Nyheter

Nu uppmanar Världsnaturfonden WWF Europeiska unionen och andra stora fiskenationer att intensifiera satellitövervakning som en kostnadseffektiv metod i kampen mot olagliga fiskfångster.

Ett av de största hindren för ett hållbart fiske i världen är olagligt, orapporterat och oreglerat fiske. Det orsakar stora skador för yrkesfiskare, regeringar och konsumenter. Men om fler fiskefartyg började använda satellitsystemet AIS – Automatic Identification System – skulle det bli mycket lättare att kartlägga fartygsrutter och fiskeverksamhet i hela världen, menar WWF som granskat möjligheterna.

– Satellitövervakningen ökar möjligheterna att få en mer hållbar fiskeförvaltning både i nationella vatten och på öppet hav och avslöjar var olagliga aktiviteter äger rum, säger Alfred Schumm, ansvarig för WWF-initiativet Smart fishing.

– Regeringar över hela världen måste införa satellitövervakningssystemet AIS som obligatoriskt för alla kommersiella fiskefartyg dygnet runt. Idag kräver Internationella sjöfartsorganisationen IMO bara att AIS-systemet installeras på fartyg över 300 bruttoregisterton, men det är inte obligatoriskt för alla fiskefartyg, säger Inger Näslund, enhetschef för WWFs vattenmiljöenhet.

Grunden i AIS bygger på en svensk metod som idag används som en internationellt etablerad kollisionsvarning. Via satellit levererar systemet data för att identifiera fartygens namn, storlek, position och hastighet.

AIS infördes som en obligatorisk standard för Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) i december 2000. Nästan varje fartyg är idag utrustade med tekniken för sin egen säkerhet. Alla fartyg på 300 bruttoregisterton och mer måste upprätthålla en AIS-enhet som identifierar fartyget – men fiskefartygen är undantagna.

En WWF-granskning av fångster från 111 industriella fartyg som går utanför Västafrika visar att fartygen fiskar i nationella eller internationella vatten. Fartygens fångster går sedan direkt till den spanska hamnen i Las Palmas, Gran Canaria.

AIS-tekniken kan tillämpas och användas över hela världen. Det är en internationell standard som ger en ökad tydlighet av var fisket bedrivs. Fartyg som tidigare undgått identifiering, till exempel med hjälp av falska uppgifter, berövas sin anonymitet. Således kan den illegala jakten på de sista fiskresurserna stoppas tack vare en bättre kontroll och med hjälp av en hållbar förvaltning.

Så är ytterligare en säsong till ända vid ett av Sveriges mest kända fiskevatten, Mörrums Kronolaxfiske. Årets avslutningsdag ägde rum söndagen den 30 september. Säsongen år 2012 får betecknas som en av de bättre på senare år med bra vattenflöden och rikligt med fisk i ån.

− Fångstmässigt har säsongen varit riktigt bra och speciellt glädjande är att ”blanklaxfisket” under maj och juni månad har varit markant mycket bättre gentemot tidigare år, säger Conny Elg, chef för Mörrums Kronolaxfiske.

Totalt fram till den 30 september vägdes det in 707 stycken fiskar, därutöver återutsattes 1267 fiskar, totalt alltså 1974 fångade fiskar. Största laxen vägde 17,7 kg och fångades av Martin Albertsson Karlshamn. Största havsöringen vägde 10,1 kg och fångades av Nils-Göran Olsson från Mörrum.

Fiskepremiären år 2013, som är den 73:e i ordningen, kommer att äga rum fredagen den 29 mars.

Info: www.morrum.com

Seldéns “Double Fairlead” gör det enkelt att montera manöverlinan till en gennakerrulle på ett sätt som minimerar friktion och gör inrullningen lättare. Eftersom ett rullsystem för gennaker eller Code 0 alltid hanteras av en splitsad, ändlös manöverlina kan inte vanliga block användas för att leda linan akterut.

Seldéns “Double Fairlead” består av ett kompositbeslag som monteras på en 25 eller 30 mm mantågsstötta samt en fjäderbelastad rostfri bygel som trycks in och vrids för att öppna beslaget. Pris 540 kr.

Info: www.seldenmast.com

Förhållandena var exemplariska när Promarina Dragon Cup avgjordes i polska Sopot. Solen strålade och vinden var perfekt. Åskådarna trängdes på den 500 meter långa piren. Vann gjorde drakbåten med Martin Pålsson, Klaes Mattsson och Hans-Åke Book och som fick motta priset av Sopots borgmästare.

Under två dagar genomfördes sju seglingar, fem på lördagen och två på söndagen. På lördagen blåste det 5 meter/sekund och på söndagen 7–9 meter/sekund. Med andra ord utmärkta väderförhållanden för båtarna var av den ena seglades av en polsk besättning.

Det var första gången de polska deltagarna seglade drake. Därför imponerar deras andra plats. De placerade sig före erfarna seglare som Klabbe Nylöf, Thomas Olrog och Peppe Christensson.

– Snacka om fullträff. Sopot bjöd på klarblå himmel och storpublik, säger Calle Söderberg, driftansvarig på Promarina.

Idag lanserar Svenska Spel SVEA till sina kunder, en omfattande och långsiktig sponsringssatsning mot bredd- och ungdomsidrotten. 50 miljoner kronor betalas ut årligen och det är Svenska Spels kunder som bestämmer hur pengarna fördelas.

