beskow.

Norska Marex har haft stora framgångar med sitt nya koncept Aft Cabin Cruiser. Efter flaggskeppet 370 ACC presenterades nya Marex 320 Aft Cabin med en smygpremiär i Sverige på Öppna Varv i Ellös.

Marex 320 Aft Cabin Cruiser är en extremt ljus och rymlig motorbåt som för vidare traditionerna från de akterkabinbåtar som var så populära för en del år sedan.

320 ACC känns som en rymlig båt och när man går ombord slås man av de väl tilltagna utrymmena. En stor del av förklaringen ligger i alla ljusinsläpp: taket kan öppnas helt och hållet och i både för- och akterkabinen finns stora utrymmen för sovkojer. I standardutförande kan fem personer lätt övernatta i båten, men ytterligare 3-4 kojer kan skapas, bland annat ovanpå akterkabinen.

Marex 320 Aft Cabin finns med två olika dieselmotorer (Yanmars V8-diesel och Volvo Penta D4-300 hk). Den kostar från 2 350 000 kr.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Vikt: 5 200 kg
Djupgående: 1,00 m
Bränsletank: 490 liter
Motor: 220-353 hk
Info: www.marex.no

Spänningen är på topp i Nynäshamn. Vanliga folkraceseglare (SRS) har nu i helgen chansen att segla hem en ny bil i Hyundai Cup. Det är cirka 60 båtar på startlinjen med alltifrån Expresser till 40-fotare. Hamnen.se kommer att vara på plats och livesända från start till mål. America’s Cup-veteranen Lars Linger och Hamnens ankare Claes Olivecrona kommenterar från start till prisutdelning och det går att följa tre båtar live.

Sändningen börjar 10.40 och första starten går 10.45.

Inbäddningskoden är följande:

Alla livesändningar finns här: http://blurlive.solidtango.com/#live

Har man alla fyra fönster öppna samtidigt får man riktigt bra översikt av racet!

Info: www.hamnen.se

Söndag 26 augusti är det final på årets Öppna Varv på Orust. Det är öppet för besökare i hamnarna i Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön (Nord West & Najad). Dessutom arrangeras en båtmäsa i Kornhall, där fokus ligger på motorbåtar. Nästa helg blir det Allt på Sjön i Gustavsberg utanför Stockholm. Där visas över 260 nya båtar på den flytande båtmässan i Gustavbergs Hamn. Det är en ökning med 60 båtar jämfört med 2011.

Det märks vid bryggorna att båtbranschen har det tufft. Antalet nya båtar som visas på de olka platserna har gått ned, men det är förvånansvärt gott om nyheter i alla fall. Och med det härliga sensommarväder som Orust har haft de senaste dagarna har publiken strömmat till.

Öppna Varv är en kvalitetsmässa, där det bästa båtbranschen har att erbjuda visas upp. Därför väljer flera segel- och motorbåtstillverkare att visa sina nyheter och premiärer just där.

I år är över 20 nyheter anmälda, bland annat de svenska segelbåtarna Hallberg-Rassy 412 och SwedeStar 415 samt motorbåten Forbina 42 Fly.

Nya utställare på Öppna Varv
Bland de drygt 100 anmälda båtarna i Ellös finns en hel del nya utställare:
Agapi
Anytec
Diamond Yachts (Solaris)
Forbina
KGK Motor, (AMT, Beneteau, Capelli)
Life Yachts
Marinmäklarna (Grand Banks)
M-Craft Boats
Micore
Scandica of Sweden
VILM Yachts
Wan Wijk

Nyheter på Öppna Varv
Allures 45
Anytec 860 Cab
Beneteau Oceanis 45
Delta 26 Open
Fabola Diva 24 DC
Faurby 424E
Forbina 42 Fly
Hallberg-Rassy 412
J/111
Malö 37, 40 och 43
Nord West 430
RM 1260
Saga 365
Salona 35
Stormer Tugboat 70
SwedeStar 415
Viksund 395 St Cruz
Vilm 37
Vilm 41 DS
X-Yachts Xp 50

Najad och Nord West på Vindön
På Vindön visas både motor- och segelbåtar nos Nord West Najad under Öppna Varv 24–26 augusti.
– Vi kommer att visa Najads och Nord Wests modellprogram samt de begagnade båtar som vi har till salu. Besökarna kan få en guidad rundvisning i produktionen, säger Jessica Martinsson på Nord West Najad.
– Kommer man båtvägen finns gott om gästplatser i marinan. Det kommer även att finnas möjlighet för att köpa en lättare lunch.

