Nyheter

Hösten är här och nu läggs båtarna snart upp på land igen. Risken för att råka ut för stöld ökar markant, och särskilt stöld av båtmotorn. Den största risken tar de som ställer upp sina båtar på fritidsstället, långt från sitt permanenta boende.

Mellan åren 2007 och 2011 anmäldes nära 1 300 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Och båtägarna ersattes med sammanlagt 57 miljoner kronor.

Flertalet av de som drabbas har sin båt på tomten till fritidsstället.

– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän på våren när det är dags för sjösättning, säger Rikard Elleberg, chef för båtavdelningen på Länsförsäkringar. Det bästa rådet är att ha båten inlåst inomhus där den inte syns eller att montera av motorn/drevet från båten om den skall förvaras utomhus. Och glöm inte att titta till båten även vintertid.

Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.

– Det är väldigt trist att komma ut till båten på våren och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor, säger Rikard Elleberg. Om det absolut inte går att låsa in båten, så är nästa råd att åtminstone låsa in motorn. Då finns ett hinder som gör det svårare för tjuvarna.

Stölderna är välorganiserade och det är professionella ligor som står för merparten av stölderna.

Länsförsäkringar har 83 000 båtar försäkrade, vilket ger en marknadsandel på 28,8 procent. De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 293 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 57 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2007-2012 (per den 111231):
Yamaha, 525 st
Mercury, 201 st
Suzuki, 194 st
Honda, 154 st
Evinrude, 54 st
Johnson. 58 st
Mariner, 38
Tohatsu, 63 st

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Lägg båten på en plats som du kan besöka kontinuerligt.
• Förvara båten/motorn inomhus.
• Samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Märk motorn med en stöldskyddsmärkning, gärna på flera ställen på motorn.

Båtsäsongen är inte över än, men snart är det dags att tänka på lämplig utrustning för att skydda båten i höst och vinter. Den snabba och enkla täckställningen EasyTec finns hos Byggplast & Båtprylars alla återförsäljare, däribland SeaSea-butikerna.

Bland nyheterna för i år märks en kraftigare formskuren 240 grams-presenning som ingår i det kompletta täckställningspaketet, där även stödben, rep och kniv medföljer.

Ställningen levereras i en 2 m lång bag och en speciellt utformad bag till presenningen. Täckställningen finns i fyra olika storlekar för båtar på 4–9 meter. Pris från 1 690 kr.

Info: www.rapidmarin.se

P66 Multi från norska Askeladden är en ganska stor och öppen båt som kan anpassas efter båtägarens behov med hjälp av moduler. Den kan bli en styrhusbåt eller en stor helt öppen båt lämplig för fiske och transporter.

I sin enklaste version är P66 Multi en kraftig, öppen skärgårdsjeep med extra stor durkyta. På bilderna här intill ses båten i sina olika varianter.

Den dubbla styrkonsollen kan placeras där båtägaren vill; i aktern eller föröver. P66 Multi kan även utrustas med flera moduler efter behov.

Bland standardtillvalen finns bland annat fisktank, utrustning för fiske med garn eller tinor, lift, dieselvärmare, däckspolning, bogpropeller och mycket annat.

P66 kan utrustas med 200 eller 500 liter fisketank med en kraftig cirkulationspump. Båten har även fem stora luckor i durken som ger extra stora möjligheter för att ta med last elelr utrustning.

Askeladden P66 Multi är byggd för utombordsmotor.

Info: www.askeladden.no

Den nya svenska segelbåten SwedeStar 415 har haft premiär på de flytande båtmässorna på Orust (Ellös) och i Gustavsberg. Nu är det även dags för norsk premiär, vilket sker på norra Europas största flytande båtmässa utanför Oslo. Mässan hålls kommande helg.

Pressmeddelande:

Lidköpings Båtsnickeri AB premiärvisar sin nya 41-fotare, SwedeStar 415 i Ellös på Orust, Gustavsberg i Stockholm och Sandvika i Oslo. Konstruktör är Håkan Södergren, som också har ritat föregångaren, SwedeStar 370.

Tre Båtar i En – Familj, Cruising och Regatta
SwedeStar 415 är en uppföljare till SwedeStar 370, som varvet introducerade 2006. SwedeStar 415 är av samma koncept, men erbjuder genom sin storlek, mer komfort och fart. Linjerna är eleganta och moderna, som kombinerar goda segelegenskaper (Lys ca 1,37) med trygghet, säkerhet och funktion. Avsikten är ett brett användnings-område för familj-, cruising- och regattasegling. Det ger ägaren möjlighet att anpassa båten, när familjen, tiden och intressen förändras.

Funktionen och säkerheten följer samma koncept som SwedeStar 370. Du rör dig obehindrat ombord på ett rent däck, flushade skylights, dolda kontrollinor till sittbrunn och brett skarndäck. Peke i fören och en öppning i aktern – som kan stängas till – gör det lätt att komma av och på båten. Sittbrunnen är lagom stor och rymmer 6 personer runt sittbrunnsbordet. Hon seglas enkelt av en till två personer. En ratt (dia 140cm), ger en enkel och direkt styrning med fingertoppskänsla. Det är förberett för vindruta.