– Svenska Spel har alltid stått nära idrottsrörelsen. Vårt hjärta klappar för svensk idrott och som ett annorlunda spelbolag vill vi nu engagera våra kunder genom att erbjuda en starkare spelupplevelse. Därför är jag extra stolt att presentera SVEA som en ny och mycket omfattande sponsringssatsning mot bredd- och ungdomsidrotten där våra kunder bestämmer vilka föreningar som får ta del av 50 miljoner kronor årligen. Nu uppmanar vi våra kunder att hjälpa föreningarna som deras hjärtan klappar för, säger Svenska Spels VD Lennart Käll.

Sedan programmet presenterades i augusti tidigare i år har över 2 500 föreningar och 67 idrotter över hela Sverige anslutit sig till SVEA. Nya föreningar kan ansluta sig löpande under perioden och pengarna betalas ut med start den 1 oktober 2013.

Om SVEA:
• För varje spelad 1 krona via Spelkortet ges 10 poäng att fördela på upp till tre föreningar. Vilken summa varje förening i slutändan får är direkt kopplat till hur många poäng föreningen fått under hela poängperioden.
• Kunderna kan fritt välja sina föreningar via Spelkortet
• Första poängperioden startar 1 oktober 2012 och pågår till 30 september 2013.
• Utbetalningen sker i oktober varje år, med start oktober 2013.
• Idrottsföreningar anslutna till SVEA måste vara medlemmar i Riksidrottsförbundet (RF).
• Nya föreningarna kan ansluta sig löpande via www.svenskaspel.se/svea/partner och i mobilen.
• Anslutna föreningar samt aktuell poängställning kan sökas fram via www.svenskaspel.se/svea Via Spelkortet får kunderna tillgång till sin spelhistorik, vinstbevakning samt spelansvarsverktyg som veckobudget på nätet och verktyget Playscan som uppmärksammar kunden på osunda förändringar i spelbeteendet. Svenska Spel har cirka 1,3 miljoner aktiva Spelkortskunder.

Nu inviger Sjöräddningssällskapet (SSRS) sitt sista miljöräddningssläp och avslutar samtidigt en fyra år lång miljösatsning. Genom projektet, som helt finansierats av specialoljeföretaget Nynas AB, har Sverige fått totalt 26 strategiskt placerade miljöräddningssläp samt miljöräddningsutrustning och miljöräddarkompetens på Sjöräddningssällskapets samtliga 67 räddningsstationer.

Sist ut att driftsätta sitt släp är RS Möja. Och med det kan SSRS – på frivillig basis som alltid – rycka ut på 15 minuter, dygnet runt, året om, både för att rädda liv och miljö.

Under invigningen berättar Sjöräddningssällskapet mer om miljösatsningen och hur det med miljöräddningsutrustning snabbt kan göra en avgörande insats och på så sätt göra stor skillnad för djurlivet och den marina miljön.

Kustbevakningen kommer samtidigt att beskriva hur Sjöräddningssällskapet kompletterar samhällets befintliga miljöräddning och hur miljöräddningssläpen spelat en viktig roll vid ett antal kritiska oljeutsläpp.

Info: www.ssrs.se

Finska Konekesko, som bland annat äger båtmärket Yamarin, lanserar två nya båtmodeller i programmet Yamarin Cross inför säsongen 2013. De nya modellerna består av en rymlig dubbelpulpetmodell, 49 Bow Rider, och en efterlängtad kabinbåt, 60 Cabin.

Pressmeddelande:

Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rejäl främre sittbrunn och den största bakre sittbrunnen i storleksklassen. Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dynor, badstege och dörr mellan pulpeterna. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 4,86 m, bredd 1,96 m, vikt ca 490 kg, rekommenderad motoreffekt 40–60 hk.

Yamarin Cross 60 Cabin är den första och efterlängtade kabinbåten i programmet Cross. Den passar utmärkt som förbindelsebåt och för fritidsfiske. Även Cross 60 Cabin har överlägsna utrymmen i sin storleksklass: Via den rymliga fören är det lätt att lasta båten och röra sig. Passagen till kabinen underlättas av en taklucka som öppnas uppåt och breda dörrar.

I kabinen finns en bred mittgång som gör det lätt att röra sig även när medpassagerare sitter på sätena. Rejält tilltagna rutor ger god sikt i alla riktningar. Båten är även försedd med en mycket stor bakre sittbrunn som har två portar som öppnas utåt. Det finns öppna förvaringsutrymmen på båda sidorna och gott om utrymme för fiskeutrustning på de bakre räckena. Vid motorbrunnens kanter finns förvaringsplats för fendrar. Båten är godkänd för 6 personer.

Längd: 6,05 m, bredd 2,32 m, vikt ca 960 kg, rekommenderad motoreffekt 70–150 hk.

Båtarna Yamarin Cross tillverkas av 5083-aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

Skrovkonstruktionen hos båtarna Yamarin Cross är av helt ny typ. Skrovkonstruktionen ger möjligheter till köregenskaper som tidigare endast förväntades hos glasfiberbåtar. Innerutrymmena är också större än i aluminiumbåtar i samma storleksklass. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2013 innehåller båtprogrammet sex modeller: förutom de nya båtmodeller som visas nu ingår 53 Bow Rider och 53 Center Console samt samt 63 Bow Rider och 61 Center Console som lanserades år 2011. Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Ähtäri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy. Yamarin Cross är en produkt som har beviljats Nyckelflaggan i Finland.