60 båtar i sjön hos Kornhalls Varv
På Båtmässan i Kornhall 24–26 augusti visas ett stort antal båtar.
– Vi har som vanligt ett bra startfält inför mässan med cirka 60 båtar i sjön och ett antal utställare på land. För besökarna blir det även servering, mat, dryck och musik, säger Stefan Hellman på Nya Svensk Båtcenter AB.
www.batmassa-kornhall.se

Även bland tillbehörsutställarna märks ett ökat intresse med 65 företag anmälda, det är 20 stycken fler än ifjol. Allt detta gör att Allt på Sjön i Gustavsberg befäster sin ställning som Sveriges största flytande båtmässa.
För att kunna ta emot alla båtar kommer Sweboat, som arrangerar mässan, att lägga ut 220 meter tillfällig brygga i Arcona Yachts hamn i Gustavsberg.
På land finns de minsta och trailerbara båtarna och vid bryggorna är det fullt med motor- och segelbåtar från 15 till 65 fot. Allt från små vattenskotrar och dagseglare till stora lyxjakter. Bland de riktigt stora båtarna finns bland annat en Fleming 65:a , Princess V52 och Sense 55.
– Allt på Sjön är ett fantastiskt tillfälle för oss att visa upp oss och inspirera besökarna att idka båtliv, säger Patric Borén på Sweboat.
– Vi kommer att visa över 260 båtar från 60 olika företag och den utökade tillbehörsavdelningen rymmer nu 65 stycken utställare. Vi räknar med minst lika många besökare som ifjol, det vill säga över 20 000 personer, och vackert väder är beställt, avslutar Patric.
Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras den 31 augusti till 2 september. Fri entré och fri parkering. Mer information finns på www.alltpasjon.nu

Nu är den första räddningsbåten i en helt ny båtklass med minimal miljöpåverkan på plats och i drift i Stenungsund. Räddningsbåten, Rescue Lennart Wallenstam, har utvecklats av Sjöräddningssällskapet med hjälp av finansiering från Wallenstam. Båten är bland annat försedd med två stycken 300 hk Suzuki utombordsmotorer.

– Vi arbetar för att vara en engagerad samhällsmedborgare på olika sätt. Vårt engagemang i Sjöräddningssällskapet och bidrag till räddningsbåten Rescue Lennart Wallenstam är en självklarhet. De arbetar med en övergripande och viktig uppgift: att rädda liv till sjöss, säger vd Hans Wallenstam.

Rescue Lennart Wallenstam är ett resultat av Sjöräddningssällskapets utvärdering av en prototyp som testats under sammanlagt 800 timmar av 22 räddningsstationer runt om i landet.

Invändigt är räddningsbåten utrustad med det senaste inom navigation och andra tekniska hjälpmedel. Som exempel kan nämnas radar, elektroniska sjökort, VHF radio, satelitkompass, RAKEL och mycket mer. Mycket kraft har lagts på en ännu säkrare och bättre arbetsmiljö för sjöräddarna.

Rescue Lennart Wallenstam är donerad till RS Rörö, men är för tillfället på plats i Stenungsund eftersom det operativa behovet nu är större där.

Gudmor till räddningsbåten är Anna-Carin Wallenstam Berntsson.

Det blir gott om båt- och tillbehörsnyheter på Öppna Varv på Orust som hålls nu i helgen, 24–26 augusti. Öppna Varv är en kvalitetsmässa för båtar, där det bästa som båtbranschen har att erbjuda visas upp. Därför väljer flera segel- och motorbåtstillverkare att visa sina nyheter och premiärer just där. Även Kornhalls Varv anordnar båtutställning i helgen, där de visar nyheter från Bland andra Princess och Windy.

I år är över 20 nyheter anmälda till Öppna Varv, bland annat de svenska segelbåtarna Hallberg-Rassy 412 och SwedeStar 415 samt motorbåten Forbina 42 Fly.

– En nyhet för i år är att Najad har flyttat och visas på Vindön hos Nord West & Najad. Här kan besökarna få en rundvandring i produktionslokalerna och se hur båtarna byggs, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat för Öppna Varv.

I Henån har Bavia Yacht öppet hus och i Kungsviken visar Malö Yachts sina modeller.

Rundvandringar anordnas även hos Hallberg-Rassy i Ellös hela helgen. I Ellös finns förutom Hallberg-Rassys egna båtar över 110 båtar från inbjudna företag.

– En annan nyhet är att tältbyn har utökats och nu rymmer hela 90 marina tillbehörsutställare. Detta gör att Öppna Varv bekräftar sin ställning som västkustens största flytande båtmässa med över 150 visade nya båtar i fyra hamnar på Orust, säger Patric Borén.

Öppna Varv är öppet för publiken kl. 10–18 den 24–26 augusti. Det är fri entré och fri parkering.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Malö Yachts AB i Kungsviken, Nord West & Najad AB på Vindön samt Orust Kommun.