Svensk båtbyggartradition. Inredningen tillverkas i det egna snickeriet i Lidköping i en mycket hög kvalitet, helt jämförbar med de berömda Orustvarven. Madrasser och dynor är 12 cm tjocka. Träslaget är mahogny, men erbjuds som tillval också i ek eller teak.

Standardbåten är fullt semesterklar, utrustningen riklig och omfattar bl. a. elektrisk självslående rullfock integrerad i stäven, Tape-Drive segel, elektrisk toalettsits, LED-belysning, batteriladdare, 230 voltsystem, värmare, kyl, dusch, varmvatten, logg, lod, vind mm. Även valet mellan 2 eller 3 kabiner, traditionellt navigationsbord eller stånav, ingår utan tilläggskostnad.

Teknisk specifikation
Längd 12,61 m
Längd i vattenlinjen 11,30 m
Bredd 3,75 m
Djupgående 2,07 m
Vikt 8,2 ton
Blyköl 3,3 ton (41%)
Storsegel 55,3 m2
Fock (självslående) 38,2 m2
Motor Volvo 40 hk/segelbåtsdrev
Masthöjd över vattnet 19,65 m

Info: www.swedestar.se

Det blev tronskifte i Ö till Ö – dvs löpning och simning från Sandhamn till Utö – när Magnus Olander och Lennart Moberg, Team Ica Kvantum Tyresö, vann före fjolårssegrarna Antti Antonov och Björn Englund.

– Vi vände oss om hela tiden i slutet. Vi kände oss verkligen jagade, säger segrarna som ändå hade en segermarginal på 8 minuter och 44 sekunder.

Paret Olander/Moberg, som båda är 32 år från Stockholm, var snabbast över de cirka 65 kilometerna mellan Sandhamn och Utö i Stockholms skärgård, dvs en sträcka som motsvarar närmare två Lidingölopp och 3,5 Vandbrosimningar i en följd. 20 öar och lika många vatten ska avverkas. Segertiden blev 9 timmar 11 minuter och 58 sekunder.

– Jag brukar aldrig vara nöjd. Men idag är jag det, säger Magnus Olander som tillsammans med Lennart får dela en segercheck på 37 500 kr.

Starten gick i gryningen på Sandhamn. Det var en fantastik morgon med 15 grader i luften och 17 i vattnet. Men trots den tidiga timmen så fanns redan en stabil vind som gjorde simning i öppet vatten riktigt besvärlig. Men några som behärskade vågorna var segerduon.

– Vi gick upp i ledningen på den tuffa långa simningen på 1400 m mitt i loppet. Men vi trodde att de andra skulle komma ikapp. Det var först i gruvbyn, några hundra meter från mål, som vi förstod att det skulle hålla, säger segrarna och även Antti som blev tvåa trodde att de framme i täten skulle krokna.

– Vi trodde nog att med vår rutin skulle gneta ikapp dem på den nästan två mil långa löpningen på Ornö. Men det gjorde vi inte. Vi sa tillvarandra att ”fan vi ser dom ju aldrig”, säger Antti Antonov som dock kan trösta sig med att hans och Björns segertid från i fjol på 9.07.24 fortfarande är banrekord med 4.30 minuters marginal.

– Segrarna var grymt starka och värdiga vinnare. Men jag är inte jätteledsen för att de inte slog vårt banrekord från i fjol, säger Antti och skrattar.

Foto: Malcolm Hanes.

Info: www.otillo.se

Trenden med elektriskt öppningsbara takluckor ökar allt mer. Först kom större sportbåtar med denna eleganta och praktiska lösning och nu har turen även kommit till lite mindre båtar. Askeladden P80 Weekend är en av de senaste båtarna som utrustas med “Elektrisk Twin Cabriolet tak”.

Askeladdens lösning på luckidén för kupébåtar som P80 Weekend verkar väldigt praktisk. Luckan kan öppnas eller stängas helt på endast några sekunder.

Fördelarna med en öppningsbar lucka (eltak) är flera. I båtar som inte har flybridge får man ändå in ljus och rymd i båten när luckan öppnas och om vädret blir sämre är det enkelt att stänga till taket.

Taket i Askeladden P80 Weekend består av två sektioner som kan öppnas oberoende av varandra. besättningen kan välja att öppna för- elelr akterut elelr att öppna båda luckorna samtidigt. Som extra tillbehör levereras båten även med kapellvägg i aktern av kupén.

Båten visas för första gången på Oslos flytande båtmässa – Båter i Sjøen – Oslo, som hålls 6 – 9 september.

Info: www.askeladden.no

Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagarstävling. Måndagen 3 september avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd.

Ö till Ö är en unik tävling som består av 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Av säkerhetsskäl tävlar man i tvåmannalag. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om finns inte.

Tävlingen avgörs nu för sjunde året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävling i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. En halvtimme efter att anmälningen öppnades i vintras var tävlingen fulltecknad.

Deltagarna startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 3 september. Att det är en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 37 500 kr.

Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
I år startar en av Sveriges största friidrottsprofiler Malin Ewerlöf-Krepp. Malin tävlar tillsammans med Stefan Ekström i mixedklassen. Stefan har deltagit i tre tidigare Ö till Ö, då i herrklassen.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras väg. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

För mer information, fullständiga startlistor och för att följa tävlingen besök www.otillo.se

Foto: Malcolm Hanes.

Örebro-Kumla Jetski Racing Club bjöd på strålande solsken och spännande jetski action när sista deltävlingen och finalen i Svenska Cupen kördes i helgen utanför Kumla.

De snabbaste och tuffaste GP klasserna vanns av Pontus Andersson (Ski GP) och Johan Johansson (Runabout GP), båda från Orust. Johan stod även som vinnare i klassen Runabout Stock. Kristian Stenborg från Orust vann Runabout N/A.

I klassen Ski Veteran har Joakim Pfeffer från Vallentuna briljerat under säsongen och vunnit alla tävlingar. Jessica Borgström, Orust, vann med stor marginal i damklassen.

De populäraste klasserna med flest deltagare är Ski-Lite och Ski-Junior. Här har norrmännen visat framfötterna och vanns av Stian Schjetlein samt Ulrik Berntsen, båda från Norge.

Resultat:
Ski Junior
1 Ulrik Berntsen, Nor 440p
2 Sondre Liseth, Nor 435p
3 Daniel Svae Andersen, Nor 399p
Ski Lite
1 Stian Schjetlein, Nor 447p
2 JessicaBorgström, Orust 370p
3 Mats Örtendahl, Orust 305p
Ski GP
1 Pontus Andersson, Orust 452p
2 Stian Schjetlein, Nor 395p
3 Eric Jacobsson, Tibro 361p
Ski Veteran
1 Joakim Pfeffer, Vallentuna 473p
2 Annette Ärlegård, Kumla 404p
3 Tommy Jacobsson, Tibro 352p
Ski Dam
1 Jessica Borgström, Orust 480p
2 Jonna Borgström, Orust 399p
3 Sandra Borgström, Orust 377p
Runabout Stock N/A
1 Kristian Stenborg, Orust 454p
2 Christian Cagnard, Lysekil 426p
3 Peter Lyrstrand, Orust 413p
Runabout Stock
1 Johan Johansson, Stenungsund 454p
2 Carl Falkbrandt, Täby 382p
3 Kristian Stenborg, Orust 335p
Runabout GP
1 Johan Johansson, Stenungsund 435p
2 Carl Falkbrandt, Täby 371p
3 Lars Åkerblom, Orust 276p

Sailstar utbildar barn, ungdom och vuxna i segling och alla seglar i jolle, där lär man sig snabbast. Sailstar har verkat i tre år, sedan 2010, och har redan hunnit utbilda 500 personer i segling.

Danielle Hernberg blev den 500:e deltagaren sedan starten på grundkursen 17-19 augusti 2012. Sailstar gratulerade Danielle med en Sailstarjacka!

“Våra kurser är populära, i år arrangerade vi 24 kurser med totalt cirka 180 personer på kurserna. Nästan alla kurser är grundkurser, någon enstaka är fortsättning och vi har även genomfört en eskader under året”, berättar Tomas Sandström, ledare på Sailstar.

“I år liksom förra året bedrev vi utbildning i Skärgårdsstad, Linanäs och på Gistholmen i Stockholms skärgård. Totalt har vi varit 10 ledare som arbetat med seglarutbildningen och av våra deltagare är cirka tre femtedelar barngrupper indelade i Brisarna för de yngre och Kulingarna för de äldre. Övriga kurser är grundkurser för ungdom och vuxna, de kurserna är tre eller fyra dagar och det är häpnadsväckande hur mycket de lär sig på de kurserna. Efter tre dagar kan alla rigga sin jolle, sjösätta och segla runt en ö och ett par märken och komma tillbaks till stranden. Vi utbildar enbart i jollar. Vi seglar tvåmansjollen RS Feva och enmansjollarna RS Tera och Laser Bug, även kurserna för vuxna.”

“För nästa år så letar Sailstar efter fler platser att arrangera seglarskola på, gärna åt eller tillsammans med en lokal klubb och vi kan även erbjuda vårt koncept som franchise för andra”, fortsätter Tomas Sandström.

Sailstar är en kommersiell seglarskola som förutom seglarskolor även genomför event i segeljollar, svensexor har varit ett återkommande inslag. Kurserna startar i juni och avslutas i augusti.

Info: www.sailstar.se

Italienska Strider 15 är det allra senaste från en båttillverkare som totalt har sju modeler på 8–15 meter. Alla modellerna har liknande design men olika specifikationer beroende på längd och bredd. Det här nya projektet kallas ”Individual Class” och bär tydliga spår av en riktigt sportig RIB.

Trots att båten har walk around däck är utrymmet i kabinen, pentryt och badrummet två meter högt. En king size bädd finns i fören och en mindre barnbädd är placerad akterut.