Info: www.yamarin.fi

Det var med höga ambitioner som teamet anlände till Marseille för segla den 6:e delseglingen i World Matchracing Tour. Till denna tävling rekryterades Jonas von Geijer, svensk olympier i 49er, till teamet för att ansvara för taktik och storsegel trim. Magnus Lundberg trimmade försegel/gennaker och Anders Dahlsjö fördäck.

När teamet anlände till Frankrike möttes de av kraftiga Mistral vindar, på grund av detta ställdes träningen in och första tävlingsdagen avgjordes i hårda vindar. Detta visade sig vara en stor nackdel för teamet eftersom flera av de andra besättningarna kom direkt från en annan fransk tävling i samma båttyp, J80, och därmed hade ett litet övertag.

Det började motigt och efter första dagen hade teamet 1 vinst och 4 förluster.

– Vi hade många möjligheter att ta oss vidare till kvartsfinal men vi hade problem med undanvindarna och gennakerseglingen – sättningar, gippar och nedtagningar fungerade inte på ett tillfredställande sätt, vi räckte inte till helt enkelt, säger en besviken Johnie.

Dag 2 fortsatte med lite lättare vind och teamet lyckades vinna ytterligare 2 seglingar och slutresutlatet blev en 10:e plats, efter poängställningen 3-8.

Det var en nyttig lärdom att få segla på denna bana och det tar vi med oss inför kommande framtida race i Frankrike, avslutar Johnie.

Argo Group Gold Cup på Bermuda – en välkommen klassiker för Berntsson sailing team

Teamet är nu på plats på Bermuda där nästa tävling drar igång redan på tisdag.

– Bermuda är en av våra absoluta favorit-tävlingar. Vi trivs alltid bra här och vi gillar den lite speciella båttypen IOD som används vid tävlingen, säger teamets storsegeltrimmare Björn Lundgren.

Tidigare har teamet presterar riktigt bra på Bermuda, så förväntningarna är höga. De har bl.a. en tidigare vinst och en andraplats i bagaget.

I tävlingen deltar 20 lag som är uppdelade i två grupper, där de fyra bästa från varje grupp kvalificerar sig vidare till kvartsfinal.

– Det gäller att vara med från början och alla de inledande matcherna är viktiga för att ta sig vidare till nästa omgång, säger Johnie.

Teamet har laddat upp i Stenungsund där de haft möjlighet att träna med IOD-båtar mot Staffan Lindberg, en av motståndarna på Bermuda. De har nu anlänt till Bermuda några dagar innan tävlingen för att komma tillrätta med tidsomställningen samt att träna på plats och testa på lokala väderförhållanden och vindar.

Med i teamet är denna gången Johnie Berntsson – rorsman, Daniel Wallberg – taktik och fördäck, Nils Bjerkås – fock- och spinnakertrim och Björn Lundgren – storsegeltrim.

Info: www.wmrt.com

Lowrance lanserar idag sin splitternya pekskärm HDS Gen2 Touch. Denna kartplotter och multifunktionsdisplay bygger ut den redan existerande HDS® Gen2-serien och erbjuder båtägare mer möjligheter till integration, utforskning och navigation än någonsin förut.

Pressmeddelande:

Tillsammans med de prisvinnande egenskaper som gjort HDS till en av världens mest sålda multifunktionsdisplayer har HDS Gen2 Touch också nya mer användarvänliga, pekskärmar i 7, 9 och 12-tums storlekar.

Den nya Lowrance HDS Gen2 Touch-serien som kompletterar den nuvarande HDS Gen2 serien, innehåller funktioner med den bästa ekolodstekniken på marknaden med Bredbandsekolod och StructureScan HD redan inbyggt i enheten.

Lowrance HDS Gen2 Touch har kraftfull kartplotterkapacitet och fullständig integration av Lowrance omfattande utbud av produkter som bland annat innehåller den prisvinnande Bredbandsradarn och SonicHub som är en marin ljudanläggning. Detta innebär att all information som en båtägare behöver får de tillgång till genom sina fingertoppar!

Louis Chemi, COO för Lowrance, säger: “Den nya HDS Gen2 Touch kombinerar alla fantastiska ekolods och navigationstekniker som en båtägare någonsin skulle vilja ha, i en smidig och lättanvänd pekskärm. Dessutom innehåller serien vår största display någonsin, den nya 12-tums HDS-12 Gen2 Touch.”

“Revolutionerande integrationsmöjligheter som HDS Gen2 Touch har, tillsammans med de inbyggda Bredbandsekolodet och StructureScan HD gör att båtägaren får ut det mesta av sin tur på vattnet.”

Lättanvänd pekskärm: Med en exceptionellt ljusstark (upp till 1500 NIT’s) skärm, erbjuder HDS Gen2 Touch full flexibilitet för att kunna anpassa och konfigurera skärmen med möjlighet att se upp till fyra olika bilder samtidigt. Enkel pekskärm ger snabb panorering och zoomning. Menyerna är lätta att förstå sig på, mycket tack vare sina lättförståliga ikoner. HDS Gen2 Touch har också fem tryckknappar, för exempelvis zoom, vilket ger en lättanvänd produkt där båtägaren behåller kontrollen över produkten oavsett situation på sjön.