Mer information och utställarförteckning finns på www.oppnavarv.nu

Nya utställare på Öppna Varv
Bland de drygt 100 anmälda båtarna i Ellös finns en hel del nya utställare:
Agapi
Anytec
Diamond Yachts (Solaris)
Forbina
KGK Motor, (AMT, Beneteau, Capelli)
Life Yachts
Marinmäklarna (Grand Banks)
M-Craft Boats
Micore
Scandica of Sweden
VILM Yachts
Wan Wijk

Nyheter på Öppna Varv
Allures 45
Anytec 860 Cab
Beneteau Oceanis 45
Delta 26 Open
Fabola Diva 24 DC
Faurby 424E
Forbina 42 Fly
Hallberg-Rassy 412
J/111
Malö 37, 40 och 43
Nord West 430
RM 1260
Saga 365
Salona 35
Stormer Tugboat 70
SwedeStar 415
Viksund 395 St Cruz
Vilm 37
Vilm 41 DS
X-Yachts Xp 50

Najad och Nord West på Vindön
På Vindön visas både motor- och segelbåtar nos Nord West Najad under Öppna Varv 24–26 augusti.
– Vi kommer att visa Najads och Nord Wests modellprogram samt de begagnade båtar som vi har till salu. Besökarna kan få en guidad rundvisning i produktionen, säger Jessica Martinsson på Nord West Najad.
– Kommer man båtvägen finns gott om gästplatser i marinan. Det kommer även att finnas möjlighet för att köpa en lättare lunch.

60 båtar i sjön hos Kornhalls Varv
På Båtmässan i Kornhall 24–26 augusti visas ett stort antal båtar.
– Vi har som vanligt ett bra startfält inför mässan med cirka 60 båtar i sjön och ett antal utställare på land. För besökarna blir det även servering, mat, dryck och musik, säger Stefan Hellman på Nya Svensk Båtcenter AB.
www.batmassa-kornhall.se

Bilden: Öppna Varv i Ellös på Orust.

Lördag 25 augusti seglas DataCom Cup Sandhamn på Kanholmsfjärden utanför Värmdö. Efter sju deltävlingar omfattande bland andra ÅF Offshore Race och Tjörn Runt är det dags att kora totalsegraren i Avantime Cup. Prisutdelare är astronauten och seglaren Christer Fuglesang. Vinnaren i ORCi får en unik klocka från HALDA WATCH Co, Halda Space Discovery. Bästa team i SRS kommer lära sig hantera starka krafter även på land då de får en dags exklusiv förarutbildning på bana i en BMW 1-Serie M Coupé sponsrad av BMW.

Efter sex deltävlingar leder Blixt Pro Sailing på 39 poäng, följt av Epsilon Nemo, 30 och Boxer på 27 poäng. I DataCom Cup Sandhamn får vinnaren 15 poäng, vilket gör att Epsilon Nemo och Boxer måste göra allt de kan för att skapa avstånd till Blixt Pro Sailing som bland annat vann ÅF Offshore Race i juli.

I samband med kappseglingen bjuder Avantime Group och samarbetspartnern Bilia Group/BMW in till Sandhamn där besökarna bl.a. kan gå ombord på några av skärgårdens häftigaste båtar och mingla med såväl representanter från Avantime Group och våra samarbetspartners som tävlingsseglare, däribland astronauten Christer Fuglesang som seglar på Avantime 2.

Marina Marbella/Sea Ray visar motorbåtarna Sea Ray 395 Sundancer och Meridian 541 sedan. Dessutom är det möjligt att gå ombord på tävlingsbåten Avantime 2, en Finn Flyer 42 som räknas till de absolut snabbaste segelbåtarna i sin storlek.

Om Avantime Cup
Den främsta målsättningen med Avantime Cup är att öka intresset för havskappsegling i Sverige samt sprida havskappsegling till flera som vill ta steget att börja tävla och ha riktigt kul tillsammans på havet. 2012 ingår sju deltävlingar i Avantime Cup: Lidingö Runt, Ornö Runt, Sandhamn Open, ÅF Offshore Race, ORCi-VM i Helsingfors, Tjörn Runt och DataCom Cup Sandhamn. Bakom Avantime Cup står BMW Sverige, den digitala fullservicebyrån Avantime Group och IT-konsulten BOOL.

Ibfo: www.avantimecup.se

Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagarstävling. Om mindre än två veckor (3 september) avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö.

Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd.

Ö till Ö är en unik tävling som består av 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Av säkerhetsskäl tävlar man i tvåmannalag. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om finns inte.

Tävlingen avgörs nu för sjunde året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävling i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. En halvtimme efter att anmälningen öppnades i vintras var tävlingen fulltecknad.

Deltagarna startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 3 september. Att det är en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 37 500 kr.

Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
I år startar en av Sveriges största friidrottsprofiler Malin Ewerlöf-Krepp. Malin tävlar tillsammans med Stefan Ekström i mixedklassen. Stefan har deltagit i tre tidigare Ö till Ö, då i herrklassen.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras väg. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

För mer information, fullständiga startlistor och för att följa tävlingen besök www.otillo.se

Foto: Malcolm Hanes.

Nordiska Mästerskapet i Drake tar efter flera års uppehåll plats i Båstad 23 – 26 augusti. Danske Kronprinsen kom tvåa i SM 2011 och är på plats i helgens draktävlingar. Som erfaren drakseglare bidrar han med stort engagemang i tävlingen. Med 35 deltagare fylls Båstad av laddade seglarprofiler som sätter seglarkvalitet högst på önskelistan.

Åtta danska och 26 svenska båtar förväntas trängas på startlinjen utanför Båstad. Det var länge sedan ett NM gick av stapeln, år 2008 i Marstrand för att vara mer exakt. Nu är uppslutningen och intresset tillbaka. De senaste 15 åren har 100 nya Drakar registrerats i Sverige. Patrick Ståhle som är ordförande i Svensk Drakklubb tror det ökande antalet båtar beror på reglerna för hur en Drake får se ut och utrustas:

– Drake är en extrem entypsklass med hårda regler för hur båten får vara. De olika båtarna har mycket få skillnader sinsemellan. Genom att tävlingarna avgörs av hur bra besättningen hanterar båten istället för av båtens kvalitet eller utrustning, blir klassen väldigt rättvis. Jag tror det attraherar många mycket duktiga seglare med lång erfarenhet.

En av dessa erfarna seglare som också valt att segla just Drake är Kronprins Frederik av Danmark. I Båstad gör han inträde i Audi Dragon Cup för i år. Patrick Ståhle hälsar honom speciellt välkommen till regattan i Båstad:

– Det är jättekul att Kronprins Frederik kommer. Han kom tvåa i SM förra året och har stor erfarenhet av sporten. Han kommer tillföra både engagemang och trevligt umgänge.

Ställningen i Audi Dragon Cup, som består av fem Grand Prix, är tight. Göteborgsbåten Galejan med Johan Palmquist som skeppare leder med två poäng före Team Linda med Stefan Löhr i spetsen, tätt följd av Jacob Wallenbergs Team Ming. I helgens NM är både Team Linda och Team Galejan med och chansen finns nu att rycka ifrån Wallenberg en aning eftersom Ming inte startar i Båstad.

Dock ska man inte glömma Team Lumme med skeppare Patrik Salén som vann SM i Drake för tre veckor sedan. Lumme ligger just nu på en femteplats men har vunnit de två Grand Prix som de deltagit i. Grand Prix 2 i Marstrand stod de över men har ändå chans på vinst i hela Audi Dragon Cup genom att man får stryka ett resultat ur protokollet.

Epoca är ett helt nytt båtmärke som har tagits fram av bröderna Hans och Lars Wiklund, Nimbus Boats skapare. Bröderna har tillsammans med designern Ted Mannerfelt och båtbyggaren Thore Berntsson skapat en modern båt efter moderna krav. Den finns i två versioner; en öppen båt med soft top och en mer kupébetonad variant.

Båten är mycket modernt uppbyggd med skrov och hela övriga båten byggd med vakuuminjicering och limning. Hela båten byggs med hjälp av 50 formar. Den säljs komplett utrustad med bland annat vattentoalett i ett utrymme föröver.

Allt plast- och detaljarbete är i högsta klass, som det blir när en båtbyggare som Thore Berntsson utför hantverket. Hans signum är de snygga trädetaljer i böjlimmad valnöt som finns på flera platser, bland annat instrumentpanelen och stolarna.

– Epoca skapades efter de krav vi själva ställer på en båt. Den ska vara rymlig och enkel att hantera, men den behöver inte gå så snabbt. Med en marschfart på 20–25 knop har Epoca goda sjöegenskaper, säger Lars Wiklund till Båtliv.

Epoca har redan testats flitigt av bröderna Wiklund och båten är byggd i fem exemplar. Kommande helg visas den i Långedrag.

– Vår avsikt är inte att bli en volymproducent med Epoca. Vi har redan byggt upp ett framgångsrikt företag med Nimbus Boats. Men vi säljer Epoca till dem som är intresserade av en båt med nytänkande, säger Hans Wiklund.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,50 m
Bredd: 2,86 m
Vikt: 2 100 kg
Bränsletank: 200 liter
Vattentank: 70 liter
Antal personer: 8
Motor: Volvo Penta D3-200
Maxfart: 34 knop
Pris: 1 575 000 kr komplett utrustad.
Info: www.epocayachts.se

Foto: Henrik Ljungqvist.