Stora delar av båten kan förvandlas med hjälp av hydraulik, bland annat så att akterdäcket får skydd av ett stort kapell. En biminitop kan också monteras på båten med lättvikts kolfiberstöd.

Både soldäcket och badplattformen är minst sagt rejält tilltagna, vilket framgår av bilden. Den lätta T-top som ger föraren och passagerare skugga är tillverkad med vakuuminjicering. Som extra skydd har både föraren och tre passagerare gott skydd av väl stoppade stolar.

Strider 15 har konstruerats för att kunna köra riktigt långa distanser med en marschfart på 40 knop. Maxfarten är 44 knop med två stycken Cummins turbo dieselmotorer, Cummins QSC 8.3, som vardera ger 600 hk.

Tekniska specifikationer
Varv: Sacs Marine
Design: Christian Grande DesignWorks
Längd: 15,30 m
Bredd: 4,50 m
Djupgående: 0,80 m
Bränsletank: 960 liter
Vattentank: 150 liter
Vikt: 11,6 ton
Persone: 10
Kojer: 4
Toppfart: 44 knop
Marschfart: 40 knop
Motorer: 2 x 600 hk Cummins HO GS
Framdrift: Arneson Surface Drive (ytskärande drev)
CE-klass: B
Info: www.sacsmarine.it

Kommentarer

JR 21:54:20 2012-09-03

Nu vet jag vad jag ska önska mig i julklapp!

Hamnen.se har gjort en annorlunda spaning om överlevarna i marnbranschen. Uppgiften är inte helt enkel, men teamet från Hamnen.se tar sig an den med stor enusiasm. Vad är bäst att satsa på – tradition eller innovation? Småbåtar eller mångmiljonklassen? Claes “Oliven” Olivecrona spanar läget på båtmässan Allt på Sjön som äger rum nu i helgen.

Se filmen:


Ett stjärnlag med solister med bland andra barytonen Trond Halstein Moe och mezzosopranen Angelica Voje mönstrar på MS Trollfjord och seglatsen ”Opera under polarhimlen” i oktober.

För femte året i rad arrangerar Hurtigruten en operaseglats. Varje år har gäster och publik längs Hurtigruten-leden fått uppleva stämningsfulla konserter med musiker och solister av mycket hög konstnärlig klass.

Jubileumsturen mellan den 29 oktober och den 4 november med MS Trollfjord är inget undantag. I samarbete med Norska operan har vi på höstens seglats från Bergen till Kirkenes med oss ett stjärnlag med solister, alla med framgång på såväl nationella som internationella operascener. Flera av dem har även skapat stor konst ombord på Hurtigruten vid tidigare tillfällen.

I år har vi extra stort nöje att önska den internationellt kända barytonen Trond Halstein Moe välkommen ombord på MS Trollfjord som jungman. Även i år kommer den förra operachefen Björn Simensen att kunna upplevas i fri dressyr som utmärkt konferencier i god form.

Vi kommer att bjuda på konserter ombord med världens vackraste kust som kuliss, i år dekorerad med höstens fantastiska färgspel. Repertoaren består liksom tidigare år av kända arior från operor, operetter och musikaler. Solisterna ackompanjeras av pianisterna Tore Dingstad och Helge Evju, båda med lång erfarenhet och med bakgrund i Norska operan.

Som en del av programmet på årets operaseglats arrangerar Hurtigruten, i samarbete med Nordnorsk Opera och Symfoniorkester, en konsert i Ishavskatedralen vid ankomsten i Tromsö den 2 november. Programmet bjuder på musikaliska pärlor av kända kompositörer som Benjamin, Dowland och Mozart. Tromsös kammarorkester leds, tillfället till ära, av dirigenten och solisten Wolfram Christ, en av de främsta altviolinisterna i Europa.

Vi kommer även att arrangera en helt unik konsertupplevelse på självaste Nordkapsplatån. En mer spektakulär inramning för en operakonsert får man leta efter!

Solister på Operaseglatsen 2012:
Sopraner: Anne Wiik Larssen och Gunda Marie Bruce
Mezzosopran: Angelica Voje
Tenorer: Helge Rønning och David Fielder
Baryton: Trond Halstein Moe
Piano: Tore Dingstad och Helge Evju
Konferencier: Björn Simensen
Operaseglatsen med MS Trollfjord följer den vanliga resplanen.

Info: www.hurtigruten.se

Hurtigruten kan glädja alla operafantaster med ytterligare en kulturbegivenhet ombord. Redan i januari 2013 är det dags för en ny operaseglats, den här gången med MS Midnatsol på väg till resemässan i Oslo. De kulturella inslagen börjar vid avgången i Trondheim den 6 januari på den sydgående resan. Fartyget ankommer huvudstaden den 9 januari för att delta på resemässan. Hurtigruten återkommer med detaljer kring programmet och inte minst med solisterna på operaseglatsen mellan Trondheim och Oslo.