Toppmodern, inbyggd ekolodsteknik: HDS Gen2 Touch kombi-serie har förutom en kraftfull kartplotter dessutom inbyggt Bredbandsekolod och StructureScan HD. Användaren får fördelar från legendariska Lowrance ekolod med ekolodsbilder som ger prestanda med större känslighet, oslagbar klarhet och möjlighet att hitta fler mål.

Genom den inbyggda SideScan och DownScan ImagingTM erbjuds fullt sidoseende med fotoliknande bilder över det som är rakt under båten men också ut på både styrbord och barbord sida. Systemet innehåller TrackBackTM funktion, vilket ger möjlighet att gå tillbaka i ekolodshistorien för att granska, zooma in och titta närmare på bottenstrukturer, fiskar och märka specifika platser med en waypoint. För att undvika att förlora viktig ekolodsdata, fortsätter HDS Gen2 Touch spela in även när du använder TrackBackTM funktionen.

Alla HDS Gen2 Touch kombi-modeller är kompatibla med en 50/200 kHz givare för djupare havsfiske. Enheterna är också kompatibla med Airmar® inombords och genomgående givare med upp till 1 kW effekt.

Kraftfull navigation: HDS Gen2 Touch har en mycket precis positionering då den har en inbyggd GPS antenn med möjlighet att koppla in en extern 5 Hz GPS antenn. Alla modeller har standard SD kortläsare och är kompatibla med Navionics sjökort. Navionics Platinum+ kartor kan läsas i 3D perspektiv, vilket tillför en extra dimension.

StructureMap: Funktionen möjliggör för användaren att kunna scanna över botten och sedan lägga högupplösta StructureScan HD bilder som ett lager på kartbilden. I realtid.

Enastående nätverk och intergration: NMEA 2000®, NMEA 0183® och Ethernet kompabilitet i HDS Gen2 Touch serien gör det möjligt för flertalet skärmar att bli kopplade i samma nätverk och dela all data. När man kopplar ihop en HDS Gen2 ekolod/kartplotter med en ren kartplotter så blir denna en fullt fungerande kombinationsenhet. Dessutom har 9 och 12-tum modellerna dubbla Ethernetportar för fler expansionsmöjligheter. De innehåller också två stycken SD kortläsare, samt en videoingång för undervattens- eller övervakningskamera.

Trådlös anslutning: Navico’s GoFree Wireless modul och app för Lowrance, Simrad och B&G, är beräknad att finnas tillgänglig i början av 2013. Detta innovativa tillbehör erbjuder trådlös anslutning och när modulen är inkopplad kan användaren ladda ner en Go Free-app till sin iPhone, iPad eller Android enhet för att kunna manövrera och se sina HDS Gen2 Touch skärmar. Den här modulen ansluts på nätverket vilket innebär att all information blir tillgänglig såsom motordata, bränsleförbrukning etc.

Från och med i dag finns 7 tums modellerna tillgängliga på den svenska marknaden. 9 tums modellerna kommer att finnas tillgängliga för försäljning från första november och och 12-tums från första december. Rekommenderat ca pris för HDS-7M Gen2 Touch kartplotter är 11 950 kr.

Lowrance HDS Gen2 Touch multifunktionsdisplayer har två års garanti och stöds av Lowrance Advantage Service Program som gäller i fem år.

Info: www.lowrance.com

Info: www.sportmanshipmarin.se

Pukaviks båtklubb har investerat drygt 2 Mkr i miljöförbättrande åtgärder på klubbens område i Pukaviksbukten. Detta sedan Havs- och vattenmyndighetens har kommit med riktlinjer (2012-08-31) för hur båtbottentvätt av fritidsbåtar skall ske på ett miljövänligare sätt, och klubbens investering klarar redan nu de krav som kommer att gälla från och med verksamhetsåret 2015.

I hamnen har uppförts en spolplatta med uppsamling av spolvatten som anslutits till ett speciellt reningsverk där bortspolade färgrester och annat skiljs av i så hög grad att det renade vattnet kan återföras till naturen. Avsikten med projektet är att båtägarna i framtiden skall slippa bottenmåla och därmed belasta den marina miljön, genom att i stället lyfta upp båtarna någon gång under sommaren, för att spola av havstulpanlarverna innan dessa hunnit sätta sig fast och orsakat skada.

Klubben har även investerat i en tömningsanläggning för toalettavfall från båtar, som gör det möjlig att pumpa över toalettavfall från båtarnas septiktankar till det kommunala ledningsnätet.

Investeringen är den största klubben genomfört sedan man övertog anläggningen och ligger helt i linje med den strävan man har att gynna miljön i den känsliga vik som hamnen är belägen i. I samband med de relativt stora åtgärderna som behövts för ledningsdragning och annat, så har även hamnområdet snyggats upp för att kunna erbjuda en så vacker och öppen miljö som möjligt för klubbmedlemmar och besökande.

Projektet har medfinansierats genom statsstöd till lokala vattenvårdsprojekt förmedlade av Länsstyrelsen i Blekinge till 50% och resterande 50% har finansierats genom klubbens försorg och genom idoga medlemmars arbete.

Av Sveriges kallvattenkorallrev finns idag bara ett enda kvar, Säckenrevet i Kosterfjorden. Men även detta är hotat. Därför har forskare från Göteborgs universitet startat ett restaureringsprojekt där friska koraller från närliggande rev i Norge hämtas och sätts ut på revet.