Väderförhållandena prövade seglarna rejält i helgens Nordiska Mästerskap i Drake. Rutinerade danska Team African Queen lyckades trotsa förhållandena och ta hem guldmedaljen. I konkurrensen fanns även danske kronprinsen som deltog med båten White Lady och placerade sig högt i listan. Han berättar om sin passion för drake i en intervju i programmet Segling i TV4 Sport 22.00 igår kväll.

32 båtar startade i helgens Grand Prix 4 i Audi Dragon Cup som denna gång också var NM i Båstad. Platsen var Båstad som till en början erbjöd mycket lätt vind och sol till fördel för de mer lättviktiga besättningarna. Men fler väderutmaningar var att vänta. Kraftigt regn och vridande vindar testade besättningarnas seglarkompetens och erfarenhet.

Bästa svensk blev Team Sweet Alice med Hans Liljeblad som skeppare som erövrade silvermedaljen. Guldet vann en av favoriterna i tävlingen; danska Team African Queen med skeppare Jørgen Schønherr vid rodret. Även bronset blev danskt, Team Out of Bounce med Jens Christensen som skeppare var tre poäng ifrån silvret och fick nöja sig med bronset.

Som tredje bästa dansk kom kronprins Frederik av Danmark med båten White Lady. Kronprinsen är en av de yngre rorsmännen i klassen och i en längre intervju i programmet Segling i TV4 Sport berättar han att det var tack vare hans pappa som han fick intresse för just segling med drake. Han berättar också om hans recept för goda prestationer i segling.

Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se.

Med projektet Levande kust vill BalticSea2020 kunna visa att det är möjligt att restaurera utsatta viksystem så att de återfår klart vatten, ett naturligt fisksamhälle och syrerika bottnar. I Björnöfjärdens viksystem på Ingarö i Värmdö kommun kommer projektet genomföra olika åtgärder för att lösa problem orsakade av övergödning. Nu har projektet startat den första åtgärden i viken; fosforfällning för att binda fosfor i bottensedimenten.

År 2011 startade BalticSea2020 projektet Levande kust, med målet att genomföra åtgärder för att motverka övergödning och dess effekter i Östersjöns kustvikar. Att klara visionen om god ekologisk status är en utmaning. Både nutida belastning och den historiska skulden av näringsämnen är stor. För att lyckas krävs konkreta och kraftfulla åtgärder, både på land och i vattnet.

Efter noggranna undersökningar har det visat sig att Björnöfjärden och Säbyviken på Ingarö i Värmdö kommun är i behov av restaurering.

– Viksystemet kan ses som ett ”Östersjön i miniatyr” då det är höga halter av näringsämnen och stor utbredning av syrefria bottnar, vilket är tydliga övergödningssymptom. Med det här projektet vill vi visa att det går att förbättra den ekologiska statusen i kustvikar, och minska övergödningen, säger Linda Kumblad, projektledare Levande kust, BalticSea2020.

För att minska övergödningen behöver, förutom minskade utsläpp till viken, överflödig fosfor bindas fast i botten. I augusti inleddes aluminiumbehandling av fjärdens botten; en åtgärd där en aluminiumlösning blandas ner i bottensedimenten för att förstärka den naturliga fosforbindningen, så att botten kan binda mer fosfor. Aluminiumlösningen som används är samma ämne som används vid dricksvattenrening i våra större vattenverk. Metoden är effektiv och behandlingen har använts för att fastlägga fosfor i sjöar under drygt 40 år i Sverige, såväl som USA och i Europa. Åtgärden utförs av Vattenresurs AB.

– Att binda fosfor i vikens bottensediment är den första åtgärden som genomförs i projektet, men för att klara av att förbättra den ekologiska statusen i viken krävs det både åtgärder på land och i vattnet. Andra åtgärder som är planerade är bland annat att bidra till att minska tillförseln av näringsämnen från enskilda avlopp och diken, samt att återställa ett naturligt fisksamhälle, säger Emil Rydin, projektledare Levande kust, BalticSea2020.

Övergödning beror på utsläpp av näringsämnen (fosfor och kväve) som bidrar till algblomningar som i sin tur bidrar till döda bottnar när de bryts ner. De minskade rovfiskbestånden förstärker dessa effekter. En minskning av fosfor i bottenvattnet ger minskad tillväxt av alger, vilket så småningom bidrar till en bättre syresituation i bottenvattnet och att bottendjur och fisk återigen kommer att trivas i viken.

– Vi förväntar oss att de första åtgärdseffekterna kan ses i viken redan om ett år. Sen kommer viken att successivt att bli bättre. Om fyra till fem år bedömer vi att viken kommer att återfå en god ekologisk status, säger Linda Kumblad.

För mer information om aluminiumbehandling, besök Vattenresurs hemsida – www.vattenresurs.se. Du hittar även mer information om åtgärden på BalticSea2020s hemsida – www.balticsea2020.org.

Den gångna helgens F2 Europa mästerskap i Auronzo, Italien, bjöd som vanligt på spänning och dramatik. Fjolårets titelhållare och likaväl världsmästare Erik Stark visade återigen sin styrka som båtförare och fick efter en påkörning i andra heatet starta med en reparerad båt på femtonde plats.

Efter otroligt snabb körning rundad Erik alla andra tävlanden vid utkanten av banan och kom ut som nummer ett redan innan första varvet var kört, han höll sedan ledningen hela vägen in i mål.

Vid sista finalheatet från pole position körde Erik sin vanliga snabba körstil och kunde lugnt hålla de andra bakom sig in över mållinjen och säkra den andra EM titel i sin F2 karriär.

Mer info: www.svera.org

Joakim Pfeffer, Christian Cagnard och Jonna Borgström är årets svenska Nordiska Mästare. Joakim som tävlar i klassen jetski veteran var snabbast runt i alla tre heaten på sin Hydrospace S4 och vann före Arturs Brencis från Lettland och svenska Annette Ärlegård.

I klassen Runabout N/A visade Christian Cagnard hur snabb hans Yamaha Gpr 1300 kan vara med rätt förare, han vann före landsmannen och klubbkamraten Peter Lyrstrand.

Jonna Borgström körde sin snabba Hydrospace S4 till vinst framför kusinen Jessica Borgström och trean, syster Sofie Borgström.

Staden Drammen i Norge bjöd som vanligt på spännande blött action på vattnet, soligt väder och underhållande festival på land med den årliga Elve-festivalen. Vi ser nu fram emot 2013 när Sverige står som värdland för nästa Nordiska Mästerskap. Men först har vi SM finalen som körs kommande helg utanför Kumla, 1-2 september.

Mer info: www.svera.org

Chris-Crafts flaggskepp Corsair 36 lanseras med ny design, högre komfort, fler valmöjligheter och vassare detaljer. En kraftigt förbättrad och förlängd skylight gör också vistelsen ombord ännu trevligare och ljusare.

– Designlyftet på Corsair 36 har gjort båten betydligt roligare att köra och mer lustfylld att vistas på. Med den förbättrade och förlängda skylighten har salongen och kojplatsen under fördäcket fått betydligt mer ljus, vilket gör att den känns mer hemtrevlig, öppen och rymlig. Den typiska ‘under däcket’-känslan försvinner. Även styrbryggan har fått sig en rejäl ansiktslyftning med skräddarsydd kromad vindruta och Chris-Crafts unika instrumentbräda, konstaterar Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den förlängda och teakomgärdade skylighten löper nu längs med hela fördäcket. Andra nyheter på Corsair 36 är möjligheten att med en knapptryckning elektronisk fälla upp ett bord till cocktailhöjd i aktern och med ytterligare en knapptryckning höja bordet upp till middagshöjd. När middagen avslutats sänks bordet, nästan omärkligt, ned och göms under durken genom ännu en knapptryckning. Fler elektroniskt styrda finesser är biminitopen som också expanderas med en knapptryckning, liksom motorluckan som med en knapp öppnas för smidig åtkomst till motorn och alla dess detaljer.

Corsair 36 är med sina 11,63 meter (inklusive badbrygga) Chris-Crafts största modell. Båten har en helt öppen sittbrunn i klassisk sportig Chris-Craft-stil och under däck möts du av frikostig lyx, toppmodern utrustning och spatiösa utrymmen. I främre kabin har du 1,90 meter full ståhöjd och midskepps finns en separat kupé med rymlig dubbelkoj. Fyra vuxna sover mycket bekvämt i båten. Med dubbla 8,2 liters-motorer som tillsammans ger 860 hästkrafter är det en enormt kraftfull känsla att ge full gas på Corsair 36:an.

Grunddesignen på Corsair 36 och dess skrov följer det traditionella racerkonceptet som så tydligt förknippas med och framhäver Chris-Crafts särprägel. Det gör även båten extremt snabb trots sina dryga 7 ton (torrvikt). Med en 20 graders bottenvinkel och dubbla 430 hk Mercury-motorer går den från 0 till 17 knop på knappa 4,5 sekunder och ger en toppfart på cirka 42 knop.

Egenskaper och teknik
• Toppfart: 40-41,7 knop @ 5000 RPM
• Marschfart: 25 knop @ 3500 RPM
• Räckvidd @ cruise-fart: 373 km
• Glasfiberbaserad badbrygga med badstege.
• Specialanpassad vindruta med Solex-glas och genomgång till fördäck.
• Diamantmönstrat halkskydd på alla däck och gångar.
• Specialanpassad bimini-top med dold förvaring under aktern.
• Kromad instrumentpanel med Chris-Crafts skräddarsydda mätare.
• Specialanpassad och justerbar ratt i mahogny och rostfritt stål.
• Infälld wet bar, diskho och skärbord samt kyl och frys ovan däck.
• Komfortabel och väl tilltagen U-formad aktersoffa med ett monteringsbart extrasäte som kan placeras över aktergången då man vill ha en hel U-soffa.
• Varm- och kallvattendusch ovan däck i aktern.
• Teak på fördäcket och som tillval för durken i aktern.
• Fullt utrustat pentry.
• V-formad exklusiv dinette/salong, med nedsänkbart bord, som enkelt omvandlas till en väl tilltagen dubbelkoj.
• Toalett och dusch.
• Separat Captains Cabin med dubbelkoj (midskepps).
• Tre års Chris-Care Protection Plan.