Korallrev är kända för den rika biologiska mångfald de ger upphov till. I Sverige har vi bara en revbyggande korallart, en kallvattenkorall som heter ögonkorall.

Ögonkorallen kräver marin miljö med stabil hög salthalt och låg vattentemperatur året om. I Sverige finns bara de förutsättningarna i norra delen utav Bohuslän där djupvatten från Atlanten leds in genom den Norska rännan.

– Att vi har kallvattenkorallrev i Sverige har varit känt sedan mitten på 1920-talet. Då kunde man hitta levande korall på tre platser i Kosterfjorden. Idag återstår bara Säckenrevet i Kosterfjorden och det är i dåligt skick, säger marinbiologen och forskaren Mikael Dahl (bilden).

Skadlig trålning samt övergödning
Åverkan från trålning och ökad sedimentering från övergödning är några orsaker. Kontinuerlig övervakning med hjälp av fjärrstyrda undervattenfarkoster visar att revet sakta håller på att förfalla.

– Rödlistningsbedömningen är idag under kategorin akut hotat. Säckenrevet har varit skyddat i över tio år från trålning men åverkan från trålning har observerats ett flertal gånger efter det, säger Mikael Dahl.

För tre år sedan förstärktes skyddet ytterligare i och med etableringen av Sveriges första marina nationalpark, Kosterhavets Nationalpark. Men tillståndet för Säckenrevet är fortfarande dåligt.

Korallrev är helt beroende av införsel av larver för att kunna återhämta sig på naturlig väg efter att ha blivit förstörda. Länge har förhoppningar satts till att återetableringen av korall skulle ske från ett flertalet rev som finns på nära avstånd i norska vatten. En studie som nyligen har publicerats i forskningstidskriften Coral Reefs visar dock att Säckenrevet är avskilt från de andra reven i nordöstra Skagerrak.

Ingen naturlig återhämtning möjlig
Med hjälp av genetiska markörer har graden av genflöde mellan reven skattats. Resultatet visar att det genetiska avståndet mellan Säckenrevet och fyra andra rev i nordöstra Skagerrak är så stort att man knappt hittat lika stora genetiska avstånd i studier som har jämfört rev på respektive sida om Atlanten.

– Detta innebär att det är väldigt osannolikt att det svenska revet kommer att återhämta sig på naturlig väg utan det krävs en aktiv insats för att trygga revets fortsatta överlevnad, säger Mikael Dahl som ledde studien.

Dessutom är den biologiska mångfalden på Säckenrevet mycket lägre än vad något annat rev av denna art har uppvisat.

Flera tusen år gamla koraller
Säckenrevet breder ut sig på ett område som är 5 000 kvadratmeter men idag finns det bara levande koraller på ett område omkring 300-500 kvadratmeter stort.

Ytterligare resultat från studien, som nyligen publicerades i forskningstidskriften Coral Reefs, visar att individer av ögonkorall kan bli flera tusen år gamla. Äldsta individen i närmsta norska korallrev uppskattades till cirka 6200 år, men troligt är att många individer är äldre.

– Det är med andra ord inte bara reven i sig som kan bli väldigt gamla utan det är faktiskt samma individer som lever där idag som etablerade sig där strax efter att inlandsisen försvann från området. Dessa korallindivider har alltså levt där nere i mörkret sedan långt innan faraonerna byggde sina pyramider, säger Mikael Dahl.

Nödvändigt börja restaurera
Forskare vid Göteborgs Universitet har med anledning av dessa resultat startat ett restaureringsprojekt där friska koraller från näraliggande rev i Norge hämtas och sätts ut på Säckenrevet efter att ha karakteriserats genetiskt.

Förhoppningen är att dessa koraller ska överleva den behandling som krävs för att flyttas och att de ska kunna hjälpa till med återetableringen, dels genom asexuell förökning (kloner) och dels genom sexuell reproduktion.

Från Polens största båttillverkare kommer den helt nya Galeon 550 Fly, som fick sin premiär på den nyligen hållna internationella båtmässan i Cannes. Galeon ställde upp med sex stycken båtar och visar en imponerande bredd och styrka att komma med nyheter även i ekonomiskt tuffa tider. Den nya flybridgebåten har väldigt moderna linjer.

Designen har drag av både italienska och engelska designer, som gärna använder en mycket modern linjeföring och material som kontrasterar starkt mot varandra. Så även i Galeon 550 Fly, där en stor del av inredningen är i en kombination av ljust och mörkt.

Galeon 550 Fly har tre däck, där den stora flybridgen kommer i centrum med sina generösa utrymmen. På flybridge finns – förutom platser för förare och passagerare – soldäck, bar och matplats för åtta personer.

Salongen har en stor skjutbar dörr som leder ut mot akterdäcket, där det bland annat finns en wet bar. Kunderna kan välja om de vill ha en kabin i aktern eller ett garage för leksaker som till exempel en Jet Rib.

Skrovet har enligt Galeon en mycket låg tyngdpunkt. Motorbestyckningen är valbar med antingen dieslar från MAN, Volvo eller Cummins. I skrovsidorna finns stora fönster, som ger ljus och rymd åt kabinerna, där kunderna kan välja mellan ett brett utbud av olika träslag och textilier samt kulörer.