Info: www.vatt.se

Med start fredag 31 augusti är det dags för den andra upplagan av båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg. Mässan är öppen till och med söndag och bjuder på över 265 båtar, som visas vid bryggorna i Gustavsberg, Det innebär en ökning med 60 båtar jämfört med 2011.

Under tre dagar kommer över 265 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från dagseglare och vattenskotrar till motor- och segelbåtar i 65-fotsklassen. Av dessa är 37 st. Sverige- eller världsnyheter.

Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 77 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör Allt på Sjön i Gustavberg till Sveriges största flytande båtmässa.

För att kunna ta emot alla båtar kommer Sweboat, som arrangerar mässan, att lägga ut 220 meter tillfällig brygga i Arcona Yachts hamn i Gustavsberg.

– Vår målsättning är att Allt på Sjön i Gustavberg ska vara så bred som möjligt och visa upp allt som båtlivet har att erbjuda. Vi vänder oss både till dem som är nyfikna på båtlivet och de som redan upptäckt hur fantastiskt det är, säger Patric Borén, projektledare för mässan.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras den 31 augusti till 2 september, kl. 10-18 alla dagar. Fri entré och parkering!

Mer information och utställarförteckning finns på www.alltpasjon.nu

I hamnområdet finns även en mängd intressanta butiker, museum och outlets som har öppet hela helgen med mässerbjudanden. Bland andra Iittala Hackman Rörstrand, Orrefors KostaBoda, Ateljebutiken och Gustavsbergs Porslinsmuseum.

Kommentarer

Anki Lundqvist 15:37:05 2012-08-31

Ser fram emot en trevlig dag på mässan. Har tidigare varit på Orust och uppskattar att det är gratis inträde och parkering.

Viking Lines nya fartyg som levereras i januari 2013 blir en milstolpe ur miljösynpunkt. M/S Viking Grace har redan uppmärksammats globalt genom att hon blir världens första större passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas (Liquefied Natural Gas, LNG). Detta är det renaste fossila bränsle som finns i dag och ger stora miljövinster.

Viking Line har målmedvetet planerat bygget av Viking Grace så att bästa teknik har kunnat användas i syfte att uppnå en renare miljö enligt principen om hållbar utveckling. Inom samtliga områden har optimala miljölösningar eftersträvats.

Hydrodynamiskt skrov minimerar svall
Fartyget har en hydrodynamiskt optimerad skrovform och högeffektiv framdrivningsteknik som sparar energi. Stort utvecklingsarbete ligger bakom skrovets utformning för att minimera svallvågor.

I den dagliga ombordverksamheten är återvinning och resursoptimering ledorden.

– Havsmiljön i våra skärgårdar är lika bedårande för semestrande familjer som den alltid varit, men vi har insett att vi bör ta ett större ansvar för miljön. Miljöriskerna och hoten som berör Östersjön som ett innanhav är välkända bland dagens resenärer. Kunderna har rätt att kräva att det vi gör är mer hållbart i det långa perspektivet. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda kunderna ett miljövänligare alternativ i trafiken mellan Finland och Sverige, säger sjökapten Henrik Grönvik, befälhavare på M/S Viking Grace.

Viking Grace byggs enligt Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships 2009 som övervakas av klassificeringssällskapet Lloyds Register. Konventionens regler omfattar ett fartygs hela livscykel samt hanteringen vid återvinningsanläggningarna av framför allt farliga material och ämnen.

LNG reducerar utsläpp radikalt
LNG, Liquefied Natural Gas, som bränsle är världsunikt för ett passagerarfartyg av Viking Graces storlek. Naturgasen ger väsentligt mindre skadliga utsläpp. Kväveutsläppen och partiklar reduceras med 85 procent och växthusgaserna med 15 procent. Svavel är praktiskt taget noll. LNG förvaras i lågtryckstankar som är dubbelmantlade samt placerade utomhus i aktern. Dessa tankas av ett LNG supply-fartyg. Naturgasen levereras nedkyld till minus 162 grader i flytande form, varvid den i volym upptar 600 gånger mindre utrymme jämfört med i gasform. Naturgas är lättare än luft och vid ett eventuellt läckage utomhus ventileras den automatiskt bort. Gasrören är dubbelmantlade, vilket betyder att ingen gas släpps ut i maskinrum vid ett eventuellt läckage.

Miljön hög prioritet ombord
Tack vare de senaste tekniska och operativa lösningarna har miljöaspekten kunnat prioriteras för att ge såväl miljö- som kostnadsbesparingar. Arbetet med att optimera resurserna sker inom alla avdelningar på Viking Grace.

Här kan nämnas:
• Energiförbrukningen som minimerar utsläpp i luften
• Vattenförbrukningen i syfte att minimera avfallsvattenmängden
• Avfallshanteringen för att minimera mängden avfall samt återanvända eller sortera avfall
• Användningen av kemikalier för att minska antalet produkter i möjligaste mån använda rätt dosering (miljövänliga alternativ prioriteras)
• Undvikandet av engångsprodukter eller sådana med kort livslängd

Liksom på Viking Lines övriga fartyg pumpas allt avfallsvatten i land. Giftfria bottenfärger används vid målning och skroven rengörs manuellt flera gånger per år av dykare. Specialdesignade sopstationer med sorteringsfack finns placerade i trapphusen i anslutning till hyttavdelningarna. Personalens arbetskläder samt en del artiklar, till exempelvis hytterna, är framtagna av företaget Touch-Point Oy, ett företag som arbetar för hållbar utveckling.

Miljöhänsyn i restaurang och kök
I restaurangerna används inte engångskärl och man minimerar användningen av engångsförpackningar. Mjölk serveras i kannor, socker i ströare och så vidare. Glas, kartong, plast, metall, aluminium, matavfall och kontorspapper sorteras. I stället för att servera vatten på flaska används eget kolsyrat och filtrerat vatten i flaskor som återvinns.

Kökens utrustning övervakas och styrs av ett ”Galley Energy Management-system”, vilket bidrar till en energibesparing på omkring 20 procent jämfört med konventionell utrustning. Viking Grace är första fartyget i världen att utnyttja detta system. Närproducerad mat prioriteras då menyerna planeras. Vid upphandling av livsmedel eftersträvas så lite emballage som möjligt. Matavfallet separeras och tas i land för att bli biogas och jord. Använd friteringsolja tas tillvara för återvinning.

Fartygets hotell-, spa- och konferensverksamhet
Städningsrutinerna är en omfattande verksamhet ombord. I städpersonalens instruktioner framgår att inte bara användning av kemikalier och vatten utan även av belysning och luftkonditionering ska ske på ett miljöekonomiskt sätt. Städning med ångmaskin sparar såväl vatten som tvättmedel.

I hytterna finns vattensparande duschar och kranar, toaletterna är vattensnåla och samtliga urinoarer är vattenlösa. Hytterna är försedda med Philips TV-apparater tillverkade enligt EcoDesignprincip (lägre vikt, effektivare förpackning och bättre återvinningsegenskaper).

På konferensavdelningen följs självfallet också företagets allmänna miljöpolicy och man strävar efter att så långt som möjligt använda returmaterial i den konferensutrustning som förbrukas. I spa-avdelningen sker uppvärmningen av bastuaggregat och poolvatten på bästa sätt ur energisynpunkt. Duscharna har vattenbesparande munstycken alternativt vattenbesparande duschar. De produkter som används i spa-avdelningens behandlingar är ekologiska.

Underhållning, AV-teknik och taxfree
Även här gäller att förbrukningen av energi, vatten och kemikalier utnyttjas på miljömässigt bästa sätt. I stället för kryssningsprogram på papper visas detta på IP-TV samt på skärmar. All ljussättning för underhållningen sker med LED-teknik (lysdioder). Elförbrukningen i en LED-strålkastare är en bråkdel av vanlig glödlampas. På taxfreeavdelningen sorteras kartong, plast och papper för att buntas ihop med en balpress. Kylutrustningen är energisnål.

I förra veckan invigdes ”Stiftelsen för östersjölaxen” av Hans Majestät Konungen och Sportfiskarnas ordförande Joakim Ollén. Stiftelsen ska verka för att säkra den vilda östersjölaxens framtid.

Tanken är att stiftelsen ska vara ett verktyg för att köpa laxfiskerätter i samförstånd med markägare längs kusten och i älvmynningarna för att öka uppvandringen av vildlax i älvarna.
– Vi ser detta som ett naturligt nästa steg i arbetet för att rädda vildlaxen. Vi vill stärka laxbestånden, skapa ett bättre sportfiske och skapa förutsättningar till utveckling av en hållbar och lönsam sportfisketurism, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Det pågår idag ett antal lokala projekt för att lösa in fiskerätter. Det engagemanget ska nu få ett kraftfullt stöd av stark stiftelse.
– Stiftelsen kommer att söka bred samverkan med aktörer som t.ex. Östersjölaxälvar i samverkan och Världsnaturfonden WWF. Det lokala engagemanget som finns längs älvdalarna kommer att vara helt avgörande. Stiftelsen ska vara ett verktyg och juridisk bas för att öka takten i arbetet och stödja det lokala engagemanget, betonar Stefan Nyström.

I samband med invigningen av stiftelsen donerades startkapital från ett antal bidragsgivare.
– Vi är oerhört tacksamma för alla frikostiga donationer, avslutar Stefan Nyström.

Dessa donerar medel till ett startkapitel på totalt ca 650 000 kr:

•Aller Media AB donerar 100 000 kr.
•Swedbank donerar 100 000 kr.
•Volvo Personbilar Sverige AB donerar 10 000 kr.
•Från gästerna på världspremiären av filmen ”Expedition den gamle och havet” samlades in totalt 41 700 kr.
•Sportfiskarnas och svenska rockmusikers insamlingsprojekt ”Ge fan i våra vatten” donerar 200 000 kr.
•Sportfiskarna bidrar till startkapitalet med 200 000 kr.