Under däck finns tre fullstora kabiner med totalt sex bäddar och gott om stuvutrymme. I fören finns en VIP-kabin med eget badrum medan owner’s cabin är utrustad med bad plus ett utrymme för makeup och en mindre ”longue”.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 15,85 m
Längd ö a: 17,15 m
Bredd skrov: 4,70 m
Bredd ö a: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Personer max: 12
Bränsletankar: 2×1200 liter
Vattentank: 500 liter
Vikt: 24 500 kg
Motorer min: 2×452 hk (615 kW)
Motorer max: 2×662 hk (900 kW)
CE-klass: B
Info: www.galeon.se

Miljöminister Lena Ek (C) invigde under onsdagen Ystad hamns nya anläggning för landström. – För mig som miljöminister är det extra glädjande att se det här beviset på konkurrenskraft och framsynt miljöteknologi. Det är fantastiskt och jag är övertygad om att framtidens tillväxt finns i den gröna tekniken, sade Lena Ek till de dryga hundratal ystadbor och andra inbjudna gäster som trotsat det regniga vädret och samlats nere i hamnen.

När Polenfärjorna inom kort blivit helt klara att ta emot ström från land kan de under uppehållet i hamnen ligga med frånkopplade dieselaggregat. På så sätt sparas stora mängder diesel varje dag, med minskade utsläpp och mindre buller som en direkt effekt. Hamnen i Ystad ligger nära stadens centrum och frågan om hur utsläppen från färjornas dieseldrivna elaggregat ska kunna begränsas har länge varit debatterad i staden.

– Jag vill därför passa på att tacka alla ystadbor, utan vilkas engagemang denna investering hade blivit mycket svårare att genomdriva, påpekade Björn Boström, vd för Ystad Hamn Logistisk AB, det helägda kommunala hamnbolaget.

Med sina drygt två miljoner färjepassagerare årligen är Ystad rikets tredje största passagerarhamn med fem dagliga avgångar till Polen och en snabbfärjeförbindelse med Rønne på Bornholm.

Anläggningen, som kostat över 35 miljoner kronor att uppför ochj som kan försörja fyra fartyg åt gången med el, är i dag världens största och mest flexibla och kan bland annat tillgodose fartygens olika behov av antingen 50 eller 60 herz frekvens.

Foto: Helene Ohsbeck.

Garmin presenterar GHP 20 Autopilot med SmartPump – en autopilot för båtar med hydraulisk styrning. Genom att erbjuda en pump som passar de flesta båtstorlekar och applikationer är GHP 20 Autopilot med SmartPump ett stort framsteg för hydrauliska styrsystem.

– Installatörer kommer ha stor nytta av GHP 20 eftersom du inte längre behöver gissa vilken pumpstorlek som krävs för en viss båtmodell, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Båtägarna kommer att njuta av hur smart GHP 20 är när den håller kursen i nästan alla väder och vindförhållanden.

Unikt för marinindustrin har denna autopilot en SmartPump som fungerar för de flesta båtar och ger hydraulisk styrkompabilitet med autopiloterna i GHP 20-serien. GHP 20 med SmartPump justerar automatiskt det maximala flödet för en viss båt.

Eftersom GHP 20 med SmartPump använder en borstfri motor finns det ingen direkt elektrisk förbindelse mellan drivkretsen och rotorn. Det ger ökad tillförlitlighet, längre livslängd, minskad strömförbrukningen, tystare drift, förbättrad termisk prestanda och högre effektivitet. För ultimat tillförlitlighet, är SmartPump konstruerad av korrisionsbeständiga komponenter som behandlad aluminium och förnicklad stål.

Tack vare Intelligent Rudder Rate Technology (IRRT) bromsar GHP 20 Autopilot med SmartPump hastigheten på rodret när din båt har hög hastighet och påskyndar rodrets hastighet när du kör långsamt. Detta ger optimal prestanda och säkerhet i alla förhållanden. Dessutom eliminerar den borstfria motorn risken för att rodret går i ändläge på grund av hård- eller mjukvarufel.

Förutom att den håller kursen i nästan alla väder- och vindförhållanden kan GHP 20 autopilotsystem smidigt utföra olika förprogrammerade trolling- och andra styrningsmönster. Med en kompatibel Garmin nätverksplotter och Bluechart g2 Vision sjökort (säljs separat) kan du dessutom använda den automatiska ruttberäkningen, och låta autopiloten styra efter den.

Liksom Garmin GHP 10 autopilot har GHP 20 med SmartPump Garmins patenterade Shadow Drive-teknik, som automatiskt kopplar ur autopiloten när du rör rodret, vilket ger båtägaren friheten att manövrera båten när som helst. Autopiloten tar automatiskt över igen när du håller en stadig kurs.

GHP 20 Autopilot med SmartPump kan styras från upp till tre Garmin GHC 10 kontrollenheter. Med en 3.5 tums färgskärm, tre funktionsknappar och en särskild stand-by-knapp, kommer du kunna dra nytta av enkla interaktiva gränssnitt och kontrollera båtens kurs genom att trycka på en knapp. Hela systemet kommunicerar via NMEA 2000. Pris 35 995 kr.

Info: www.garmin.com/marine

Team Lumme imponerar återigen. Förra året stod de högst på pallen med endast en poäng till godo och även detta år tar de hem segern med så få som två poäng mot andrapristagaren Sweet Alice. Det har varit en kamp mot hela 49 Drakar totalt i årets upplaga av Audi Dragon Cup och Lumme slog dem alla med finess.

För ett år sedan tog de emot det fina vandringspriset som vinnare i Audi Dragon Cup. Innan årets finalstart i Stockholm Sailing Grand Prix på Riddarfjärden återlämnades priset. Helt i onödan skulle det visa sig. Dock var vinsten inte självklar.

I det första racet gick de in som nionde båt över mållinjen och i det sjätte hamnade de på en 13:e plats. Kampen om segern stod främst mellan Teamen Lumme, Sweet Alice och Linda. Hans Liljeblads Team Sweet Alice kammade efter en hård kamp hem andraplatsen med en poäng ner till Stefan Löhrs Team Linda. Båda båtarna hade taktiskt fokus. Första dagen ledde Team Linda finalen men teamen Lumme och Déjà vu seglade om under söndagen.

Lumme dominerade inte bara Drakklassen utan tog hem segern i den gemensamma jaktstartstävlingen med alla fyra olika klasser som deltog i Stockholm Sailing Grand Prix; Grand Prixernas Grand Prix. Prisutdelningen ägde rum på Kungsträdgårdens stora scen med priser från Audi, Sjöö Sandström, Sail Racing, Pol Roger och Robline. Men prisernas pris måste ändå ha varit att få ställa tillbaka vandringspriset i hyllan.

Audi Dragon Cup fortsätter nästa år med fokus på att utöka klassen ytterligare.

Gilla Audi Dragon Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder.

Info: www.audidragoncup.se

Med en ynka poäng tog Matrisen segern före Volkswagen Sailing Team när Volkswagen X-35 Cup avgjordes på Riddarfjärden i helgen. Tuffa race med mycket skiftande vindar gjorde seglingen till en riktig utmaning.

Den sista kappseglingen för året hölls på Riddarfjärden i Stockholm Sailing Grand Prix 22-23 september. Höstväder med kalla vindar och regn gav skiftande vindar och gjorde det svårt för taktikerna ombord att hålla en konsekvent strategi.

Kampen om segern stod i huvudsak mellan juniorteamet med skeppare Jonas Häggbom på Volkswagenbåten och skeppare Anders Karéns Team Matrisen. Det var tight mellan dem och sista racet avgjorde. Volkswagen tappade då rejält och kom på åttonde plats när Matrisen kom in som tvåa över mållinjen i samma race. I totalresultatet för hela cupen hamnade Volkswagen på 12 poäng och Matrisen på 11. Som trea med 17 poäng totalt landade Team Escape/Cupole med Peter Pohl som skeppare.

Finalen avgjordes i Stockholm Sailing Grand Prix som hade premiär i år på Riddarfjärden med fyra cuper på plats. Grand Prixernas Grand Prix var ett av racen där samtliga klasser möttes i samma race. En publiksuccé men X-35:orna hängde inte med i topp denna gång.

I år har Volkswagen X-35 Cup utvecklats med fler Grand Prix mot tidigare år och klassen har fått nya deltagare, både svenska och danska. Till nästa år kommer klassen öka ytterligare då VM för X-35 i Malmö roteras in i cupen.

Info: www.volkswagenx-35cup.se

En seglarprofil och företagsledare tar över rodret när en av Sveriges äldsta idrottsklubbar – 182-åriga Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) – anställer Johan Hedberg som ny klubbdirektör.

– Det här är tveklöst det mest spännande jobbet inom svensk segling. Och det är det finaste jag kan tänka mig. Tänk att få vara med och driva en av världens äldsta segelklubbar. Sådana här jobb finns nästan inte, säger Johan Hedberg.

Det är en tungt meriterad seglare som blir klubbdirektör på KSSS kansli i Saltsjöbaden där han ska vårda Sveriges största och äldsta segelsällskap som grundades 1830 och har cirka 5 500 medlemmar.

Johan började segla som barn när familjen bodde i Venezuela. Som 21-åring kom han tillbaka till Stockholm, började läsa till civilekonom och fortsatte kappsegla. Inför OS i Sydkorea 1988 valde Johan att förbereda sig i Australien och blev sedan kvar i några år. Fyra år senare ledde han Australiens landslag i OS i Barcelona.

Under åren som aktiv seglare hann Johan med att bli svensk, engelsk, australisk och venezolansk mästare. Han var årets seglare i Sverige 1986 och har NM- och EM-medaljer i flera OS-klasser.

– Vi har haft över 40 sökande till jobbet som klubbdirektör för KSSS där många varit ytterst kvalificerade. Ingen kunde dock matcha Johans unika blandning av djup insikt om segling och erfarenhet från chefspositioner i näringslivet, säger KSSS ordförande Staffan Salén.
De senaste decennierna har Johan delat sitt liv mellan några år i Sverige och återigen några i Australien. Han har dubbelt medborgarskap, men sedan knappt fem år bor han med familjen i Saltsjöbaden. Och nu får han gångavstånd till jobbet – eller ännu närmare om han tar segelbåten över södra Baggensfjärden.

Johan har jobbat som VD i olika företag, både i Australien och i Sverige. Han har lett och byggt upp ett antal företag inom bland annat kläd- och reklambranschen. Närmast kommer han från en tjänst som koncernchef på Nordic Kitchen Group. De senaste tio åren har han hittat tillbaka till seglingen och seglat Laser Masters, Star och Drake. Han sitter även i Seglarförbundets styrelse med ansvar för ekonomi och elitfrågor.

– Med min bakgrund och mina erfarenheter så bör jag ha något att tillför KSSS. Jag har under åren både sökt sponsorer, varit en sponsor och jag har hjälpt ungdomar att hitta sponsorer. I mina VD-jobb har jag företrädesvis arbetet med marknadsfrågor, sälj och verksamhetsutveckling, säger Johan.

Fotograf: Malcolm Hanes.

Bimba Sjöholm älskar båtracing. Den senaste tiden har hon kört tre olika VM-tävlingar på tre olika platser under tre helger i rad. Nästa tävling blir F1 i Kina. Därmed är Bimba Sjöholm Sveriges första kvinnliga F1-förare för båtar.

För två veckor sedan körde Bimba i F2 världsmästerskapet utanför Nottingham, England. Hon slutade säsongen med goda resultat och kom totalt på nionde plats i världscupen.

Följande helg blev det en tur till Italien och klassiska Idroscalo Milan för att tävla i F1000. Av tretton startande körde Bimba in på en femte plats. Vinsten gick till favoriten Del Pin.

Nu till helgen är det alltså dags igen för ytterligare båtracing på högsta nivå. Som Sveriges första kvinnliga F1 förare kör Bimba för Team Sweden i Liuzhou, Kina, med de snabbaste inom båtracing.

Följ hennes framgångar på:
www.f1h2o.com
www.bimbaracing.com

Kommentarer

jojje johanssn 10:59:02 2012-11-22

lycka till,kram!

Drygt 900 000 personer reste med Waxholmsbolagets skärgårdstrafik i sommar. Det är något sämre än förra året. Att sommaren inleddes med regn och kalla temperaturer kan vara en förklaring.

I juni, juli och augusti åkte 906 306 personer med Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Det är något sämre än föregående sommar, då antalet resenärer låg runt 940 000. Det är juni månads passagerarantal som skiljer sig från tidigare år. Mot mitten av sommaren återhämtade sig resandet och juli presenterade till och med något fler resenärer jämfört med samma månad 2011.

Årets blygsamma sommarväder kan vara en förklaring till det minskade resandet. Med dygnstemperaturer som knappt orkade över 20 grader var sommaren inledningsvis ovanligt kall och det slogs dessutom regnrekord på sina håll.

– Vi bedriver en kollektivtrafik som är väderkänslig. Att juli månad trots allt ökade jämfört med 2011 visar på skärgårdens och vår trafiks attraktionskraft. Det tycker vi givetvis är roligt och lovande inför framtiden, säger John Lindqvist, trafikchef på Waxholmsbolaget.

Även i hamntrafiken var det färre som åkte i sommar jämfört med sommaren 2011. Återigen var juni den månad där flest valde att stanna hemma och resenärerna minskade med cirka 20 procent jämfört med samma månad året innan.

Sedan helikopterplattan vid Danderyds sjukhus öppnades i mars har runt 100 landningar genomförts, de flesta under juni, juli och augusti. – Det känns som en självklarhet att ha plattan öppen för trafik, säger Karin Malmqvist, verksamhetschef för hjärt- och medicinklinikerna som tar emot drygt varannan patient som kommer in med ambulanshelikopter.

Helikopterplattan vid Danderyds sjukhus var stängd i fyra år innan den öppnades för flygtrafik igen den 5 mars i år.

– Det underlättar mycket för oss, säger piloten Anders Johnsson från Scandinavian AirAmbulance. Tidigare när vi var hänvisade till Karolinska fick vi ofta vänta i kö, eftersom det ibland var flera helikoptrar på ingång. Nu kan vi flyga in alla patienter som tillhör Danderyds sjukhus upptagningsområde hit, det avlastar självklart helikopterplattan på Karolinska och underlättar för alla inblandade. Och den största vinsten gör patienterna, som får snabbare vård på rätt sjukhus.

Varannan patient från Österåker
Mer än hälften av alla patienter som flygs in till DS med ambulanshelikopter kommer från Österåker. Andra välfrekventerade orter är Värmdö och Norrtälje men även Vaxholm, Ekerö och Haninge med flera. Många av patienterna är sommargäster. De vanligaste larmen handlar om bröstsmärtor, stroke och mindre trauman. Mer än varannan patient fördes till hjärt- eller medicinkliniken.

– Vi har haft helikopterplatta på Danderyds sjukhus i årtionden, med undantag av de senaste åren, och det känns som en självklarhet med tanke på att vi har stora avstånd och en skärgård i norra Stockholm, säger hjärt- och medicinklinikernas verksamhetschef Karin Malmqvist.

Optimalt omhändertagande
– Vi har dessutom en av landets största akutmottagningar, fortsätter Karin Malmqvist. Att vi får ta hand om patienterna direkt optimerar våra vårdkedjor och många av patienterna som kommer är multisjuka och redan kända på sjukhuset. När patienterna är akut dåliga går omhändertagandet mycket snabbt. Vi är väldigt glada att helikopterplattan har renoverats så att vi nu åter kan nyttja den på ett säkert sätt.

Danderyds Sjukhus är norra Stockholms akutsjukhus med ca 3 400 medarbetare. Hos oss får du vård som präglas av kvalitet och omtanke. I vårt uppdrag ingår även utbildning, klinisk forskning och utveckling, bl a i samarbete med Karolinska Institutet.